Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 20 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07 13:21
Na een lange speurtocht op internet naar de ideale netwerkkabel voor een HDMI extender kom ik toch weer uit bij tweakers. Ik ben geen expert op dit gebied maar heb op basis van mijn onderzoekje de volgende eisen. Cat6 (prijsverschil met 5e klein dus waarom niet) - S-FTP (kabels gaan door leiding met schakeldraad en stroomkabel) - 100 meter op rol - betaalbaar. Ik kom nu uit bij deze kabel. Graag jullie mening _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:49
michielvz schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:01:
... Ik kom nu uit bij deze kabel. Graag jullie mening _/-\o_
Je bedoelt of wij even in onze glazen bol willen kijken? ;)
Merk klinkt onbekend en prijs is vrij laag, geen idee of het CCA is maar het zou me niets verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er staat AWG 25 in de advertentie, en dat is om te beginnen al een no-no voor CAT6. (te dun)

[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 20-12-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Oké, dat sprak mij wel aan. Zoveel ruimte heb ik niet in de leidingen. Dus minimaal awg 24?

Edit 1: is een cat5e van 25awg wel oké? Het wordt nml erg krap.
Edit 2: Als cat5e ook awg24 vereist dan is deze een optie. Is te koop voor +/- 30,-.
Edit 3: Met zoveel kenmerken waar je rekening mee moet houden is het lastig kiezen. Ik kom deze kabel tegen. 100% koper maar gewoon utp dus minder beschermd. Ik las wel ergens (bron kwijt) dat regulier stroomkabels geen probleem zouden moeten zijn. Ik zoek trouwens soepele kabels omdat ik er zelf RJ45 connectoren op monteer.

[ Voor 99% gewijzigd door michielvz op 20-12-2015 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

michielvz schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:01:
...kabels gaan door leiding met schakeldraad en stroomkabel...
Je weet dat dat volgens de NEN1010 niet is toegestaan en er bij evt. brand e.d. een probleem kan zijn met je verzekering ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 11:21

Nox

Noxiuz

michielvz schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:23:
Oké, dat sprak mij wel aan. Zoveel ruimte heb ik niet in de leidingen. Dus minimaal awg 24?

Edit 1: is een cat5e van 25awg wel oké? Het wordt nml erg krap.
Edit 2: Als cat5e ook awg24 vereist dan is deze een optie. Is te koop voor +/- 30,-.
Edit 3: Met zoveel kenmerken waar je rekening mee moet houden is het lastig kiezen. Ik kom deze kabel tegen. 100% koper maar gewoon utp dus minder beschermd. Ik las wel ergens (bron kwijt) dat regulier stroomkabels geen probleem zouden moeten zijn. Ik zoek trouwens soepele kabels omdat ik er zelf RJ45 connectoren op monteer.
Optie 2 is cca, dus nee. En utp is prima.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
DukeBox schreef op zondag 20 december 2015 @ 23:30:
[...]

Je weet dat dat volgens de NEN1010 niet is toegestaan en er bij evt. brand e.d. een probleem kan zijn met je verzekering ?
Oke. Het moet wel veilig blijven dus bedankt voor de tip. Geldt dit ook voor de leiding met een schakeldraadje dat van de cv ketel naar de thermosstaat loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

michielvz schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:28:
Oke. Het moet wel veilig blijven dus bedankt voor de tip. Geldt dit ook voor de leiding met een schakeldraadje dat van de cv ketel naar de thermosstaat loopt?
Ja, dat kan/mag. Je mag geen laagspanning en hoogspanning (ook geen AC en DC hoogspanning) in 1 buis trekken.
Als het een speciale doorvoer pijp is wel maar dan moet de hoogspanning zelf een xmvk kabel zijn en geen losse draden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat je er mee bedoelt klopt volledig.
Maar er mankeert maar één ding aan, dat is de woordkeus. Overigens ben je niet de enige die hier tegenaan loopt.

Hoogspanning is spanning boven 1000 V AC of 1500 V DC. Onze netspanning van 230 V heet gewoon laagspanning en alles daar beneden definieer je apart al naar gelang de toepassingen. De benaming daarvoor van "zwakstroom" is verouderd, want die klopt in veel gevallen al lang niet meer. Althans niet in de letterlijke zin. Vroeger betrof dit eigenlijk alleen maar telefonie en elektrische bellen, later met nieuwere technieken die er bij kwamen is het woord informatietechniek er voor in de plaats gekomen.

Wat blijft is het artikel in de NEN1010 dat netspanningsdraden en draden van welke andere toepassingen dan ook niet in één buis mogen.

[ Voor 32% gewijzigd door Techneut op 21-12-2015 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:47
michielvz schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:28:
[...]

Dat is geen probleem. vaak staat hier 12 of 24V op of zelfs potentiaalvrij contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Ben voor nummer 3 gegaan. Gewoon een 100% koperen cat5e utp kabel. Deze link is trouwens wel handig. Misschien iets voor het openingsbericht. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
michielvz schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:04:
Ben voor nummer 3 gegaan. Gewoon een 100% koperen cat5e utp kabel. Deze link is trouwens wel handig. Misschien iets voor het openingsbericht. Bedankt voor de hulp!
Die uitleg heeft hier en daar een beetje ongelukkige woordkeuze, al vindt ik het van die een webshop heel goed dat ze een duidelijke uitleg geven.
Een CAT5e kabel – Haalt snelheden tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 100mhz.

Een CAT6 kabel – Haalt snelheden tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 250mhz. Hierdoor kan het meer data tegelijkertijd verwerken dan een Cat5e kabel.
...
Een CAT6 heeft inderdaad een hogere bandbreedte bij dezelfde verzwakking (is niet direct doorvoersnelheid), maar 1000Mbit is 1000Mbit. Er wordt vaak aangegeven dat een wat lagere snelheid niet zo'n probleem is voor veel mensen, echter kan het ook betekenen dat er packet loss optreedt: het netwerk lijkt dan simpelweg vaak niet goed te functioneren en is dan onbetrouwbaar.
Ik mis ook een beetje de AWG draaddiktes, niet onbelangrijk, zeker als je meerdere kabels door een buis moet trekken.
Verder wordt het bestaan van stekkers voor massieve aders ook overgeslagen.
Helaas zijn voor zover ik weet de officiele ANSI/TIA-568 standaarden niet direct publiek toegankelijk (belachelijk eigenlijk i.m.h.o.), met een beetje googlen zijn er wel wat documenten te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat die webshop uitlegt is klinkklare nonsens. Er is geen verschil in gebruikte modulatietechniek en bandbreedtes tussen gigabit over cat5, cat5e of cat6.

Een "doorvoersnelheid van 250MHz" ? Semantische lulkoek, simplificaties voor het grote publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-07 12:52
250Mhz doorvoersenlheid zegt iets over de kwaliteit van de kabel.
Een cat6 kabel moet een minimale doorvoersnelheid van 250Mhz hebben anders is het geen cat6 kabel.

Een cat5e kabel heeft een doorvoersnelheid van minimaal 100Mhz en is daarom maar geschikt voor 1Gb en niet voor 10Gb zoals een cat6.
Als je een cat6 kabel hebt die bijvoorbeeld 300 Mhz haalt kun je daar een signaal van 20Gb/s overheen halen., maar bij een kabel van 250Mz stop het bij ongeveer 15Gb/s.

