[Windows 8] Ervaringen & discussies - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 24 Laatste
Acties:
  • 118.303 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem met Windows 8 hier en dan vooral hier op Tweakers is dat alle Tweakers gedwongen worden te werken met een erg simpele interface.

Maar ik zie het op mijn werk als consultant continu... bijna iedere zakelijke gebruiker start de computer op, opent e-mail en gebruikt daarnaast een paar webbased en een paar lokale full screen applicaties... Thuisgebruikers doen hetzelfde. Mijn moeder, broers, vader, oma, neven en nichten zitten een beetje te e-bay-en en te facebook-en en misschien nog wat te itunes-en... Dat dat straks met 1 klik via de metro interface te openen is vinden ze alleen maar mooi. Microsoft komt dus tegemoet aan het overgrote gedeelte van de gebruikers.
Dat wij als Tweakers, IT-ers, Nerds, etc. het nou niks vinden... jammer dan. Je gaat toch ook niet klagen dat je op je iPad niks kunt aanpassen? Daar leeft je maar mee. Het zal me trouwens niks verbazen als er straks veel meer tools tevoorschijn komen om buiten Windows 8 zelf van alles aan te kunnen passen.

Daarnaast denk ik dat Microsoft dezelfde weg inslaat als Apple nu door 1 goed uniform platform te maken, maar dan via de andere kant. Over een paar jaar zitten je tablet, laptop, pc en telefoon allemaal in dezelfde cloud, precies waar apple mee bezig is. Eigenlijk een goede ontwikkeling. Niet voor mij, sinds windows 7 heb ik al een hekel aan het programmeren van firewalls en routers vanwege iritante netwerk configuratie etc, maar ik stel geen bal voor vergeleken met de enorme aantallen thuis-leken en kantoor-muizen.

Mijn moeder wil geen startmenu met een configuratiescherm etc, ze wil op "internet" klikken... Onze receptionist wil geen resolutie instellen, ze wil op "agenda" klikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik ben nog wat aan het prullen geweest met Windows 8 en heb gezien dat ik de CPU niet kan instellen bij een powerplan (ik had een downloadplan wat de CPU gewoon limiteerde op 25%, so what als het unrarren wat langer duurde 's nachts...).

Ook blijft ie hangen op 2.1 Ghz. Het gaat over deze cpu.

Intel Chipset drivers zijn up to date, iemand hier ervaringen mee? Beta bugje? :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Gisteravond nog ff zitten spelen met Windows 8 Release Preview.
Lid gemaakt van mijn (SBS2011) domein, om te kijken of ik de mail app nu wel werkend kan krijgen. De server heeft een self-signed SSL certificaat. Werkt dus niet.
Op m'n (windows) phone werkt het wel goed, na installatie van het certificaat. Ook geprobeerd met Windows 8 maar werkt niet.

Uiteindelijk nog wat geprobeerd met settings op de IIS server, maar toen de boel een beetje verkloot :X
Vanavond backup van de server terugzetten..

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:29

ormagon

Definitely Maybe

Caelorum schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:28:
Mja, je kan het wel verwijderen met de hand, maar het kost nogal wat moeite. Het is inderdaad makkelijker om het met de disk cleanup tool te doen.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook met verwijderen :P. Helaas werkte dat allemaal ook niet, ondertussen Process Hacker geïnstalleerd, en vreemd genoeg zie ik dan bij processen Spotify nog wel aanstaan! Een beetje zoekwerk leverde dan ook nog wat achtergebleven bestandjes op de computer op die niet verwijderd kunnen worden omdat ze in gebruik zijn. Het proces is niet te killen, volgens de gewone taskmanager omdat ik de rechten niet heb (wat incorrect is), volgens Process Hacker vanwege het volgende: "Unable to terminate spotify.exe (PID 2304): An attempt was made to access an exiting process." Wat googlewerk levert niets op maar het lijkt er voor mij op dat het programma vastzit in het afsluitproces. Wat zou ik daaraan kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 02:01:
[...]

Is dat de bug die ervoor zorgt dat je na een tijdje gewoon een vastgelopen Windows 8 hebt? Ik heb namelijk zelf bij mijn install gehad dat ik meerdere malen gewoon niets kon doen (applicaties stopten gewoon en ook de taken in taakbeheer werden niet vernieuwd). Ik kon uit de logs niet halen wat er precies de boosdoener was, maar als hij vrijwel dagelijks vastloopt en op den duur ook de muis niet meer kan bewegen is dat erg raar. Dacht zelf dat het een driverprobleem was, maar als het iets anders was (wat nu gefixed is), dan is dat natuurlijk geweldig!
Hierdoor heb ik mijn Win8 installatie dan ook verwijderd omdat er gewoon niet mee te werken was.
Ik heb in het begin ook dagen zitten zoeken wat het probleem was, bij mij bleek de boosdoener "ST Microelectronics DE351DL Motion Sensor Driver" (Free Fall Sensor driver). Na deze verwijderd te hebben, geen vastlopers meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:27
ormagon schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:21:
[...] Wat zou ik daaraan kunnen doen?
Safe mode booten en het dan verwijderen? Naar safe mode booten kan door Advanced startup te kiezen onder General in de Settings. (of zoeken op advanced startup options in het startscreen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Laatst online: 09-09 17:29

ormagon

Definitely Maybe

Caelorum schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 18:24:
[...]

Safe mode booten en het dan verwijderen? Naar safe mode booten kan door Advanced startup te kiezen onder General in de Settings. (of zoeken op advanced startup options in het startscreen)
Gedaan, de nieuw geïnstalleerde versie geeft echter exact hetzelfde probleem (nu de spotify win 8 release preview beta inplaats van de gewone win 7 versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:29:
[...]

Ik heb in het begin ook dagen zitten zoeken wat het probleem was, bij mij bleek de boosdoener "ST Microelectronics DE351DL Motion Sensor Driver" (Free Fall Sensor driver). Na deze verwijderd te hebben, geen vastlopers meer gehad.
Ik heb die niet omdat het mijn pc betreft, dus ik heb daar weinig aan. Wel heb ik een onherkenbaar hardware ding in mn apparaatbeheer staan, maar ik kan niet ontdekken wat het doet of waar het vandaan komt. Heb allerlei stekkers er al eens uitgehaald, maar dat had geen zin.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 23:11
Ik draai Windows 8 als VM op mijn computer, en connect via Splashtop met mijn iPad. Dat werkt opzich prima, alleen ik zit nog steeds met de muis interface. Is er een manier om dit te veranderen naar touchscreen? Windows herkent alleen de VM monitor, wat geen touchscreen is, maar de iPad is dat natuurlijk wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Upgrade to Windows 8 Pro for $39.99

http://windowsteamblog.co...dows-8-pro-for-39-99.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Die prijs is zéér netjes. Wel een beetje Apple-like. ;)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nvm foutje :P

[ Voor 94% gewijzigd door Ramon op 03-07-2012 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bij de Windows 8 Consumer Preview had ik altijd dat ik als ik een fullscreen desktopapplicatie wilde sluiten, die Charms rechts heel even in beeld kwamen. Heel irritant was dat.

Hebben mensen hier ook nog last van in de Release Preview of komen ze daar niet meer / minder te voorschijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-07 11:05
Ik heb net gelezen dat er in de toekomst een upgrade naar Windows 8 Pro mogelijk is voor 40 dollar.

Een paar zaken zijn me niet duidelijk :? :

- Ik heb begrepen dat het ook mogelijk is om een "clean install" te doen met de gedownloade en gebrande ISO van deze Windows 8 Pro-upgrade. Waarom wordt het dan een "upgrade" genoemd en geen "volledige versie"?

- Zitten er bepaalde restricties aan deze Windows 8 Pro-upgrade in de trant van OEM:
Wat gebeurt er als mijn oude computer kapot gaat? Kan ik deze upgrade dan bv. op een andere computer gebruiken? Blijft deze upgrade op de één of andere manier gekoppeld aan mijn huidige Windows-versie met bijbehorende OEM licentie-key?

Als Windows 8 me niet bevalt of als mijn oude computer kapot gaat: Kan ik de gebrande Windows 8 Pro-upgrade-DVD met bijbehorende key weggeven/verkopen aan één iemand anders (die bv. nog Windows XP, Vista of 7 draait)?

:)

Of kan ik toch beter voor een volledige retail-versie van Windows 8 op DVD gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Shmoopy op 03-07-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja mij is ook het verschil niet helemaal duidelijk. Alsof de Pro Upgrade de enige versie is (van de retail heb ik nog geen prijs gezien).

Overigens vind ik 40 euro wel een nette prijs en ik denk dat het er ook wel voor kan zorgen dat er wat mensen overstappen. Toch denk ik dat die wel weer snel teruggaan omdat ze in paniek schieten omdat het startmenu weg is. Tenzij MS een goede handleiding levert en bij het opstarten nog een goede tutorial weet toe te voegen, denk ik dat een hoop mensen er niet helemaal uit gaan komen. Het openen van het startscherm, het sluiten van applicaties en het afsluiten van windows staan gewoon niet zo duidelijk vermeld.

Maar we zullen zien, hoop dat het MS lukt om Metro goed te kunnen verdedigen, het is namelijk een grote verandering. Als je kijkt naar de reacties hier op tweakers hebben ze in ieder geval nog wel wat werk te verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Shmoopy schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:11:
Ik heb net gelezen dat er in de toekomst een upgrade naar Windows 8 Pro mogelijk is voor 40 dollar.

Een paar zaken zijn me niet duidelijk :? :

- Ik heb begrepen dat het ook mogelijk is om een "clean install" te doen met de gedownloade en gebrande ISO van deze Windows 8 Pro-upgrade. Waarom wordt het dan een "upgrade" genoemd en geen "volledige versie"?

- Zitten er bepaalde restricties aan deze Windows 8 Pro-upgrade in de trant van OEM:
Wat gebeurt er als mijn oude computer kapot gaat? Kan ik deze upgrade dan bv. op een andere computer gebruiken? Blijft deze upgrade op de één of andere manier gekoppeld aan mijn huidige Windows-versie met bijbehorende OEM licentie-key?

Als Windows 8 me niet bevalt of als mijn oude computer kapot gaat: Kan ik de gebrande Windows 8 Pro-upgrade-DVD met bijbehorende key weggeven/verkopen aan één iemand anders (die bv. nog Windows XP, Vista of 7 draait)?

Of kan ik toch beter voor een volledige retail-versie van Windows 8 op DVD gaan?
Als het een upgrade is, en ik heb reeds een retail W7, dan heb ik daarna toch een retail w8 lijkt me?
Heb ik een OEM W7 dan zou ik daarna een OEM W8 moeten hebben.

Anyway dit soort ondoordachte bekendmakingen vind ik maar irritant. Leg dan gewoon goed uit wat je krijgt.

Mensen willen meestal maar paar dingen weten:
- Clean install ook mogelijk ? (Ook op lege schijf; maw W7 niet voorgeinstalleerd?)
- Ga ik van W7 retail naar W8 retail en van W7 oem naar W8 OEM.
- Blijft mijn licentie valid als ik hardware wissel. En hoe vaak mag dat?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Help!!!! schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:20:
Anyway dit soort ondoordachte bekendmakingen vind ik maar irritant. Leg dan gewoon goed uit wat je krijgt.
Ach, het product is nog nieteens te koop. Dus wees blij met alle informatie die je vooraf al krijgt.
Tegen de tijd dat je het kunt kopen, zullen deze vragen vast al beantwoord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Upgrade of Retail is alleen maar een licentie kwestie. Dat zegt niets over technisch hoe de installatie werkt/kan werken. Je hebt recht op een Upgrade als je een oudere versie bezit.

Natuurlijk is het logisch dat je de vragen hebt die hierboven gesteld worden beantwoord wilt zien, maar ik denk dat afwachten noodzakelijk is voordat hier duidelijkheid over is. Het product is nog niet eens uit.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

EgMaf schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:43:
[...]

Ach, het product is nog nieteens te koop. Dus wees blij met alle informatie die je vooraf al krijgt.
Tegen de tijd dat je het kunt kopen, zullen deze vragen vast al beantwoord zijn.
c70070540 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:54:
Upgrade of Retail is alleen maar een licentie kwestie. Dat zegt niets over technisch hoe de installatie werkt/kan werken. Je hebt recht op een Upgrade als je een oudere versie bezit.

