Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 23 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:52

WCA

linkforsoad schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:27:
Net gebeld door Netwerkproducten. Bleek een fout te zijn in de communicatie met een leverancier, vraag me niet naar de details, maar ze schrokken er zelf ook van dat er toch CCA troep doorheen was geglipt. Netjes opgelost verders, het product is van de site af en ze sturen een nieuwe rol met degelijke kabel.
Dus je krijgt voor het zelfde geld een koperkabel? Netjes van de winkel!

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-07 17:39
Correct, ze sturen een vervangende kabel zonder extra kosten. Ik begreep dat men de kabel aan nog een paar klanten had geleverd, en daar waren ze ook actief contact mee aan het zoeken om te zorgen voor vervanging. Heb een erg prettige man gesproken, was erg duidelijk, dit soort spul willen ze niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Techneut schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:12:
[...]
Alleen ontgaat me het nut van het vermelden van annealed (uitgegloeid). Behalve dan speculeren op de onwetendheid van potentiele klanten, klinkt wellicht interessant. Vrijwel alle koperdraad voor gewone elektriciteit doeleinden beantwoordt namelijk daaraan. Totaal overbodige vermelding dus, hoort in het rijtje van elfjes-bij-maanlichtkabels thuis. Van de betere eigenschappen is er maar één waar, dat is dat het door dat uitgloeien soepeler wordt. Betere trekkracht en betere geleiding is volslagen lariekoek. Ik vraag me af hoe iemand daarop komt. Van betere trekkracht is eerder sprake van het tegendeel.
Ik ken het proces alleen maar vanuit mijn werk-ervaring bij meetapparatuur.
Daarbij werd dit proces toegepast op meet-tafels om ze "rustiger" te krijgen, zodat de spanning uit het materiaal was. Maar goed, daarbij was een afwijking van een micron al veel te groot over de breedte van een meettafel.
Wat ik ervan begrepen had, was dat het de atomen beter rangschikt, zodat het soepeler (minder broos) zou worden.
In hoeverre dat gebruikelijk is voor netwerkkabels, durf ik niet te zeggen. Ik was het nog niet eerder tegengekomen en nu blijkt het dus ook een verkooppraatje te zijn voor CCA-kabels. :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt wat je zegt, uitgloeien maakt koper zachter (soepeler). Vroeger werd koperdraad ook gebruikt voor bovengrondse leidingen. Even hoogspanningsleidingen buiten beschouwing gelaten, want die zijn zoals we kunnen zien nog steeds bovengronds, maar tegenwoordig meestal van aluminium. Echter altijd met een kern van staaldraad, omdat anders met de nogal grote afstanden tussen de masten de treksterkte niet voldoende zou zijn.

Dat dus even terzijde, voor die vroegere bovengrondse draden voor laagspanning en telefonie werd "hard" koper gebruikt, vanwege de grotere trekkracht, voor de geleidbaarheid maakt het niets uit. Maar voor vrijwel alle andere toepassingen wordt draad gebruikt dat zo buigzaam mogelijk is, zowel soepel (stranded) als massief. Totaal overbodig om dat apart te vermelden.

Tja verkooppraatjes m.b.t. CCA, zouden zulke handelaren wel half weten waarover ze kletsen met die onzin?

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 19-09-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-07 01:04
Techneut schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:27:
Klopt wat je zegt, uitgloeien maakt koper zachter (soepeler). Vroeger werd koperdraad ook gebruikt voor bovengrondse leidingen. Even hoogspanningsleidingen buiten beschouwing gelaten, want die zijn zoals we kunnen zien nog steeds bovengronds, maar tegenwoordig meestal van aluminium. Echter altijd met een kern van staaldraad, omdat anders met de nogal grote afstanden tussen de masten de treksterkte niet voldoende zou zijn.

Dat dus even terzijde, voor die vroegere bovengrondse draden voor laagspanning en telefonie werd "hard" koper gebruikt, vanwege de grotere trekkracht, voor de geleidbaarheid maakt het niets uit. Maar voor vrijwel alle andere toepassingen wordt draad gebruikt dat zo buigzaam mogelijk is, zowel soepel (stranded) als massief. Totaal overbodig om dat apart te vermelden.

Tja verkooppraatjes m.b.t. CCA, zouden zulke handelaren wel half weten waarover ze kletsen met die onzin?
Je ziet nog genoeg koperleiding bovengronds. Treinen en trams maken er massaal gebruik van. ;)
Die kabels hebben trouwens een speciaal profiel zodat ze makkelijker opgehangen kunnen worden.
Al zie je tegenwoordig steeds vaker de vermogenslijnen langs de hoofd/rijdraden lopen en die zijn dan vaak wel weer van aluminium.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.Verhuizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-06 13:53
linkforsoad schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:50:
Correct, ze sturen een vervangende kabel zonder extra kosten. Ik begreep dat men de kabel aan nog een paar klanten had geleverd, en daar waren ze ook actief contact mee aan het zoeken om te zorgen voor vervanging. Heb een erg prettige man gesproken, was erg duidelijk, dit soort spul willen ze niet verkopen.
Geeft vertrouwen om daar spullen te bestellen. Geen 300m voor 94 euro dus, maar dat kon ook al eigenlijk niet. Ik zal daar (voor iets meer euros) ook een rol bestellen. Dank voor delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 23:11
Techneut schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:27:
Even hoogspanningsleidingen buiten beschouwing gelaten, want die zijn zoals we kunnen zien nog steeds bovengronds, maar tegenwoordig meestal van aluminium. Echter altijd met een kern van staaldraad, omdat anders met de nogal grote afstanden tussen de masten de treksterkte niet voldoende zou zijn.
Beetje off-topic, maar tegenwoordig worden er ook veel hoogspanningslijnen gemaakt met geleiders van aluminium-legeringen die zo sterk zijn, dat er geen stalen kern meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
linkforsoad schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:27:
Net gebeld door Netwerkproducten. Bleek een fout te zijn in de communicatie met een leverancier, vraag me niet naar de details, maar ze schrokken er zelf ook van dat er toch CCA troep doorheen was geglipt. Netjes opgelost verders, het product is van de site af en ze sturen een nieuwe rol met degelijke kabel.
Ze hebben mij ook gebeld en een vervangend product aangeboden. Vandaag heb ik de goede kabel ontvangen. Netjes opgelost, zonder extra kosten voor de klant :).

My favorite programming language is solder.

