All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hoe bedoel je afscherming? Cat6a is niet per sé shielded, je hebt ook gewoon Cat6a U/UTP.Ben(V) schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 21:22:
Juist cat6a is zinloos, afscherming in een thuissituatie is volkomsen onzinnig.
Waarom is cat6 op dit moment dan beter dan cat5e? Cat5e is ook prima voor 1000BASE-T/1000BASE-TX (Gigabit), ik heb nog geen behoefte aan snellere overdrachtsnelheden thuis.Voor de komende 10jaar is cat 6 het beste en daarna wordt het glas.
Wil je de garantie dat je in de toekomst 10GBASE-T (10-Gigabit) kunt gaan gebruiken dan moet je volgens mij Cat6a leggen.
Ja, 10Gbps zou ook kunnen werken over Cat6, voor kleinere afstanden, afhankelijk van de kwaliteit van de kabel. Het is volgens mij niet gezegd dat dit met iedere Cat6 kabel werkt, maar je zou geluk kunnen hebben. Tenminste, zo begrijp ik de diverse bronnen. Loop ik daarmee achter de feiten aan? Wordt 10GBASE-T over Cat6 daadwerkelijk al gebruikt?
Ik zie in het bedrijfsleven de laatste paar jaar een duidelijke stap terug. 15 jaar terug hele installaties aangelegd met Cat6 "want dat wordt de toekomst", maar voor uitbreidingen kiezen ze tegenwoordig weer Cat5e uit kostenoverweging.
Maar al met al is er natuurlijk niets mís met Cat6. Als InF.Inc die kabel graag koopt dan zeg ik go for it.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Over shielded etc, zie deze bron voor de verschillen:
https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html
En deze waar je welke kabel het beste voor kunt gebruiken:
https://www.technischeuni...bel-selectiehulp-2015.pdf
Dat e.e.a. voor thuis overdreven is is weer een ander verhaal, als je kabels op prestaties vergelijkt moet je bij de feiten blijven.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Voor de duidelijkheid, wat vind je nu precies onzin? Zowel ik als Ben(V) roepen wat over Cat6 en het staat beide "hierboven".frankwopereis schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:56:
Wat een bullshit over cat6 hierboven. Cat6a is gewoon een stuk beter, daar valt niet aan te twijfelen.
Dat bevestigt mijn post. Zowel Cat5e als Cat6 zijn geschikt voor snelheden tot 1000Mbps, alleen de bandbreedte is verschillend (100MHz vs 250MHz). Alleen de uitleg die ze daar over geven vind ik een beetje ongelukkig (de vergelijking met de snelweg), het is echt niet alsof filetransfers ineens sneller gaan. De actieve netwerkapparatuur behandelt beide kabels ook gewoon hetzelfde.Over shielded etc, zie deze bron voor de verschillen:
https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html
Mooie tabelletjes, vooral de onderste helft van de eerste pagina staan mooie feiten in!En deze waar je welke kabel het beste voor kunt gebruiken:
https://www.technischeuni...bel-selectiehulp-2015.pdf
Maar die bovenste tabel lijkt me vooral een verkooppraatje.
De verbinding tussen de extender-zender en ontvanger is UTP.
Nu hebben ze sinds ze die extender hebben, het euvel dat op de beamer elke paar seconden het beeld wegvalt.
Omdat er ca. 40 á 50 meter UTP kabel gebruikt is, vermoedde ik dat het probleem veroorzaakt wordt door gebrek aan afscherming, dus dat heb ik eens genoemd.
Vorige week hadden ze 100 meter SF-UTP (o.i.d.) gekocht, voor ca. €30.
Daarmee kregen ze helemaal geen beeld.
Nu voel ik me een beetje schuldig voor een mogelijk incompleet 'advies'.
Mogelijk is de oude niet-afgeschermde kabel al van inferieure kwaliteit, en de nieuwe afgeschermde kabel is mogelijk ook niet veel soeps voor €30.
Ze kregen met de nieuwe afgeschermde kabel wel een prima internet verbinding.
Zou het kunnen zijn dat de oude en nieuwe kabel fake/meuk/geen koper zijn?
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Ik bedoelde dat Ben het bracht alsof cat6a shielded is, wat natuurlijk echt niet zo hoeft te zijn.. En dat cat 6 voor de komende 10 jaar het beste is..Xander schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 00:38:
Voor de duidelijkheid, wat vind je nu precies onzin? Zowel ik als Ben(V) roepen wat over Cat6 en het staat beide "hierboven".
Mooie tabelletjes, vooral de onderste helft van de eerste pagina staan mooie feiten in!
Maar die bovenste tabel lijkt me vooral een verkooppraatje.
Ben het niet helemaal eens wat betreft verkooppraatje over het bovenste gedeelte van de tabel. Draka richt zich op de zakelijke markt en ze laten de beste kabel per toepassing zien.. Ala je bijvoorbeeld PoE over langere afstanden gebruikt in een ruimte met veel "ruis" is een afgeschermde kabel gewoon beter is.
Overigens geeft dit advies van Draka aan dat een duurdere kabel voor sommige toepassingen niet eens beter is, lijkt me dus een faire "feiten" tabel. Cat6a u/FTP scoort op veel vlakken beter dan cat7 en 7a.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Anoniem: 639074
Als je er Murphy's Law op loslaat dan kan alles.bverstee schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 03:50:
Je weet meer als je de adertjes een paar cm's stript en er vervolgens een aansteker onder houdt.
Als de draadjes roodgloeiend worden en nog steeds niet smelten dan is het koper, beginnen de adertjes al vrij snel te druipen dan heb je CCA aluminium.
Het klopt dat CAT6a niet perse shielded is maar je zult heel veel moeite moeten doen om unshielded CAT6a te vinden.Xander schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:17:
[...]
Hoe bedoel je afscherming? Cat6a is niet per sé shielded, je hebt ook gewoon Cat6a U/UTP.
[...]
Waarom is cat6 op dit moment dan beter dan cat5e? Cat5e is ook prima voor 1000BASE-T/1000BASE-TX (Gigabit), ik heb nog geen behoefte aan snellere overdrachtsnelheden thuis.
Wil je de garantie dat je in de toekomst 10GBASE-T (10-Gigabit) kunt gaan gebruiken dan moet je volgens mij Cat6a leggen.
Ja, 10Gbps zou ook kunnen werken over Cat6, voor kleinere afstanden, afhankelijk van de kwaliteit van de kabel. Het is volgens mij niet gezegd dat dit met iedere Cat6 kabel werkt, maar je zou geluk kunnen hebben. Tenminste, zo begrijp ik de diverse bronnen. Loop ik daarmee achter de feiten aan? Wordt 10GBASE-T over Cat6 daadwerkelijk al gebruikt?
Ik zie in het bedrijfsleven de laatste paar jaar een duidelijke stap terug. 15 jaar terug hele installaties aangelegd met Cat6 "want dat wordt de toekomst", maar voor uitbreidingen kiezen ze tegenwoordig weer Cat5e uit kostenoverweging.
Maar al met al is er natuurlijk niets mís met Cat6. Als InF.Inc die kabel graag koopt dan zeg ik go for it.Ik persoonlijk twijfel alleen of het de meerprijs t.o.v. Cat5e waard is. En de mogelijke extra moeite met aanleggen, ze zijn weer ietsje dikker en stugger.
CAT5e is niet geschikt voor 10Gb dus daar kun je geen 10 jaar mee vooruit.
CAT6 is tot 55m geschikt voor 10Gb
CAT6A is tot 100m gezschikt voor 10Gb
Meer dan 55m vind je zelden tot nooit in een thuis situatie.
Trek je eigen conclusies.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dat is natuurlijk onzin..Ben(V) schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 11:28:
Het klopt dat CAT6a niet perse shielded is maar je zult heel veel moeite moeten doen om unshielded CAT6a te vinden.
