• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 00:19

Frostbite

🤦🏻‍♂️

zo de baksteen ligt nu op mijn bureau :D Ik moet nog even wennen aan het niet hard typen maar dat zal vast snel wennen. Viel me op dat zelfs in het boekje dat erbij zat zelfs staat dat je hem beter op de ps2 poort kan aansluiten. dan kun je 105 toetsen tegelijk ingeven en anders via usb maar 6 (!)

had gehoopt dat mijn gamemuis ook binnen zou zijn G500 maar helaas heeft Azerty zijn belofde van "voor 14:00 besteld morgen huis" niet waargemaakt en wordt het pas zaterdag.

maar goed ik zal aan het eind van de week eens een review typen als ik er een beetje aan gewend ben.
Misschien dat ik op het werk dan ook alleen maar zo'n ding wil.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-05 21:33
offtopic:
Geheel offtopic, maar misschien kan er in de OP gebruik worden gemaakt van de [h1], [h2] en [h3] tags?
Ziet er

bijvoorbeeld

zo
uit

• myrmidon192
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 10:15
ChojinZ schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:15:
[...]

Het belangrijkste bij je keuze is de schakelaar/switch. Maar layout vind ik zelf ook erg belangrijk. En bouw kwaliteit. Maargoed, dat verschilt ook weer een beetje per persoon. Waar hecht je zelf waarde aan?
Mijn voorkeur ligt qua switches duidelijk op de brown/blue switches, aangezien ik daar beter mee kan typen en gemaakt lijken te zijn voor de soort spellen die ik speel. Zeker voor langere programmeer/studie sessies lijkt het me fijn als het actueer gewicht niet altijd te hoog ligt. Bouwkwaliteit is voor mij geen enorme pré, maar misschien komt dit ook omdat ik 'verwend' ben door de bouwkwaliteit van mijn g15 en illuminated keyboard. Wat ik wel fijn vind is als het geen wiebel toetsen zijn, maar echt toetsen die goed op je aanslag reageren. Ook heb ik voorkeur voor een US-Layout (wat een ander erger punt is aan mijn logitech, die heeft een NL-layout).
Als programmeur heb ik me omwille van de layout best wel geërgerd aan de 6gv2 (overigens voor de rest een erg fijn toetsenbord). De rechtershift is klein en naast de shift zit een \ en daarnaast pas de gebruikelijke /. Ik maakte tot maanden na de switch nog fouten in de php openingstag en typte <| ipv <?. Layout is voor een programmeur erg belangrijk, ik raad je heel erg aan naar de standaard 104 key US layout te kijken. Programmeren op mijn Filco Majestouch-2 is echt een genot, zowel de brown als de blue switches.
Goed om de ervaringen te horen van een mede php programmeur ;) Een normale US-Layout is inderdaad een stuk fijner, gek dat ze bij Steelseries voor zo'n afwijkende keyboard layout hebben gekozen. Het typen met de black switches van de 6gv2 viel je echter niet opvallend tegen ten opzichte van je brown en blue switches.Aangezien het typen dus bepaald wordt door de switches, zou ik een Qmap kunnen bestellen met blue/brown switches, dan zal mijn type ervaring natuurlijk niet slechter zijn dan die van Filco Majestouch? Alleen zal ik wel inleveren op bouwkwaliteit en moet ik hopen dat mijn letters niet vervagen zoals bij bij kaluro.. ;)
zo de baksteen ligt nu op mijn bureau Ik moet nog even wennen aan het niet hard typen maar dat zal vast snel wennen. Viel me op dat zelfs in het boekje dat erbij zat zelfs staat dat je hem beter op de ps2 poort kan aansluiten. dan kun je 105 toetsen tegelijk ingeven en anders via usb maar 6 (!)

had gehoopt dat mijn gamemuis ook binnen zou zijn G500 maar helaas heeft Azerty zijn belofde van "voor 14:00 besteld morgen huis" niet waargemaakt en wordt het pas zaterdag.

maar goed ik zal aan het eind van de week eens een review typen als ik er een beetje aan gewend ben.
Misschien dat ik op het werk dan ook alleen maar zo'n ding wil.
Tof! Ben ook erg benieuwd naar je gebruikerservaring ;)

[Voor 14% gewijzigd door myrmidon192 op 02-03-2012 17:37]

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 13:01
Welke keyboards zijn er dan die over USB een hogere KRO hebben? Ik heb natuurlijk geen PS2 poort op m'n Mac ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

teh_twisted schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 19:12:
Welke keyboards zijn er dan die over USB een hogere KRO hebben? Ik heb natuurlijk geen PS2 poort op m'n Mac ;)
Geen. Is inherent aan usb protocol.
Many USB mechanical Keyboards are labeled as 6KRO, meaning any 6 keys can be pressed at once without the user experiencing blocking. This is generally enough for most users. Though a limited number of games may have a problem with 6KRO.
USB keyboards with 6KRO also allow for a maximum of 4 modifier keys to be used with those 6 normal keys. These modifiers include CTRL, ALT, Shift, & Super (Windows, Command, or Meta Key.)
Sometimes this also includes the FN key present on select keyboards.
bron mechenical keyboard guide (zie op)

[Voor 51% gewijzigd door Four op 02-03-2012 20:11]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• kaluro2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10-2022
Deadlockk schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:44:
[...]

Ik heb een aantal weken geleden een Razer Blackwidow aangeschaft. Ik ben er echt heel erg tevreden mee.
Ik speel met name shooters, rpg's en b.v. league of legends, waarbij de snelle aanslag ideaal is.
Daarbij moet ik zeggen dat dit mijn eerste mechanische toetsenbord is en dat ik geen andere types switches heb getest. De prijs (75 eu incl verzendkosten) paste mooi in het budget. 150 euro is mij te gortig.

Ik sta er van te kijken dat je aangeeft dat de blackwidow waardeloos is. Nou lijk je een stuk meer toetsenborden onder je handen hebben gehad dan ik.
Zou je wat meer uitleg willen geven?

Mocht er iemand in de buurt van Hoorn wonen kan je blackwidow bij mij testen.
Je moet bij neil zijn ^_^ die heeft die toevoeging gemaakt. Ik heb zelf een Qpad MK-50.

Pro streaming - www.twitch.tv/kaluroo

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-05 21:33
Noppoo Choc Mini afaik. Maar die werkt dan weer niet op mac. Als het goed is emuleert die over usb meerdere keyboards waardoor je dus niet aan de 6(?) toetsen limiet zit.
En of NKRO nou echt voordeel heeft boven bovengenoemde is maar de vraag. Ik heb er iig geen verstand van maar het lijkt me vrij zeldzaam dat je met 6 in de problemen komt.

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Meer over choc mini nkro:
YouTube: noppoo choc mini keyboard NKRO test under USB

Heb er nog een liggen, toch eens uit de kast halen :)

Heb tevens wel gemerkt dat hij over ps/2 erg veel last heeft van bouncing.... Met usb geen last van.

[Voor 45% gewijzigd door Four op 02-03-2012 20:28]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:08
myrmidon192 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 17:00:
[...]

Mijn voorkeur ligt qua switches duidelijk op de brown/blue switches, aangezien ik daar beter mee kan typen en gemaakt lijken te zijn voor de soort spellen die ik speel. Zeker voor langere programmeer/studie sessies lijkt het me fijn als het actueer gewicht niet altijd te hoog ligt. Bouwkwaliteit is voor mij geen enorme pré, maar misschien komt dit ook omdat ik 'verwend' ben door de bouwkwaliteit van mijn g15 en illuminated keyboard. Wat ik wel fijn vind is als het geen wiebel toetsen zijn, maar echt toetsen die goed op je aanslag reageren. Ook heb ik voorkeur voor een US-Layout (wat een ander erger punt is aan mijn logitech, die heeft een NL-layout).
Ow, ik lees het al.... nog een verwende G15 gebruiker met hoge eisen... 8)

pricewatch: Zowie CELERITAS - US Layout
Relatief makkelijk te krijgen. Heeft brown switches.

En anders word het een Filco, Ducky of Das Keyboard. Maar dat word weer wat meer zoeken en misschien importeren.
Morphix schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 20:16:

En of NKRO nou echt voordeel heeft boven bovengenoemde is maar de vraag. Ik heb er iig geen verstand van maar het lijkt me vrij zeldzaam dat je met 6 in de problemen komt.
Voor het meeste werk is 6 ook meer dan zat. Er zullen ongetwijfeld situatie's zijn waarin het wel van belang is, maar ik kan ze eerlijk gezegd niet bedenken. En zeker niet als ik dit lees:

USB keyboards with 6KRO also allow for a maximum of 4 modifier keys to be used with those 6 normal keys. These modifiers include CTRL, ALT, Shift, & Super (Windows, Command, or Meta Key.)
Sometimes this also includes the FN key present on select keyboards.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• NeilForeal
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01-2022
Ik heb net sound demo's opgenomen van alle switches, zowel hard als zacht getypt:

http://soundcloud.com/nie...y-keyswitches-sound-demos

• HenkyNL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 12:50
Sind gister heb ik een Filco Cherry Mx Brown keyboard voor mijn neus liggen.
Hiervoor heb ik 2 andere mechanische keyboards geprobeerd, namelijk de Corsair K60 en de Steelseries 7G.

Het Corsair keyboard viel mij enorm tegen.
De toetsen waren erg hoog op het keyboard gemonteerd. Dit vond ik zelf erg oncomfortabel bij het typen.
De Cherry MX Red switches vond ik niet erg bijzonder. Ook vond ik het erg jammer dat Corsair er voor heeft gekozen om niet het complete keyboard mechanisch te maken.
Dit toetsenbord heb ik dus al erg snel teruggestuurd.

Het Steelseries keyboard beviel mij al stukken beter.
De polssteun was erg prettig en het keyboard voelde erg solide aan. Hier en daar was het keyboard wel wat minder afgewerkt(scherpe randjes aan de polssteun).
De layout van dit keyboard was wel een beetje vreemd vond ik.
Hoewel ik deze kleinigheden niet zo'n probleem vond, heb ik toch besloten om dit keyboard terug te sturen. De Cherry MX Black switches vielen mij na een paar dagen toch tegen.
Voor gaming zijn deze switches best prettig, echter zodra je een groot document wil tikken worden ze snel vervelend. De black's gaven teveel tegendruk bij elke toetsaanslag naar mijn mening.

Na veel gelezen te hebben op amerikaanse fora en hier de ervaringen van Neil gezien te hebben, heb ik besloten om voor het Filco toetsenbord te gaan.
Mijn eerste indrukken zijn erg positief!
Het keyboard straalt echt kwaliteit uit, ondanks dat hij wat saaier oogt.
De Cherry MX Browns bevallen mij ook prima. Geschikt voor gaming en heerlijk om mee te typen.

Neil bedankt voor het delen van je ervaringen! Het heeft mij iedergeval geholpen om een keus te maken.

• NeilForeal
Top man! Goed om te horen. Vanaf een Filco Majestouch-2 met brown switches ook bedankt voor het delen van je ervaringen ;-) Ik kan me helemaal vinden in wat je typt over de Corsair en de 7G.

Ik zie dat de sound samples al flink geluisterd zijn! Is het wat?

