Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 31 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:49
Mee eens anders moet je een netwerkdoos monteren en het Ap ernaast en dan een patchkabeljes ertussen.
Dat is ook een oplossing van niks.

Overigens zijn daar hele mooie "toolless" Rj45's voor die wel geschikt zijn voor stugge kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2024
Voor de verbouwing van een gezinswoning ben ik op zoek naar een goede ethernetkabel. Mijn installateur zegt dat in België de kabels halogeen vrij moeten zijn. Ik ben informatie gaan zoeken over de geldende normen maar kan er niet goed aan uit.

Is een U/UTP kabel (100% koper) met CPR Euroclass= Eca hallogeen vrij? Het is verwarrend omdat sommige uitvoeringen in PVC uitvoering zijn, anderen zijn LSZH..

voorbeeld:
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Genius2000 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:23:
Voor de verbouwing van een gezinswoning ben ik op zoek naar een goede ethernetkabel. Mijn installateur zegt dat in België de kabels halogeen vrij moeten zijn. Ik ben informatie gaan zoeken over de geldende normen maar kan er niet goed aan uit.

Is een U/UTP kabel (100% koper) met CPR Euroclass= Eca hallogeen vrij? Het is verwarrend omdat sommige uitvoeringen in PVC uitvoering zijn, anderen zijn LSZH..

voorbeeld:
LSZH is wat je wil/moet hebben.
Low Smoke Zero Halogen.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 20:38
Genius2000 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:23:

voorbeeld:
In woningen moet je geen LSZH nemen. Dit is enkel verplicht in grote gebouwen of waar veel mensen samen komen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:46

Freakie1NL

Grote Baas

Ben(V) schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:58:
Wat de use case ook is Rj45 aanknijpen blijft prutswerk.

Een RJ45 connector drijft enkel een pinnetje tussen de aders van een soepele kabel en maakt dus enkel oppervlakkig contact, dat gaat op den duur corroderen en dus degradeert zo'n verbinding.
Net zo zeer als koper voor speakers zou corroderen?
Ik zeg niet dat ik het beter weet dus echt een vraag, maar is corroderen van koper in een huis-tuin en keuken applicatie niet puur theoretisch? Heb dit namelijk nog nooit ergens gezien en kan zat situaties waar uit speakers met vette vingers zijn aangesloten en het perfect blijven doen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Kijk eens naar een waterleidingbuis, die is na een tijdje niet meer mooi roodkoper maar dofzwart van de corrosie.
Als er aan gesoldeerd is en het vloeimiddel is niet netjes weggeveegd dan wordt hij daar helemaal donkergroen.

Koper oxideert bijzonder goed alleen gaat het niet diep door als bij ijzer.
Dus het "wegroesten" zoals we dat met ijzer kennen gebeurd niet, er vormt zich alleen een corrosie laag, maar dat is voor een goede verbinding in een netwerkkabel wel van belang.

Dus als je tussen twee koperen onderdelen (de ader en de connector) geen koude las maakt zal daartussen corrosie ontstaan.

En de koperdraden die in speakers gebruikt worden zijn geïsoleerd met een laagje lak, anders zouden die wikkelingen kortsluiting maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Denk dat hij de aansluitkabels van de speakers bedoelt ;) die zijn vaak vertint of zelfs verguld om te voorkomen dat ze oxideren. Niet persé nodig trouwens, je kunt ook gewoon de klemmen nog eens stevig aandraaien als het contact minder wordt, dan breek je de ontstane oxidelaag wel.

Met een RJ45 stekkertje gaat dat uiteraard niet, eenmaal geknepen is geknepen, en als er wat mee is kun je 'm hooguit afknippen en een nieuw stekkertje eraan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Laatst online: 22:57
Naar aanleiding van dit topic Cat6 patchkabel prijs kwaliteit en advies van @_Dune_ Is mijn vraag wat gewoon goede kwaliteit Cat6 is om van een WCD naar bijvoorbeeld een pc of laptop te gaan. Mij is al verteld dat ik cu moet verkiezen boven cca, alleen is het me nog niet duidelijk voor welke awg ik moet gaan.

Hier kwam ik op uit:
https://www.allekabels.nl...twerkkabel-cat6-sftp.html
https://www.utp-kabel.nl/cat6-kabels/cat6-patchkabels-koper/
https://www.hardwarewebwi...ath=29_1131_599_336_77686

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:22:
Denk dat hij de aansluitkabels van de speakers bedoelt ;) die zijn vaak vertint of zelfs verguld om te voorkomen dat ze oxideren. Niet persé nodig trouwens, je kunt ook gewoon de klemmen nog eens stevig aandraaien als het contact minder wordt, dan breek je de ontstane oxidelaag wel.

Met een RJ45 stekkertje gaat dat uiteraard niet, eenmaal geknepen is geknepen, en als er wat mee is kun je 'm hooguit afknippen en een nieuw stekkertje eraan zetten.
Theoretisch is dat wel waar, het algemene advies is dan ook om bij voorkeur als het even kan goede kant en klare kabels kabels te gebruiken. Maar in een gewone huiskamer met gemiddelde luchtvochtigheidsgraad valt dat reuze mee. Ik heb zelf aangeknepen connectors op m'n utp-kabels en nog nooit last gehad en ze zitten er al ongeveer 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:13

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@dutchnltweaker Op zich maakt dat niet zo heel veel uit. Je grootste verschil in de gelinkte kabels is UTP en S/FTP. Laatste is shielded dus is iets beter maar ook stugger. Voor laatste stukje maakt het niet heel veel verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Techneut schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:50:
[...]
Theoretisch is dat wel waar, het algemene advies is dan ook om bij voorkeur als het even kan goede kant en klare kabels kabels te gebruiken. Maar in een gewone huiskamer met gemiddelde luchtvochtigheidsgraad valt dat reuze mee. Ik heb zelf aangeknepen connectors op m'n utp-kabels en nog nooit last gehad en ze zitten er al ongeveer 20 jaar.
Dit zijn van die opmerkingen in de trand van:
"Er vallen jaarlijks 800 doden in het verkeer"
Waarbij jij dan antwoordt.
"Valt wel mee ik rij al jaren rond en leef nog steeds" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Septillion schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:21:
@dutchnltweaker Op zich maakt dat niet zo heel veel uit. Je grootste verschil in de gelinkte kabels is UTP en S/FTP. Laatste is shielded dus is iets beter maar ook stugger. Voor laatste stukje maakt het niet heel veel verschil.
Er is helemaal niets beter aan shielded kabel.
Volkomen nutteloos in een thuissituatie.

Sterker nog, als je die shielding niet netjes op een centraal punt aard (dus nooit aan beide zijden) dan loop je kans op aardlussen en/of common mode spanningen en dan ben je nog verder van huis.

En Cat 6 kabel moet awg 23 of awg 24 zijn anders is het geen Cat 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben(V) schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Er is helemaal niets beter aan shielded kabel.
Volkomen nutteloos in een thuissituatie.

Sterker nog, als je die shielding niet netjes op een centraal punt aard (dus nooit aan beide zijden) dan loop je kans op aardlussen en/of common mode spanningen en dan ben je nog verder van huis.

