Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
BladeSlayer1000 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:38:
[...]

Sorry, maar ik begrijp het probleem niet? Een harde kern bij het aankrimpen van RJ45 connectoren is wel raadzaam
Huh? Solid voor patchpanels en strandde voor connectoren is de bedoeling toch?

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 17:29
quote:
MikeyMan schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:24:
[...]

Huh? Solid voor patchpanels en strandde voor connectoren is de bedoeling toch?
Ligt er een beetje aan...
Solid gebruik je voor patchpanelen, outlets en kan worden gebruikt voor RJ45 connectoren dit wordt ook heel veel gedaan. Voor stranded kabel heb je (officieel) ook andere connectoren nodig die ervoor geschikt zijn.

Mijn ervaring is dat de meeste RJ45 connectoren die je los kunt kopen bij de lokale elektrowinkel en online zijn bedoeld voor solid kabel.

Hier een afbeelding waar je duidelijk het verschil kan zien:

• LanTao
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
quote:
r--ndy schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:57:
3 weken geleden bezig geweest met 2 kabels trekken. 1 naar boven en 1 op de beneden verdieping. Beide kabels zijn Cat 5e, drie van de vier uiteinden zijn zelf aangesloten connectoren. Helaas haal ik op beide kabels slechts 100mb in plaats van 1000mb. Geprobeerd op meerdere manieren de kabel aan te sluiten in de connector. Laatste is versie 568B. Beschik over een fritzbox 7581 met een 500/500 verbinding via XS4ALL, en haal op wifi meer dan de 100mb verbinding. De kabel van xs4all haalt gewoon 500/500
Heb je in de Fritzbox de Ethernetpoorten uit 'Green Mode" gehaald en ze in Gigabit-mode gezet?

Zie https://www.xs4all.nl/wifiservice onder "Wilt u optimale snelheid?" stap 3.

• kwaazaar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 07-12 16:22
Kan ik netwerkkabel door een loze leiding trekken gezamenlijk met drie koperdraden voor elektriciteit? Ik begrijp hier al dat ik het best voor een merk kan gaan, maar ik heb geen loze leiding over een de kabel moet helemaal naar de zolder.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:03

rens-br

Moderator Mobile & IN
quote:
kwaazaar schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:27:
Kan ik netwerkkabel door een loze leiding trekken gezamenlijk met drie koperdraden voor elektriciteit? Ik begrijp hier al dat ik het best voor een merk kan gaan, maar ik heb geen loze leiding over een de kabel moet helemaal naar de zolder.
Je mag geen ethernetkabels combineren met draden voor elektriciteit volgens de NEN. Dit is gevaarlijk en kan brandgevaar opleveren.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:13

Zenix

BOE!

quote:
RobinF schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:17:
Eventueel fs.com ? Nog nooit besteld maar ziet er erg goed(koop) uit!
FS.com SFP transceivers en glas wordt veel gebruikt in datacenters, over algemeen wel goed spul.
Ik heb gevraagd of het 100% koper is, volgens de datasheet wel https://www.fs.com/file/d...tp-pvc-cmr-bulk-cable.pdf

Zenix wijzigde deze reactie 19-08-2018 13:56 (14%)

• noctor
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 28-11 07:37
Iemand trouwens goede of slechte ervaringen met voorbedrade preflex buizen ?
( zoals deze https://www.sandervunderi...abel-100-meter-grijs.html )

Op zich lijkt het me wel handig, maar het probleem is dat je nergens degelijke specificaties vindt over welke kable effectief gebruikt wordt ( CCA ? , solid/flexibel, ...)

Of toch maar gewoon voor de zekere optie gaan en zelf kwaliteitkabel door een preflex trekken ?

• Franko P.
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 07-12 17:15

Franko P.

Hit it.

quote:
noctor schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:21:

Op zich lijkt het me wel handig, maar het probleem is dat je nergens degelijke specificaties vindt over welke kable effectief gebruikt wordt ( CCA ? , solid/flexibel, ...)

Of toch maar gewoon voor de zekere optie gaan en zelf kwaliteitkabel door een preflex trekken ?
Voor die ongeveer 6 euro meer voor 100 meter zou ik het risico niet lopen en de flex en belden kabel apart kopen.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:11

Illusion

(the art of)

quote:
noctor schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:21:

Het is even zoeken want het staat er niet bij allemaal bij, maar hier staat dat het gewoon koper is: https://www.preflex.com/n...de=NLPF16-UTPCAT6-700-Eca

Vind de 20mm leiding met daarin 2*cat6 wel slim eigenlijk. Een witte&een blauwe.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• noctor
  • Laatst online: 28-11 07:37
Aha, interessant. Ik had dus niet door dat preflex een merknaam is ipv een omschrijving 😁

Lijkt op zich wel ok qua eigenschappen, toch ?

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:00
Ik ben zo ie zo geen voorstander van flexibele buis. Zeker met als er al kabels inzitten, hoe ga je daar in de toekomst makkelijke nieuwe kabel in krijgen als deze niet meer goed is?

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
Zit er verschil in stroomkosten tussen een kabel van 23 of 24 awg bij het gebruik van POE?

Ik ga het netwerk bij mijn ouders opnieuw aanleggen. Ligt nu een versleten Cat5 kabel en i.v.m. wifi bereik moeten er elders AP's komen. Daarbij wil ik waarschijnlijk de AP's via POE van stroom voorzien of in ieder geval die mogelijkheid hebben. De maximale lengte zal niet meer dan 20 meter zijn (eerder korter). Aangezien het een simpele thuissituatie is wilde ik eerst cat 5e van Belden gaan gebruiken. Die viel af, omdat ik voor minder geld nu Cat 6 van König kan krijgen.

Maar bij het inlezen over POE stuitte ik op een pagina van Belden waar ze claimen dat er tot 20% stroomverlies is (24 vs 23 awg) Alleen ontbreken verdere cijfers.
https://www.belden.com/bl...rnet-demands-cat-6a-cable

Dus wat is wijsheid in dit geval? M.a.w. verdien je een duurdere kabel terug door minder verlies van stroom?

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Je gaat een dikkere / duurdere / moeilijker te trekken kabel zeker niet terugverdienen op je stroomkosten.
Even doorrekenen: startvariabelen: 24m kabellengte, 10W ap verbruik, PoE = 48V

Dat is ca. 0,2A bij 48V
cat5 = awg24 = weerstand van 2 ohm voor 24m. Je moet ook retour, dus in totaal 4 ohm koperweerstand.
Het verlies in de kabel is dan p=I^2 x R = 0,2^2 x 4 = 0,16W.
Met 20% lager verlies wordt dat 0,13W, een daverende 0,03W gewonnen.

0,03W volcontinu 24 x 365 is 260Wh oftewel 0,26kWh, oftewel ca 6 eurocent per jaar bespaard, per accesspoint.

Verder:
Wat moet ik onder een "versleten CAT5 kabel" verstaan? Waarom zou je die niet gewoon opnieuw gaan gebruiken? Ik zou de bestaande bekabeling gewoon laten zitten en opnieuw in gebruik namen.

joopv wijzigde deze reactie 23-08-2018 13:58 (2%)
Reden: enkele getallen waren fout, gecorrigeerd

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
@joopv Ik had al mijn twijfels bij dat verhaal van Belden. Kon wel enkele dingen vinden over verschil in weerstand e.d. maar niet de rekensom om dat om te zetten naar praktische cijfers. Dank voor de rekensom. 17 euro verschil is dan niet goed te praten en dus is de Konig cat6 100m voor 30 euro de beste optie, toch? Kan geen andere volledig koperen kabel vinden voor minder geld. 100m is misschien wat veel, maar 50m is slechts 4 euro goedkoper...

Versleten Cat5 kabel = een enkele oude kabel (van modem naar switch boven) waar enkele scheurtjes in zijn gekomen en op enkele plekken in het verleden overheen is geschilderd en nu minder makkelijk is weg te werken. Huis heeft geen loze leidingen, dus zal alles via de plinten moeten gaan wegwerken. Heb het nog niet helemaal uitgedacht, maar weet wel dat ik in ieder geval kabel nodig ;)

• The Chosen One
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12:59

The Chosen One

Zie signature!

