RobbieB schreef op woensdag 24 april 2013 @ 13:18:
[...]
Normaliter vernieuwde Apple de iPods / iPhones / iPads altijd om het jaar. Vorig jaar kwam daar (eenmalig) verandering in met de iPad 4 en toen zat iedereen te miepen dat het te snel zou zijn.
En nu ga je me vertellen dat een jaar te lang zou zijn?
Ik zeg dat een jaar te lang is wanneer er in de tussentijd NIKS gereleased wordt. Voorheen waren er iPads in het voorjaar, WWDC, iOS, OSX en iPhones in de zomer / vlak na de zomer en vaak nog iets iPod/Mac gerelateerd in het najaar. Meerdere release momenten dus.
Als de geruchten kloppen en de volgende refresh van welk product dan ook tot het najaar op zich laat wachten, betekend dat dat er bijna een heel jaar lang NIKS aan hardware gereleased wordt. En ja; dat is te lang. Niet voor mijn Apple fanboy hart, maar voor een commercieel bedrijf in de tech wereld is een jaar niks releasen killing. Dat heeft zeker met momentum te maken. Apple liep tot een jaar of wat terug altijd voorop wat betreft innovatie. Dat is toch echt wel wat minder tegenwoordig, hoe graag ik het ook anders zou zien.
De iPad 4 loopt nog steeds ver voor op de concurrentie dus die is niet heel hard aan vervanging toe. De iPad Mini verkoopt ook goed als je kijkt naar de laatste kwartaalcijfers.
iPhone zal gewoon in september zijn en de MacBooks/iMacs zullen gewoon een bump krijgen na de zomer zodra Haswell verkrijgbaar is.
Probleem met de iPads is dat ze hun "vertrouwde" release schedule hebben doorbroken vorig jaar. Daardoor valt er nu een iPad gat in het voorjaar en komen ALLE hardware releases te dicht bij elkaar te liggen. De drang om die iPad Mini tijdens de feestdagen in de schappen te hebben liggen was blijkbaar groter dan een gat slaan in de release schedules. Eerder werd gezegd dat het OCD van Steve Jobs was dat in deze schedules resulteerde, maar ze zorgden er wel voor dat er kwartaal wel "iets" van Apple was dat iedereen wilde en ook kon kopen.
Dit heeft allemaal niks met 'momentum' te maken, maar met beschikbaarheid van componenten en vaste cycli van Apple.
Ik ben het met je eens dat het 'hele jaar door' producten releasen beter is voor het 'algehele gevoel', maar het was wel vrij obvious dat Apple niet voor WWDC met nieuwe producten zou komen.
Met vaste cycli van Apple heeft het niks te maken, ze zijn juist die cycli aan het doorbreken. Componenten zou kunnen, maar dat onderschrijft volgens mij mijn punt dat Apple momenteel achter de feiten aanloopt in plaats van pioniert. Nu is dat volgens mij niet enkel Apple's probleem; volgens mij heeft de hele industrie hier last van, maar Apple zou hier op kunnen inspringen door weer eens ècht te innoveren, met iets als een iWatch of een iTV.
Ik denk dat mijn punt is; OF Apple heeft zichzelf in de vingers gesneden door te breken met de standaard release schedules, OF Apple heeft moeite de echt innovatieve producten in productie te nemen (door beschikbaarheid van componenten, het niet op orde kunnen krijgen van productieproces etc. etc.). Feit is wel; hierdoor verliezen ze momentum en de concurrentie speelt daar gretig op in. Of er nou iPhone of iPad "killers" worden gereleased door concurrenten laat ik in het midden, maar volgens mij is de algemene consensus wel dat Apple (te)veel ruimte laat voor concurrentie.
Ik verwacht dat op WWDC iOS 7 aangekondigd wordt en deze bij de iPhone release beschikbaar zal zijn. Misschien dat ze ook de Mac Pro dan al aankondigen, maar dat deze ook pas later in het jaar beschikbaar zal worden. (WWDC is de meest logische plek om een nieuwe Mac Pro aan te kondigen, ze gaan er zeker geen apart event voor organiseren en tijdens een iDevice event zou ook onlogisch zijn).
WWDC zal zeker iOS7 en OSX updates zien en in beta releasen. Ik hoop dat Apple verrast en inderdaad ook hardware upgrades aankondigt. Wat ècht goed zou zijn, voor Apple als merk, is komen met iets totaal nieuws en innovatiefs, al zie ik dat niet gebeuren. Ik denk dat mijn bottom line is; dat vind ik jammer