Natuurlijk is het logisch dat je de vragen hebt die hierboven gesteld worden beantwoord wilt zien, maar ik denk dat afwachten noodzakelijk is voordat hier duidelijkheid over is. Het product is nog niet eens uit.
Echt, wat een rare reacties. 8)7 Of het product uit is of niet heeft hier niks mee te maken.

@MS: Doe iets goed of doe het niet. . Wees gewoon duidelijk of houdt anders je mond totdat je het wel weet.

Niemand snapt wat je nou eigenlijk krijgt bij die "upgrade". 7(8)7

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Martinspire schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:10:

Maar we zullen zien, hoop dat het MS lukt om Metro goed te kunnen verdedigen, het is namelijk een grote verandering. Als je kijkt naar de reacties hier op tweakers hebben ze in ieder geval nog wel wat werk te verrichten.
Microsoft is best wel slim en wel hier om:
Tweakers zijn maar een kleine doelgroep, het gros van de mensen gebruikt standaard programma's zoals IE, email, MSN en Skype etc. (allemaal MS producten) daarnaast facebook, twitter etc.

Bij windows 8 kunnen die mensen dus in 1 keer alles zien en starten, met die goedkope upgrade prijs zullen veel mensen deze dan ook aanschaffen.

Daarnaast hebben veel van deze mensen eigenlijk geeneens een PC nodig, een tablet voldoet aan al hun behoeften echter weten deze mensen dit (nog) niet.

De mensen die wel een tablet willen lopen tegen het probleem aan dat de huidige tablets "anders" zijn.
Het Is of een iPad of een Android tablet... waar zijn mijn programma's en het toetsenbord?

Een steeds grotere groep mensen heeft een iPad en went er aan, daarna kopen ze vaak een Mac omdat het toch al "vertrouwd" is en deze mac kan alles wat ze nodig hebben.

De mensen die op windows 8 gaan werken( PC/laptop) zullen aan metro wennen.
Als deze groep straks een tablet wil gaan kopen omdat ze de PC/laptop te onhandig, groot of wat dan ook vinden dan is een Windows 8 tablet wel lekker vertrouwd en zullen ze niet voor een iPad of android device gaan.

Het probleem is dan nog alleen het toetsenbord en daar komt de Surface tablet kijken.

Microsoft kijkt gewoon al een stukje vooruit (wel een late start)
ohw een paar procent sputtert tegen... who cares, ze moeten het toch wel gebruiken anders kunnen ze niet programmeren, gamen etc.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Shmoopy schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:11:
[...]
[...]]
Zoals gezegd is het een licentiekwestie. Met de huidige Windows 7 upgrade discs kan je ook een clean install doen. (lege schijf upgraden en dan de halve installatie upgraden). Je zult, denk ik, waarschijnlijk ook een windows xp, vista of 7 key nodig hebben om hem uberhaupt te kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 04:10:
Mijn moeder wil geen startmenu met een configuratiescherm etc, ze wil op "internet" klikken... Onze receptionist wil geen resolutie instellen, ze wil op "agenda" klikken...
Voor de mensen die dat willen kan dat al lang :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/icoon.png

En de mensen die hun PC wel serieus gebruiken en veel multitasking doen kunnen nu ook prima uit de voeten met de interface van windows 7 maar straks niet meer met de interface van windows 8.

Het is net als wanneer autofabrikanten ineens besluiten dat een 2 pk motor genoeg is voor iedereen want miep en trien rijden toch alleen maar heen en weer naar de supermarkt dus IEDEREEN heeft genoeg aan 2pk. Daar sta je dan met je paardentrailer, daar sta je dan met je bestelwagen volgeladen die de eerste de beste verkeersdrempel niet meer overkomt wegens te weinig vermogen. Daar sta je dan met ... nuja vul zelf maar in.

Of dat autofabrikanten besluiten dat iedereen wel genoeg heeft aan slechts 2 stoelen in de auto want tja, het merendeel van de mensen rijdt toch met maximaal 2 personen in de auto. Sta je dan met je gezin met 2 kinderen. -O-

Er is nog zoiets als keuze en dat ontneemt Microsoft je op deze manier. Hadden ze de Metro interface gemaakt zoals windows media center met zelfs een aparte editie die automagisch media center opstart maar waarbij je het ook prima uit het opstartenmenu kan verwijderen. Prima, niks mis mee. Maar deze 2pk interface door iedereen zijn strot duwen gaat gewoon klanten kosten en ervoor zorgen dat men windows 8 op de desktop massaal links gaat laten liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 03-07-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Help!!!! schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 13:00:
[...]

[...]

Echt, wat een rare reacties. 8)7 Of het product uit is of niet heeft hier niks mee te maken.

@MS: Doe iets goed of doe het niet. . Wees gewoon duidelijk of houdt anders je mond totdat je het wel weet.

Niemand snapt wat je nou eigenlijk krijgt bij die "upgrade". 7(8)7
Selectief reageren is ook een vak he? Ik heb als eerste regel gezegd dat het waarschijnlijk ook alleen maar een licentie issue is. Zoals hierboven beschreven: Met een Windows 7 Upgrade licentie en media kon je ook prima een clean install doen. We zullen gewoon even moeten wachten of dat hier ook mee kan. Tot die tijd lijkt het mij zinvol om niet op basis van aannames moord en brand te schreeuwen... (zo komt het in ieder geval op mij over, zoals jij reageert)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Help!!!! schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:20:
[...]

Als het een upgrade is, en ik heb reeds een retail W7, dan heb ik daarna toch een retail w8 lijkt me?
Heb ik een OEM W7 dan zou ik daarna een OEM W8 moeten hebben.

Mensen willen meestal maar paar dingen weten:
- Clean install ook mogelijk ? (Ook op lege schijf; maw W7 niet voorgeinstalleerd?)
- Ga ik van W7 retail naar W8 retail en van W7 oem naar W8 OEM.
- Blijft mijn licentie valid als ik hardware wissel. En hoe vaak mag dat?
Een clean install met de Windows 8 Pro-upgradelicentie is gewoon mogelijk.
Of course, if you want to start fresh, you can choose to bring nothing along. Or if you prefer to format your hard drive as part of your upgrade experience, you can do so as long as you boot from media and then format your hard drive from within the setup experience for installing Windows 8, not prior to it.
http://windowsteamblog.co...erfeed&utm_medium=twitter

Als er geen OS op staat, moet je het waarschijnlijk via een omweg doen (gewoon even je vorige OS installeren en activeren), maar je koopt dan ook een upgradelicentie.

Volgens mij is het altijd zo geweest dat je van Windows OEM naar Windows retail kan upgraden en dat het dan gewoon retail blijft. Ik verwacht dat dat niet anders is met Windows 8.
En qua hardware: dat is niet echt iets om je druk over te maken. Microsoft hanteert een algoritme voor Windows 7 waarbij het een formule gebruikt die gewichten legt op elk onderdeel van je pc om te bepalen of het nog om dezelfde pc gaat of niet. Alleen als je je moederbord vervangt (met een ander model, dan sowieso) of HDD of meerdere onderdelen tegelijk, is het mogelijk dat je opnieuw moet activeren. Maar dan bel je even de activatielijn en die hebben daar bij mij iig nog nooit moeilijk over gedaan. Lijkt me dat dit ook gewoon bij Windows 8 zo blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door Donenzone op 03-07-2012 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 15:31:
En de mensen die hun PC wel serieus gebruiken en veel multitasking doen kunnen nu ook prima uit de voeten met de interface van windows 7 maar straks niet meer met de interface van windows 8.

Er is nog zoiets als keuze en dat ontneemt Microsoft je op deze manier. Hadden ze de Metro interface gemaakt zoals windows media center met zelfs een aparte editie die automagisch media center opstart maar waarbij je het ook prima uit het opstartenmenu kan verwijderen. Prima, niks mis mee. Maar deze 2pk interface door iedereen zijn strot duwen gaat gewoon klanten kosten en ervoor zorgen dat men windows 8 op de desktop massaal links gaat laten liggen.
[sarcasme]Fijn dat jij als vertegenwoordiger van de wereldbevolking aangeeft dat zij het niks vinden en het massaal links laten liggen. Als je nu bij Microsoft had gewerkt, had je ze kunnen waarschuwen namens iedereen en de aankomende ramp had voorkomen kunnen worden! Dan hadden we fijn met onze Windows 95 GUI kunnen blijven werken, want al dat nieuwe is maar eng.[/sarcasme]

Maar zonder gekheid, de desktop zit nog gewoon in Win8 en werkt alleen maar beter dan onder Win7 (snelheid, taskmanager, copy dialog enz.) Verder is Metro een prima vervanger voor het startmenu en kan ik mijn programma's sneller vinden in Metro dan in het startmenu met zijn doolhof aan uitschuif/klap menu'tjes. Het is daarnaast sowieso sneller dingen te starten vanaf je taskbar (pinned apps). Doordat de knoppen in Metro groter zijn bereik je ze net zo snel als een kleine knop die dichterbij staat. Je hoeft trouwens niet opeens al je programma's in Metro te draaien (als dat al mogelijk zou zijn), de desktop zit er niet voor niets in.

We zullen vanzelf wel zien hoe Windows 8 aanslaat zodra het uitkomt. Ik persoonlijk denk dat het allemaal wel mee zal vallen. De hardware die bij de launch beschikbaar zal zijn is om Windows 8 heen ontworpen en ik denk dat de meeste consumenten hier de voordelen wel van in zullen zien. Je hebt straks de mogelijkheid een hybride machine te kopen waarmee je zowel op de bank je Facebook kan checken als ook aan je bureau snel een Word documentje kan typen. En wil je wat zwaardere taken op je PC doen is daar de desktop.

Zelf verheug ik me in ieder geval wel op de launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18
shappie schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:43:
[...]

[sarcasme]Fijn dat jij als vertegenwoordiger van de wereldbevolking aangeeft dat zij het niks vinden en het massaal links laten liggen. Als je nu bij Microsoft had gewerkt, had je ze kunnen waarschuwen namens iedereen en de aankomende ramp had voorkomen kunnen worden! Dan hadden we fijn met onze Windows 95 GUI kunnen blijven werken, want al dat nieuwe is maar eng.[/sarcasme]

Maar zonder gekheid, de desktop zit nog gewoon in Win8 en werkt alleen maar beter dan onder Win7 (snelheid, taskmanager, copy dialog enz.) Verder is Metro een prima vervanger voor het startmenu en kan ik mijn programma's sneller vinden in Metro dan in het startmenu met zijn doolhof aan uitschuif/klap menu'tjes. Het is daarnaast sowieso sneller dingen te starten vanaf je taskbar (pinned apps). Doordat de knoppen in Metro groter zijn bereik je ze net zo snel als een kleine knop die dichterbij staat. Je hoeft trouwens niet opeens al je programma's in Metro te draaien (als dat al mogelijk zou zijn), de desktop zit er niet voor niets in.

We zullen vanzelf wel zien hoe Windows 8 aanslaat zodra het uitkomt. Ik persoonlijk denk dat het allemaal wel mee zal vallen. De hardware die bij de launch beschikbaar zal zijn is om Windows 8 heen ontworpen en ik denk dat de meeste consumenten hier de voordelen wel van in zullen zien. Je hebt straks de mogelijkheid een hybride machine te kopen waarmee je zowel op de bank je Facebook kan checken als ook aan je bureau snel een Word documentje kan typen. En wil je wat zwaardere taken op je PC doen is daar de desktop.

Helemaal mee eens.....het loopt allemaal zo'n vaart niet denk ik en uiteindelijk gaat iedereen gewoon over naar Windows 8 en ziet iedereen (nouja...op een groepje azijnpissers na) er de voordelen wel van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

shappie schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:43:
Ik verheug me ook op de launch, maar ben niet van plan om W8 te gaan gebruiken.
Ik ben vooral benieuwd hoe de verkoop gaat meevallen voor MS, het kan goed aanslaan maar het kan even goed een gigantische flop worden.

Ik vind W8 tot nu toe nog altijd maar niets. Metro is gemaakt voor tablets, niet voor desktops. Tuurlijk kan je dat omzeilen door op je desktop te blijven, maar aangezien ze de startknop gaan weghalen... Tenzij er hacks komen om alle metro shit van je PC te halen stap ik niet over.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18
Mavamaarten schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:47:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe de verkoop gaat meevallen voor MS, het kan goed aanslaan maar het kan even goed een gigantische flop worden.