Ik sluit ook even hierbij aan. Alle onderstaande testen zijn bedraad, zonder VPN, XS4ALL 500Mbit, Fritzbox 7581. (pc info, niet nodig lijkt me maar staat in signature)

Heb hier al jaren een kabel liggen die via plafond etc loopt. Tijden max (of lager) 80 Mbit gehad, nu sinds kort 500. Met de huidige kabel haal ik niet meer dan 90-100

http://ziggo.speedtestcus...ec-11e8-b989-9bdd7bdf198c
https://kpn-itns.speedtes...ec-11e8-ac23-d3d3bff9c9d0

De hele volledige zooi op de kabel;

e'quip UTP CAT5e PATCH ISO IEC 11801& EN 50173 & TIA/EIA 568B.2 3P Verified for Gigabit ethernet 24AWGx4p TYPE CM (UL) C(UL) CMH E164469, IEC 332-1

Leg ik een kabel over de trap van meterkast naar mijn kamer haal ik 500/600 down/up.

Info daarop; E337566 9J(?) AWM 2835 24AWG/4PRS VW-1 60c 30V FTP CAT.5E LAN Cable AOC

Even gechecked in router (nieuwe(re) Fritzbox), alles op power settings van alle lan poorten.

Ik zie ook mijn pc in de lijst staan met de naam van de computer.

"naam" LAN 2 at 100 Mbit/s

http://ziggo.speedtestcus...ef-11e8-bfda-bdd6a01e59fc

Met trapkabel: "naam" LAN 3 at 1 Gbit/s

http://ziggo.speedtestcus...ef-11e8-9a66-7df1e73749e5

Is het dan de kabel op zich, of het dan gewoon in de kabel of kan het ook in de aangesloten aders/schoentjes liggen? Iemand vertelde mij een keer dat niet alle aders nodig zijn om internet te hebben maar wel om de max snelheid te hebben.

Als ik verder nog iets kan checken of controleren let me know aub. Ik las net ergens iets over de aders checken op magnetisch vermogen, is dat nog nodig/aan te raden?
Computer, scherm, stoel alles is nu zo'n beetje geupgrade laatste X maanden/jaar dus nu dit nog ff voor elkaar. :+

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:13
The Chosen One schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:44:

e'quip UTP CAT5e PATCH ISO IEC 11801& EN 50173 & TIA/EIA 568B.2 3P Verified for Gigabit ethernet 24AWGx4p TYPE CM (UL) C(UL) CMH E164469, IEC 332-1
"PATCH", dus ik gok dat het een kabel is bedoeld voor het maken van patchkabels, dus geen solide koperen kern maar allemaal dunne koperen draadjes door elkaar gevlochten?
Hoe heb je de eindpunten afgemonteerd - connectors direct op de kabel of patchkast/wandcontactdoos?
En is de kabel door een leiding heen getrokken? Patchkabel is daar niet voor bedoeld, te kwetsbaar dus kans dat er kabelbreuken door ontstaan.

Als 'ie 'm zo duidelijk als 100Mbit/s identificeert, dan is er hoogstwaarschijnlijk een verbindingsprobleem: kabelbreuk, verkeerde volgorde bij monteren, slechte contacten bij het monteren.
Is het dan de kabel op zich, of het dan gewoon in de kabel of kan het ook in de aangesloten aders/schoentjes liggen? Iemand vertelde mij een keer dat niet alle aders nodig zijn om internet te hebben maar wel om de max snelheid te hebben.
Het zijn acht aders, gegroepeerd in 4 paren. Met (de juiste) twee paren heb je voldoende voor 100Mbit/s; voor 1Gb/s heb je alle vier de paren nodig. Dus goede kans dat er met de aansluiting of kabel iets mis is.
Als ik verder nog iets kan checken of controleren let me know aub. Ik las net ergens iets over de aders checken op magnetisch vermogen, is dat nog nodig/aan te raden?
Ik zou eens beginnen - naast hierbovengestelde vragen beantwoorden - met de aansluitingen van de kabel te controleren, desnoods opnieuw aanbrengen. Wellicht investeren in een goedkope kabeltester - zo'n ding van twee tientjes laat al zien of alle acht verbindingen er zijn.

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Connectors op de kabel en een direct in de pc en de ander router ofc.
Niet door een leiding maar volgens mij is er toen wel een gat gemaakt speciaal voor deze kabel. Te lang geleden dat ik me dat kan herinneren. Maar zelfde principe met kans op beschadigingen lijkt me.

Kan eens kijken of ik nog schoentjes heb liggen en maybe zo'n tang lenen van een collega die wat speelt met hardware e.d. Als dat dan niet werkt ff kijken of een kabeltester een optie is en/of dan een nieuwe stevigere kabel er doorheen jassen. Zo'n kabel over de trap is ook niet alles. :+

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

haik01 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 23:17:
[...]

Onzin. Mijn nieuwbouw huis zijn ze nu mee bezig, en ik heb al de draden gezien voor de kookplaat (2 groepen van 230V + aarde), gewoon allemaal in één buis. Dus twee bruine, twee blauwe en een geel/groene. Komen uit één buis. En dat dus volgens de "huidige" regels.
gerekend met;
1- aantal bochten max 2
2- vinyldraad
3- buis volgens de NEN 3174
4- flexibele buis volgens de NEN 3550 (tussen haakjes)

kerndoorsnede buitenmiddellijn van de buis in mm
in mm² 16 19 25 32

1,5 5(4)
2,5 4(3) (5)
4 3(2) 5(4)
6 2(2) 4(3) 5(5)
10 2 3(3) (5)

Bij meer dan 2 bochten de buismaat 1 trap hoger nemen.

• vanaalten
The Chosen One schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:09:
Connectors op de kabel en een direct in de pc en de ander router ofc.
Niet door een leiding maar volgens mij is er toen wel een gat gemaakt speciaal voor deze kabel. Te lang geleden dat ik me dat kan herinneren. Maar zelfde principe met kans op beschadigingen lijkt me.
Kans is al wat kleiner lijkt mij. Door een buis door je huis heen trekken heeft een hoop meer kracht nodig dan enkel een klein gat. Maar, meten=weten.
Kan eens kijken of ik nog schoentjes heb liggen en maybe zo'n tang lenen van een collega die wat speelt met hardware e.d. Als dat dan niet werkt ff kijken of een kabeltester een optie is en/of dan een nieuwe stevigere kabel er doorheen jassen. Zo'n kabel over de trap is ook niet alles. :+
Kan ook zomaar zijn dat de adervolgorde verkeerd is (en JA, de juiste kleurvolgorde is absoluut van belang!). Dus niet alleen of alle acht aders goed contact maken, maar ook dat de kleurvolgorde klopt. En aan beide kanten correct en hetzelfde aangesloten. Eventueel hier wat duidelijke foto's plaatsen. :)

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:46:
[...]

"PATCH", dus ik gok dat het een kabel is bedoeld voor het maken van patchkabels, dus geen solide koperen kern maar allemaal dunne koperen draadjes door elkaar gevlochten?
Hoe heb je de eindpunten afgemonteerd - connectors direct op de kabel of patchkast/wandcontactdoos?
En is de kabel door een leiding heen getrokken? Patchkabel is daar niet voor bedoeld, te kwetsbaar dus kans dat er kabelbreuken door ontstaan.
Dat laatste geldt natuurlijk alleen voor kant en klare afgemonteerde patchkabels. Die stekkertjes krijg je moeilijk door een buis. Met b.v.over een plint spijkeren bij ietwat lange afstanden is net zo goed zorgvuldigheid geboden, evenals bij het los laten slingeren. Door een buis trekken doe je natuurlijk sowieso nooit met bruut geweld. Niets op tegen als je daarmee de kabel (vrijwel) uit het zicht wilt werken. Bovendien komt mijn ervaring met soepele kabel totaal niet overeen met dat deze breekbaarder zou zijn dan stugge.

• Ben(V)
  • Laatst online: 19:42
Klopt, soepele kabel is niet breekbaarder, maar als je er een RJ45 op knijpt heb je een waardeloze verbinding gekregen die met grote kans op den duur een slechte of geen verbinding gaat geven.

RJ45 zijn alleen geschikt voor stugge kabel die dan in de V van de RJ45 geklemd wordt en zo een koude las maken, met flexibele kabel (allemaal losse draadje) krijg je vaak wel contact maar het zit niet vast en gaat corroderen.

