In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Maar als de fabrikanten en handelaren alleen al sjoemelen met zo'n naam, terwijl ze daar overduidelijk niet aan voldoen, hoe groot moet ons vertrouwen dan verder zijn in hun product met betrekking tot de verdere specificatie die ze vermelden? De verleiding is dan groot om gedachten te hebben over een grote inferieure partij kabel van één kwaliteit, deze in stukken te knippen en de partijen domweg te bestempelen met cat5e, -6a enz. enz. met oplopende prijs per 100 meter. Duur stempeltje, dat wel.
Verwijderd
Rommel; niet kopen.Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:29:
Beste mensen, ik ben van plan om een kabel te leggen tussen mijn Ziggo modem en mijn pc (de afstand is ongeveer 20 meter). Nu heb ik vrij weinig verstand van kabels. Ik heb gelezen dat het merk zelf nauwelijks iets uitmaakt, maar dat de kabel in ieder geval cat5/6 moet zijn. Hebben jullie goede aanraders voor een winkel/kabel? Zou deze bijvoorbeeld goed zijn http://www.utp-kabel.nl/cat6-utp-20m-zwart.html? Het belangrijkste is natuurlijk dat de verbinding stabiel is, maar volgens mij zijn alle cat5/6 kabels ongeveer even goed daarin?
CCA netwerkkabel is net zoals een Aluminium trouwring; ziet er van een afstandje net zo uit, glimt ook, maar als de ontvanger het weet wil ze 'm waarschijnlijk niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2015 23:58 ]
Verwijderd
Zou deze kabel goed zijn voor mijn 120 down / 12 up internet? En een patchkabel kun je toch meteen aansluiten op je modem en pc?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2015 15:08 ]
Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory
Duidelijk dus dat AWG26 dunner is dan -24. Maar dat "wat dunner" betekent wel dat de maximaal te overbruggen afstand korter is. In een woonkamer of van kamer naar een andere kamer zal dat vaak geen probleem zijn, maar in een groot gebouw is de kans niet denkbeeldig dat het parten gaat spelen.
Overigens dien je wel te realiseren dat het "wat dunner" werkelijk inhoud, namelijk 0,1288 t.o.v. 0,2048 mm2 oftewel een factor 0,63. Het mag duidelijk zijn dat dit bijna een 1,6 maal zo grote weerstand betekent. Het is dus maar net wat van geval tot geval het zwaarst weegt.
Dit is dus ook meteen een antwoord op TrivialSpace, voor korte stukjes zal AWG26 (of is het 26 AWG ?) prima zijn, mits de overige eigenschappen zoals het aantal twists per meter en het materiaal van de aderisolatie wel overeenkomen met de betreffende categorie.
Techneut schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:46:
PS:
Ook onderstaande Engelse uiteenzetting is enkel een (weliswaar nuttige) richtlijn.
Je haalt de norm en inhoud hier door elkaar. Zoals gesteld was dat een quote uit de Cat5/6 standaard. Zie ook de standaard zelf. Dat zijn eisen waaraan eea moet voldoen om aan die standaard te voldoen. Dat wil niet zeggen dat als het daar niet aan voldoet dat het niet werkt, het wil wel zeggen dat als het daar niet aan voldoet het dus niet standaad-conform product is.Dat "Shall" houdt echter niet een echte verplichting is, want het document is niet een formele norm waar iedereen zich aan dient te houden.
Binnen een standaard is 'shall' geen optionele feature, en dient het er dus aan te voldoen om binnen de standaard te vallen.
De wettelijke verplichting is niet relevant in deze, alleen in de context of je de keuze hebt om een standaard te volgen of niet. Echter, Als je je aan een standaard wilt conformeren, moet je de normen van die standaard volgen; of die standaard verplicht is doet er niet toe. Als je CatX bekabeling wilt, heb je je de houden aan de CatX standaard, anders is het geen CatX. Als dat voor je installatie voldoende is, prima, by all means go for it, maar het kan dan *geen* gecertificeerd catX infra zijn. Dat is de hele crux van een standaard.Hoe verstandig dat ook mag zijn, het is geen verplichting, zoals dat bij b.v. bij de veiligheidsvoorschriften op verschillend gebied wel het geval is.
Het klinkt allemaal erg op de letter, maar dat is inherent aan standaarden.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Maar nu ik nieuwe kabel nodig heb, ga ik toch maar eens onderzoek doen naar een goede, doch niet te dure kabel.
[ Voor 18% gewijzigd door Steephh op 25-10-2015 01:28 ]
_@/'
Verwijderd
Nou, de kabel is 20 meter (https://netwerkproducten....oper-p-1147-vid-3265.html) en zal een verbinding vormen tussen onze woonkamer en mijn slaapkamer. De kabel moet twee bochten maken in die route; is ie daar geschikt voor? Het kan zijn dat de kabel iets te lang is, maar dat maakt denk ik niet zoveel uit. Hij lijkt me best goedkoop, maar ik ben niet bekend met de gemiddelde prijs van een goede kabel van 20 meter.Techneut schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 18:33:
Even terzijde, het is niet AWS, maar AWG, American Wire Gauge, de Amerikaanse aanduiding voor draaddikte/-doorsnede. Niet alleen voor UTP-kabel, maar ook voor gewone elektriciteitsdraad. AWS is iets totaal anders. Hoe lager de getalsaanduiding bij AWG hoe dikker de aders. Zie voor een overzicht Wikipedia: AWG .
Duidelijk dus dat AWG26 dunner is dan -24. Maar dat "wat dunner" betekent wel dat de maximaal te overbruggen afstand korter is. In een woonkamer of van kamer naar een andere kamer zal dat vaak geen probleem zijn, maar in een groot gebouw is de kans niet denkbeeldig dat het parten gaat spelen.
Overigens dien je wel te realiseren dat het "wat dunner" werkelijk inhoud, namelijk 0,1288 t.o.v. 0,2048 mm2 oftewel een factor 0,63. Het mag duidelijk zijn dat dit bijna een 1,6 maal zo grote weerstand betekent. Het is dus maar net wat van geval tot geval het zwaarst weegt.
Dit is dus ook meteen een antwoord op TrivialSpace, voor korte stukjes zal AWG26 (of is het 26 AWG ?) prima zijn, mits de overige eigenschappen zoals het aantal twists per meter en het materiaal van de aderisolatie wel overeenkomen met de betreffende categorie.
En een 1,6x zo grote weerstand, wat houdt dat in de praktijk in? Bv. als mijn download-upload 120-12 is, hoeveel wordt de snelheid dan verminderd door deze kabel? Een medewerker van Ziggo had mij verteld dat alleen de downloadspeed iets trager wordt via een kabel, maar niet de uploadspeed. En klopt het dat hoe langer de kabel is tussen een modem en pc, hoe meer snelheid verloren gaat? Uiteindelijk is de verloren snelheid toch verwaarloosbaar klein, vooral bij een 100% koperen kabel van alleen 20m?
En wat is aderisolatie precies? Deze kabel is toch 'kant en klaar' en kan meteen in je pc en modem gestoken worden?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 01:33 ]
Verwijderd
En als dat te erg wordt steekt je NIC zijn middelvinger op en gaat terug van Gbit / Gbit naar 100/100... als je mazzel hebt.
De verloren snelheid is niet verwaarloosbaar klein. Het is simpelweg wél een goed signaal (geen snelheidsverlies), of niet.
