Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
quote:
sdk1985 schreef op maandag 20 november 2017 @ 05:23:
[...]

Het eraan komen is niet van toepassing. Het is er al...
Semi betaalbaar 10 Gbps is er sinds deze zomer: pricewatch: Asus XG-C100C.
Dit is het bordje dat ik tegenkwam met AQUANTIA 10 Gbps: pricewatch: ASRock Fatal1ty Z370 Professional Gaming i7 Meerprijs 60 euro en dan krijg je ook Wifi AC.
Is maar wat je betaalbaar/semi- noemt, 255,- voor een ASRock moederbordje :+, magere kwaliteit met premium prijs, leuke features, brakke uitwerking meestal.
quote:
[...]

Jij valt zeker ook onder die groep die in 2009 fel aan het argumenteren was dat 10 Mbit toch echt wel het maximale nuttige was voor een gemiddeld huishouden? nieuws: Ziggo voert in juli geplande snelheidsverhoging door Gros daar zou een rolberoerte krijgen als die zouden weten dat het traagste abo geen 2 Mbit maar 40 Mbit zou worden. Mooie aan IT is dat het een kwestie van tijd is voor jezelf 10 Gbps aan het aanraden bent.
Ben gelukkig niet zo zwart wit, was in die tijd dan ook fel aan het argumenteren dat Ziggo's koper gewoon troep is met hun 10:1 verhouding.
quote:
[...]

Iets met een hellend vlak :9 .

TLDR: Wij zijn hier geen normale consumenten, toch? Wat ik nu zelf koop ter vervanging is CAT7 (800 Mhz). Als het even kan ook het liefste met fabrieksconnectoren.

Ow wacht je vroeg nog naar het nut. Wellicht heb je het gemist maar als je nu een beetje high-end Wifi AC neer zet dan zit je direct tegen de Gbit limiet aan te hikken:
[afbeelding]
Dat is geen toekomst, dat is nu.

Verder loop ik zelf al jaren thuis tegen de 1 Gbit limiet aan. Immers de harde schijven kunnen 150-250 MB/s halen (zeg circa 1600 Mbit) en de moderne NAS kan dit leveren. Vervolgens trek je bij een filecopy je hele netwerk vol. Dan kun je die download van ziggo met 400 Mbit en die netflix stream zonder traffic shaping echt wel vergeten...

Die 2.5 Gbps tussenstap had ook prima geweest maar die zie je inderdaad nergens terug.
Dus hoe bevalt je 10Gb/s internet abo? ;)
Dat was namelijk waar ik op reageerde, ook op Tweakers zijn er maar weinig te vinden die 10Gb/s internet hebben, de statement van sdk dat je dus al haast 10Gb/s voor internet op je AP's nodig hebt...
Ik gebruik zelf thuis een combi van LACP (SMB3 :)) en Infiniband (20GbE) wat er beide al minstens 7 jaar ligt, hoewel ik een Wireless controller heb met tot vijf AP's (twee online, drie standby als de rest down gaat) als bedankje van de fabrikant (anders was het budget nogal lager geweest :+); laat ik grote datastromen altijd via de kabel, zou verwachten dat je juist daar niet gaat duimen dat de buren niet gaan storen met hun netwerk maar het gewoon goed aanlegt.
Anyway, even stap voor stap: iemand wou platte CAT6 om het weg te werken, dat werd afgeraden want platte kabel is beroerd, daarom werd CAT5e als tussenstap genoemd omdat het toch ietsje kleiner is dan normaal CAT6, daarop werd CAT5E neergezet als onbruikbaar en daar reageerde ik dus op ;)
Ja 10Gbit is leuk voor de tweaker of iemand met flink wat data (fotograaf/videobewerking/...), nee geen van die hebben een AP nodig met 10Gbit voor internet zoals de post waar ik op reageerde beweerde.

Fixing things to the breaking point...

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-07 10:31
@RGAT
Het is heel simpel, jij leeft in de veronderstelling dat 10 Gbps er nog niet is, het is er wel. Tevens denk je dat dat het niet nodig is, het nut heb ik net uitgelegd.

Waarom je daar 10 Gb/s internet bij haalt is mij een raadsel. Een jaar of 10 geleden hebben we ook de overstap gemaakt van 100 Mbit naar 1000 Mbit en toen had je echt geen 1000 Mbit internet. Sterker nog dat heeft nog steeds vrijwel niemand. Natuurlijk hadden we toen geen 1000 Mbit nodig en had 400 Mbit ook wel volstaan, maar je moet nu eenmaal een standaard maken...

Dat is ook nu niet anders. Die 1000 Gbit zit vol, zoals gezegd trekt lokaal verkeer die verbinding vol (NAS bedraad al een jaar of 6, Wifi sinds dit jaar). De volgende stap is zich nu aan het voltrekken

Met de 100 euro insteek kaarten zitten we nu bij de early adopters. Om voorbij de 'chasm' te komen hebben we betaalbare producten nodig. Die 'betaalbare' aquantica is een goed voorbeeld, persoonlijk vind ik 100 euro per netwerk kaart vrij fors, vooral omdat je ook nieuwe switches nodig hebt. Wat we echt nodig hebben is dat Intel het op de moederborden zet, dan wel dat meer fabrikanten het voorbeeld van AsRock volgen.

Dan de link met CAT5e: Thuis een netwerk aanleggen doe je meestal niet voor een jaar of 2-3. Het is immers als je toch al aan het verbouwen bent veel makkelijker om nog even iets bij te werken (boren/frezen/verven/kabel trekken) dan wanneer het er allemaal ligt en alles klaar is. Een kabel trekken kan ook weleens mis gaan (breken/vast lopen op haakse bochten/smelten) en als je ergens woont is dat niet echt prettig... Zelf slechte ervaringen mee. Dus als ik het doe, doe ik het liever meteen goed.

Ziggo troep noemen is natuurlijk een beetje onzinnig. Ziggo is afhankelijk van de DOCSIS standaard die een beperkt specturm reserveert voor upstream. De nieuwste DOCSIS laat de vaste verdeling helemaal los. DOCSIS 3.1 full duplex is sinds dit jaar helemaal klaar en 10 Gbps is geen probleem. Dus ja ook aan de internet kant zit 10 Gbps er aan te komen. Met DOCIS 3.1 wordt al getest; nieuws: 'Ziggo start binnenkort met installatie eerste docsis 3.1-modems' , nieuwe AoP zijn ook 4K ready.

Maar nogmaals; het is het lokale verkeer op je netwerk (denk aan je NAS) waardoor die Cat5E met zijn 980 Mbit te krap is geworden.

Praktijk voorbeeld met shaping uit:
Speedtest.net normaal: 400 Mbit
Speedtest.net terwijl ik een bestand van 2 GB kopieer vanaf mijn NAS naar mijn PC: 18 Mbit
Benodigde snelheid Netflix: 25 Mbit (4k tv)
Benodigde snelheid Kodi: 35 Mbit

Dus werken met de HDD in je NAS over een Gbit netwerk riskeer je boze vrouwelijke gezichten :9 .

@michael3
Als je laminaat gaat leggen en je wil geen sleuf maken dan kun je ook met je ondervloer spelen. Met een stugge kabel heb ik er geen probleem mee gehad. Beetje karton er omheen voor die extra mm en klaar is kees O-) . Verder is een stukje over de plint en dan een gat onderaan de muur is ook niet zo'n probleem toch?

sdk1985 wijzigde deze reactie 20-11-2017 06:22 (31%)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
quote:
sdk1985 schreef op maandag 20 november 2017 @ 05:58:
@RGAT
Het is heel simpel, jij leeft in de veronderstelling dat 10 Gbps er nog niet is, het is er wel. Tevens denk je dat dat het niet nodig is, het nut heb ik net uitgelegd.

Waarom je daar 10 Gb/s internet bij haalt is mij een raadsel. Een jaar of 10 geleden hebben we ook de overstap gemaakt van 100 Mbit naar 1000 Mbit en toen had je echt geen 1000 Mbit internet. Sterker nog dat heeft nog steeds vrijwel niemand. Natuurlijk hadden we toen geen 1000 Mbit nodig en had 400 Mbit ook wel volstaan, maar je moet nu eenmaal een standaard maken...

Dat is ook nu niet anders. Die 1000 Gbit zit vol, zoals gezegd trekt lokaal verkeer die verbinding vol (NAS bedraad al een jaar of 6, Wifi sinds dit jaar). De volgende stap is zich nu aan het voltrekken

[afbeelding]
Met de 100 euro insteek kaarten zitten we nu bij de early adopters. Om voorbij de 'chasm' te komen hebben we betaalbare producten nodig. Die 'betaalbare' aquantica is een goed voorbeeld, persoonlijk vind ik 100 euro per netwerk kaart vrij fors, vooral omdat je ook nieuwe switches nodig hebt. Wat we echt nodig hebben is dat Intel het op de moederborden zet, dan wel dat meer fabrikanten het voorbeeld van AsRock volgen.

Dan de link met CAT5e: Thuis een netwerk aanleggen doe je meestal niet voor een jaar of 2-3. Het is immers als je toch al aan het verbouwen bent veel makkelijker om nog even iets bij te werken (boren/frezen/verven/kabel trekken) dan wanneer het er allemaal ligt en alles klaar is. Een kabel trekken kan ook weleens mis gaan (breken/vast lopen op haakse bochten/smelten) en als je ergens woont is dat niet echt prettig... Zelf slechte ervaringen mee. Dus als ik het doe, doe ik het liever meteen goed.