Typ cat 6a kabel bij Google en je vindt allerlei U/UTP kabels..
Als ik dit zo lees raad ik je sterk aan om niet teveel netwerkkabel advies te geven..
Dat middelste feitje heb ik dus mijn vraagtekens bij, is dat wel zo zwart wit?Ben(V) schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 11:28:
CAT5e is niet geschikt voor 10Gb dus daar kun je geen 10 jaar mee vooruit.
CAT6 is tot 55m geschikt voor 10Gb
CAT6A is tot 100m gezschikt voor 10Gb
Om maar eens even een aantal dingen te citeren:
Category 6 is specified only to 250 MHz. The cabling system must be certified to 500 MHz according to TSB-155 to help ensure 10GBASE-T compliance
Since 10GBASE-T operates at a higher frequency and with more complex modulation than previous generations of Ethernet, you should pay close attention to the cabling plant to make sure that it will support the new technology. Category 6A cabling systems have been developed specifically to support 10GBASE-T operation. Installed Category 6 cabling may also support 10GBASE-T, though you should evaluate your Category 6 cabling installation to verify that it will support the application.
category 6 may reach a distance of 55 metres (180 ft) depending on the quality of installation, determined only after re-testing to 500 MHz.
Zoals ik dat lees is het een beetje hit and miss. Ja, misschien gaat 10GBASE-T werken over Cat6, maar als je garanties wilt hebben dan moet je Cat6A nemen. Of je Cat6 installatie nog eens extra doormeten, maarja wie heeft er thuis een Fluke DSX?Category 6 support of 10GBASE-T is uncertain
Several published industry guidelines (e.g. TIA TSB-155-A4 and ISO/IEC TR 247505) are available to assist in qualifying the capability of an existing category 6 cabling plant to support 10GBASE-T. These guidelines were not intended for newly-installed cabling. According to guidelines, category 6 cabling less than 37 meters (121 feet) should support the 10GBASE-T application and cabling between 37 meters and 55 meters (180 feet) should support the application depending upon the alien crosstalk environment. However, there is no 10GBASE-T application support assurance over short runs of category 6 because alien crosstalk is highly dependent on cable density.
The only way to ensure compliance to guidelines such as TSB-155-A and ISO/IEC TR 24750 is to perform complicated alien crosstalk field tests on every channel. This testing can be extremely time-consuming and may not be fully conclusive
Die TIA en ISO normen zeggen ook duidelijk dat je voor nieuw aan te leggen installaties die 10GBASE-T moeten ondersteunen Cat6A moet kiezen. De ondersteuning voor Cat6 is interessant voor mensen die dat toevallig al hebben liggen.
Waar het mij een beetje om gaat: Heel veel mensen hebben nu op dit moment behoefte aan 1Gbps, dat gaat gewoon prima volgens de specs over Cat5E. De reden dat veel mensen kiezen voor Cat6 is zodat ze al zijn voorbereid op 10Gbps, maar ik heb mijn twijfels of dat dan ook wel echt gaat werken. Het zou kunnen.
En in dat laatste geval heb je volgens mij ook geheel geen reden tot klagen. Leveranciers geven namelijk ook aan dat Cat6 maar geschikt is voor 1Gbps. Zie bijvoorbeeld die links van frankwopereis van leveranciers als netwerkproducten.com of Draka. Daar staat duidelijk: Cat6 doet 1Gbps. Over 5 jaar gaan klagen dat 10Gbps niet werkt ook al is de kabel <55m heeft dus waarschijnlijk weinig effect...
Is dit niet een beetje hetzelfde verhaal als Cat5 vs Cat5E? 1Gbps gaat waarschijnlijk/misschien ook prima over Cat5, maar als je daar over begint is iedereen het er tegenwoordig toch wel over eens dat je maar beter Cat5E kiest. Al zijn er mensen bij die je zelfs meteen naar Cat6 willen pushen.
Wat mij betreft is Cat5E ook wel "OK" voor "WiFi algemeen", "Streaming audio/video" en "Woningbouw".frankwopereis schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 08:15:
[...]
Ben het niet helemaal eens wat betreft verkooppraatje over het bovenste gedeelte van de tabel. Draka richt zich op de zakelijke markt en ze laten de beste kabel per toepassing zien.. Ala je bijvoorbeeld PoE over langere afstanden gebruikt in een ruimte met veel "ruis" is een afgeschermde kabel gewoon beter is.
Ook snap ik niet waarom Cat6A U/UTP niet "OK" zou zijn voor de woningbouw, maar Cat6, Cat6A U/FTP, Cat7 en Cat7A wel.

En moet ik nou geloven dat Cat6A U/UTP storingsgevoeliger is dan Cat5E?
Tenzij je hele lange afstanden wilt overbruggen want dan is cat5e tot 55 m beperkt.
Overigens zijn dit de normen, wat niet wil zeggen dat een langere afstand niet zou werken.
Afscherming is echt volkomen overbodig.
Is alleen nuttig als je bundels kabels langs elkaar heen legt waardoor je de zogenaamde NEXT storing kunt krijgen.
Maar dat is alleen van belang voor het gebruik op 10Gb, wat voorlopig geen enkel thuisgebruiker gaat doen vanwege de exorbitante kosten van de apparatuur.
Het is ook een broodje aap verhaal dat exteren bronnen zoals zware motoren, magnetrons, wifi signalen, afstands bedieningen etc storing op een netwerkkabel zouden kunnen veroorzaken.
De kabell is er op ontworpen (via de twist) om bijna elek storing van uiten op te heffen.
Afscherming maakt kabels alleen maar dikker en voegt in een thuissituatie niets toe dus.
Sterker nog als je verkeerd omgaat met die afscherming kun je last van aardlussen krijgen.
Vergeet ook de verhalen dat de ene kabel sneller zou zijn dan de andere.
De snelheid is gewoon 1Gb (of 100Mb afhankelijk van je apparatuur) en het werkt of het werkt niet.
Dat het over de ene kabel sneller dan over de andere zou gaan is onzin.
Cat5E doet 1Gbit gewoon tot 100m hoor volgens specs.Ben(V) schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 15:16:
Alle kabels zijn voor thuisgebruik prima als je tot 1Gb beperkt.
Tenzij je hele lange afstanden wilt overbruggen want dan is cat5e tot 55 m beperkt.
Voor thuissituaties ben ik het daar volledig mee eens.Afscherming is echt volkomen overbodig.

Met NEXT, oftewel Near End Cross Talk, bedoelt men meestal de overspraak tussen verschillende aderparen binnen dezelfde kabel he?Is alleen nuttig als je bundels kabels langs elkaar heen legt waardoor je de zogenaamde NEXT storing kunt krijgen.
Ben het hier ook met je eens.Maar dat is alleen van belang voor het gebruik op 10Gb, wat voorlopig geen enkel thuisgebruiker gaat doen vanwege de exorbitante kosten van de apparatuur.
Het is ook een broodje aap verhaal dat exteren bronnen zoals zware motoren, magnetrons, wifi signalen, afstands bedieningen etc storing op een netwerkkabel zouden kunnen veroorzaken.
De kabell is er op ontworpen (via de twist) om bijna elek storing van uiten op te heffen.
Afscherming maakt kabels alleen maar dikker en voegt in een thuissituatie niets toe dus.
Sterker nog als je verkeerd omgaat met die afscherming kun je last van aardlussen krijgen.
Vergeet ook de verhalen dat de ene kabel sneller zou zijn dan de andere.
De snelheid is gewoon 1Gb (of 100Mb afhankelijk van je apparatuur) en het werkt of het werkt niet.
Dat het over de ene kabel sneller dan over de andere zou gaan is onzin.