De leidingen van je verwarming koop je toch ook niet te klein?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 01:53 ]
Uiteindelijk ben ik voor deze gegaan - http://www.netwerkkabel.e...f-halogeenvrij-patchkabel - was dit een goed idee? Waarom wel/niet?
Of was een variant als deze beter? (http://www.serverkast.com/cat6a-sftp-pimf-20m-zwart.html) - tenminste zetten zij eerlijk awg27 erbij.
eerlijk gezegd lijkt het sinds de topicstart uit 2012 alleen maar erger geworden qua leugens; er zijn veel meer webshops die niet de waarheid of volledige waarheid vertellen (dat is ook liegen), of simpelweg niet weten wat ze verkopen. Kunnen we op de front van dit topic niet 10 a 20 merken plaatsen die degelijk zijn?
[ Voor 49% gewijzigd door Harm_H op 25-10-2015 09:20 ]
Verwijderd
Dus deze kabel https://netwerkproducten....oper-p-1147-vid-3265.html is geen aanrader omdat die 26 awg is? Maar aan hoeveel signaalverlies zou ik dan moeten denken bij een internetsnelheid van 120-12 down-up?Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 01:50:
Meer weerstand = minder duidelijk signaal.
En als dat te erg wordt steekt je NIC zijn middelvinger op en gaat terug van Gbit / Gbit naar 100/100... als je mazzel hebt.
De verloren snelheid is niet verwaarloosbaar klein. Het is simpelweg wél een goed signaal (geen snelheidsverlies), of niet.
Dat geeft ook een stuk betrouwbaarheid en ze zijn volledig met de AWG typen. Of awg26 nu onvoldoende is weet ik niet.
Wat verdere eigenschappen betreft, Google maar eens op eigenschappen van bijvoorbeeld cat5e. Je vindt er diverse, o.a wat al genoemd werd, naast AWG24 en aantal twists per meter ook het materiaal en dikte van de isolatie. Belangrijker dan oppervlakkig gezien wordt gedacht, namelijk met de juiste keuze realiseert men redelijk capaciteitsarme kabel, hetgeen ook de kwaliteit ten goede komt.
Om alle bestaande al liggende CAT5e CCA kabel nu te vervangen is me wat te gortig, mocht ik er ooit problemen mee krijgen dan is een andere kabel zo getrokken..
[ Voor 60% gewijzigd door Steephh op 26-10-2015 18:22 ]
_@/'
Verwijderd
Overigens, tijdens het testen van 1 camera wilde deze niet altijd even stabiel werken. Mogelijk dat dat met de stroomvoorziening/dataoverdracht via die CCA kabel te maken had. Al was dat overigens wel AWG24 CCA.
[ Voor 6% gewijzigd door Steephh op 26-10-2015 18:46 ]
_@/'
Elro cm950g : 50 meter cat 6 utp kabel
gekocht bij een van de grootste bouwmarkten van nederland voor €43 minus 25% kortingsbon.
AWG26 4 paar twisted kabel
De kernen bestaan uit gevlochten KOPEREN draadjes (gecontroleerd met schrapen en vuurproef,draadmantels vlogen in brand toen ik de gestripte kernen lang in het vuur had gehouden koperdraden zelf waren niet gesmolten)
Kopp afgeschermde rj45 connectoren
dus met metalen opbouw
6 stuks voor €4,80 ,heb ik ook uitelkaar gehaald en de draadprikkers bleken 3 tanden te hebben dus zeer geschikt voor flexibele(gevlochten) of vaste (enkeldraads) kernen van utp kabel.
Snelheid heb ik niet getest omdat ik met 100mb/s al tevreden ben
Heb dit alleen neergeplemd ivm de verschillende reacties tussen verkoperde aluminiumkernen netwerkkabels en volkoperen kabels en de AGW verschillen en de verschillen in tandjes van connectoren.
De naam van deze bouwmarkt?
Verwijderd
http://www.utp-kabel.nl/c...t.html#box-product_review
https://netwerkproducten....oper-p-1147-vid-3265.html
https://netwerkproducten....vid-3530.html#description
Allemaal volkoper volgens de beschrijving. Iemand ervaringen of tips te delen?
Maar cat 6 vereist net als cat5 etc. bepaalde eigenschappen, zoals ader-doorsnede AWG24, materiaal isolatie en aantal twists per meter. Als aan één of meer van die drie niet wordt voldaan is het geen cat6. Welnu:
Nummer 1: AWG 27, geen 24, dus veel te dun voor cat6, dus is het dat ook niet.
Nummer 2: AWG 26, iets dikker maar nog steeds te dun.
Nummer 3: Misschien zie ik het over het hoofd, maar ik zie geen aderdikte. Zou ook niet nodig moeten zijn, want cat6 impliceert AWG 24. Zou kunnen dat het oké is en dat geldt ook voor de andere twee wat betreft de overige eigenschappen.
Maar ik kan het niet helpen dat ik er bepaalde gedachten over heb. Want als met die aderdikte al met de pet wordt gegooid, wie garandeert dan dat het met die andere eigenschappen voor cat6 wel goed zit? Ik vraag me dan af of het wat die kenmerken betreft misschien maar cat5 of nog lager is, de stempelmachine is wel geduldig. Let wel, best mogelijk dat mijn wantrouwen niet helemaal terecht is, versta me goed. In dat geval is alleen de maximaal te overbruggen afstand geringer. En aangezien ze een lengte hebben van 20 meter zou dit geen probleem moeten zijn.
Blijft maar één ding over en dat is de vraag of er ervaringen met één of meer van deze producten zijn. Als die ervaringen positief zijn is er niet zo veel aan de hand.
Verwijderd
Lijkt erop dat mijn interpretatie van de specs juist was.
Iemand een suggestie voor een cat6 kabel à 20m? Wel met stekkertjes er al aan.
Weerstand gemeten op stukje van 1,5m = 2,5 Ohm voor de bruine en blauwe adres. Geen wonder dat dit niet werkt!
Yagoda doet uiteraard moeilijk nu en zegt dat er destijds een waarschuwing bij de advertentie stond. Geloof ik niks van. Wie weet daar nog iets van?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Als je even zoekt op 'Yagoda' in dit topic kom je iemand anders tegen, ook uit november 2011. In die tijd stond er nog geen waarschuwing op. Succes!SvenHazejager schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:32:
In november 2011 heb ik bij Yagoda, zoals anderen in dit topic, 100m CAT 5E (24AWG) gekocht. En recentelijk ben ik erachter gekomen dat deze kabel de oorzaak van niet-werkende Gigabitsnelheden is. Vanaf 5 meter haal ik het al niet meer.
Weerstand gemeten op stukje van 1,5m = 2,5 Ohm voor de bruine en blauwe adres. Geen wonder dat dit niet werkt!
Yagoda doet uiteraard moeilijk nu en zegt dat er destijds een waarschuwing bij de advertentie stond. Geloof ik niks van. Wie weet daar nog iets van?
Inderdaad is dat na zo'n lange tijd verjaard, je had dat onderzoek gewoon eerder moeten doen, binnen een paar weken na aankoop. Ik las meer dan eens dat mensen dan met succes hadden gereclameerd.SvenHazejager schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:32:
In november 2011 heb ik bij Yagoda, zoals anderen in dit topic, 100m CAT 5E (24AWG) gekocht. En recentelijk ben ik erachter gekomen dat deze kabel de oorzaak van niet-werkende Gigabitsnelheden is. Vanaf 5 meter haal ik het al niet meer.