Soepele kabel is enkel bruikbaar als je kant en klare kabel gebruik met fabrieksmatig gemonteerde connectors.

En ja, er zijn special RJ45 connectors voor soepele kabel en dat is iets beter maar blijft prutswerk, want soepele draadjes kun je niet klemmen en vormen dus alleen een contact maar geen koude las en gaan dus altijd corroderen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• vanaalten
Techneut schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:39:
[...]
Dat laatste geldt natuurlijk alleen voor kant en klare afgemonteerde patchkabels.
Hmmm, ik had juist begrepen dat patchkabels zelf slechter tegen de trekkrachten kon als je ze door een leiding trekt - zonder connectoren er aan, uiteraard. En dat de aders dus makkelijker breken.

Toegegeven, ik ben geen expert en het is maar gekopieerde internet-wijsheid - kan er dus flink naast zitten.

• Ben(V)
Nee in tegendeel.
Het is net als met touw of staalkabels.
Een gevlochten versie is sterken dan aan massieve versie, juist doordat ze makkelijker buigen.

Neem een stukje massief koper installatiedraad, dat kun je in twee krijgen door het een aantal keren heen en weer te buigen, en dat lukt je met een tweeling snoertje dat veel dunner is nooit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:25
Voor pluggen is het eerder andersom: vrijwel alle RJ45 pluggen werken prima op soepele kabel, alleen de specifiek voor massieve kabel geschike versies hebben de puntjes zo staan dat ze langs de kern gaan. Gebruik je de (meest voorkomende) RJ45 pluggen voor soepel kabel op massief dan gaan de punten niet langs de kern en maken ze onbetrouwbaar contact. Alleen de pluggen specifiek voor massieve kabel hebben de punten in een V staan zodat ze langs de kern gaan.
Wat betreft massief vs soepel in buizen/gebouwen: het verlies in soepele kabel is hoger als van massieve kabel, dus maximale lengte is voor gevlochten kabel korter.
Uiteraard is de gevlochten kabel inderdaad beter bestand tegen buigen en daarmee ook geschikter als patchkabel.

• Ben(V)
Je hebt gelijk ik haalde even een LSA strip en een RJ45 door elkaar.
RJ45 kan alleen op soepele kabel.

Neemt niet weg dat je beter stugge kabel kunt nemen en afmonteren op een doos en daarna met een fabrieksmatige patchkabel aansluiten.

Ben(V) wijzigde deze reactie 03-10-2018 21:34 (40%)

• Zenix

Zenix

BOE!

Zenix schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:47:
[...]

FS.com SFP transceivers en glas wordt veel gebruikt in datacenters, over algemeen wel goed spul.
Ik heb gevraagd of het 100% koper is, volgens de datasheet wel https://www.fs.com/file/d...tp-pvc-cmr-bulk-cable.pdf
@RobinF FS.com CAT6 is 100% koper, zoals verwacht. https://www.fs.com/de/en/products/58708.html zie mijn vraag onder Q&A. Hij is dikker dan bijvoorbeeld Belden, daar tegenover staat dat de kabel 550MHz rating heeft en een ripcord. Zitten ook kabel markeringen op, zodat je weet hoeveel je nog over hebt. Tenslotte is het een stuk goedkoper dan Belden.

Ik ga denk ik twee dozen van 305m kopen voor mijn nieuwbouwwoning, genoeg kabel dan :P

Zenix wijzigde deze reactie 06-10-2018 14:34 (21%)

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08-12 22:56
Wij hebben met bloed zweet en tranen in een nieuwbouwhuis na 14 pogingen eindelijk door een loze leiding AWG26 Cat6 gekregen (de eerste 9 pogingen probeerde ik 2 kabels erdoor te krijgen). Door een wijziging in de indeling is de kabel echter te kort, w gaan namelijk het aansluitpunt in de woonkamer verplaatsen.

Daarom gaan we opnieuw een kabel trekken :s er moet echter uiteindelijk deze POE 24V switch op komen:
pricewatch: Ubiquiti NanoSwitch

Helaas ontdek ik nu pas dankzij dit topic dat ik dus AWG24 moet hebben. Dat zou een iets dikkere kabel zijn dan AWG26.

Iemand een tip waar een goede maar toch zo dun/flexibel mogelijke Cat6 20m AWG24 kabel te koop is?

Had net bij de Gamma (AWG26) gehaald maar die gaat dan weer retour..

Edit: de Praxis Kopp Cat6 (50m) staat netjes AWG24 op zie ik.

Jazco2nd wijzigde deze reactie 07-10-2018 15:42 (13%)

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Kleine update m.b.t. mijn kabel probleempje;

Schoentjes vervangen en na 10-15 minuten prutsen met die aders op rij krijgen;

Zonder VPN; http://ziggo.speedtestcus...cb-11e8-b699-8f7d3ba9d537
Met VPN: http://ziggo.speedtestcus...cb-11e8-9583-c9657ed6fe16

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:49

PcDealer

HP ftw \o/

Jazco2nd schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:59:
Wij hebben met bloed zweet en tranen in een nieuwbouwhuis na 14 pogingen eindelijk door een loze leiding AWG26 Cat6 gekregen (de eerste 9 pogingen probeerde ik 2 kabels erdoor te krijgen).
Vergeet niet wat speciaal glijmiddel.

LinkedIn WoT Cash Converter

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

[b]Jazco2nd schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:59:[
Iemand een tip waar een goede maar toch zo dun/flexibel mogelijke Cat6 20m AWG24 kabel te koop is?
https://www.sandervunderi...r.html#search:query=patch

Ik heb hem op één plek met zijn vieren door 16mm zitten. Maar dat is geen aanrader. 2 kabels door 16mm gaat echter prima.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ari2asem
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 27-11 21:59
misschien een beetje offtopic, maar toch een vraag.

ik ben van plan om mijn 100mbit netwerk te upgraden naar 1gbit. kan ik hiervoor bestaande cat5 of cat5e kabels blijven gebruiken? zal ik dan iets merken vd snelheidsvebetering door 1gbit router en 1gbit nic's? of blijf ik met deze kabels op 100mbit?

ik weet dat er voor 1gbit netwerk cat6 meer geschikt zijn en beter is met het verversen vh netwerk ook cat6 kabels te trekken, maar vroeg me af of cat5 heel erg vertragend zal werken op 1gbit netwerk en zodoende mijn bottleneck worden? want zo 1-2-3 heb ik niet echt veel zin om alle kabels eruit te halen en nieuwe te plaatsen als cat5 ook voldonde is voor 1gbit netwerk.

alvast bedankt voor jullie reactie

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ari2asem
cat5(e) is prima te gebruiken voor gb verbindingen tussen actieve componenten (zoals switches, nics, etc).
Mits connectoren e.d. op correcte wijze zijn gemonteerd.

Heb hier in het hele huis al 24 jaar (!) cat5 (AMP 24AWG solid copper) kabels liggen, die ooit bij de bouw zijn meegetrokken, en tot op heden is dat prima te gebruiken. Zelfs in de stats van de switches zie ik nooit tranmissie errors o.i.d.

Mooie Plaatjes   

• ari2asem
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 27-11 21:59
ehtweak schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:48:
@ari2asem
cat5(e) is prima te gebruiken voor gb verbindingen tussen actieve componenten (zoals switches, nics, etc).
Mits connectoren e.d. op correcte wijze zijn gemonteerd.