Jammer wel dat deze post geheel niet aansluit bij de discussie hierboven. We hadden het over de verschillende kabelcategorieën en nu kom je ineens met een hele hoop feitjes wat betreft afscherming. Ook interessant hoor maar het is een hele andere discussie, zowel Cat5E, Cat6 als Cat6A maken ze in een hoop verschillende smaakjes qua afscherming.
Voor thuisgebruik lijkt het me het meest zinvol om de discussie te beperken tot de verschillen tussen Cat5E U/UTP, Cat6 U/UTP en Cat6A U/UTP. En ja ook die laatste is op diverse plaatsen verkrijgbaar.
Denk dat ik voor nu voor good old cat5e ga.
Share and Enjoy!
Leg je buizen? Dan maakt het natuurlijk veel minder uit. Als je dan over 10 jaar toch spijt krijgt kan je de kabel prima vervangen, heb je bij nieuwbouw misschien mooi de kans voor. Cat5e is dan prima. Gewoon een goede normale kabel bestellen en dan ben je met een paar tientjes ook wel klaarThefirstikke schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:01:
Ik sta op het punt om ook spul te gaan bestellen om mijn nieuwbouw woning
Saved by the buoyancy of citrus
Anoniem: 203842
https://www.conrad.nl/nl/...?sc.queryFromSuggest=true
Gebruik ook kabeltrekkousen:
http://www.wymefa.nl/kabeltrekkousen
Deze trekken zelf de kabel vast door harder te trekken. Je hoeft dan de isolatie niet van de draad afhalen en om een oogje te doen met kans op dat het losschiet in de buis.
Doe het altijd met zijn tweeën. De ene trekt )voorzichtig', de ander smeert de kabel in met de 3M lubricant en zorgt dat de kabels recht in buis gaan, en niet gedraaid worden.
En heel belangrijk± NIET HAASTEN! Gewoon rustig aan doen.
Hoe zeker ben je ervan dat de stekkers er goed aangeknepen zitten?bverstee schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 03:50:
In een zaaltje waar ik wel eens kom hebben ze een beamer die via een extender is aangesloten op een laptop.
De verbinding tussen de extender-zender en ontvanger is UTP.
Nu hebben ze sinds ze die extender hebben, het euvel dat op de beamer elke paar seconden het beeld wegvalt.
Omdat er ca. 40 á 50 meter UTP kabel gebruikt is, vermoedde ik dat het probleem veroorzaakt wordt door gebrek aan afscherming, dus dat heb ik eens genoemd.
Vorige week hadden ze 100 meter SF-UTP (o.i.d.) gekocht, voor ca. €30.
Daarmee kregen ze helemaal geen beeld.
Nu voel ik me een beetje schuldig voor een mogelijk incompleet 'advies'.
Mogelijk is de oude niet-afgeschermde kabel al van inferieure kwaliteit, en de nieuwe afgeschermde kabel is mogelijk ook niet veel soeps voor €30.
Ze kregen met de nieuwe afgeschermde kabel wel een prima internet verbinding.
Dus een paar op pin 1&2, 3&6, 4&5 en 7&8.
En HDMI levert volgens mij 2.25 Gbps per aderpaar, dus vergt nogal wat van de kabel.
Nu hebben die extenders soms 2 UTP-kabels nodig, al weet ik niet hoe het signaal dan erover gaat. Maar als ze die 2.25 Gbps per paar opdelen in meerdere UTP-paren, gaat de lengte ook meespelen.
In elk geval is het heel belangrijk om de boel per getwist paar in tact te houden.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Vraag ook wat het maximum is qua afstand.
Ik ben voor het huis wat ik aan het bouwen ben ook bezig geweest met "welke kabel wil ik in de muur". Uiteindelijk ben ik er op uitgekomen dat de meerprijs van over 5 a 10 jaar niet alle kabels hoeven vervangen voor 10Gbit de meerprijs nu meer dan waard is.
Uiteindelijk heb ik 1KM (2x 500m) aan CAT7 1200Mhz. Hiervan ben ik iig zeker dat er 10Gbit overheen gaat, ook bij lengtes tegen de 50 meter. Reken daarbij ook 2 a 3 keystone connecties en nog minimaal 2 of 3 patch kabels die het signaal kunnen verzwakken (Hoewel dit in de specificaties al wel is mee berekend).
Ook ben ik meer dan alleen netwerk connecties van plan over de ethernet kabels zoals HDMI+USB over ethernet. Daarbij staat ook duidelijk aangegeven dat je met CAT7 ongeveer 2x de lengte kunt halen dan met CAT5e!
De discussie hierboven snap ik ergens wel, maar eigenlijk denk ik dat het vrij simpel is op dit moment.
Wil je geen rekening houden met 10Gbit? Koop dan CAT5e of CAT6, beide zal prima werken voor gigabit in een thuis situatie. Wil je wel 10Gbit koop dan CAT6A of CAT7. Het nadeel is dat je waarschijnlijk wel maar 1 kabel per buis zult kunnen krijgen omdat de kabel vanwege de afscherming een stuk dikker en stugger is.
In mijn ervaring haalt CAT5e overigens altijd wel de volle gigabit over 100m behalve als je een bundel van 48 aan elkaar tie wrapped vanwege de storing die dan onderling ontstaat (door geen afscherming). Op CampZone (grote oudoor LANparty) hebben we vele kabels lopen van 80 meter of meer, die we ter plekke zelf knijpen en zonder storing goed werken. We gebruiken daarbij wel alleen kabels van https://www.netwerkwinkel.com/ en dat is volgens mij altijd Draka of zybrnet beide met massieve kern.
[ Voor 5% gewijzigd door Quindor op 07-05-2016 19:16 ]
Ik vermoed dat bij het strak tegen elkaar trekken van 48 utp's over de volle 100 meter je misschien wel over de overspraak specs gaat, ja...Quindor schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 19:08:
In mijn ervaring haalt CAT5e overigens altijd wel de volle gigabit over 100m behalve als je een bundel van 48 aan elkaar tie wrapped vanwege de storing die dan onderling ontstaat (door geen afscherming).
In bedrijfsomstandigheden liggen veel meer utp kabels door kabelgoten in gebouwen los naast en over elkaar en daar is de gbit over cat5 spec op berekend. Dat werkt gewoon zoals het hoort.
Anoniem: 32938
Als ik op de volgende link kijk zie ik blank koper staan als beschrijving, maar de prijs lijkt toch meer op die van CCA tnezij duitsland toch veel goedkoper is? Heeft iemand ervaring met deze kabels?
http://www.amazon.de/Liga...s=cat+6+verlegekabel+100m
En dikkere kabel kan ook een indicatie zijn dat ze de weerstand gelijk willen houden met die van koper.
Maar de kabel heeft wel heel veel goede reviews en er staat vrij expliciet vermeld in de omschrijving dat het koper betreft.
Ik vraag me trouwens af wat de status is van de CAT7 specificatie, aangezien de TIA/EIA-568 het niet erkent.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Anoniem: 32938
http://www.amazon.de/Drak...tle_1&smid=A2NXRUQ7SMK7MM
Ik ga hem samen met een coax kabel trekken dus dat komt dan goed uit. Zowieso kan ik deze kabel namelijk op de nederlandse draka site vinden en is die niet veel duurder.
Alternatief die ik nog heb is:
http://www.amazon.de/gp/p...862808927&pf_rd_i=desktop
volgens reviews goed en ook daar beloven ze "koper" en "profi" etc...:)
Nog even de diameter zoeken.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 32938 op 08-05-2016 15:13 ]
Inderdaad.maratropa schreef op zondag 08 mei 2016 @ 10:06:
Ik las laatst een artikel, weet even niet meer waar, over dat er behoefte is aan een 2,5gbit en 5gbit standaard tussen de 1 en 10 die er nu zijn. Verwachten jullie dat dit ook een beetje tractie krijgt en ook betaalbaar gaat worden voor thuis zoals 1gbit dit nu is?
