YellowOnline schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:25:
Ik speel het spel nu een kleine week, en behalve de maintenance of "could not connect to Origin" bevalt het spel me wel, al is het stukken eenvoudiger (of net moeilijker soms) door het weinige micromanagement in vergelijking met SimCity 4. Wat ook irritant is, is dat je bijna alle gebouwen op een aansluitingspunt moet neerploppen en niet eerst het gebouw kan zetten en dan een weg er heen. Die snap-on points beperken je vrijheid op verschillende manieren.
Ik had gister voor het eerst dat Origin moeilijk deed en maintenance was dit keer wat langer maar dat zal vooral in verband zijn met het aanzetten van de global market.
Dat van die aansluitpunten heb je wel een punt maar het went wel vrij snel alleen vind ik het met treinstations wel jammer dat je die moet snappen aan het spoor en dat die een eigen straat hebben die je dan moet connecten, dat is echt vaak een bitch om mooi passend te krijgen.
Het grootste probleem evenwel is verkeer. Ik geraak tot een stad van 100K-150K en vanaf dan draait de hele economie de soep in omdat ik 24 uur per dag file heb. Ik heb zelfs een stad gemaakt die uitsluitend bestaat uit high-density streetcar avenues en zelfs daar heb ik binnen de kortste keren 6 rijvakken file met alle gevolgen vandien: alle wagens vast, huizen en fabrieken branden af, afval wordt niet opgehaald en storage lots zitten vol.
Hoe doen jullie dat? Inzake openbaar vervoer heb je immers niet veel mogelijkheden binnen je stad: bussen, die ook vastzitten in het verkeer, of trams, die enkel kunnen rijden op een type straat waarvoor je half je stad moet afbreken als je ze niet in het begin legt. Ik wil een metro

Het belangrijkste is wel dat je er voor zorgt om een balans te houden tussen banen en workforce, werkelozen wil je niet hebben want die gaan je hele stad door op zoek naar werk, uiteraard zonder resultaat dus dat is onnodige traffic. Wat je ook niet wilt is dat alle banen aan 1 kant zijn en aan de andere kant je residential, het beste is gemelleerd wat ook nog eens makkelijk is wbt grondwaarde en welvaartsgroepen. Punt daarbij is wel dat je grootste groep, R$ overal in grote getallen werkt en gebruik maakt van OV itt R$$$ b.v.
Een nadeel vind ik wel dat je niet simpel op een huisje kunt klikken om te zien waar de [voormalige] bewoners op dat moment aan het werk zijn zoals in SC4, dat zou je al veel meer inzicht geven welke bedrijven en huizen er goed liggen wbt routing. Je kunt wel op "population" klikken in het "layer" menu om zo te zien welke bedrijven b.v. snel gevuld worden met workers en welke niet, het zegt niet alles maar je kunt er wel e.e.a uithalen.
Als je met OV in de weer gaat let dan vooral ook op de reistijden, als deze te hoog wordt pakken je workers/shoppers liever de auto maar teveel bussen kan dan weer meehelpen aan opstoppingen. Ook hierbij weer opletten dat OV geen zin heeft in voor R$$$ dus daar haltes plaatsen heeft geen nut maar zorgt wel dat er bussen die kant opgaan voor een verdwaalde $ worker die daar staat te wachten.
Nog even terug naar de balans, als jij heel veel R hebt die ontevreden zijn over shopping gaan ze elders in je regio op zoek maar als je b.v. ontzettend veel C$ hebt en in je regio zijn steden met ontevreden $ shoppers dan komen die allemaal naar je stad. Voor R$$$ shoppers maakt het al wat minder uit, daar zijn er veel minder van in je regio en eigenlijk kun je er daar dus nooit teveel van hebben.
Shoppers, workers die de regio in moeten zijn samen met werkeloze sims de grootste bron van opstoppingen wat je dus zo veel mogelijk wilt [en kunt] voorkomen.
De strategie van zo weinig mogelijk kruisingen e.d. heb ik nooit begrepen, verkeer moet toch van A naar B en minder kruisingen betekend niet dat er minder auto's gaan rijden. Als er een lange weg ligt van A naar B en ik moet halverwege zijn dan zorgt die weg ervoor dat ik of werkeloos wordt omdat ik niet tijdig op mn werk kan zijn of ik kies een andere weg.
Only fools are enslaved by time and space.