Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste
Acties:

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:53
sdk1985 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:37:
Hmm

[...]

Hmm iemand praktijk ervaring hier mee? Ben momenteel 19mm buizen aan het leggen voor 2 cat6a kabels per buis. Loopt allemaal horizontaal met totaal 4 bochten (4m, 8m, 1m, omlaag 30cm). Zou die soepele kabel juist niet wat lekkerder door die buizen gaan?
Ja, heel wat jaartjes (20+) praktijkervaring.

Neem kabel (Ik zou de blauwe draka kabel nemen, deze pas ik ook bij "kennissen" vaak toe) met massieve kern en een stalen(!) trekveer. Strip de kabels een stuk aan (zeg 20cm) Probeer zoveel mogelijk aders van de kabel(s) door het gaatje van de trekveer te krijgen en knip de rest af bij de buitenmantel. (Met cat 6 zullen het er denk ik maar 4 zijn maar meer is beter.) vouw dit dubbel zodat je een lus krijgt, twist het in elkaar en tape dit goed af vanaf de trekveer en dan een stuk van de buitenmantel van de kabel mee tapen.

Laat iemand aan 1 kant rustig aan de veer trekken (Dat wil niet zeggen met weinig kracht maar meer niet als een idioot gaan rukken. Rustige halen van een cm of 50 zijn prima) en laat aan de andere kant iemand de kabel invoeren en zorgen dat ze zoveel mogelijk parallel lopen, Als de kabels in elkaar gaan draaien wordt het vaak een uitdaging. Het voordeel van massieve kabel is dat als het niet meer wil, de invoerende persoon de kabel ook nog kan duwen. Een aanloopje nemen wil ook vaak helpen zeker als de een duwt en de ander trekt. Dit gaat met soepele kabel nooit lukken.

Mocht je vastlopen kun je een beetje afwasmiddel gebruiken of nog beter, glijmiddel van 3m omdat afwasmiddel uiteindelijk hard wordt en eventuwele vervanging van kabels op een later tijdstip vaak erg bemoeilijkt.

Als laatste, wees niet zuinig met kabel trekken, trek een goed stuk overlengte uit de muur, zeg een cm of 50. Dit kan je later inkorten en zo kun je het eventueel eerste vaak door het trekken beschadigde stuk gewoon weggooien. En laat aan de andere kant ook een lang stuk kabel zitten. Afknippen gaat met kabel vaak makkelijker dan aanknippen :+

Ik heb voor mijn werk nog nooit soepele kabel gebruikt voor nieuwe data aansluitingen en heb het ook nooit iemand zien doen.

Nog een tip van flip, zorg dat je de kabel uitloopt voordat je hem erin trekt (of op een 8 draait maar dat is voor gevorderden :) ). Niets is vervelender dan een knoop in je kabel terwijl je bezig bent >:)

[Voor 10% gewijzigd door jbhc op 14-01-2021 00:23]

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:14
@jbhc
Thanks. Zie ondertussen dat die stugge kernen juist voor die LSA stroken zijn en het schakelmateriaal in de inbouwdoos is natuurlijk op basis van die LSA stroken. Stugge kern zijn overigens bijna twee keer zo duur bij Cat6a.

Was van plan in de bergkast de boel direct in een switch te gooien. Maar dat zal dan vermoedelijk niet werken. Dan moet ik eerst voor thuis een patch paneel gaan regelen vermoed ik, en dan die met 10cm kabel op de switch aansluiten :+ .

edit: blijkbaar heb je deze jongens https://www.kabeldirect.n...k-zonder-gereedschap.html

[Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 14-01-2021 01:15]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15:34
jbhc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 00:15:
[...]

Nog een tip van flip, zorg dat je de kabel uitloopt voordat je hem erin trekt (of op een 8 draait maar dat is voor gevorderden :) ). Niets is vervelender dan een knoop in je kabel terwijl je bezig bent >:)
Of.. trek gelijk vanuit de doos, dan zit het ook niet in de knoop :)
Als je dan twee kabels in dezelfde buis wil.. twee dozen kopen!

• jbhc
MeltedForest schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 06:56:
[...]

Of.. trek gelijk vanuit de doos, dan zit het ook niet in de knoop :)
Als je dan twee kabels in dezelfde buis wil.. twee dozen kopen!
2 Dozen is natuurlijk een beetje zonde als.je er maar 1 nodig hebt.

@sdk1985
Zo duur is kabel nou ook weer niet in vergelijking met de apparatuur :)
Persoonlijk zou ik zoeken naar de blaywe draka cat6.

• MeltedForest
jbhc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:28:
[...]

Dan koop je 2x 50m in plaats van 1x 100m.
[...]
Daarom :)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Vooral dat ja; de prijs v.d. kabel t.o.v. al het andere materiaal en werkzaamheden valt eigenlijk reuze mee.

Zo ben ik nu een familielid aan het helpen met de verbouwing van hun huis. Alle bekabeling gaat er opnieuw in. Dus ook UTP vanuit de meterkast richting begane grond, 1ste en 2de verdieping. Allemaal nieuwe PVC buisjes met CAT6 erdoor. Dan gaan er heel wat meters in.

Was eerst aan het rondneuzen of mensen nog halve rollen kabel overhadden. Maar of het was van inferieure kwaliteit (erg dun of CCA), of ze wilden het niet eens opsturen. 8)7

Uiteindelijk maar zo'n 1000 feet doos besteld bij Amazon. Dan heb je ruim 300m voor 66 euro.
Massieve koperen kern 0,57 mm (23 AWG). In de welbekende afroldoos. :)

Wel bijzonder was dat zwart een stuk goedkoper was dan blauw of rood. Maakt mij niet uit, je ziet het toch niet meer. Dus maar de zwarte genomen.

bizar trouwens, als ik nu kijk, dan is de prijs van zo'n rol ineens 20 euro hoger geworden?!?

Mooie Plaatjes   

• sdk1985
[...]

@sdk1985
Per 25 meter buis ben je ongeveer 12-15 euro kwijt. Laten we zeggen dat ik nu 20 euro materiaal heb verbruikt. De sleuven heb ik zelf geslepen. Bij mijn favoriete winkel is cat6a s/ftp er alleen per 100 meter voor 108,50. De soepele kern is er voor 59,50 voor 50 meter. Ik heb ongeveer 40 meter nodig Vandaar :+ . Ik ga verhuizen dus de apparatuur zijn voorlopig geen kosten. Maar wellicht dat ik de resterende kabel nog op V&A kan zetten oid. De UTP is overigens maar 44,50 per 50 meter. Maar om die nou dubbel naast elkaar te leggen (2x2). Niks is vervelender dan achteraf de boel opnieuw te moeten trekken. Nu zit het nog niet in de muur vast dus als trekken niet lukt kan ik de buizen nog uit elkaar halen en dan de draad erin doen.

[Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 14-01-2021 11:26]

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16:12
Andrehj schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:15:
Patchpanelen CAT.6a van Digitus, ik vind het niks!

Omdat ik me afvroeg of ik de enige was met dit probleem maar wat (slechte) reviews opgezocht, en toen vond ik een paar waarin werd geklaagd over slechte of ontbrekende soldeerverbindingen, en daardoor veroorzaakte netwerkproblemen. En die heb ik met een paar aansluitingen ook... Dus een printje losgeschroefd, en toen zag ik dit:
[Afbeelding]
Bovenstaand is dus een foto van de "verbindingen" onder de LSA-strips.

En dit is de "verbinding" van de RJ45 connector:
[Afbeelding]

Hier wordt waarschijnlijk gebruik gemaakt van zgn press-fit connectoren (die zich vastklemmen in de through-holes in de PCB). Zou beter moeten zijn dan solderen, maar ik ben nog niet overtuigd.

Gezien de problemen met de trekontlastingen gaan deze dus retour leverancier. Iemand een suggestie voor een patchpaneel (24 poorts, 19", 1HE, zwart, CAT 6A, ook geschikt voor CAT 6 kabels) wat wel degelijk is?
Ik zou ze meteen vastsolderen, maar verbaas me nog meer over de capacitance correcties met pcb sporen: ik ben gewend dat ze de sporen even lang maken, niet dat ze capaciteit toevoegen dmv printed capacitance (de "vingers" in de sporen)

https://www.netwerkwinkel...TP-24v-1HE-zwart-RAL9005/ heb ik laatst gebruikt, nog geen problemen mee geconstateerd

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:18
@Andrehj Tnx voor de waarschuwing. Had Digitus wel redelijk hoog staan qua netwerkmateriaal, maar merk bij m'n eigen CAT5E doosjes van 10 jaar oud ook wel dat ik inmiddels niet meer op elke poort nog gigabit haal (op sommige poorten zelfs helemaal geen link).

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
ehtweak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:18:
[...]

bizar trouwens, als ik nu kijk, dan is de prijs van zo'n rol ineens 20 euro hoger geworden?!?
Koperprijs is erg hoog momenteel :) .

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Erwin schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:35:
[...]

Koperprijs is erg hoog momenteel :) .
In vijf dagen tijd? Tuurlijk... :+

Mooie Plaatjes   

• jbhc
sdk1985 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Per 25 meter buis ben je ongeveer 12-15 euro kwijt. Laten we zeggen dat ik nu 20 euro materiaal heb verbruikt. De sleuven heb ik zelf geslepen. Bij mijn favoriete winkel is cat6a s/ftp er alleen per 100 meter voor 108,50. De soepele kern is er voor 59,50 voor 50 meter. Ik heb ongeveer 40 meter nodig Vandaar :+ . Ik ga verhuizen dus de apparatuur zijn voorlopig geen kosten. Maar wellicht dat ik de resterende kabel nog op V&A kan zetten oid. De UTP is overigens maar 44,50 per 50 meter. Maar om die nou dubbel naast elkaar te leggen (2x2). Niks is vervelender dan achteraf de boel opnieuw te moeten trekken. Nu zit het nog niet in de muur vast dus als trekken niet lukt kan ik de buizen nog uit elkaar halen en dan de draad erin doen.
s/ftp in huis is dan ook totaal overbodig

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
ehtweak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:26:
[...]

In vijf dagen tijd? Tuurlijk... :+
Waarom die specifieke dropveter van jou ineens precies €20,- duurder is kan ik niet verklaren. Maar het aanbod op de kabelmarkt is onder invloed van de koperkoers en die is momenteel erg hoog, vooral de afgelopen week wat flinke pieken (zie bijvoorbeeld het koers overzichtje bij deze fabrikant).

