• Mavix
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-02 11:17
Fleximex schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:30:
[...]

Maar let dan wel op dat 6 KRO bijvoorbeeld niet hoeft te betekenen dat alle delen van het toetsenbord dat hebben. Een G15 (niet mechanisch maar toch) bijvoorbeeld heeft dus op sommige plekken 2 KRO, terwijl mijn Daskeyboard wel op alle plekken 6 KRO heeft. Ik weet niet hoe dat met andere meschanische toetsenborden zit.
Als ik het zo hoor, moet ik dus voor NKRO gaan?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:20
Mavix schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 14:16:
[...]

Als ik het zo hoor, moet ik dus voor NKRO gaan?
yup! ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Vanavond de knoop doorgehakt en een Das Keyboard Model S Professional Silent besteld, hopelijk snel binnen.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Anoniem: 452002
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wat een leuke topic. Ik heb ook een paar toetsenborden.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-05 09:39

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Anoniem: 452002 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 02:40:
Wat een leuke topic. Ik heb ook een paar toetsenborden.
WAUW, VERTEL MEER :>

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Mavix
  • Laatst online: 05-02 11:17
Dan nu de hamvraag: wat is een goedkoop NKRO toetsenbord? Of is er ergens een mooi overzichtje te vinden van NKRO toetsenborden, want dat miste ik in de topic start. En ik heb niet zo'n oude toetsenbord aansluiting op de pc, als dat uitmaakt.

• rolandmegens
  • Laatst online: 16:25
Ik heb zonet ook de qpad mk-50 (met brown switches) gekocht! Duurde het bij jullie lang voordat je hem binnen had?

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-05 10:22
MegaTronics schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:50:
Vanavond de knoop doorgehakt en een Das Keyboard Model S Professional Silent besteld, hopelijk snel binnen.
Netjes. Je zal er geen spijt van hebben. Weest trouwens niet bang als je de doos krijgt en denkt dat je de 'normale' versie hebt. Er staat nergens op dat het om de 'Silent' gaat.
Heb je 'm ook bij getdigital.de besteld? Ik had er daar ook een Key Cap Puller (€7) bijbesteld. Maar kreeg een WASD Key Set Professional (€17). Dat was wel nice.
Held.
Mavix schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:04:
[...]

Dan nu de hamvraag: wat is een goedkoop NKRO toetsenbord? Of is er ergens een mooi overzichtje te vinden van NKRO toetsenborden, want dat miste ik in de topic start. En ik heb niet zo'n oude toetsenbord aansluiting op de pc, als dat uitmaakt.
Je zal denk ik echt per product moeten kijken om ze dat hebben. Zoiets staat echt wel op de productsite, want het is een pluspunt.

[Edit]: De Corsair Vengeance K60 (en de K90 ook) heeft 20 KRO op USB. Weet niet of dat dan voor alle toetsencombinatie op het toetsenbord geldt. Deze is echter nog steeds 80-90 euro.

Op de K60 (en K90) productpagina staat dit:
Typical USB gaming keyboards are limited to the USB standard six-key rollover. The K60 features increased performance with a 20-key rollover implementation on USB at a blazing fast 1ms (1000 reports per second) reporting rate.

Op de Steelseries 6Gv2 productpagina staat dit:
When using USB, you can use up to 6 keys plus modifiers at the same time, which is the highest spec limit a USB connection can accommodate.

Dat spreekt elkaar dus keihard tegen 8)7.

Wat ik weet is dat: Als een toetsenbord Full NKRO heeft dan moet dat altijd op een PS/2 aansluiting zijn. Dus bij Full NKRO toetsenborden hoef je niet bang te zijn dat een bepaalde toetsencombinatie niet Full KNRO is. Alles is dat dan.
Bij USB is dat dus niet. Bepaalde toetsencombinaties kunnen dan slechts 3 KRO zijn terwijl de specs 6 KRO zeggen.

[Voor 30% gewijzigd door Fleximex op 21-03-2012 09:24]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 18:20

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

rolandmegens schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:20:
Ik heb zonet ook de qpad mk-50 (met brown switches) gekocht! Duurde het bij jullie lang voordat je hem binnen had?
Bij mij duurde het iets meer dan een week. Zondags besteld, de dinsdag in de volgende week had ik hem binnen. :) Het pakket bleef in mijn geval een beetje lang in het import centrum in Nederland hangen.

Tip als je wilt weten waar je pakket is (en je vermoed dat hij al in Nederland is), bel PostNL met de pakketcode die je uit Zweden ontving. Als het pakket daar al binnen is, kun je een 3S code krijgen waarmee het pakket binnen Nederland ook gevolgd kan worden. De Zweedse track&trace site blijft ook updates geven trouwens, die stopt niet na het exporteren.

Ben benieuw hoe je het toetsenbord vindt! Ik kan eigenlijk nergens anders meer tevreden op typen :'(

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:34
rolandmegens schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:20:
Zie hierboven zelfde tijd gepost :X

[Voor 39% gewijzigd door Rendiertje op 21-03-2012 09:23]

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Fleximex schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:30:
[...]

Netjes. Je zal er geen spijt van hebben. Weest trouwens niet bang als je de doos krijgt en denkt dat je de 'normale' versie hebt. Er staat nergens op dat het om de 'Silent' gaat.
Heb je 'm ook bij getdigital.de besteld? Ik had er daar ook een Key Cap Puller (€7) bijbesteld. Maar kreeg een WASD Key Set Professional (€17). Dat was wel nice.
Yep, bij getdigital besteld zonder Key Cap Puller.

• Fleximex
MegaTronics schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 09:28:
[...]

Yep, bij getdigital besteld zonder Key Cap Puller.
Ik heb nog eens gekeken. Op de doos en op het toetsenbord staat nergens dat het om een Silent gaat. Je kan het alleen weten daar een toets eruit te halen en dan kijken of de switch bruin is :p (je hoort het verschil tussen blue en brown natuurlijk ook wel).
Op de doos staat ook de slogan "The keyboard that clicks", maar dat geldt alleen voor de normale versie. Apart.
Wat fijn is, is dat je geen driver hoeft te installeren. Het toetsenbord is Plug and Play.

[Voor 5% gewijzigd door Fleximex op 21-03-2012 09:35]

• ChojinZ
Mavix schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:04:
[...]

Dat is best wel een lastige hamvraag. ;) Ik zou zelf ook graag een lijstje willen zien. Maar ik ben deze ook nog niet tegen gekomen. Het enige wat je kan doen is per tobo de specs opzoeken. Maar das best wel veel werk.
Fleximex schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:30:
[...]

Dat spreekt elkaar dus keihard tegen 8)7.

Wat ik weet is dat: Als een toetsenbord Full NKRO heeft dan moet dat altijd op een PS/2 aansluiting zijn. Dus bij Full NKRO toetsenborden hoef je niet bang te zijn dat een bepaalde toetsencombinatie niet Full KNRO is. Alles is dat dan.
Bij USB is dat dus niet. Bepaalde toetsencombinaties kunnen dan slechts 3 KRO zijn terwijl de specs 6 KRO zeggen.
Klopt. Die tegenstrijdigheden kom ik ook telkens tegen. En wat ik ook niet snap:
NKRO werkt alleen via PS2. Maar een PS2 naar USB verloopstekker werkt ook (getest op de TT Meka). Hoe kan het dat USB-verloopje dan toch NKRO ondersteund. Vragen, vragen, vragen..... ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ChojinZ schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:43:
[...]
Klopt. Die tegenstrijdigheden kom ik ook telkens tegen. En wat ik ook niet snap:
NKRO werkt alleen via PS2. Maar een PS2 naar USB verloopstekker werkt ook (getest op de TT Meka). Hoe kan het dat USB-verloopje dan toch NKRO ondersteund. Vragen, vragen, vragen..... ;)
Bedoel je dat de NKRO nog steeds 100% werkt als je er een USB converter tussen stopt? Want zonder speciale drivers lijkt me dat inderdaad vrij bijzonder.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• ChojinZ
Cloud schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:51:
[...]

