[Windows 8] Ervaringen & discussies - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 24 Laatste
Acties:
  • 118.299 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:47
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2012 @ 22:27:
Voor wie een Xbox heeft moet zeker eens spelen met de Windows 8 Xbox companion app.
NL ondersteuning is er sinds vandaag en het werkt erg leuk en handig.
Windows 8 heeft een duidelijk betere Xbox integratie als Windows 7.
Gisteren volgens mij al. Op WP7 werkt de app heel aardig en vind em op win8 ook best wel fijn eigenlijk. Zie zelfs dat alle functionaliteit uit de WP7 app ook in de Win8 app zitten. Inclusief xbox controls door middel van pijltjes en s voor select enz.

@hierboven: Zelf ben ik ook nog maar 1 stuk software tegengekomen die niet geheel naar behoren werkt. Alle nieuwere versies van Skype (alles nieuwe dan 5.1) trekken 1 CPU core volledig vol en hangen soms gesprekken op. Beiden zijn bugs waarvan de mensen bij Skype zeggen dat ze hard bezig zijn met een patch die het zou moeten oplossen. Overigens samenhangend met die twee bugs is een bug waarbij Skype niet geheel wordt afgesloten (er blijft ergens een proces open op de achtergrond) waardoor je bij het volgende keer opstarten van Skype niet kan inloggen. Mja eigenlijk logt die wel in, maar connect die nooit met het Skype netwerk :P Zover ik nu bij elkaar heb weten te puzzelen lijkt er iets mis te zijn in het P2P stuk van Skype of het omgaan met netwerk resources.
Vervelend iig, maar wel een stuk software waarvan ik verwacht dat de problemen snel zijn opgelost. Ze zijn immers nu onderdeel van Microsoft.

[ Voor 44% gewijzigd door Caelorum op 04-06-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 13:36
Kan iemand de volgende vraag beantwoorden:

Ik ben benieuwd of de minimale resolutie van 1366x768 voor Metro Apps snap functionaliteit ook geldt voor dual monitors? Dus gaat 2x 1280 x 1024px werken als ik de "verleng desktop functie" gebruik in W8? Of ziet W8 nog steeds elke monitor als apart dus, 1x 1280 x 1024px?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gusev schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:08:
Kan iemand de volgende vraag beantwoorden:

Ik ben benieuwd of de minimale resolutie van 1366x768 voor Metro Apps snap functionaliteit ook geldt voor dual monitors? Dus gaat 2x 1280 x 1024px werken als ik de "verleng desktop functie" gebruik in W8? Of ziet W8 nog steeds elke monitor als apart dus, 1x 1280 x 1024px?
Snap gaat over meerdere apps op één scherm dus het lijkt me logisch dat de eis per scherm is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
weer een boewiewoowieboe van een persoon die niet tegen verandering kan. /ontothenext. kortzichtigheid bij redactionisten en auteurs is gewoon een vak zo lijkt het wel.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:53

AzzKickah

06-CENSORED

Ik had vandaag de Release Preview eens gedownload als ISO en in m'n WDS-omgeving gezet. Vervolgens gedeployed op een laptop, gaf een error na het expanden van alle files (tijdens de 'Installing Features').

Wou dus niet booten, gaf een melding over missende boot-files of iets in die trant.
Dus ik, eigenlijk tegen beter weten in, de Windows 7 DVD erin, booten van DVD, Startup Repair gedraaid en verrek! Windows 8 boot gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

loewie1984 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 16:19:
[...]

weer een boewiewoowieboe van een persoon die niet tegen verandering kan. /ontothenext. kortzichtigheid bij redactionisten en auteurs is gewoon een vak zo lijkt het wel.
Het lijkt wel een kunst op zich om alles af te kraken. Prima kan het gebeuren dat je het voor jou niets vind, maar er zijn ook zat mensen (niet tweakers) die het wel ok vinden. Ik hoop van harte dat we nu weer wat meer positiviteit in dit topic kunnen gaan zien.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel amusant dat Ubuntu het wel voor elkaar krijgt om een soepel werkend nieuwe bedienconcept te introduceren. De Metro interface is in mijn ogen bagger van de bovenste plank.

In de praktijk verwacht ik ook dat dit zal betekenen dat een hoop gebruikers bij Windows 7 zullen blijven hangen. Dan maar hopen dat de volgende Windows beter zal werken.

Is eigenlijk ook weinig anders dan met Ubuntu. De eerste versie van Unity was ook niet bepaald geweldig. De nieuwere versies zijn echter al aanzienlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -EvoLution-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 15:56
Wanneer ik een bestand vanaf bijvoorbeeld de map 'Downloads' naar C:\Program Files of C:\Windows probeer te kopieren krijg ik continu de melding 'destination folder access denied' 'you'll need to provide administrator permission to copy to this folder', vervolgens moet ik op continu klikken om het bestand te kopieren. Erg vervelend..
Maar vervelender is nog dat WinRAR bestanden niet kan uitpakken in bovengenoemde mappen, omdat ik daar geen rechten voor heb.
Ik heb 1 account, deze heeft administrator rechten.
Op Google vind ik geen oplossing, wie kan mij helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door -EvoLution- op 04-06-2012 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WinRAR starten als admin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -EvoLution-
Dat snap ik, maar kan ik die melding niet compleet wegkrijgen?
In Windows 7 hoefde ik ook nooit eerst op continu te klikken om iets te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 17:06:
Ik vind het wel amusant dat Ubuntu het wel voor elkaar krijgt om een soepel werkend nieuwe bedienconcept te introduceren. De Metro interface is in mijn ogen bagger van de bovenste plank.
[...]
Grappig ik vind Gnome3 dan weer beter dan Unity en Metro weer beter dan Gnome3. Met de kanttekening dat ik ook nog gewoon de normale desktop in W8 gebruik.
Metro is voor mij voornamelijk interessant om een quick glance te krijgen van de staat van mijn sociale netwerk, dus facebook, email, msn, twitter, etc. Ik vermoed dat zodra er wat meer apps beschikbaar zijn ik het ook zal gebruiken voor andere zaken zoals snel de temperatuur zien of het laatste nieuws op tweakers en nu.nl enz. Dit zit dus allemaal lekker weggestopt onder mijn win-key, zodat ik er tijdens het werken en studeren niet continu door wordt afgeleid.
Dat normale werken (programmeren in VS2010, documenteren ed.) en studeren (documenten schrijven) doe ik dan weer lekker in de desktop, waar Metro mij niet in de weg zit en ik alles nog steeds kan doen zoals het onder windows 7 was. (Ja, de startknop gebruikte ik daar ook al niet :P)

Oh, en getuige de vele Ubuntu gebruikers die zijn overgestapt naar Linux Mint is het Canonical dus ook niet gelukt een "soepel werkend nieuwe bedienconcept" te introduceren ^^ Zie bijv. ook het mooie grafiekje op http://www.extremetech.co...ell-the-unity-against-you
Dat geeft een mooie weergave van de populariteit van de verschillende distro's (niet de huidige gebruikersaantallen).

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 04-06-2012 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het is vooral een opeenstapeling van onderbuikgevoelens, leuk dat hij zijn gal wil spuwen, maar zijn 'kritiek' lijkt me niet relevant voor de lezers van het artikel. Het onderstaande stukje zegt genoeg:
I admit that I did not like the Metro interface from the minute I saw it. But the early developers’ beta of Windows 8 did show some promise of letting me hang out on the desktop and avoid Metro completely. This no longer looks to be the case.
Hij heeft gewoon vanaf het begin een hekel aan metro gehad en heeft geen moeite gedaan zich even erin te verdiepen. Verder heeft hij het duidelijk ook niet echt uitgeprobeerd, want ik kan hier prima werken zonder metro actief te gebruiken.

Het valt mij trouwens op dat wanneer ik programma's automatisch laat starten (snelkoppeling plaatsen in "C:\Users\USERNAME\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup") in win8 dat het erg lang duurt voordat ze gestart worden. Handmatig al deze programma's starten gaat significant sneller dan wachten tot windows ze automatisch start. Iemand hier ook last van of een idee hoe ik dit kan verhelpen?

edit: Er komt een hoop mooie hardware aan voor win8. Neem bijv. deze 2: nieuws: Asus introduceert all-in-one en laptop in Transformer-serie

[ Voor 8% gewijzigd door shappie op 04-06-2012 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
shappie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 17:34:
[...] Het valt mij trouwens wel op als ik programma's automatisch laat starten (snelkoppeling plaatsen in "C:\Users\USERNAME\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup") in win8 dat het erg lang duurt voordat ze gestart worden. Handmatig al deze programma's starten gaat significant sneller dan wachten tot windows ze automatisch start. Iemand hier ook last van of een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Bij mij worden ze niet eens meer gestart. Ik heb maar gewoon (basic) tasks aangemaakt in de task scheduler (winr+r -> Taskschd.msc). Heb je er meteen wat meer controle over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-EvoLution- schreef op maandag 04 juni 2012 @ 17:24:
[...]

Dat snap ik, maar kan ik die melding niet compleet wegkrijgen?
In Windows 7 hoefde ik ook nooit eerst op continu te klikken om iets te kopiëren.
Omdat je in Win7 UAC (waarschijnlijk) uit had staan.

Waarom zou je überhaupt iets handmatig in desbetreffende mappen zetten, daar heb je toch je usermap(pen) voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -EvoLution-
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 17:37:
[...]

Omdat je in Win7 UAC (waarschijnlijk) uit had staan.