Ziggo troep noemen is natuurlijk een beetje onzinnig. Ziggo is afhankelijk van de DOCSIS standaard die een beperkt specturm reserveert voor upstream. De nieuwste DOCSIS laat de vaste verdeling helemaal los. DOCSIS 3.1 full duplex is sinds dit jaar helemaal klaar en 10 Gbps is geen probleem. Dus ja ook aan de internet kant zit 10 Gbps er aan te komen. Met DOCIS 3.1 wordt al getest; nieuws: 'Ziggo start binnenkort met installatie eerste docsis 3.1-modems' , nieuwe AoP zijn ook 4K ready.

Maar nogmaals; het is het lokale verkeer op je netwerk (denk aan je NAS) waardoor die Cat5E met zijn 980 Mbit te krap is geworden.

Praktijk voorbeeld met shaping uit:
Speedtest.net normaal: 400 Mbit
Speedtest.net terwijl ik een bestand van 2 GB kopieer vanaf mijn NAS naar mijn PC: 18 Mbit
Benodigde snelheid Netflix: 25 Mbit (4k tv)
Benodigde snelheid Kodi: 35 Mbit

Dus werken met de HDD in je NAS over een Gbit netwerk riskeer je boze vrouwelijke gezichten :9 .

@michael3
Als je laminaat gaat leggen en je wil geen sleuf maken dan kun je ook met je ondervloer spelen. Met een stugge kabel heb ik er geen probleem mee gehad. Beetje karton er omheen voor die extra mm en klaar is kees O-) . Verder is een stukje over de plint en dan een gat onderaan de muur is ook niet zo'n probleem toch?
Ik heb zelf 20GbE en LACP thuis dus waar je de aanname dat ik 10GbE nog niet zie op basseert :+
100,- insteekkaarten is een prima begin voor de tweaker om aan 10GbE te beginnen, de switch is echter vaak nog te duur of beperkt.
Verder is er een verschil tussen enkele producten hier en daar op de markt en dat de normale consument er nut bij heeft.

Dat lokaal verkeer te krap is is allemaal leuk en aardig, ik reageerde echter op:
quote:
Die snelheid heb je onderhand al nodig om je Access point(s) van internet te voorzien.
Daar komt het vandaan ;) Van jouw eigen comment dat je AP's 10GbE internet nodig hebben... Dat is uiteraard een onzinnige stelling.
Verder is het leuk en aardig dat Docsis 3.1 synchroon kan, ben ik me ook goed van bewust, ik volg die vooruitgang al jaren, de realiteit is anders. Sneller kunnen maar niet sneller gaan dus en daarom is het 'troep', het kan beter, dan wil ik ook beter als tweaker :)

Overigens is de oplossing van jouw netwerk schets simpel: een degelijke switch (L3) kopen die meer dan 2Gb/s switching kan zodat als jij op de NAS zit de rest gewoon door kan zonder vertraging, simpelweg een grotere poort er tegenaan gooien is dan een halve oplossing.
Geef die normale consument een degelijke switch en ze kunnen prima met z'n tienen in huis tegelijk van alles over het netwerk gooien.

Kortom: ik reageerde op jouw stelling dat AP's 10Gb/s INTERNET nodig hebben, lijkt erop dat je het verkeerd geschreven hebt en bandbreedte bedoeld ipv daadwerkelijk internet maar dat staat er dus niet ;)

Fixing things to the breaking point...

Ach als ik zie dat ze hier de laatste tijd een hoop 2e-hands 40G switches opkopen, zit dat 10G er wel aan te komen ;)
Maar inderdaad zou thuis een 2.5 of 5 Gbps interface al heel wenselijk zijn voor bijv. de NAS.
Meerdere 1G verbindingen naar hetzelfde apparaat zou ik niet aan beginnen. Dat geeft heel vaak gedonder en is heel lastig te troubleshooten als het mis gaat.
Zelfs zakelijk ga ik daar niet aan beginnen, dus blijft die 2e 40G poort op de servers waarschijnlijk ook ongebruikt. (sowieso valt het niet mee om 1x 40G vol te trekken)

In elk geval gaat er hier thuis zeker wel CAT6a gelegd worden, wanneer ons huis herbouwd is. Zoiets wil je maar eens in de zoveel jaar doen.
Zo ben ik bijv. ook blij dat bij mijn ouders toentertijd extra geÔnvesteerd is in cat5e ipv. de cat3 die toen gangbaar was. Dat spul ligt er nu zo'n kleine 20 jaar.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-07 10:31
quote:
RGAT schreef op maandag 20 november 2017 @ 08:56:

Daar komt het vandaan ;) Van jouw eigen comment dat je AP's 10GbE internet nodig hebben... Dat is uiteraard een onzinnige stelling.
Verder is het leuk en aardig dat Docsis 3.1 synchroon kan, ben ik me ook goed van bewust, ik volg die vooruitgang al jaren, de realiteit is anders. Sneller kunnen maar niet sneller gaan dus en daarom is het 'troep', het kan beter, dan wil ik ook beter als tweaker :)

Overigens is de oplossing van jouw netwerk schets simpel: een degelijke switch (L3) kopen die meer dan 2Gb/s switching kan zodat als jij op de NAS zit de rest gewoon door kan zonder vertraging, simpelweg een grotere poort er tegenaan gooien is dan een halve oplossing.
Geef die normale consument een degelijke switch en ze kunnen prima met z'n tienen in huis tegelijk van alles over het netwerk gooien.

Kortom: ik reageerde op jouw stelling dat AP's 10Gb/s INTERNET nodig hebben, lijkt erop dat je het verkeerd geschreven hebt en bandbreedte bedoeld ipv daadwerkelijk internet maar dat staat er dus niet ;)
Oke dan komt daar het misverstand vandaan. Access Points bandbreedte inderdaad :> .

Ik zie het zelf wel zitten op mijn laptop via 920 Mbit 5 Ghz up en downstream aan te sluiten. Zijn gewoon virtuele ethernet kabels met die snelheden. Nadeel is echter dat die laptop dan je TV's onderuit trekt. Dus dan moet je weer je laptop gaan limiten op bijvoorbeeld 600 Mbit. Iets wat ik tante truus niet zie doen :P .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
In mijn huis zit standaard 16mm PVC buis. Als het goed is kan ik hier coax en cat6 doorheen trekken. Maar het liefst heb ik 2 x netwerk. Krijg ik hier KOKA 9 TS (7mm) en 2x Belden 7965E (5,7mm) doorheen met ruim gebruik van talk poeder? :)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 07:37

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
wian schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:06:
In mijn huis zit standaard 16mm PVC buis. Als het goed is kan ik hier coax en cat6 doorheen trekken. Maar het liefst heb ik 2 x netwerk. Krijg ik hier KOKA 9 TS (7mm) en 2x Belden 7965E (5,7mm) doorheen met ruim gebruik van talk poeder? :)
icecreamfarmer in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" hetzelfde verhaal, maar dan in 19 mm, in 16 mm gaat 2 utp en coax niet lukken door alle bochten.

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl

• wian
  • Niet online
Bedankt, zit in het verkeerde topic zo te zien :)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn broer heeft UTP kabel nodig. Nu hebben ze bij de gamma ook UTP kabel maar er staat niet bij of het CCA is of niet.
Kan iemand hier wat van zeggen? Merk is Q-link.
https://www.gamma.nl/asso...-meter-wit/p/B547117?sg=a

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 07:37

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
Maasluip schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:20:
Mijn broer heeft UTP kabel nodig. Nu hebben ze bij de gamma ook UTP kabel maar er staat niet bij of het CCA is of niet.
Kan iemand hier wat van zeggen? Merk is Q-link.
https://www.gamma.nl/asso...-meter-wit/p/B547117?sg=a
Zelfs als je bij www.sandervunderink.nl bestelt en porto betaalt, ben je goedkoper uit. Waarom dan het risico nemen?

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06 12:57
quote:
TD-er schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:51:
.....
Zo ben ik bijv. ook blij dat bij mijn ouders toentertijd extra geÔnvesteerd is in cat5e ipv. de cat3 die toen gangbaar was. Dat spul ligt er nu zo'n kleine 20 jaar.
Precies.... En ze kunnen gewoon 1 Gbit vol trekken met die CAT 5e!

Bij mij ligt ook CAT 5e soepel!!! naar de schuur (daar staat de server en NAS). Ooit een mantelbuis (lege plastic gasbuis) gelegd.

En... die Gbit van de NAS wordt helemaal opengetrokken.

• Lambert
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Na het doorlezen van dit topic lees ik adviezen om de netwerkkabels op een patchpanel aan te sluiten. Maar naar mijn weten brengt een overgang ook signaalverlies met zich mee. Is het qua signaalverlies niet beter om een (soepele) kabel te gebruiken en met RJ45 plug in de switch te steken. Dus geen patchpanel ertussen. Scheelt ook weer patch kabels.
Dat heb ik ook gedaan. En dan ben ik notabene werkzaam in de IT / netwerking :)
Voor signaalverlies hoef je het niet te laten - als je het tenminste netjes zou doen. Je hebt geen landhuis of kasteel wat kabellengtes van 100m noodzakelijk maakt?

Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned **the users** to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:41
quote:
Lambert schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:46:
Na het doorlezen van dit topic lees ik adviezen om de netwerkkabels op een patchpanel aan te sluiten. Maar naar mijn weten brengt een overgang ook signaalverlies met zich mee. Is het qua signaalverlies niet beter om een (soepele) kabel te gebruiken en met RJ45 plug in de switch te steken. Dus geen patchpanel ertussen. Scheelt ook weer patch kabels.
Signaalverlies is niet zo'n probleem. Het gaat om digitale signalen, dus zo lang het nog herkenbare symbolen zijn maakt signaalverlies niet uit. En CAT5e heeft een limiet van 100 meter, dus met die paar meter die je in huis hebt kan je je wel wat verlies veroorloven.

