Kabels trekken appartement, hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers,

Inleiding
Onlangs verhuisd naar een vrij nieuw appartement (2010). Helaas zijn er geen internet aansluitingen waardoor ik zelf kabels moet gaan trekken. De wifi is namelijk niet stabiel genoeg. >95% <20ms maar incidentele spikes van >100ms wat resulteerd in ingame lag. (onacceptabel bij PvP)

De situatie
In de zuid-oost hoek van het appartement zit een coax aansluiting waar het tv-meubel en de ziggo horizonbox staan. In de zuid-west hoek van deze kamer zit een gat om een kabel te trekken naar de meterkast/berging (in de uiterste noord-west hoek van het appartement). Vanuit de berging kan ik de kabel direct van de ene pijp in de andere pijp steken (scherpe bocht 180graden op pak em beet 5 cm) en door de muur trekken naar de logeerkamer (waar mijn game-pc staat). De gaten om de kabels door te trekken zitten uit het zicht.

Ik verwacht voor dit hele gebeuren max 50 meter kabel nodig te hebben.

De oplossing?
Ik dacht dus mooi in 1x de UTP kabel van de horizon box naar de pc te trekken maar dat is volgens mij niet zo'n strak plan. Mijn plan B is om er 2 patchkabels aan toe te voegen en deze middels een koppelstuk te verbinden.
1 van de horizonbox naar de muur, en 1 van de muur in logeerkamer naar de pc. Dan trek ik de gehele UTP kabel in 1 stuk van de woonkamer > berging >logeerkamer. Aan beide uiteinden van de UTP kabel maak ik dan een RJ45 UTP stekker vast die ik middels een koppelstuk dan met de 2 patchkabels verbind.

Benodigde materialen.
2x UTP RJ45 stekker
2x koppelstuk RJ45
100meter cat 6 kabel
2x patchkabel
1x RJ45-tang.

Ik heb er totaal geen verstand van dus als iemand met meer verstand me van feedback kan voorzien zou dat mooi zijn. Mis ik iets, is mijn oplossing compleet van de potgerukt of heb je anderzins wat te melden. Ik hoor het graag. Tips voor het daadwerkelijke trekken zijn ook welkom. Er zitten overal al draden die ik kan gebruiken, maar de binnenkant van de pijp bestaat uit een 'coil' wat het trekken zal bemoeilijken.

Alvast bedankt.

Groet,

eL_Jay

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 15-02-2018 18:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

Klinkt logisch, maar ik zou wel veel meer dan 2 stekkertjes bestellen. Het gaat niet altijd goed en je kunt ze maar 1x aandrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Over het draadtrekken zelf, de pijp zal niet over de hele lengte geribbeld zijn(alleen bochten) of teun de beun moet dit gemaakt hebben.

Knoop het draad goed vast, eventueel een trekkous kopen. Smeer de cat6 kabel over de hele lengte in met afwasmiddel, dit maakt het trekken een stuk makkelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
1) pak geen dreft / afwasmiddel...
gebruik dit : 3M kabeltrek middel..

2) laat in de meterkast een metertje extra ,je weet nooit als je een switch ertussen wil mikken voor bv een NAS ,of een philips hue controller

3) kijk ook zeker in het "nette lan afwerking" topic, daar vind je erg veel tips over hoe je bv kabels fatsoenlijk aan elkaar kan maken voor het doortrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 17:52
Misschien kan je ea. duidelijk maken met een eenvoudige tekening.
Ik zou hoe dan ook niet kiezen voor een koppelstuk. Voorkeur is om 1 kabel te trekken van punt a naar b.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 262853

ijske schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:56:
1) pak geen dreft / afwasmiddel...
gebruik dit : 3M kabeltrek middel..

2) laat in de meterkast een metertje extra ,je weet nooit als je een switch ertussen wil mikken voor bv een NAS ,of een philips hue controller

3) kijk ook zeker in het "nette lan afwerking" topic, daar vind je erg veel tips over hoe je bv kabels fatsoenlijk aan elkaar kan maken voor het doortrekken
4) Zorg dat je hulp hebt zodat 1 persoon kan trekken en de ander kan mee "duwen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:08
Ik begrijp dat je naast een coax kabel moet trekken. Dan zou ik cat5e kabel gebruiken (dunner) en de coax kabel ook opnieuw trekken. Want dat gaat anders erg lastig worden.