Waarom zou je überhaupt iets handmatig in desbetreffende mappen zetten, daar heb je toch je usermap(pen) voor?
Ik heb UAC ook in Windows 8 uitstaan.
Ik kopieer regelmatig naar die mappen.
Maar ook wanneer ik een bestand naar de C:\ kopieer krijg ik de melding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
-EvoLution- schreef op maandag 04 juni 2012 @ 17:39:
[...]

Ik heb UAC ook in Windows 8 uitstaan.
Ik kopieer regelmatig naar die mappen.
Maar ook wanneer ik een bestand naar de C:\ kopieer krijg ik de melding..
Waarschijnlijk komt het door een combinatie van:
1) de mappen zijn readonly
2) owner is TrustedInstaller (default) en niet jouw user
3) Administrators hebben standaard geen rechten en users standaard alleen "read & execute", "read" en "List folder contents"

Wat je dus kan proberen (geen garantie op werkende oplossing) is eerst Full Control geven aan administrators. Als dat niet helpt Owner zetten op jouw gebruiker en als dat niet help de map niet readonly maken. Weet wel dat dit alles je PC niet echt veiliger maakt (Eigenlijk wordt het zo wel heel makkelijk voor virussen, malware en dergelijke, vooral als UAC ook nog eens uit staat).

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 04-06-2012 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -EvoLution-
Caelorum schreef op maandag 04 juni 2012 @ 17:57:
[...]

Waarschijnlijk komt het door een combinatie van:
1) de mappen zijn readonly
2) owner is TrustedInstaller (default) en niet jouw user
3) Administrators hebben standaard geen rechten en users standaard alleen "read & execute", "read" en "List folder contents"

Wat je dus kan proberen is eerst Full Control geven aan administrators. Als dat niet helpt Owner zetten op jouw gebruiker en als dat niet help de map niet readonly maken. Weet wel dat dit alles je PC niet echt veiliger maakt (Eigenlijk wordt het zo wel heel makkelijk voor virussen, malware en dergelijke, vooral als UAC ook nog eens uit staat).
Ga het eens proberen.
Is dit dan een nieuwe vorm van beveiliging in Windows 8? In Windows 7 heb ik dit namelijk nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
-EvoLution- schreef op maandag 04 juni 2012 @ 18:15:
[...] Ga het eens proberen.
Is dit dan een nieuwe vorm van beveiliging in Windows 8? In Windows 7 heb ik dit namelijk nog nooit meegemaakt.
Nee, ook daar zit het in. Eigenlijk is dit al zo sinds Windows Vista. Wat wellicht wel zo is, is dat of de default owner anders is ofwel het readonly stuk.
Ik kan ook niet garanderen dat het hierdoor werkt hoor. Dat had ik er misschien nog bij moeten zetten. Zal ik nu ook even doen als nog iemand ooit bij de post komt via de zoekfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -EvoLution-
Caelorum schreef op maandag 04 juni 2012 @ 18:22:
[...]

Nee, ook daar zit het in. Eigenlijk is dit al zo sinds Windows Vista. Wat wellicht wel zo is, is dat of de default owner anders is ofwel het readonly stuk.
Ik kan ook niet garanderen dat het hierdoor werkt hoor. Dat had ik er misschien nog bij moeten zetten. Zal ik nu ook even doen als nog iemand ooit bij de post komt via de zoekfunctie.
Hoe is het dan te verklaren dat ik deze meldingen nooit in Windows Vista of Windows 7 kreeg?
Staan instellingen dan standaard anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

-EvoLution- schreef op maandag 04 juni 2012 @ 18:24:
[...]

Hoe is het dan te verklaren dat ik deze meldingen nooit in Windows Vista of Windows 7 kreeg?
Staan instellingen dan standaard anders?
Waarschijnlijk wel. Maar het zou je sieren als je even zou uitvinden waarom dit zo is. Dit is natuurlijk met een reden gedaan.

Als gewone gebruiker heb je niets in die mappen te zoeken.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een heisa rond die Metro interface :p

Het is echt gewoon een kwestie van wennen. Als Windows Phone gebruiker kan ik echt zeggen dat het gebruik van Metro op een laptop of desktop helemaal geen probleem is. Ik vind het zelfs handiger dan enkel de klassieke desktop.

Nu heb je een hub waar je alle voor jouw interessante live updates kun samenbrengen en het op de koop toe nog overzichtelijk word weergegeven. Windows 95 t.e.m Windows 7 moest je een Gadget of extra programma('s) draaien voor dit of dat beetje aan info op de desktop. Dit is toch wel een stap in de goede richting.

Microsoft biedt een framework aan en je doet ermee wat je wilt. Ik ben zelf van plan om als volgend project op m'n werk een Metro-app te ontwikkelen dat bruikbaar is onder WP en W8 zodat alles van reservatie t.em. checkin via een mobiel apparaat kan (op voorwaarde dat 't bedrijf zijn akkoord geeft natuurlijk).

Ik kijk al uit naar een Metro-versie van Trillian 5 of Firefox :)

En voor de andere programma's heb je toch gewoon de desktop? Het is toch geen probleem: software ontwikkelen, fotobewerking of je boekhouding kan toch zonder dat Metro je 'stoort'.
Ik denk dat Microsoft zelfs Office geschikt kan maken voor Metro en dat het zelfs wel een groed produkt kan worden. Op m'n HP TouchPad (WebOS) kan ik ook in het vliegtuig excel tabellen en grafieken bewerken en creëren zonder de menu's en knopjes van een klassieke desktop applicatie: Picsel Office is een goed voorbeeld van zo'n deftig office pakket voor mobile devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vindt de metro interface in een woord , geweldig , zeker omdat je de mogelijkheid hebt de oude interface ook te gebruiken .Daar kun je die omgeving inrichten zoals het hoort bij windows zoals we kennen, het is makkelijk een soort startmap te maken :)

Wat ik mooi vindt aan metro is de simpelheid met grote vlakken om te raken , op die manier kun je de pc makkelijk bedienen van een afstand dmv een draadloos pointer device .De windows pc op afstand bedienen is altijd erg moeilijk geweest , metro maakt dat een stuk makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De heisa is omdat metro leuk is voor een tablet of een phone, niet voor een desktop. 1 app per keer op een enorm scherm is gewoon absurd. Nee niet tegen verandering, wel tegen enorme stappen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

HaseMike schreef op maandag 04 juni 2012 @ 19:50:
De heisa is omdat metro leuk is voor een tablet of een phone, niet voor een desktop. 1 app per keer op een enorm scherm is gewoon absurd. Nee niet tegen verandering, wel tegen enorme stappen terug.
Hou nou toch eens op met jezelf steeds herhalen en niet ingaan op dat je nog steeds in de desktop omgeving alles kan wat je nu ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
c70070540 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 20:16:
[...]

Hou nou toch eens op met jezelf steeds herhalen en niet ingaan op dat je nog steeds in de desktop omgeving alles kan wat je nu ook kan.
Dat is simpelweg niet waar! Windows 8 werkt mij zelfs op de desktop op allerlei manieren tegen. Is het niet omdat Windows nu actief executables blokkeert en omdat vrij basale dingen zoals .NET 2.0 en .NET 3.5 niet aanwezig zijn (eerst downloaden en installeren, duurt weer een kwartier) dan is het wel omdat er vrij grote hinderlijke notificaties verschijnen die het beeldscherm overnemen - en waarvan de hit radius groter is dan de notificatie zelf.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Als je met notificaties doelt op de Metro notificaties. Die kan je gewoon uitzetten met win+c -> settings en dan onderaan op notifications icoontje klikken.
Wat betreft executables blokkeren zal ongetwijfeld slaan op Windows SmartScreen welke in het action center gewoon is uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Alex) schreef op maandag 04 juni 2012 @ 20:46:
[...]
Dat is simpelweg niet waar! Windows 8 werkt mij zelfs op de desktop op allerlei manieren tegen. Is het niet omdat Windows nu actief executables blokkeert en omdat vrij basale dingen zoals .NET 2.0 en .NET 3.5 niet aanwezig zijn (eerst downloaden en installeren, duurt weer een kwartier) dan is het wel omdat er vrij grote hinderlijke notificaties verschijnen die het beeldscherm overnemen - en waarvan de hit radius groter is dan de notificatie zelf.
Ik las hier pas dat iemand het kruisje van een programma niet meer kon aanklikken door een notificatie, hier pas nog speciaal getest, ging prima. Verder zijn de notificaties helemaal niet zo groot (sinds RP zijn ze volgens mij zelfs kleiner geworden) en 'nemen niet je beeldscherm over'. Mijn executables worden niet geblokkeerd (ik heb niet eens aan de default UAC settings oid gezeten) en het installeren van .NET is nou niet bepaald het einde van de wereld en duurde hier hooguit enkele minuten (i.i.g. geen kwartier).

Dingen als notificaties zijn juist een welkome toevoeging, nu kunnen apps eindelijk overstappen op een universeel notificatie systeem. Verder wordt het hierdoor voor app makers veel makkelijker om notificaties te serveren via de beschikbare API's in Windows 8.

Het automatisch laten starten van programma's vind ik nog wel wat tegenvallen, heb het ook al via task scheduler geprobeerd, maar het is nog steeds trager dan onder win7. Als mijn pc start en zsm de desktop open moet ik zeker nog 10/20 sec wachten voordat de eerste programma's meestarten. Als ik ze zelf aanklik starten ze gewoon prima en snel, dus snap niet waarom het zoveel extra tijd kost als het automatisch staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje.. als ik W8 als VM heb draaien en open mijn mail in Metro dan heb ik geen concepten terwijl ik die wel heb... :S

Heb al proberen te syncen maar het helpt niets...

