Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 30 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:40
wrstylo schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 00:30:
Ook ik ben bezig om loze leidingen te bedraden met utp kabels. Er word bij ons glasvezel aangelegd dus ik ben op cat6a kabels uitgekomen.

Welke zouden jullie kiezen?

https://www.centralpoint....-1623-a-p-1-num-10866433/

https://www.centralpoint....-1623-a-vh-1-num-4452769/

Belangrijk is dat de kern volledig koper is en dat de kabel stug is.
Met wat de anderen hierboven me al gezegd hebben.
Maar paar vragen.

1. Waarom persé Cat6A (of hoger)?
2. Wat is bij benadering de lengte van de langste te trekken kabel?

Aangezien Cat6 kabel ietsje dunner is, scheelt dat flink in 5/8" (16mm) buis.
Als je totale lengtes over de 55m heen komen zal je mogelijk geen 10GBit halen over Cat6, maar zit je daar onder EN alles is goed en netjes gemonteerd kan je vrij makkelijk 10GBit halen over Cat6.

Ik gebruik zelf vrijwel altijd Belden 7965E Cat6 kabel, en deze is redelijk goed per paar (2 kabels dus) door 5/8" buis heen te krijgen.
Moet je wel zorgen voor een goede trekveer en daar de kabels goed aan bevestigen.
Tevens 1 persoon invoeren en de andere trekken.
Werk zoveel mogelijk met de zwaartekracht mee, en gebruik evt kabelglijmiddel.
gebruik geen HTK-middeltjes als dreft etc, dit gaat uitdrogen en aankoeken, oftewel een "lijm" op je kabels en in je buizen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05
Annuk schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:58:
[...]
gebruik geen HTK-middeltjes als dreft etc, dit gaat uitdrogen en aankoeken, oftewel een "lijm" op je kabels en in je buizen.
Eén uitzondering: ik heb goede ervaring met talkpoeder (wat je als babypoeder gewoon bij de drogist kunt krijgen). Poeder in een plastic zak, kabel erbij, goed schudden en trekken maar. :*)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Wat ik de vorige keer gedaan heb is talkpoeder op mijn handen om vervolgens de kabel te voeren. Iemand beneden heeft toen voorzichtig aan de kabel getrokken. Dit werkte ook perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 22:20

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Ik haak even aan op bovenstaande @Annuk.

Ook hier op het punt om een bedraad netwerk aan te leggen, 3/4" buizen, twee kabels per buis. Naast de Belden 7965E Cat6 kabel lees ik ook over de NN01302 duplex kabel die Belden heeft. Wel makkelijk natuurlijk.

Maar, ook die kabel is 23 AWG. Het lijkt me dat dat minder makkelijk aan een keystone koppelt ivm mogelijk te dun? Of dien ik daar een speciale keystone voor te gebruiken?

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
BetuweKees schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:32:
Ik haak even aan op bovenstaande @Annuk.

Ook hier op het punt om een bedraad netwerk aan te leggen, 3/4" buizen, twee kabels per buis. Naast de Belden 7965E Cat6 kabel lees ik ook over de NN01302 duplex kabel die Belden heeft. Wel makkelijk natuurlijk.

Maar, ook die kabel is 23 AWG. Het lijkt me dat dat minder makkelijk aan een keystone koppelt ivm mogelijk te dun? Of dien ik daar een speciale keystone voor te gebruiken?
Lees je even in in de AWG tabel.
Hoe lager de waarde hoe dikker de draad is.
AWG 23 is een nette waarde en als je gewone Cat6 keystones haalt zullen die wel goed passen.
Bestel zelf meestal deze.
Check even of deze wel in je draagframe passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 22:20

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Dank voor je correctie, ik was onder de indruk dat de AWG waarde bepaald werd obv de dikte van de gehele netwerkkabel ipv op basis van de individuele koperdraadjes. Weer wat geleerd.

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
Annuk schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:11:
[...]

Lees je even in in de AWG tabel.
Hoe lager de waarde hoe dikker de draad is.
AWG 23 is een nette waarde en als je gewone Cat6 keystones haalt zullen die wel goed passen.
Bestel zelf meestal deze.
Check even of deze wel in je draagframe passen ;)
Waarom kopen jullie toch altijd keystones die je met een lsa tang moet gebruiken. Wij op het werk gebruiken enkel nog toolless keystones zijn ten eerste veel gemakkelijker en veel sneller.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:04

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dyckie schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:11:
[...]

Waarom kopen jullie toch altijd keystones die je met een lsa tang moet gebruiken. Wij op het werk gebruiken enkel nog toolless keystones zijn ten eerste veel gemakkelijker en veel sneller.
Ik heb laatst een stuk of 12 van die toolless keystone's geplaatst en moet de andere kant nog aansluiten, maar het is wel een heel stuk makkelijker dan met zo'n tool prutsen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Dyckie schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:11:
[...]

Ik gebruik ook wel toolless keystones zo her en der, maar vind met LSA altijd nog wel fun werken.
Tevens zijn er hier (en in mijn omgeving) genoeg die het op een budget willen doen, en dan is dit vaak 1 v/d goedkoopste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
Annuk schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:54:
[...]

Ik gebruik ook wel toolless keystones zo her en der, maar vind met LSA altijd nog wel fun werken.
Tevens zijn er hier (en in mijn omgeving) genoeg die het op een budget willen doen, en dan is dit vaak 1 v/d goedkoopste opties.
Toolless keystones zijn niet duurder dan die je met een lsa tang moet doen

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dyckie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:26:
[...]

Topless keystones zijn niet duurder dan die je met een lsa tang moet doen
Ik denk juist dat als je topless gaat monteren, je heel duur uit bent... O-) :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:37
wrstylo schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 00:30:
Ook ik ben bezig om loze leidingen te bedraden met utp kabels. Er word bij ons glasvezel aangelegd dus ik ben op cat6a kabels uitgekomen.

Welke zouden jullie kiezen?

https://www.centralpoint....-1623-a-p-1-num-10866433/

https://www.centralpoint....-1623-a-vh-1-num-4452769/

Belangrijk is dat de kern volledig koper is en dat de kabel stug is.
niet nr 1 ,want die is AWG 27.. das wel heel dun koper, veel connectoren zijn gemaakt voor AWG26 tot 23...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bovendien, voldoet het dan wel aan de norm, of liever mag het dan wel cat6a heten? Op welke eigenschappen wordt het product dan wel als zodanig aangeprezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 12:36
Voor Cat5e is dat heel duidelijk, AWG24.
Cat6 heb ik nooit opgezocht

-edit-
Recognized horizontal and backbone cable shall be either 4 pair 100 Ohm UTP, or ScTP, consisting of 22 AWG or 24 AWG solid conductors individually insulated by a thermoplastic material and then formed into 4 twisted pairs with an overall thermoplastic jacket.
Bron: https://web.archive.org/w...m/overview/standards.aspx

[ Voor 79% gewijzigd door Sine op 05-01-2020 20:35 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 15:35
Annuk schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:58:
[...]

Met wat de anderen hierboven me al gezegd hebben.
Maar paar vragen.

1. Waarom persé Cat6A (of hoger)?
2. Wat is bij benadering de lengte van de langste te trekken kabel?

Aangezien Cat6 kabel ietsje dunner is, scheelt dat flink in 5/8" (16mm) buis.
Als je totale lengtes over de 55m heen komen zal je mogelijk geen 10GBit halen over Cat6, maar zit je daar onder EN alles is goed en netjes gemonteerd kan je vrij makkelijk 10GBit halen over Cat6.