Tevens bepaalt die doorvoersnelhei de maximale lengte van de kabel voor die snelheid.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:34
Een tijdje geleden voor 100 euro 300 meter Cat 5E UTP gekocht bij een grote kabelwebshop met Thuiswinkel keurmerk. Werd aangeboden als Cat 5E UTP. Voor die prijs had er een belletje moeten gaan rinkelen, maar helaas zit het spul inmiddels in de muur.

In eerste instantie weinig problemen mee gehad. Snelheden zijn acceptabel genoeg voor televisie (XS4All glas). Recent echter een stuk kabel gebruikt om een access point aan te sluiten. PoE over CCA-kabel bleek een minder succes en de dataverbinding is ook niet lekker stabiel sinds ik deze kabel gebruikt heb. Vuurtje erbij en het bleek inderdaad CCA.

Nou heb ik de verkoper inmiddels aangesproken op het feit dat de bekabeling verkocht wordt als Cat 5E-spul, waarbij blijkbaar heel flauw ergens "CCA" staat. Als antwoord daarop krijg ik het volgende:

Cat5E kabels worden aangeboden in CU(koper) en in CCA(aluminium) net zoals alle andere kabels dit heeft er verder niks mee te maken of het een CAT5E, CAT6 of CAT7 kabel is. Cat5e duidt namelijk alleen aan dat deze kabel een snelheid kan halen tot 1000 Mbits tot lengtes van 50 meter, daarna wordt hij langzamer. De benaming CAT5E betekent niet dat deze automatisch CU is. Meer informatie over de verschillende soorten netwerkkabels en de betekenissen van de namen kunt u hier vinden:

https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html

(note: netwerkproducten.com is niet de verkoper waar het om gaat!)

Wij raden u aan in de toekomst wanneer de betekenis van bepaalde benamingen op de website niet duidelijk zijn ons hierover te contacteren. Deze kabel is namelijk alleen bedoeld om lengtes te knippen tot 50 meter zoals ook bedoeld is met CAT5E kabels.

Ik weet niet beter dan dat je theoretisch maximale lengte van een Cat 5E-kabel 100 meter is. Wikipedia bevestigt dit. Klopt het verhaal van de webshop nou of niet?

[ Voor 5% gewijzigd door linkforsoad op 22-12-2015 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Officieel is het geloof ik 90m + 2x 5m patchkabel. Welke kabel gaat het om?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Merkloos iets, betreft dit spul:

http://www.allekabels.nl/...-netwerkkabel-op-rol.html

85 / 90 meter is inderdaad ook wat ik in m'n hoofd heb zitten, ook vanwege verlies en dergelijke. 50 meter zit daar in ieder geval ver onder. En wat hier in de muur zit is ongeveer 25 a 30 meter per kabel.

[ Voor 44% gewijzigd door linkforsoad op 21-12-2015 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
linkforsoad schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:32:

Wij raden u aan in de toekomst wanneer de betekenis van bepaalde benamingen op de website niet duidelijk zijn ons hierover te contacteren. Deze kabel is namelijk alleen bedoeld om lengtes te knippen tot 50 meter zoals ook bedoeld is met CAT5E kabels.
Ik raad die webshop aan om de CAT5E ANSI/TIA-568 standaarden zelf eens goed door te nemen! |:(
En nee hij wordt boven die 50(?) meter niet alleen langzamer maar ook onbetrouwbaarder!
joopv schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:25:
Wat die webshop uitlegt is klinkklare nonsens. Er is geen verschil in gebruikte modulatietechniek en bandbreedtes tussen gigabit over cat5, cat5e of cat6.

Een "doorvoersnelheid van 250MHz" ? Semantische lulkoek, simplificaties voor het grote publiek.
Ik wou de betreffende webshop niet ontmoedigen, mochten ze dit ooit lezen, details kloppen inderdaad niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door base_ op 21-12-2015 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Dank base_, ik dacht al dat ik gek aan het worden was :)

Edit: om het verhaal compleet te maken dan ook even de response nadat ik nogmaals aangaf dat het een en ander incorrect is:

Om als voorbeeld te noemen, als ik een formule 1 wedstrijd ga rijden dan zal ik dit ook niet doen op kartbanden. U wilt kabels gebruiken voor lange lengtes, dan besteld vervolgens zelf een van CCA kwaliteit en u wilt het voor POE gebruiken, wij vermelden nergens op de website dat u daar deze kabel voor kunt gebruiken.

[ Voor 80% gewijzigd door linkforsoad op 21-12-2015 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
linkforsoad schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:32:
Nou heb ik de verkoper inmiddels aangesproken op het feit dat de bekabeling verkocht wordt als Cat 5E-spul, waarbij blijkbaar heel flauw ergens "CCA" staat. Als antwoord daarop krijg ik het volgende:

Cat5E kabels worden aangeboden in CU(koper) en in CCA(aluminium) net zoals alle andere kabels dit heeft er verder niks mee te maken of het een CAT5E, CAT6 of CAT7 kabel is. Cat5e duidt namelijk alleen aan dat deze kabel een snelheid kan halen tot 1000 Mbits tot lengtes van 50 meter, daarna wordt hij langzamer. De benaming CAT5E betekent niet dat deze automatisch CU is. Meer informatie over de verschillende soorten netwerkkabels en de betekenissen van de namen kunt u hier vinden:

url verwijderd.

Ongelooflijk zo'n antwoord, wat een lariekoek. Geen idee wat ik hier van moet denken. Houden ze zich zo van de domme, in de hoop dat de klant dit als een deskundig antwoord accepteert? Of zijn ze echt zo onwetend? Hoe dan ook, tegen iedereen die dit leest, koop nooit iets bij die lui.!. Althans niet bij die lui die dat antwoord gaven, waarbij, om misverstanden te voorkomen, niet die waar die link naar wijst wordt bedoeld..
Alle utp-kabel heeft ongeacht de categorie koper aders!

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 21-12-2015 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Geen idee wat ze precies willen, ze blijven er maar op hameren dat ik het had moeten vragen en Cat 5E niks betekent. Inmiddels geven ze toe dat we er niet uit gaan komen en willen ze me bellen. Denk dat ik het maar escaleer, zit daar niet op te wachten.

Wilde niet heel hard de naam gaan noemen, maar het komt bij Allekabels weg, NIET bij Netwerkproducten.com! Waarom ze in hun eigen antwoord meermaals linken naar de uitleg van de concurrent mag Joost weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-07 07:58
ik zou dan even die link uit je eerste post weghalen of het daar al duidelijk benoemen, want bij het alleen lezen van die post lijkt het inderdaad dat het bij netwerkproducten.com vandaan komt. En niet iedereen zal je opmerking in een paar posts verder ook nog lezen...
Zoals die quote van Techneut al laat zien kan het anders heel snel een eigen leven gaan leiden, tot schade van netwerkproducten.com (waar ik alleen maar goeie ervaringen mee heb)

[ Voor 24% gewijzigd door L201 op 21-12-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Margarine mag ook niet verkocht worden als "Boter plantaardig", datzelfde mag van mij gelden voor "Cat 5e CCA"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Aangepast inmiddels, dankje. Ben gewend aan fora waar je niet of maar heel kort je berichten mag bewerken.