Wat je bevindingen betreft, AWG24 vermeldt 0.205 mm2 en 84.22 ohm/km. dat is 0,084 ohm per meter.
Deze kabel van jou meet je omgerekend 1,667 ohm per meter, dat is ongeveer 20 keer zoveel. Als het aluminium zou zijn met de zelfde aderdoorsnee kom je maar op een factor 1,6 en met staaldraad op een factor 8 tot 9. Conclusie is dan onvermijdelijk dat het behalve geen koper bovendien veel te dunne aders zijn van welk inferieur materiaal dan ook.
Jammer voor je, maar bewijs maar eens dat die waarschuwing niet in die advertentie stond. Zou dat het geval zijn, dan maakte je heel misschien nog een kans, maar dan moet je al heel sterk staan, b.v. echt met de papieren advertentie aan komen zetten. Kortom, neem je verlies en koop nooit meer iets bij Yagoda (nooit van gehoord).
Toch even hun website opgezocht: http://www.yagoda.nl/utp-...ter-rol-netwerkkabel.html
Nooit van gehoord dus, maar goed, een bos kabel van 305 meter CAT5e. Ik zie nergens een nadere specificatie over aderdikte en -materiaal en dat zal er neem ik aan toen ook niet bij hebben gestaan. En een dergelijke disclaimer zie ik nu ook niet staan. Zou eigenlijk ook niet nodig moeten zijn zo'n nadere specificatie, want van de vermelding CAT5e mag je die eigenschappen gewoon verwachten. Bij niet voldoen daaraan is het gewoon geen CAT5e.
Verwijderd
Moet toch niet boeien? Het is gewoon geen Cat 5e. Ze hadden het ook kunnen aanbieden als kattenvoer; slaat ook nergens op.SvenHazejager schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:32:
Speel ook Balls Connect en Repeat
De disclaimer die er vandaag staat is ook niet bepaald duidelijkTechneut schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:58:
[...]
Toch even hun website opgezocht: http://www.yagoda.nl/utp-...ter-rol-netwerkkabel.html
Nooit van gehoord dus, maar goed, een bos kabel van 305 meter CAT5e. Ik zie nergens een nadere specificatie over aderdikte en -materiaal en dat zal er neem ik aan toen ook niet bij hebben gestaan. En een dergelijke disclaimer zie ik nu ook niet staan. Zou eigenlijk ook niet nodig moeten zijn zo'n nadere specificatie, want van de vermelding CAT5e mag je die eigenschappen gewoon verwachten. Bij niet voldoen daaraan is het gewoon geen CAT5e.
(Let op: Gigabit wordt alleen ondersteund bij korte lengtes)
In werkelijkheid spreken we hier dan over korte lengtes in de orde grote van centimers, en zeker niet een paar tiental meters. Zoals Techneut aangeeft, dan adverteren dit beter niet met CAT5e want deze kabel voldoet gewoon niet aan die specificaties.
Ja, alleen dan anders.Onbekend schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:41:
Bestaat zo'n zelfde probleem ook bij coax-kabels?
Ik heb coax-kabels gezien die niet echt de naam "coax" zouden mogen hebben, wat zoveel wil zeggen als co-axiaal, oftewel waarbij beide aders dezelfde as hebben.
Bij coax-kabels heb je te maken met een al dan niet vaste kern en een gevlochten mantel eromheen.
Echter bij heel goedkoop spul is die mantel niet eromheen, maar gewoon parallel en als je mazzel hebt misschien nog wat folie eromheen.
Maar kwalitatief scheelt het dus wel degelijk welk materiaal gebruikt is als kern, in combinatie met de diameter.
En bij coax bepaalt de verhouding van binnen en buiten-diameter en het gebruikte materiaal tussen die 2 metalen de impedantie (ook uitgedrukt in Ohm, maar verder niet veel te maken met een weerstand die je kunt meten met een multimeter).
De impedantie is van belang voor de kwaliteit van het signaal wat eruit komt.
Vergelijk het met 2 buizen waar water doorheen stroomt. Als ze niet dezelfde diameter hebben (elektrisch vergelen met de impedantie), dan ontstaat er op die plek een werveling (ruis) die het signaal verstoort.
Ik durf alleen niet te zeggen of er voor coax ook standaarden zijn die je zou kunnen vergelijken met CAT-X die allerlei specifieke eisen vastleggen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
De kwaliteit van coax kent geen specificaties die te vergelijken is met utp kabel.
Bij utp kabel heb je een differentieel signaal, dat wil zeggen dat de ene (twisted) ader exact hetzelfde signaal als de andere heeft maar omgekeerd in polariteit.
Er wordt op die manier geen electromagnetisch veld opgewekt (elke draad waar een stroom doorgaat wekt een electromagnetisch veld op) en stoort dus het signaal op de andere aderparen niet.
Bij coax wordt hetzelfde bereik door de signaaldraad geheel te omwikkelen met de nul draad(de afscherming).
Coax kent iets wat ze noemen een karakteristiek impedantie, die geld voor ook voor alle aangesloten connectoren en apparatuur en moet in de hele keten gelijk zijn. Voor TV coax is dat 60 ohm.
Als je het over de kwaliteit van coax hebt dan gaat het meestal over demping, dus voor TV coax geld hoe dikker de kern hoe minder de demping.
Als je het echter over coax voor bijvoorbeeld sateliet tv hebt, dan is de dikte van de kern niet meer van belang, want zulke hoge frequenties gedragen zich anders en gebruiken alleen de buitenkant van de ader dus dikte heeft geen invloed.
Wel heb je een veel beter afscherming nodig en daarom wordt dat soort coax naast het normale scherm ook nog een extra voorzien van folie.
Het verhaal dat die dunne coax met folie slechte kwaliteit is, is dan ook niet waar. Het is coax voor een ander doel dan TV signaal.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dit een beetje een goeie kabel?: https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-756.html
Ik heb maar op 2 plekken waar de kabel echt naast een coax kabel ligt.
De rest zijn allemaal aparte buizen.
Ga je deze kabels afmonteren op utp in/opbouwdozen of ga je hier RJ-45 stekkers aan knijpen? Zie namelijk hier waarom wel de ene of de andere nemen. Als je dus alsnog het op LSA stroken gaat afmonteren moet je kabels nemen met een vaste koperen kern. Voor de rest is de kabel qua specs wel ok, want AWG 24 en volledig van koper.RobbertDs1 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 08:15:
Dit een beetje een goeie kabel?: https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-756.html
Langs de ene kant in een inbouwdoos, en langs de andere kant in een patch paneel.captain007 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:23:
[...]
Ga je deze kabels afmonteren op utp in/opbouwdozen of ga je hier RJ-45 stekkers aan knijpen? Zie namelijk hier waarom wel de ene of de andere nemen. Als je dus alsnog het op LSA stroken gaat afmonteren moet je kabels nemen met een vaste koperen kern. Voor de rest is de kabel qua specs wel ok, want AWG 24 en volledig van koper.
Maar aangezien er wel wat haakse bochten inzitten dacht ik dat een soepele kern iets beter was.
