Twee groepen door een buis is zeker tegen de regels. Is het geen 3-fasen groep: een neutraal, drie fasen plus randaarde? Al hoort dat bruin/zwart/grijs voor de fasen te zijn.
Anoniem: 203842
Ik heb het zo gezien dat al deze 5 draden uit één buis komen.
Voor zover ik geleerd had op de MTS in begin '90 jaren, (toen werd ook de NEN 1010 uitgebreid behandeld), was het mogelijk (en toegestaan) om 5 VD 2,5 mm2 draden in één buis te doen (met name voor 3 fase applicaties, of kookplaten (2 x 1 fase).
Voor zover ik geleerd had op de MTS in begin '90 jaren, (toen werd ook de NEN 1010 uitgebreid behandeld), was het mogelijk (en toegestaan) om 5 VD 2,5 mm2 draden in één buis te doen (met name voor 3 fase applicaties, of kookplaten (2 x 1 fase).
Dat is een kookgroep, die heeft al een dikkere buis 3/4" ip 5/8". En een kookgroep heeft ook 1 automaat waar bij overbelasting of kortsluiting van 1 van die 2 groepen de andere ook automatisch wordt uitgezet. 2 aparte groepen mag idd niet in 1 buis, maar door die automaat die allebei de groepen tegelijk bedient mag dit wel.
Je kunt buizen ook kopen met dergelijke sets kabel voor geïnstalleerd.Anoniem: 203842 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 00:09:
Ik heb het zo gezien dat al deze 5 draden uit één buis komen.
Dus flexibele buis met zoveel aders.
Is feitelijk niet veel anders dan een grondkabel met 5 aders.
Maar dan moet je het inderdaad wel gebruiken voor 1 doel en niet als besparing op PVC-buisjes.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Die flexibele buizen zoals jij ze hier ten onrechte noemt heten ook gewoon kabels, in fabrieksinstallaties vind je gewoon niet anders dan zulke kabels, ook al zijn ze voor binnenwerk. Je moet het doen met het aantal aders dat er in zit. Dat wil zeggen je kan er niet al wil je nog zo graag nog een draadje bijtrekken, hetgeen bij buizen vaak wel mogelijk is, afgezien van of het mag of niet.
Op zich een onbenulligheid die woordkeus, whats in a name, maar mocht je ooit daarmee iets bestellen bij een vakhandel, dan vrees ik dat ze moeite hebben om meteen te begrijpen wat je bedoelt.
Haik01 heeft met zijn stelling op maandag 1 febr. om 00:09 dan wel gelijk, maar het is in deze discussie volkomen off topic, want het gaat hier alleen maar over het niet mogen van (ouderwetse benaming) sterkstroom en zwakstroom in één leiding en dit staat daar helemaal los van. Dat niet mogen van draden van verschillende spanningen in één buis gold vroeger al, denk aan belleidingen en dergelijke en het geldt ook nu voor netwerkkabel. Dus onafhankelijk hoeveel draden er al inzitten in die buis, die discussie er bij halen is alleen maar verwarrend.
Genoeg over wat wel of niet mag in huisinstallaties, a.u.b. terug naar het eigenlijke onderwerp, dat gaat over inferieure netwerkkabels.
Op zich een onbenulligheid die woordkeus, whats in a name, maar mocht je ooit daarmee iets bestellen bij een vakhandel, dan vrees ik dat ze moeite hebben om meteen te begrijpen wat je bedoelt.
Haik01 heeft met zijn stelling op maandag 1 febr. om 00:09 dan wel gelijk, maar het is in deze discussie volkomen off topic, want het gaat hier alleen maar over het niet mogen van (ouderwetse benaming) sterkstroom en zwakstroom in één leiding en dit staat daar helemaal los van. Dat niet mogen van draden van verschillende spanningen in één buis gold vroeger al, denk aan belleidingen en dergelijke en het geldt ook nu voor netwerkkabel. Dus onafhankelijk hoeveel draden er al inzitten in die buis, die discussie er bij halen is alleen maar verwarrend.
Genoeg over wat wel of niet mag in huisinstallaties, a.u.b. terug naar het eigenlijke onderwerp, dat gaat over inferieure netwerkkabels.
[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 01-02-2016 16:40 ]
De regels zijn maximaal 4 draden van 2,5 mm of vijf draden als er een schakeldraad tussen zit (die is zwart en 1,5 mm), dat geld voor een standaard 16mm buis.
Voor een kookgroep zijn meestal vijf aders nodig van 2,5 mm en die eisen dan ook een 19mm buis, of zoals meestal gedaan wordt een losse kabel.
Een 19mm buis mag vijf draden van 2,5mm bevatten.
Dat jouw installateur de regels aan z'n laars lapt wil nog niet zeggen dat de regels onzin zijn.
Twee groepen in een buis is volgens de regels ook niet toegestaan.
Voor een kookgroep zijn meestal vijf aders nodig van 2,5 mm en die eisen dan ook een 19mm buis, of zoals meestal gedaan wordt een losse kabel.
Een 19mm buis mag vijf draden van 2,5mm bevatten.
Dat jouw installateur de regels aan z'n laars lapt wil nog niet zeggen dat de regels onzin zijn.
Twee groepen in een buis is volgens de regels ook niet toegestaan.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ook al blijft het off topic, je bericht vraagt om een antwoord Ben(V), want tegen wie heb je het eigenlijk?
Je bericht lijkt zo te zien een antwoord op dat van mij. Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt met bijvoorbeeld "jouw installateur". Had ik het daarover? Volgens mij niet, evenmin als dat ik gezegd zou hebben dat ik zelf die voorschriften aan mijn laars wil lappen. Hooguit schreef ik dat Haik01 gelijk heeft en die noemde geen buisdiameter. Overigens is een schakeldraad, als je dan toch alles zo goed weet, niet 1,5 mm,
maar 1,5 mm2, dat is toch echt een wereld aan verschil.
Of is het een antwoord op een ander? In dat geval zou het handig zijn om het er even bij te vermelden.
Je bericht lijkt zo te zien een antwoord op dat van mij. Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt met bijvoorbeeld "jouw installateur". Had ik het daarover? Volgens mij niet, evenmin als dat ik gezegd zou hebben dat ik zelf die voorschriften aan mijn laars wil lappen. Hooguit schreef ik dat Haik01 gelijk heeft en die noemde geen buisdiameter. Overigens is een schakeldraad, als je dan toch alles zo goed weet, niet 1,5 mm,
maar 1,5 mm2, dat is toch echt een wereld aan verschil.
Of is het een antwoord op een ander? In dat geval zou het handig zijn om het er even bij te vermelden.
Mijn antwoordt was een reactie op haik01 en de draden van zijn installateur.
Er ging iets mis met het quoten.
Het spijt me dat je ten onrechte aangesproken voelde.
Verder heb ik geen idee hoe ik een symbool voor een vierkante mm hier in krijg en had gehoopt dat de lezers wel begrepen dat ik geen lengtemaat bedoelde.
Helaas waren mijn verwachtingen weer eens te hoog gegrepen.
Overigens denk ik dat ik dit forum maar vaarwel zeg, want de toon wordt mij een beetje te aggessief hier voor een forum waarvan de bedoeling enkel is elkaar te helpen.
Er ging iets mis met het quoten.
Het spijt me dat je ten onrechte aangesproken voelde.
Verder heb ik geen idee hoe ik een symbool voor een vierkante mm hier in krijg en had gehoopt dat de lezers wel begrepen dat ik geen lengtemaat bedoelde.
Overigens denk ik dat ik dit forum maar vaarwel zeg, want de toon wordt mij een beetje te aggessief hier voor een forum waarvan de bedoeling enkel is elkaar te helpen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Die vergissing die je maakte met 1,5 mm wordt veel meer gemaakt, ook door mensen die het verschil niet kennen. Ik kon dus niet weten dit jij dit wel wist.
Niet zo moeilijk die oppervlakteaanduiding. In het venster onderaan heb je die mogelijkheid niet, dus als je altijd via dat venstertje "snel reageren" antwoordt, kan ik me voorstellen dat je hier moeite mee had. Maar met de knop Reageer heb je boven je tekstvenster een balk met diverse opties, net zoals in Microsoft Word.. Maar in plaats van mm2 kun je ook qmm gebruiken. Het ontgaat me waarom je dit deel van mijn reactie agressief vindt. Je zegt zelf dat een forum als dit er is om elkaar te helpen. Oké, maar als je dat op prijs stelt, kun je ook verwachten dat je mening die je hier weergeeft soms wel eens een correctie behoeft, ook al is het een kleine. Ik probeer zo'n toon altijd te vermijden, maar ik moet eerlijk zeggen dat je een paar niet nader te noemen keren zelf een wat bitse reactie van een ander forumlid min of meer uitlokte. Kortom, loop niet te gauw weg.