• Miinno0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-05 19:42
Ik moet binnenkort een nieuw toetsenbord halen en ben van plan om een mechanical keyboard uit te zoeken, hierbij zit ik te twijfelen tussen Cherry mx blauw en zwart. Ik gebruik mijn toetsenbord vaak voor competitief FPS gamen, maar moet er ook al mijn (school)werk opdoen, dus moet redelijk wat typen.
Op het eerste gezicht leken de mx blue's de beste keuze voor mij, het geluid was lekker, die klik van de toetsen lijkt me prima en voor veel schrijfwerk is het goede keuze.
Maar hierboven staat over de mx blue's:
- toetsen minder geschikt voor langdurig naar beneden houden toets (shooter, racing game, mmo)
Ik kan me niet helemaal inbeelden wat hiermee wordt bedoeld, waarom dit anders zou zijn als met andere toetsen. Als iemand mij dit kan uitleggen zou het de keuze wat makkelijker maken :-)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-05 13:47
zojuist de Qpad MK-50 Cherry MX Blue met US indeling bestelt. Nu nog afwachten tot die binnen is.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03:13
Ik zelf maak gebruik van een zeer oud toetsenbord.

Het gaat om een NCR G81-3007 toetsenbord met zeldzame mx-white switches uitgerust. Dit toetsenbord komt ergens uit 1989 maar tikt nog al de beste.

Qua tikken liggen ze in de buurt van de blues. Wat voor mij persoonlijk wel het lekkerst is met een heerlijk geluid. Die overigens niet door iedereen wordt gedeeld in dit huis :P

Ik denk dat ik dit toetsenbord nog wel een tijdje hou, ik hoor veel verhalen over de slechtere bouwkwaliteit van de tegenwoordige mechanische toetsenborden en het feit dat die van mij sinds 1989 nog prima werkt geeft ook wel genoeg aan :)

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• myrmidon192
ChojinZ schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:51:
[...]

Ow, ik lees het al.... nog een verwende G15 gebruiker met hoge eisen... 8)

pricewatch: Zowie CELERITAS - US Layout
Relatief makkelijk te krijgen. Heeft brown switches.

En anders word het een Filco, Ducky of Das Keyboard. Maar dat word weer wat meer zoeken en misschien importeren.

[...]
Dit is inderdaad ook een mooi toetsenbord en heeft dus ook brown switches. Wat ik me wel afvraag is of die \ | knop, niet direct naast de rechter shift zit? Dit zou ik zelf namelijk nogal als ergerlijk ervaren. Maar jij hebt zelf goede ervaringen met dit toetsenbord? Zit momenteel toch echt te twijfelen of ik die Qpad MK-50 moet nemen of wellicht toch wat extra bijleggen om voor een Filco Majestouch te gaan (beide natuurlijk met MX Brown), of als de Celeratis een normale shift layout heeft, wellicht ook de celeritas.
NeilForeal schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:10:
Ik heb net sound demo's opgenomen van alle switches, zowel hard als zacht getypt:

Heb ze geluisterd, je kan wel duidelijk het verschil horen tussen de verschillende switches. Ik zou zelf het geluid van blue en brown niet als ergerlijk ervaren! Vind het juist wel iets nostalgisch hebben :P

Wat mij zelf ergert aan de Qpad is de opdruk op de spatiebalk, voorderest zie ik niet precies de grote voordelen van een Majestouch-2, behalve natuurlijk jullie goede ervaringen :> Of zit er een groot kwaliteitsverschil in?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Four schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 20:09:
[...] Geen. Is inherent aan usb protocol.[...]
Ik heb hier een oud ps/2 keyboard wat met een PS/2 - USB protocol converter aangesloten is en ik kan n-key rollover doen waarbij n varieert van 3 tot 8, afhankelijk van de toetscombinaties.

Bij de cijfertoetsen kan ik 1 t/m 7 indrukken en dan registreert ie nog steeds de 8 als aanslag.
Bij de letters is het meestal beperkt tot 3 of 4. Maar als ik asdfgh tegelijk indruk registreert ie b.v. nog steeds de u i j k maar niet de q t/m y.
Ik denk dat het afhankelijk is van hoe de contacten zijn opgenomen in de keyboard matrix en de interne opbouw van de keyboard controller.
Het is in ieder geval niet per definitie een beperking van USB.

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

i stand corrected ;)

• NeilForeal
Miinno0 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 02:43:
Ik moet binnenkort een nieuw toetsenbord halen en ben van plan om een mechanical keyboard uit te zoeken, hierbij zit ik te twijfelen tussen Cherry mx blauw en zwart. Ik gebruik mijn toetsenbord vaak voor competitief FPS gamen, maar moet er ook al mijn (school)werk opdoen, dus moet redelijk wat typen.
Op het eerste gezicht leken de mx blue's de beste keuze voor mij, het geluid was lekker, die klik van de toetsen lijkt me prima en voor veel schrijfwerk is het goede keuze.
Maar hierboven staat over de mx blue's:
- toetsen minder geschikt voor langdurig naar beneden houden toets (shooter, racing game, mmo)
Ik kan me niet helemaal inbeelden wat hiermee wordt bedoeld, waarom dit anders zou zijn als met andere toetsen. Als iemand mij dit kan uitleggen zou het de keuze wat makkelijker maken :-)
Dat heeft alles te maken het verschil tussen actuatie en reset. Bij een black zit het actuatiepunt (het punt waarop de toets registreert) nagenoeg gelijk aan het reset point. In theorie kun je dus door je vinger heeel ietsje op te tillen na de 2mm actuatie meteen weer activeren. Bij Browns liggen deze twee punten ook erg dicht bij elkaar. Bij blues daarentegen ligt het reset point wat hoger. Daardoor moet je de toets iets hoger optillen om hem weer opnieuw te kunnen indrukken.

Stel, je bent aan het racen en je neemt een bocht naar links door A ingedrukt te houden. De bocht gaat iets te scherp dus je wilt iets gas minderen, bij blue switches moet je de toets dan een stukkie hoger optillen dan bij blacks of browns en dat kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je geen gas mindert en uit de bocht vliegt. Je moet er echt aan wennen.

Maar er zijn ook voordelen! Je gaat er 'beter' van typen, het half ingedrukt houden van toetsen is niet sierlijk voor je techniek. Bij blues moet je dat wel afleren. Je gaat bewuster worden van je aanslagen, en ik heb zelf gemerkt dat het mijn starcraft precision heeft verhoogd. Ik heb het larva voorbeeld al een keer omschreven volgens mij, maar ik doe het toch nog een keer. Stel, je hebt 6 larva en zit midden in gevecht. Je wil 5 lings en 1 overlord maken, je moet dus zzzzzv typen. In het heetst van de strijd kan je door stress iets minder precies worden en dan ram je bijvoorbeeld 6 keer op z en dan ben je de sjaak. Een blue is heel unforgiving, als je je vinger niet fatsoenlijk optilt komt die aanslag er ook gewoon niet. Ik maak deze fout nooit meer sinds ik op blue speel. Het omhoog tillen van je vingers is ook niet vervelend, Blue toetsen springen sowieso erg snel terug.

Ter illustratie:

Blue Switches

Black switches

[Voor 4% gewijzigd door NeilForeal op 03-03-2012 11:11]

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Dit is op zich iets waar ik wat aan heb was het niet dat ik aan de hand van het geluid de mx black heb gekocht.

Iemand nog een adres voor de O ring mods die ik wil gaan toepassen?

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-05 15:16
Ik vind die sound van de blue's wel lekker om te horen eigenlijk. Maar ik heb al browns besteld ;p

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Sc0rPi0N schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:34:
[...]
Heb ooit eens iemand beugel elastiekjes hiervoor zien gebruiken. Kun je proberen bij de locale orthodontist.

[Voor 16% gewijzigd door Four op 03-03-2012 17:59]

• ChojinZ
Sc0rPi0N schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:34:
[...]

Dit is op zich iets waar ik wat aan heb was het niet dat ik aan de hand van het geluid de mx black heb gekocht.

Ik zou ff bij wat hobby/DIY-sieraard winkels kijken. Misschien is dit wat:
http://www.uniques.nl/ind...group_id=10000066&lang=NL
myrmidon192 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 09:31:
[...]

Maar jij hebt zelf goede ervaringen met dit toetsenbord?
Nee, helaas niet. Maar een review is vast wel te vinden. ;) Wel ervaring met de Steelseries en Thermaltake. Maar dat is niet wat jij zoekt. :)

Zit hier met blacks, maar die bleu's klinken eigenlijk veel lekkerder.... :9

[Voor 44% gewijzigd door ChojinZ op 03-03-2012 22:08]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• masterrobo
Ik heb vandaag mijn Qpad mk-50 met brown switches binnen gekregen :D
Ervaring is zeer goed tot nu toe!! Maar daar kom ik over 5 dagen nog verder op terug, eerst er even aan wennen. (kom namelijk van een Microsoft comfort curve die ik gewend ben om te bottomen)
Dit is mijn eerste Mechanische btw.

Hieronder nog wat foto's voor de geïnteresseerde(Telefoon kwaliteit)

[Voor 34% gewijzigd door masterrobo op 03-03-2012 22:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 16:50

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

mooi robo! wat was je kwijt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 18:20

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als het goed is was hij 100 euro kwijt. Ziet er goed uit dat toetsenbord. :) Ik ben eigenlijk van plan dezelfde (MX50 US/INT Brown) te bestellen. Ik kom van een Logitech Ultra X Flat dus dat zal nogal wennen worden, want die moet ik ook altijd tot op de bodem indrukken. De toetsen beginnen echter minder te worden, ik heb het ding dan ook al tijden.

Dus nu misschien voor het eerst naar een mechanisch toetsenbord. Ik werk overigens als programmeur en speel vooral strategie/RPG zoals SC2/LoL en D3. Volgens mij past brown daar prima bij, blue wordt me denk ik te luid en heel af en toe speel ik nog wel een racegame. :p

edit:
Heb hem maar besteld; ben heel benieuwd!

[Voor 4% gewijzigd door Cloud op 04-03-2012 12:44]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0Henk 'm!

• masterrobo
Cloud schreef op zondag 04 maart 2012 @ 11:58:
Als het goed is was hij 100 euro kwijt. Ziet er goed uit dat toetsenbord. :) Ik ben eigenlijk van plan dezelfde (MX50 US/INT Brown) te bestellen. Ik kom van een Logitech Ultra X Flat dus dat zal nogal wennen worden, want die moet ik ook altijd tot op de bodem indrukken. De toetsen beginnen echter minder te worden, ik heb het ding dan ook al tijden.

Dus nu misschien voor het eerst naar een mechanisch toetsenbord. Ik werk overigens als programmeur en speel vooral strategie/RPG zoals SC2/LoL en D3. Volgens mij past brown daar prima bij, blue wordt me denk ik te luid en heel af en toe speel ik nog wel een racegame. :p

edit:
Heb hem maar besteld; ben heel benieuwd!
Goeie keus! Ik ben er tot nu toe erg te spreken over ^^
apNia schreef op zondag 04 maart 2012 @ 11:47:
mooi robo! wat was je kwijt?
Je kan hem bestellen voor 100 euro incl. verzendkosten (80 euro voor het tobo en 20 euro verzendkosten, komt uit Zweden) en je kan zelf bepalen welke switches je erin wilt laten zetten :)

[Voor 15% gewijzigd door masterrobo op 04-03-2012 14:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

masterrobo schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:02:
[...]

Goeie keus! Ik ben er tot nu toe erg te spreken over ^^
Hoe lang duurde de verzending vanuit Zweden ongeveer? 5 werkdagen? :)

Wel grappig overigens; ik dacht nooit na over toetsenborden totdat dit topic ontstond binnen de Spielerij-topics. Stom eigenlijk dat over het meest gebruikte stukje invoerapparatuur veel mensen nooit nadenken. Een toetsenbord is een toetsenbord toch? :P

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Dat dacht ik ook totdat ik mijn ging ergeren aan het wegschuiven van het toestenbord tijdnes gamen.

Hmm merk dat ik mischien toch nog eens een losse polssteun ga bestellen voor mijn ss 6gv2

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• masterrobo
Cloud schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:59:
[...]

