Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• GreNade
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:48

GreNade

Zeg maar Wouter

't is ook gewoon niet waar

• The Flying Dutchman
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:31
Zijn onderstaande kabels van goede kwaliteit?

Coax:
https://netwerkproducten....-100-meter-p-4224600.html

Cat6a:
https://netwerkproducten....rn-100-mtr-p-4352700.html

Toepassing binnenshuis, maximale lengte +/- 25m. Kabels moeten samen (als dat lukt) in een 16mm PVC buis.

The Flying Dutchman

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:03
quote:
The Flying Dutchman schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:29:

Coax:

Cat6a:

Toepassing binnenshuis, maximale lengte +/- 25m. Kabels moeten samen (als dat lukt) in een 16mm PVC buis.
Coax ben ik niet zo in thuis, maar bij die UTP kabel staat dat hij 100% koper is; kan voor een thuisnetwerk eigenlijk niet verkeerd zijn...

Verplicht leesvoer voor iedereen die PHP pauperaal vindt...

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 04:09
quote:

Coax:

Cat6a:

Wat betreft de coax zit je met Hirschmann Koka 9TS altijd goed.
Wel even goed rondkijken want 100 meter zie ik voor §80 t/m 120 (en vast meer) langskomen.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:35
quote:

Coax:

Cat6a:

Kijk anders eens naar deze kabels:
• voor coax: https://www.sandervunderi...elden-doos-100-meter.html
• voor UTP: https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html

Deze Belden coax kabel is namelijk dezelfde (of mogelijk de voorloper) van wat @Piet91 zegt, Belden is het moederbedrijf van Hirschmann.

Beide zijn ook direct een stuk goedkoper dan waar je zelf mee komt ;)

• The Flying Dutchman
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:31
Bedankt voor de tips! Die Belden UTP kabel is echter geen cat6a maar cat6. Ook volgens website van Belden zelf. Zie bij die webshop ook geen alternatieven die wel cat6a zijn.

Ik kijk nog even verder!

edit: zie nu pas dat netwerkproducten.com die Hirshman kabel heeft, snap niet waarom ik die niet eerder zag. Die gaat het worden dan icm de cat6a kabel die ze daar leveren.

The Flying Dutchman wijzigde deze reactie 26-06-2017 08:48 (31%)

The Flying Dutchman

• PoweRoy
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:03

PoweRoy

funky!

Ik moet me hier ook weer eens gaan verdiepen. Ga in mijn nieuwe huis (van jarige 70), gelijk beginnen met nieuwe leidingen voor utp en coax in de muur.

Zit een beetje te twijfelen voor cat6 en cat6a, en dan welke variant (utp/ftp/etc).

UTP Cat6a is bijna geen meer prijs tov Cat6. Maar volgens de specs overkill, pas bij kabels van >55m kan de 10Gbit niet meer gegarandeerd worden. Dat ga ik thuis denk ik niet halen.
Wat betekend het voor de dikte van de kabel? Kan 2x cat6a makkelijk door een 3/4 buis trekken? Of kan ik sowieso beter aparte buizen doen omdat ik toch bezig ben.

De variant (utp/ftp):
Pas als je UTP mixt met coax kan er storing optreden lees ik. Wat als je 2 UTP door dezelfde buis doet? Of kan ik toch beter ook FTP doen?

[This space is for rent]

• Annuk
@PoweRoy Als jij goede/geschikte coax en utp gebruikt heb je geen last van verstoringen :)
Dat gebeurt in principe bij die goedkope dropveter kabeltjes, waar te weinig tot geen bescherming in zit.

2x Cat6a of Cat6a + coax gaat prima door 3/4"(19mm) buis heen, en zelfs wel door 5/8"(16mm), maar in beide gevallen let goed op je bochtenwerk in de leidingen, maak lange flauwe bochten als het kan.

UTP vs FTP is hier volgens mij ook al genoeg over geschreven, maar FTP is pas rendabel als je OF heel veel kabels bij elkaar hebt liggen OF je kabels moeten bij frequentie regelaars langs of bij kabels van frequentie regelaars langs.
Daarbij is FTP een stukje lastiger te trekken en te monteren dan UTP, door de shielding is deze namelijk een stuk stugger (de FTP kabel).

Mijn persoonlijke mening: je kan gewoon die Belden Cat6 gebruiken, in de meeste gevallen zijn je kabels niet langer dan >55m
quote:
PoweRoy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:13:
Ik moet me hier ook weer eens gaan verdiepen. Ga in mijn nieuwe huis (van jarige 70), gelijk beginnen met nieuwe leidingen voor utp en coax in de muur.
Weet je zeker dat je nog coax in je huis wilt hebben?
Toen ik vorig jaar verhuisde heb ik alle oude telefoon en coaxbekabeling uit de buizen getrokken en vervangen door UTP.

Achteraf gezien ben ik niet ver genoeg gegaan: ik had ook lichtschakelaars en de bijbehorende bedrading er uit kunnen trekken en die gaten dicht kunnen stucken (vanwege Philips Hue verlichting).

Verder vind ik het jammer dat er nog zaken zijn die een bedrade ethernetpoort nodig hebben zoals TV decoders. Met een fatsoenlijke wifi setup kan die paar megabit gemakkelijk geleverd worden.

Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned **the users** to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 01:42
quote:
joopv schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:20:
[...]
Achteraf gezien ben ik niet ver genoeg gegaan: ik had ook lichtschakelaars en de bijbehorende bedrading er uit kunnen trekken en die gaten dicht kunnen stucken (vanwege Philips Hue verlichting).
Dat kan je wel doen, maar zou ik afraden als je niet verwacht de eerstvolgende 20-30 jaar in dat huis te blijven wonen. De tweakers hier zullen de overweging wel snappen en gecharmeerd zijn van lampen met apps, maar een vrij groot deel van de bevolking is nog niet zo overtuigd - je maakt je huis in 1 klap een stuk minder aantrekkelijk voor best veel mensen, door dergelijke traditionele infrastructuur te strippen. Hell, ik vind het zelf eigenlijk nog wel handig hier en daar gewoon op wat wandschakelaars te kunnen meppen als ik een kamer binnenloop (danwel dit met m'n elleboog te doen als ik m'n handen vol heb).

Voor coax gaat dat al minder op - zelfs bij Ziggo hoef je alleen de eerste Horizon-box strikt geloof ik nog maar met coax aan te sluiten (al zijn sommige opties, zoals CI+-modulegebruik zonder losse decoders, vooralsnog coax-only). Telefoondraden heb ik er zelf idd ook bijna overal uitgetrokken, want draadloze set heeft maar 1 kabel naar moederstation nodig, extra oplaadstations+telefoons kunnen dan draadloos.

Maar schakeldraden en schakelaars enzo? Ik vind ze nog niet overbodig en zou zelf zeker minder over hebben voor een huis waar ik dat zelf nog/weer zou moeten gaan regelen.

• PoweRoy
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:03

PoweRoy

funky!

quote:
joopv schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:20:
[...]
Weet je zeker dat je nog coax in je huis wilt hebben?
Toen ik vorig jaar verhuisde heb ik alle oude telefoon en coaxbekabeling uit de buizen getrokken en vervangen door UTP.
Coax sowieso, zit hier in ziggo gebied dat nog redelijk fatsoenlijke snelheden kan halen. ADSL is 10mbit :X
Glasvezel komt waarschijnlijk 3 jaar (burger initiatief en start in buitengebied), en die zetten tv signaal op je interne coax netwerk.

Maar ga eens wat kabels en elektra bestellen.
Hirschmann 9ts, cat6 kabel, vd draad en busch jaeger aansluitingen

[This space is for rent]

• Netw0rkn00b
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 17-10-2017
Hallo,

Ik ben bezig om wat keuzes te maken t.b.v. mijn nieuwbouw woning. Ik heb mij de laatste paar dagen geprobeerd te verdiepen in de materie maar door veel verschillende meningen van verschillende mensen kom ik er niet echt goed uit.

Voor mij van belang is voornamelijk toekomstbestendigheid en zekerheid. Ik wil het 1 keer goed doen, prijs is daarbij voor mij wat minder van belang. Om er zeker van de te zijn dat het de komende jaren voldoet ben ik voorlopig uitgekomen op de keuze cat 6a SFTP. Dit omdat ik wellicht ook buizen zal vullen met zowel coax en cat6a kabel of anders met 2x cat6a kabel.