Niet zo moeilijk die oppervlakteaanduiding. In het venster onderaan heb je die mogelijkheid niet, dus als je altijd via dat venstertje "snel reageren" antwoordt, kan ik me voorstellen dat je hier moeite mee had. Maar met de knop Reageer heb je boven je tekstvenster een balk met diverse opties, net zoals in Microsoft Word.. Maar in plaats van mm2 kun je ook qmm gebruiken. Het ontgaat me waarom je dit deel van mijn reactie agressief vindt. Je zegt zelf dat een forum als dit er is om elkaar te helpen. Oké, maar als je dat op prijs stelt, kun je ook verwachten dat je mening die je hier weergeeft soms wel eens een correctie behoeft, ook al is het een kleine. Ik probeer zo'n toon altijd te vermijden, maar ik moet eerlijk zeggen dat je een paar niet nader te noemen keren zelf een wat bitse reactie van een ander forumlid min of meer uitlokte. Kortom, loop niet te gauw weg.
Even Off-Off-Topic: "Assumptions are the mother of all fuck-ups!" Je moet zeggen/schrijven wat je bedoelt en niet de schuld bij de lezer neerleggen als die dus niet begrijpt wat je bedoelt. (Dat geldt trouwens voor meer mensen hoorBen(V) schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:37:
...
....
Ik ben op zoek naar wat kabelmanagement voor een nieuw in te richten rack en toen kwam ik Patchbox tegen:
https://patchbox.at/en/products/view/p45utpxc6xx24k.html

Ziet er mooi uit. Maar...
Heeft iemand ervaring met deze kabels?

AWG 29 lijkt me erg dun voor CAT6. Echter gezien deze kabels in ons geval niet op een patch paneel aangesloten zouden worden maar direct tussen switch/servers is het wellicht een ander verhaal?Cable Specifications
Cable: Cat. 6 UTP AWG 29
Connector: RJ45 Unshielded Plug, Pins Gold plated
Cable Length: 1.6m
Effective Cable Length: 1.3m
Cable Color: Black
[ Voor 3% gewijzigd door Blorgg op 03-02-2016 11:01 ]
Anoniem: 614192
Ik heb even een snelle korte vraag (hopelijk is hij kort ben er namelijk al ongeveer 2 uur mee bezig). Ik ben op zoek naar een 25 meter netwerkkabel liefst cat6 S/FTP. Natuurlijk moet hij 100% koper zijn, en het liefst heb ik ook nog dat hij awg 24 is. Ik wil gewoon een kabel met rj45 connectoren (volgesmij heet dat patchkabel maar heb niet heel erg veel verstand van netwerkkabels dus weet het niet zeker), omdat ik er maar 1 ga leggen en er dan een paar jaar niet meer naar omkijk. de kleur moet eigenlijk wel wit zijn, want hij loopt door het hele huis en anders heb ik door het hele huis een andere kleur kabel dan de muur. Misschien weten jullie nog iets?
p.s. als het kan doe er dan nog maar twee kabels bij van 3 meter met het liefst de hierboven genoemde eisen.
p.s. als het kan doe er dan nog maar twee kabels bij van 3 meter met het liefst de hierboven genoemde eisen.
Tegenvraag: Wat denk je dat het wezenlijke verschil is tussen die twee toepassingen? Allereerst is AWG 29 nooit cat 6, doodgewoon omdat het niet aan de specificaties van cat 6 beantwoordt. Een dergelijke aanduiding is dus een tegenstrijdigheid. Verder, een patchkabel is doorgaans een korte verbinding waar mits de andere eigenschappen in acht worden genomen de beperking m.b.t. de afstand niet van toepassing is. Bij directe korte verbindingen geldt dat natuurlijk ook, het wel of niet plaatsen van een patchpaneel heeft daar geen invloed op. Vanwaar deze vraag dus, die ik overigens wel een enkele keer vaker tegenkom?Blorgg schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:56:
Ik ben op zoek naar wat kabelmanagement voor een nieuw in te richten rack en toen kwam ik Patchbox tegen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[...]
AWG 29 lijkt me erg dun voor CAT6. Echter gezien deze kabels in ons geval niet op een patch paneel aangesloten zouden worden maar direct tussen switch/servers is het wellicht een ander verhaal?
Als je 1 enkel rack hebt is dat inderdaad niet relevant. Als je er echter later een tweede rack of iets anders op afstand aan toe wilt voegen wel.
De leverancier heeft overigens gereageerd op mijn vragen omtrent dit product. Hoewel het CAT6 genoemd wordt en er allerlei mooie testrapporten worden bijgeleverd, wordt 10gbit niet gegarandeerd. Daarmee is het dus zowel op papier(AWG 29) als in de praktijk(geen garantie) zeker geen CAT6.
Met een prijs van om en nabij €800 voor een tray met 24 kabels is dat zeker iets om in het achterhoofd te houden. Je bespaard er tijd en moeite mee, maar de kwaliteit is in het beste geval twijfelachtig. Erg jammer. De prijs is wat mij betreft geen probleem mits het product zijn beloftes (CAT6) waar zou maken.
De leverancier heeft overigens gereageerd op mijn vragen omtrent dit product. Hoewel het CAT6 genoemd wordt en er allerlei mooie testrapporten worden bijgeleverd, wordt 10gbit niet gegarandeerd. Daarmee is het dus zowel op papier(AWG 29) als in de praktijk(geen garantie) zeker geen CAT6.
Met een prijs van om en nabij €800 voor een tray met 24 kabels is dat zeker iets om in het achterhoofd te houden. Je bespaard er tijd en moeite mee, maar de kwaliteit is in het beste geval twijfelachtig. Erg jammer. De prijs is wat mij betreft geen probleem mits het product zijn beloftes (CAT6) waar zou maken.
CAT6 met AWG24 (overigens is de spec AWG22 tot AWG24) zal onmogelijk in zo'n constructie passen. Die kabels zitten op de een of andere manier opgerold in die unit. Dat *kan* alleen maar met superdunne en -soepele kabel.
Verkeerd compromis, wat mij betreft.
Waarom zijn er in het "after" plaatje kabelgeleiders in de zijkanten van het rack geschroefd, en in het "before" plaatje niet? Ordinaire optische misleiding.
Verkeerd compromis, wat mij betreft.
Waarom zijn er in het "after" plaatje kabelgeleiders in de zijkanten van het rack geschroefd, en in het "before" plaatje niet? Ordinaire optische misleiding.
Mijn gehele netwerk bestaat uit Zybrnet 500 Cat.6 U/UTP kabel, nu ben ik opzoek naar patchkabels.
Deze gaan van de apparatuur naar de wandcontacten en van het patchpaneel naar de switch.
Moet je hier ook 100% koper en/of shielded voor gebruiken of is dat minder van belang?
Deze gaan van de apparatuur naar de wandcontacten en van het patchpaneel naar de switch.
Moet je hier ook 100% koper en/of shielded voor gebruiken of is dat minder van belang?
Tja, wat heet moeten? Niets moet perse voor korte patchkabeltjes. Maar wat beweegt je om goedkope rotzooi te kopen? Die paar dubbeltjes goedkoper per meter zal niet een enorme besparing zijn. Tenzij je ze al hebt, in dat geval zou ik je adviseren ze gewoon te gebruiken, je valt er echt geen buil aan. Qua signaalkwaliteit zal het voor zulke korte eindjes helemaal niets uitmaken wat je gebruikt. maar juist voor patchkabel zou een ander nadeel dan de hogere soortelijke weerstand wel een wegende rol kunnen spelen namelijk de broosheid van aluminium kabel. En patchkabel kan vaak onderhevig zijn aan veel bewegen waardoor de kans op breken niet denkbeeldig is. De hogere gevoeligheid voor oxidatie van aluminium zal bij kant en klare aangegoten stekkertjes geen rol spelen.
Shielded kabel is (niet alleen voor patch- ook voor lange vaste kabels) alleen aanbevolen in een "drukke" omgeving. Met dat druk wordt onder andere bedoeld een industriële omgeving waar nogal veel elektromagnetische straling optreedt. Te denken valt daarbij b.v. aan machines e.d. of omvangrijke bundels kabel. Bij huis-tuin-en-keukengebruik is het totaal overbodig. Het mag. maar hoeft beslist niet, je wint er niets mee.
