Nieuw huis, nieuwe opstelling. Voorheen in de woonkamer, nu een slaapkamer als dedicated HT kamer (en tegelijk logeer kamer met slaap-bank). De muur rondom het beeld mat zwart gemaakt en het scherm met screen goo. Nog getwijfeld over een span-scherm maar geen zin in gedoe met verlies in spanning, krullen of andere handel. Dit is toch permanent en als ik ooit weer verhuis, dat zie ik dan wel weer.
Specs:
Mordaunt Short 908i fronts (op dikke, zware stenen)
Mordaunt Short 905c center (op het meubel van de amp/pc, direct onder het scherm)
Wharfedale Achromatic WA-T8 rear (hoge, smalle fronts met een flinke speaker array, ingezet als rear naast de bank)
Klipsch RW-10D reference subwoofer (op dikke, zware steen)
Onkyo 607 amp
Epson TW3200 FullHD projector
Stille laptop met SSD als afspeel apparaat (meeste content staat op een NAS beneden)
Genoeg gezwam, tijd voor pics!
Gordijnen open en naar de zijkant, lekker licht als normale kamer.
Alle muren hebben hun eigen gordijnen, open is het merendeels wit/licht
Doe je ze dicht, dan begint het feest. Zelfs met de zon vol op de ramen is het compleet donker te maken (op de foto is het gordijn links lichter dan in het echt):
Klein hoekje zonder gordijnen (korte stukjes, klein koofje in de hoek) maar de muur achter de bank is ook bedekt.Uiteraard de 2 muren aan de zijkant ook, de linker kant gaat helemaal door tot in de hoek (L vormige kamer)
Donker dus lekker diep contrast in het beeld en door de gordijnen en het dikke tapijt is de akoestiek ook erg goed met weinig tot geen echo/galm. Deze foto's zijn dus vrijwel direct na elkaar gemaakt, zie op de eerste foto's hoe licht het buiten is en dan dit resultaat, heerlijk
Enige wat ik nu nog misschien ga doen is het plafond ook zwart maken. In hoeverre de reflectie hiervan nu nog echt invloed heeft weet ik niet. Vanaf het witte plafond kaats het door tegen alleen maar donkere oppervlaktes, alleen alles wat direct 180 graden terug kaatst niet maar hoeveel kan dat nu echt zijn? Ik zie in ieder geval geen verschil in contrast tussen de bovenkant en onderkant van het scherm.
Al met al wel tevreden, een filmpje kijken is zo misschien nog wel beter dan voorheen. Het scherm is iets kleiner (nu 120", was eerst 160") maar het geluid is een stuk beter dus als totaal pakket is het zeker niet verkeerd:*)