Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 25 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-07 20:37

Rubman

Retarded or just overjoyed!

[b][message=50483533,noline]Annuk schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:26
[...]
Pak dan bijv. dit:
https://www.sandervunderi...elwit-a569-2bfpluaww.html
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

Daar heb je een afdekraam en een basis-element dubbel utp Cat6 ;)
Dan hoef je niet te klooien met keystones (mits je geen coax+utp aansluiting wilt)

P.S. vergeet niet direct de afwerkramen bij te bestellen (die grote vierkanten in 1voudig t/m 5 voudig), heb dit iets te vaak gezien/meegemaakt dat mensen alvast zelf het spul bestellen, en dan bijv. wel het inbouwelement + afdekraam bestellen (het kleine vierkante plaatje) maar het grotere afwerk raam vergeten te bestellen ;)
Die afwerkramen zitten er dus al in, het komt tussen stopcontacten te zitten die al in het afwerkraam zijn weggewerkt.

Ja ik dacht dus dat die a569-2bfpluaww voor een andere inbouw unit was.
Maar als dit zou moeten passen gaan we natuurlijk gewoon hiervoor.
@DeerDitch De kleur is iig alpin wit en heb hiervan geen RAL code o.i.d.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:34
Rubman schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:13:
[...]

Die afwerkramen zitten er dus al in, het komt tussen stopcontacten te zitten die al in het afwerkraam zijn weggewerkt.

Ja ik dacht dus dat die a569-2bfpluaww voor een andere inbouw unit was.
Maar als dit zou moeten passen gaan we natuurlijk gewoon hiervoor.
@DeerDitch De kleur is iig alpin wit en heb hiervan geen RAL code o.i.d.
Gewoon die LSA modules bestellen op sandervunderink.nl inclusief bijpassend afdekraampje van dezelfde serie als je wcd. Past dan moeiteloos onder hetzelfde afwerkraampje.

Heb zelf ook bovenstaande besteld en gemonteerd icm Busch Jaeger spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:01

JoeZuCK

_Fonz > all.

Dit is de enige site die zegt dat deze f connector voor coax 6 is. Kabelkoppelstuk? Gender changer? Ene kant man en andere kant female? Kan ik er geen Hirschmann coax 9 + connector op schroeven/drukken dus? Wat is dit eigenlijk voor connector dat hij zo duur moet zijn?

https://www.elektroschake...ctor-sat-f-bus-acc-102829

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Laatst online: 02-07 16:14
InF.Inc schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:11:
Dit is de enige site die zegt dat deze f connector voor coax 6 is. Kabelkoppelstuk? Gender changer? Ene kant man en andere kant female? Kan ik er geen Hirschmann coax 9 + connector op schroeven/drukken dus? Wat is dit eigenlijk voor connector dat hij zo duur moet zijn?

Ik kan er ook geen goede info over dat product. Bel anders Gira eens op.

Wat ik je wel kan vertellen is dat het bij Coax verbindingen gebruikelijk is dat het kabeldeel male is, en het chassisdeel female. F connectoren gebruiken vaak de massive kern van de kabel als "pin". De F connector draai of schuif je dan gewoon over de kabel/afscherming.

Een F koppelstuk is dan ook eigenlijk altijd female-female. Als ik zo'n F keystone zou maken zou ik dat altijd met een F koppelstuk doen. Anders zou je de coax aan de keystone moeten bevestigen en zou je deze met geen vervolgens precies goed er in moeten klikken terwijl de keystone dan niet goed gedraaid zit om in het gat te passen. Als de keystone aan de achterkant ook een F connector heeft zou je de keystone tov de kabel in de juiste stand kunnen zetten.

Een F koppelstuk is dan ook niet echt specifiek voor een type kabel omdat er alleen connectoren op aangesloten worden. Niet de kabel direct. Bij de connector moet je wel altijd weten wat voor kabel je hebt. Coax kabel is er in meerdere smaken. Je hebt 50 ohm en 75 ohm. Voor de TV kabel gebruik je altijd 75 ohm. Verder wil je natuurlijk een goed afgeschermde kabel met een lage demping van het signaal. De diameter van de kabel bepaald of hij wel of niet op een bepaalde connector kan. Voor thuis komt dit niet zo nauw. Volgens mij is het voor thuisgebruik of rond de 7mm voor de buitenmantel, of 9mm. Dunner dan dat is waarschijnlijk troep en moet je laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Voor het nog aan te leggen netwerk door de nieuwbouw woning wil ik gezien dat volgens mij het makkelijkste is, gebruik maken van een patchpaneel.

Alleen lees ik nogal wat tegenstrijdigheden betreffende de te gebruiken kabels.
Misschien is het ook mijn nog redelijke onbekendheid met Patch panelen hoor O-)

Ik wil namelijk vanuit de meterkast waar de glasvezel binnen komt en de modem/router van de provider (of eigen app) hangt bekabeling door het huis trekken. Maar gezien er beperkte aansluitingen zijn vanuit de router (2x Internet/ 2x TV zeer waarschijnlijk) wil ik dit verdelen met een patch paneel.

Vanuit de router gaat er dus 1 kabel voor internet naar het patch paneel en 1 voor TV naar het patch paneel die het vervolgens door het huis verdeeld naar gelang waar ik netwerk aansluitingen wil voor internet danwel TV.

Zie ik dit zo goed? en kan ik dan het beste vanaf het patch paneel door het huis stugge of soepele kabel gebruiken?

Vanuit de router naar het patch panneel wordt gewoon een patch kabel lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMgouda
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-01 22:09
Rubman schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:00:
Voor het nog aan te leggen netwerk door de nieuwbouw woning wil ik gezien dat volgens mij het makkelijkste is, gebruik maken van een patchpaneel.

Alleen lees ik nogal wat tegenstrijdigheden betreffende de te gebruiken kabels.
Misschien is het ook mijn nog redelijke onbekendheid met Patch panelen hoor O-)

Ik wil namelijk vanuit de meterkast waar de glasvezel binnen komt en de modem/router van de provider (of eigen app) hangt bekabeling door het huis trekken. Maar gezien er beperkte aansluitingen zijn vanuit de router (2x Internet/ 2x TV zeer waarschijnlijk) wil ik dit verdelen met een patch paneel.

Vanuit de router gaat er dus 1 kabel voor internet naar het patch paneel en 1 voor TV naar het patch paneel die het vervolgens door het huis verdeeld naar gelang waar ik netwerk aansluitingen wil voor internet danwel TV.

Zie ik dit zo goed? en kan ik dan het beste vanaf het patch paneel door het huis stugge of soepele kabel gebruiken?

Vanuit de router naar het patch panneel wordt gewoon een patch kabel lijkt mij.
Je zal sowieso vanaf je router naar een switch moeten gaan en vanaf de switch naar de verschillende poorten op het patchpaneel moeten gaan.

Ik ben er nu zelf ook mee bezig en heb tot nu toe eigenlijk alleen maar patchpanelen voor stugge kabels gevonden. Mogelijk zijn er ook wel voor soepele kabels maar dat is dus afhankelijk van het paneel.

En ja vanaf modem/router naar switch...en van switch naar alle patch paneel poorten kunnen gewoon patchkabels voor gebruikt worden.

Een patchpaneel is eigenlijk niets anders als de uiteinden van je kabels die je door het hele huis trekt. Heb je bijv. 8 kabels door het hele huis dan komen deze 8 uit in je patchpaneel. Vervolgens zal je alle 8 moeten doorpatchen naar een switch.

[ Voor 11% gewijzigd door TMgouda op 10-03-2017 15:09 . Reden: Meer uitleg over patchpaneel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

TMgouda schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:05:
[...]

Je zal sowieso vanaf je router naar een switch moeten gaan en vanaf de switch naar de verschillende poorten op het patchpaneel moeten gaan.

Ik ben er nu zelf ook mee bezig en heb tot nu toe eigenlijk alleen maar patchpanelen voor stugge kabels gevonden. Mogelijk zijn er ook wel voor soepele kabels maar dat is dus afhankelijk van het paneel.

