Wanneer je de feiten niet (voldoende) kent kun je volgens mij wel degelijk fout zitten als gebruiker. Voordat ik Win8 zelf had geprobeerd had ik ook geen hoge verwachtingen (dat is zachtjes uitgedrukt) en nu ben ik een tevreden fulltime Win8 gebruiker. Ik had me ook nooit kunnen voorstellen dat zo'n 'blokken-interface voor tablets' prettig zou werken op een desktop met een muis en toetsenbord.
Zeker al zo'n flauw excuus van "ze hebben het maar 1 dag gebruikt" of "ze kunnen geen verandering aan". Een goeie interface pik je al van dag 1 op.
Wat mij betreft wel erg kort door de bocht. Dus wanneer je 2 dagen zou moeten wennen aan een interface, maar deze op de langere termijn wel degelijk voordelen heeft is het een waardeloze verbetering?
Zelf was ik overigens binnen een dag aan Win8 gewend, maar dit kan natuurlijk per persoon flink verschillen.En inzake "verandering". Er zijn andere "computer" apparaten die in sommige optieken een pc vervangen voor vele mensen, de omgeving is in die zin ook radicaal anders en dat belet mensen niet om die zaken te gebruiken.
Omdat men bij bijv. een tablet wel bereid is zich erin te verdiepen en moeite te doen aan de nieuwe werkwijze te wennen. Bij een desktop is deze bereidheid er totaal niet en moet alles maar hetzelfde blijven, 'zo was het altijd en het werkte toen ook prima'.
Volgens mij heeft het metro verhaal bitter weinig te maken met een grote verandering, anders had Microsoft zich er volledig op toegelegd ipv nu op 2 gedachten te hinken (Metro & halve desktop)
Vanwaar de 'halve desktop'? Volgens mij is de desktop op geen enkel punt minderwaardig t.o.v. de desktop in Win7. Alleen is het startmenu vervangen door een startscreen.
Iedereen die een UX boek ter hand neemt kan zo enkele zaken opnoemen bij W8 waar het fout gaat en daar verblind de situatie van XP (wat zuiver esthetisch was) echt in het niets bij. OS X verbrak compatibiliteit met veel zaken en veranderde radicaal, daar had je geen OSX mode en dan nog een resoluut andere omgeving wat enkel maar verwarring zou zorgen bij gebruikers.
Ik denk dat de veranderingen in Win8 ook grotendeels esthetisch zijn voor de desktop. Je startmenu is vervangen door een startscreen met de mogelijkheid apps te draaien. Zoals gezegd is dit een 'mogelijkheid' en kun je ook prima alleen shortcuts naar desktop apps in je startscreen zetten zoals je ook in het startmenu gewend was. En OS X kon radicaal om, omdat OS X een volwaardig desktop OS is. Win8 zou dat zonder de desktop niet zijn, vandaar ook dat de desktop gewoon aanwezig is en zelfs op een aantal punten is verbeterd.
Ik vind het enorm moedig wat ze hebben gedaan, maar ik heb eigenlijk wel het gevoel dat het mossel noch vis is en ik hou eigenlijk al mijn hart vast voor mijn familieleden wanneer ze W8 in hun handen gaan krijgen... .
Ik verwacht dat het juist met 'gewone' pc gebruikers allemaal niet zo'n probleem zal zijn. Wanneer MS zorgt dat er een fatsoenlijke uitleg bij Win8 komt en dat is wel de bedoeling, dan komt dat wel goed. Volgens mij hebben vooral de 'power-users' (wie dat ook mogen zijn) moeite met Win8. Het is voor deze groep gebruikers denk ik toch moeilijker om een nieuwe werkwijze aan te leren. En dat is hun goed recht natuurlijk, maar geen reden om een interface nooit te mogen veranderen.
Ik ben naast een OS X gebruiker (mijn ontwikkel omgeving) ook een fervent Windows gebruiker (dus heb dagelijks te maken met veranderingen) en doch zegt W8 mij ook niet veel en zijn er veel zaken die ik niet snap.
Waar heb je moeite mee, of kun je echt niet aan wennen? Wat ervaar jij in de praktijk als vervelend?
We zitten hier immers toch in het "Ervaringen & discussies" topic en ik denk niet dat je die twee los van elkaar kunt zien.