Ik gebruik zelf vrijwel altijd Belden 7965E Cat6 kabel, en deze is redelijk goed per paar (2 kabels dus) door 5/8" buis heen te krijgen.
Moet je wel zorgen voor een goede trekveer en daar de kabels goed aan bevestigen.
Tevens 1 persoon invoeren en de andere trekken.
Werk zoveel mogelijk met de zwaartekracht mee, en gebruik evt kabelglijmiddel.
1) Cat6a is vooral geadviseerd door mijn omgeving met kijk op de toekomst. Er komt nu gewoon een 1000mbit up en down glasvezel, dus cat6 lijkt me inderdaad ook voldoende.
2) De langste kabel zal maximaal 15 meter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
Daarnaast nog een andere vraag:

Weet iemand naast de RUTENBECK Datacontactdoos nog andere merken die compatibele zijn met ABB Busch-Jaeger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

wrstylo schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:22:
Daarnaast nog een andere vraag:

Weet iemand naast de RUTENBECK Datacontactdoos nog andere merken die compatibele zijn met ABB Busch-Jaeger?
De keystones met keystone plaat. Dat ga ik thuis gebruiken.

https://www.sandervunderi...one-montageframe-wit.html met her plaatje van de serie.

[ Voor 14% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 08-01-2020 12:56 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verlexia
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:03
Goedenavond!

Recentelijk heb ik thuis in onze serverkast de nodige patchkabels vervangen. Dat wil zeggen, we hebben een Synology NAS draaien en verder zijn er een draadloze router, modem, switch en Hue Hub ondergebracht.

Welnu, bij het kiezen van deze kabels heb ik bewust Cat 6 gekozen voor verbindingen tussen modem, router, switch en NAS. Voor andere bekabeling vanaf de switch allemaal 5E.

Helaas was ik echter niet op de hoogte van de verschillende materialen aders en ben ik met open ogen voor CCA gegaan. Blijkbaar bestaan er webshops die niks anders verkopen.

Hoe dan ook, omdat we in dit appartement geen uitgebreide bekabeling kunnen leggen en deze eigenlijk ook niet nodig hebben, gaat het enkel om korte verbindingen. De meest cruciale kabels zijn niet langer dan 1 meter, de langste 3 meter.

Door een mengsel van onbehagen en nieuwsgierigheid is nu mijn vraag of dit op deze korte lengtes toch al een merkbaar verschil kan veroorzaken. De verbindingen functioneren nu prima en de maximale 300 Mbps downstream halen we keurig.

Is er het toch realistisch dat grote belasting of de tand des tijds problemen gaat veroorzaken? Ben benieuwd naar jullie inzichten! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, voor korte stukken hoeft dat geen probleem te zijn. Althans niet m.b.t. de geringere geleidbaarheid. Dat is voor dergelijke afstanden verwaarloosbaar, immers met koper kun je tot wel 100 meter afstand gaan, en dan heb je met dezelfde aderdoorsnede al een veel grotere weerstand. Als het dan bovendien kant en klare patch kabeltjes zijn is het bezwaar nog veel geringer.

Moet je echter de stekkertjes er zelf nog aan knijpen, dan heb je wel met twee bezwaren te maken, te weten grotere vatbaarheid voor oxidatie, wat voor slechte geleidbaarheid zorgt en aluminium is nogal broos, wat bij veel bewegen het risico van breken kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Ik heb thuis al ruim 3 jaar een CCA kabel van de meterkast naar de tv. Tot op heden heb ik hier geen enkel probleem mee. Ik meen ooit te hebben gelezen dat het voor kleine afstanden geen 'kwaad' kan. Plus je moet er niet constant aan zitten. Als de kabel stil ligt zou het weinig tot geen problemen moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verlexia
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:03
Dank voor de heldere antwoorden! Goed om te weten dat de investering niet helemaal een kat in de zak was.

Het gaat om kant en klare patchkabeltjes, dus de kans op oxidatie zou minimaal moeten zijn. Daarnaast liggen deze nu goed en wel op hun plek en daar komen ze voorlopig ook niet meer vandaan. Ook voor kabelbreuken ben ik dus niet zo bang.

Een volgende keer gaan we hoe dan ook toch maar voor koper, zeker als er een langere lengte overbrugd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickxofficial
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-06 11:41

nickxofficial

I'm a techie!

Grotendeels gebruik ik de cat5e/cat6 bekabeling van Belden, echter zag ik dat mijn hoofdleverancier ook bekabeling/connectoren van Connectix aanbiedt.

Connectix 001-003-005-00S
Datasheet
https://www.connectixcabl...-utp-pvc-solid-cable.html

Lijkt goed; koperen aders, CPR goedgekeurd, leverbaar in meerdere kleuren en is ook nog €40 goedkoper per 305m. Heeft er iemand ervaringen met dit merk?

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
Ik ben inmiddels na meerdere discussies eruit dat er voor cat6 gekozen gaat worden, maar ben benieuwd wat jullie de beste manier vinden om de boel aan te sluiten. We trekken de kabels door de leidingen en monteren ze in de muur af en plaatsen er afdekplaten voor.
Maar wat moet ik met de kabels die in de meterkast zijn? Moeten hier ook connectoren (zoals welke?) op en die dan in een switch en dan op de router. Of raden jullie een patchpaneel aan? Het zal in totaal om 11 kabels gaan.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
wrstylo schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:57:
Ik ben inmiddels na meerdere discussies eruit dat er voor cat6 gekozen gaat worden, maar ben benieuwd wat jullie de beste manier vinden om de boel aan te sluiten. We trekken de kabels door de leidingen en monteren ze in de muur af en plaatsen er afdekplaten voor.
Maar wat moet ik met de kabels die in de meterkast zijn? Moeten hier ook connectoren (zoals welke?) op en die dan in een switch en dan op de router. Of raden jullie een patchpaneel aan? Het zal in totaal om 11 kabels gaan.

Alvast bedankt!
Ik zou dan persoonlijk voor een patchpaneeltje als deze gaan: https://www.netwerkproduc...cat6-12-poorts-zwart.html
Evt ergens anders mogelijk nog wel iets goedkoper te krijgen.
Je kunt dan evt ook je overtollige lengte kabel iets makkelijker wegwerken na mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:45

Wuursj

want worst is al bezet

Gewetensvraag:
Situatie is een grondige verbouwing met in de planning UTP naar elke kamer.
Nu heb ik nog een rol cat5e staat uit oude voorraad van pa's zaak.
Aan de andere kant kost een rol cat6 ook niet de kop.

Beoogd gebruik is vooralsnog netflix etc over een gigabit router, ADSL internet (traag), op dat gebied niks boeiends dus maar wil wel graag werken met een NAS als permanente backup met wel aardig wat verkeer tussen PC boven en NAS in meterkast.

Toch maar een rol cat6 kopen en die rol cat5e bij de koperboer inleveren?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:47

Pierre

Van nature lui!

Wuursj schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:34:
Gewetensvraag:
Situatie is een grondige verbouwing met in de planning UTP naar elke kamer.
Nu heb ik nog een rol cat5e staat uit oude voorraad van pa's zaak.
Aan de andere kant kost een rol cat6 ook niet de kop.

Beoogd gebruik is vooralsnog netflix etc over een gigabit router, ADSL internet (traag), op dat gebied niks boeiends dus maar wil wel graag werken met een NAS als permanente backup met wel aardig wat verkeer tussen PC boven en NAS in meterkast.

Toch maar een rol cat6 kopen en die rol cat5e bij de koperboer inleveren?
Volgens mij is cat6 stug die krijg je never fatsoenlijk door de muur via een buis, ik zou lekker cat5e gebruiken, doet alles wat je wil.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05
Even voor de duidelijkheid, 2 stugge cat7 kabels met een diameter van 6mm ging erg makkelijk door de loze leidingen van m’n nieuwbouw woning.
Ik heb wel gebruik gemaakt van een kabelkous zoals hier eerder benoemd.

Ook dikkere kabels zou geen probleem moeten zijn lijkt me.
Een dikke speaker kabel van 11,5mm ging wel een stuk moeilijker overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:01
Pierre schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:53:
[...]