Iemand een oplossing ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Alex) schreef op maandag 04 juni 2012 @ 20:46:
[...]
... en omdat vrij basale dingen zoals .NET 2.0 en .NET 3.5 niet aanwezig zijn (eerst downloaden en installeren, duurt weer een kwartier)
Tjeemig ja zeg, hoe durft Microsoft je ÉÉN KWARTIER te laten wachten voordat outdated meuk gebruikt kan worden... 8)7
dan is het wel omdat er vrij grote hinderlijke notificaties verschijnen die het beeldscherm overnemen - en waarvan de hit radius groter is dan de notificatie zelf.
De meeste Metro notificaties die ik in de desktop zie, zijn niet groter dan de oude "balloons" die bij Win7 uit de rechter beneden hoek kwamen. Alleen zijn ze nu rechts-boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 12-09 14:53

AzzKickah

06-CENSORED

EgMaf schreef op maandag 04 juni 2012 @ 21:40:
[...]

Tjeemig ja zeg, hoe durft Microsoft je ÉÉN KWARTIER te laten wachten voordat outdated meuk gebruikt kan worden... 8)7
Een kwartier valt inderdaad nog wel mee (als het al een kwartier duurt) maar is toch zeker lang niet altijd 'outdated' meuk. Daarbij is het mij ook niet geheel duidelijk waarom zoiets als .NET 2 en 3 niet gewoon standaard in Windows zit :? Alsof dat tig MB's in beslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AzzKickah schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:13:
Een kwartier valt inderdaad nog wel mee (als het al een kwartier duurt) maar is toch zeker lang niet altijd 'outdated' meuk. Daarbij is het mij ook niet geheel duidelijk waarom zoiets als .NET 2 en 3 niet gewoon standaard in Windows zit :? Alsof dat tig MB's in beslag neemt.
Omdat ze nu eindelijk tegemoet proberen te komen aan de kritieken dat e.e.a. te bloated zou zijn. Dat betekent dus een kwartier wachten, maar wel tal van andere zutsels niet op je HDD hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

[...]

Alsof je bij Windows 7 niet dat alsnog moest installeren... En dan is het opeens geen probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...] Daarbij is het mij ook niet geheel duidelijk waarom zoiets als .NET 2 en 3 niet gewoon standaard in Windows zit :? Alsof dat tig MB's in beslag neemt.
Oh die is wel simpel hoor. Dat geeft een extra reden voor developers om .net 4+ te gaan gebruiken. Het wordt namelijk standaard meegeleverd en vereist geen extra installaties ;)
Overigens zorgt dit er ook voor dat er minder code aanwezig is op het systeem en dat maakt het weer veiliger. Er zijn immers standaard minder plekken waar een bug kan zitten. Wat dat betreft vraag ik mij eigenlijk af waarom sommige andere tools nog worden meegeleverd. Windows Media Player bijvoorbeeld. Die hadden ze beter optioneel kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 11-09 18:27
Werkt de Charms bar activatie bij jullie in de Maps/Kaarten app ook niet helemaal lekker? Als ik in de Maps/Kaarten app naar rechtsboven ga dan komt de Charms bar niet altijd naar voren (vaak niet zelfs). Soms als ik dan even de muis beweeg flits de Charms bar even voorbij en dan is hij weg.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

.net 2 zat ook niet standaard in Windows 7. Als je trouwens de sxs map uit de sources map van de iso gebruikt, en deze met dism installeert duurt het hooguit een paar minuten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de CP als sinds 29 february full time op drie computers (werk Laptop, thuis laptop en main desktop thuis). Heb op alle drie deze computers inmiddels de RP gezet. Ik heb geen enkel probleem dit OS productief te gebruiken, het draait sneller dan Win7 en het metro startscreen is beduidend handiger en sneller dan het oude startmenu. Met de verbeterde Multi monitor ondersteuning, is de metro remote desktop app inmiddels mijn meest gebruikte applicatie, daarmee wordt ook het fabeltje dat metro niet productief kan zijn onderuit gehaald. Deze metro applicatie ondersteunt tabs (als in IE10) wat het verbinden met meerdere RDP hosts tegelijk zoveel sneller en makkelijker maakt, en dat is voor mij als server beheerder echt een hele goede verbetering.

Ook de hyper-v netwerk bug is in deze versie opgelost, zodat ik zonder netwerk problemen op de host, lekker veel Vm's tegelijkertijd kan draaien, om zodoende mijn 24 GB geheugen echt te laten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na mijn vaste computer een weekje uit hebben te laten staan heb ik net ook even ge-update. En jezus, ben nog steeds een beetje verliefd op W8. Blijf het een beetje raar vinden dat ik zo enthousiast ben over een Microsoft product, laat staan hun main OS. Na een weekje op Linux Mint gezeten te hebben gebruikt op een andere laptop miste ik toch wel de feel van W8. Had dat nooit toen ik tussen Ubuntu en W7 switchte.

Maarja, de multi monitor support is erg fijn en werkt prima. Baal een beetje dat mijn tweede (kleinere) monitor snappen niet ondersteund maar daar zal ik wel mee leren leven. Wel jammer dat je niet beide schermen voor metro kan gebruiken. Mail of Calendar op mijn kleine monitor en Message gesnapt op mijn main monitor zou wel fijn zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
c70070540 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 20:16:
Hou toch eens op met herhalen dat je nog steeds in de desktop alles kan wat je nu ook kan, wat dat klopt gewoon niet, geen start knop, geen aero, en bij elke hik of slik moet je terug naar metro. Settings die al over de place zitten. Ogen dicht en veel plezier met een interface die op 2 gedachten hinkt. En ga eens in op 1 app op je 26 inch scherm ?

En druk jezelf wat plezieriger uit als je het ergens niet mee eens bent, lees mijn posts niet, stukken handiger dan irritant reageren. Dank je.

[ Voor 13% gewijzigd door HaseMike op 05-06-2012 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

HaseMike schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 07:29:
[...]

Hou toch eens op met herhalen dat je nog steeds in de desktop alles kan wat je nu ook kan, wat dat klopt gewoon niet, geen start knop, geen aero, en bij elke hik of slik moet je terug naar metro. Settings die al over de place zitten. Ogen dicht en veel plezier met een interface die op 2 gedachten hinkt. En ga eens in op 1 app op je 26 inch scherm ?

En druk jezelf wat plezieriger uit als je het ergens niet mee eens bent, lees mijn posts niet, stukken handiger dan irritant reageren. Dank je.
Ok, sorry als ik op je tenen trapte. Maar wat mis je functioneel dan aan Metro?
Hoeveel tijd ben je kwijt met je acties die je wilt doen met Windows 7 en hoeveel tijd ben je kwijt met de acties die je wilt doen in Windows 8?

Ik ben geen maatstaf voor iedereen natuurlijk, maar heb Windows 8 sinds februari als main OS (zonder Windows 7 dual boot) op mijn systemen staan, en ik mis werkelijk helemaal niets. Ik kan alles wat ik voorheen ook kon, en snap werkelijk niet wat het probleem nu is.

Ja, het startmenu is er niet meer. En nee, je hoeft echt niet alle Metro applicaties te gebruiken als die je niet aanstaan. Alle Windows 7 settings schermen zitten ook nog in Windows 8. Het Metro startscherm is in mijn ogen een prima alternatief waar ik alles net zo snel kan starten als in Windows 7 met startmenu.

Ik gebruik de Desktop omgeving als uitgangspunt en niet de Metro omgeving. Als ik vanuit de Desktop omgeving een andere applicatie wil starten, dan druk ik op de Windows toets, type ik de naam van de applicatie in en druk op Enter. Hetzelfde als in Windows 7.

Oh, en een applicatie op een 26" scherm... Als de Metro apps je niet aanstaan, gebruik je die toch niet. Voor sommige, niet veel gebruikte apps kan het prima zijn, maar inderdaad niet altijd. Daarom ben ik blij dat ik gewoon de Desktop omgeving heb voor al mijn applicaties in vensters.

[ Voor 7% gewijzigd door Gé Brander op 05-06-2012 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Wellicht heeft "smaak" er ook mee te maken. De één vindt Metro in Windows 8 prachtig, de ander vindt het een saaie bende kleuren die niet goed uit de verf komt. ;)

Dat geldt trouwens ook voor Aero, die helpen ze ook steeds verder om zeep -O-

[ Voor 19% gewijzigd door Alex) op 05-06-2012 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Alex) schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 07:55:
Wellicht heeft "smaak" er ook mee te maken. De één vindt Metro in Windows 8 prachtig, de ander vindt het een saaie bende kleuren die niet goed uit de verf komt. ;)
Dat is natuurlijk heel goed mogelijk, maar om dan maar te roepen dat je dingen niet meer kan zoals sommigen onder ons, is gewoonweg niet waar.
Ja, en dat is ook alleen maar uiterlijke schijn. Wat voor functionaliteit mis je als je Aero mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex) schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 07:55:
Aero is uiteindelijk natuurlijk ook een fancy effectje, maar wel een fancy effectje dat mij erg kan bekoren.
c70070540 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 08:02:
Ja, en dat is ook alleen maar uiterlijke schijn. Wat voor functionaliteit mis je als je Aero mist?
Het gevoel dat je een OS hebt dat in deze eeuw is geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 08:03:
[...]