Is er iemand op dit forum die mij een specifieke kabel op rol kan aanbevelen (qua merk/kwaliteit) die valt in de categorie cat 6a SFTP ( en wellicht ook bij een webwinkel waarbij hij of zij goede ervaringen heeft?).

Advies is uiteraard ook welkom, maar zoals gezegd lees ik veel verschillende (soms tegenstrijdige) meningen over welke kabels het beste zijn om in je huis te leggen. Ik weet dat mijn keus waarschijnlijk een beetje te veel is voor een thuisnetwerk, echter wil ik dus gewoon in 1 keer toekomstbestendig en klaar zijn.

• Annuk
quote:
Netw0rkn00b schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:16:
Hallo,

Ik ben bezig om wat keuzes te maken t.b.v. mijn nieuwbouw woning. Ik heb mij de laatste paar dagen geprobeerd te verdiepen in de materie maar door veel verschillende meningen van verschillende mensen kom ik er niet echt goed uit.

Voor mij van belang is voornamelijk toekomstbestendigheid en zekerheid. Ik wil het 1 keer goed doen, prijs is daarbij voor mij wat minder van belang. Om er zeker van de te zijn dat het de komende jaren voldoet ben ik voorlopig uitgekomen op de keuze cat 6a SFTP. Dit omdat ik wellicht ook buizen zal vullen met zowel coax en cat6a kabel of anders met 2x cat6a kabel.

Is er iemand op dit forum die mij een specifieke kabel op rol kan aanbevelen (qua merk/kwaliteit) die valt in de categorie cat 6a SFTP ( en wellicht ook bij een webwinkel waarbij hij of zij goede ervaringen heeft?).

Advies is uiteraard ook welkom, maar zoals gezegd lees ik veel verschillende (soms tegenstrijdige) meningen over welke kabels het beste zijn om in je huis te leggen. Ik weet dat mijn keus waarschijnlijk een beetje te veel is voor een thuisnetwerk, echter wil ik dus gewoon in 1 keer toekomstbestendig en klaar zijn.
Wat wil je horen? Als je dit topic doorleest staan er in principe al je antwoorden in.

Maar zal ze proberen op te sommen voor je:
• SFTP kabel is BS, nergens voor nodig in thuis situaties, ga er vanuit dat je geen frequentie regelaars hebt en geen volgepakte kabelladders.
• als de lengtes niet boven de >55m uit komen is Cat6 genoeg voor 10Gbit.
• qua coax de Hirschmann TS9 want die is beter beschermd tegen 4G (Let ook op de bijbehorende connectoren)
• UTP zou ik voor Belden 7965E gaan (Cat6 UTP)
• Wil je echt toekomst bestendig zijn leg je overal ook glas bij in t buisje ;)

• Netw0rkn00b
Bedankt voor de toelichting!

Zou je wat meer info of een linkje kunnen geven ter onderbouwing van je opmerking inzake glas?

Daarnaast heb ik 3/4 loze leiding naar elke kamer laten leggen, coax+cat of cat/cat is geen probleem. 3 kabels gaat waarschijnlijk niet lukken. Maar ben wel benieuwd naar wat je bedoeld.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
Netw0rkn00b schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 07:10:
Daarnaast heb ik 3/4 loze leiding naar elke kamer laten leggen, coax+cat of cat/cat is geen probleem. 3 kabels gaat waarschijnlijk niet lukken. Maar ben wel benieuwd naar wat je bedoeld.
Dat kan prima: DaRoot in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Zie ook even de posts er na.

|Het klinkt raar, maar al die keus in componenten maakt het er niet makkelijker op.| Instagram| YouTube|

• DaRoot
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:33

DaRoot

Some say...

quote:
Volgens mijn installateur konden er zelfs wel 4 kabels in.
Ik heb 2x Belden CAT6 7965E en 1x Belden H125 coax door 1 buis liggen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
DaRoot schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:02:
[...]

Volgens mijn installateur konden er zelfs wel 4 kabels in.
Ik heb 2x Belden CAT6 7965E en 1x Belden H125 coax door 1 buis liggen.
Ik heb zelfs 5 keer die Velden door een 19 mm recht stuk buis van 40 cm.

Met niet de kleine bochten moeten 4 kabels ook wel passen.

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 29-06-2017 09:04 (8%)

|Het klinkt raar, maar al die keus in componenten maakt het er niet makkelijker op.| Instagram| YouTube|

• DaRoot
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:33

DaRoot

Some say...

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:04:
[...]

Ik heb zelfs 5 keer die Velden door een 19 mm recht stuk buis van 40 cm.

Met niet de kleine bochten moeten 4 kabels ook wel passen.
Ik denk dat het wel lastig wordt op het moment dat je zo'n geribbelde buis hebt.
Ik heb op dat traject er 2 bochten in zitten, maar het is een buis uit 1 geheel. Gewoon op 2 plekken gebogen met een buigveer.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
DaRoot schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:06:
[...]

Ik denk dat het wel lastig wordt op het moment dat je zo'n geribbelde buis hebt.
Ik heb op dat traject er 2 bochten in zitten, maar het is een buis uit 1 geheel. Gewoon op 2 plekken gebogen met een buigveer.
Ja, met een stuk flex zal het zeker minder zijn. Die buizen zijn ook kleine aan de binnenkant.

• Netw0rkn00b
Okť bedankt voor de feedback.

Ik ga het uitzoeken. Geen idee of er geribbelde delen in zitten bij onze leidingen. Ik heb het helaas ook niet kunnen controleren omdat ze tijdens mijn vakantie in het buitenland de buizen hebben aangelegd waardoor ik de aanleg van de buizen helaas niet heb gezien.

• RickvLogchem
  • Laatst online: 22-11-2017
Ga volgende week twee kabeltjes door de muur trekken van ca. 20m per stuk. Is onderstaande kabel van goede kwaliteit?

https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

Alvast bij voorbaat dank!

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:49
quote:
Techneut schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:38:
@SuperKris,
Je antwoordt "nee" met de toevoeging dat deze heel gangbaar is op de terechte opmerking dat AWG26 dunner is dan de eerder genoemde AWG23. Dat kun je gewoon niet ontkennen, maar dat doe je zoals het er staat wel.
Maar mogelijk was dat niet de bedoeling?

Dat heel gangbaar mag best waar zijn als de kabel verder van goede kwaliteit is, maar dat dunner is gewoon honderd procent waar en niet een heel klein beetje ook. Je kan het, mocht je dit niet weten, als je wilt zelf zien als je op Google even kijkt met de zoekterm AWG. Je krijgt dan een tabel met alle parameters van alle maten.
Die gangbaarheid is dan ook zeker wel waar, maar voor aanmerkelijk kortere maximale afstanden. Beetje verwarrend om dat er niet bij te vermelden.

Edit:
N.a.v. het overige deel van je bericht, het is beslist niet waar dat soepele kabel niet geschikt zou zijn voor lange afstanden. Het enige wat daarbij speelt is dat soepele kabel geschikt is er om stekkertjes op te zetten en dat kabels met massieve aders meer bedoeld zijn voor patchpaneeltjes of contactdozen. Maar dat heeft niets met lange of korte afstanden te maken, de elektrische eigenschappen van de twee zijn gelijk.
Late Reactie:

Ik was niet 100% in mijn vorige post. Voor patchkabels (soepele kabel) is het heel gangbaar dat afgeschermde kabel AWG 26 zijn. AWG23 voor afgeschermde (vooral S/FTP) is bijzonder ongebruikelijk.

Wat betreft het niet geschikt zijn van soepele kabel voor langere afstanden zit er natuurlijk best een nuance in. Pak een 30M "patchkabel" en hang die tussen 2 apparaten, en de kans is >99% dat het prima werkt op volle snelheid. Dit is echter wel degelijk buiten specificatie. Voor een ethernet verbinging met cat kabel kan je een maximale link van 100m maken, waarvan maximaal 2x5m soepele kabel. Dat langere lengtes spoepele kabel toch veel wordt toegepast is niet gek, want het is in veel situaties wel zo makkelijk.

De performance kan echter lager zijn omdat je buiten specificatie werkt. Daarnaast is soepele kabel gewoon minder geschikt voor permanente bekabeling en kan het minder goed op de IDC connectoren worden afgemonteerd die bij patchpanelen en WCD's worden gebruikt.