En Cat 6 kabel moet awg 23 of awg 24 zijn anders is het geen Cat 6.
Dus het moet dus wel awg 23 of 24 zijn? 99ruud99 in "Cat6 patchkabel prijs kwaliteit" gaf aan dat het in eerste niet uitmaakte als het maar cu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Klopt moet awg23 of awg24 zijn volgens de standaards.
Neemt niet weg dat zeker bij normale lengten het in de praktijk niet zoveel uitmaakt.

Trouwens cca is bij kortere lengten ook echt geen probleem, het wordt nogal overtrokken is mijn mening.
Als je zoals in het gemiddelde huis niet meer dan 30m kabellengte hebt maak het allemaal niet zoveel uit.

Caa geeft wel meer problemen als je zelf RJ45's gaat aanknijpen maar dat moet je zo wie zo nooit doen.
Gewoom netjes stugge Cat 6 UTP kabel nemen en afmonteren op lsa (dus wcd, patchpanel, keystone of eventueel indien noodzakelijk op toolless RJ45 met lsa strip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ben(V) Dat ze in thuis situaties geen echt voordeel hebben maakt niet dat de kabel niet beter is. Zinvol is gewoon een andere vraag. :+

En ja, je hebt kans op aardlussen. Maar voor common mode spanningen is het hebben van ongeaarde stopcontacten of ongeaarde apparatuur echt wel een groter issue. En in industriële netwerken hangen ze vaak gewoon aan beide kanten aan aarde. Dus als de aarding van je apparatuur gewoon op orde is dan is een shielded kabel prima. Zou me wel meer zorgen maken als je S/FTP kabel gaat proberen je echt randaarde te vervangen. Iets dat je ook vaker ziet bij HDMI en set-top boxen.

Mijn ervaring met CCA is dat ze ook breekbaarder zijn. Lekker van weg blijven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard kun je beter cu dan cca kopen, zeker omdat het prijsverschil er niet meer is, maar mensen gooien hele rollen kabel weg die ze al hebben enkel omdat er geroepen wordt dat het hele slechte kabel is.

En dat er elder grotere problemen kunnen optreden is natuurlijk geen reden om het dan maar te negeren.

Het punt is dat shielded kabel geen enkel voordeel heeft in een thuisisituatie en wel nadelen.
  • Ze zijn dikker dus moeilijker te verwerken.
  • Je kunt aardlussenkrijgen die als ze gaan storen heel lastig te troubleshooten zijn.
  • Je kunt common mode spanningen krijgen die je op z'n best een flinke tik opleveren als je eraan komt of zelf apparatuur defect kan maken.
In gebouwen wordt inderdaad de kabel soms aan beide zijden aan aarde gelegd, maar dat is niet hoe het hoort.
Ook worden daar strenge eisen aan de kwaliteit van de aarde gesteld.
En er worden nooit shielded patchkabels gebruikt zodat de netwerk apparatuur weer niet aan de kabel shield hangt.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 14-10-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Dit zijn van die opmerkingen in de trand van:
"Er vallen jaarlijks 800 doden in het verkeer"
Waarbij jij dan antwoordt.
"Valt wel mee ik rij al jaren rond en leef nog steeds" 8)7
Tja, van die kant zou je het ook kunnen bekijken, maar er is wel één heel groot verschil. Veilig autorijden is en blijft voor iedereen een kwestie van zelf handelen en van dat van medeweggebruikers. En alleen idioten doen nooit een veiligheidsriem om of lappen alle verkeersregels aan hun laars.

Dat is bij een kabel die er gewoon door de jaren heen passief ligt, dus verder helemaal niets doet, toch echt wat anders. Heel vaak worden mijn ervaring dan ook door talloze anderen die ik ken gedeeld. Maar aan de andere kant vertelde ik er ondanks dat toch ook bij dat goede kant en klare kabel de voorkeur geniet. Niet iedereen verkeert immers in dezelfde omstandigheden, zoals bv. een vochtige omgeving. En ook is niet iedereen even handvaardig in het zelf doen, dat is niet kleinerend bedoeld.

Oh ja, je merkte terecht op dat cat6a niet zo mag heten als het dunner is dan AWG24. Helemaal waar, maar dat gold ook al voor z'n voorganger cat5e.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 14-10-2020 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Je mist helemaal "the point", dus ik zal het uitleggen.

Dat het bij jou goed gaat is een onzinnig argument, zoiets wordt pas een zinvol argument als je een statistisch gefundeerde steekproef doet met voldoende data om statistisch aannemelijk te maken.
Het is dus enkel een poging om jouw gevoel en jouw keuze goed te praten en daardoor anderen die keuze te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben(V) schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:56:
Klopt moet awg23 of awg24 zijn volgens de standaards.
Neemt niet weg dat zeker bij normale lengten het in de praktijk niet zoveel uitmaakt.

Trouwens cca is bij kortere lengten ook echt geen probleem, het wordt nogal overtrokken is mijn mening.
Als je zoals in het gemiddelde huis niet meer dan 30m kabellengte hebt maak het allemaal niet zoveel uit.

Caa geeft wel meer problemen als je zelf RJ45's gaat aanknijpen maar dat moet je zo wie zo nooit doen.
Gewoom netjes stugge Cat 6 UTP kabel nemen en afmonteren op lsa (dus wcd, patchpanel, keystone of eventueel indien noodzakelijk op toolless RJ45 met lsa strip)
https://www.allekabels.nl...werkkabel-cat-6-uutp.html Hier wel 24 awg kunnen vinden maar cca ipv CU.

En de CU die ik vind zijn 26, 27 of 28 awg. Waar zou je 23 of 24 awg cu patchkabel kunnen vinden? (dus al kant en klaar zoals de in de link).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
https://www.kabelshop.nl/...at6-UTP-kabel-p25054.html

[ Voor 200% gewijzigd door Ben(V) op 14-10-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb zo'n idee dat je mij verkeerd begrijpt. Wat je suggereert in je laatste zin, daarvan is hoegenaamd geen sprake. Ik bedoel alleen maar dat die problemen vaak enorm meevallen. En dat dit niet alleen mijn ervaring is, dat was alles. ik dring dus niemand iets op. Waarom zou ik? Totaal geen belang bij. In mijn commentaar heb ik immers duidelijk aangegeven dat kant en klare kabel altijd de voorkeur geniet. Bij mijzelf had ik 20 jaar geleden geen keuze, alles (toen nog Chello internet) werd 20 jaar geleden gratis door UPC aangelegd. Blijkbaar is dat een vakman geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Top dankjewel!
Als ik het goed begrepen heb is S/FTP (dus betere bescherming) nergens voor nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Precies
De bescherming van invloeden van buiten komt door de getwiste aders.
Elke stoorpuls komt op beide aders even sterk door en heffen elkaar daarmee op.