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-07 17:39
Top, dan klopte het verhaal dus ook. Heb hier inmiddels ook vervangende kabel ontvangen, ditmaal goed spul :)

• Techneut
  • Niet online
Begrijp ik het hier gaat om drie verschillende gevallen van dezelfde leverancier?
Er ontstaan bij mij onvermijdelijk bepaalde gedachten. Namelijk bij hoeveel klanten zouden ze die waardeloze troep hebben geleverd. En hoeveel van hen zijn kien genoeg om te ontdekken dat het rotzooi is. Ongeveer 10 %?
Lekker verdienmodel met die overige 90 %. Zouden ze echt niet hebben geweten van die "vergissing" ? Of zouden ze toch ook eerlijk die andere klanten een bericht hebben gestuurd?

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 21-09-2016 19:56 ]

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:14
Ik wil binnenkort kabels gaan trekken in mijn appartement. Ondertussen heb ik uit kunnen vogelen via welke leiding de (huidige) coax kabel van de meterkast naar de woonkamer loopt. In de woonkamer zit een inbouw wandcontactdoos voor 2 coax aansluitingen (man&vrouw).

Ik wil naast een nieuwe coax kabel ook een UTP kabel gaan trekken vanaf de meterkast naar mijn woonkamer, en het liefst coax & utp samen in één wandcontactdoos in de woonkamer. Iemand die een goede inbouwdoos weet met beide aansluitingen? Ik heb er zelf een aantal gevonden maar dat zijn opbouwdozen.

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden als ik een Coax & een UTP kabel samen door een leiding trek? Bepaalde soorten kabel oid die ik moet nemen? De afstand die de kabels moeten overbruggen is ongeveer 20M.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
De afstand zegt niet zoveel.
Welke buis er ligt (3/4 of 5/8) en hoeveel bochten erin zitten is belangrijker.

Waarschijnlijk heb je slecht een 5/8 buis en dan worden twee kabels al een uitdaging
Mijn inschatting is dat je het beste cat5e en een niet te dikke coax kabel er probeert in te trekken.

Voor de afwerking kun je het beste twee keystones nemen (een voor coax en een voor utp) en raampjes van hetzelfde merk en kleur als de rest van de wcd's in je huis.

https://netwerkproducten....e-modular-jack-c-413.html
https://netwerkproducten....n-modular-jack-c-517.html

http://www.elektrototaalm.../mj2-na-w-4126406/749811/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-07 22:15

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ben(V) schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 13:10:
De afstand zegt niet zoveel.
Welke buis er ligt (3/4 of 5/8) en hoeveel bochten erin zitten is belangrijker.

Waarschijnlijk heb je slecht een 3/4 buis en dan worden twee kabels al een uitdaging
Mijn inschatting is dat je het beste cat5e en een niet te dikke coax kabel er probeert in te trekken.
Waarschijnlijk is het een 5/8 buis en geen 3/4 buis.
3/4 = 19 mm
5/8 = 16 mm
Voor de afwerking kun je het beste twee keystones nemen (een voor coax en een voor utp) en raampjes van hetzelfde merk en kleur als de rest van de wcd's in je huis.

https://netwerkproducten....e-modular-jack-c-413.html
https://netwerkproducten....n-modular-jack-c-517.html

http://www.elektrototaalm.../mj2-na-w-4126406/749811/
SquareOne schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 10:57:
Ik wil binnenkort kabels gaan trekken in mijn appartement. Ondertussen heb ik uit kunnen vogelen via welke leiding de (huidige) coax kabel van de meterkast naar de woonkamer loopt. In de woonkamer zit een inbouw wandcontactdoos voor 2 coax aansluitingen (man&vrouw).

Ik wil naast een nieuwe coax kabel ook een UTP kabel gaan trekken vanaf de meterkast naar mijn woonkamer, en het liefst coax & utp samen in één wandcontactdoos in de woonkamer. Iemand die een goede inbouwdoos weet met beide aansluitingen? Ik heb er zelf een aantal gevonden maar dat zijn opbouwdozen.

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden als ik een Coax & een UTP kabel samen door een leiding trek? Bepaalde soorten kabel oid die ik moet nemen? De afstand die de kabels moeten overbruggen is ongeveer 20M.
In een rechte lijn was naar mijn pc vanaf de meterkast ca 20 meter. Ik heb alleen 35 meter kabel mieten gebruiken, dus voor bestellen de buis opmeten.

Ik heb van de week op een ander topic ook al zoiets geadviseerd, die wil hetzelfde doen, alleen dat ipv coax een telefoon kabel. Dus rj11 en rj45 in een wand doos met keystones. Ik heb al twee keer bij netwerkproducten.com besteld en ben erg tevreden over de kwaliteit en service.

[ Voor 31% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 24-09-2016 22:37 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:08
Toevallig van de week ook coax en utp getrokken in 1 leiding, wel in een 19mm pvc buis.

De enige tip die ik kan geven is: zorg dat je met zijn tweeën bent! Dit is echt zoveel makkelijker met zijn 2-en!

Afmonteren zie ik nog wel tegenop, zal hopelijk allemaal wel gaan in een 50mm inbouwdoos.

En inderdaad de keystones bestellen, icm met eigen schakelmateriaal.

als het hier klaar is zal ik een foto posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 26-09-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat andere coax kabel dan koka 799 een kansloze missie is, is wat kort door de bocht.
Dunnere kabel is niet per definitie slechter, maar heeft alleen meer demping.
Als de lengte niet te gek lang is en je voldoende signaal hebt ( dus niet eerst een 6 voudige multitap ervoor), kan dunnere kabel ook prima.

De kwaliteit van het signaal wordt veel meer bepaalt door de aansluitingen.
Dus dunnere kabel met f-connectors zouden wel eens betere kwaliteit op kunnen leveren dan koka799 met die standaard tv ondingen als connector.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 26-09-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:11
Anoniem: 639074 schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:51:
Kun je goede coaxkabel noemen die substantieel dunner is dan Koka799 maar wel van onberispelijke kwaliteit en die je niet eenvoudig in de buis in tweeën trekt??
Mogelijk de Technetix RLA75E, ex-Ziggo gebruikte deze voor de verbinding tussen AOP en modem . Dikte 5,1mm, 4-voudige afscherming. Ik geloof alleen niet dat deze op rol wordt geleverd en of er geschikte losse connectors voor te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 26-09-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22
Ik heb het topic even doorgelezen en het gaat voornamelijk om bulk dozen en dat is teveel voor mij.

Ik heb zo'n meter of 25 a 30 nodig, kant en klaar.

Welke kabel raden jullie mij aan?

Deze goed genoeg? https://www.onlinekabelsh...kkabel-wit-cat6a-30-meter of zijn er andere voor een betere prijs?