Shielded kabel is (niet alleen voor patch- ook voor lange vaste kabels) alleen aanbevolen in een "drukke" omgeving. Met dat druk wordt onder andere bedoeld een industriële omgeving waar nogal veel elektromagnetische straling optreedt. Te denken valt daarbij b.v. aan machines e.d. of omvangrijke bundels kabel. Bij huis-tuin-en-keukengebruik is het totaal overbodig. Het mag. maar hoeft beslist niet, je wint er niets mee.
[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 14-03-2016 18:40 ]
https://www.hardwarewebwi...atchkabel-30-m-grijs.html ik heb deze besteld, nu lees ik dat CCA niks waard is, trek ik hier wel gigabit overheen?
Ik ben bang van niet nee, als het mogelijk is je order even annuleren.mclegodude schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:52:
https://www.hardwarewebwi...atchkabel-30-m-grijs.html ik heb deze besteld, nu lees ik dat CCA niks waard is, trek ik hier wel gigabit overheen?
Share and Enjoy!
zit nu op m'n werk, en hij ligt waarschijnlijk al in de bus. dus dat word hem al niet meer
Retour afzender sturen als je thuis bent, 2 weken bedenktijd bij bestelling via een webshop. Lang leve de Nederlandse wetmclegodude schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:28:
zit nu op m'n werk, en hij ligt waarschijnlijk al in de bus. dus dat word hem al niet meer
In hoeverre spreek je bij deze toch wel vrij grote lengtes nog van patchkabel? In mijn beleving zijn dit korte stukjes zoals tussen een computer en een wandcontactdoos. Maar aangezien er hiervoor geen formele regels zijn kan daar weinig op worden gezegd. Hun benaming patchkabel zal dan wel slaan op het kant en klaar met aangegoten stekkertjes. Op zich wel een pré.
Cat6 staat op hun site, maar dat kan niet, want dat hoort koper te zijn, cca is dus sowieso taboe. Maar het staat er wel eerlijk bij, dus van bedrog is geen sprake, ondanks het ten onrechte gebruiken van de benaming cat6. In hoeverre dan wel een gigabit-verbinding mogelijk is? Wel, al vaker betoogd, qua overdracht is alleen de weerstand van belang en bij dezelfde doorsnede is de weerstand van aluminium ongeveer 70 % hoger dan van koper. Als je dan bij echte koperdraad 100 meter kan overbruggen, dan kan je heel globaal schatten hoever je met cca komt. Althans als dit dezelfde dikte heeft. Maar is dit wel het geval? Ik zie het er niet bijstaan en het is bekend dat daarmee bij inferieure troep niet zelden wordt gesjoemeld, AWG22 of 24 is de norm en bij troep leveren ze AWG28. Nogmaals, voor een stukje van 2 meter geen probleem, maar voor 30 meter? Kortom, kijk en overweeg de al gegeven adviezen m.b.t. retourneren.
Cat6 staat op hun site, maar dat kan niet, want dat hoort koper te zijn, cca is dus sowieso taboe. Maar het staat er wel eerlijk bij, dus van bedrog is geen sprake, ondanks het ten onrechte gebruiken van de benaming cat6. In hoeverre dan wel een gigabit-verbinding mogelijk is? Wel, al vaker betoogd, qua overdracht is alleen de weerstand van belang en bij dezelfde doorsnede is de weerstand van aluminium ongeveer 70 % hoger dan van koper. Als je dan bij echte koperdraad 100 meter kan overbruggen, dan kan je heel globaal schatten hoever je met cca komt. Althans als dit dezelfde dikte heeft. Maar is dit wel het geval? Ik zie het er niet bijstaan en het is bekend dat daarmee bij inferieure troep niet zelden wordt gesjoemeld, AWG22 of 24 is de norm en bij troep leveren ze AWG28. Nogmaals, voor een stukje van 2 meter geen probleem, maar voor 30 meter? Kortom, kijk en overweeg de al gegeven adviezen m.b.t. retourneren.
En op dat het een gevlochten kern heeft in plaats van de massieve kern van installatiekabel, gok ik zo.Techneut schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:15:
Hun benaming patchkabel zal dan wel slaan op het kant en klaar met aangegoten stekkertjes. Op zich wel een pré.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Hoogstwaarschijnlijk niet.mclegodude schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:52:
26 AWG volgens de datasheet (Valueline UTP-6003/30).
30 meter 26AWG CCA = no go
Zou je de weerstand eens willen meten?
heb helaas geen manier waarop ik dat kan doen... als er een tweaker in groningen is die heel erg nieuwsgierig is mag hij/zij een pb'tje sturen.

gewoon gigabit! valt me alles mee, hij zit nog opgerold op dit moment, ga hem vanavond leggen, het is voor de verbinding tussen de routermodem en de switch in een andere kamer. alleen extern verkeer komt er dus overheen, intern niet. max 200mbit voor ziggo dus.
E:/ Oeps, sorry, dubbelpost... kan een modje dit voor mij samenvoegen?
[ Voor 10% gewijzigd door mclegodude op 17-03-2016 13:30 ]
Houd alleen wel in het achterhoofd dat er zo'n kabel tussen zit.mclegodude schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:20:
[afbeelding]
gewoon gigabit! valt me alles mee, hij zit nog opgerold op dit moment, ga hem vanavond leggen, het is voor de verbinding tussen de routermodem en de switch in een andere kamer. alleen extern verkeer komt er dus overheen, intern niet. max 200mbit voor ziggo dus.
E:/ Oeps, sorry, dubbelpost... kan een modje dit voor mij samenvoegen?
Dus mocht je op een gegeven moment maar max. 100 Mbps vanaf Ziggo trekken, dan weet je in welke hoek je 't zoeken moet.
200 Mbps klinkt tov. Gbit niet zo veel meer, maar wanneer er een apparaat aan weerszijde van die kabel besluit dat er teveel fouten optreden gaat 'ie terug naar 100 Mbps, dus max. zo'n 11 a 12 MByte/sec.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Heb onlangs 100M cat6 UTP kabel gekocht van het merk ACT (intronics XS100H). Ik las een paar pagina's terug dat deze van 100% koper is. Eenmaal binnen had ik gelijk een deel getrokken vanaf de meterkast naar mijn toekomstige slaapkamer. Omdat de kabel vrij moeilijk door de pvc pijp ging wou ik de kabel doormeten om er zeker van te zijn dat deze niet kapot is gegaan. De volgende dag dus eens de weerstand gemeten. Heb eerst iedere ader t.o.v. elke andere ader gemeten (weerstand), dit was oke. Hierna de aderparen in de meterkast doorgelust, dus oranje/wit aan oranje vast gemaakt etc. Hierna op de slaapkamer de weerstand gemeten tussen oranje en oranje/wit etc. De kabel zal ongeveer 9 meter zijn en alle aderparen gaven 1,3Ohm weerstand. Let wel, doordat de paren zijn doorgelust neem je de 9 meter dubbel dus werkelijke lengte is 18 meter. Ik had gelezen dat 100M minder dan 10Ohm weerstand mag hebben en vroeg me af wat de totale weerstand van deze kabel was. Heb daarom op dezelfde manier de overige 91M (x2=182M) gemeten en hierbij kwam ik uit op 13Ohm op de oranje en bruine paren en 12,8Ohm op de blauwe en groene paren. Deze kabel is dus met vlag en wimpel geslaagd.
Het is maar goed dat je de overige 90 meter kabel ook gemeten hebt, want hele lage weerstanden, zoals die van rond de 1 Ohm, zijn met huis-tuin-en-keuken meters vrijwel niet goed meetbaar.
Aluminium met dezelfde dikte is namelijk maar zo'n 1.6x hogere weerstand en dat zit bij lage weerstanden al aardig in de buurt van de onnauwkeurigheid van de meter. (200 Ohm bereik en meet-onnauwkeurigheid van +/- een paar digits)
Aluminium met dezelfde dikte is namelijk maar zo'n 1.6x hogere weerstand en dat zit bij lage weerstanden al aardig in de buurt van de onnauwkeurigheid van de meter. (200 Ohm bereik en meet-onnauwkeurigheid van +/- een paar digits)
Ik sta voor een keus. Ik kan kiezen tussen een AWG 23/1 of een AWG 24/7 kabel. Beide cat6. Beide Digitus. Beide 100% koper. Beide unshielded. Het is opmerkelijk dat de 24/7 kabel duurder is. Tenminste.. Ik dacht dat hoe dikker de kabel hoe duurder deze is.. Maar wat ik me afvraag; wat staat de 1 en 7 voor achter de forward slash?