En ja vanaf modem/router naar switch...en van switch naar alle patch paneel poorten kunnen gewoon patchkabels voor gebruikt worden.

Een patchpaneel is eigenlijk niets anders als de uiteinden van je kabels die je door het hele huis trekt. Heb je bijv. 8 kabels door het hele huis dan komen deze 8 uit in je patchpaneel. Vervolgens zal je alle 8 moeten doorpatchen naar een switch.
Dus eigenlijk moet het zo (versimpeld)
Router/Modem
| |
Switch Switch (TV)
| |
Patchpanneel
|
Rest van het huis

Die switch kan dus ook nog managed variant zijn waardoor het af kan met slechts 1 stuks omdat je dan de poorten kan toewijzen O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMgouda
Rubman schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:12:
[...]

Dus eigenlijk moet het zo (versimpeld)
Router/Modem
| |
Switch Switch (TV)
| |
Patchpanneel
|
Rest van het huis

Die switch kan dus ook nog managed variant zijn waardoor het af kan met slechts 1 stuks omdat je dan de poorten kan toewijzen O-).
Nu moet ik even toegeven dat ik niet weet of je bij TV over UTP een aparte poort op je modem/router krijgt. Bij mij zit de TV los over de COAX. Misschien kan iemand anders daar dan beter op ingaan. (Als het allemaal over 1 poort uit je modem/router gaat dan kan je prima met 1 unmanaged switch alles doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

TMgouda schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:19:
[...]

Nu moet ik even toegeven dat ik niet weet of je bij TV over UTP een aparte poort op je modem/router krijgt. Bij mij zit de TV los over de COAX. Misschien kan iemand anders daar dan beter op ingaan. (Als het allemaal over 1 poort uit je modem/router gaat dan kan je prima met 1 unmanaged switch alles doen.)
Nou dat hangt volgens mij een beetje af van de provider, maar waarschijnljik over 2 aparte UTP kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMgouda
Rubman schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:20:
[...]

Nou dat hangt volgens mij een beetje af van de provider, maar waarschijnljik over 2 aparte UTP kabels.
Als het inderdaad 2 aparte kabels zijn dan zou je in principe inderdaad jou tekening kunnen aanhouden (en dan kan je inderdaad kijken of je 2 aparte (unmanaged) switches neemt of 1 managed en daar 2 aparte logische netwerken op maakt.. denk ik)

Oh nog wel even een kleine correctie op je tekening om te voorkomen dat het lijkt dat je maar 1 kabel vanaf je switch naar de patchpanel moet doen. Per kabel die je vanuit ergens in je huis aansluit op je patchpaneel zal je een kabel moeten doen van patchpaneel naar switch.

Router/Modem
|
Switch Switch (TV)
||||||| |||||||
Patchpanneel
|||||||||||||
Rest van het huis

[ Voor 32% gewijzigd door TMgouda op 10-03-2017 15:47 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-07 14:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

Goof2000 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:28:
Bedankt Dav1d.

Ik heb gekocht: Equip 401463 voor EUR 55,55 bij Amazon.de: https://www.amazon.de/dp/B0016P6SIQ (was de laatste)
(Gegarandeerd 100% koperen 23AWG kabel, diameter 6.1 ± 0.2mm.)

Andere opties die ik aangedragen kreeg door Dav1d waren:

[...]
Dav1d schreef op donderdag 4 augustus 2016 @ 18:15:
[...]

Zou je de weerstand eens willen meten? Dan weten we zeker dat de fabrikant eerlijk is geweest (datasheet).
Ik heb 305M besteld voor nèt geen E100. Zal bij levering even de weerstand meten (ervan uitgaande dat dat met een simpele multimeter gewoon moet lukken.)

Anders gaat ie gewoon "retour afzender".

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:05:
Van dezelfde shop is dit ook nog een alternatief want de meterkast is bijzonder klein.
Misschien moeten we de wandcontactdozen ook maar gewoon met RJ45-stekkers direct aan een switch aansluiten i.v.m. de beschikbare ruimte.
Helaas zijn die stekkers die geschikt zijn voor Cat5e solid stukken moeilijker te vinden.
(eigenlijk alleen hier en voor dat geld haal je er een paar honderd uit China die geschikt zijn voor soepele netwerkkabel...
Waarschijnlijk worden die normale stekkers eerst gebruikt.

Die stekkers zijn we er sowieso een paar van nodig voor eventuele POE IP-camera's.
(voor de connectie met de camera buiten; daar ga je geen wandcontactdoos plaatsen :+ )
Het lijkt dat ik toch nog wat heb gevonden; 50 RJ45 stekkers voor massieve kabel voor $6.39.
Die zouden dan toch geschikt moeten zijn voor massieve kabel?\

Denk dat ik die dan maar bestel.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1UYnFNXXXXXaIXXXXq6xXFXXXf/50pcs-rj45-connector-cat5-cat5e-network-connector-8P8C-metal-shielded-modular-rj45-plug-terminals-for-utp.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 18-03-2017 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-06 11:19
Iemand enige ervaring met 1 van beide webshops?

UTP-kabel.nl vs sandervunderink

Kabels zijn volgens mij allebei exact hetzelfde (zelfde typenummer). Dus waarom zo'n groot prijsverschil?
Of zou die 2e een soepele kabel zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door DeerDitch op 20-03-2017 13:17 ]

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Belden 7965E is Belden 7965E. >:)
Specs:
http://www.tme.eu/nl/Docu...701ed51d963eeb6/7965e.pdf

M.a.w. als de leverancier conform die specs de originele kabel levert.
Prijsverschil? Tja, de één hanteert een andere marge dan de ander... ;)
Diezelfde kabel is voor allerlei prijzen te koop, ook sterk afhankelijk van hoeveel meter je in één keer afneemt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-06 11:51
DeerDitch schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:16:

Is stugge kabel zoals de specs van Belden aangeven. Heb een meter of 250 verwerk. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
DeerDitch schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:16:
Iemand enige ervaring met 1 van beide webshops?

UTP-kabel.nl vs sandervunderink

Kabels zijn volgens mij allebei exact hetzelfde (zelfde typenummer). Dus waarom zo'n groot prijsverschil?
Belden is gewoon een A-merk waar de specs bij hetzelfde artikelnummer gewoon gelijk zijn. Ik ga er dus ook van uit dat dit gewoon dezelfde kabels zijn.

Het prijsverschil vind ik niet zo vreemd. Heeft een stukje te maken met inkoop en vooral de juiste inkoop kanalen hebben. Dat verschild nogal per bedrijf. Sommige kopen direct bij fabriek (ik denk beide shops niet, tenzij ze deel zijn van een ander bedrijf), andere kopen bij een distributeur, en nog ongelukkigere zelfs bij een sub distributeur. Prijsafspraken verschillen ook enorm per bedrijf. Daarnaast kan over de grens inkopen ook vaak een enorm verschil maken.

Dit is professionele kabel voor de zakelijke markt. Dat werkt heel anders dan apple die er voor zorgt dat elke Iphone overal hetzelfde kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:56
Sandervunderink heb ik ook wel eens materiaal voor een meterkast besteld, doosjes hadden Duitse opdruk dus zou best kunnen dat ze die Belden kabel ook voordelig in DE kunnen inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:16:
Sandervunderink heb ik ook wel eens materiaal voor een meterkast besteld, doosjes hadden Duitse opdruk dus zou best kunnen dat ze die Belden kabel ook voordelig in DE kunnen inkopen.
Ken hem niet maar de prijzen zijn gunstiger dan van een technische unie (hele kleine steekproef)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
bouwfraude schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:00:
[...]

Ken hem niet maar de prijzen zijn gunstiger dan van een technische unie (hele kleine steekproef)
Denk dat dat zeer afhankelijk van je korting is ;) Maar kan mij voorstellen dat dit voor de meeste mensen wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinnCoding
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-02-2021
Tja heb ik ook meegemaakt ooit

[ Voor 100% gewijzigd door FinnCoding op 23-03-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
SuperKris schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:10:
[...]