Volgens mij zag ik het via Webwereld of een van de aan hen gelieerde sites.
Als ik mij niet vergis, zou er ook 25, 40 en 50 Gbps bij komen. Al was het volgens mij wel verdeeld in 2 kampen (Intel/Cisco tegen de rest)
Persoonlijk denk ik dat dergelijke netwerksnelheden, tussen 1 en 10 Gbps, vooral op mainboards, NAS'sen en USB3 adapters komen en niet zozeer in (goedkope) switches.
Dus vooral voor meer ad-hoc verbindingen tussen 2 computers/NAS'sen die veel data te verstouwen krijgen.
Voor dat soort zaken zal er toch een soort van system-on-chip design gebruikt worden waarbij het relatief goedkoop is om te schakelen tussen die snelheden en mogelijk de snelheid dus ook gaan afhangen van de kwaliteit kabel.
Misschien dat er ook wel switches komen die een paar van die snellere poorten hebben als link tussen switches, of als alternatief voor trunking van lijnen.
Dank voor de tip, schappelijke prijzen en zit om de hoek. Scheelt zo 15 euro per 100 meter ten opzichte van de grotere webshops.LightStar schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 22:21:
Cat7 is wel lastig te trekken door leidingen.., ik heb onlangs Belden Cat6 besteld bij sander vunderink, goede kabel voor een nette prijs.
Echter kom ik er na aanschaf achter dat deze kabel "slechts" AWG26/7 is, terwijl ik toch het liefst een waarde van AWG24 wil hebben. Liggen deze waardes anders bij CAT7? Ik ben van plan meerdere kabels te gaan vervangen, dus dan heb ik graag degelijk materiaal.
https://netwerkproducten....er-305-mtr-p-4295400.html
Het zou moeten dienen voor de connecties tussen IP cameras en NVR, dus grotendeels onder afdak in de buitenlucht.
[ Voor 29% gewijzigd door SvenVD op 04-07-2016 23:31 ]
Prima kabel toch? Weet niet wat je nu exact wilt horen?SvenVD schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:28:
Wat denken jullie van deze kabel:
https://netwerkproducten....er-305-mtr-p-4295400.html
Het zou moeten dienen voor de connecties tussen IP cameras en NVR, dus grotendeels onder afdak in de buitenlucht.
www.google.nl
Dat wou ik horen, ik zocht bevestiging over de kabel. Bedankt voor de reactie.MisteRMeesteR schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:46:
[...]
Prima kabel toch? Weet niet wat je nu exact wilt horen?
625164
Nu is mijn vraag: is U/UTP genoeg (unshielded). De kabels gaan wel in dezelfde buis als de stroomdraad. Er loopt geen actieve coax door diezelfde buis.
Is de kans op storing door de stroomkabel verwaarloosbaar, of kan ik beter een shielded kabel kopen?
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Ik dacht even aan glasvezelkabel, heb je dat probleem niet. Maar of je dat betaalbaar kunt aanleggen. Nou is er schijnbaar ook nog iets als Plastic Optic Fibre, maar geen idee of dat interessant is of wordt.
De belofte is dat het betaalbaar + glasvezel is.
In principe is het not done ookal is ee storing die een 230V apparaat doorgaans in huis zal gaan geven zal verwaarloosbaar zijn. Los daarvan snap ik niet helemaal hoe je dit wil doen met afmonteren? 1x WCD +dubbele data onder een 2V afdekraam of ? Los van het feit dat het niet praktisch is om alles door 1 buis te trekken.625164 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 13:22:
Ik ben ook eens bezig met het compleet opnieuw bedraden van het huis. Huis is van 2012 en alle kabels moeten getrokken worden. Ik wil de komende 10 jaar geen gezeur meer hebben dus er komt Cat6 in.
Nu is mijn vraag: is U/UTP genoeg (unshielded). De kabels gaan wel in dezelfde buis als de stroomdraad. Er loopt geen actieve coax door diezelfde buis.
Is de kans op storing door de stroomkabel verwaarloosbaar, of kan ik beter een shielded kabel kopen?
Ben benieuwd wat een POF convertor gaat doen qua kosten. Bij nieuwbouw zal een extra pijpje snel goedkoper zijn, en bij renovatie is het al een probleem om er uberhaupt iets bij te krijgen. Lijkt mij wel een intressante niché om in de gaten te houden.Cyphax schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:11:
Ook niet shielded; het zijn lage spanningen, als het nou niet lekker blijkt te allemaal zit je met de gebakken peren.
Ik dacht even aan glasvezelkabel, heb je dat probleem niet. Maar of je dat betaalbaar kunt aanleggen. Nou is er schijnbaar ook nog iets als Plastic Optic Fibre, maar geen idee of dat interessant is of wordt.
De belofte is dat het betaalbaar + glasvezel is.
Zoals al gezegd is dit echt geen optie. Mocht er ooit brand ontstaan dan heb je een groot probleem met de verzekering, ook al had dit er niets mee te maken.625164 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 13:22:
Ik ben ook eens bezig met het compleet opnieuw bedraden van het huis. Huis is van 2012 en alle kabels moeten getrokken worden. Ik wil de komende 10 jaar geen gezeur meer hebben dus er komt Cat6 in.
Waarom ga je alle bedrading vervangen in een huis dat 4 jaar oud is? Klinkt voor mij als een operatie die je doet in een huis dat op z'n minst 20-30 jaar oud is.
625164
Inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat de kabels niet door stroom pijpen gaanOilman schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:20:
[...]
Zoals al gezegd is dit echt geen optie. Mocht er ooit brand ontstaan dan heb je een groot probleem met de verzekering, ook al had dit er niets mee te maken.
Waarom ga je alle bedrading vervangen in een huis dat 4 jaar oud is? Klinkt voor mij als een operatie die je doet in een huis dat op z'n minst 20-30 jaar oud is.
Vervangen is omdat de vorige eigenaar een beunhaas was en er waarschijnlijk kabelbreuk is. Ik krijg minder dan 30 Mbit door de kabel over het interne netwerk. Liever een keer goede kabels trekken.
De huidige kabel zal toch gewoon een PVC pijp liggen, die kan je er toch uit trekken en door een ander vervangen?
Nu blijk ik dus CCA kabel van de Conrad te hebben, van een rol die ik paar jaar geleden bij de Conrad heb gekocht. (de eerste 2 kabels zitten er al in)
Nu wil ik de rest wel met een goede cat 6 of liever nog cat 6a kabel trekken.
Na onderzoek heb ik het volgende advies gevonden: http://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/
Nu lukt het me niet om een dunne cat 6a kabel te vinden met AWG24.
Nu hoop ik hier advies te vinden waar ik in paar dagen 200 meter cat 6a kabel kan vinden met een diameter van 5-6 mm?
Natuurlijk wil ik er geen enorm bedrag ervoor uitgeven, maar het moet goed zijn en de komende 10 jaar meegaan.
(bij voorkeur bij Amazon.de)
Het verschil tussen AWG24 en AWG23 is zo miniem, dat het geen wezenlijk effect heeft op de buitendiameter.
Cat6 is vaak al 6.2mm, laat staan Cat6a met zijn extra afscherming. Tot 55 meter is Cat6 is ook geschikt voor 10 Gigabit.Goof2000 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:58:
diameter van 5-6 mm
Ik heb gekocht: Equip 401463 voor EUR 55,55 bij Amazon.de: https://www.amazon.de/dp/B0016P6SIQ (was de laatste)
(Gegarandeerd 100% koperen 23AWG kabel, diameter 6.1 ± 0.2mm.)