Heb hier in het hele huis al 24 jaar (!) cat5 (AMP 24AWG solid copper) kabels liggen, die ooit bij de bouw zijn meegetrokken, en tot op heden is dat prima te gebruiken. Zelfs in de stats van de switches zie ik nooit tranmissie errors o.i.d.
bij mij ook tijdens de bouw alles getrokken. het is 24awg kabel, connectoren kan ik niet beoordelen. ik heb daar geen verstand van. ik heb de spullen besteld: 3* intel 1gbit nic's en mikrotek crs109 met wifi (8porten gbit). ik houd het op de hoogte.

bedankt voor je antwoord

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:34

Damic

Afwezig soms

Xesxen schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:04:
Ik ben aan het kijken voor een 100M CAT7 kabel en kwam op het volgende uit:
https://www.amazon.de/BIG...zwerkdosen/dp/B005Q0SVW8/

Gezien dit volledig koperen kabels zouden moeten zijn welke op 1000 MHz zouden kunnen functioneren lijkt mij dit een goede kabel, echter de prijs lijkt mij iets aan de lage kant. Zie ik iets over het hoofd, of is de kabel conform specs?
Heb je die kabel nu gekocht? ik ben nl ook aan't rond zien voor cat7 kabel want 10Gbps en hoger geschikt voor de toekomst(nas trekt 1Gbps al vol)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:21
Damic schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:30:
[...]
Heb je die kabel nu gekocht? ik ben nl ook aan't rond zien voor cat7 kabel want 10Gbps en hoger geschikt voor de toekomst(nas trekt 1Gbps al vol)
Ik heb zelf goede ervaringen met de Belden 1885ELV.
Jazco2nd schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:59:
Wij hebben met bloed zweet en tranen in een nieuwbouwhuis na 14 pogingen eindelijk door een loze leiding AWG26 Cat6 gekregen (de eerste 9 pogingen probeerde ik 2 kabels erdoor te krijgen). Door een wijziging in de indeling is de kabel echter te kort, w gaan namelijk het aansluitpunt in de woonkamer verplaatsen.

Daarom gaan we opnieuw een kabel trekken :s er moet echter uiteindelijk deze POE 24V switch op komen:
pricewatch: Ubiquiti NanoSwitch

Helaas ontdek ik nu pas dankzij dit topic dat ik dus AWG24 moet hebben. Dat zou een iets dikkere kabel zijn dan AWG26.

Had net bij de Gamma (AWG26) gehaald maar die gaat dan weer retour..

Edit: de Praxis Kopp Cat6 (50m) staat netjes AWG24 op zie ik.
Kijk uit naar een Cat6 kabel die geen "kruisje" door de kabel heeft lopen. Dat maakt hem een stuk soepeler. Bij voorkeur ook met een PVC mantel (dus niet Halogeenvrij, MBZH/LSNH) zoals een Belden 7965E.

• AtRi
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 08-12 15:26
Heeft Cat6 niet per definitie een "kruisje" door de kabel lopen?

• Erwin
AtRi schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:59:
Heeft Cat6 niet per definitie een "kruisje" door de kabel lopen?
Nee maakt geen deel uit van de standaard.

• Techneut
  • Niet online
Over standaard gesproken. Van cat5(e) bestaat er een officiële norm. Is die er inmiddels ook voor cat6(a) en cat7? Waarom ik dit vraag is dat ik regelmatig en ook hier de vermelding "AWG26 en cat6)". Dat terwijl in de specs van cat5e AWG24 staat. Mag AWG26 die dunner is dan wel cat6 worden genoemd? Immers lijkt het onwaarschijnlijk dat voor een hogere categorie dunnere aders zijn toegestaan om aan de normen te voldoen. Of is de officiële norm er nog niet en doet men maar wat?

• Jazco2nd
Erwin schreef op zondag 11 november 2018 @ 00:56:
[...]

Ik heb zelf goede ervaringen met de Belden 1885ELV.
[...]

Kijk uit naar een Cat6 kabel die geen "kruisje" door de kabel heeft lopen. Dat maakt hem een stuk soepeler. Bij voorkeur ook met een PVC mantel (dus niet Halogeenvrij, MBZH/LSNH) zoals een Belden 7965E.
Mosterd na de maaltijd :+ heb inmiddels al overal de Praxis AWG24 doorgetrokken.
Maar de Belden 7965E heeft juist wel een kruisje lopen, volgens het plaatje?

Jazco2nd wijzigde deze reactie 12-11-2018 19:14 (38%)

• Erwin
Jazco2nd schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:08:
[...]

Mosterd na de maaltijd :+ heb inmiddels al overal de Praxis AWG24 doorgetrokken.
Maar de Belden 7965E heeft juist wel een kruisje lopen, volgens de specs.
Klopt ik was in de war met de Belden 2424DD |:( . Overigens is er wel een groot verschil in de kruisjes. Die van de Belden 7965E is vrij klein en flexibel terwijl ik ook andere kabels in de handen heb gehad dat ze echt verschrikkelijk taai en groot waren. Met als gevolg weer een dikke stugge kabel...

• Jazco2nd
Andere vraag: wat zijn goede CAT6 patch kabels? Ik heb 4x 0.5M nodig voor de verbinding patchkastje -- Mikrotik router. Over 3 van de 4 gaat POE+.
Zouden deze geschikt zijn? Geen info over AWG:
https://www.sandervunderi...bel-cat-6-universeel.html

Edit: ik heb ff doorgelezen en begrijp dat Cat6a gewoon AWG23 hoort te zijn. Waarom zijn er dan nergens patch kabels te koop die hieraan voldoen? Sterker nog de meeste die ik vind zijn AWG30, alleen op een site voor uitsluitend zakelijke verkoop vind ik AWG24:
https://www.dekabelexpert...stp_kabels_mantel_01=1168#

Jazco2nd wijzigde deze reactie 15-11-2018 13:58 (44%)

• Techneut
  • Niet online
Beetje overbodige vraag, want voor slechts lengtes van een halve meter is bijna elke aderdoorsnede geschikt. AWG24 voldoet gewoon ruimschoots hieraan als verder aan alle specificaties is voldaan, zelfs CCA als het kant en klare kabeltjes zijn, merk je niets van, al is het liever niet. Zulke korte stukjes patchkabel stellen namelijk helemaal geen eisen. Je zoekt cat6(a), maar mocht je voornamelijk cat5e tegenkomen, dan voldoen die ook echt voor de volle honderd procent. Geen enkele reden om moeilijk over te doen, alleen met het oog op POE zou ik willen adviseren ze niet dunner nemen dan AWG24. Als ik dan patchkabel als zoekterm gebruik zie ik een keur van mogelijkheden. Moet gemakkelijk zijn om een keuze te maken, zelf heb ik alleen ervaring met echte winkels waar ik gemakkelijk heen rijd.
Wil je echt iets goeds, dan zou je bijvoorbeeld bij Belden kunnen kijken.

Techneut wijzigde deze reactie 18-11-2018 16:11 (4%)

• Masimo
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:26
Jazco2nd schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:14:
Andere vraag: wat zijn goede CAT6 patch kabels? Ik heb 4x 0.5M nodig voor de verbinding patchkastje -- Mikrotik router. Over 3 van de 4 gaat POE+.
…..
Deze?

Bij deze shop heb ik al mijn bekabeling aangeschaft. Ook top service. Ik had deels fout besteld, werd na een belletje meteen gecorrigeerd en alles toch binnen een dag in huis.

• Ancent
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 08-12 16:34
Zenix schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:22:
[...]

@RobinF FS.com CAT6 is 100% koper, zoals verwacht. https://www.fs.com/de/en/products/58708.html zie mijn vraag onder Q&A. Hij is dikker dan bijvoorbeeld Belden, daar tegenover staat dat de kabel 550MHz rating heeft en een ripcord. Zitten ook kabel markeringen op, zodat je weet hoeveel je nog over hebt. Tenslotte is het een stuk goedkoper dan Belden.

Ik ga denk ik twee dozen van 305m kopen voor mijn nieuwbouwwoning, genoeg kabel dan :P
Bedankt voor de tip van FS.com. Ik heb een rol van 305 mtr besteld (€109), vandaag ontvangen. Ziet er goed uit. Ook handig dat deze kabel blauw van kleur is. Ik bestel er nog een rol van Belden (grijs) bij zodat er twee kleuren in één leiding zitten.

Wij hebben ca 20 loze leidingen die een dubbele netwerkkabel krijgen. Ik twijfel nog om de Belden per 100 of 305mtr te bestellen. Iemand ervaring hoeveel kabel er in gemiddeld huis (2 onder 1 kap) gaat zitten?

• Zenix

Zenix

BOE!

Ancent schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:06:
[...]

Bedankt voor de tip van FS.com. Ik heb een rol van 305 mtr besteld (€109), vandaag ontvangen. Ziet er goed uit. Ook handig dat deze kabel blauw van kleur is. Ik bestel er nog een rol van Belden (grijs) bij zodat er twee kleuren in één leiding zitten.