[ Voor 91% gewijzigd door Ben(V) op 14-10-2020 21:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-05 16:46
Potverdorie... Laatst 2 netwerkkabels besteld via een bol.com partner (omdat bol.com zelf geen netwerkkabels verkoopt). Viel me al op dat het een ander merk was dan ik eigenlijk besteld had (Goobay i.p.v. Valueline), maar goed, F/UTP is F/UTP.

Vandaag nog iets beter naar de verpakking gekeken... staat er in het klein op dat het CCA is. :( Uiteraard staat dat er op bol.com ook gewoon niet bij op de productpagina (los van dat het dus een totaal ander merk is). Gelukkig heb ik nog ruim de tijd om ze terug te sturen.

De les van vandaag: geen kabels via bol.com kopen.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Cyphax

Moderator LNX
Lrrr schreef op zondag 1 november 2020 @ 01:17:
Potverdorie... Laatst 2 netwerkkabels besteld via een bol.com partner (omdat bol.com zelf geen netwerkkabels verkoopt). Viel me al op dat het een ander merk was dan ik eigenlijk besteld had (Goobay i.p.v. Valueline), maar goed, F/UTP is F/UTP.

Vandaag nog iets beter naar de verpakking gekeken... staat er in het klein op dat het CCA is. :( Uiteraard staat dat er op bol.com ook gewoon niet bij op de productpagina (los van dat het dus een totaal ander merk is). Gelukkig heb ik nog ruim de tijd om ze terug te sturen.

De les van vandaag: geen kabels via bol.com kopen.
Altijd even ctrl-f in de pagina voor alle zekerheid. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Cyphax schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:09:
[...]

Ja, het stond dus niet op de pagina (net nog even voor je gecheckt). Alleen in kleine letters op de verpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Lrrr schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:12:
[...]
Ja, het stond dus niet op de pagina (net nog even voor je gecheckt). Alleen in kleine letters op de verpakking.
Ander merk, dus retour ivm niet conform bestelling.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Dan nog, valueline is vaker wel dan niet CCA. Als er niks bij staat over puur koper kan je uitgaan van CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Uiteraard staat dat er op bol.com ook gewoon niet bij op de productpagina
Cyphax schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:09:
[...]

Gelukkig heb ik nog ruim de tijd om ze terug te sturen.
Freee!! schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:13:
[...]

Ander merk, dus retour ivm niet conform bestelling.

Even goede vrienden @Freee!! en @Cyphax, maar begrijpend lezen is wel een kunst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Laatst online: 15-05 10:51
dit is gewoon een goede kabel om ook bijv richting rasp pi's te trekken in een meterkast? Ik zoek gewoon 10 stuks die ik voor alle doelen kan pakken:
- rasp pi's in meterkast
- rasp pi's op kantoor voor testen
- laptop naar switch
- server naar switch
- domotica spullen zoals hue/ikea koppelen aan switch
- xbox aan switch
- tv aan switch

gbit is dan voldoende (max switch speed). Zoek gewoon kwalitatief goedemet goede prijs/kwaliteit.

U/FTP lijkt dat de eerste basis bescherming.

https://www.utp-kabel.nl/...kabel-moet-ik-kiezen.html

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Cyphax

Moderator LNX
Lrrr schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:14:
[...]

Even goede vrienden @Freee!! en @Cyphax, maar begrijpend lezen is wel een kunst :P
Ik spreek niet voor Freee!! maar mijn bericht was een algemene aanvullende tip op "nooit kabels kopen bij Bol.com". :P
Wat je nog wel kan overwegen is een "klacht" sturen naar bol.com. Vragen of ze het er tenminste bij willen (laten) vermelden op de productpagina. Dan heeft de volgende er misschien wat aan. Heb dat zelf een keer geprobeerd bij een webshop, maar ze verdedigden de CCA-kabel met "het is toch een netwerkkabel".

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ruvetuve schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:18:
[...]

dit is gewoon een goede kabel om ook bijv richting rasp pi's te trekken in een meterkast? Ik zoek gewoon 10 stuks die ik voor alle doelen kan pakken:
- rasp pi's in meterkast
- rasp pi's op kantoor voor testen
- laptop naar switch
- server naar switch
- domotica spullen zoals hue/ikea koppelen aan switch
- xbox aan switch
- tv aan switch

gbit is dan voldoende (max switch speed). Zoek gewoon kwalitatief goedemet goede prijs/kwaliteit.

U/FTP lijkt dat de eerste basis bescherming.

https://www.utp-kabel.nl/...kabel-moet-ik-kiezen.html

Thanks!
Shielding is volkomen zinloos, maakt de kabel enkel dikker zonder nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 16:55

TheFirepit

Vuurbal

Zijn hier trouwens ook al meningen over goede en slechte glasvezelkabels?

Op de netwerkkabel van de meterkast naar de garage heb ik behoorlijk veel storing. Het lijkt er op dat dit veroorzaakt wordt doordat de kabel dichtbij de krachtstroom kabel richting de garage ligt. Als het goed is zou een glasvezelkabel hier geen problemen mee moeten hebben.

Nu heb ik aan beide kanten toevallig al een switch staan met een vrije SFP poort, dus het zou in principe een zaak zijn van: kabel aanleggen, SFP modules erin drukken en misschien nog wat configuratie dingetjes.

Het gaat om een afstand van 30 á 40 meter. Die zie ik al langskomen van rond de 50 euro, dus heel duur is het ook niet.

De vraag is alleen welke je dan precies moet hebben en of er nog merken zijn die je links moet laten liggen.

Als ik het zo een beetje doorneem zou OS1 of OS2 kabels niet handig zijn. Wanneer ik OM3 of OM4 neem dan zit ik in elk geval voor de komende x generaties al wel veilig.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 16:40

mark-k

AKA markkNL

Iemand hier een idee of het nog nut heeft om voor de afgeschermde RJ45 inbouw te gaan ipv de normale? Wordt (na veel lezen hier) Cat6 kabel op aangesloten.

https://www.sandervunderi...bbel-cat-6-standaard.html
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

• _JGC_
mark-k schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:27:
Iemand hier een idee of het nog nut heeft om voor de afgeschermde RJ45 inbouw te gaan ipv de normale? Wordt (na veel lezen hier) Cat6 kabel op aangesloten.

https://www.sandervunderi...bbel-cat-6-standaard.html
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
Als je afgeschermde kabel hebt wel, anders niet.

Afscherming is sowieso niet heel nuttig in een woonhuissituatie, of heb jij 50 kabels door een goot liggen thuis?

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

_JGC_ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:35:
[...]

Als je afgeschermde kabel hebt wel, anders niet.

Afscherming is sowieso niet heel nuttig in een woonhuissituatie, of heb jij 50 kabels door een goot liggen thuis?
Er komen er straks wel 50 bij elkaar, kabels gaan per 2 door de buisjes heen (19mm), maybe per 3 naar daar waar ik buiten ook nog n camera wil plaatsen (en vooral, als het past).

Maar het is vooral ook, die afgeschermde zien er steviger uit, hoeveel issues die niet met de echte afscherming te maken hebben vangt die afgeschermde nog af? En is dat het prijsverschil waard? (aangezien iemand in dit topic die afgeschermde linkte voor installatie met gewone cat6 kabel)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Als je leidingwerk daarop voorzien is dan is dat prima natuurlijk, de afgeschermde versies zijn ook een slag dikker en stugger. Dus moeilijker te verwerken.