Bedoel je dat de NKRO nog steeds 100% werkt als je er een USB converter tussen stopt? Want zonder speciale drivers lijkt me dat inderdaad vrij bijzonder.
Yup! Dat bedoel ik. En ik weet, dat zou niet mogelijk moeten zijn. Maar mijn Meka slaagt voor alle NKRO testen die ik heb gedaan. 8)7

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 00:19

Frostbite

🤦🏻‍♂️

zijn de red Cherry switches een soort browns zonder klik ?

[Voor 16% gewijzigd door Frostbite op 21-03-2012 13:15]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ChojinZ schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 13:00:
[...]

Yup! Dat bedoel ik. En ik weet, dat zou niet mogelijk moeten zijn. Maar mijn Meka slaagt voor alle NKRO testen die ik heb gedaan. 8)7
Weet je zeker dat je meer dan 6 toetsen afgezien van de modifier keys ingedrukt hebt? Dus bijvoorbeeld QWERTYUIOP tegelijkertijd? Want goede USB toetsenborden hebben 6KRO met 4 modifier keys tegelijkertijd. In de praktijk zul je dus waarschijnlijk geen problemen tegenkomen, maar écht NKRO schijnt het niet te zijn.

Dit is wat ik ervan begrepen heb, er loopt hier vast wel een expert rond die weet of dit klopt of niet. ;)

• ChojinZ
Cloud schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 13:26:
[...]

Weet je zeker dat je meer dan 6 toetsen afgezien van de modifier keys ingedrukt hebt? Dus bijvoorbeeld QWERTYUIOP tegelijkertijd? Want goede USB toetsenborden hebben 6KRO met 4 modifier keys tegelijkertijd. In de praktijk zul je dus waarschijnlijk geen problemen tegenkomen, maar écht NKRO schijnt het niet te zijn.

Dit is wat ik ervan begrepen heb, er loopt hier vast wel een expert rond die weet of dit klopt of niet. ;)
Yup, 100%

Deze test heb ik gedaan:
http://www.microsoft.com/...KeyboardGhostingDemo.aspx
Is weliswaar voor ghosting maar je kunt hem ook gebruiken voor NKRO testjes. of ik nu 5, 10, 15 of 20 toetsen aansla, elke toets ligt groen op.

• Fleximex
Sc0rPi0N schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 13:06:
zijn de red Cherry switches een soort browns zonder klik ?
Brown klikt niet.

Black (60g) en Red (45g) - niet Tactile, niet Clicky.
Brown (45g) en Clear (55g) - Tactile, niet Clicky.
Blue (50g) - Tactile, Clicky.

• Rendiertje
ChojinZ schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 13:48:
[...]

Yup, 100%

Deze test heb ik gedaan:
http://www.microsoft.com/...KeyboardGhostingDemo.aspx
Is weliswaar voor ghosting maar je kunt hem ook gebruiken voor NKRO testjes. of ik nu 5, 10, 15 of 20 toetsen aansla, elke toets ligt groen op.
Misschien magische Usb :+

Ik weet dat de Razer Marauder, het softwarematig geprobeerd heeft maar dan schijnt poep te zijn...

Alles werkt dus, misschien dan de Usb converter het zelf wel aan kan, alleen de USB kabel zelf niet, maar dat lijkt me sterk...

• ChojinZ
Rendiertje schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:52:
[...]

Misschien magische Usb :+

Ik weet dat de Razer Marauder, het softwarematig geprobeerd heeft maar dan schijnt poep te zijn...

Alles werkt dus, misschien dan de Usb converter het zelf wel aan kan, alleen de USB kabel zelf niet, maar dat lijkt me sterk...
Ik ga het in iedergeval vanavond nogmaals checken. Begin nu steeds meer aan mezelf te twijfelen... :X

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Heb nog wat gelezen hier en daar. (bron)

De 6 keys + 4 modifiers via USB schijnt een limitatie in de USB-HID implementatie voor toetsenborden zelf te zijn. Dat betekent dat je zonder speciale drivers en truukjes, hier niet omheen kan. Een manier om er omheen te werken is de keys te queuen en dus achter elkaar door te sturen en dan middels de driver goed te verwerken. Het zou dus prima neer kunnen komen op een goede KRO maar écht NKRO kan het op dit moment schijnbaar onmogelijk zijn.

Aangezien 6KRO al ruim voldoende is, denk ik ook niet dat Microsoft puur hierom hun USB-HID implementatie aan gaat passen om meer te ondersteunen :+

[Voor 9% gewijzigd door Cloud op 21-03-2012 15:06]

• Niet online
Ik heb er maar een paar hoor. 8)7
Er zijn wel 10KRO USB keyboards, zoals de MK85 van Qpad, de Noppoo Mini gaming en een Cherry keyboard (type vergeten, staat op de verpakking).

Geen idee waarom het daar wel kan, waarschijnlijk een aangepaste driver / betere registratie optie (b.v. alternerend iedere ms een andere char doorsturen en zo de USB polling efficienter gebruiken wellicht?)

De concept opvolger van die Optimus Maximus (a €€€.€€€.€€€) had volgens mij ook NKRO terwijl die toch echt met USB werkt.

Hier die MS test even gedaan met de Stealth Black Widow. Sommige combinaties krijg ik maar maximaal 5 keys tegelijk ingedrukt, sommige dingen als dubbelshift + chars geeft zelfs maar 4 registraties en géén met sommige knoppen. Shift+Shift+W, R en Y is b.v. niet mogelijk.

Hoe dan ook, ik heb er bij normaal gebruik nog geen last van gehad, maar jammer is het wel.

===
Ehh, ja, je bent een behoorlijke verzamelaar lijkt mij zo... Maar waarom nou zo'n vreemde post als binnenkomer hier op T.net? (gisteren geregistreerd, geen activiteiten en enkel die ene zin posten)

Maar hoe ben je zo ver gekomen zoveel keyboarden bij elkaar te sparen!?

[Voor 21% gewijzigd door djunicron op 21-03-2012 16:57]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

djunicron schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:53:
[...]

Geen idee waarom het daar wel kan, waarschijnlijk een aangepaste driver / betere registratie optie (b.v. alternerend iedere ms een andere char doorsturen en zo de USB polling efficienter gebruiken wellicht?)

[...]
Ongetwijfeld hebben ze er iets omheen bedacht ja. Moet ook wel, want meer dan 6KRO past er simpelweg niet in het USB-HID datapacket. Waarschijnlijk dus alterneren met een speciaal code char o.i.d. Zal wel redelijk complex zijn, zeker als je hoort dat niet iedere fabrikant die het probeert er ook daadwerkelijk in slaagt ;)

Ik heb mijn MK-50 ook gewoon op PS2 gezet; ben allang blij dat ik nog zo'n poortje heb. Sowieso, zelfs al zou je een mechanisch toetsenbord op USB aansluiten is het ook niet erg. De 6KRO die je krijgt is al veel beter dan vrijwel alle niet-mechanische toetsenborden. Er zijn maar weinig praktijk situaties waarin je meer dan 6 nodig hebt.

• NeilForeal
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01-2022
De beperking van 6KRO heeft alles te maken met de usb PORT, niet de usb PLUG. Een usb port werkt op een bepaalde manier en ontvangt op een bepaalde manier signaal en stuurt dat door naar je computer.

Een usb plug zelf is niet beperkt, daarom werkt full NKRO ook als er een usb naar ps/2 stukje tussen zit. Het gaat om de port!

Sommige toetsenborden claimen meer dan 6KRO te hebben en dat heeft te maken met caching en drivers. Dat is sowieso nooit 'plug and play' en het geeft ook veel problemen. De marauder heeft een caching systeem die anti ghosting 'faked' en dat geeft erg veel problemen.