[ Voor 25% gewijzigd door Ferio op 07-10-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Het is een straight kabel; dat is de enige spec die mij triggert. Voor moderne apparatuur geen probleem, maar probeer eerst vast te stellen of voor jouw toepassing beide apparaten aan beide zijden van de kabel straight ondersteunen (automatisch herkennen; ken de 'officiële' benaming niet). Verder lijkt hij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 13:21
AWG27, dat is wel heel dunnetjes, volgens de spec hoort dat AWG24 te zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
GEi schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:56:
Het is een straight kabel; dat is de enige spec die mij triggert. Voor moderne apparatuur geen probleem, maar probeer eerst vast te stellen of voor jouw toepassing beide apparaten aan beide zijden van de kabel straight ondersteunen (automatisch herkennen; ken de 'officiële' benaming niet). Verder lijkt hij mij prima.
Sine schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:57:
AWG27, dat is wel heel dunnetjes, volgens de spec hoort dat AWG24 te zijn.
Welke kabel zouden jullie aanraden? Ik heb er verder niet zo veel verstand van.

Het gaat vanaf mijn asus nt-r66u naar m'n pc toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Ik heb alles in huis van König. Ik weet dat er ook mensen zijn die dat niet willen toepassen, maar mij bevalt het prima. Overal waar mogelijk (sommige apparaten als RPi hebben nog een 100Mb NIC) worden Gb snelheden gerealiseerd. König biedt verschillende kwaliteiten, dus het is per type te bepalen of het een goede kabel is of niet. In deze draad worden ook ergens een paar typen onder elkaar gezet waar je je geen buil aan valt. Kan deze zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon cat utp met awg24 dikte nemen.
Afgeschermde kabel is onzin en gaat meestal ten koste van de draadikte die op 25m wel van belang is dus minimaal awg 24 nemen(hoger getal is dunner)

[ Voor 71% gewijzigd door Ben(V) op 07-10-2016 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:26

Cyphax

Moderator LNX
GEi schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:56:
(automatisch herkennen; ken de 'officiële' benaming niet).
Wikipedia: Medium-dependent interface :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:25:
Afgeschermde kabel is onzin en gaat meestal ten koste van de draadikte die op 25m wel van belang is dus minimaal awg 24 nemen(hoger getal is dunner)

http://www.netwerkkabelsh...-utp-kabel-grijs-30-meter
Over het hoofd gezien? Dat zou me tenminste niet verbazen. Ik klik die link aan en het eerste waar mijn oog op valt is CCA. Ik zou zoiets niet eens gratis willen hebben.
Verder heb je uiteraard helemaal gelijk. Behalve in bepaalde industriële installaties, daar kan afgeschermd wel terdege zin hebben. Ik ga er van uit dat dit niet van toepassing is.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 07-10-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Ben(V) schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:25:

http://www.netwerkkabelsh...-utp-kabel-grijs-30-meter
Hiervan zijn de aders weer niet van koper.

Zal dit dan wel een goede zijn?

https://netwerkproducten....-koper-wit-p-4284902.html

30m, 100% koper en voor €20

[ Voor 15% gewijzigd door Ferio op 07-10-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:51

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Om even in te haken op de diameter van de aders...
Dikker heeft wel zeker nut, vooral voor hogere snelheden.
Hoe hoger de frequentie, hoe meer het "skineffect" optreed.
In theorie zouden holle kabels al voldoende zijn voor netwerk (maar dit is kwetsbaar).
Dit is ook de reden waarom een knik in de kabel voor een flinke snelheidsbeperking kan zorgen.

zie Wikipedia: Skineffect

En over afscherming
Afgeschermde kabel is alles behalve onzin.
Als de kabel door een meterkast loopt (langs beltrafo bijv) of langs leidingen waar een lasapparaat aan hangt ed. geeft dit véél storing op de kabel. Dit geeft vaker een fout en dus resulteert dit in het vaker opnieuw moeten versturen van de pakketjes, waardoor de verbinding langzamer wordt.
En daarbij kost shielded cable bijna niets extra.

En over CAT5e of CAT6(a) of CAT7, zelf heb ik overal CAT7a liggen. Waarom? was op een haspel van 200m wel een dikke €10,- duurder dan CAT6. En 2x CAT7a is met wat moeite en flauwe bochtjes prima in een 3/4" buis te krijgen.
En misschien is het niet nodig, misschien later wel. Maar voor die €10,- extra wil ik t risico niet lopen.

En een punt wat vaak vergeten wordt,
Goede aarding en goede connectoren zijn ook erg belangrijk!

(side-note over het skineffect)
In theorie zou CCA geen enkel probleem moeten zijn voor hoge snelheden aangezien daar toch alleen maar t buitenste laagje wordt gebruikt.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
HellStorm666 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:47:
<knip>
En over afscherming
Afgeschermde kabel is alles behalve onzin.
Als de kabel door een meterkast loopt (langs beltrafo bijv) of langs leidingen waar een lasapparaat aan hangt ed. geeft dit véél storing op de kabel. Dit geeft vaker een fout en dus resulteert dit in het vaker opnieuw moeten versturen van de pakketjes, waardoor de verbinding langzamer wordt.
En daarbij kost shielded cable bijna niets extra.
Klopt allemaal, maar dat wordt als zodanig ook absoluut niet ontkend. Er wordt enkel vastgesteld dat het bij de meeste particulieren weinig zin heeft. Je zult daar b.v. zelden lasapparaten e.d. vinden, evenmin als een bundel kabels die elkaar kunnen beïnvloeden. En dan valt niemand er een buil aan als hij of zij net een ietsje lagere categorie zonder afscherming kiest, met alle voordelen van dien.
.........
In theorie zou CCA geen enkel probleem moeten zijn voor hoge snelheden aangezien daar toch alleen maar t buitenste laagje wordt gebruikt.
Ook dat is waar, even andere eigenschappen zoals o.a. broosheid en erg gevoelig voor oxidatie buiten beschouwing gelaten. Maar dat buitenste laagje heeft nog steeds een hogere weerstand dan bij vergelijkbare aders van koper (zuiver of een beetje minder zuiver speelt geen rol). Gevolg is duidelijk een minder grote afstand die je kan overbruggen, dat kan meer dan de helft verschil maken. Dus waarom zou je dit kopen voor dat onbeduidende bedrag dat het (misschien) goedkoper is dan goed koper? Tenzij je er niet op bedacht bent en het later pas ontdekt. Als dan bovendien die afstand helemaal geen rol speelt en het is al gelegd, dan zou ik er ook niet wakker van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Afscherming is echt onzin in een thuissituatie.
50Hz heeft echt geen invloed op netwerkkabel dat wordt door de twist opgelost.
Gelijkstroom van een las apparaat al helemaal niet, hooguit de hogere harmonischen die ontstaan bij in en uitschakelen maar ook dat wordt opgelost door de twist.

Afscherming is alleen zinvol in omgevingen waar bundels netwerk kabels liggen en de signalen elkaar kunnen gaan storen via de zogenaamde NEXT storing, maar dat komt in een thuissituatie nooit voor.

De beste oplossing voor een thuissituatie is en blijft en zal blijven CAT6 UTP.