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Erwin Het wordt wel steeds beter opletten of je echt massief koperen kabels krijgt! :Y
Want bij nader onderzoek van veel bulk kabel kwam ik er achter dat er wel heel veel CCA (en andere half-Cu) varianten verkocht worden.

Daarom viel het me reuze mee dat die AmazonBasics kabel en massief koper is, en redelijk 'dik' is; 0,57 mm (23 AWG). Het meeste is 24AWG of soms zelfs nog dunner.

Prijsstelling bij Amazon zal wel weer dynamisch zijn. Want nu zie ik dat de rode variant gezakt is in prijs naar 67 euro/doos en de blauwe variant ineens maar liefst 91 euro moet kosten. :?

Mooie Plaatjes   

• jbhc
@ehtweak Ik zou persoonlijk nooit besparen op netwerk kabel door voor de goedkope meuk te gaan. De merkkabels zijn misschien duurder maar niets is zo vervelend als een netwerk wat onbetrouwbaar is.

Met Wifi is dat al hoogst irritant maar met een lan is dat dramatisch. Ga maar eens zoeken waarom je lan verbinding niet lekker werkt. Zonder dat je er zo'n extreem dure fluke aan hangt ga je slechte kabel er zo goed als niet uithalen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@jbhc Idd... gewoon gaan voor dure meuk:
Ryan1981 in "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels"
O-) *O*
Da's veeeeel beter. :F

Maar ff serieus; die AmazonBasics kabel is echt geen meuk hoor. Gewoon keurig volledig-koperen aders, de juiste twisting, stevige mantel en 23 AWG.

Enige nadeel tot nu toe: de 1000 feet doos is van niet al te stevig karton. M.a.w. als je net begint met werken ermee, en er nog behoorlijk wat kilo's aan kabel in de doos zitten, scheurt het handvat snel uit.
De volle doos weeg ruim 12kg. Maar als je dan wat verder bent, wordt het geheel wat beter hanteerbaar. Maar dat is slechts een cosmetisch detail.

[Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 15-01-2021 08:57]

Mooie Plaatjes   

• JoohanDePoohan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:02
_JGC_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:33:
@Andrehj Tnx voor de waarschuwing. Had Digitus wel redelijk hoog staan qua netwerkmateriaal, maar merk bij m'n eigen CAT5E doosjes van 10 jaar oud ook wel dat ik inmiddels niet meer op elke poort nog gigabit haal (op sommige poorten zelfs helemaal geen link).
Ik kwam bijgaande kabel tegen op Amazon.
EUR 58,54 voor DIGITUS Netwerkkabel Cat-7 ; 100m ; S-FTP ; Dca LSZH-3; 1200 MHz ; AWG 23/1 - koper
Lijkt me een goede deal. En nee, niet nodig, ik heb voldoende aan CAT5e voor mijn huidige behoeftes.
Ik wil gewoon in 1 keer goede kabel trekken thuis.

• _JGC_
JoohanDePoohan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Ik kwam bijgaande kabel tegen op Amazon.
EUR 58,54 voor DIGITUS Netwerkkabel Cat-7 ; 100m ; S-FTP ; Dca LSZH-3; 1200 MHz ; AWG 23/1 - koper
Lijkt me een goede deal. En nee, niet nodig, ik heb voldoende aan CAT5e voor mijn huidige behoeftes.
Ik wil gewoon in 1 keer goede kabel trekken thuis.
Hun kabel is weinig mis mee, maar als ik dan eerder aangehaalde foto's zie en af ga op mijn cat5e doosjes shop ik dat spul liever ergens anders.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JoohanDePoohan Maar waarom zou je thuis S-FTP willen gebruiken?
Dat, weet ik uit ervaring, is nou niet bepaald makkelijk te verwerken... :N

Gewoon UTP CAT6 is prima voor nu, en in de toekomst goed bruikbaar.

Wil je dan echt op safe spelen; leg dan gelijk glasvezel door je hele huis... :+ Maakt het lekker 'makkelijk' om alles aan te sluiten. Maar je hebt in ieder geval nooit last van storingen op elektromagnetisch gebied. :)

[Voor 50% gewijzigd door ehtweak op 15-01-2021 15:58]

Mooie Plaatjes   

• donaldk
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17-06 23:52
ehtweak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:36:
@Erwin Het wordt wel steeds beter opletten of je echt massief koperen kabels krijgt! :Y
Want bij nader onderzoek van veel bulk kabel kwam ik er achter dat er wel heel veel CCA (en andere half-Cu) varianten verkocht worden.

Daarom viel het me reuze mee dat die AmazonBasics kabel en massief koper is, en redelijk 'dik' is; 0,57 mm (23 AWG). Het meeste is 24AWG of soms zelfs nog dunner.

Prijsstelling bij Amazon zal wel weer dynamisch zijn. Want nu zie ik dat de rode variant gezakt is in prijs naar 67 euro/doos en de blauwe variant ineens maar liefst 91 euro moet kosten. :?
Wat is dat voor kabel? Op Amazon.de kom ik alleen dozen tegen van ~€450,-.Op Amazon.nl wel 61 euro plus 18 euro verzenden: https://www.amazon.nl/Ont...=8-16&tag=nltxtgostdde-21 Maar die is dan AWG24, geen 23.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gewoon, zoals ik al zei; 'AmazonBasics Cat6-Ethernet-Rohkabel, robust, 0,57 mm (23 AWG), UTP, 304,8 m, Schwarz'.

volgens mij is dit de url:
https://www.amazon.de/gp/product/B07RM9PDBM
Op Amazon.nl wel 61 euro plus 18 euro verzenden:
...
Da's dus koper-alu zooi. :-(
Het staat er zelfs keurig bij vermeld: "Materiaal: koper aluminium"

Mooie Plaatjes   

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 02:20:
[...]

Gewoon, zoals ik al zei; 'AmazonBasics Cat6-Ethernet-Rohkabel, robust, 0,57 mm (23 AWG), UTP, 304,8 m, Schwarz'.

[...]

Is die het geld waard? Ik heb laatst deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/...er/1003004012207263/?s2a=

Tests op een relatief korte afstand (<10 meter) zijn super, maar gezien het prijsverschil vraag ik me dan toch af hoeveel verschil er zit in kwaliteit

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Oon Waarom zou je (S)FTP nemen? Da's alleen maar 'gedoe' met montage.
En in een normaal huis nergens voor nodig.
Of ga je ook je stroken/connectoren/ander contact materiaal/stekers ook helemaal conform FTP montagenormen afmonteren?

Gewoon UTP nemen, maar dan wel massief koper voor gebruik in/achter de muur en soepel (meerdere dunne aders) als patchkabel, maar zeker geen CCA.

[Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 16-01-2021 02:38]

Mooie Plaatjes   

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 02:36:
@Oon Waarom zou je (S)FTP nemen? Da's alleen maar 'gedoe' met montage.
En in een normaal huis nergens voor nodig.
Of ga je ook je stroken/connectoren/ander contact materiaal/stekers ook helemaal conform FTP montagenormen afmonteren?

Gewoon UTP nemen, maar dan wel massief koper voor gebruik in/achter de muur en soepel (meerdere dunne aders) als patchkabel, maar zeker geen CCA.
Omdat het de goedkoopste rol was die ik kon vinden, vind het extra gedoe wel meevallen. Die stekkertjes crimpen is sowieso niet mijn favoriete bezigheid, dat extra laagje maakt me niet zoveel uit.
Vroeg me vooral af wat het verschil is in kwaliteit, want de prijs is dus minder dan de helft voor een grotere rol (50m ipv ~30m)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar als het gaat om patchkabels; dan kun je die toch net zo goed kant-en-klaar kopen?

Da's vaak helemaal niet zo duur.
5 stuks CAT6 kabels in allerlei kleurtjes van 1,5m voor nog geen tientje.
Of nog goedkoper, of nog veel duurder; afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor dure merkplaatjes... :+
Of nog veel goedkoper, hier op tweakers V&A zijn er genoeg aanbieders van zowel losse kabel als setjes met patchkabels.

[Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 16-01-2021 02:50]

Mooie Plaatjes   

• peerke1987
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:59
ehtweak schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:53:
@jbhc Idd... gewoon gaan voor dure meuk:
Ryan1981 in "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels"
O-) *O*
Da's veeeeel beter. :F

Maar ff serieus; die AmazonBasics kabel is echt geen meuk hoor. Gewoon keurig volledig-koperen aders, de juiste twisting, stevige mantel en 23 AWG.

Enige nadeel tot nu toe: de 1000 feet doos is van niet al te stevig karton. M.a.w. als je net begint met werken ermee, en er nog behoorlijk wat kilo's aan kabel in de doos zitten, scheurt het handvat snel uit.
De volle doos weeg ruim 12kg. Maar als je dan wat verder bent, wordt het geheel wat beter hanteerbaar. Maar dat is slechts een cosmetisch detail.
Dank voor deze tip, een beetje veel maar verkopen naderhand kan altijd nog.

Vraagje, ik lees in sommige reviews dat de kabel enorm stug is en stekkertjes er op knippen lastig kan zijn. Wat zijn jouw ervaringen en gebruik je nog een bepaald soort stekker?

Ik wil de kabel gebruiken voor inbouw, dus komt in een soort patchkast en andere kant in een utp wandcontactdoos.

Hoor het graag @ehtweak :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@peerke1987 Standaard RJ-45 connectoren erop krimpen vereist wat handigheid ja.
Maar dat is in principe altijd wat lastig(er) met massieve kabel en een stevige mantel.

Kwestie van secuur de mantel strippen, de twisting precies genoeg opendraaien en de aders keurig recht voor de sleuven in het connectorblokje steken en zorgen dat de trekontlasting juist wordt gekneld.
Zal ongetwijfeld wat miniem verschillen tussen de het ene of het andere merk RJ-45 connector.

Maar op dit soort massieve kabel zul je in het algemeen natuurlijk niet vaak rechtstreeks de RJ-45 connectoren monteren. Eerder afmonteren op een (LSA) strook met een punchdown tool. En/of in het contactblok van een RJ-45 WCD. En dat gaat prima. Maar ook hier geldt weer: zorgvuldig en niet gehaast werken. De twisting zo lang mogelijk intact laten en pas op de laatste paar mm opentwisten.

Suk6!

Mooie Plaatjes   

• donaldk
ehtweak schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 02:20:
[...]

[...]