Een PS/2 port injecteert commands rechtstreeks in het hart van je computer, bij een usb port zit de processor ertussen. In het kader van 'alleen het beste is goed genoeg' zou ik alleen daarom al nooit een mechanisch toetsenbord op USB aansluiten. Dat is als een Ferrari met 6 inch velgen.

• Niet online
De beste truck voor meer dan 6KRO over USB is een soort USB hub in het toetsenbord te bouwen, zodat het toetsenbord als meerdere toetsenborden wordt aangesloten, driver erbij, klaar. Zie Noppoo keyboard bijvoorbeeld.

Meer dan 6KRO is trouwens de spreekwoordelijke gouden audio kabel connector. Totaal overbodig met als enig doel interessantdoenerij. >:) De mechanical keyboard freaks (kom eens langs op deskthority.net) lachen vriendelijk hierom. Zelfs de custom keyboards en controllers uit Korea (het heilige toetsenbordland) zijn gewoon USB. Waarom? Simpelweg omdat in werkelijkheid niemand 7 toetsen tegelijk indrukt. Toch is NKRO belangrijk - het is een garantie dat je 6KRO altijd werkt en je geen rare ghosting effecten krijgt bij bepaalde combinaties.

Voor de leuk hier twee voorbeelden van mijn Koreaanse speelgoed.. ik moet de KMAC nog in elkaar zetten. Custom Koreaans toetsenbord met alu titanium anodized case, NKRO, mogelijkheid voor LEDs overal (meh), programmeerbaar. Met de Aikon controller kan je ieder toetsenbord programmeerbaar maken, en bijvoordeeld oude toetsenborden compatible maken met nieuwe computers.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-05 10:13
Ik heb hier nog een IBM Model-M staan, heel oud beestje. Uit 1987 geloof ik, maar werkt gewoon perfect op de oude MS-DOS computer waar hij vandaan komt. Echter op m'n moderne Windows 7 werkt het gewoon niet. Op internet veel problemen te lezen. Maar het is zo'n heerlijk toetsenbordje! Wat is nou een goede vergelijking? Vooral qua switches dan denk ik, cherry, black, pimpelpurple? :)

• NeilForeal
Anoniem: 452002 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:19:

Meer dan 6KRO is trouwens de spreekwoordelijke gouden audio kabel connector. Totaal overbodig met als enig doel interessantdoenerij. >:) De mechanical keyboard freaks (kom eens langs op deskthority.net) lachen vriendelijk hierom. Zelfs de custom keyboards en controllers uit Korea (het heilige toetsenbordland) zijn gewoon USB. Waarom? Simpelweg omdat in werkelijkheid niemand 7 toetsen tegelijk indrukt. Toch is NKRO belangrijk - het is een garantie dat je 6KRO altijd werkt en je geen rare ghosting effecten krijgt bij bepaalde combinaties.
Je vergeet dat 6KRO (=USB) bij veel toetsenborden alsnog feitelijk 3KRO is met bepaalde combinaties. En DAAR heb je wel last van. Ik lach vriendelijk om mensen die het onzin vinden ;-)

• Niet online
Ik lach vriendelijk om mensen die 3KRO 6KRO noemen.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Het wordt hier wel heel jolig op die manier :+ Volgens mij praten jullie enigszins langs elkaar heen. Wat webwit volgens mij probeerde te zeggen was wat ik ook al zei: als je een goed mechanisch toetsenbord (wat dus geen inherente ghosting heeft door de bouw) op USB aansluit je nog steeds 6KRO hebt. En die 6 is ruim voldoende voor de meeste toepassingen (Aziatische muziekgames daargelaten).

Als je een willekeurig Logitech toetsenbord aansluit middels USB heb je natuurlijk wel problemen met verminderde roll over.

@Neil
Of bedoel je nu te zeggen dat je zelfs bij goede mechanische toetsenborden, aangesloten met USB, minder dan 6KRO krijgt? Dan zou ik dat eens met mijn MK-50 moeten testen.

[Voor 15% gewijzigd door Cloud op 21-03-2012 20:42]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-05 21:38
Melkunie schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:25:
Ik heb hier nog een IBM Model-M staan, heel oud beestje. Uit 1987 geloof ik, maar werkt gewoon perfect op de oude MS-DOS computer waar hij vandaan komt. Echter op m'n moderne Windows 7 werkt het gewoon niet. Op internet veel problemen te lezen. Maar het is zo'n heerlijk toetsenbordje! Wat is nou een goede vergelijking? Vooral qua switches dan denk ik, cherry, black, pimpelpurple? :)
IBM model M's zijn buckling springs. Unicomp verkoopt ze nog. Volgens mij zijn ze te vergelijken met blues.

Even een vraagje, waarom staan de rest van de switches niet in de TS?

Black's:

Brown's:

Blue's:

Red's:

[Voor 32% gewijzigd door naarden 4ever op 21-03-2012 20:43]

• NeilForeal
Melkunie schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:25:
De karakteristieke 'klik' komt het meest in de buurt van de blue switches. Heerlijke herrie ;-) Het voelt wel net wat anders en wat lichter.

• naarden 4ever
NeilForeal schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:44:
[...]

De karakteristieke 'klik' komt het meest in de buurt van de blue switches. Heerlijke herrie ;-) Het voelt wel net wat anders en wat lichter.
Precies, de model M heeft buckling spring. Blue's zijn wat lichter (5-10g) en zijn het niet helemaal. Buckling spring zijn veren die omklappen. Bij blue's is dat niet zo, zoals bovenstaand. Maar qua aanslag en geluid is het het type wat het dichtst in de buurt komt. Als je iets lichtere toetsen wilt, moet je eens kijken naar browns. Maar browns hebben wel minder geluid. :S

[Voor 3% gewijzigd door naarden 4ever op 21-03-2012 20:47]

• ChojinZ
Cloud schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 13:26:
[...]

Omg.... durf het bijna niet te zeggen.... :X maar ik heb nog eens gekeken en... de converter is een usb naar ps2 en niet van ps2 naar usb 8)7

Verklaart meteen waarom NKRO dus wel werkt. Zoals NeilForeal ook al aangaf: het gaat uiteindelijk om de usbport en niet de stekker.
Cloud schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:38:

Of bedoel je nu te zeggen dat je zelfs bij goede mechanische toetsenborden, aangesloten met USB, minder dan 6KRO krijgt? Dan zou ik dat eens met mijn MK-50 moeten testen.
De KRO registratie is volgens mij afhankelijk de matrix en de beperking van usb. Dus als een mechanisch tobo NKRO ondersteund zal het onder USB altijd 6KRO zijn (tenzij er software geinstalleerd word. Lees her en der berichten over 18kro via usb met software/drivers)

[Voor 25% gewijzigd door ChojinZ op 21-03-2012 21:24]

• Fleximex
Mijn Daskeyboard geeft gelukkig, met USB, werkelijk 6 KRO (alle toetsencombinaties kunnen). Het toetsenbord stuurt ook alle 6 de toetsen door als ik, bijvoorbeeld in een tekstverwerker, 6 toetsen tegelijk indruk.
Heeft PS/2 in mijn geval dan nog voordelen t.o.v. USB? Ik druk toch nooit 7 toetsen tegelijk in.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Fleximex schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:13:
Mijn Daskeyboard geeft gelukkig, met USB, werkelijk 6 KRO (alle toetsencombinaties kunnen). Het toetsenbord stuurt ook alle 6 de toetsen door als ik, bijvoorbeeld in een tekstverwerker, 6 toetsen tegelijk indruk.
Heeft PS/2 in mijn geval dan nog voordelen t.o.v. USB? Ik druk toch nooit 7 toetsen tegelijk in.
Minimaal maar het is er wel: PS/2 werkt rechtstreeks, USB input moet verwerkt worden door Windows en kost dus meer processortijd. Verder is er geen verschil afgezien van het feit dat je ene USB poort extra overhoudt. Maar ik verwacht niet dat dat schokkend is :+

In principe is het zo dat áls je de mogelijkheid hebt om het toetsenbord op PS/2 aan te sluiten, ik dat altijd zou doen. USB heeft geen voordelen, alleen maar nadelen; al zijn dat dan kleine nadelen. :)

• Fleximex
Cloud schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:40:
[...]

