De volgende situatie in bosomgeving met eerste buren op 100 m. afstand:
- Hoofdwoning met glasvezel-internet en TV via XS4ALL en FritzBox7590
- Vakantiehuis op 40 m. afstand waarin internet en TV wordt gewenst
- Op 20 cm. diepte 16 mm. elektriciteitsbuis ingegraven tussen de twee huizen
- Daardoorheen twee Belden U/UTP 1583E netwerkkabel Cat5E 100% koper
- Aan beide uiteinden van de twee kabels zijn RJ45 stekkers aangeknepen
- De kabels van 50 m. zitten in Hoofdwoning in twee LAN poorten van FritzBox 7590
- In Vakantiehuis zitten kabels direkt in een computer en in een TV-ontvangerbox
- Probleem: zowel computer als TV-ontvanger krijgen geen signaal uit de FritzBox
Getest:
- Leverancier bevestigt dat het juiste kabeltype is gekozen
- Met korte patchkabel aan FritzBox 7590 hebben computer en TVbox wél signaal
- Meting met Velleman UTP kabeltesters toont dat beide 50m.leidingen en aangeknepen stekkers volledig in orde zijn
- In de Hoofdwoning werd i.p.v. de 7590 een oudere FritzBox 7360 geprobeerd, maar ook die gaf geen netwerkverbinding in het Vakantiehuis
- Vervolgens werd een korte patchkabel in tweeën geknipt en elke helft met de stekker via een koppelstukje aan beide uiteinden van dezelfde 50m.kabel gezet. Aan het andere uiteinde van de halve patchkabel zijn de 8 draadjes gestript en in de Hoofdwoning per getwist aderpaar twee-aan-twee met elkaar verbonden (kortgesloten). In het Vakantiehuis werd vervolgens per kortgesloten aderpaar een weerstand van 11 a 12 Ohm gemeten. Elk van de 8 draadjes heeft dus een weerstand van 5,5 a 6 Ohm over 50 meter. Ook kon een 6-volts lampje via elk van de vier kortgesloten aderparen tot branden worden gebracht.
Kan iemand mij een suggestie doen waarom mijn ondergrondse twee 50m. kabels niet werken of wat ik nog zou kunnen testen?
[
Voor 1% gewijzigd door
Abrastreve op 27-08-2019 14:40
. Reden: Tekstcorrectie ]