- CAT6 utp installatiekabel per meter 100% koper
- RJ45 CAT6 afgeschermde connector per 10 stuks voor stugge kabel
- Woonkamer: Gira 569703 - aansluit wcd cat 6a / sat-f bus zag
- Slaapkamer: Gira 569603 - aansluit wcd rj45 cat 6a lsa zwg
Voor de rest heb ik vrijwel geen gereedschap. Ik heb dus ook geen idee wat ik meer nodig heb ik de kabels juist aan de sluiten aan de RJ45 connectors. Kunnen jullie mij verder helpen? En klopt het wel dat ik de LSA punch tool nodig heb?
Ps. Ik ben geen klusser of elektriciën.
Voor het aansluiten van de dozen heb je de LSA tang nodig om de aders een voor een te punchen en af te knippen. Voor het knijpen van RJ45 stekkers heb je nog een krimptang nodig. Aangezien je een stugge kabel gebruikt is het aan te raden connectoren te gebruiken die geschikt zijn voor stugge kabels.NVD schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 22:26:
Voor de rest heb ik vrijwel geen gereedschap. Ik heb dus ook geen idee wat ik meer nodig heb ik de kabels juist aan de sluiten aan de RJ45 connectors. Kunnen jullie mij verder helpen? En klopt het wel dat ik de LSA punch tool nodig heb?
Verwijderd
Ik wil vanaf mijn router (Ziggo in de meterkast) een nieuwe kabel trekken naar de woonkamer. Hier staat ook mijn pc. Hiervandaan gaat de oude kabel naar slaapkamer van mijn zoon(ongeveer 10 mtr). Hij wil betere verbinding voor playstation.
Zat te denken aan een Cat6. Met aan uiteinde 2x een stekkerdoos.
Deze dubbel in buis 3/4 te trekken waar ook telefoon kabel in zit.
Past dit bij elkaar?
24 awg stp patch cord cmr ul c-ul cat5e
Thanks!captain007 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 08:53:
[...]
Voor het aansluiten van de dozen heb je de LSA tang nodig om de aders een voor een te punchen en af te knippen. Voor het knijpen van RJ45 stekkers heb je nog een krimptang nodig. Aangezien je een stugge kabel gebruikt is het aan te raden connectoren te gebruiken die geschikt zijn voor stugge kabels.
Ik ben uiteindelijk voor dit lijstje gegaan:

Goede tang inderdaad, maar verdomme.. heb daar in april €80 voor afgetikt
Omdat jij de eerst bent die deze oplossing oppert.hcQd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:06:
Waarom geen UTP-opbouwwcd in je meterkast een kant-en-klare patchkabels naar je router? Veel minder gedoe dan connectors knijpen.
Wat je zegt met een opbouwdoos, dan moet je toch 2 connectoren aan de kabel knijpen en werken met stugge kabel ipv soepel ivm de verwerking in de wandcontactdoos.
Verwijderd
Knipex 97 51 12? Ben wel eens benieuwd; zou er nou echt geen verschil tussen de originele van €80 zitten en die rip-off met oranje handvaten van ~€25?zzattack schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:13:
[...]
Goede tang inderdaad, maar verdomme.. heb daar in april €80 voor afgetikt
Een tijdje geleden heb ik in Duitsland een echte Knipex 97 51 10 gekocht. Ik moet zeggen dat ik nog nooit een Knipex tang heb gehad waar de handvaten zo goedkoop aanvoelen.

Ik zoek iets van 50-100m Cat6 om mijn huis te bekabelen
Ik heb met de Cat6 van König 100m overbrugd met gigabit snelheden. (campzone) Prima spul naar mijn ervaring. Redelijk goedkoop te krijgen bij bol en er zaten bij mij zelfs stekkers en een tang bij.De_Bastaard schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:25:
Weet iemand of König wel goede kabels verkoopt? Het merk is opzich wel bekend in de electronica wereld, maar op de datasheet van hun kabel (http://www.amazon.de/K%C3...sftp+konig#productDetails) staat niet wat de kabeldikte is en of het CCA is of niet.
Ik zoek iets van 50-100m Cat6 om mijn huis te bekabelen
Share and Enjoy!
[ Voor 93% gewijzigd door Koffie op 14-12-2015 09:24 ]
Ik heb eigenlijk nog geen problemen gehad met die konig kabel, vandaar mijn reacties op die review. Pas op voor de allergoedkoopste valueline patchkabels van konig (VLCP85000), daarvan geven ze wel aan dat het cca is: https://www.cdromland.nl/productpdf/00620315-specs.pdfDeadMetal schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:09:
@MNM-computers - ik wordt dan wel weer aan het twijfelen gebracht door deze review van een mede-tweaker over die kabel: productreview: König UTP CAT6 solid netwerkkabel op 100m rol review door Detlev
Ik heb dus ook nog geen slechte ervaringen met deze kabel.GreNade schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:28:
[...]
Ik heb met de Cat6 van König 100m overbrugd met gigabit snelheden. (campzone) Prima spul naar mijn ervaring. Redelijk goedkoop te krijgen bij bol en er zaten bij mij zelfs stekkers en een tang bij.

Een paar kleine opmerkingen voor je kan ik niet laten om te plaatsen. Feiten die verreweg de meesten hier overigens allang weten. CCA is niet een legering van koper en aluminium, volgens mij bestaat zo'n legering niet eens en laten ze zich ook niet legeren. Maar wat dit laatste betreft, ik ben geen expert in de metalurgie. En CCA geleidt aanmerkelijk minder dan koper, niet iets zoals jij zegt. Zoek de soortelijke weerstand van beide metalen maar eens op. CCA is een aluminium draad waar een heel dun laagje koper is opgedampt.HardwareWW schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:25:
Sorry voor het 'spammen' ik probeerde alleen te helpen. Zorg dat je kabel uitzoekt waar CU bij staat en geen CCA als je langere afstanden moet afleggen. CU staat voor Koper, CCA voor Koper/Aluminium legering en geleid iets minder. Zorg dus als je langere afstanden moet overbruggen dat je gewoon net even iets meer uitgeeft en een CU kabel koopt, dan zit je gewoon goed. Heb je gewoon wat patchwerk binnenshuis van een paar meter, dan zijn de CCA kabels echt niet slecht.
Zuiver technisch gezien als het alleen maar de overdracht betreft heb je wel gelijk dat het bij heel korte verbindingen met aangegoten stekkertjes niet altijd tot slechte resultaten hoeft te leiden als je het laat zitten zoals het zit. Met andere woorden als het aan weinig beweging onderhevig is. Maar waarom zou je die rommel kopen voor die paar dubbeltjes dat het goedkoper is? Goedkoper is niet hetzelfde als goed koper. De andere nadelen zijn hier al uitvoerig besproken en ik heb daarom geen zin om het liedje nog eens te herhalen. Bovendien kun je dat zelf ook lezen, mocht je dat niet allang hebben gedaan.
Aluminium is uitstekend geschikt voor energiekabels en wordt daar al heel veel jaren in plaats van koper gebruikt. Maar voor signaalkabel had het nooit ontwikkeld moeten worden. Om nog maar te zwijgen over het nog veel erger inferieure product CCS (copper clad steel).

bron: http://www.dealdumpert.nl...s-kabeltester-tools2.htmlWe hebben nu twee soorten kabelrol waar je uit kunt kiezen. Beiden op rol van 100 meter.