Wij hebben ca 20 loze leidingen die een dubbele netwerkkabel krijgen. Ik twijfel nog om de Belden per 100 of 305mtr te bestellen. Iemand ervaring hoeveel kabel er in gemiddeld huis (2 onder 1 kap) gaat zitten?
Graag gedaan. Ben benieuwd hoe het gaat met het trekken van deze kabel in vergelijking met Belden.

• Napalm
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:36
Ancent schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:06:
[...]

Lijkt me meer dan genoeg. Ik heb 2 jaar geleden veel kabel vervangen in vrijstaande woning en kon het af met 2x 100 meter.

Volgens mij 7 maal 2 aansluitingen. Buizen volgen een vrij logische route en meterkast staat best wel centraal.langste kabel zat ergens tussen de 12 en 15 meter.

Napalm Racing Team Holland - @ TruckingSim aka Brutale - @ STEAM aka NRTH

• Ben(V)
Erwin schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:13:
[...]

Nee maakt geen deel uit van de standaard.
Een kruis maak geen deel uit van de standaard, maar wel een gedefinieerde afstand tussen de aderparen en dat lukt alleen met een kruis.
Ergo een netwetwerk kabel zonder kruis is geen Cat 6 maar maximaal een Cat5e kabel.

Het verschil zit hem juist in het kruis en het aantal twists per cm.

• Erwin
Ben(V) schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:15:
[...]

Een kruis maak geen deel uit van de standaard, maar wel een gedefinieerde afstand tussen de aderparen en dat lukt alleen met een kruis.
Ergo een netwetwerk kabel zonder kruis is geen Cat 6 maar maximaal een Cat5e kabel.

Het verschil zit hem juist in het kruis en het aantal twists per cm.
Prima wat jij wilt.

• S0epkip
  • Laatst online: 14:08
Heeft hier iemand nog tips voor een betaalbare UTP grondkabel? 100mbit is genoeg en max afstand is zeker onder de 100m (iets van 50 max).

Ik zat zelf aan zoiets te denken, maarja, wel CCA:

https://www.netwerkkabels...abel-100-meter-vaste-kern

2430Wp ZW

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Bij 50m zou ik zeker gewoon koper nemen, ook als is je snelheid "slechts" 100Mbit.

• Uberprutser
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:14
Gisteren Belden 1583e (Cat5E) getrokken in huis en overal met testen krijg ik een "Certified" in m'n scherm te zien. Langste kabel is 17 meter volgens de tester dus had niet anders verwacht voor pure koperkabel.

Ik aard de einddozen en mijn patch paneel dus afscherming heb ik niet nodig.

Voor 79 euro per 305 meter een prima kabel waarvan je er makkelijk 2 per buis kan trekken.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:43
joopv schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:22:
Bij 50m zou ik zeker gewoon koper nemen, ook als is je snelheid "slechts" 100Mbit.
Ik zou gewoon altiijd koper nemen, cca heeft meer nadelen dan alleen zijn soortelijke weerstand.

Sine wijzigde deze reactie 09-12-2018 11:40 (51%)

Repareren doe je zo.

• S0epkip
Ok jullie hebben me overtuigd, nu op zoek naar betaalbare koper grondkabel..

2430Wp ZW

• Erwin
S0epkip schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:51:
Ok jullie hebben me overtuigd, nu op zoek naar betaalbare koper grondkabel..
De Belden 1583EPE is een volledig koperen grondkabel. Zelf ook toegepast in mijn vorige woning (naar de schuur toe in schutbuis).

• S0epkip
Erwin schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:44:
[...]

De Belden 1583EPE is een volledig koperen grondkabel. Zelf ook toegepast in mijn vorige woning (naar de schuur toe in schutbuis).
Die moet het worden idd, in een buisje, thanks voor de tip!

2430Wp ZW

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:27

Wokschotel

Op 6 wielen

Kent iemand netwerkkabels van het 'merk' ACT? Deze bijvoorbeeld https://maxict.nl/act-fb6...etwerkkabel-p4132533.html

Ik heb een paar S/FTP CAT6A kabels nodig en aangezien Max ICT (ja, ik weet het) hier om de hoek zit kan ik ze net zo makkelijk afhalen.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Wokschotel
ACT is een merk van Intronics:
https://intronics.nl/en/publication/matrices/act-portfolio/
wordt bij vele wederverkopers verkocht.

ehtweak wijzigde deze reactie 01-01-2019 11:11 (25%)

Mooie Plaatjes   

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:27

Wokschotel

Op 6 wielen

@ehtweak Thanks, volgens https://intronics.nl/en/p...th-rj45-connectors-fb6407- is het 100% koper dus dan durf ik zelfs bij Max ICT de gok wel aan :P

• Jazco2nd
Erwin schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:13:
[...]

Klopt ik was in de war met de Belden 2424DD |:( . Overigens is er wel een groot verschil in de kruisjes. Die van de Belden 7965E is vrij klein en flexibel terwijl ik ook andere kabels in de handen heb gehad dat ze echt verschrikkelijk taai en groot waren. Met als gevolg weer een dikke stugge kabel...
Ok ik moet toch nog een dubbele netwerkkabel trekken.. afstand is ongeveer 17 meter dus ik heb minimaal 36 meter nodig. Maar laatste keer dat ik in dit huis een dubbele kabel probeerde te trekken heb ik dat (ondanks alle tips hier) moeten opgeven. Trekkabel, met kous, zonder kous, kabelglijmiddel, gelijktijdig duwen en trekken etc etc. Ik heb dit alles nodig gehad om überhaupt 1 kabel door te krijgen (grotere afstand en op verschillende plekken in de muur zat duidelijk een flexibele buis want die hoorde je bewegen door de muur).

Nu wil ik dus toch nog een dubbele kabel doortrekken. Cat6A AWG24 en liefst zo dun mogelijk. Welke kabel, rekening houdend dat ik niks heb al een rol >50 meter, kan ik dan het beste kopen?

Over de Belden 2424DD lees ik "Deze installatiekabel heeft een zogenaamde 'massieve' of 'solid' kern, en is daardoor veel minder flexibel dan patchkabel. Dit type kabel is bedoeld om gebouwinstallaties mee aan te leggen"

Dus misschien wel dunner maar ook moeilijker door bochten te trekken?

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:03

rens-br

Moderator Mobile & IN
Titelchange, zodat het topic over alle netwerkkabels gaat en niet meer alleen cat5e/6.

• Dyckie
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:34
Beste forumleden,

Nu wil ik graag iets zeggen over het gebruik van utp kabels.

Ten eerste wil ik zeggen dat het gebruik van utp CAT6 de beste keuze is om in huis te leggen omdat:
Cat 6A een snelheid van 10 Gbps kan halen maar modems, routers en switchen hebben nog geen 10 Gbps poorten, enkel switchen hebben SFP+ poorten die 10 Gbps kunnen halen en deze poorten dienen om switchen met elkaar te verbinden zodat u geen snelheidsverliezen krijgt als er veel gebruikers op u switchen zitten die aan elkaar gelinkt zijn.
Wil ook melden dat CAT7 en CAT7A ook geen nut hebben want CAT 7 kabels ondersteunen geen rj45 connectoren en zijn ook nooit ISO of TIA classified.
CAT7 en CAT7A gebruiken de GG45 en de TERA connectoren om optimaal te werken.

Nu wil ik hier ook nog eens aankaarten dat u niet elke webshop moet geloven dat ze patchkabels van CAT7 met rj45 verkopen want dat bestaat niet, kan maximaal CAT6A zijn of CAT8 maar nooit CAT7 of 7A.

https://sites.google.com/view/eendraadschema/homepage

• Joeridev
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:25
Met een 1,5 meter lange kabel van T-Mobile haalde ik vanmorgen 91 mbps. Helaas is de kabel te kort, dus heb ik vanmiddag bij Action een 10 meter lange CAT 5E kabel gehaald. Resultaat: 71 mbps. Een efficiëntieverlies van een derde vind ik erg hoog, dus ik zou de kabel iedereen afraden.

Ik neem het zekere voor het onzekere en neem een CAT6 kabel van Eeconn.

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:25
Dat ligt niet aan de CAT5E of CAT6: deze moeten beide makkelijk 1000Mbps (of 100MBps) over 10 meter halen dus ik ben bang dat dit ergens anders aan ligt. Goede kans dat die kabel van de action geen koperen aders heeft.
Overigens is de packet loss veel irritanter als de behaalde snelheid bij slechte kabels.