Ik vind W8 tot nu toe nog altijd maar niets. Metro is gemaakt voor tablets, niet voor desktops. Tuurlijk kan je dat omzeilen door op je desktop te blijven, maar aangezien ze de startknop gaan weghalen... Tenzij er hacks komen om alle metro shit van je PC te halen stap ik niet over.
:+ Windows 8 gaat een knaller worden....Metro is inderdaad iets voor 'touch-devices', maar toch gebruik ik Windows 8 al vanaf vorig jaar op m'n laptop zonder dat ik mij maar 1 moment heb geërgerd aan Metro..maar goed...ik erger mij niet snel aan vernieuwingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Mavamaarten schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:47:
[...]

De startknop is verdwenen, de taken die je hiermee kon uitvoeren niet. Je kunt je programma's nog steeds gewoon starten via Metro, je taskbar (pinned apps) of zelfs icoontjes op je desktop. Behalve dat Metro fullscreen is maakt het verder eigenlijk niks uit. Ik heb het idee dat het vooral het 'idee' is dat het lomp/groot/fullscreen is en dat dat nooit kan werken. Ik geef toe dat ik na mijn eerste kennismaking met de Developer Preview in een virtual machine precies hetzelfde gevoel had. Nadat ik met de Consumer Preview volledig ben overgestapt (mijn Win7 installatie startte niet meer, dus herinstallatie was toch noodzakelijk) merk ik eigenlijk dat je binnen een dag eraan gewend bent en ook niet meer terug wilt.
TheVMaster schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:57:
[...]

:+ Windows 8 gaat een knaller worden....Metro is inderdaad iets voor 'touch-devices', maar toch gebruik ik Windows 8 al vanaf vorig jaar op m'n laptop zonder dat ik mij maar 1 moment heb geërgerd aan Metro..maar goed...ik erger mij niet snel aan vernieuwingen :)
Ik verwacht daarom ook dat de overgrote horde mensen die nu moord en brand schreeuwt, na een tijdje vanzelf overstappen en er na een dagje achterkomen dat het eigenlijk wel prima werkt. Zo gaat het meestal met veranderingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:48
Hoezeer ik de vernieuwingen in Win 8 kan volgen en begrijpen toch mis ik het Start Menu. Het is een integraal onderdeel van hoe ik werk en er zijn momenten dat ik het mis. Dat is geen azijn pissen noch hoeft dat verklaard uit het feit dat ik veranderingsschuw tuig zou zijn. Ik doe mijn huiswerk zoals van leden van deze club verwacht wordt. :X

Ik begrijp dat volgens de telemetrie ik tot een club van minder dan 5% behoor maar dat zou geen beletsel hoeven zijn om met deze groep rekening te houden.

Als je veel applicaties geïnstalleerd hebt word het nieuwe Start Menu een onoverzichtelijke zooi ittt applicaties in thematische hoofdgroepen in het Start Menu.

Enne, ik heb een bloedhekel aan Windows Classic Start Menu. Dat is een achterhaalde techniek esthetiek wat mij betreft. Een OS moet er gelikt uit zien.

[ Voor 4% gewijzigd door EricJH op 03-07-2012 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TomasH schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 16:38:
WZor zegt 399 dollar voor RT en 499 dollar voor x86.
Dat zouden hele mooie prijzen zijn. Helemaal voor de x86 Surface Pro.
Ik stel mijn verwachting niet te hoog in en ga uit van vanaf 549 voor de RT en 699 voor de Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:53

AzzKickah

06-CENSORED

Wie wijst me even op het juiste vinkje?

Waarom hebben sommige programma's zo'n irritant schildje in het icoon? Ik ben gewoon een Administrator, User Account Control staat uit en in Windows Defender kan ik ook geen setting hiervoor vinden.
Hoe schakel ik dat uit? Als ik ze namelijk op de taskbar vastpin staat dat schildje er ook bij. Is lelijk.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/40079699/win8icons.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

c70070540 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 15:40:
[...]

Selectief reageren is ook een vak he? Ik heb als eerste regel gezegd dat het waarschijnlijk ook alleen maar een licentie issue is. Zoals hierboven beschreven: Met een Windows 7 Upgrade licentie en media kon je ook prima een clean install doen. We zullen gewoon even moeten wachten of dat hier ook mee kan. Tot die tijd lijkt het mij zinvol om niet op basis van aannames moord en brand te schreeuwen... (zo komt het in ieder geval op mij over, zoals jij reageert)
Ik reageer niet selectief.

Als één van de grootste bedrijven een essentiele aankondiging doet inzake waarschijnlijk het belangrijkste OS op aarde dan verwacht ik gewoon een duidelijk verhaal met desnoods een tabel erbij. En niet een vaag lulverhaal waarbij niemand eigenlijk weet wat ie nu precies krijgt. Maar ja dat is blijkbaar echt idoot dat je dat verwacht. :X

Krijg je weer van die gare reacties dat het OS nog niet verkrijgbaar is en/of dat "in het verleden" het zus of zo ging.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AzzKickah schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 19:46:
Wie wijst me even op het juiste vinkje?

Waarom hebben sommige programma's zo'n irritant schildje in het icoon? Ik ben gewoon een Administrator, User Account Control staat uit en in Windows Defender kan ik ook geen setting hiervoor vinden.
Hoe schakel ik dat uit? Als ik ze namelijk op de taskbar vastpin staat dat schildje er ook bij. Is lelijk.

Voorbeeld:
[afbeelding]
Als je die programma's opstart met UAC aan zul je de melding krijgen "Do you want to allow the following program from an unknown publisher to make changes to your computer?".
Vandaar dus het schildje.

Bij programma die wel bekend zijn bij Windows en register/systeemfiles benaderen (Ccleaner bijvoorbeeld) staat er geen schildje maar krijg je wel een (andere) melding van UAC.

Heb je de programma geïnstalleerd in je huidige Windows installatie of zijn het enkel snelkoppelingen naar programma mappen die je niet (perse) hoeft te installeren?
Wellicht als je ze installeert herkend Windows ze wel.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:53

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 20:41:
[...]

Als je die programma's opstart met UAC aan zul je de melding krijgen "Do you want to allow the following program from an unknown publisher to make changes to your computer?".
Vandaar dus het schildje.
Dat begrijp ik, maar ik heb UAC uit staan en ik wil dat hele schildje niet meer zien. Hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
AzzKickah schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 20:46:
[...] Dat begrijp ik, maar ik heb UAC uit staan en ik wil dat hele schildje niet meer zien. Hoe?
Heeft dat niet toevallig emt Windows SmartScreen te maken?
EricJH schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:24:
[...] Ik begrijp dat volgens de telemetrie ik tot een club van minder dan 5% behoor maar dat zou geen beletsel hoeven zijn om met deze groep rekening te houden.
Een advanced setup waarbij je dingen kan aan en uitvinken zou wel fijn zijn ja. En dan een default waarbij het zo ingesteld staat. Aan de andere kan snap ik heel goed waarom MS dit doet. Nu weten developers dat elke Windows 8 device metro apps kan draaien en niet alleen sommigen en dat is toch wel weer een incentive.
Als je veel applicaties geïnstalleerd hebt word het nieuwe Start Menu een onoverzichtelijke zooi ittt applicaties in thematische hoofdgroepen in het Start Menu. [...]
Ik ga er vanuit dat je het al weet, maar gewoon voor de zekerheid: je kan natuurlijk gewoon tiles groeperen in het startmenu en de groepen een naam geven. Daarnaast is het ook min of meer de bedoeling om de zoekfunctie te gebruiken. Wellicht niet handig voor de gewone gebruiker, but then again die heeft waarschijnlijk ook niet zoveel applicaties geïnstalleerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat schildje wordt getoond omdat in de application manifest staat gespecificeerd dat de applicatie administrator-rechten vereist. De manifest is een XML-document waarin wat eigenschappen gespecificeerd staan. Om dit schildje te verwijderen zul je de manifest moeten aanpassen.

De manifest staat ofwel als los bestaand in de map (<programmanaam>.exe.manifest), of is opgenomen als onderdeel van de applicatie zelf. In het laatste geval zul je met een programma als Resource Hacker aan de slag moeten om de manifest te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Help!!!! schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 20:11:
[...]

Ik reageer niet selectief.

Als één van de grootste bedrijven een essentiele aankondiging doet inzake waarschijnlijk het belangrijkste OS op aarde dan verwacht ik gewoon een duidelijk verhaal met desnoods een tabel erbij. En niet een vaag lulverhaal waarbij niemand eigenlijk weet wat ie nu precies krijgt. Maar ja dat is blijkbaar echt idoot dat je dat verwacht. :X

Krijg je weer van die gare reacties dat het OS nog niet verkrijgbaar is en/of dat "in het verleden" het zus of zo ging.
Nu moet je me niet verkeerd begrijpen, het volgende trek ik ter verduidelijking even in het extreme:
Maar waar moet MS die grens leggen? Waar jij hem verwacht? Inclusief alle TechNet artikelen? Nog minder informatie? Of waar Pietje Puk hem verwacht?
Je kan natuurlijk nooit iedereen blij maken met wat je communiceert.
Het is gewoon duidelijk dat jij een ander verwachtingspatroon hebt dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
Ik dacht dat ik de enige was die één en ander onduidelijk vond aan de bekendmaking van de upgrade. :)
We moeten maar afwachten....

Ook ik kijk uit naar Windows 8. Ik denk dat vrijwel alle Tweakers en fanatieke computergebruikers - soms na een korte gewenningsperiode - prima met de nieuwe user interface kunnen werken. ;)

Helaas zijn er zeer veel gebruikers die het nooit zullen snappen. Die kennen nauwelijks het verschil tussen een besturingssysteem, een browser en een website. En juist in de ogen van deze zeer grote groep zal Windows 8 een slecht OS zijn. Want elke verandering, hoe klein dan ook, is teveel.

Besturingssystemen als Windows, OS X en Ubuntu schuiven langzaam maar zeker naar een touch-/tablet-interface. Er is dus geen ontkomen aan respectievelijk Metro, iOS en Unity. In de toekomst zullen vrijwel alle laptops, desktops, enz... een touchscreen hebben (misschien nog samen met een toetsenbord). Ik vind het een interessante ontwikkeling in de evolutie van computertechnologie. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Shmoopy op 03-07-2012 23:21 . Reden: taalkundig iets ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Wat je ziet gebeuren bij OS X en iOS is dat sommige concepten worden gedeeld tussen de besturingssystemen. Concepten die potentie hebben om op meerdere platforms goed te werken, zoals een push notification-overzicht of een applicatiewinkel. Concepten die niet goed werken, worden niet overgenomen.

Dit zie je ook terug bij Android: hoewel Android is aangepast om ook goed te werken op tablets, heeft Google voor laptops een ander OS ontwikkeld. Chrome OS. Een OS dat meer gericht is op multitasking en bediening met toetsenbord en muis, terwijl Android zwaar op touch leunt.

Het idee dat ieder device een touchscreen zal krijgen zie ik daarom ook niet tot werkelijkheid worden. Niet in de laatste plaats omdat het ergonomisch onverantwoord is om steeds naar voren te moeten reiken om iets aan te raken op je 27"-touchscreen.

Daarnaast zie ik iets anders. Ik zie dat de geschiedenis zichzelf aan het herhalen is. Een geschiedenis van een wild avontuur voor Microsoft, waarin hoge verwachtingen werden gespannen die uiteindelijk niet waargemaakt werden. Ondanks de vele mooie woorden. Ondanks het vele geld dat erin gestopt wordt.

2 jaar terug introduceerde Microsoft hun nieuwe mobiele besturingssysteem, Windows Phone 7. Een vanaf de grond af aan opnieuw opgezet mobiel operating system, met een unieke user interface, helemaal geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Alle ideeën over de vorige versie kon je overboord gooien; "WP7 is de toekomst. De nieuwe manier van werken met een mobiel OS."

De eerste reviews waren lovend: snel, modern, "iets anders dan iOS en Android", "een feest voor het oog", en een applicatie ontwikkelen is zo gedaan. Zelfs MG Siegler was onder de indruk van hoe geweldig WP7 werkte.

Dit succes smaakte kennelijk naar meer. Gezien het succes van tablets (van Apple) heeft Microsoft Windows 8 vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd*. De initiële reviews zijn lovend. "Een snel, modern OS dat er strak uitziet, soepel werkt", en waarvoor wederom prima ontwikkeltools zijn. Een Metro-app is zo gemaakt, en dankzij de applicatiewinkel zijn apps zo te vinden.