Wel grappig overigens; ik dacht nooit na over toetsenborden totdat dit topic ontstond binnen de Spielerij-topics. Stom eigenlijk dat over het meest gebruikte stukje invoerapparatuur veel mensen nooit nadenken. Een toetsenbord is een toetsenbord toch? :P
Ja, bij mij duurde het 5 werkdagen.
En ik heb precies hetzelfde! Zonder dit topic zou ik dus nooit een ander toetsenbord hebben aangeschaft hahaha!

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:20
[...]

Veel mensen denken inderdaad een toetsenbord is een toetsenbord en een muis is een muis.
Alleen er zitten echt verschil in gevoel tijdens gamen etc...

ben vrijdag bij Neil langs geweest testen en ben nu ook op het "rechte" pad O-)

• NeilForeal
[...]

Daar word ik blij van ;-) Het is eigenlijk frappant dat er zoveel geïnvesteerd wordt in muizen en andere invoerapparaten, maar dat toetsenborden vaak worden overgeslagen. Ik ben zelf van mening dat een toetsenbord zelfs meer verschil maakt als een muis.

• ChojinZ
NeilForeal schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:08:
[...]

Daar word ik blij van ;-) Het is eigenlijk frappant dat er zoveel geïnvesteerd wordt in muizen en andere invoerapparaten, maar dat toetsenborden vaak worden overgeslagen.
Tja, we zijn natuurlijk jaren lang gebrainwashed door al die Logitech troep! O-)
[...]

Ik ben zelf van mening dat een toetsenbord zelfs meer verschil maakt als een muis.
Hangt natuurlijk ook een beetje van de toepassing af. Ik ben gek op mijn tobo maar in een shooter als BF3 verkies ik toch mijn muis boven mijn tobo.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Zou ik die o ringen ook bij de grotere bouwmarkt kunnen kopen ?
Kwam dit tegen

40A
inner diamter: 4.76mm
Outer diameter: 9.52mm
thickness: 2.38mm
material: Silicone

Dat zijn wat dikkere ringen (bron of moet ik gewoon naar een onderdelenwinkel ?

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 09:43
Ik heb een half jaar geleden voor thuis een Filco Majestouch Tenkeyless met (*zoekt op*) blauwe switches (klik + voelbare feedback), en die typt behoorlijk lekker. Hij is alleen aan de hoge kant, ivm RSI is dat misschien niet geweldig - ik moet er nog altijd eens een polssteun bij halen. Die stonden ook op de website van de verkoper (thekeyboardcompany), maar daar mocht ik nog eens 40 euro voor neertellen... ik dacht 'eerst maar eens uitproberen'.

Ik heb hem ook een keer meegenomen naar het werk, maar daar is hij toch iets te luidruchtig voor. Aan de ene kant geeft hij een heel lekker voldoeninggevend geluid, aan de andere kant maakt hij best wel een luid stuk pokkeherrie :+. Een evt. volgend mechanisch toetsenbord - voor het werk bijvoorbeeld - zal dan ook een stillere moeten zijn. Op het werk heb ik nog een zompig, draadloos Logitech model. Die is wel lekker vlak, overigens.

Leuke startpost overigens; zijn er ook van die handige .gifs voor de andere typen switches?

[Voor 5% gewijzigd door YopY op 05-03-2012 10:00]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Rendiertje schreef op maandag 05 maart 2012 @ 08:55:
[...]

Veel mensen denken inderdaad een toetsenbord is een toetsenbord en een muis is een muis.
Alleen er zitten echt verschil in gevoel tijdens gamen etc...
Een muis, kijk dat wist ik wel. Er zit gewoon een enorm verschil tussen goede muizen en slechte muizen. Dat was al zo toen ik echt een zeer actieve gamer was; rond de tijd dat de eerste optische muizen opkwamen. Een toetsenbord heb ik altijd 'for granted' aangenomen. Nu heb ik ook het idee dat een toetsenbord bij FPS gameplay misschien wat minder uitmaakt, afgezien van die key rollover waar ik me helemaal in herken.

Nu koop ik deze nieuwe ook niet per se voor het gamen, zoveel doe ik dat niet meer en wat ik doe is casual. Maar typen doe ik nog onverminderd veel en daar lijkt het mij ook wel flink bevorderlijk voor. Zeker omdat ik meer typfouten begin te maken op dit bord en uit wil kijken voor rsi.
[...]

Daar word ik blij van ;-) Het is eigenlijk frappant dat er zoveel geïnvesteerd wordt in muizen en andere invoerapparaten, maar dat toetsenborden vaak worden overgeslagen. Ik ben zelf van mening dat een toetsenbord zelfs meer verschil maakt als een muis.
:) Dat is natuurlijk ook zeker afhankelijk van het type game, maar er zijn zeker situaties waarin een toetsenbord meer uitmaakt; het beste voorbeeld is misschien wel een game als trackmania. Bij FPS is de muis wat belangrijker, al is die key rollover iets waardoor je akelig kunt falen zonder dat je doorhebt waarom. Maar inderdaad, ik heb altijd goede kwaliteitsmuizen gekocht; maar nooit gekeken naar het toetsenbord. Zonde eigenlijk.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hmm Bij de Gamma kon ik ze niet vinden.. die o ringen

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• myrmidon192
Na wat wikken en wegen ook de Qpad mk-50 INT/US met brown switches gekocht.
Voor dit topic ook met een Apple Wireless Keyboard in mijn handen gestaan, als vervanging van mijn logitech.
Toch blij dat ik even een kijkje in dit topic heb genomen.. Overigens sluit ik me aan bij cloud,
hoe lang duurt de verzending ongeveer? :P (Ze geven een maximale indicatie van 15 dagen)

• masterrobo
myrmidon192 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:27:
Na wat wikken en wegen ook de Qpad mk-50 INT/US met brown switches gekocht.
Voor dit topic ook met een Apple Wireless Keyboard in mijn handen gestaan, als vervanging van mijn logitech.
Toch blij dat ik even een kijkje in dit topic heb genomen.. Overigens sluit ik me aan bij cloud,
hoe lang duurt de verzending ongeveer? :P (Ze geven een maximale indicatie van 15 dagen)
Goede keus! Ik heb precies dezelfde.
Verzenden duurde bij mij 5 werkdagen:).

Nog gefeliciteerd met je verjaardag :D
Vandaag na wat rondzoeken maar een Razer Black Widow Stealth Edition besteld. Alle 12 winkels waar ik graag spul bestel kunnen echt alleen de normale of Ultimate versie krijgen, waarbij alleen de mx bleu versie ultimate nog echt leverbaar is.

En €130 vind ik toch wel een beetje teveel. Persoonlijk vind ik blue en brown eigenlijk wel het lekkerst typen, maar goed ik zal even moeten afwachten of het is wat ik ervan verwacht.

Voor €95 krijg ik nu een Mx brown matte Black Widow opgestuurd. Ik weet dat ze niet echt heel stil zijn, maar ik lees daarom graag mee hoeveel bouwmarkt oplossingen hierbij kunnen helpen. Een beetje klik kan geen kwaad, maar ik wil het wel graag wat stiller houden allemaal.

Steelseries 7 en 6v2 heb ik ook al eens geprobeerd, maar ik vind ze wel erg stug om voornamelijk op te typen. Ik houd wel van laptop knopjes (korte travel) maar uiteindelijk is het toch gewoon tot op de onderkant rammen...

[edit]

Ik vroeg mij trouwens af waarom men zo negatief was tegenover de Razer Black Widow? Zo nu en dan zou er een knop niet helemaal lekker terug komen omdat het plastic wat zou uitsteken, wat natuurlijk wel echt zonde is voor deze prijs, maar niets wat niet gemakkelijk op te lossen is. Ook is het een wat kleiner keyboard, zowel in afmetingen als de knop grote. Maar ook dat beviel mij eigenlijk wel erg goed.

Ik ben erg benieuwd hoe snel ik zometeen type op het keyboard na wat gewenning. Op m'n Logitech K750 (als ik even mag vloeken in deze thread) zit ik hier op:

In het Nederlands en op:

Dito in het Engels.

En dat met zo'n 360-375 keystrokes / min. Op een reguliere typemachine (welke volgens mij Alps Green switches had) zat ik vroegah ook op 360 (accurate aanslagen).

Zou iemand hier een licht kunnen werpen op z'n snelheid op verschillende switches / rubberdomes daarvoor?

http://speedtest.10fastfingers.com/

[Voor 36% gewijzigd door djunicron op 06-03-2012 16:19]

• myrmidon192
DJunicron even getest met mijn scissor switches in macbook air :

579 keystrokes waarvan 5 foute woorden.. Ben benieuwd met mechanisch ;)

[Voor 12% gewijzigd door myrmidon192 op 06-03-2012 20:19]

Ja goed idee inderdaad eens op m'n Asus U30SD aan het typen geslagen. Die is naar mijn idee vrijwel identiek kwa aanslag met wat er in Apple notebooks gebruikt wordt. (en Samsung netbooks en Sony Vaio's van voor 2010).

Moet zeggen dat 108 wel echt bijzonder snel is naar mijn idee. Dat haal ik nooit bij overschrijven. Maar goed, dyslexie helpt niet echt natuurlijk. Vind het altijd storend aan dat soort testen dat ze geen echte zinnen bevatten, maar goed, laat ik de boel niet offtopic trekken.

De DHL heeft mijn keyboard in z'n warenhuis liggen, binnenkort meer info van mij en natuurlijk een mini-review voor hier. Hoe eerder het ding er is hoe beter m'n vergelijking met de Black Window MX blue, steelseries 6GV2 (MX black) en Leopold MX blue zal zijn.

• teh_twisted
Words per minute (WPM) 85
Keystrokes 424
Correct words 83
Wrong words 0
De wrong words is niet helemaal correct tho :o had er 1 fout maar overschrijven is echt rete irritant :p mijn gedachtegang loopt normaal zo'n 2-3 woorden voor op wat ik ga schrijven en dan begin ik met ratelen. Alleen qua tempo klopt het wil (doet niet meer of minder dan wat ik normaal doe). Opzich, 424keys per minuut voor de 'hunt and peck' methode zoals ze dat noemen (typen met 2 vingers, hoewel soms ook nog een andere vinger dan 1 van de twee handen erbij, maar eigenlijk zeer zelden :p)
Was op Engels trouwens, ga nu een Nederlandse doen. Ik doe de test trouwens 2x achter elkaar en beide kwam ik uit op 85wpm.

Nederlandse score, hoewel de eerste was 84wpm dus 84+92 = 88wpm, maar 85 vind ik realistischer (veel hele korte woorden had ik)

[Voor 20% gewijzigd door teh_twisted op 06-03-2012 21:24]

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

teh_twisted schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 02:44:
Ik heb op moment een Cherry MX 3000. Er zitten MX Brown's in maar ben waaaaanzinnig ontevreden over dit toetsenbord.
Toetsen worden al geregistreerd als de key nog niet eens half is ingedrukt. Dit is enorm irritant.
Ben erg blij dat het toetsenbord maar €60 was en geen <€120 voor de normale keyboards met Cherry switches.
Op het moment dat ik weer een CC hebt laat ik een Unicomp overkomen sinds ze geen Paypal ondersteunen.

Kent iemand anders mischien een andere fabrikant die buckling-spring keyboards kan leveren?

Verder: haal ik opzich wel hogere snelheden op dit toetsenbord dan een standaard rubber-dome keyboard. Alleen het half indrukken registreren is wel -erg- irritant.
Ik neem aan dat je dit NIET met dit MX brown keyboard hebt gedaan? Om dit topic niet in "kijk hoe snel ik type" te veranderen, zou ik graag lezen welk bordje je hebt gerammeld. :)

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 09:43

hoppa, 1 fout woord, totaal 3 typo's oid. Het waren overigens relatief eenvoudige woorden met weinig speciale karakters; apostrofen e.d. struikel ik wel eens over bij zo'n andere type test. Filco Majestouch Tenkeyless btw. Zal hem morgen eens proberen te herhalen op m'n zompige logitech :p.