• Techneut
  • Niet online
Of het is de helft dunner, kan ook nog allebei.. Volgens de specificatie zou het tenminste AWG24 moeten zijn, maar goedkope kabel is vaak maar AWG26 of -28. Zou dan eigenlijk niet CAT5E mogen heten, maar dat wordt opvallend vaak een de laars gelapt. Volgens mij is het weliswaar een norm, maar niet in een wet verankerd.
Wie garandeert me dan of zoiets wel de kwalificatie CAT5e, CAT6 of CAT6a kan waarmaken?

Techneut wijzigde deze reactie 22-01-2019 14:56 (12%)

• Rowwan
  • Laatst online: 20:29
S0epkip schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:09:
Heeft hier iemand nog tips voor een betaalbare UTP grondkabel? 100mbit is genoeg en max afstand is zeker onder de 100m (iets van 50 max).

Ik zat zelf aan zoiets te denken, maarja, wel CCA:

https://www.netwerkkabels...abel-100-meter-vaste-kern
Toevallig afgelopen deze week geprobeerd om deze bij iemand aan te sluiten (45m), helaas geen succes. Hoewel een kabeltester aangeeft dat het oké is, komt er geen fatsoenlijk signaal over. Blijkbaar is 45m toch te lang voor CCA :(

• S0epkip
Rowwan schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:33:
[...]

Toevallig afgelopen deze week geprobeerd om deze bij iemand aan te sluiten (45m), helaas geen succes. Hoewel een kabeltester aangeeft dat het oké is, komt er geen fatsoenlijk signaal over. Blijkbaar is 45m toch te lang voor CCA :(
Ik heb uiteindelijk Belden koper gebruikt, werkt goed gelukkig, wel 70ct per meter.

2430Wp ZW

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Joeridev schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:36:
Met een 1,5 meter lange kabel van T-Mobile haalde ik vanmorgen 91 mbps. Helaas is de kabel te kort, dus heb ik vanmiddag bij Action een 10 meter lange CAT 5E kabel gehaald. Resultaat: 71 mbps. Een efficiëntieverlies van een derde vind ik erg hoog, dus ik zou de kabel iedereen afraden.

Ik neem het zekere voor het onzekere en neem een CAT6 kabel van Eeconn.
Die kabels van de Action zijn wel vaker CCA, sommige die ik bij m'n ouders eruit heb gehaald waren koper maar extreem dun, de meeste kabels waren gewoon CCA... Alles eruit getrokken en fatsoenlijk koper gelegd wat sindsdien (en de komende jaren) gewoon werkt, Action is wel vaker troep helaas.

Fixing things to the breaking point...

• Jazco2nd
Heeft iemand ervaring met het doortrekken van de dubbele kabel van Belden? Dat zijn dus 2 Cat6(a) kabels die aan elkaar vastzitten. Mogelijk ideaal om door te trekken?

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15:15
@Wokschotel
Wij hebben enkele duizenden van de ACT kabels in gebruik, zowel koper als allehande glasvezel. Hoewel we recent geswitched zijn naar een ander merk had dat niets met functioneren te maken, meer met certificering (aka garantie; alles komt nu bij Leviton/BrandRexnvandaan, incl de gebouw infra)

ijdod wijzigde deze reactie 21-01-2019 21:18 (38%)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Dyckie
Wij hebben vroeger brandrex gebruikt op het werk zijn nu overgeschakeld naar AT&T en af en toe gebruiken we excel als dat wordt voorgeschreven. En altijd cat 6A.

Dyckie wijzigde deze reactie 21-01-2019 21:40 (24%)

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 01:14
Puch-Maxi schreef op woensdag 2 mei 2012 @ 15:43:
Update: Bij nader inzien is dit ook CCA kabel! Zie de -Datasheet-.
Puch-Maxi schreef op woensdag 2 mei 2012 @ 16:05:
Ik had het niet eens door dat het CCA-kabel was totdat ik de datasheet erbij pakte! Het staat verder ook niet op de doos/kabel dat het CCA-kabel betreft (http://www.logilink.eu/showproduct/CPV0019.htm).
Nu staat 100% koper er niet meer bij.

Mijn kabel komt van Patchkast.com en is inmiddels al helemaal op en hij doet het verder wel prima.
Nu moet ik mezelf toch even quoten, want de kabel is natuurlijk helemaal niet prima. Na ongeveer 7 jaar zijn er problemen met de kabel. Poos terug al een keer nieuwe stekkertjes aan geknepen (ja, van die speciale voor solid core) de kabel werkt niet meer op 1Gbit/s, alleen nog op 100Mbit/s de afstand is slechts 17 meter.

Nu doet hij het opeens helemaal niet meer, het betreft een vaste computer er is dus weinig beweging met de kabel. Heb de CCA kabel vervangen door koper en het probleem is nu opgelost :).

My favorite programming language is solder.

• fmb
  • Registratie: januari 2002
Puch-Maxi schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:19:
[...]

[...]

Nu moet ik mezelf toch even quoten, want de kabel is natuurlijk helemaal niet prima. Na ongeveer 7 jaar zijn er problemen met de kabel. Poos terug al een keer nieuwe stekkertjes aan geknepen (ja, van die speciale voor solid core) de kabel werkt niet meer op 1Gbit/s, alleen nog op 100Mbit/s de afstand is slechts 17 meter.

Nu doet hij het opeens helemaal niet meer, het betreft een vaste computer er is dus weinig beweging met de kabel. Heb de CCA kabel vervangen door koper en het probleem is nu opgelost :).
Kijk, dat is nog eens nuttige feedback na 7 jaar ervaring ;-) _/-\o_
Heb je nog meer van deze kabel in huis liggen?

• Techneut
  • Niet online
Met zuiver koper ben je inderdaad beter geholpen, laat daar geen misverstanden over bestaan.
Toch even één klein puntje. Dat de snelheid afgenomen was naar slechts 100Mb/s komt door dat er maar één viertal aders actief meedeed. Met andere woorden, de kans is groot dat een stekkertje niet goed aangeknepen was, dat steekt nogal nauw. CCA is zoals bekend mag zijn gevoelig voor oxidatie, maar daar heb je alleen met de uiteinden te maken, beslist niet met de hele lengte. Met afknippen van die uiteinden kon de kabel weer jaren mee. En met vervolgens uiterst zorgvuldig de nieuwe stekkertjes aanknijpen, daar valt of staat een goede werking mee, was het ook klaar geweest.
Niettemin was vervangen door koper niet onverstandig, want nu is het definitief goed en hoef je niet te vrezen voor herhaling.

PS:
Hoewel de normen voor alle gangbare categorieën duidelijk zijn, is het jammer dat hier zo de hand mee wordt gelicht. Die rommel mag niet eens de naam van welke categorie ook dragen. Toch gebeurt het zonder dat hier iets tegen gedaan kan worden, jammer dat laatste. Ik vraag me af of de rest wel in overeenstemming is met de categorie die ze pretenderen. CAT6a zeggen ze b.v., maar is het soms in werkelijkheid misschien hooguit CAT3 of zoiets? Je ziet het niet meteen. En op heel korte afstandjes merk je het ook niet.

Techneut wijzigde deze reactie 27-01-2019 19:49 (22%)

• Uberprutser
  • Laatst online: 15:14
Ballebek schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:43:
Gisteren Belden 1583e (Cat5E) getrokken in huis en overal met testen krijg ik een "Certified" in m'n scherm te zien. Langste kabel is 17 meter volgens de tester dus had niet anders verwacht voor pure koperkabel.
En ook de "langste" doet met gemak 10Gbit. Was niet van plan om het te gebruiken maar als je dan toch apparatuur met 10Gbit hebt waarom niet. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Z-Dragon
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 03-12 17:33
Hoe denken jullie over PoE (6.5W middels 802.3af dan wel 24V passief) over 40 meter AWG 27 CU? Gevoelsmatig is het aan de dunne kant, maar ik zou graag een patchkabel gebruiken en veruit de meeste zijn maar AWG 27.