Net als bij WP7 kun je alles wat je eerder hebt geleerd, vergeten. Alles is anders. Sneller. Moderner. Helemaal toegespitst "op de wensen van de hedendaagse gebruiker".

Klinkt goed, zou je zeggen. Het komt overeen met de hosanna-verhalen over het destijds gloednieuwe Windows Phone 7. We zijn nu bijna 2 jaar verder, en het marktaandeel van Windows Phone (Windows Mobile niet meegeteld) is zo klein dat je bijna van een afrondingsfout kunt spreken. Dit terwijl Android en iOS in hun eerste twee jaar een monstergroei doormaakten.

Ondanks de positieve reviews. Ondanks de prima developer-tools. Ondanks de applicatiewinkel waar inmiddels meer dan 100.000 apps te vinden zijn.

En ook aan de hardwarekant zie je problemen: er zijn amper WP7-telefoons te koop. De enige fabrikant die zich heeft toegelegd op WP7 krijgt bakken vol met geld toegeworpen van Microsoft. En het marktaandeel van Nokia keldert, samen met de inkomsten, kwartaal na kwartaal. Voor Windows 8 heeft Microsoft zelfs een eigen tablet ontworpen, iets wat ze normaalgesproken aan de markt overlaten.

Al met al zie ik veel gelijkenissen tussen de geschiedenis van Windows Phone 7, en Windows 8. Ik heb het vermoeden dat het succes van Windows 8 in de nabije toekomst net zo zal zijn als dat van Windows Phone 7. Een OS dat niet echt van de grond komt, ondanks de vele goede ideeën, verhalen, reviews, en R&D.

Tevens denk ik dat Windows 8 een OS gaat zijn waar je - als applicatie-ontwikkelaar - eigenlijk geen aandacht aan besteedt. En als je het toch doet, dan pas laat in het proces. Voor tablets zijn er interessantere platformen (iOS, Android) en op de PC komt je app niet goed tot z'n recht.

* Ja, ik weet dat er nog een klassieke desktop is, maar dat vind ik niet echt serieus te nemen. Metro moet de show stelen, de desktop is er voor "backwards compatability-redenen" en op Windows RT (ARM) kun je niet eens buiten Metro om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alex) schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 00:47:
Dit zie je ook terug bij Android: hoewel Android is aangepast om ook goed te werken op tablets, heeft Google voor laptops een ander OS ontwikkeld. Chrome OS. Een OS dat meer gericht is op multitasking en bediening met toetsenbord en muis, terwijl Android zwaar op touch leunt.
En ChromeOS is zo succesvol wil je zeggen? Ja we zien allemaal dat Google het bouwt, maar Google bouwt vanalles....
Het idee dat ieder device een touchscreen zal krijgen zie ik daarom ook niet tot werkelijkheid worden.
Omdat Google een onsuccesvol OS bouwt wat met muis en toetsenbord werkt zie jij touchscreens niet populair worden? ok.
Niet in de laatste plaats omdat het ergonomisch onverantwoord is om steeds naar voren te moeten reiken om iets aan te raken op je 27"-touchscreen.
Misschien, aan de andere kant, kan een combinatie misschien juist weer wel ergonomisch verantwoord zijn. Dat je als je je muis en tobo even hebt weggelegd nog wel snel een muziekje kan aanzetten tijdens het koken, ik noem maar wat. Of een draaiend scherm zoals die Lenovo all-in-one, zodat hij bijna plat op tafel kan liggen. En allemaal optioneel he, je hoeft niets. Er komt alleen maar wat nieuws bij.
Dit succes smaakte kennelijk naar meer. Gezien het succes van tablets (van Apple) heeft Microsoft Windows 8 vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd*. De initiële reviews zijn lovend. "Een snel, modern OS dat er strak uitziet, soepel werkt", en waarvoor wederom prima ontwikkeltools zijn. Een Metro-app is zo gemaakt, en dankzij de applicatiewinkel zijn apps zo te vinden.
Voetnotes zijn niet echt handig op een forum. Ik denk dat je verhaal mank loopt als je zo snel de desktop dissmissed. Die moet je ook bij het verhaal betrekken, en dan wordt het ineens een heel ander beeld.
Net als bij WP7 kun je alles wat je eerder hebt geleerd, vergeten. Alles is anders. Sneller. Moderner. Helemaal toegespitst "op de wensen van de hedendaagse gebruiker".
Interessant, ik zie Windows 8 gewoon als een snellere Windows 7 met de mogelijkheid om WinRT-apps te draaien.
Klinkt goed, zou je zeggen. Het komt overeen met de hosanna-verhalen over het destijds gloednieuwe Windows Phone 7. We zijn nu bijna 2 jaar verder, en het marktaandeel van Windows Phone (Windows Mobile niet meegeteld) is zo klein dat je bijna van een afrondingsfout kunt spreken. Dit terwijl Android en iOS in hun eerste twee jaar een monstergroei doormaakten.
Vergelijking gaat mank, omdat iOS en Android allebei een grote voorsprong op WP hadden en hebben. Op desktopgebied gaan straks alle computers worden uitgerust met Windows 8.
En ook aan de hardwarekant zie je problemen: er zijn amper WP7-telefoons te koop.
Er zijn ook maar 3 iPhones te koop en toch blijkt dat geen probleem te zijn.
De enige fabrikant die zich heeft toegelegd op WP7 krijgt bakken vol met geld toegeworpen van Microsoft. En het marktaandeel van Nokia keldert, samen met de inkomsten, kwartaal na kwartaal. Voor Windows 8 heeft Microsoft zelfs een eigen tablet ontworpen, iets wat ze normaalgesproken aan de markt overlaten.
Ja face it, wanneer heb je voor het laatst écht goede Windows-hardware gezien? De OEM falen gewoon in het maken van hardware. Wat mij betreft gaat MS als volgende stap zelf laptops maken. Zonder crapware erop en getuned voor de beste gebruikerservaring.
Al met al zie ik veel gelijkenissen tussen de geschiedenis van Windows Phone 7, en Windows 8. Ik heb het vermoeden dat het succes van Windows 8 in de nabije toekomst net zo zal zijn als dat van Windows Phone 7. Een OS dat niet echt van de grond komt, ondanks de vele goede ideeën, verhalen, reviews, en R&D.
Grappig ik zie absoluut geen gelijkenissen eigenlijk. Windows 8 heeft straks direct al een groot marktaandeel omdat zoals gezegd de fabrikanten met hardware ervoor gaan uit komen.
Tevens denk ik dat Windows 8 een OS gaat zijn waar je - als applicatie-ontwikkelaar - eigenlijk geen aandacht aan besteedt. En als je het toch doet, dan pas laat in het proces. Voor tablets zijn er interessantere platformen (iOS, Android) en op de PC komt je app niet goed tot z'n recht.
Ik denk juist dat Windows 8 zeer veel aandacht gaat krijgen van applicatie-ontwikkelaars. Juist omdat de afzetmarkt zo groot is, ARM tablets, x86 tablets, desktops, laptops, allemaal kunnen ze jouw WinRT app draaien. Het zal ongetwijfeld wel even wat meer werk kosten om een app te maken die zowel met muis als met touch goed werkt maar als je dat afzet tegen de grotere potentiële markt lijkt me dat geen issue.
* Ja, ik weet dat er nog een klassieke desktop is, maar dat vind ik niet echt serieus te nemen. Metro moet de show stelen, de desktop is er voor "backwards compatability-redenen" en op Windows RT (ARM) kun je niet eens buiten Metro om.
De desktop is er niet voor "backwards compatibility redenen". Eerder voor productiviteits-redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

==Is al bekend of de Windows 8 RT versie ook User Profiles krijgt? ==
Dus dat je met verschillende namen in kan loggen met ieder zijn eigen instellingen.

Dat is nu zo relaxed met mijn Acer W500 x86 tablet met W8.
Voor meerdere gebruikers thuis èn voor gebruik met mijn privé en zakelijke inlog naam.
.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2012 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ramon schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 01:28:
[...]
En ChromeOS is zo succesvol wil je zeggen? Ja we zien allemaal dat Google het bouwt, maar Google bouwt vanalles....

[...]
Omdat Google een onsuccesvol OS bouwt wat met muis en toetsenbord werkt zie jij touchscreens niet populair worden? ok.
Nergens in mijn betoog heb ik het over het marktaandeel van Chrome OS ten opzichte van de concurrentie. Ik weet ook wel dat Chrome OS weinig marktaandeel heeft, maar dat is mede te wijten aan het gebrek van marketing vanuit Google en de OEMs.

Wat Google en Apple doen is redelijk hetzelfde: voor touch-first devices hebben beiden een mobiel OS ontwikkeld. iOS op de iPad, en Android op tablets zoals de Transformer van Asus. Voor keyboard-and-mouse-first devices hebben ze beide een apart OS. OS X en Chrome OS.

Microsoft heeft 10 jaar terug al geprobeerd om een tablet te lanceren. Het desktop-OS bleek ongeschikt voor mobiel gebruik, de apparaten waren niet populair. De omgekeerde richting op zal het ook niet werken.
Misschien, aan de andere kant, kan een combinatie misschien juist weer wel ergonomisch verantwoord zijn. Dat je als je je muis en tobo even hebt weggelegd nog wel snel een muziekje kan aanzetten tijdens het koken, ik noem maar wat. Of een draaiend scherm zoals die Lenovo all-in-one, zodat hij bijna plat op tafel kan liggen. En allemaal optioneel he, je hoeft niets. Er komt alleen maar wat nieuws bij.
Muis en toetsenbord zijn 'productiviteitsapparaten'. Vaak hebben deze een eigen plek, zoals een werkkamer, een hoekje in de slaapkamer, of misschien zelfs wel op zolder. Voorzien van een geschikte stoel, belichting, een printer nabij.

Tenzij er echt revolutionaire apparaten gaan komen (een dockingstation voor slechts een tablet) denk ik niet dat er veel mensen zullen zijn die hun Windows 8-laptop los gaan koppelen en meenemen naar de keuken. De stap naar een ander apparaat is dan veel sneller gezet, bijvoorbeeld een smartphone die via AirPlay de muziek afspeelt op de Sonos-installatie.

Het idee is leuk, maar ik denk niet dat het praktisch gaat zijn.
[...]
Voetnotes zijn niet echt handig op een forum. Ik denk dat je verhaal mank loopt als je zo snel de desktop dissmissed. Die moet je ook bij het verhaal betrekken, en dan wordt het ineens een heel ander beeld.
De desktop is niets meer dan een voetnoot waard in Windows 8. Een aantal functies zijn geheel uit de desktop verwijderd en vervangen door Metro-tegenhangers. Op Windows RT kún je niet eens iets op de desktop, behalve Office starten.

Metro is de toekomst van Windows, zeker op ARM. Je kunt dan geen applicaties installeren buiten de Store om. En al die applicaties zullen Metro-style zijn.
Interessant, ik zie Windows 8 gewoon als een snellere Windows 7 met de mogelijkheid om WinRT-apps te draaien.
Als je Windows 8 ziet als een snellere Windows 7, dan kun je beter bij Windows 7 blijven en een SSD in je PC proppen. Dan gaat het net zo snel zijn. WinRT (verwarrende naam vanwege Windows RT!) is juist waar Windows 8 om draait. Een nieuw applicatie-model, de applicaties die tot nu toe zijn gebouwd zijn "legacy", ofwel "oude meuk". Metro is the way to go, is wat Microsoft predikt.
Vergelijking gaat mank, omdat iOS en Android allebei een grote voorsprong op WP hadden en hebben. Op desktopgebied gaan straks alle computers worden uitgerust met Windows 8.
De vergelijking gaat níet mank, maar je moet wel goed lezen.

Toen iOS en Android uitkwamen, hadden zij ook geen marktaandeel. Net als Windows Phone 7 en Windows 8 nu. In hun eerste 2 jaar hebben iOS en Android zich prima kunnen vestigen en vliegen de telefoons (en tegenwoordig tablets) als warme broodjes over de toonbank.

Er zijn honderdduizenden apps verkrijgbaar voor beide platforms, het einde van de groei is nog niet in zicht, er wordt reikhalzend uitgekeken naar zelfs maar het kleinste beetje informatie over een nieuw device of software-upgrade.

