Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik werk niet altijd thuis, en een klein jpegje om zonder speciale software te e-mailen vind ik ook wel praktisch, helemaal als dat niet ten koste van m'n raw/cf-prestaties gaat. En juist omdat niet iedereen het ding op dezelfde manier gebruikt is het aardig dat je dat zelf kunt uitzoeken, en jammer dat Canon het kreupel implementeert.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
Vandaar dat ik ook 'leuke oplossing als je RAW + JPEG schiet' zei, dat ik daarna opmerkte dat ik dat zelf niet doe wil niet zeggen dat het voorgaande niet meer van kracht is :)

En ja, wat jij voorstelt zou het zeker wat flexibeler maken en jammer dat ze het niet zo hebben gedaan, maar het zou nog steeds niet het grootste euvel (zoals ik het zie tenminste) oplossen: het als een volledige back-up kunnen gebruiken, zonder in te boeten op snelheid.

Over enige tijd (binnen nu en een jaar ofzo :+) wil ik ook overgaan op de 5D3, maar ik denk dat ik de SD als fallback zal gebruiken wanneer de CF vol zit en ik niet direct in de gelegenheid ben om CF's te wisselen. Maar dat ter zijde :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik geloof niet dat je het helemaal snapt. Je bent je ervan bewust dat ik op
Hahn schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:33:
Is denk ik gewoon niet zo makkelijk anders op te lossen? Want hoe wou je het anders doen?
reageerde? Dat ik daar een voorbeeld bijgeef dat jou niet aanstaat, soit, maar jij weet dus een betere oplossing om twee kaarten op volle snelheid te laten draaien en dat is dus gewoon beide kaarten op volle snelheid laten draaien? :D

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik reageerde op een ander probleem dan jij nu hebt 'opgelost'. Het probleem was RAW's wegschrijven naar CF én SD (zodat de SD een backup zou zijn van de CF) en dat op een snelle manier doen*. Jouw oplossing is RAW naar CF en JPEG naar SD, op zich leuk bedacht en er zullen vast mensen zijn die dat gebruiken, maar het lost niet het probleem op van RAW 2x wegschrijven, zodat je back-ups hebt, zonder snelheidsverlies.

En nee, ik weet geen betere oplossing, anders zou ik het niet vragen.

* Dat is tenminste waar ik op inhaakte, maar misschien dat ik iets gemist heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 26-06-2012 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hahn schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:28:
Het probleem was RAW's wegschrijven naar CF én SD (zodat de SD een backup zou zijn van de CF) en dat op een snelle manier doen*.
Dan heb je idd gemist dat mijn oplossing het gebruik van twee gescheiden controllers is. En nee, daar is Canon nu te laat mee, maar dat is hoe je een backup op snelheid kan maken, hoe je s-jpeg en l-raw tegelijk kan opslaan (zoals ik dat voorstelde, maar dan als gebruiksvoorstel mijnerzijds en niet als oplossing voor het backupprobleem). Het probleem van de afgeknepen-cf-snelheid-door-sd-traagheid is volgens mij op geen enkele andere manier op te lossen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rataplan op 26-06-2012 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Rataplan schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:31:
[...]
Dan heb je idd gemist dat mijn oplossing het gebruik van twee gescheiden controllers is.
Dat heb ik niet gemist.
Het probleem van de afgeknepen sd-snelheid is volgens mij op geen enkele andere manier op te lossen.
Dat was mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hahn schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:18:
En ja, wat jij voorstelt zou het zeker wat flexibeler maken en jammer dat ze het niet zo hebben gedaan, maar het zou nog steeds niet het grootste euvel (zoals ik het zie tenminste) oplossen:
Wat jij mijn voorstel noemt was geen voorstel maar een deel van het huidige probleem. Zullen we het daarbij laten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
1DX heeft blijkbaar wel wat jij nu omschreef trouwens, die heeft 2x CF en daarbij kan je RAW naar eerste CF laten schrijven en JPEG naar tweede CF (als ik Jeff Cable mag geloven). Dat de 5D3 dat niet kan/doet, zal waarschijnlijk ook te maken hebben met dat ze een goed onderscheid willen houden tussen 5D3 en 1DX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

Nomad schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:48:
je kijkt erg moeilijk bij die 20MB/s, is daar enige reden toe?
Mjah moeilijk, ik denk na over de aanschaf van een 5DMK3 en elke keer als ik de gecombineerde CF en SD slot zie vraag ik me af "Jemig, waarom niet 2x een CF slot?"
Maar sinds gisteren kijk ik er wel op een andere manier tegen aan nadat ik heb gezien dat je met de SD slot meer kunt doen dan aleen plaatjes op knallen.
Trouwens die 20MB/s ga je natuurlijk in heel veel gevallen niet halen, maar ik zou toch balen als een stekker op z'n moment dat je er wel tegen aan zit en je mist net die belangrijke shot.

Personal verdict, de SD slot: had liever een extra CF gezien, maar blijft aceptabel voor de extra functies die het bied.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hahn schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:38:
daarbij kan je RAW naar eerste CF laten schrijven en JPEG naar tweede CF (als ik Jeff Cable mag geloven)
Dat kan de 5D3 ook gewoon hoor. Je kunt desgewenst op de ene kaart L-raw en S-jpeg en op de andere kaart M-raw en L-jpeg opslaan, allemaal van dezelfde foto. Sla de handleiding er volgend jaar maar op na.

Het probleem is domweg dat de 5D3, als er naar beide kaarten tegelijk wordt geschreven, de snelheid van de laagste kaart voor beide schrijfacties pakt, en aangezien het sd-slot 133x als max heeft, wordt je cf dan ook geknepen. En de enige oplossing daarvoor is een snellere/afzonderlijke sd-controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:23
Maar hij kan toch ook pas een foto uit de buffer gooien, nadat ze op beide kaartjes staan. Dus het is toch geheel logisch dat de camera zich aanpast naar de langzamere?
Ook al is 1 schrijfactie sneller, dan moet hij nog wachten voordat het uit de buffer kan, dus is die effectief toch niet sneller.
Ik zie de winst niet als hij bijvoorbeeld 10 seconden sneller met de CF klaar zou zijn, je buffer zit dan alsnog vol omdat hij de SD's nog moet wegschrijven.

Dus ik snap niet helemaal wat je nu jammer vind Rataplan? :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sHELL schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:40:
Mjah moeilijk, ik denk na over de aanschaf van een 5DMK3 en elke keer als ik de gecombineerde CF en SD slot zie vraag ik me af "Jemig, waarom niet 2x een CF slot?"
+1 hier : CF FTW :Y)
Maar sinds gisteren kijk ik er wel op een andere manier tegen aan nadat ik heb gezien dat je met de SD slot meer kunt doen dan aleen plaatjes op knallen.
Alleen voor video is het misschien wel handig...
Trouwens die 20MB/s ga je natuurlijk in heel veel gevallen niet halen
USB 3.0 Card Reader die 80 MB/s kan halen met een 60 MB/s Sandisk CF kaart is veel leuker :Y

Wat betreft batterijen : Ik burst vrolijk 4x 32 GB vol met maar 2 batterijen in mijn 7D en dat is iets van 4x 1300 foto's gemiddeld :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Nomad schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:29:
Dus ik snap niet helemaal wat je nu jammer vind Rataplan? :)
Als ik een klein bestandje naar sd schrijf en een groot loeder naar cf (zoals betoogd), dan schrijft hij dat grote loeder met dezelfde lage snelheid weg als het kleine bestandje naar sd. Dan is de sd-kaart dus eerder klaar dan de cf, terwijl cf vier keer zo hard kan maar dat niet doet. Isse siempel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Rataplan schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:46:
[...]

Als ik een klein bestandje naar sd schrijf en een groot loeder naar cf (zoals betoogd), dan schrijft hij dat grote loeder met dezelfde lage snelheid weg als het kleine bestandje naar sd. Dan is de sd-kaart dus eerder klaar dan de cf, terwijl cf vier keer zo hard kan maar dat niet doet. Isse siempel :)
Oh dat is wel crap ja, had niet door dat hij het ook met verschillende bestanden zo aanpakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Ik werk veel tethered in de studio en op locatie. Veelal tijdens workshops, maar ook steeds meer tijdens grotere shoots. Het maakt dat het werken in een team een stuk efficiënter verloopt.