Repareren doe je zo.

• _JGC_
mark-k schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:33:
[...]

Er komen er straks wel 50 bij elkaar, kabels gaan per 2 door de buisjes heen (19mm), maybe per 3 naar daar waar ik buiten ook nog n camera wil plaatsen (en vooral, als het past).

Maar het is vooral ook, die afgeschermde zien er steviger uit, hoeveel issues die niet met de echte afscherming te maken hebben vangt die afgeschermde nog af? En is dat het prijsverschil waard? (aangezien iemand in dit topic die afgeschermde linkte voor installatie met gewone cat6 kabel)
Die afscherming heeft alleen zin als ie aan aarde hangt, ander is het gewoon een los stukje metaal.
Verder neemt die afscherming ook meer ruimte in de doos in. Ik heb hier ooit afgeschermde dozen van Digitus geplaatst voor CAT5, die heb ik gewoon in de dozen gemonteerd zonder achterklep omdat dat makkelijker plaatsen is.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Okee, duidelijk, geen shielded cables dus ook geen shielded poorten.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheFirepit schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:20:
Zijn hier trouwens ook al meningen over goede en slechte glasvezelkabels?

Op de netwerkkabel van de meterkast naar de garage heb ik behoorlijk veel storing.
Hoe weet je of je storing hebt?
Het lijkt er op dat dit veroorzaakt wordt doordat de kabel dichtbij de krachtstroom kabel richting de garage ligt. Als het goed is zou een glasvezelkabel hier geen problemen mee moeten hebben.
Krachtstroom in de garage? Heb je daar een machinefabriek van gemaakt ofzo? Bedoel je niet gewoon 230V?
Nu heb ik aan beide kanten toevallig al een switch staan met een vrije SFP poort, dus het zou in principe een zaak zijn van: kabel aanleggen, SFP modules erin drukken en misschien nog wat configuratie dingetjes.

Het gaat om een afstand van 30 á 40 meter. Die zie ik al langskomen van rond de 50 euro, dus heel duur is het ook niet.

De vraag is alleen welke je dan precies moet hebben en of er nog merken zijn die je links moet laten liggen.

Als ik het zo een beetje doorneem zou OS1 of OS2 kabels niet handig zijn. Wanneer ik OM3 of OM4 neem dan zit ik in elk geval voor de komende x generaties al wel veilig.
Ik heb drie jaar geleden uit interesse (geen noodzaak) een glasvezeltje hier in huis gelegd. De factuur noemt dat een “Duplex Glasvezel Patchkabel OM3 LC-LC 50/125, Dikte 2,8mm” en die doet het prima met 2 HP switches en een Ubiquiti router. Exact even goed als de ethernet kabel die ik eerst gebruikte :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

downtime schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:05:
[...]

Hoe weet je of je storing hebt?

[...]

Krachtstroom in de garage? Heb je daar een machinefabriek van gemaakt ofzo? Bedoel je niet gewoon 230V?

[...]

Ik heb drie jaar geleden uit interesse (geen noodzaak) een glasvezeltje hier in huis gelegd. De factuur noemt dat een “Duplex Glasvezel Patchkabel OM3 LC-LC 50/125, Dikte 2,8mm” en die doet het prima met 2 HP switches en een Ubiquiti router. Exact even goed als de ethernet kabel die ik eerst gebruikte :D
Toch vrij apart, glasvezel door je eigen huis leggen wordt hier als de normaalste zaak van de wereld gezien, maar iemand die meer dan een broodrooster in zijn garage heeft staan gaan de oren van klapperen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:49
Waterbeesje schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:27:
Hierbij mijn ervaring met een kabel waarover je kan twijfelen bij grotere lengtes:

Bij de Praxis de 50m kabel van Kopp aangeschaft, volgens het label en print op de kabel zelf een CAT6 en AWG24 (niet nagemeten).
Kern is stug
De paren zijn gescheiden door een kunststof "kruis" dat in de kabel meeloopt.
De twist lijkt per paar verschillend te zijn.
De kern lijkt aluminium met koper coating / beplating te zijn (test met mesje).

Eerste test vertelt: het werkt. Mijn TV trekt een netflix stream prima. Omdat mijn abo op 100Mbit blijft steken, kan ik geen betrouwbare internet test doen om te kijken of de kabel de Gb vol kan trekken.
@friki Kopp kabel vd praxis ? grote kans dus aluminium kabel met alu coating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friki
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-11-2021
ijske schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:21:
[...]

@friki Kopp kabel vd praxis ? grote kans dus aluminium kabel met alu coating
Exact de kabel die ik gebruikt heb |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratbanebo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-11-2020
Zal hier even een kort vraagje stellen in verband met de kabels, hoef er dan geen ander topic voor te maken.

Ik zit hier met twee iMacs van 2012 - die hebben beiden gewone Ethernet input. Nu heb ik wel een netwerk waar er voordeel kan gemaakt worden door het gebruik van Cat 6A in de plaats van de huidige Cat 5. Omdat ik eens Geforce Now wil testen heb ik dus deze kabel gekocht. Anyway, mijn vraag is of het nodig is om mijn Cat 6A kabel via een nieuwe adapter aan te sluiten op mijn iMacs? Bijvoorbeeld: dit model. - Hierbij staat er support voor Cat 6. Of maken die "verouderde" Ethernet ingangen op de Macs helemaal niets uit? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:47
Geven je macs aan dat ze verbonden zijn met 1Gb? Zo ja dan ga je er niks mee winnen en was die kabel ook al overbodig.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:59

Wildfire

Joy to the world!

ratbanebo schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:58:
Zal hier even een kort vraagje stellen in verband met de kabels, hoef er dan geen ander topic voor te maken.

Ik zit hier met twee iMacs van 2012 - die hebben beiden gewone Ethernet input. Nu heb ik wel een netwerk waar er voordeel kan gemaakt worden door het gebruik van Cat 6A in de plaats van de huidige Cat 5. Omdat ik eens Geforce Now wil testen heb ik dus deze kabel gekocht. Anyway, mijn vraag is of het nodig is om mijn Cat 6A kabel via een nieuwe adapter aan te sluiten op mijn iMacs? Bijvoorbeeld: dit model. - Hierbij staat er support voor Cat 6. Of maken die "verouderde" Ethernet ingangen op de Macs helemaal niets uit? :9
Nee, die ingangen maken niets uit. Maar sowieso maakt voor een thuisnetwerk 6A helemaal geen verschil tov 5E, tenzij je daadwerkelijk een 10 gigabit netwerk wilt gaan opzetten. Maar voor gewoon gigabit is 5E al ruim voldoende.

Die 6A kabels gaan gewoon werken op je "oude" aansluitingen. Je bent alleen gelimiteerd door de snelheid van je netwerk en eventueel ook nog door de snelheid van de aansluitingen op je Macs, maar die gaan gewoon gigabit zijn.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratbanebo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-11-2020
Wildfire schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:08:
[...]