Volgens mij is cat6 stug die krijg je never fatsoenlijk door de muur via een buis, ik zou lekker cat5e gebruiken, doet alles wat je wil.
Cat6 lukt vast ook wel, maar biedt geen voordeel.
Cat5e is voldoende, mooi dat je die al hebt liggen.

• ilyasse15
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-08-2023
Ben bezig met het aanleggen van netwerkkabels. Heb een glasvezelpunt in huis. Liefst wil ik de kabels onder het laminaat verwerken en mijn oog is daarom op deze (platte) cat6a kabel gevallen: https://www.allekabels.nl...IZQ7aHNouN0RoCFvwQAvD_BwE

Punt is alleen dat dit AWG32 kabels zijn en dus wel heel dun koper betreffen. Toch wel cat6a dus je zou zeggen geen probleem. Iemand ervaringen hiermee? Vloer is 9 mm dik + 2 mm ondervloer is 11 mm en kabels anders dan de platte kabel gaat problemen opleveren vermoed ik (tav de vloer vooral, niet zozeer de kabels zelf). Een niet-platte kabel lijkt me op zich beter maar kan ik niet netjes wegwerken vrees ik. Wil liefst niet in plinten werken of een andere suggestie, mijn vraag gaat dus puur over of een platte awg32 invloed heeft op snelheid/stabiliteit ten opzichte van een niet-platte kabel met lagere AWG

[ Voor 15% gewijzigd door ilyasse15 op 27-02-2020 12:57 ]

• Techneut
  • Niet online
Eigenlijk is cat6a en AWG32 een tegenstrijdigheid, veel te dun. Dat betekent dat het in principe helemaal niet cat6a mag heten. Maar dat beperkt alleen de afstand van punt naar punt. Het mag duidelijk zijn dat je er geen afstand van 100 meter mee kan overbruggen waartoe echte cat6a wel toe in staat is. Als het daar echt voor alle andere eigenschappen wel aan voldoet en als het dan maar korte stukken zijn, dan is er geen probleem. Verder heb ik geen ervaring met welke internetwinkel dan ook, ik ga voor alles op dit gebied bij een winkel bij ons in de buurt.

• ilyasse15
Techneut schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:07:
Eigenlijk is cat6a en AWG32 een tegenstrijdigheid, veel te dun. Dat betekent dat het in principe helemaal niet cat6a mag heten. Maar dat beperkt alleen de afstand van punt naar punt. Het mag duidelijk zijn dat je er geen afstand van 100 meter mee kan overbruggen waartoe echte cat6a wel toe in staat is. Als het daar echt voor alle andere eigenschappen wel aan voldoet en als het dan maar korte stukken zijn, dan is er geen probleem. Verder heb ik geen ervaring met welke internetwinkel dan ook, ik ga voor alles op dit gebied bij een winkel bij ons in de buurt.
Dank voor je antwoord, die tegenstrijdigheid zie ik dus ook maar het gaat in mijn geval om hooguit 15 meer bekabeling, van meterkast naar de router die in de woonkamer komt. Maar ja, wel glasvezelmodem dus zou zonde zijn om veel te betalen voor een een gb internet verbinding als de bekabeling niet super is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilyasse15
Uiteindelijk niet gegaan voor een platte kabel, omdat ik het zekere voor het onzekere wilde. Ben voor een ACT cat6 kabel gegaan (soepel) en die onder/tegen de plinten verwerkt, en ging eigenlijk perfect. Geen zichtbare/merkbare kabels. Was wel teleurgesteld in de meeste computer 'speciaalzaken', de meeste verkochten no-name bulk kabels en geen (goede) merken. Hoeft niet slecht te zijn, maar gezien de discussie over inferieure kabels ben ik voor ACT gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik hoop dat je de goede kabel hebt gekozen. Ik ken ACT niet, maar heb even via Google gekeken en gezien dat veel van deze leverancier CCA is, aluminium dus, d.w.z. niet bepaald topkwaliteit. Ik hoop voor je dat je dat niet hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Techneut schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:09:
Ik hoop dat je de goede kabel hebt gekozen. Ik ken ACT niet, maar heb even via Google gekeken en gezien dat veel van deze leverancier CCA is, aluminium dus, d.w.z. niet bepaald topkwaliteit. Ik hoop voor je dat je dat niet hebt gekregen.
ACT is in de regel wel fatsoenlijk spul (kabels komen met specsheets en vermelden CU). Als ik specifiek zoek naar ACT CCA kabels kom ik vnml telefoonsnoer tegen, CAT6 ben ik nog niet CCA van ze tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Weet je dat heel zeker? Als ik even zoek via de zoekterm ACT kabels heeft de eerste de beste leverancier te weten https://www.netwerkkabel....3w0AnaEAQYAiABEgL7bfD_BwE in de specificaties CCA staan. Dat is toch anders dan "geen enkele". Echter deze https://www.allekabels.nl...2asAL1EAQYAiABEgKDRPD_BwE vermeld wel koper. Kijk dus goed in de specificaties.

Sorry Ik vergis me, ik had het wel in de zoekterm staan, maar het zoekresultaat was een andere firma.

[ Voor 33% gewijzigd door Techneut op 02-03-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilyasse15
Techneut schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:12:
Weet je dat heel zeker? Als ik even zoek via de zoekterm ACT kabels heeft de eerste de beste leverancier te weten https://www.netwerkkabel....3w0AnaEAQYAiABEgL7bfD_BwE in de specificaties CCA staan. Dat is toch anders dan "geen enkele". Echter deze https://www.allekabels.nl...2asAL1EAQYAiABEgKDRPD_BwE vermeld wel koper. Kijk dus goed in de specificaties.

Sorry Ik vergis me, ik had het wel in de zoekterm staan, maar het zoekresultaat was een andere firma.
Nee, het is geen CCA. Daar heb ik bewust op gelet. Volledig koper (CU), AWG 24. ACT is een goed merk. Heb de kabel zelf al getest en kon niet blijer zijn :). Gaat ook om 'maar' 30 meter, cat6 was niet echt nodig geweest, maar het scheelt weinig/niks qua geld en en ik ben de komende jaren wel klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door ilyasse15 op 03-03-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Prima, ik geloof je onmiddellijk.
Eén aspect wil ik nog wel opmerken in dit verband. Je zegt "Goed merk". Bedenk wel dat je "merk" niet moet associëren met fabricaat. Het is alleen maar een handelsonderneming in uiteenlopende spullen op dit gebied. Ze kunnen dus overal vandaan komen net zoals het geval is bij alle concurrenten en de afkomst kan variëren, een volgende keer kan het product een heel andere herkomst hebben. Hooguit zetten ze wel "hun merk" op het doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ook hier begint inmiddels de zoektocht naar goede bekabeling ivm de aanstaande oplevering van nieuwbouw. Dat blijkt nog best een keuze waarbij veel overwogen moet worden. Wat is jullie advies?

De situatie; nieuwbouwwoning; twee onder 1 kap met bovenverdieping en zolder. Er is gekozen voor bedraad netwerk met meerdere bedrade aansluitingen in huis en WIFI door middel van access points. De accesspoints worden middels PoE van spanning voorzien. De netwerkapparatuur komt in de meterkast op de begane grond te staan. Op een aantal plaaten wil ik graag 2 kabels door 1 buis trekken echter dat wordt vermeden waar dat kan.

Ik wil kwalitatief goede bekabeling. De voorkeur gaat uit naar 100% koper (CU), ook ivm PoE.

De keuze is dan o.a. CAT6 of CAT6A. Stug of soepel? Her en der lees ik het advies om voor CAT6A te gaan gezien de bekabeling niet veel duurder is. Montage zou eventueel dan nog in CAT6 kunnen zodat dit eventueel later voor een CAT6A variant vervangen kan worden. Is dit nog steeds een courant advies?