Momenteel doe ik dat via een usb-kabel van 5 meter lang. Maar dat geeft af en toe bugs, zeker als iemand af en toe op mijn kabeltje staat en ik connectie verlies. Gisteren weer een usb kabel stuk gemaakt omdat iemand er op stond. Kon dus niet meer tetheren gisteren.

Oplossing is dat ik draadloos wil gaan tetheren. Voor zover ik weet zijn daar 3 oplossingen voor:
1: eye-fi kaartje. Lekker goedkoop en veel gebruikt. Maar tegelijkertijd volgens mij onwerkbaar traag, of vergis ik me daarin? Ik zou niet te grote jpegs door kunnen sturen en de raws op CF opslaan. Verlies ik mijn back-up functie wel van de dual slot in mijn camera.
2: De wifi grip kopen van Canon. Ding is zo mega overpriced dat ik puur uit principe hem niet snel zal kopen, tenzij mijn andere opties echt geen alternatief zijn.
3: een apparaatje die draadloos usb connectie kan creëren. Dus van usb poortje naar usb poortje, maar dan draadloos. Ik dacht dat G-tus met zoiets bezig was met knutselen?

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47
Nomad schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 11:49:
Ik werk veel tethered in de studio en op locatie. Veelal tijdens workshops, maar ook steeds meer tijdens grotere shoots. Het maakt dat het werken in een team een stuk efficiënter verloopt.

Momenteel doe ik dat via een usb-kabel van 5 meter lang. Maar dat geeft af en toe bugs, zeker als iemand af en toe op mijn kabeltje staat en ik connectie verlies. Gisteren weer een usb kabel stuk gemaakt omdat iemand er op stond. Kon dus niet meer tetheren gisteren.

Oplossing is dat ik draadloos wil gaan tetheren. Voor zover ik weet zijn daar 3 oplossingen voor:
1: eye-fi kaartje. Lekker goedkoop en veel gebruikt. Maar tegelijkertijd volgens mij onwerkbaar traag, of vergis ik me daarin? Ik zou niet te grote jpegs door kunnen sturen en de raws op CF opslaan. Verlies ik mijn back-up functie wel van de dual slot in mijn camera.
2: De wifi grip kopen van Canon. Ding is zo mega overpriced dat ik puur uit principe hem niet snel zal kopen, tenzij mijn andere opties echt geen alternatief zijn.
3: een apparaatje die draadloos usb connectie kan creëren. Dus van usb poortje naar usb poortje, maar dan draadloos. Ik dacht dat G-tus met zoiets bezig was met knutselen?

Iemand die hier ervaring mee heeft?
Meende ergens te lezen dat de Eye-Fi kaartjes niet of niet goed werken met de Mark 3. Wifi grip van Canon is dan wel overpriced maar wel een goeie, professionele en stabiele oplossing voor je probleem :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik kan met heel veel moeite wel een paar wireless usb dingetjes vinden (vreemd, dat lijkt me nou juist handig) maar vooralsnog geen high-speed zut. Ik zou met zo'n Eye-Fi beginnen. Schijnt dat alleen de Pro-versie raw ondersteunt, kost een zesde van de WFT-E7 en werkt het niet snel genoeg, dan hoef ik er ook niet een te kopen ;) hoewel die Pro ook aan geotagging doet. Hmmmm... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 30-06-2012 14:34 . Reden: POS toegevoegd :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
klopt, de pro versie ondersteunt raw. En geotagging klopt ook.
So far so good.

Praktijk is dat geotagging op basis gaat van wifi netwerken in de buurt, zijn die er niet, dan weet het kaartje ook niet waar die is.
En de snelheid van de pro versie is met een normale 5d3 jpg al meer dan 10 a 20 seconden, wat het meteen onbruikbaar maakt voor mij.

Ik zoek dus eigenlijk die wireless usb dingetjes, maar ze zijn er amper te vinden en wat er is is usb1 snelheid ongeveer. Terwijl we het dus geheel eens zijn dat hier best vraag naar zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Is dit iets? Vijf jaar geleden was WUSB the next best thing, maar 't is duidelijk niet van de grond gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Rataplan schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 15:25:
Is dit iets? Vijf jaar geleden was WUSB the next best thing, maar 't is duidelijk niet van de grond gekomen :)
Ik zal eens op Amerikaanse fora rondvragen of er daar mensen alternatieven weten. En deze link van jou meteen even meeposten.
We zijn vast geen pioniers met deze gedachte, dus eens op zoek gaan naar wat er al geprobeerd is kan geen kwaad :P (hoe slecht ik het tot nu toe ook kan vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Rataplan schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 15:25:
Nomad schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 16:00:
[...]

Ik zal eens op Amerikaanse fora rondvragen of er daar mensen alternatieven weten. En deze link van jou meteen even meeposten.
We zijn vast geen pioniers met deze gedachte, dus eens op zoek gaan naar wat er al geprobeerd is kan geen kwaad :P (hoe slecht ik het tot nu toe ook kan vinden).
Gutteguttegut in "F&V community topic"

Cables Unlimited is op 17 juni 2011 failliet verklaard, dus een WUSB setje van hun zal moeilijk te vinden zijn. Dus die Q-waves die Gutteguttegut en ik gebruiken zijn de goedkoopste, maar dan moet je op de iBood Hunt wachten en geluk hebben of ze hem weer verkopen. Heeft mij €45,- gekost.

Of gewoon een kwestie van zoeken naar Q-waves op eBay: http://www.ebay.com/sch/i...313&_nkw=q-waves&_sacat=0 , maar dat zal misschien iets duurder uitpakken.

Deze kan ik ook nog vinden via eBay: http://www.ebay.com/sch/i...w=wireless+hdmi&_osacat=0

Deze is wat duurder: http://www.ebay.com/sch/i...odkw=WPCTV1080H&_osacat=0

Deze is te vinden in de Pricewatch: pricewatch: Devolo D1632 Vianect Air TV
pricewatch unsorted: NETGEAR Universal Push2TV HD - Wireless PC to TV Adapter PTVU1000 -

Zoals je kan vinden in Gutteguttegut's post is het wel even klussen. Ik ben er ook nog steeds mee bezig.

EDIT: Windows-only trouwens, Apple weigert drivers ervoor te maken.

EDIT2: Zie nu pas het hele verhaal hierboven, maar ik heb zelf de SanDisk Eye-Fi variant gehad voor €80,- ofso en dat ging redelijk traag, RAW wilde hij niet overzetten. Versturen naar tablet of smartphone werkte bijna niet. Ook Geotagging heb ik over gelezen dat het dramatisch slecht werkt, aangezien het afhankelijk is van Google's WPS. Het slaat dus de SSID's van de gevonden routers/accesspoints op bij de foto en dan wordt dat later vertaald naar GPS coördinaten door het programma op de PC. Werkt dus alleen in stedelijk gebied en dan ook met een belabberde precisie van een halve kilometer.

Ik heb de Eye-Fi aan m'n moeder gegeven en die is er uiterst tevreden mee voor Marktplaats foto's. In die situatie heb je dan ook niet directe overdracht nodig.

De WFT-E7 is inderdaad erg duur, maar je kan er wel veel mee, alleen verlies je de mogelijkheid tot een batterijgrip. De WFT-E7 kan je trouwens ook gebruiken om de camera aan te sturen vanaf een tablet of smartphone, of praktisch elk apparaat dat WiFi ondersteund en een Internetbrowser heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door G-Tus op 30-06-2012 17:02 ]

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Die WFT-E7 laat ik even vliegen voorlopig. Ik kan hem niet voor een redelijke prijs aanschaffen en 800 euro ofzo vind ik echt waanzin voor iets dat niet zo complex is.

