Ja, heel wat jaartjes (20+) praktijkervaring.sdk1985 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:37:
Hmm
[...]
Hmm iemand praktijk ervaring hier mee? Ben momenteel 19mm buizen aan het leggen voor 2 cat6a kabels per buis. Loopt allemaal horizontaal met totaal 4 bochten (4m, 8m, 1m, omlaag 30cm). Zou die soepele kabel juist niet wat lekkerder door die buizen gaan?
Neem kabel (Ik zou de blauwe draka kabel nemen, deze pas ik ook bij "kennissen" vaak toe) met massieve kern en een stalen(!) trekveer. Strip de kabels een stuk aan (zeg 20cm) Probeer zoveel mogelijk aders van de kabel(s) door het gaatje van de trekveer te krijgen en knip de rest af bij de buitenmantel. (Met cat 6 zullen het er denk ik maar 4 zijn maar meer is beter.) vouw dit dubbel zodat je een lus krijgt, twist het in elkaar en tape dit goed af vanaf de trekveer en dan een stuk van de buitenmantel van de kabel mee tapen.
Laat iemand aan 1 kant rustig aan de veer trekken (Dat wil niet zeggen met weinig kracht maar meer niet als een idioot gaan rukken. Rustige halen van een cm of 50 zijn prima) en laat aan de andere kant iemand de kabel invoeren en zorgen dat ze zoveel mogelijk parallel lopen, Als de kabels in elkaar gaan draaien wordt het vaak een uitdaging. Het voordeel van massieve kabel is dat als het niet meer wil, de invoerende persoon de kabel ook nog kan duwen. Een aanloopje nemen wil ook vaak helpen zeker als de een duwt en de ander trekt. Dit gaat met soepele kabel nooit lukken.
Mocht je vastlopen kun je een beetje afwasmiddel gebruiken of nog beter, glijmiddel van 3m omdat afwasmiddel uiteindelijk hard wordt en eventuwele vervanging van kabels op een later tijdstip vaak erg bemoeilijkt.
Als laatste, wees niet zuinig met kabel trekken, trek een goed stuk overlengte uit de muur, zeg een cm of 50. Dit kan je later inkorten en zo kun je het eventueel eerste vaak door het trekken beschadigde stuk gewoon weggooien. En laat aan de andere kant ook een lang stuk kabel zitten. Afknippen gaat met kabel vaak makkelijker dan aanknippen
Ik heb voor mijn werk nog nooit soepele kabel gebruikt voor nieuwe data aansluitingen en heb het ook nooit iemand zien doen.
Nog een tip van flip, zorg dat je de kabel uitloopt voordat je hem erin trekt (of op een 8 draait maar dat is voor gevorderden
[ Voor 10% gewijzigd door jbhc op 14-01-2021 00:23 ]