1. Flexibele Copper Clad Aluminium (CCA) kabel: Prijstechnisch de beste keuze. Dit is ethernetkabel die deels koper en deels aluminium is. Je zou een iets lagere datasnelheid kunnen hebben als je echt hele lange stukken kabel maakt.
2. Stugge Full Copper kabel: Wil je maximale kwaliteit, maximale snelheden over een maximale lengte, of ben je een Tweakert, dan kan je kiezen voor full copper ethernetkabel. Deze kabel is stug, dus vooral geschikt voor permanente bekabeling van punt a naar punt b.
From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
Verwijderd
Dat is dus "factor 10"...Je zou een iets lagere datasnelheid kunnen hebben als je echt hele lange stukken kabel maakt.
Bij de eerdere aanbiedingen heb ik aan de hand van een hele slechte foto een nummer kunnen googelen waaruit bleek dat het CCA kabel was.
Na mijn mailtje toen, hebben ze dat trouwens dezelfde avond nog aangepast en dus ook koper kabels in het assortiment. Daarna nog een hele mailwisseling geweest, dus ze waren wel oprecht geïnteresseerd in hoe het nu wel zit.
Maar goed, de Dealdumpert aanbiedingen moet je altijd heel goed bekijken. Soms is het gewoon iets wat je bij de Chinese webwinkel, 1 tabje verder, goedkoper kun krijgen en voor de rest gelijk. Zo is dat met al die "voordeelsites".
De
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
ff discussie wakker schudden,Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 01:50:
Meer weerstand = minder duidelijk signaal.
Ik geloof eigenlijk niet dat die 5 ohm extra zoveel uit maakt, aangezien het probleem ook optreed bij kabels korter dan 50 meter. Waar ik meer in geloof is dat de snelheid van de elekronen verschilt tussen koper en aluminium. (de reden dat antennes in langte afwijken van de golflengte)
De snelheid van elektricitet in koper is ongeveer 200.000.000m/s als je dan op 250Mhz werkt op je kabel is de golflengte ongeveer 250/200=1,25 meter. Ik kan me heel voorstellen dat de singalen uit fase gaan lopen als de snelheid iets afwijkt
Mijn probleem ik kan nergens de snelheid in aluminum vinden ... google fu op ?
En dit is dan bovenop het (minime) fase verschil wat ontstaat door het onderlinge verschil in spoed tussen de aderparen
[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 15-12-2015 21:21 ]
Verwijderd
je weet donders goed wat ik bedoel.Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:32:
De snelheid waarmee de golf zich voortbeweegt is sowieso anders dan de snelheid waarmee de elektronen zich bewegen.
ik heb het niet over de individuele elektronen of eigenlijk de gaten in het rooster, maar de snelheid van "de stroom", hence de golf
Dus even het knikker in een buis idee overslaan graag.
Hier is een adresvincedd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:54:
heeft iemand een adres waar ik goedkoop koperen cat. 6 patchkabels van 1 meter kan kopen?
Waar koop je dat - Deel 2
[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 15-12-2015 21:37 ]
Verwijderd
En die 5 Ohm extra kan wel degelijk wat uitmaken. Er is al verschillende keren gesproken over 9.38 Ohm per 100m. Ook zijn er verschillende metingen gepost, met waardes van het tienvoudige...
Da's HK, daar kan niet iedereen in.Hier is een adres
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2015 21:55 ]
Hoeveel?vincedd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:54:
heeft iemand een adres waar ik goedkoop koperen cat. 6 patchkabels van 1 meter kan kopen?
From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
Dus ze stellen voor dat je connectortjes gaat vastzetten aan een stugge CU kabel? (want er worden er 100 meegeleverd)Nobby schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:36:
@ dealdumpert.nl
[...]
Bron: http://www.dealdumpert.nl...s-kabeltester-tools2.html

[ Voor 6% gewijzigd door DeadMetal op 16-12-2015 09:11 ]
Dat kan primaDeadMetal schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:09:
[...]
Dus ze stellen voor dat je connectortjes gaat vastzetten aan een stugge CU kabel? (want er worden er 100 meegeleverd)
Share and Enjoy!
Bronnen bijv.
https://netwerkproducten....kern-en-soepele-kern.html
http://computertotaal.nl/...rk-deel-1-aanleggen-63455
Share and Enjoy!
Ja, maar dat zijn connectors speciaal voor stugge kabels. Ik refereerde aan de dealdumpert aanbieding waarbij stugge kabel verkocht wordt in een bundel met 100 normale connectoren. Overigens meldt men bij die aanbieding ook niet of het Cat6 is en wat de dikte van de kabel is. Enkel 'maximale kwaliteit', tja...Fladder80 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:23:
Andere bron dat het wel kan: https://netwerkproducten....-stugge-kabel-p-2893.html
/edit: ah inderdaad, in de dropdown om je keuze te maken staat CAT5e. Dikte wordt niet genoemd.
[ Voor 7% gewijzigd door DeadMetal op 16-12-2015 09:32 ]
Ik gebruik de goedkoopste stekkertjes (6 dollar voor 100 stuks) die ik kon vinden, direct uit china. Het is niet optimaal maar het kan primaDeadMetal schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:28:
[...]
Ja, maar dat zijn connectors speciaal voor stugge kabels. Ik refereerde aan de dealdumpert aanbieding waarbij stugge kabel verkocht wordt in een bundel met 100 normale connectoren. Overigens meldt men bij die aanbieding ook niet of het Cat6 is en wat de dikte van de kabel is. Enkel 'maximale kwaliteit', tja...
Share and Enjoy!
Het staat er wel in: cat5e en je kunt kiezen voor volledige koperkabel voor €50 extra.DeadMetal schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:28:
[...]
Ja, maar dat zijn connectors speciaal voor stugge kabels. Ik refereerde aan de dealdumpert aanbieding waarbij stugge kabel verkocht wordt in een bundel met 100 normale connectoren. Overigens meldt men bij die aanbieding ook niet of het Cat6 is en wat de dikte van de kabel is. Enkel 'maximale kwaliteit', tja...
Goed punt.DeadMetal schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:28:
[...]
Nou ben ik zelf eigenlijk van mening dat als je serieus een netwerk thuis wilt gaan aanleggen je beter niet van dit soort dealsites gebruik maakt maar gewoon bij de vakman/webshop gaat inslaan.
En bewust goedkoop chinees spul inkopen prefeer ik boven het eigenlijk niet weten wat je inkoopt. Maar ieder zijn ding.
Hierin ben ik het helemaal met je eens! Maar... er zijn blijkbaar nog steeds genoeg consumenten die liever die paar dubbeltjes minder uitgeven. Ik snap je helemaal, ik leg zelf ook alleen CU kabels ipv CCA.Techneut schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:48:
Maar waarom zou je die rommel kopen voor die paar dubbeltjes dat het goedkoper is? Goedkoper is niet hetzelfde als goed koper. De andere nadelen zijn hier al uitvoerig besproken en ik heb daarom geen zin om het liedje nog eens te herhalen. Bovendien kun je dat zelf ook lezen, mocht je dat niet allang hebben gedaan.