Over soepele kabels door een buis - even copy/paste van een andere post:
vanaalten in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4":
quote:
Door een buis wil je geen flexibele UTP kabel (waarbij elke geleider tientallen dunne koperdraadjes zijn). Reden is dat het te kwetsbaar is om met flink kracht aan te trekken. Het spul is bedoeld voor patchkabels en kan best tegen wat meer gebruik, breekt niet meteen bij buigen, prima geschikt om regelmatig in & uit te pluggen, bewegen - maar gewoon niet zo geschikt om door een buis te trekken.

Dus, in een buis wil je stugge UTP kabel, want die kan er tegen als je 'm met een trekveer en wat kracht er doorheen trekt. MAAR, stugge kabel (waarbij elke geleider 1 wat dikkere koperdraad is) kan weer niet tegen vaker buigen. Gaat zo'n draadje snel breken en krijg je ineens verbindingsproblemen, af-en-toe problemen, 100Mbit in plaats van gigabit enzovoort. Dus, ideaal gezien trek je zo'n kabel en blijf je er daarna van af.

Ben je nou iemand die af en toe eens een nieuwe router, switch, access point in z'n netwerk plaatst - want, hobby - dan ga je dus regelmatig zo'n kabel inpluggen, uitpluggen, draaien, buigen. Dus dat doe je liever niet met stugge kabel.

En nou kan je wel met de juiste connector (!) afmonteren op een stugge kabel en direct op een router inpluggen, maar om het spul een beetje robuust te maken gebruiken veel mensen - inclusief ikzelf - dus een simpel patchpaneel, waarbij de stugge kabel afgemonteerd wordt op het paneel en daarna nooit meer bewogen hoeft te worden. En dan vanaf het patchpaneel met een patchkabel naar de router of switch, want die kabel vind het prima om gemarteld te worden. En ALS die kabel dan ooit kapot gaat koop je voor een paar euro een nieuwe, in plaats van een nieuwe kabel door een buis te moeten trekken.
quote:
Lambert schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:46:
Strikt theoretisch gezien heb je met dat verlies met een overgang wel gelijk. Maar waar praat je dan eigenlijk over? Dat verlies is aanmerkelijk minder dan 1 dB, dus vergeleken met de ruime speling van meer dan 10 dBmV die je met een normaal goede verbinding hebt verwaarloosbaar. Het kiezen voor een patchpaneel of wandcontactdoos en vandaaruit korte patchkabeltjes is dan ook enkel een cosmetische of praktische (reeds genoemd hier) kwestie.

• KeyMs92
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17-07 22:39
Ik wil een kabel naar mijn NAS trekken. Wat vinden jullie van deze:
https://www.utp-kabel.nl/...t6-utp-100-30m-zwart.html

Hij is 100% koper en AWG 24. Cat 6 en UTP is denk ik genoeg voor thuis. Mis ik iets? Wel gek dat 100% koper amper duurder is dan CCA.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-07 01:18
@KeyMs92 lijkt me prima kabel hoor, daar wel eens vaker besteld (die winkel) en prima ervaringen mee tot dusverre..
Maar waarom zo'n lange patchkabel als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?

• KeyMs92
quote:
Annuk schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:02:
Het is een lastige afweging. De kabel moet vanaf de woonkamer door de kruipruimte heen, door een holle muur naar boven, naar de studeerkamer op de eerste verdieping. Als ik het met een rolmaat opmeet is de kortst mogelijke afstand ongeveer 15 meter.

Het liefst gebruik ik een zo kort mogelijke kabel, maar een beetje marge is ook wel fijn. Als de kabel niet krult maar volledig recht blijft, denk ik dat 20 meter ook wel genoeg is. Als hij wel krult (zoals mijn ervaring is met CCA kabels) dan wordt het misschien krap. Ik weet niet of jij ervaring hebt met soortgelijke kabels?

• Annuk
quote:
KeyMs92 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:20:
[...]

Het is een lastige afweging. De kabel moet vanaf de woonkamer door de kruipruimte heen, door een holle muur naar boven, naar de studeerkamer op de eerste verdieping. Als ik het met een rolmaat opmeet is de kortst mogelijke afstand ongeveer 15 meter.

Het liefst gebruik ik een zo kort mogelijke kabel, maar een beetje marge is ook wel fijn. Als de kabel niet krult maar volledig recht blijft, denk ik dat 20 meter ook wel genoeg is. Als hij wel krult (zoals mijn ervaring is met CCA kabels) dan wordt het misschien krap. Ik weet niet of jij ervaring hebt met soortgelijke kabels?
Als ik jou zo hoor/dit lees zou ik zeggen haal een doosje met solid cat6(A) of Cat7 en trek deze door je beoogde traject heen, het liefst dubbel uitgevoerd.
Deze werk je dan bij voorkeur even af met een (opbouw) doosje en daar een kort stukje patchkabel tussen doosje en gebruiker(s).
quote:
Annuk schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:02:
@KeyMs92 lijkt me prima kabel hoor, daar wel eens vaker besteld (die winkel) en prima ervaringen mee tot dusverre..
Je kan de vraag ook omkeren, waarom niet?
Zie ook mijn verhaal een paar berichten eerder, stel dat die NAS een vaste plaats in een "verborgen hoekje" inneemt waar je vrijwel nooit naar om hoeft te kijken. Dan zal bij menigeen het werkelijke nut, dan wel de wens, van een patchpaneeltje of een wandcontactdoos ertussen gering zijn. Dus een kabel rechtstreeks van apparaat naar apparaat, m.a.w. een lange patchkabel is dan niet zo'n vreemde keuze.

• Annuk
quote:
Techneut schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:07:
[...]
Je kan de vraag ook omkeren, waarom niet?
Zie ook mijn verhaal een paar berichten eerder, stel dat die NAS een vaste plaats in een "verborgen hoekje" inneemt waar je vrijwel nooit naar om hoeft te kijken. Dan zal bij menigeen het werkelijke nut, dan wel de wens, van een patchpaneeltje of een wandcontactdoos ertussen gering zijn. Dus een kabel rechtstreeks van apparaat naar apparaat, m.a.w. een lange patchkabel is dan niet zo'n vreemde keuze.
Ben ik het opzich ook mee eens, maar aangezien @KeyMs92 het over door de holle wand e.d. heen heeft zou ik persoonlijk eerder even voor een stugge kabel gaan + netjes afwerken op een doosje.

En persoonlijk vind ik het voordeel van een/het doosje (als je 2 kabels legt) dat je niet een rond slingerend stuk kabel hebt wat er nu wel bij hangt, maar omdat je het (nog) niet gebruikt dus rond slingert.

• KeyMs92
quote:
Annuk schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:33:
Als ik jou zo hoor/dit lees zou ik zeggen haal een doosje met solid cat6(A) of Cat7 en trek deze door je beoogde traject heen, het liefst dubbel uitgevoerd.
Deze werk je dan bij voorkeur even af met een (opbouw) doosje en daar een kort stukje patchkabel tussen doosje en gebruiker(s).
Bedankt voor de suggestie. Ik had deze optie zeker overwogen als ik had moeten boren in de muur op de studeerkamer. Een doosje is dan een stuk netter dan een gat in de muur met een patchkabel er doorheen.

Gelukkig hoef ik niet te boren, omdat het holle stuk muur direct aansluit op een goot waar de verwarmingsbuizen doorheen lopen. Vervolgens loopt de kabel achter de verwarming langs en is hij pas boven het bureau (waar de NAS op staat) zichtbaar. Op deze manier minimaliseer ik het boorwerk.

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:09
Voor mijn thuisnetwerk heb ik recent een Ubiquiti Edgerouter SFP en 2x AP Lite aangekocht. Een van de 2 AP's wordt aangesloten met een kabel van een meter of 30. Hiervoor heb ik deze (https://www.netwerkkabel.eu/cat5e-30m-grijs-utp-kabel.html) kabel gekocht en zelf 1 connector eraf geknipt, kabel door de buis getrokken en weer eraan gezet. Nu werkt de AP niet via PoE; als ik de AP aansluit via de bijgeleverd PoE connecter en een stopcontact dan werkt deze wel. Lijkt me dat er gaandeweg de 30m teveel verlies op treedt. Ik ben van plan een nieuwe kabel te kopen, maar koop nu graag direct de goede. 2 vragen:

1. klopt mijn hypothese dat de gekochte kabel niet de kwaliteit heeft om over 30m PoE te leveren?
2. tips voor betere kabel? Bijv deze: https://www.netwerkkabel....-lsoh-grijs-30-meter.html (Heeft maar AWG 27 (maar is wel van koper), mijn eerder gekocht kabel heeft AWG 24, dat zou toch beter moeten zijn, maar werkt dus niet?)

