Ramon schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 01:28:
[...]
En ChromeOS is zo succesvol wil je zeggen? Ja we zien allemaal dat Google het bouwt, maar Google bouwt vanalles....
[...]
Omdat Google een onsuccesvol OS bouwt wat met muis en toetsenbord werkt zie jij touchscreens niet populair worden? ok.
Nergens in mijn betoog heb ik het over het marktaandeel van Chrome OS ten opzichte van de concurrentie. Ik weet ook wel dat Chrome OS weinig marktaandeel heeft, maar dat is mede te wijten aan het gebrek van marketing vanuit Google en de OEMs.
Wat Google en Apple doen is redelijk hetzelfde: voor touch-first devices hebben beiden een mobiel OS ontwikkeld. iOS op de iPad, en Android op tablets zoals de Transformer van Asus. Voor keyboard-and-mouse-first devices hebben ze beide een apart OS. OS X en Chrome OS.
Microsoft heeft 10 jaar terug al geprobeerd om een tablet te lanceren. Het desktop-OS bleek ongeschikt voor mobiel gebruik, de apparaten waren niet populair. De omgekeerde richting op zal het ook niet werken.
Misschien, aan de andere kant, kan een combinatie misschien juist weer wel ergonomisch verantwoord zijn. Dat je als je je muis en tobo even hebt weggelegd nog wel snel een muziekje kan aanzetten tijdens het koken, ik noem maar wat. Of een draaiend scherm zoals die Lenovo all-in-one, zodat hij bijna plat op tafel kan liggen. En allemaal optioneel he, je hoeft niets. Er komt alleen maar wat nieuws bij.
Muis en toetsenbord zijn 'productiviteitsapparaten'. Vaak hebben deze een eigen plek, zoals een werkkamer, een hoekje in de slaapkamer, of misschien zelfs wel op zolder. Voorzien van een geschikte stoel, belichting, een printer nabij.
Tenzij er echt revolutionaire apparaten gaan komen (een dockingstation voor slechts een tablet) denk ik niet dat er veel mensen zullen zijn die hun Windows 8-laptop los gaan koppelen en meenemen naar de keuken. De stap naar een ander apparaat is dan veel sneller gezet, bijvoorbeeld een smartphone die via AirPlay de muziek afspeelt op de Sonos-installatie.
Het idee is leuk, maar ik denk niet dat het praktisch gaat zijn.
[...]
Voetnotes zijn niet echt handig op een forum. Ik denk dat je verhaal mank loopt als je zo snel de desktop dissmissed. Die moet je ook bij het verhaal betrekken, en dan wordt het ineens een heel ander beeld.
De desktop is niets meer dan een voetnoot waard in Windows 8. Een aantal functies zijn geheel uit de desktop verwijderd en vervangen door Metro-tegenhangers. Op Windows RT kún je niet eens iets op de desktop, behalve Office starten.
Metro is de toekomst van Windows, zeker op ARM. Je kunt dan geen applicaties installeren buiten de Store om. En al die applicaties zullen Metro-style zijn.
Interessant, ik zie Windows 8 gewoon als een snellere Windows 7 met de mogelijkheid om WinRT-apps te draaien.
Als je Windows 8 ziet als een snellere Windows 7, dan kun je beter bij Windows 7 blijven en een SSD in je PC proppen. Dan gaat het net zo snel zijn. WinRT (verwarrende naam vanwege Windows RT!) is juist waar Windows 8 om draait. Een nieuw applicatie-model, de applicaties die tot nu toe zijn gebouwd zijn "legacy", ofwel "oude meuk". Metro is the way to go, is wat Microsoft predikt.
Vergelijking gaat mank, omdat iOS en Android allebei een grote voorsprong op WP hadden en hebben. Op desktopgebied gaan straks alle computers worden uitgerust met Windows 8.
De vergelijking gaat níet mank, maar je moet wel goed lezen.
Toen iOS en Android uitkwamen, hadden zij ook geen marktaandeel. Net als Windows Phone 7 en Windows 8 nu. In hun eerste 2 jaar hebben iOS en Android zich prima kunnen vestigen en vliegen de telefoons (en tegenwoordig tablets) als warme broodjes over de toonbank.
Er zijn honderdduizenden apps verkrijgbaar voor beide platforms, het einde van de groei is nog niet in zicht, er wordt reikhalzend uitgekeken naar zelfs maar het kleinste beetje informatie over een nieuw device of software-upgrade.
En dan komt Microsoft rijkelijk laat aanzetten met een nieuw platform. Een platform dat jaren achterloopt ten opzichte van de concurrentie (WP7.0 had geeneens copy/paste, terwijl de iPhone dat toen al minstens een jaar had!) en waarvan de adoptie tegenvalt.