Zoals ik schreef zoek je op amazonbasic dan vind je alleen €440+ doosjes, of dezelfde made in USA merken dozen zionder prijs. Dus dank je voor de link. De zwarte is nu 84 euro plus porto, de rode is wel 66 euro, maar ja grijs/wit/of zwart gaat nog wel wanneer de kabels deels in zicht langs de plint lopen, maar fel rood niet. Koper staat er wel, maar is het ook solid core? 23 gauge is wel beter dan gemiddeld. 6a heeft weinig zin, maar is die er ook betaalbaar?

Is hij er ook in Grau oder WeiB? Ik zie alleen Schwartz,Rot, Blau.

[Voor 3% gewijzigd door donaldk op 17-01-2021 16:31]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@donaldk Ja, het is massief koper.

Vandaag maar liefst 80 meter weggelegd in een te renoveren tussenwoning.
UTP vanuit de meterkast naar alle ruimtes in het huis, op iedere verdieping. 8)

We moesten toch bijna al het elektragebeuren verplaatsen/vernieuwen, dus naast een paar honderd meter bruin/blauw/zwart/geel-groen kon er ook nog wel wat UTP bij. :)

Ik zal binnenkort wel eens een fotootje plaatsen van die kabel van dichtbij.
Ook de kernopbouw is stevig/bijzonder; er zit een soortement van getwist taaie kunststof kanaaltjes-ader in het midden, waarin iedere getwiste streng gelegd is. M.a.w je kunt er aardig aan sjorren, zonder dat 'ie oprekt of kapot gaat.

Porto? Ik betaal geen verzendkosten bij Amazon.
En ik zie dat de blauwe uitvoering nu voor 78 euro (nieuw) en 68 euro (warehouse deal) te vekrijgen is.

[Voor 40% gewijzigd door ehtweak op 17-01-2021 20:27]

Mooie Plaatjes   

• donaldk
ehtweak schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:09:
@donaldk Ja, het is massief koper.

Vandaag maar liefst 80 meter weggelegd in een te renoveren tussenwoning.
UTP vanuit de meterkast naar alle ruimtes in het huis, op iedere verdieping. 8)

We moesten toch bijna al het elektragebeuren verplaatsen/vernieuwen, dus naast een paar honderd meter bruin/blauw/zwart/geel-groen kon er ook nog wel wat UTP bij. :)

Ik zal binnenkort wel eens een fotootje plaatsen van die kabel van dichtbij.
Ook de kernopbouw is stevig/bijzonder; er zit een soortement van getwist taaie kunststof kanaaltjes-ader in het midden, waarin iedere getwiste streng gelegd is. M.a.w je kunt er aardig aan sjorren, zonder dat 'ie oprekt of kapot gaat.

Porto? Ik betaal geen verzendkosten bij Amazon.
En ik zie dat de blauwe uitvoering nu voor 78 euro (nieuw) en 68 euro (warehouse deal) te vekrijgen is.
Oh bij mij waren zwart en blauw iets boven de 83 euro plus porto, gratis porto is alleen binnen Duitsland staat erbij. Ik weet niet eens meer of ik een amazon.de account heb, of gestopt ben tijdens registratie, omdat ik toen geen ideal had enkel Paypal.

Bij de blauwe kabel had ik later inderdaad gelezen dat ze massief zijn.

Is er eigenlijk een manier om een alert te krijgen wanneer de prijs daalt?

• sdk1985
Heb nu 3 buizen waar (straks) 3 keer een 2 kabels met stugge kern uit komt in mijn voorraad kast onder de trap. Iemand een tip voor een leuk maar betaalbaar patch panel oid wat ik in kan ophangen? Of zal ik overal van die duurdere connectoren eraan zetten?

Deze kabel is het geworden:
Merk: ProCable
Kleur: Oranje
Kabellengte: 100 meter
Diameter kabel: Ø 7,3 mm
Diameter ader: 0.56 mm²
Ader: CU (koper)
Aderopbouw: Stug
AWG: 23/1
Snelheid: tot 10 Gbps
Bandbreedte: 1000 MHz
Buiten materiaal: LSZH
Impendantie: 100
Type: S/FTP
Versie: CAT7

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:56
sdk1985 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 01:09:
Heb nu 3 buizen waar (straks) 3 keer een 2 kabels met stugge kern uit komt in mijn voorraad kast onder de trap. Iemand een tip voor een leuk maar betaalbaar patch panel oid wat ik in kan ophangen? Of zal ik overal van die duurdere connectoren eraan zetten?

Deze kabel is het geworden:

[...]
Zo iets als dit misschien:
https://www.allekabels.nl...patchpaneel-8-poorts.html

En ik zou er geen connectoren aan zetten. Da's lomp en lelijk. Zo'n klein patchpaneel staat een stuk netter. Plus, connectoren aan een kabel zijn relatief kwetsbaar: als je wat vaker dingen omplugt dan gaan stugge aders wat sneller buigen/breken en verlies je de verbinding - kan je weer opnieuw de connector er aan zetten.

• donaldk
Ik heb gewoon een 12 x cat 6 van ali express genomen, maar ik blijk toch de verkeerde te hebben genomen, zonder wandbeugeltje. Echt helemaal dicht vind je daar niet. Deze is wel met plastic beugeltje:

https://nl.aliexpress.com...t.0.0.60c73c005BTKqW&mp=1

Ik heb helaas geen losse muurbeugeltjes gevonden.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sdk1985 Ik vraag me wel af; waarom heb je gekozen voor dit soort, nogal dure, S/FTP kabel?
Wat verwacht je dat een dure S/FTP kabel 'beter' is/doet dan gewone UTP?

Ik heb in de afgelopen 30 jaar nog nooit meegemaakt dat een, correct afgemonteerde, gewone UTP kabel niet zou voldoen c.q. goed zou functioneren in een huishoudelijke omgeving.

[Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 18-01-2021 08:34]

Mooie Plaatjes   

• sdk1985
ehtweak schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:21:
@sdk1985 Ik vraag me wel af; waarom heb je gekozen voor dit soort, nogal dure, S/FTP kabel?
Wat verwacht je dat een dure S/FTP kabel 'beter' is/doet dan gewone UTP?

Ik heb in de afgelopen 30 jaar nog nooit meegemaakt dat een, correct afgemonteerde, gewone UTP kabel niet zou voldoen c.q. goed zou functioneren in een huishoudelijke omgeving.
Ik denk dat je je vooral afvraagt waarom ik voor deze kabel heb gekozen?

In mijn geval wil ik (uiteindelijk) een 10 Gbps netwerk opzetten ivm remote mounten. Dan kom je officieel op Cat6a. Dan kun je in theorie voor UTP gaan. De vraag is of je dan al dan geen interferentie krijgt op die snelheden. Dertig jaar geleden had men immers niet bedacht dat 4G/Digitenne ervoor zou zorgen dat je lokale kabelzenders gaan storen. Meer prijs voor deze Cat7 kabel was 12,45 per 100 meter. Aangezien de primaire kosten niet de 100 euro kabel maar de uren besteed aan het aanleggen van het netwerk (lees 40 meter sleuven) ga ik dan liever meteen voor de 'betere' optie. Op dat punt 12 euro besparen schaar ik onder een verkeerde zuinigheid. Zal natuurlijk anders zijn voor iemand die duizenden meters kabels legt elk jaar ;).

Die thuissituatie zal overigens wat mij betreft veranderen. Na jaren van stilstand gaat het momenteel erg hard. Meer dan de helft van de Z490 borden nu al 2.5 Gbps aan boord. De 10 Gbps varianten nemen nu de plaats over die 2.5 Gbps in 2017 had; voor de enthousiasteling zit het vanaf 350 euro zit op je moederbord. Binnen twee maanden komt Z590 uit (rocket lake) en wordt PCI 4.0 ingeschakeld en daarmee wordt het voor moederbord fabrikanten weer een stukje makkelijker om 10 Gbps te implementeren (lees geen dure pbx switches nodig). Ondertussen is in geval bij Intel PCI 5.0 al werkend in het wild gespot. Tel daarbij de uitrol van Gigabit op coax, Wifi modems die eigenlijk ook over de 1 Gbps heen gaan en het hele covid thuiswerk gekte verhaal en ik verwacht dat de snelheid er voorlopig wel in blijft zitten. Ik kijk niet gek op als binnen 3 tot 5 jaar de helft van de luxe bordjes 10 Gbps connectoren aan boord heeft.

TLDR: Nieuwe normaal is eigenlijk nu al 2.5 Gbps. Wat 2.5 Gbps+ op cat 5e/6 is zo ver ik kan vinden een vraagteken (Alien Crosstalk werd AFAIK in Cat6a voorkomen). Wellicht gaat het goed maar ik zou het zelf anno 2021 niet meer gaan uitrollen. In ieder geval niet daar waar draadtrekken lastig is.

[Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 20-01-2021 11:26]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sdk1985 Niet om 't een of 't ander; maar moet je bij zulke snelheidseisen, en -verwachtingen, dan niet overstappen op glasvezel?

Mooie Plaatjes   

• sdk1985
ehtweak schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:24:
@sdk1985 Niet om 't een of 't ander; maar moet je bij zulke snelheidseisen, en -verwachtingen, dan niet overstappen op glasvezel?
Tja je moet ergens een grens trekken toch. Ik denk dat ik met dubbel cat7 (99,95 voor 100m) voor de komende 10 jaar wel goed zit. Ook niet echt een argument om dan twee 10tjes te besparen toch?

[Voor 73% gewijzigd door sdk1985 op 20-01-2021 11:33]

• sdk1985
vanaalten schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:27:
[...]

Zo iets als dit misschien:
https://www.allekabels.nl...patchpaneel-8-poorts.html

En ik zou er geen connectoren aan zetten. Da's lomp en lelijk. Zo'n klein patchpaneel staat een stuk netter. Plus, connectoren aan een kabel zijn relatief kwetsbaar: als je wat vaker dingen omplugt dan gaan stugge aders wat sneller buigen/breken en verlies je de verbinding - kan je weer opnieuw de connector er aan zetten.
Heb hem besteld.

• sdk1985
Ondertussen zijn we een paar dagen verder en zijn de Z590 bordjes aangekondigd. Bij asrock zag ik 10 van de 12 bordjes met 2.5 Gbps. Totaal waren er 7 van de 57 bordjes uitgerust met 10 Gbps (zoals verwacht alleen in de duurste categorie).