Nee, die ingangen maken niets uit. Maar sowieso maakt voor een thuisnetwerk 6A helemaal geen verschil tov 5E, tenzij je daadwerkelijk een 10 gigabit netwerk wilt gaan opzetten. Maar voor gewoon gigabit is 5E al ruim voldoende.

Die 6A kabels gaan gewoon werken op je "oude" aansluitingen. Je bent alleen gelimiteerd door de snelheid van je netwerk en eventueel ook nog door de snelheid van de aansluitingen op je Macs, maar die gaan gewoon gigabit zijn.
Exact wat ik moest horen. De 6A is dus duidelijk overkill, maar goed. Het gaat hier niet over 50 meter dus heb m'n broek net niet gescheurd. Hartelijk bedankt voor het antwoord!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 19:29

Ryan1981

Je ne sais pas

Slechte netwerk kabels is niet het enige waar je op moet letten :P

Diamond RJ/E (Ethernet) CAT7 Kabel

11k euro voor een 12 meter kabel :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Ryan1981 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 06:28:

Blijkbaar worden niet alleen audiokabels gesmeed door elven bij maanlicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:26
MeltedForest schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:00:
[...]

Blijkbaar worden niet alleen audiokabels gesmeed door elven bij maanlicht...
Deze kabel is (uiteraard) gericht op de audiofiele markt, elven zijn dus toch wél exclusief voor de audio bezig 😊

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:32

DizzyWeb

Ondertiteld

Die reviews ook 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

MerijnB schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:22:
[...]

Deze kabel is (uiteraard) gericht op de audiofiele markt, elven zijn dus toch wél exclusief voor de audio bezig 😊
Maar in tegenstelling tot audiokabels is netwerk digitaal.. dus je gooit een 0 of een 1 over de lijn. Zolang dat goed gaat is er per definitie toch geen verschil te horen in de audio die over LAN gaat.

Maar zoals @DizzyWeb aangeeft zijn er inderdaad mensen die anders doen geloven (of het zijn allemaal trolls :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Je als je hoort wat een onzin er tegenwoordig op social media rondgaat wat mensen willen geloven is het gewoon een heel slimme manier om dik geld te verdienen aan zulke goedgelovige mensen.

11.000 euro voor een kabel die nog geen 2 euro kost en precies hetzelfde doet. 8)7 |:( ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:26
MeltedForest schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:55:
[...]

Maar in tegenstelling tot audiokabels is netwerk digitaal.. dus je gooit een 0 of een 1 over de lijn. Zolang dat goed gaat is er per definitie toch geen verschil te horen in de audio die over LAN gaat.

Maar zoals @DizzyWeb aangeeft zijn er inderdaad mensen die anders doen geloven (of het zijn allemaal trolls :+)
Hoho, nu gebruik je logical en kennis van zaken; dat is niet toegestaan van de elvenkabelverkopers.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wow! _O-

Wel knap dat er zoveel onzin bij elkaar gezet kan worden! Fabeltastisch gewoonweg! 7(8)7

Er schijnen zelfs batterijen in die kabel te zitten! Ja, echt waar:
De batterijen in het DBS systeem gaan jarenlang mee.

Vooral die laatste alinea;
"Voor het beste resultaat moeten de pijlen in de stroomrichting van het signaal wijzen. Bijvoorbeeld van een NAS naar de Router, of vanuit de Router naar een Netwerk-speler"
Sodeknetters; nooit geweten dat ik pijlen op m'n UTP kabels moet hebben. Zal ik maar gauw er met een stift opzetten; dan gaat de througput tussen m'n NAS en PC omhoog. ;w :F

En dan de reviews; alsof je kunt horen dat een bitje via een überdure kabel is getransporteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rU3WAAyQeBok_CFcNtxgkx31q0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uu8Jimph1y5WyeG0GFFIQn4G.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 17-11-2020 11:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:52

Let op:

RICHTINGSGEVOELIGHEID: Alle audiokabels zijn gevoelig voor richting. De juiste richting wordt bepaald door naar iedere partij metalen geleiders, zoals die in alle AudioQuest kabels gebruikt worden, te luisteren. Pijlen op de pluggen geven duidelijk de juiste richting aan om verzekerd te kunnen zijn van een optimale geluidskwaliteit. Voor het beste resultaat moeten de pijlen in de stroomrichting van het signaal wijzen. Bijvoorbeeld van een NAS naar de Router, of vanuit de Router naar een Netwerk-speler.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zo langzamerhand begint dit forum hoofdstuk steeds meer te lijken op de elfen in maanlicht rubriek. Verschilt af en toe in absurditeit nauwelijks meer. Steeds weer vermakelijk om bij het lezen ervan te bedenken dat al die fantasieën serieus worden genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
@GarBaGe ik vraag me af of je de kabel ook snel even om moet wisselen voor iedere TCP-handshake? Of werkt dat wél gewoon...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:52
mcDavid schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:41:
@GarBaGe ik vraag me af of je de kabel ook snel even om moet wisselen voor iedere TCP-handshake? Of werkt dat wél gewoon...
Echt, he?
Je kan ook je kabel opdelen in 2-en.
De Rx-helft en de Tx-helft en die apart van pijlen voorzien.
Zo onhandig dat ze samen in 1 kabel zitten >:)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
of een deel voor de nullen en het andere deel voor de enen. anders botsen die met elkaar en dan krijg je jitter.

[ Voor 31% gewijzigd door PetervdM op 17-11-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 01:27
psvunited schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 00:16:
Iemand die toevallig die maxxter netwerk kabels van de action kent? Ik ben benieuwd of deze kabels 100% koper zijn.

Hopelijk kan iemand me hier meer over vertellen.
Nu andere verpakking dan op de website, maxxter.biz staat achterop, maar voor op de blister staat cable-max. Met moeite eentje gevonden waarop de opdruk goed te lezen was; 'CCA'. Dus momenteel niet.

Dus snel naar de Gamma , q-link verpakking heb je niks aan, dan vragen ze zich af waarop mensen online bestellen. Gold plated, who cares, CU wil je zien. Maar nergens te vinden, achter op staat AWG 26 standard connection, AWG 24 fast connection. Maar welke gage 't is, nergens! www.q-link.nl, is de meest non-informatieve website die er is.Volgens Hubo website AWG 26, maar wel solid core koper. Is de enige verkoper die dat zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:52
Ik moet voor thuis ook een kabel trekken van meterkast naar een slaapkamer, liggen loze leidingen dus dat is mooi.

Zou wel fijn zijn als het gewoon 1GBit haalt. En ik herkende dit topic nog, dus dacht ik ga even goed kijken. Ik dacht even snel een kabeltje te bestellen om die door een buisje heen te trekken, maar wat zijn webshops onduidelijk zeg.