En dan komt Microsoft rijkelijk laat aanzetten met een nieuw platform. Een platform dat jaren achterloopt ten opzichte van de concurrentie (WP7.0 had geeneens copy/paste, terwijl de iPhone dat toen al minstens een jaar had!) en waarvan de adoptie tegenvalt.

2 jaar na de lancering van iOS was het het hipste platform van het moment. Android was ook booming, 2 jaar na lancering. 2 jaar na lancering van WP7.5 is het marktaandeel een afrondingsfout te noemen.
Er zijn ook maar 3 iPhones te koop en toch blijkt dat geen probleem te zijn.
Wederom sla je de plank hier volledig mis.

Apple controleert het hele platform. Zij leveren als enige de hardware én de software, en hangen daar zelf het prijskaartje aan. Microsoft levert met WP7 slechts het platform, en het is aan de hardwareleveranciers om er iets leuks mee te doen.

Samsung, HTC, Sony produceren tientallen Android-toestellen per jaar. Ze betalen zelfs Microsoft er rijkelijk voor i.v.m. patenten. Maar hoeveel WP7-telefoons heb jij het afgelopen jaar gelanceerd zien worden? Ik zie er toch maar heel weinig. Terwijl er veel meer Android-telefoons zijn. De OEMs laten WP7 dus hard links liggen.
Ja face it, wanneer heb je voor het laatst écht goede Windows-hardware gezien? De OEM falen gewoon in het maken van hardware. Wat mij betreft gaat MS als volgende stap zelf laptops maken. Zonder crapware erop en getuned voor de beste gebruikerservaring.
Dat OEMs soms behoorlijk falen in het produceren van hardware moge bekend zijn. Denk vooral aan het vroegere Acer met crappy behuizingen e.d.

Dat Microsoft zich nu genoodzaakt ziet om zélf hardware te gaan produceren is een riskante zet. Tegen hun hardwarepartners zeggen ze keihard "We hebben jullie niet nodig," waardoor er ook voor de hardwarevendors geen incentive is om voor Windows 8 te kiezen.
Grappig ik zie absoluut geen gelijkenissen eigenlijk. Windows 8 heeft straks direct al een groot marktaandeel omdat zoals gezegd de fabrikanten met hardware ervoor gaan uit komen.
Dat nieuwe hardware met Windows 8 geleverd wordt, betekent niet dat mensen ook Windows 8 blijven draaien. Kijk maar naar de lancering van Vista, hoeveel downgrades zijn er wel niet geweest naar Windows XP, ook al was Windows Vista in essentie een goed besturingssysteem?
Ik denk juist dat Windows 8 zeer veel aandacht gaat krijgen van applicatie-ontwikkelaars. Juist omdat de afzetmarkt zo groot is, ARM tablets, x86 tablets, desktops, laptops, allemaal kunnen ze jouw WinRT app draaien. Het zal ongetwijfeld wel even wat meer werk kosten om een app te maken die zowel met muis als met touch goed werkt maar als je dat afzet tegen de grotere potentiële markt lijkt me dat geen issue.
Maar Windows 8 is wel véél en véél te laat. De iPad is er al 2 jaar, Android-tablets zijn er ook allang.
WinRT heeft op dit moment een marktaandeel van 0%. Het is niet interessant om nu voor WinRT te gaan ontwikkelen, want die tijd kun je beter in andere platformen stoppen.

Je ziet het al terug op de smartphonemarkt: de meest basale applicaties ontbreken op Windows Phone 7. WhatsApp kwam pas een jaar later, Draw Something is er niet, allerlei andere apps zijn traag of ontberen allerlei functies die er wel zijn op iOS en Android.

Tijd is geld, en op dit moment is het veel interessanter om je te richten op ófwel Win32 (want je wilt Windows 7 targetten i.v.m. het marktaandeel), ófwel op iOS/Android (als je mobile wilt targetten), ófwel web (voor maximaal bereik).
De desktop is er niet voor "backwards compatibility redenen". Eerder voor productiviteits-redenen.
Metro is niet geschikt voor productiviteit, maar voor het consumeren van informatie. Het weerbericht of sport lezen, een beetje rondbladeren, enzovoorts. Leuk als je thuis op de bank zit, niet als je achter een bureau zit te werken.

Windows 8 in een zakelijke omgeving gaat redelijk nutteloos zijn, omdat de apps vaak jaren oud zijn (denk aan de Access-databasejes!) en er geen behoefte/budget is om die apps in één keer te vervangen. Die mensen zitten dus toch de hele dag in de klassieke desktop, en upgraden naar Windows 8 heeft dus meer nadelen dan voordelen. Denk aan het heropleiden van je medewerkers.

Daarnaast: zeker op ARM is de desktop er niet voor "productiviteits-redenen", maar omdat het ondoenlijk is om Office te porten naar WinRT. Andere applicaties (zeg, een SAP-client) zijn niet eens te installeren op ARM. Zelfs al zou SAP een ARM-based client maken voor Win32, Microsoft wil het niet. Alleen Metro-apps op ARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
Alex) schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 00:47:
Wat je ziet gebeuren bij OS X en iOS is dat sommige concepten worden gedeeld tussen de besturingssystemen. Concepten die potentie hebben om op meerdere platforms goed te werken, zoals een push notification-overzicht of een applicatiewinkel. Concepten die niet goed werken, worden niet overgenomen.
Kan je me dan uitleggen waarom Apple "Launchpad" heeft toegevoegd aan OS X Lion?
Allemaal grote iconen, soortgelijk als in iOS, maar dan in Lion op mijn beeldscherm zonder touchscreen.
Het idee dat ieder device een touchscreen zal krijgen zie ik daarom ook niet tot werkelijkheid worden. Niet in de laatste plaats omdat het ergonomisch onverantwoord is om steeds naar voren te moeten reiken om iets aan te raken op je 27"-touchscreen.
Nee, mischien niet alle devices. Veel devices krijgen wel een touchscreen: Bij de hartbewaking in een ziekenhuis hebben alle hartmonitoren al een touchscreen, bij intercominstallaties bij appartementen, bij boordcomputers in auto's, op tv op nieuwszenders, in actualiteitenprogramma's en bij het weerbericht aan het eind van het 8-uurjournaal worden ook al touchscreens gebruik. Al deze toepassingen zouden makkelijk met knopjes, toetsenbord of muis bedient kunnen worden maar dat is tegenwoordig "ouderwetsch". Ik denk niet dat toetsenbord en muis voorlopig zullen verdwijnen. Maar veruit de meeste computerschermen zullen touchscreens/touchbediening krijgen, al dan niet als aanvulling op overige inputdevices.
Hoe je het wendt of keert en of je het leuk vindt of niet, Microsoft blijft met Windows 8 de grootste speler op OS-gebied. Daar kan je niet omheen. Alleen al daarom zullen developers bezig blijven met applicatie voor Windows 8. Ook zal het bedrijfsleven samen met het gros van de consumenten voor Windows 8 - of diens opvolger met touchbediening - kiezen, al dan niet omdat Windows nou eenmaal bekend is bij de sheeple en men niets anders wil. Zolang Apple zeer laks omgaat met beveiligingsissues zal OS X (of iOS) geen goed alternatief zijn in o.a. het bedrijfsleven.

[ Voor 0% gewijzigd door Shmoopy op 04-07-2012 07:46 . Reden: taalkundig iets ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Alex) schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 02:20:
[...]

Nergens in mijn betoog heb ik het over het marktaandeel van Chrome OS ten opzichte van de concurrentie. Ik weet ook wel dat Chrome OS weinig marktaandeel heeft, maar dat is mede te wijten aan het gebrek van marketing vanuit Google en de OEMs.

Wat Google en Apple doen is redelijk hetzelfde: voor touch-first devices hebben beiden een mobiel OS ontwikkeld. iOS op de iPad, en Android op tablets zoals de Transformer van Asus. Voor keyboard-and-mouse-first devices hebben ze beide een apart OS. OS X en Chrome OS.

Microsoft heeft 10 jaar terug al geprobeerd om een tablet te lanceren. Het desktop-OS bleek ongeschikt voor mobiel gebruik, de apparaten waren niet populair. De omgekeerde richting op zal het ook niet werken.
Ik denk persoonlijk dat Chrome OS weinig marktaandeel heeft omdat er gewoon geen markt voor is. Een OS waarmee je alleen kan internetten is gewoon te beperkt, als je vooral online bezig bent kun je beter Win8 gebruiken of Win8 RT op ARM hardware. Dan kun je straks ook nog gebruik maken van alle apps uit de store en heb je een volwaardig Office pakket i.p.v. Google Docs.
Dat Microsoft 10 jaar terug niet succesvol was in het op de markt brengen van een Windows tablet is goed te verklaren, de software was er gewoon niet voor gemaakt. Waarom dit betekend dat het andersom ook niet zal werken ontgaat mij volledig, ik lees in dit topic juist veel mensen die met Win8 op een laptop/desktop werken zonder zich hier ooit aan geergerd te hebben.
[...]

Muis en toetsenbord zijn 'productiviteitsapparaten'. Vaak hebben deze een eigen plek, zoals een werkkamer, een hoekje in de slaapkamer, of misschien zelfs wel op zolder. Voorzien van een geschikte stoel, belichting, een printer nabij.

Tenzij er echt revolutionaire apparaten gaan komen (een dockingstation voor slechts een tablet) denk ik niet dat er veel mensen zullen zijn die hun Windows 8-laptop los gaan koppelen en meenemen naar de keuken. De stap naar een ander apparaat is dan veel sneller gezet, bijvoorbeeld een smartphone die via AirPlay de muziek afspeelt op de Sonos-installatie.

Het idee is leuk, maar ik denk niet dat het praktisch gaat zijn.
In mijn omgeving merk ik juist dat mensen steeds vaker een laptop kopen zodat ze in het hele huis makkelijk kunnen werken. Je koopt geen laptop om het daarna vast de ankeren aan je bureau op zolder. Je koopt juist die laptop omdat je ook op de bank wilt kunnen zitten of even aan de eettafel als dat uitkomt.
Verder lijkt een docking station voor een tablet mij nu niet echt een revolutionair apparaat, het is volgens mij duidelijk dat die er gaan komen met de x86 Win8 tablets. Dan heb je onderweg een compacte (en krachtige) tablet voor je presentaties en op kantoor heb je een volwaardige desktop als je de randapparatuur inplugt.
[...]

De desktop is niets meer dan een voetnoot waard in Windows 8. Een aantal functies zijn geheel uit de desktop verwijderd en vervangen door Metro-tegenhangers. Op Windows RT kún je niet eens iets op de desktop, behalve Office starten.

Metro is de toekomst van Windows, zeker op ARM. Je kunt dan geen applicaties installeren buiten de Store om. En al die applicaties zullen Metro-style zijn.
De ARM versie van Windows 8 staat op zichzelf en daar is ook gewoon een goede reden voor (er zijn geen desktop apps voor een ander platform dan x86) en heeft dus helemaal niks te maken met het feit of de desktop nog bestaansrecht heeft of niet.
De desktop in Win8 is verbeterd t.o.v. Win7 en toch beweer je hier dat het maar een 'voetnoot waard' is. Natuurlijk komt Metro nu terug in de berichtgeving rond Win8, het is de grootste wijziging. En natuurlijk besteed Microsoft hier veel aandacht aan, het is een grote aanpassing in hun OS.
Kortom werkt de desktop nog prima in Win8, of je het nu legacy vind of niet. Het lijkt me dan ook dat we moeten kijken naar de praktijk en de praktijk van Win8 laat gewoon zien dat de desktop aanwezig is en ook prima werkt.
[...]

Als je Windows 8 ziet als een snellere Windows 7, dan kun je beter bij Windows 7 blijven en een SSD in je PC proppen. Dan gaat het net zo snel zijn. WinRT (verwarrende naam vanwege Windows RT!) is juist waar Windows 8 om draait. Een nieuw applicatie-model, de applicaties die tot nu toe zijn gebouwd zijn "legacy", ofwel "oude meuk". Metro is the way to go, is wat Microsoft predikt.
Dus als iets sneller kan, moet je dat niet doen, maar een hoop geld uitgeven voor nieuwe hardware? Mis ik hier iets, of is dit totaal niet logisch? Het kopen van een SSD staat los van je OS keuze. Je kunt ook een SSD kopen en hier Win8 op draaien, wat nog sneller is...
Je kunt de desktop 'oude meuk' vinden, maar het werkt prima. Ik heb ook niet het idee dat Microsoft de illusie heeft volledig over te gaan stappen naar Metro op korte termijn. Er zijn nu eenmaal apps die je niet in metro kunt draaien zoals Photoshop of Fruity Loops. Voor dit soort programma's heb je nu nog gewoon de desktop nodig en daarom is de desktop ook in verbeterde vorm aanwezig in Win8.
[...]
De vergelijking gaat níet mank, maar je moet wel goed lezen.

