Mavamaarten schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 19:03:
[...]
Motivatie: Ik moest een half uur zoeken eer ik vond hoe je een gesprek voert met Windows Live.
Alles is GIGANTISCH. Alles fullscreen is misschien leuk op een 10" touchscreen, maar op een 26" LCD met muis is het vreselijk. Al dat geschuif, gescroll, ge-gesture, allemaal onnodige dingen die goed zijn op een tablet maar niet op een desktop. En ja, je hebt je oude desktop nog, maar het is de hele tijd een heen-en-weer geswitch.
Het is volgens mij wel aardig logisch dat "Messaging" de app is die je zoekt als je wilt chatten. Daarnaast hoef je metro niet te gebruiken en "heen-en-weer geswitch" hangt vooral af van je van de manier waarop je werkt.
Zo staan mijn meest gebruikte apps gewoon in de taskbar op de desktop en als ik iets anders wil starten kan je gewoon de zoekfunctie in metro gebruiken (win-key + typen + enter).
Ik erger me er alleen aan dat de mailapp niet netjes bijhoudt wat gelezen is en wat niet. Als ik in mijn browser of op mijn iOS device mijn mail lees blijven deze meestal (niet altijd volgens mij) ongelezen staan in de Mail app. De livetile blijft dan ook vrolijk aangeven dat er ongelezen berichten zijn. Ik merk dan ook bij mezelf dat ik die livetile niet zo serieus meer neem, meestal klopt er toch niks van. En dat is eigenlijk precies wat je niet wilt hebben, als ik niet er van op aan kan dat de livetiles ook echt 'live'/up to date zijn hebben ze natuurlijk geen enkel nut meer.
Daarnaast kun je niet op een officiele manier meerdere google calendars syncen met de calendar app, maar dit is dwarsliggerij van google helaas. Hopelijk krijgt Microsoft google toch zover dit voor de final release op te lossen.
De kaarten app is ook beetje teleurstellend, de kaarten zijn niet heel scherp en "Directions" werkt totaal niet. Als ik twee bekende plaatsen invoer zegt hij dat het niet klopt, nog geen manier gevonden dit werkend te krijgen.
De livetile van de "Weer" app wil het niet doen, al meerdere malen de app opgestart afgesloten enz.
Om het af te sluiten is de "Muziek" app nog steeds vreselijk traag. Daarnaast importeert hij maar een paar albums uit mijn music library en er is nergens een knopje om handmatig de database bij te werken. En het geheugenverbruik van een simpele music app is natuurlijk te gek voor woorden... (na het starten van de app en 1 liedje afspelen blijft het verbruik gewoon oplopen, hij zit na 2 min al op 290mb)
edit: Het nummer is nog niet afgelopen en hij zit al op 500mb. Lijkt wel een memoryleak. Meer mensen hier last van?
Kortom ben ik erg tevreden met het idee achter Windows 8, maar de uitvoering kan echt nog beter voordat het straks op de markt gaat komen. Er zitten erg veel bugs in de meegeleverde metro apps.