Als ik bijvoorbeeld hier per meter wil bestellen, dan krijg ik (volgens mij?) alleen maar de verkeerde:
https://www.allekabels.nl/netwerk/utp_kabel/per-meter.html

Staan zover ik kan zien alleen CCA kabels, die eigenlijk niet geschikt zouden zijn voor 1GBit/s (?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
@RedHat Gewoon wegblijven bij dergelijke shops. Ik bestel zelf altijd bij netwerkproducten.com of netwerkwinkel.nl. Die verkopen beide in principe alleen 100% koper, ook voor het huismerk.
(nu is één van beiden destijds toch de mist ingegaan door per ongeluk CCA te leveren aan iemand in dit topic, maar dat hebben ze actief opgelost na de eerste melding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
RedHat schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:49:
Als ik bijvoorbeeld hier per meter wil bestellen, dan krijg ik (volgens mij?) alleen maar de verkeerde:
Die zou ik inderdaad niet halen, die lijken alleen CCA te verkopen.

Zelf heb ik deze kabel in mijn hele huis liggen: https://www.amazon.de/-/n...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:55

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik heb sinds kort de boel hier ook opnieuw bekabeld, en moet zeggen dat ik geen problemen met slechte kabels ben tegengekomen, door een loze leiding licht een oude kabel van de vorige bewoners, getermineerd in een el-cheapo muur contactdoosje van de gamma, door de kruipruimte de ellenlange kabel van caiway, en de laatste meter van de router (die stiekem 1gbps bleek te zijn) naar de TV ontvanger en xboxen is gedaan met een greep uit mijn oude kabel-la.

So far haalt alles hier in ieder geval de 250mbps van de glasverbinding, alleen het wifi signaal op zolder is RUK, maar dat ligt niet aan de kabels :P

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb hier een netwerkkabel van de meterkast naar de 2e verdieping getrokken, maar als ik deze aansluit kom ik niet verder dan 100mbit. Heb ik te maken met een slechte utp kabel en moet ik deze vervangen?

Gaat komt deze kabel en RJ45 connectors:
https://www.kabelshop.nl/...H-96094-i9688-t24429.html
https://www.kabelshop.nl/...141-8-8-i5397-t25965.html

En welke kabel en mogelijke RJ45 connectors moet ik dan hebben, om een miskoop te voorkomen? De kabel zit in een leiding waar ook een COAX kabel doorheen gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door FabiandJ op 10-12-2020 13:55 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:12

lier

MikroTik nerd

FabiandJ schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:53:
Ik heb hier een netwerkkabel van de meterkast naar de 2e verdieping getrokken, maar als ik deze aansluit kom ik niet verder dan 100mbit. Heb ik te maken met een slechte utp kabel en moet ik deze vervangen?
Zou eerst controleren of alle pinnen goed contact maken. Hiervoor volstaat een eenvoudige kabeltester. Daarnaast...heb je de juiste volgorde aangehouden (T568B)? En goede gereedschap gebruikt?

Overigens gebruik ik bij voorkeur van montage kabel met vaste kern (die is ook iets sterker dan soepele kern).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Septillion

Septillion

@FabiandJ Ze melden expliciet "100% koper", " Ader: CU (koper)" en "Snelheid: tot 10 Gbps". Ook is de prijs er wel naar. Tenzij je zelf echt verschil ziet tussen de aders verwacht ik eerder een aansluitfout of draadbreuk.

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
lier schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:58:
[...]

Zou eerst controleren of alle pinnen goed contact maken. Hiervoor volstaat een eenvoudige kabeltester. Daarnaast...heb je de juiste volgorde aangehouden (T568B)? En goede gereedschap gebruikt?

Overigens gebruik ik bij voorkeur van montage kabel met vaste kern (die is ook iets sterker dan soepele kern).
Septillion schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:59:
@FabiandJ Ze melden expliciet "100% koper", " Ader: CU (koper)" en "Snelheid: tot 10 Gbps". Ook is de prijs er wel naar. Tenzij je zelf echt verschil ziet tussen de aders verwacht ik eerder een aansluitfout of draadbreuk.
Het waren de RJ45 stekkers, de exemplaren die ik gebruikte heb ik een paar keer vervangen maar telkens met de kabeltester die ik even geleend heb kreeg ik een melding dat niet alle kabels contact maakte.

Net even de goedkoopste variant bij de Karwei gehaald en bingo! Bij deze gaan de aders er echt naast elkaar in, bij die gebruikte verspringen ze telkens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@FabiandJ Ah, ja, had ik moeten zien. Kabel AWG is 26, stekkers zijn voor (het grotere) AWG 23.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:16

Typhone

Who Dares Wins

Geweldige spelling ook in de reviews:
Vodka en de Diamond beluistert , beide 0.75 t.o.v. een cat6 kabel 4 feet. Als je snel switch van de ene naar de ander dan valt het verschil wel mee. Maar dan hoor je al dat de Diamond meer rust en een betere band breedte neer zet
Zoiets neem ik per definitie al nooit meer serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
RedHat schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:49:
Ik moet voor thuis ook een kabel trekken van meterkast naar een slaapkamer, liggen loze leidingen dus dat is mooi.

Zou wel fijn zijn als het gewoon 1GBit haalt. En ik herkende dit topic nog, dus dacht ik ga even goed kijken. Ik dacht even snel een kabeltje te bestellen om die door een buisje heen te trekken, maar wat zijn webshops onduidelijk zeg.

Staan zover ik kan zien alleen CCA kabels, die eigenlijk niet geschikt zouden zijn voor 1GBit/s (?).
Mail hem even, ken hem van HTforum.nl, waar de uitbater en de shop al jaren een goede reputatie heeft en sponsor is. Krijg je ongetwijfeld snel een goed antwoord. De Kabel op rol is wel ook CU (kijk ik zelf naar, moet ook netwerkje gaan aanleggen na komst van FTTH).

Karwei, dat is de Q-link 26 AWG (stond zowel 24 AWG als 26 AWG of doosje, zonder duidelijke info over de kern, ten minste de 5M die ik bij Gamma haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-04 23:18
Leerzaam topic dit. Ik had voor het gemak eens GB kabels van de Action meegenomen, de subjectief waargenomen snelheid bij het kopiëren van een groot aantal muziekbestanden viel toch tegen. Nu weet ik waarom: CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:11

magician2000

.....

...

[ Voor 98% gewijzigd door magician2000 op 15-12-2020 21:14 ]

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdeve01
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-12-2024
Hoi, ben bezig om cat5 kabels te vervangen in ons huis tbv huisnetwerk. Heb nav de goede adviezen in deze forum 2 kabels van Belden gezien.

Zit te twijfelen tussen cat6a en cat7, prijsverschil eur75/100m.

Is er veel verschil tussen beide kabels?

https://www.netwerkwinkel...XE02D-GR-100-p_35599.html

https://www.netwerkwinkel...-74005PU-100-p_34148.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
sdeve01 schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:34:
Hoi, ben bezig om cat5 kabels te vervangen in ons huis tbv huisnetwerk. Heb nav de goede adviezen in deze forum 2 kabels van Belden gezien.

Neuh, beide zijn even onzinnig om toe te passen in een thuisnetwerk.

Wat is er mis met je Cat5 kabels dat die vervangen moet worden? Anyway ik zou gewoon weer Cat5 of misschien Cat6 pakken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:33
De ene is Cat 6A en de andere Cat 7 ...