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-05 14:07
pft. ik kom niet veel verder dan ~ 60.. nja, als ik harder zou gaan op mijn model m zou ik de buren wakker maken :p

• myrmidon192
YopY schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:44:
[afbeelding]

hoppa, 1 fout woord, totaal 3 typo's oid. Het waren overigens relatief eenvoudige woorden met weinig speciale karakters; apostrofen e.d. struikel ik wel eens over bij zo'n andere type test. Filco Majestouch Tenkeyless btw. Zal hem morgen eens proberen te herhalen op m'n zompige logitech :p.
Sta inmiddels met 134 'eerste' bij de Nederlandse test,.. hij is inderdaad niet erg lastig, het is wel wat vele zeggen.. het is een rare manier van (vooruit)lezen / typen en de tests wijken wel af en toe af qua lengte.. Op mijn 'heerlijke' logitech haal ik zo'n 70-80 , op mijn macbook 110-130 , hoop dat ik zo'n dergelijk niveau ook kan bereiken met mijn QPad mk-50 :)

• merccy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04-2022
Welke switches zijn over het algemeen fijner? Brown of Blue? Ik gebruik het vooral voor typen en gamen

• ChojinZ
merccy schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 07:39:
Welke switches zijn over het algemeen fijner? Brown of Blue? Ik gebruik het vooral voor typen en gamen
Wat is lekkerder? Wit brood of bruin brood? ;)

• NeilForeal
merccy schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 07:39:
Lees de OP, luister de geluiden en kijk ook naar de prijzen. Als je wat specifiekere vragen hebt kunnen we natuurlijk altijd nog adviseren.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Grappig die testjes, ik haal 80 Engels en 95 Nederlands op mijn 'zompige' (mooi woord ;)) Logitech UltraX flat; maar maak teveel typfouten. Bij zo'n test ga ik dan mijn typfouten wel corrigeren en dat is eigenlijk niet handig want dat kost teveel tijd.

Ik had een bericht van de Zweedse Post dat mijn pakket inmiddels geëxporteerd is, dus zal morgen of overmorgen denk ik wel afgeleverd worden. Dan wordt het ongetwijfeld even wennen, maar hopelijk kan ik dan mijn typfouten wat gaan verminderen. :)

Ben heel benieuwd naar het mechanische!

Eerste 5 minuten op dit nieuwe keyboard, éérste testje wat ik doe, 73 WPM. (UK)

Geluid is prima, still is anders, maar goed dat was te verwachten. Eigenlijk is vooral de spatiebalk te luid naar mijn mening. Dat de knopjes verkeerd om geprint zijn (shift karakters staan eronder ipv boven) zal nog wel een paar keer raar zijn, maar goed, lekker boeiend.

Ik had het wel gewaardeerd als het keyboard een halve centimeter lager stond, hij is wel erg schuin, maar goed, niet zo veel aan te doen en al minder dan bij de Leopold, die was toch nog net weer dat kleine beetje hoger.

Ik heb geen vastzittende knopjes kunnen ontdekken, geluk of niet, ik heb nog nooit een echt wanproduct van Razer in m'n handen gehad.

• merccy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04-2022
Ik weet het (heb ik al gedaan), maar ze spreken mij allebei zo aan ;) (die switches).
De QPad MK50 leek mij wel een mooi toetsenbordje omdat je nu elke switch + layout kan krijgen
NeilForeal schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:21:
[...]

Lees de OP, luister de geluiden en kijk ook naar de prijzen. Als je wat specifiekere vragen hebt kunnen we natuurlijk altijd nog adviseren.
Tja, Brown of Blue, dat vroeg ik mij dus ook af... En ik ben er ook nog niet helemaal uit eigenlijk.

Brown, wat ik nu heb staan bevalt goed, het typed gewoon lekker weg. Dat ze lichter zijn dan Bleu valt mij eigenlijk helemaal niet op, maar zo stroef als Black zijn ze in ieder geval niet en dat was ook niet de bedoeling voor mij.

Die klik van Blue voelt wel echt lekker. Het is niet eens zo zeer alleen het geluid, ze voelen echt anders. Maar naar mijn idee typen ze toch wat lichter. Voor type werk kan je geen van biede echter verkeer zitten, beter dan dome is het altijd. Beter dan lage laptop switches? Ik weet het nog niet zo net eigenlijk.

Ik zal mij moeten beheersen om niet binnen de kortste keren ook nog de Bleus aan te schaffen. Het is maar dat ik geen machines zonder goed keyboard heb staan nu.

==

Dagje werk zit erop, daar op m'n laptop gewerkt, maar inmiddels zit ik op 77 WPM, 400 keystrokes, dus nog wel onder de snelheid die ik op m'n werklaptop haal, maar ondanks dat ik niet aan dit bordje gewend ben tikt het al vlotjes weg. Het is waar, op een mechanisch keyboard wil je vanzelf sneller gaan typen.

[Voor 16% gewijzigd door djunicron op 07-03-2012 17:14]

• NeilForeal
djunicron schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:10:
Tja, Brown of Blue, dat vroeg ik mij dus ook af... En ik ben er ook nog niet helemaal uit eigenlijk.

Brown, wat ik nu heb staan bevalt goed, het typed gewoon lekker weg. Dat ze lichter zijn dan Bleu valt mij eigenlijk helemaal niet op, maar zo stroef als Black zijn ze in ieder geval niet en dat was ook niet de bedoeling voor mij.

Die klik van Blue voelt wel echt lekker. Het is niet eens zo zeer alleen het geluid, ze voelen echt anders. Maar naar mijn idee typen ze toch wat lichter. Voor type werk kan je geen van biede echter verkeer zitten, beter dan dome is het altijd. Beter dan lage laptop switches? Ik weet het nog niet zo net eigenlijk.

Ik zal mij moeten beheersen om niet binnen de kortste keren ook nog de Bleus aan te schaffen. Het is maar dat ik geen machines zonder goed keyboard heb staan nu.

==

Dagje werk zit erop, daar op m'n laptop gewerkt, maar inmiddels zit ik op 77 WPM, 400 keystrokes, dus nog wel onder de snelheid die ik op m'n werklaptop haal, maar ondanks dat ik niet aan dit bordje gewend ben tikt het al vlotjes weg. Het is waar, op een mechanisch keyboard wil je vanzelf sneller gaan typen.
De meeste mensen moeten 1 a 2 weken wennen aan een mechanisch toetsenbord.

Ik heb ook een tijd gewerkt op zo'n plat mac toetsenbord. Ik kon er snel mee typen, maar ik maakte een stuk meer fouten. Ik ben benieuwd of jij dat ook zo gaat ervaren.
Hey, zitten we nu in ene weer onder Spielerij? Volgende het forum boompje bovenin trouwens niet. Iets te maken met de server problemen eerder?

Ik moet zeggen dat tot nu toe ik deze Black Widow Stealth Edition echt geweldig vind om op te typen. Zeker als je de wat lichtere aanslag methode door hebt is het gewoon plezierig werken.

Voor games doet het me niet zo veel eigenlijk. Laptop toetsjes van redelijke makelij bevallen me voor SC2 of een shooter net zo goed, misschien wel beter. MX browns druk je toch iets dieper in dan nodig is voor het vasthouden en dan zitten de andere knoppen in eens een stuk hoger, waardoor ik toch langzamer de 3e en 4e knop erbij indruk en momenteel nog vaker mis druk. Ze aantikken en zo onbedoeld aanslaan gebeurt mij niet en dubbel of driedubbel tappen gaat echt prima op een MX brown.

Ik vind dit keyboard echt een aanrader, maar ik snap ook waarom anderen dat niet zouden vinden. Vergeleken met b.v. een Leopold of "echte" Duitse Cherry borden, zitten de switches namelijk niet bijzonder "vast" aan de onderkant van het keyboard. Als je de keycap eraf haalt en de zwarte buitenbehuizing vastpakt, kan je die een halve millimeter iedere kant op duwen. Als je met lichte druk met vingers op de keycaps rondjes beweegt, voel je de knoppen meeveren, iets wat je bij andere mechanische keyboards minder ondervind.

Voor mij persoonlijk geen probleem, maar ik snap dat anderen dit wellicht minder stevig vinden voelen t.o.v. andere merken. Ik als lichte typist en beschaafd (niet op keyboards slaande) gamer heb daar eigenlijk geen last van.

• Rendiertje
En er is weer een nieuw toetsenbord die in de categorie mechanisch hoort:
Toetsenbord

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

djunicron schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:32:
Hey, zitten we nu in ene weer onder Spielerij? Volgende het forum boompje bovenin trouwens niet. Iets te maken met de server problemen eerder?

[...]
Dit topic valt onder OH, maar er wordt ook naartoe gelinkt vanuit het HSA Spielerij forum. :)

Uhgh, dat Enermax keyboard, waarom zulke lelijke kleurtjes!? En het lijkt mij gewoon een Q-Pad met Enermax branding... Tenzij deze (nog) goedkoper wordt, vraag ik me af wie deze variant ziet zitten...

• teh_twisted
djunicron schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:37:
[...]

Ik neem aan dat je dit NIET met dit MX brown keyboard hebt gedaan? Om dit topic niet in "kijk hoe snel ik type" te veranderen, zou ik graag lezen welk bordje je hebt gerammeld. :)
Dit is dus geweest met m'n Cherry keyboard met Cherry MX Black's.

Het 'half indrukken' wat ik voorheen noemde is trouwens niet half btw op sommige keys (zoals ik wel kan accepteren) maar met half bedoel ik dus 1/10e indrukken van de key. Ik *vlieg* over het keyboard met m'n vingers en raak dus soms een toets aan zonder het te willen indrukken.
Dit toetsenbord verbied dit me eigenlijk en maakt me uiteindelijk wel een betere typist ;)

En hoezo zou dit niet getypt zijn op een Cherry MX Black/Brown?

teh_twisted schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 19:17:
[...]

Dit is dus geweest met m'n Cherry keyboard met Cherry MX Black's.

Het 'half indrukken' wat ik voorheen noemde is trouwens niet half btw op sommige keys (zoals ik wel kan accepteren) maar met half bedoel ik dus 1/10e indrukken van de key. Ik *vlieg* over het keyboard met m'n vingers en raak dus soms een toets aan zonder het te willen indrukken.
Dit toetsenbord verbied dit me eigenlijk en maakt me uiteindelijk wel een betere typist ;)

En hoezo zou dit niet getypt zijn op een Cherry MX Black/Brown?
Nahjah, ik ging er vanuit dat je de MX Brown dus niet prettig vond en waarschijnlijk al had weggedaan Vandaar dat ik mij afvroeg met wel keyboard je dat super snelle resultaat had neergezet. Want men vind vaak dat ik toch wel erg snel mn computers bedien, maar over de 400 aanslagen per minuut kom ik toch echt niet, ik denk niet dat een keyboard / switch daar iets aan gaat veranderen.

Een Cherry MX Black keyboard dus... Daarvan had ik er ook een geprobeerd. Totaaaaaal niet mijn ding! Maar iets slechts erover zeggen kan ik ook niet, zeker niet in dit draadje met jou erbij ;)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:03

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Geinig topic, net gevonden via Spielerij. :)

Ik heb sinds een paar dagen een Kinesis Advantage, zo'n ergonomisch geval met 2 "kuilen" met daarin de toetsen. Zijn MX browns, tikt prettig weg. Het is even wennen qua layout en ook het non-staggered ontwerp is even aan passen, maar wel zo prettig. Enige nadeel is dat de functietoetsen en de Esc van die zwabberende kleine prutsdingetjes zijn. Da's wel jammer dat daar geen fatsoenlijke aandacht aan geschonken is, maar het zal wel met het formaat te maken hebben. Gelukkig gebruik ik functietoetsen nauwelijks, dat scheelt weer.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• teh_twisted
djunicron schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 21:29:
[...]