In andere woorden, soepele kabel (patchkabel) in ongeschikt voor deze toepassing. Natuurlijk werkt het prima in veel gevallen maar het is gewoon niet handig.

• chronoz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23-11-2017
Wat zou de betere kabel van deze 2 zijn?

https://www.amazon.de/gp/product/B00679CYCU
https://www.amazon.de/gp/product/B00VC06NEE

Ik neig naar de CAT6 i.p.v. CAT6a, aangezien mijn huis niet zo groot is en er AWG in de titel staat. Ik zou wel graag 10gbit kunnen halen.
Per ongeluk dubbel gepost, kan verwijderd worden.

Techneut wijzigde deze reactie 06-07-2017 19:17 (96%)

quote:
SuperKris schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:07:
[...]

Late Reactie:

Ik was niet 100% in mijn vorige post. Voor patchkabels (soepele kabel) is het heel gangbaar dat afgeschermde kabel AWG 26 zijn. AWG23 voor afgeschermde (vooral S/FTP) is bijzonder ongebruikelijk.

Wat betreft het niet geschikt zijn van soepele kabel voor langere afstanden zit er natuurlijk best een nuance in. Pak een 30M "patchkabel" en hang die tussen 2 apparaten, en de kans is >99% dat het prima werkt op volle snelheid. Dit is echter wel degelijk buiten specificatie. Voor een ethernet verbinging met cat kabel kan je een maximale link van 100m maken, waarvan maximaal 2x5m soepele kabel. Dat langere lengtes spoepele kabel toch veel wordt toegepast is niet gek, want het is in veel situaties wel zo makkelijk.

De performance kan echter lager zijn omdat je buiten specificatie werkt. Daarnaast is soepele kabel gewoon minder geschikt voor permanente bekabeling en kan het minder goed op de IDC connectoren worden afgemonteerd die bij patchpanelen en WCD's worden gebruikt.

In andere woorden, soepele kabel (patchkabel) in ongeschikt voor deze toepassing. Natuurlijk werkt het prima in veel gevallen maar het is gewoon niet handig.
Zoals je het nu verwoordt is het een heel ander verhaal. In je oorspronkelijke bericht wekte je namelijk de indruk dat je van mening was dat soepele kabel sowieso minder geschikt zou zijn voor langere afstanden. Met andere woorden dat de elektrische eigenschappen die kabel minder geschikt zouden maken. En dat is natuurlijk beslist niet het geval. Beetje elkaar niet goed begrepen dus. De elektrische eigenschappen van beide soorten kabels zijn namelijk helemaal eender. De performance waar je het over hebt betreffen dan ook inderdaad de verbindingsmiddelen, stekkertjes versus contactdoos of patchpaneeltje.
Maar niets verplicht je tot het gebruik van een patchpaneel. Een lange soepele kabel met stekkertjes is als zodanig helemaal niets op tegen, afgezien van het feit dat kabel met massieve kern met de bijbehorende verbindingsmiddelen om praktische reden vaak geschikter is. Maar dat is dan ook echt alles.

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 16-01 08:40
quote:
Techneut schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:06:
[...]
De elektrische eigenschappen van beide soorten kabels zijn namelijk helemaal eender.
Dat is niet helemaal waar. Een voorbeeld: een soepele kabel heeft meer last van het skin-effect dan een stijve kabel.
quote:
Techneut schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:06:
[...]
Maar niets verplicht je tot het gebruik van een patchpaneel. Een lange soepele kabel met stekkertjes is als zodanig helemaal niets op tegen, afgezien van het feit dat kabel met massieve kern met de bijbehorende verbindingsmiddelen om praktische reden vaak geschikter is. Maar dat is dan ook echt alles.
Niets op tegen, zo lang de stekker er goed op gezet wordt. En dat is meestal niet het geval. Het begint al met het soort stekker: vele mensen weten niet dat je andere stekkers nodig hebt voor soepele kabel dan voor stijve kabel. Dan moet de stekker er nog goed op gezet worden en met een goede tang gecrimpt. Velen gaan er van uit dat de kabel goed afgemonteerd is als alle draadjes contact geven, maar er komt wel meer bij kijken.
Deze problemen heb je niet met een patchpanel.
Je vergist je, als het skin-effect een rol zou spelen, dan is het precies andersom. Echter in de praktijk speelt volgens mij het skin-effect hier nauwelijks een rol. Komt nog wat meer bij te kijken, maar dat is nu even niet relevant.

Wat het tweede deel betreft "Dan moet de stekker er nog goed op gezet worden".
Ja dat is zo logisch als het maar kan, we gaan uit van voldoende vaardigheden. Die zijn met patchpanelen trouwens ook beslist nodig. En zo vreeslijk moeilijk is het nou ook weer niet, mits je geen twee linker handen hebt. Gewoon goed gereedschap, zorgvuldig werken en vooral niet te gehaast, neem de tijd!
Ik vind de uitspraak "En dat is meestal niet het geval" nogal gewaagd. Het komt niet overeen met mijn ervaringen en waarnemingen.

Techneut wijzigde deze reactie 06-07-2017 21:18 (35%)

• mathias82
Je hebt gelijk, moest omgekeerd zijn, maar het speelt wel een rol (zie https://books.google.be/b...PA462#v=onepage&q&f=false)

Stekker erop zetten is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ga je controleren of hij er goed op zit? Niet iedereen heeft een fluke tester van 1000§. Met een patch panel kan veel minder mis gaan.

Met mijn "meestal" uitspraak doelde ik op doe-het-zelvers (wat de meeste forumgangers hier uiteindelijk zijn). Zoals reeds gezegd beseffen de meesten niet dat er verschillende soorten stekkers zijn, weten niet hoe de afscherming moet aangesloten worden, gebruiken goedkope krimptangen enz... Ik heb al vaak meegemaakt dat een netwerkverbinding niet goed werkt (dropouts, trage snelheid...) terwijl alle 8 draadjes wel doorgeven. Als ik er dan nieuwe stekkers opzet is het ineens opgelost. En dat is niet allen bij doe-het-zelvers...

mathias82 wijzigde deze reactie 06-07-2017 21:15 (43%)

Het komische hiervan is dat als het skin-effect toch een (beduidende) rol zou spelen, het juist een pleidooi zou zijn voor soepele kabel voor lange afstanden :).
De vraag blijft echter hoe groot de invloed in werkelijkheid is.

Techneut wijzigde deze reactie 06-07-2017 21:46 (4%)

Het skin-effect speelt pas bij veel hogere frequenties een rol. Niet bij die paar-100 MHz van een netwerk.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mathias82
quote:
TD-er schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:44:
Het skin-effect speelt pas bij veel hogere frequenties een rol. Niet bij die paar-100 MHz van een netwerk.
Goed onderbouwd...

Natuurlijk speelt het skin effect een rol bij 100Mhz. Neem nu een 24AWG UTP kabel, dit komt overeen met een diameter van 0.5mm. Indringdiepte op 100Mhz is 6.5μm, het signaal beweegt zich dus voort langs de rand van de draad.

Skin effect bestaat bij alle frequenties. Het speelt zelfs een rol bij 50Hz, daarom dat hoogspanningsleidingen soms hol zijn. Bereken het anders zelf eens op http://chemandy.com/calculators/skin-effect-calculator.htm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:34
Discussie die nergens over gaat.
Als de kabel gespecificeerd is voor bepaalt gebruik dan maakt het niet uit of er wel of geen skineffect optreed.
Een CAT 6 kabel kan 1 Gb aan of hij nu soepel of stug is.

Wat wel van belang is en al vele malen aangehaald hier dat het lastig is connectoren goed aan te knijpen en dat connectoren in principe alleen geschikt zijn voor soepele kabel.
Dit ondanks het feit dat er connectoren voor stugge kabel verkocht wordt, maar dat is een lapmiddel.

Zelf connectoren aan kabels knijpen is gewoon niet aan te raden, gaat veel mis mee en vertonen na een tijdje vaak problemen die dan weer heel moeilijk te traceren zijn.

Het best advies is dan ook monteer stugge kabel die je vast aanlegt gewoon in een doos of patchpanel af en gebruik kant en klaar machinaal gemaakte patchkabels die een fatsoenlijke trekontlasting hebben.
quote:
mathias82 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 22:09:
[...]

Goed onderbouwd...