[ Voor 88% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2020 11:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 20:38

Neem gewoon cat 6 want cat 6A en 7 zijn kabels die toegepast worden in grote kantoren en industrie. En u cat 7 die u voorsteld is buitenkabel en cat 7 heeft geen waarde met RJ45 connectoren omdat cat 7 gebruikt word met TERA en GG45 connectoren die tot 600MHz gaan en cat 7 word ook bijna nergens gebruikt door dat ze niet genormeerd zijn met RJ45 connectoren.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mcDavid schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:47:
[...]

Neuh, beide zijn even onzinnig om toe te passen in een thuisnetwerk.

Wat is er mis met je Cat5 kabels dat die vervangen moet worden? Anyway ik zou gewoon weer Cat5 of misschien Cat6 pakken als ik jou was.
@sdeve01 Dit...

CAT5E is voor gigabit ruim voldoende, upgraden naar CAT6 zal geen verbetering brengen. Wil je tzt 10Gbit heeft CAT6 wel zin. Zijn kabels langer dan 55 meter dan heeft CAT6A pas zin.

Mocht de huidige kabel overigens echt CAT5 zijn en geen CAT5E, over het algemeen gaat dat ook gewoon goed. Ik ben in het wild nog maar 1x echte CAT5 tegengekomen in een oud schoolgebouw, dat is gewoon blijven liggen en daar gaat gewoon 1Gbit over zonder storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal mee eens, gewoon laten zitten. Geld en materiaal verspillen als je dat zou vervangen. Al vaker gezegd, koop alleen CAT6 of CAT6a als je uitbreidt of als je ergens helemaal nieuw begint. Ook eens met de opmerking dat CAT5 (niet 5e!) zeer oud is. Minstens van vóór de eeuwwisseling is mijn ervaring. Ik stel me voor dat het allang niet meer te koop is. Ik vermoed dan ook dat hier gewoon CAT5e wordt bedoeld en dat die letter e is vergeten, of TS is er niet mee bekend. CAT 7 is inderdaad totaal onnodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 28-12-2020 19:46 ]

• donaldk
Een kennis van mij heeft zijn kabels vervangen, de oude waren dan ook ~1997 Cat 3 kabels. Door de bouwer aangelegd, dus aanwezig bij oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hmm, bijzonder.
Want ik heb in 1994 (bouw van ons huis) loze PVC buizen mee laten leggen van de meterkast naar iedere ruimte (als extra, kostte destijds 50 gulden! per ruimte).
En daar zelf CAT5 (BeldenAMP) destijds ingetrokken.

Werkt tot op de dag van vandaag gewoon uitstekend met Gigabit Ethernet verbindingen. Tussen PC's, NAS, IPTV boxjes, laptops en FttH aansluitingen. Van/naar de begane grond, garage, 1ste + 2de verdieping.

Geen enkele reden om daar nieuwe(re) kabels in te leggen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Cat3?

Dat heb ik zelfs nooit in het wild gezien ...

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ehtweak schreef op donderdag 31 december 2020 @ 23:53:
Hmm, bijzonder.
Want ik heb in 1994 (bouw van ons huis) loze PVC buizen mee laten leggen van de meterkast naar iedere ruimte (als extra, kostte destijds 50 gulden! per ruimte).
En daar zelf CAT5e (Belden) destijds ingetrokken.

Werkt tot op de dag van vandaag gewoon uitstekend met Gigabit Ethernet verbindingen. Tussen PC's, NAS, IPTV boxjes, laptops en FttH aansluitingen. Van/naar de begane grond, garage, 1ste + 2de verdieping.

Geen enkele reden om daar nieuwe(re) kabels in te leggen.
Als je bedenkt hoeveel ordegroottes onze datahonger de afgelopen 26 jaar gegroeid is en hoe prima 26 jaar oude netwerk kabels nog steeds meekunnen, dan snap je hoe onzinnig het is om vandaag de dag iets anders dan cat6 te pakken in de hoop dat dat "future proof" zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mcDavid schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Als je bedenkt hoeveel ordegroottes onze datahonger de afgelopen 26 jaar gegroeid is en hoe prima 26 jaar oude netwerk kabels nog steeds meekunnen, dan snap je hoe onzinnig het is om vandaag de dag iets anders dan cat6 te pakken in de hoop dat dat "future proof" zal zijn.
Zolang winkels roepen dat je voor streaming en gaming CAT7 SFTP nodig hebt want meer MHz en dus sneller zullen mensen dat spul blijven kopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
ehtweak schreef op donderdag 31 december 2020 @ 23:53:
Hmm, bijzonder.
En daar zelf CAT5e (Belden) destijds ingetrokken.
Bijzonder, het internet vertelt me dat CAT5e pas rond 1999/2000 geïntroduceerd is. ;)

Je was er hoe dan ook vroeg bij, hier in huis hadden we destijds nog 10BASE2 in gebruik. _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVANFZViapzHqTl0Bp-14QMFEk0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ErFrtGD9AovwQXJMJTx4JKWF.png?f=user_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:01
Xander schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Bijzonder, het internet vertelt me dat CAT5e pas rond 1999/2000 geïntroduceerd is. ;)

Je was er hoe dan ook vroeg bij, hier in huis hadden we destijds nog 10BASE2 in gebruik. _O-
[Afbeelding]
Hij zegt toch ook dat hij in 1995 alleen loze leidingen heeft laten leggen en daarna er zelf cat5 in heeft gestopt? :9
Pfff 10 base 2 en ICS wat een drama was dat vroeger. Zo'n hoop ellende meegemaakt met losgeraakte connectoren klapperende mau's en verdwenen terminators.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Xander Ik heb het nog eens nagekeken. Heb dus blijkbaar zowel CAT5 als CAT5e gebruikt.
(ik vond nog een oude doos van AMP en op de kabel staat CAT5)

@Philos31 Initieel, vlak na de oplevering slechs één van die loze leidingen gebruikt voor een stuk CAT5. En in latere jaren, nog e.e.a. bijgelegd met CAT5e.
Laatste uitbreiding dateert van een jaar of vijf geleden.

Desalniettemin; m'n switches tussen begane grond, 1ste en 2de verdieping hebben allemaal keurig Gigabit connectie, zonder errors in de transmissie.
Blijkbaar was dat degelijk spul, dat van AMP. :)

En ongetwijfeld zal de beperkte afstand, hooguit stukken van 10-20meter, daarbij ook een rol spelen.
En ja, de connectoren heb ik ook allemaal zelf aangekrompen. ;)

Maar ik ga die stukken, prima funktionerende, bekabeling er natuurlijk niet uittrekken en vervangen door CAT6 o.i.d. Daar heb ik totaal geen baat bij.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Philos31 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Hij zegt toch ook dat hij in 1995 alleen loze leidingen heeft laten leggen en daarna er zelf cat5 in heeft gestopt? :9
Ik las "cat5e", "destijds" en "1994". Maar blijkbaar waren de eerste kabels nog wel cat5 gezien de latere reactie. :)
Pfff 10 base 2 en ICS wat een drama was dat vroeger. Zo'n hoop ellende meegemaakt met losgeraakte connectoren klapperende mau's en verdwenen terminators.
Maar je hoorde in ieder geval nog niemand over CCA of CCS kabels. :D
ehtweak schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:12:
@Xander Ik heb het nog eens nagekeken. Heb dus blijkbaar zowel CAT5 als CAT5e gebruikt.
(ik vond nog een oude doos van AMP en op de kabel staat CAT5)

@Philos31 Initieel, vlak na de oplevering slechs één van die loze leidingen gebruikt voor een stuk CAT5. En in latere jaren, nog e.e.a. bijgelegd met CAT5e.
Laatste uitbreiding dateert van een jaar of vijf geleden.