Verder glijmiddel gebruiken, bijv 3 m heeft speciaal glijmiddel op waterbasis. En met twee personen trekken. Een trekkous is zeker aan te raden. Dus daar sluit ik me aan bij de eerdere adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Overweeg om in de berging geen strakke bocht te maken maar af te monteren op een wall-outlet. Midner kans op kabelbreuk, tevens kun je daar dan nog een switch ophangen. Dan kun je daar ook nog een extra acces-point ophangen (voor betere dekking door je hele pand) en ook nog een kabel doortrekken naar je kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Dit is de spul dus om kabels te smeren:

https://www.conrad.nl/nl/...37108-3m-02-l-540909.html

Je kan makkelijk overvloedig gebruik maken van de smurrie. Het is op waterbasis, dus voor handen veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Super bedankt voor alle tips.

Ik zal 3m lube, extra stekkertjes en extra mankracht regelen en ook zeker het topic over nette afwerking bestuderen.

Weet iemand of zo'n koppelstuk leidt tot performance verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Performanceverlies door 1 extra connectie (koppelstukje, switch, oid) is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:38:
Performanceverlies door 1 extra connectie (koppelstukje, switch, oid) is verwaarloosbaar.
Correct, maar als er iets fout gaan zijn extra koppelstukjes/switches alleen maar lastig bij diagnose.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat gaat niet lukken. 180 graden is namelijk rechtdoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sypie schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:18:
[...]

Dat gaat niet lukken. 180 graden is namelijk rechtdoor.
offtopic:
Technisch gezien is 180 juist achteruit En dat gaat je inderdaad niet lukken.
360 graden is rechtdoor. 90 graden is een rechte hoek opzij. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tonne schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:15:
Ik begrijp dat je naast een coax kabel moet trekken. Dan zou ik cat5 kabel gebruiken (dunner) en de coax kabel ook opnieuw trekken. Want dat gaat anders erg lastig worden.

Verder glijmiddel gebruiken, bijv 3 m heeft speciaal glijmiddel op waterbasis. En met twee personen trekken. Een trekkous is zeker aan te raden. Dus daar sluit ik me aan bij de eerdere adviezen.
CAT5 is een heel slecht idee met het oog op de toekomst. Kun je waarschijnlijk ook niet meer kopen. (De standaard is sinds 2001 deprecated.)

CAT5E (iets anders dan CAT5) kun je tot GBit mee gaan maar ik zou voor nieuwe installaties voor CAT6 of beter (CAT7) gaan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
unezra schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:51:
[...]

CAT5 is een heel slecht idee met het oog op de toekomst. Kun je waarschijnlijk ook niet meer kopen. (De standaard is sinds 2001 deprecated.)

CAT5E (iets anders dan CAT5) kun je tot GBit mee gaan maar ik zou voor nieuwe installaties voor CAT6 of beter (CAT7) gaan.
Cat5e bedoelde ik (aangepast in oorspronkelijke post). En daar kun je tot 5 GBit mee gaan.
nieuws: Cat5e- en cat6-netwerkkabels gaan snelheden tot 5Gbit/s ondersteunen

Als je een lege 19mm buis hebt ben ik het met je eens. Maar we praten hier over een buis waar een coax kabel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tonne schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:44:
[...]

Cat5e bedoelde ik. En daar kun je tot 5 GBit mee gaan.
nieuws: Cat5e- en cat6-netwerkkabels gaan snelheden tot 5Gbit/s ondersteunen

Als je een lege 19mm buis hebt ben ik het met je eens. Maar we praten hier over een buis waar een coax kabel in zit.
Die 5GBit standaard klinkt heel leuk, maar ik denk dat het niche blijft en niet echt breed geaccepteerd gaat worden. Verwacht eerder dat 10GBit apparatuur betaalbaarder gaat worden de komende tijd. (Ik verwacht ook dat er nog wel een standaard gaat komen die harder dan 10GBit kan over CAT7.)

Coax zou ik er uit trekken en opnieuw trekken, mogelijk met een dunnere coax. (Of kijken of coax overbodig gemaakt kan worden en alles vervangen kan worden door ethernet.)

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 18-02-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
unezra schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:46:
[...]