Natuurlijk speelt het skin effect een rol bij 100Mhz. Neem nu een 24AWG UTP kabel, dit komt overeen met een diameter van 0.5mm. Indringdiepte op 100Mhz is 6.5μm, het signaal beweegt zich dus voort langs de rand van de draad.

Skin effect bestaat bij alle frequenties. Het speelt zelfs een rol bij 50Hz, daarom dat hoogspanningsleidingen soms hol zijn. Bereken het anders zelf eens op http://chemandy.com/calculators/skin-effect-calculator.htm
Hier honderd procent offtopic, ik hoop dat dit antwoord wordt toegestaan.
Dat laatste is een klok-en-klepelverhaal. Met bovengrondse hoogspanningsleidingen is dat nooit het geval. Die bevatten altijd een stalen kern. Anders zouden ze alleen al door hun gewicht meteen bezwijken. Verder is bij 50Hz de invloed van het skin-effect, hoewel theoretisch aanwezig gewoon verwaarloosbaar. Elke aandacht daarvoor, behoudens het feit dat het aardig is om eens onder de aandacht te brengen, in de praktijk totaal overbodig. Hooguit, als je er dan toch over door wil gaan, heeft zo'n stalen kern een bijkomend positief effect aangaande dat skin-effect. Maar nogmaals, het is bijzaak.

Ondergrondse hoogspanningskabels zijn inderdaad vaak hol. Maar dat heeft een heel andere achtergrond, namelijk koeling. Men spreekt daar van oliedrukkabels. Even zoeken op het internet als je nieuwsgierig hier naar bent.

Kleine aanvulling:
In de radiotechniek met hoge frequenties is doorgaans om het skin-effect tegen te gaan het gebruik van gewone litzedraad, waar de afzonderlijke draadjes ongeÔsoleerd tegen elkaar liggen, niet voldoende. Met name niet voor hf-spoeltjes. De gewone soepele draad gedraagt zich wat dit betreft nauwelijks anders dan massieve draad. In deze techniek zijn al die (bovendien ragdunne) draadjes van litzedraad afzonderlijk van elkaar geÔsoleerd. Pas dan bereik je echt het gewenste resultaat.

Techneut wijzigde deze reactie 08-07-2017 18:08 (14%)

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 21:43
quote:
Techneut schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:17:
Met bovengrondse hoogspanningsleidingen is dat nooit het geval. Die bevatten altijd een stalen kern. Anders zouden ze alleen al door hun gewicht meteen bezwijken.
Dat klopte een jaar of 30 geleden, maar sindsdien echt niet meer. Er worden tegenwoordig ook vaak geleiders gebruikt die geheel uit een aluminium legering bestaan. En voor speciale toepassingen ook geleiders met bijvoorbeeld koolstof vezel.
quote:
Ondergrondse hoogspanningskabels zijn inderdaad vaak hol. Maar dat heeft een heel andere achtergrond, namelijk koeling. Men spreekt daar van oliedrukkabels. Even zoeken op het internet als je nieuwsgierig hier naar bent.
Ook dat is enigszins achterhaalde techniek. Om de oliedruk op peil te houden met er jaarlijks een hoop olie bij (die dus ook weer ergens de bodem in verdwijnt). Niet echt van deze tijd.
Moderne hoogspanningskabels zijn nog maar zelden hol. Als koeling nodig is, worden ze meestal in een gesloten buis gelegd, waar je al dan niet geforceerd water doorheen pompt.
Okť mauricej je hebt gewoon gelijk. De voorbeelden die ik noemde waren dan ook niet zo zeer op dat onderwerp gericht, maar waren slechts zijdelings bedoeld als antwoord op een foute veronderstelling.
Namelijk dat holle geleiders zouden worden toegepast om de invloed van het skin-effect te verminderen. Dat heeft er natuurlijk niets mee te maken. Ik gaf alleen maar aan dat waar het toch nog wordt gesignaleerd het deze achtergronden heeft of kan hebben.

• Xesxen
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-01 16:37
Ik ben aan het kijken voor een 100M CAT7 kabel en kwam op het volgende uit:
https://www.amazon.de/BIG...zwerkdosen/dp/B005Q0SVW8/

Gezien dit volledig koperen kabels zouden moeten zijn welke op 1000 MHz zouden kunnen functioneren lijkt mij dit een goede kabel, echter de prijs lijkt mij iets aan de lage kant. Zie ik iets over het hoofd, of is de kabel conform specs?

Rare vogel in spe

• mathias82
quote:
Techneut schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 21:48:
Namelijk dat holle geleiders zouden worden toegepast om de invloed van het skin-effect te verminderen. Dat heeft er natuurlijk niets mee te maken.
Dat heb ik ook nooit beweerd en zou inderdaad onzin zijn. Ik wou enkel aangeven dat deze geleiders soms hol zijn (of een stalen of koolvezel kern hebben) omdat in het midden van de geleider bijna geen stroom loopt door het skin-effect, niet dat een holle kern het skin effect zou verminderen.
Als je mij niet gelooft kijk dan eens op wikipedia (Wikipedia: Skin effect):
- It (skin effect) is also important at mains frequencies (50–60 Hz) in AC electrical power transmission and distribution systems.
- The 3-wire bundles in this power transmission installation act as a single conductor. A single wire using the same amount of metal per kilometer would have higher losses due to the skin effect.
Beweren dat het skin effect enkel belangrijk is bij hoge frequenties is dus niet juist.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GkkeGerrit
  • Niet online
Om op de eerste etage van ons huis een router neer te kunnen zetten, wil ik een ethernetkabel door een voormalig coax-leiding trekken. Deze afstand is relatief kort, de kabel hoeft maximaal 15 meter lang te zijn. Daarom ben ik op zoek naar een ethernet kabel van goede kwaliteit, die per meter te koop is. Ik dacht zelf aan een Cat6a kabel, zodat de kabel de komende 30 jaar niet vervangen hoeft te worden en het geringe prijsverschil.

Zelf heb ik deze kabel gevonden van Belden, vooral omdat deze per meter te bestellen is. Heeft iemand een betere suggestie?

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:06
Op zich goede kabel, alleen is FTP een beetje overkil in een huis situatie. En deze is een outdoor variant. (UV bestendig). Ook niet nodig al je in een buis gaat doen.

Ik heb deze gebruikt om buiten IP camera's aan te sluiten. Werkt goed.

haik01 wijzigde deze reactie 31-07-2017 11:09 (18%)

• GkkeGerrit
  • Niet online
@haik01 Bedankt voor je reactie. FTP en outdoor variant is inderdaad een beetje overkill. Ik kan echter geen variant vinden zonder deze eigenschappen, die per meter te bestellen is. Of weet jij wel waar dat te koop is?

• haik01

• GkkeGerrit
  • Niet online
@haik01 Bedankt voor je advies. Waar ik nog benieuwd naar ben is: kan het kwaad om een buitenkabel voor binnen te gebruiken, of krijg je die niet door de leidingen heen getrokken?
Ik vraag dit om dat ik 25 cent per meter weinig verschil vind, en voor dat prijsverschil liever Cat. 6a heb.

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:49
quote:
Xesxen schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:04:
Ik ben aan het kijken voor een 100M CAT7 kabel en kwam op het volgende uit:
https://www.amazon.de/BIG...zwerkdosen/dp/B005Q0SVW8/

Gezien dit volledig koperen kabels zouden moeten zijn welke op 1000 MHz zouden kunnen functioneren lijkt mij dit een goede kabel, echter de prijs lijkt mij iets aan de lage kant. Zie ik iets over het hoofd, of is de kabel conform specs?
Kan er niets aan af doen... Op specs gezien is dit een erg goede kabel voor de prijs. Het is alleen even afwachten of deze de claims waar maakt. Goed gevonden!

Overigens is Cat7 natuurlijk complete overkill, en is zou je kunnen betwisten dat het geen echte (bruikbare) standaard is, maar het kan zeker geen kwaad.

• haik01
Nee, geen verschil voor de performance. De buitenvariant is vaak gladder vanwege de coating tegen UV licht.

Maar gebruik altijd speciaal glijmiddel voor kabels. Deze is op waterbasis, en is niet schadelijk voor de kabel, maar ook niet voor je handen.

Deze dus:

https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:29

Exigence

dnkroz

Tip voor de liefhebber die CAT7 nodig heeft/wil: https://www.utp-kabel.nl/...-500m-100-koper-lsoh.html

Een onwaarschijnlijk lage prijs (§ 0,34 per meter). Maat van mij heeft nu zo'n rol thuis liggen en het is toch echt een Belden CAT7 kabel, 100% koper.