Desalniettemin; m'n switches tussen begane grond, 1ste en 2de verdieping hebben allemaal keurig Gigabit connectie, zonder errors in de transmissie.
Blijkbaar was dat degelijk spul, dat van AMP. :)

En ongetwijfeld zal de beperkte afstand, hooguit stukken van 10-20meter, daarbij ook een rol spelen.
Cat5e is qua specs ook niet wezenlijk anders dan Cat5. Het kan prima dat een goede Cat5 kabel al "perongeluk" aan de Cat5e normen voldoet. En met dergelijke kleine stukjes is het inderdaad sowieso wat minder kritisch.
Maar ik ga die stukken, prima funktionerende, bekabeling er natuurlijk niet uittrekken en vervangen door CAT6 o.i.d. Daar heb ik totaal geen baat bij.
Groot gelijk. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:44:
[...]
Leuk om te weten, toevallig was ik ook nieuwsgierig hiernaar.
Wij waren er wat dat betreft ook vroeg bij. Tot het jaar 2000 hadden we al wel internet, maar via de telefoonlijn met alle nadelen van dien. In 2000 werd het UPC, de coaxkabel lag er al voor de tv T.g.v. een promotie-actie werd internet gratis aangelegd met inderdaad CAT5e. Vrij vertaald denk ik categorie 5 extended Enhanced, m.a.w. qua eigenschappen een enigszins verbeterde CAT5.

N.a.v. een opmerking over cat3, eerder zullen er dus naar alle waarschijnlijkheid CAT 1 t/m 4 zijn geweest. Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen. Destijds ook nooit op de buitenmantel van netwerkkabels van andere toepassingen gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Cat3 is telefoonkabel, maar ik ben het nooit ergens met die opdruk tegengekomen.
Waarschijnlijk omdat het een VS standaard is.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Had ik ook eerder kunnen opzoeken, hier vind je het volledige antwoord:
Wikipedia: Getwist paar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Dan ga ik toch voor deze ;)
Wikipedia: Twisted pair

Nederlandse (tech)wiki's zijn niet zelden dramatisch incompleet.

[ Voor 24% gewijzigd door Sine op 01-01-2021 18:53 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad veel uitgebreider, bedankt. Ik zet hem in mijn favorietenlijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdeve01
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-12-2024
@Dyckie
@Techneut
@_JGC_

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb de kabels gechecked en het zijn idd Cat5E kabels. Ik heb besloten deze na jullie adviezen niet te vervangen. Voor de zolder moeten er nog kabels worden getrokken, daar zal ik dan ook Cat5E (of Cat6) voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
cat3 is heel weinig toegepast 10mbit. en destijds was coax goedkoper.
Ben het een maal geinstaleerd tegengekomen in een oud bankgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad heel weinig als netwerkkabel. Het werd/wordt dan ook voornamelijk toegepast als telefoonkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:58
Mafketel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:40:
cat3 is heel weinig toegepast 10mbit. en destijds was coax goedkoper.
Ben het een maal geinstaleerd tegengekomen in een oud bankgebouw.
Een coax netwerk was destijds goedkoper omdat er geen switch/hub nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:33
Patchpanelen CAT.6a van Digitus, ik vind het niks!

(excuses, vanwege iets off-topic)
Afgelopen zomer twee 24-poorts patchpanelen van Digitus gekocht. De trekontlasting vond ik vanaf het begin al niet zo fijn, maar toch maar geaccepteerd. Vandaag echter zag ik dat de trekontlastingen spontaan gaan scheuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOy3RrfPXVmhsiVjj-Z199Ea_Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhkqygUmNwXGk7t8a2bbct8l.jpg?f=fotoalbum_large
Het gebruikte kunststof is duidelijk niet "up to the job".

Omdat ik me afvroeg of ik de enige was met dit probleem maar wat (slechte) reviews opgezocht, en toen vond ik een paar waarin werd geklaagd over slechte of ontbrekende soldeerverbindingen, en daardoor veroorzaakte netwerkproblemen. En die heb ik met een paar aansluitingen ook... Dus een printje losgeschroefd, en toen zag ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvU-khU8oEkM1wdDcZHezDJppYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHSJ7XJBF62DRxcBXquYNQ0Q.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenstaand is dus een foto van de "verbindingen" onder de LSA-strips.

En dit is de "verbinding" van de RJ45 connector:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YjCJtyl4qPEl6sG_EV_tdjJGwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwkFJsyZrqTH4mLqWe9pVbu2.jpg?f=fotoalbum_large

Hier wordt waarschijnlijk gebruik gemaakt van zgn press-fit connectoren (die zich vastklemmen in de through-holes in de PCB). Zou beter moeten zijn dan solderen, maar ik ben nog niet overtuigd.

Gezien de problemen met de trekontlastingen gaan deze dus retour leverancier. Iemand een suggestie voor een patchpaneel (24 poorts, 19", 1HE, zwart, CAT 6A, ook geschikt voor CAT 6 kabels) wat wel degelijk is?

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2021 19:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:53
Hmm
quote: kabelshop
Bij het aanleggen van een netwerk kun je kiezen voor kabels met een soepele of stugge kern. Deze Cat6a netwerkkabel op rol heeft een stugge kern en is ideaal wanneer je de kabel door een muur of leiding wilt trekken. Deze kabels worden ook wel vast of solid genoemd en zijn bovendien geschikt voor het overbruggen van een lange afstand. Je monteert de kabel uiteindelijk op een LSA strook in bijvoorbeeld een wandcontactdoos of patchpaneel.

Wil jij een eigen Cat6a kabel maken, dan is een netwerkkabel met een soepele kern ideaal. Deze kabels worden ook wel flexibel of stranded genoemd en worden bijvoorbeeld gebruikt om patchpanelen met switches te verbinden, maar zijn ook geschikt om je computer met je router te verbinden. Bovendien kun je er kortere patchkabels van maken. Op deze kabels kun je eenvoudig een RJ45 connector monteren.
Hmm iemand praktijk ervaring hier mee? Ben momenteel 19mm buizen aan het leggen voor 2 cat6a kabels per buis. Loopt allemaal horizontaal met totaal 4 bochten (4m, 8m, 1m, omlaag 30cm). Zou die soepele kabel juist niet wat lekkerder door die buizen gaan?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1 ... 31 ... 38 Laatste