Volgens de heren van de klantenservice is het de normaalste zaak van de wereld en staat de aanduiding Cat 5E totaal los van de standaard. Na mijn uitdrukkelijke verzoek het te escaleren naar iemand die de standaarden wel kent ontstaat ongeveer dezelfde discussie. Het komt erop neer dat niet expliciet op de site stond dat deze kabel geschikt is voor lange afstanden of PoE. Had ik het maar moeten vragen.

Ik reageer eigenlijk te weinig hier op GoT, wat is wijsheid. Een topic openen in het Shopping Forum om verder te discussiëren over het verloop van de klacht, want de webshop lijkt niet mee te willen werken. Of is dit topic een betere plek daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ik zou ze even naar deze thread verwijzen, ben benieuwd of er een professionele reactie komt ;) Ik denk dat ze binnenkort ook een review van jou kunnen verwachten bij de shopreviews hier? Geen topic, gewoon een eerlijke shopreview is prima, discussies over wat CAT5E nu eigenlijk betekent voeren we hier wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mee eens. Eigenlijk is het jammer dat dit aldoor maar weer tot vervelens toe ter sprake moet komen. Je zou er bijna een punthoofd van krijgen. Als je even met wat zoektermen zoals cat5e etc. op Google of welke andere zoekmachine gaat grasduinen, kom je er moeiteloos achter wat al die categorieën betekenen en wat je echt van zo'n product mag verwachten. Informatie die voor iedereen bereikbaar is, dus met name ook voor neringdoenden. Van handelaren in welk product dan ook mag je gewoon verwachten dat ze je degelijk en eerlijk kunnen voorlichten. Behoudens als het handeltjes in tweedehands spullen betreft, maar dan weet je gewoon dat je niet meer kan verwachten dan dat het product niet kapot is.

We lopen hier voor de zoveelste keer aan tegen een handelaar die deze kwaliteiten duidelijk mist, jammer. Laten we het houden op onwetendheid, d.w.z. andere motieven buiten beschouwing latend.
Ook jammer (ook al eerder aangeroerd) is dat hoewel de specificaties eenduidig zijn, dus niet vatbaar voor een "ruimere" uitleg, nog steed geen wettelijke status hebben. Maar goed, dat sluit niet uit dat je spullen gewoon binnen de wettelijke termijn terug mag sturen, zelfs zonder deze discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 720192

Hai,

Wie is er bekend met de volgende partij:
www.patchkabels.com

Ik ben op zoek naar een grote hoeveelheid cat6 UTP 20m en kwam op de volgende pagina uit.

https://www.patchkabels.c...ter-patchkabel-grijs.html

Het merk Digitus is me ook onbekend.

Het valt mij op dat zij een stuk goedkoper zijn dan overige leveranciers, wellicht is iemand hier al bekend met deze partij.

Ik ben best huiverig met partijen die scherper zijn dan de rest.

groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Rick, voor CAT6 is AWG26 echt veel te dun...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 720192

hmmmm ik ga me hier ff in verdiepen, dit was me namelijk nog niet bekend.

Thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.dorn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 17:22
Volgens mij is dit ook niet heel duur (goedkoper dan de genoemde kabel van SvenHazejager) en ook nog eens Cat 6:

UPC-6004SE-SOL/100

Negeer dit maar, zie net dat het CCA is.

[ Voor 6% gewijzigd door p.dorn op 28-12-2015 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
AWG 26 mag helemaal geen Cat 6 heten.
Alleen AWG 23 is toegestaan voor CAT 6 door de EIA/TIA

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-03 13:22
Ik heb sinds kort in mijn woning in vrijwel elke kamer een lan aansluiting. Nu meet ik direkt aan mijn upc horizon box 250 mbit/s en in mijn buro ongeveer 80 mbit/s. Ik wil de factor slechte patchkabels doorstrepen door deze te vervangen. Nu zie ik deze kabels bij amazon. Voorzover ik kan zien aan de specificaties lijken mij deze ok, maar voordat ik tot aanschaf overga zou ik toch graag wat feedback willen hebben.

http://www.amazon.de/gp/p...D1O/ref=s9_hps_bw_g147_i5

http://www.amazon.de/Duro...TF8&qid=1451327634&sr=8-1

[ Voor 13% gewijzigd door drernie op 28-12-2015 19:42 ]

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
drernie schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:32:

...
Voorzover ik kan zien aan de specificaties lijken mij deze ok, maar voordat ik tot aanschaf overga zou ik toch graag wat feedback willen hebben.
...
AWG28?? 8)7
Ik denk niet dat je de specs goed bekeken hebt!

edit: die duronic is met AWG28 al beter maar nog niet echt goed.

[ Voor 9% gewijzigd door base_ op 28-12-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
base_ schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:54:
[...]

AWG28?? 8)7
Ik denk niet dat je de specs goed bekeken hebt!
ik zie het, leken mij ook te goedkoop. Bij de duronic staat awg26 en een kabel van 5 m kost slechts 6.99 euro.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Nog even voor de duidelijkheid: een verschil van 3 AWG is een halvering van de doorsnee oppervlakte en dus ook een verdubbeling van de weerstand. AWG28 is bijn half zo dun en ruim 3x meer weerstand als AWG23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:31

WCA

En in de bovenste kabel staat in de specs dat het dus 'CU oder CCA' is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
GreNade schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:06:
En in de bovenste kabel staat in de specs dat het dus 'CU oder CCA' is.
Ik zie alleen maar CU staan in het schema. Ik zie eigenlijk voornamelijk awg26 en geen awg24/23 kabels die als patchkabels verkocht worden.

[ Voor 17% gewijzigd door drernie op 28-12-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

drernie schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:17:
[...]

Ik zie alleen maar CU staan in het schema. Ik zie eigenlijk voornamelijk awg26 en geen awg24/23 kabels die als patchkabels verkocht worden.
http://www.amazon.de/gp/p...D1O/ref=s9_hps_bw_g147_i5
Innenleiter Material: CU (Kupfer) oder CCA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-07 07:58
Maar waarom zou je ze in Duitsland via Amazon bestellen terwijl je ze hier ook gewoon (en voordeliger) kan krijgen:
https://netwerkproducten....oper-p-1100-vid-3501.html

10x 1m patchkabel = 14,90 oftewel 4,- voordeliger nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar ging het niet om; het ging erom dat hij niet zag dat er CCA stond.

Waar jij naar linkt is overigens ook geen AWG 24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansHerman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-04-2023
Ben(V) schreef op maandag 28 december 2015 @ 10:14:
AWG 26 mag helemaal geen Cat 6 heten.
Alleen AWG 23 is toegestaan voor CAT 6 door de EIA/TIA
Ik kan nergens expliciet vinden dat CAT6 minimaal AWG23 moet zijn (sommige bronnen melden overigens 24). Alleen dat AWG 26 bij korte afstanden wel geschikt is voor CAT5e (onze CAT5e Netwerkkabel op rol is gewoon AWG24).
Hoe dan ook, het is aannemelijk dat AWG26 inderdaad niet voldoet aan de eisen voor CAT6. Ik ga dit opnemen met de leverancier.