Aero is uiteindelijk natuurlijk ook een fancy effectje, maar wel een fancy effectje dat mij erg kan bekoren.

[...]

Het gevoel dat je een OS hebt dat in deze eeuw is geschreven?
Dus, inderdaad, je mist geen functionaliteit. Ik begrijp je opmerking wel hoor. Maar noodzakelijk is het niet. Het oogt wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
c70070540 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 08:02:
[...]

Dat is natuurlijk heel goed mogelijk, maar om dan maar te roepen dat je dingen niet meer kan zoals sommigen onder ons, is gewoonweg niet waar.
Dat is wél waar. Microsoft presenteert "Metro" als "de toekomst" en de desktop als "legacy, oude zooi die je eigenlijk niet meer moet willen gebruiken". Op ARM kún je straks niet eens iets op de desktop behalve de ingebouwde apps en Office. En in de apps die de klassieke desktopapplicaties vervangen kun je gewoon heel veel dingen niet.
Het is maar een skinnetje, dat klopt. Op mijn Windows 7-werkstation draai ik een getweakte Aero-skin die is afgeleid van de Aero uit Windows 8 Developer/Consumer Preview. De boel is vierkant, maar toch nog doorschijnend. Het ziet er gewoon leuk uit, modern.

Smaak is iets persoonlijks. Ik vind Metro niet mooi, en de klassieke skin zoals die straks in Windows 8 RTM zal komen vind ik ook niet mooi. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Dat weten we nu ook wel. Ja, het ziet er anders uit. Waar wij alleen over vallen is je uitspraak dat er FUNCTIONEEL dingen missen. Iets wat ik persoonlijk niet zo ervaar.
Zou je mij overigens een kijkje kunnen geven waar MS zegt dat de desktop legacy is? Zo ver ik weet hebben ze dat namelijk nooit gezegd en waarom zouden ze ook? Waarom verbeteringen in de desktop aanbrengen als deze toch oud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Caelorum schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 08:58:
Zou je mij overigens een kijkje kunnen geven waar MS zegt dat de desktop legacy is?
Waarom zou je anders Windows on ARM beperken tot slechts Metro-apps, terwijl het ARM-platform zeker wel voordelen kan bieden voor grotere laptops en desktops (want: energiezuinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een paar jaar geleden waren er geruchten dat de grootte in GB van windows 8 minder zou zijn dan windows 7. Nu heb ik windows 7 ultimate en mijn windows map is 20,3GB (op schijf). Hoeveel is dat bij jullie? En hoeveel wordt er bij een standaard installatie gebruikt (in geheel). bedankt.

[ Voor 16% gewijzigd door tdn135 op 05-06-2012 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Alex) schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:07:
[...]
Waarom zou je anders Windows on ARM beperken tot slechts Metro-apps, terwijl het ARM-platform zeker wel voordelen kan bieden voor grotere laptops en desktops (want: energiezuinig)
Omdat je niet van alle applicatiebouwers kan verwachten dat deze ook een ARM versie gaan bouwen?

ARM komt er bij! Niet ter vervanging van het intel/amd platform. Microsoft heeft voor zover ik weet, maar correct me if I am wrong, nooit een mededeling gedaan dat de Windows 7 desktop vervangen gaat worden. En in mijn beleving zal dat de komende 10 jaar ook niet gebeuren. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten, en dan wordt ik daar graag op terecht gewezen.
tdn135 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:14:
Een paar jaar geleden waren er geruchten dat de grootte in GB van windows 8 minder zou zijn dan windows 7. Nu heb ik windows 7 ultimate en mijn windows map is 20,3GB (op schijf). Hoeveel is dat bij jullie? En hoeveel wordt er bij een standaard installatie gebruikt (in geheel). bedankt.
Mijn Windows map in Windows 8 RP is 14,9GB en de totale installatie op schijf is 25GB inclusief Office.

[ Voor 24% gewijzigd door Gé Brander op 05-06-2012 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Alex) schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:07:
[...]
Omdat een volwaardige desktop onder ARM toch niet functioneel zou zijn. ARM is sowieso voor tablets bedoeld en de win8 desktop is gewoon niet fatsoenlijk te bedienen met een touchscreen. Daarnaast als belangrijkste reden zijn er toch geen programma's voor ARM. Alle huidige software is x86 en zal dus ook niet werken onder ARM.

ARM is voor goedkope tablets en daar is een win8 desktop gewoon niet interessant, wil je wel alle functionaliteiten kom je uit bij een hoger segment tablets, laptops of een combinatie ervan met intel/amd hardware en wel alle functionaliteit, maar ook een hoger prijskaartje.

Verder maakt het weinig uit wat Microsoft zegt over de desktop, in Windows 8 werkt de desktop gewoon harstikke prima en zijn er zelfs nog verbeteringen in aangebracht t.o.v. Windows 7. Het lijkt me niet dat je dit doet als je z.s.m. van de desktop af wilt zoals al meerdere malen is aangehaald in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
De ARM versie was dan ook meer bedoeld voor tablets en andere devices met specifieke eisen. MS heeft ooit ergens zich uitgelaten over dat alleen office als native applicatie op ARM zou draaien, omdat het anders de gebruikservaring zou schaden. Ik ben momenteel niet in staat om je een linkje te geven, maar zal het vanavond wel doen als je het wil :)
Ik vermoed overigens dat het een omslachtige manier is van zeggen tegen de developers "jullie bakken er niet veel van op arm" en over de devices dat die dingen ook weer niet zo geweldig zij qua accuduur. Daarnaast forceren ze zo dat developers ook Metro apps gaan maken. Iets waar Windows op tablets natuurlijk mee gaat vallen of staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 22:58
tdn135 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:14:
De Consumer Preview is bij mij 16,2 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HaseMike schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 07:29:
[...]
En ga eens in op 1 app op je 26 inch scherm ?
Heel makkelijk:
1) Sommige programmas gebruik je toch altijd full screen? Video bijvoorbeeld. Als ik een film kijk is het toch fijn dat de interface rustig is en ik me op de film zelf kan concentreren?
2) Dingen als chat gooi je toch maar aan de kant, in plaats van ze full screen te gebruiken? Niks handiger dan al je chat netjes aan de linkerkant gesnapt en de rest van het scherm gebruiken voor Office of browsen. Dit kon al eerder door je programma's rond te slepen, maar metro neemt voor mij iniedergeval veel minder aandacht weg.
3) 's Avonds als je op je luie stoel voor je PC hangt hoef je geen 1000 Windows open te hebben, maar is een beetje focus juist wel fijn.

Kortom, Metro is prima te gebruiken, zowel fullscreen als gesnapt op 1/5e van je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
En dan wil je 3 dingen tegelijkertijd open hebben. Of je kunnen focussen op 2 chatsessies tegelijkertijd (bijvoorbeeld met een vriend en een collega), en ook nog een beetje surfen.

Succes. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Alex) schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:16:
En dan wil je 3 dingen tegelijkertijd open hebben. Of je kunnen focussen op 2 chatsessies tegelijkertijd (bijvoorbeeld met een vriend en een collega), en ook nog een beetje surfen.

Succes. :Y
Dat gaat prima, wanneer je 1 gesprek links snapt krijg je gewoon notifications wanneer iemand reageert in een ander gesprek. Klik op de notification en je zit meteen in dat gesprek. Zo heb je niet onnodig veel ruimte nodig voor een paar chatsessies en kan je op de rest van je scherm (4/5de deel) gewoon verder internetten o.i.d.

Neemt niet weg dat er natuurlijk wel situaties zijn waarvoor Metro (nog) niet geschikt is, maar daarom bestaat de desktop ook nog gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door shappie op 05-06-2012 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
shappie schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:19:
[...]

Dat gaat prima, wanneer je 1 gesprek links snapt krijg je gewoon notifications wanneer iemand reageert in een ander gesprek. Klik op de notification en je zit meteen in dat gesprek. Zo heb je niet onnodig veel ruimte nodig voor een paar chatsessies en kan je op de rest van je scherm (4/5de deel) gewoon verder internetten o.i.d.
Ofwel, onbruikbaar. Want dan heb je geen 3 dingen tegelijk open (lees mijn post eens!)

[ Voor 6% gewijzigd door Alex) op 05-06-2012 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Goed argument inderdaad.
edit: Als je meer dan 2 zaken naast elkaar wilt plaatsen kun je gewoon de desktop gebruiken.

Ik zelf heb liever 4/5de deel van mijn scherm beschikbaar voor zaken als internet/photoshop enz. dan dat ik mijn scherm vul met chatsessies. Maar als je dat wel prettig vind werken kan je natuurlijk altijd de desktop hiervoor gebruiken. Verder komen er vast wel custom chatapps voor Metro die dit soort zaken anders aan gaan pakken.

[ Voor 9% gewijzigd door shappie op 05-06-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-08 08:25
Vraagje, is deze release al zover dat je hem kan gebruiken voor normaal gebruik?
Kan ik bijv. gewoon mijn standaard apps installeren en Diablo 3 draaien op mijn pc?
Zoja, dan ga ik het ook eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

dx5314 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 15:50:
Vraagje, is deze release al zover dat je hem kan gebruiken voor normaal gebruik?
Kan ik bijv. gewoon mijn standaard apps installeren en Diablo 3 draaien op mijn pc?
Zoja, dan ga ik het ook eens proberen!
Ik heb tot nu toe alleen nog maar Sims 2 gezien die niet werkt op WIndows 8. Wellicht zijn er meer, maar daar kom je alleen achter door het te proberen.