Denk dat dat zeer afhankelijk van je korting is ;) Maar kan mij voorstellen dat dit voor de meeste mensen wel het geval is.
Dat zou je wel denken maar voor zover ik weet is de TU niet heel goedkoop met hun datakabel.
Zelfde kabel zie ik zo snel voor 1,62 bruto staan, beetje installateur zit ergens boven de 60% korting excl. eindejaarsbonus. Die 1,62 is dan wel per meter maar dan nog kom je op 62 cent de meter waar die andere 43 cent de meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik snap er geen hol van.. Hirschmann adverteert met push on connectoren. Die push ik op schroefdraad (HMV41 signaalversterker, het zal, waarom maken ze daar überhaupt schroefdraad als ik ze erop moet drukken..), maar diezelfde connectoren kan ik ook op een f connector keystone jack met schroefdraad duwen?

Dus deze:

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/120912/files/090826187/hirschmann-qfa-5-push-on-haakse-f-connector-met-qu.jpg

Op deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.myknxstore.co.uk/images/gira-sat-f-pin-jack-for-support-ring-mj-02gender-changer-p1528-3418_image.jpg

Maar goed, de QFC5 paste al niet (diameter schroefdraad van de f connector is te klein), dus ik vraag me af of die push on dingen wel geschikt zijn op f-connectoren of dat ik puur deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.coaxkabelwinkel.nl/wp-content/uploads/2015/04/hirschmann-f-connector-push-on-pofc-070-146745.jpg

moet gebruiken.

Of had ik de pech dat die Gira F-connector gewoon niet geschikt was voor coax 9 en zou deze:

Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/keystone/Keystone-F-connector.jpg

Wel passen.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38
@InF.Inc ga jij coax connectoren op CAT5/6 kabel zetten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

jongetje schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:24:
@InF.Inc ga jij coax connectoren op CAT5/6 kabel zetten???
Hmm ja dit is een netwerkkabel topic. Maar tja .. misschien dat iemand het weet.. Had deze f-connector wel samen met een utp keystone in een draagring zitten. En natuurlijk bevestig ik dit niet aan utp kabels :P

[ Voor 7% gewijzigd door JoeZuCK op 23-03-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
InF.Inc schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:34:
[...]
Hmm ja dit is een netwerkkabel topic. Maar tja .. misschien dat iemand het weet.. Had deze f-connector wel samen met een utp keystone in een draagring zitten. En natuurlijk bevestig ik dit niet aan utp kabels :P
Vroeger was netwerkkabel ook coax maar 50 Ohm i.p.v. 75 voor antenne doeleinden :) Voor het knijpen van een connector heb je soms een speciaal tangetje nodig en om het makkelijk te maken zijn er verschillende maten en soorten schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Voor zover ik weet, zijn die Hirschmann connectoren die je in het eerste plaatje laat zien niet geschikt om te gebruiken voor F-connectoren, die je inderdaad met een schroefring vast moet schroeven.
Wat wel zou kunnen is dat het "push-on" principe slaat op hoe ze op de kabel moeten komen.
De goedkopere F-connectoren zijn gewoon hulsjes die je om de gestripte mantel van de coax draait en dan zit er een losse schroefring aan het uiteinde waarmee je 'm vast schroeft op de F-connector van bijv. je versterker.
Dat busje heeft meestal intern wel een schroefdraad zodat je 'm goed stevig om de mantel heen kunt draaien (de mantel schuif/draai je over het buitenste isolatielaagje heen)
Afbeeldingslocatie: http://www.aerialsandtv.com/_wp_generated/wp2a20290b_1a.jpg
En het kan zijn dat Hirschmann daar een systeempje voor heeft zodat je dat niet meer om de draad heen hoeft te draaien, maar kunt schuiven. Dat draaien kan soms namelijk nogal moeilijk gaan en als je er een stuk of 5 achter elkaar moet doen, voel je dat wel in je hand.

Maar goed, dit gaat over iets andere soort kabels en we hebben al een tijdje geen coax meer als netwerkkabel, tenzij je CAI bedoelt naar je kabelmodem ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Bedankt voor je uitleg, maar wat ik niet snap is waarom Hirschmann er zelf mee adverteert. Het moet dus toch mogelijk zijn? De diameter is toch standaard? Ik heb net getest en die push on druk ik gewoon netjes op de schroefverbinding van de Hmv41. Dan moet dat toch ook passen op de f connector?

http://www.hirschmann-mul...m?timestamp=1443185213681

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
misschien is de midden-pin te dik?
Normaal gesproken is die middenpin namelijk de kern van de coax zelf en die is vrij dun.
Het is mij ook wel eens gebeurd dat je de eerste keer flink moest drukken om die kern goed te krijgen en dat 'ie dan krom trekt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-07 06:08

d0s

sssst

De middenpin is duidelijk te dik. Dit is gewoon geen f-connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Nope is weldegelijk een push on connector)(qfa5) (klik maar eens op het plaatje).

Ik heb dat Hirschmann spul getest op https://www.elektroschake...ctor-sat-f-bus-acc-102829 maar dat zat dus voor geen meter (schoof er wel overheen, maar net zo makkelijk ook weer los). Gechargeerd kun je zeggen dat je een hoepel over een bezemsteel school.

Hoop dat jullie nu begrijpen waarom ik er geen hol meer van snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-07 06:08

d0s

sssst

Het je toch geen f connector? Logisch dat het niet past.. of ik lees ergens totaal overheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

d0s schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:56:
Het je toch geen f connector? Logisch dat het niet past.. of ik lees ergens totaal overheen :)
Zou je denken he.. Toch is dat gira ding van hierboven een f connector..

Ik vroeg uitgerekend Gira zelf nog :

Beste heer Wieringa,

De Gira sat F connector 574700 (schroefconnector) is geschikt om een coax signaal aan een bijv. sateliet ontvanger door te geven.
De toepassing is dus van belang.
De Gira connector is niet voor coax 6 bedoeld, maar wel bijv. coax 9TS.
De voorzijde van de connector en de achterzijde zijn identiek omdat het een koppelstuk (doorverbinding) betreft.
Het is juist dat alleen de MJ-02 draagring passend is voor artikel 574700, de connector opening van draagring MJ-04 is 2 millimeter kleiner dan MJ-02.

Voor technische informatie en vragen kunt u terecht bij onze Nederlandstalige Hotline.
U bereikt ons van maandag tot vrijdag tussen 8 en 16 uur.

Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen / With kind regards,

i.A. Humphrey Scholsberg
Technische Hotline NL / Technical Support Hotline NL

Heb ze maar geretourneerd. Ben nu voor f connector keystone jacks van allekabels en netwerkproducten gegaan. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik heb thuis de Wymefa trekkous voor kabel 4 - 6 mm+M5 liggen, maar vraag mij nu eigenlijk af of deze geschikt is voor het trekken van 2 UTP kabels tegelijk door een 5/8 buis.
Zo niet welke zou ik dan moeten nemen?
http://www.wymefa.nl/kabeltrekkousen
heeft een range van 4-31 mm (waarbij ik er denk ik ergens tussenin moet gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Wat is eigenlijk het verschil tussen deze 2 type UTP kabels?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NXeYAo5l.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 10:43

WCA

chronoz schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:39:
Wat is eigenlijk het verschil tussen deze 2 type UTP kabels?

[afbeelding]
De ene is plat, de ander rond.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
De platte is Google Wifi, had ik nog niet eerder gezien.

De andere is de soepele UTP-kabel zoals ik hem ken.

Ik denk eraan om dit te kopen:
https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html

Goede prijs/kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

chronoz schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:12:

Goede prijs/kwaliteit?
Belden is goede kwaliteit, ik heb zelf 305m cat6 stug gekocht voor mijn nieuwe woning.

Met trekken geen enkel issue, zit een kruis in dus goed stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-06 11:19

Goede prijs/kwaliteit?
Heb ik ook gekocht een paar weken terug. Geen probleem met trekken/aansluiten.Snelheden heb ik nog niet getest.
Qua prijs/kwaliteit... ik zou het niet weten. Dit was de eerste keer dat ik 100m kabel kocht. Zou niet weten of er betere zijn. Weet wel dat er duurdere zijn (maar dat heb je zelf ook al gezien neem ik aan) :+

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-07 10:43

Quakie

quakelen

Het ziet er naar uit dat ik volgend jaar (nieuwbouw) naar Ziggo gebied vertrek.