Minimaal maar het is er wel: PS/2 werkt rechtstreeks, USB input moet verwerkt worden door Windows en kost dus meer processortijd. Verder is er geen verschil afgezien van het feit dat je ene USB poort extra overhoudt. Maar ik verwacht niet dat dat schokkend is :+

In principe is het zo dat áls je de mogelijkheid hebt om het toetsenbord op PS/2 aan te sluiten, ik dat altijd zou doen. USB heeft geen voordelen, alleen maar nadelen; al zijn dat dan kleine nadelen. :)
USB heeft wel als voordeel dat je het op elk moment aan kan sluiten. PS/2 moet vóór dat Windows gestart wordt aangesloten zijn.
Ik neem aan dat de processortijd zo minimaal is, dat je er totaal niks van merkt. Tegenwoordig hebben moederborden toch 10+ USB poorten, zo ook de mijne.
Ik denk dat ik hem op USB laat zitten :).

[Voor 7% gewijzigd door Fleximex op 22-03-2012 12:55]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Klopt helemaal! Dat voordeel was ik vergeten, maar ik wissel dan ook vrijwel nooit qua toetsenbord. Niet aan gedacht :)

Daarnaast kan je op USB meer soorten commands sturen, juist omdat het indirect is.

Zo ver ik weet werken de meeste macro-toesten alleen op USB. Ik weet dat ze wel bestaan op PS/2, maar die bordjes zijn al tijden niet meer te krijgen.

Nou moet ik zeggen dat ik tot op heden amper gebruik heb gemaakt van macro-toesten. Ik gebruik ze daarnaast eigenlijk alleen om hele lange sequences te pasten. B.v. als ik lange terugkomende stukken code wil neerzetten en af-invullen, als een applicatie geen sniplets oid heeft. Ook in photoshop kan ik misschien die koppelingen die ik nooit kan onthouden toevoegen. Maar beter leer ik ze gewoon wel natuurlijk.

• naarden 4ever
nvm

[Voor 255% gewijzigd door naarden 4ever op 23-03-2012 14:00]

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 16:39

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Mischien onder lotgenoten niet zo'n gekke vraag ...

Ik heb een Razer Blackwidow en ik vind het een heerlijke ramplank. Alleen wat me een beetje stoort is dat een aantal toetsjes anders zijn gaan klinken. De '1' bijvoorbeeld klikt niet meer, het werkt allemaal perfect dus dat is geen probleem verder. Zul je je afvragen waar ik dan om zeur ... Het leid af. Als ik tijdens het gamen of zelfs gewoon typen soms dat klikje niet hoor raak ik in de war :s.

Lijkt mij dat dit normaal 'slijtage' is door veelvuldig gebruik van bepaalde toetsjes maar is er wat aan te doen?
InflatableMouse schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:14:
Mischien onder lotgenoten niet zo'n gekke vraag ...

Ik heb een Razer Blackwidow en ik vind het een heerlijke ramplank. Alleen wat me een beetje stoort is dat een aantal toetsjes anders zijn gaan klinken. De '1' bijvoorbeeld klikt niet meer, het werkt allemaal perfect dus dat is geen probleem verder. Zul je je afvragen waar ik dan om zeur ... Het leid af. Als ik tijdens het gamen of zelfs gewoon typen soms dat klikje niet hoor raak ik in de war :s.

Lijkt mij dat dit normaal 'slijtage' is door veelvuldig gebruik van bepaalde toetsjes maar is er wat aan te doen?
Je kunt altijd nieuwe switches bestellen. Ik geloof dat ze tussen de $1,70 (black?) en €3,45 (blue) kosten per stuk. Hangt er wel een beetje vanaf waar je ze besteld. Gemiddeld zouden ze allen 5-500 miljoen aanslagen mee moeten gaan.

In principe zou dit merk-onafhankelijk moeten zijn, maar ik vraag me toch af of dit niet komt door hoe Razer z'n switches (niet erg) vast heeft gezet. Wat bij trouwens ook opvalt is dat bij mij ook diverse knoppen gewoon anders klinken (met name spatie, enter, shift, ctrl, numlock toesten, pijljes en normale karaters.), maar echt een probleem vind ik dat niet, dat weet je teminste als je er aan gewend bent, waar je ongeveer aan het aanslaan was.

Het kan zijn dat als alleen de klik weg is, de knop herhaaldelijk hard schuin ingedrukt is waardoor het klikarmpje (die ook de registratie doet) niet meer genoeg ruimte krijgt om een duidelijke klik te geven. Iets anders kan ik me namelijk niet voorstellen... Of heb je dagelijks superfanatiek SC2 gespeeld en dus 20x per minuut de 1 geraakt? (dan ben je er na zeg 10 miljoen keer = 8300 uur spelen wel doorheen ja)

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Zo, het Das keyboard is binnen, wel even wennen aan het nieuwe tikken. :p

• ChojinZ
djunicron schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:08:
[...]

Je kunt altijd nieuwe switches bestellen. Ik geloof dat ze tussen de $1,70 (black?) en €3,45 (blue) kosten per stuk. Hangt er wel een beetje vanaf waar je ze besteld. Gemiddeld zouden ze allen 5-500 miljoen aanslagen mee moeten gaan.
Das wel prijzig. Volgens mij kan je dan beter gezamelijk 1 tobo kopen en daar de switches uit slopen en deze verdelen. :P

ChojinZ schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:40:
[...]

Das wel prijzig. Volgens mij kan je dan beter gezamelijk 1 tobo kopen en daar de switches uit slopen en deze verdelen. :P
Inderdaad, maar wie gaat dat doen...

Ik nomineer InflatableMouse, laat hem z'n BWidow slopen en een nieuwe kopen, dan kunnen we bij hem vanaf nu terecht voor €2,- MX blue switches. O-)

In de tussentijd: http://www.ebay.nl/itm/Ch...balls&hash=item3a6d3f41fa

Ik had eerst ook een Duitse firma gevonden die ze voor iets gunstigere prijzen had, maar dan kwam dan weer verzendkosten bij.

• ChojinZ
djunicron schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 17:04:
[...]

Meedoen is voor mij geen probleem. Organiseren wel... O-)
[...]

Ik nomineer InflatableMouse, laat hem z'n BWidow slopen en een nieuwe kopen, dan kunnen we bij hem vanaf nu terecht voor €2,- MX blue switches. O-)
Geeneens zo slecht idee. Denk dat als je switches te koop zet in V&A dat je best weleens reactie's zou kunnen krijgen!

ff snel rekenen wat een 6Gv2 mij oplevert aan switches ;)

• Fleximex
MegaTronics schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:34:
Zo, het Das keyboard is binnen, wel even wennen aan het nieuwe tikken. :p
En hoe typt ie?
Ik vind het echt zo'n genot om er op te typen. Ik heb hem al (dik) een maand, maar heb nog steeds de neiging om Word te openen en random 'shit' te gaan typen; gewoon, omdat ie zo fijn typt :P
Het fijne aan de browns (je had toch silent?) is dat 'dubbeltappen' erg goed gaat. Het beste van alle switches.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

[...]

In de tussentijd: http://www.ebay.nl/itm/Ch...balls&hash=item3a6d3f41fa

Ik had eerst ook een Duitse firma gevonden die ze voor iets gunstigere prijzen had, maar dan kwam dan weer verzendkosten bij.
Haha grapjassen.

