Het is nog erger: ik beweeg fysiek van voor naar achter. Bij zeer kleine objecten is het niet zo'n probleem: een stack wordt hooguit een foto of vijf diep. Dan is de vertekening door het fysieke verplaatsen nog wel te corrigeren. Bij grotere objecten gaat dat waarschijnlijk niet lukken omdat je dan veel te sterke vertekening krijgt door het fysieke bewegen. Ik hoop dat ik binnenkort tijd heb om wat voorbeeldjes te schieten, dan kan ik vergelijken met de volautomaat op de OM1.bobcom schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:01:
@nr.004 Heb de mogelijkheid om een stack te maken via snelschieten op 10 fps overwogen, en ik ben benieuwd naar je resulta(a)t(en). De reden waarom ik aarzel is de geringe controle: je stelt minimale en maximale afstand in en beweegt de focusring terwijl de camera erop los schiet (afstandbediening?). Pas bij terugkijken van je opnames zie je of je coordinatie heeft geklopt en begin- en eindpunten goed liggen – zeker bij een lens als de Kiron met zijn belachelijk lange focus-slag (bijna 720 graden van oneindig tot 1:1) geen makkie.
De constante beeldcontrole die je – ook via focus peaking – tijdens 4K filmen hebt en de simpele nabewerkingsprocedure trekken mij meer dan de kwaliteitswinst van grotere kleurdiepte, meer pixels, minder of andere compressie. Gemakzucht wint het van streven naar de hoogste kwaliteit, maar dat kan natuurlijk altijd veranderen.
Schitterende foto! Ook precies de juiste sluitertijd om de hommel zelf haarscherp te hebben, maar nog wel een duidelijke bewegingsonscherpte op de vleugels. Denk dat ik hem zelf iets had gecropt omdat de bloemen op de achtergrond wat afleidend kunnen zijn. Ze laten staan kan echter ook een mooie artistieke keuze zijn om meer context te bieden.sys64738 schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:32:
Zelf even wat achterstallig uitzoekwerk gedaan en dan kom je altijd wel leuk macro spul tegen. Dit keer was het een hommel die aan komt vliegen. Moet bekennen dat er deel geluk bij zat. Was deze wel aan het volgen en kijken waar hij ging landen maar vlak daarvoor het mijn camera hem nog niet in focus. En precies op tijd vond ie hem.
[Afbeelding]
Runway 5 by Gijs Peijs, on Flickr
Hier eens met sys64738: jammer dat de bolling van het luizenbuikje er onscherp op staat. Bescheiden stackje lijkt me voldoende om hem er helemaal scherp op te krijgen, maar levert natuurlijk wel meer werk op bij een bewegend beestje.VinnyAMS schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:27:
@sys64738 Goed gelukt die zweefvlief "in flight". Zo ook de homme;, Ik probeer het bij lebelle's ook wel eens, maar dat is me nog nooit geleukt. De foto met beweging is inderdaad weer eens wat anders.
@bobcom Mooi experiment.
@dragon2 Mooi. Aan de muur zou deze als kunst worden beschreven.
Afgelopen week bij Anna's tuin& Ruigte en bij het Tuin Darwin plantsoen foto's gemaakt.
1.
[Afbeelding]grasshopper by Upearly Photography, on Flickr
2.
[Afbeelding]giant willow aphid by Upearly Photography, on Flickr
Compositiegewijs zijn het interessante foto's. Ik vind het alleen een beetje jammer dat je zulk hard licht hebt. Zo te zien ben je midden op de dag op pad gegaan en heb je subjecten gevonden die vooral in het volle zonlicht zitten. Zeker op het schildje van het lieveheersbeestje krijg je dan een overbelichting door reflectie, maar ook de libellen komen door de harde belichting wat minder tot hun recht.Stormrider nl schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:37:
@VinnyAMS mooie foto's hoor veel scherpte al die haren gaaf om te zien
@dragon2 Mooi experiment jammer dat het materiaal je hier in tegenwerkt
@sys64738 ik ben fan van je sprinkhaan en de hommel in flight.
Gisteren zelf ook weer is er op uit geweest om wat beesten te schieten. hopelijk vallen ze in de smaak.
getracht wat met compositie te spellen feedback meer dan welkom.
[Afbeelding]D83A9525 by Martijn Eijsackers, on Flickr
[Afbeelding]D83A9576 by Martijn Eijsackers, on Flickr
[Afbeelding]D83A9474 by Martijn Eijsackers, on Flickr
[Afbeelding]D83A9566 by Martijn Eijsackers, on Flickr
[Afbeelding]D83A9557 by Martijn Eijsackers, on Flickr
Zelf ben ik sowieso wel wat meer van de donkerdere macroshots, maar ga ook wel eens in het volle licht op pad. Meestal probeer ik dan de beestjes in de schaduw van mijn diffuser te krijgen. Maar of ze dan ook netjes blijven zitten is natuurlijk een tweede...
Zelf maar weinig tijd gehad de laatste tijd, dus een beperkt aanbod.
:strip_exif()/f/image/GTJ1eIGqn4jG74r3dA76g8me.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rXzxR1QID17paiXXkhkWFHTb.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/gbM7zZSrrsvCm11S7CmwUD1Q.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/sguEiXAjUdoy4cdZ64q59Z1e.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/2YABWFCTvsHm9Cxalg3vKClJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/xZBmmrbMghdfguhOKRMkPEQ0.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/LJannG0nmbslDW5EEQ0ye90p.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/wXGNfIxVHtdFFup7VAfEXxCY.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/6WI1H1MhW15o5zpuSBBt9yns.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/TDXbWUJNXVPFRgnQ3BsvAZix.jpg?f=fotoalbum_medium)