Andere opties die ik aangedragen kreeg door Dav1d waren:
Zou je de weerstand eens willen meten? Dan weten we zeker dat de fabrikant eerlijk is geweest (datasheet).Goof2000 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:28:
Equip 401463 voor EUR 55,55
Blijkbaar de vorige keer een gelukkige batch getroffen. Want inderdaad, dit staat er nu op:Anoniem: 150104 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:16:
koper is er zo af te schrapen..

Jammer, maar begrijpelijk dat 10 meter koperen kabel met gegoten plugs in retail verpakking niet vol te houden is voor die prijs.
Na een week wachten de order geannuleerd, Amazon.de wist niet of en wanneer er geleverd kon worden.Dav1d schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:15:
[...]
Zou je de weerstand eens willen meten? Dan weten we zeker dat de fabrikant eerlijk is geweest (datasheet).
Ik heb toen: https://netwerkproducten....-100-koper-p-4306500.html besteld en dat was de volgende dag in huis.
Tips hoe ik de weerstand het beste kan meten?
Ik kwam een paar dagen terug een interessante artikel tegen over die standaard, American Wire Gauge, over waarom een hogere waarde een dunnere kabel betekent. Leuk stukje achtergrond voor de geïnteresseerden, en het geeft er ook wat betekenis aan als men het heeft over AWGnogwat.Dav1d schreef op zondag 24 juli 2016 @ 17:41:
[...]
Het verschil tussen AWG24 en AWG23 is zo miniem, dat het geen wezenlijk effect heeft op de buitendiameter.
http://bit-player.org/2016/the-39th-root-of-92
[ Voor 94% gewijzigd door Janpietertje89 op 11-08-2016 17:01 ]
Niemand in dit topic die hier een antwoord op geeft en eigenlijk ben ik ook heel benieuwd.BurningFish schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:00:
Ik heb dit topic met veel interesse doorgelezen en besloten om een CAT7-kabel van 15 meter te kopen op Netwerkproducten.com. Mede omdat deze een 100% koperen kern garanderen.
Echter kom ik er na aanschaf achter dat deze kabel "slechts" AWG26/7 is, terwijl ik toch het liefst een waarde van AWG24 wil hebben. Liggen deze waardes anders bij CAT7? Ik ben van plan meerdere kabels te gaan vervangen, dus dan heb ik graag degelijk materiaal.
Ik zie AWG26/7 altijd bij flexibele kabels staan. Interpreteer ik het dan goed dat ipv een vaste koperen kern van AWG23 er nu 7 koperen draadjes van AWG26 per draadje zitten? Dat lijkt wel grofweg evenveel koper, maar de flexibele kabels zijn wel altijd dunner dan hun vaste kern tegenhanger.
Hoe goed is nu AWG26/7 vs AWG23?
Nee, die zeven draadjes zijn samen AWG26. Elk draadje is AWG34 in dit geval.morpheus schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:44:
Ik zie AWG26/7 altijd bij flexibele kabels staan. Interpreteer ik het dan goed dat ipv een vaste koperen kern van AWG23 er nu 7 koperen draadjes van AWG26 per draadje zitten?
Flexibele kabels kunnen ook AWG24 zijn hoor. Vandaag toevallig nog naar gezocht.morpheus schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:44:
[...]
Niemand in dit topic die hier een antwoord op geeft en eigenlijk ben ik ook heel benieuwd.
Ik zie AWG26/7 altijd bij flexibele kabels staan. Interpreteer ik het dan goed dat ipv een vaste koperen kern van AWG23 er nu 7 koperen draadjes van AWG26 per draadje zitten? Dat lijkt wel grofweg evenveel koper, maar de flexibele kabels zijn wel altijd dunner dan hun vaste kern tegenhanger.
Hoe goed is nu AWG26/7 vs AWG23?
https://www.opus.nl/acces...t5-rj-45-ivoor-0-25m.html
In het kort... cat7 slaat nergens op. Zeker niet voor thuisgebruik.BurningFish schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:00:
Ik heb dit topic met veel interesse doorgelezen en besloten om een CAT7-kabel van 15 meter te kopen op Netwerkproducten.com. Mede omdat deze een 100% koperen kern garanderen.
Alle "cat" kabels zijn 100 Ohm. Dit is eigenlijk het enige dat deze kabelgroep verbind. Een cat kabel hoeft dus niet eens een twisted pair kabel te zijn. Bij profinet bijvoorbeeld is dit niet het geval. Een twisted pair kabel is ook niet per definitie een cat kabel. Bij RS485 bekabeling bijvoorbeeld is dit niet het geval.
De "categorie" van deze kabels geeft aan welke bandbreedte de kabel aan kan. Deze wordt uitgedrukt in Mhz. De populairste zijn;
Cat 5e (minimaal 100mhz)
Cat 6 (minimaal 250mhz)
Cat 6A (minimaal 500mhz)
Cat 7 (minimaal 600mhz)
Dit zegt iets over de bandbreedte in mbps die de kabel aan kan. Dit is ook verbonden aan de lengte. Over 5e kan je over de volledige "link" van 100m een snelheid bereiken van 1gbps mits de netwerk apparatuur dit aan kan. Voor cat 6 is dit ook het geval. Cat 6a is bedoeld voor 10gbps. Dat wil niet zeggen dat je geen 10gbps over een cat 5e kabel kan krijgen. De lengte zal echter beperkt zijn tot een X aantal meters.
Pin mij niet vast op de exacte cijfers, maar als ik mij niet vergis mag een link bestaan uit maximaal 100m kabel met vaste kern, waarvan maximaal 20 of 30m van het soepele (stranded) type mag zijn. Ook zit er een maximaal aantal overgangen in een link. Bijvoorbeeld naar een connector of een IDC contact. indien je een soepele kaben meer dan 20 (of30?) meter gebruikt, werk je dus buiten de specificaties, en kan de bandbreedte omlaag gaan. Daarom gebruik je kabel met een vaste kern voor permanente installatie. Vaste kern is altijd beter, maar zeer onpraktisch op je netwerk apparatuur op patchpanel.
Voor de meeste huis installaties is cat 7 dan ook onzin. Als je over een paar jaar eindelijk betaalbare 10gbps apparatuur hebt, heb je hier nog steeds niets aan. Cat 6A was dan meer dan genoeg. Sterker nog. Met de korte link afstanden in een huis is cat 6 in de meeste gevallen ook zat. Nog sterker, ik kan mij voorstellen dat in optimale gevallen cat 5e zelfs zou kunnen voldoen. Wil je 10gbps zou ik het daar echter niet op gokken.
Cat 7 is overigens per definitie helemaal niet zo veel sneller dan cat 6A. Cat 6a gaat tot minimaal 500mhz, en cat 7 tot minimaal 600mhz. Veel cat 6a kabel halen in de praktijk al boven de 550mhz, dus het verschil is minimaal. Nu komt het leukste... De cat 7 standaard kan niet gebruik maken van RJ45 connectoren. Deze gaan namelijk tot maximaal cat 6a. Wil je echt een cat 7 netwerk aanleggen, dan moet je dus exotische connectoren gaan gebruiken en gaat het allemaal een godsvermogen kosten. Waarschijnlijk zonder dat je er ook maar iets mee wint. Natuurlijk zijn er wel cat 7 applicaties, of andere eigenschappen van hoogwaardige kabels die voor de gebruiker handig zijn, maar dit is voor thuisgebruik of office gebruik eigenlijk totaal niet van toepassing.
Ook de AWG maat maakt eigenlijk niet uit. Tenzijn je POE over langere lengtes wil toepassen of je hebt een meer industriële toepassing gaat een dikkere kabel (kleinere AWG) je niets opleveren. Het heeft namelijk niets met bandbreedte te maken. Die wordt puur en alleen door de cat "versie" bepaald.