[ Voor 4% gewijzigd door JoeZuCK op 27-03-2016 21:40 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Het aantal koperaders neem ik aan. /1 is een enkele kern en /7 is 'stranded'.
Check. Kan ik er vanuit gaan dat in mijn nieuwbouwhuis (5 jaar oud) geen haakse bochten in de leidingen naar boven zitten? Ik heb geen flauw idee namelijk.
[ Voor 93% gewijzigd door JoeZuCK op 27-03-2016 21:56 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Het aantal koper'kernen' per ader. Dus 8x1 dikke massieve 'draad' of 8x7 dunne koperdraadjes.
Oh... je had het ondertussen weggehaald.
Oh... je had het ondertussen weggehaald.
[ Voor 20% gewijzigd door CaptJackSparrow op 27-03-2016 21:57 ]
Ik ben aan het verbouwen en ga stevig aan de slag om het huis zover mogelijk van netwerkaansluitingen voorzien.
Ik wil graag Cat7 kabels trekken door de buizen (ja, die zijn stug, ik weet het) om zo op het glasvezel ultra-gigabit tijdperk voorzien te zijn. Dit is zwaar overkill op het moment maar het opnieuw trekken van kabels lijkt me vrij lastig. Echt glasvezels trekken is denk ik simpeler maar ik betwijfel of die apparatuur binnen aanzienlijke tijd betaalbaar wordt. Vandaar de keuze voor cat7.
Vraag 1: Ik weet dat cat7 erg stug is, maar ik neem aan dat het wel een standaard PVC-hoekje van 90% kan hebben (getrokken met trekveer). Klopt dat?
Vraag 2: Er staan heel veel 100 meter cat7a kabels in de Pricewatch, maar zelfs van dezelfde fabrikant zijn er verschillende 'modellen' blijkbaar met verschillende prijzen. Ik heb ook geen idee hoe ik op de productsheets die in de Pricewatch staan kan zien of het 100% koper is. Kan iemand me wijzen op de beste koop qua 100% koper cat7a kabel? Bij voorbaat dank
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=cat7a+100m
Ik wil graag Cat7 kabels trekken door de buizen (ja, die zijn stug, ik weet het) om zo op het glasvezel ultra-gigabit tijdperk voorzien te zijn. Dit is zwaar overkill op het moment maar het opnieuw trekken van kabels lijkt me vrij lastig. Echt glasvezels trekken is denk ik simpeler maar ik betwijfel of die apparatuur binnen aanzienlijke tijd betaalbaar wordt. Vandaar de keuze voor cat7.
Vraag 1: Ik weet dat cat7 erg stug is, maar ik neem aan dat het wel een standaard PVC-hoekje van 90% kan hebben (getrokken met trekveer). Klopt dat?
Vraag 2: Er staan heel veel 100 meter cat7a kabels in de Pricewatch, maar zelfs van dezelfde fabrikant zijn er verschillende 'modellen' blijkbaar met verschillende prijzen. Ik heb ook geen idee hoe ik op de productsheets die in de Pricewatch staan kan zien of het 100% koper is. Kan iemand me wijzen op de beste koop qua 100% koper cat7a kabel? Bij voorbaat dank
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=cat7a+100m
Trek anders cat6, tot 40m 10gb capable. Trek je ook een MM fiber mee en dan ben je er ook. Of kies voor cat6a, ben je ook wel 10 jaar safe. Single mode fiber kan ook maar geen idee of je voldoende demping haalt. Sfp's zijn niet heel duur maar de apparatuur ervoor wel. Switch met sfp is al snel 150 euro of in die richting.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Wat bedoel je met voldoende demping?
Edit:
Wat ik met mijn vraag bedoel , als je het hebt over het over te dragen signaal, dan is het toch hoe minder demping hoe beter? Gaat het om storings- of overspraakonderdrukking, heel wat anders dus dan heet dat niet demping, maar afscherming. Voor huis-tuin-en-keukenwerk niet interessant die vraag, zit altijd wel goed, tenzij het nep-wat-voor-categorie ook is
Edit:
Wat ik met mijn vraag bedoel , als je het hebt over het over te dragen signaal, dan is het toch hoe minder demping hoe beter? Gaat het om storings- of overspraakonderdrukking, heel wat anders dus dan heet dat niet demping, maar afscherming. Voor huis-tuin-en-keukenwerk niet interessant die vraag, zit altijd wel goed, tenzij het nep-wat-voor-categorie ook is
[ Voor 76% gewijzigd door Techneut op 28-03-2016 18:04 ]
Voor mijn nieuwbouwhuis ben ik opzoek naar 100m cat6 utp kabel met vaste kern.
Iemand ervaring met onderstaande kabel? Volgens de omschrijving AWG23, CAT6 en van koper.
http://www.netwerkkabel.e...-stug-100m-100-koper.html
Iemand ervaring met onderstaande kabel? Volgens de omschrijving AWG23, CAT6 en van koper.
http://www.netwerkkabel.e...-stug-100m-100-koper.html
Aan het EAN-nummer te zien is dat LogiLink CQ2100U. Ziet er goed uit, maar kan goedkoper, zie prijsoverzicht.endless90 schreef op zondag 03 april 2016 @ 17:29:
Iemand ervaring met onderstaande kabel?
Is die Belden 305m cat6 van sandervunderink (https://www.sandervunderi...cat-6-doos-305-meter.html) nou zo absurd goedkoop, of zijn andere webwinkels zo duur? ik zie deze kabel op de meeste plekken voor ongeveer 50 a 60 euro duurder.
Iemand ervaring met de König Electronic CMP-UTP5R100S? De S staat waarschijnlijk voor Solid kern (en niet gevlochten)?
http://www.amazon.de/K%C3...-1&keywords=CMP-UTP5R100S
[ Voor 14% gewijzigd door Mandrake466 op 17-04-2016 13:08 ]
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Niet met die kabel specifiek, maar wel met Konig kabels (Cat6, solid). Echt superspul, de goedkoopste cat6 die ik kon vinden, en gewoon netjes koperen kernen.Mandrake466 schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:07:
Iemand ervaring met de König Electronic CMP-UTP5R100S? De S staat waarschijnlijk voor Solid kern (en niet gevlochten)?
Share and Enjoy!
Die zijn idd goedkoper als de overige webshops die ik tot nu toe gezien heb, gezien wij bijna de sleutels krijgen van ons nieuwe huis daar 4x 100meter Belden 7965E (doos) besteld.reconf schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:38:
Is die Belden 305m cat6 van sandervunderink (https://www.sandervunderi...cat-6-doos-305-meter.html) nou zo absurd goedkoop, of zijn andere webwinkels zo duur? ik zie deze kabel op de meeste plekken voor ongeveer 50 a 60 euro duurder.
gezien de recensies die ik kon vinden op internet lijkt het wel een goede webshop !
Goede webshop inderdaad, maar hebben ook een afhaalpunt, en Sander Vunderink zelf heb ik ook wel eens gesproken op een beurs. Dus zeker geen rare praktijken oid.
Kan iemand mij vertellen of ik snelheidswinst krijg als ik de huidige 24AWG CAT5E (15 meter) vervang door een CAT5E/CAT6 met een koperen kern?
Zoja, wat heeft dan de voorkeur? Solid of Stranded?
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Hangt van nogal wat dingen af, lijkt me. Waar zit die kabel tussen (modem->router, switch->pc, etc)? Wat voor snelheden haal je nu? Wat voor snelheden kunnen je clients maximaal aan? Wat is de maximale doorvoer modem/router/switch, en verwacht je op LAN hoger te kunnen halen dan je nu doet? Haal je lagere snelheden dan je WAN en modem horen te bieden?Mandrake466 schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:35:
Kan iemand mij vertellen of ik snelheidswinst krijg als ik de huidige 24AWG CAT5E (15 meter) vervang door een CAT5E/CAT6 met een koperen kern?
*shrug*
Het is niet zo dat je door vervangen kabeltje opeens 10Gbit WAN gaat hebben, of dat je 100Mbit TV opeens sneller dan dat met je PC kan praten... Als je merkt dat je aan beide kanten 1Gbit NIC's hebt hangen, maar max 60-70Mbit haalt, dan zal het misschien kunnen schelen, maar dan hangt het alsnog enigszins af van de verwerkingssnelheid van CPU's, harde schijven etc...
[ Voor 18% gewijzigd door Twam op 17-04-2016 17:13 ]
Normaliter zeker niet, tenzij de verbinding niet stabiel is, en/of de huidige netwerkapparaten niet op 1 Gigabit vebinden,Mandrake466 schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:35:
...