Maar er zijn genoeg huishoudens waarbij de mensen niets geven om de verminderde doorvoersneldheid als ze hun website maar een keer in beeld krijgen. En voor deze mensen hebben ze denk ik CCA kabel ontwikkeld. Ik adviseer dus, koop naar je eigen portemonee en als je daar niet naar hoeft te kijken, koop dan een koperen (CU) kabel, dan zit je goed.
Het probleem is dat diezelfde consumenten ons tweakers gaan lastigvallen als ze vervolgens netwerkproblemen krijgen dankzij die kabelHardwareWW schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:02:
[...]
Maar er zijn genoeg huishoudens waarbij de mensen niets geven om de verminderde doorvoersneldheid als ze hun website maar een keer in beeld krijgen. En voor deze mensen hebben ze denk ik CCA kabel ontwikkeld. Ik adviseer dus, koop naar je eigen portemonee en als je daar niet naar hoeft te kijken, koop dan een koperen (CU) kabel, dan zit je goed.

Zowiezo hoort deze CCA kabel expliciet als ongeschikt voor gigabit verkocht te worden aangezien deze niet aan de standaarden hiervoor voldoet.
Een vervelende eigenschap is echter dat door slechtere kabels de marges van het signaal kleiner worden: hierdoor lijkt e.e.a. meestal prima te werken maar kan het op sommige momenten niet goed werken, dit is in de praktijk zeer lastig te bepalen, bovendien is het foutzoeken en opnieuw aanleggen van kabel veel duurder als echte CU kabel kopen i.p.v. CCA (als je de tweaker tenminste vergoed voor zijn inspanningen
Ik denk dat we dan veel dieper in de materie moeten duiken als "ik geloof", weerstand valt al buiten de specificatie en 100 meter gigabit ga je zeker niet halen geloof ik dan weerff discussie wakker schudden,
Ik geloof eigenlijk niet dat die 5 ohm extra zoveel uit maakt, aangezien het probleem ook optreed bij kabels korter dan 50 meter.
Fish schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:36:
[...]
je weet donders goed wat ik bedoel.
ik heb het niet over de individuele elektronen of eigenlijk de gaten in het rooster, maar de snelheid van "de stroom", hence de golf
Dus even het knikker in een buis idee overslaan graag.
[...]
Hier is een adres
Ik heb het niet over de cladding, maar over het echte koperen paar wat er naast ligt. dus dat het singaal op paar 1 eerder binnenkomt dan het singaal op paar 2.Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:54:
Dan nog betwijfel ik of dat veel effect heeft op de signaalkwaliteit; de dwarsdoorsnede van de koperlaag is verwaarloosbaar klein
En die 5 Ohm extra kan wel degelijk wat uitmaken. Er is al verschillende keren gesproken over 9.38 Ohm per 100m. Ook zijn er verschillende metingen gepost, met waardes van het tienvoudige...
[...]
Da's HK, daar kan niet iedereen in.
Natuurlijk is er een grens aan de ohmse weerstand.
En Hk kun je aanvragen toch? 741 berichten was genoeg toch?
Die mensen moeten al in 1e instantie bij jou komen voor advies wat ze aan moeten schaffen toch?base_ schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:21:
Het probleem is dat diezelfde consumenten ons tweakers gaan lastigvallen als ze vervolgens netwerkproblemen krijgen dankzij die kabel
Destijds voordat er de hoge snelheden van tegenwoordig mogelijk waren had je aan 4 aders in de utp-kabel genoeg. Bepaalde kabelfabrikanten bedachten toen dat de overige 4 aders omdat ze toch maar nutteloos waren best van wat minder materiaal konden worden gemaakt, niemand die het zou merken. Even afgezien van een eventueel andere functie voor die draden.HardwareWW schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:02:
[...]
Hierin ben ik het helemaal met je eens! Maar... er zijn blijkbaar nog steeds genoeg consumenten die liever die paar dubbeltjes minder uitgeven. Ik snap je helemaal, ik leg zelf ook alleen CU kabels ipv CCA.
Maar er zijn genoeg huishoudens waarbij de mensen niets geven om de verminderde doorvoersneldheid als ze hun website maar een keer in beeld krijgen. En voor deze mensen hebben ze denk ik CCA kabel ontwikkeld. ....
Dit ging jarenlang probleemloos. Maar het verleidde andere minder serieuze lieden er toe om dan maar de hele kabel, dus alle aders maar zo uit te voeren. Ik ben me ervan bewust dat het een heel zwaar woord hiervoor is, maar ik vind het eigenlijk bedrog als ze dit niet eerlijk vermelden. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het er tegenwoordig meestal wel eerlijk erbij staat.
Dan nog even dit:
Nee, het materiaal, althans het metaal, maakt niets uit. Maar over die voortplantingssnelheid bestaan er nogal wat misverstanden. Antennes variëren in lengte inderdaad met de golflengte, om overdreven precies te zijn voor elke golflengte een aparte antenne, maar dat heeft niets met het materiaal te maken waarvan ze zijn gemaakt.Fish schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:11:
[...]
Ik geloof eigenlijk niet dat die 5 ohm extra zoveel uit maakt, aangezien het probleem ook optreed bij kabels korter dan 50 meter. Waar ik meer in geloof is dat de snelheid van de elekronen verschilt tussen koper en aluminium. (de reden dat antennes in lengte afwijken van de golflengte)
<knip>
Allereerst heerst er bij sommigen de gedachte dat deze gelijk zou zijn aan de lichtsnelheid. Overigens niet beseffend dat de maximale snelheid daarvan alleen geldt voor het vacuum. Zou dat niet zo zijn, dan zouden we nooit een regenboog zien en zouden er ook geen lenzen met alle toepassingen ervan bestaan, verrekijkers, telescopen, microscopen etc. Maar dat even terzijde.
Ik heb voor signaalkabels ooit de juiste formule bij de hand gehad, het is een beetje complexe formule, ik kan hem echter zo gauw niet vinden. Maar de soortelijke weerstand van het metaal of andere eigenschappen ervan komen er niet in voor. Wel de eigenschappen wat betreft L en C. Dus aderafstand, eigenschappen van het isolatiemateriaal etc.
Edit:
Ondanks dat die overdrachtssnelheid niet overeenkomt met de lichtsnelheid, gemiddeld zo'n 2/3 ervan en er verschillen zijn, is deze in de verste verte niet te vergelijken met de snelheden van de overdacht van het signaal, ook al is dat zelf meerdere gigabits per seconde. M.a.w., de verschillen zijn zo uiterst gering, dat ze totaal niet relevant zijn.