• Neal
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-01 15:22
quote:
Exigence schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:27:
Tip voor de liefhebber die CAT7 nodig heeft/wil: https://www.utp-kabel.nl/...-500m-100-koper-lsoh.html

Een onwaarschijnlijk lage prijs (§ 0,34 per meter). Maat van mij heeft nu zo'n rol thuis liggen en het is toch echt een Belden CAT7 kabel, 100% koper.
Bijzonder dat de CAT7 kabel meer dan de helft goedkoper is dan de cat6a: https://www.utp-kabel.nl/cat6a-kabels/cat6a-belden-kabels/

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:29

Exigence

dnkroz

quote:
Neal schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:34:
[...]

Bijzonder dat de CAT7 kabel meer dan de helft goedkoper is dan de cat6a: https://www.utp-kabel.nl/cat6a-kabels/cat6a-belden-kabels/
Ja, zoals ik al zei is het een onwaarschijnlijk lage prijs. Geen idee hoe dat kan? Of dat het een fout is?

• haik01
Kijk eerst op de site van Belden waar dit model kabel geschikt voor is. Dit is Belden 1885ENH.

Bij Conrad is deze per meter te koop (VEEL TE DUUR).
https://www.conrad.nl/nl/...ijs-per-meter-604543.html

En pas over 6 weken te leveren.

En deze is F STP. Dus vet overkil voor huis gebruik.

Deze is goedkoper, ook bij Conrad:

https://www.conrad.nl/nl/...nje-per-meter-713270.html

Hier ook te koop:

https://www.netwerkwinkel...-03898PE-MTR-p_29981.html

• EJ_V
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 06-12-2017
Hallo,

In onze nieuwe woning wil ik een netwerkkabel naar zolder trekken. Ben niet van plan om dit in te gaan bouwen, wil daarom een soepele kabel trekken die ik dan direct in een pc en/of router kan stoppen. Daarnaast wil ik op de begane grond ook nog wat kabels trekken, totaal verwacht ik ongeveer 50m nodig te hebben.

Wil het liefst een CAT6(A) kabel. Heb nog nooit RJ45 connectors gemonteerd of een kabel getrokken.
Zijn onderstaande items een goede keus voor dit project?

Kabel:
https://www.utp-kabel.nl/...epel-grijs-100-koper.html

RJ45 connectoren: (wil ook nog wat kabel in woonkamer trekken)
https://www.utp-kabel.nl/...ctor-rj45-unshielded.html
Bescherming kabel:
https://www.utp-kabel.nl/tule-grijs-rj45.html

Gereedschap:
https://www.utp-kabel.nl/...ang-metaal-voor-rj45.html

Tips of beter aanbiedingen zijn welkom.

Bij voorbaat dank!

EJ_V wijzigde deze reactie 24-08-2017 21:45 (0%)
Reden: foute link

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-01 14:20

The Wizard

Moderator Mobile
Niet zelf gaan knijpen, gewoon een patchpaneel ophangen: https://netwerkproducten....en-muurpanelen-c-567.html, heb je in veel soorten en smaken.

En op zolder ( of waar dan ook) een muurdoos gebruiken: https://netwerkproducten....andcontactdozen-c-20.html

Je hebt alleen een LSA punch down tool nodig, maar die kost maar een paar euro. https://netwerkproducten....punch-down-tool-c-75.html

5490 kWp, 3 subsystemen (15x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• HMaster_II
  • Laatst online: 21:00
En gebruik gťťn soepele kabel voor de patchpanel->muurdoos verbindingen. Gebruik de stugge variant.

• EJ_V
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 06-12-2017
Bedankt voor de tips.

De stugge kabel moet direct naar mijn router (in de woonkamer), niet naar een punt in de meterkast (ik kan vanuit meterkast niet direct naar zolder). Op de stugge kabel moet dan alsnog een rj45 connector worden geknepen toch? Is een stugge kabel dan wel de beste optie, aangezien ik ook enkele haakse bochten moet maken om het netjes weg te werken?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
quote:
EJ_V schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:55:
Bedankt voor de tips.

De stugge kabel moet direct naar mijn router (in de woonkamer), niet naar een punt in de meterkast (ik kan vanuit meterkast niet direct naar zolder). Op de stugge kabel moet dan alsnog een rj45 connector worden geknepen toch? Is een stugge kabel dan wel de beste optie, aangezien ik ook enkele haakse bochten moet maken om het netjes weg te werken?
Gewoon een doosje plaatsen, is de netste oplossing, en ook gemakkelijker af te werken.

• chronoz
Zijn er eigenlijk redelijke UTP-kabel testers/

Ik heb wel zo'n ding:

Dat was handig bij het zelf maken van mijn kabels, maar niet echt bij het testen van de performance. Deze dingen verkopen ze voor 2 euro op Gearbest uit China.

Ik wil ook best wel 100 euro betalen. Ik zou graag mijn netwerkdraden thuis even goed willen testen en eventueel een paar nieuwe kopen.

• DeerDitch
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 10-01 09:49
quote:
chronoz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 00:45:

Ik wil ook best wel 100 euro betalen. Ik zou graag mijn netwerkdraden thuis even goed willen testen en eventueel een paar nieuwe kopen.
Hangt ervan af wat je wilt testen? Snelheid?

2 computers in je netwerk hangen en kijken hoe lang het duurt om een DVD te kopieren.

Wil je iets anders testen aan je kabels, dan kom je volgens mij al in apparatuur terecht die > §2500 kost.
Maar daar weet ik voor de rest niks van, zou makkelijk > §10.000 kunnen zijn

Iedereen is de eerste paar jaar van zijn leven atheÔst!! Helaas kunnen sommige ouders dit niet hebben...

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

2 PCs en iperf gebruiken :)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
quote:
chronoz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 00:45:
Zijn er eigenlijk redelijke UTP-kabel testers/

Ik heb wel zo'n ding:
[afbeelding]

Dat was handig bij het zelf maken van mijn kabels, maar niet echt bij het testen van de performance. Deze dingen verkopen ze voor 2 euro op Gearbest uit China.

Heb ook al jaren zo'n ding, dan weet je in ieder geval dat je goed gepatched hebt :P.

• chronoz
quote:
Ja, lijkt me inderdaad wel een goede. :)
Stevig belasten met Iperf, en daarnaast ook het uitlezen van eventuele errors op de netwerk interface.

https://www.raymond.cc/bl...rk-lan-connection-status/

Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned **the users** to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!

• Annuk
Volgens 1 van m'n vrienden die heeft een "pocketethernet" (https://pockethernet.com/), die heeft ie van z'n baas gekregen en altijd bij hem, omdat die wat makkelijker te hanteren is (en stukken goedkoper) dan de Fluke testers die ze hebben liggen.

Deze geeft o.a. ook de linkspeed e.d. weer ;)

• RexManning
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13-01 17:52
Binnenkort mag ik mijn (grote) nieuwbouwhuis bekabelen.

Als ik naar de Draka selectiehulp kijk, dan lijkt me dat kiezen voor Draka UC Home S/FTP - 5,8mm = ongeveer §100/100m een prima keuze is. Tikt al hun boxjes aan en is ook nog eens erg smal, smaller dan cat6a of 6 dan ik elders tegen kom.

Dan denk ik: daar kunnen er wel twee van door een (helaas) gewone smalle loze leiding.

Mis ik dan iets? Is het dan toevallig toch een stuggere kabel dan een bredere cat6 en toch moeilijker te trekken?
Die kleine diameter gaat ten koste van de koper dikte, die is blijkbaar AWG26. Dat is behoorlijk dun.
Hoe lang gaat de kabel worden? Moet er PoE overheen? Waarom niet kiezen voor Cat5e, die is nog dunner en tegelijk meer koper, ten koste van de afscherming.

• RexManning
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13-01 17:52
Ah kijk, die had ik niet gezien; AWG26, dank. Dan nog maar even verder zoeken, ik wil wel minstens 6a er in hebben.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Heb het topic doorgescand, maar kon niet direct een aanrader vinden.
Iemand nog een goede tip voor cat6 solid bekabeling full copper? Wil het leggen tussen 2 patchpanelen.

