Martinspire schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 00:37:
@camacha: wat mogelijk meeweegt bij Simcity is dat het speelbaar moet blijven op hele trage machines.
[...]
Ik vind het ook wel jammer, maar als ik gewoon een hele leuke game kan spelen, maakt me dat minder uit. Hebben we weer iets om naar uit te kijken met patches/dlc/opvolgers.
Klopt, zoals ik hierboven al aanhaal. Dat zou echter in mijn ogen juist reden moeten zijn zo goed mogelijk gebruik te willen maken van meerdere cores; dan heb je de beste kans van slagen op oudere systemen met een lagere snelheid per core.
Maar goed, misschien maar eens afwachten hoe het in de realiteit speelt, al blijven die kleine maps wel een frustratie.
MethinX schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 08:21:
Ja had het gelezen, maar ik snap de vergelijking met weermodellen niet echt. Weermodellen zijn toch bedoeld om alle (van elkaar los staande) scenario's te berekenen? In simcity lijkt me dat 1 scenario genoeg is

Hoe kom je erbij dat weermodellen allerlei scenario's doorrekenen? Voor zover ik weet worden weermodellen niet gebruteforced - al zal het voor sommige zaken wel eens gebeuren. Weermodellen bestaan, net als grafische berekeningen, uit heel veel data die berekend moet worden en van alles heeft invloed op elkaar. Denk bij grafisch spul aan het berekenen van reflecties, schaduwen en AA, bij weermodellen aan verschillende drukgebieden en andere factoren die een wisselwerking hebben. Daarom doet men dergelijke berekeningen graag op GPU's. Het berekenen van het wel en wee van een stad lijkt daar prachtig op; allerlei losse zaken die een (als het nauwkeurig gebeurt) vrij complexe wisselwerking met elkaar aangaan.
Heel simpel gesteld wordt het dagelijks leven in een stad ook niet centraal aangestuurd (hooguit de bestuurlijke beslissingen) en het model weerspiegelt dat.
SoaDmaggot schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:45:
Tjah, de beta draaide hier tenslotte echt retelekker, terwijl m'n PC toch aardig wat moeite heeft met Cities XL. Dat een game niet overweg kan met meerdere cores zegt verder vrij weinig over de performance. Naast het simuleren is het grafisch geweld ook een aardige belasting voor de CPU, en die blijkt dus op zijn eigen core het werk te doen..
Welk grafisch geweld? Het spel ziet er niet slecht uit, maar uitzonderlijke eye candy valt het ook weer niet te noemen