• GreNade
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14:49

GreNade

Zeg maar Wouter

quote:
DopjeD schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:54:
Voor mijn thuisnetwerk heb ik recent een Ubiquiti Edgerouter SFP en 2x AP Lite aangekocht. Een van de 2 AP's wordt aangesloten met een kabel van een meter of 30. Hiervoor heb ik deze (https://www.netwerkkabel.eu/cat5e-30m-grijs-utp-kabel.html) kabel gekocht en zelf 1 connector eraf geknipt, kabel door de buis getrokken en weer eraan gezet. Nu werkt de AP niet via PoE; als ik de AP aansluit via de bijgeleverd PoE connecter en een stopcontact dan werkt deze wel. Lijkt me dat er gaandeweg de 30m teveel verlies op treedt. Ik ben van plan een nieuwe kabel te kopen, maar koop nu graag direct de goede. 2 vragen:

1. klopt mijn hypothese dat de gekochte kabel niet de kwaliteit heeft om over 30m PoE te leveren?
2. tips voor betere kabel? Bijv deze: https://www.netwerkkabel....-lsoh-grijs-30-meter.html (Heeft maar AWG 27 (maar is wel van koper), mijn eerder gekocht kabel heeft AWG 24, dat zou toch beter moeten zijn, maar werkt dus niet?)
Je kabel is van CCA gemaakt, dus het zou me niets verbazen nee. De kabel die je aanhaalt is inderdaad beter :)
Tja, het staat er zoals het hoort eerlijk bij die CCA voor de eerste kabel. Goudeerlijk inferieur artikel :).
Geen wonder dat het resultaat over 30 meter niet bepaald optimaal is, dat had je kunnen weten. Los daarvan, offer je met PoE niet een stel aders op voor de communicatie, zodat deze beperkt blijft tot maximaal 100 Mb/s? Eigenlijk zou dit product helemaal niet cat5e mogen heten. Die tweede mag dan wel koperen aders hebben, maar voldoet daar ook niet aan, dit zou tenminste AWG24 moeten zijn, die kan namelijk 1Gb/s over 100 meter overbruggen mits koper en alle 8 aders worden gebruikt.. Ik schat dat AWG27 die 30 meter trouwens wel aankan, maar ik zou als ik zou moeten kiezen toch liever AWG24 kiezen, ook al is die een beetje duurder.

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:09
quote:
Techneut schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:48:
Tja, het staat er zoals het hoort eerlijk bij die CCA voor de eerste kabel. Goudeerlijk inferieur artikel :).
Geen wonder dat het resultaat over 30 meter niet bepaald optimaal is, dat had je kunnen weten. Los daarvan, offer je met PoE niet een stel aders op voor de communicatie, zodat deze beperkt blijft tot maximaal 100 Mb/s? Eigenlijk zou dit product helemaal niet cat5e mogen heten. Die tweede mag dan wel koperen aders hebben, maar voldoet daar ook niet aan, dit zou tenminste AWG24 moeten zijn, die kan namelijk 1Gb/s over 100 meter overbruggen mits koper en alle 8 aders worden gebruikt.. Ik schat dat AWG27 die 30 meter trouwens wel aankan, maar ik zou als ik zou moeten kiezen toch liever AWG24 kiezen, ook al is die een beetje duurder.
Dank voor je reply, ik ben redelijk nieuw in de netwerkkabel wereld :) Het gaat me niet perse om enorm hoge snelheid, gaat er vooral om dat ik wifi dekking via PoE wil hebben. Heb zitten zoeken, maar cat 6a AWG 24 kom ik niet echt tegen. Overal vind ik de AWG27. Heb jij een voorbeeld van een AWG 24 kabel die je aanstaat?
Uit m'n hoofd heb ik ook zo een-twee-drie niet niet een voorbeeld van de beste leveranciers. Jaren geleden dat ik zoiets heb gekocht. Ik moet ook zoeken en als ik de onderstaande woorden intik op Google dan zie ik legio leveranciers. Kortom, wat ik zo uit de losse hand kan. kun je zelf ook. Overigens heb ik m'n spullen altijd in fysieke winkels gekocht waar ze verstand hebben van wat ze verkopen en me zeker weten geen rotzooi in m'n handen duwen zoals koperen aders pretenderen die in werkelijkheid van aluminium zijn.

Als je geen hoge eisen stelt qua snelheid en dat later ook niet gaat doen dan kun je ruimschoots volstaan met cat5e AWG24 koper. Als je dat op Google intikt als zoekopdracht, dan vind je beslist wel wat je zoekt. Echter vraag me niet wie de meest geschikte en betrouwbare is.

• wian
  • Niet online
Zoek even in dit topic naar Belden cat6. Goedkoop en betrouwbaar.

• oohfive
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 13-05 21:45
Iemand ervaring met of een mening over deze beoogde set-up?

Solid kabel om door leidingen te trekken:
https://www.allekabels.nl...WFtiiKMhDXzoaAoGOEALw_wcB

Patch panel:
https://www.allekabels.nl...patchpaneel-8-poorts.html

Patch kabel internet naar patch panel:
https://www.allekabels.nl...ch-kabel-cat-6a-uutp.html

Heb ik echt een patch panel nodig of kan ik er direct een connector op monteren en in een switch plaatsen? Zo ja welke gigabit switch-unmanaged met PoE raden jullie aan? Het gaat om maximaal 10 aansluitingen.

Mis ik nog iets? Alvast bedankt! :*)

oohfive wijzigde deze reactie 01-01-2018 13:59 (54%)

• Netoj
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
Ik ben zelf om alle kabels in het huis te vernieuwen en aangezien een heleboel via de leidingen naar boven gaan ben ik op dit merk pricewatch: Wentronic CAT 6 S/FTP 100m gekomen. Iemand ervaring met dit merk? ik heb voor mijn thuis situatie een S/FTP nodig.

De oude kabels zijn slecht en breken als snel af de koper gedeelte..

Netoj wijzigde deze reactie 01-01-2018 13:58 (9%)

• painkill
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 17:49

painkill

Pain(k)(ill)

Dat is een CCA kabel, dus niet goed. Daarnaast heb jij GEEN S/FTP nodig in jouw thuissituatie.

Mijn SNES verzameling!

• Netoj
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
quote:
painkill schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:08:
Dat is een CCA kabel, dus niet goed. Daarnaast heb jij GEEN S/FTP nodig in jouw thuissituatie.
Oh volgens een ICT leraar ruim 20 jaar werkzaam als leraar informatica. Was dat wel het geval.

Wat zou ik dan nodig moeten hebben?

Kabels gaan allen via verwarmingsbuizen omhoog.

Netoj wijzigde deze reactie 01-01-2018 14:14 (13%)

• _JGC_
  • Laatst online: 18:02
S/FTP heb je alleen nodig bij sterke elektromagnetische velden. In een thuissituatie zal je die niet hebben dus heb je genoeg aan UTP.

Enige toepassing van SFTP hier is als ik het langs de kabel van de compressor zou leggen. Maar dan is het ook nog afvragen hoe vaak die compressor op druk wordt gebracht en of ik op dat moment data over de kabel wil hebben.
... en of de "ingebouwde" storingsonderdrukking van het twisted-pair differentiaal transmissie mechanisme al niet voldoende is.

s/ftp heb je echt niet nodig in een normale huis-tuin-en-keuken situatie.

Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned **the users** to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!

• oohfive
  • Laatst online: 13-05 21:45
Iemand advies?
quote:
oohfive schreef op maandag 1 januari 2018 @ 13:08:

Patch panel:
https://www.allekabels.nl...patchpaneel-8-poorts.html

Heb ik echt een patch panel nodig of kan ik er direct een connector op monteren en in een switch plaatsen? Zo ja welke gigabit switch-unmanaged met PoE raden jullie aan? Het gaat om maximaal 10 aansluitingen.

• vanaalten
@oohfive :
quote:
oohfive schreef op maandag 1 januari 2018 @ 13:08:

Puur op basis van de omschrijving lijkt dat een prima kabel: CAT6a, solid, puur koper.
quote:
Prima bruikbaar, heb ik zelf ook.
quote:
Dit is voor verbinding van switch naar patch panel? Dan lijkt dit een prima kabel. Je kan overwegen om een aantal van verschillende lengtes te bestellen (kan het net wat orderlijker worden in de meterkast, in plaats van overbodige kabellengtes moeten wegwerken). Of verschillende kleuren (makkelijker te volgen welke kabel waarheen gaat).
quote:
Heb ik echt een patch panel nodig of kan ik er direct een connector op monteren en in een switch plaatsen?
Het kan direct, maar is niet wenselijk: vanaalten in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
quote:
Zo ja welke gigabit switch-unmanaged met PoE raden jullie aan? Het gaat om maximaal 10 aansluitingen.
Geen advies wat switches betreft, maar maximaal 10 aansluitingen matcht niet met een 8-poorts patchpaneel... zou je misschien beter een 12-poorts kunnen kiezen.
quote:
LSA tang voor afmonteren op het patchpaneel? Kabeltester 'el-cheapo' om te kijken of alle acht aders goed aangesloten zijn? Stopcontacten genoeg in de meterkast?

• Tonio1969
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 03-05 22:23
Dus uiteindelijk 100% koper van Belden??
Heb begrepen dat Konig ook wel goed is. Of niet??

Wie noemt nog meer goede merken. Ik zie haast door de bomen het bos niet meer.

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
quote:
Tonio1969 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:27:
Heb begrepen dat Konig ook wel goed is. Of niet??

Wie noemt nog meer goede merken. Ik zie haast door de bomen het bos niet meer.
Belangrijkste is dat als je kabels koopt dat de eigenschappen er bij staan. Je kan dan controleren of ze voldoen aan de standaarden. Koop dus altijd koper, en van voldoende dikte (cat5e AWG 24 / cat6 awg23).

Volgens mij is Konig een bedrijf dat producten inkoopt en onder hun eigen naam verkoopt. Ik heb wisselende ervaringen met hun spullen. Of ze de utp zelf wel zelf maken weet ik niet.