Het is prima om mee te discusseren. Je kan ook in je signaturen een linkje opnemen. Als je wil reageren namens winkel X, dan mag dat ook. Om het onderscheid te maken tussen pietje en bedrijf A is het mogelijk om een bedrijfsaccount te maken. Je kan dan namens je shop reageren en dan is het voor mede-gebruikers ook duidelijk dat je in die hoedanigheid reageert.

Als user een sales-pitch ophangen, hoe goed bedoeld ook, is niet gewenst.

[ Voor 74% gewijzigd door Equator op 05-01-2016 07:23 . Reden: link verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uit de EIA/TIA 568-B specs met betrekking tot patch kabels.
22 to 24 AWG copper is allowed if the ANSI/TIA-568-B.2-1 performance specifications are met.
Als de patchkabels te lang worden haal je met awg24 de performance specs niet meer, maar voor korte kabels zal dat geen probleem zijn.

Helaas zijn de specs niet openbaar en ze zijn behoorlijk duur om aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nou, niet openbaar en duur om aan te schaffen? Is dat dan nodig?
Alle vermeldingen ervan die je eenvoudig op het internet vindt zijn toch eenduidig dunkt me. Hoe zo dan helaas? Volgens de bevindingen van de meeste zo niet alle gebruikers is AWG 24, zowel cat5e als cat6 geschikt voor gigabit-verbindingen over een afstand tot 100 meter. Mits je dan ook echt die categorieën hebt. Spreek je daarbij overigens nog over patchkabels? Welke performance specs bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik citeer alleen uit de Eia/Tia specs en de reden waarom het jammer is dat ze niet openbaar beschikbaar zijn is juist dit soort misverstanden.
De halve wereld schrijft van alles en nog wat op het internet en in wiki pagina's en iedereen neemt maar aan dat het waar is.

De CAT 6 specificaties zijn vastgestelt door de EIA/TIA (beiden), voor horizontale bekabeling( lees tussen twee patchpunten in) is minimaal awg23 vastgesteld en voor patchkabels is tot awg24 toegestaan mits het geheel nog aan de performance eisen voldoen.
Die performance eisen staan gespecificeerd in die norm.

Niet geheel toevallig heb ik een papieren kopie van de EIA/TIA 568-B tot m'n beschikking, waar deze kennis dus vandaan komt.

Overigens heb je het hier over huis tuin en keuken gebruikers, die nauwelijks last zullen hebben van bijvoorbeeld NEXT(Near End Crosstalk), maar die wel van belang zijn voor de CAT 6 specs.

Voor dat soort gebruik is cat 5e meer dan voldoende, maar als je in de toekomst ooit over wilt gaan naar 10Gb verbindingen gaat dat met cat5e niet meer lukken.

Als laatste wil ik nog opmerken dat het hier ging om patchkabels met AWG28 en die zijn echt veel te dun om zich cat6 te mogen noemen. Daar krijg je al last mee als je PoE gaat gebruiken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ben(V) schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:34:
Ik citeer alleen uit de Eia/Tia specs en de reden waarom het jammer is dat ze niet openbaar beschikbaar zijn is juist dit soort misverstanden.
De halve wereld schrijft van alles en nog wat op het internet en in wiki pagina's en iedereen neemt maar aan dat het waar is.

[...]

Niet geheel toevallig heb ik een papieren kopie van de EIA/TIA 568-B tot m'n beschikking, waar deze kennis dus vandaan komt.
Is dat deze toevallig? [knip]
Lijkt me vrij compleet met 160 pagina's.

Deze is wat korter maar leest misschien wat makkelijker weg.

Dit soort standaarden horen natuurlijk openbaar te zijn en 'uitlekken' beschouw ik dan ook eerder als vereist dan als ongewenst. Nu versie C nog.

[ Voor 15% gewijzigd door Equator op 18-01-2016 07:06 . Reden: Copyright materiaal verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja dat is de B revisie,de nieuwste is de C revisie van 2004.
Er komt een d revisie aan waarin ook cat 7 gespecificeerd is.

Ben het met je eens dat dit soort standaarden gewoon op het internet vrij toegankelijk zouden moeten zijn.

• Techneut
  • Niet online
Interessante websites, ik sla ze meteen op in mijn favorieten.
Het is echter wel zo, dat dergelijke kost alleen bestemd is voor specialisten. Het vertelt bijvoorbeeld nogal veel over testopstellingen. Maar ik weet bijna zeker dat de gemiddelde doehetzelver er in verzuipt en na het even doorbladeren afhaakt. Vandaar de verkorte specificaties die overal zijn te vinden in tabelvorm. Want in de praktijk gaat het alleen maar om de daarin staande waarden en die beslaan maar één pagina tegenover die 160 pagina's van die officiële documenten. De gewone gebruiker heeft genoeg aan zo'n tabel en volgens mij bevatten die tabellen geen tegenstrijdigheden.

Je kan eventueel deze documenten eventueel wel even noteren, om er een onwillige handelaar bij een meningsverschil over bijvoorbeeld wat van echte cat5e of cat6 verwacht mag worden even om de oren te slaan. Grote kans dat hij er ook in verzuipt en je daarom maar gelijk geeft.

Edit:
Waar ik nog steeds problemen mee heb, dat is de wettelijke status. Ik kan me vergissen, maar hoe eensluidend deze normbladen (zo noem ik ze voor het gemak maar even) ook zijn, volgens mij is het desondanks enkel een overeenkomst in de branche, dus tussen fabrikanten en handelaren. Een louche handelaar die het allemaal aan z'n laars lapt krijgt hooguit een slechte naam, maar kan naar mijn weten niet juridisch worden vervolgd. Of dat ooit wel het geval zal zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 31-12-2015 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Tip:

KommaGo verkoopt koperen patchkabels van Intronics/ACT.
Redelijke prijzen, maar bovenal: geen verzendkosten voor Nederland én België.
Zo heb je een prima patchkabel al in huis voor € 1,02. :)

http://www.routershop.nl/...ortBy=price&direction=ASC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:51:
Uit de EIA/TIA 568-B specs met betrekking tot patch kabels.

22 to 24 AWG copper is allowed if the ANSI/TIA-568-B.2-1 performance specifications are met.
Die opmerking geldt niet voor patchkabels.
Ik citeer alleen uit de Eia/Tia specs
Dat citaat komt van Wikipedia: Category 6 cable.
De CAT 6 specificaties zijn vastgestelt door de EIA/TIA (beiden), voor horizontale bekabeling( lees tussen twee patchpunten in) is minimaal awg23 vastgesteld
Nee, TIA-568-C stelt dat het minimaal 24 AWG moet zijn (en maximaal 22 AWG). Dat geldt ook voor Cat6.
en voor patchkabels is tot awg24 toegestaan mits het geheel nog aan de performance eisen voldoen.
Nee, 22 tot 26 AWG.
Onzin. Wat jij schrijft klopt niet met TIA-568-B en ook niet met TIA-568-C (waarvan ik PDF's heb).
Ironisch genoeg doe jij dat juist zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien moet je die pdfjes eens beter lezen of je anders afvragen of het wel de echte normen zijn, want tia verpreid de normen(tegen betaling) alleen in papieren vorm en nooit als pdf.