Is de huidige verbinding geen koperen kern?
Konig kabel op rol heb ik tot nu toe alleen nog van koper gezien (er zijn een alleen een paar valueline cat5 patchkabels van CCA bij konig vziw)
Twam schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:08:
[...]
Hangt van nogal wat dingen af, lijkt me. Waar zit die kabel tussen (modem->router, switch->pc, etc)? Wat voor snelheden haal je nu? Wat voor snelheden kunnen je clients maximaal aan? Wat is de maximale doorvoer modem/router/switch, en verwacht je op LAN hoger te kunnen halen dan je nu doet? Haal je lagere snelheden dan je WAN en modem horen te bieden?
*shrug*
Het is niet zo dat je door vervangen kabeltje opeens 10Gbit WAN gaat hebben, of dat je 100Mbit TV opeens sneller dan dat met je PC kan praten... Als je merkt dat je aan beide kanten 1Gbit NIC's hebt hangen, maar max 60-70Mbit haalt, dan zal het misschien kunnen schelen, maar dan hangt het alsnog enigszins af van de verwerkingssnelheid van CPU's, harde schijven etc...
De situatie is als volgt:base_ schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:41:
[...]
Normaliter zeker niet, tenzij de verbinding niet stabiel is, en/of de huidige netwerkapparaten niet op 1 Gigabit vebinden,
Is de huidige verbinding geen koperen kern?
Konig kabel op rol heb ik tot nu toe alleen nog van koper gezien (er zijn een alleen een paar valueline cat5 patchkabels van CCA bij konig vziw)

KPN Speedtest:

Router Status:

Ik zie dat de UTP kabel naar de 2e verdieping CAT5 is (jaren terug van Dixons gekocht voor 15 euro dus zal wel CCA zijn).
De andere UTP kabels zijn CAT5e met opschrift 24AWG Solid.
Ik heb de 'kopertest' niet gedaan.
De modem geeft:
Actual Rate(Up/Down) 24642/98038 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 25038/99872 kbps
Ik probeer zo dicht mogelijk de 98038 Mbps te zitten net zoals de upload bijna op 24642 Mbps zit.
[ Voor 5% gewijzigd door Mandrake466 op 18-04-2016 12:45 ]
Daar ga je niet veel winst mee halen: bij een router is er meestal wel wat snelheidsverlies (hij moet het verkeer van meerdere pc's/apparaten immers vertalen naar 1 extern ip adres en zo het internet voor de pc's delen). Als een kabel niet goed is dan zal je meestal merken dat de verbinding onstabiel is en soms wegvalt, helemaal niet werkt of gewoon terugvalt naar 100Mbps.
Die speedstest geeft een zeer stabiele snelheid aan dus ik denk niet dat je netwerkproblemen hebt.
Je moet je voorstellen dat juist op gigabit CCA problemen geeft: de verbinding valt dan terug naar 100Mbit, een factor tien langzamer dus. In jouw geval kom je niet eens boven de 100Mbps

@hieronder: klopt, CCA geeft meestal pas bij langere lengtes problemen, daarbij eerder bij Gbps snelheden gezien de hogere frequentie en daardoor grotere verzwakking/attenuation. Ik probeerde vooral duidelijk te maken dat bij slechte kabel/verbinding deze niet 10% langzamer wordt maar eerder van 1000Mbps naar 100Mbps terugvalt, een factor 10!
Die speedstest geeft een zeer stabiele snelheid aan dus ik denk niet dat je netwerkproblemen hebt.
Je moet je voorstellen dat juist op gigabit CCA problemen geeft: de verbinding valt dan terug naar 100Mbit, een factor tien langzamer dus. In jouw geval kom je niet eens boven de 100Mbps
Toen kwam CCA waarschijnlijk minder voor als nujaren terug van Dixons gekocht voor 15 euro dus zal wel CCA zijn
maak daar maar kbps vanIk probeer zo dicht mogelijk de 98038 Mbps te zitten net zoals de upload bijna op 24642 Mbps zit
@hieronder: klopt, CCA geeft meestal pas bij langere lengtes problemen, daarbij eerder bij Gbps snelheden gezien de hogere frequentie en daardoor grotere verzwakking/attenuation. Ik probeerde vooral duidelijk te maken dat bij slechte kabel/verbinding deze niet 10% langzamer wordt maar eerder van 1000Mbps naar 100Mbps terugvalt, een factor 10!
[ Voor 15% gewijzigd door base_ op 18-04-2016 14:52 ]
Een kleine correctie. Dat ligt niet zo zeer aan CCA als zodanig, maar alleen aan de hogere weerstand er van, meer niet. Als je met koper aders een afstand kan overbruggen van maximaal 100 meter, dan red je dat zeer zeker niet met CCA van de zelfde doorsnede. Dat trouwens (al vaker gememoreerd) eigenlijk niet cat5 of welke hogere categorie ook mag heten. Maar als ik zo de schets zie, dan denk ik dat pak weg de helft van die lengtes in de verste verte niet eens van toepassing zijn. Met andere woorden, mocht er toch een stukje CCA tussen zitten, dan is dat nog geen reden tot ongerustheid en geen aanleiding om te denken dat je met vernieuwen door echte cat6 veel zal bereiken.base_ schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:53:
En inderdaad (
Iemand die toevallig die maxxter netwerk kabels van de action kent? Ik ben benieuwd of deze kabels 100% koper zijn.
Hopelijk kan iemand me hier meer over vertellen.
[ Voor 4% gewijzigd door psvunited op 19-04-2016 00:21 ]
Laatste keer dat ik een kabel van de Action had was het CCA rommel.psvunited schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 00:16:
Iemand die toevallig die maxxter netwerk kabels van de action kent? Ik ben benieuwd of deze kabels 100% koper zijn.
ThinkPadd in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels"
Is al wel 4 jaar geleden overigens
[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2016 01:04 ]
Het lijkt erop dat het 100% koper AWG 24 is, op de mantel staat namelijk "Cablexpert UPC-5004E".psvunited schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 00:16:
Cablexpert is tot nu toe betrouwbaar gebleken in hun opgaven van materiaal (ze verkopen ook producten met CCA).
Maxxter is net als Cablexpert een label van Gembird.

Een kabel op rol he? Kan je zien hoeveel meter er nog over is? Wordt op de kabel zelf het aantal overgebleven meters aangegeven?
Ik heb wel kabel gezien waarbij dat aangegeven staat.
Echter dat is zeker niet standaard.
Wat ik meestal doe, is aantal lussen tellen. Bij een diameter van 30cm is dat ongeveer 1 meter per lus.
Maar dat is alleen maar praktisch wanneer er max. zo'n 20 a 30 meter over is.
Echter dat is zeker niet standaard.
Wat ik meestal doe, is aantal lussen tellen. Bij een diameter van 30cm is dat ongeveer 1 meter per lus.
Maar dat is alleen maar praktisch wanneer er max. zo'n 20 a 30 meter over is.
In mijn ervaring staan er meestal wel meters op, maar ik ben alleen kabel van echte merken gewend.
AMP, Belden, Draka, Gigamedia, Panduit, etc.
Alleen is dit bijna nooit het aantal resterende meters op de rol, maar gewoon een meterstand die tijdens het productieproces wordt aangebracht nog voordat de kabel in stukken van 305 of 500m geknipt wordt. Hier kun je alleen wat mee als je aan het begin de meters hebt opgeschreven of als je het einde opzoekt...
Alleen is dit bijna nooit het aantal resterende meters op de rol, maar gewoon een meterstand die tijdens het productieproces wordt aangebracht nog voordat de kabel in stukken van 305 of 500m geknipt wordt. Hier kun je alleen wat mee als je aan het begin de meters hebt opgeschreven of als je het einde opzoekt...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik ben op zoek naar U/FTP cat6a 23AGW 100% koper. Iemand een suggestie? Draka heeft het, maar die is duur..
https://www.technischeuni...bel-selectiehulp-2015.pdf
https://www.technischeuni...bel-selectiehulp-2015.pdf
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Wat noem je duur en wat wil je precies? Waarom wil je perse FTP en waarom kun je niet met het wat goedkopere UTP volstaan? DRAKA is een vanouds gerenommeerde kabelfabrikant, ook op het gebied van distributiekabels, zowel laag-als hoogspanning en hebben daarin wereldwijd al veel generaties lang een naam.
Uiteraard zal goedkoper ook kunnen, maar wil je het risico lopen om daarmee zonder het te weten rotzooi in huis te halen? En over welke totaalbedragen praat je dan eigenlijk? Met name als je het misschien wel hebt over een investering voor jaren, wat is dan het verschil per jaar tussen gegarandeerd goed en goedkoop?