Z-Dragon wijzigde deze reactie 18-02-2019 14:46 (3%)

^ Wat hij zegt.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Z-Dragon schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:46:
Hoe denken jullie over PoE (6.5W middels 802.3af dan wel 24V passief) over 40 meter AWG 27 CU? Gevoelsmatig is het aan de dunne kant, maar ik zou graag een patchkabel gebruiken en veruit de meeste zijn maar AWG 27.
Over die afstand zou ik geen patchkabel gebruiken, nog afgezien van het probleem, dat ik nog nooit een patchkabel heb gezien, die langer is dan vijf meter.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• vanaalten
Freee!! schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:51:
[...]

Over die afstand zou ik geen patchkabel gebruiken, nog afgezien van het probleem, dat ik nog nooit een patchkabel heb gezien, die langer is dan vijf meter.
categorie: Kabels
...30 en 50 meter kabels.

Zelf heb ik ooit een 20m CAT5e kabel gekocht om uit te sluiten dat de vaste bekabeling in huis voor een probleem zorgde - met 20m kon ik vanaf de meterkast direct naar de PC op de eerste verdieping komen. :)

• Techneut
  • Niet online
Freee!! schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:51:
[...]

Wat noem je een patchkabel? Zelf denk ik daarbij aan een kort kabeltje vanaf een patchpaneeltje naar een computer of ander apparaat. Een rechtstreekse wat langere kant en klare kabel tussen bijvoorbeeld een computer en een router (als je dat ook een patchkabel noemt) heeft echter volgens mij geen enkel bezwaar. Het enige is dat die AWG27 erg aan de dunne kant is. Ik zou voor die afstand beslist AWG24 nemen.

Mijn eigen situatie is inmiddels 18 jaar oud en toen we dit aanlegden werd er nog nauwelijks gebruik gemaakt van patch paneeltjes. Dus heb is over afstanden van ongeveer 15 meter alleen maar kabels cat5e met aan weerszijden stekkertjes. Draait vastgespijkerd over plinten nog altijd als een tierelier. Zijn dat dan ook patchkabels, what's in a name?

Techneut wijzigde deze reactie 21-02-2019 12:50 (20%)

• Z-Dragon
  • Laatst online: 03-12 17:33
Met patchkabel bedoel ik in elk geval een kant-en-klare kabel, met connectors erop vanuit de fabriek.

^ Wat hij zegt.

• Masimo
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:26
Dan zou ik (!) eerder kiezen voor wat dikkere aders in een AWG24. Dat is puur gevoelsmatig redenerend vanuit lagere weerstand.
Deze wellicht?

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 04-12 18:42

ThaHandy

Discovery Channel

Ik heb ooit eens een rol cat6 UTP kabel gekocht (kan order niet vinden), passende connectors erbij, tenminste dat dacht ik. Het blijkt dat deze kabel niet geschikt is voor de connector. De draadjes zijn dunner dat in de connector passen, waarbij ik dus geen 100% verbinding heb bij elke connector.

Heb ik verkeerde kabel gehaald of verkeerde connectors?

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ThaHandy schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:53:
Ik heb ooit eens een rol cat6 UTP kabel gekocht (kan order niet vinden), passende connectors erbij, tenminste dat dacht ik. Het blijkt dat deze kabel niet geschikt is voor de connector. De draadjes zijn dunner dat in de connector passen, waarbij ik dus geen 100% verbinding heb bij elke connector.

Heb ik verkeerde kabel gehaald of verkeerde connectors?
Verkeerde combinatie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 19:52
Ik ben op zoek naar een fatsoenlijke netwerkkabel om vanaf de woonkamer naar mijn kamer internet te krijgen. Ben nu verbonden met WiFi, maar dat is werkelijk niks.

Geen idee hoe lang de kabel moet zijn. Huis is 8-10 meter hoog. Dus zeker een kabel van 10M. Ik heb gevonden dat er zowel patchkabels (kant-en-klare kabels) als kabel op rol te koop zijn. Alleen kan ik gewoon een lange patchkabels kopen of moet ik 50m op rol kopen. Denk dat deze kabel en een paar (max 3) patchkabels nodig heb. Eventueel ook een kabel voor een AP.

Dan vraag ik me af welk merk ik moet kopen. Ik heb gelezen dat awg24 het beste is. Is https://www.utp-kabel.nl/...p-rol-soepel-pvc-fca.html geschikt? En waar moet ik op letten als ik patchkabels koop?

• MitchTheChief
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 08-08 15:32
-Delete-

MitchTheChief wijzigde deze reactie 12-03-2019 14:28 (94%)

• IndoBoy
  • Laatst online: 13:58

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

The Chosen One schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:44:
Ik sluit ook even hierbij aan. Alle onderstaande testen zijn bedraad, zonder VPN, XS4ALL 500Mbit, Fritzbox 7581. (pc info, niet nodig lijkt me maar staat in signature)

Heb hier al jaren een kabel liggen die via plafond etc loopt. Tijden max (of lager) 80 Mbit gehad, nu sinds kort 500. Met de huidige kabel haal ik niet meer dan 90-100

http://ziggo.speedtestcus...ec-11e8-b989-9bdd7bdf198c
https://kpn-itns.speedtes...ec-11e8-ac23-d3d3bff9c9d0

Leg ik een kabel over de trap van meterkast naar mijn kamer haal ik 500/600 down/up.

Info daarop; E337566 9J(?) AWM 2835 24AWG/4PRS VW-1 60c 30V FTP CAT.5E LAN Cable AOC

Even gechecked in router (nieuwe(re) Fritzbox), alles op power settings van alle lan poorten.

Ik zie ook mijn pc in de lijst staan met de naam van de computer.

http://ziggo.speedtestcus...ef-11e8-9a66-7df1e73749e5

Computer, scherm, stoel alles is nu zo'n beetje geupgrade laatste X maanden/jaar dus nu dit nog ff voor elkaar. :+
Heb je dit nog kunnen oplossen? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Een hoofdpijn dossier.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

IndoBoy schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:56:
[...]

Heb je dit nog kunnen oplossen? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Een hoofdpijn dossier.
Yup, Zie post (met kleine update) paar pagina's later. Heb zo'n kabeltester besteld. En toen 1 kabel 1 kant schoentjes vervangen en weer gechecked. En toen ook bij een 2e kabel allebij de kanten schoentjes vervangen.

• IndoBoy

IndoBoy

The Chosen One schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:00:
[...]

Yup, Zie post (met kleine update) paar pagina's later. Heb zo'n kabeltester besteld. En toen 1 kabel 1 kant schoentjes vervangen en weer gechecked. En toen ook bij een 2e kabel allebij de kanten schoentjes vervangen.
Dus het zou dus aan de connectors kunnen liggen? Ik heb een doorgetrokken naar de huiskamer ene kant een keystone cat8, andere kant een cat8 connector. Daarnaast ook nog 2 andere kabels gemaakt ook met 8cat connectors, maar ze blijven 100mbit aangeven op mijn Fritzbox. Alles nieuw gekocht. met een kant en klare cat5e kabel wel 1gbit. Alle drie dan stuk, dus 6 connectors?

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:34
Zeker weten dat je de aders op de juiste volgorde in de connector hebt gestoken?

• IndoBoy

IndoBoy

Nog even getest. Ik heb mij vergist 2 connectoren zijn cat 6a/7 de rest is cat8 De cat6a/7 kabel direct op de fritz aangesloten, toen zag 1 gbit. Ik denk dat de fritz geen cat8 connector ondersteund.

• justmike
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20:17
Kan iemand met meer kennis van zaken me vertellen of ik hier een goede koop aan doe ?

https://www.utp-kabel.nl/...s-ftp-pimf-20m-grijs.html

De kabel zal gebruikt worden om mijn bestaand netwerk uit te breiden met een acces point/repeater ( AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
@justmike Lijkt niks mis mee te zijn. Shielded is overkill voor thuis, je kan ook met gewoon UTP toe.

• Techneut
  • Niet online
Lijkt niks mis mee. Tenminste als ze leveren wat ze adverteren, dat zie je er aan de buitenkant niet aan. Hooguit kun afgaan op ervaringen van anderen. Eén ding, AWG27 is wel erg dun, voor cat6a zou je tenminste AWG24 moeten hebben, AWG27 is prima, maar voor kortere afstanden. Met andere woorden, het voldoet niet volledig aan de standaard die met cat6a wordt gepretendeerd. En inderdaad, shielded is voor gewone toepassingen overdone. Met ongeveer dezelfde buitendiameter heb je gewoon utp met AWG24.