Wil je zekerheid dan kan je inderdaad een goed merk aanschaffen zoals belden of draka. Wil je iets goedkoper koop een merk wat verkocht wordt bij een betrouwbare webshop. Er zijn er al voldoende genoemd in dit topic.
Maar ook dan geldt.. Kijk wat je koopt (koper en voldoende dikte).

job wijzigde deze reactie 11-01-2018 18:03 (11%)

• plank
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19:05
Iemand ervaring met deze kabel..?

https://www.utp-kabel.nl/...7-sftp-pimf-1m-zwart.html

En ik snap even 1 ding niet maar misschien heb ik het verkeerd.. Deze kabel is dus 26 AWG met een kabel diameter van 8mm...

Terwijl deze:

Deze kabel is 24 AWG met een kabel diameter van 6mm.

Dus je zou toch eerder zeggen dat je dan voor de cat7 kabel gaat? Kwalitatief beter?

// Geen ervaring met deze specifieke kabels.

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11:49
post verwijderd en topic aangemaakt.
Zie Kabels trekken appartement, hulp nodig

eL_Jay wijzigde deze reactie 15-02-2018 18:50 (149%)

quote:
plank schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:40:
Iemand ervaring met deze kabel..?
https://www.utp-kabel.nl/...7-sftp-pimf-1m-zwart.html
En ik snap even 1 ding niet maar misschien heb ik het verkeerd.. Deze kabel is dus 26 AWG met een kabel diameter van 8mm...
Terwijl deze:
Deze kabel is 24 AWG met een kabel diameter van 6mm.
Dus je zou toch eerder zeggen dat je dan voor de cat7 kabel gaat? Kwalitatief beter?
Waarom, als ik mag vragen? De AWG24 heeft dikkere aders maar dunnere buitendiameter, dus dunnere isolatie. Waarom zou die andere met weliswaar van buiten dikker maar dunnere aders de voorkeur genieten? Verkijk je niet op dat hogere cat-cijfer (hogere categorie). Om welke afstanden gaat het?

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Had wat luidspreker kabel besteld, kijk ik naar het afgeknipte einde; HŤ da's geen koperkleur...
Ook daar doen ze je naaien met CCA :( terwijl ik juist wat dikkere kabel kocht om het standaard dunne dropvertertje te vervangen....

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
_ferry_ schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 19:20:
Had wat luidspreker kabel besteld, kijk ik naar het afgeknipte einde; HŤ da's geen koperkleur...
Je moet tegenwoordig ook letterlijk alles dubbel checken om zeker te zijn dat je niet genaaid wordt. :(

Maar luidsprekerkabel met niet-bruine binnenzijde? Oh, da's vast CCA!
Careful Covered Antischock kabel.

Om te voorkomen dat de elektroontjes te vaak botsen binnenin de kabel, zijn door nanobotjes er speciale antischock tubes aangebracht die zorgen dat je geluidsdeeltjes met warp speed door de kabel kunnen reizen. :+
Ja, echt waar! O-)

†††Mooie Plaatjes†††

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:51
Jep, m'n pa had ook ergens een rolletje speaker draad van meegenomen (Action??)
En dat bleek ook al snel CCA te zijn.

Toppie.

Repareren doe je zo.

Dat ze het niet aanprijzen met "silver look". Zilver is beter dan koper, dat weet toch elke marketeer?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• wietselepla
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10-07 22:11
Hallo iedereen, ik kan de volgend CAT7 kabel kopen. Maar er wordt niet duidelijk weergegeven of het een full copper of cca. Dit is de enige info die ik van deze kabel terug vind: http://www.kannegieter.nl...e%201250c/cke%201250c.pdf

Features
■ F/FTP 750/23 cable specified up to 750 MHz
■ Fulfills the requirements of the standards IEC 61156-5
Ed.2
■ Each twisted pair is individually shielded with a metal
foil (PIMF) and a common foil
■ Outstanding electrical characteristics
■ Low propagation delay and low delay skew between
the pairs
■ Halogen-free (LSZH™)
■ Flame retardant according to IEC 60332-3-24 and EN
50266-2-4
■ Non-corrosive according to IEC 60754-2 (FRNC) and
EN 50267
■ Low smoke according to IEC 61034 and EN 50268

Heeft iemand soms ervaring met deze kabel of weet iemand of dit full copper of cca is? Via Google vind ik niet meer terug dan de pdf die ik reeds vermelde.

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

quote:
wietselepla schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:47:
Hallo iedereen, ik kan de volgend CAT7 kabel kopen. Maar er wordt niet duidelijk weergegeven of het een full copper of cca. Dit is de enige info die ik van deze kabel terug vind: http://www.kannegieter.nl...e%201250c/cke%201250c.pdf

Features
■ F/FTP 750/23 cable specified up to 750 MHz
■ Fulfills the requirements of the standards IEC 61156-5
Ed.2
■ Each twisted pair is individually shielded with a metal
foil (PIMF) and a common foil
■ Outstanding electrical characteristics
■ Low propagation delay and low delay skew between
the pairs
■ Halogen-free (LSZH™)
■ Flame retardant according to IEC 60332-3-24 and EN
50266-2-4
■ Non-corrosive according to IEC 60754-2 (FRNC) and
EN 50267
■ Low smoke according to IEC 61034 and EN 50268

Heeft iemand soms ervaring met deze kabel of weet iemand of dit full copper of cca is? Via Google vind ik niet meer terug dan de pdf die ik reeds vermelde.
Onder Mechanical Characteristics staat
Copper Conductor AWG23

Daarnaast kan ik me van een bedrijf als corning niet voorstellen dat ze aluminium kabel durven te verkopen als CAT7.

• wietselepla
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10-07 22:11
Okť Thx

• h2s
  • Registratie: september 2013
  • Niet online
Voor het bekabelen van een nieuwbouwwoning heb ik de installateur gevraagd om met stugge 100% koperen CAT6 installatiekabel te werken (na het nodige na te lezen op oa tweakers), Deze worden aan de ene kant op Niko CAT6 contactdozen aangesloten en aan de andere kant op een patchpaneel.

De installateur heeft laten weten dat hij met voorbedrade buizen werkt en gaf me onderstaande specificaties van de kabel. Zelf ken ik daar niks van. Lijkt dit goede kabel te zijn?

F/UTP6
Kabel constructie
- Geleider massief koper
- Draaddiameter 4x2xAWG23
- Geleiderisolatie Polyolefin
- Kruisvulling
- ALU-PE folie + vertind koper beschermingsgeleider
- Isolatie PVC grijs
- Buitendiameter 6,6 mm

Zijn er nog parameters belangrijk? Want er zitten ook nog een reeks electrische eigenschappen bij (impedantie, demping, reflectieverlies, ...)?

Bedankt!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:56
quote:
Hoezo niet?
quote:
F/UTP6
Daar had je om gevraagd
quote:
Geleider massief koper
Dat wil iedereen
quote:
AWG23
Die kan je zelf opzoeken...

O-)

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
Devoteam E-miel

• h2s
  • Niet online
quote:
Ik weet dat ik geen CAT5e meer wil steken want wil de mogelijkheid hebben voor 10Gbps. Ik heb op internet (oa in dit topic) gelezen dat ik in de muren best kies voor stugge 100% koperen kabel. En daar stopt mijn kennis. Hoe een goede kabel zich vertaalt naar specificaties, geen idee. Vandaar mijn vraag.
Denk niet dat cat5e inmiddels minderwaardig is, want dat is het nog lang niet. Maar met het oog op de toekomst geen cat5e meer zeg je. Niet onverstandig als je aan de mogelijkheid van 10Gb/s zit te denken. Dan is cat6 of cat6a een prima keuze, nog een categorie hoger zoals cat7 is echt niet nodig in woningen. Maar dan wel de echte categorie waar je voor kiest en geen namaak die deze titel eigenlijk niet mag dragen! De specificaties zijn verder dezelfde als voor cat5e, geen verkoperd aluminium maar zuiver koper. Neem daartoe een bekend kabelmerk en geen goedkope rotzooi uit China. Dus gewoon utp kabel is voldoende afgeschermd door de twisting van de aders. Als het gaat om een woonhuis is ook extra afscherming totaal overbodig.
Met via Google de zoekterm utp kabel vind je alle verdere specificaties waar aan voldaan moet worden. Zoals gezegd alleen maar koper en minimaal de dikte van AWG24. Hoe hoger cijfer, hoe dunner draad en hoe minder ver je met je signaal komt. Mocht je niet weten war AWG betekent, ook dat vind je uivoerig uitelegd via Google.

• h2s
  • Niet online
@Techneut Bedankt voor je reactie.

Dus als ik het goed begrijp zit ik met de massief koperen geleiding en AWG23 dus wel goed.
Enkel de F/UTP is overkill. Maar ik vermoed dat dit ook geen nadeel is?

Het merk van de kabel kan ik niet kiezen. De installateur werkt met voorbedrade buis van een Belgische producent (geen online catalogus jammer genoeg), dus ik kan er enkel maar vanuit gaan dat deze geen goedkope Chinese troep gebruiken.

• _JGC_
AWG23 is overigens best dik. Had vorige week een klant waar ook AWG23 CAT5E was getrokken, die moest stekkers op z'n kabels hebben. Ik was blij dat ik connectoren voor solid CAT6 mee had, want de CAT5 exemplaren kreeg ik er gewoon niet op. Had achteraf gewoon een patchbox moeten monteren, maar klant was heel summier met informatie en alles moest op korte termijn.