Kan tot 33m zelfs 10Gb aan en dat is over het algemeen voldoende voor een thusisituatie, maar ik voorspel je dat de volgende standaard 2,5Gb wordt en dat 10 Gb nog vele jaren in de toekomst ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ben(V) schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:40:
Afscherming is echt onzin in een thuissituatie.
50Hz heeft echt geen invloed op netwerkkabel dat wordt door de twist opgelost.
Gelijkstroom van een las apparaat al helemaal niet, hooguit de hogere harmonischen die ontstaan bij in en uitschakelen maar ook dat wordt opgelost door de twist.
Afscherming is alleen zinvol in omgevingen waar bundels netwerk kabels liggen en de signalen elkaar kunnen gaan storen via de zogenaamde NEXT storing, maar dat komt in een thuissituatie nooit voor.
Kabels langs electromotoren kunnen wel profiteren van afscherming. (bijvoorbeeld zonwering)
Ben(V) schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:40:
De beste oplossing voor een thuissituatie is en blijft en zal blijven CAT6 UTP.

Kan tot 33m zelfs 10Gb aan en dat is over het algemeen voldoende voor een thusisituatie, maar ik voorspel je dat de volgende standaard 2,5Gb wordt en dat 10 Gb nog vele jaren in de toekomst ligt.
De 5 Gbps kaartjes staan in de laatste C'T genoemd. (p. 26)
802.3bz (NBase-T) Delock 89456, die 1 / 2.5 / 5 / 10 Gbps aan kan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Electormotoren storen echt niet via instraling op de netwerkkabel, dat soort storingen worden volledig gecompenseerd door de twist in de kabel.
Als die storen, doen ze dat over de netvoeding en dan moet je switch of zo op dezelfde wcd zitten en dan is die kans nog heel klein.

Heb je al eens na de prijzen van switches gekeken die 10Gb over koper aankunnen?
Maar onthoud mijn voorspelling maar 2,5Ghz wordt de volgend standaard en dat er kaartjes zijn die meer kunnen is niet hetzelfde als de standaard zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
De motoren niet, maar het in/uitschakelen kan smerige pieken veroorzaken die dan weer WEL storen.

Maar dan nog, voor thuisgebruik is UTP prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Sine op 07-10-2016 21:40 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ben(V) schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:23:
[...]
Heb je al eens na de prijzen van switches gekeken die 10Gb over koper aankunnen?
Maar onthoud mijn voorspelling maar 2,5Ghz wordt de volgend standaard en dat er kaartjes zijn die meer kunnen is niet hetzelfde als de standaard zetten.
Ja, die switches zijn idioot duur.
Studiegenoot van me heeft voor een camera-project (10Gig-e interfaces) een 4-poorts kaart in z'n PC gezet, omdat dat goedkoper was dan een 10G switch.

Ikzelf verwacht dat die 2.5 Gbps en 5 Gbps vooral in NAS'jes en WiFi accesspoints zullen opduiken en snel daarna op mainboards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
HellStorm666 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:47:(side-note over het skineffect)
Je theorie is fout.
Heb je je al eens verdiept in de gebruikte coderings en modulatie methodes op 1000baseT? En wat voor effect dat heeft op de spectrale verdeling van het signaal over de aderparen?

Het complete spectrum wordt gebruikt - van heel laag tot enkele 100den MHz. Het skineffect is voor die lage frekwenties nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Wat is nu dan een goede kabel?

Dacht dat ik wat had gevonden, bleken de aders weer niet de goede dikte te hebben.

Ik kan geen full copper, 24awg met een lengte van 30m vinden. Iemand een link wellicht?

[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 10-10-2016 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 06-07 21:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Voorbeelden:
Intronics ACT IB6030, IB6430, IB8030, IB8430, IS8030, IS8430
LogiLink CQ2121U, CQ2122U

Van bovenstaande opties is de LogiLink CQ2121U het goedkoopste, € 22,77 inclusief verzendkosten (netwerkwinkel.com).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Dav1d schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:38:
[...]

Voorbeelden:
Intronics ACT IB6030, IB6430, IB8030, IB8430, IS8030, IS8430
LogiLink CQ2121U, CQ2122U

Van bovenstaande opties is de LogiLink CQ2121U het goedkoopste, € 22,77 inclusief verzendkosten (netwerkwinkel.com).
Top, dank je!

Heb hierover heen gekeken op deze site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:32
Wij zijn bezig met ons nieuwbouw huis en voor o.a. IP camera's en voor het hele interne netwerk van het huis zijn wij opzoek naar 305m cat6 kabel. Heb nu zelf 2 opties op het oog:

Gembird Cablexpert 305m UPC-6004SE-SO
Ik ken het merk niet, maar met een prijs van 96,- euro een mooie deal.

Belden cat.6 grijs 7965E
Bekend merk, maar wel 35 euro duurder dan de Gembird.

Zit er nu veel verschil tussen beide kabels? Of zeggen jullie die Gembird is prima.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dav1d in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels" noemt beide kabels, zou 100% koper moeten zijn, verschil is dat de Gembird-kabel AWG24 is en die van Belden AWG25, dus ietsje dikker zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Zijn er ook nog trajecten waar je twee netwerkkabels tegelijk gaat trekken? Dan kan het interessant zijn om vanaf twee rollen de netwerkkabel af te wikkelen.
Wicked-Game schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:48:
Wij zijn bezig met ons nieuwbouw huis en voor o.a. IP camera's en voor het hele interne netwerk van het huis zijn wij opzoek naar 305m cat6 kabel. Heb nu zelf 2 opties op het oog:
<KNIP>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:32
GEi schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:08:
Zijn er ook nog trajecten waar je twee netwerkkabels tegelijk gaat trekken? Dan kan het interessant zijn om vanaf twee rollen de netwerkkabel af te wikkelen.

[...]
Nope dat is niet de bedoeling. Heb voor elke aansluiting een aparte loze leiding lopen. Dus er hoeven daardoor niet meerdere utp's door 1 buis.

[ Voor 15% gewijzigd door Wicked-Game op 12-10-2016 12:42 ]

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 493087

Wellicht offtopic, maar bestaan er ook slechte RJ11 kabels?

Ik keek op de website van allekabels en daar zag ik bij sommige rj11 kabels dat er CCA werd gebruikt.

Nu haal ik op mijn dsl verbinding een lager snelheid dan ik had verwacht, zou er toch iets met de rj11 kabel aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Anoniem: 493087 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:56:
Wellicht offtopic, maar bestaan er ook slechte RJ11 kabels?

Ik keek op de website van allekabels en daar zag ik bij sommige rj11 kabels dat er CCA werd gebruikt.