Ik moet binnenkort dus aan geven hoeveel loze leidingen ik nodig heb. Nu zie ik hier en daar voorbij komen dat mensen UTP en COAX door 1 buis trekken.. Kan ik dit zonder pardon doen of raden jullie het af.
CAT6 zou mooi zijn maar niet echt noodzakelijk. UTP wordt nu voornamelijk voor een NAS en TVs gebruikt.

In mijn huidige huis heb ik het apart laten trekken omdat ik dacht dat coax en utp niet door dezelfde buis mag, maar elke loze buis is toch geld dus als het niet hoeft.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:30

Goede prijs/kwaliteit?
Belden is een van de grotere A-merken, en voor deze prijs(en) heb ik de Belden kabel nog niet ergens anders kunnen vinden, iig niet in NL.
Meesten beginnen vanaf €60,- per doos van 100m (googlend op type v/d kabel).
Quakie schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:36:
Het ziet er naar uit dat ik volgend jaar (nieuwbouw) naar Ziggo gebied vertrek.

Ik moet binnenkort dus aan geven hoeveel loze leidingen ik nodig heb. Nu zie ik hier en daar voorbij komen dat mensen UTP en COAX door 1 buis trekken.. Kan ik dit zonder pardon doen of raden jullie het af.
CAT6 zou mooi zijn maar niet echt noodzakelijk. UTP wordt nu voornamelijk voor een NAS en TVs gebruikt.

In mijn huidige huis heb ik het apart laten trekken omdat ik dacht dat coax en utp niet door dezelfde buis mag, maar elke loze buis is toch geld dus als het niet hoeft.
Ja hoor je kan en mag coax en utp gewoon door 1 buis trekken. Zorg er wel voor dat de buis uitgevoerd wordt in 3/4" (19mm) dan vergemakkelijkt het flink.
Als jij overal minstens Cat6 in wilt trekken en de Hirschmann Koka TS9 dan is 16mm buis (met enkele bochten) zeer krap.

Kijk evt. even HIER in het Nette Lan topic, daar staat een mooi voorbeeldje van @InF.Inc met foto's erbij (coax en utp in 1 doosje).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-07 01:29

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wat is de minimale lengte van utp kabels? Ik dacht dat dat 25cm was. Het gaat om cat5e en cat6.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:24:
Wat is de minimale lengte van utp kabels? Ik dacht dat dat 25cm was. Het gaat om cat5e en cat6.
Zo kort als de lengte van 2 plugjes. een minimale lengte is er niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qjuw7.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door WCA op 24-04-2017 09:33 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

GreNade schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:31:
[...]

Zo kort als de lengte van 2 plugjes. een minimale lengte is er niet.
Ik dacht van wel omdat anders de twisting te kort zou zijn er hierdoor niet meer de gewenste snelheid gehaald werd.
Dat had ik ergens gelezen, maar weet niet meer waar.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
T.Kreeftmeijer,
Dat heeft hier weinig of niets met elkaar te maken. De twisting dient om de beide aders van een aderpaar zo dicht mogelijk bij elkaar ineen te verstrengelen, om te bereiken dat de stoorsignalen elkaar zoveel mogelijk opheffen. Dit t.g.v. de tegengestelde stroomrichtingen in de bij elkaar horende twee aders,. Dit is ook de reden om je strikt aan de kleurvolgorde te houden, omdat je anders aders met elkaar twist die niet bij elkaar horen. Bij heel korte afstanden valt er weinig storingsveld op te heffen.
Het ietwat komische overkomende antwoord van GreNade is dan ook helemaal correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik zal me wel vergist hebben met een ander soort kabel. :S :z
Dan weet ik dit ook weer.

@Techneut
@GreNade
Bron van mijn idee van de minimale lengte:
Ben(V) in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

[ Voor 47% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 24-04-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:29:
Ik zal me wel vergist hebben met een ander soort kabel. :S :z
Dan weet ik dit ook weer.

@Techneut
@GreNade
Bron van mijn idee van de minimale lengte:
Ben(V) in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Heb daarnet de specs opgezocht, maar er staat nergens iets over een minimale lengte.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dan zal @Ben(V) het niet goed hebben. Of is de spec laatst aangepast?
Waarschijnlijk heb ik toch minimaal een halve meter nodig, behalve drie: Voor de telefoon, wan en iptv. Die moeten worden omgepatched op het patchpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:48:
Dan zal @Ben(V) het niet goed hebben. Of is de spec laatst aangepast?
Waarschijnlijk heb ik toch minimaal een halve meter nodig, behalve drie: Voor de telefoon, wan en iptv. Die moeten worden omgepatched op het patchpaneel.
Ik heb iig vaak zat halve meter kabeltjes gebruikt, en nooit problemen gehad. Korter ook, de kortste kabel in huis bij ons is 10 centimeter ongeveer, tussen het modem en de router.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Ben(V) heeft het wel goed!

Er staat nergens een minimum lengte gespecificeerd, maar een netwerkkabel moet wel een karakteristieke impedantie hebben( de impedantie die een kabel heeft voor z'n gebruikte frequentie onafhankelijk van z'n lengte) en daar is een minimale lente van een halve meter voor nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ben(V) schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:38:

Er staat nergens een minimum lengte gespecificeerd, maar een netwerkkabel moet wel een karakteristieke impedantie hebben( de impedantie die een kabel heeft voor z'n gebruikte frequentie onafhankelijk van z'n lengte) en daar is een minimale lente van een halve meter voor nodig.
Dan wil ik je toch vragen hoe het komt dat ik hier al jarenlang een kabeltje van 10cm gebruik tussen mijn modem en mijn router, en dat daar nooit problemen mee zijn.

Kabeltje van 20cm tussen mijn router en mijn pc veroorzaakt ook geen enkele problemen hier.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Werken en aan de specificaties voldoen zijn twee verschillende dingen.
Heb je wel eens gemeten wat ede retry en error rate is of heb je kabelmeet apparatuur gebruikt?

Er zit zoveel foutcorrectie potentieel in een netwerk verbinding dat je het al heel bont moet maken wil het helemaal niet meer werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Je zegt net zelf dat het niet in de specificaties staat?

Nee, ik heb geen kabelmeetapparatuur gebruikt, maar ik haal gewoon gigabitsnelheden zonder problemen. Al zou de errorcorrectie in moeten schieten, wat boeit dat dan? Het werkt toch? Ook dingen waar lage latency van belang is gaat gewoon prima. Als ik het niet merk vind ik het prima.

Dat je het niet in een datacenter wil, kan ik in komen, maar voor thuis is er echt niets aan de hand, in ieder geval niet genoeg om speciaal daarvoor langere kabels te knippen of bestaande kabels te vervangen

Voor wat ik kan vinden maakt het bij full duplex verbindingen nooit uit, alleen voor half duplex

[ Voor 8% gewijzigd door WCA op 24-04-2017 14:51 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:59:
Denk erom dat volgens de specificaties een patchkabel minimaal een halve meter moet zijn.

Heeft dacht ik iets te maken met dat de lengte van de kabel niet in de buurt van kwart lamba van de frequentie van het signaal mag zijn waardoor storingen kunnen ontstaan.
Je zult ongetwijfeld lambda bedoelen, dat is de golflengte van een signaal, het omgekeerde van de frequentie.
Jaren geleden verdiepte ik me enigszins in de radiotechniek en daar kwam ik het begrip tegen bij afmetingen van FM-antennes. Halve golflengte etc.. Overeenkomend met het staande golf principe. Als je daaraan zou refereren, dan zou de kabellengte waar we het hier over hebben eigenlijk alleen maar ideaal zijn als de lengte precies een veelvoud is van de golflengte van het signaal. Maar ik heb nooit vernomen dat het zo nauw steekt.

Bovendien ben je zo te zien niet helemaal zeker van je stelling, want je schrijft:
"Heeft dacht ik iets te maken met dat de lengte van de kabel niet in de buurt van kwart lamba van de frequentie van het signaal mag zijn waardoor storingen kunnen ontstaan".

Eerlijk gezegd kan ik dit niet helemaal plaatsen, juist dat "niet in de buurt van een kwart van die lambda (golflengte)".
Misschien heb je daar een onderbouwing voor?

Edit:
Onderstaande reactie lijkt me ergens wel plausibel, hoewel de invloed me niet bijzonder groot lijkt. Maar ik laat het hierbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 24-04-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het heeft te maken met de karakteristieke impedantie van een kabel en die wordt o.a. weer bepaalt door de frequentie van het signaal (en dus de golflengte).
Er is een minimale lengte van een halve meter nodig anders krijg je last van reflecties in de kabel en dus van ongewilde collisions in netwerk termen.

Zoals ik al zei, heb ik nooit uitgezocht wat de exacte theorie is, maar deze kennis komt van onze kabelleverancier (Comscope voorheen AMP) en ik ga er even vanuit dat die weten waar ze het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:24:
@Annuk adviseerde mij minimaal 25 cm te gebruiken. Moet je hem even vragen wat de reden daarvan is (ben ik vergeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

InF.Inc schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:36:
[...]

@Annuk adviseerde mij minimaal 25 cm te gebruiken. Moet je hem even vragen wat de reden daarvan is (ben ik vergeten).
Dan wacht ik even zijn reden af...
Ik was net bezig met de kabels uitzoeken en kwam erachter dat www.netwerkproducten.com geen 0.25/0.5/1 meter oranje cat6 kabels meer heeft, net diegene die ik het vaakst nodig ga hebben. :? :(
Ik had al een mailtje gestuurd en wacht even hun reactie af.

Iemand een goede en goedkope shop waar ze die wel hebben? Mochten de bij ntproducten nooit meer leverbaar zijn... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:56
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:57:
[...]

Ik was net bezig met de kabels uitzoeken en kwam erachter dat www.netwerkproducten.com geen 0.25/0.5/1 meter oranje cat6 kabels meer heeft, net diegene die ik het vaakst nodig ga hebben. :? :(

Iemand een goede en goedkope shop waar ze die wel hebben? Mochten de bij ntproducten nooit meer leverbaar zijn... :?
https://www.netwerkwinkel...s-Cat.6-oranje-s_654.html

Bestel afwisselend bij deze winkel of netwerkproducten.com, is maar net wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
InF.Inc schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:36:
[...]

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:57:
[...]

Heb het ergens gelezen, maar heb er zo geen bron meer bij/van, weet dat het ergens in een pdf stond van OF een kabelfabrikant/leverancier OF een (semi)prof netwerkboekje.. (strekking is wel duidelijk neem ik aan ;) )

@T.Kreeftmeijer als ik kijk naar de patchkabels bij netwerkproducten.com zijn ze er zeker wel in Cat6 oranje hoor, wel voornamelijk S/FTP (Cat6 en Cat6A) maar ze zijn wel op voorraad.
https://netwerkproducten....ml?filters=1&1=1,2,3&3=19

P.S. waarom eigenlijk persé Oranje kabels? Je kan evt. toch ook bijv. rood of geel, of groen of blauw nemen of whatever? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat zag ik, ik ga morgen eens tellen wat ik nodig heb.

En de kleur:
Oh, omdat dat de kleur is voor kabels naar server, pc, switch.
Zo gaat geel naar de ap's en is blauw voor de mediaspelers, rood voor wan en zwart voor printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik heb eigenlijk alleen maar cat6 S/FTP kabels tussen mijn hardware zitten. Reden? Vond ze net wat netter eruit zien.. 8)7. Tja voor die paar cent extra... Besteld bij.. jawel Netwerkproducten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Hoewel ik niet kan uitsluiten dat er ergens een specificatie bestaat die de minimale lengte van een netwerkkabel beschrijft, zou ik mij hier niet al te druk over maken. Mijn kennis over reflecties is te verwaterd om hier iets zinnigs over te zeggen, maar ik kan wel het volgende vertellen.

Korte netwerkabels geven in een normale situatie geen probleem. In een thuisnetwerk durf ik het in principe wel redelijk uit te sluiten dat een te korte kabel invloed heeft op de prestaties van je netwerk. Ook professioneel worden kabels van 25cm volop toegepast.

Wel bestaan er andere bezwaren voor te korte kabels. Bij kant en klare patchkabels wordt de tule aangegoten. Die molding machines hebben ruimte nodig. Hoe korter de kabel hoe lastiger deze in de machien past. Bij 50cm is dit geen probleem, maar onder de 25 cm kan dit bij sommige machines lastiger worden.

Een andere reden om kortere kabels te vermijden is dat korte kabels in de praktijk vaak zo worden geplaatst dat ze een knik hebben of iig de minimale buigradius onderscheiden. Hier kan de kabel van beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb gehoord van ntproducten dat ze de oranje kabels binnenkort weer leveren. 25 cm wordt waarschijnlijk 30 cm. Dus ik denk een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:03:
Ik heb gehoord van ntproducten dat ze de oranje kabels binnenkort weer leveren. 25 cm wordt waarschijnlijk 30 cm. Dus ik denk een ander merk.
Mijn kabels zijn allemaal van Digitus (ook de solid kabels in de muur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

InF.Inc schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:37:
[...]

Mijn kabels zijn allemaal van Digitus (ook de solid kabels in de muur).
Die ik heb ook, maar het was meer dat ze tijdelijk verwijderd zijn en een andere lengte, maar maakt verder niet uit, zolang maar 100% Cu.

En we hebben nu Belden, want dat was inclusief verzendkosten goedkoper dan elke andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
Ben(V) schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:41:
Het heeft te maken met de karakteristieke impedantie van een kabel en die wordt o.a. weer bepaalt door de frequentie van het signaal (en dus de golflengte).
Er is een minimale lengte van een halve meter nodig anders krijg je last van reflecties in de kabel en dus van ongewilde collisions in netwerk termen.

Zoals ik al zei, heb ik nooit uitgezocht wat de exacte theorie is, maar deze kennis komt van onze kabelleverancier (Comscope voorheen AMP) en ik ga er even vanuit dat die weten waar ze het over hebben.
Klinkt inderdaad allemaal vrij aanemelijk, verhaal komt mij ook allemaal bekend voor. Snap alleen niet waarom ze dan zelf nog steeds zelf kortere kabels maken.

click

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38
@Morocius korter kabels kun je prima gebruiken om te patchen tussen 2 patch panels of een patch panel en een apparaat. Dan zit er namelijk ook nog een stuk kabel aan de andere kant van het patch panel waardoor de lengte langer is dan dat stukje kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@jongetje,
Dat is ook niet het punt en dat wordt ook door niemand ontkend.
Waar het hier om gaat is dat volgens sommigen bij zo'n korte verbinding tussen de beide plugjes, die zich a.h.w. zouden gedragen als knopen, reflecties optreden die problemen zouden veroorzaken. Problemen die overigens naar het lijkt door niemand worden ervaren en die daardoor domweg worden bestempeld als lariekoek, of een beetje voorzichtiger als "klinkt wel plausibel, ook al is volgens mij de invloed klein". Dus ja, grote vraag is: "Wat is waar?" Is het een indianenverhaal dat verzonnen is door een overijverige leverancier, of zit er toch een kern van waarheid in?

Ter vergelijking het eerder door mij aangehaalde voorbeeld van FM-antennes. De antenne zelf moet voldoen aan zekere afmetingen (halve golflengte), maar de antennekabel mag een willekeurige lengte hebben waarbij men alleen rekening hoeft te houden met een te groot verlies over een lange afstand. Net als dat bij netwerkkabel ook het geval is.

Kortom, wie geeft of waar vinden we het correcte antwoord?

Edit:
De onderstaande constatering met betrekking tot een testinstrument kan best waar zijn, maar heeft hier op zich totaal niets mee te maken. Misschien een aparte discussie waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 26-04-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
Voor zover ik weet is er geen minimum lengte gespecificeerd, echter weet ik wel dat er bij verbindingen van minder dan 10m problemen kunnen ontstaan met de gangbare meters (fluke dsx/dtx). Denk aan een onlogische next waarde, negatief of extreem hoog.

Overigens is er voor zover ik weet geen fabrikant die verbindingen van korter dan 10 meter uitsluit van certificering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee maar korte patchkabels dan een halve meter kun je niet gecertificeerd krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, ik geloof je graag. Maar zou dat ook kunnen zijn doordat zulke kant en klare zeer korte stukjes moeilijk te certificeren zijn? Bijvoorbeeld (o.a.) omdat alleen de testdraden al langer zijn dan het te testen draadje. Terwijl een bos van pakweg 100 meter van de zelfde kabel met vlag en wimpel slaagt voor zo'n test.

Ter vergelijking:
In een wat ander terrein van de meettechniek lost men b.v. het zo nauwkeurig mogelijk meten van zeer lage weerstanden op d.m.v. de vier draads methode, of met de brug van Wheatstone. Maar dat is wel heel wat anders, ik noem het alleen maar omdat met die meetmethodes de weerstand van de meetsnoertjes gecompenseerd worden, hetgeen me bij een netwerkabel test heel lastig lijkt.

Let wel, je mag wat mij betreft evengoed wel gelijk hebben, misschien heb je beroepsmatig wel een heleboel ervaring hier mee, terwijl ik maar een theoreticus ben en in de praktijk op dit gebied slechts een amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:48

Nikeo

Jawelles

Ik heb zo'n half jaar geleden bij de action een 10m lange netwerkkabel gekocht van het 'merk' Maxxter. Deze had destijds een volledig koperen binnenwerk volgens de tekst op de mantel. Wat ik nog gecheckt heb toen ik er zelf plugjes op zette na het trekken van kabels in de muur. Een koopje dus. _/-\o_

Nu had ik nog een kabel nodig en heb ik weer 'dezelfde' gehaald. In de winkel zag ik op de mantel al staan dat het een CCA-kabel was maar voor die 3 euro (zoiets) wou ik wel een gokje wagen.

Deze nieuwe kabel haalt slechts een doorvoer van zo'n 10 MB per seconde bij netwerkoverdracht van bestanden vanaf mijn NAS. De eerder gekochte kabel doet dit op volledige snelheid die de harddisks aan kunnen. (zo'n 50 MB per seconde). Geen exacte metingen of fancy tests maar gewoon een observatie in de bestandsoverdracht van windows verkenner O-) Het zal er dus maar net aan liggen welke batch je te pakken hebt.

Edit: Bij het doorknippen van de kabel blijken sommige draadjes wel koper te zijn (ook niks van af te schrapen) maar andere draden zijn overduidelijk cca.

[ Voor 7% gewijzigd door Nikeo op 08-05-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Nikeo Tja, blijkbaar kon er voor 3 euro geen 100% koper vanaf. >:)
Eerlijk is eerlijk, het stond er wel dus; CCA.

Leuk als je het letterlijk vertaalt; met koper bekleed (of nog fraaier, beklad) aluminium. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nikeo schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:50:
Ik heb zo'n half jaar geleden bij de action een 10m lange netwerkkabel gekocht van het 'merk' Maxxter. Deze had destijds een volledig koperen binnenwerk volgens de tekst op de mantel. Wat ik nog gecheckt heb toen ik er zelf plugjes op zette na het trekken van kabels in de muur. Een koopje dus. _/-\o_

Nu had ik nog een kabel nodig en heb ik weer 'dezelfde' gehaald. In de winkel zag ik op de mantel al staan dat het een CCA-kabel was maar voor die 3 euro (zoiets) wou ik wel een gokje wagen.

Deze nieuwe kabel haalt slechts een doorvoer van zo'n 10 MB per seconde bij netwerkoverdracht van bestanden vanaf mijn NAS. De eerder gekochte kabel doet dit op volledige snelheid die de harddisks aan kunnen. (zo'n 50 MB per seconde). Geen exacte metingen of fancy tests maar gewoon een observatie in de bestandsoverdracht van windows verkenner O-) Het zal er dus maar net aan liggen welke batch je te pakken hebt.
Ik ga er van uit dat je het verschil weet tussen 10 MB per seconde en 10 Mb per seconde.
Dit even terzijde, met maar 10 meter kabel zou CCA nauwelijks verschil moeten maken. Pas bij veel grotere afstanden merk je doorgaans duidelijk die slechte kwaliteit. Dat je toch een factor 5 verschil constateert doet vermoeden dat misschien niet alle 8 aders mee doen waardoor je niet een volwaardige verbinding hebt. Met andere woorden, weet je zeker dat de stekkertjes goed gemonteerd zijn? Of is het een kant en klaar gemonteerde kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Laatst online: 22:48

Nikeo

Jawelles

Techneut schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:52:
[...]
Ik ga er van uit dat je het verschil weet tussen 10 MB per seconde en 10 Mb per seconde.
Dit even terzijde, met maar 10 meter kabel zou CCA nauwelijks verschil moeten maken. Pas bij veel grotere afstanden merk je doorgaans duidelijk die slechte kwaliteit. Dat je toch een factor 5 verschil constateert doet vermoeden dat misschien niet alle 8 aders mee doen waardoor je niet een volwaardige verbinding hebt. Met andere woorden, weet je zeker dat de stekkertjes goed gemonteerd zijn? Of is het een kant en klaar gemonteerde kabel?
Ik heb het over overdrachtssnelheid in windows verkenner. Die wordt uiteraard in megabyte aangegeven zoals ik ook schreef. Het is een kant en klare kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

50MBps is toch wel 500Mbps. Ik had gehoopt dat een CCA kabel van 10 meter daar toch wel in de buurt kan komen.
Maar goed dat het erbij staat en klopt. Dat is al een hele vooruitgang. Alleen nu denkt iedereen nogsteeds boeie, er zijn ook nog plekken waar CCA/CCS aangeraden wordt voor korte afstanden. Nou ja, er wordt alleen CU aangeraden bij langere afstanden.
https://www.hardwarewebwi...s/netwerk-utp/patchkabels 7(8)7
Wat staat er in Windows bij de netwerkeigenschappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:11:
50MBps is toch wel 500Mbps. Ik had gehoopt dat een CCA kabel van 10 meter daar toch wel in de buurt kan komen.
Dat zou je wel mogen verwachten ja. Het staat er op dat CCA lezen we, echter Nikeo schrijft dat sommige aders wel van koper zijn maar dat andere wel terdege CCA zijn. Begint al tegenstrijdig te lijken vind ik en het doet me denken aan vroeger. Van mijn kant dan de vraag of het misschien kabel is die je jaren geleden wel eens tegenkwam.

Lang geleden (flink voor de eeuwwisseling) was er namelijk nog geen sprake van snelheden van meer dan 100 Mb/s. De toenmalige kabels, ook toen reeds met 8 aders, konden dan volstaan met 4 aders, de andere 4 deden helemaal niets. Er waren toen malafide fabrikanten die dan voor die toen in hun ogen nutteloze adertjes de allergoedkoopste rommel gebruiken die je maar kon bedenken, namelijk verkoperd ijzerdraad genaamd CCS (copper clad steel). Dat is echt ronduit rotzooi, ongeveer 7 à 8 keer zo slecht geleidend als koper. Zou het kunnen zijn dat ze je daarmee opgescheept hebben? Omdat je de draad toch al hebt doorgeknipt is dit heel gemakkelijk met een magneet te constateren. Mocht dat het geval zijn, dan is het te verklaren dat dit product nogal teleurstellend is in z'n prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik zoek een goede kabel om circa 12 meter te overbruggen, is dit iets? Het heeft de 24 awg en zou 100% koper zijn, verder geen idee of het daadwerkelijk zo is, ik heb geen ervaring met die shop.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velth
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 09:52
Beste tweakers,

Vorige maand ben ik begonnen met klussen in mijn jaren '30 huis, waar ik de complete elektrische installatie vernieuw. Inclusief UTP en Coax. Nu gebruik ik dit topic om de juiste UTP kabel te kiezen, maar ik vraag me nog wel iets af. Het liefste zou ik in elke wandcontactdoos 2 UTP aansluitingen willen. Heb je hiervoor 2 aparte kabels nodig of heb je hiervoor andere oplossingen zoals 1 dikke kabel waar twee kabels in verwerkt zijn? Kun je twee UTP kabels ongestraft door dezelfde buis trekken of gaat dit niet goed en zal de kabels onderling gaan storen? Graag hoor ik van jullie wat de beste keus is :). Ik kan nog bedenken dat een shielded kabel storingen zou verkomen?