De 2.5 Gbps zal nog wel gaan op Cat6, daarna is het afwachten. Dus als je nu iets in de muur gooit zou ik geen 20 cent per meter gaan besparen om cat6 UTP te pakken ipv cat7. Maar goed dat is een mening, iedereen moet zelf weten of hij future proof wil zijn of niet.

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 14:05
Niet zo overdrijven.

Voor thuisgebruik is cat6 gewoon prima.... als je een beetje fatsoenlijke kabel hebt is ook daarmee 10 Gbps voor de lengtes (30-40m) die je normaal thuis hebt gewoon haalbaar.

En als je dan al voor overdrijven kiest dan is cat6a de keuze. Cat7 voor thuis slaat nergens op, te stug en te lastig en dubbele kabels zijn al helemaal amper te trekken.

[Voor 7% gewijzigd door Yowzawood op 20-01-2021 11:45]

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19:23
sdk1985 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:33:
Ondertussen zijn we een paar dagen verder en zijn de Z590 bordjes aangekondigd. Bij asrock zag ik 10 van de 12 bordjes met 2.5 Gbps. Totaal waren er 7 van de 57 bordjes uitgerust met 10 Gbps (zoals verwacht alleen in de duurste categorie).

De 2.5 Gbps zal nog wel gaan op Cat6, daarna is het afwachten. Dus als je nu iets in de muur gooit zou ik geen 20 cent per meter gaan besparen om cat6 UTP te pakken ipv cat7. Maar goed dat is een mening, iedereen moet zelf weten of hij future proof wil zijn of niet.
De 2.5Gbps standaard werkt prima op Cat5e (is daar zelfs specifiek voor ontwikkeld). De 10Gbps standaard werkt prima op Cat6 (en waarschijnlijk ook op cat5e over de afstanden in een gemiddeld woonhuis, YMMV).

Cat6a is alléén nodig voor lange afstanden die in een woonhuis praktisch niet voorkomen. Cat7 is sowieso een oplossing voor een onbestaand probleem. Beide kabels hebben niet alleen de hogere kosten als nadeel, ze zijn ook erg onhandelbaar. Lastig te trekken en lastig (goed) af te monteren.

Dit topic is specifiek begonnen als waarschuwing voor nep-kabels die eigenlijk aan geen enkele cat-standaard voldoen. Helaas begint het inmiddels min of meer op het Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 topic voor netwerkkabels te lijken. Koop gewoon standaard-conform spul dan zit je goed. Kabels die aan onzinnige standaarden waarvoor uberhaupt geen toepassing bestaat voldoen, gaan je bitjes echt niet mooier laten schijnen of zo.

[Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 20-01-2021 12:40]

• MeltedForest
mcDavid schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Dit topic is specifiek begonnen als waarschuwing voor nep-kabels die eigenlijk aan geen enkele cat-standaard voldoen. Helaas begint het inmiddels min of meer op het Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 topic voor netwerkkabels te lijken. Koop gewoon standaard-conform spul dan zit je goed. Kabels die aan onzinnige standaarden waarvoor uberhaupt geen toepassing bestaat voldoen, gaan je bitjes echt niet mooier laten schijnen of zo.
Ja in de audiowereld verkopen ze zelfs zilveren netwerkkabels gesmeed door elfen bij maanlicht. Allemaal om de digitale eentjes en nulletjes van je audio beter te laten klinken. https://www.iear.nl/produ...st-ethernet-diamond-30-m/

• sdk1985
Jeetje ik raak wel een gevoelige snaar merk ik ;) . Je zou bijna denken dat een cat7 kabel het slechter doet dan een cat6.
Voor thuisgebruik is cat6 gewoon prima.... als je een beetje fatsoenlijke kabel hebt is ook daarmee 10 Gbps voor de lengtes (30-40m) die je normaal thuis hebt gewoon haalbaar.

En als je dan al voor overdrijven kiest dan is cat6a de keuze. Cat7 voor thuis slaat nergens op, te stug en te lastig
Vreemd genoeg kan ik daar eigenlijk geen onderzoeken over vinden. Maar als je kijkt naar deze prijzen:

Cat 6a UTP 87,50 6mm
Cat 6a S/FTP 108,50 8.4mm
Cat 7 S/FTP 99,95 7.3mm

Ga jij dan het risico nemen om 12,45 te besparen? Of nog stelliger, ga je dan actief afraden om cat7 te pakken. Toch prima prijs/kwaliteit lijkt me?
en dubbele kabels zijn al helemaal amper te trekken.
Bij mij moest toch alles open dus dan maakt het allemaal niet zo veel uit. Of je nu 16mm of 19mm gaat freezen, het gaat met dezelfde machine en duurt even lang. Omdat het toch de muur in ging heb ik de PVC buizen met kabel erin afgemonteerd. Alleen de laatste 3 meter moest door een leiding die al gefixeerd was. Stukje flexibiele buis maakte dat spannend. Maar dat ging eigenlijk prima. Geen trekveer nodig gehad. Met die 7,3mm viel het allemaal wel mee. Voor de zekerheid low friction buizen gepakt maar ook dat was beetje overkill gezien de afmonteer strategie :X .

Ben er zelf wel blij mee :o . Vandaag de laatste gaten dichtgesmeerd.

[Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 21-01-2021 00:11]

• mega_neo
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 27-05 22:19
Hi Guys,

First of all, I would like to say sorry for using english in a Dutch forum.
I do try to learn it but is a slow and hard path. And technical words get even harder.

I've been reading the most that I can but, until now, I couldn't find an answer to my questions. Sorry if I missed anything in the topic and in the search I did (probably didn't use the correct search terms).

So, first a small background story.
I now moved to my own home and am planning to create a small home network here.
Unfortunately, in an old house there is no in wall tubing set up for network. At the moment I don't intend to create routes and install conduit inside the wall. It's just an amount of work that I'm not prepared to do right now. Too much work, dust, and debris with a family of four all day at home (including a 1 month old baby). And to do that all over the house, with no other renovation plans, is also not my intent.
So, my possible solution would be to go on the outside (in or on top of the base boards; under the laminate, on the end near the baseboard, if possible; on the corner of a wall in order to go up/down, etc) using, where needed, some kabelgoots.

So, my 2 questions are:
1- Since I'm not going to use inside wall conduit, I'm in doubt if I should use solid core cable or the flexible one. I plan to finish most runs (living room, a room and "network/server" room) each with a opbouw wandcontactdoos. Don't know if that influences the decision.

2- on an up/down run I will need to pass a coax cable along one or two network cables, so I can have all network hardware together in one place and a clean living room, without appliances like the modem/router in sight.
I know it's really not ideal, and can be problematic, so I was thinking on using S/FTP cable at least for that run to avoid interference. Including the same shielding in the coax too.
Will this help? Too much and don't need to worry? Too little difference and will create a shit network?

What do you think?
Do you mind giving your opinions on this?

Thank you in advance
sorry for the wall of text

• vanaalten
mega_neo schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 01:03:
So, my 2 questions are:
1- Since I'm not going to use inside wall conduit, I'm in doubt if I should use solid core cable or the flexible one. I plan to finish most runs (living room, a room and "network/server" room) each with a opbouw wandcontactdoos. Don't know if that influences the decision.
I think it does, as these boxes usually have an LSA strip inside for connecting the cable to the wandcontactdoos - and I think these strips don't work reliably with stranded cable, need solid cable.
2- on an up/down run I will need to pass a coax cable along one or two network cables, so I can have all network hardware together in one place and a clean living room, without appliances like the modem/router in sight.
I know it's really not ideal, and can be problematic, so I was thinking on using S/FTP cable at least for that run to avoid interference. Including the same shielding in the coax too.
Will this help? Too much and don't need to worry? Too little difference and will create a shit network?
I wouldn't bother shielding the UTP cable. Just use plain UTP cable, shielding is needed for industrial environment.

For coax, I would definitely go for good quality. Your cable provider (probably Ziggo in the Netherlands) can probably give some advice on this. But there were already issues in the recent past about older cables being susceptible to interference from 4G phone signals and such.

Twisted pair are by design (twisted pair) already much less sensitive to noise.

• Yowzawood
sdk1985 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:01:
[...]Jeetje ik raak wel een gevoelige snaar merk ik ;) . Je zou bijna denken dat een cat7 kabel het slechter doet dan een cat6.
Het zal me echt een zorg zijn wat voor kabel je gebruikt......
Maar ik kan slecht tegen zoveel stelligheid en dan onzin posten.

Het gaat natuurlijk helemaal niet om het prijsverschil tussen de kabelsoorten. Alleen wel om het feit dat Cat6a/7 veel onhandiger zijn om mee te werken en dat de afwerking (die ben je voor het gemak maar even vergeten) binnen de normen ook veel lastiger en duurder zijn. Of ga je je spectaculaire kabels gewoon met een cheap-ass connectortje zelf afwerken waardoor er niets van de hogere specs overblijft?

En daar staan dan voor normaal consumenten gebruik nul voordelen tegenover. Cat6 doet over de normaal gebruikte lengtes ook gewoon 10Gbps en de zwaardere afscherming van Cat6a/7 is in een normaal huis totale onzin. Leuk voor datacenters en bedrijven waar grote kabelbundels naast elkaar liggen en waar een giga hoeveelheid data overheen gaat. Niet 2 lullige kabeltje in een leiding in een woning.

Kortom, blijf een beetje praktisch en kijk niet domweg naar wat specs. En gebruik alleen kabels met zo'n zware afscherming als het zinvol is.

Maar als je zelf blij wordt van een Cat7 kabel helemaal prima natuurlijk.... alleen dit is het topic om gewoon normale kabels van een fatsoenlijke kwaliteit te gebruiken voor een identiek resultaat.

En ter illustratie, ik heb in 2000 mijn huis zelf bekabeld met (toen gangbare) Cat5 kabel van een goede kwaliteit en met fatsoenlijke connectors. Zelfs nu is er nul reden om dat te vervangen, ook met een goede tester is de conclusie dat alles foutloos werkt op 1Gbps. En als over 5 jaar 2,5 of 10Gpbs betaalbaar en gangbaar is geworden is een nieuwe kabel zo getrokken. Maar ook dan is maar de vraag of een beetje normaal datagebruik vervanging van alle spullen kan rechtvaardigen.

Dit topic is zinvol om mensen te waarschuwen voor slechte kwaliteit kabels. Maar een goede cat5e/Cat6 kabel die binnen de normen is afgemonteerd is bijna altijd meer dan prima voor thuisgebruik, ook in de te voorziene toekomst. Opscheppen over nog betere kabels is niet nodig :-).