Uiteraard zal goedkoper ook kunnen, maar wil je het risico lopen om daarmee zonder het te weten rotzooi in huis te halen? En over welke totaalbedragen praat je dan eigenlijk? Met name als je het misschien wel hebt over een investering voor jaren, wat is dan het verschil per jaar tussen gegarandeerd goed en goedkoop?
Stranded (geslagen) begint ook met een "s"Mandrake466 schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:07:
btw op de doos van de foto staat solid.
FTP is vele malen beter dan UTP als het om PoE gaat. Draka is een goed merk, maar iedere kabel met de specs die ik zoek is goed.. Daarom kan ik ze ook niet vinden denk ik.Techneut schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:05:
Wat noem je duur en wat wil je precies? Waarom wil je perse FTP en waarom kun je niet met het wat goedkopere UTP volstaan? DRAKA is een vanouds gerenommeerde kabelfabrikant, ook op het gebied van distributiekabels, zowel laag-als hoogspanning en hebben daarin wereldwijd al veel generaties lang een naam.
Als ik alleen de PoE aansluitpunten met die kabel doe, en de rest UTP, valt het te overzien. Maar het liefst trek ik allemaal dezelfde kabels.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Omdat hier nogal vaak misverstanden over zijn, in welk opzicht denk je dat FTP vele malen beter is dan UTP? Ik vraag dit met name omdat je PoE noemt. Met PoE offer je toch al een stuk snelheid op, of vergis ik me daarin? En met die lagere snelheid (maximaal 100 Mb/s) speelt de kwaliteit al een aanzienlijk stuk minder een rol, tenzij het om grote afstanden gaat, maar dan nog haal je geen gigabits per seconde.
En waarom zou voor "gewone" verbindingen dan wel UTP met al z'n (veronderstelde) lagere kwaliteiten volstaan?
Eigenlijk ligt de meerwaarde van FTP en SFTP alleen in gebruik in een industriële omgeving (aanwezigheid van elektromagnetische stoorvelden die een betere afscherming vereisen), in thuisnetwerken is het gewoon compleet overdone. De aspecten bij een keuze voor FTP spelen in thuissituaties hoegenaamd geen rol. En bij toepassing in bedrijfssituaties (mocht dat toch het geval zijn) spelen die paar dubbeltjes per meter die FTP meer kost geen rol. Ik ben niet echt op de hoogte van de prijsverschillen, maar het zal vast niet een te grote aanslag zijn op je spaargeld.
Overigens, als je even de moeite neemt om te bladeren in dit forum, vind je legio ervaringen met tal van leveranciers die je op je wenken bedienen.
En waarom zou voor "gewone" verbindingen dan wel UTP met al z'n (veronderstelde) lagere kwaliteiten volstaan?
Eigenlijk ligt de meerwaarde van FTP en SFTP alleen in gebruik in een industriële omgeving (aanwezigheid van elektromagnetische stoorvelden die een betere afscherming vereisen), in thuisnetwerken is het gewoon compleet overdone. De aspecten bij een keuze voor FTP spelen in thuissituaties hoegenaamd geen rol. En bij toepassing in bedrijfssituaties (mocht dat toch het geval zijn) spelen die paar dubbeltjes per meter die FTP meer kost geen rol. Ik ben niet echt op de hoogte van de prijsverschillen, maar het zal vast niet een te grote aanslag zijn op je spaargeld.
Overigens, als je even de moeite neemt om te bladeren in dit forum, vind je legio ervaringen met tal van leveranciers die je op je wenken bedienen.
Ftp of utp heeft met Poe helemaal niets te maken.
Voor poe zou alleen de dikte van de aders dus de awg vanbelang kunnen zijn, omdat te dunne aders ohmse verliezen veroorzaken.
Ftp heeft ook niets met industriele omgevingen te maken, door de twist hebben die ook geen invloed.
Ftp is alleen zinvol als je over 10Gb snelheid gaat praten en bundels kabel gaat leggen.
Dan is Ftp nodig om beinvloeding van de kabels onderling in zo'n bundel te onderdrukken, de zognaamde NEXT storing.
Kortom voor thuisgebruik, volkomen onzinnig.
Alleen duurder, dikker, veel lastiger te trekken en je loopt kans bij foute aarding om aardlussen te krijgen.
Voor poe zou alleen de dikte van de aders dus de awg vanbelang kunnen zijn, omdat te dunne aders ohmse verliezen veroorzaken.
Ftp heeft ook niets met industriele omgevingen te maken, door de twist hebben die ook geen invloed.
Ftp is alleen zinvol als je over 10Gb snelheid gaat praten en bundels kabel gaat leggen.
Dan is Ftp nodig om beinvloeding van de kabels onderling in zo'n bundel te onderdrukken, de zognaamde NEXT storing.
Kortom voor thuisgebruik, volkomen onzinnig.
Alleen duurder, dikker, veel lastiger te trekken en je loopt kans bij foute aarding om aardlussen te krijgen.
Nee natuurlijk niet. Het ontgaat je dan ook vermoedelijk wat ik er mee bedoelde, namelijk dat je met toepassing van PoE een stuk overdrachtssnelheid opoffert, ongeacht of je utp, ftp of sftp gebruikt. Dat laatste roerde ik ook aan met de vraag waarom in de "gewone" verbindingen wel verondersteld werd te kunnen volstaan met utp. Wat is het verschil?Ben(V) schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:45:
Ftp of utp heeft met Poe helemaal niets te maken.
De keuze voor hogere kwaliteit dan gewoon utp heeft alleen te maken met afscherming tegen stoorinvloeden van buiten. Ftp heeft een iets betere afscherming en sftp nog beter. Met industriële omgeving bedoelde ik dat daar in tegenstelling tot thuissituaties vaak sprake is van dergelijke stoorinvloeden. Dat is daar de enige reden om te kiezen voor deze producten, al zal dat dan doorgaans niet ftp zijn, maar sftp.
En inderdaad in mijn vorige bericht al betoogd, helemaal met je eens dus, zijn beide types in thuisnetwerken totaal overbodig. Met het als bijkomend nadeel dat je noemde waar ik het ook volledig mee eens ben, het lastiger te trekken. Degene die hier toch voor kiest maakt het zich in verreweg de meeste gevallen onnodig moeilijk. Kortom, we zijn het in feite helemaal niet oneens.
PoE heeft geen invoed op snelheid.Techneut schreef op zondag 24 april 2016 @ 12:01:
Met PoE offer je toch al een stuk snelheid op, of vergis ik me daarin?
Dav1d,
Met PoE gebruik je 2 of 4 aders voor de stroomtoevoer. In mijn visie kun je die aders dus niet gebruiken voor signaaloverdracht en moet je genoegen nemen met de beperking die twee aderparen biedt, namelijk 100 Mb/s. Of vergis ik me hierin en gaat die energieoverdracht probleemloos samen met signaaloverdracht? (Niet onmogelijk). Ik heb altijd begrepen dat het een sowieso ten koste gaat van het ander. In ieder geval heb je hoe dan ook voor gigabit-verbindingen alle 8 aders nodig.
Edit:
Het antwoord van TD-er twee berichten hierna geeft hier het juiste antwoord op. Inderdaad ben ik in het verleden verkeerd geïnformeerd. Weer wat bijgeleerd.
Maar daarmee blijft de stelling overeind dat het geen enkele toegevoegde waarde heeft om voor een hogere afschermkwaliteit te kiezen dan gewoon utp.
Met PoE gebruik je 2 of 4 aders voor de stroomtoevoer. In mijn visie kun je die aders dus niet gebruiken voor signaaloverdracht en moet je genoegen nemen met de beperking die twee aderparen biedt, namelijk 100 Mb/s. Of vergis ik me hierin en gaat die energieoverdracht probleemloos samen met signaaloverdracht? (Niet onmogelijk). Ik heb altijd begrepen dat het een sowieso ten koste gaat van het ander. In ieder geval heb je hoe dan ook voor gigabit-verbindingen alle 8 aders nodig.
Edit:
Het antwoord van TD-er twee berichten hierna geeft hier het juiste antwoord op. Inderdaad ben ik in het verleden verkeerd geïnformeerd. Weer wat bijgeleerd.
Maar daarmee blijft de stelling overeind dat het geen enkele toegevoegde waarde heeft om voor een hogere afschermkwaliteit te kiezen dan gewoon utp.