Nahjah, ik ging er vanuit dat je de MX Brown dus niet prettig vond en waarschijnlijk al had weggedaan Vandaar dat ik mij afvroeg met wel keyboard je dat super snelle resultaat had neergezet. Want men vind vaak dat ik toch wel erg snel mn computers bedien, maar over de 400 aanslagen per minuut kom ik toch echt niet, ik denk niet dat een keyboard / switch daar iets aan gaat veranderen.

Een Cherry MX Black keyboard dus... Daarvan had ik er ook een geprobeerd. Totaaaaaal niet mijn ding! Maar iets slechts erover zeggen kan ik ook niet, zeker niet in dit draadje met jou erbij ;)
Nah het keyboard zelf ansich tikt zeker beter dan m'n rubberdome die domweg aan z'n einde gekomen was. Alleen ik denk dat ik moet gaan kijken voor Blue's de keys springen voor mijn gevoel niet snel genoeg omhoog in vergelijk met m'n IBM Model M.
Ik zou wel ff kijken kijken of ik nog ergens een (bootable) systeem heb met PS2 en dan ff die tiktest doe kijken of ik hoger uitkom maar vermoed van niet. Zit al jaren rond de ±85wpm en zal niet veel hoger of lager worden vermoed ik zo.

Wel twijfel ik nog steeds domweg DVORAK te leren en dan wel netjes 10 vingers, mischien is 140wpm dan wel in zicht... Maar wat schiet ik ermee op ik tik nu al bijna sneller dan ik (soms) kan denken ;)

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:22
Dankje Djunicron voor je link naar dit topic in je review.

Het volgende heb ik gequote van mijn reactie op een review over de Razer Blackwidow:
Ik heb zelf een Das Model S Professional Silent (ook Cherry MX Browns): Wat een genot! De normale toetsen indeling, hoge toetsen, een usb hub en voor de rest niks. Gewoon heel solide en clean.
Het hier gereviewde toetsenbord heeft Cherry MX Blue mechanische switches. Deze zijn naar mijn mening veel te luid en toaal NIET voor gamers. Het geluid dat er vanaf komt is ook heel hoog en schel.
Jammer dat mensen niet goed geïnformeerd worden over toetsenborden. Ze zouden dit een moeten lezen: LINK. Hier staan ook veel mechanische toetsenborden. Veel zijn echter moeilijk (in Europa) verkrijgbaar. De enige Europese retailer die mijn Das Keyboard verkoopt is Getdigital.de.

Ik vind veel gamerstoetsenborden tegenwoordig (Logitech, Razer etc.) veel te fancy, dat wil zeggen: met allemaal lichtjes, macro toetsen (die de meeste mensen waarschijnlijk niet gebruiken), lcd schermpjes. Maarja, sommige mensen houden hier wel van.

Als je voor deze prijsklasse een toetsenbord wilt halen moet je sowieso voor de Steelseries 6Gv2 gaan (die heeft wel een grote enter toets :( ). Deze heeft Cherry MX Black mechanische switches.
Naar mijn weet is het qua Cherry MX switches zo:

Black - gamer - fps/race games - qua geluidsniveau tussen rm*- en laptoptoetsenborden
Red - gamer (iets lichtere toetsaanslag dan de Black)
Brown - gamer typist hybrid - rts games - iets luider dan laptoptoetsenborden
Clear - gamer typist hybrid (iets meer typist dan gamer)
Blue - typist - Bijna zo luid als een (stille) typmachine
*rm = rubber membrame (zoals een bijv een Logitech G15 heeft)

Ik vind het jammer dat er best veel mensen dan blind voor een Blackwidow gaan. Ikzelf ben voor een toetsenbord met Cherry MX Brown mechanische switches gegaan, omdat ik ook nog best een wat typ (programmeren, tekstdocument). Ook speel ik nogal eens Starcraft 2 waarvan gezegd wordt dat Cherry MX Brown iets meer geschikt zijn dan de Cherry MX Black omdat je veel toetsaanslagen achterelkaar vericht (APM).
Als sommige de Cherry MX Black te zwaar vinden moeten ze echt eens gaan kijken naar de Cherry MX Red. De Corsair Vengeance K90 & K60 hebben deze.
Ik vind het wel dat Razer mensen oplicht door een Blackwidow als gamerstoetsenbord te verkopen. Als er nu een Cherry MX switch is die niet voor gamers is is het de Blue wel. Maar ook de Brown in de Blackwidow Stealth is niet helemaal voor gamers.
Goed dat dit topic is aangemaakt om mensen wat meer wegwijs te maken in de mechanische toetsenborden. Maar ik heb wat kritiek

Er staan wat foutheden in de beginpost. De Cherry MX Blue is helemaal niet goed voor Starcraft. De Blue is helemaal voor geen enkele game (misschien een typ game dan).
Alle Starcraft 2 Pro's gebruiken Cherry MX Brown, Black en standaard Rubber Domes.

Ook staat er in de beginpost bij de Black en Brown dat het negatief punt is dat deze niet klikt. Dat is toch wel heel meningsgebonden. Ikzelf kan het me niet voorstellen, dat het voor bijvoorbeeld gamen fijner is als een toetsenbord klikt. Het klikken brengt ook nog eens ontzettende herrie met zich mee.
Ik vind dat er in de beginpost teveel waarde wordt gehecht aan het geluid van een toetsenbord. Ook staat er bij de Brown als positief punt dat deze licht is, maar bij de Black dat deze zwaar is. Dan is gewicht dus altijd een positief punt? Had er dan ook ergens "+ Uber zwaar (500 gram)" kunnen staan :P.
Ook wordt er (weer een mening) heel erg negatief over de Cherry MX Red gedaan. Wat de Red in principe is, is een Rubber Dome van betere kwaliteit. Er zijn genoeg mensen die een niet tactile toetsaanslag willen en die de Black te zwaar vinden. Dan is de Red toch heel goed. En de Red is niet slecht verkrijgbaar hoor. De Corsair Vengeance serie heeft gewoon Red's.

Je mag best je mening geven. Maar als beginpost moet je toch wel wat objectiviteit hebben. Mensen die niks van Mechanische toetsenborden afweten en dan de beginpost lezen vormen hun mening naar de mening van de auteur van de beginpost.

In de beginpost kan nog komen te staan dat de Daskeyboard ook bij Getdigital.de te verkrijgen is.

[Voor 32% gewijzigd door Fleximex op 11-03-2012 17:06]

• NeilForeal
Fleximex schreef op zondag 11 maart 2012 @ 13:41:
Dankje Djunicron voor je link naar dit topic in je review.

Het volgende heb ik gequote van mijn reactie op een review over de Razer Blackwidow:

[...]

Als sommige de Cherry MX Black te zwaar vinden moeten ze echt eens gaan kijken naar de Cherry MX Red. De Corsair Vengeance K90 & K60 hebben deze.
Ik vind het wel dat Razer mensen oplicht door een Blackwidow als gamerstoetsenbord te verkopen. Als er nu een Cherry MX switch is die niet voor gamers is is het de Blue wel. Maar ook de Brown in de Blackwidow Stealth is niet helemaal voor gamers.
Goed dat dit topic is aangemaakt om mensen wat meer wegwijs te maken in de mechanische toetsenborden. Maar ik heb wat kritiek

Er staan wat foutheden in de beginpost. De Cherry MX Blue is helemaal niet goed voor Starcraft. De Blue is helemaal voor geen enkele game (misschien een typ game dan).
Alle Starcraft 2 Pro's gebruiken Cherry MX Brown, Black en standaard Rubber Domes.

Ook staat er in de beginpost bij de Black en Brown dat het negatief punt is dat deze niet klikt. Dat is toch wel heel meningsgebonden. Ikzelf kan het me niet voorstellen, dat het voor bijvoorbeeld gamen fijner is als een toetsenbord klikt. Het klikken brengt ook nog eens ontzettende herrie met zich mee.
Ik vind dat er in de beginpost teveel waarde wordt gehecht aan het geluid van een toetsenbord. Ook staat er bij de Brown als positief punt dat deze licht is, maar bij de Black dat deze zwaar is. Dan is gewicht dus altijd een positief punt? Had er dan ook ergens "+ Uber zwaar (500 gram)" kunnen staan :P.
Ook wordt er (weer een mening) heel erg negatief over de Cherry MX Red gedaan. Wat de Red in principe is, is een Rubber Dome van betere kwaliteit. Er zijn genoeg mensen die een niet tactile toetsaanslag willen en die de Black te zwaar vinden. Dan is de Red toch heel goed. En de Red is niet slecht verkrijgbaar hoor. De Corsair Vengeance serie heeft gewoon Red's.

Je mag best je mening geven. Maar als beginpost moet je toch wel wat objectiviteit hebben. Mensen die niks van Mechanische toetsenborden afweten en dan de beginpost lezen vormen hun mening naar de mening van de auteur van de beginpost.

In de beginpost kan nog komen te staan dat de Daskeyboard ook bij Getdigital.de te verkrijgen is.
Deze topic is neutraal ingeschoten, elke switch kan voor vrijwel alles worden gebruikt aangezien de verschillen nou ook weer niet wereldschokkend zijn. Ik werk al jarenlang met mechanische toetsenborden en heb ervaring met vrijwel alle borden. Dit is geen plek om de verschillen te overdrijven en potentiële kopers een kant op te duwen. Het is puur informatief en alles is gebaseerd op ervaring.

Blue niet goed voor Starcraft 2? Vertel dat maar tegen de honderden pro's die erop spelen. Mijn ervaring is dat het geweldig is, by far mijn favoriet. Wat jij beweert gaat ervoor zorgen dat mensen blue niet gaan overwegen en daarmee ontneem je ze de kans om voor de blue te gaan terwijl ze die misschien wel veel fijner vinden. Brown is ook heel fijn voor Starcraft 2, en black ook, zelfs red! Maar daar gaat het nou juist om. Als we de topic zouden voorzien van jouw subjectieve commentaar krijgen we alleen nog maar meer chaos. Zoals het nu staat is het prima en het zal langzamerhand uitgebreid en aangepast worden. Maar in jouw woorden zie ik iemand die nog lang niet zoveel ervaring heeft als ik (no offense).
Fleximex schreef op zondag 11 maart 2012 @ 13:41:
De Blue is helemaal voor geen enkele game (misschien een typ game dan).
Hier kunnen we natuurlijk niks mee en deze mentaliteit gaan we voorkomen. Het is niet alleen niet waar wat je typt, het is ook nog eens onnodig. Dolblije bezitters van een blackwidow lezen ineens dat ze die 80 euro beter in hun zak hadden kunnen laten zitten volgens jou?

• Fleximex
Ik heb inderdaad niet zo lang ervaring, maar ik me simpelweg niet helemaal vinden in de beginpost.
Ik vind gewoon dat er teveel een mening, van één persoon, in de beginpost wordt gevormd.