Inderdaad, want dan is het gewoon geen cat5e of cat6. Als er met doorsnede en/of aluminium i.p.v. met de pet naar gegooid wordt, waar halen ze dan de euvele moed vandaan om er die categorieaanduiding op te zetten? De rest van de eigenschappen waarin cat5e en cat6 zich onderscheiden heb ik dan ook weinig vertrouwen in.Fish schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:15:
Gewoon geen cat5 6 verkopen die niet aan de specs voldoet
[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 16-12-2015 14:39 ]
Klopt dat wel?, volgens mij is de impedantie van tv coax 75 Ohm, en de impedantie die b.v. bij Wi-Fi toepassingen gehanteerd wordt 50Ohm.
voor 100 meter kabel is het "snelheidsverschil" tussen luchtledig en een cat5 kabel ca 166 nano seconden. lekker belangrijk!
waar je wel rekening mee moet houden is het skin-effect. bij hoge frekwenties loopt de stroom niet meer door de kern, maar hoofdzakelijk door het oppervlakte van de kabel. je zou dus zeggen dat het dan niet uitmaakt dat de kern van aluminium is, er loopt toch geen stroom ( PoE uitgezonderd natuurlijk ).
probleem met die cca kabels is dat ze dan het laagje maar zo dun mogelijk maken, en daardoor barst het ook sneller bij het buigen en aansluiten van stekkers en jacks, waardoor de hoogfrekwente stroom alsnog door het aluminium moet.
loop met een grote boog om cca kabels heen. ze zijn onbetrouwbaar - een micro breukje is zo veroorzaakt, zeker bij een patchkabel - , en qua kosten is het leggen van een vaste kabel aan werk en hulpmaterialen gauw duurder dan de kabel zelf. en zeker in een bundel kabels vindt je de fout bijna nooit, behalve met een héél goede analyzer .... niet doen. afblijven.
Je hebt gelijk moet 75 ohm zijn voor TV coaxdavidoffm schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:13:
[...]
Klopt dat wel?, volgens mij is de impedantie van tv coax 75 Ohm, en de impedantie die b.v. bij Wi-Fi toepassingen gehanteerd wordt 50Ohm.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dat is een kwalijke mentaliteit zowel van bedrijven die het produceren en mensen als jij. Het breekt een standaard en de daarmee samenhangende betrouwbaarheid. Alweer een voorbeeld wat ik wel eens aanduid als Zeeuws Meisje management: "Geen cent teveel hoor..."HardwareWW schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:02:
[...]
Hierin ben ik het helemaal met je eens! Maar... er zijn blijkbaar nog steeds genoeg consumenten die liever die paar dubbeltjes minder uitgeven. Ik snap je helemaal, ik leg zelf ook alleen CU kabels ipv CCA.
Sorry hoor, ik begrijp even niet wat ik hier nu fout doe. Ik laat de keuze vrij aan eenieder. Dat hier tweakers zitten die het beste willen, dat begrijp ik ook. Het is dus ieder zijn vrije keus. En je wil niet weten hoe vaak ik die discussie al heb gehad maar dat de mensen toch persé CCA willen hebben. Moet ik dan voor politie spelen en vertellen dat het niet mag omdat jij het niet goed genoeg vind?EricJH schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:28:
[...]
Dat is een kwalijke mentaliteit zowel van bedrijven die het produceren en mensen als jij. Het breekt een standaard en de daarmee samenhangende betrouwbaarheid. Alweer een voorbeeld wat ik wel eens aanduid als Zeeuws Meisje management: "Geen cent teveel hoor..."
De connectoren voor stugge kabel hebben 3 tanden die links rechts links van de kern van de ader gaan waardoor een goed contact wordt gemaakt. Bij soepele kabel zitten maar 2 tanden die dwars tussen de adertjes van de kern geperst wordt. Het kan dus prima, stugge kabel voorzien van een connector.DeadMetal schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:28:
[...]
/edit: ah inderdaad, in de dropdown om je keuze te maken staat CAT5e. Dikte wordt niet genoemd.
Daarentegen is het lastiger om soepele kabel in een wandcontactdoos te verwerken ;-)
Je slaat hier de spijker op zijn kop. Wanneer voortplantingssnelheid een probleem zou zijn dan zou het simpelweg verlengen van een kopere kabel ook een probleem vormen! Uiteraard kun je de kabels niet te lang maken, maar een ruime 100 meter is geen enkel problem. Voortplantingssnelheid van koper en aluminium kabel is min of meer gelijk: meer dan 5% scheelt het sowieso niet. Ik bouw wel eens zelf antennes en dan maakt het niet zoveel uit van welk materiaal ze maakt (staal / koper / aluminium).PetervdM schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:52:
de voortplantingssnelheid in een kabel is lager dan de lichtsnelheid. en dat is ook helemaal geen probleem. voor cat5 is die NVP 0.64c. deze waarde wordt door een goede fabrikant vermeld in de specs en heb je bv nodig om kabellengte te kunnen meten met een tdr analyser.
voor 100 meter kabel is het "snelheidsverschil" tussen luchtledig en een cat5 kabel ca 166 nano seconden. lekker belangrijk!
waar je wel rekening mee moet houden is het skin-effect. bij hoge frekwenties loopt de stroom niet meer door de kern, maar hoofdzakelijk door het oppervlakte van de kabel. je zou dus zeggen dat het dan niet uitmaakt dat de kern van aluminium is, er loopt toch geen stroom ( PoE uitgezonderd natuurlijk ).
probleem met die cca kabels is dat ze dan het laagje maar zo dun mogelijk maken, en daardoor barst het ook sneller bij het buigen en aansluiten van stekkers en jacks, waardoor de hoogfrekwente stroom alsnog door het aluminium moet.
Grote probleem bij CCA kabels is denk ik simpelweg de demping: door de hoge weerstand wordt het signaal harder gedempt. Bandbreedte die je nodig hebt voor gigabit ethernet zal wel hoger liggen dan 100mBit/s ethernet en aangezien de demping toeneemt met de frequentie zal 100mBit/s wel werken.
Mochten mensen hier daadwerkelijk geinteresseerd zijn in de PHY laag dan zal ik mij er eens in verdiepen. Ik heb tot nu toe alleen maar met 10MBit/s en 100MBit/s systemen gewerkt (ik heb ooit wel eens zelf een netwerkkaart met eigen PHY driver gemaakt met een FPGA
Binnenkort ga ik ook kabels trekken door mijn nieuwe huis en dan betaal ik graag die 20 euro meer voor een rol 100m koperen kabel i.p.v. CCA kabel.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Als er echt 5 procent verschil in de voortplantings snelheid zit dan zal dat dat wel degelijk uitmaken. Omdat de bits over het koperen paar dan op een ander tijdstip binnenkomen als op het aluminum paar. Maw de bytes gaan dan in elkaar overlopen aan het recieving end.DaWaN schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:52:
[...]
Je slaat hier de spijker op zijn kop. Wanneer voortplantingssnelheid een probleem zou zijn dan zou het simpelweg verlengen van een kopere kabel ook een probleem vormen! Uiteraard kun je de kabels niet te lang maken, maar een ruime 100 meter is geen enkel problem. Voortplantingssnelheid van koper en aluminium kabel is min of meer gelijk: meer dan 5% scheelt het sowieso niet. Ik bouw wel eens zelf antennes en dan maakt het niet zoveel uit van welk materiaal ze maakt (staal / koper / aluminium).
Grote probleem bij CCA kabels is denk ik simpelweg de demping: door de hoge weerstand wordt het signaal harder gedempt. Bandbreedte die je nodig hebt voor gigabit ethernet zal wel hoger liggen dan 100mBit/s ethernet en aangezien de demping toeneemt met de frequentie zal 100mBit/s wel werken.
Mochten mensen hier daadwerkelijk geinteresseerd zijn in de PHY laag dan zal ik mij er eens in verdiepen. Ik heb tot nu toe alleen maar met 10MBit/s en 100MBit/s systemen gewerkt (ik heb ooit wel eens zelf een netwerkkaart met eigen PHY driver gemaakt met een FPGA)
Binnenkort ga ik ook kabels trekken door mijn nieuwe huis en dan betaal ik graag die 20 euro meer voor een rol 100m koperen kabel i.p.v. CCA kabel.