[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 24-04-2016 19:28 ]
UTP voor thuissituaties volstaat! Dat klopt.. Echter ben ik op zoek naar net iets beter dan dat. Op Tweakers zwengel je echte altijd de discussie aan i.p.v. dat je een concreet antwoord krijgt op de vraag.. (Ik waardeer meedenken hoor, maar wil ook wel graag antwoord op de vraag..)
PoE heeft weinig tot geen invloed op de snelheid.. Maar dit heeft mij doen zoeken naar de kabel die ik noemde: https://www.technischeuni...bel-selectiehulp-2015.pdf
PoE heeft weinig tot geen invloed op de snelheid.. Maar dit heeft mij doen zoeken naar de kabel die ik noemde: https://www.technischeuni...bel-selectiehulp-2015.pdf
Nee, met PoE gebruik je 2 aderparen om een spanning over te transporteren.
Dus aderpaar1 is zeg maar de "+" en aderpaar2 de "-"
Elk paar kan gewoon data versturen, dus je kunt prima Gbit en PoE combineren.
Edit:
Even een plaatje erbij gezocht, voor het idee.
Dus aderpaar1 is zeg maar de "+" en aderpaar2 de "-"
Elk paar kan gewoon data versturen, dus je kunt prima Gbit en PoE combineren.
Edit:
Even een plaatje erbij gezocht, voor het idee.

[ Voor 28% gewijzigd door TD-er op 24-04-2016 17:42 ]
Klopt het signaal staat als het ware bovenop de poe spanning ( populair uitgelegd).
Dus het gebruik van Poe heeft geen enkele invloed op de snelheid.
En nogmaals, ook industriele stoorbronnen hebben nauwelijk invloed op een gewone Cat6 kabel en zeker niet bij 1Gb, dus ook magnetrons, tv signalen en wifi niet. Zelfs rontgenstraling heeft geen enkele invloed.
Alleen andere signalen die met dezelfde snelheid( lees frequentie) in parralelle kabels opgewekt kunnen storen, dat is een soort resonantie verschijnsel.
Maar ook hier weer pas bij snelheden van 10Gb en meer en dan moeten die kabels echt tegen elkaar liggen, als er iets afstand tussen zit treed het niet op.
Kortom, alleen van belang voor grote gebouwen, waar kabelbundels voorkomen.
Dus het gebruik van Poe heeft geen enkele invloed op de snelheid.
En nogmaals, ook industriele stoorbronnen hebben nauwelijk invloed op een gewone Cat6 kabel en zeker niet bij 1Gb, dus ook magnetrons, tv signalen en wifi niet. Zelfs rontgenstraling heeft geen enkele invloed.
Alleen andere signalen die met dezelfde snelheid( lees frequentie) in parralelle kabels opgewekt kunnen storen, dat is een soort resonantie verschijnsel.
Maar ook hier weer pas bij snelheden van 10Gb en meer en dan moeten die kabels echt tegen elkaar liggen, als er iets afstand tussen zit treed het niet op.
Kortom, alleen van belang voor grote gebouwen, waar kabelbundels voorkomen.
[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 24-04-2016 17:55 ]
Volgens mij is het enige wat kan storen op UTP, is ofwel een hele lokale stoorbron, of een 2e kabel ernaast met exact gelijke twists per meter.
Die hele lokale stoorbron moet dat iets zijn als een elektromotor. (iets met spoelen en redelijke stroom erdoor)
En een 2e netwerkkabel met exact gelijke twists per meter is erg onwaarschijnlijk. Je hebt altijd wel wat variatie in de twists zitten.
Die hele lokale stoorbron moet dat iets zijn als een elektromotor. (iets met spoelen en redelijke stroom erdoor)
En een 2e netwerkkabel met exact gelijke twists per meter is erg onwaarschijnlijk. Je hebt altijd wel wat variatie in de twists zitten.
Ik stap binnenkort over naar Tweak glasvezel 1000Mb. Nu wil ik naar de slaapkamer 2 kabels leggen van max, 10 meter voor tv en internet.
Kan ik dan beter kijken voor kabels met koperen kern of is cca sowieso uit den boze met deze snelheden?
Kan ik dan beter kijken voor kabels met koperen kern of is cca sowieso uit den boze met deze snelheden?
Zeker als je kabels gaat wegwerken en er dus veel moeite voor gaat doen, zou ik gewoon niet het risico willen lopen dat je het overnieuw zou moeten doen.
Aluminium kabels zijn ook iets minder bestendig tegen ruk en trekwerk, dus daarmee kun je ook al een groter risico lopen met CCA-kabels, dus ongeacht of je de data er wel betrouwbaar doorheen komt.
Aluminium kabels zijn ook iets minder bestendig tegen ruk en trekwerk, dus daarmee kun je ook al een groter risico lopen met CCA-kabels, dus ongeacht of je de data er wel betrouwbaar doorheen komt.
Ik zou überhaupt niet naar cca kijken, altijd gewoon koper halen. Het is niet gek veel duurder en het scheelt je gewoon een boel koppijnDancis schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:43:
Ik stap binnenkort over naar Tweak glasvezel 1000Mb. Nu wil ik naar de slaapkamer 2 kabels leggen van max, 10 meter voor tv en internet.
Share and Enjoy!
Kent iemand dan misschien Donné kabels? kan hier in de buurt deze halen:
klusspullen
Is dit wat of niet?
Edit: als ik donné draad opzoek op internet kom ik op deze site uit en daar staat dat het massief koperen kernen zijn
klusspullen
Is dit wat of niet?
Edit: als ik donné draad opzoek op internet kom ik op deze site uit en daar staat dat het massief koperen kernen zijn
[ Voor 28% gewijzigd door Dancis op 25-04-2016 13:14 ]
Er staat inderdaad massief koper. Moet gewoon goed zijn dus.Dancis schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:11:
Kent iemand dan misschien Donné kabels? kan hier in de buurt deze halen:
klusspullen
Is dit wat of niet?
Share and Enjoy!
Ook bij lagere snelheden treed dit verschijnsel op. (100Mb / 1Gb)Ben(V) schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:48:
Iemand die mij een goede webshop kan adviseren waar ik 100% koper kabels kan kopen? Ik was eerst bij netwerkkabel.eu, maar die verkopen dus CCA rommel. Dus snel mijn bestelling geannuleerd. Ben op zoek naar een vergelijkbare website (waar je dus vanaf 0,25 meter incl plugs in verschillende kleuren CAT6 kan bestellen). Heb het nodig voor mijn patchkast.
[ Voor 3% gewijzigd door TVH7 op 27-04-2016 23:52 ]
http://www.netwerkkabel.eu/cat6-s-ftp-patchkabels/
Deze kabels bij diezelfde shop zijn wel koper. S/FTP heb je waarschijnlijk niet nodig maar de meerprijs valt me wel mee?
Deze kabels bij diezelfde shop zijn wel koper. S/FTP heb je waarschijnlijk niet nodig maar de meerprijs valt me wel mee?
Ik bestel bij hardwarewebwinkel.nl Zij hebben alle mogelijke kleuren/afstanden/type kabels die je kunt verzinnen en geven daarbij bij elke kabel netjes aan of het CU of CCA betreft.
Intronics ACT is 100% koper, AWG 24.TVH7 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 23:51:
Ben op zoek naar een vergelijkbare website (waar je dus vanaf 0,25 meter incl plugs in verschillende kleuren CAT6 kan bestellen).
Halve meter:
Ook in nog negen andere lengtes te koop.
Ik bestel mijn spullen altijd bij www.netwerkproducten.com, vermelden en waarschuwen zelfs voor CCA.TVH7 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 23:51:
Iemand die mij een goede webshop kan adviseren waar ik 100% koper kabels kan kopen? Ik was eerst bij netwerkkabel.eu, maar die verkopen dus CCA rommel. Dus snel mijn bestelling geannuleerd. Ben op zoek naar een vergelijkbare website (waar je dus vanaf 0,25 meter incl plugs in verschillende kleuren CAT6 kan bestellen). Heb het nodig voor mijn patchkast.
www.google.nl
Bol.com heeft netwerkkabels van König die 100% koper zijn, voor een prima prijsTVH7 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 23:51:
Share and Enjoy!
Ha allemaal... ik ben me nu al een tijdje een ongeluk aan het zoeken naar 100% koperen, massieve CAT6 kabels die (daar komt-ie) wit zijn. En uiteraard enigszins op voorraad...
Wit, omdat ik ze via de plint naar een andere kamer wil leiden (oud huis met helaas veel te weinig buis om het door de muur te trekken). Ik heb her en der wel wat sites gevonden die ze hebben, maar dan is de prijs te opvallend laag, of het wordt in het midden gelaten of die witte kabels wel echt solid en/of 100% koper zijn...