De eerste die ik verkoop zijn natuurlijk degene die niet goed meer klikken he O-)

Was sowieso wel van plan om em een keer los te halen, want ik wil dat glossy mat maken, maar goed da's weer een heel ander verhaal.

Maar zo te zien kan je dus beter een oud IBM of Cherry keyboard kopen (of zelfs gratis ophalen, marktplaats?) waar die blues in zitten. Lijkt me iets economischer.
InflatableMouse schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 22:16:
[...]
Was sowieso wel van plan om em een keer los te halen, want ik wil dat glossy mat maken, maar goed da's weer een heel ander verhaal.

Maar zo te zien kan je dus beter een oud IBM of Cherry keyboard kopen (of zelfs gratis ophalen, marktplaats?) waar die blues in zitten. Lijkt me iets economischer.
Of gewoon toch doen en de huidige (met winst!!!) verkopen dus, stukje bij stukje.

En daarvan kan je dan een mooie Stealth Edition kopen, want die is (mooi!) mat. Persoonlijk vind ik de glimmende toch net wat minder inderdaad, maar ik zou er geen moeite mee hebben een "normale" Black Widow te moeten gebruiken. Vergeleken met een lichtere glans als op de Das Keyboards is het toch wel even anders alleen...

Maar dan even zonder de gekheid; hoe wilde je dat mat gaan maken? Zelf powdercoaten lijkt me toch een heel klus en gezien de ondergrond lastig te realiseren. Alles heel netjes dun opschuren lijkt me al een behoorlijke klus, als het niet perfect strak is ga je het zien, als het plastic niet helemaal consistent is onder de topcoating ga je het zien, etc etc.

• Niet online
Ik heb het meeste al opgehaald hoor, van marktplaats. >:)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

djunicron schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 00:02:
[...]

Maar dan even zonder de gekheid; hoe wilde je dat mat gaan maken?
Heel makkelijk hoor. Fijn schuurpapier en niet te hard drukken. Heb ik vaker gedaan met andere dingen en geeft een heel mooi mat effect, je moet alleen zorgen dat je het egaal houd. Daarom dus niet te hard drukken en de druk gelijk houden.

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 09:24
Leuk onderwerp, heb zelf een Dell AT-101W (5 euro op marktplaats :)), een van de laatste klik toetsenbordjes van Dell. Daarvoor had ik ook een kliktoetsenbord, maar die had geen windows toetsen. Deze is nieuw genoeg om wel windows toetsen te hebben. Dit Dell toetsenbord is volgens mij gewoon een IBM toetsenbord - correctie, net gelezen dat er ALPS switches in zitten - . Ik vind de het super tikken, maar inderdaad, het maakt wel wat meer geluid.
Ik houd deze post in de gaten voor het geval mijn Dell een keer stukgaat. Dan zal ik toch aan 1 van die nieuwe klik toetsenborden moeten. Wil dan wel blue switches, dat lijkt volgens mij het meest op de oude IBM rammelplanken.

[Voor 4% gewijzigd door canth op 25-03-2012 21:15]

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 21:49
Zit te denken om een mechanisch toetsenbord aan te schaffen. Ga het toetsenbord voornamelijk gebruiken voor gamen (BF3 en StaCraft, dus niet speficiek een FPS of een RTS) en het typen van projecten voor school.
Ik wil wel graag toetsen met enige tactile feedback, Red/Black switches vallen hierdoor al af. Tussen Blue en Brown zit ik te twijfelen.

€100,- inclusief verzenden is voor mij wel de richtprijs. Eigenlijk kom ik uit op de QPAD MK-50, met Brown switches. De extra functies van de MK-80 vind ik het geld niet waard. Het enige minpuntje vind ik dat de mediatoetsen Fn-toetsen zijn. Ik gebruik liever aparte toetsen.

Of heb ik nog een toetsenbord over het hoofd gezien, met aparte mediatoetsen?

[Voor 5% gewijzigd door ihre op 26-03-2012 23:25]

ihre schreef op maandag 26 maart 2012 @ 00:27:
Zit te denken om een mechanisch toetsenbord aan te schaffen. Ga het toetsenbord voornamelijk gebruiken voor gamen (BF3 en StaCraft, dus niet speficiek een FPS of een RTS) en het typen van projecten voor school.
Ik wil wel graag toetsen met enige tactile feedback, Red/Black switches vallen hierdoor al af. Tussen Black en Brown zit ik te twijfelen.

€100,- inclusief verzenden is voor mij wel de richtprijs. Eigenlijk kom ik uit op de QPAD MK-50, met Brown switches. De extra functies van de MK-80 vind ik het geld niet waard. Het enige minpuntje vind ik dat de mediatoetsen Fn-toetsen zijn. Ik gebruik liever aparte toetsen.

Of heb ik nog een toetsenbord over het hoofd gezien, met aparte mediatoetsen?
Razer Black Widow met Blue (normale editie) of Stealth met Brown. (de non-backlight versies zijn voor €95 thuisgestuurd via razers' eigen winkel)
Je zou nog in Chinese online winkels naar Ducky, Nopoo of Leopold kunnen kijken, die bouwen naar mijn mening ook bijzonder goede keyboards, maar de verzendtijd gaat wel van 2 (razer) a 6 (QPAD) naar 14+ dagen. Daarbij moet ik opmerken dat deze merken wel allemaal geweldig stevige producten leveren.

Black heeft geen tactiele feedback, zoals je al aangeeft, dus ik neem aan dat je Blue bedoelt.

De QPADs zouden wel minder fouten hebben dan de Razers, maar goed, ik heb nog niets slechts over QPAD gelezen en wel wat klachten over Razer... Er zijn maar weinig keyboards op gamers gericht met de Browns eigenlijk, alleen de high end keyboard bouwers bieden ze aan eigenlijk. Persoonlijk vind ik het erg goed werken voor zowel BF3 (en andere shooters) als wel als voor SC2. (heerlijk zelfs)

• Rynji
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 12:26
Filco Majestouch 2 bestelt (gamegear.be) met brown switches en een setje rood WASD + Esc keycaps.
Rode keycaps, omdat ik het er mooi uit vind zien en mijn monitor (BenQ XL2420T) is ook zwart met rode afwerking.

Dat gaat er zo uit zien:

Foto van internet

Kan in ieder geval niet wachten!

5800X3D - RTX3080 - 1440p@270Hz Inventaris

• ihre
djunicron schreef op maandag 26 maart 2012 @ 01:34:
[...]

Razer Black Widow met Blue (normale editie) of Stealth met Brown. (de non-backlight versies zijn voor €95 thuisgestuurd via razers' eigen winkel)
Je zou nog in Chinese online winkels naar Ducky, Nopoo of Leopold kunnen kijken, die bouwen naar mijn mening ook bijzonder goede keyboards, maar de verzendtijd gaat wel van 2 (razer) a 6 (QPAD) naar 14+ dagen. Daarbij moet ik opmerken dat deze merken wel allemaal geweldig stevige producten leveren.

Black heeft geen tactiele feedback, zoals je al aangeeft, dus ik neem aan dat je Blue bedoelt.

De QPADs zouden wel minder fouten hebben dan de Razers, maar goed, ik heb nog niets slechts over QPAD gelezen en wel wat klachten over Razer... Er zijn maar weinig keyboards op gamers gericht met de Browns eigenlijk, alleen de high end keyboard bouwers bieden ze aan eigenlijk. Persoonlijk vind ik het erg goed werken voor zowel BF3 (en andere shooters) als wel als voor SC2. (heerlijk zelfs)
Je hebt gelijkt, ik bedoelde inderdaad de Blue switches.