Coax zou ik er uit trekken en opnieuw trekken, mogelijk met een dunnere coax. (Of kijken of coax overbodig gemaakt kan worden en alles vervangen kan worden door ethernet.)
Als je dan over kabelkwaliteit praat dan zou ik juist met coax geen consessies doen. Want een lagere kwaliteit coax kabel heeft juist snel gevolgen.
Vervangen door ethernet dat zou ik zelf ook een goede oplossing vinden, indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tonne schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:49:
[...]
Als je dan over kabelkwaliteit praat dan zou ik juist met coax geen consessies doen. Want een lagere kwaliteit coax kabel heeft juist snel gevolgen.
Vervangen door ethernet dat zou ik zelf ook een goede oplossing vinden, indien mogelijk.
Ik weet niet of dunnere coax meteen per definitie een lagere kwaliteit betekend. In mijn beleving zit de dikte van coax vooral in de dikte van de isolatie. De ader en afscherming (mantel) zullen niet veel verschillen.

Kortom, ik kan me goed voorstellen dat er hoge kwaliteit, dunne coax is, maar 100% zeker ben ik daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mijn gevoel is altijd dat de meterkast een mooi centraal punt is om de kabels bij elkaar te laten komen. Ik zou vanuit alle ruimten waar je bedraad netwerk wilt, kabels naar de meterkast trekken. In de kamers een wandcontact doosje monteren. In de meterkast de kabels aamsluiten op een switch.

Edit: lezen is ook een vak. Je wilt maar 1 aansluiting maken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door KopjeThee op 18-02-2018 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
unezra schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet of dunnere coax meteen per definitie een lagere kwaliteit betekend. In mijn beleving zit de dikte van coax vooral in de dikte van de isolatie. De ader en afscherming (mantel) zullen niet veel verschillen.

Kortom, ik kan me goed voorstellen dat er hoge kwaliteit, dunne coax is, maar 100% zeker ben ik daar niet van.
In de afscherming van coax zitten grote verschillen. Kabelkeur is een manier waarop consumenten kunnen zien of de coax van goede kwaliteit is. En ik heb geen dunne coax kabels gezien met kabelkeur. Wel heb ik veel problemen gezien met digitale tv door het gebruik van slechte coax kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:15
unezra schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:54:
Belden heeft minicoax welke geschikt is voor het Ziggo signaal & dubbel afgeschermd is. Ik heb het ooit wel eens gezien binnen nieuwbouwprojecten. Signaalverlies valt nog wel mee (ongeveer hetzelfde als coax12) Wel heb je speciale connectoren nodig (hirschmann past daar niet op) en een tang om ze te knijpen. Voor huistuin en keuken gebruik is het daarom misschien makkelijker om KOKA9TS te gebruiken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Heb het misschien onhandig geformuleerd maar er ligt geen coax door de pijpen. Door 1 pijp loopt een telefoondraad, maar die gebruik ik om te trekken aangezien die eruit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

eL_Jay schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:27:
Heb het misschien onhandig geformuleerd maar er ligt geen coax door de pijpen. Door 1 pijp loopt een telefoondraad, maar die gebruik ik om te trekken aangezien die eruit kan.
Doe jezelf een plezier en koop een trekveer.
Die telefoondraad trek je waarschijnlijk kapot. :)

Dus haal de trekveer met de telefoondraad door de buis en trek met de trekveer je UTP d'r doorheen.

Zoals anderen ook zeggen, laat idealiter alles samen komen in de meterkast, hang daar een switch en andere apparatuur en verdeel vanaf daar. Als dat meerdere strengen UTP oplevert is dat niet erg.

Ook zou ik gaan voor CAT6, 6A of 7, tenzij je van plan bent over een paar jaar weer te verhuizen, dan is 5E waarschijnlijk prima. 7 kan wat stug zijn (dik), maar is wel het meest toekomstbestendig.

Let er ook op dat je zgn. solid cable koopt (waarbij de aders 1 streng koper zijn) en geen stranded (waarbij de aders bestaan uit meerdere dunnen vezels) en dat het 100% koper is. (Geen CCA, Copper Clad Aluminium.)

Ik heb zelf dit spul gekocht:
https://www.kabelshop.nl/...K7101-50-i4842-t5033.html

Ja, de kleur is niet fraai maar het ligt toch uit het zicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 13:21
Ik zit in dezelfde situatie als TS, dus korte vraag: kan de stugge utp kabel bochten van 90 graden aan? Ik wil deze in de holle plint leggen van mijn nieuwe vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@unezra wel handig als je ergens aan't breken bent en je ziet ineens oranje mantel, mogelijke reactie: "oh nee oranje mantel. Sheit dat word niet netwerk kabel trekken"

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1