Nu haal ik op mijn dsl verbinding een lager snelheid dan ik had verwacht, zou er toch iets met de rj11 kabel aan de hand zijn?
Probeer eerst eens het modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA aan te sluiten met de bijgeleverde kabel en kijk of je waardes demate verbeteren. Hierna kun je de kabel als verdacht aanmerken.

Een normale UTP kabel kun je ook prima gebruiken om je xDSL signaal mee te transporteren hoor, enkel even RJ11 stekkertje opzetten of anders oplossen met bijvoorbeeld een WCD.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MisteRMeesteR schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:22:
[...]

Probeer eerst eens het modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA aan te sluiten met de bijgeleverde kabel en kijk of je waardes demate verbeteren. Hierna kun je de kabel als verdacht aanmerken.

Een normale UTP kabel kun je ook prima gebruiken om je xDSL signaal mee te transporteren hoor, enkel even RJ11 stekkertje opzetten of anders oplossen met bijvoorbeeld een WCD.
Ik heb de bijgeleverde kabel gebruikt.
Kabel is ongeveer 2m en zit direct aangesloten op het isra punt.

Mijn vvdsl traint in op ongeveer 91 Mb/s downstream, maar volgens de monteur was ongeveer 111Mb/s attainable.

Ik heb zelf nooit kabels geknipt/gemaakt, en ik weet ook niet hoe ik kan kijken of het echt koper of CCA is zonder de kabel te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-07 17:42
Naar aanleiding van dit topic een aantal dagen op zoek geweest naar een goede patchkabel van 10m (kan wat zeggen over mijn zoek kwaliteiten :)), dankzij deze post gevonden:
IB6410 - CAT5E U/UTP patchkabel gekocht.

Kon eerst veelal alleen CCA, AWG26 of geen specificatie vinden bij kabels.
Dank voor dit topic, ik was me eerder namelijk niet van bewust, geen idee wat voor kabels ik eerder gebruikte.
Wel duidelijk dat er veel winkels zijn die voor veel geld netwerkkabels verkopen waarbij het ook nog CCA is.

[ Voor 90% gewijzigd door Myliobatis op 25-10-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 18:58

job

Cyphax schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:52:
Dav1d in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels"verschil is dat de Gembird-kabel AWG24 is en die van Belden AWG25, dus ietsje dikker zou moeten zijn.
Late reactie, maar wellicht dat iemand anders er iets aan heeft. Het is andersom, AWG24 is juist dikker dan AWG25.

Meer info over draaddiktes en AWG: http://www.engineeringtoolbox.com/awg-wire-gauge-d_731.html

[ Voor 19% gewijzigd door job op 22-10-2016 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
job schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 22:34:
[...]
Late reactie, maar wellicht dat iemand anders er iets aan heeft. Het is andersom, AWG24 is juist dikker dan AWG25.

Meer info over draaddiktes en AWG: http://www.engineeringtoolbox.com/awg-wire-gauge-d_731.html
Klopt, heb ik het nou verkeerd opgeschreven of heel onduidelijk? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had net even gekeken of mijn rj11 kabels (volgens mij is het gewoon een cat 5e UTP op rol) van koper zijn.

Ik had geen aansteker dus hield ik de draadjes in de vlam van een gasfornuis.

Ze braken/buigden niet meteen zoals ik bij een paar video's zag, maar begon wel te gloeien en na een tijdje werden de draadjes zwart en wat zachter, maar ik kon ze niet breken.

Kan ik er zeker van zijn dat dit gewoon koper is, of kan ik beter een aansteker kopen en daarmee testen?
Ik weet dat een gasfornuis vlam véél warmer is, maar ik dacht dat het niet zoveel verschil zou maken 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Aluminium is meteen weg bij een gasvlam.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:19
Ik lees hier meerdere keren dat UTP in een woonomgeving volstaat.

Ik ben op dit moment bezig met de aanleg van data en TV.
Voor TV ga ik KOKA9TS van Hirschmann gebruiken. Deze wordt op verschillende plaatsen achter plinten gelegd en door buizen/gaten in de vloer getrokken waar ook data kabels langs komen te liggen.

FTP en STP lijken mij wat overdreven, maar is F/UTP wel te adviseren vanwege de COAX kabels of is dit zelfs nog overdreven volgens jullie?

Het wordt sowieso een massieve kern om deze LSA af te monteren.
De afstanden liggen ongeveer tussen de 10 en 15 meter per kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:24
De afscherming van KOKA9TS werkt 2 kanten op: signalen van buiten komen er niet in, maar signalen van binnen komen er ook niet uit. Afgeschermde ethernetkabel naast KOKA9TS leggen lijkt me dan ook onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:19
Maakt de AWG dan verder nog uit?
De kabel is 25. Dit zou volgens de specs van het patchpaneel en de outlets moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik neem aan dat de betekenis van de verschillende awg-waarden bekend is, namelijk de dikte van de aders. Welnu, voor awg24 is dit 0,25mm2 en voor awg25 is het 0,2mm2. Dus 20% dunner die laatste. En hoe dunner de aders hoe korter de afstand waar hij het laat afweten bij een gegeven overdrachtssnelheid.
Met awg24 overbrug je met cat5e kabel en een snelheid van 1 gigabit per seconde een afstand van ongeveer 100 meter. Althans als het koperkabel is, aluminium heeft ruim 60% hogere soortelijke weerstand. Het mag duidelijk zijn dat met elke maat dunner die afstand korter wordt. Ik dacht dat daarmee alles wel is gezegd.

PS:
Eigenlijk is in de cat5e en cat6 specificaties vastgelegd dat de minimum aderdoorsnede overeen komt met awg24. Maar het probleem is (althans zover me bekend) dat dit afspraken zijn, maar dat het nog niet een wettelijke status heeft. Vandaar dat niet alle handelaren zich hier aan houden en dat ze soms speculerend op de onbekendheid er van zelfs awg28 aanbieden als cat5e of cat6.

[ Voor 29% gewijzigd door Techneut op 24-10-2016 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
c't Magazin heeft de Delock 89456 getest: ze halen over 50 meter Cat5e-kabel de volle 10Gb/s! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Corossi schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 22:09:
Naar aanleiding van dit topic een aantal dagen op zoek geweest naar een goede patchkabel van 10m (kan wat zeggen over mijn zoek kwaliteiten :)), dankzij deze post gevonden:

[...]

IB6410 - CAT5E U/UTP patchkabel gekocht.

Kon eerst veelal alleen CCA, AWG26 of geen specificatie vinden bij kabels.
Dank voor dit topic, ik was me eerder namelijk niet van bewust, geen idee wat voor kabels ik eerder gebruikte.
Wel duidelijk dat er veel winkels zijn die voor veel geld netwerkkabels verkopen waarbij het ook nog CCA is.
ACT kabels zijn erg goed. Zeker voor het geld. Gaat op voor massief op rol, en klant en klare flexibele patchkabels. Ook de prijs is super. Helaas zijn ze wat minder goed verkrijgbaar via de winkels en webshops. Het merk is dan ook meer voor professioneel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

SuperKris schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:32:
[...]