Heb gezocht naar borden van Noppoo, Ducky en Leopold, maar kom toch weer bij QPAD uit. Of QUMAX, alleen lijkt dat gewoon een MK-50. :P

Newegg levert natuurlijk niet buiten de VS, dus denk dat ik a.s. week een bestelling bij Qpad.se ga plaatsen.

[Voor 4% gewijzigd door ihre op 26-03-2012 03:12]

• Rendiertje
En ook Cooler Master komt met een mechanische toetsenbord.

Link 1:
Toetsenbord Link 1

Link 2:
Toetsen bord link 2

• Rynji
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 12:26
Jammer dat het ook zo'n toetsenbord met allemaal poespas om de behuizing etc. is, maar dat heb je met alle "game" keyboards.

5800X3D - RTX3080 - 1440p@270Hz Inventaris

• ihre
Rynji schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:56:
Jammer dat het ook zo'n toetsenbord met allemaal poespas om de behuizing etc. is, maar dat heb je met alle "game" keyboards.
Helemaal met je eens, liefst zie ik gewoon een simpel doch doeltreffend bord zoals een Ducky: http://tigerimports.net/s...?l=product_detail&p=11454. Dit toetsenbord zie ik als alternatief voor de QPAD MK-50, alleen komt er bij die Ducky nog $50.45 shipping bij, met een totaalbedrag van zo'n $170,- Omgerekend zo'n 40 dollar meer dan de QPAD.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Rendiertje schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:07:
En ook Cooler Master komt met een mechanische toetsenbord.

Link 1:
Toetsenbord Link 1

Link 2:
Toetsen bord link 2
En zonder PS/2 aansluiting. Je zou verwachten dat een gaming crowd juist wel zou vallen voor de snelste interface die er is.
Die CM Trigger lijkt EXTREEM veel op de Black Widow. De keycaps (hoogte, vorm), layout en features zijn een 1 op 1, het enige verschil is dat de behuizing lager is, en de knoppen dus verder uitsteken vanaf de randen van het keyboard. (wat je dus alleen ziet en ergonomisch geen verschil maakt).

Kwa vormgeving best aardig, polssteun erbij wat wel prettig kan zijn en de keuze uit alle soorten switches. Jammer dat ze alleen rode backlighting hebben alleen. En dat het dus gelijk aan de blackwidow enkel usb is, ook al is het 1/1000 polling. Maar goed, door de macro toesten dus, en waarschijnlijk dus ook slechts 4-6 KRO.

• Rendiertje
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 00:01:
[...]

En zonder PS/2 aansluiting. Je zou verwachten dat een gaming crowd juist wel zou vallen voor de snelste interface die er is.
Het kan zijn dat er nog een losse adapter bijgeleverd wordt.
En ook gezien het feit dit Cooler Master eerste (?) (mechanische) toetsenbord is verwacht ik ook zeker geen hoogstandje.

Ik vind hem zelf wel een Out-door look hebben.

• ChojinZ
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 00:01:
[...]

Maar merk je daar ook iets van? Volgens mij is het verschil tussen ps/2 en usb te verwaarlozen...

Overigens vind ik het design best stoer. *me like* :Y)

[Voor 7% gewijzigd door ChojinZ op 27-03-2012 09:07]

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik denk dat ik binnenkort ook een toetsenbord ga aanschaffen met red switches.
Import komt dat op zo'n 132 euro (Leopold / Ducky) die als ik andere fora mag geloven dezelfde bouwkwaliteit heeft als de Filco.

Die leopold (elitekeyboards) lijkt me wel wat en dan met name de Tenkeyless Op zich zijn dat toetsen die ik thuis vrij weinig gebruik. Met een setje WASD toetsen en een keypuller denk ik dat ik het zo wel heb.

Die CM Trigger bevat ook rubber dome toetsen (Functie toetsen) heb ik al gezien. Volgens de leverancier gebruik je die toetsen zo weinig dat hiervoor gekozen is. PS2 aansluiting gezien de versnelling lijkt me toch wel een must (imho)

Kan iemand de TS aanpassen en daar de dubbele MX Black vervangen door de MX Red ?

[Voor 12% gewijzigd door Frostbite op 27-03-2012 17:55]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Rendiertje
Sc0rPi0N schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 09:30:

Kan iemand de TS aanpassen en daar de dubbele MX Black vervangen door de MX Red ?
[afbeelding]
Done :)

[Voor 51% gewijzigd door Rendiertje op 27-03-2012 09:38]

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

psst de tekst eronder mag je ook aanpassen... ;-)

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• Rendiertje
Sc0rPi0N schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 09:54:
[...]

psst de tekst eronder mag je ook aanpassen... ;-)
Momenteel op stage, ik zal is kijken wat ik tussendoor kan doen :X

Edit: Fixed beter zo? :>

[Voor 5% gewijzigd door Rendiertje op 27-03-2012 10:40]

• Blue_Entharion
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 19:12

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Gisteren wat koffie over mijn Razer Blackwidow Ultimate gemorst, durf hem niet aan te sluiten eigenlijk... Enig idee of ik hem uit kan spoelen? Openmaken heeft geen zin, want dan sloop ik hem.

Waarom zijn keyboards tegenwoordig nog niet waterproof btw :(

[Voor 14% gewijzigd door Blue_Entharion op 27-03-2012 12:07]

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Mwah, waterproof valt nog redelijk mee...

Suiker in water is al een heel ander verhaal. En koffie bevat ook nog eens een hele hoop olie (goede koffie tenminste).

Je kunt wel je keyboard afspoelen. Dan heb je in ieder geval de plakkerigheid voor een heel deel opgelost. Maar de stoffen in het water die achterblijven na het drogen kunnen net zo goed sluiting veroorzaken. Daar zal je toch iets mee moeten doen vrees ik.
Openmaken is één oplossing, alles wegspoelen met een hoog % alcohol is een andere optie (dat droogt snel en verdringt andere stoffen, en is dus maar een paar % water).

Persoonlijk zou ik toch met beleid het ding uit elkaar halen. Of in ieder geval de keycaps eraf halen voor het uitspoelen. Er zitten trouwens als ik hier in het ding kijk, wat gaatjes in de switch-vloer, daar zitten geen schroefjes onder, ik denk dat deze in de onderkant van de behuizing uitkomt. Het zou best kunnen zijn dat dit toch een soort drain is. Haal de onderkant eraf en je weet het. Het is toch duidelijk genoeg waar de snaps zitten? (tip: bovenkant (waar de kabel zit, de twee blokjes))

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Ik heb er al 6 schroeven uitgedraaid, 4 onder de rubbertjes, 2 onder kapjes, maar ik kreeg hem niet open, maar ik lees overal dat je hem moet slopen om hem verder open te maken... Ik heb hem pas 2 maanden, zou hem het liefst nog een beetje heel laten.

Onder de caps zitten inderdaad gaatjes, geen idee waarvoor eigenlijk, liever had ik gewoon een drain gangetje naar de onderkant zodat het er langs liep, ipv de contactgevoelige electronica in.

Het was goedkope perla pad koffie van de AH, niet dat het wat uitmaakt denk ik... zonder suiker iig.

Ik denk dat ik het eens ga proberen met wat alcohol o.i.d. Op dit moment staat ie op z'n kant zodat het niet uit kan lopen naar de rest van het bord, geen idee hoeveel koffie er nog in zit.

[Voor 6% gewijzigd door Blue_Entharion op 27-03-2012 13:08]

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

• skullsplitter
  • Laatst online: 28-04 17:23

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Ik zit sinds het overlijden van mijn vorige toetsenbord op een goedkoop toetsenbord te tikken en wil graag dit jaar een nieuwe aanschaffen. Ik heb gekeken en kwam een beetje bij Corsair en Steelseries uit. Ik denk dat ik blauwe switches zoek qua gevoel, bruin eventueel ook.

www.avpnews.com

• ChojinZ
skullsplitter schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:04:
Ik zit sinds het overlijden van mijn vorige toetsenbord op een goedkoop toetsenbord te tikken en wil graag dit jaar een nieuwe aanschaffen. Ik heb gekeken en kwam een beetje bij Corsair en Steelseries uit. Ik denk dat ik blauwe switches zoek qua gevoel, bruin eventueel ook.
Hou er rekening mee dat de Corsair niet volledig mechanisch is. Ik geloof dat het nummerieke gedeelte uit rubberdome schakelaars bestaat.