Zelf gebruik ik Windows 8 nu vanaf de Developer Preview, en als Main OS sinds de Consumer Preview, en ik mis verder nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-08 08:25
c70070540 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 15:57:
[...]

Ik heb tot nu toe alleen nog maar Sims 2 gezien die niet werkt op WIndows 8. Wellicht zijn er meer, maar daar kom je alleen achter door het te proberen.

Zelf gebruik ik Windows 8 nu vanaf de Developer Preview, en als Main OS sinds de Consumer Preview, en ik mis verder nog niets.
Ok thanks, dan ga ik het ook eens proberen!
Enige waar ik me druk om maak zijn mijn ATI drivers :-)
Maar dat zien we snel genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dx5314 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 15:59:
[...]

Ok thanks, dan ga ik het ook eens proberen!
Enige waar ik me druk om maak zijn mijn ATI drivers :-)
Maar dat zien we snel genoeg...
ATI heeft zo'n preview drivers voor Windows 8. Ik heb ze geïnstalleerd, maar eigenlijk nog geen games geprobeerd. Met de CP wou ik Minecraft een draaien, maar ik kreeg een OpenGL error en heb ze nooit weten op te lossen. Waarschijnlijk lust dat spel ook nog geen W8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 15:57:
[...]

Max Payne 3 krijg ik ook niet werkend op Win8 :(
Wordt ook bevestigd op het Rockstar forum, hopen op een (snelle) update vanuit Rockstar maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Minecraft en Portal I en II werkten prima voor mij. Heb (uit mijn hoofd) een Geforce 9400 met Windows 7 drivers. Als ik thuis ben ga ik even kijken of Civ5 ook lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik heb ook wat zitten spelen met W8 in vmware en heb erg gemengde gevoelens tot nu toe.
Het hele Metro deel voelt een beetje als 1 grote veredelde facebook client oid. Waarschijnlijk komt dit nog door het gebrek aan bruikbare apps, maar met de marketplace zal dat wel goed gaan komen.
Ik hoop echter wel dat er nog wat gedaan gaat worden aan de functionaliteit van de meegeleverde metro apps. Deze hebben wel bizar weinig instelmogelijkheden en er mist zelfs flink wat basisfunctionaliteit en polish:

Neem bijvoorbeeld de facebook/twitter app/hub, hij refresht niet vanzelf (iig niet als hij open staat), je kan niet posten vanuit dat ding en eigenlijk bij alles wat niet het direct lezen van een update is opent ie je browser. Ik had toch wel een iets meer geintegreerd geheel verwacht.

De weather app voelt op de een of andere manier ook niet af aan, ik heb het gevoel dat er maar wat fancy uitziende dingetjes op een canvas zijn gegooid die je dan leuk kan swipen zonder een echt idee erachter.

Wat me ook opvalt is dat het scrollen met de muis in veel metro apps niet goed werkt. Soms moet je je muis boven in beeld houden en scrollen, soms onder in beeld. Soms eerst boven, tot je een stukje verder bent en daarna stopt het scrollen opeeens en kan je pas verder als je je muis eerst naar de onderkant verplaatst.
Met een touchscreen zou het ongetwijfeld een stuk soepeler aanvoelen, maar met muis en tobo voelt het gewoon vaag en klungelig.

Een ander ding wat me tegenviel was het schakelen van metro naar windows7 style desktop, het voelt echt aan alsof ik 2 OS'en tegelijk draai die qua uiterlijk totaal niet op elkaar zijn afgestemd.

Een deel hiervan is waarschijnlijk gewenning en een deel van deze problemen zal vast nog opgelost gaan worden voor de release, maar ik ben nog niet echt overtuigd qua metro.

Wat me wel handig & cool lijkt, maar waarvan in niet weet of het mogelijk is, is een gewone 'windows 7 type' desktop op mijn hoofdscherm en dan de metro interface op mijn 2e scherm. Omdat ik hem atm in VMWare draai kan ik dat ff niet testen.
Dan kan ik mijn 2e monitor als een soort veredelde tablet gebruiken terwijl ik gewone niet-metro apps draai. Is dit mogelijk, of heb je altijd metro of desktop op alle schermen tegelijk?

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
StarLite schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:55:
[...] Dan kan ik mijn 2e monitor als een soort veredelde tablet gebruiken terwijl ik gewone niet-metro apps draai. Is dit mogelijk, of heb je altijd metro of desktop op alle schermen tegelijk?
Dat is heel goed mogelijk. Sterker nog. Het is namelijk niet mogelijk metro op twee schermen tegelijkertijd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Alex) schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:21:
[...]

Ofwel, onbruikbaar. Want dan heb je geen 3 dingen tegelijk open (lees mijn post eens!)
Ja dus? Dat ist verboten of wat 3 dingen open te hebben? Je moet los komen van het traditionele begrip OS en maar richting de smartphone tablet gedachten gaan geprojecteerd op een pc met huis tuin en keuken gebruikers. Mensen die internetten en mailen krijgen nu een app gepresenteerd alla hun smartphone. Zijn ze klaar > windows toets drukken > hup volgende programma, andere programma blijft in de background draaien.

Ik merk overigens wel dat sinds het gebruik van Windows 8 mijn toetsenbord snelkoppelingen/toetsen qua gebruik flink omhoog is gegaan. Alt+tab, Alt+f4, etc. wat jullie?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

loewie1984 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 08:25:
[...]
Ik merk overigens wel dat sinds het gebruik van Windows 8 mijn toetsenbord snelkoppelingen/toetsen qua gebruik flink omhoog is gegaan. Alt+tab, Alt+f4, etc. wat jullie?
Bij mij niet meer of minder denk ik. Zal er eens op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik druk zelf nu vaker de win toets in.
Is voor mij het snelste mannier om van/naar metro te schakelen.
Ook win-e omdat ik niet meer op start en dan deze computer kan klikken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...] Ja dus? Dat ist verboten of wat 3 dingen open te hebben [...]
Ik moet Alex) wel gelijk geven dat voor sommige taken de Metro interface veel minder geschikt is dan de klassieke. Ontwikkelen van applicaties is bijvoorbeeld 1 ding. Daarom vind ik het ook goed dat MS de oude desktop niet heeft weggegooid. Het moment dat ze dat namelijk doen en volledig over gaan op de huidige Metro is het moment dat ontwikkelaars massaal blijven zitten op een oude versie van Windows of overstappen op andere besturingssystemen.
Jup, voornamelijk de volgende zijn er of bij gekomen of worden meer gebruikt: win+tab, win+c, win+s, win+w, win+d en natuurlijk de nu al oude vertrouwde win+x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:26:
[...]

ATI heeft zo'n preview drivers voor Windows 8. Ik heb ze geïnstalleerd, maar eigenlijk nog geen games geprobeerd. Met de CP wou ik Minecraft een draaien, maar ik kreeg een OpenGL error en heb ze nooit weten op te lossen. Waarschijnlijk lust dat spel ook nog geen W8.
Ik heb nog geen problemen gehad met de preview drivers van ATI. Oude games al MOHAA, Anno en FEAR draaiden prima. Ook Diablo 3 en Fifa 12 draaien zonder problemen. Ik zou zeggen: probeer het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
[...]

Ja dus? Dat ist verboten of wat 3 dingen open te hebben? Je moet los komen van het traditionele begrip OS en maar richting de smartphone tablet gedachten gaan geprojecteerd op een pc met huis tuin en keuken gebruikers.
Waarom zou ik 'los moeten komen van het traditionele begrip OS'? Een pc/laptop is geen groot uitgevallen smartphone en zal dat nooit worden ook. Dat beseft Apple zich - in tegenstelling tot Microsoft - maar al te goed, daarom ook dat er geen iOS voor de Mac is.

En ook Google beseft dat maar al te goed: Android voor tablet, Chrome OS voor netbooks. Twee verschillende besturingssystemen met een ander bedienmodel. Geen halfbakken pogingen tot hybrides.
Mensen die internetten en mailen krijgen nu een app gepresenteerd alla hun smartphone. Zijn ze klaar > windows toets drukken > hup volgende programma, andere programma blijft in de background draaien.
Ofwel, we draaien de tijd zo'n 20 jaar terug naar het MS-DOS-tijdperk, waar we 1 app tegelijkertijd open hadden waarin we ons werk deden, waarna we de app afsloten om vervolgens de volgende app op te starten? Wat is daar het voordeel van dan?

Okay, Metro kent "snapping" waardoor je 2 apps tegelijk kunt zien. Maar zelfs in Windows 3.11 kun je beter multitasken dan met Metro. Ik dacht dat we het singletaskingtijdperk wel achter ons hadden gelaten sinds de introductie van GUIs en multitasking.

Als de meegeleverde Metro-apps nou zeer hoogwaardig van kwaliteit zouden zijn zou ik me misschien nog kunnen indenken waarom je dat positief vindt. Maar ik vind niet dat het geweldige apps zijn, ik vind het zelfs maar middelmatige apps die ook lang niet uitblinken in de zo geroemde gebruiksvriendelijkheid.

Voorbeeldje: Mail vind ik een zwaar middelmatige app. Onoverzichtelijk, traag, functioneel beperkt (geen conversation threading? Seriously?), en voor mijn gevoel is de app erg amateuristisch (geen POP3? Seriously?). De mailclients op iOS en Android zijn vele malen beter in alle opzichten.