[Voor 30% gewijzigd door Yowzawood op 21-01-2021 09:39]

• sdk1985
Yowzawood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Het zal me echt een zorg zijn wat voor kabel je gebruikt......
Maar ik kan slecht tegen zoveel stelligheid en dan onzin posten.

Het gaat natuurlijk helemaal niet om het prijsverschil tussen de kabelsoorten. Alleen wel om het feit dat Cat6a/7 veel onhandiger zijn om mee te werken en dat de afwerking (die ben je voor het gemak maar even vergeten) binnen de normen ook veel lastiger en duurder zijn. Of ga je je spectaculaire kabels gewoon met een cheap-ass connectortje zelf afwerken waardoor er niets van de hogere specs overblijft?

En daar staan dan voor normaal consumenten gebruik nul voordelen tegenover. Cat6 doet over de normaal gebruikte lengtes ook gewoon 10Gbps en de zwaardere afscherming van Cat6a/7 is in een normaal huis totale onzin. Leuk voor datacenters en bedrijven waar grote kabelbundels naast elkaar liggen en waar een giga hoeveelheid data overheen gaat. Niet 2 lullige kabeltje in een leiding in een woning.

Kortom, blijf een beetje praktisch en kijk niet domweg naar wat specs. En gebruik alleen kabels met zo'n zware afscherming als het zinvol is.

Maar als je zelf blij wordt van een Cat7 kabel helemaal prima natuurlijk.... alleen dit is het topic om gewoon normale kabels van een fatsoenlijke kwaliteit te gebruiken voor een identiek resultaat.

En ter illustratie, ik heb in 2000 mijn huis zelf bekabeld met (toen gangbare) Cat5 kabel van een goede kwaliteit en met fatsoenlijke connectors. Zelfs nu is er nul reden om dat te vervangen, ook met een goede tester is de conclusie dat alles foutloos werkt op 1Gbps. En als over 5 jaar 2,5 of 10Gpbs betaalbaar en gangbaar is geworden is een nieuwe kabel zo getrokken. Maar ook dan is maar de vraag of een beetje normaal datagebruik vervanging van alle spullen kan rechtvaardigen.

Dit topic is zinvol om mensen te waarschuwen voor slechte kwaliteit kabels. Maar een goede cat5e/Cat6 kabel die binnen de normen is afgemonteerd is bijna altijd meer dan prima voor thuisgebruik, ook in de te voorziene toekomst. Opscheppen over nog betere kabels is niet nodig :-).
Joh ik heb gewoon een vraag gesteld over hoe ik een kabel het beste kan afmonteren. Daarbij is het type kabel een relevante factor (stugge of soepele kern, dikte van de kabel) dus vandaar dat ik erbij heb vermeld welke kabel ik heb gekocht. Ik heb nog nooit zelf een kabel op rol gebruikt dan wel afgemonteerd. Enige waar ik normaal in aanraking mee kom zijn fabriekskabels met aan twee kanten een connector.

Vervolgens wordt mij gevraagd waarom ik voor die kabel heb gekozen. Daar heb ik antwoord opgegeven. Niet wetende dat het heel doel van die vraag zou zijn om mij even op mijn plek te zetten. Ik vind het niet alleen onaardig maar ook vooral erg onnodig. Helemaal sneu wordt het als jij daar dan vervolgens van gaat maken dat ik hier even ben komen opscheppen over mijn kabel. Alles goed verder? Last van de lockdown? Als volgens jou het doel van dit topic het waarschuwen voor slechte kwaliteit kabels is, trigger dan niet zo op mijn uitleg waarom ik die specifieke kabel heb gekozen...

Schakelmateriaal moet ik nog kopen. Maar als ik daar niet uit kom dan zal ik dat wel een een apart topic vragen.

[Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 21-01-2021 13:40]

• Yowzawood
Ik zou zeggen lees je posts dan nog eens terug met je uitspraken wat nu al het normaal is (2.5Gpbs in 2017, echt waar?) en dat we nu met de nieuwe moederborden toch echt allemaal aan de 10Gpbs moeten :-)

Maar zoals al gezegd, niets mis met Cat7 als je daar blij van wordt. Als je nooit iets anders koopt dan kant en klare kabels dan is het afmonteren (volgens de norm om de voordelen van je kabel ook daadwerkelijk te benutten) nog best een klus. Afmonteren/testen voor een betrouwbare 1Gbps verbinding vereist al wat oefening en goede spullen, voor 10Gbps is dat helemaal het geval.

[Voor 25% gewijzigd door Yowzawood op 21-01-2021 13:53]

• sdk1985
Yowzawood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:44:
Ik zou zeggen lees je posts dan nog eens terug met je uitspraken wat nu al het normaal is (2.5Gpbs, echt waar?) en dat we nu met de nieuwe moederborden toch echt aan de 10Gpbs moeten :-)

Maar zoals al gezegd, niets mis met Cat7 als je daar blij van wordt. Als je nooit iets anders koopt dan kant en klare kabels dan is het afmonteren (volgens de norm om de voordelen van je kabel ook daadwerkelijk te benutten) nog best een klus.
Het zal ongetwijfeld anders over komen dan bedoeld...

Voor mij was het allemaal vrij logisch. Ik verwachtte dat dit jaar 2.5 Gbps de norm zou worden voor de moederborden die ik zou kopen (=160-200 euro) en dat dit binnen 5 jaar richting de 10 gaat. Het laatste waar ik op zit te wachten is binnen een paar jaar de hele boel te moeten vervangen. Op basis van die glazen bol voorspelling heb ik gegoogled welke kabelsoort volgens de spec daarvoor geschikt is.
Cat6 vs Cat6a
Cat6 vs Cat6a: obviously 10GbE Cat6a cable has better network performance than 10GbE Cat6 cable. Cat6a 10GBASE-T cable using RJ45 connectors can deliver 10G performance of higher frequencies (500 MHz) and with longer link lengths (100 m) than that of Cat6 cable (250 MHz, 55 m). Compared with Cat6, Ca6a has more robust sheathing, which reduces alien crosstalk and improves signal-to-noise ratio.

While Cat6 10GBASE-T cable can support 10GBASE-T over the distance between 37 and 55 meters depending on the alien crosstalk environment, there is no 10GBASE-T application support assurance over short runs of Cat6, because alien crosstalk is highly dependent on cable density. And the cable quality from different manufacturers can’t be guaranteed. Only when you test it will you know if the Cat6 cable meets the specification. Besides, adopting Cat6 cable in 10Gbps can’t make use of power-saving short-reach mode. Short reach mode can reduce power consumption by 1W per port when using Cat6 of 30 meters or less. So 10GBASE-T cable Cat6 is not cost-effective and environment-friendly for 10GBASE-T application. What’s more, Cat6 cable can’t dissipate heat as well as Cat6a 10GBASE-T cable since Cat6 10GBASE-T cable has smaller diameter conductor. Data center temperatures are increasing. At the same time, cable insertion loss also increases. This is not good for network performance.

Some people may argue that 10GbE Cat6 cabling is cheaper than 10GbE Cat6a cabling. But this cannot be guaranteed either. Say that if you gamble on running 10Gbps over Cat6 cabling, then you have to replace all the Cat6 components when it does not work. This will cost much more than directly using Cat6a cabling. Unless you can install Cat6 cabling for 10GBASE-T according to the qualifications of ISO/IEC or TIA, you may predict decent performance with Cat6 up to 55 m.

In a word, 10GBASE-T cable Cat6 vs Cat6a, the former is not suggested to be used in 10GBASE-T applications because of various limitations. The minimum grade of cabling to be deployed in 10GBASE-T network should be Cat6a cable. As for which kind of Cat6a 10GBASE-T cable to use, you can read How to Choose the Right Category 6A Cable for Your 10G Networks for more detailed information.
TLDR geen garanties vooraf dus kwam ik op cat6a. Draadtrekken is in mijn situatie geen factor omdat ik toch aan het sleuven was. Voor mij is S/FTP kabel net zo normaal als dat ik elke dag ontbijt eet dus daar kijk ik standaard naar. Tot ik ontdekte dat een Cat6a S/FTP kabel 8.2mm dik is en de binnen ruimte van een 19mm buis heb ik opgemeten als iets van 1.68cm. Zo kwam ik op die cat7 kabel die was goedkoper en dunner. Als die niet had gepast was het ongetwijfeld cat6a UTP geworden.

Of iedereen zo'n kabel wil moet hij zelf weten. Hij is 1.3mm dikker dan Cat6 UTP kabel dus dat zal heel erg afhankelijk zijn van je situatie. Maar ga je net zoals ik alles nieuw aanleggen inclusief de buis waar het in komt dan zou ik een zo goed mogelijke kabel leggen.

Betreft 2.5 Gbps. Dat was een toekomst voorspelling die achterhaald werd omdat er ondertussen een lijst van alle Z590 borden werd gepubliceerd. Voor wie straks in de markt is voor een 11600K of hoger zal er 2.5 Gbps bij krijgen. Dan zit je voor een thuisnetwerk alleen nog met dure switches. Maar als je beetje zoekt zijn er diverse borden met twee LAN poorten. Dan steek je de 2.5 Gbps gewoon rechtstreeks naar je NAS (2.5 Gbps insteekkaartje +- 40 euro) en de andere poort naar je normale netwerk. Ook dat is overigens natuurlijk alleen voor wie een zelfbouw nas heeft en dus ook zeker geen algemeen advies. Leuk voor de tweaker.
Yowzawood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:44:
Afmonteren/testen voor een betrouwbare 1Gbps verbinding vereist al wat oefening en goede spullen, voor 10Gbps is dat helemaal het geval.
Het hoeft niet nu al op 10 Gbps te werken hè. Ik wil graag voorkomen dat ik over 5 jaar de boel moet vervangen omdat ik in 2021 besloot 12 euro te besparen op de kabel. Ik heb een patchkast en een dogger besteld. Alles is nu nog 5 meter te lang dus we gaan het mee maken. Ik vind het juist wel leuk om een keer met mijn handen bezig te zijn. Heb ook alles zelf lopen freezen en bijtelen. Als het niet lukt dan vraag ik het aan de elektricien die na het stucen de nieuwe bedrading (er was ook geen randaarde) komt aansluiten. Maar ondertussen zijn we offtopic.

[Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 21-01-2021 14:22]

• Yowzawood
sdk1985 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:13:
[...]
Het zal ongetwijfeld anders over komen dan bedoeld...
Dat is een groot risico bij posten, de nuance ontbreekt al snel.....

En hoewel ik je redenatie bij je nieuwe aansluiting wel snap lijkt voor mij de insteek toch dat je vooral redeneert op basis van wat kabel specs en niet vanuit de meer praktische aspecten. Als je fatsoenlijke buizen legt (en 19mm is een prima keuze, alleen die stukjes flexbuis.....) dan moet het allemaal niet zo boeien. Ook als de buis er ligt is een nieuwe kabel trekken zo gebeurt.

Wat spannender is is dat de hele keten aansluit. Cat7 blijft overkil voor thuis maar als je dan een patchpaneeltje bedoeld voor gewone Cat6 gaat gebruiken dan weet je gewoon dat je die hogere specs nooit gaat halen en heb je dus alleen de nadelen van een lompere kabel en niet de voordelen. Dan was gewone Cat6 dus ook meer dan voldoende geweest.

En dan liever een kabel die 2 tientjes minder kost (daar gaat het eigenlijk helemaal niet om) maar wel handzamer en makkelijker te monteren is en wat meer uitgeven aan een patchpaneel en goede keystones die dan nu al gegarandeerd op 10Gbps werken. Dan ben je nu al klaar voor die 2.5 en 10Gbps tussen 2 apparaten (je kabel is vast niet langer dan 30m) en hoef je ook in de toekomst helemaal niets meer te veranderen.

Dat is eigenlijk mijn punt. Zet nu iets neer wat goed werkt en als je buizen op de goede plek liggen is een nieuw kabeltje in de toekomst ook het probleem niet. Wie weet wat er dan gangbaar is, en de kosten zitten (thuis) nooit in de kabel maar in de rest van je netwerkcomponenten.

[Voor 75% gewijzigd door Yowzawood op 21-01-2021 14:55]

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:07

Ben er zelf wel blij mee :o . Vandaag de laatste gaten dichtgesmeerd.
[Afbeelding]
Lijkt op een betonnen muur. Het is nooit een goed idee om horizontaal een betonnen muur in te slijpen, dat kan hem redelijk verzwakken. Altijd verticaal over beton gaan, nooit horizontaal. Vanuit de grond naar boven of vanaf het plafond naar beneden...
Geldt overigens voor gips net zo..

[Voor 3% gewijzigd door ID-College op 21-01-2021 14:30]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar als je kijkt naar deze prijzen:

Cat 6a UTP 87,50 6mm
Cat 6a S/FTP 108,50 8.4mm
Cat 7 S/FTP 99,95 7.3mm

Ga jij dan het risico nemen om 12,45 te besparen? Of nog stelliger, ga je dan actief afraden om cat7 te pakken. Toch prima prijs/kwaliteit lijkt me?
Tja, wat de één een prima prijs/kwaliteit vindt is natuurlijk ook persoonlijk.

Als de genoemde prijzen per 100 meter zijn.
Dan vind ik de prijs die ik voor massief CAT6 23AWG 6,2mm diameter, massief koper met PVC buitenmantel betaal, toch een stuk aantrekkelijker. :)
Ook vind ik een net iets dikkere koperen kern belangrijker dan CAT[weetikveel]
Dan heb je op langere afstanden net wat meer speelruimte, mocht er ook nog een PoE device aangeknoopt worden. Zoals een IP camera her en der.

66 euro voor een rol van 1000ft (ruim 300meter). Da's factor zoveel goedkoper.
en inmiddels zitten we al ruim over de 100 meter verbruikte UTP

En zoals anderen al aangaven; dat S/F, dus non U-TP, zit alleen maar in de weg bij het afmonteren.

Ik zou nog plaatjes bij de praatjes plaatsen.
Voila:

Hier kun je zien dat het massief koper is:

en zie je ook die taaie kunststof trekontlasting in het centrum zitten:

Wij moesten het doen met, reeds ingelegde flexibele (ribbel)buis :-( . Daar is vanaf de zolder en vanaf de 1ste verdieping, telkens 2 x zo'n lengte CAT6 ingegaan. Met een trekveer ging het wel lastig, ondanks het ingebouwde glijmiddel in die ribbelbuis. Waarschijnlijk diverse (te) scherpe knikken in de gelegde buisjes.
Ook vanaf de begane grond, door de kruipruimte, diverse aansluitpunten richting de meterkast.
Afijn, het ligt er allemaal in. Tezamen met de nodige honderden meters blauw/bruin/zwart en geel-groen. Wel een klus zeg, in een voormalige huur/tussenwoning van ruim 30 jaar oud. ;)

Nieuwe groepenkast geplaatst, 10 groepen met allemaal individuele aardlekautomaten, fornuisgroep en overspanningsbeveiliging.
Nu alleen nog al het UTP, je weet wel, ;) die 'goedkope' CAT6, afmonteren op een klein patchpaneeltje. En dan is deze simpele tussenwoning weer helemaal up-to-date qua kabelinfrastructuur. 8)

note to self:
in ons eigen huis zit nog gewoon CAT5; zelfs dat werkt nog prima met Gb verbindingen. En dat zit er al 25 jaar in. 8)

[Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 22-01-2021 10:46]

Mooie Plaatjes   

• donaldk
Zwart is nuook 65? In plaats van 83,xx?

• donaldk
AmazonBasics Cat6-Ethernet-Rohkabel, robust, 0,57 mm (23 AWG), UTP, 304,8 m, Rot
Besuchen Sie den AmazonBasics-Store
4,6 von 5 Sternen 49 Sternebewertungen
Preis: 138,14 € Kostenlose Lieferung. Details
Preisangaben inkl. USt. Abhängig von der Lieferadresse kann die USt. an der Kasse variieren. Weitere Informationen.

AmazonBasics Cat6-Ethernet-Rohkabel, robust, 0,57 mm (23 AWG), UTP, 304,8 m, Schwarz
4,6 von 5 Sternen 62 Sternebewertungen
Preis: 79,74 € Kostenlose Lieferung. Details
Preisangaben inkl. USt. Abhängig von der Lieferadresse kann die USt. an der Kasse variieren. Weitere Informationen.

AmazonBasics Cat6-Ethernet-Rohkabel, robust, 0,57 mm (23 AWG), UTP, 304,8 m, Blau
4,7 von 5 Sternen 54 Sternebewertungen
Preis: 63,89 € Kostenlose Lieferung. Details

• JoohanDePoohan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:02
En deze zijn wel massief koper? Ik zie het niet in de omschrijvingen op Amazon.de EUR 64,- is een koopje
donaldk schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:29:
AmazonBasics Cat6-Ethernet-Rohkabel, robust, 0,57 mm (23 AWG), UTP, 304,8 m, Rot
4,6 von 5 Sternen 49 Sternebewertungen
Preis: 138,14 € Kostenlose Lieferung. Details

AmazonBasics Cat6-Ethernet-Rohkabel, robust, 0,57 mm (23 AWG), UTP, 304,8 m, Schwarz
4,6 von 5 Sternen 62 Sternebewertungen
Preis: 79,74 € Kostenlose Lieferung. Details

AmazonBasics Cat6-Ethernet-Rohkabel, robust, 0,57 mm (23 AWG), UTP, 304,8 m, Blau
4,7 von 5 Sternen 54 Sternebewertungen
Preis: 63,89 € Kostenlose Lieferung. Details

• donaldk
Bij de blauwe zag ik dit weekend 'massive', staan. Mensen die ze kochten bevestigden dit.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:37

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

donaldk schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:49:
Bij de blauwe zag ik dit weekend 'massive', staan. Mensen die ze kochten bevestigden dit.
Massief is één, maar ook koper :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• donaldk
Mijn uitgebreidere antwoord verdween door vatslopen tweakers venster:

Amazon.com:

2
votes
Question:is conductor copper or copper clad aluminum?
Answer:Read description, states copper.

Dstymn · March 3, 2020
0
votes
Question:is conductor copper or copper clad aluminum?
Answer:Read description, it states copper.

Dstymn · March 3, 2020

Amazon.co.uk:

Solid Bare Copper Conductors
Experience low signal loss and high performance value with the AmazonBasics 304.8 meters ethernet cable. Featuring a protective PVC jacket, Unshielded Twisted Pair (UTP) wires, and bare copper conductors that improve transmission integrity and resist corrosion, the cable is an ideal component for all your networking needs.

[Voor 34% gewijzigd door donaldk op 22-01-2021 19:10]

• donaldk
Maar de bedoeling van mijn post was dat de rode opeens 139 in plaats van 66 euro is en de zwarte 79 in plaats van 84, maar de blauwe nu maar 64 van 84. Afgerond op hele euro.

[Voor 9% gewijzigd door donaldk op 22-01-2021 19:13]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Freee!! schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:55:
[...]

Massief is één, maar ook koper :?
Het staat er toch keurig bij:

"Flexibler PVC-Mantel, blanke Kupferleiter"
Mit schützender PVC-Ummantelung, ungeschirmten Twisted Pair-Drähten (UTP) und blanken Kupferleitern
Kijk maar:

Een en al koper. Tenminste, strikt genomen heb ik er geen chemische analyse en/of massaspectrometrie op los gelaten om te testen of het koperkleurige materiaal inderdaad koper 29Cu is. ;)

@donaldk Maar de prijzen @ amazon veranderen ook soms per uur! E.e.a. afhankelijk van hoeveel belangstelling er is c.q. hoeveel voorraad.
Al een paar uur nadat ik die rol besteld had, ging de prijs met 2 tientjes omhoog. Om vervolgens een paar dagen later weer wat te zakken.
Op dit moment zie ik de zwarte voor 79 euro/1000ft, de blauwe voor 63 euro/1000ft en de rode voor 138 euro/1000ft. M.a.w. 8)7 :?

[Voor 72% gewijzigd door ehtweak op 22-01-2021 22:38]

Mooie Plaatjes   

• Yowzawood
ehtweak schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:24:
[...]
Maar de prijzen @ amazon veranderen ook soms per uur! E.e.a. afhankelijk van hoeveel belangstelling er is c.q. hoeveel voorraad.
Ja, de gebruikte algoritmes zijn soms ondoorgrondelijk.... scheelt soms ook om dingen een tijdje in je winkelmandje te laten zitten. Vaak verlagen ze dan de prijs ook een paar keer om je te verleiden :-).