Ik ben het er mee eens dat er op een Cherry MX Blue gewoon lekker geStarcarft kan worden. Maar dat kan ook op goedkope Sweex toetsenbordjes of misschien zelfs op een USB typmachine. Maar dit is een topic over mechanische toetsenborden. Dan mag er toch wel een duidelijk verschil zijn tussen de switches zijn. Het verschil tussen een Blue en een Black is qua alleen geluid al 'wereldschokkend'.
Dit is geen plek om de verschillen te overdrijven en potentiële kopers een kant op te duwen.
Dit wordt dus naar mijn mening wel gedaan. Maar dat is toch juist goed. Je wilt toch niet de andere mensen een waardeloos product kopen of de verkeerde switches? Dit lijkt me juist een plek om mensen een bepaalde richting in te duwen, echter heb je dan wel de mening van meerdere mensen nodig. Daarom dat ik mijn post ook hier post.
Vertel dat maar tegen de honderden pro's die erop spelen.
Ik weet toch door het lezen van fora en het bekijken van livestreams dat pro's toch vaker de goede oude rubber dome, MX Brown en MX Black gebruiken dan de Blue.

Je zegt:
Als we de topic zouden voorzien van jouw subjectieve commentaar krijgen we alleen nog maar meer chaos.
Ik schrijf echter niet de beginpost, dus mag hier subjectief reageren. Maar naar mijn mening is de beginpost al redelijk subjectief.
Dolblije bezitters van een blackwidow lezen ineens dat ze die 80 euro beter in hun zak hadden kunnen laten zitten volgens jou?
Dat wordt door jou zelf al gedaan:
Razer Blackwidow - Waardeloos. Slecht afgewerkt, vaak fouten, shiny afwerking, kleine toetsen, macro toetsen etc.
Wat ik tegen Blackwidow bezitters zou zeggen, is dat ze beter de Stealth hadden kunnen kopen voor dat geld. Maar dat is mijn mening. Als mensen blij zijn met hun Blackwidow 'so-be-it'.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het een goede beginpost, maar de mening van verschillende mensen weegt zwaarder dan die van één. Hoe 'goed' die mening dan ook mag zijn.
{Edit} - Review bijgewerkt, nu met beter plaatjes!

productreview: Razer BlackWidow Stealth Edition review door djunicron
[b][message=37836412,noline]
Je zegt:
[...]
Ik schrijf echter niet de beginpost, dus mag hier subjectief reageren. Maar naar mijn mening is de beginpost al redelijk subjectief.
[...]
Dat wordt door jou zelf al gedaan:
[...]
Wat ik tegen Blackwidow bezitters zou zeggen, is dat ze beter de Stealth hadden kunnen kopen voor dat geld. Maar dat is mijn mening. Als mensen blij zijn met hun Blackwidow 'so-be-it'.
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het een goede beginpost, maar de mening van verschillende mensen weegt zwaarder dan die van één. Hoe 'goed' die mening dan ook mag zijn.
Ja, dat m'n nieuwe Razer bordje hier direct al werd afgeraden had ik ook al gelezen. Razer heeft ook echt een lading ellende losgelaten, maar ik moet nog het eerste wanproduct tegen komen. (Of eigenlijk liever niet)

Slijtende, klemzittende knoppen, te klein en wat heb ik niet meer gehoord... Ik heb drie van deze keyboarden gezien en aangeraakt, zonder problemen en het "klein" is voor mij juist een pluspunt. Maar laat ik hopen dat het zo blijft, voor die €€€ verwacht ik wel dat het langer mee gaat dan m'n €7 rubberdome keyboards, die overigens de eerste weken ook prima voelen en werken.

De Stealth over de normale versie aanraden is overigens ook iets wat pas sinds nov 2011 kan, daarvoor was die versie er simpelweg niet. Dat neemt niet weg dat er genoeg andere opties genoemd worden in de beginpost, mensen kunnen ook best zelf wat research doen, de verzameling namen / adressen + mening van één ervaringsdeskundige die het veld overziet is toch al heel mooi. Dat sommige zaken subjectief zijn ziet hopelijk iedere lezer. Mensen die alleen een FP lezen verdienen het ook bijna om een foute keuze te maken en mensen die zoals ik adviezen van een ervaringsexpert negeren moeten niet bij die persoon komen huilen als de voorspelling uit komt.

Wat betreft de switches en de toepassing: Het is maar wat je leuk / lekker vind. De MX Blue is volgens vele niet geschikt voor games, nou, prima. Ik zou er probleemloos een shooter mee spelen hoor, alleen iets hectisch als UT3 met alle dubbeltaps het hele level door lijkt me dus niets. En SC2 stijl tappen lijkt mij ook intensiever dan op andere switches, maar je hebt wel een auditorische queue waaraan je kunt opvangen of je nou 6 of 7 tikken hebt gegeven, terwijl je op andere zaken let. Als je eenmaal gewend bent geraakt lijkt het mij juist een prima hulpmiddel.

[Voor 4% gewijzigd door djunicron op 12-03-2012 16:07]

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Na wat zoekwerk toch maar besloten om de o -ringen te bestellen via de wasd website.
Ik denk dat de 40A iets beter zijn want ik merk dat ik nu nog heeft vaak de toetsen bottom.
Maar goed waar ik in het begin van de week nog last had mijn handen bij het in gebruik nemen van de SS G6v2 moet ik zeggen dat het nu al beter gaat.
Denk dat ik wel een paar gekleurde toetsen voor de WASD ga bestellen aangezien de opdruk op de D toets na een goede week al aan het vervangen is.

Een (flink) nadeel is de Shift toets waar ik geregeld ruzie mee heb.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• myrmidon192
Inmiddels mijn Qpad MX-50 met Brown switches binnen.
Engels:

Nederlands:

Wat een genot om mee te typen, het is wel even wennen aan de 2 verschillende klik momenten van het toetsenbord maar ik kan er lekker op rammen en maak weinig typefouten.

Hij maakt wel een mooie herrie, hopen dat mijn huisgenoten hier niet al te boos om zijn :9
Holy shit, 146 WPM?!
Dat haal ik niet eens als ik drie willekeurige woorden inmep en meteen op spatie druk. (Dat heb ik 700 strokes, 135 (foute) woorden)

Ik zit overigens na een weekje met dit keyboard nu op ~70 WPM, met andere woorden, ik type nog steeds sneller op ciclet Sony keyboarden.
Echter is MX Brown zeker comfortabel, maar voor mij niet super snel eigenlijk. Nu denk ik ook dat ik gewoon zelf niet sneller ben, zeker niet met overtypen, ik heb als dyslect gewoon toch wel 500ms nodig om een woord te overzien, het is daarom niet heel gek dat ik maar 1 W per Sec kan halen.

Ik moet wel zeggen dat als ik "netjes" type en dus zo min mogelijk probeer te bottommen, het nog verder omlaag gaat, naar iets van 50 wpm, omdat ik het gewoon nog niet helemaal in m'n vinger heb zitten. Daarnaast komen m'n vingers hier ook echt los van het keyboard, wat natuurlijk ook foutjes op kan leveren. Dat moet ik nog wel serieus af proberen te leren, toch een soort nadeel van mechanische switches voor mij persoonlijk.

• Rendiertje
Zijn hier mensen die het significante verschil weten tussen de SteelSeries 6Gv2 en de ThermalTake Meka G1?

Ik weet dat de keycaps anders zijn, maar dat is wat ik weet het grootste verschil...

Mensen hier ervaring met beide toetsenborden?

• Fleximex
Ik denk dat de ThermalTake Meka G1 een polling rate van 1000Hz heeft en de SteelSeries 6Gv2 niet (als je USB aangesloten hebt ten minste, want PS/2 werkt anders).

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-05 15:23
Woorden per minuut (WPM): 112
Toetsaanslagen: 615
Correcte woorden: 98
Verkeerde woorden : 5 (ik doe steeds dubbele hoofdletter ipv een enkele ><)

Dit op een nogal oud microsoft digital media keyboard 1.0a. Ik ben van plan om een mechanisch toetsenbord (met brown switches) te kopen, hopelijk verbeterd de score dan aanzienelijk ^^

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zijn er mensen met tips voor custom key caps? Ik heb zelf vorig jaar via een group buy op geekhack nieuwe, double-shot, key caps gescored, maar vroeg mij af of er meer bronnen daarvoor zijn? Ik heb overigens een Majestouch.

Zo ziet het er nu uit:

En het beste:

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 13-03-2012 16:01]

Dat is best een awesome keyboard ;)

Persoonlijk zou ik de WASD niet oranje maken, maar deze details op andere toetsen leggen (Shifts, Alten, CTRL en enters b.v.) maar dat ziet er toch wel leuk uit!

Misschien wel het grootste nadeel van de Black Widow voor echte tweakers: De keycaps zijn een andere maat dan die van Filco, Ducky, Steelseries etc etc. Het wordt dus was lastiger om er zomaar andere keycaps op te zetten, zonder deze zelf wat bij te werken.

Aan de andere kant, ach, wat kan het schelen. Custom keycaps zijn ook wel behoorlijk aan de prijs voor iets waar je toch te weinig naar kijkt.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

ja even gekeken voor de wasd toetsen en dan betaal je 1 dollar per stuk voor. Totaal komt er dus 4 dollar bij. iets meer dan 3 euro. Tja het is duur plastic.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik heb vandaag ook mijn Qpad MX-50 met Brown switches binnen; wel erg wennen. Ik dacht dat het wat overdreven was dat je ruim een week à twee weken moet wennen aan de overgang naar een mechanisch toetsenborden, maar ik denk dat het wel gaat kloppen. :P

Ervaring: goed afgewerkt product en het voelt allemaal erg solide. Het typen is nog wennen dus op dit moment gaat het nogal wat langzamer dan op mijn vorige toetsenbord (Logitech UltraX Flat). Wel begin ik te merken dat ik veel minder typefouten maak dan met de vorige. Dat is in elk geval al één ding ;)

Lawaai valt me op zich nog wel wat mee, het is in elk geval geen old school IBM! Wel is er een groot verschil tussen tot op de bodem indrukken en half; qua geluidsproductie dan.

Tot nu toe zeer tevreden!
* Cloud verder typen gaat

edit:
Ik haal overigens nu al 96 WPM met die test in het Nederlands. Nog maar één typefout t.o.v. meerdere de vorige keer. Op een of andere manier type ik meer trefzeker; fijn gevoel. :)

[Voor 12% gewijzigd door Cloud op 14-03-2012 11:47]

• Rendiertje
Cloud schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:58:
Ik heb vandaag ook mijn Qpad MX-50 met Brown switches binnen; wel erg wennen. Ik dacht dat het wat overdreven was dat je ruim een week à twee weken moet wennen aan de overgang naar een mechanisch toetsenborden, maar ik denk dat het wel gaat kloppen. :P

Ervaring: goed afgewerkt product en het voelt allemaal erg solide. Het typen is nog wennen dus op dit moment gaat het nogal wat langzamer dan op mijn vorige toetsenbord (Logitech UltraX Flat). Wel begin ik te merken dat ik veel minder typefouten maak dan met de vorige. Dat is in elk geval al één ding ;)

Lawaai valt me op zich nog wel wat mee, het is in elk geval geen old school IBM! Wel is er een groot verschil tussen tot op de bodem indrukken en half; qua geluidsproductie dan.

Tot nu toe zeer tevreden!
* Cloud verder typen gaat

edit:
Ik haal overigens nu al 96 WPM met die test in het Nederlands. Nog maar één typefout t.o.v. meerdere de vorige keer. Op een of andere manier type ik meer trefzeker; fijn gevoel. :)
Dan verwachten over 2 week een nieuw record :+

• ChojinZ
Rendiertje schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:25:
Zijn hier mensen die het significante verschil weten tussen de SteelSeries 6Gv2 en de ThermalTake Meka G1?

Ik weet dat de keycaps anders zijn, maar dat is wat ik weet het grootste verschil...

Mensen hier ervaring met beide toetsenborden?
En? Al een keuze gemaakt? ;)

• Rendiertje
ChojinZ schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:17:
[...]

