Tweakers,
Ik heb mijn eigen domeinnaam en heb catch-all aanstaan. Voor alle accounts die ik online gebruik heb ik verschillende mailadressen die allemaal in 1 postvak binnenkomen. Bij mijn tandarts sta ik als tandarts@[domein].nl bekend en bij Bol als bol@[domein].nl. Ook alleen daar gebruik ik juist dat mailadres en nergens anders. Mensen verklaren mij voor gek, maar zo kan ik er achterkomen waar mijn mailadres wordt "gelekt" .
Een paar maanden geleden kreeg ik spontaan een spammail op het mailadres dat ik had achtergelaten bij onze Renault-dealer. (Waarvan we de auto inmiddels verkocht hebben, goddank). Ik belde ze op, het interesseerde ze niet en ze "gingen het uitzoeken". Nooit meer iets van gehoord uiteraard.
Hetzelfde geintje gebeurde deze week bij "allekabels.nl". Nooit spam op dat mailadres gehad en ja hoor, spontaan verliep mijn Rabobank bankpas. Ik belde naar hen en kreeg de melding dat het "doorgekoppeld" zou worden. En wat schetse mijn verbazing? Ik kreeg zojuist keurig een mail van de COO:
Ik heb mijn eigen domeinnaam en heb catch-all aanstaan. Voor alle accounts die ik online gebruik heb ik verschillende mailadressen die allemaal in 1 postvak binnenkomen. Bij mijn tandarts sta ik als tandarts@[domein].nl bekend en bij Bol als bol@[domein].nl. Ook alleen daar gebruik ik juist dat mailadres en nergens anders. Mensen verklaren mij voor gek, maar zo kan ik er achterkomen waar mijn mailadres wordt "gelekt" .
Een paar maanden geleden kreeg ik spontaan een spammail op het mailadres dat ik had achtergelaten bij onze Renault-dealer. (Waarvan we de auto inmiddels verkocht hebben, goddank). Ik belde ze op, het interesseerde ze niet en ze "gingen het uitzoeken". Nooit meer iets van gehoord uiteraard.
Hetzelfde geintje gebeurde deze week bij "allekabels.nl". Nooit spam op dat mailadres gehad en ja hoor, spontaan verliep mijn Rabobank bankpas. Ik belde naar hen en kreeg de melding dat het "doorgekoppeld" zou worden. En wat schetse mijn verbazing? Ik kreeg zojuist keurig een mail van de COO:
Ondanks dat het niet netjes is wat er is gebeurd (blijft mensenwerk) vind ik deze actie / mededeling erg netjes.Via deze weg willen wij informeren over een mogelijk datalek aan onze zijde waarbij ca. 5000 klantgegevens gelekt zijn. U ontvangt deze mail omdat uw gegevens deel uitmaken van deze set.
We hebben dit lek uit voorzorg ook gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
We zijn op onderzoek uitgegaan en hebben geconstateerd dat er excessief klantdata is opgehaald door een medewerker (vermoedelijk vanuit een thuiswerksituatie).
Op basis van deze vervelende constatering hebben wij onze interne systemen strenger beveiligd waardoor dergelijke praktijken niet meer door onze medewerkers uitgevoerd kunnen worden in de toekomst.
We hebben tevens een project gedefinieerd waardoor we vanaf maart 2021 de e-mailadressen van onze klanten niet meer zonder encryptie zullen delen met onze partners. Op deze manier willen we een mogelijk datalek buiten onze eigen systemen ook voorkomen.
Zodra de nieuwe encrypted e-mail database online is gegaan, zullen we u een bericht sturen.