Vandaag wel de batterygrip van Canon zelf binnen gekregen. Eerste indruk:
- Zelfde materiaal
- kleine luxe upgrades (zoals batterijklepje die nu een mooier houdertje heeft)
- 9-way focuspunt knopje werkt goed en voelt net als de camera versie.
- nieuwe batterij schuiflade, ipv zijklep die je open maakt. Batterijen liggen nu in de lengte ipv breedte.
- Betere verticale grip, minder dik/lomp om vast te houden (vast omdat de batterijen er nu in de lengte in liggen)

Dan het puntje interne bouw vs die van namaak. Volgens mij maakt canon het niet steviger dan die we eerder in dit topic al voorbij zagen komen als third party:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/E8XN88oe0BEDseJUVr6NNa4h/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xCBuNimRVIbT3KVFT0kakbRy/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Meneer de admin: wilt u a.u.b. de plaatjes verkleinen naar 640pixels breedte met eventueel een linkje naar de grotere versie. Mocht u niet weten hoe dat moet, dan verwijs ik u door naar de FAQ. ;) :+

De grip zou van dezelfde magnesium-legering als de body moeten zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:21
Doet die toch niet. Daarom is hij ook de admin 8)

Hoeveel heeft de grip gekost?

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hamed schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:34:
Probleempje hier!! Heel soms wil de AF niet meer werken. Moet de camera dan soft reset geven, en daarna werkt hij weer goed. Iemand enige idee wat het kan zijn? Het wordt steeds erger :'(
Ik weet dat je je toestel al hebt omgeruild, maar ik had net een vergelijkbaar probleem. Toestel verdomde het volledig om, bij toch al lastige focusopdrachten, scherp te stellen. Toevallig had ik net optie [AF4] 'Lens drive when AF impossible' op 'Stop Focus Search/OFF' gezet - dat helpt tegen hunten, maar kennelijk activeert het toestel de af-motor helemaal niet als de af-sensor geen goeie meting kan doen. Door een slinger aan de af-ring te geven, uit te zoomen of even elders te focussen was het probleem in alle gevallen weer opgelost. Ik weet niet of dit hetzelfde probleem was als dat wat jij had (zal wel niet als je echt een soft reset nodig had), maar ik wilde het maar even melden. Ik heb 'm in elk geval weer op Continue Focus Search/ON gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Universal Creations schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 19:27:
Meneer de admin: wilt u a.u.b. de plaatjes verkleinen naar 640pixels breedte met eventueel een linkje naar de grotere versie. Mocht u niet weten hoe dat moet, dan verwijs ik u door naar de FAQ. ;) :+

De grip zou van dezelfde magnesium-legering als de body moeten zijn.
Foto's zijn 1MB per stuk, nog kleiner en het worden postzegels :+.
Ik zal ze binnenkort even aanpassen, zit nu even op de telefoon.

Wat ik voor de grip betaald heb is wat minder dan normaal, omdat ik inkoopsprijs krijg vanuit de winkel waar ik mee samen werk. Normaal ligt de grip rond de 300 euro (en ik heb niet veel korting gekregen, ding is gewoon duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik zie dat voor de canon 5D mark 3 verschillende produktnummers worden gebruikt. Ik kom de volgende nummers tegen: 5260B020 en 5260B020AA. Weet iemand waar de verschillende nummers betrekking op hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Misschien met of zonder lichtlek-correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Daar geloof ik niks van :* Lichtlek is te zien aan het zesde cijfer van het serienummer (1 of 2 == probleem), maar Canon heeft alles wat nog niet verkocht was teruggehaald en gerepareerd (te zien aan een stip op het serienummerlabel, geloof ik). Die gaan echt geen twee verschillende SKU's uitgeven, dan weet je zeker dat er 1 helemaal niet meer verkocht wordt. Also, http://buy.fudzilla.com/744163. Het zouden landenversies kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:55
goodLUCk1951 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 23:02:
Ik zie dat voor de canon 5D mark 3 verschillende produktnummers worden gebruikt. Ik kom de volgende nummers tegen: 5260B020 en 5260B020AA. Weet iemand waar de verschillende nummers betrekking op hebben ?
Interessanter zou zijn of je aan het serienummer de kwaliteit kan herkennen?
Ik sprak een verkoper van een grote keten, en die 'beschuldigde' een kleinere keten van grijze handel.
En had het over A, B en C-kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
MadButcher schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:17:
[...]

Interessanter zou zijn of je aan het serienummer de kwaliteit kan herkennen?
Ik sprak een verkoper van een grote keten, en die 'beschuldigde' een kleinere keten van grijze handel.
En had het over A, B en C-kwaliteit.
en waar zou volgens hem het verschil in moeten zitten?
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk als er uit de canon fabriek drie verschillende doosjes komen, met A, B en C erop. De schade aan het imago zou veel te groot zijn.

In Nederland al kan je op meerdere manieren aan een 5d3 komen als winkel. Optie 1 is via Canon zelf, maar daar wordt je pas interessant als je echt veel verkoopt (zoals cameranu en KE, die kopen bij Canon zelf). De meeste andere winkels kopen in bij de groothandels in Nederland, zoals Info (groothandel in het noorden van het land).
Grijze import is vaak wel uit europa, veelal Duitsland of Italië. Kwalitatief zijn de camera's in ieder geval allemaal hetzelfde.

Conclusie: voor de consument is het allemaal hetzelfde en je garantie is ook overal hetzelfde. Want jij hebt het bij een Nederlandse winkel gekocht en dus heb je garantie.

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 11-07-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Vandaar ook "grijze" handel en geen zwarte handel ;) Verschil in kwaliteit lijkt mij ook gewoon onzin, tuurlijk zal er per exemplaar een minimalistisch verschil in kunnen zitten (kwaliteit van de sensor) maar dat is met alles zo. Lenzen, computer beeldschermen, CPU's voor computers ... alles ;)

Wat ze met CPU's wel doen in zéér speciale gevallen voor een veel hogere prijs is 'cherry picking'. CPU's die beter presteren als normaal er uit pakken en voor een hogere prijs verkopen. Maar het lijkt me heel stug dat Canon dit doet!

[ Voor 124% gewijzigd door Ventieldopje op 11-07-2012 17:08 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Nomad schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:22:
Conclusie: voor de consument is het allemaal hetzelfde
...behalve dan dat de ene consument een cd'tje met software in de doos vindt, en de andere niet ;)

Maar dat de camera's zelf onderling zouden verschillen - afgezien natuurlijk van de normale toleranties - daar geloof ik helemaal niets van. Dan zouden verschillende camera's ook verschillend moeten presteren (snellere beeldverwerking en zo) en daar zou de interwebzcommunity allang lucht van hebben gekregen.

Ik ben wel benieuwd waar die verkoper met z'n A-, B- en C-kwaliteit werkt. Ik ben in staat om verhaal te gaan halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
behalve dan dat de ene consument een cd'tje met software in de doos vindt, en de andere niet
vertel eens wat meer? Dat hoor ik voor het eerst?

konijnenberg gebruikte vroeger ook grijze import, maar dan had je gewoon een normale retail verpakking inclusief CD.

Alleen heette je camera dan ineens een "Rebel" ipv 300D...

[ Voor 7% gewijzigd door mjtdevries op 11-07-2012 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goodLUCk1951 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 23:02:
Veelal is dat een indicatie voor het land waar ze voor bestemd zijn. Sony heeft dit al in zijn typenummers zitten, maar vaak is het ook te herleiden vanuit het serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

mjtdevries schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 17:29:
[...]

vertel eens wat meer? Dat hoor ik voor het eerst?
Nomad in "Canon 5D Mark III" :)

edit:
Coming to think of it, dat kan ook te maken hebben met dat dealtje dat Nomad met zijn leverancier heeft gesloten. Daar zal 'ie zelf even licht op moeten schijnen ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Rataplan op 11-07-2012 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Rataplan schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 17:52:
[...]
Nomad in "Canon 5D Mark III" :)

edit:
Coming to think of it, dat kan ook te maken hebben met dat dealtje dat Nomad met zijn leverancier heeft gesloten. Daar zal 'ie zelf even licht op moeten schijnen ;)
Mijn dealtje valt alles mee, heb gewoon een 5d3 bij de nederlandse importeur en gewoon op factuur. Heb alleen wat korting gekregen vanwege een samenwerking met de winkel, verder niet.