• GreNade
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:48

GreNade

Zeg maar Wouter

quote:
Wolly schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:39:
Iemand nog een goede tip voor cat6 solid bekabeling full copper? Wil het leggen tussen 2 patchpanelen.
Konig kabel in doos op bol.com is niet duur en is volledig koper.

• Annuk
quote:
Wolly schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:39:
Cat6 of Cat6a?
Als je Cat6 wilt hebben kijk eens HIER verkrijgbaar per meter/doos van 100m/doos van 305m.
Tot dusverre wat ik weet het goedkoopste adres van/voor deze kabel :)
Ze leveren jammer genoeg nog steeds geen Cat6a :(

@RexManning als je genoegen neemt met Cat6 is bovenstaande kabel ook een aanrader voor jou, zonder al te veel moeite prima 2 stuks te trekken door een 5/8" (16mm) buis :)
Zitten er veel bochten in bestel dan evt. even 1 of meerdere tubes/spuitbussen kabelglijmiddel mee

• Mr50.50
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:06
Beste tweakers,

Nu het tijd is voor de laatste klusjes in mijn nieuwbouwhuis, is de tijd gekomen om kabels te trekken. Ik heb de laatste 20 pagina`s van dit topic al doorgespit maar kan geen eenduidig antwoord vinden voor mijn vraag.

Mijn vraag is als volgt:
Wanneer ik een coax en utp door een enkele loze leiding wil trekken. Zorgt een combinatie van Coax (Hirschmann koka 9 ECA) icm cat6 van Belden (https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html) voor een storingsvrij signaal op beide kabels? Of kan ik beter voor een ftp kabel kiezen? (Zoja welke?)

• mauricej
Ja hoor, FTP is niet nodig.

• Mr50.50
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:06
quote:
Dan ga ik utp bestellen. Bedankt voor de vlotte hulp :)

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Hier in het topic wordt de Belden CAT6 kabel regelmatig aangeraden omdat cat6a/7 in principe overkill is voor lengtes onder 40m, zelfs bij 10gbit.

In de toekomst wil ik eventueel 10gbit kunnen gebruiken en heb dit CAT6a patch paneeltje gevonden en dit kan je makkelijk met een punch down tool aansluiten. Is deze Belden kabel geschikt voor dit LSA paneeltje? Of moet ik dan op zoek naar een meer stugge kabel? Ik heb een voorkeur voor een wat meer flexibele kabel omdat ik een paar keer strak de hoek om moet met de kabel.

Ik heb ook Belden 10GXE00 gevonden, maar die kom ik alleen maar per meter of meteen per 500m tegen, terwijl ik 100 nodig heb. Is dat toch een betere keuze?

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

quote:
wian schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:58:
Is deze Belden kabel geschikt voor dit LSA paneeltje?
Ja, want elke ader heeft een massieve kern (hoewel dit specifieke patchpanel ook met stranded kabel overweg kan, is het de vraag of je wcd dat ook kan).

GlowMouse wijzigde deze reactie 10-10-2017 22:27 (21%)

jij ook?

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Bedankt, Belden CAT6 is dus prima in mijn geval.

Ik ga straks van dit patchpaneeltje in de meterkast naar twee CAT6a wandcontactdoosjes op zolder. Met het oog op evt. 10gbit, maakt het dan uit of ik er op zolder nog een patchpaneel tussenzet?

• daanb14
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09-01 19:32

daanb14

You don't touch my Ryzen!

Ik heb hier thuis alle bekabeling vervangen door Draka UC900 HS23 CAT7. Dit op basis van de goede reviews van deze kabel bij Amazon. Wat is jullie ervaring met deze kabel?

• korna
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23:25
Vraagje, de Belden 7965E die bij sandervunderink wordt aangeboden lijkt niet te voldoen aan de EN50173/NEN8012 (ivm de CPR brandclassificatie). Weet iemand of deze norm een eis is voor nieuwbouw? Ook ivm woonverzekeringen enzo.

Deze voldoet overigens wel, aldus de website BEL-7965ENH-100

korna wijzigde deze reactie 19-10-2017 16:36 (38%)

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

• Tammesp
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 16-01 09:44

Tammesp

Next is now

quote:
korna schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:35:
Vraagje, de Belden 7965E die bij sandervunderink wordt aangeboden lijkt niet te voldoen aan de EN50173/NEN8012 (ivm de CPR brandclassificatie). Weet iemand of deze norm een eis is voor nieuwbouw? Ook ivm woonverzekeringen enzo.

Deze voldoet overigens wel, aldus de website BEL-7965ENH-100
Deze UTP kabel voldoet aan de EN norm:

https://www.netwerkkabel....-stug-305m-100-koper.html

Wellicht is het iets. Staat voor de rest geen merk bij, dus weet ook niet wie de fabrikant is.

Samsung Galaxy S7 - Samsung Tab S2 - LG Urbane - Lenovo Yoga 710

• DutcherGames
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 11-12-2017
Hallo hier schrik ik toch wel van.

Nu was ik aan het kijken om een netwerkkabel door het huis te trekken en nu vroeg ik me af. Is dit een goede kabel? https://www.netwerkkabel.eu/cat5e-30m-rood-utp-kabel.html

Bij voorbaat dank!

• Annuk
quote:
DutcherGames schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:39:
Hallo hier schrik ik toch wel van.

Nu was ik aan het kijken om een netwerkkabel door het huis te trekken en nu vroeg ik me af. Is dit een goede kabel? https://www.netwerkkabel.eu/cat5e-30m-rood-utp-kabel.html

Bij voorbaat dank!
NEE dit is geen goede kabel.

Als je even aan de rechterkant kijkt onder specificaties staat er achter het kopje Aders: CCA, dit wil je dus absoluut NIET.
Je wilt aders die CU (koper) zijn.

Tevens is dit geen solid kabel maar stranded, en in principe niet gewenst/gepast om door buizen heen te trekken om punten in de muur aan te sluiten.

• Kabeltand
  • Laatst online: 27-11-2017
Analysis paralysis hier. Uren gezocht en gelezen. Denk dat cat 6a sftp zowat ideaal is.

Heeft iemand ervaringen met Schrack?

Ik zat deze serieus te bekijken. Een klein beetje overkill, maar 't zal dan voor lang zijn.

https://www.schrack.be/sh...AP2P4233A&cat=Shop_Global
@Kabeltand Je hebt vrijwel nooit FTP-kabel nodig.
Tevens is FTP kabel vaak ook een stuk lastiger te monteren en te leggen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• DutcherGames
quote:
Annuk schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:25:
[...]

NEE dit is geen goede kabel.

Als je even aan de rechterkant kijkt onder specificaties staat er achter het kopje Aders: CCA, dit wil je dus absoluut NIET.
Je wilt aders die CU (koper) zijn.

Tevens is dit geen solid kabel maar stranded, en in principe niet gewenst/gepast om door buizen heen te trekken om punten in de muur aan te sluiten.
Oke bedankt voor de tips dus dit zou een goede kabel zijn? https://netwerkproducten....-per-meter-p-4126200.html

• Annuk
quote:
Ja deze kabel zo te zien wel.
Hoeveel meter ben je nodig?
En let erop dat je deze wel aan beide zijden afwerkt met OF keystone OF muurdoosje oid.
Geef als je wilt eens een omschrijving oid wat je bedoeling is en je verwachte lengte die je nodig bent (lengte mag je enkelvoudig geven).

Als ik je een klein lijstje zou mogen geven:
Muurdoosjes opbouw 2x
Solide kabel aantal meters die je verwacht (2x zodat je dubbele aansluiting kunt maken)
Minstens 2 patchkabels (een "ingaande" in meterkast en een "uitgaande" bij je apparaten)

• DutcherGames
quote:
Annuk schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:43:
[...]

Ja deze kabel zo te zien wel.
Hoeveel meter ben je nodig?
En let erop dat je deze wel aan beide zijden afwerkt met OF keystone OF muurdoosje oid.
Geef als je wilt eens een omschrijving oid wat je bedoeling is en je verwachte lengte die je nodig bent (lengte mag je enkelvoudig geven).

Als ik je een klein lijstje zou mogen geven:
Muurdoosjes opbouw 2x
Solide kabel aantal meters die je verwacht (2x zodat je dubbele aansluiting kunt maken)
Minstens 2 patchkabels (een "ingaande" in meterkast en een "uitgaande" bij je apparaten)
Ik heb zo'n 2x15 dus inderdaad 30 meter nodig. Aan de ene kant maak ik dan een RJ45 connector die direct de router in gaat, kan dat? en aan de andere kant een muurdoos ik had deze gevonden (https://netwerkproducten....utp-inbouw-p-3428000.html) omdat ik hem wil inbouwen.