Wat raden jullie aan wat betreft afscherming? U/UTP / U/FTP of anders?
Ik zie kabels met verschillende AWG waardes; wat is het meest optimaal, 23?
Hoe belangrijk is de keuze voor LSZH ipv PVC?

Wanneer ik voor stugge kabel ga; hoe het makkelijkst zaken als access points welke een RJ45 connector verwachten aansluiten (bv in het plafond). Outlets aan de muur kunnen met nette aansluitingen middels LSA stroken worden verbonden.

Er moet ook nog COAX komen op 2 plaatsen. Hier denk ik aan KOKA9TS of KOKA9ECA (de meer brandveilige opvolger?).

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 04-03-2020 09:59 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
Iemand ervaring met het merk Danicom? Is een eigen merk van DS Internet Trading B.V (UTP-kabel.nl)

Volgens hun is de kwaliteit vergelijkbaar met Belden, maar dat is een beetje de situatie waarbij de slager zijn eigen vlees keurt.

Datasheet belden 1583E:
https://catalog.belden.com/techdata/EN/1583E_techdata.pdf

Datasheet danicom:
https://www.utp-kabel.nl/...le/download/file_id/3158/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Bor schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:06:
Ook hier begint inmiddels de zoektocht naar goede bekabeling ivm de aanstaande oplevering van nieuwbouw. Dat blijkt nog best een keuze waarbij veel overwogen moet worden. Wat is jullie advies?

De situatie; nieuwbouwwoning; twee onder 1 kap met bovenverdieping en zolder. Er is gekozen voor bedraad netwerk met meerdere bedrade aansluitingen in huis en WIFI door middel van access points. De accesspoints worden middels PoE van spanning voorzien. De netwerkapparatuur komt in de meterkast op de begane grond te staan. Op een aantal plaaten wil ik graag 2 kabels door 1 buis trekken echter dat wordt vermeden waar dat kan.

Ik wil kwalitatief goede bekabeling. De voorkeur gaat uit naar 100% koper (CU), ook ivm PoE.

De keuze is dan o.a. CAT6 of CAT6A. Stug of soepel? Her en der lees ik het advies om voor CAT6A te gaan gezien de bekabeling niet veel duurder is. Montage zou eventueel dan nog in CAT6 kunnen zodat dit eventueel later voor een CAT6A variant vervangen kan worden. Is dit nog steeds een courant advies?

Wat raden jullie aan wat betreft afscherming? U/UTP / U/FTP of anders?
Ik zie kabels met verschillende AWG waardes; wat is het meest optimaal, 23?
Hoe belangrijk is de keuze voor LSZH ipv PVC?

Wanneer ik voor stugge kabel ga; hoe het makkelijkst zaken als access points welke een RJ45 connector verwachten aansluiten (bv in het plafond). Outlets aan de muur kunnen met nette aansluitingen middels LSA stroken worden verbonden.

Er moet ook nog COAX komen op 2 plaatsen. Hier denk ik aan KOKA9TS of KOKA9ECA (de meer brandveilige opvolger?).
Heeft iemand hier inmiddels advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:01
@Bor Cat5e UTP voldoet tot 5 Gbps over 100 meter. Alles met betere specificaties lijkt leuk, maar geeft geen betere prestaties zolang men geen 10 Gbps gaat gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
@Bor U/UTP Cat5E of CAT6. Vaste kabel leg je met installatiekabel, zijn geschikte pluggen voor.

LSZH is voor brandveiligheid een must overigens, ik leg bij klanten bij voorkeur LSZH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:04
My-life schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:13:
@Bor Cat5e UTP voldoet tot 5 Gbps over 100 meter. Alles met betere specificaties lijkt leuk, maar geeft geen betere prestaties zolang men geen 10 Gbps gaat gebruikt.
Vaak gaat 10Gbps ook nog wel prima op goede cat5e kabels, als ze maar niet te lang zijn, Max 45m.
Nu is geen enkele kabel bij mij zo lang en heb alles cat5e. Tegen de tijd dat 10Gbit in routers/switches en laptops een beetje standaard zijn geworden probeer ik het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Dank voor de reacties. Ik heb verder gekeken naar LSZH en dat heeft inderdaad de voorkeur.

@_JGC_ Met installatiekabel doel je op een stugge kabel neem ik aan?

Ik denk niet te gaan voor CAT5E ivm toekomstgerichtheid. Dan blijft de keuze tussen CAT6 en CAT6A. Wat betreft kosten maakt het niet zo veel uit zie ik. Is CAT6A altijd stugger / dikker en daarmee lastiger te trekken of maakt dat toch in de praktijk weinig verschil met CAT6? Als dat laatste het geval is zie ik weinig tegen op CAT6A.

Welke isolatie (if any) raden jullie aan?

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 07-03-2020 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:23

Zenix

BOE!

@Bor CAT6 zonder isolatie, niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:37
@Bor
voordelen / nadelen cat6a (F/UTP)
- cat6A "knikt" sneller, dus je wil eigenlijk liever de diepere inbouwdozen ,
- is dikker qua diameter (vaak 7.3mm) dus je hebt 19mm pijp nodig om dubbel 6A te trekken (tov 5.3mm voor bv draka uc400 cat6, dat trek je probleemloos door een 16mm pijpje
- vaak zijn wij , tweakers, onvoldoende geschoold om de shielding en/of aarding fatsoenlijk te doen bij zo'n keystone
- verplicht afpatchen
- gegarandeerd 10gbit geschikt
- meerprijs tov cat6 is nihil

voordelen/nadelen cat6 (U/UTP)
- met 5.3mm een stuk smaller, indien geen gekke bochten moet 4x door een 19mm wel lukken
- je zou gewoon standaard rj45 erop kunnen zetten en recht in je switch steken (alhoewel dat vloeken in de kerk lijkt hier op t.net) , dus afmonteren zou ik alleen aan de muurkant doen
- op plaatsen waar je je AP gaat hangen kan je kabel recht in de muur laten komen, direct in je AP steken.. muurdoos overbodig

eigenlijk ben ik wel fan van voldoende bekabeling aanleggen zodat je huis niet volhangt met switchie hier-switchie daar... gewoon 1 grote switch in je meterkast
dus ik heb bv bij vrienden al is 4x cat5 getrokken, zodat ik geen switch moest gebruiken in de woonkamer ..

persoonlijk thuis ben ik all out gegaan, en draka UC900 genomen... was relatief cheap en had S/FTP (omdat ik trossen van 40+ kabels heb wilde ik zeker weten dat ik geen crosstalk ging krijgen), zelfs mijn domotica is Siemon cat6A F/UTP , omdat het kan ...

[ Voor 9% gewijzigd door ijske op 07-03-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Laatst online: 06-05 22:42
Wat overhaast een kabel bij de Hornbach gehaald, CAT6 AWG24 van Bleil. Ik was afgegaan op de kennis in dit topic, en geconcludeerd dat dit dan dus wel een 100% koper kabel moest wezen, in tegenstelling tot de CAT6 kabel die ze op rol verkopen, waar keurig AWG23 CCA op staat. Ik rook niet, dus geen aansteker, en om met lucifers aan de gang te gaan leek me eigenlijk niet helemaal een goed idee.

Je raadt het al, bagger spul :( De eerste kabel van 12 meter haalde slechts 1mbit down (wel 25mbit up). Terwijl de kabeltester hem eigenlijk prima had bevonden. De tweede kabel naar zolder van 20m deed het wel naar behoren, de eerste week. Daarna gaf de switch ineens aan dat hij van 1gbps teruggeschaked was naar 100mbit. Wut? Van de buurman alsnog een aansteker geleend, en jawel, draadje smelt wat en breekt na een seconde of 10 in het vlammetje. Grom! :(

Dus toch even rustig gewacht tot de post een mooi pakketje van Sander Vunderink met een Belden 7965E kabel kwam brengen. Wéér door de kruipruimte, wéér het hele huis overhoop, maar jawel, dit is in een keer gewoon goed.