• Rendiertje
skullsplitter schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:04:
je kan altijd even kijken bij Qpad.

Die hebben momenteel een actie waar je zelf je switches kan kiezen.

Qpadsite

• ihre
ChojinZ schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:26:
[...]

Hou er rekening mee dat de Corsair niet volledig mechanisch is. Ik geloof dat het nummerieke gedeelte uit rubberdome schakelaars bestaat.
Dat de Corsair niet helemaal mechanisch is klopt, maar dan gaat het om de esc, f1-f12 toetsen, het stukje met de Del/End/Home key, en de pijltjes. Na het zien van deze review heb ik de Corsair links laten liggen.

• Rendiertje
[...]

je kan het op deze foto makkelijk zien:
[url]http://http://tweakers.net/pricewatch/292248/corsair-vengeance-k90-%28international-english%29.html#tab:info[/url]

Op de foto zijn de "hoge" toetsen mechanisch de 'lagere' rubberdome.

• Niet online
ChojinZ schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 09:01:
[...]

Maar merk je daar ook iets van? Volgens mij is het verschil tussen ps/2 en usb te verwaarlozen...
Nee, aangezien dat ding op 1000hz polled. Maar als je goed let op de reclame voor "gamer"-gear dan laten ze geen kans onbenut om elk miniscuul verschil in snelheid als voordeel te noemen.

• rolandmegens
  • Laatst online: 16:25
Ik heb nu sinds een paar dagen de qpad mk-50 met brown switches. Ik moet zeggen dat dit echt super typt. Ben van ongeveer 115 words per minute met 3 fouten (engels) en 110 words per minute met 3 fouten (nederlands), gegaan naar:

Engels:
Words per minute (WPM)
124
Keystrokes
629
Correct words
117
Wrong words
1

Nederlands:
Woorden per minuut (WPM)
118
Toetsaanslagen
599
Correcte woorden
101
Verkeerde woorden
1

Toch een redelijk groot verschil, helemaal omdat ik er nog niet helemaal aan gewend ben (heb hem pas zo'n 3 dagen of zo)

• ihre
Zojuist heb ik de QPAD MK-50 met Brown Switches besteld, now the waiting game :>
Ja ach laat ik ook nog eens kijken, vandaag 2 weken verder ongeveer:

Woorden per minuut (WPM) 82
Toetsaanslagen 437
Inmiddels zit ik dus op het niveau van m'n Asus werklaptop met z'n sony chiclet knopjes. Behalve dat MX Brown wel lekkerder voelt en ik in Word een werkdocument met ~90 WPM voltype.

• skullsplitter

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

[...]

Ik heb nu een scissor-ramplankje geloof ik, en ik begin de aanslag een beetje moet te worden, sponzigheid. Maar wil wel graag dan gaan voor een mechanisch bord. Filco en Steelseries hebben als voordeel IMO dat ze simpele, tijdloze designs hebben. Bij de v7 zou ik gaan voor de setup met polssteun eromheen, omdat het me prettig lijkt werken.

www.avpnews.com

• Fleximex
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:53:
[...]

Nee, aangezien dat ding op 1000hz polled. Maar als je goed let op de reclame voor "gamer"-gear dan laten ze geen kans onbenut om elk miniscuul verschil in snelheid als voordeel te noemen.
Bij toetsenborden maakt de pollingrate veel minder uit dan bij muizen:

"Polling Rates and Response Times
While it is very useful for mice, it's just about meaningless for keyboards. Let's assume for a minute that all switches have the 5ms debouncing time of Cherry MX switches (which is being very generous). Even if you had super human speed and reflexes, every single key would be delayed by at least that much. So really, any polling rate over 200Hz (at best) is absolutely useless, and nothing but market hype. It may even be a bit detrimental, because you'd be wasting CPU time polling the keyboard unneededly. And unlike USB keyboards, PS/2 boards aren't polled at all. They simply send the signal to the PC whenever they are ready to, which causes a hardware interrupt, forcing the CPU to register that keystroke."

bron: http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide
Fleximex schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 21:02:
[...]

Bij toetsenborden maakt de pollingrate veel minder uit dan bij muizen:

"Polling Rates and Response Times
While it is very useful for mice, it's just about meaningless for keyboards. Let's assume for a minute that all switches have the 5ms debouncing time of Cherry MX switches (which is being very generous). Even if you had super human speed and reflexes, every single key would be delayed by at least that much. So really, any polling rate over 200Hz (at best) is absolutely useless, and nothing but market hype. It may even be a bit detrimental, because you'd be wasting CPU time polling the keyboard unneededly. And unlike USB keyboards, PS/2 boards aren't polled at all. They simply send the signal to the PC whenever they are ready to, which causes a hardware interrupt, forcing the CPU to register that keystroke."

bron: http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide
Jup, maar ik meen dat ongeacht de switch, zowel die van Alps (daar weet ik zeker van, die heb ik ook in m'n mixers gehad (Dateq, A&H)) als die van Cherry zouden een 2ms signaal delay hebben. Hoe dan ook, het verschil tussen een 1ms usb en ps2 keyboard zal te verwaarlozen zijn, mits de usb bus extra opgehouden wordt. In beide gevallen lees ik op dezelfde overclock.net dat je van een Das keyboard, Filco en Razer / Corsair 2ms krijgt.

• Melkunie
Weet er iemand zo een winkel in (de buurt van) Eindhoven waar je meerdere soorten switches kunt uitproberen?

• Niet online
Gloucestershire/The Keyboard Company is het meest in de buurt. Is wel flink doorfietsen.

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-11-2022
Zojuist de QPad MK-50 met MX brown switches besteld! Afgelopen 8 jaar op een logitech ultra flat toetsenbordje getypt, ik ben erg benieuwd naar het verschil en of het bevalt of niet. Het is tenslotte wel een hoop geld voor een toestenbord en je kan het eigenlijk nergens testen. Maar na aanleiding van alle positieve verhalen in dit topic en andere websites over mechanicshe toetstenborden toch maar overstag gegaan.

Heb voor de browns gekozen omdat ik erop wil typen en Starcraft spelen. Ook het idee dat het minder lawaai maakt staat me wel aan.

Het valt me wel tegen dat je zo goed moet zoeken voor keyboards met brown switches. Deze Qpad was eigenlijk de enige die via een Europese website verkrijgbaar was, in plaats van dubieuze importsites. (60 dollar verzendkosten, maar geen tracking informatie, yeah right...). Hij is met 80 euro +20 verzenden aan de relatief goedkope kant, maar ik heb m'n hele leven op 10 euro toetsenborden gewerkt dus ik vind het wel mooi zo. Nu de post afwachten!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Hebben jullie mischien ook kaas gegeten van keycaps? Ik heb zelf o.a. 2 filco's waar de key's echt TE shiny zijn geworden. Hebben jullie toevallig goede tips voor nieuwe keycaps? Ideaal gesproken ga ik voor blanko keys. Ik zal al wat over PBT's of ABS waarvan het zo te zien PBT's moeten worden.

Liefst uit china (heb zelf een (prive) verstuur clubje in china :) )

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Melkunie
Anoniem: 452002 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:38:
Gloucestershire/The Keyboard Company is het meest in de buurt. Is wel flink doorfietsen.
Haha, en ik Googelde zelfs nog 8)7

• skullsplitter

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Four schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:00:
Hebben jullie mischien ook kaas gegeten van keycaps? Ik heb zelf o.a. 2 filco's waar de key's echt TE shiny zijn geworden. Hebben jullie toevallig goede tips voor nieuwe keycaps? Ideaal gesproken ga ik voor blanko keys. Ik zal al wat over PBT's of ABS waarvan het zo te zien PBT's moeten worden.