• Annuk
quote:
DutcherGames schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:47:
[...]

Ik heb zo'n 2x15 dus inderdaad 30 meter nodig. Aan de ene kant maak ik dan een keystone die direct de router in gaat, kan dat? en aan de andere kant een muurdoos ik had deze gevonden (https://netwerkproducten....utp-inbouw-p-3428000.html) omdat ik hem wil inbouwen.
Zijn in principe dezelfde als die ik linkte, enige verschil is dat bij die ik linkte een opbouw randje zit ;)

Voor keystone's kan je deze gebruiken:
https://netwerkproducten....jack-cat5e-p-4182800.html

Maar als je "netjes" wilt doen kan je zo'n opbouw doosje plaatsen, die kan je namelijk mooi vast zetten op de wand in de meterkast.

Tussen router en keystone (of muurdoosje) moet je dus 1 of 2 patchkabels hebben en natuurlijk aan de kant in je woonkamer ook hetzelfde aantal (en let even op de lengte's, wil nog wel snel eens te kort zijn).

Weet niet wat voor schakelmateriaal je in je woonkamer hebt maar anders is het misschien mooier om daarbij passend materiaal te nemen.

• DutcherGames
quote:
Annuk schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:52:
[...]

Zijn in principe dezelfde als die ik linkte, enige verschil is dat bij die ik linkte een opbouw randje zit ;)

Voor keystone's kan je deze gebruiken:
https://netwerkproducten....jack-cat5e-p-4182800.html

Maar als je "netjes" wilt doen kan je zo'n opbouw doosje plaatsen, die kan je namelijk mooi vast zetten op de wand in de meterkast.

Tussen router en keystone (of muurdoosje) moet je dus 1 of 2 patchkabels hebben en natuurlijk aan de kant in je woonkamer ook hetzelfde aantal (en let even op de lengte's, wil nog wel snel eens te kort zijn).

Weet niet wat voor schakelmateriaal je in je woonkamer hebt maar anders is het misschien mooier om daarbij passend materiaal te nemen.
Dus als ik een opbouwdoosje in de meterkast maak met 2 kabeltjes van bijvoorbeeld een meter naar de router is dat goed? Rechtstreeks vanaf een inbouwkast (boven in de slaapkamer) met een RJ45 connector de router in is geen goed plan?

Want dan maak ik gewoon wat je inderdaad zegt netjes een opbouwdoosje in de meterkast met richting de router 2x1 meter kabels en naar de inbouwdoos 2x15meter en dan boven vanuit de inbouwdoos 2x5 meter naar de apparaten.

• Annuk
quote:
DutcherGames schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:56:
[...]

Dus als ik een opbouwdoosje in de meterkast maak met 2 kabeltjes van bijvoorbeeld een meter naar de router is dat goed? Rechtstreeks vanaf een inbouwkast (boven in de slaapkamer) met een RJ45 connector de router in is geen goed plan?
Beste van niet, meeste RJ45-pluggen zijn niet geschikt voor stugge kabel, daar gaan de meeste mensen de fout mee in, ze bestaan dus wel maar zijn iets dunner gezaaid.
Tevens kan je als je er vaste RJ45-pluggen aan maakt minder makkelijk iets switchen/variŽren naar mijn mening ;)

Daarbij is solide kabel niet bedoelt om veelvuldig te bewegen, dan breken de aders sneller, in tegenstelling tot patchkabels die uit soepele aders bestaan.
quote:
Want dan maak ik gewoon wat je inderdaad zegt netjes een opbouwdoosje in de meterkast met richting de router 2x1 meter kabels en naar de inbouwdoos 2x15meter en dan boven vanuit de inbouwdoos 2x5 meter naar de apparaten.
Dit zou ik dus inderdaad doen :)
Bestel 2x opbouw doosje (of 1x opbouw 1x inbouw, zijn zoals ik het zei al dezelfde m.u.v. het opbouwrandje), je 30m kabel (neem deze aub heel ruim, dus als je nu verwacht 30m bestel 40 of 50m, beter wat teveel en evt. inkorten dan net te kort komen).
En dan natuurlijk een 4 tal patchkabels (2 kort in meterkast en 2 lang(ere) voor in je slaapkamer oid).

• DutcherGames
quote:
Annuk schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:03:
[...]

Beste van niet, meeste RJ45-pluggen zijn niet geschikt voor stugge kabel, daar gaan de meeste mensen de fout mee in, ze bestaan dus wel maar zijn iets dunner gezaaid.
Tevens kan je als je er vaste RJ45-pluggen aan maakt minder makkelijk iets switchen/variŽren naar mijn mening ;)

Daarbij is solide kabel niet bedoelt om veelvuldig te bewegen, dan breken de aders sneller, in tegenstelling tot patchkabels die uit soepele aders bestaan.

[...]

Dit zou ik dus inderdaad doen :)
Bestel 2x opbouw doosje (of 1x opbouw 1x inbouw, zijn zoals ik het zei al dezelfde m.u.v. het opbouwrandje), je 30m kabel (neem deze aub heel ruim, dus als je nu verwacht 30m bestel 40 of 50m, beter wat teveel en evt. inkorten dan net te kort komen).
En dan natuurlijk een 4 tal patchkabels (2 kort in meterkast en 2 lang(ere) voor in je slaapkamer oid).
Super bedankt! Voor deze snelle terugkoppeling :)
Super geholpen!
Bedankt !

• dropkikker
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15-01 14:06
Is dit een goede kabel voor een thuisnetwerk?

https://www.netwerkkabel....werk-kabel-stug-100m.html

Lijkt mij toch een goede deal!

• mauricej
Zie nergens staan of het 100% koper is. Dat zou ik eerst even navragen.

• michael3
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16-01 16:27
Iemand toevallig nog een tip waar je goedkope cat6 kabel kan kopen, heb zo een 50m genoeg, liefst plat, zodat ik die onder de vloer kan laten lopen aan de zijkanten, onder de plint, Of is dat niet aan te raden?

Neem aan dat cat6 genoeg is voor bewakingscamera's middels PoE, kon het niet vinden,of is cat6a toch een betere optie?

Bedankt

• Napalm
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:16
Volgens mij is cat6 meer dan voldoende. Heb ikzelf ook in het hele huis getrokken en ik stuur daar ook 2 camera's mee aan (buiten) via PoE.

Ik weet niet of de zaak goedkoop is maar heb de kabel besteld in Zeewolde. ...netwerken..... o.i.d.

Napalm Racing Team Holland - @ TruckingSim aka Brutale - @ STEAM aka NRTH

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Platte kabel zou ik niet doen, dat voldoet over het algemeen niet aan de specificaties waardoor je blij mag zijn als je gbit haalt. Collega van me had tijd terug ook platte cat6, dat werkte op max 100Mbit.
Pak dan liever cat5e, is dunner en haalt wel gewoon 1gbit volgens specs.

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:45
Als je nu gaat aanleggen dan zou ik zeker geen 5e gaan plaatsen. De 10 Gbps staat echt voor de deur. Met Coffee Lake zag ik al een bordje voorbij komen met 10 Gbps. Die snelheid heb je onderhand al nodig om je Access point(s) van internet te voorzien. Die worden steeds sneller. Dan ga ik er wel even vanuit dat het 5-10 jaar blijft liggen.

sdk1985 wijzigde deze reactie 19-11-2017 19:19 (31%)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• michael3
@sdk1985 @Napalm
Dus cat6 is echt we aan te raden zo te lezen, weet niet of het 10 jaar mee moet, maar zeker wel een aantal jaren.

Moet dadelijk in een heel huis alle kabels aanleggen, en ben me alvast aan het oriŽnteren ervoor.
Zat te denken om alles langst langst de plinten weg te werken.
Komt laminaat in met een goede ondergrond met folie en waarschijnlijk groene platen.
Jullie nog goede tips hoe ik dat het mooiste kan weg werken?
Vrezen zit er helaas niet in.