Voor vaste installatie kan het natuurlijk nooit kwaad om een AWG 23 of 24 kabel te pakken. Kabels met een vaste kern, hebben ook meestal deze maatvoering. Hoewel ik het niet goed kan beargumenteren, kan ik mij voorstellen dat een dikkere kabel langer mee gaat naar mate het koper achteruit gaat. Ook is een dikkere kabel mechanisch steviger en heeft waarschijnlijk betere geleiding. Op de bandbreedte heeft dit echter niet per definitie invloed.
Ga wel altijd voor koperen kabel. Op zich is er niets mis met CCA maar de applicatie moet er wel naar zijn. Het is bijvoorbeeld prima om je slimme thermostaat aan te sluiten of zelf als patchkabeltje voor je computer. Ook CCA moet voldoen aan een "categorie" dus een cat6 CCA kabeltje heeft in principe een even grote bandbreedte als een koperen variant. Aluminium kan echter zeer slecht tegen mechanische kracht, en een kabeltje kan veel makkelijker kapot. Ook zijn ze veel minder geschikt voor POE vanwege de hogere weerstand. CCS moet je altijd bij weg blijven.
CCA kan je het makkelijkste testen met een aansteker op de gestripte ader. Bij voldoende hitte zal een CCA ader smelten. CCS kan je makkelijk met een magneet controleren.
Het laatste onderwerp dat we kunnen aansnijden is de opbouw van de kabel. U/UTP, F/UTP, S/FTP, etc. De UTP variant is meer dan goed genoeg voor thuis gebruik of gebruik in professionele kantoor omgevingen. De afgeschermde kabels zijn meer voor industriele toepassingen.
poeh... wat een lang gelul dit. En toch is er nog zo veel meer te vertellen

Een cat kabel is per definitie (volgens de TIA) een twisted pair kabel en als je hem voor een netwerk gebruikt is dat ook absoluut noodzakelijk.
Profinet bekabeling is lang niet altijd twisted pair. Dit zijn gewoon 4 losse geleiders. De meeste grote kabelmerken verkopen dit (lapp, leoni, belden, etc.) Dit wordt verkocht als cat5 kabels.Ben(V) schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:58:
Heel goed verhaal en helemaal mee eens op een klein puntje na.
Een cat kabel is per definitie (volgens de TIA) een twisted pair kabel en als je hem voor een netwerk gebruikt is dat ook absoluut noodzakelijk.
Overigens heb je ook nog van die goedkope platte ethernet kabels. Min of meer modulaire kabels. Deze zijn meestal niet twisted pair, maar worden wel als cat 5 of cat 6 kabel verkocht. Of dit helemaal correct is weet ik niet. Zelf zou ik zon kabel absoluut nooit kopen.
Volgens mij voelde ik wel een ribbeling bij de platte kabel die met mijn Fritzbox repeater meegeleverd was.
Dat kan. Platte twisted cat kabel bestaat. Ik heb echter ook voldoende kabels gezien die echt niet twisted zijn. Of dat correct is laat ik maar even in het midden.TD-er schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:19:
Weet je zeker dat die paren niet getwist zijn?
Volgens mij voelde ik wel een ribbeling bij de platte kabel die met mijn Fritzbox repeater meegeleverd was.
Het is niet voor niets dat je bij het monteren van kabel de twist zo lang mogelijk in stand moet houden (niet meer dan 1cm volgens de specs als ik het me goed herinner).
Dus het is ofwel geen netwerkkabel ofwel de paren zijn wel getwist ofwel het is geen netwerkkabel.
De twist is een heel belangrijk onderdeel van een netwerkkabel
Per definitie niet meer dan 10cm is natuurlijk gewoon onzin. Probeer mij maar eens uit te leggen waarom dit niet kan. Geloof mij maar als ik zeg dat untwisted cat kabels gewoon bestaan, en prima werken in veel situaties.Ben(V) schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:42:
Per definitie krijg je geen netwerk signaal over meer dan 10cm ongetwiste aderparen.
Het is niet voor niets dat je bij het monteren van kabel de twist zo lang mogelijk in stand moet houden (niet meer dan 1cm volgens de specs als ik het me goed herinner).
Dus het is ofwel geen netwerkkabel ofwel de paren zijn wel getwist ofwel het is geen netwerkkabel.
De twist is een heel belangrijk onderdeel van een netwerkkabel
Twisted pair is absoluut geen vereiste voor een functionerende netwerk link. Elektrisch doet de twisting niets met je signaal. Het zorgt er wel voor dat de storing op je kabel beperkt blijft en je signaal verhouding tussen ruis en signaal niet te klein wordt zodat je het signaal niet meer leesbaar uit het einde van de kabel komt.
Verdere uitleg vind je hier Wikipedia: Twisted pair
Deze uitleg mag wel genomineerd worden...
mclegodude schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:50:
Kan iemand mij uitleggen waarom die twist zo essentieel is?
In grote trekken een goede uitleg voor beginners.
Maar juist voor hen een paar puntes die volgens mij een beetje kort door de bocht gaan.
Cat kabel bestaat niet! Cat is alleen maar een afkorting voor categorie. Let wel, jij en anderen weten dit best, maar voor lang niet alle beginners is dit duidelijk. Cat5e, cat6 en cat7 zijn per definitie utp-kabels (unshielded twisted pair). De stelling dat twisted pair niet altijd nodig is geldt daarvoor dus al niet. Voor telefoonkabel hoeft die twisting inderdaad niet, maar voor netwerkkabel is het verreweg in de meeste gevallen essentieel, zeker voor lange afstanden. De discussie over het "lang niet altijd" laat ik even buiten beschouwing, bij wijze van spreken zou je misschien voor heel korte stukjes zelfs prikkeldraad kunnen gebruiken (interpreteer dit a.u.b. niet te letterlijk
Daarmee kom ik op het volgende punt, AWG. Je stelt dat het AWG-getal er niet toe doet. Wel. AWG (American wire gauge) geeft alleen maar de dikte van de aders aan (ook voor andere elektrische toepassingen) en bij de weergave in de tabellen is dit doorgaans AWG24. Daarmee kan bij een gigabit per seconde een afstand worden overbrugd van ongeveer 100 meter. Zonder in details te treden, daar gaat het niet om, bij dunnere kabel zoals AWG27 is die afstand beduidend lager.
Voor de rest heb ik geen aanmerkingen op een klein knulligheidje na, ik zou je willen adviseren om de correcte afkortingen te gebruiken. Dus niet mb/sec maar met de hoofdletter M. Ook dit met het oog op beginners.
Tenslotte nog de vraag van mclegodude waarom twist zo essentieel is. Ik denk samen met de paar voorgaande antwoorden dat dit hiermee wel duidelijk zal zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door Techneut op 12-08-2016 15:41 ]
Strikt genomen bestaat cat7 utp niet.Techneut schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:38:
[...]
[...]
Cat5e, cat6 en cat7 zijn per definitie utp-kabels (unshielded twisted pair).
Zo te zien weet je wel waar je over praat. Het zit natuurlijk allemaal in definities en daar moeten we niet over willen discussiëren denk ik. Toch wil ik even op een paar dingen dingen inhaken.Techneut schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:38:
[...]
[...]
In grote trekken een goede uitleg voor beginners.
Maar juist voor hen een paar puntes die volgens mij een beetje kort door de bocht gaan.