En er is absoluut geen verschil tussen de specs van vaste bekabeling en patchkabels.
Dat maken de leveranciers ervan omdat het lastiger is om met flexible kabels aan de hogere cat normen te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:30:
Misschien moet je die pdfjes eens beter lezen of je anders afvragen of het wel de echte normen zijn, want tia verpreid de normen(tegen betaling) alleen in papieren vorm en nooit als pdf.

En er is absoluut geen verschil tussen de specs van vaste bekabeling en patchkabels.
Dat maken de leveranciers ervan omdat het lastiger is om met flexible kabels aan de hogere cat normen te voldoen.
Met alle respect voor je bijdragen op Tweakers, maar je toont je hier een slechte verliezer. Omwille van copyright ga ik niet citeren, maar lees pagina 8 en 10 van TIA-568-C.2 en je ziet je ongelijk. Met enige Google skills vind je dit 204 pagina's tellende document. Ook PDF is gewoon te koop bij TIA: https://global.ihs.com/se...&INPUT_DOC_NUMBER=TIA-568

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-07 08:15

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik zie door het bomen het bos niet meer. Ik zoek een cat6 solid CU (100% koper dus) utp kabel met een AWG tussen de 22 en 24 (en als het ff kan shielded) van minimaal 5 meter met goede connectoren en tevens een patch kabel max 0,5 meter of lager met dezelfde kwaliteiten (niet perse solid). Ik zoek naar een goede kwaliteit prijs verhouding, waarbij de nadruk ligt op kwaliteit.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Voor thuis gebruik kabel is het niet zinvol afgeschermde kabel te gebruiken.
Dat is alleen zinvol in omgevingrn waar in kabelbundels veel kabels dicht tegen elkaar aanliggen en ze elkaar gaan storen. De zogenaamde Next storing.

Zoiets komt thuis niet voor en loop je dus alleen maar extra risico om aardlussen te creeeren als je iets verkeerd aard.

Cat6 utp is dus kwalitatief de beste oplossing voor een thuis situatie.

Patchkabels zijn nooit solid, dat zou de kwaliteit niet ten giede komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 11-01-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansHerman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-04-2023
Dav1d schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:27:
[...] lees pagina 8 en 10 van TIA-568-C.2 en je ziet je ongelijk. Met enige Google skills vind je dit 204 pagina's tellende document. [..]
Ik was er altijd van overtuigd dat ik best aardige Google skills heb , maar ik had al flink wat werk erin gestopt om hem te vinden, helaas zonder resultaat. Na het lezen van je bericht nogmaals geprobeerd maar niet gelukt. Toen een PDF zoekmachine gebruikt en kwam ik bij een ander document in de TIA-568-C reeks. Een getalletje veranderen in de url leverde de PDF TIA-568-C.2 op. Die pdf zoekmachine had ik overigens gevonden via Google, telt dat dan ook als Google skills? :P

Hieruit maak ik inderdaad op dat de eis van AWG 24-22 enkel geldt voor horizontale bekabeling. En dat minimaal AWG 26 is toegestaan voor patchkabels (expliciet vermeld als cord cable in 5.5.1 op pagina 10).

Dit betekent dan ook weer dat deze kabels:
Wel prima aan de eisen voldoen, en ik deze uitspraak terug moet nemen:
HansHerman schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:36:
[..]
Hoe dan ook, het is aannemelijk dat AWG26 inderdaad niet voldoet aan de eisen voor CAT6.
[..]
Dav1d, bedankt voor het verschaffen van duidelijkheid in dezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ben(V) schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:42:
Voor thuis gebruik kabel is het niet zinvol afgeschermde kabel te gebruiken.
Dat is alleen zinvol in omgevingrn waar in kabelbundels veel kabels dicht tegen elkaar aanliggen en ze elkaar gaan storen. De zogenaamde Next storing.

Zoiets komt thuis niet voor en loop je dus alleen maar extra risico om aardlussen te creeeren als je iets verkeerd aard.

Cat6 utp is dus kwalitatief de beste oplossing voor een thuis situatie.

Patchkabels zijn nooit solid, dat zou de kwaliteit niet ten giede komen.
Ik dacht dat patch kabels gebruikt werden voor de verbinding tussen het apparaat en de wandcontactdoos. Maar zijn dus ook prima geschikt om door leidingen heen te trekken?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Kan op zich prima, maar niet solid kabel kun je normaal gesproken niet afmonteren op een lsa strook, patch paneel of wandcontact doos.

Is alleen bedoelt om connectors aan te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ben(V) schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:44:
Kan op zich prima, maar niet solid kabel kun je normaal gesproken niet afmonteren op een lsa strook, patch paneel of wandcontact doos.

Volgens mij bedoel je stranded

lama ... je wist gewoon niet dat het stranded heette "niet solid" is nogal verwarrend pik :P

Afbeeldingslocatie: http://www.broadbandbuyer.co.uk/images/Features/1917/Stranded-vs-Solid.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 12-01-2016 20:01 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ben(V) schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:44:

Ik heb dus wel een solid kabel nodig aangezien ik het wil afmonteren op een coax utp wandcontactdoos. Maar de kabel moet rechtstreeks op de router/modem. Dat is weer niet mogelijk? En hoe zit dat als ik hem afmonteer en vervolgens weer een patchkabel erop aansluit. Gaat niet ten koste van de snelheid? Of kan ik beter helemaal niet afmonteren, maar de coax en utp kabels los uit de muur laten hangen. Ziet er niet uit..

Ik heb een tegoedbon die ik kan gebruiken bij maxict.nl Op die site kan ik nergens vinden of de kabel wel 100% koper is. Daarnaast zie ik hen frequenties voor hun kabels gebruiken van 350 en zelfs 550mhz. Ehhhh dacht dat het 100 of 250 was?

Zou jij kunnen meekijken naar een goede cat6 utp kabel 100% koper van minimaal 5 meter (solid of niet) en tevens een patch kabel van maximaal 1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Fish schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:59:
[...]

Volgens mij bedoel je stranded

lama ... je wist gewoon niet dat het stranded heette "niet solid" is nogal verwarrend pik :P

[afbeelding]
Waarschijnlijk alleen voor jou verwarrend pikkie.
Over verwarring gesproken.
Een willekeurig plaatje te plakken wat absoluut geen netwerkkabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
InF.Inc schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:05:
[...]

Ik heb dus wel een solid kabel nodig aangezien ik het wil afmonteren op een coax utp wandcontactdoos. Maar de kabel moet rechtstreeks op de router/modem. Dat is weer niet mogelijk? En hoe zit dat als ik hem afmonteer en vervolgens weer een patchkabel erop aansluit. Gaat niet ten koste van de snelheid? Of kan ik beter helemaal niet afmonteren, maar de coax en utp kabels los uit de muur laten hangen. Ziet er niet uit..

Ik heb een tegoedbon die ik kan gebruiken bij maxict.nl Op die site kan ik nergens vinden of de kabel wel 100% koper is. Daarnaast zie ik hen frequenties voor hun kabels gebruiken van 350 en zelfs 550mhz. Ehhhh dacht dat het 100 of 250 was?