Overigens is het geen enkel probleem om CAT5E af te monteren op CAT6 LSA stroken of connectoren, je installatie voldoet gewoon aan het slechtste component ervan.

• haik01
Draka heeft hele dunne CAT 6A kabel. Wťl gecertificeerd voor CAT6A, maar dan veel dunner.

Stuur maar een DM, want ik weet niet of je deze kabel gewoon in de (web) winkel kan krijgen. Ik kan namelijk bij de groothandel inkopen.

• Annuk
@haik01 jij bedoelt neem ik aan de Draka UC-home of niet? :)
Heb je zelf al met deze kabel gewerkt? ;) Ik vind het wat dat aangaat een draak van een kabel om mee te werken :P

@h2s Dan gaat je installateur vermoedelijk voorbedrade flexbuis leggen, zorg dan voor een zo hoog mogelijke klasse inderdaad. Het is/wordt een draak om daar namelijk ooit nieuwe/andere bekabeling in te trekken...
Liefst overleg je met je installateur dat hij 19mm buis gaat gebruiken die hij afwerkt in een doosje, en dat je zelf op een later moment de bekabeling gaat trekken en aansluiten.
Met een beetje tijd, geduld en jezelf even inlezen/wat moeite doen ga je er wel uit komen hoe en wat allemaal je moet doen en wat je nodig hebt :)
Het grote voordeel van bovenstaande is dat je zelf bepaald wat erin komt, wat het je kost/gaat kosten en hoe uitgebreid je het gaat uitvoeren tegen (meestal) minimale kosten.

• h2s
  • Niet online
quote:
Annuk schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:32:
@h2s Dan gaat je installateur vermoedelijk voorbedrade flexbuis leggen, zorg dan voor een zo hoog mogelijke klasse inderdaad. Het is/wordt een draak om daar namelijk ooit nieuwe/andere bekabeling in te trekken...
Liefst overleg je met je installateur dat hij 19mm buis gaat gebruiken die hij afwerkt in een doosje, en dat je zelf op een later moment de bekabeling gaat trekken en aansluiten.
Met een beetje tijd, geduld en jezelf even inlezen/wat moeite doen ga je er wel uit komen hoe en wat allemaal je moet doen en wat je nodig hebt :)
Het grote voordeel van bovenstaande is dat je zelf bepaald wat erin komt, wat het je kost/gaat kosten en hoe uitgebreid je het gaat uitvoeren tegen (meestal) minimale kosten.
Ik dacht eerst aan CAT6A of CAT7, maar ik lees overal dat voor een gewoon huis alles hoger dan CAT6 overkill is en moeilijker te plaatsen/verwerken wegens dikker/stugger.
Verder begrijp ik de theorie om nu gladde buizen te leggen zodat je later nog kan steken wat je wil.
Maar het laten leggen van gladde buizen kost een stuk meer dan nu het ganse huis te voorzien met de voorbedrade buizen, dus ik denk niet dat hier iets te winnen is.
En door wat zou ik dan later die CAT6 moeten vervangen? CAT6A, CAT7, CAT8, ... wat overal wordt afgedaan als overkill voor een woonhuis. Of door glasvezel, terwijl het zeer twijfelachtig is dat er de eerste 10 jaar FTTH zal liggen wegens geen grootstad (als het er al ooit komt).

Om future proof te zijn was ik eerst idd van plan overal gladde buizen te laten leggen of ineens CAT6A of hoger te nemen. Maar na wat opzoeken bleek dit allemaal overkill en aangezien ik dit laat doen ook nog eens zeer duur. Niko heeft ook geen contactdozen hoger dan CAT6, of ik moet met dure verloopstukjes en keystones gaan werken.

Vandaar de keuze om toch maar voorbedrade flexbuis met CAT6 te laten leggen. Of is dit toch een foute keuze?

• haik01
Je kan twee dingen doen:

1. Bedrade buizen laten leggen.
2. Zelf later trekken in lege buizen.

Ad 1: Zorg dat je dan ZELF de buizen rol koopt, en NIET door de installateur laat doen (die gooit er een grote marge op).

Ad 2: Kan je makkelijk doen met zijn tweeŽn.

Koop dit spul: https://www.conrad.nl/nl/...37108-3m-02-l-540909.html

De ene persoon smeert de TWEE kabels aan het begin van de buis, de andere trekt voorzichtig de rest door de buis.

Ik heb AMP / TE LSZH CAT6 gebruikt. Voordeel van LSZH (Low Smoke Zero Halogen) is dat deze heel glad aan de buitenkant is. Is iets duurder dan gewone UTP, maar het scheelt wel in trekken.

• _JGC_
LSZH heeft sowieso de voorkeur qua brandveiligheid. Niet dat PVC bekabeling spontaan in de fik vliegt ofzo, maar als je ooit brand krijgt heb je iig niet de zwarte rookontwikkeling van je PVC bekabeling erbij.

• Morocius
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20-07 12:22
quote:
haik01 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:33:
Je kan twee dingen doen:

1. Bedrade buizen laten leggen.
2. Zelf later trekken in lege buizen.

Ad 1: Zorg dat je dan ZELF de buizen rol koopt, en NIET door de installateur laat doen (die gooit er een grote marge op).

Ad 2: Kan je makkelijk doen met zijn tweeŽn.

Koop dit spul: https://www.conrad.nl/nl/...37108-3m-02-l-540909.html

De ene persoon smeert de TWEE kabels aan het begin van de buis, de andere trekt voorzichtig de rest door de buis.

Ik heb AMP / TE LSZH CAT6 gebruikt. Voordeel van LSZH (Low Smoke Zero Halogen) is dat deze heel glad aan de buitenkant is. Is iets duurder dan gewone UTP, maar het scheelt wel in trekken.
Wees maar niet bang hoor dan gaat die marge gewoon op de uren als het niet op het materiaal kan. CAT6 is voor de voorzienbare toekomst voldoende houd er wel rekening mee dat het een drama kan worden om ooit nog iets door die flex heen te krijgen.

LSZH/LS0H kabel heeft het vervelende nadeel erg poreus te zijn, nu zal het niet zo heel veel uitmaken voor particulier gebruik maar een glijmiddel kan zeker de kabeleigenschappen gaan beÔnvloeden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• haik01
Deze 3M lube is namelijk speciaal gemaakt voor deze doeleinden. Is namelijk op waterbasis (veilig voor handen). En het "verdampt" op en gegeven moment.

Het is geen Dreft, die (correct gezegt @Morocius ) de boel gaat kapotmaken (lees: buitenmantel).

• Annuk
quote:
h2s schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:18:
[...]

Ik dacht eerst aan CAT6A of CAT7, maar ik lees overal dat voor een gewoon huis alles hoger dan CAT6 overkill is en moeilijker te plaatsen/verwerken wegens dikker/stugger.
Verder begrijp ik de theorie om nu gladde buizen te leggen zodat je later nog kan steken wat je wil.
Maar het laten leggen van gladde buizen kost een stuk meer dan nu het ganse huis te voorzien met de voorbedrade buizen, dus ik denk niet dat hier iets te winnen is.
Wat er te winnen is beschrijf je zelf eigenlijk hieronder al..
Stel dat je t.z.t. een (homebrew) NAS/Server gaat plaatsen die niet in de meterkast kan, en je wilt deze aansluiten via glas..
Of je stapt over van provider en je wilt een combi maken van coax en utp.. dat gaat je in die flex namelijk niet lukkken.
quote:
En door wat zou ik dan later die CAT6 moeten vervangen? CAT6A, CAT7, CAT8, ... wat overal wordt afgedaan als overkill voor een woonhuis. Of door glasvezel, terwijl het zeer twijfelachtig is dat er de eerste 10 jaar FTTH zal liggen wegens geen grootstad (als het er al ooit komt).

Om future proof te zijn was ik eerst idd van plan overal gladde buizen te laten leggen of ineens CAT6A of hoger te nemen. Maar na wat opzoeken bleek dit allemaal overkill en aangezien ik dit laat doen ook nog eens zeer duur. Niko heeft ook geen contactdozen hoger dan CAT6, of ik moet met dure verloopstukjes en keystones gaan werken.

Vandaar de keuze om toch maar voorbedrade flexbuis met CAT6 te laten leggen. Of is dit toch een foute keuze?
Heb persoonlijk een hekel aan voorbedraad, want dit betreft altijd flex buis, en daarmee kan je later nagenoeg nooit meer iets anders.
Als het goed is zal je zelf mogelijk niet snel veranderen tenzij je (zoals hierboven door mij genoemd) je mogelijk overstapt van provider.
Tevens kan je zelf bepalen wat je wilt/doet met je loze buis.. Wil je deze direct voltrekken met kabels of heb je zoiets van nou die aansluiting daar wordt voorlopig toch (nog) niet gebruikt, dan laat je deze eerst leeg.

En bepaal je b.v. voor je dure geluidsinstallatie (voorbeeldje) dat je daar een speciale elektra groep voor wilt hebben kan je die er in plaatsen.

• Morocius
quote:
haik01 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:23:
Deze 3M lube is namelijk speciaal gemaakt voor deze doeleinden. Is namelijk op waterbasis (veilig voor handen). En het "verdampt" op en gegeven moment.

Het is geen Dreft, die (correct gezegt @Morocius ) de boel gaat kapotmaken (lees: buitenmantel).
Bij datakabel is dit lastiger te zien, maar bij dikkere mantels of genoeg kabels zie je gewoon dat LSZH bekabeling zich volzuigt met water. Dit heeft een negatief effect op het koper, fluctuerende next waarden en demping. Ik weet dat AMP/TE (nu Commscope) bijvoorbeeld geen garantie meer afgeeft op de zakelijke markt als de kabelmantel nat is geweest. Ze zijn daar overigens geen uitzondering in, dat is meer de norm.
Ik vermoed dat een lubricant op waterbasis daar ook onder valt

Niet bijzonder relevant voor thuis maar toch een leuk weetje.

