lj_tree schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:50:
[...]
Ik waardeer je menig hierover maar hou er rekening mee dat er mensen hier zijn die daar anders over denken.
En zeker een hoge WAF factor heeft, maar probeer je mening over de overige sets die je hier tegenkomt een beetje te nuanceren en duidelijk aan te geven dat JIJ er zo over denkt, en het enkel jouw mening is!
Korte toevoeging: wellicht komt je mening voor doordat je zelf een stereo set gewend bent en nog nooit in een fatsoenlijk 5.1 set gezet hebt. Probeer het eens. Ik heb nu een jaartje of 5 een nette 5.1 set die erg goed bevalt. Recent 2 zuilen gekocht en toen de boel eens op 2.0 en 2.1 gezet om het een tijdje te proberen en dat was zwaar fubar! En sterker nog, de vrouw was harder aan het klagen dan ik!
Mocht je het nog nooit ervaren hebben kan ik je aanraden dit eerst eens te proberen en dan je mening hier te delen..nogmaals: Als mening, niet als feit.
Bedankt voor je reactie. Het bericht had ik even vlug op het werk tussendoor geplaatst. Wellicht had het genuanceerder gekund realiseer ik mij nu zo. Maar dan nog blijken er hier mensen te zitten die snel op hun tenen zijn getrapt of zich wellicht aangesproken voelen. Dat is dan even niet anders.
Uiteraard is het slechts mijn mening, en die van niemand anders. Ik zou dan ook niet weten hoe je kunt spreken over feiten. Ik constateer voor mijn gevoel (mening) iets dat mij op valt en ik vind daar iets van (mening). Vervolgens vraag ik of er meerdere mensen zijn die zo denken als ik. Dit kan zo zijn maar hoeft uiteraard niet. Het antwoord is dus nee (tot nu toen dan). Dan zal ik wel een andere feit hebben. Ehm, mening.
Verder moet ik je bekennen dat ik een heuse thuisbioscoop heb gehad tijdens mijn studententijd toen ik nog barstte van de ruimte (huiskamer was ong. 60 m²). Een leuke beamer met een AV versterker en 5.1 speakerset (Infinity Reference 51i als basis). En ja, dat was geweldig. Wat een filmervaring. Echt een compleet nieuw dimensie. Zou ik zo naar terug willen. Echter, in mijn nieuwe appartement heb ik voor mijn gevoel slechts ruimte voor een meer bescheiden opstelling. Ik vind dat zelf praktischer en mooier. Aan dat laatste hecht ik zelf ook veel waarde. Speakers kunnen zeker lustobjecten zijn, maar ik stel de less is more principe daarin in dit geval centraal. En dat zeg ik niet vanuit home-theater oogpunt (want dan is 5.1 zeker beter dan 2.0). Dat zeg ik vanuit de basis: het is een huiskamer en geen bioscoop. En ik vind dat dat niet vergeten moet worden.
Maar dat is dus slechts mijn mening. Het staat niet op Wikipedia en dus is het geen feit.

Bedankt voor de associatie, maar nee. Het is gewoon een opvatting zonder enige academische onderbouwing. Sterker nog, veel vager en abstracter had ik niet kunnen zijn over mijn mening.
Jaloers is het zeker niet. Minachtend vind ik dan ook erg overdreven. Je kunt blijkbaar beter alleen benoemen wat je wel tof vindt (waar ik mijn post ook mee begon overigens) en bij een afwijkende mening deze vooral voor je houden.
Er is er maar één hier die minachtend doet. De receiver is perfect qua connectiviteit en is scherp geprijsd terwijl de geluidskwaliteit toch nog aardig is. Tot voor kort gebruikte ik mijn Marantz PM-66 SE voor muziek. Super geluid, maar alles behalve handig. De Heco speakers zijn tijdelijk i.v.m. een defect, maar stiekem bevallen ze toch aardig voor wat ze nu moeten doen.
klaasje11 schreef op maandag 30 september 2013 @ 19:27:
[...]
kerel, ik wil niet opscheppen maar mijn set heeft een nieuw-waarde van 1.537,- maar ik heb er 797,- voor betaald, gloed nieuw.
je kan zo maar net bijvoorbeeld die ene vette set Dali Mentor speakers tegen komen met 50% korting terwijl je voor je TV de volle mep moet betalen...
Je mist volgens mij mijn punt. Het gaat niet om het geld, het gaat om de balans. Gefeliciteerd overigens met jouw deal. Klinkt goed (no pun intended).
Conclusie: ik ben van mening dat menig home theater enthousiast een verkeerde balans opzoekt tussen beeld en geluid. Het is een samenwerking tussen beiden complementaire technologieën. De keten is zo sterk als de zwakste schakel. Ook als je een sterkere band hebt met geluid, óf beeld. Ik zie andersom ook vaak gebeuren: een televisie van € 2,500 zonder aparte luidsprekers. En dan film kijken. Nee, dan liever een televisie van € 1,500 met nog een leuke geluidsset (whatever it might be). Geluid dient niet onderschat te worden. Andere kant van de medaille is echter dat je het ook kunt overschatten als er andere component zijn die wellicht een hogere prioriteit hebben als het aan komt op het hebben van een kwalitatief goede set. Het woord set verraad het al. Het is niet één ding. Het zijn meerdere componenten tegelijk. En dan heb je net als in een sportteam balans nodig (want wat is een team met goede aanvallers zonder een goede verdediging waard?).
Ik zou mensen dan ook adviseren (ook al ben ik geen expert) om verder te denken dan alleen kwaliteit, beleving of de standaard 'regels' gebonden aan een home theatre. In mijn ogen is de huiskamer een plek waar ik regelmatig bezoek ontvang en ik er zit voor mijn dagelijkse vermaak na het werk en soms in het weekend. Voor de plek van de rear speakers zet ik liever een extra fauteuil neer (bij wijze van). Dat is ook een manier om er naar te kijken, zowel ruimte- als budgettechnisch. En de meubels zijn ook onderdeel van het comfort en dus het eindresultaat.
Hier een aantal gevallen waarvan ik vind dat de balans zoek is:
http://farm4.staticflickr...32698194_c7137cbea5_b.jpg
http://nerdreactor.com/wp-content/uploads/2011/08/HT.jpg
http://www.sevacall.com/b...surround-sound-system.jpg
Edit: uiteraard heb ik bewust foto's opgezocht via Google. Ben er niet op uit om mensen persoonlijk aan te vallen om mijn punt duidelijk te maken!