Setje Ninja-caps? Dan maakt het niet meer uit...

www.avpnews.com

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07

BTU_Natas

Superior dutchie

Niemand hier met een deck legend? Uber ram plank naar mijn mening.

• ChojinZ
BTU_Natas schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:39:
Niemand hier met een deck legend? Uber ram plank naar mijn mening.
Nee, maar de deck legend Toxic staat zeer hoog op mijn verlanglijstje! Alleen die prijs...... :X

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:21

GS88

π raat

Zijn er ook wat meer betaalbare mechanische tobo's (met blue's?).. ik zie allemaal prijzen van €70,- > €100,- :|

Rotterdam

• ChojinZ
GS88 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:13:
Zijn er ook wat meer betaalbare mechanische tobo's (met blue's?).. ik zie allemaal prijzen van €70,- > €100,- :|
Nope! De goedkoopste is de Steelseries. En dat is, in vergelijking met andere mechanische tobo-en, een instap modelletje...

Maar op lange termijn is dat bedrag wat je extra betaald te verwaarlozen. Het zou me niets verbazen als een goed mechanisch tobo 2 keer zo lang mee gaat als een goedkoop rubberdome model van 3 tientjes.

• Niet online
Four schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:00:

Via Geekhack groupbuys is wel wat te krijgen.

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

skullsplitter schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:22:
[...]
Setje Ninja-caps? Dan maakt het niet meer uit...
Ook die worden shiny en lelijk :)
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 02:33:
[...]

Via Geekhack groupbuys is wel wat te krijgen.
Dat is mischien wel een idee. Gewoon de oude groupbuys na lopen. Ik kan ze zelf makkelijk uit china mee laten nemen (augustus heb ik weer bezoek). Daar kan ik wel op wachten als ik een mooi setje zie.

Maar het is nog steeds een beetje de vraag wat nou een mooie keycap is. Zelfs als je besluit voor bvb PBT te gaan, zit je nog met dikte van de keys, afwerking, gewicht etc etc. Is mischien ook wel leuk voor TS om iets meer aandacht aan te besteden. Simpelweg met PBT VS ABS ben je er nog lang niet...

Bijvoorbeeld die filco caps, die dingen zijn zo dun en slap als l*l van een garnaal. Bovendien is die bagger finish nog eens zo slecht dat hij gewoon binnen 2 maanden matig gebruik begint te glimmen. Vreselijke kwaltiet voor een keyboard wat als "top of the line" te boeken staat.

Dus vraag staat eigelijk nog steeds een beetje open, maar geekhack heeft wel een eigen caps subforum... gold....

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Vanavond ga ik testen of mijn toetsenbord nog leeft... wish me luck :o

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Goron schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 00:37:
Zojuist de QPad MK-50 met MX brown switches besteld! Afgelopen 8 jaar op een logitech ultra flat toetsenbordje getypt, ik ben erg benieuwd naar het verschil en of het bevalt of niet. Het is tenslotte wel een hoop geld voor een toestenbord en je kan het eigenlijk nergens testen. Maar na aanleiding van alle positieve verhalen in dit topic en andere websites over mechanicshe toetstenborden toch maar overstag gegaan.
[...]
Ik heb precies dezelfde overgang gemaakt, bevalt mij heel erg goed. Maar het is wel erg wennen, je moet wel je manier van typen een beetje aanpassen maar daarna typt het heerlijk. Alle andere toetsenborden voelen nu zwaar en zompig.

Ik wil nooit meer anders dan dit :)

Blue_Entharion schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:17:
Vanavond ga ik testen of mijn toetsenbord nog leeft... wish me luck :o
Good luck!

Ik zou toch even kijken of je top eraf kunt krijgen, dan is het verder makkelijk open maken:

6 schroeven eruit: onder de voetjes en naast de kabel onder die vierkanten blokjes. Met beleid een dunne schroevendraaier (liever 2) tussen de bevestiging van de bovenkant en middenplaat, ongeveer halverwege de kabel en het uiteinde insteken. Dan komt de bovenkap eraf, beetje knopjes indrukken aan de F1-12 kant om em eraf te kunnen halen.

Als de bovenkant eraf is, dan je de metalen plaat met de knoppen losschroeven van de ABS onderkant. Je kan em naarna als je geluk hebt zo weer inelkaar schroeven ook hoor. Mocht de bovenkant niet helemaal zonder forceren los gekomen zijn, kan je altijd even cyanoacrylaat lijm gebruiken, dan zit het weer supervast. (misschien wel té, maar het werkt gegarandeerd)

===

Ik wil graag een enkel typend persoon een keyboard met MX blue geven. Het gaat hierbij echter om mensen die zo ongeveer na een documentje per dag ter grote van deze post het alweer voor gezien houden. Ik dacht daarom een MX blue Razer Black Widow te halen, gewoon ook omdat deze maar €70 is in de pricewatch. Ik geef graag mooi spul weg, maar liever wel onder de €100. Dat Razer alleen rotzooi maakt ben ik het niet (helemaal) mee eens, maar ik wil gerust andere betaalbare opties aanhoren hoor. Het hoeft van mij ook niet noodzakelijk MX blue te zijn, tactile, licht indrukkend en mét numpad gedeelte zijn eigenlijk de enige wensen voor deze typist.

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

djunicron schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:20:
[...]

Good luck!

Ik zou toch even kijken of je top eraf kunt krijgen, dan is het verder makkelijk open maken:

6 schroeven eruit: onder de voetjes en naast de kabel onder die vierkanten blokjes. Met beleid een dunne schroevendraaier (liever 2) tussen de bevestiging van de bovenkant en middenplaat, ongeveer halverwege de kabel en het uiteinde insteken. Dan komt de bovenkap eraf, beetje knopjes indrukken aan de F1-12 kant om em eraf te kunnen halen.

Als de bovenkant eraf is, dan je de metalen plaat met de knoppen losschroeven van de ABS onderkant. Je kan em naarna als je geluk hebt zo weer inelkaar schroeven ook hoor. Mocht de bovenkant niet helemaal zonder forceren los gekomen zijn, kan je altijd even cyanoacrylaat lijm gebruiken, dan zit het weer supervast. (misschien wel té, maar het werkt gegarandeerd)

===

Ik wil graag een enkel typend persoon een keyboard met MX blue geven. Het gaat hierbij echter om mensen die zo ongeveer na een documentje per dag ter grote van deze post het alweer voor gezien houden. Ik dacht daarom een MX blue Razer Black Widow te halen, gewoon ook omdat deze maar €70 is in de pricewatch. Ik geef graag mooi spul weg, maar liever wel onder de €100. Dat Razer alleen rotzooi maakt ben ik het niet (helemaal) mee eens, maar ik wil gerust andere betaalbare opties aanhoren hoor. Het hoeft van mij ook niet noodzakelijk MX blue te zijn, tactile, licht indrukkend en mét numpad gedeelte zijn eigenlijk de enige wensen voor deze typist.
Há! tis gelukt :D Heb hem afgespoeld en gedroogd, hij doet het weer 100% :)

De MX blues van mijn (weer werkende) toetsenbord maken wel echt een herrie, hoor mensen wel eens klagen erover :P

Kan beter mx-browns nemen denk ik, toch de tactile feel, geen click.

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Dan moet je niet, net als ik, als een wilde op de toetsen rammen, dan maken die browns ook een takke herrie als ze de bodem bereiken. :p

* MegaTronics vind het eigenlijk wel een leuk geluid dat geklik.

[Voor 21% gewijzigd door MegaTronics op 29-03-2012 19:49]

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee