prutser001 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:04:
Hmm, even een korte vraag over kant en klare UTP Cat5E/6 kabels (shielded). Ik heb nu al meerdere malen gehad dat ik een kant en klare UTP kabel wilde gebruiken om een POE AP aan te sluiten (Open Mesh MR1750).
Nu al 7 keer meegemaakt dat de AP niet aangaat/geen stroom lijkt te krijgen, pak ik een zelf geknepen kabel doen ze het gelijk. Beide kabels doen het gewoon goed en met de meter geeft gewoon alle waardes goed, wel geeft de meter een groot verschil in 'draad lengte' bij de kant en klare kabels b.v. :
Kant en klare 10M kabel : 6 aders ~10-11M waarvan 2 meer dan 15M.
Zelf geknepen kabel : ~10M alle aders rond de 10-11M.
1 Extreem geval was een kant en klare 25M waar 1 paar/2 aders een lengte gaven die over de 35M lag, ook deze kabel wilde niet werken om een POE AP te voorzien van stroom. Ook in dit geval een zelf geknepen kabel van 30M geen enkel probleem en ook gewoon goede waardes tussen de 30-32M (Gemiddeld over meerdere metingen).
Dit heb ik ook bij kortere kabels gehad van 3-5M ook bij het doormeten hiervan waren de waardes niet echt hoopgevend. Voor standaard netwerk gebruik doen ze het gewoon goed en ondervinden we geen problemen.
Moet hierbij wel zeggen dat de metalen 'kapjes' op de connectoren zijn aangesloten via de 'aarde draad' maar ook 1 kant afknippen en zelf aanknijpen lost het probleem niet op. (Multimeter geeft piepje).
Ik kan met even niet voor de geest halen wat de waardes waren AWG23 geloof ik maar weet het niet zeker. Maar de kabels waren niet goedkoop. Ik heb al melding gemaakt bij de leverancier (Techdata) Waar we ook de rollen vandaan halen. Bij de volgende zending gaan we eerst testen voordat we ze gaan gebruiken.
Ik ken zo'n apparaat niet, maar ik gok dat hij of de weerstand meet of als je een hele geavanceerde hebt, kan het zijn dat hij echt de snelheid meet waarmee het pulsje door de kabel gaat. Ik kan dan ook niets zinnigs zeggen over de resultaten van je meting. Wel wat over de verschillende kabels.
Allereerst heb ik wel eens "kant en klare" cat5e kabels gezien met slechts 2 pairs. Dat zal niet bevorderlijk zijn voor POE.
Lengte verschil zal er al altijd wel een beetje in zitten. De verschillende pairs hebben een afwijkende twisting van elkaar. Het ene pair is strakker gedraaid dan het andere pair. Dat levert een daadwerkelijk verschil in lengte op, maar natuurlijk niet zoveel als jij beschrijft.
Mijn advies is om eens even te kijken of je wel 2 dezelfde kabels vergelijkt. Je hebt namelijk massieve kabel, en soepele kabel (aka litze aka stranded). Beide kunnen best beide een bepaalde cat norm hebben, maar qua weerstand enorm verschillen.
Los van jouw toepassing spreken we in voor cat bekabeling over een link afstand (bijv. ethernet adapter tot poort switch). Deze link afstand is maximaal 100m. Pin mij er niet op vast, maar van deze lengte, mag maximaal 2x 5m uit soepele kabel bestaan. Soepele kabel heeft onder andere een veel hogere weerstand dan massieve kabel. Je mag dus ook stellen dat het gebruik van een 25m soepele kabel van het een apparaat naar het andere, niet conform de norm is. In de praktijk zal het meestal werken, maar het kan ook mis gaan.
"Kant en klare" kabels zijn meestal patchkabels, en dat zijn meestal kabels met een soepele kern. Eigenlijk is het gebruik van dit soort kabels voor langere afstanden dus ook niet correct. Ik kan niet uitsluiten dat daar je probleem ontstaat wanneer je dit voor een POE toepassing gebruikt. Je mag er iig zeker van uitgaan dat een standaard patchkabel een stuk hogere weerstand per meter heeft dan een simpele massieve kabel.
Gebruik je voor een dergelijke toepassing ook nog eens een afgeschermde patchkabel patchkabel maak je het nog moeilijker. Veel afgeschermde patchkabels maken namelijk gebruik van AWG26 kabel. Andere van AWG24. Zelden zal dit een AWG23 zijn zoals vaak toegepast in massieve kabels.
Hoe slim afgeschermde kabel zijn icm POE weet ik niet. Op zich is er echt niets mis met afgeschermde kabel. Er zitten zat voordelen aan en eigenlijk weinig nadelen behalve de prijs.
Als je echt pech hebt waren jouw kant en klare kabels ook nog eens van CCA of waren er andere tekorten in de kwaliteit. Hoe gevoelig de POE apparatuur is die je gebruikt weet ik ook niet.
Hoe dan ook, tel de bovenstaande zaken op, en het is niet heel gek dat een kant en klare kabel in jouw situatie niet werkt, en een zelf gemaakte wel. Dat ligt dan waarschijnlijk niet eens aan de kwaliteit van jouw kant en klare kabel, maar simpelweg aan het feit de de specificaties anders zijn, en dat je de kabel buiten het toepassingsgebied gebruikt. Met een accuboortje door een betonnen muur heenboren is niet zo'n succes. Zelfs als dit een peper dure high end Makita is.