Zou jij kunnen meekijken naar een goede cat6 utp kabel 100% koper van minimaal 5 meter (solid of niet) en tevens een patch kabel van maximaal 1 meter?
Ik zou die kabel gewoon afmonteren op een wcd, desnoods gewoon een opbouwdoosje.
Een patchkabel zou ik gewoon kant en klaar op de gewenste lengte kopen.
Een patchkabel ertussen is volkomen volgens specs en beinvloed de snelheid absoluut niet

Gewoon die konig of digitus cat 6 kopen, lijkt meprima kabel en als het cca blijkt te zijn gewoon terugsturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 12-01-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ben(V) schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:13:
[...]

het gaat om stranded vs solid. plaatje is uitstekend, en noem het beestje gewoon bij zijn naam niet bij zijn niet-naam

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:28
InF.Inc schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:05:
[...]

Ik heb zelf laatst deze gekocht: http://www.bol.com/nl/p/k...0-meter/1003004011947351/

100% koper en solid 24 AWG kabel. Zit hier door de muur van kastje naar kastje. Je kunt er ook ideaal patch kabels van maken. Of je koop deze los ;-)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.dorn
Goedemorgen!

Voor onze nieuwbouw woning welke eind februari wordt opgeleverd ben ik op zoek naar geschikte UTP kabel om door het hele huis te trekken. De glasvezel verbinding is al in pre-order (1000 mbit van Tweak) en hier willen we natuurlijk zo goed mogelijk gebruik van maken!

Door alle vertrekken liggen loze leidingen en die eindigen allemaal in de meterkast. Omdat we in de meterkast niet voldoende ruimte hebben en al het netwerk apparatuur liever op zolder hebben, ga ik een kabelgoot maken van de meterkast naar zolder, zodat ik alle leidingen door kan trekken.

Nu zitten er op de zolder ook lozen leidingen, dus die kabels moeten straks het hele huis rond en zullen ruim gerekend op een lengte van 40 meter uitkomen. Nu willen we natuurlijk niet bezuinigen op goede kabel maar willen we ook niet onnodig de hoofdprijs betalen (kost allemaal al genoeg zo'n nieuwbouw woning :-)

In elke loze leidingen moeten 2 CAT6 UTP kabels komen, dus AWG-24 lijkt me een goede uitgangspositie. Dunner zou officieel geen CAT6 meer zijn (als ik dit topic goed heb gelezen) en dikker wordt 2x door een buis lastig.

Op dit moment lijkt dit me een goede kansmaker: Gembird Cablexpert 305m UPC-6004SE-SO (momenteel 107 euro). Een hele tijd geleden heb ik begrepen dat deze volkoper zou moeten zijn. Graag zou ik horen of er meer mensen zijn die deze kabel hebben gebruikt en wat hun ervaring daar mee is.

Ook heb ik gekeken naar Draka 124456D4 (hebben we op het werk). Echter is dit een stuk duurder (momenteel rond 150 euro) en is dit ook AWG-23.

Mijn vraag is dan ook: is die laatste 40 euro zijn geld waard? Of zal ik met die Gembird kabel m'n lol op kunnen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
Ik weet niet wat voor meterkast je dan hebt, maar daar is toch wel plaats voor een GBit switch? Zo groot zijn dus nu ook niet, en scheelt een berg kabels weer naar boven doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:20
Ben(V) schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:13:
[...]

Voor iedereen verwarrend
http://www.schoolvoorschr...vorm-dubbele-ontkenningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ach er zijn nu eenmaal altijd mensen die van een technisch forum een semantisch ver pies westrijdje willen maken.
Alsof dat iets zou toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.dorn
jongetje schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:56:
Ik weet niet wat voor meterkast je dan hebt, maar daar is toch wel plaats voor een GBit switch? Zo groot zijn dus nu ook niet, en scheelt een berg kabels weer naar boven doortrekken.
Er komen 20 utp kabels, met een patchpanel in een patchkast 48p PoE switch en dan nog router etc, dus meterkast is dan toch iets te klein, ook voor warmte ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien is dit wat voor je als je veel kabel nodig hebt.
Is weliswaar awg23, maar wel veel goedkoper.

http://www.kabeldiscount....Lm2gvDtrsoCFYOfGwodkdoP4w

Deze is nog goedkoper en wel awg24

http://www.onlinekabelsho...e-koperen-aders-305-meter

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 16-01-2016 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.dorn
Ben(V) schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:31:
Misschien is dit wat voor je als je veel kabel nodig hebt.
Is weliswaar awg23, maar wel veel goedkoper.

http://www.kabeldiscount....Lm2gvDtrsoCFYOfGwodkdoP4w

Deze is nog goedkoper en wel awg24

http://www.onlinekabelsho...e-koperen-aders-305-meter
Ik heb 2x 305 meter nodig om makkelijk alles aan te kunnen sluiten (2 kabels per leiding).
Die CAT6 kabel van Konig ziet er goed uit, maar is 160 euro. Dat is goed 50 euro duurder dan die Cablexpert en net zo duur als die van Draka. Waarom zou ik voor Konig kiezen en niet voor Cablexpert? Wat maakt het verschil dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sorry, had niet goed gelezen dat je ook 305 meter prijzen had, dacht dat je 100m prijzen had.
Mijn fout.

Als het koper kabel is en cat 6 (cca kan helemaal geen cat6 zijn) maakt het merk niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:35

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Modbreak:Even lekker kort door de bocht : ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met dit topic.
Alfamannetjes die gaan lopen mierenneuken tot achter de 10e komma wat wel en niet goed is, elkaar op de man spelen, en af en toe een handelaar die in dit topic denkt een graantje mee te kunnen pikken.

Hou het allemaal normaal en netjes, anders gaat dit topic dicht.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:57

HaTe

haat niet

Jammer dat ik dit topic nu pas lees. Ik heb laatst een kabel gekocht die 1Gbit moet kunnen halen over 10m en heb deze gekocht: http://www.allekabels.nl/...werkkabel-cat-6-uutp.html

Ik zie dat hij 32AWG heeft wat dus veel te veel is, moet ik me zorgen maken? Ik had de kabel wel snel getest en Windows gaf wel 1Gbit aan.. Maar of hij dat ook werkelijk haalt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat "veel te veel" zegt natuurlijk alleen maar dat 32 t.o.v. de aanbevolen AWG24 een veel te hoog getal is, meer niet. Wat het wel betekent is dat hij veel te dun is, ongeveer een zesde van de doorsnede van AWG24. Het mag duidelijk zijn dat daardoor deze AWG32 bij lange na niet de afstand van 100 meter bij 1Gb/s haalt die bij AWG24 wel mogelijk is. Maar dat hoeft ook niet, volgens mij is die 10 meter die je aangeeft best te doen. Mits hij voor de overige eigenschappen wel voldoet aan de specificaties. Als "per ongeluk" de aders van CCA zijn heb ik mijn twijfels met die 1 Gb/s. Maar ik zie op de site nadrukkelijk koper (Cu) staan, dus ik mag aannemen dat je hierop mag vertrouwen.