Toen iOS en Android uitkwamen, hadden zij ook geen marktaandeel. Net als Windows Phone 7 en Windows 8 nu. In hun eerste 2 jaar hebben iOS en Android zich prima kunnen vestigen en vliegen de telefoons (en tegenwoordig tablets) als warme broodjes over de toonbank.

Er zijn honderdduizenden apps verkrijgbaar voor beide platforms, het einde van de groei is nog niet in zicht, er wordt reikhalzend uitgekeken naar zelfs maar het kleinste beetje informatie over een nieuw device of software-upgrade.

En dan komt Microsoft rijkelijk laat aanzetten met een nieuw platform. Een platform dat jaren achterloopt ten opzichte van de concurrentie (WP7.0 had geeneens copy/paste, terwijl de iPhone dat toen al minstens een jaar had!) en waarvan de adoptie tegenvalt.

2 jaar na de lancering van iOS was het het hipste platform van het moment. Android was ook booming, 2 jaar na lancering. 2 jaar na lancering van WP7.5 is het marktaandeel een afrondingsfout te noemen.
Natuurlijk verkochten iOS en Android devices als warme broodjes toen die uitkwamen. De eerste iPhone had eigenlijk geen concurrentie, het enige wat gebruikers weghield was (en is nog steeds) de hoge prijs. Toen Android op kwam was het het enige alternatieve smartphone OS op de markt, vond je een iPhone te duur of te gesloten (niet tweakbaar) koos je voor Android.
Toen WinPhone7 op de markt kwam was de markt vrijwel verzadigd en iedereen was inmiddels gewend aan hun huidige OS (Android of iOS). Microsoft was dus inderdaad te laat, al denk ik wel dat WinPhone een groter marktaandeel zal krijgen, zeker als de gebruikers straks tevreden met Win8 gewerkt hebben.

De launch van Win8 is een heel ander verhaal. Ten eerste is Windows gewoon het meest gebruikte OS en zal men in de winkel gewoon een nieuwe pc aanschaffen waarop Win8 is meegeleverd. De alternatieven zijn Linux (geen waardig alternatief op dit moment helaas) en OS X (wat je verplicht te dure hardware aan te schaffen), kortom zijn er geen waardige alternatieven voor een grote groep mensen.
Verder heeft Win8 ook een grotere kans van slagen op de tabletmarkt dan WinPhone destijds op de smartphonemarkt. Win8 heeft een unique selling point en dat is de fatsoenlijke mogelijkheid te multitasken en op x86 hardware de overvloed aan beschikbare desktop software. Ben je bij een iPad of Android tablet altijd beperkt en zal het typen van een volwaardig Word document nooit gaan werken op zo'n tablet, heb je dat soort mogelijkheden wel onder Win8.
Je leest niet voor niks dat veel iPad bezitters wel interesse hebben in een tablet als Surface.
[...]
Dat OEMs soms behoorlijk falen in het produceren van hardware moge bekend zijn. Denk vooral aan het vroegere Acer met crappy behuizingen e.d.

Dat Microsoft zich nu genoodzaakt ziet om zélf hardware te gaan produceren is een riskante zet. Tegen hun hardwarepartners zeggen ze keihard "We hebben jullie niet nodig," waardoor er ook voor de hardwarevendors geen incentive is om voor Windows 8 te kiezen.
Ik zie het zelf meer als een 'kijk, zo kan het dus ook' richting de OEMs. Hopelijk gaan OEMs nu ook werk maken van hun hardware en is het eindelijk afgelopen met de reeks van 'net niet' hardware die ze de afgelopen tijd produceren. Je mist bij een overgroot deel van de Windows hardware gewoon dat laatste stukje perfectie. Je touchpad werkt niet lekker, de accuduur is het net niet, het scherm is brak, de behuizing kraakt en is niet goed afgewerkt enz.
Al gaan we de goede kant op met de ultrabooks e.d. tegenwoordig! En van wat ik heb gezien van Computex maken de OEMs ook flink werk van apparaten die echt ontwikkeld zijn voor Win8 (met touchscreens, hybride apparaten enz.)
[...]

Dat nieuwe hardware met Windows 8 geleverd wordt, betekent niet dat mensen ook Windows 8 blijven draaien. Kijk maar naar de lancering van Vista, hoeveel downgrades zijn er wel niet geweest naar Windows XP, ook al was Windows Vista in essentie een goed besturingssysteem?
Windows Vista was gewoon langzaam en onstabiel in veel gevallen. Ik zelf heb er prima mee kunnen werken overigens, maar ik zag vaak bij anderen dat het gewoon niet prettig werkte.
Win8 zal juist wel snel en stabiel zijn (de preview versies zijn in ieder geval prima tot nu toe) en zal alleen een sterk gewijzigde GUI hebben. Als mensen hieraan wennen werkt het prima, je hebt geen structurele ergernissen (vastlopers, langzaam enz.) zoals bij Vista wel het geval was.
[...]

Maar Windows 8 is wel véél en véél te laat. De iPad is er al 2 jaar, Android-tablets zijn er ook allang.
WinRT heeft op dit moment een marktaandeel van 0%. Het is niet interessant om nu voor WinRT te gaan ontwikkelen, want die tijd kun je beter in andere platformen stoppen.

Je ziet het al terug op de smartphonemarkt: de meest basale applicaties ontbreken op Windows Phone 7. WhatsApp kwam pas een jaar later, Draw Something is er niet, allerlei andere apps zijn traag of ontberen allerlei functies die er wel zijn op iOS en Android.

Tijd is geld, en op dit moment is het veel interessanter om je te richten op ófwel Win32 (want je wilt Windows 7 targetten i.v.m. het marktaandeel), ófwel op iOS/Android (als je mobile wilt targetten), ófwel web (voor maximaal bereik).
Het is juist interessant om voor WinRT te ontwikkelen, je kunt hiermee zowel desktops, laptops als tablets voorzien van jouw app. Je hoeft dan niet meer te kiezen of je voor alleen iOS tablets of Android tablets gaat, je gaat voor desktops, laptops en tablets en hebt hiermee meteen het grootste gedeelte van de gebruikers voorzien van jouw app. Daar komt nog eens bij dat je app nu nog opvalt in de Win8 store, bij iOS en Android moet je nog maar zien of je app boven de massa uit kan komen.
Win8 zal op de desktops en laptops in eerste instantie een groot marktaandeel verwerven i.v.m. het voorinstalleren van Win8 op deze machines.
Daarnaast heeft Win8 een aantal unique selling points t.o.v. de huidige tablet besturingssystemen, die toch wel erg beperkt zijn zoals ik eerder al aangaf.
[...]

Metro is niet geschikt voor productiviteit, maar voor het consumeren van informatie. Het weerbericht of sport lezen, een beetje rondbladeren, enzovoorts. Leuk als je thuis op de bank zit, niet als je achter een bureau zit te werken.

Windows 8 in een zakelijke omgeving gaat redelijk nutteloos zijn, omdat de apps vaak jaren oud zijn (denk aan de Access-databasejes!) en er geen behoefte/budget is om die apps in één keer te vervangen. Die mensen zitten dus toch de hele dag in de klassieke desktop, en upgraden naar Windows 8 heeft dus meer nadelen dan voordelen. Denk aan het heropleiden van je medewerkers.

Daarnaast: zeker op ARM is de desktop er niet voor "productiviteits-redenen", maar omdat het ondoenlijk is om Office te porten naar WinRT. Andere applicaties (zeg, een SAP-client) zijn niet eens te installeren op ARM. Zelfs al zou SAP een ARM-based client maken voor Win32, Microsoft wil het niet. Alleen Metro-apps op ARM.
ARM is ook niet bedoeld als vervanger voor x86 hardware op het kantoor. Win8 op ARM is bedoeld voor goedkope tablets die moeten concurreren met de goedkope Android apparaten die op de markt zijn.
En omdat Metro niet voor alle omstandigheden geschikt is (momenteel), bestaat er zoiets als de desktop. Bedrijven moeten niet ineens een 'metro-boekhoudsysteem' aanschaffen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wanneer ligt windows 8 in de winkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:41:
wanneer ligt windows 8 in de winkels?
Dat is nog niet officieel bekendgemaakt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiSpeed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07-2021
Ik heb sinds gisteren de laatste test versie van Windows 8 geinstalleerd. Ik gebruik hem als mijn vaste OS en tot op heden bevalt hij me prima! Ik zit alleen met 1 probleem, als je de computer afsluit blijft het lampje van mijn kaartlezer branden, als ik een toets indruk gaat de verlichting hiervan aan, Logitech G510.

Eerst had ik dit probleem ook met Windows 7, toen was het een kwestie van in je bios een instelling veranderen maar deze instelling staat nu nog steeds zo en toch heb ik nu dit probleem.

Heb op internet gezocht maar dan kom je terecht op de biosinstelling maar deze staat zeker weten goed, iemand nog een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien dat er bij de WPC (Microsoft Worldwide Partner Conference) nog wat naar voren komt wbt windows 8. Hier live kijken:
https://www.facebook.com/wpc/app_120408591434739

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

http://windowsteamblog.co...with-partners-at-wpc.aspx

Windows 8 verkrijgbaar vanaf oktober. RTM in augustus. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Gé Brander op 09-07-2012 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Da's mooi kan ik hem nog net meepakken met m'n Technet abbo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Het enige dat ik echt mis in mijn Windows 8, is "Recent Items". Zowel per applicatie als apart in het Start-menu.

Iemand enig idee of dat in Windows 8 ook nog kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
EgMaf schreef op maandag 09 juli 2012 @ 22:27:
Het enige dat ik echt mis in mijn Windows 8, is "Recent Items". Zowel per applicatie als apart in het Start-menu.

Iemand enig idee of dat in Windows 8 ook nog kan?
Gewoon naar het start-menu gaan(Windows toets) en intikken wat je zoekt. Of naar de rechter zijkant gaan en dan klikken op Search :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
shadowman12 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 22:42:
[...]

Gewoon naar het start-menu gaan(Windows toets) en intikken wat je zoekt. Of naar de rechter zijkant gaan en dan klikken op Search :).
Nope, ik bedoelde dus de lijst met recente gebruikte bestanden. Search gaat alleen op naam, niet op meest recent gebruikt / geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rechter muisknop op pined apps op de taakbalk geeft "Recent items" (voor die app) weer.
Maar de "Recent Items/programs" in het start menu zijn er niet meer volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Anders kan je in de File Search (win+F) ook zoeken op "date:". Dan zoekt die in alle bestanden naar de date property. Bijkomend voordeel is dat alles gesorteerd is op aflopende datum, dus laatst aangepast bestand eerst :P Door bijv. te zoeken op "date: xml" krijg je alles bestanden met "xml" in de naam op laatst aangepast.

Wellicht interresant artikel hierover is http://windowsteamblog.co...ed-search-techniques.aspx

Mooie voorbeelden zijn bijv.
date:today -> alleen bestanden gewijzigd vandaag
kind:music -> alleen muziekbestanden
kind:docs -> alleen documenten
datetaken:past year-> alleen foto's die zijn genomen in het laatste jaar.

En die kan je dan natuurlijk weer combineren etc.

[ Voor 70% gewijzigd door Caelorum op 09-07-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Caelorum schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:03:
Anders kan je in de File Search (win+F) ook zoeken op "date:". Dan zoekt die in alle bestanden naar de date property. Bijkomend voordeel is dat alles gesorteerd is op aflopende datum, dus laatst aangepast bestand eerst :P Door bijv. te zoeken op "date: xml" krijg je alles bestanden met "xml" in de naam op laatst aangepast.

Wellicht interresant artikel hierover is http://windowsteamblog.co...ed-search-techniques.aspx

Mooie voorbeelden zijn bijv.
date:today -> alleen bestanden gewijzigd vandaag
kind:music -> alleen muziekbestanden
kind:docs -> alleen documenten
datetaken:past year-> alleen foto's die zijn genomen in het laatste jaar.