En? Al een keuze gemaakt? ;)
Uiteraard :+

Word de Meka ofc, u en andere mensen hebben me overtuigd _/-\o_

Zit momenteel beetje druk i.v.m verhuizen enzo, dus het wordt April maar dan zal ik ook zeker zeggen van hoe en wat, tot nu toe alvast bedankt O+

• dakilla
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-02 12:13
Wat is jullie mening omtrent de QPAD MK-80 en MK-85?

Ik ben namelijk van plan over te stappen naar een mechanisch toetsenbord. Het liefst Cherry MX Brown switches. Ik zat te denken aan de QPAD MK-50, maar zag dat deze geen led verlichting heeft. Iets wat ik sinds me Logitech G15 toch wel gewend ben. Dus het logische vervolg is de MK-80 of MK-85. Ik zag dat de MK-80 een PS/2 aansluiting heeft, toch wel een voordeel tegenover de USB aansluiting van de MK-85 lijkt me.
Ik ben niet zo goed op de hoogte van alle merken met mechanische toetsenborden, dus elke ander merk mag ook aangeraden worden;)

Op de website van QPAD kan je trouwens op dit moment alle 3 de toetsenborden bestellen met Red, Blue, Brown of Black switches. Erg handig.
Bleh, even een update van mij hier:

Ondanks dat ik amper sneller ben gaan typen met deze MX browns, voelt nu echt ieder ander keyboard waardeloos aan. Ik ben echt onwijs verwend en kieskeurig geworden, te erg voor woorden.

Zacht typen op laptop toetsjes voelt nu te zwaar, terwijl ik de fijne duidelijkheid van gewoon volop bottomen mis op ieder ander keyboard.

Nu wil ik overal MX Brown / Blue knopjes in hebben. (blues nog eens geprobeerd, ook goed, mij om het even nog steeds voor type werk) Waarschuwing voor een ieder: voor je het weet wil je geen laptop keyboards meer gebruiken en wil je al je PC's voorzien van mechanische keyboarden.

@ Hierboven, ik heb na al m'n leeswerk nog niets negatiefs gehoord over de QPADs. Gezien m'n betoog hierboven, denk ik dat ik ook eens een keyboard ben hen ga bestellen op den duur. (maar dan zonder ledjes: don't care).

Steelseries, Noopoo, Ducky, Das keyboard, Filco, Cherry, QPad, etc etc... Ja, je krijgt waar je voor betaalt, maar met een van alle zit je naar mijn idee verkeerd.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-05 21:38
Holy, 147 WPM? Ik haal net de 60... Maar ik heb nooit echt blind leren typen. Heb het mezelf aangeleerd en gebruik mijn pink nooit en bijna nooit mijn ringvinger.

RESPECT!

Record:

Bezoek de Type Test en probeer het!

[Voor 40% gewijzigd door naarden 4ever op 17-03-2012 00:41]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

djunicron schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 00:25:
Bleh, even een update van mij hier:

Ondanks dat ik amper sneller ben gaan typen met deze MX browns, voelt nu echt ieder ander keyboard waardeloos aan. Ik ben echt onwijs verwend en kieskeurig geworden, te erg voor woorden.
[...]
Helemaal eens. Ik baal nu dat ik op mijn werklocatie geen degelijk toetsenbord heb, terwijl ik vroeger wel te spreken was over dat Logitech toetsenbord. Maar het typen op een brown is zo veel lekkerder en scherper... Ik had nooit aan brown toetsen moeten beginnen, nu ben ik verwend :+

@hierboven
147 WPM is ook wel bizar hoog hoor, daar zou ik me niet teveel van aantrekken. Ik kan vrij snel typen maar bij mij houdt het om en rond de 90-100 WPM ook op. Al zou dat met enige oefening op mijn nieuwe QPAD nog wel wat hoger kunnen komen denk ik.

• Rynji
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 12:26
Ik heb op dit moment een Steelseries 6Gv2 en zit te kijken naar een upgrade.
Zat zelf te denken aan Filco Majestouch 2 met Browns.
Gamegear.be heeft deze wel op voorraad, alleen betaal je er €160,- voor!

Mjn grootste afhaakpunt is toch wel het ontbreken van media keys op de Filco, ik gebruik deze regelmatig op mijn Steelseries.
Ik heb wat rond zitten kijken en het lijkt mogelijk via het registery keys te kunnen veranderen. Weet iemand of het mogelijk is om bijvoorbeeld Windows volume op CTRL + Arrow keys te binden?
Play/pause etc. kan ik wel in Foobar2000 rebinden, dat is het probleem niet.
Mijn koptelefoon heeft geen volume regeling en hij zit direct op m'n geluidskaart dus ook geen versterker met volume-knop.

Het liefst koop ik een Filco Majestouch Ninja, die vind ik toch wel erg dik. Probleem daarmee is dat ik geen PayPal/CC heb en dus alleen via overboeking/iDeal betalen kan, dit sluit mij gelijk al af van een heleboel keyboard (helaas :| ).

Er is natuurlijk veel meer keuze dan alleen Filco's, alleen men is erg positief over de Filco's en het design spreekt me ook erg aan.
Mijn eisen zijn: geen/weinig poespas (overal logo's, patroontjes etc.) gewoon een strak (zwart) design.
De Qpad valt dan al af, want die heeft groot Qpad erop, Q op de spacebar en een (imo) niet zo'n mooi keycap font.

Iemand nog suggesties kijkende naar dit verhaal?

5800X3D - RTX3080 - 1440p@270Hz Inventaris

• myrmidon192
Cloud schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 10:12:
[...]

Helemaal eens. Ik baal nu dat ik op mijn werklocatie geen degelijk toetsenbord heb, terwijl ik vroeger wel te spreken was over dat Logitech toetsenbord. Maar het typen op een brown is zo veel lekkerder en scherper... Ik had nooit aan brown toetsen moeten beginnen, nu ben ik verwend :+

@hierboven
147 WPM is ook wel bizar hoog hoor, daar zou ik me niet teveel van aantrekken. Ik kan vrij snel typen maar bij mij houdt het om en rond de 90-100 WPM ook op. Al zou dat met enige oefening op mijn nieuwe QPAD nog wel wat hoger kunnen komen denk ik.
Begrijp wat je bedoelt, merk zelf nu ook dat ik me eigen veel eerder erger aan ander soort toetsenborden dan mijn Qpad, ik denk dat mijn hoge WPM vooral komt dat ik op mijn 11e-12e een blindtype cursus heb gevolgd en sindsdien ook veel programmeer/word bestanden voor school heb moeten typen, hierdoor heb ik in de loop van de tijd gewoon mijn vaardigheden van sneller typen opgebouwd. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je heel accuraat kan typen en ik merk dat dit juist met dit toetsenbord veel beter is dan met mijn logitech illuminated.
Rynji schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 11:55:
...
Ik kan me eigen inleven in jouw verhaal en heb dit ook in de overweging genomen aangezien ik ook erg blij was met het design van mijn logitech illuminated (en de Qpad toch wel echt een stap terug is qua design). Mijn ervaring met het toetsenbord is dat ik het vooral belangrijk vind dat het goed typt(wat de Qpad met brown switches voor mij enorm goed doet) en ook vind ik de palmwrist erg fijn bij de Qpad! Wel heb ik dezelfde ergerpunten als jou, de Q op de spatie, de andere q en de opdruk op de palmwrist is niet mijn smaak. Echter vind ik het niet enorm opvallend en een afschuwelijk ding. Heb ook zoiets, ik ben de enige die er naar moet kijken en aangezien ik eigenlijk blind type zou ik ook toe kunnen met een toetsenbord zonder opdruk. Ik weet niet of jij zelf regelmatig naar je toetsenbord kijkt (en je eigen dan echt zou ergeren aan het design), dan zou ik wel echt de Filco Majestouch nemen, als je er echter bijna nooit naar kijkt en hem alleen zou nemen voor de paar mensen die er in een jaar naar kijken, zou ik gewoon voor de Qpad gaan!

Edit: En nog gefeliciteerd met je verjaardag! :D

• Nikr
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 21:36
Hallo tweakers.

Is het waar dat je een mechanisch toetsenboord "in de vaatwasser" kan doen, zonder elektronica ofc.

Ik leef zo ongeveer voor mijn monitor en ik eet vaak genoeg boven me toetsenboord, met als gevolg een hele broodla onder me toetsen.(herkenbaar?)

Is een mechanische de uitkomst voor mij?
Heeft iemand ervaring met schoonmaken van het boord?
Nikr schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:43:
Hallo tweakers.

Is het waar dat je een mechanisch toetsenboord "in de vaatwasser" kan doen, zonder elektronica ofc.

Ik leef zo ongeveer voor mijn monitor en ik eet vaak genoeg boven me toetsenboord, met als gevolg een hele broodla onder me toetsen.(herkenbaar?)

Is een mechanische de uitkomst voor mij?
Heeft iemand ervaring met schoonmaken van het boord?
Eh, nou, je kunt het inderdaad helemaal uit elkaar halen ja. En alle keycaps eraf kunnen halen zonder schade is wel gemakkelijk uitschudden in ieder geval.

In de vaatwasser betekend wel dat je alles uit elkaar moet schroeven. De switches zelf wil je geen water in hebben lijkt mij zo, dus die moeten dan allemaal los. Dat lijkt me dus niet zo'n goed idee.

Als je achter een PC leeft (niet zo lekker lijkt me maar goed) dan zou ik zeker een mechanisch keyboard aanraden, maar nou niet direct omdat ie tegen de vaatwasser kan.
Maar dat argument vóór heb je helemaal niet nodig, zo'n bord heeft al genoeg voordelen. Houd je hoofd liever boven een bord en niet zo ver boven je keyboard tijdens het eten. En stofzuig die handel even wat eerder, zodat je geen schimmelende zooi erin krijgt. Kijk vies wordt het op den duur toch wel, maar als het iets is waar je em helemaal voor uit elkaar moet halen dan doe je toch iets verkeerd...

• Nikr
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 21:36
djunicron schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:56:
[...]

Eh, nou, je kunt het inderdaad helemaal uit elkaar halen ja. En alle keycaps eraf kunnen halen zonder schade is wel gemakkelijk uitschudden in ieder geval.

In de vaatwasser betekend wel dat je alles uit elkaar moet schroeven. De switches zelf wil je geen water in hebben lijkt mij zo, dus die moeten dan allemaal los. Dat lijkt me dus niet zo'n goed idee.
Duidelijk voor me!
Ik ben overtuigd.
Nikr schreef op zondag 18 maart 2012 @ 22:18:
[...]
Duidelijk voor me!
Ik ben overtuigd.
Also:

pricewatch: Corsair Vengeance K90 (International English)

De Corsair bordjes hebben geen "rand" waar de knopjes in liggen. Ze zweven boven een stuk aluminium. Bijzonder gemakkelijk schoon te houden dus. Ik geloof dat ze alleen Cherry MX Reds hebben, dat moet je liggen en je moet van het design houden, het ziet er apart uit... En niet alles is helemaal mechanisch jammer genoeg, maar ondanks dat nog steeds een goed bordje.

@ Rob hieronder:

Dat is net zo'n opmerking als "bij het autorijden is toch vooral de kwaliteit van je stuur belangrijk?". Maar ik snap wat je bedoelt: de muis is iets waar veel mensen de waarde van inzien en het is zeker iets waar je in bepaalde games winst mee kunt behalen.