Het roept bij mij eigenlijk wel de niet zo heel belangrijke vraag op tot hoeverre je bij kant en klare kabels nog van patchkabels kunt spreken. In mijn beleving zijn dat korte kabeltjes van 1 à 2 meter tussen een computer/modem en router, switch of patchkastje/wandcontactdoos. En bij zulke korte kant en klare eindjes deert zelfs CCA niet, mocht dat er per ongeluk tussen zitten. De letterlijke vertaling is echter alleen maar verbindingskabel, dus wat dat betreft zou 100 meter zonder verdere gegevens hier ook aan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
HaTe schreef op zondag 17 januari 2016 @ 09:50:
Jammer dat ik dit topic nu pas lees. Ik heb laatst een kabel gekocht die 1Gbit moet kunnen halen over 10m en heb deze gekocht: http://www.allekabels.nl/...werkkabel-cat-6-uutp.html
...
Dat is een platte kabel, eigenlijk bedoeld om een netwerkkabel achter het behang of op een andere plek maar hij zeer plat moet zijn te verwerken. Ik zou er geen goede gigabit prestaties van verwachten, AWG32 heeft 6x meer weerstand als AWG24 dus zo'n (110/6) 18 meter zou theoretisch haalbaar zijn. Wel vraag ik me af of de paren getwist zijn (voor de 100mbit platte kabels die ikzelf ooit gezien heb was dit niet het geval), als dat niet het geval is dan kan je problemen verwachten, helaas kan je dat meestal pas zien als je de kabel openmaakt (of een röntgenfoto maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, deze dus: Wentronic Goobay 95156.
Allekabels.nl vermeldt namelijk nooit de echte artikelnummers, maar zoekopdracht naar 95156 verraadt het.
base_ schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:27:
Wel vraag ik me af of de paren getwist zijn
Waarschijnlijk wel. Bij zeer platte kabel is de afdruk van de twisting zelfs aan de buitenkant zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Bedankt! Het was wel echt de bedoeling om een platte kabel te hebben zodat deze achter de plint kan. Dus heb eigenlijk ook niet veel meer keuze als ik een betere kan wil.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Dav1d schreef op zondag 17 januari 2016 @ 23:26:
Waarschijnlijk wel. Bij zeer platte kabel is de afdruk van de twisting zelfs aan de buitenkant zichtbaar.
Ik kan er niks over vinden. als er een twist zichtbaar/voelbaar is zal het voor een directe verbinding wel gaan. Het valt me op dat specificaties van fabrikanten vooral lijken te slaan op een directe verbinding tussen client en switch/router (alhoewel de 20m versie echt op/over grens zit met awg32), dus zonder verbinding tussen muuraansluiting, patchpanel en switch zoals bij veel bedrijfspanden en in de officiele standaard. Misschien ook eens heel goed gaan letten op verschil tussen patchkabel en netwerkkabel (zowel klant als leverancier).

@HaTe: nou ben ik wel benieuwd, is er iets van een twist voelbaar in die kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

base_ schreef op maandag 18 januari 2016 @ 03:22:
[...]

@HaTe: nou ben ik wel benieuwd, is er iets van een twist voelbaar in die kabel?
Ja, die kan je duidelijk wel zien.

[ Voor 68% gewijzigd door HaTe op 18-01-2016 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-01 13:44
Ik lees al lang mee met dit topic. Echter, ik kom er niet zo goed uit. Ik heb 50m soepele cat6 nodig (UTP/FTP maakt niet uit). In het topic -en op internet- kom ik ook konig tegen. Heeft iemand nog andere suggesties? Iets met bomen en het bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:01
Wat houden de Mhz'en in bij utpk kabels?
Als ik hier kijk, staat er

Wat is nu het grote verschil tussen CAT5E en CAT6?
De snelheid is voor beide kabels gelijk 1 Gb echter de bandbreedte verschilt. Zie het als een 2 en een 4 baans snelweg, op beide mag je 120 rijden maar op de 4 baans weg kun je veel meer auto's tegelijk van A naar B laten rijden.

Stel je hebt een kabeltje van 5 meter, en je haalt 1000 Mbit/s op de 5E en de 6 kabel.
Ik snap die uitleg gewoon niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik kwam een topic tegen dat het geen probleem is een utp kabel naast electra te trekken. Dit is zo? De wasmachine die op zolder staat zit op 1 groep en verder niks. Ik wil de pc op zolder hebben staan en een solid kabel door de pvc buis trekken naar de meterkast. Dit is geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-07 15:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Mag niet volgens de normen, het moet in een apart pijpje. Het gaat waarschijnlijk wel werken maar bij brand kan de verzekering dit gebruiken tegen je. Het zou in theorie kunnen dat de wasmachine wat storing geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

En stel ik zou op die ene groep (waar dus alleen een wasmachine op zit) een 500mbit powerline zetten. Zou die verbinding stabiel genoeg zijn om te streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
InF.Inc schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:17:
En stel ik zou op die ene groep (waar dus alleen een wasmachine op zit) een 500mbit powerline zetten. Zou die verbinding stabiel genoeg zijn om te streamen?
powerline adapters moet je ter plekke testen om er iets over te kunnen zeggen.
Zodra het signaal door een zekering of aardlekschakelaar moet, kan het al tot onder de 20 Mbps zakken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dacuuu schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:24:
Wat houden de Mhz'en in bij utpk kabels?
Als ik hier kijk, staat er

Wat is nu het grote verschil tussen CAT5E en CAT6?
De snelheid is voor beide kabels gelijk 1 Gb echter de bandbreedte verschilt. Zie het als een 2 en een 4 baans snelweg, op beide mag je 120 rijden maar op de 4 baans weg kun je veel meer auto's tegelijk van A naar B laten rijden.

Stel je hebt een kabeltje van 5 meter, en je haalt 1000 Mbit/s op de 5E en de 6 kabel.
Ik snap die uitleg gewoon niet. 8)7
Die megaherzen zijn voor dtatkabels niet specifiek van belang. Het enige waar je naar moet kijken is de cat specificties.
Het verschil tussen cat5e en cat 6 is dat de maximale lengte van een point to point verbinding van een 1Gb verbinding voor een cat5e slechts 55 m is en voor cat6 100m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:23:
Het verschil tussen cat5e en cat 6 is dat de maximale lengte van een point to point verbinding van een 1Gb verbinding voor een cat5e slechts 55 m is en voor cat6 100m.
Eerst verkoop je onzin over AWG, nu dit...
1GbE over Cat5e gaat net als Cat6 tot 100 meter. Die 55 meter slaat op 10GbE over Cat6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:43
Tweaker010 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 02:07:
Ik lees al lang mee met dit topic. Echter, ik kom er niet zo goed uit. Ik heb 50m soepele cat6 nodig (UTP/FTP maakt niet uit). In het topic -en op internet- kom ik ook konig tegen. Heeft iemand nog andere suggesties? Iets met bomen en het bos.
Koop gewoon kabel van de gerenomeerde merken:

Tyco
Draka
Nexans
Avaya

Ik zou weg blijven van het consumentenspul.

De gerenomeerde merken hebben in ieder geval een kwaliteitsgarantie. Als een bedrijf dit soort spul namelijk installeerd dan testen ze de kabel over het algemeen met een netwerktester en kunnen ze deze certificeren.

Als je een kabel trekt wil je gewoon dat het goed werkt en er voor minimaal 10 jaar in blijft liggen. Nu beknibbelen op een paar euro klinkt leuk maar als je pech hebt dan kan het je uiteindelijk meer geld kosten.