Hornbach deed wat moeilijk met terugbrengen (terecht want de kabel was verknipt), maar heeft toch geld terug gegeven (terecht want het is simpelweg een ondeugdelijk product). Kortom, lesson learned: pas op voor slechte/interieurs netwerkkabels! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
ilyasse15 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:54:
Ben bezig met het aanleggen van netwerkkabels. Heb een glasvezelpunt in huis. Liefst wil ik de kabels onder het laminaat verwerken en mijn oog is daarom op deze (platte) cat6a kabel gevallen: https://www.allekabels.nl...IZQ7aHNouN0RoCFvwQAvD_BwE

Punt is alleen dat dit AWG32 kabels zijn en dus wel heel dun koper betreffen. Toch wel cat6a dus je zou zeggen geen probleem. Iemand ervaringen hiermee? Vloer is 9 mm dik + 2 mm ondervloer is 11 mm en kabels anders dan de platte kabel gaat problemen opleveren vermoed ik (tav de vloer vooral, niet zozeer de kabels zelf). Een niet-platte kabel lijkt me op zich beter maar kan ik niet netjes wegwerken vrees ik. Wil liefst niet in plinten werken of een andere suggestie, mijn vraag gaat dus puur over of een platte awg32 invloed heeft op snelheid/stabiliteit ten opzichte van een niet-platte kabel met lagere AWG
Lees nu pas dit bericht. Beetje mosterd na de maaltijd. Ik heb exact dezelfde platte kabel gekocht omdat ik een vergelijkbare situatie heb. Omdat het een tijdelijke huurwoning is kon ik en wilde ik geen extra kabels trekken door bestaande of nieuwe loze leidingen. Ligt hier nu ruim een jaar en ik ben positief verrast. Ik heb 3 × 20m liggen. Ik heb nog geen problemen gehad. Het is wel zo dat ik 1Gbps heb. Ik heb op dit moment geen 5 of 10 Gbps apparatuur. Ik heb hem zowel in de ruimte tussen het laminaat en de muur (onder opstaande plint) als onder het laminaat (op bepaalde plekken moest ik de ruimte doorkruisen). Op de plekken waar hij onder hel laminaat ligt heb ik een uitsparing in de ondervloer en afgeplakt met isolatietape. Verbinding is superstabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Iemand ervaring met preflex voorbedrade cat6 buizen?

In mijn te verbouwen woning wil ik deze gaan gebruiken alleen kom er niet uit of dit wel 100% koper is, het heeft wel alle schijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

michelv5 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:38:

In mijn te verbouwen woning wil ik deze gaan gebruiken alleen kom er niet uit of dit wel 100% koper is, het heeft wel alle schijn.
Linkje :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 18:23
Ik kan het er ook niet uithalen. Opvallend vond ik dat er bij domotica-kabel expliciet massief koper genoemd wordt en bij UTP niet. Desondanks, gezien het niveau van presenteren en hoeveelheid informatie, verwacht ik dat het wel goed zit.

Maar als je veilig wil zitten stuur je een mailtje naar info-AT-preflex.be. Zou mij niet verbazen als je binnen een paar dagen antwoord hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
vanaalten schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:10:
[...]

Ik kan het er ook niet uithalen. Opvallend vond ik dat er bij domotica-kabel expliciet massief koper genoemd wordt en bij UTP niet. Desondanks, gezien het niveau van presenteren en hoeveelheid informatie, verwacht ik dat het wel goed zit.

Maar als je veilig wil zitten stuur je een mailtje naar info-AT-preflex.be. Zou mij niet verbazen als je binnen een paar dagen antwoord hebt.
Antwoord van preflex:
AWG24 in Massief blank koper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
michelv5 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:38:

michelv5 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:53:
[...]
Antwoord van preflex:
Dat is in ieder geval een goed teken dat het 100% koper is.
Maar weet je zeker dat je preflex wilt gebruiken? Als je ooit iets anders wilt/moet ben je strax de lul omdat je er meestal niets anders meer doorheen gaat krijgen.
Het is inderdaad lekker makkelijk werken... flex de muur in knallen en je bent er klaar mee, maar future-wise zou ik gewone 3/4" (19mm) starre pvcbuis gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-06 06:19
michelv5 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:53:
[...]

Antwoord van preflex:
idd hun hebben koper, het gekke is dan weer, dat hun svv leidingen CCA zijn ...

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 06-06 12:36
Annuk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:18:
Maar weet je zeker dat je preflex wilt gebruiken? Als je ooit iets anders wilt/moet ben je strax de lul omdat je er meestal niets anders meer doorheen gaat krijgen.
Dat is typisch iets van Belgenland, gladde buis is wat meer werk, maar wat ben je blij als je er ooit nog wat aan wilt veranderen.

Het kan natuurlijk nog erger, Duitsers frutten gewoon direct kabel achter het stucwerk.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-06 15:40
Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. In tegenstelling tot ons huidige huis, waar de kabels op een hoop in de hoek liggen, wil ik het daar goed aanpakken.

Modem, router, nas netjes in de meterkast.
Alle loze leidingen wil ik via een patchpaneel en een switch aan de router koppelen.

Alle ruimten zijn voorzien van loze leidingen en dan kom ik op 9 utp kabels en 3 coax.

Na veel lezen begrijp ik dat ik het beste kan gaan voor een stugge kabel met een kern van 100÷ koper.
Waar ik rekening mee moet houden is dat de LL bestaan uit de standaard geribbelde/flexibele buizen vanuit de bouw. Ik hoop hier twee kabels per buis door te kunnen trekken.

Welke utp kabel adviseren jullie?
Ik had deze op t oog, maar eerlijk gezegd vind ik het lastig om de kwaliteit in het aanbod van kabels te herkennen.
Want deze kost de helft.

Ik wil het graag in een keer goed doen.
Dus alle tips/adviezen zijn welkom.

Mijn shoplijstje;
Cat6 kabel
Coax kabel
Patchpaneel
Patchkabels
Switch (1 met 12 poorten met poe of 2 van 5 poorten met poe ivm acces points)
Wandcontact dozen van goede kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Lisabella schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:12:
[...]
Ik had deze op t oog, maar eerlijk gezegd vind ik het lastig om de kwaliteit in het aanbod van kabels te herkennen.
Want deze kost de helft.
De eerste is Cat6a, de tweede Cat6. Cat6a zou hogere snelheden en/of langere afstanden mogelijk moeten maken. Naar mijn mening zul je het verschil binnenshuis en met de huidige (consumenten)netwerkapparatuur niet merken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Oh ja sorry, had gezien dat het 6a is, maar het gaat mij erom hoe ik kan zien of het goede kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Lisabella schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:40:
Oh ja sorry, had gezien dat het 6a is, maar het gaat mij erom hoe ik kan zien of het goede kwaliteit is.
Van wat ik hier kan zien, is het allebei goede kwaliteit, maar misschien dat anderen daar anders over denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 18:23
Lisabella schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:40:
De eerste: "Ader: CU (koper)" - da's een leuke indicatie dat het goed spul is.
Ook bij de tweede: "Massieve kern, 100% koper" - ook prima.

Maar als je bijvoorbeeld deze zou overwegen: bovenaan staat "Kern: Vaste Kern - CCA" en verderop "Kern: Vaste Kern - CCS". CCA = copper-clad-aluminium, CCS = copper-clad-steel. Dus niet alleen is de specificatie dubieus, maar het is hoe dan ook iets-met-een-dun-laagje-koper, een overduidelijke bezuinigingsmaatregel.