En soms maken ze ook gewoon fouten, die ze dan bijna altijd wel gewoon nakomen.

• kwondoo
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:11
Hoi allen,

Ik ben bezig met het aanleggen van een kabel van de meterkast naar de slaapkamer. Daar plaats ik een wandcontact doos, en van daar ga ik een gat boren in de muur tussen de slaap- en de studeerkamer. Zodat de studeerkamer een vaste internet verbinding heeft.

Ik heb alleen verkeerd spul gekocht, en na het lezen in dit topic het e.e.a. geleerd en check graag met jullie of mijn volgende shoplist goed is.

Ik heb deze patchkabel tussen de meterkast en slaapkamer gelegd:
https://www.allekabels.nl...werkkabel-cat-6-uutp.html Om de kabel door de buis te krijgen de stekker er af geknipt, en toen deze door de buis was heb ik zelf een RJ-45 stekker er aan gezet. In de slaapkamer op een LSA wandcontactdoos aangesloten. Vervolgens getest door een FTP kabel op de wandcontactdoos aan te sluiten en op de laptop aan te sluiten. Speedtestresultaat: steady 96 mbps down en up. Wat niet goed is op een 200 mbps contract van KPN...
Van de helft van de patchkabel die ik over had, heb ik ook een RJ45 connector aangesloten en deze rechtstreeks op de modem en laptop aangesloten. Ook daar weer steady 96 mbps... Met de FTP kabel rechtstreeks op de modem en laptop haal ik 200 down en 360 up. De patchkabel van allekabels.nl lijkt dus maar tot 96 mpbs te gaan. Of ligt het eraan dat ik zelf de connectoren heb aangesloten?

In dit topic zie ik twee dingen voorbij komen:
1. Niet zelf RJ45 stekkers op kabels aansluiten.
2. Geen CCA kabels gebruiken.

Daarom besloten om deze kabel te kopen: https://www.kabelshop.nl/...0WT100-i16350-t25054.html Om aan te sluiten op de LSA contactdoos
. En om aan te sluiten op de modem dus eerst een keystone gebruiken zoals deze (https://www.netwerkproduc...t-6-utp-toolfree-wit.html) en dan een patchkabel gebruiken tussen de keystone en modem?

Tips zeker welkom :)

• mcDavid
@kwondoo je kunt bij je netwerk instellingen terugvinden hoe snel de link speed is. Waarschijnlijk is die dan 100Mbit op gigabit.

Maar je haalt helaas ook wat adviezen door elkaar.

- voor een kant en klare patch kabel is cca eigenlijk niet of nauwelijks een probleem
- zelf stekkers knijpen op een patch kabel is ook geen probleem (daar zijn ze voor).

Echter, patchkabels door een buis heen trekken is een slecht idee, daar kunnen ze slecht tegen. Patchkabels hebben namelijk een lagere treksterkte.
Patchkabels afmonteren op een lsa keystone is zo mogelijk een nog slechter idee. Kans dat je daar een goeie verbinding mee maakt is klein.

Kortom gebruik gewoon de spullen waarvoor ze bedoeld zijn dan gaat het waarschijnlijk een stuk beter. Dus stugge kabel door je leidingen trekken en patchkabels om te patchen.

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:08
Nu zijn de keystones die kwondoo besteld heeft geschikt voor soepele aders, dus in dit geval moet dat wel goed gaan.

CCA wil je eigenlijk gewoon niet gebruiken

Repareren doe je zo.

• kwondoo
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:11
Ik zou dan de gelinkte kabel (https://www.kabelshop.nl/...0WT100-i16350-t25054.html) gebruiken om aan te sluiten op de keystone. Van wat ik kan zien is dat niet een soepele patchkabel maar een stugge kabel, en dus geschikt voor montage op een lsa keystone. Het liefst sluit ik hem aan op een RJ45 connector, maar van wat ik kan vinden is dat een slecht idee. Dus dan maar de stap van met een keystone + soepele patchkabel er tussen om aan te sluiten op de modem.

Ik heb dus het vermoeden dat de kabel van allekabels.nl maar tot max 100mbps gaat. OF ik moet dus 2x de RJ45 connector er niet goed op gezet hebben ? maar dan zou je andere gekke dingen verwachten lijkt mij.

Dank voor de reacties.

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:08
Als je die keystones niet in een muurplaat zet kun je er net zo goed meteen een RJ45 aan knijpen. Ik ga zelf geen patchkabels meer knijpen als het niet hoeft, maar het kan prima.

Repareren doe je zo.

• mcDavid
@kwondoo Wat je linkt is een patchkabel en dus een soepele kabel. Verder met Sine eens.

Overigens kun je dit soort vragen beter in een eigen topic stellen, dit heeft niets met het onderwerp van dit topic te maken.

• donaldk
donaldk schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:30:
Ik heb gewoon een 12 x cat 6 van ali express genomen, maar ik blijk toch de verkeerde te hebben genomen, zonder wandbeugeltje. Echt helemaal dicht vind je daar niet. Deze is wel met plastic beugeltje:

https://nl.aliexpress.com...t.0.0.60c73c005BTKqW&mp=1

Ik heb helaas geen losse muurbeugeltjes gevonden.
Ik kom nu wel afgesloten afgesloten patch paneltjes tegen, Wel prijzig genoeg dat je ze net zo goed in NL kunt bestellen. https://nl.aliexpress.com/item/4000405745465.html

Maar ik zie net dat je dat al gedaan hebt.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb deze gebruikt voor de montage van de bundels CAT6 die in de meterkast uitkwamen:

https://www.amazon.de/gp/product/B076CQLG1F/

Was een Warehouse Deal voor 13 euro. d:)b
Weliswaar een paar posities te veel, maar dan heb ik in ieder geval voldoende werkruimte.

Voor dat geld ga ik geen weken wachten totdat het een keertje uit China arriveert. ;)

Mooie Plaatjes   

• donaldk
Nu 22.

• TheNephilim
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13:46

TheNephilim

Wtfuzzle

Ook nog wel een aanrader: https://www.netwerkwinkel...-LEEG-NK4051-p_33962.html, gewoon met https://www.netwerkwinkel...rt-ELN336003-p_11363.html erin. Vond ik zelf erg makkelijk afwerken.

VILF Gaming

• Windows95
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17:06
https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html
Ik zat aan deze kabel te denken. Ik wil minimaal 500mbit kunnen halen. In de toekomst mogelijk meer (1gbit). Gaat om een kabel die ik naar de zolder wil trekken vanuit de meterkast. Mocht ik nog sneller willen, dan trek ik wel een nieuwe kabel.

Is dit een goede kabel prijs/kwaliteit en geschikt voor mijn wensen?

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:10
Windows95 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:20:
Ik zat aan deze kabel te denken. Ik wil minimaal 500mbit kunnen halen. In de toekomst mogelijk meer (1gbit). Gaat om een kabel die ik naar de zolder wil trekken vanuit de meterkast. Mocht ik nog sneller willen, dan trek ik wel een nieuwe kabel.

Zou niet weten waarom dat niet zou gaan. Ik het goedkope zooi wat al vele jaren oud is, en volgens windows kopieer ik met 993Mbps naar de zolder.

• _JGC_

Nee, het is rommel. CCA kabel. Kies voor volledig koper.

• Yowzawood

Ach... dit hele topic is nergezet om mensen geen CCA kabel te laten kopen. En wat wil jij kopen? :-).
Koop gewoon iets als de Belden Cat.6 7965E kabel die nog geen €5 per 100m meer kost.

• Windows95
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17:06
Bedankt, dat is wat ik zocht. Wist niet dat CCA geen koper was. Ik lees inderdaad over koper geen koper. Ik heb nu die Belden Cat.6 7965E besteld.

• Yowzawood
Goede keuze.... ga je niet snel een nieuwe kabel hoeven trekken.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Windows95 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:40:
Wist niet dat CCA geen koper was.
Wat denk je dan dat CCA betekent? ;)

Copper Clad Aluminium
Wikipedia: Copper-clad aluminium wire

Of meer populair gezegd; Met koper beklad alu... :+

https://www.truecable.com...num-vs-copper-fluke-test#
https://www.showmecables....num-vs-pure-copper-cables

[Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 29-01-2021 21:48]

Mooie Plaatjes   

• donaldk
ehtweak schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:49:
Ik heb deze gebruikt voor de montage van de bundels CAT6 die in de meterkast uitkwamen:

https://www.amazon.de/gp/product/B076CQLG1F/

Was een Warehouse Deal voor 13 euro. d:)b
Weliswaar een paar posities te veel, maar dan heb ik in ieder geval voldoende werkruimte.

[Afbeelding]

Voor dat geld ga ik geen weken wachten totdat het een keertje uit China arriveert. ;)
Hoe schroef je deze dingen tegen de muur? Alleen rackvleugeltjes vooraan.

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:58
Zou dit goed wezen toevallig? Ik zie 500Mhz staan, op sommige sites staat dat dit voor cat6 is met max 1gbit. Het blijft soms een raadsel qua kabels :)

https://www.netwerkkabel....stug-50m-koper-blauw.html

...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

donaldk schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 01:19:
[...]

Hoe schroef je deze dingen tegen de muur? Alleen rackvleugeltjes vooraan.
Goed kijken bij de productfoto's: ;)

Er zitten slotgaten in de bodem; schroeven met platte kop in de meterkast, stukje laten uitsteken en je schuift 'm er zo overheen. Of je gebruikt twee hoekprofieltjes.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Luxicon schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 01:55:
Zou dit goed wezen toevallig? Ik zie 500Mhz staan, op sommige sites staat dat dit voor cat6 is met max 1gbit. Het blijft soms een raadsel qua kabels :)

https://www.netwerkkabel....stug-50m-koper-blauw.html
Of het 'toevallig' goed is, geen idee... :+
Er staat toch keurig bij CAT6(A) 100% koper?

Lijkt trouwens verdacht veel op dit:

maar dan 'toevallig' vijf keer zo duur... O-)

Mooie Plaatjes   

• Luxicon
ehtweak schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 07:56:
[...]

Of het 'toevallig' goed is, geen idee... :+
Er staat toch keurig bij CAT6(A) 100% koper?