[ Voor 8% gewijzigd door Velth op 19-05-2017 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 12:31
Velth schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 07:27:
Beste tweakers,

Vorige maand ben ik begonnen met klussen in mijn jaren '30 huis, waar ik de complete elektrische installatie vernieuw. Inclusief UTP en Coax. Nu gebruik ik dit topic om de juiste UTP kabel te kiezen, maar ik vraag me nog wel iets af. Het liefste zou ik in elke wandcontactdoos 2 UTP aansluitingen willen. Heb je hiervoor 2 aparte kabels nodig of heb je hiervoor andere oplossingen zoals 1 dikke kabel waar twee kabels in verwerkt zijn? Kun je twee UTP kabels ongestraft door dezelfde buis trekken of gaat dit niet goed en zal de kabels onderling gaan storen? Graag hoor ik van jullie wat de beste keus is :). Ik kan nog bedenken dat een shielded kabel storingen zou verkomen..
Op het forum geniet het trekken van kabels in een gladde wachtbuis de voorkeur. Als je een snellere oplossing zoekt, bestaan er ook voorbedrade oplossingen. FLEX DUAL CAT6 is dan wat je zoekt. CAT6A (=shielded) lijkt me niet echt nodig voor een thuisoplossing, tenzij je +10GBit verlangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Velth schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 07:27:
Beste tweakers,

Vorige maand ben ik begonnen met klussen in mijn jaren '30 huis, waar ik de complete elektrische installatie vernieuw. Inclusief UTP en Coax. Nu gebruik ik dit topic om de juiste UTP kabel te kiezen, maar ik vraag me nog wel iets af. Het liefste zou ik in elke wandcontactdoos 2 UTP aansluitingen willen. Heb je hiervoor 2 aparte kabels nodig of heb je hiervoor andere oplossingen zoals 1 dikke kabel waar twee kabels in verwerkt zijn? Kun je twee UTP kabels ongestraft door dezelfde buis trekken of gaat dit niet goed en zal de kabels onderling gaan storen? Graag hoor ik van jullie wat de beste keus is :). Ik kan nog bedenken dat een shielded kabel storingen zou verkomen..
Je hebt per aansluiting een eigen kabel nodig. Er kunnen zoveel kabels dooreen buis als past en zolang je geen gekke dingen hebt (stoorzenders) en als je die wel hebt, weet je dat wel, is UTP genoeg. FTP is bij 1Gbit genoeg. Neem dan wel cat6 van 100% Cu.
Kijk ook in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor mooie plaatjes en ideeën.

[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 19-05-2017 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velth
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 09:52
freelh schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 07:36:
[...]

Op het forum geniet het trekken van kabels in een gladde wachtbuis de voorkeur. Als je een snellere oplossing zoekt, bestaan er ook voorbedrade oplossingen. FLEX DUAL CAT6 is dan wat je zoekt. CAT6A (=shielded) lijkt me niet echt nodig voor een thuisoplossing, tenzij je +10GBit verlangt?
Jammer genoeg liggen de 16mm pvc buizen al door het huis. Ik was me niet bewust van deze oplossingen. CAT6A lijkt me ook niet nodig, echter wil ik wel voor CAT6 gaan, met volledig koperen kern.
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 07:41:
[...]

Je hebt per aansluiting een eigen kabel nodig. Er kunnen zoveel kabels dooreen buis als past en zolang je geen gekke dingen hebt (stoorzenders) en als je die wel hebt, weet je dat wel, is UTP genoeg. FTP is bij 1Gbit genoeg. Neem dan wel cat6 van 100% Cu.
Kijk ook in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor mooie plaatjes en ideeën.
Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste kiezen voor 2 losse CAT6 kabels, past dat goed door een 16mm buis waar nog niks in zit? Zoals Freelh schreef heb je ook zoiets als DUAL CAT6 (zonder de buis), wat geniet de voorkeur? Bedankt voor de verwijzing naar het topic, die ga ik zeker bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 12:31
Velth schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:08:

Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste kiezen voor 2 losse CAT6 kabels, past dat goed door een 16mm buis waar nog niks in zit? Zoals Freelh schreef heb je ook zoiets als DUAL CAT6 (zonder de buis), wat geniet de voorkeur? Bedankt voor de verwijzing naar het topic, die ga ik zeker bekijken!
Helaas is een FLEX DUAL CAT6 een voorbedrade geribbelde buis, met 2 (!!) CAT6 kabels.

2 kabels door een 16mm leiden is niet onmogelijk, maar met het nodige geduld en hulp(middelen)... En kabels die niet te dik of stroef zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die adviezen voor CAT6 .. waar dat toch steeds vandaan komt..?

De gigabit ethernet standaard is ontworpen om over CAT5 te kunnen werken (niet eens CAT5e), met 24AWG twisted-pair koperdraad van maximaal 100 meter.

- 100Mbit gebruikt maar 2 aderpaartjes. Als je aan 100Mbit voldoende hebt, kun je zelfs over de 4 aderparen in een CAT5 kabel 2 separate verbindingen leggen.
- Als je veel minder dan 100 meter gebruikt, zou je dunnere kabel kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

joopv schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:30:
Die adviezen voor CAT6 .. waar dat toch steeds vandaan komt..?

De gigabit ethernet standaard is ontworpen om over CAT5 te kunnen werken (niet eens CAT5e), met 24AWG twisted-pair koperdraad van maximaal 100 meter.

- 100Mbit gebruikt maar 2 aderpaartjes. Als je aan 100Mbit voldoende hebt, kun je zelfs over de 4 aderparen in een CAT5 kabel 2 separate verbindingen leggen.
- Als je veel minder dan 100 meter gebruikt, zou je dunnere kabel kunnen gebruiken.
Om de hele simpele redenen dat het bijna niets extra kost.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
.. en ellende - of minstens extra moeite - kost bij het trekken door buizen.

[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 19-05-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Cat6 is marginaal dikker dan Cat5e, en tevens is Cat6 geschikt voor 10Gbit t/m 44m (zo uit m'n hoofd) dus iets meer future proof dan Cat5e.

Je kan zonder problemen 2x Cat6 door een 5/8" (16mm) buis trekken als je het maar met beleid doet en er niet teveel (liefst helemaal geen) scherpe bochten in zitten.

Kies wel indd zoals al zovaak aangehaald voor goede kwaliteit kabels van de gerenomeerde merken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Laatst online: 02-07 11:25

M.I.G.

[like an alien]

Annuk schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:34:
Cat6 is marginaal dikker dan Cat5e, en tevens is Cat6 geschikt voor 10Gbit t/m 44m (zo uit m'n hoofd) dus iets meer future proof dan Cat5e.

Je kan zonder problemen 2x Cat6 door een 5/8" (16mm) buis trekken als je het maar met beleid doet en er niet teveel (liefst helemaal geen) scherpe bochten in zitten.

Kies wel indd zoals al zovaak aangehaald voor goede kwaliteit kabels van de gerenomeerde merken..