Nou zal er vast wel meer zijn dan enkel het materiaal van de aders, maar ik denk dat dit wel een heel belangrijk eerste onderscheid is. Je wil geen 'copper-clad-...' spul, dat levert te vaak frustratie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:27
@Lisabella Die kabel van Belden wordt veel gebruikt en is prima. Bijkomend voordeel is dat deze relatief dun is en dat heb je wel nodig als je er twee door een geribbelde buis wilt trekken.
En dan nog moet je mazzel hebben. Als het een lang stuk is of met veel of krappe bochten, dan gaat het lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Bedankt, verhelderend!
Ik ga voor de belden kabel.
Hopelijk gaat het lukken twee kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-06 14:19
Omdat ik op dit moment een hoop verschillende kabels (mix van cat 6 en 5e) heb die vaak te lang zijn op de plek waar ik ze gebruik wil ik dus nieuwe kabels aanschaffen van 0,5 tot 2 meter. Ik wil S/FTP kabels aanschaffen omdat ze wel eens in contact komen met andere kabels en stroomkabels. Het verschil in prijs met een normale is ook niet zo hoog. Nu was ik op de hoogte van het verschil tussen CU en CCA. Maar dat AWG is me een nog een vraagstuk. Ik zie dus enkel S/FTP kabels met een AWG van 27 of 27/7 en 28/7. Zijn dit dus slechte te dunne kabels? Of maakt dat op deze afstanden niet zoveel uit? Wat is precies het verschil tussen 27 en 27/7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@Cloud_VII Lager is dikker qua koper. Ik heb AWG24 vanwege PoE, maar normaal gesproken is 28AWG voor korte patch kabels prima. Bij fs.com kan je kabels op centimeter nauwkeurig kopen. Dikke en dunne. UTP is prima..

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 14-05-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Lisabella schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:12:
Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. In tegenstelling tot ons huidige huis, waar de kabels op een hoop in de hoek liggen, wil ik het daar goed aanpakken.

Modem, router, nas netjes in de meterkast.
Alle loze leidingen wil ik via een patchpaneel en een switch aan de router koppelen.

Alle ruimten zijn voorzien van loze leidingen en dan kom ik op 9 utp kabels en 3 coax.

Na veel lezen begrijp ik dat ik het beste kan gaan voor een stugge kabel met een kern van 100÷ koper.
Waar ik rekening mee moet houden is dat de LL bestaan uit de standaard geribbelde/flexibele buizen vanuit de bouw. Ik hoop hier twee kabels per buis door te kunnen trekken.

Want deze kost de helft.

Ik wil het graag in een keer goed doen.
Dus alle tips/adviezen zijn welkom.

Mijn shoplijstje;
Cat6 kabel
Coax kabel
Patchpaneel
Patchkabels
Switch (1 met 12 poorten met poe of 2 van 5 poorten met poe ivm acces points)
Wandcontact dozen van goede kwaliteit
Kabels trekken (2!) door een flexibele buis?
Ben benieuwd of dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Zenix schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:33:
@Cloud_VII Lager is dikker qua koper. Ik heb AWG24 vanwege PoE, maar normaal gesproken is 28AWG voor korte patch kabels prima. Bij fs.com kan je kabels op centimeter nauwkeurig kopen. Dikke en dunne. UTP is prima..
PoE heeft toch geen dikkere kabels nodig? Gaat prima over dunne cat5e, daarom is de spanning ook 48V (hogere spanning is minder weerstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

rinkel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:36:
[...]

PoE heeft toch geen dikkere kabels nodig? Gaat prima over dunne cat5e, daarom is de spanning ook 48V (hogere spanning is minder weerstand)
Het zal goed werken, maar je hebt wel meer weerstand. Bij grote kabel bundels kan de hitte hoger worden met 28AWG.

Redenen om dunne kabels te kopen zijn kabelmanagement airflow en ruimte. Maar als die niet van toepassing zijn, dan zou ik gewoon de 24AWG kopen, want minder weerstand en beter geschikt voor lange runs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Zenix schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:55:
[...]

Het zal goed werken, maar je hebt wel meer weerstand. Bij grote kabel bundels kan de hitte hoger worden met 28AWG.

Redenen om dunne kabels te kopen zijn kabelmanagement airflow en ruimte. Maar als die niet van toepassing zijn, dan zou ik gewoon de 24AWG kopen, want minder weerstand en beter geschikt voor lange runs.
Dikkere kabel is natuurlijk altijd beter. En als t kan of past pak ik meestal 24awg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:28
Potverdikkie, ik kom net min of meer toevallig dit topic tegen en schrik er een beetje van. Ik heb een jaar of 10 geleden een paar keer 50 meter CAT6 kabel gekocht bij kleinspul.nl voor 21 euro per rol. Als ik dit topic zo lees is dat waarschijnlijk veel te goedkoop en heb ik dus nu "troep" onder mijn vloer liggen. Ik heb zonet een Unifi switch met POE besteld om al mijn accesspoints hier in huis te kunnen voeden. Maar... moet ik me nu zorgen gaan maken?

Is er een makkelijke, fool proof manier om te testen wat ik hier heb liggen? Ik heb geen multimeter in huis (en daar ook de ballen verstand van), dus ik weet niet zo goed wat ik nu moet.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Is die POE nieuw voor je?
Anders vraag ik me af waar je nu pas zorgen over maakt na wat ik van je verneem 10 jaar volle tevredenheid. Zelfs al zou wat je nu hebt CCA zijn, dan nog hoeft dat niet per definitie een ramp te zijn als de afstanden niet al te lang zijn. Als het dan bovendien kant en klare stukken kabel zijn compleet met stekkertjes en niet aan regelmatig bewegen blootgesteld zijn, ze liggen immers ze liggen onder de vloer, dan is er nog minder reden tot zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Die POE is nieuw voor me ja, dat heb ik tot nu toe nog nooit gebruikt. Ik heb hier een netwerk met Unifi spul, alleen had ik nog geen switch van ze. Dus ik wil nu naar een managed Unifi switch met POE gaan, om daarmee ook met access points van prik te voorzien (en de injectors er tussenuit te halen).

Het zijn hier geen kant en klare kabels, ik heb overal in huis ethernet-wandcontactdozen aangelegd en in de meterkast komt alles uit in een patch-panel (die ik dus nu aan een unmanaged switch heb hangen, en dat wordt straks de Unifi switch). Mijn zorgen komen voort uit het feit dat ik nu her en der lees dat je geen POE wilt doen over kabels die niet 100% koper zijn, ivm slechte geleiding en het risico dat de kabels te heet worden. Ik vind dat niet een heel prettige gedachte, aangezien die kabels hier los onder een systeemvloer liggen (waar ik niet heel makkelijk bij kan, er ligt laminaat overheen nu). Maar dat is niet persé een reden tot zorgen dus?