ACT kabels zijn erg goed. Zeker voor het geld. Gaat op voor massief op rol, en klant en klare flexibele patchkabels. Ook de prijs is super. Helaas zijn ze wat minder goed verkrijgbaar via de winkels en webshops. Het merk is dan ook meer voor professioneel gebruik.
Ze verkopen Act kabels geloof ik bij www.netwerkproducten.com

Ook de andere kabels zijn gewoon ook goed en van 100% koper. Ik heb zelf gewoon de goedkoopste cat6 utp en sftp kabels en die zijn ook flexibel en ik krijg er de volle Gbit over.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-07 19:21
Vraagje omtrent het aantal twists in een kabel. Hoe weet ik of het voldoende is? Mijn eigen CAT6A kabel is strak getwist, per 0,8cm 1 twist. Via mijn vader wat extra kabel gekregen, CAT7 en die heeft een twist per 1,5cm. Dit is ruw weg een maatstaaf die ik eraan geef, niet opgemeten. Wel zie je dus duidelijk een verschil. Een verschil in lengte tussen de aderparen is me sowieso niet opgevallen.

Ik begrijp dat dit invloed kan hebben, maar weet zo niet te bepalen of de kwaliteit slecht is. In beide gevallen is het echt koper.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Voor zover ik weet, verschilt het aantal twists per meter per aderpaar in de kabel.
Wat het grote verschil is tussen de verschillende CAT-versies is hoe constant het aantal twists per meter per paar is.
En uiteraard de scheidingsstrip tussen de paren bij CAT6 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De twist is niet gestandariseerd, dat mag de fabrikant zelf bepalen als hij maar aan de specs voldoet die de cat6 vereist.
Het kan dus per fabrikant verschillen.

Gemiddeld zie je dat cat5e tussen de 1 en 2 twists per cm heeft en cat6 duidelijk boven de 2 twists per cm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 17:06
Weten jullie of de gamma/praxis/karwei 6A op rol heeft?
Ik ga vanavond even heen, maar twijfel nog tussen 5e en 6a. Toegevoegde waarde van 6 zie ik niet al moet ik bekennen dat ik nog 2 * 40 meter roze cat6 heb :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Toegevoegde waarde van 6a is er niet.
Afscherming in thuis situaties is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 17:06
Het gaat mij om futureproof voor 10gb/s, maar ze hadden alleen 50 meter qlink u/utp 50 meter cat6 voor 48,50 2 keer zo duur als 100% koper online alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:34
Ik ben bij de buren een netwerkje aan het aansluiten, maar de snelheid zit op 100Mb. Zelfs na meerdere keren knijpen en patchen krijg ik er geen 1 gigabit overheen. Het blijft 100Mb. Nu heb ik met een simpele kabeltester de kabels getest, en die geeft aan dat de kabels goed zijn. (Goed zijn geknepen).

Helaas ligt deze kabel ongeveer 20 meter door de tuin en kan deze dus helaas niet zomaar even vervangen worden...

Het betreft Valueline CAT6 F/UTP solid kabel. Blijkbaar is er met deze kabel op ongeveer 20meter ook geen gigabit meer te halen. :(.

Ik heb geen idee waar ze deze rommel vandaan hebben, de kabel lag er al in voordat Ik de boel kon aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
HvanderT schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:14:
Ik ben bij de buren een netwerkje aan het aansluiten, maar de snelheid zit op 100Mb. Zelfs na meerdere keren knijpen en patchen krijg ik er geen 1 gigabit overheen. Het blijft 100Mb. Nu heb ik met een simpele kabeltester de kabels getest, en die geeft aan dat de kabels goed zijn. (Goed zijn geknepen).

Helaas ligt deze kabel ongeveer 20 meter door de tuin en kan deze dus helaas niet zomaar even vervangen worden...

Het betreft Valueline CAT6 F/UTP solid kabel. Blijkbaar is er met deze kabel op ongeveer 20meter ook geen gigabit meer te halen. :(.

Ik heb geen idee waar ze deze rommel vandaan hebben, de kabel lag er al in voordat Ik de boel kon aansluiten.
Ligt hij in de tuin niet in een buis? Dan zou je een nieuwe kabel mbv de oude kunnen doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Misschien niet per paar geknepen?
Dus pin 1&2, 3&6, 4&5, 7&8 moeten een paar zijn.
Met een tester meet je alleen met gelijkstroom of de pinnen in de stekker op dezelfde pinnen aan de andere kant zijn aangesloten, maar als ze niet van het juiste paar zijn, merk je dat met zo'n tester niet.

En check voor de zekerheid ook even of de gebruikte netwerkapparatuur wel Gbit is ;)

• krakendmodem
m3gA schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:49:
[...]

Ligt hij in de tuin niet in een buis? Dan zou je een nieuwe kabel mbv de oude kunnen doortrekken.
Liggen inderdaad in een pvc buisje. Maar er zitten zoveel bochten in dat het een ramp wordt om er een nieuwe kabel doorheen te trekken. En die kabels zitten weggewerkt achter een muur waardoor het onmogelijk is om daar nog bij te kunnen komen.

Het zijn twee UTP kabels die door dat buisje gaan.

• krakendmodem
TD-er schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:49:
Misschien niet per paar geknepen?
Dus pin 1&2, 3&6, 4&5, 7&8 moeten een paar zijn.
Met een tester meet je alleen met gelijkstroom of de pinnen in de stekker op dezelfde pinnen aan de andere kant zijn aangesloten, maar als ze niet van het juiste paar zijn, merk je dat met zo'n tester niet.

En check voor de zekerheid ook even of de gebruikte netwerkapparatuur wel Gbit is ;)
Ze zijn gepatcht middels de T568B 'norm'. Andere geknepen kabels doen wel 1Gbit. Maar die zijn korter..

Ik zal straks eens een andere laptop pakken en kijken waar het probleem zit. Het opbouwen van de verbinding duurt namelijk ook vrij lang als je de kabel in de laptop plugt.

EDIT: Ook met andere andere laptop krijg ik maar 100Mb uit de kabel. Ik begrijp er niks van.

Ik gebruik deze wandcontactdoos en ik heb het zoals onderstaand afbeelding gemaakt: (klik voor groot)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EWJGwwIm.jpg

Op het (Duits-Engelse) installatiepapier staat het volgende:

Pin1 White-Orange
Pin2 Orange
Pin3 White-Green
Pin4 Blue
Pin5:White-Blue
Pin6 Green
Pin7 White-brown
Pin8 Brown.