Morocius wijzigde deze reactie 19-03-2018 12:44 (7%)

• haik01
Interessant. Wist ik niet.

Weer iets geleerd.

• h2s
  • Niet online
Moet zo'n F/UTP kabel geaard worden?
Want het patchpaneel komt niet aan de elektriciteitskast en daar is dus ook geen aardaansluiting voorzien.

En ben toch nog eens naar CAT6A aan het kijken. Moet deze altijd geaard worden? Of bestaat er ook U/UTP CAT6A waar geen aarding nodig is?

• haik01
Als je toch F/UTP hebt, dan doe je de aarde aan ťťn kant. Bv. bij het patchpaneel. Dus NIET op de muurstekkers.

Maar beter is het om helemaal niet te aarden. In een huis situatie is dat niet van toepassing.

• Sine
Ik heb ooit patchboxen gezien met een aard touwtje, maar dat is eerder uitzondering dan regel. In de PC zelf hangt de afscherming van het jack ook aan ground en (bij de meeste pc's en ook switches) dus ook aan aarde. Als je ook shielded/foiled kabel gebruikt naar je devices heet dat.

Repareren doe je zo.

• Morocius
quote:
Sine schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:41:
Ik heb ooit patchboxen gezien met een aard touwtje, maar dat is eerder uitzondering dan regel. In de PC zelf hangt de afscherming van het jack ook aan ground en (bij de meeste pc's en ook switches) dus ook aan aarde. Als je ook shielded/foiled kabel gebruikt naar je devices heet dat.
Dat komt omdat ze normaliter aan de patchkastzijde geaard worden.
Draad>connector*>paneel>kast>cap
Is doorgaans de verbindingsweg, ook niet super relevant voor particulier gebruik.
Een switch/pc/device hangt weer aan de aarde van een verdeler die ook uiteindelijk weer op een cap/har uitkomt. In principe is een FTP datakabel dus aan beide zijdes geaard.

*daarom is deze jack dus ook van metaal

Morocius wijzigde deze reactie 21-03-2018 14:17 (3%)

• h2s
  • Niet online
Kan ik uit jullie uitleg (waarvoor dank) afleiden dat je bij gebruik van U/UTP kabels geen rekening moet houden met aarding, ook niet als je alles in een patchkast steekt?

• haik01
Laat die afscherming met rust. In een huis situatie is dat helemaal onnodig.

• h2s
  • Niet online
quote:
haik01 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:43:
Laat die afscherming met rust. In een huis situatie is dat helemaal onnodig.
Dat ben ik ook van plan. Vandaar dat ik ga kiezen voor CAT6 of CAT6A U/UTP kabels en al het gedoe met aarding wil vermijden als het kan. Maar ik wil het van de andere kant wel ineens tegoei doen nu ik de kans heb. Ik wil achteraf niet tot de conclusie komen dat het anders had gemoeten of dat ik wat vergeten ben (wel of geen aardingskabel voorzien, etc.) en daardoor geen 10Gbit netwerk kan aanleggen in de toekomst.
Dus mijn excuses als ik voor jullie nogal simpele vragen stel, maar dit is nieuwe materie voor mij. Mijn kennis begint pas bij een afgewerkte netwerkbekabeling :)

• Morocius
quote:
h2s schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:24:
Kan ik uit jullie uitleg (waarvoor dank) afleiden dat je bij gebruik van U/UTP kabels geen rekening moet houden met aarding, ook niet als je alles in een patchkast steekt?
U/UTP heeft geen afscherming dus is ook niet te aarden. De aarding op een CAT kabel is in de basis van hetzelfde principe als de vlechting bij een CAI kabel. Om alien cross talk te voorkomen wat inhoud dat het signaal niet van buitenaf beinvloed word. Bij een huisinstallatie zijn er eigenlijk geen bronnen die dat zouden kunnen doen, sterker zelfs op de zakelijke markt is dat eerder uitzondering dan regel.

Persoonlijk zou ik voor een CAT6 U/UTP kabel gaan, deze halen ook nog 10G op ~55m. En deze krijg je wel 2 door een buis heen waarbij CAT6A dat nog weleens wat moeizamer word i.v.m kabel stugheid en dikte.

Ik zou ook ten alle tijden flex vermijden, je doet namelijk een concessie het is optimistisch gezien zeer twijfelachtig of je ooit nog andere kabel door die buis gaat krijgen.

Morocius wijzigde deze reactie 22-03-2018 07:47 (9%)

• h2s
  • Niet online
@Morocius Bedankt voor de duidelijke uitleg

• Jamie36
  • Laatst online: 02-07 09:17
Na de Posts te hebben gelezen heb ik Belden cat6 kabel gekocht van 100m voor mijn nieuwbouwwoning. De bedoeling is dat in de slaapkamers en woonkamer dubbele UTP kabels worden doorgetrokken. Nu zie ik dat mijn aannemer Q-link cat6 heeft gebruikt en maar een per buis heeft doorgetrokken. Hij heeft de Sockets niet geplaatst. De aannemer is met noorderzon vertrokken. Ook mijn Belden kabels zijn nergens in mijn huis te vinden. Ik heb geen idee of de kwaliteit van Q link goed is of niet. Ik kan nergens op internet vinden van welk materiaal die kabel is. Op de kabel staat “Q-LINK UTP 4 PR CAT.6 CABLE”.Ik gebruik internet voor video’s en info opzoeken en niet om grote bestanden te downloaden of games. Ik wil ook overal WiFi in huis (tussenwoning met drie verdiepingen). Is enkele genoeg? Is Q link goed genoeg? Is het verstandig om bestaande kabels te verwijderen en dubbele Belden door te trekken? Wat is wijsheid?

Jamie36 wijzigde deze reactie 25-03-2018 04:47 (16%)

Allereerst, waarom twee kabels naar elke locatie? Daarvoor gebruikt men gewoonlijk op elke locatie een switch, dan hoef je het aantal aansluitpunten daar ook niet te beperken tot twee. Verder, je suggereert dat de aannemer een andere soort kabel heeft gebruikt dan jouw bosje Belden kabel. En dat hij dat heeft mee genomen. Als dat echt zo is, dan is dat natuurlijk een kwalijke zaak! Ik zou tenminste om opheldering vragen.

Dan de vraag om advies wat je het beste kunt doen. Ik vermoed dat het een stevige klus is om alles te vervangen. Als dat inderdaad het geval is, dan zou ik in een dergelijk geval gewoon eerst kijken hoe een en ander nu werkt. Grote kans dat dit naar volle tevredenheid is en dan zou ik alles voorlopig lekker laten zitten zo. Wie weet hoe veel jaren het gaat duren voordat je "hogerop" wilt.

• _JGC_
Als die Q-link geen CCA is zou ik het lekker laten zitten. Wat betreft 1 vs 2, ik leg altijd dubbel. De doosjes die ik gebruik zijn dubbel, het is maar een kleine moeite om 2 kabels tegelijk door een buis te trekken. Als je meer dan 2 apparaten aansluit kan je altijd nog een switch neerzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jamie36
  • Laatst online: 02-07 09:17
Dank jullie wel. Ik laat het zo.

• r--ndy
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 05:03
3 weken geleden bezig geweest met 2 kabels trekken. 1 naar boven en 1 op de beneden verdieping. Beide kabels zijn Cat 5e, drie van de vier uiteinden zijn zelf aangesloten connectoren. Helaas haal ik op beide kabels slechts 100mb in plaats van 1000mb. Geprobeerd op meerdere manieren de kabel aan te sluiten in de connector. Laatste is versie 568B. Beschik over een fritzbox 7581 met een 500/500 verbinding via XS4ALL, en haal op wifi meer dan de 100mb verbinding. De kabel van xs4all haalt gewoon 500/500

Beneden
Op de beneden verdieping ligt een cat5e kabel van allekabels.. Deze ligt praktisch gezien gewoon over de vloer, netjes langs de rand. Dus niet zwaar getrokken of iets dergelijks.

Aansluiting connector beneden:
kast
https://tweakers.net/ext/f/pv6Ixp4zHjDwL7eFxMmmMTyH/thumb.jpg

Boven
De kabel naar boven is van hardware expert en aangesloten met beneden een connector beneden en boven een cat5e inbouw doos.

Nu vroeg ik me af hoe het mogelijk is dat ik zoveel verlies heb op beide kabels?

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

quote:
r--ndy schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:57:
3 weken geleden bezig geweest met 2 kabels trekken. 1 naar boven en 1 op de beneden verdieping. Beide kabels zijn Cat 5e, drie van de vier uiteinden zijn zelf aangesloten connectoren. Helaas haal ik op beide kabels slechts 100mb in plaats van 1000mb. Geprobeerd op meerdere manieren de kabel aan te sluiten in de connector. Laatste is versie 568B. Beschik over een fritzbox 7581 met een 500/500 verbinding via XS4ALL, en haal op wifi meer dan de 100mb verbinding. De kabel van xs4all haalt gewoon 500/500

Beneden
Op de beneden verdieping ligt een cat5e kabel van allekabels.. Deze ligt praktisch gezien gewoon over de vloer, netjes langs de rand. Dus niet zwaar getrokken of iets dergelijks.