Er schijnen vrij veel camera's geleverd te zijn zonder boekjes en cdtjes. De reden waarom weet ik niet, dat konden ze me niet vertellen. In mijn geval wordt er nog achteraan gegaan en zou ik het nagezonden krijgen.
Zowel de groothandel als de nederlandse importeur gaven beiden aan dat er in meerdere zendingen geleverd is zonder boekjes/cdtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Rataplan schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 20:19:
[...]
Ik weet dat je je toestel al hebt omgeruild, maar ik had net een vergelijkbaar probleem. Toestel verdomde het volledig om, bij toch al lastige focusopdrachten, scherp te stellen. Toevallig had ik net optie [AF4] 'Lens drive when AF impossible' op 'Stop Focus Search/OFF' gezet - dat helpt tegen hunten, maar kennelijk activeert het toestel de af-motor helemaal niet als de af-sensor geen goeie meting kan doen. Door een slinger aan de af-ring te geven, uit te zoomen of even elders te focussen was het probleem in alle gevallen weer opgelost. Ik weet niet of dit hetzelfde probleem was als dat wat jij had (zal wel niet als je echt een soft reset nodig had), maar ik wilde het maar even melden. Ik heb 'm in elk geval weer op Continue Focus Search/ON gezet :)
Ik ben ermee naar Canon geweest. Ze konden de AF ook niet werkend krijgen. Maar ik heb geen 5D3 meer 8)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hamed schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 22:21:
[...]

Ik ben ermee naar Canon geweest. Ze konden de AF ook niet werkend krijgen. Maar ik heb geen 5D3 meer 8)
Je bent voor een D800 gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Ben zeer tevreden met mijn 5D2, en heb nog altijd een 1Ds III en een D800 ter beschikking met weekenden. Er zijn nog 3 lenzen die ik heel graag zou willen hebben. Daarom ook een tijdje sparen :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 22:46

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

lange vraag! :)
soms moet ik iets plats fotograferen, bijvoorbeeld een papier, wat ik dan doe; de camera op het groene knopje draaien; dan zijn alle AF punten aktief
en vervolgens net zo lang focussen zodat zoveel mogelijk AF punten oplichten
tot mijn verbazing lukt dit niet met de 5D3 :? alleen punten aan de rechterkant krijgen AF
ik dacht dat het aan de lichtval lag en daarom aan de andere kant gaan staan
maar wederom; alleen aan de rechtkant AF
kan iemand dit verklaren??

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Vreemde vraag vind ik en ik denk niet dat je een nuttig antwoord kan krijgen. Waarschijnlijk heeft de rechterkant van t papier wat meer contrast door de belichting en focust hij daarop. Wat kan het anders zijn?

Maar dan komen er bij mij ook paar vragen op..
Waarom niet gewoon AF punt selectie veranderen? (AF-punt selectie + M-Fn)
Waarom weet jezelf niet waar je op wilt focussen?
Waarom niet met liveview en dan manueel focussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Als je 'm op automatische puntselectie zet, begint 'ie met zoeken bij het handmatig ingestelde punt, zegt de handleiding (p71):
When the AF area selection mode is set to 61-point automatic selection (...) the camera first uses the manually-selected AF point to focus. During autofocusing, if the subject moves away from the manually-selected AF point, focus tracking continues as long as the subject is covered by the Area AF frame.
Waarschijnlijk heb je het focuspunt in de handmatige AF Area Selection Modes aan de rechterkant ingesteld. Merk op dat je misschien ook nog een apart focuspunt voor portrait-oriëntatie hebt ingesteld, en als je probeert loodrecht naar beneden te schieten, is het 50/50 welke instellingen (portrait of landscape) de camera gebruikt.
edit:
Scirocco schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:46:
...en dat wil ik ook wel 'ns weten. Waarom zou je in vredesnaam full auto schieten? :)
edit:
't Is bij mij trouwens AF-puntselectie en dan het bovenste draaiwieltje. Je kan echt *zoveel* instellen aan dit ding, heerlijk :9

[ Voor 22% gewijzigd door Rataplan op 15-07-2012 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Kan ook nog zo zijn dat je gewoon niet exact loodrecht op je onderwerp zit...

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Wat dacht je van een scanner?

Zonder gekheid, moet het echt perfect zijn? Dan zou ik een TS lens pakken (45 of 90mm) en met live view alles instellen vanaf statief. Hoeft natuurlijk niet per se een TS lens niet, maar is wel veel sneller en makkelijker dan dat je het statief goed moet instellen.
Daarna statief met camera laten staan en het onderwerp steeds vervangen.

Ik heb zo een keer honderden gordijnen gefotografeerd (niet helemaal plat, maar toch redelijk vlak onderwerp) die gewoon gedocumenteerd moesten worden voor de brochure/ website.
AF zou ik niet aan beginnen, gewoon vanaf statief met liveview.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

G-Tus schreef op zondag 15 juli 2012 @ 17:22:
Kan ook nog zo zijn dat je gewoon niet exact loodrecht op je onderwerp zit...
dat is nou juist de grap; je beweegt de camera en klikt steeds op AF tot dat er veel AF punten oplichten, dan weet je dus dat je loodrecht zit
Scirocco schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:46:
Vreemde vraag vind ik en ik denk niet dat je een nuttig antwoord kan krijgen. Waarschijnlijk heeft de rechterkant van t papier wat meer contrast door de belichting en focust hij daarop. Wat kan het anders zijn?

Maar dan komen er bij mij ook paar vragen op..
Waarom weet jezelf niet waar je op wilt focussen?
Waarom niet met liveview en dan manueel focussen?
oops, wat een zware reactie :o
ik wilde geen nobelprijs winnen of een zwaar natuurkundig probleem oplossen
ik wilde gewoon snel een heeeel simpel fotootje, van een flut onderwerp
maar het viel mij gewoon op dat de AF raar deed en vroeg mij af of het iemand anders ook was opgevallen
Rataplan schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:56:
Als je 'm op automatische puntselectie zet, begint 'ie met zoeken bij het handmatig ingestelde punt, zegt de handleiding (p71):
[...]
Waarschijnlijk heb je het focuspunt in de handmatige AF Area Selection Modes aan de rechterkant ingesteld. Merk op dat je misschien ook nog een apart focuspunt voor portrait-oriëntatie hebt ingesteld, en als je probeert loodrecht naar beneden te schieten, is het 50/50 welke instellingen (portrait of landscape) de camera gebruikt.
edit:

[...]
...en dat wil ik ook wel 'ns weten. Waarom zou je in vredesnaam full auto schieten? :)
edit:
't Is bij mij trouwens AF-puntselectie en dan het bovenste draaiwieltje. Je kan echt *zoveel* instellen aan dit ding, heerlijk :9
wat betreft je eerste punt: dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn
ik ga morgen nog eens rustig verder proberen

wat betreft je laatste punt: full auto is de makkelijkste manier om even snel alle focus punten aan te zetten
normaal gesproken gebruik ik uitsluitend het middelste punt
past niet :P

nou vooruit dan, hierbij de foto's waar het om ging met de focus punten

:X

[ Voor 3% gewijzigd door Vishari Beduk op 17-07-2012 17:21 . Reden: foto's weggehaald omdat deze niets toevoegde ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik zie al aan de "horizontale" en "verticale" lijnen dat je er niet evenwijdig boven hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
DVD hoesje past niet onder de scanner? Je kunt ze altijd per stuk doen he ;)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Als het erom gaat dat je alles in focus wilt, dan neem je toch gewoon een wat kleiner diafragma zodat je sneller alles op hetzelfde vlak (of wat net een beetje verschilt qua hoogte) scherp hebt?

En als het erom gaat dat je denkt dat de autofocus niet helemaal klopt, dan zou ik het niet met zoiets triviaals als dit testen. Heb je er tijdens normaal gebruik ooit iets van gemerkt? Zo nee, dan is het geen probleem toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 17:29

Goku33

Ownage!