Inderdaad, en als er nou eens meer mensen zo dachten, dan heb je kans dat CCA nog eens ooit van de markt verdwijnt. (behalve dan die voorraden die voor een prikkie verkocht gaan worden om eraf te zijn, dat levert dan weer een hoop ellende op)DaWaN schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:52:
[...]

Een standaard en haar betrouwbaarheid en consumentenvertrouwen ondermijnen wellicht?HardwareWW schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:33:
[...]
Sorry hoor, ik begrijp even niet wat ik hier nu fout doe.
Heeft niks met Tweaker zijn te maken. Het zou je sieren als je mensen zou adviseren spullen te kopen die betrouwbaar zijn en dus de standaard respecteren. Je levert mensen een slechte service want niets is frustrerender om later dingen recht te moeten zetten die in eerste aanleg niet goed zijn gedaan.Ik laat de keuze vrij aan eenieder. Dat hier tweakers zitten die het beste willen, dat begrijp ik ook. Het is dus ieder zijn vrije keus. En je wil niet weten hoe vaak ik die discussie al heb gehad maar dat de mensen toch persé CCA willen hebben. Moet ik dan voor politie spelen en vertellen dat het niet mag omdat jij het niet goed genoeg vind?
Volgens mij schreef ik dat hier ook Eric, wellicht nog een keer lezen want je bent wel erg kort door de bocht nu:EricJH schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:36:
Het zou je sieren als je mensen zou adviseren spullen te kopen die betrouwbaar zijn en dus de standaard respecteren.
En je wil niet weten hoe vaak ik die discussie al heb gehad maar dat de mensen toch persé CCA willen hebben.
Zoek er 25 van 1 dezelfde kleur en 5 van een andere kleur.Moet wel koper zijn.en niet duurder dan 1,50 stuk max.
Ik geloof wel dat in zijn (web)winkel goed advies wil geven. De markt heeft het helaas verpest. "maar het is bij bedrijf x goedkoper" ja dan moet je elke keer weer lullen als brugmanEricJH schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:36:
[...]
Een standaard en haar betrouwbaarheid en consumentenvertrouwen ondermijnen wellicht?
[...]
Heeft niks met Tweaker zijn te maken. Het zou je sieren als je mensen zou adviseren spullen te kopen die betrouwbaar zijn en dus de standaard respecteren. Je levert mensen een slechte service want niets is frustrerender om later dingen recht te moeten zetten die in eerste aanleg niet goed zijn gedaan.
Het wordt ook wel vermeld op de homepage->kabels van mnm
Maar ja mijn definitie van langere is langer dan normaal (100 meter dus) dus het is nogal commercieel gebracht. maar niet onwaar. (hij brengt het alleen een beetje omgekeerd dus)Voor langere kabels adviseren wij u om een Koper (CU) kabel te nemen waarbij de geleiding beter is t.o.v. Aluminium/Koper (CCA) waardoor de Gigabit netwerksnelheid op langere afstanden ook nog gegarandeerd kan worden.
Buiten dat het inderdaad foutief benoemd was, heeft het begrip "impedantie" erg weinig te maken met de weerstand die hier genoemd wordt.davidoffm schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:13:
[...]
Impedantie van een kabel heeft te maken met hoe de spanning en stroom tot elkaar verhouden bij wisselspanning, terwijl weerstand wat zegt over de verhouding tussen spanning en stroom bij gelijkspanning.
Impedantie is een constante waarde voor een (meer-polige) kabel, ongeacht de lengte. (heeft vooral te maken met diameter, afstand tot andere ader en materiaal ertussen)
De weerstand is afhankelijk van lengte en diameter en materiaal van 1 ader.
Frequentie is gewoon een factor voor de impedantie. als je een coax kabel buiten het frequentiegebied gaat gebruiken waarvoor hij is gemaakt aangeschaft zal die er anders uitzien.TD-er schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:46:
[...]
Buiten dat het inderdaad foutief benoemd was, heeft het begrip "impedantie" erg weinig te maken met de weerstand die hier genoemd wordt.
Impedantie van een kabel heeft te maken met hoe de spanning en stroom tot elkaar verhouden bij wisselspanning, terwijl weerstand wat zegt over de verhouding tussen spanning en stroom bij gelijkspanning.
Nee juist als die oneindig zou zijn. daarom is een correcte afsluiting zo belangrijk. de correcte afsluiting voorkomt ook reflecties van je singaal.Impedantie is een constante waarde voor een (meer-polige) kabel, ongeacht de lengte.
Klopt, twee definities dus van het begrip impedantie, de ene de eigenlijke wisselstroomweerstand (enkel het woord weerstand kan verward worden met de gelijkstroomweerstand), de andere de karakteristieke impedantie die inderdaad weinig met de wisselstroomweerstand heeft te maken. Vandaar dat algemeen de geaccentueerde benaming ervan wordt gebruikt, ter onderscheiding van de andere definitie.TD-er schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:46:
[...]
Buiten dat het inderdaad foutief benoemd was, heeft het begrip "impedantie" erg weinig te maken met de weerstand die hier genoemd wordt.
Impedantie is een constante waarde voor een (meer-polige) kabel, ongeacht de lengte. (heeft vooral te maken met diameter, afstand tot andere ader en materiaal ertussen)
De weerstand is afhankelijk van lengte en diameter en materiaal van 1 ader.
PS:
De karakteristieke impedantie geldt dus voor het type kabel, onafhankelijk van de lengte. Alleen daarom al dient het niet verward te worden met de gewone impedantie.
[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 17-12-2015 18:31 ]
Bij coax kabel spreken we van zo'n karaketeristiek impedantie, maar bij utp kabel niet.
Utp is zoals het de verkorting al aangeeft een twisted pair systeem, waarbij het een geballanceerd signaal is over de twee aders en dus capaciteits factor uitgeschakelt wordt, terwijl een coax kabel een asymmetrisch signaal voert en dus last heeft van capaciteit in de kabel.
De invloed daarvan neemt toe met de frequetie van het signaal een aangezien coax kabel voor tv gebruikt wordt (tot meer dan 800mHz) is die invloed daar van veel belang. Als je coax voor sateliet TV gebruikt loopt dat op tot in de Ghz-en.
Utp kabel blijft beperkt tot maximaal zo'n 250 Mhz voor CAT 6 kabel.
Wat CCA kabel betreft zijn maar twee dingen van belang.
1. De gelijkstroom weerstand is groter, dus signaal verlies wat resulteerd in een veel kortere maximale lengte die de kabel mag hebben.
2. Door het toenemen van die gelijkstroom weerstand krijg je verliezen als je PoE gebruikt
3. CCA kan veel slechter tegen buigen en zal dus eerder fysiek defect gaan, het aansluiten op de LSA stroken zal ook minder goed gaan daardoor dus de kans op een slechte verbinding is veel groter dan met koper kabel
Bitjes die later aankomen hebben er niets mee te maken, dat zou zich vertalen in een hogere latency, maar de latency van van een UTP kabel is in het geheel absoluut te verwaarlozen.
Weerstand 10 Ohm volgens multimeter op de volle rol (100m) en ook stabiele gigabit snelheden op de hele rol. 32 euro voor de rol is een prima prijs lijkt me. Doe er je voordeel mee