:strip_exif()/f/image/OlSw4NGlmUwAJMTpVkeQMeYJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ahHBOFU6rDiMoTDFvwiZzhqi.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0Nvc2QmdiqnwVo7WfMKHID89.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RrYNPCz1pXlFrj5jjEXF9Z1O.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7k0HueKPseogMqiEYA1flgp.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/PcThcjF18oceFXXKKd5mtxUh.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/SN3RrLFFLt0TcOK2XfJgpyvK.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/AHnrovQcKeCpshg3IZHKdjci.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Fcw9Z0gXxCpmeWDuxq6RU8UW.jpg?f=fotoalbum_medium)

:strip_exif()/f/image/hVDPcaTi2Dsxgc0bMyVxfOiG.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/sTL945oiW1cg73OILAz0TS6e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bh3KQPTjCgIsiCJeMr6LI42Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ig5koTElakoiDpzzCDvredc7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zj0bhtExfSXqdJ7Q7K99ENUB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mm8Xk5QuaZvm9qSZ9t8gn3BD.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/mupnyHdaCQMdOLm7L654cucb.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/MF7oWWrNSfcNx7JyDxINRe9l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KBLJqdYeBv0uXT4anqNdLyQM.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fUF4L47Y83TTrT7OioROxBb4.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/cyjG51HWU3yV2zNbxfT3y7ae.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AU1DKScN2XEsvelsCbdBwZEc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kAoQMBaPllcmTCRuMmAS5DQ5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/608k8gByAgBUMMYoWDDFrX7d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LBemmEDlRodGCOQzcUowLMGB.png?f=user_large)

:strip_exif()/f/image/47dtgDP9CWoEh1LWGTYvU03U.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/eKUrhXCaI11gagUfswkAkbVB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oOxRMqxEhtvXfl7kVNJojkwC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JXsYQLkwijpcLLGUdQPX1zRu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qpkNDjLmBTqjffO1GbnZ8I80.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7FV8rcDwNPFXkAnycHSTZw0r.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hcw53cyvMUCVGmrbwKvZeMd8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QVYOWJB7iUrIUCPWJvxjJyIY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JFKoLD8gy4nqqMZxV1mwUjwA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/BB8ODJthlwHpopqG0ZzUlR3v.jpg?f=fotoalbum_tile)