Aangezien de lijnen allemaal naar elkaar toe lopen, sta je zeker niet loodrecht op het vlak. Dus dan is dit resultaat wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Rataplan schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:56:
Merk op dat je misschien ook nog een apart focuspunt voor portrait-oriëntatie hebt ingesteld, en als je probeert loodrecht naar beneden te schieten, is het 50/50 welke instellingen (portrait of landscape) de camera gebruikt.
Yes! Dit is het juiste antwoord.
De camera heeft in portret stand een voorkeur voor de bovenkant.
Als je naar beneden richt dan schakelt de camera per ongeluk over op de portret stand.

Ik heb zojuist nog wat zitten testen en vergelijken met horizontaal en dan wordt het duidelijk.
Bedankt :)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

:o heb ik nou iedereen weggejaagd?

dit keer geen vraag maar een opmerking / observatie
ik heb mijn 5D3 gekocht om ook na zonsondergang nog foto's te kunnen maken
maar om de camera te leren kennen eerst wat testfoto's gemaakt: op stand M met f=4 en t=1/80
en dan moet de camera het verder uitzoeken met de juiste ISO

en dan blijkt dat de foto's veel te licht worden :S
het is de bedoeling dat alleen rond de lampjes licht is en de randen moeten donker/zwart zijn
voorbeeldjes:
Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/test/3Q1B1004C.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/test/3Q1B0972C.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/test/3Q1B0962C.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/test/3Q1B0953C.jpg

links zonder bewerking en rechts geprobeert er nog wat van te maken
wat mij dus niet lukt -O-
in de derde foto zie je linksboven nog blauwe lucht terwijl het toch echt hardstikke donker was
dus weer een leermoment: in deze situatie van te voren onderbelichten

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hoe zorgt op f/4 en 1/80e met Auto ISO ervoor dat je je camera beter leert kennen? :P

En de camera probeert heel de foto zo goed mogelijk te belichten, ze zijn nog niet zo ver dat er gedachten gelezen kan worden waardoor de camera weet dat je een donkere foto wilt met alleen rond de lamp een beetje licht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Vishari Beduk schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:18:
:o heb ik nou iedereen weggejaagd?

dit keer geen vraag maar een opmerking / observatie
ik heb mijn 5D3 gekocht om ook na zonsondergang nog foto's te kunnen maken
maar om de camera te leren kennen eerst wat testfoto's gemaakt: op stand M met f=4 en t=1/80
en dan moet de camera het verder uitzoeken met de juiste ISO

en dan blijkt dat de foto's veel te licht worden :S
het is de bedoeling dat alleen rond de lampjes licht is en de randen moeten donker/zwart zijn
voorbeeldjes:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

links zonder bewerking en rechts geprobeert er nog wat van te maken
wat mij dus niet lukt -O-
in de derde foto zie je linksboven nog blauwe lucht terwijl het toch echt hardstikke donker was
dus weer een leermoment: in deze situatie van te voren onderbelichten
Als je je camera wil leren kennen zou je gewoon volledig manueel moeten schieten en ook verder op dingen in lezen. Zo zou je er achter komen dat je camera op verschillende manieren licht kan meten, dit kan een groot effect hebben op je uiteindelijke foto en bij jou dus ook het geval ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Staan trouwens erg mooie foto's op je website (vishari)! Hoe heb je die gemaakt? Alles in Auto?

Ik zou gewoon (neem aan dat je nu op vakantie bent) door fotograferen zoals je al deed. Werkt blijkbaar al erg goed.
En zo'n donkere foto spotmeting of centrummeting gebruiken en dan bijvoorbeeld het gezicht van die man meten.
Of als je de tijd hebt gewoon een proeffoto en daarna je belichting aanpassen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Hahn schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:22:
Hoe zorgt op f/4 en 1/80e met Auto ISO ervoor dat je je camera beter leert kennen? :P

En de camera probeert heel de foto zo goed mogelijk te belichten, ze zijn nog niet zo ver dat er gedachten gelezen kan worden waardoor de camera weet dat je een donkere foto wilt met alleen rond de lamp een beetje licht ;)
1: nou gewoon lekker experimenteren, en f=4 + t=1/80 zijn zeg maar mijn favoriete waarden
2: euh .. ja ... daar heb je eigenlijk wel gelijk in
Ventieldopje schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:30:
[...]
Als je je camera wil leren kennen zou je gewoon volledig manueel moeten schieten en ook verder op dingen in lezen. Zo zou je er achter komen dat je camera op verschillende manieren licht kan meten, dit kan een groot effect hebben op je uiteindelijke foto en bij jou dus ook het geval ;)
wat is jouw definitie van manueel? :?
ik heb geen camera gekocht van meer dan 3000 duizend euro om nog met een losse lichtmeter te gaan werken :P
RobertJRB schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:50:
Staan trouwens erg mooie foto's op je website (vishari)! Hoe heb je die gemaakt? Alles in Auto?

Ik zou gewoon (neem aan dat je nu op vakantie bent) door fotograferen zoals je al deed. Werkt blijkbaar al erg goed.
En zo'n donkere foto spotmeting of centrummeting gebruiken en dan bijvoorbeeld het gezicht van die man meten.
Of als je de tijd hebt gewoon een proeffoto en daarna je belichting aanpassen.
:o dank je
1: meeste is gemaakt met de 5D2, heerlijke camera, met van alles en nog wat verschillende standen
2: geen vakantie nee, optimaal benutten van business trip, overdag in een druk kantoor stressen
3: dus toch maar eens afstappen van de 'meervlaks meting'

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

F/4 en 1/80 je favoriete waarden, dat ligt toch compleet aan de omstandigheden?

Maar zoals gezegd, als je auto ISO aan laat staan heb je nog steeds niet echt de volledige controle over wat je camera doet, want er wordt nog steeds iets voor je geregeld waarmee de camera de foto zo gaat maken als hij vindt dat goed is ;) Handmatige belichting = zelf bepalen sluitertijd/diafragma/iso (flitsers er even buitengelaten).

Die lichtmeter zit ingebouwd in je camera, zie het "balkje" onderin je zoeker als je de ontspanknop half indrukt in manual mode (en dus zonder auto ISO). Kijk dan maar eens wat het pijltje doet als je dan aan je sluitertijd/diafragma/iso gaat prutsen. Lees ook je handleiding eens na over de meetmethodes meervlaksmeting/deelmeting/spotmeting/etc, wat die doen :)

Wellicht verstandig om dan eerst even te kijken naar wat voor instellingen de camera mee komt in P-mode en die overnemen in M-mode, dan zit je in ieder geval ergens in de buurt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Radiant op 17-07-2012 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Vishari Beduk schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 19:13:

[...]

wat is jouw definitie van manueel? :?
ik heb geen camera gekocht van meer dan 3000 duizend euro om nog met een losse lichtmeter te gaan werken :P
Nou eigenlijk zoals Radiant zegt ... alles handmatig instellen, sluitertijd, ISO en diafragma. Hoe kom je bij een losse lichtmeter dan? Die zit inderdaad ingebouwd (moet je toch weten hoop ik :+). Maargoed, het is dus niet zo hoe duurder de camera hoe beter de (semi) auto stand hoor :X

Wil je het meeste uit je camera halen zou je dus gewoon alles zelf in moeten stellen dan leer je snel genoeg situaties inschatten zodat je van te voren al snel kan handelen en alleen maar een kleine aanpassing hoeft te doen aan bijvoorbeeld je sluitertijd om je foto te maken ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

Tipje: spendeer wat geld aan een goede cursus om de resterende 80% van je 3500,- euro kostende camera onder de knie te krijgen. Uit je reacties blijkt dat je er nog niet heel veel van snapt, wat jammer is als je zo'n mooi apparaat hebt. Je foto's zijn al mooi, maar meer kennis van je DSLR zou je misschien tot een hoger niveau kunnen brengen.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Helemaal manueel zou ik niet zo gauw aanraden. Av biedt veel manueel, maar scheelt een hoop gedoe met de juiste sluitertijd, waardoor je toch snel een foto kunt maken in bijna iedere situatie. Vooral gekoppeld aan auto-iso is Av erg handig, maar blijft er toch genoeg over voor controle op instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik gebruik auto ISO nooit, waarom zou je auto ISO gebruiken als je op Av schiet :? Misschien dat ik het eens ga proberen met de nieuwe 7D-firmware als je de maximale ISO in kan stellen, maar tot die tijd heb ik toch echt liever ISO zelf in de hand.