Ik heb net even iperf gedraaid van een desktop naar een servertje hier in huis en die haalt in ieder geval heel nette resultaten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Accepted connection from 10.0.0.158, port 50347
[  5] local 10.0.0.100 port 5201 connected to 10.0.0.158 port 50348
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate
[  5]   0.00-1.00   sec   108 MBytes   905 Mbits/sec                  
[  5]   1.00-2.00   sec   113 MBytes   949 Mbits/sec                  
[  5]   2.00-3.00   sec   110 MBytes   925 Mbits/sec                  
[  5]   3.00-4.00   sec   113 MBytes   949 Mbits/sec                  
[  5]   4.00-5.00   sec   113 MBytes   948 Mbits/sec                  
[  5]   5.00-6.00   sec   113 MBytes   949 Mbits/sec                  
[  5]   6.00-7.00   sec   113 MBytes   949 Mbits/sec                  
[  5]   7.00-8.00   sec   113 MBytes   949 Mbits/sec                  
[  5]   8.00-9.00   sec   113 MBytes   949 Mbits/sec                  
[  5]   9.00-10.00  sec   113 MBytes   949 Mbits/sec                  
[  5]  10.00-10.05  sec  5.12 MBytes   950 Mbits/sec                  
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate
[  5]   0.00-10.05  sec  1.10 GBytes   942 Mbits/sec                  receiver

Maar goed, dit zegt natuurlijk niets over hoe geschikt dit is voor POE...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
Wat ik me nog afvraag over die AWG waarde. Wat is nou het verschil tussen bijvoorbeeld AWG 27 en 27/7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
posttoast schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:07:......
Ik heb net even iperf gedraaid van een desktop naar een servertje hier in huis en die haalt in ieder geval heel nette resultaten:

Maar goed, dit zegt natuurlijk niets over hoe geschikt dit is voor POE...
Als die kabel 100m is, zit het wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
joopv schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:33:
[...]
Als die kabel 100m is, zit het wel snor.
Nou, dit zijn feitelijk 2 stukken kabel natuurlijk. Eentje van mijn PC naar de meterkast. Dat zal een meter of 15 zijn misschien. Daarna van de meterkast weer naar mijn server. Dat zal ook een meter of 15 zijn. Zit het dan nog steeds snor? :D

In totaal ligt er wel ruim 100 meter kabel onder de grond, maar ik heb dan ook een stuk of 20 aansluitpunten in huis.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dan kan het nog steeds copper-cladded aluminium zijn. Wat zegt de opdruk van de kabel precies?
Je zal het gewoon moeten proberen met een accesspoint en de maximale lengte kabel - gezien vanuit de switch - die je in je woning hebt.

Warmteontwikkeling in de netwerk kabel is absoluut geen issue voor de brandveiligheid in je woning. Dat is - ook met CCA - nog steeds ontzettend weinig per strekkende meter.
Cloud_VII schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:39:
Wat ik me nog afvraag over die AWG waarde. Wat is nou het verschil tussen bijvoorbeeld AWG 27 en 27/7?
die 27/7 is volgens mij soepele kabel, dus geen massieve koperkern maar een die uit dunne losse koperdraadjes bestaat. 7 losse draadjes om precies te zijn., met een totaal koperoppervlak van AWG27

[ Voor 38% gewijzigd door joopv op 17-05-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het enige wat verandert is dus die POE, wat natuurlijk een hogere stroom door een paar aders betekent. M.a.w. in die aders iets meer spanningsverlies. Maar die power van POE zal normaliter niet meer zijn dan alleen maar de voeding van een onderdeel in je netwerkverbinding. En dat is hooguit een paar watt. Dat betekent dat hij nog steeds goed functioneert of hij doet dat helemaal niet meer, of niet meer naar tevredenheid. Gewoon uitproberen. Grote kans dat zal blijken dat je je helemaal geen zorgen hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Bedankt voor alle geruststellende woorden @Techneut en @joopv :) Ik ga het inderdaad gewoon proberen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
Ik zag dat ik nog cat 6 sftp kabeltjes had met een normale cat5e UTP connector.
Het kabeltje werkt prima, maar bij een cable test geeft hij geen lampje bij de G "guard" led. Heeft dit veel invloed op de afscherming van de kabel? Of is de connector de reden dat die led niet gaat branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-03 10:17
Dat kan je zien aan de connector. De juiste connectoren voor jouw kabel zou er zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://www.shireeninc.com/osc/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/c/6/c6smf_1.jpg

Waarbij het metalen deel van de connector verbonden is met de shielding in de kabel. Heeft de connector dit niet, dan is het vrij logisch dat het Guard-lampje niet brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-04 15:40

wph

Cloud_VII schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:39:
Volgens mij betekent dat 7 draden met dikte AWG 27, in dit geval dus een stranded cable (i.t.t. solid cable waar je dus een enkele draad met dikte AWG 23 of 24 hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
AWG 27 zou ik sowieso niet gebruiken trouwens, dat is echt veel te dun. Standaard voor CAT 6 is AWG 23.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
wph schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:31:
[...]
Volgens mij betekent dat 7 draden met dikte AWG 27, in dit geval dus een stranded cable (i.t.t. solid cable waar je dus een enkele draad met dikte AWG 23 of 24 hebt)
Bedoel je dat zoals het hier staat, m.a.w. stel je dat elk los dun draadje van een stranded kabelader een dikte van AWG27 zou hebben? Zo ja, dan is dat een onjuiste veronderstelling. Het mag duidelijk zijn dat die AWG27 de totale dikte per ader is, ongeacht of het stranded of solid is. Die AWG23 of 24 maakt het alleen maar verwarrend.

Overigens is AWG27 zoals gezegd inderdaad veel te dun en daardoor alleen maar geschikt voor heel korte patch-kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:06
Even een korte post voor wat input voor deze kabel: https://www.utp-kabel.nl/cat6a-s-ftp-pimf-20m-geel.html

Op de kabel zelf staat: 43937 CAT.6A S/FTP 4x2x26AWG/7 LSZH ISO11801 &EN50173 & ANSI/TIA568C.2 43937

EDIT: Nog even een speciaal een "korte post", waarbij ik wilde aangeven weldegelijk de bovenstaande twee te hebben gelezen, en ook de overige berichten in de topic. Dit heb ik zojusit toch nog een maal, daar kwam ik alsnog onderstaande post tegen, waarin gewoon netjes een antwoord geformuleerd over eenzelfde soortgelijke kabel. Dus, inderdaag even iets te voorbarig met de vraagstelling.
Cpt.Morgan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:33:
[...]

Zoals hierboven al gezegd, er is niet echt een reden om FTP kabel te leggen, en zelfs CAT6a is op voor korte afstanden niet nodig, CAT6 ondersteunt ook 10 Gbit/s op afstanden beneden de 55 meter.

Maar verder is het zo te zien een prima kabel, en met die webshop heb ik zelf ook prima ervaringen.

[ Voor 66% gewijzigd door nl_umpire op 25-07-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nl_umpire schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:00:
Even een korte post voor wat input voor deze kabel: https://www.utp-kabel.nl/cat6a-s-ftp-pimf-20m-geel.html

Op de kabel zelf staat: 43937 CAT.6A S/FTP 4x2x26AWG/7 LSZH ISO11801 &EN50173 & ANSI/TIA568C.2 43937
Als je nou voor deze korte post even de twee bovenstaande had gelezen, had je je die moeite van de korte post kunnen besparen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:35:
[...]
Het mag duidelijk zijn dat die AWG27 de totale dikte per ader is, ongeacht of het stranded of solid is.
27 AWG geeft de doorsnede aan, niet de dikte. Stranded AWG27 is dikker dan solid AWG27.
nl_umpire schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:00:

Voor stranded kabel bestaat de notatie 22 AWG 7/30, waarmee wordt aangegeven dat het 22 AWG kabel is bestaande uit 7 aders van 30 AWG (wikipedia). Op jouw kabel staat "4x2x26AWG/7". Dat kunnen geen 8 aders van 26 AWG elk zijn, want dan zou het een 18 AWG kabel zijn (in deze tabel zie je de dat 26 AWG een doorsnede heeft van 0.129 mm². Bij 8 aders kom je op 8x0.129 = 1.032 mm², en dat is net te weinig voor 19 AWG, dus is het 18 AWG). Het is dus een 26 AWG kabel.

[ Voor 199% gewijzigd door GlowMouse op 25-07-2020 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
GlowMouse schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:16:
[...]

27 AWG geeft de doorsnede aan, niet de dikte. Stranded AWG27 is dikker dan solid AWG27.
Doorsnede of dikte (diameter) van de aders mag allebei en wordt dan ook desgewenst allebei gebruikt, het een volgt gewoon uit het ander (althans bij ronde aders :) ). In de bekende tabel van AWG staan beide aangegeven, broederlijk naast elkaar en nergens staat daar een voorkeur voor één van beide. Hooguit staat in de meeste tabellen de kolom diameter eerst en daarna pas de doorsnede. Kortom je stelling "niet de dikte" is gewoon niet waar.