Lijkt trouwens verdacht veel op dit:
[Afbeelding]
maar dan 'toevallig' vijf keer zo duur... O-)
Ja, dat klopt, maar ik zag ergens iets met meer Mhz staan, alsof de kabel misschien een soort afwijkende specificatie heeft, maar inmiddels is het duidelijk dat het wel degelijk een cat 6a kabel betreft. De foto die jij aanhaalt is dan denk ik een stugge cat5e of cat6? Ik was in de veronderstelling dat 6a handig is. Wellicht dat 5e ook prima was, maar heb nu ook een patchpanel voor 6a, plus een paar connectoren. ;)

...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Luxicon tip: lees ff een paar berichten terug...
Dan weet je gelijk van welke kabel ik die foto heb gemaakt en waar je die kunt kopen... ;)

Mooie Plaatjes   

• Luxicon
ehtweak schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:59:
@Luxicon tip: lees ff een paar berichten terug...
Dan weet je gelijk van welke kabel ik die foto heb gemaakt en waar je die kunt kopen... ;)
Ah, ik heb de Amazon link gevonden, dat is inderdaad een hele nette prijs!

Ik heb dus deze ontvangen en heb tot nu toe twee kabels samen door een loze leiding gelegd, en aangesloten op een patchpanel. Het werkt tot op heden uitstekend, zo ook PoE via het patchpanel. Maar goed, dat betreft een netwerk met 1Gbit uplink en een apparaat dat slechts een paar watt stroom verbruikt. Dat is geen 10Gbit en 30 watt bijvoorbeeld, dus heel goed kan ik de kabel niet testen.

...

• donaldk
Amazon is nu/ was vanavond extreem voordeling 53,96, met NL BTW uiteindelijk 54,80. Ik meen alle 3 de kleuren, maar heb familielid met prime de zwarte laten bestellen. Met Prime geen verzendkosten gerekend.

[Voor 10% gewijzigd door donaldk op 16-02-2021 02:35]

• donaldk
De blauwe is 58 zoveel, dus in NL dik 59 eyuro,maar de zwarte is nog weer 80 cent gedaald, nu Amazon Basics Cat6-Ethernet-Rohkabel, robust, 0,57 mm (23 AWG), UTP, 304,8 m, Schwarz
Auf Lager.
Für GRATIS Versand qualifiziert
Dies ist ein Geschenk Dies ist ein GeschenkErfahren Sie mehr
Menge:
1
Menge: 1

53,10 €

Nu zelfs 52,85 plus wat extra NL BTW

[Voor 5% gewijzigd door donaldk op 16-02-2021 16:11]

• donaldk
Weer 18 cent eraf;-). Als het goed is komt hij vrijdag binnen bij mijn broer.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Middagje debuggen later blijkt mijn netwerkkabel iets raars te doen met VLANs :s

Ik heb een TP-Link EAP235 op zolder hangen. Vandaag er ook een op de begane grond opgehangen. Ding hetzelfde ingesteld als boven, bam. Niks. Zodra ik ook maar iets met VLANs instel gaat het mis. Eindeloos geklooi met mijn switch / AP combinatie. Niks.

Toen toch maar de laatste optie geprobeerd na de conclusie van DOA van de AP; Kabel vervangen. Bam, direct een werkende config mét VLANs.

Hoe dan. Hoe stagneert een kabel VLANs?!?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• wmenge
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 11-06 23:07
Is dit in orde?

https://www.utp-kabel.nl/...op-rol-stug-lszh-eca.html
https://www.netwerkproduc...bouw-horizontale-kab.html
https://www.netwerkproduc...t6-8-poorts-dn-91608.html

Toepassing:

Door 2 loze leidingen (zonder andere kabels) 2x2 (Dus 2 per loze leiding) cat6 kabel van meterkast naar woonkamer. In de meterkast wil ik dit aansluiten op een 8x patch paneel (zal ik nu voor de helft vullen) en in de woonkamer op een inbouwandcontactoos: https://www.netwerkproduc...bouw-horizontale-kab.html

Doel:
Vervanging niet meer gebruikte CAI en Telefoon leiding. Mooie aansluiting voor IP tv, Apple TV, Spelcomputer etc.

Waar ik op heb gelet:
* Alle componenten (ook contactdoos) zeggen cat6 te ondersteunen
* Koper ipv CCA
* Stug ipv soepel (ivm aansluiten op wandcontactdoos en patch paneel)
* Prijs

Mis ik nog iets? Ergens nog een valkuil?

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20:45
Lijkt me prima. Je hebt wel een LSA tool nodig.

• BoerFrits
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 21-06 14:17
Vraag,

De kabel in dit linkje zit op 2 plekken in mijn thuis/bedrijfs netwerk verwerkt.

https://www.sandervunderi...aterdicht-grondkabel.html

In mijn ogen zou deze kabel toch geschikt voor een 1gb connectie? Het lukt mij op geen enkele manier dat voor elkaar te krijgen met deze kabel. Alle unifi apparatuur die ik erop aansluit blijft hangen op 100mb. Heb ze allebeide al is opnieuw in de patchdoos gemaakt. Kleur codering klopt. Op een andere plek in de patchdoos, het maakt allemaal niks uit. Gaat om een keer een kabel lengte van ongeveer 20 meter en een keer 10 meter. Beide alleen 100mb.

Volgens mij heb ik alles externe factoren dus uitgesloten. Wat zou er dus mis kunnen zijn met deze kabel?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20:15
BoerFrits schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:23:
Vraag,

De kabel in dit linkje zit op 2 plekken in mijn thuis/bedrijfs netwerk verwerkt.

https://www.sandervunderi...aterdicht-grondkabel.html

In mijn ogen zou deze kabel toch geschikt voor een 1gb connectie? Het lukt mij op geen enkele manier dat voor elkaar te krijgen met deze kabel. Alle unifi apparatuur die ik erop aansluit blijft hangen op 100mb. Heb ze allebeide al is opnieuw in de patchdoos gemaakt. Kleur codering klopt. Op een andere plek in de patchdoos, het maakt allemaal niks uit. Gaat om een keer een kabel lengte van ongeveer 20 meter en een keer 10 meter. Beide alleen 100mb.

Volgens mij heb ik alles externe factoren dus uitgesloten. Wat zou er dus mis kunnen zijn met deze kabel?
Het je met een kabeltester aangesloten op je patchpaneel en WCD de kabels doorgemeten?

• hneel
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16-06 22:42

hneel

denkt er het zijne van

Kan ik achteraf nog zien of een kabel van goed kwaliteit is? We hebben hier bv thuis veel kabels die er al jaren liggen en waarvan we geen idee hebben waar die ooit vandaan zijn gekomen.
Bv, deze opdruk "ELRO CAT6 UTP 24AWG 4P TIA/EIA 568 B". Valt daar nog iets uit te achterhalen?

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:15
@hneel Als de kabels stabiel de gewenste snelheid halen is er toch geen noodzaak om te vervangen?

• MeltedForest
Elro is een bouwmarkt merk, daar zal je niet snel de beste netwerkapparatuur vinden maar wat @jongetje zegt : zolang er geen problemen zijn lekker laten zitten.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
MeltedForest,
En bouwmarkt merken zijn per definitie altijd inferieur? Lijkt me volslagen onzin. Inderdaad, waarom zou je bedenkingen hebben als je gedurende jaren nooit reden had tot klagen? Zeker vind je onder goedkope merken gereedschappen rommel, na één of twee keer gebruiken is het kapot. Maar mijn ervaring is dat je er beslist ook goed spul vindt. En bij netwerkmateriaal zoek je toch hoop ik niet iets in de hogere sferen van elfen? Je moet (dat wel) verstand van zaken hebben.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik ben aan de slag gegaan met wat tooltjes. Dit is een uitdraai van Jperf.

Ziet er toch wel goed uit, op het eerste gezicht? Of niet? Hoe zou zo'n uitdraai er uit zien met echt slechte kabel?
Dat is een beetje mijn punt: ik heb er een enorme hekel aan om opgelicht te worden met inferieure kwaliteit. Maar aan de anddere kant: in hoeverre is het in de praktijk meetbaar? Voor een consument dan, zonder peperdure meetapparatuur.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Oh, blijkbaar is CCA gewoon heel goed spul!
Weerleggen van een hardnekkig misverstand
UTP kabel Cat5e werd in 2001 geïntroduceerd. Daarbij bestaan er drie gangbare uitvoeringen: full copper oftewel zuiver koper, CCA dat staat voor copper clad aluminium en CCS dat het acroniem is voor copper clad steel. In tegenstelling tot wat in de volksmond gebruikelijk is, zijn de laatste twee genoemde uitvoeringen niet slechter dan een full copper UTP kabel Cat5e. Dat ze goedkoper zijn heeft niks te maken met de kwaliteit. Het is zaak om CCA en CCS kabels te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn: de hoge frequenties. Deze kabels maken namelijk gebruik van het op zich ongewenste skin effect. Daarbij gaat (alleen) bij hoge frequenties de elektrische stroom, wat dataoverdracht technisch gezien gewoon is, via de buitenkant vloeien. En daar zit nu juist het koper, de kern hoeft dan immers niet van koper te zijn. Is daarentegen de kern wel van koper, zoals bij full copper, dan betekent dat alleen maar dat die CAT5e UTP kabel ook bij lagere frequenties nog goede diensten doet. CCA en CCS hebben bij die lagere frequenties namelijk een hoge weerstand, demping genoemd, van 40% respectievelijk 60% hoger ten opzichte van full copper UTP kabel Cat5e.
Van een bekende kabelwebshop. Ik weet nu waar ik alvast niks meer ga bestellen. :(

• vanaalten
hneel schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:09:
Oh, blijkbaar is CCA gewoon heel goed spul!

[...]

Van een bekende kabelwebshop. Ik weet nu waar ik alvast niks meer ga bestellen. :(
Ik zou niet weten waarom de shop in kwestie niet genoemd zou mogen worden: allekabels.nl dus (doorscrollen tot onderaan).

Op zich zijn de ervaringen hier wel duidelijk: bij langere afstanden zijn er mensen waarbij CCA problemen geeft. En alleen al omdat CCA een beetje sneaky verkocht werd om extra winst te maken met een inferieur product staat het mij tegen, maar toch: wat klopt er niet aan die stelling van AlleKabels? Het klinkt toch aannemelijk, dat je bij hogere frequenties weinig last zou moeten hebben van wat er aan de binnenkant zit... dus waarom gaat dat blijkbaar niet op?

(overigens heb ik andere redenen om deze shop te mijden - dit topic en dan vooral dat ze een mail met vragen van mij hierover niet beantwoord hebben)
Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True