Techneut wijzigde deze reactie 23-03-2019 18:20 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:40
justmike schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:48:
Kan iemand met meer kennis van zaken me vertellen of ik hier een goede koop aan doe ?

https://www.utp-kabel.nl/...s-ftp-pimf-20m-grijs.html

De kabel zal gebruikt worden om mijn bestaand netwerk uit te breiden met een acces point/repeater ( AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E )
Zoals hierboven al gezegd, er is niet echt een reden om FTP kabel te leggen, en zelfs CAT6a is op voor korte afstanden niet nodig, CAT6 ondersteunt ook 10 Gbit/s op afstanden beneden de 55 meter.

Maar verder is het zo te zien een prima kabel, en met die webshop heb ik zelf ook prima ervaringen.

• Jazco2nd
In mijn huis zijn van die geribbelde flexibele buizen gebruikt (met 90 graden hoeken) voor de loze leidingen. Vorig jaar belachelijk veel weekenden besteed en geld uitgegeven aan verschillende kabels. Uiteindelijk is het met een paar compromissen op een paar plekken gelukt.

Nu wil ik toch in 1 kamer minimaal 2x 1gbit hebben, zonder in die kamer een switch te plaatsen.
Besef nu hoeveel makkelijker het zou zijn om gewoon een glasvezel kabel door te trekken! En dan in de kamer een wandcontactdoos waar die in kan en waar 2 ethernet poorten uitkomen. Dat zou helemaal ideaal zijn.
Maar bestaat zoiets?

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:00
Jazco2nd schreef op donderdag 4 april 2019 @ 00:53:
In mijn huis zijn van die geribbelde flexibele buizen gebruikt (met 90 graden hoeken) voor de loze leidingen. Vorig jaar belachelijk veel weekenden besteed en geld uitgegeven aan verschillende kabels. Uiteindelijk is het met een paar compromissen op een paar plekken gelukt.

Nu wil ik toch in 1 kamer minimaal 2x 1gbit hebben, zonder in die kamer een switch te plaatsen.
Besef nu hoeveel makkelijker het zou zijn om gewoon een glasvezel kabel door te trekken! En dan in de kamer een wandcontactdoos waar die in kan en waar 2 ethernet poorten uitkomen. Dat zou helemaal ideaal zijn.
Maar bestaat zoiets?
Ten eerste heb je een slecht installatiebedrijf gehad want die flexibele buis gebruik je zo min mogelijk.

Glasvezel moet aan beide kanten ook ergens op aangesloten worden. Dus of je nu utp met een switch gebruikt of glas met een (veel duurdere!) Switch maakt ook niet zoveel uit. Als je 10gbit glas of utp (kan al allebei) wilt, gaan de kosten van de switches aan beide kanten ( aan 1 kant heeft geen zin) gigantisch omhoog. Als je uit principe dus minimaal 1gb wilt is dat een duur principe.

jongetje wijzigde deze reactie 04-04-2019 10:38 (10%)
Reden: punten en comma's

• Waterbeesje
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hierbij mijn ervaring met een kabel waarover je kan twijfelen bij grotere lengtes:

Bij de Praxis de 50m kabel van Kopp aangeschaft, volgens het label en print op de kabel zelf een CAT6 en AWG24 (niet nagemeten).
Kern is stug
De paren zijn gescheiden door een kunststof "kruis" dat in de kabel meeloopt.
De twist lijkt per paar verschillend te zijn.
De kern lijkt aluminium met koper coating / beplating te zijn (test met mesje).

Eerste test vertelt: het werkt. Mijn TV trekt een netflix stream prima. Omdat mijn abo op 100Mbit blijft steken, kan ik geen betrouwbare internet test doen om te kijken of de kabel de Gb vol kan trekken.

Op 10 MHz blijven steken...

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:23

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Cpt.Morgan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:33:
[...]

Zoals hierboven al gezegd, er is niet echt een reden om FTP kabel te leggen, en zelfs CAT6a is op voor korte afstanden niet nodig, CAT6 ondersteunt ook 10 Gbit/s op afstanden beneden de 55 meter.

Maar verder is het zo te zien een prima kabel, en met die webshop heb ik zelf ook prima ervaringen.
Korte afstanden zijn bij mij <5 meter :+ 55 meter zal langer zijn dan wat 99,9% thuis ooit nodig zal hebben in een enkele kabel. Oftewel: met CAT6 heb je meestal wel genoeg. Zelf heb ik enkele jaren geleden enkele CAT6 draden getrokken, waarvan de langste 20 meter is. Ik heb helaas nog geen 10gbit apparatuur maar mijn intentie was toen wel al om het daar voor geschikt te maken.

Ik heb nu (voor een nieuw bekabelingsproject in huis) 50 meter F/UTP CAT6 van König besteld bij Kabelshop.nl. Staat bij dat het 100% koper is, wat ik wel betwijfel voor die prijs (27,50). Overigens ook nog een paar 50cm FTP CAT6 patchkabeltjes mee laten komen om gratis verzending te krijgen( 8)7 ) en die lijken kwalitatief echt goed voor die 2,75 per stuk.

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• oscar
  • Laatst online: 13:04
wietselepla schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:47:
Hallo iedereen, ik kan de volgend CAT7 kabel kopen. Maar er wordt niet duidelijk weergegeven of het een full copper of cca. Dit is de enige info die ik van deze kabel terug vind: http://www.kannegieter.nl...e%201250c/cke%201250c.pdf

Features
■ F/FTP 750/23 cable specified up to 750 MHz
■ Fulfills the requirements of the standards IEC 61156-5
Ed.2
■ Each twisted pair is individually shielded with a metal
foil (PIMF) and a common foil
■ Outstanding electrical characteristics
■ Low propagation delay and low delay skew between
the pairs
■ Halogen-free (LSZH™)
■ Flame retardant according to IEC 60332-3-24 and EN
50266-2-4
■ Non-corrosive according to IEC 60754-2 (FRNC) and
EN 50267
■ Low smoke according to IEC 61034 and EN 50268

Heeft iemand soms ervaring met deze kabel of weet iemand of dit full copper of cca is? Via Google vind ik niet meer terug dan de pdf die ik reeds vermelde.
Deze kabel (volledige specs hier - PDF alert) is mij ook aangeboden en Google leidde me naar dit topic. Specificaties zien er goed uit en wat ik zoek, een afgeschermde Cat7 kabel. Kabels komen namelijk in goten te liggen naast krachtstroom.

Maar ik twijfel nu of ik deze F/FTP moet hebben of toch S/FTP. Iemand een goed advies?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dyckie
oscar schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:29:
[...]

Deze kabel (volledige specs hier - PDF alert) is mij ook aangeboden en Google leidde me naar dit topic. Specificaties zien er goed uit en wat ik zoek, een afgeschermde Cat7 kabel. Kabels komen namelijk in goten te liggen naast krachtstroom.

Maar ik twijfel nu of ik deze F/FTP moet hebben of toch S/FTP. Iemand een goed advies?
Neem maar gewoon cat 6A S/FTP want de specificaties van u cat 7 haal je toch nooit met een rj45 connector. En cat 7 is ook nooit in de normen opgenomen en de patchkabels die ze als dat 7 verkopen kunnen maximum aan cat6A specificaties voldoen maar veel mensen weten dit niet.

• Jazco2nd
Waterbeesje schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:27:
Hierbij mijn ervaring met een kabel waarover je kan twijfelen bij grotere lengtes:

Bij de Praxis de 50m kabel van Kopp aangeschaft, volgens het label en print op de kabel zelf een CAT6 en AWG24 (niet nagemeten).
Kern is stug
De paren zijn gescheiden door een kunststof "kruis" dat in de kabel meeloopt.
De twist lijkt per paar verschillend te zijn.
De kern lijkt aluminium met koper coating / beplating te zijn (test met mesje).

Eerste test vertelt: het werkt. Mijn TV trekt een netflix stream prima. Omdat mijn abo op 100Mbit blijft steken, kan ik geen betrouwbare internet test doen om te kijken of de kabel de Gb vol kan trekken.
Dat had ik je ook kunnen vertellen. Zie mijn eerdere posts over de Praxis kabel: PoE en 1GB verbinding werkt, 100mbit haal ik sowieso. Ik heb geen lan>lan test gedaan om de snelheid te testen.
Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True