Cat kabel bestaat niet! Cat is alleen maar een afkorting voor categorie. Let wel, jij en anderen weten dit best, maar voor lang niet alle beginners is dit duidelijk. Cat5e, cat6 en cat7 zijn per definitie utp-kabels (unshielded twisted pair). De stelling dat twisted pair niet altijd nodig is geldt daarvoor dus al niet. Voor telefoonkabel hoeft die twisting inderdaad niet, maar voor netwerkkabel is het verreweg in de meeste gevallen essentieel, zeker voor lange afstanden. De discussie over het "lang niet altijd" laat ik even buiten beschouwing, bij wijze van spreken zou je misschien voor heel korte stukjes zelfs prikkeldraad kunnen gebruiken (interpreteer dit a.u.b. niet te letterlijk)
Daarmee kom ik op het volgende punt, AWG. Je stelt dat het AWG-getal er niet toe doet. Wel. AWG (American wire gauge) geeft alleen maar de dikte van de aders aan (ook voor andere elektrische toepassingen) en bij de weergave in de tabellen is dit doorgaans AWG24. Daarmee kan bij een gigabit per seconde een afstand worden overbrugd van ongeveer 100 meter. Zonder in details te treden, daar gaat het niet om, bij dunnere kabel zoals AWG27 is die afstand beduidend lager.
Voor de rest heb ik geen aanmerkingen op een klein knulligheidje na, ik zou je willen adviseren om de correcte afkortingen te gebruiken. Dus niet mb/sec maar met de hoofdletter M. Ook dit met het oog op beginners.
Tenslotte nog de vraag van mclegodude waarom twist zo essentieel is. Ik denk samen met de paar voorgaande antwoorden dat dit hiermee wel duidelijk zal zijn.
Bij gebrek aan een betere naam voor deze 100 ohm netwerk kabels voor ethernet, praat ik het liefst over cat kabel. De omgeving waarin ik werk doet dat ook. Wanneer men praat over UTP kabel (of eigenlijk U/UTP) geef je aan dat het om een niet shielded kabel gaat. Een groot deel van de kabels waarmee ik in aanraking kom is echter wel shielded. Ik maak vaak mee dat mensen om UTP kabels vragen wanneer ze een S/FTP kabel bedoelen. Dat is verwarrend.
Het zou best kunnen dat TIA of andere instanties voorschrijven dat een cat5 kabel altijd twisted pair moet zijn. Andere instanties kunnen dit best anders definiëren. Zoals ik al aangaf wordt er voor profinet regelmatig niet getwiste netwerk kabel gebruikt. Dit is cat 5e kabel met 4 geleiders (geen paren!) waar ethernet over loopt en de kabel heeft een bandbreedte van 100mhz. Fabrikanten als Lapp, Leoni, en belden (pin mij er niet op vast welke exact) specificeren deze kabels als cat5e kabels.
Hoe dan ook, de kabels waar dit topic over gaat moeten altijd gewoon twisted pair kabels zijn. Twisted pair is in principe altijd beter, en het is ronduit dom om deze niet te gebruiken thuis of in een kantoor omgeving.
Wat je zegt over AWG maten vind ik lastig. Uiteraard heeft een te dunne kabel niet altijd de capaciteit om bijvoorbeeld 100mhz over een afstand van 100m te krijgen. Je kan echter een kabel van AWG14 pakken die die capaciteit ook niet heeft, terwijl een hele goede kabel van AWG30 dit wel kan.
Wanneer je een massieve kabel koopt die voldoet aan de cat 5e norm, zou deze in principe moeten werken op die specificaties. Ongeacht de AWG maat. De ene fabrikant heeft hier misschien een AWG22 kabel voor nodig, terwijl de andere het met AWG28 kan. Er zijn veel meer eigenschappen in een kabel die dit bepalen. De kans dat je een massieve kabel in AWG28 in de winkel vind van een gerenommeerd merk is echter bijzonder klein. Die zijn meestal gewoon AWG23 of AWG24. Een patchkabeltje is echter vaak ook gewoon AWG26.
Maar zie dit en mijn eerdere verhaal zeker niet als een publicatie van exact onderzochte feiten. Dit was even snel geschreven en niet eens nog even doorgelezen. Dit berichtje ook niet trouwens.
Toevallig weet ik redelijk wat van kabel, en dacht dat ik eens wat vragen zou beantwoorden. Exacte cijfers heb ik ook niet altijd helemaal in mijn hoofd.
Dus er zijn meer redenen om ook erop te letten dat de diameter standaard is, naast de hogere weerstand van dunnere kabels.
http://www.techrepublic.c...s-about-ethernet-cabling/
Als je het dan nog niet geloofd maak dan zelf een kabeltje van acht losse draadjes en probeer die eens in je netwerk te gebruiken.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Een leuk en boeiend artikel. Binnen de gekozen standaard kan het niet maar met digital adaptive equalization zijn er met een niet alledaagse opstelling en materialen blijkbaar interessante dingen mogelijk...bobo1on1 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:37:
Volgens Broadcom kan dat prima: http://www.sigcon.com/Pubs/edn/SoGoodBarbedWire.htm
Verder is het gewoon een marketing verhaal uit 1995.
Ze gebruiken verder een techniek die 1Gbps ook al toepast (8 draden gebruiken in plaats van vier) en problemen met ongetwiste draden treden exponentieel op bij het toenemen van de snelheid.
Dat maakt het Topic nuttiger voor veel lezers die hier later terecht komen (zoals ik nu
XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm
AMP
TE (Tyco Electronics)
Belden
Panduit
Draka
TKF
Lapp
Schneider Electric
Legrand
etc....
König zou ik vermijden.
Volgens mij staan hierboven niet echt slechte reacties over dit merk.
Ik heb ze ook gekocht, maar nog niet gelegd. Dus nog geen echte ervaring.
Getest voor koper met een aansteker en een magneet, t is geen cca of ijzer.
Share and Enjoy!
Naja, de cat6 kabel is wel gewoon 100% koper. Kan me niet voorstellen dat een bedrijf als konig moedwillig verkeerd gelabelde producten verkoopt. Ze zijn namelijk geen fabrikant maar een merkenplakkenAnoniem: 639074 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:26:
[...]
Voor zwart op wit georganiseerd en moedwillig bedrog is "achterdochtig" wel buitengewoon vriendelijk uitgedrukt.
Share and Enjoy!
Dit verbaast me wel... CCA voor de prijs van 100% koper??Anoniem: 639074 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 06:01:
[...] Enig vooropgezet bedrog blijkt König wel in het DNA te zitten.
De dozen UTP die ik eerder van hen heb gebruikt lijken "onder voorbehoud" in orde te zijn, maar de 2x4mm2 OFC speakerkabel (zeg maar de "elfjesvariant" van puur koper) bleek bij nader onderzoek uit ordinair aluminium te bestaan met een opgedampt laagje rood.
In het gunstigste geval zou dat mogelijk OFC koper kunnen zijn van hooguit 1 à 2 moleculen dik en hebben zij misschien niet 100% gelogen.![]()
Maar de echte waarheid hebben zij in dat geval ook niet verteld.
Gevalletje ranzig en misleidend heet dat, temeer omdat ik voor aankoop nog contact met hen had mbt dat geclaimde pure koper.
Achteraf blijken zij hier dus glashard te hebben gelogen.
Vertrouwen doe ik ze dus niet meer.
Normaal is 2 * 4mm2 aluminium luidsprekerkabel ongeveer een kwart van die prijs.
https://www.amazon.de/LAU...fRID=5D9DC3F0DF4F397FBGZG
Let er op dat het "puur CCA koper!!!" is
Je bedoelt dat König per ongeluk een zware klos aluminium kabel vermomt als duur OFC Koperkabel en de fake adertjes zelfs van een rode gloed voorziet??GreNade schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:48:
[...]