Ten tijde van de Consumer Preview (beta) zou ik de gebrekkige kwaliteit nog hebben kunnen begrijpen ('wordt nog aan gewerkt') maar nu de apps - samen met het OS - het label "Release Preview" ('bijna af') hebben gekregen heb ik toch zeer mijn twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

MS kan gewoon niet mee op de phone en tablet markt ondanks dat Windows phone zo slecht nog niet is. Ze zijn zoals gewoonlijk weer eens te laat.

Toen was er een slimbo bij MS die dacht dat het goed idee is om de bestaande PC user base alvast Metro op een irritante manier op te dringen in W8. Dit in de hoop dat men het dan " alvast kent' en misschien sneller voor een MS based tablet/phone zal kiezen.

Ik denk eerder dat iedereen zich wild gaat ergeren aan die push taktiek. En juist vanwege de ergernis MS tablets links laat liggen.

Maar wie weet, qua internet had MS ook geen visie en daar hebben ze uiteindelijk toch een goede positie verworven met IE.

De tijd zal het leren.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:16:
Maar wie weet, qua internet had MS ook geen visie en daar hebben ze uiteindelijk toch een goede positie verworven met IE.
Eh... ze hebben puur de concurrentie kapot gemaakt door Ie gratis met Windows mee te leveren en OEMs destijds te verplichten die browser mee te leveren bij elke nieuwe PC (waar ze trouwens ook windows bij moesten leveren als ze niet gigantisch financieel genaaid wilden worden).
Juist de manier waarop MS Ie in de markt geramd heeft heeft allerlij marktwaakhonden op de tenen getrapt en juist IE geeft aan waarom concurrentie belangrijk is, want Ie6 is jaren en jaren de defacto crappy standaard geweest wegens gebrek aan wat anders.

's werelds meest waardeloze voorbeeld, sorry. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 20:50
Alex) schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:56:
Als de meegeleverde Metro-apps nou zeer hoogwaardig van kwaliteit zouden zijn zou ik me misschien nog kunnen indenken waarom je dat positief vindt. Maar ik vind niet dat het geweldige apps zijn, ik vind het zelfs maar middelmatige apps die ook lang niet uitblinken in de zo geroemde gebruiksvriendelijkheid.

Voorbeeldje: Mail vind ik een zwaar middelmatige app. Onoverzichtelijk, traag, functioneel beperkt (geen conversation threading? Seriously?), en voor mijn gevoel is de app erg amateuristisch (geen POP3? Seriously?). De mailclients op iOS en Android zijn vele malen beter in alle opzichten.

Ten tijde van de Consumer Preview (beta) zou ik de gebrekkige kwaliteit nog hebben kunnen begrijpen ('wordt nog aan gewerkt') maar nu de apps - samen met het OS - het label "Release Preview" ('bijna af') hebben gekregen heb ik toch zeer mijn twijfels.
Ik denk niet dat het eerlijk is om Windows 8 te beoordelen op de meegeleverde apps. Het lijkt er op dat deze apps zijn bedoeld als demonstraties van de mogelijkheden binnen metro en niet als apps die een marktpositie moeten innemen. Er staat niet voor niets "preview" bij de loading pagina's.

Als je het werken met Windows 7 en 8 vergelijkt is er weinig veranderd en is er in feite alleen functionaliteit toegevoegd. Alleen het welkomst scherm en start menu zijn op de schop gegaan. De desktop werkt nog precies zoals voorheen, en niemand houd je tegen daar gebruik van te maken. Microsoft vind zelf ook dat Metro niet in alle behoeftes voorziet (Metro autocad?, Metro Visual Studio? Metro Photoshop?) en kiest er daarom voor om twee werkomgevingen te bieden. Voor een grote groep mensen zal Metro alles geven wat ze nodig hebben en zullen niet meer op de desktop terecht komen. Heb je meer nodig, dan kan je altijd nog even terug naar de Desktop.

Jouw voorbeeld van de chatvensters lijkt mij juist een situatie waar Metro kan helpen. In plaats van handmatig 5 vensters te moeten plaatsen, toont de kleine view (1/5) van een chatapp een lijst met actieve conversaties met onder elke conversatie de laatste X berichten. Conversaties met een nieuw bericht lichten op en als je wilt reageren klik je hem aan om een tekstvakje onder het gesprek te tonen. Wil je de conversatie helemaal kunnen lezen dan dubbelklik je er op om hem geheel te tonen.

Het voorbeeld hierboven wordt nu nog niet gedaan en juist hier kunnen straks verschillende app ontwikkelaars zich in onderscheiden. Wat dat betreft loewie1984 misschien toch wel een punt dat klassieke OS manieren (een venster per conversatie) in Metro op een andere manier kunnen worden opgelost (één venster met alle conversaties).

Edit: Ik zeg weinig veranderd maar natuurlijk ben ik bewust van de veranderingen in multi-monitor support, dat je een charm bar moet openen om in het startmenu terrecht tekomen als je de muis gebruikt en dat je met zoeken in het startmenu nu moet kiezen voor settings als je in settings wilt zoeken. Natuurlijk zijn dit veranderingen die opvallen en niet iedereen aanspreken, maar op de desktop werken kan nog steeds.

[ Voor 7% gewijzigd door Zeebonk op 06-06-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Zeebonk schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:43:
[...]dat je een charm bar moet openen om in het startmenu terrecht tekomen als je de muis gebruikt[...]
Daar hoef je niets voor te openen, gewoon met je muis naar de linkeronder hoek gaan. Het is niet alsof je eerst naar linksboven moet gaan en dan naar linksonder ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:22:
[...]

Eh... ze hebben puur de concurrentie kapot gemaakt door Ie gratis met Windows mee te leveren en OEMs destijds te verplichten die browser mee te leveren bij elke nieuwe PC (waar ze trouwens ook windows bij moesten leveren als ze niet gigantisch financieel genaaid wilden worden).
Juist de manier waarop MS Ie in de markt geramd heeft heeft allerlij marktwaakhonden op de tenen getrapt en juist IE geeft aan waarom concurrentie belangrijk is, want Ie6 is jaren en jaren de defacto crappy standaard geweest wegens gebrek aan wat anders.

's werelds meest waardeloze voorbeeld, sorry. :X
Ja dat is ook zo maar die discussie wilde ik express niet oprakelen. Maar geeft wel aan dat MS door het meebundelen en min of meer forcen al eens eerder vanuit een verloren positie is teruggekomen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:10

Mavamaarten

Omdat het kan!

:r :r :r :( !
Na een tijdje klooien in VMware dacht ik dat Windows 8 slecht was. Mja, in een virtual machine kan je toch niet fatsoenlijk oordelen, dus gelijk nieuwe partitie gemaakt op andere HDD, dual boot was snel geinstalleerd en ready to go. Na een uur ermee geprutst te hebben is het helemaal duidelijk, windows 8 komt er bij mij niet meer op. NOOIT MEER. Vreselijk, al dat tabletgedoe op een desktop.

Mja, windows 8 erop was easy, maar eraf?
Eens in windows 7 partitie van windows 8 geformatteerd en verwijderd. Nu probeert hij echter élke keer het systeem te repareren :F Uiteindelijk ingesteld dat hij eerst W7 moet booten en dan pas W8, maar dan nog, boottijd blijft trager blabla... Nog een heel gedoe om die smerige restanten van windows 8 eraf te doen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Laatst online: 11-09 16:13
Mavamaarten schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:17:
Na een tijdje klooien in VMware dacht ik dat Windows 8 slecht was. Mja, in een virtual machine kan je toch niet fatsoenlijk oordelen, dus gelijk nieuwe partitie gemaakt op andere HDD, dual boot was snel geinstalleerd en ready to go. Na een uur ermee geprutst te hebben is het helemaal duidelijk, windows 8 komt er bij mij niet meer op. NOOIT MEER. Vreselijk, al dat tabletgedoe op een desktop.

Eens in windows 7 partitie van windows 8 geformatteerd en verwijderd. Nu probeert hij echter élke keer het systeem te repareren :F Uiteindelijk ingesteld dat hij eerst W7 moet booten en dan pas W8, maar dan nog, boottijd blijft trager blabla... Nog een heel gedoe om die smerige restanten van windows 8 eraf te doen.
De volgende keer is het misschien handig om een virtuele HDD te maken en daarop Windows 8 te installeren. Het enige wat dan achterblijft nadat je deze verwijderd is de bootloader, alleen die is ook eenvoudig terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Motivatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:48
EasyBCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Motivatie: Ik moest een half uur zoeken eer ik vond hoe je een gesprek voert met Windows Live.
Alles is GIGANTISCH. Alles fullscreen is misschien leuk op een 10" touchscreen, maar op een 26" LCD met muis is het vreselijk. Al dat geschuif, gescroll, ge-gesture, allemaal onnodige dingen die goed zijn op een tablet maar niet op een desktop. En ja, je hebt je oude desktop nog, maar het is de hele tijd een heen-en-weer geswitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Mavamaarten schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 19:03:
[...]

Motivatie: Ik moest een half uur zoeken eer ik vond hoe je een gesprek voert met Windows Live.
Alles is GIGANTISCH. Alles fullscreen is misschien leuk op een 10" touchscreen, maar op een 26" LCD met muis is het vreselijk. Al dat geschuif, gescroll, ge-gesture, allemaal onnodige dingen die goed zijn op een tablet maar niet op een desktop. En ja, je hebt je oude desktop nog, maar het is de hele tijd een heen-en-weer geswitch.
Het is volgens mij wel aardig logisch dat "Messaging" de app is die je zoekt als je wilt chatten. Daarnaast hoef je metro niet te gebruiken en "heen-en-weer geswitch" hangt vooral af van je van de manier waarop je werkt.
Zo staan mijn meest gebruikte apps gewoon in de taskbar op de desktop en als ik iets anders wil starten kan je gewoon de zoekfunctie in metro gebruiken (win-key + typen + enter).