Maar er zijn genoeg games te noemen waarbij een keyboard wel van belang is, waar met een mechanisch keyboard winst te halen is, te beginnen met vrijwel iedere RTS op een beetje niveau waar je hotkeys kunt instellen: als je tijdens het besturen van je units je basis snel wat commando's geeft (dus macro tijdens je micro) dan is een responsief, feedback leverend keyboard een prettig iets om te hebben. Ook bij shooters is het fijn als je een degelijk voelend keyboard hebt waar je geen aandacht aan hoeft te besteden, dat je gewoon blind kunt vertrouwen. Daarnaast heeft het gewoon voordelen als je veel knoppen tegelijk kunt indrukken. (rennen + strafe + reload + nade gooien + springen tegelijk oid)

Ook (MMO)RPG's spelen fijner als je skills lekker getriggered worden. Daarnaast wil je daar nog wel een even snel wat intypen, dus ja, ook daarvoor is een mechanisch keyboard prettig. Laatst nog even Streetfighter 4 weer eens opgestart, ook daar is op een keyboard spelen mijn voorkeur en eerlijk gezegd prefereer ik mechanische knoppen over een arcade knoppenbalk. (hoewel die ook lekker zijn hoor, maar zo groot hoeft niet van mij)

Het is niet zo dat een goedkoop keyboard niet werkt in games... Ik zou liever een rubberdome gebruiken op een shooter tournament dan een 400 dpi muis ipv m'n gebruikelijk 3200dpi.
Maar persoonlijk vind ik voor de D3 beta (en Diablo 2) Cherry MX brown switches prettig. Voor SC2 is het ook een genot, hoewel ik daar toch hard "sla" op de knoppen, dus een laptop keyboardje ook wel werkt. Voor shooters hoeft het niet zo nodig, maar het voelt wel fijn op zich. En er zijn zat mensen die zweren bij hun MX blacks hiervoor.

[Voor 57% gewijzigd door djunicron op 19-03-2012 00:39]

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Zijn deze toetsenborden nou ook goed voor het gamen? Bij gamen is toch vooral de muis belangrijk.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hmm na een week of twee met de SS 6Gv2 te hebben gewerkt thuis merk ik dat ik misschien toch een lichtere variant cherry switch wil gebruiken. Daarnaast heb ik nog vrijwel dagelijks last van de Shift toets rechtsonder.

(Snap ook niet waarom ze die layout hebben gekozen...)

Ik zit nu te kijken naar de Qpad MK-50 maar ik twijfel tussen Brows of Red switches. Ik speel dagelijks FPS dus bottom ik toesten. Daarna internet ik vaak en zit ik hier ook vaak te typen :D

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• dakilla
Heeft er iemand ervaring met de QPAD MK-80 of MK-85?
Want ik merk dat meerdere mensen in het topic hebben gekozen voor de MK-50. Deze leek mij persoonlijk ook heel wat. Maar ik wil graag led-verlichting. Dus vroeg ik me af of er nadelen zijn aan die 2 toetsenborden tegenover de MK-50? (De soort switches kan je nu zelf uitkiezen, dus dat is het nadeel niet meer)
Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is de prijs, en de usb aansluiting / ps2 aansluiting.

PS2 kan meer aanslagen tegelijk doorgeven, maar zit niet overal (meer) op. USB is dus nodig voor laptops / tablets etc etc, maar kan maar 6 keystrokes tegelijk aan. Nu staat er speciaal bij dat de MK85 hier géén last van heeft.

Kortom, de 85 is op dat punt de iets betere keuze. En als je 6 genoeg vind of Ps2 wilt gebruiken, dan is de 80 dus gewoon 20 euro besparen.

Persoonlijk zou ik in ieder geval een 50 of 80 US/INT bestellen met brown / blue / red (in die volgorde denk ik ook). Ware jet moet dat de prints op het bord niet mooi vind. (alles wat ze aan extra opdruk hebben gedaan vind ik lelijk: de Q op de spatie, de I Q gaming op de rest, Qpad boven de directionals... laat dat toch zitten jongens...)

In ieder geval wel heel goed van ze dat ze nu alle layouts / switches leveren. Veel prettiger dan dat je alleen Red / Black kunt krijgen in bepaalde modellen.

• dakilla
Ik was in eerste instantie ook van plan de PS/2 aansluiting te gaan gebruiken. Het toetsenbord wordt ook gewoon op een desktop-pc aangesloten. Maar toen dacht ik aan de led-verlichting, dat in de nachtelijke uurtjes toch wel handig is. Misschien klinkt dit wel heel dom, maar mijn kennis ten opzichte van toetsenborden is heel gering. Maar ik vroeg me af, als je nou led-verlichting in een toetsenbord hebt, moet je dan niet verplicht USB gebruiken? Of werkt led ook via PS/2? (gezien het feit dat de MK-80 beide aansluitingen kan gebruiken)

• Mavix
  • Laatst online: 05-02 11:17
Ik heb een vraag over mijn toetsenbord, het betreft een 10 euro toetsenbord van Microsoft:

Ik las in dit topic over 6KRO en NKRO. Nu speel ik regelmatig Frets On Fire op mijn pc (Guitar Hero voor de pc) en daarmee moet je wel eens 3 toetsen tegelijk indrukken. Het stomme is dat mijn toetsenbord de ene toetsencombinatie wel kan en de andere niet. Laat ik een voorbeeld geven:

Ik speel met de toetsen 1-2-3-4-5. Als ik 1, 2 en 3 tegelijk indrukt, lukt dat. Maar wanneer ik 3, 4 en 5 wil indrukken, vind mijn toetsenbord dat niet leuk en ziet hij alleen dat ik 4 en 5 heb ingedrukt, waardoor ik dat dus niet kan spelen in Frets On Fire, wat dus niet fijn is.

Mijn vraag is, kan ik software matig hier iets aan doen, of moet ik voor zo'n NKRO toetsenbord gaan?

• Fleximex
Ik denk niet dat hier softwarematig iets aan te doen is. Mijn Logitech G15v2 (inmiddels weggeven) had ook 6 KRO (volgens de specs dan), maar als ik eerst de 'Z', dan de 'X' en dan de 'C' indrukte werd de C niet geregistreerd. Met die toetsencombinatie (ZXC) was het dus zelfs maar 2 KRO.
Mijn Daskeyboard heeft met USB ook 6 KRO, maar bij die maakt het niet uit welke toetsencombinatie ik indruk; de 6de toets wordt altijd geregistreerd.

Er zit ook nog een verschil tussen registreren en tegelijk indrukken. Als ik 'QWERTY' typ op de G15 dus van 'Q' naar de 'Y' en voorgaande toetsen inhouden, registreert ie wel de Y, dus de 6de. Maar als ik exact op hetzelfde moment 'QWERTY' indruk in bijvoorbeeld Word staan niet alle 6 de tekens er.
Bij mijn Daskeyboard op PS/2 aansluiting is dat wel. Alle tekens staan er dan. Of dat met mijn Daskeyboard op USB ook zo is, weet ik niet.

[Voor 35% gewijzigd door Fleximex op 20-03-2012 09:44]

• ChojinZ
Rynji schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 11:55:
Ik heb op dit moment een Steelseries 6Gv2 en zit te kijken naar een upgrade.
Zat zelf te denken aan Filco Majestouch 2 met Browns.
Gamegear.be heeft deze wel op voorraad, alleen betaal je er €160,- voor!

Mjn grootste afhaakpunt is toch wel het ontbreken van media keys op de Filco, ik gebruik deze regelmatig op mijn Steelseries.
Ik heb wat rond zitten kijken en het lijkt mogelijk via het registery keys te kunnen veranderen. Weet iemand of het mogelijk is om bijvoorbeeld Windows volume op CTRL + Arrow keys te binden?
Play/pause etc. kan ik wel in Foobar2000 rebinden, dat is het probleem niet.
Mijn koptelefoon heeft geen volume regeling en hij zit direct op m'n geluidskaart dus ook geen versterker met volume-knop.

Het liefst koop ik een Filco Majestouch Ninja, die vind ik toch wel erg dik. Probleem daarmee is dat ik geen PayPal/CC heb en dus alleen via overboeking/iDeal betalen kan, dit sluit mij gelijk al af van een heleboel keyboard (helaas :| ).

Er is natuurlijk veel meer keuze dan alleen Filco's, alleen men is erg positief over de Filco's en het design spreekt me ook erg aan.
Mijn eisen zijn: geen/weinig poespas (overal logo's, patroontjes etc.) gewoon een strak (zwart) design.
De Qpad valt dan al af, want die heeft groot Qpad erop, Q op de spacebar en een (imo) niet zo'n mooi keycap font.

Waarom wil je de Steelserie's vervangen? Niet tevreden? Persoonlijk vind ik de meka een goed (beter) alternatief.
Versteegrob schreef op zondag 18 maart 2012 @ 23:20:
Zijn deze toetsenborden nou ook goed voor het gamen? Bij gamen is toch vooral de muis belangrijk.
Heb je het topic uberhaubt wel gelezen? :+
Mavix schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:23:
Ik heb een vraag over mijn toetsenbord, het betreft een 10 euro toetsenbord van Microsoft:

Ik las in dit topic over 6KRO en NKRO. Nu speel ik regelmatig Frets On Fire op mijn pc (Guitar Hero voor de pc) en daarmee moet je wel eens 3 toetsen tegelijk indrukken. Het stomme is dat mijn toetsenbord de ene toetsencombinatie wel kan en de andere niet. Laat ik een voorbeeld geven:

Ik speel met de toetsen 1-2-3-4-5. Als ik 1, 2 en 3 tegelijk indrukt, lukt dat. Maar wanneer ik 3, 4 en 5 wil indrukken, vind mijn toetsenbord dat niet leuk en ziet hij alleen dat ik 4 en 5 heb ingedrukt, waardoor ik dat dus niet kan spelen in Frets On Fire, wat dus niet fijn is.

Mijn vraag is, kan ik software matig hier iets aan doen, of moet ik voor zo'n NKRO toetsenbord gaan?
Software matig kan je hier niets aan doen. Het probleem is namelijk een fysiek iets:
Wikipedia: Rollover (key)

• Mavix
  • Laatst online: 05-02 11:17
ChojinZ schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:55:

[...]

Software matig kan je hier niets aan doen. Het probleem is namelijk een fysiek iets:
Wikipedia: Rollover (key)
Ah, dus dan moet ik toch voor een nieuw NKRO of >=6KRO toetsenbord gaan. Het is vooral belangrijk dat de ruimte tussen de F1, F2, enz. knoppen en de rand van het toetsenbord klein is. En het moet zo goedkoop mogelijk :P Mag ik hier vragen om aanschafadvies?

• Fleximex
Mavix schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:17:
[...]

Ah, dus dan moet ik toch voor een nieuw NKRO of >=6KRO toetsenbord gaan. Het is vooral belangrijk dat de ruimte tussen de F1, F2, enz. knoppen en de rand van het toetsenbord klein is. En het moet zo goedkoop mogelijk :P Mag ik hier vragen om aanschafadvies?
Maar let dan wel op dat 6 KRO bijvoorbeeld niet hoeft te betekenen dat alle delen van het toetsenbord dat hebben. Een G15 (niet mechanisch maar toch) bijvoorbeeld heeft dus op sommige plekken 2 KRO, terwijl mijn Daskeyboard wel op alle plekken 6 KRO heeft. Ik weet niet hoe dat met andere mechanische toetsenborden zit.
Fleximex schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:36:
Er zit ook nog een verschil tussen registreren en tegelijk indrukken. Als ik 'QWERTY' typ op de G15 dus van 'Q' naar de 'Y' en voorgaande toetsen inhouden, registreert ie wel de Y, dus de 6de. Maar als ik exact op hetzelfde moment 'QWERTY' indruk in bijvoorbeeld Word staan niet alle 6 de tekens er.
Bij mijn Daskeyboard op PS/2 aansluiting is dat wel. Alle tekens staan er dan. Of dat met mijn Daskeyboard op USB ook zo is, weet ik niet.
Mijn Daskeyboard, heb ik net getest, kan met USB 6 toetsen tegelijk doorsturen.
Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee