Allen,
de afgelopen dagen (agv het mooi weer) heb ik mezelf langzamerhand kunnen overtuigen om een tablet aan te schaffen. Ik dacht namelijk (met de aankomende (sport)zomer op het oog) dat het wel relax is om op mijn dakterras tv te kunnen kijken ipv binnen. 1ste keuze is dan iOS of Android. Nu heb ik zelf een iPhone 4 en ben wel overtuigd van iOS. Ook het vernieuwde scherm van de iPad is een extra reden om voor een Apple te gaan (destijds ook de reden dat ik gewacht heb met aanschaf smartphone totdat er een was met een 'scherp' scherm). Maar voordat ik 500 euro over de balk gooi deel ik graag mijn opvattingen die ik na het inlezen heb opgedaan (heb nog nooit een iPad in de handen gehad). Graag verneem ik van jullie, de gebruiker, wanneer ik het mis heb of dingen over het hoofd zie. Op de correcte opvattingen mag ook gereageerd worden maar dat zullen er waarschijnlijk teveel zijn
Waar ga ik het voor gebruiken:
- bekijken van live-tv via de ziggo app zowel buiten als op de slaapkamer
- lezen van ebooks buiten/binnen
- surfen/mailen (zodat ik dit niet meer vanaf m'n laptop hoef te doen thuis)
- games (niet zoveel;heb een ps3 en speel liever 'echte' games geen casuals)
- muziek speel ik af via iTunes Match (sinds kort op m'n iPhone en werkt verrassend goed)
- bekijken van tv-series zoals bv. Top Gear/Big Bang Theory
Waar ga ik het niet voor gebruiken:
-3G, ben geen student meer dus zit niet meer in de trein
Waar ik over twijfel:
- Als ik bv. Plex Mediaserver installeer op mn laptop (heb nog geen NAS en dat duurt nog wel even) dan kan ik volgens mij via de Plex app films/tv series op de tablet zien. Ik heb dan geen Android-tablet nodig omdat iTunes maar enkele video-formaten slikt? Dan is er ook geen jailbreak nodig hiervoor?
- Heb begrepen dat schermverhouding 4:3 fijner is voor surfen/e-books maar dat 16:9 uiteraard beter is voor films/games(?). Ik verwacht niet super veel films te kijken (doe ik liever op de grote tv) maar bij series (16:9 formaat) zal je dus wel zwarte balken krijgen. Is dat erg hinderlijk? Voelt beetje jaren '90 aan (dvd's letterboxed kijken op een 4:3 tv)
- Is de nieuwe iPad een fijn apparaat om ebooks/pdf's te lezen?
- Als ik muziek stream via iTunes Match/Spotify en films/series via Plex en bestanden share via Dropbox dan lijkt mij 16 gb capaciteit voldoende. Dan kan ik overal ter wereld, mits er wifi is, mijn video/audiobestanden afspelen. Kun je trouwens ook al e-books in de iCloud delen?
- Nu is het denk ik voor elke tablet lastig om een goede weergave te borgen bij het zitten in de volle zon. Maar ik las in de Tweakers-review dat de helderheid van de nieuwe iPad lager ligt dan de iPad 2. Heeft iemand hier ervaringen mee? Spiegelt het scherm hevig en zijn er wellicht 'concurrenten' die een mat-scherm bieden?
- Nu zit ik ook nog aan een Apple TV te denken. Zolang de ATV 3 niet gejailbreakt is kan ik Plex (of Xbmc) niet draaien. Maar als ik de Ipad laat mirroren via de ATV dan kan ik, volgens mij, toch Plex gebruiken (in max. 720p dan, agv mirroring)
- Momenteel gebruik ik sporadisch Xbmc (Plex helemaal niet) omdat ik meestal de bestanden direct met VLC afspeel op mijn tv. Echter die vlieger gaat met een iPad niet meer op, omdat ik wil streamen en niet direct vanaf de iPad wil afspelen. Nu spreekt het idee van Plex (waarbij je 1 database server hebt en meerdere clients kunt gebruiken voor dezelfde db) mij meer aan. Maar Plex zou vooral beter werken op een Mac en mijn klapdoos is een Windows apparaat. Ervaringen?
- Mijn iPhone is niet gejailbreakt (zie de noodzaak niet) en als Plex kan draaien op de iPad dan zie ik ook de noodzaak van een jaibreak niet zozeer. Vergeet ik wat? Zitten er toch niet meer voordelen aan een jailbreak (dan niet de opgeleukte thema's noemen, dat boeit mij niet, en kan me niet voorstellen dat je alleen daarvoor je garantie verspeelt)
- Naast de beperkingen van iTunes en het hebben van weinig connectoren zijn er nog andere redenen waarom ik wellicht toch een Android (of Windows-8) tablet moet overwegen? Want qua software lijkt iOS mij toch nog ongenaakbaar. Vind het op mijn iPhone zoveel fijner tov Android op een Galaxy bv.
Als laatste ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die eigenlijk nooit de noodzaak van een tablet zagen (want al een smartphone/laptop/htpc etc) maar nu niet meer zonder kunnen. Of iig het gebruiksgemak van bv. een laptop nu ouderwets vinden? Of die een tablet hebben aangeschaft maar dat hij/zij nu vooral stof ligt te happen en dus beter niet aangeschaft had kunnen worden?