Ik erger me er alleen aan dat de mailapp niet netjes bijhoudt wat gelezen is en wat niet. Als ik in mijn browser of op mijn iOS device mijn mail lees blijven deze meestal (niet altijd volgens mij) ongelezen staan in de Mail app. De livetile blijft dan ook vrolijk aangeven dat er ongelezen berichten zijn. Ik merk dan ook bij mezelf dat ik die livetile niet zo serieus meer neem, meestal klopt er toch niks van. En dat is eigenlijk precies wat je niet wilt hebben, als ik niet er van op aan kan dat de livetiles ook echt 'live'/up to date zijn hebben ze natuurlijk geen enkel nut meer.

Daarnaast kun je niet op een officiele manier meerdere google calendars syncen met de calendar app, maar dit is dwarsliggerij van google helaas. Hopelijk krijgt Microsoft google toch zover dit voor de final release op te lossen.

De kaarten app is ook beetje teleurstellend, de kaarten zijn niet heel scherp en "Directions" werkt totaal niet. Als ik twee bekende plaatsen invoer zegt hij dat het niet klopt, nog geen manier gevonden dit werkend te krijgen.

De livetile van de "Weer" app wil het niet doen, al meerdere malen de app opgestart afgesloten enz.

Om het af te sluiten is de "Muziek" app nog steeds vreselijk traag. Daarnaast importeert hij maar een paar albums uit mijn music library en er is nergens een knopje om handmatig de database bij te werken. En het geheugenverbruik van een simpele music app is natuurlijk te gek voor woorden... (na het starten van de app en 1 liedje afspelen blijft het verbruik gewoon oplopen, hij zit na 2 min al op 290mb)
edit: Het nummer is nog niet afgelopen en hij zit al op 500mb. Lijkt wel een memoryleak. Meer mensen hier last van?

Kortom ben ik erg tevreden met het idee achter Windows 8, maar de uitvoering kan echt nog beter voordat het straks op de markt gaat komen. Er zitten erg veel bugs in de meegeleverde metro apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

shappie schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 19:31:
[...]

Het is volgens mij wel aardig logisch dat "Messaging" de app is die je zoekt als je wilt chatten. Daarnaast hoef je metro niet te gebruiken en "heen-en-weer geswitch" hangt vooral af van je van de manier waarop je werkt.
Zo staan mijn meest gebruikte apps gewoon in de taskbar op de desktop en als ik iets anders wil starten kan je gewoon de zoekfunctie in metro gebruiken (win-key + typen + enter).
De messenger app had ik gevonden, maar die app is zo ingewikkeld... :F
Moet je eerst met je muis rechts gaan, dan account toevoegen. Dan moet je met right click in het niets een menu openen, nieuwe conversatie, dan moet je uit een gigantische lijst van contacten (waar 90% van offline is) de juiste persoon zoeken door eindeloos scrollen, ...

Het wérkt gewoon niet op een desktop, punt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Mavamaarten schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:07:
[...]

De messenger app had ik gevonden, maar die app is zo ingewikkeld... :F
Moet je eerst met je muis rechts gaan, dan account toevoegen. Dan moet je met right click in het niets een menu openen, nieuwe conversatie, dan moet je uit een gigantische lijst van contacten (waar 90% van offline is) de juiste persoon zoeken door eindeloos scrollen, ...

De app is juist extreem simpel, volgens velen juist te simpel. De richt click in metro apps roept altijd een menu op, dit lijkt misschien uit het niets te komen, maar is een universele afspraak binnen metro apps (al kan ik me voorstellen dat wanneer je je niet hebt ingelezen/verdiept in de metro UI dat dit als een verrassing komt). Bij de contactenlijst kun je overigens gewoon kiezen voor "Online only" (sinds de Release Preview).

Ik vind de messenger app juist een flinke verbetering t.o.v. windows live messenger, wat een overdreven uitgebreid programma was met facebook troep erin en overal reclame. Ik heb liever een simpele messenger die gewoon alleen doet wat het moet doen (chatten). Al zou bijv. het sturen van bestanden wel toegevoegd mogen worden (als het maar zonder dat vreemde 'samen-kijken' systeem van WLM is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mavamaarten schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:07:
[...]

Waarom gebruik je het dan op een desktop?

:'( :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
shappie schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 19:31:
[...]Daarnaast hoef je metro niet te gebruiken en "heen-en-weer geswitch" hangt vooral af van je van de manier waarop je werkt. [...]
Eigenlijk is dit al de reden waarom je Win8 niet puur en alleen op Metro kan afschieten. Ikzelf kom vrijwel nooit in Metro om een app te openen. Alles draait eigenlijk op de desktop bij mij.
Dan kan je je natuurlijk afvragen waarom ik nog Win8 gebruik ipv Win7, maar er zijn ook andere wijzigingen en features toegevoegd die voor mij persoonlijk relevant zijn. Ik vermoed alleen wel dat het voor velen niet uit zal maken of ze nu win7 of win8 gebruiken.
Hoe dan ook, ik vind het dan ook vreemd dat er zo heftig wordt gereageerd op win8 door sommige mensen. Het is niet alsof je gedwongen wordt meer dan 90% van de tijd in Metro door te brengen of dat je gedwongen wordt te upgraden naar Windows 8 of überhaupt Windows te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meerdere calendars van google kan wel, maar dan moet je ze via Calendar.live.com laten verlopen. Daar kun je ook gewoon nieuwe calendars toevoegen (bv een .ics link).

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels ben ook ik de preview aan het downloaden. Wel met enorme twijfel want de developer preview vond ik niet bepaald uitblinken. Er wordt hier bijzonder veel gediscussieerd over Metro vs desktop en dan met name in de stijl "metro is crap" versus "metro is fantastisch." Het blijkt wel weer dat over smaak niet te twisten valt dus misschien is het een idee om daar na pagina's en nog meer pagina's 's mee te stoppen. ;)

Ik wil het hier dus niet hebben over mijn waardering van beide interfaces want die zijn vrij persoonlijk en voor de massa irrelevant. Ik zou liever ingaan op de filosofie die Microsoft in zijn nieuwe OS probeert te stoppen. Wat mij opvalt, is dat Microsoft zelf niet goed weet te kiezen welke interface toe te passen. Het bedrijf mengt twee interfaces die beide compleet verschillend gebruikt worden, even ongeacht op welk soort apparaat het OS draait. Als iemand kiest voor Metro omdat dat in de persoonlijke situatie als meest prettig wordt ervaren dan kan de gebruiker prima binnen Metro alle functionaliteit van het OS benaderen. Oftewel geen problemen hier. Als iemand echter voor de desktop kiest dan moet deze als een soort 'app' vanuit Metro worden gestart waarna vervolgens 'ouderwetse' desktop-programma's gedraaid kunnen worden. Bovendien verval je tijdens het gebruik van de desktop alsnog terug in Metro bijvoorbeeld als je het startmenu probeert op te roepen. Deze keuze van Microsoft begrijp ik niet. Natuurlijk kan ik Metro als 'veredeld startmenu' gebruiken - en wellicht went dat best - maar wat interface betreft, komt dat verre van consistent over.

Microsoft maakt dus niet de keuze om beide interfaces volledig gescheiden te houden. Is dat van Microsoft halfslachtig programmeerwerk of zit er een bedrijfsplan achter? Ik begrijp dat ze Metro meer naar voren willen halen als interface maar als eindgebruiker bepaal ik graag zelf welke interface ik in welke situatie gebruik. Ik wil dus kiezen tussen óf de een óf de ander, en geen halve keuze tussenin waarbij beide interfaces door elkaar gebruikt dienen te worden. Het lijkt mij namelijk dat dat de gebruikerservaring niet ten goede komt en de vraag die ik mij dus stel, is of Microsoft zichzelf niet in de voet schiet met Windows 8. Ze nemen als bedrijf met een gevestigd OS een enorme gok en het is de vraag hoe de consument in een sterk bewegende markt zal reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:53:
Inmiddels ben ook ik de preview aan het downloaden. Wel met enorme twijfel want de developer preview vond ik niet bepaald uitblinken. Er wordt hier bijzonder veel gediscussieerd over Metro vs desktop en dan met name in de stijl "metro is crap" versus "metro is fantastisch." Het blijkt wel weer dat over smaak niet te twisten valt dus misschien is het een idee om daar na pagina's en nog meer pagina's 's mee te stoppen. ;)

Ik wil het hier dus niet hebben over mijn waardering van beide interfaces want die zijn vrij persoonlijk en voor de massa irrelevant. Ik zou liever ingaan op de filosofie die Microsoft in zijn nieuwe OS probeert te stoppen. Wat mij opvalt, is dat Microsoft zelf niet goed weet te kiezen welke interface toe te passen. Het bedrijf mengt twee interfaces die beide compleet verschillend gebruikt worden, even ongeacht op welk soort apparaat het OS draait. Als iemand kiest voor Metro omdat dat in de persoonlijke situatie als meest prettig wordt ervaren dan kan de gebruiker prima binnen Metro alle functionaliteit van het OS benaderen. Oftewel geen problemen hier. Als iemand echter voor de desktop kiest dan moet deze als een soort 'app' vanuit Metro worden gestart waarna vervolgens 'ouderwetse' desktop-programma's gedraaid kunnen worden. Bovendien verval je tijdens het gebruik van de desktop alsnog terug in Metro bijvoorbeeld als je het startmenu probeert op te roepen. Deze keuze van Microsoft begrijp ik niet. Natuurlijk kan ik Metro als 'veredeld startmenu' gebruiken - en wellicht went dat best - maar wat interface betreft, komt dat verre van consistent over.