Probleem met 'grijs' vind ik dat ik daar vaak niet uit kan afleiden of ze hier ook lichtgrijs mee bedoelen (wat ik prima vind), of dat 'echte' donkere grijs, want dat wil ik niet - ik heb een relatief licht geverfd huis.
Heeft er iemand een tip? Ik zoek een rol van 50-100m, of vier losse kabels van minimaal 10 meter.
Wit, omdat ik ze via de plint naar een andere kamer wil leiden (oud huis met helaas veel te weinig buis om het door de muur te trekken). Ik heb her en der wel wat sites gevonden die ze hebben, maar dan is de prijs te opvallend laag, of het wordt in het midden gelaten of die witte kabels wel echt solid en/of 100% koper zijn...
Probleem met 'grijs' vind ik dat ik daar vaak niet uit kan afleiden of ze hier ook lichtgrijs mee bedoelen (wat ik prima vind), of dat 'echte' donkere grijs, want dat wil ik niet - ik heb een relatief licht geverfd huis.
Heeft er iemand een tip? Ik zoek een rol van 50-100m, of vier losse kabels van minimaal 10 meter.
Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222
Deze is beige.. Weet niet of je echt wit _wit_ wilt hebbenGilraen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:01:
Ha allemaal... ik ben me nu al een tijdje een ongeluk aan het zoeken naar 100% koperen, massieve CAT6 kabels die (daar komt-ie) wit zijn. En uiteraard enigszins op voorraad...
www.google.nl
Dank je voor de snelle reactie!!MisteRMeesteR schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:11:
[...]
Deze is beige.. Weet niet of je echt wit _wit_ wilt hebben

[ Voor 6% gewijzigd door Gilraen op 28-04-2016 14:20 ]
Absoluut goede winkel! En nee, ik heb geen aandelen. Maar ik steek mijn hand ervoor in het vuur! Zeer bekwame winkelGilraen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:19:
[...]
Dank je voor de snelle reactie!!En nee, hoeft idd niet spierwit, als het maar niet van dat 'vieze' grijs is...of pimpelpaars oid
Dus dit lijkt me meer dan prima!! Jij hebt goede ervaring met deze site/kabels dus? (Ken het niet.)
www.google.nl
Ha, fijn om te horen! Thanks, dan ben ik voorzien! Wat fijn toch dat mede-Tweakers altijd (snel) een antwoord hebben!MisteRMeesteR schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:22:
[...]
Absoluut goede winkel! En nee, ik heb geen aandelen. Maar ik steek mijn hand ervoor in het vuur! Zeer bekwame winkelKun je met een gerust hart bestellen.
QFTGilraen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:24:
[...]
Ha, fijn om te horen! Thanks, dan ben ik voorzien! Wat fijn toch dat mede-Tweakers altijd (snel) een antwoord hebben!
Vergeet trouwens geen fatsoenlijke WCD's te bestellen als je met stugge kabel in de weer gaat
www.google.nl
Thanks - die heb ik al, voor stug inderdaad!MisteRMeesteR schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:25:
[...]
QFT!
Vergeet trouwens geen fatsoenlijke WCD's te bestellen als je met stugge kabel in de weer gaat
Thanks allen! Ik heb nu bij netwerkkabel besteld, CAT6 SFTP en CA7 (Meerprijs viel best mee). Zal er zeker een paar testen.
Netwerkproducten.com zal ik onthouden!
Netwerkproducten.com zal ik onthouden!
Ik wilde deze bestellen. Is dit wat?
https://www.patchkabels.c...00-meter-lszh-duplex.html
Ben nu wel nieuwsgierig. Welke heb jij in mooi wit gekocht?Gilraen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:26:
[...]
Thanks - die heb ik al, voor stug inderdaad!(En mooi wit
haha)
Meer in de zin van 'die kon ik wel gewoon meteen in het wit vinden'... niet dat het nou van een heel bijzonder type wit is oid... haha.InF.Inc schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:55:
[...]
Ben nu wel nieuwsgierig. Welke heb jij in mooi wit gekocht?
Had price-wise uiteindelijk beter alles tegelijk bij netwerkproducten.com kunnen bestellen, maar ik had al 1 CAT 5e kabel getrokken en kwam toen bij het 'even snel' bestellen van een WCD tot de conclusie dat ik liever toch tegelijk 2 kabels met het oog op de toekomst wilde trekken, en dat ik dan meteen CAT6 wilde doen. Hoopte nog 'illegaal' wat kabels via m'n werk te kunnen scoren, maar de datacenter-collega's waren met vakantie...dus toch maar even zelf bestellen...
Ik heb wat producten persoonlijk bij ze (netwerkproducten) gehaald waaronder dus deze https://netwerkproducten....utp-inbouw-p-3431000.html
Vandaar dat ik het vroeg, want echt mooi vind ik het afdekplaatje niet, maar heh het ding doet wat het moet doen.
Vandaar dat ik het vroeg, want echt mooi vind ik het afdekplaatje niet, maar heh het ding doet wat het moet doen.
Heb de kabels ontvangen! Had 20 meter CAT 6 F/UTP in het grijs besteld, en 20 meter van die CAT 6 SF/UTP in het 'beige'. Alleen....waren ze exact dezelfde kleur. Geen idee waarom ze de ene beige noemden, en de andere lichtgrijs.MisteRMeesteR schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:22:
[...]
Absoluut goede winkel! En nee, ik heb geen aandelen. Maar ik steek mijn hand ervoor in het vuur! Zeer bekwame winkelKun je met een gerust hart bestellen.
Verder was die SF/UTP was toch een stuk dikker dan ik had verwacht! Bleek een beetje too much om er 2 over de plint te leggen. Heb uiteindelijk dus de restant CAT 5e 20 meter kabelrol gebruikt die ik nog had liggen om door de muur te trekken en heb de nieuwe lichtgrijze F/UTP (die ik eigenlijk dus bedoeld had voor door de muur) over de plint kunnen leggen, daar die lichtgrijze kleur ook gewoon licht genoeg was om niet op te vallen tegen de muur. Eind goed al goed!
Heb uiteindelijk dus nu toch niet volwaardig CAT 6 liggen in huis, maar bij het doormeten van de kabel haal ik wel nagenoeg de theoretische snelheid van mijn 100/100 glasvezel, so I'm good. Kan ik eindelijk weer fatsoenlijk gamen!
Dank je voor de tips MisteRMeesteR! En @de rest, let op, 'beige' is dus ook gewoon lichtgrijs
Tsja, Ik woon in een huurhuis en je wil niet weten wat de vorige bewoners hier allemaal hebben aangeklooid. Heb zo'n half gare, overheen geverfde/gestucde oude rechthoekige doos in de muur, niet van die nieuwe ronde inbouwdozen. Heb nu inderdaad ook zo'n WCD als die jij afbeeld, en daarboven een afdekkapje die eigenlijk voor van die nieuwe dozen is. Past dus allemaal _net_ niet echt lekker op elkaar. Ziet er niet jofel uit, maar voor nu is het goed. Kijken of ik nog een keer iets fatsoenlijkers kan maken, want ik ga niet die doos uitkappen en een ronde erin zetten, en dan de hele muur eromheen weer stuccenInF.Inc schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 20:24:
Ik heb wat producten persoonlijk bij ze (netwerkproducten) gehaald waaronder dus deze https://netwerkproducten....utp-inbouw-p-3431000.html
[ Voor 29% gewijzigd door Gilraen op 04-05-2016 13:54 ]
Even een bump. Goede kabel voor solid kabel trekken door de muren?InF.Inc schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:54:
Ik wilde deze bestellen. Is dit wat?
Uiteindelijk via de installateur een zeer goede prijs voor een mooie kabel:
U/FTP cat 6a awg23 stug,, 500meter,, voor € 0,547 ex btw per meter
Alleen is net vandaag de vloerverwarming gelegd dus nu kan ik niet in de woning om kabels te trekken..
U/FTP cat 6a awg23 stug,, 500meter,, voor € 0,547 ex btw per meter
Alleen is net vandaag de vloerverwarming gelegd dus nu kan ik niet in de woning om kabels te trekken..
Lijkt me niets mis meeInF.Inc schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:45:
[...]
Even een bump. Goede kabel voor solid kabel trekken door de muren?
Alleen CAT6 vind ik persoonlijk vrij zinloos, CAT5e voldoet vaak net zo goed, wil je echt toekomstbestendig zijn dan zou ik CAT6a nemen.