En die kan je dan natuurlijk weer combineren etc.
Yup, maar dat is natuurlijk natuurlijk lang niet zo snel en gebruikersvriendelijk als het in Windows 7 kon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Mja, gebruiksvriendelijk klopt. Sneller is het zeker wel als je echt op zoek bent naar bepaalde bestanden en niet gewoon echt de laatst geopende.
In dit geval jammer genoeg lang niet zo snel, of je moet super veel sneller kunnen typen dan kunnen klikken wat ik betwijfel in dit geval :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:01

itlee

Gas erop!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 04:10:
Mee eens, maar bij apple bieden ze je wel de mogelijkheid om makkelijk of te zoeken met appeltje-spatie of via een icoontje op een normale manier beschikbaar te stellen.
En niet dat je eerst in 23 tabs moet scrollen naar wat je zoekt en dat dan vervolgens met een vage kleurstelling een beetje moet aanklikken.

daarnaast is het zo dat het bij apple direct werkt, printer aankoppelen en hij zoekt zonder enig vragen de juiste driver op internet om maar is wat te noemen.

ben echt wel microsoft minded maar sinds 6 maanden geleden parallel gaan draaien met apple en als microsoft dit zo volhoudt dan vrees ik met grote vrezen dat alleen heel veel marketing en geld ze kunnen redden.

ik weet niet of ik gelijk krijg maar ik voel een windows millenium aankomen met een kleurstelling van windows 2000 wat zo intuitief was als windows Vista,....

om maar even de historie van alle versies erbij te pakken,.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
itlee schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 00:14:
[...]daarnaast is het zo dat het bij apple direct werkt, printer aankoppelen en hij zoekt zonder enig vragen de juiste driver op internet om maar is wat te noemen.[...]
Als je dan voorbeelden neemt van waar OSX beter in is dan Windows neem dan tenminste voorbeelden die ook kloppen. Niet alle printers werken namelijk out of the box in OSX en ook Windows zoekt automatisch naar drivers (eerst in windows zelf, dan op de servers van Microsoft).
Daarnaast deed bijv. alle apparatuur hier bij mij in huis het meteen zonder problemen. Drivers werden waar nodig opgezocht en binnen 5 min. na Windows te hebben opgestart was alles perfect ingesteld.
Neem ik nu de macbook van mijn vriendin: Zij heeft nog steeds last van dat OSX de printer zowat elke dag niet kan vinden en ze deze dus opnieuw moet toevoegen (resulterend in een grote lijst met dode printers, want verwijderen is haar te veel werk). Ondanks dat die printer dus al 2 jaar lang op dezelfde plek staat, met hetzelfde ipadres en hostname en deze het een tweetal maanden wel goed heeft gedaan.

Nu ga ik niet zeggen dat OSX zo slecht is, want dat is het zeker niet, maar het is ook niet de hemel die zoveel mensen het doen laten over komen. Net zo min als dat Windows de driver hell/horror is zoals zoveel mensen het anderen willen laten doen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itlee schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 00:14:
[...]

Mee eens, maar bij apple bieden ze je wel de mogelijkheid om makkelijk of te zoeken met appeltje-spatie of via een icoontje op een normale manier beschikbaar te stellen.
En niet dat je eerst in 23 tabs moet scrollen naar wat je zoekt en dat dan vervolgens met een vage kleurstelling een beetje moet aanklikken.

daarnaast is het zo dat het bij apple direct werkt, printer aankoppelen en hij zoekt zonder enig vragen de juiste driver op internet om maar is wat te noemen.

ben echt wel microsoft minded maar sinds 6 maanden geleden parallel gaan draaien met apple en als microsoft dit zo volhoudt dan vrees ik met grote vrezen dat alleen heel veel marketing en geld ze kunnen redden.

ik weet niet of ik gelijk krijg maar ik voel een windows millenium aankomen met een kleurstelling van windows 2000 wat zo intuitief was als windows Vista,....

om maar even de historie van alle versies erbij te pakken,.... :+
Windows-toets en typen wat je wilt.... zodra het bovenaan je lijstje staat druk je op enter. Het kost letterlijk 2 seconden om een programma op te starten. Werkt heerlijk sinds 2 weken op mijn werk.

Toegegeven, zo af en toe vraag ik me ook af waarom voor een PDF die ik in een window wil openen, ik moet recht-klikken, open with, Adobe Acrobat... omdat ie anders in de Win 8 viewer full screen komt. Hetzelfde geldt voor Mail... Ik wil Windows Live mail voor mijn hotmail gebruiken en in een window op mijn linkerscherm, niet midden op mijn 30" in full screen :|

Kan ook zijn dat ik me wat moet verdiepen in hoe ik de interface kan aanpassen. Geen idee wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 00:52:
[...] Toegegeven, zo af en toe vraag ik me ook af waarom voor een PDF die ik in een window wil openen, ik moet recht-klikken, open with, Adobe Acrobat... omdat ie anders in de Win 8 viewer full screen komt. Hetzelfde geldt voor Mail...
[...] Kan ook zijn dat ik me wat moet verdiepen in hoe ik de interface kan aanpassen. Geen idee wat er mogelijk is.
Gewoon laten openen met Win 8 viewer. Windows geeft dan vanzelf in de rechterbovenhoek aan dat er ook andere programma's zijn die het kunnen openen. Klik je op die melding kan je het standaard programma aanpassen.
En anders even Win+W en dan op "set default programs" zoeken. Even je pdf applicatie zoeken in de lijst en dan de bestanden markeren die je daarmee wilt openen. (choose defaults for this program of set this program as default)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 01:00:
[...]
Gewoon laten openen met Win 8 viewer. Windows geeft dan vanzelf in de rechterbovenhoek aan dat er ook andere programma's zijn die het kunnen openen. Klik je op die melding kan je het standaard programma aanpassen.
En anders even Win+W en dan op "set default programs" zoeken. Even je pdf applicatie zoeken in de lijst en dan de bestanden markeren die je daarmee wilt openen. (choose defaults for this program of set this program as default)
Cool, ga ik proberen. Had er echt nog geen minuut aan besteed omdat ik genoeg te doen had op mijn werk en de pc amper gebruik. Het lijkt me dat er zo nog veel meer aanpassingen mogelijk zijn die Metro minder irritant maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:07
Er zijn slechts enkele Windows Phone toestellen uitgebracht inderdaad, maar fabrikanten als Asus, Acer, Toshiba, Lenovo etc. hebben al notebooks en tablets met Windows 8 laten zien.
En aangezien er naast Mac OSX eigenlijk geen alternatief is voor Windows gaat Windows 8 echt wel aanslaan.
Op een gegeven moment moeten mensen toch een nieuwe notebook kopen als hun oude notebook stuk is, en de meeste mensen weten niet hoe ze er Windows 7 opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Maar de meeste mensen kennen wel handige neefjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:06

tha_crazy

Mafketel

wat ik mij even afvraag, hoe zit het met dual screen.
Aangezien Win8 met 'Apps' werkt, kan je dan nog wel visial studio op 1, PDFje op 2 met daarnaast bijf Firefox ook op 2?

Kan er nou niet echt iets over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
tha_crazy schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 11:39:
wat ik mij even afvraag, hoe zit het met dual screen.
Aangezien Win8 met 'Apps' werkt, kan je dan nog wel visial studio op 1, PDFje op 2 met daarnaast bijf Firefox ook op 2?

Kan er nou niet echt iets over vinden
Ik draai met 2 schermen. Meestal zie ik op beide het (klassieke) bureaublad, En als ik op de WinKey druk of een Metro app start, komt dat schermvullend op 1 van de 2 schermen (ik kan kiezen op welk scherm alle Metro spullen komen). Op dat scherm kan ik dan ook meerdere Metro Apps hebben (1/4 - 3/4 schermvullend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

EgMaf schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 11:49:
[...]

Ik draai met 2 schermen. Meestal zie ik op beide het (klassieke) bureaublad, En als ik op de WinKey druk of een Metro app start, komt dat schermvullend op 1 van de 2 schermen (ik kan kiezen op welk scherm alle Metro spullen komen). Op dat scherm kan ik dan ook meerdere Metro Apps hebben (1/4 - 3/4 schermvullend)
Oke, ja over het 1/4 3/4 ect had ik wel wat gevonden, maar je kan dus niet meer zelf bepalen hoe groot je ze wilt hebben, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
tha_crazy schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 11:50:
[...]

Oke, ja over het 1/4 3/4 ect had ik wel wat gevonden, maar je kan dus niet meer zelf bepalen hoe groot je ze wilt hebben, klopt dat?
Bij Metro applicaties kun je inderdaad alleen kiezen tussen 1/4, 3/4 en volscherm.
Bij klassieke applicaties is alles als vanouds, en kun je dus resizen en snappen net als in WIndows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

EgMaf schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:14:
[...]

Bij Metro applicaties kun je inderdaad alleen kiezen tussen 1/4, 3/4 en volscherm.
Bij klassieke applicaties is alles als vanouds, en kun je dus resizen en snappen net als in WIndows 7
Hmm, gaat dus nog een aardig twijfelgeval worden.
Maar denk toch dat ik op Win7 zal blijven hangen, zeker zolang ik nog geen nieuwe pc heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
tha_crazy schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:18:
[...] Hmm, gaat dus nog een aardig twijfelgeval worden.
Maar denk toch dat ik op Win7 zal blijven hangen, zeker zolang ik nog geen nieuwe pc heb.
Kijk het is prima als je geen Win8 wilt gebruiken, maar ik zou persoonlijk niet de keuze laten afhangen van metro. Je hoeft namelijk geen metro apps te gebruiken. Je kan nog prima je mail bekijken in de browser en alle andere software gebruiken die je al deed (afgezien van de archaïsche 16bits software dan).
Persoonlijk gebruik ik ook alleen de People, Mail en Calendar apps. En dan zelfs de mail alleen voor het krijgen van een mooie melding dat er nieuwe mail is en af en toe ene korte e-mail. Zodra de e-mail wat langer wordt met meer opmaak voldoed die app voor mij niet meer en gaat gewoon mijn desktop IE10 open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewaal
  • Laatst online: 14-10-2024
wie weet komt er straks weer een update die de startknop laat terug komen mocht de verkoop achter blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Onwaarschijnlijk. Het is Microsoft er alles aan gelegen om mensen zoveel mogelijk in Metro te houden: daar moeten ze het grote geld de komende jaren gaan verdienen, niet op de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewaal
  • Laatst online: 14-10-2024
arnoud_h schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:05:
Onwaarschijnlijk. Het is Microsoft er alles aan gelegen om mensen zoveel mogelijk in Metro te houden: daar moeten ze het grote geld de komende jaren gaan verdienen, niet op de desktop.
Maar mocht dat toch floppen. De meeste gebruiken als tablet pc een android of apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Het zou enorm gezichtsverlies betekenen voor Microsoft, mocht blijken dat 'average Joe' een hekel heeft aan Metro, en dat marktaandeel achterblijft bij de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Ik ben echt een Apple liefhebber (ik typ dit op een Mac Pro, heb naast mijn S3 (werk) ook een iPhone 4, Mac mini server in de meterkast, etc) en heb een hele sloot aan Apple goodies, maar ik moet bekennen dat mijn iPad al tijden stof ligt te vangen sinds ik Windows 8 op mijn Samsung Series 7 SlatePC heb draaien.

Windows Phone (Op een Omnia W) overtuigde niet, en Windows 7 blijft het niet halen bij Mac OS X, maar Windows 8 op een tablet werkt erg lekker. Soms is het toch wel leuk om als het nodig is gewoon even VLC te kunnen starten als je een filmpje wilt kijken...

Ik heb net Windows 8 op een 4 jaar oude Samsung X360 geïnstalleerd (Core 2 Duo U9400, beretraag, de SSD maakt nog een beetje goed), en ook dat draait best soepel. Oke, draaien op een notebook zonder touch haalt het niet bij de gebruikerservaring op de Slate, maar het valt me helemaal niet tegen. Ik had netbook achtige taferelen verwacht, maar zelfs scrollen door vrij zware websites in IE10 gaat best goed... En ik kan zelfs de ribben in de verkenner waarderen.

Als de overige OEMs / ODMs hun best gaan doen op de aanstaande tablet hardware zie ik nog best een kans voor Windows 8 en daarmee voor Microsoft om bij Apple in de buurt te komen, zo niet er voorbij te gaan.