Microsoft maakt dus niet de keuze om beide interfaces volledig gescheiden te houden. Is dat van Microsoft halfslachtig programmeerwerk of zit er een bedrijfsplan achter? Ik begrijp dat ze Metro meer naar voren willen halen als interface maar als eindgebruiker bepaal ik graag zelf welke interface ik in welke situatie gebruik. Ik wil dus kiezen tussen óf de een óf de ander, en geen halve keuze tussenin waarbij beide interfaces door elkaar gebruikt dienen te worden. Het lijkt mij namelijk dat dat de gebruikerservaring niet ten goede komt en de vraag die ik mij dus stel, is of Microsoft zichzelf niet in de voet schiet met Windows 8. Ze nemen als bedrijf met een gevestigd OS een enorme gok en het is de vraag hoe de consument in een sterk bewegende markt zal reageren.
Uiteindelijk doe je dus precies dat. :P

Maakt mij niet uit verder want Metro is DE belangrijkste verandering in W8 en heeft daarmee de grootste impact.

Een tijd mocht er niet eens echt over gesproken worden hier want dan was je een vastgeroeste conservatief die niet meer meekan in de snelle veranderingen van de boze buitenwereld. En bovendien was het een "beta". Dat was pas echt volkomen ridicuul.

Over de andere veranderingen in W8 is iedereen iha wel (zeer) tevreden. Althans ik heb er geen significante klachten over gehoord :)

Volgensmij is de enige echte reden dat MS deze dwarse houding aannneemt, dat ze hopen dat iedereen zo tenminste weet wat metro is en daarmee sneller geneigd zullen zijn om Tablets/ Phones etc met een Metro achtige interface te kopen.

Persoonlijk vind ik het een dubieuze strategie.

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 07-06-2012 15:36 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is vrij simpel. MS lanceert een nieuw applicatiemodel (Metro) en het heeft programmeurs nodig die Metro apps gaan maken. Als jij een programmeur was, hoe zou je dan bepalen in welk platform je je tijd zou steken om het te leren en om er applicaties voor te schrijven? Je kijkt dan o.a. naar hoe ingewikkeld is het - maar, nog veel belangrijker - kijk je naar hoeveel je ermee kan verdienen.

Hoeveel je met een app kan verdienen, hangt sterk af van hoe groot je doelgroep is. Op dit moment zijn er iets van 60 miljoen iPads verkocht als ik me niet vergis. In ongeveer dezelfde tijd zijn er iets van 600 miljoen Windows 7 licenties verkocht. Als Windows 8 uit komt zullen daar ook weer miljoenen van verkocht worden, ongeacht op welke hardware het draait, die allemaal WinRT bij zich hebben.

Stel dat Metro alleen op Windows RT tablets zou draaien, dan zou Microsoft compleet onderop beginnen en zouden weinig developers er in eerst instantie ook maar over nadenken om Metro apps te bouwen. Maar nu, omdat Metro op desktops, laptops en tablets draait, en niet alleen op de nieuw-verkochte hardware maar ook op computers van mensen die van Vista/7 naar 8 upgraden, krijgt Metro een veel hoger marktaandeel en kan het veel beter concurreren met iOS en Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ramon schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 15:24:
Het is vrij simpel. MS lanceert een nieuw applicatiemodel (Metro) en het heeft programmeurs nodig die Metro apps gaan maken. Als jij een programmeur was, hoe zou je dan bepalen in welk platform je je tijd zou steken om het te leren en om er applicaties voor te schrijven? Je kijkt dan o.a. naar hoe ingewikkeld is het - maar, nog veel belangrijker - kijk je naar hoeveel je ermee kan verdienen.

Hoeveel je met een app kan verdienen, hangt sterk af van hoe groot je doelgroep is. Op dit moment zijn er iets van 60 miljoen iPads verkocht als ik me niet vergis. In ongeveer dezelfde tijd zijn er iets van 600 miljoen Windows 7 licenties verkocht. Als Windows 8 uit komt zullen daar ook weer miljoenen van verkocht worden, ongeacht op welke hardware het draait, die allemaal WinRT bij zich hebben.

Stel dat Metro alleen op Windows RT tablets zou draaien, dan zou Microsoft compleet onderop beginnen en zouden weinig developers er in eerst instantie ook maar over nadenken om Metro apps te bouwen. Maar nu, omdat Metro op desktops, laptops en tablets draait, en niet alleen op de nieuw-verkochte hardware maar ook op computers van mensen die van Vista/7 naar 8 upgraden, krijgt Metro een veel hoger marktaandeel en kan het veel beter concurreren met iOS en Android.
Dat verklaart niet waarom er geen pref is waarmee je kan regelen dat je (op de desktop) nooit meer iets van Metro ziet of hinder ondervindt tov W7 experience, tenzij je erom vraagt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wanneer de Windows Phone Development Tools voor Windows 8 uitkomt? Het gebruik van de Windows 7 versie schijnt desasteuze gevolgen te hebben op een WP7 toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:53:

AgentSmith (volgens mij Aram), ik ben het helemaal met je eens, er moet een keuze zijn op de desktop of je de "tablet" features wel/niet aan wil hebben.
shadowman12/Guido

(wij zijn ex-collega's voor de andere Tweakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet waar de metro-app links staan? Ik wil graag met scripts een link naar een bestaande metro-apps in het start scherm maken.

Voor oude desktop-apps is dat geen probleem. Maak simpel een link aan in de start menu map. Voor metro-apps heb ik tot nu toe geen registry-key of map gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2012 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:21:
[...]
Waarom gebruik je het dan op een desktop?

:'( :?
Denk omdat de desktop veel impact heeft gehad op de pc , eigenlijk is die sinds W95 niet verandert in look.
Concept van de desktop is gewoon goed , maar uitbreiding met metro geeft een modernere dimensie aan de pc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijgt iemand Nero 11 aan de gang onder Windows 8? Bij de Developer preview werkte Nero nog maar krijg hem nu niet geinstalleerd.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2012 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 21:20:
Wie weet waar de metro-app links staan? Ik wil graag met scripts een link naar een bestaande metro-apps in het start scherm maken.

Voor oude desktop-apps is dat geen probleem. Maak simpel een link aan in de start menu map. Voor metro-apps heb ik tot nu toe geen registry-key of map gevonden.
Ik dacht iets als: "C:\Users\<user>\AppData\Local\Microsoft\Windows\Application Shortcuts"
Daar staan iig foldernamen die overeenkomen met de foldernamen in "C:\Users\<user>\AppData\Local\Packages". En in die folders in AppShortcuts staat een shortcut file waarin een verwijzing wordt gedaan naar "C:\Program Files\WindowsApps" die je niet direct kan openen zonder de user eerst read rechten te geven.

Overigens kwam ik net ook C:\Users\<user>\AppData\Local\Microsoft\Windows\WinX tegen waarin alle shortcuts die ook in het win+x menu staan staan. Lijkt me dus dat je daar een shortcut kan toevoegen en dat die na een reboot er ook tussen staat. Net geprobeert door explorer.exe opniieuw op te starten maar dat werkt iig niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Caelorum op 08-06-2012 00:00 . Reden: De jusite post gequote :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Shortcuts toevoegen aan het Win-X-menu is niet zomaar gedaan, de shortcuts moeten namelijk ondertekend worden met een hash. Dit is waarschijnlijk om mensen te ontmoedigen om van dit menu een soort Start Menu-light te maken.

Maar het kan wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 10:41
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:47:
Weet iemand wanneer de Windows Phone Development Tools voor Windows 8 uitkomt? Het gebruik van de Windows 7 versie schijnt desasteuze gevolgen te hebben op een WP7 toestel.
Wat bedoel je? Ik heb de wp7 Sdk gewoon geïnstalleerd op Windows 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29

EraZor

Don't mention the war

krijgt iemand 't voor elkaar om in de Release preview een applicatie te autostarten en dan gemaximaliseerd? Autostart lukt wel, maar het metro/startmenu blijft bij mij altijd op de voorgrond. ik had graag de mogelijkheid om een applicatie als mediaportal / xbmc te autostarten op de voorgrond.

Uiteraard heb ik gebprobeerd een shortcut neer te zetten in C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp en die gemaximaliseerd te starten (ook in compatibiliy mode etc)

Iemand een idee?

edit:

Wat kan is via een scriptje (zie hier Win 8 in 'desktop mode' te laten starten en dan de app te laten autostarten. Buiten dat 't omslachtig is, moet 't ook chiqueer kunnen toch?

[ Voor 23% gewijzigd door EraZor op 08-06-2012 14:07 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees voor meer informative over standaard issues en vragen ook de Topicstart. Hier vind je ook de links naar de officiele Microsoft ISO's van de Release Preview en de product key.

Het is NIET nodig om te melden dat er weer een nieuwe RTM build te downloaden is....ook downloadlinks/locaties zijn NIET nodig! Daarnaast is het natuurlijk ook niet nodig om uit te leggen hoe je de (illegaal verkregen) RTM kunt activeren! Twijfel? Vraag het eerst even in een DM :-)

Updates voor de TS? Stuur TheVMaster een DM!