En M kan natuurlijk prima als je in een situatie zit waarbij het licht niet verandert (bijvoorbeeld studio of 's avonds als zon al weg is), dan is het eerder nadelig om Av te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:05:
Helemaal manueel zou ik niet zo gauw aanraden. Av biedt veel manueel, maar scheelt een hoop gedoe met de juiste sluitertijd, waardoor je toch snel een foto kunt maken in bijna iedere situatie. Vooral gekoppeld aan auto-iso is Av erg handig, maar blijft er toch genoeg over voor controle op instellingen.
Ligt een beetje aan de persoon denk ik, ik schiet al sinds ik begon alles handmatig (op M) en heb de AV / P modus eigenlijk nooit aangeraakt (weet wel wat het is hoor :)) maar voor mij is het een goeie manier om te leren een situatie in te schatten.

Iedereen werkt anders natuurlijk ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
@Hahn: Waarom geen auto-iso? Je krijgt dan bijna altijd de juiste sluitertijd en als dat niet lukt, dan heb je dat zo aangepast (Custom-modes C1, C2, C3 zijn erg handig om wel of geen auto-iso te gebruiken).

@Ventieldopje: Alles in M schieten? Dan schiet je veel onder constante omstandigheden. Iets wat ik nog moet meemaken (met flitser is het een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij macro/close-up fotografie schiet ik ook altijd op M. Elk soort onderwerp heeft bij een bepaalde afstand toch een zekere scherpte diepte nodig. Diafragma regel ik dus liever zelf. Beneden bepaalde sluitertijden heb ik een statief nodig anders is de foto bewogen maar sneller is meer kans op goed resultaat. En iso max tot 800 op de 7D en 400 op de 30D maar liever niet hoger dan 400 en 200.

Van de onderwerpen die ik op de foto moet hebben (voor de verzameling) maak ik eerst wat foto's van veraf naar dichterbij toe. Daarbij draai ik in iedergeval constant aan sluitertijd en diafragma.

M vind ik prettiger werken.

Als de 7D een auto iso krijgt die op een maximale waarde gezet kan worden dan is dat de moeite waard om die te gaan gebruiken. Dat geeft je net een paar stops speelruimte die geen tijd kost.
Edit:moet je wel kunnen instellen bij welke mate van (onder- overbelichting de auto iso in werking treedt)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Ik gebruik M ook zelden tot nooit, maar door er lekker mee te prutsen leer je wel snel hoe je lichtmeting werkt en wat al die variabelen doen lijkt mij.

Auto ISO gebruik ik echt nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Universal Creations schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:15:
@Hahn: Waarom geen auto-iso? Je krijgt dan bijna altijd de juiste sluitertijd en als dat niet lukt, dan heb je dat zo aangepast (Custom-modes C1, C2, C3 zijn erg handig om wel of geen auto-iso te gebruiken).
Waarom geen auto ISO? Omdat je dan soms opeens een hele hoge ISO te pakken hebt, waardoor je ruis hebt, terwijl de sluitertijd nog snel genoeg was?

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet precies weet hoe Av en auto ISO zouden samenwerken (wanneer gooit 'ie ISO omhoog en wanneer gaat 'ie voor langere sluitertijd?), maar ik vind het het fijnste werken als er één variabele is en je de rest zelf onder controle hebt.

Maar zoals ik zei, als de nieuwe 7D-firmware die maximum auto ISO krijgt, dan ga ik daar zeker mee experimenteren. Want tot ISO 800-1250 vind ik de ruis meer dan prima te doen en van ISO 200-320 naar ISO 800-1250 is toch wel wat stops die van pas kunnen komen.

Custom modes moet ik nog eens instellen, kan soms best handig zijn inderdaad, maar dan moeten ze wel zo ingesteld zijn dat je er gelijk gebruik van kunt maken :+

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 17-07-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Ik gebruik M alleen met macrofotografie. Meestal ben ik met AV aan het kloten. Denk meer dan 95% van all mijn foto's zijn met AV genomen. Lekker makkelijk :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Hamed schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:38:
Ik gebruik M alleen met macrofotografie. Meestal ben ik met AV aan het kloten. Denk meer dan 95% van all mijn foto's zijn met AV genomen. Lekker makkelijk :)
Alles in AV, totdat ik ga flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:15:

@Ventieldopje: Alles in M schieten? Dan schiet je veel onder constante omstandigheden. Iets wat ik nog moet meemaken (met flitser is het een ander verhaal).
Jup en nee ;) Van bands tot macro tot urbex tot landschappen tot andere meuk, alles in M en verre van constante omstandigheden. Vind het nou eenmaal fijn werken ;)

Zelfs flitsen doe ik handmatig (zonder TTL) maar dat is meer noodgedwongen omdat ik geen ST-E2 heb :+

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 17-07-2012 23:18 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:27
Ventieldopje schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:17:
[...]

Jup en nee ;) Van bands tot macro tot urbex tot landschappen tot andere meuk, alles in M en verre van constante omstandigheden. Vind het nou eenmaal fijn werken ;)

Zelfs flitsen doe ik handmatig (zonder TTL) maar dat is meer noodgedwongen omdat ik geen ST-E2 heb :+
Idem hier, ik schiet alles op M. Als ik veel sportwedstrijden zou gaan schieten zou ik misschien voor een semi-automatische stand kiezen, maar bij de dingetjes die ik daar tot dusver van heb gedaan schiet ik liever een paar testplaten voordat de actie begint. Dat geeft mij in ieder geval het (wellicht onterechte) gevoel dat er geen onverwachte dingen gaan gebeuren.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hahn schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:33:
[...]
Waarom geen auto ISO? Omdat je dan soms opeens een hele hoge ISO te pakken hebt, waardoor je ruis hebt, terwijl de sluitertijd nog snel genoeg was?

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet precies weet hoe Av en auto ISO zouden samenwerken (wanneer gooit 'ie ISO omhoog en wanneer gaat 'ie voor langere sluitertijd?), maar ik vind het het fijnste werken als er één variabele is en je de rest zelf onder controle hebt.
Heel simpel: de grens ligt bij 1/f. Precies zoals je het zelf ook wil hebben. Geen idee of ie dan ook rekening houdt met de cropfactor, maar ik denk het wel. Dus als je een 100mm lens hebt, probeert hij de sluitertijd op 1/100sec te houden. Heb je teveel licht, gaat de sluitertijd omlaag bij een zo laag mogelijke iso-waarde. Heb je te weinig licht, blijft de sluitertijd op 1/80-1/100sec hangen totdat de iso niet meer hoger kan (limiet kun je bij sommige camera's instellen, bij de 5D2 ligt die helaas op iso3200).
Custom modes moet ik nog eens instellen, kan soms best handig zijn inderdaad, maar dan moeten ze wel zo ingesteld zijn dat je er gelijk gebruik van kunt maken :+
Beste uitvinding sinds gesneden brood, zal ik maar zeggen...
Ventieldopje schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:17:

Ach ja, ieder zo zijn ding. Ik vind dat je het jezelf dan onnodig moeilijk aan het maken bent, want de sluitertijd aanpassen tot de exposure op 0Ev staat, kan de camera veel sneller dan jij. En toch ben jij dat dan de hele tijd aan het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:38:

[...]

Ach ja, ieder zo zijn ding. Ik vind dat je het jezelf dan onnodig moeilijk aan het maken bent, want de sluitertijd aanpassen tot de exposure op 0Ev staat, kan de camera veel sneller dan jij. En toch ben jij dat dan de hele tijd aan het doen.
De meting is niet altijd correct (welke manier dan ook) en overbelicht soms bij sommige lenzen. Zou je dan in AV / P modus schieten dan zou je alsnog belichtingscorrectie in moeten stellen om een mooie foto te krijgen, in mijn ogen zou je dan net zo goed in M kunnen schieten en er sneller en nauwkeuriger rekening mee kunnen houden door de sluitertijd aan te passen.