Ik heb nog keystone blokjes liggen, ga daar wel eens mee aan de slag. Als ik er vervolgens nog geen 100Mb uitkrijg zit ik blijkbaar met een rotte kabel.

Ik heb al zovaak kabels geknepen en gepatcht, maar dit heb ik nog niet eerder gehad.

[ Voor 41% gewijzigd door krakendmodem op 10-11-2016 11:31 ]

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Eerste google resultaat geeft aan dat het CCA is, als dat klopt dan zou dat wel kunnen.
https://www.kabelshop.nl/...Iy-pq6LntACFbIW0wodYKYBbA

Bij buiten zou ik eigenlijk voor een outdoorversie gaan als het even kan. En lszh/ls0h vermijden dat is Low Smoke Zero Halogen kabel die is vrij poreus.

[ Voor 34% gewijzigd door Morocius op 10-11-2016 12:47 ]

• krakendmodem
Met keystone blokjes kom ik zelfs niet verder dan 10Mbit.

Ik denk dan dat het inderdaad CCA is. Ik baal als een stekker ( :+ ). Die kabel is er niet zo makkelijk weer uit te krijgen omdat de pvc buis gedeeltelijk door de muur loopt. Het was al een nachtmerrie om die dingen door de buis heen te krijgen.

Waarom verkopen ze uberhaupt dit soort rommel. Zou verboden moeten worden. :'(

[ Voor 11% gewijzigd door krakendmodem op 10-11-2016 12:59 ]

• TD-er
HvanderT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:58:
[...]
En het is niet conform wat ze zeggen te verkopen, dus laat de verkoper het er maar uit halen zou ik voorstellen. >:)

• krakendmodem
Oke, even een gasvlammetje eronder gehouden, dit kan schokkend zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9ebICydl.jpg

;( :'(

Anoniem: 444220

HvanderT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:58:
Met keystone blokjes kom ik zelfs niet verder dan 10Mbit.

Ik denk dan dat het inderdaad CCA is. Ik baal als een stekker ( :+ ). Die kabel is er niet zo makkelijk weer uit te krijgen omdat de pvc buis gedeeltelijk door de muur loopt. Het was al een nachtmerrie om die dingen door de buis heen te krijgen.

Hebben ze niet genoeg aan 100Mb in de tuin? Ik heb op het AP in de tuin ook 'maar' 100Mb via de wifi (reden unknown) maar daar heb ik in de zomer meer dan genoeg aan voor tv te kijken en te appen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Anoniem: 444220 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:34:
[...]

Hebben ze niet genoeg aan 100Mb in de tuin? Ik heb op het AP in de tuin ook 'maar' 100Mb via de wifi (reden unknown) maar daar heb ik in de zomer meer dan genoeg aan voor tv te kijken en te appen.
De kabel loopt door de tuin naar een kantoor/leslokaaltje. Momenteel is 100Mb wel voldoende, alleen binnenkort komt er ook een NAS waar alles op komt te staan. Plus, de verbinding is momenteel (nu) niet erg stabiel.

Anoniem: 444220

HvanderT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:38:
[...]

De kabel loopt door de tuin naar een kantoor/leslokaaltje. Momenteel is 100Mb wel voldoende, alleen binnenkort komt er ook een NAS waar alles op komt te staan. Plus, de verbinding is momenteel (nu) niet erg stabiel.
Dan wordt het krap inderdaad.

Zoals al aangegeven eerder, zou ik persoonlijk even met twee man uurtje klooien. Nieuwe, goede CAT 6 kabel trekken, met glijmiddel en trekveer/oude kabel gebruiken. Dan heb je en een goede kabel liggen en klaar voor de toekomst. De kabel zou je dan in het kantoor kunnen eindigen met een switch/ap.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Mja, door de vele bochten gaat het wel een hel worden om dit voorelkaar te krijgen. Ik denk dat het zelfs sneller gaat door de pvc buis gedeeltelijk op te graven.

Er hing al een switch achter in het kantoortje. Daar zit dus de wifi, tv, computers, etc op. De nas staat in de meterkast in huis. En dan zit de pijp vrij snel vol.

Ik ga er komende zomer maar weer eens mee bezig, ik ga nu niet in de kou de kabel opgraven :+

• Ben(V)
Als er gewone installatiebuis gebruikt is en de bochtjes er gewoon opgeschoven zijn dan die de buis niet luchtdicht en als er dan geen grondkabel gebruikt wordt zal de kabel aangetast worden door vocht en andere agressieve stoffen uit de grond.
Je kunt voorspellen dat er binnenkort helemaal niets meer door die kabel heen te krijgen is.

Zelf 100% koper kan zo'n omgeving niet aan, daar heb je echt een grondkabel of een dichte buis voor nodig.

• krakendmodem
Inmiddels verbindt de kabel wel met 1Gbit. Ik heb de wandcontactdozen er tussen weggehaald en er rj45 plugjes opgezet. Voorheen was dit ook zo alleen kreeg ik er dus alleen 100Mb mee. Wel is de kabel met ongeveer twee meter ingekort. Misschien net genoeg voor 1Gbit. De lengte van de kabel zal nu iets van 20 meter zijn.

Nu hopen dat die ene kabel op 1Gbit blijft werken. Het liefst zou ik de kabel vervangen, maar als dit goed blijft werken, ben ik tevreden.

De echte test komt als de NAS draait. Dan maar eens wat grote bestanden over pompen.

[ Voor 17% gewijzigd door krakendmodem op 10-11-2016 18:33 ]

• Sine
HvanderT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:12:
Oke, even een gasvlammetje eronder gehouden, dit kan schokkend zijn:

[afbeelding]

;( :'(
Dat ziet er uit als uitgegloeid koper, in ieder geval geen aluminium.

En als het met stekkertjes gbit deed en met doosjes maar 100, dan vermoed ik dat je stiekem een losse verbinding of bedradingsfout gemaakt hebt. (met de helft van de draden doe je max 100mbit)

[ Voor 22% gewijzigd door Sine op 10-11-2016 18:52 ]

Repareren doe je zo.

• krakendmodem
Sine schreef op donderdag 10 november 2016 @ 18:47:
[...]

Dat ziet er uit als uitgegloeid koper, in ieder geval geen aluminium.

En als het met stekkertjes gbit deed en met doosjes maar 100, dan vermoed ik dat je stiekem een losse verbinding of bedradingsfout gemaakt hebt. (met de helft van de draden doe je max 100mbit)
Het is echt aluminium. Ik heb een koperkabeltje ernaast gehouden en die ook verhit. Het koperkabeltje werd rood van de hitte en was na afkoelen gewoon nog zichtbaar koperkleur. Dit metaal begon al te smelten. Ik heb voor de foto een beetje koper laten zitten. Maar ik ga er vanuit dat aluminium is.

CCA kabel is het dus denk ik.

