Hey allemaal,
Door dit mooie topic kwam ik erachter dat men de nieuwe iPad in de buurt had in Saturn, dus ben er gisteren heen gereden. Ik heb daar een zwart 64 GB Wifi + LTE model bemachtigd (had eigenlijk liever die zonder LTE willen hebben, maar die waren uitverkocht en ik kon me niet inhouden...)
Ik maakte me van te voren een beetje zorgen over de gele schermen en de snelheid of "smoothness" van het ding, zoals veel mensen hier. Ik heb het ding nu twee dagen en wilde even mijn ervaring posten.
Als eerste even over het scherm, met name m.b.t. 'geelheid' - ik heb een iPhone 4 en iPad (eerste generatie). Beide apparaten hebben inderdaad een 'blauwer' scherm vergeleken met de nieuwe iPad. Echter, ik vind mijn nieuwe iPad helemaal niet te 'geel' - sterker nog, het wit op dit scherm is wat mij betreft veel 'puurder' wit dan het blauwwit op de iPhone/oudere iPad (ik vergeleek ze met 2 andere mensen in de kamer die het allebei meteen met me eens waren).
Nu vroeg ik me af hoe dit er op een digitale foto uit zou zien, want op een aantal fotos die ik heb genomen vond ik het gelige scherm er afgrijselijk uit zien. Ik heb dus een foto genomen van de twee schermen naast elkaar -
[edit: ik vind het verschil op deze foto wel meevallen - op andere pics in deze thread vond ik de nieuwe iPad nog veel geler. Maar zoals ik zei, in "real life" - iig wat mijn ogen betreft - is mijn nieuwe iPad een stuk witter dan mijn oude]
(Links: nieuwe iPad, rechts: first-gen iPad)
Het moeilijke bij deze kwestie, is dat een digitale foto een compleet vertekend beeld kan geven, en dat het dus lastig is om te weten in hoeverre je scherm afwijkt. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om je eigen ervaring, en in mijn ervaring is dit het beste scherm dat ik ooit gezien heb. Ik hoop dat jullie dezelfde ervaring hebben.
Nog wat opmerkingen over het scherm: ik was al het retina-scherm van de iPhone 4 gewend - ik vind het schitterend, zeker op zo'n groot scherm, maar wat mij nog enthousiaster maakt over de nieuwe iPad is die "44% greater color saturation" - dat is echt een significant verschil en zet dit scherm nog een stap boven dat van de iPhone. Ik vind de kleuren vergelijkbaar met OLED schermen, al is het zwart helaas niet zo diep en mooi als dat van de OLEDs.
Ik zag in deze threads ook fotos met ernstige backlight bleeding langs de randen; dit heeft mijn exemplaar totaal niet, noch zie ik problemen met clouding. Qua uniformiteit is het scherm volgens mij niet perfect - ik heb het idee dat er een soort lichte gelige vlek in de linker bovenhoek zit, maar het is echt nauwelijks merkbaar, en ik ben de meest pietluttige vent die ik ken qua schermen. Dus petje af voor dit hi-res monster...
Als laatste nog even over snelheid/smoothness - ook hiermee heb ik geen enkele problemen ondervonden. Alles gaat lekker vlot zonder die kleine haperingen die ik bij pre-ICS Android devices toch altijd een enorme afknapper vind.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 17-03-2012 19:41
]