[afbeelding]
[afbeelding]

Boven
De kabel naar boven is van hardware expert en aangesloten met beneden een connector beneden en boven een cat5e inbouw doos.

Nu vroeg ik me af hoe het mogelijk is dat ik zoveel verlies heb op beide kabels?
Heb je een kabeltester? Zo nee, koop/leen er een en check eerst daarmee eens :)

• vanaalten
quote:
r--ndy schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:57:

Beneden

[afbeelding]
[afbeelding]

Boven

Slechte kabel zou kunnen, maar met twee verschillende kabels wordt dat onwaarschijnlijk. 100MBit is eerder een indicatie van slechte connectors of verkeerde volgorde (hoewel dat er op die foto's goed uitziet).

Die kabel van 'allekabels', heb je die door buizen heen getrokken? Kabel met flexibele kern kan slecht tegen dat soort krachten, daarvoor zou je eigenlijk een vaste kern draad moeten gebruiken. En wat voor soort is die kabel van 'hardware expert'?

Maar afgezien daarvan: kabeltester gebruiken.

• r--ndy
quote:
GreNade schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:01:
[...]

Heb je een kabeltester? Zo nee, koop/leen er een en check eerst daarmee eens :)
Geen kabeltester, ken ook niet zo 123 iemand in mijn omgeving die dit heeft. Is zoiets als deze voldoende of heb je een ander betaalbaar advies? :)
quote:
vanaalten schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:48:
[...]

Slechte kabel zou kunnen, maar met twee verschillende kabels wordt dat onwaarschijnlijk. 100MBit is eerder een indicatie van slechte connectors of verkeerde volgorde (hoewel dat er op die foto's goed uitziet).

Die kabel van 'allekabels', heb je die door buizen heen getrokken? Kabel met flexibele kern kan slecht tegen dat soort krachten, daarvoor zou je eigenlijk een vaste kern draad moeten gebruiken. En wat voor soort is die kabel van 'hardware expert'?

Maar afgezien daarvan: kabeltester gebruiken.
Beide kabels hebben een flexibele kern. Dus die naar boven toe is niet helemaal geschikt. Maar zoals je zegt, het is bijzonder dat het bij beide kabels hetzelfde probleem vertoond. De kabel van Allekabels beneden is door 1 pvc buis met 1 bocht gegaan, van garage 1 hoek naar woonkamer. Maar die buis is niet aan elkaar gemonteerd voordat de kabel er volledig door heen zat.

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

quote:
r--ndy schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:35:
[...]

Geen kabeltester, ken ook niet zo 123 iemand in mijn omgeving die dit heeft. Is zoiets als deze voldoende of heb je een ander betaalbaar advies? :)

[...]

Beide kabels hebben een flexibele kern. Dus die naar boven toe is niet helemaal geschikt. Maar zoals je zegt, het is bijzonder dat het bij beide kabels hetzelfde probleem vertoond. De kabel van Allekabels beneden is door 1 pvc buis met 1 bocht gegaan, van garage 1 hoek naar woonkamer. Maar die buis is niet aan elkaar gemonteerd voordat de kabel er volledig door heen zat.
Die kabeltester test puur of er verbinding is op alle kabeltjes, en of ze op de goede volgorde zitten. In de meeste gevallen is het een van deze die mis is, dus de kans dat je hiermee je probleem vindt is groot.

Tenminste 1 van je kabels is gewoon koper dus daar zal het niet aan liggen.

• _JGC_
Flexibele kern kan je niet afmonteren in een LSA strook, geeft vrijwel altijd slecht contact.

• r--ndy
Oke meteen maar even bestellen dan! Ik lees ook veel over dat de connector essentieel is, ik zie er weinig verschil in. Iemand een advies hiervoor?

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

Essentieel is een groot woord. Het is niet aan te raden om flexibel af te monteren in zoiets, betekent niet dat het niet kan werken. Er wordt altijd gedaan alsof het super nauw luistert, in de praktijk valt dat best mee.

Ik monteer ook al jarenlang stekkers op solid kabel terwijl er altijd geroepen wordt dat dit echt niet kan, en dat gaat ook al jaren goed

• r--ndy
quote:
GreNade schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:41:
Essentieel is een groot woord. Het is niet aan te raden om flexibel af te monteren in zoiets, betekent niet dat het niet kan werken. Er wordt altijd gedaan alsof het super nauw luistert, in de praktijk valt dat best mee.

Ik monteer ook al jarenlang stekkers op solid kabel terwijl er altijd geroepen wordt dat dit echt niet kan, en dat gaat ook al jaren goed
Wat bedoel je exact met flexibel af monteren? Dat er een stuk van de buitenzijde kabel mee de connector ingaat?

Maakt het ook nog een verschil welke connector je Łberhaupt gebruikt?! :)

• _JGC_
Een connector voor solid kabel op een stranded kabel monteren gaat niet werken. Andersom wel voor een tijdje, zolang de kabel maar stil blijft liggen.
Een LSA strip waar je stranded kabel in drukt maakt onvoldoende contact voor een betrouwbare verbinding.

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zijn er nog shops die hoog aangeschreven staan?

Allekabels.nl verkoopt bijna exclusief CCA of koper met een te hoge AWG. UTP-Kabel heeft wel 100% koperen kabels, maar daar staat dan weer geen AWG rating bij.

Anyone?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:01

rens-br

Moderator Mobile & IN
quote:
Jeroenneman schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:47:
netwerkproducten.com?

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20-07 23:04
quote:

Allekabels.nl verkoopt bijna exclusief CCA of koper met een te hoge AWG. UTP-Kabel heeft wel 100% koperen kabels, maar daar staat dan weer geen AWG rating bij.

Anyone?
www.romal.com heeft ook een ruim assortiment*.

*geen connecties met...

• RobinF
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12:16
Eventueel fs.com ? Nog nooit besteld maar ziet er erg goed(koop) uit!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16:29

FlipFluitketel

Frontpage Admin
quote:

Anyone?
www.sandervunderink.nl, is al vaker genoemd in dit topic :)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
quote:
Ow verrek, dat was dus de winkel die ik zocht.

Niet dat https://www.netwerkwinkel.com/ rommel verkoopt (integendeel), maar ik verbaasde mij al dat ze mij 'niet kenden' toen ik daar bestelde. Ik vond het al gek, ik wist dat de winkel die ik zocht in Flevoland gevestigd was, en dan is Houten toch een andere plek.

</offtopic>

Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.

• Sine
Gewoon een merk kabel nemen, die kunnen zich geen spatjes veroorloven

Belden, draka, ....

Na mijn ervaringen heb ik er alles uit getrokken en er belden in gelegd.

Sine wijzigde deze reactie 24-04-2018 23:28 (29%)

Repareren doe je zo.

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 07:31

Wokschotel

Op 6 wielen

Misschien dat iemand het hier weet, ik zoek een cat6 patchkabel van +/- 50 meter lengte die ik voor een deel buiten ga gebruiken. Nu zijn er wel kabels te vinden, maarja, cca. Dus ik zoek een outdoor patchkabel van 50 meter die wel van koper is. Ik kan natuurlijk ook zelf een kabel maken, maar kant en klaar is in mijn geval makkelijker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
Wokschotel schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 17:08:
Misschien dat iemand het hier weet, ik zoek een cat6 patchkabel van +/- 50 meter lengte die ik voor een deel buiten ga gebruiken. Nu zijn er wel kabels te vinden, maarja, cca. Dus ik zoek een outdoor patchkabel van 50 meter die wel van koper is. Ik kan natuurlijk ook zelf een kabel maken, maar kant en klaar is in mijn geval makkelijker.
die tekst er ook bij:
quote:
Om een ons onduidelijke reden heeft deze leverancier gekozen voor aluminium aders bekleed met een dunne laag koper
geef die fabrikant dan gewoon de vinger en verkoop die rommel niet....

als antwoord op je vraag:
https://www.sandervunderi...grondkabel-per-meter.html

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• jaybrown
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 20-07 15:41
Wat denken jullie hier van?
https://www.netwerkkabel....-305m-100-koper-grijs.htm

Op het eerste zicht lijkt het ok, maar toch stuk goedkoper dan de rest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
quote:
jaybrown schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 15:25:
Wat denken jullie hier van?
https://www.netwerkkabel....-305m-100-koper-grijs.htm

Op het eerste zicht lijkt het ok, maar toch stuk goedkoper dan de rest.
@jaybrown, je link doet het niet - ik vermoed dat je de 'l' op het einde mistte met copy/paste: link.

Verder hier weinig verstand er van, het lijkt mij verder wel OK spul.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb m'n hele (nieuwe) huis inmiddels voorzien van belden Cat6 kabel. Nu wilde ik wat kabels halen om de laatste meters te overbruggen. Dus ik naar de praxis, doosje kopp meegenomen van 20 meter... Staat nota bene op dat je er met een krimptang rj45 stekkers op moet zetten, maar het is dus gewoon solid kabel... Mag weer terug dan :(

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19-07 22:08
quote:
MikeyMan schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:28:
Heb m'n hele (nieuwe) huis inmiddels voorzien van belden Cat6 kabel. Nu wilde ik wat kabels halen om de laatste meters te overbruggen. Dus ik naar de praxis, doosje kopp meegenomen van 20 meter... Staat nota bene op dat je er met een krimptang rj45 stekkers op moet zetten, maar het is dus gewoon solid kabel... Mag weer terug dan :(
Sorry, maar ik begrijp het probleem niet? Een harde kern bij het aankrimpen van RJ45 connectoren is wel raadzaam
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True