In de installatietechniek zou je volkomen gelijk hebben, daar wordt altijd met doorsnede van draden en kabeladers gewerkt. Je verdere betoog valt helemaal niets op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:53:
[...]
Doorsnede of dikte (diameter) van de aders mag allebei en wordt dan ook desgewenst allebei gebruikt, het een volgt gewoon uit het ander (althans bij ronde aders :) ). In de bekende tabel van AWG staan beide aangegeven, broederlijk naast elkaar en nergens staat daar een voorkeur voor één van beide. Hooguit staat in de meeste tabellen de kolom diameter eerst en daarna pas de doorsnede. Kortom je stelling "niet de dikte" is gewoon niet waar.
Ik weet niet of je reageert op mijn eerste of tweede zin die je quote, maar om alle onduidelijkheid uit de wereld te helpen: boven de tabel staat "The diameter information in the table applies to solid wires. Stranded wires are calculated by calculating the equivalent cross sectional copper area."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik reageerde op je opmerking dat dikte van de draad niet correct was. Maar oké, je hebt gelijk, zoals je het stelt verdient hier doorsnede de voorkeur. Want inderdaad is een bundeltje draden van samen AWG27 een beetje dikker dan massief AWG27. terwijl de doorsnede gelijk is. Misverstand opgehelderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hspenkelink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 10:32
Een vraagje, ik heb de volgende kabel getrokken:
https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

Cat6 F/UTP met vaste kern, CU

En probeer hier deze connectors op te zetten:
https://www.netwerkkabel....p-flexible-assistant.html

Er staat specifiek dat ze geschikt zijn voor solid wires, maar ik krijg met geen mogelijkheid een werkende kabel. Als ik aan de kopjes trek schuiven ze er zo af en zie ik dat er volgens mij gewoon niet goed in de kabel wordt 'gebeten' door de 8 koperen contactjes.
Ik lees veel over hoe vaste kern eigenlijk op een LSA strook moet worden gemonteerd, maar gezien er bij deze kopjes staat dat ze ook voor solid wires zijn vraag ik me af of ik iets fout doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:30

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

hspenkelink schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:46:
Een vraagje, ik heb de volgende kabel getrokken:
https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

Cat6 F/UTP met vaste kern, CU

En probeer hier deze connectors op te zetten:
https://www.netwerkkabel....p-flexible-assistant.html

Er staat specifiek dat ze geschikt zijn voor solid wires, maar ik krijg met geen mogelijkheid een werkende kabel. Als ik aan de kopjes trek schuiven ze er zo af en zie ik dat er volgens mij gewoon niet goed in de kabel wordt 'gebeten' door de 8 koperen contactjes.
Ik lees veel over hoe vaste kern eigenlijk op een LSA strook moet worden gemonteerd, maar gezien er bij deze kopjes staat dat ze ook voor solid wires zijn vraag ik me af of ik iets fout doe?
Misschien hebben ze de beschrijving net aangepast maar ik zie 'Suitable for stranded cables. ' dus voor soepele draad ;)
Volgens mij is een connector aan kabel met vaste kern zetten altijd ellende. Zou gaan voor een keystone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hspenkelink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 10:32
Mr_gadget schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:31:
[...]

Misschien hebben ze de beschrijving net aangepast maar ik zie 'Suitable for stranded cables. ' dus voor soepele draad ;)
Volgens mij is een connector aan kabel met vaste kern zetten altijd ellende. Zou gaan voor een keystone.
Er staat daar inderdaad alleen stranded, maar onder het kopje 'specifications' staat Stranded + Solid cable.

Echter denk ik dat ik er nu achter ben wat het probleem mogelijk heeft veroorzaakt. Het is een cat 6 kabel en cat 6a kopjes. Cat6a schijnt dikker te zijn dan cat6... Heb nu specifiek cat6 kopjes besteld. Hopen dat dat werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Je moet helemaal geen RJ45 op een kabel knijpen, dat is prutswerk.
Neem een patchpanel, een wandcontactdoos of een keystone.

Patchkabels koop je met aangespoten RJ45 connectoren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:41
Ben(V) schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:42:
Je moet helemaal geen RJ45 op een kabel knijpen, dat is prutswerk.
Neem een patchpanel, een wandcontactdoos of een keystone.

Patchkabels koop je met aangespoten RJ45 connectoren.
hspenkelink geeft de use case niet duidelijk aan.
Wellicht wil hij AP's aansluiten, daar zitten vaak RJ45 aansluitingen aan.
Dat lijkt me de uitzondering om toch een connector te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat de use case ook is Rj45 aanknijpen blijft prutswerk.

Als je een met een stugge kabel een lsa aansluiting maakt dan drijf je de ader in een vork waarbij die ader iets ingesneden wordt en op die manier een koude las maakt.

Een RJ45 connector drijft enkel een pinnetje tussen de aders van een soepele kabel en maakt dus enkel oppervlakkig contact, dat gaat op den duur corroderen en dus degradeert zo'n verbinding.

En je begrijpt dat als je een RJ45 met een stugge kabel gebruikt het helemaal een slechte verbinding wordt, want dat pinnetje kan niet in een stugge ader gedreven worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk Ben. Toch vergis je niet, op alle terreinen kom je vakmanschap en prutswerk tegen, ook het aanleggen van patchpanelen vereist de nodige zorgvuldigheid die menige leek niet kan opbrengen. Ik heb zelf de ervaring dat met echt vakkundig omgaan met dat aanknijpen van connectors op, let wel stranded koperen kabels, ook na heel veel jaren, weinig problemen optreden, Alleen, in die zorgvuldigheid van dat aanknijpen zit hem nou juist de kneep. Destijds toen dit begon werden patchpanelen nog nauwelijks toegepast en op talloze plaatsen werken die aangeknepen connectors al jaren ongestoord. Dat is dan ook beslist geen prutswerk geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:41
Ok als we nooit een connector aan een stugge kabel knijpen hoe sluiten we een AP op de 1e verdieping dan aan?

Met een connector met Lsa aansluiting?

Potverdorie het bestaat nog ook(!):
https://www.kabeldirect.n...k-zonder-gereedschap.html

Wel een beetje lomp ding.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:24
Ben(V) schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:58:
Wat de use case ook is Rj45 aanknijpen blijft prutswerk.

Als je een met een stugge kabel een lsa aansluiting maakt dan drijf je de ader in een vork waarbij die ader iets ingesneden wordt en op die manier een koude las maakt.

Een RJ45 connector drijft enkel een pinnetje tussen de aders van een soepele kabel en maakt dus enkel oppervlakkig contact, dat gaat op den duur corroderen en dus degradeert zo'n verbinding.

En je begrijpt dat als je een RJ45 met een stugge kabel gebruikt het helemaal een slechte verbinding wordt, want dat pinnetje kan niet in een stugge ader gedreven worden.
RJ45 voor stugge kabel drukt geen pinnetje door de ader maar een "vorkje" er omheen. Heb er al heel wat geknepen, nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja maar dan moet je wel die speciale RJ45's voor stugge kabels hebben.
En de trekontlasting is nog steeds waardeloos.

Dat het veel wordt gedaan maakt het nog niet dat het ook goed is.
Als je geluk hebt blijft het goed gaan en als je pech hebt krijg je na lange tijd onverklaarbare netwerk problemen en niemand denkt dan meer aan die kabels want "daar is toch niets aan veranderd".

[ Voor 25% gewijzigd door Ben(V) op 27-07-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:24
Mbt de trekontlasting: je moet ze niet als patchkabel gebruiken die je regelmatig eruithaalt en weer instopt. Maar voor bijvoorbeeld Unifi AP's heb je niet zoveel keus.
Pagina: 1 ... 30 ... 38 Laatste