En de desktop? Tsja... Het Start menu is en blijft een gedrocht qua UI, wat dat betreft is de Metro variant al een kleine verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:24

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik gebruik nu al tijden win 8 zonder problemen op mijn laptop :)
maar ik wordt depressief van die herfstbladeren op het start scherm ;(
dus die zou ik graag willen vervangen door iets vrolijkers, maar hoe??

als ik met google zoek dan vindt iets over personalize die er in de laatste versie niet meer in zit
ook is er een tooltje beschikbaar die alleen op een oude versie draait
in dit topic ook niets kunnen vinden

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vishari Beduk schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 21:12:
ik gebruik nu al tijden win 8 zonder problemen op mijn laptop :)
maar ik wordt depressief van die herfstbladeren op het start scherm ;(
dus die zou ik graag willen vervangen door iets vrolijkers, maar hoe??
PC settings - Personalize (zit toch echt niet heel diep verborgen hoor :| )

Afbeeldingslocatie: http://cdn7.everything-microsoft.com/wp-content/uploads/2012/03/Personalize-Settings-650x406.png

Daar in tegen, hoe vaak/lang zit jij naar je "lock screen" te staren? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2012 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Volgens mij is er geen optie om de achtergrond van het startscherm aan te passen, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Startscherm in de vorm van Metro achtergrond? nee, enkel kleur en wat vormpjes.

Maar hij heeft het over "herfstbladeren" en die staan toch echt op de lock-screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:24

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 21:31:
[...]

PC settings - Personalize (zit toch echt niet heel diep verborgen hoor :| )

[afbeelding]

Daar in tegen, hoe vaak/lang zit jij naar je "lock screen" te staren? ;)
ik ga in een hoekje zitten en mij schamen :$

ik heb hier tijden naar zitten zoeken, en pas nu zie ik die 'PC settings' |:( |:(

in ieder geval bedankt, eindelijk verlost van die begrafenis foto
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 21:44:
Startscherm in de vorm van Metro achtergrond? nee, enkel kleur en wat vormpjes.

Maar hij heeft het over "herfstbladeren" en die staan toch echt op de lock-screen.
lock-screen bedoelde ik dus

[ Voor 20% gewijzigd door Vishari Beduk op 10-07-2012 21:50 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Momenteel Windows 8 bovenop Hyper-V draaien, omdat anders Windows 8 blijft vastlopen (bekende bug met een bekende oplossing1).
Gisteren besloten eens te kijken hoe Windows 8 in een VM draaiend op Hyper-V ging werken in deze setup. Windows 8 binnen Windows 8. Best wel nice, geen schokken, uiterst stabiel. Geen VMWare of virtualbox meer voor mij :D

1: random freezes door een combinatie van Intel Sandy Bridge en een SSD. Dat loopt het OS vast en kan je niets meer behalve je cursor bewegen of Ctrl+alt+delete. Knopjes etc wordt niet meer op gereageerd, dus zit er neits anders op dan de reset knop. Oplossing is Hyper-V en de subcomponenten installeren in de Windows Features dialoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lockscreen is mooi voor bedrijven om een clean achtergrond met bedrijfslogo te plaatsen ;)
Deze gaat ook mee met het gebruikte, bijvoorbeeld privé, account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 10:09
Update voor de "hanging bug" is inmiddels te installeren via windows update.

bron: http://www.winsupersite.c...elease-preview-bug-143657

[ Voor 0% gewijzigd door Mieske666 op 11-07-2012 18:56 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Mieske666 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:56:
Update voor de "hanging bug" is inmiddels te installeren via windows update.

bron: http://www.winsupersite.c...elease-preview-bug-143657
Kijk dat is goed nieuws. Nu ik er ook zo over nadenk kwamen de freezes voornamelijk voor als ik Zune open had of bijv. youtube. Ik zie ook dat de update gisteren binnen is gekomen en inderdaad vandaag nog geen last van gehad. (de hyper-v oplossing verminderde het alleen van +- 5 per dag naar 1 per 2-3 dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

Even mijn eigen ervaring :)

Ik ben zeer lang weigerachtig geweest tegen dat "fullscreen startmenu als je op een desktop werkt", aka Metro.
Dat komt omdat ik ergens eens gelezen had dat het irritant was dat het scherm je huidige taken overlapt/verbergt. Ik ben me dan ook gaan focusen op dit euvel.

Vorige week heb ik Win8 dan toch eens native geïnstalleerd in plaats van virtual.
Ik heb ook meteen mijn werkomgeving opgezet (Visual Studio & Co) en een dagje aan thuiswerk gedaan via VPN.

Ik moet zeggen dat Windows 8 hier en daar aangename verbeteringen voorziet tegenover zijn voorgangers. Een voorbeeld: files overschrijven kan nu (eindelijk, eindelijk, eindelijk) daadwerkelijk met 1 keer klikken.

Alles went uiteindelijk zeer snel, en heb stiekem eigenlijk al geen zin meer om "7" te gebruiken. Wat me echter ook enorm verbaasde: voor mensen met ietwat visueel geheugen, werkt het metro start scherm gewoon zeer leuk, je weet waar alles staat. Terwijl ik vroeger nooit mijn vastgepinde apps terug vond.

En ja, gewoon win+typen werkt ook nog altijd. Echter moeten ze ECHT wel de apps en settings mergen in 1 lijstscherm.

Kortom, met hier en daar wat bijschavingen, kijk ik enorm uit naar de opvolger van 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
SideShow schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:57:
[...]
En ja, gewoon win+typen werkt ook nog altijd. Echter moeten ze ECHT wel de apps en settings mergen in 1 lijstscherm. [...]
Dat vond ik in het begin ook totdat ik er achter kwam dat met win+q je kan zoeken in apps (wat dus de standaard is voor gewoon meteen beginnen met typen) en met win+w je kan zoeken in de settings.
Over het algemeen weet je al precies dat iets een setting is of een app en is die keuze iets wat vrijwel automatisch gaat. Daarnaast krijg je niet meer van die applicaties in je zoekresultaten terug die toch niet doen wat je wilt...
Zelfde gaat op voor bestanden (win+f). Je weet al dat je een bestand nodig hebt, dus applicaties en settings wil je ook niet meer in je zoekresultaten terugvinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 13-07-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Leuk, die Win-A/S/F mogelijkheden. Toch ziek het liefst dat de default (Win-nix :) ) meteen zoekt in alles (apps,settings & files tegelijk), of dat je daar zelf voor kunt kiezen als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
EgMaf schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 20:32:
Leuk, die Win-A/S/F mogelijkheden. Toch ziek het liefst dat de default (Win-nix :) ) meteen zoekt in alles (apps,settings & files tegelijk), of dat je daar zelf voor kunt kiezen als je dat wilt.
Default zou dat wel fijn zijn, maar dat is weer wat lastiger voor gewone gebruikers lijkt me. Wellicht alles zoeken onder win+q stoppen zou ook wel mooi zijn. Kortom een manier om in alles te zoeken, al denk ik niet dat ik er persoonlijk nog veel gebruik van zal maken. De huidige manier kost wat moeite om aan te leren, maar is uiteindelijk een stuk efficiënter, omdat de resultaten een stuk relevanter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Zijn er hier mensen die de mail app goed werkend hebben gekregen in combinatie met Exchange 2010 en een self-signed certificaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:43

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik vind Metro in de huidige staat niet veel. Ik heb daarom een paar verbeterpuntjes bedacht, om mezelf te quoten uit een ander topic: (alles wat hier staat om te verbeteren vind ik dus nu heel slecht gedaan)

Algemeen
Touchinput en mouseinput gescheiden houden zodat de actie erop kan worden aangepast.
Startbalk en startknop e.d.
De onderbalk moet een soort actieve applicaties-menu worden, beetje like OS X, onderin (aanpasbaar). Kan je 'vastpinnen' als Office 2010 (ribbon, hiden of (tijdelijk) showen). Met veegbeweging/sneltoets komt ie tevoorschijn, even breed als alle iccontjes. Bij vastgepind hele breedte gebruiken. Icoontjes zijn kleine tiles, long press is voorbeeld (of hover met muis) zoals nu in W7 en klik is openen/lijst geopende dingen openen (W7). Dit is overal beschikbaar.

Startknop is niet meer knop, maar hotspot/windowstoets. Metrofyen (kleuren) en gewoon oude indeling. Linksboven zit de hotspot (aanpasbaar). Korte klik is naar home (geen knoppen voorkant nodig, geen Apple-gezeur over patenten :+ ) en longpress is startmenu, voor touchinput. Muisinput moet gewoon menu start zijn.

RT vs. non-RT
ALLE apps/progs moeten in eigen venster KUNNEN draaien. Dus gewoon RT en non-RT doorelkaar. Dat verbetert het al. Touchinput krijgt hotspot, alle vensters witte gloed, en zijn gewoon overal verplaatsbaar, klik erop voor focus en disable 'move'-modus. Muisinput gewoon verplaatsen zoals nu.

RT MAG nog wel fullscreen, voor kleinere schermen, maar non-RT mag er in vensters overheen komen.
RT en non-RT moet goed samenwerken, beter nog: het is 1 programma en schakelt automatisch over naar desktop-modus via een knop oid

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDaan86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02-2024
Hallo,

Sinds kort heb ik een OS-loze PC gekocht. Daarnaast ben ik in het bezit van een laptop met Windows 7 (OEM-versie)...

Is het nu mogelijk om de Windows 8 upgrade van 40 euro (wanneer beschikbaar) aan te schaffen (heb immers Windows 7) en deze te installeren op de nieuwe PC? En hierdoor de laptop met Windows 7 zo te laten wat het is en beide systemen naast elkaar te blijven gebruiken?

Of denk ik nu te optimistisch :-P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

"ik koop een upgrade voor mijn windows 7 en installeer die lekker op een andere PC" dus?

Technisch zal het best kunnen maar je hebt dan geen licentie voor die nieuwe PC.
En als het upgrade mechanisme een key-swap inhoudt heb je mogelijk een niet-werkende win7.

[ Voor 21% gewijzigd door alt-92 op 14-07-2012 12:05 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Dat gaat niet werken lijkt mij, aangezien die key al geactiveerd is op je laptop.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDaan86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02-2024
Ok, bedankt voor de info.

Nee leek mij eigenlijk ook al niet (te mooi om waar te zijn) maar dacht dat je bij de Windows 8 wellicht een andere key zou krijgen...

Wanneer je met dezelfde key 2 OS-en gaat activeren, lijkt me inderdaad onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik heb sinds kort problemen met Google. (op mijn tablet en een laptop met ander account)
Wanneer ik in IE10 Metro-mode zit en wil wat zoeken via Google, dan krijg ik het zoekvenster wel te zien, maar als ik daar dan een trefwoord intik, krijg ik geen resultaten. Ook niet als ik enter indruk.

Dit probleem heb ik niet in IE10 Desktop-mode.
Dit probleem is vanuit het niets ontstaan.

Iemand die dit probleem herkend?
Heb al met CCleaner het e.a verwijderd, maar dat helpt niets.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:55
Ik heb de TS en dit topic doorgespit maar ik kon het niet vinden...

Kan je de Release preview van Windows 8 naast Windows 7 installeren of niet? Dat was me met de consumer preview wel gelukt maar ik hoor graag even of het nog steeds kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat kan nog steeds mits je een extra partitie hebt - desnoods doe je het in een VHD.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 21:47
alt-92 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 13:44:
Dat kan nog steeds mits je een extra partitie hebt - desnoods doe je het in een VHD.
Dat heb ik getracht te doen. Maar aan het einde van de installatie verschijnt de melding:
"Windows could not update the computer's boot configuration. Installation cannot proceed"

Ik kom er niet achter wat ik er aan kan doen :(

Ik heb de VHD in Windows 7 aangemaakt, en vervolgens de VHD in Windows 8 setup geselecteerd. Vervolgens de VHD geformatteerd en de installatie gestart.

[ Voor 15% gewijzigd door Isane op 15-07-2012 16:06 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees voor meer informative over standaard issues en vragen ook de Topicstart. Hier vind je ook de links naar de officiele Microsoft ISO's van de Release Preview en de product key.

Het is NIET nodig om te melden dat er weer een nieuwe RTM build te downloaden is....ook downloadlinks/locaties zijn NIET nodig! Daarnaast is het natuurlijk ook niet nodig om uit te leggen hoe je de (illegaal verkregen) RTM kunt activeren! Twijfel? Vraag het eerst even in een DM :-)

Updates voor de TS? Stuur TheVMaster een DM!