Die Belden kabel, is dat dus de stugge versie zodat je deze wat beter kan aansluiten op een patchpaneel? Ik zie het niet expliciet staan, maar bij zoeken naar artikelnummer van Belden vind ik een andere site. Waar wel die zelfde rol 30 euro duurder is. Dus zit daar nog verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-07 18:29
Ben(V) schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:38:

in het coax tijdperk; 10Mbps had je wel een minimum van 0,5m. Andere technologie, en lagere frequenties. Nooit gehoord van minimum voor cat 5,6. In de meeste gevallen gaat het ook om kabeltjes van patch panel naar device, waar dus de kabel achter het patchpanel met de lengte mee gerekend moet worden. Maar ik heb in netwerkruimtes ook veel kabeltjes gezien van device naar device van minder dan 20 cm, die blijkbaar zonder problemen werken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Tens schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:23:
[...]

in het coax tijdperk; 10Mbps had je wel een minimum van 0,5m. Andere technologie, en lagere frequenties. Nooit gehoord van minimum voor cat 5,6. In de meeste gevallen gaat het ook om kabeltjes van patch panel naar device, waar dus de kabel achter het patchpanel met de lengte mee gerekend moet worden. Maar ik heb in netwerkruimtes ook veel kabeltjes gezien van device naar device van minder dan 20 cm, die blijkbaar zonder problemen werken.
Heel die minimum lengtes zijn wel op waarheid gebaseerd, maar in de praktijk boeit het niets. Misschien in high profile datacenters, voor absolute zekerheid.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Laatst online: 02-07 11:25

M.I.G.

[like an alien]

M.I.G. schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:39:
[...]

Die Belden kabel, is dat dus de stugge versie zodat je deze wat beter kan aansluiten op een patchpaneel? Ik zie het niet expliciet staan, maar bij zoeken naar artikelnummer van Belden vind ik een andere site. Waar wel die zelfde rol 30 euro duurder is. Dus zit daar nog verschil in?
Na mailwisseling bevestigd dat het idd de versie stug is. En dat deze idd 2x door PVC buis 16mm te trekken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-07 18:29
GreNade schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:50:
[...]

Heel die minimum lengtes zijn wel op waarheid gebaseerd, maar in de praktijk boeit het niets. Misschien in high profile datacenters, voor absolute zekerheid.
Het zal, maar ik kan het nergens vinden, 3ft, en 1m worden vaak genoemd, maar zonder een bron te vermelden.
hier kant en klaar te koop vanaf 15 cm.
https://netwerkproducten....q7wpUXHQzBoCXb7w_wcB&1=38

persoonlijk zou ik ze niet gebruiken, met een meter kan je apparaten uit een rek halen zonder alles af te hoeven koppelen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
GreNade schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:50:
[...]

Ik heb ook nooit van problemen daarmee gehoord. Maar dat zegt natuurlijk niets.
Maar waar ik nieuwsgierig naar ben is de gedachte hier achter. Immers bij dergelijke korte stukjes zijn toch doorgaans de werkelijke afstanden wel minimaal een meter. Waar het dan over gaat is dan denk ik een patchkabeltje. Is de gedachte hierachter dan dat zo'n "verbindingsding", doorgaans een patch paneel a.h.w. een knoop vormt? B.v. dat zo'n las altijd echo's zou veroorzaken? Ik kan me er niets bij voorstellen, maar kortom, wat zijn dan die veronderstelde problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:41:

Foute aanname.
Flauwekul, in stand gehouden door mensen die wel eens de klok hebben horen luiden. Waarschijnlijk overgeleverd uit de 10base2 / 10base5 tijd.

NIET van toepassing op 10/100/1000 Mb ethernet over twisted-pair bekabeling. Bedankt voor de waarschuwing, comscope is bljkbaar een bedrijf om in een grote boog omheen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Haha Comscope is wat voorheen AMP heette en is ongeveer de grootste fabrikant van netwerkkabels.

Uiteraard werkt het wel met kortere kabels, net als dat meer dan 90m netwerkabel meestal ook wel werkt.
Maar informatie belachelijk maken zonder argumentatie waarom iets niet zou kloppen lijkt me ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Laatst online: 11-06-2024
Hoi all, i

Ik ben me even aan het orienteren op UTP bekabeling vanuit Duitsland en heb vanuit informatie uit dit topic de volgende kabel gevonden op zowel Ebay als onderstaande site.

Ik heb geprobeerd de beschrijving te analyseren maar ik kom er niet uit voor wat betreft over het wel/niet 100% koper zijn van de kabel(s). Ik heb de website http://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/ ook doorgenomen en enkele nederlandse websites bekeken maar op deze sites wordt er gewoon netjes CCA / 100% koper etc vermeld.

https://www.deluxecable.d...-100m-hellgrau/a-1018402/

Iemand een idee hoe/wat voor deze kabel en/of andere voorstellen voor wat betreft kabels in Duitsland?

[ Voor 0% gewijzigd door Blankinho op 14-06-2017 08:35 . Reden: url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Blankinho schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:32:
Hoi all, i

Ik ben me even aan het orienteren op UTP bekabeling vanuit Duitsland en heb vanuit informatie uit dit topic de volgende kabel gevonden op zowel Ebay als onderstaande site.

Ik heb geprobeerd de beschrijving te analyseren maar ik kom er niet uit voor wat betreft over het wel/niet 100% koper zijn van de kabel(s). Ik heb de website http://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/ ook doorgenomen en enkele nederlandse websites bekeken maar op deze sites wordt er gewoon netjes CCA / 100% koper etc vermeld.

Iemand een idee hoe/wat voor deze kabel en/of andere voorstellen voor wat betreft kabels in Duitsland?
Mocht het wel koper zijn, dan is de diameter wel weer kleiner. Volgens mij moet cat6 eigenlijk AWG23 zijn, deze is AWG26 (dat is dus dunner)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Blankinho schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:32:
Hoi all, i

Dan zou ik toch nog even doorlezen :) De kabel uit de link is s/ftp patchkabel, ofwel soepele kabel, ofwel litze. Deze kabel is niet "geschikt" voor het overbruggen van lange lengtes, het verwerken in het huis, of montage op WCD's.

Daar heb je massieve aders voor nodig. Hoeft ook helemaal niet afgeschermd te zijn in een normale situatie (U/UTP, geen F/UTP, S/FTP, etc.).
GreNade schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:06:
[...]

Mocht het wel koper zijn, dan is de diameter wel weer kleiner. Volgens mij moet cat6 eigenlijk AWG23 zijn, deze is AWG26 (dat is dus dunner)
Nee hoor, voor S/FTP bekabeling is AWG26 heel gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@SuperKris,
Je antwoordt "nee" met de toevoeging dat deze heel gangbaar is op de terechte opmerking dat AWG26 dunner is dan de eerder genoemde AWG23. Dat kun je gewoon niet ontkennen, maar dat doe je zoals het er staat wel.
Maar mogelijk was dat niet de bedoeling?

Dat heel gangbaar mag best waar zijn als de kabel verder van goede kwaliteit is, maar dat dunner is gewoon honderd procent waar en niet een heel klein beetje ook. Je kan het, mocht je dit niet weten, als je wilt zelf zien als je op Google even kijkt met de zoekterm AWG. Je krijgt dan een tabel met alle parameters van alle maten.
Die gangbaarheid is dan ook zeker wel waar, maar voor aanmerkelijk kortere maximale afstanden. Beetje verwarrend om dat er niet bij te vermelden.

Edit:
N.a.v. het overige deel van je bericht, het is beslist niet waar dat soepele kabel niet geschikt zou zijn voor lange afstanden. Het enige wat daarbij speelt is dat soepele kabel geschikt is er om stekkertjes op te zetten en dat kabels met massieve aders meer bedoeld zijn voor patchpaneeltjes of contactdozen. Maar dat heeft niets met lange of korte afstanden te maken, de elektrische eigenschappen van de twee zijn gelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 14-06-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Het is wel degelijk zo dat soepele kabel minder goed lange afstanden kan overbruggen dan solide. Duimregel: Soepel kan ongeveer de helft van de afstand hebben.

Daarom is de 100 meter van 100/1000BaseTX ook specifiek gebaseerd op 90 meter solide plus 2 keer 5 meter soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 13:29

lier

MikroTik nerd

@Jasper Janssen Kan je aangeven hoe je daarbij komt? Ik weet het zelf niet zeker maar kan het me in ieder geval niet voorstellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1 ... 25 ... 38 Laatste