Ik zeg niet dat het consumentenspul niet ook gecertificeerd zou kunnen worden maar geef alleen aan dat je bij de gerenomeerde merken een veel hogere mate van zekerheid hebt dat het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik las dat fiber naast electriciteit in dezelfde buis geen probleem was. Zou ik op beide einden dan weer een fiber to utp converter kunnen maken? Is dat een oplossing om toch een zo snel mogelijke verbinding naar zolder te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:01
Ben(V) schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:23:
[...]

Die megaherzen zijn voor dtatkabels niet specifiek van belang. Het enige waar je naar moet kijken is de cat specificties.
En voor andere doeleinden, zoals bedraad domotica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
InF.Inc schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:52:
Ik las dat fiber naast electriciteit in dezelfde buis geen probleem was. Zou ik op beide einden dan weer een fiber to utp converter kunnen maken? Is dat een oplossing om toch een zo snel mogelijke verbinding naar zolder te maken?
Waarom kun je niet een 2e buisje leggen, of via andere route naar de zolder komen?
Fiber => UTP is sowieso 1 richting op, dus zit je al met 2 fiber draden, al zijn ze wel een stuk dunner dan een UTP-kabel.
Maar het is niet goedkoop.

En technisch kan je wel UTP en 230V kabel in dezelfde buis hebben lopen, maar voldoet niet aan de normen, dus in geval van brand kan een verzekeraar dat wel eens als excuus aangrijpen om niet uit te betalen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Dan mag de verzekeraar aantonen dat de brand dáárdoor komt. Volgens mij is de brandweer die de brandoorzaak vaststelt.

En als jouw olie kacheltje de geest geeft, en de gordijnen vatten vlam (door dat kacheltje), en je huis fikt af, dan zegt de brandweer dat dáár de brand was ontstaan. En niet op zolder waar "toevallig" UTP en elektra in één buis zitten.

Maar ja, je krijgt gezeik. Dát wel.

En fibre -> UTP is tegenwoordig ook niet zo duur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Wie hackaday een beetje bijhoudt had deze wellicht al gezien:

http://www.bluejeanscable...es/is-your-cat6-a-dog.htm

Ook met patchtouwtjes is het niet geweldig gesteld :(

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sine schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:55:
Wie hackaday een beetje bijhoudt had deze wellicht al gezien:

http://www.bluejeanscable...es/is-your-cat6-a-dog.htm

Ook met patchtouwtjes is het niet geweldig gesteld :(
Wel een beetje "wij van wc eend" zonder referenties

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 21:26:
Dan mag de verzekeraar aantonen dat de brand dáárdoor komt. Volgens mij is de brandweer die de brandoorzaak vaststelt.

En als jouw olie kacheltje de geest geeft, en de gordijnen vatten vlam (door dat kacheltje), en je huis fikt af, dan zegt de brandweer dat dáár de brand was ontstaan. En niet op zolder waar "toevallig" UTP en elektra in één buis zitten.

Maar ja, je krijgt gezeik. Dát wel.

En fibre -> UTP is tegenwoordig ook niet zo duur meer.
Helaas is het zelden zo dat verzekeraars "eerlijk" zijn, als het gaat om geld uitkeren.
Bij een ongeluk onderzoekt de politie de situatie, maar de verzekeraar is degene die bepaalt wie schuldig is, om maar een zeer oneerlijk voorbeeld te noemen. Dus degene met een duidelijk financieel motief gaat bepalen wie er moet betalen.

En op de diverse consumenten-sites/fora lees je met enige regelmaat dat verzekeraars een heel vuil spel spelen, door bijvoorbeeld na brand heel snel de boel op te laten ruimen (incl. bewijs) en dan claimen dat er dit-of-dat niet in orde was, dus niet uitkeren. Tsja en dan heb je een zaak die in de praktijk vrijwel niet te winnen is.

Maar goed, we dwalen af. Het enige wat ik wilde aangeven is dat het niet volgens de norm is om een netspanning voerende kabel in dezelfde buis te leggen als een "signaalkabel".
En aangezien dergelijke normen niet openbaar zijn (zoals de NEN1010), maar wel zo ongeveer tot "wet" verheven, is het voor de verzekeraar een prima stok om mee te slaan.
Wanneer je trouwens een afgeschermde kabel hebt lopen, zoals een grondkabel, dan mag het weer wel.
Ik weet niet of dat andersom ook geld, wanneer je bijvoorbeeld een afgeschermde UTP-kabel in dezelfde buis legt als een paar losse installatiedraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Verder is het ook nog zo dat je maximaal 4 elektriciteitsdraden van 2,5 mm in een buis mag stoppen en er zitten er minimaal al 3 in.
Buiten het feit dat het niet mag denk ik dat het ook nog wel eens niet zou gaan lukken, een utp kabel is veel dikker minimaal 5,5 mm. Dat krijg je nooit samen met 3 stuks 2.5 mm in een buis.

Veel mensen denken natuurlijk weer zo'n zinloze regel waarom iets niet mag, maar houd er rekening mee dat als je een elektriciteitsgroep belast er ook in de draden nog behoorlijk wat warmte ontstaat als je er 16 ampere doorheen stuurt.
Als die buis te vol zit kan die warmte nergens heen en kun je brand krijgen.

Ook is de brandwerendheid van utp kabel is niet gespecificeerd in tegenstelling tot electriciteitskabel en zal dus veel slechter zijn.

Ik heb wel eens een kabelhaspel aan het smeulen zien gaan die vol belast was en niet afgerolt, dat is net zo'n fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RL600
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-06 21:38
Ik ben op dit moment op zoek naar een aantal goede cat 6 kabels.
Deze zijn bedoelt voor in een server rack en moeten dan ook geen rare fratsen hebben.
Dit moeten korte kabels zijn (halve meter).
Welke merken of specifieke modellen kan ik dan nemen?
Ik vond deze https://azerty.nl/0-1553-...in-high-performance-.html wel een goede. Zou deze voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Ben(V) schreef op zondag 31 januari 2016 @ 10:17:
Verder is het ook nog zo dat je maximaal 4 elektriciteitsdraden van 2,5 mm in een buis mag stoppen en er zitten er minimaal al 3 in.
Buiten het feit dat het niet mag denk ik dat het ook nog wel eens niet zou gaan lukken, een utp kabel is veel dikker minimaal 5,5 mm. Dat krijg je nooit samen met 3 stuks 2.5 mm in een buis.
Onzin. Mijn nieuwbouw huis zijn ze nu mee bezig, en ik heb al de draden gezien voor de kookplaat (2 groepen van 230V + aarde), gewoon allemaal in één buis. Dus twee bruine, twee blauwe en een geel/groene. Komen uit één buis. En dat dus volgens de "huidige" regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Anoniem: 203842 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 23:17:
Onzin. Mijn nieuwbouw huis zijn ze nu mee bezig, en ik heb al de draden gezien voor de kookplaat (2 groepen van 230V + aarde), gewoon allemaal in één buis. Dus twee bruine, twee blauwe en een geel/groene. Komen uit één buis. En dat dus volgens de "huidige" regels.
Weet je dat dat ook daadwerkelijk de regels zijn of is dat een aanname omdat ze het zo doen?
Pagina: 1 ... 20 ... 38 Laatste