ElayZ schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:52:
[...]
Denk jij dat de meerderheid van de gebruikers geen bestanden via USB over wil kunnen zetten en dat Apple vervolgens rekening met deze meerderheid houdt? soort van meeste stemmen gelden? Ik geloof er niks van, lijkt mij dat Apple dit gewoon bepaald heeft om een of andere reden... Ik vind het dus een beetje kromme redenering als ik zo vrij mag zijn.

Dat is niet iets dat ik denk, dat is Apple's filosofie: gebruiksgemak staat vooraan. Je stelt dat Apple actief USB blokkeert maar je bekijkt het verkeerd: om iets met USB-sticks te kunnen doen, moet je juist een hoop voorzieningen inbouwen.
Ten eerste heb je de fysieke issues:
Nu zul je zeggen: wat maakt dat nou uit ? Wel, veel mensen, zoals jijzelf waarschijnlijk ook, zal dat vaker gaan doen en het USB-stickje in laten steken. Je snapt zelf ook wel dat de kans op beschading door veel met een tablet met een uit-stekend USB-stickje toch wel niet te onderschatten is. Dit is bij bv. het aansluiten van de kabel of een camera minder een probleem omdat het niet iets is dat je "in beweging" doet, maar een USB-stick wel. Dus dat is geen elegante of doordachte oplossing. Je kan wel stellen dat ze gewoon een USB poort moeten inbouwen maar dat past gewoonweg niet in het toestel, plus zie mijn vierde punt
Het volgende punt is de filebrowser. iOS heeft geen filebrowser en voor de meeste mensen is dat ook geen probleem, simpelweg omdat je niet met losse files hoeft te klooien op een tablet, een tekstdocument is gewoon een tekstdocument binnen het appje zelf. Je kan ze opslaan op de iCloud, emailen, afdrukken, etc. Maar hoe vaak moet je ze van de ene app naar de andere app sturen of via een tussenstap (USB-stick) fysiek uitwisselen ? Apple snapt ook dat een tablet niet bedoeld is om altijd "vast" te hangen aan allerlei uitbreidingen, anders kon je even goed een notebook of een desktop PC kopen.
Ten derde komen we bij veiligheid, met het toestaan van filebrowsing (van afzonderlijke apps) gaat er een hele deur aan potentiële problemen open en hoe verder je die deur wilt openzetten voor mogelijkheden, des te meer veiligheidsproblemen er ontstaan.
Ten vierde zitten we nog met incompatibiliteit. Wat doe je bv. met NTFS want dat is niet zo evident ? Echter heb je met 32GB sticks en groter wel het probleem dat Windows ze niet wil formateren in FAT32. Wat doe je met sticks die meer stroom vereisen ? Wat doe je met externe schijven, want dat wil men ineens ook aansluiten, als een USB-stick toch ook kan. En waarom gaat mijn ander USB accessoire nu weer niet ?
Als tweaker zie je die problemen misschien niet, maar vergeet niet dat Apple geen tweaker-producten ontwikkelt waar je álles mee kan, Apple ontwikkelt zodat iedereen mee overweg kan. Ik zie mijn moeder met de iPad probleemloos het internet besnuffelen, emailen, social-media'en en wat nog allemaal, wat ze op haar Windows PC niet
durfde omdat ze het niet snapte, er kwam zoveel informatie op haar af en dat is voor a-technische mensen schrikwekkend. Die USB-functie heeft ze nog nooit om gevraagd trouwens.
Er zijn denk ik tig zakelijke gebruikers die helemaal niet de volledige controle over hun pc hebben en dus geen iTunes kunnen installeren om simpel een paar Word bestanden over te zetten.
Het probleem is in dit geval ook dat de PC's gelocked zijn. En de iPad is niet een "zakelijk" toestel. Als een bedrijf serieus overweegt om de iPad te integreren in het bedrijf, is het niet moeilijk voor een goede sysadmin om iTunes toe te laten of om gebruik te maken van NAS functies.
Met alle Android telefoons en tablets kun je wel simpelweg stekkertje er in prikken en bestanden overzetten. Ik begrijp gewoon de gedachte van Apple niet zo goed waarom ze hier zo op tegen zijn kennelijk... Zeg nu aub niet "had een Android tablet genomen"

ik had ook een Samsung tab kunnen kiezen maar daar heb ik bewust niet voor gekozen omdat ik de iPad om div redenen prettiger vind werken.
Dat is ook de ervaring die de meeste mensen (lees: niet enkel tweakers) hebben: Android kan meer maar iOS werkt prettiger. Echter zie je bij mijn bovenstaande wall-of-text waarom dat is.
Tevens is Android niet "simpelweg stekkertje er in prikken en bestanden overzetten", er zijn verschillende firmwareversies met verschillende mogelijkheden en nog vendor-options die die functie wel of niet uitschakelen. De meeste laten wel toe om de geheugenkaart uit te lezen.
Maaar ik heb er inmiddels denk ik toch iets op gevonden:
http://www.kingston.com/en/usb/wireless#wid
Een externe schijf die voorzien is van accu en Wifi. Daar kan ik makkelijk alle documenten opzetten en vervolgens via de iPad overal gebruiken. Dus ik denk dat ik maar zo'n ding koop als ik geen app kan vinden waarmee ik de iPad gewoon rechtstreeks aan kan sluiten als verwisselbare opslag.
Dat is een oplossing maar vergeet niet dat je dan afhankelijk bent van de Kingston app om de data te benaderen.
Mijn advies is om je te verdiepen in iCloud, de iPad ondersteunt het native en met de Pages, Numbers en Keynote apps kun je ook MS Office files of PDF files aanmaken voor intercompatibiliteit.
Ik wil ook je even duidelijk maken dat je een beetje te assertief overkomt. Als je geholpen wil worden op een forum waar men niet verplicht is je te helpen met je probleem, dan is beleefdheid, geduld en begrip het enige dat van jou verwacht wordt.