Zag op aliexpress bv dit:
https://nl.aliexpress.com...ff47ebe4&rmStoreLevelAB=0

https://nl.aliexpress.com...851b26fa&rmStoreLevelAB=0

Kan ik dit kopen of het beter om betere duurdere kwaliteit te halen weet niet of er verschil in zit tussen bv dit en van de Bouwmarkt?

michael3 wijzigde deze reactie 19-11-2017 19:33 (23%)

• sdk1985
Meten is weten voor die 2 dollar loop je in ieder geval weinig risico. Ik heb ook weleens een action kabel doorgemeten en 980 Mbit gehaald dus tja :P.

• michael3
quote:
sdk1985 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:37:
Meten is weten voor die 2 dollar loop je in ieder geval weinig risico. Ik heb ook weleens een action kabel doorgemeten en 980 Mbit gehaald dus tja :P.
Alleen is het wel 3 weken wachten dus wel gelijk goed.
Hoe meet jij dat trouwens?

• Napalm
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:16
quote:
michael3 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:24:
@sdk1985 @Napalm

Moet dadelijk in een heel huis alle kabels aanleggen, en ben me alvast aan het oriŽnteren ervoor.
Komt laminaat in met een goede ondergrond met folie en waarschijnlijk groene platen.

Kan ik dit kopen of het beter om betere duurdere kwaliteit te halen weet niet of er verschil in zit tussen bv dit en van de Bouwmarkt?
Over aanleggen kan ik je weinig tips geven. Ik heb nieuwbouw in eigen beheer gedaan. Dus overal in elke kamer leidingen laten leggen en van hetzelfde merk als de stopcontacten en lichtknopjes cat6 wall-outlets gekocht. Ook voor de vrouw moet het er een beetje appetijtelijk uitzien. (Beter voor de sfeer O-) )

Mocht je wel gaan frezen neem dan plek genoeg, dus ruime buis(ik dacht 5/8) want anders gaan er echt geen 2 cat6 kabels in met ergens halverwege een bocht.

Napalm Racing Team Holland - @ TruckingSim aka Brutale - @ STEAM aka NRTH

• sdk1985
quote:
michael3 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:39:
[...]

Alleen is het wel 3 weken wachten dus wel gelijk goed.
Hoe meet jij dat trouwens?
Op twee punten computer aansluiten en dan software draaien, server en listener.

• Annuk
quote:
michael3 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:24:
@sdk1985 @Napalm
Dus cat6 is echt we aan te raden zo te lezen, weet niet of het 10 jaar mee moet, maar zeker wel een aantal jaren.

Zag op aliexpress bv dit:
https://nl.aliexpress.com...ff47ebe4&rmStoreLevelAB=0

https://nl.aliexpress.com...851b26fa&rmStoreLevelAB=0

Goede Cat6 kan je hier kopen: https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/utp-kabel/
Verkopen ze per meter en per doos van 100m/305m
quote:
Napalm schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:45:

Mocht je wel gaan frezen neem dan plek genoeg, dus ruime buis(ik dacht 5/8) want anders gaan er echt geen 2 cat6 kabels in met ergens halverwege een bocht.
Dan zou ik 3/4" pakken (=19mm) ;)

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
quote:
sdk1985 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:17:
Als je nu gaat aanleggen dan zou ik zeker geen 5e gaan plaatsen. De 10 Gbps staat echt voor de deur. Met Coffee Lake zag ik al een bordje voorbij komen met 10 Gbps. Die snelheid heb je onderhand al nodig om je Access point(s) van internet te voorzien. Die worden steeds sneller. Dan ga ik er wel even vanuit dat het 5-10 jaar blijft liggen.
:+
Dit wordt nu al zoveel jaar gezegt dat 10Gbit eraan komt, nog altijd zit er geen verandering in, het komt nog lang niet naar de normale consumentenmarkt...
Zat sockets hebben ergens wel een moederbordje met een 10Gbit poort.
Het is alweer ruim een jaar geleden dat 2.5 en 5Gb/s werden aangekondigd als tussenstap naar 10Gbit en nog steeds is er maar hier en daar wat voor te vinden, misschien tien producten binnen de consumentenmarkt...

Moet je overigens toch even uitleggen waarom je 10Gb/s voor internet op een AP nodig denkt te hebben, leuk dat de link naar je AP 10Gbit is, er is nog geen enkele normale provider die 10Gbit aan consumenten aanbiedt, ook zijn er zo goed als geen consumenten die 1Gb/s nodig hebben, laat staan een tienvoud daarvan.
CAT5E aanleggen is jammer zolang CAT6 zo goed als hetzelfde kost, maar CAT6 doen omdat '10Gbit echt voor de deur staat' is gewoon onzin :)
Doe het dan gelijk goed en leg een volledig glasvezelnetwerk in je huis zodat je klaar staat voor 400Gbit, dat zag ik al jaren geleden op Cebit dus dat staat echt voor de deur :)

Fixing things to the breaking point...

• sdk1985
quote:
RGAT schreef op maandag 20 november 2017 @ 04:42:
[...]

:+
Dit wordt nu al zoveel jaar gezegt dat 10Gbit eraan komt, nog altijd zit er geen verandering in, het komt nog lang niet naar de normale consumentenmarkt...
Het eraan komen is niet van toepassing. Het is er al...
Semi betaalbaar 10 Gbps is er sinds deze zomer: pricewatch: Asus XG-C100C.
Dit is het bordje dat ik tegenkwam met AQUANTIA 10 Gbps: pricewatch: ASRock Fatal1ty Z370 Professional Gaming i7 Meerprijs 60 euro en dan krijg je ook Wifi AC.
quote:
Moet je overigens toch even uitleggen waarom je 10Gb/s voor internet op een AP nodig denkt te hebben, leuk dat de link naar je AP 10Gbit is, er is nog geen enkele normale provider die 10Gbit aan consumenten aanbiedt, ook zijn er zo goed als geen consumenten die 1Gb/s nodig hebben, laat staan een tienvoud daarvan.
Jij valt zeker ook onder die groep die in 2009 fel aan het argumenteren was dat 10 Mbit toch echt wel het maximale nuttige was voor een gemiddeld huishouden? nieuws: Ziggo voert in juli geplande snelheidsverhoging door Gros daar zou een rolberoerte krijgen als die zouden weten dat het traagste abo geen 2 Mbit maar 40 Mbit zou worden en de snelste 400 Mbit. Mooie aan IT is dat het met die instelling een kwestie van tijd is voor je jezelf hypocriet mag noemen :P.
quote:
CAT5E aanleggen is jammer zolang CAT6 zo goed als hetzelfde kost, maar CAT6 doen omdat '10Gbit echt voor de deur staat' is gewoon onzin :)
Doe het dan gelijk goed en leg een volledig glasvezelnetwerk in je huis zodat je klaar staat voor 400Gbit, dat zag ik al jaren geleden op Cebit dus dat staat echt voor de deur :)
Iets met een hellend vlak :9 .

TLDR: Wij zijn hier geen normale consumenten, toch? Wat ik nu zelf koop ter vervanging is CAT7 (800 Mhz). Als het even kan ook het liefst de patch kabels met fabrieksconnectoren. Meerprijs lijkt me niet zo bezwaarlijk, een CAT7 800 Mhz 10 meter patch kabel kost minder dan een blik verf.

Ow wacht je vroeg nog naar het nut. Wellicht heb je het gemist maar als je nu een beetje high-end Wifi AC neer zet dan zit je direct tegen de Gbit limiet aan te hikken:

Dat is geen toekomst, dat is nu.Ook tante truus kan zo'n Wifi AC ding kopen, staan gewoon bij de media mart.

Verder loop ik zelf al jaren thuis tegen de 1 Gbit limiet aan. Immers de harde schijven kunnen 150-250 MB/s halen (zeg circa 1600 Mbit) en de moderne NAS kan dit leveren. Vervolgens trek je bij een filecopy je hele netwerk vol. Dan kun je die download van ziggo met 400 Mbit en die netflix stream zonder traffic shaping echt wel vergeten... Wat dat betreft zit ik persoonlijk nog te twijfelen tussen 2x 1 Gbps teaming en een losse 10 Gbps. Dan kan ik de laatste 2 schijven in de NAS gooien.

Die 2.5 Gbps tussenstap had ook prima geweest maar die zie je inderdaad nergens terug. Gezien de bak ellende die het is om achteraf kabels te trekken/frezen is het echt een slecht idee om nu nog 5E te gaan leggen.

sdk1985 wijzigde deze reactie 20-11-2017 05:36 (10%)

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*