Naja, de cat6 kabel is wel gewoon 100% koper. Kan me niet voorstellen dat een bedrijf als konig moedwillig verkeerd gelabelde producten verkoopt. Ze zijn namelijk geen fabrikant maar een merkenplakken
Daar kan ik mij nu niet echt iets bij voorstellen, hier moet goed over zijn nagedacht en het niet geringe prijskaartje wijst ook al in de richting van een zogenaamd betrouwbaar product.
Maar dat is het dus jammer genoeg niet als je zulke knollen voor citroenen worden verkocht.
Dit is net zoiets als de sjoemelsoftware uit hetzelfde land van een nog veel groter beursgenoteerd bedrijf waarvan de leiding nu beweert dat ook zij van niets wisten.
Of dat die ene (nu pratende) ingenieur al die jaren in zijn eentje zijn gang kon gaan zonder dat iemand van zijn gesjoemel op mondiale schaal op de hoogte was.
Klinkt niet echt geloofwaardig toch??
De "gegarandeerd koper" König luidsprekerkabel blijkt dus als water uit elkaar te spatten als het een brandende aansteker ziet aankomen, dat heb ik uitgebreid getest.
Dat moet genoeg zeggen toch, kennelijk nemen zij het niet zo nauw met de waarheid en daardoor zal ik nu ieder product uit hun arsenaal met de nodige scepsis bekijken.
Wat VW bij elkaar heeft gesjoemeld was ook ongelooflijk stom en de schade zal veel groter zijn dan de winst die zij hoopten te halen, maar zij hebben het evengoed na rijp en intern beraad toch gedaan.
Kabelwinkels zouden het echt niet verkopen, ze zouden zo door de mand vallen, toch wordt het in Nederland bij gerenommeerde winkels als Coolblue verkocht.
Hier verkopen ze m zelfs als beter alternatief voor CCA kabel:
https://www.onlinekabelsh...tofvrij-koper-ofc-1-meter
[ Voor 21% gewijzigd door WCA op 15-09-2016 15:45 ]
Share and Enjoy!
Ik zou niet weten wat er aan duidelijkheid ontbreekt als je twee van die rollen in een originele en gesealde König verpakking geleverd krijgt.GreNade schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:43:
Ik denk toch echt dat je gewoon een verkeerde kabel geleverd hebt gekregen. Ik kan geen enkel andere case vinden met dat konig CCA zou leveren terwijl er OFC op staat.
Omdat ook ik mij amper kon voorstellen gefopt te zijn (zelfs na een fact check bij het bedrijf zelf), ging ik alsnog op nader onderzoek nadat er op Amazon berichten verschenen mbt deze en soortgelijke fake luidsprekerkabels.
En hoe graag ik ook anders wil geloven, de feiten spreken voor zich.

Dat is net zoiets als "niet geloven" dat VW gesjoemeld heeft omdat bedrog op deze schaal een keer tegen de lamp zou gaan lopen.Kabelwinkels zouden het echt niet verkopen, ze zouden zo door de mand vallen, toch wordt het in Nederland bij gerenommeerde winkels als Coolblue verkocht.
Zo zit de wereld dus niet in elkaar.
De wervende teksten zijn van de ongetwijfeld goed bedoelende shop en niet van König zelf.Hier verkopen ze m zelfs als beter alternatief voor CCA kabel:
https://www.onlinekabelsh...tofvrij-koper-ofc-1-meter
Waarschijnlijk heeft deze shop niet echt in de gaten wat zij in werkelijkheid verkopen, met de verkoop van CCA UTP kabel is dit ook door menig shop een tijdlang ontkend.
Van deze shop in kwestie verwacht ik niet direct een boze opzet, maar het resultaat is voor de eindgebruikers wel gelijk.
Er is hier een lijk, een smoking smelling gun en een alibi, waarom ontkennen wat er duidelijk wel is??
Daar gaat dit topic toch over, of mis ik hier iets??
Ik ben hier overigens pas zeer recent achter gekomen en moet de pijnlijke bevindingen nog met het bedrijf in kwestie delen, maar eens zien wat er dan gebeurt.
Ik word hier zelf ook niet echt vrolijk van, het is een heleboel gedoe waar je niet op zit te wachten.
I rest my case.
https://netwerkproducten....ijs-assnet-p-4357587.html
92,- voor 305 meter. Echt veel goedkoper dan alle andere kabels, maar toch AWG23, 100% CU, etc. Klinkt mij een beetje als 'te mooi om waar te zijn'. Hoe denken de ervaren tweakers over deze kabel?
Don't dream your life, live your dreams!
Ik denk dat het een prima kabel is, maar dat de prijs gewoon een prijsfout is. Kan bijna niet voor dit geld.SilencerNL schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:31:
Ben op zoek naar een CAT6 kabel op rol voor installatie in nieuwbouw huis, en kom net deze kabel tegen op netwerkproducten.com:
https://netwerkproducten....ijs-assnet-p-4357587.html
92,- voor 305 meter. Echt veel goedkoper dan alle andere kabels, maar toch AWG23, 100% CU, etc. Klinkt mij een beetje als 'te mooi om waar te zijn'. Hoe denken de ervaren tweakers over deze kabel?
Share and Enjoy!
Annealing is het proces van metalen verhitten zodat de structuur aanpast, waardoor het veel betere eigenschappen krijgt, zoals betere trekkracht, soepeler en betere geleiding.
Ik snap alleen niet precies wat "bare annealed" is. Is dat de minst bewerkelijke manier van annealing?
Overigens wordt de trekkracht juist lager door annealing. Het wordt zachter/soepeler, waardoor het beter buigt en minder snel breekt.
Ja, dat is wat ik gisteren al eerder schreef.GreNade schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 08:00:
Ik zou zeggen, schrijf könig aan, en zie wat ze reageren
Ik heb het een tijdje voor mij uitgeschoven omdat ik weinig trek had alle kabels los te trekken, maar het zal er dan toch van moeten komen.
Het heeft ook niet de hoge urgentie van een slecht werkende utp kabel, al knaagt dit wel.
Punt blijft dat je bedrijven niet zomaar op hun blauwe ogen kunt geloven als er geld in het geding is.

Alleen ontgaat me het nut van het vermelden van annealed (uitgegloeid). Behalve dan speculeren op de onwetendheid van potentiele klanten, klinkt wellicht interessant. Vrijwel alle koperdraad voor gewone elektriciteit doeleinden beantwoordt namelijk daaraan. Totaal overbodige vermelding dus, hoort in het rijtje van elfjes-bij-maanlichtkabels thuis. Van de betere eigenschappen is er maar één waar, dat is dat het door dat uitgloeien soepeler wordt. Betere trekkracht en betere geleiding is volslagen lariekoek. Ik vraag me af hoe iemand daarop komt. Van betere trekkracht is eerder sprake van het tegendeel.TD-er schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:09:
In de datasheet van die kabel staat "bare annealed copper".
Annealing is het proces van metalen verhitten zodat de structuur aanpast, waardoor het veel betere eigenschappen krijgt, zoals betere trekkracht, soepeler en betere geleiding.
Ik snap alleen niet precies wat "bare annealed" is. Is dat de minst bewerkelijke manier van annealing?
Heb het gisteren besteld en vandaag gewoon geleverd gekregen. Binnenkort eens een aansteker bij houdenGreNade schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:36:
[...]
Ik denk dat het een prima kabel is, maar dat de prijs gewoon een prijsfout is. Kan bijna niet voor dit geld.
Oftewel, ff op aanspreken en dan hopen dat ze voor dat geld alsnog koper leverenlinkforsoad schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:44:
Ik moet bekennen, ben geen expert op dit gebied. Aansteker bij een adertje gehouden, en binnen een paar tellen komt er een mooi metalen kleurtje tevoorschijn en nog een aantal tellen later knikt het spul, zoals te zien op https://netwerkproducten.com/cca-kabel.html
Share and Enjoy!