En wat betreft de knijpen: Bedradingsfout zou kunnen, maar ik heb meerdere keren dezelfde kabel opnieuw met een punchdown tool vastgedrukt, en de kabeltester gaf ook aan dat de kabel "goed" was. (zegt natuurlijk niks, maar een verbindingsfout of slecht contact was het dus niet).

Na het inkorten kreeg en het weglaten van de wanddoos kreeg ik er wel 1Gbit overheen.
Met die andere kabel ga ik binnenkort bezig, die draait ook op 100Mbit.

[ Voor 38% gewijzigd door krakendmodem op 10-11-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:47
HvanderT schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:14:

Kan je de precieze opdruk eens laten weten? Ik weet dat Konig utp kabel heeft die wel van koper is, maar ook valueline voert, wat dan weer niet altijd koper is. Ik vermoed dat het hier om valueline (van wellicht konig/nedis) gaat, maar het is voor iedereen handig te weten welke kabel in ieder geval niet goed is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
base_ schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:12:
[...]

Kan je de precieze opdruk eens laten weten? Ik weet dat Konig utp kabel heeft die wel van koper is, maar ook valueline voert, wat dan weer niet altijd koper is. Ik vermoed dat het hier om valueline (van wellicht konig) gaat, maar het is voor iedereen handig te weten welke kabel in ieder geval niet goed is ;)
Meer staat er ook niet op... Ik zal de buren vragen of ze nog een nota van die kabel hebben liggen, die zijn namelijk nu met vakantie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gMoxCSBl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

HvanderT schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:17:
[...]

Meer staat er ook niet op... Ik zal de buren vragen of ze nog een nota van die kabel hebben liggen, die zijn namelijk nu met vakantie.

[afbeelding]
Dat is cca kabel, staat bij de specificaties op de productpagina, zie link van base_
Geen wonder dat je slechte en trage verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:29:
[...]

Dat is cca kabel, staat bij de specificaties op de productpagina, zie link van base_
Geen wonder dat je slechte en trage verbinding hebt.
En dan ook nog eens AWG26. Dat is prima voor patchkabels, maar voor vaste kabels met massieve kern aan de dunne kant. Zeker bij CCA. Kan mij amper voorstellen dat je volledige snelheid haalt over de volle link van 100m. Eigenlijk zou je het dan ook geen cat6 mogen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

SuperKris schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:37:
[...]

En dan ook nog eens AWG26. Dat is prima voor patchkabels, maar voor vaste kabels met massieve kern aan de dunne kant. Zeker bij CCA. Kan mij amper voorstellen dat je volledige snelheid haalt over de volle link van 100m. Eigenlijk zou je het dan ook geen cat6 mogen noemen.
Dat het AWG26 was, had ik nog niet eens gezien (ik had al weg geklikt toen ik zag dat het cca was 8)7 ). Dit mag waarschijnlijk officieel misschien niet eens cat5 heten. Of te wel prut kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 11-11-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
De kabel is geschikt voor netwerkomgevingen van 10, 100 en 1000 Mbps. Ideaal voor verbindingen over een lange afstand door de stugheid.

Jaja....

Het is dus inderdaad CCA, wat mijn vermoeden dus ook al was. Ik wil alleen weten waar ze dit spul gekocht hebben (zo'n anderhalf jaar terug..). Er was destijds wel een installateur die er rondliep, misschien had hij dit ook liggen...

Momenteel loopt er 1Gbit overheen, maar geen idee hoe stabiel dat blijft. De afstand zit zo tussen de 15 - 20 meter.

De 50Mb internetverbinding gaat momenteel wel stabiel. (vanaf modem)

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 11-11-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Bedankt voor dit topic. Uitendelijk op 100m stugge F/UTP CAT 6 AWG 23 100% koper uitgekomen. Goede prijs 56 euro.

https://netwerkproducten....edig-koper-p-4327600.html

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 17-12-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 12:54
Hallo,
Kpn heeft bij mij een nieuw isra punt aangebracht en daarbij ook een kabel getrokken vanaf het isra naar het modem. Het is een 4 aderige cat5 kabel merk Belden. Weet iemand of dit cca of cu kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
fmrama schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:55:
Hallo,
Kpn heeft bij mij een nieuw isra punt aangebracht en daarbij ook een kabel getrokken vanaf het isra naar het modem. Het is een 4 aderige cat5 kabel merk Belden. Weet iemand of dit cca of cu kabel is.
Belden maakt volgens mij uitsluitend koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
fmrama schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:55:
Hallo,
Ik vermoed dat je 4 aderparen bedoelt, dus 8 aders. Anders is het geen cat5(e).
Belden heef inderdaad een uitstekende naam. Lijkt me sterk dat het cca zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

CCA zie je alleen bij vage/goedkope (Chinese) merk(en/loze) kabels. Belden is een kwaliteitsmerk, dus ik verwacht geen CCA kabel.
Ik denk ook dat je acht aders bedoeld en 4 aderparen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Op de kabel staat cat5. En heeft 2x2 aders. Staat er ook op 2x2. Hij loopt nu in een goot. Zal morgen nog eens kijken of ik wat meer kan zien en evt. een foto. Dat cat 5 en 2x2 staat er duidelijk zichtbaar op. En ik zie nog een nummer 15302 en 03806.

Heb nog effe gegoogled en kwam dit tegen.
https://edeskv2.belden.com/Products/#s=Utp%20cat5&r=0

[ Voor 77% gewijzigd door fmrama op 20-12-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Nu een foto er staat 2pr op ipv 2x2 zoals ik eerder dacht.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bewyq4cailkum.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door fmrama op 21-12-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat is gewoon goedkope CAT5 kabel met 2 aderparen. Prima geschikt als telefoonkabel richting telefoontoestel of DSL modem. Voor ethernet is het knap waardeloos, maar tussen ISRA en modem is het prima, stukken beter dan die stukjes platte telefoonkabel die over het algemeen meegeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:15

JoeZuCK

_Fonz > all.

In welke gevallen kies je voor een keystone jack? Ik heb een utp inbouwdoos kant en klaar, maar je hebt ze ook zonder de RJ45 aansluiting. Daar gebruik je de keystonejacks voor neem ik aan. Maar waarom zou je hem dan niet kant en klaar kopen?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bekijk het zoals bij ander schakelmateriaal: als jij in de bouwmarkt komt hangt er voor veel te veel geld een blister met schakelaar, knopje en misschien zelfs afdekraampje. Bestel je bij groothandel of webshop koop je de schakelaars en de knopjes los. Bij busch jaeger past een knop van de nieuwe series op een ouderwetse schakelaar uit de jaren 80.
Bij keystone jacks net zo, je kunt een complete set kopen, maar je kunt ook losse draagplaat, keystone jack en afdekplaatje kopen.
Pagina: 1 ... 23 ... 38 Laatste