Ik ben het eenmaal zo gewend en zou niet anders willen :) Ik moet zeggen dat het aan het begin behoorlijk wennen was en dat ik er echt regelmatig naast zat!

* Ventieldopje heeft het gevoel dat hij ergens iets bij moet schrijven dat van toepassing is op de 5DIII om dit on topic te houden -> Auto / P / AV / M topic in workflow perhaps?

[ Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 18-07-2012 03:12 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Ventieldopje schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 03:09:
[...]

De meting is niet altijd correct (welke manier dan ook) en overbelicht soms bij sommige lenzen. Zou je dan in AV / P modus schieten dan zou je alsnog belichtingscorrectie in moeten stellen om een mooie foto te krijgen, in mijn ogen zou je dan net zo goed in M kunnen schieten en er sneller en nauwkeuriger rekening mee kunnen houden door de sluitertijd aan te passen.

Ik ben het eenmaal zo gewend en zou niet anders willen :) Ik moet zeggen dat het aan het begin behoorlijk wennen was en dat ik er echt regelmatig naast zat!

* Ventieldopje heeft het gevoel dat hij ergens iets bij moet schrijven dat van toepassing is op de 5DIII om dit on topic te houden -> Auto / P / AV / M topic in workflow perhaps?
Als een lens over of onderbelicht is dat continue en laat je de camera gewoon standaard op een stop over of onder belichten staan. Bij mijn canon stond die altijd op -1 stop en dat werkte perfect met Av.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Universal Creations schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:38:
[...]

Heel simpel: de grens ligt bij 1/f. Precies zoals je het zelf ook wil hebben. Geen idee of ie dan ook rekening houdt met de cropfactor, maar ik denk het wel.
Houdt 'ie ook rekening met dingen als IS dan? Want 1/f bij een lens met IS is niet altijd 'precies zoals je het zelf ook wil hebben' :P Met m'n Sigma 150-500 kan ik makkelijk scherpe foto's krijgen op 500mm met een sluitertijd van 1/100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hahn schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:49:
[...]
Houdt 'ie ook rekening met dingen als IS dan? Want 1/f bij een lens met IS is niet altijd 'precies zoals je het zelf ook wil hebben' :P Met m'n Sigma 150-500 kan ik makkelijk scherpe foto's krijgen op 500mm met een sluitertijd van 1/100.
Nee dat doet hij niet.

Ik schiet altijd op auto ISO/AV, omdat ik er vrijwel altijd een 35mm lens op heb zitten. Als er niet genoeg licht is op ISO 100 gaat hij dus op 1/30 zitten, ideaal voor mij, want dat kan ik nog stil houden. Zelfs dat de auto ISO maar tot 3200 gaat vind ik wel makkelijk, want die foto's kan ik altijd gebruiken, hoger wordt wel een beetje tricky.

en ontopic: ehm, 5d3 is een mooie camera O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 18-07-2012 11:15 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
5d3 heeft instelbaar minimum qua sluitertijd, dus dat is ook wel handig.
Ik ga zelf dat auto-iso ook eens wat meer proberen, klinkt niet verkeerd :).

Wat je helaas niet kan doen is 1/f doen en dat x2 of delen door 2 etc...je kan niet je IS incalculeren als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Nomad schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:16:
5d3 heeft instelbaar minimum qua sluitertijd, dus dat is ook wel handig.
Ik ga zelf dat auto-iso ook eens wat meer proberen, klinkt niet verkeerd :).

Wat je helaas niet kan doen is 1/f doen en dat x2 of delen door 2 etc...je kan niet je IS incalculeren als het ware.
Maar dat kan je nu dus wel doen door de minimale sluitertijd in te stellen. Als dat zo is is het wel een handige feature voor mij. Toch maar eens overwegen dan...

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
yup 1/30, 1/60 1/125 zijn gewoon instelbaar als minimum. En iso3200 is op de 5d3 prima bruikbaar, beter dan op de 5d2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hahn schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:49:
Want 1/f bij een lens met IS is niet altijd 'precies zoals je het zelf ook wil hebben' :P
Klopt : Bij een 100-400 wil je een sluitertijd van 2x in plaats van 1x het aantal mm. dus zet je de boel op M + f/8 + 1/800 en daarbij dus Auto ISO :P

Tenminste... als ik ergens in de natuur aan het schieten ben :)

De 5DMKII heeft op de M stand bijvoorbeeld een Auto ISO die totaal niet werkt en is echt een afknapper voor mij : Er wordt dan ISO 400 gekozen en daar moet je het mee doen 8)7

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nomad schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:12:
En iso3200 is op de 5d3 prima bruikbaar, beter dan op de 5d2 :)
De ruisreductie is wat slimmer, maar volgens mij haal je met nabewerking er nagenoeg dezelfde resultaten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Universal Creations schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:48:
[...]

De ruisreductie is wat slimmer, maar volgens mij haal je met nabewerking er nagenoeg dezelfde resultaten uit.
zou kunnen, ik vond het bij de 5d2 krap en bij de 5d3 te doen. Nabewerking qua ruis doe ik niet aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:48:
[...]

Zal inderdaad niet veel schelen met programma's als Noise Ninja en Neat Image :) Ook zonder nabewerking qua ruis vind ik 3200 en zelfs 6400 vaak nog prima te doen (zal persoonlijk zijn denk ik). Waar ze wel een keer wat aan mogen doen vind ik is de banding :/ Detail uit schaduwen is echt om te huilen vaak, zelfs op ISO 100. Tijd voor een fullframe back-illuminated sensor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 18-07-2012 18:23 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gewoon goed je foto belichten (voordeel van in Av schieten ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Radiant schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:32:
F/4 en 1/80 je favoriete waarden, dat ligt toch compleet aan de omstandigheden?

Maar zoals gezegd, als je auto ISO aan laat staan heb je nog steeds niet echt de volledige controle over wat je camera doet, want er wordt nog steeds iets voor je geregeld waarmee de camera de foto zo gaat maken als hij vindt dat goed is ;) Handmatige belichting = zelf bepalen sluitertijd/diafragma/iso (flitsers er even buitengelaten).

Die lichtmeter zit ingebouwd in je camera, zie het "balkje" onderin je zoeker als je de ontspanknop half indrukt in manual mode (en dus zonder auto ISO). Kijk dan maar eens wat het pijltje doet als je dan aan je sluitertijd/diafragma/iso gaat prutsen. Lees ook je handleiding eens na over de meetmethodes meervlaksmeting/deelmeting/spotmeting/etc, wat die doen :)

Wellicht verstandig om dan eerst even te kijken naar wat voor instellingen de camera mee komt in P-mode en die overnemen in M-mode, dan zit je in ieder geval ergens in de buurt ;)
1: alleen favoriet als het donker is
2: die info in de zoeker bekijk ik nooit; ik heb er simpel weg geen tijd voor
3: ja tuurlijk weet ik dat dat de lichtmeter is ;)
4: in P stand gaat de camera in deze situaties altijd naar de 2.8 en dat geeft een veel te korte DOF
Ventieldopje schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:22:
[...]
Nou eigenlijk zoals Radiant zegt ... alles handmatig instellen, sluitertijd, ISO en diafragma. Hoe kom je bij een losse lichtmeter dan? Die zit inderdaad ingebouwd (moet je toch weten hoop ik :+). Maargoed, het is dus niet zo hoe duurder de camera hoe beter de (semi) auto stand hoor :X

Wil je het meeste uit je camera halen zou je dus gewoon alles zelf in moeten stellen dan leer je snel genoeg situaties inschatten zodat je van te voren al snel kan handelen en alleen maar een kleine aanpassing hoeft te doen aan bijvoorbeeld je sluitertijd om je foto te maken ;)
mijn werkwijze is:
  • vantevoren instellen (LCD aan bovenkant)
  • wachten op opportunity en schieten (meerdere malen)
  • op rustige momenten foto's + instellingen controleren (LCD aan de achterkant)
voor (kleine) aanpassing is nooit tijd
wavemaster100 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:39:
Tipje: spendeer wat geld aan een goede cursus om de resterende 80% van je 3500,- euro kostende camera onder de knie te krijgen. Uit je reacties blijkt dat je er nog niet heel veel van snapt, wat jammer is als je zo'n mooi apparaat hebt. Je foto's zijn al mooi, maar meer kennis van je DSLR zou je misschien tot een hoger niveau kunnen brengen.
euh ..
Hahn schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:33:
[...]
waarom wel auto ISO: omdat diafragma en sluitertijd vanwege het gebrek aan licht al op het minimum zitten