2 jaar na de lancering van iOS was het het hipste platform van het moment. Android was ook booming, 2 jaar na lancering. 2 jaar na lancering van WP7.5 is het marktaandeel een afrondingsfout te noemen.
Er zijn ook maar 3 iPhones te koop en toch blijkt dat geen probleem te zijn.
Wederom sla je de plank hier volledig mis.
Apple controleert het hele platform. Zij leveren als enige de hardware én de software, en hangen daar zelf het prijskaartje aan. Microsoft levert met WP7 slechts het platform, en het is aan de hardwareleveranciers om er iets leuks mee te doen.
Samsung, HTC, Sony produceren tientallen Android-toestellen per jaar. Ze betalen zelfs Microsoft er rijkelijk voor i.v.m. patenten. Maar hoeveel WP7-telefoons heb jij het afgelopen jaar gelanceerd zien worden? Ik zie er toch maar heel weinig. Terwijl er veel meer Android-telefoons zijn. De OEMs laten WP7 dus hard links liggen.
Ja face it, wanneer heb je voor het laatst écht goede Windows-hardware gezien? De OEM falen gewoon in het maken van hardware. Wat mij betreft gaat MS als volgende stap zelf laptops maken. Zonder crapware erop en getuned voor de beste gebruikerservaring.
Dat OEMs soms behoorlijk falen in het produceren van hardware moge bekend zijn. Denk vooral aan het vroegere Acer met crappy behuizingen e.d.
Dat Microsoft zich nu genoodzaakt ziet om zélf hardware te gaan produceren is een riskante zet. Tegen hun hardwarepartners zeggen ze keihard "We hebben jullie niet nodig," waardoor er ook voor de hardwarevendors geen incentive is om voor Windows 8 te kiezen.
Grappig ik zie absoluut geen gelijkenissen eigenlijk. Windows 8 heeft straks direct al een groot marktaandeel omdat zoals gezegd de fabrikanten met hardware ervoor gaan uit komen.
Dat nieuwe hardware met Windows 8 geleverd wordt, betekent niet dat mensen ook Windows 8 blijven draaien. Kijk maar naar de lancering van Vista, hoeveel downgrades zijn er wel niet geweest naar Windows XP, ook al was Windows Vista in essentie een goed besturingssysteem?
Ik denk juist dat Windows 8 zeer veel aandacht gaat krijgen van applicatie-ontwikkelaars. Juist omdat de afzetmarkt zo groot is, ARM tablets, x86 tablets, desktops, laptops, allemaal kunnen ze jouw WinRT app draaien. Het zal ongetwijfeld wel even wat meer werk kosten om een app te maken die zowel met muis als met touch goed werkt maar als je dat afzet tegen de grotere potentiële markt lijkt me dat geen issue.
Maar Windows 8 is wel véél en véél te laat. De iPad is er al 2 jaar, Android-tablets zijn er ook allang.
WinRT heeft op dit moment een marktaandeel van 0%. Het is niet interessant om nu voor WinRT te gaan ontwikkelen, want die tijd kun je beter in andere platformen stoppen.
Je ziet het al terug op de smartphonemarkt: de meest basale applicaties ontbreken op Windows Phone 7. WhatsApp kwam pas een jaar later, Draw Something is er niet, allerlei andere apps zijn traag of ontberen allerlei functies die er wel zijn op iOS en Android.
Tijd is geld, en op dit moment is het veel interessanter om je te richten op ófwel Win32 (want je wilt Windows 7 targetten i.v.m. het marktaandeel), ófwel op iOS/Android (als je mobile wilt targetten), ófwel web (voor maximaal bereik).
De desktop is er niet voor "backwards compatibility redenen". Eerder voor productiviteits-redenen.
Metro is niet geschikt voor productiviteit, maar voor het consumeren van informatie. Het weerbericht of sport lezen, een beetje rondbladeren, enzovoorts. Leuk als je thuis op de bank zit, niet als je achter een bureau zit te werken.
Windows 8 in een zakelijke omgeving gaat redelijk nutteloos zijn, omdat de apps vaak jaren oud zijn (denk aan de Access-databasejes!) en er geen behoefte/budget is om die apps in één keer te vervangen. Die mensen zitten dus toch de hele dag in de klassieke desktop, en upgraden naar Windows 8 heeft dus meer nadelen dan voordelen. Denk aan het heropleiden van je medewerkers.
Daarnaast: zeker op ARM is de desktop er niet voor "productiviteits-redenen", maar omdat het ondoenlijk is om Office te porten naar WinRT. Andere applicaties (zeg, een SAP-client) zijn niet eens te installeren op ARM. Zelfs al zou SAP een ARM-based client maken voor Win32, Microsoft wil het niet. Alleen Metro-apps op ARM.