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Als je snel wil kunnen schieten en DOF kennelijk is wat je wil bepalen, waarom schiet je dan niet in Av-mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

zojuist door de straat gelopen en foto's gemaakt met spotmeting

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/test/20120718_testC.jpg

en het werkt inderdaad wel erg goed voor dit soort situaties
grappige is dat je op sommige foto's meer ziet dan in werkelijkheid omdat het te donker is
conclusie: ik ben blij met mijn 5D3 :)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:29:
Gewoon goed je foto belichten (voordeel van in Av schieten ;) ).
I see what you did there! >:) Dat heeft niks met de overduidelijke banding issues te maken :+

@Vishari ... moet je voor de grap op je hoogste ISO schieten, you can make the sun shineeeeeeee :+

[ Voor 15% gewijzigd door Ventieldopje op 18-07-2012 19:02 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Ventieldopje schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 19:01:
[...]

I see what you did there! >:) Dat heeft niks met de overduidelijke banding issues te maken :+

@Vishari ... moet je voor de grap op je hoogste ISO schieten, you can make the sun shineeeeeeee :+
Tis een 5d3 topic he, de banding issues van de 5d2 vind ik dan iets minder spannend, maar op de 5d3 zie ik het een stuk minder terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Ohja :+ ... Gelukkig maar :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Vishari Beduk schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:36:
voor (kleine) aanpassing is nooit tijd
Ik vind juist het razendsnel onder- of overbelichting kunnen instellen in Av en Tv een enorme vooruitgang tov mijn Rebeltje. Maar waar jij maar 'ns naar moet kijken is bracketing oftewel AEB, pagina 170 in je manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

internet verbinding was stuk door de moeson regens; en twee dagen zonder internet is zwaar :|
Rataplan schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:13:
[...]
Ik vind juist het razendsnel onder- of overbelichting kunnen instellen in Av en Tv een enorme vooruitgang tov mijn Rebeltje. Maar waar jij maar 'ns naar moet kijken is bracketing oftewel AEB, pagina 170 in je manual.
AEB ken ik, maar gebruik het nooit omdat je dan een statief en statisch onderwerp nodig hebt (ik heb er wel mee ge-experimenteerd, ook in combinatie met high speed mode)
ik heb trouwens ook met de HDR mode zitten spelen en ik moet zeggen dat het nog aardig lukt vanuit de hand zonder IS
maar hier in India is alles zo hectisch/chaotisch dat AEB en HDR kansloos is

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Dit weekend weer eens met de 5D3 erop uit geweest en nu zie ik toch wel wat verbeter punten :S
1. De ontspan knop gaat te makkelijk. Ik volg nog steeds de 'focus and recompose' taktiek maar het overkomt mij regelmatig dat ik vroegtijdig de ontspan knop indruk.
2. De microfoon neemt geen lage tonen op. Ik maak nooit een filmpje, behalve gisteren :P van een oefening van een drumband met grote trommels die een mooie diepe dreun produceren. En daar hoor je dus niks van terug op het fimpje.
3. Je drukt de scherpte diepte controle knop wel erg gemakkelijk in. En als je hem per ongeluk indrukt dan kan is de ontspanknop geblokkeerd.
4. En last-but-not-least heb ik nog steeds het probleem dat mijn 24-70 gaat hunten in moeilijke situaties. Ik had gehoopt dat het met de 5D3 opgelost zou zijn, maar niet dus.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De AF van de 5D3 is wel beter, maar volgens mij is het middelste focuspunt niet beter dan die van de 5D2. Alle punten eromheen zijn wel beter dan die van de 5D2. Dus hunten in moeilijke situaties blijft gewoon. Tip: koop een flitser en laat hem voor AF hulplicht spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Universal Creations schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:01:
De AF van de 5D3 is wel beter, maar volgens mij is het middelste focuspunt niet beter dan die van de 5D2. Alle punten eromheen zijn wel beter dan die van de 5D2. Dus hunten in moeilijke situaties blijft gewoon. Tip: koop een flitser en laat hem voor AF hulplicht spelen.
Middelste 5 zijn wel beter dan die van de 5d2 center point (en de rest grotendeels cross 2.8), namelijk dubbelcross. Die middelste 5 werken wel alleen bij 2.8 lenzen (gelukkig zijn al mijn lenzen minimaal 2.8).

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 22-07-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar helpt die dubbelcross je wel in het donker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Universal Creations schreef op zondag 22 juli 2012 @ 20:59:
Maar helpt die dubbelcross je wel in het donker?
Nog meer lijnen waarop die contrast kan vinden, dus meer kans op het vinden van genoeg contrast lijkt mij.
In de praktijk ben ik het nog niet tegengekomen, dat mijn camera hunt terwijl ik wel contrast genoeg zie om op te focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

De AF van de 5D3 is wel beter, maar volgens mij is het middelste focuspunt niet beter dan die van de 5D2. Alle punten eromheen zijn wel beter dan die van de 5D2.
Je maakt mij wel aan het schrikken met dit soort uitspraken. :o
Daarom even de specs erbij gepakt voor mijn camera's:
  • 60D AF-werkbereik EV -0,5 - 18 (bij 23°C & ISO100)
  • 5D Mark II AF-werkbereik EV -0,5 - 18 (bij 20°C en ISO 100)
  • 5D Mark III AF-werkbereik EV -2 - 18 (bij 23 °C & ISO100)
geen idee wat EV betekent, maar volgens dit artikel http://www.the-digital-pi...-Autofocus-Explained.aspx
AF sensitivity is specified as an EV range, and the lower the first number, the better.
is dat in tegenspraak met jouw bewering
gelukkig :P
Dus hunten in moeilijke situaties blijft gewoon. Tip: koop een flitser en laat hem voor AF hulplicht spelen.
ik heb 2 flitsers maar om die overdag mee te sjouwen is ook weer zoiets
het is gewoon een beperking waar ik om heen zal moeten werken

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ok, blijkbaar maakt het wel uit op papier. Misschien dat de 5D3 eigenaren die een 5D2 hebben gehad hier wat over kunnen zeggen (Nomad, G-Tus, Hamed o.a.).
Hoezo overdag? Het ging om slecht omstandigheden en dan neem ik aan dat het gaat om weinig licht (onder de 0EV). Als je onder die omstandigheden moet werken, is een flitser toch niet zo heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik probeer RAW bestanden te openen in Lightroom 3.6 van de 5D III, maar deze willen niet openen (MAC). Nu heb ik geprobeerd om van de adobe site CameraRAW 6.7 en 7.1 te installeren, maar beide willen niet installeren.

Iemand een oplossing. Heb nog geen zin om te upgraden naar versie 4 van Lightroom ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Universal Creations schreef op maandag 23 juli 2012 @ 19:19:
Ok, blijkbaar maakt het wel uit op papier. Misschien dat de 5D3 eigenaren die een 5D2 hebben gehad hier wat over kunnen zeggen (Nomad, G-Tus, Hamed o.a.).
Hoezo overdag? Het ging om slecht omstandigheden en dan neem ik aan dat het gaat om weinig licht (onder de 0EV). Als je onder die omstandigheden moet werken, is een flitser toch niet zo heel raar.
De 5d3 lijkt ietsje pietsje langzamer te focussen in het donker (echt minimaal, maar gevoelsmatig wel iets), maar pakt dan precieser op dan de 5d2 deed.
Heb in het donker tot nu toe nog niet 1x gehad dat het te donker werd voor het beestje.

AF is zoals ik hem wil, snel en precies en alle punten doen mee :)

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste