Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 18 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:56:
Voor zover ik weet kan Cat6 ook 10 Gbit, maar dan gelimiteerd tot 55 meter. Geen idee wat voor villa je moet hebben om daar niet genoeg aan te hebben :p
Als je dingen netjes wegwerkt, kan het hard gaan.
Ik heb de telefoon-lijn met fatsoenlijke UTP-kabel door het huis van mijn ouders verlengd en dat was een complete rol van 50m en dan nog moest het modem op de minder ideale plek komen.
Dus het is zeker wel mogelijk en zij wonen niet eens zo heel ruim.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n rondje langs alle telefoons? Netwerk kun je natuurlijk (telefoon ook natuurlijk) vanaf een centrale plek doen.

55 meter; dat is een lusje om een jaren '30 huis heen, aan de buitenkant.

Per stopcontact naar de centrale switch; dat mag dan 55 meter zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:26:
Zo'n rondje langs alle telefoons? Netwerk kun je natuurlijk (telefoon ook natuurlijk) vanaf een centrale plek doen.

55 meter; dat is een lusje om een jaren '30 huis heen, aan de buitenkant.

Per stopcontact naar de centrale switch; dat mag dan 55 meter zijn.
Nee, van ISRA-punt naar een zinnige plek voor de router van de KPN.
Dus ging om VDSL-signaal en dat wil je niet via een gewoon telefoonsnoertje doen.
Maar goed, huis van m'n ouders is zo'n 25x15 meter en het moest via de nok om niet teveel te hoeven boren. Het is trouwens een jaren '90 boerderijtje
spoiler:
(1890 ;) )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
Ik heb uiteindelijk wel gbit werkend gekregen op de bewuste kabel, nieuw stekkertje geknepen en haal nu de volle snelheid. Ik heb kabels van ongeveer 6-7 meter tot aan 15-20 meter in mijn huis liggen. De langste kabels gaan via de kruipruimte door een buis naar zolder en zakken dan vervolgens naar beneden langs de verwarmingsbuizen. Naar de master bedroom loopt een buis door de muur met coax en utp. De utp komt daar door de begane grond vloer vanuit de kruipruimte. De andere 2 slaapkamers gaan dus via zolder. Verder heb ik een kabel van modem (voorkant woonkamer) naar router (meterkast) en nog 2 kabels voor achter de TV. Die lopen netjes achter het plint langs vanuit de meterkast. Het is nog niet geheel aangesloten, kabels van zolder moeten nog naar beneden :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:21

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:56:
Voor zover ik weet kan Cat6 ook 10 Gbit, maar dan gelimiteerd tot 55 meter. Geen idee wat voor villa je moet hebben om daar niet genoeg aan te hebben :p
Bij mijn weten is dit eerder een meter of 10, voor die paar euro die het extra kost kies ik iig de veilige optie...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
Volgens de standaarden is het 55 meter. Overigens tikt het voor een heel huis nog aardig aan, het is niet enkel de kabel die duurder is. Afhankelijk van je situatie kan je ook tegen het probleem aanlopen dat je minder kabels door een buis kan krijgen, dit speelt vooral bij bestaande huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-08 21:16
LightStar schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:55:
[...]

Oke goed te doen dus, sowieso is bij het trekken van kabels 2 personen wel makkelijk.
Door welke loze buis heb je deze getrokken, 16mm of 20mm?

Zou deze week ook dringend een rol cat6 moeten bestellen, samen met sat-kabel en luidspreker kabel. Welke online shop kan ik best gaan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 16:36
Timmy269 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:47:
[...]

Door welke loze buis heb je deze getrokken, 16mm of 20mm?

Zou deze week ook dringend een rol cat6 moeten bestellen, samen met sat-kabel en luidspreker kabel. Welke online shop kan ik best gaan bestellen?
Ik moet dat nog gaan doen, ik ben momenteel alles aan het bestellen zodat ik alles heb als we de sleutel krijgen van onze nieuwbouw-woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
LightStar schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:56:
[...]

Ik moet dat nog gaan doen, ik ben momenteel alles aan het bestellen zodat ik alles heb als we de sleutel krijgen van onze nieuwbouw-woning.
Waar bestel jij alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Mijn busch-jaeger spullen komen bij Omnia-online weg (houder kleur rood type 1812)

De keystones komen uit duitsland bij Kabelmeister http://www.kabelmeister.d...cts_id=237214&refID=57413

De cat6 komt bij UTP-kabel weg http://www.utp-kabel.nl/c...-stug-305m-100-koper.html

[ Voor 32% gewijzigd door LightStar op 23-08-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Passen die keystones ook in Niko afdekplaatjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Timmy269 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:37:
Passen die keystones ook in Niko afdekplaatjes
Hangt van de gat grote af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Ik had altijd al 1x CAT5 kabel in gebruik, nu heb ik door dezelfde buis een CAT6 kabel erbij getrokken.

Nu ben ik opzoek naar een afwerkplaatje, maar kan je hiervoor dan een CAT6 variant gebruiken of ook een CAT5? Of maakt het eigenlijk helemaal niks uit?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Is dit een goede kabel voor mijn thuisnetwerk het is om door loze leidingen te trekken en dan zijn de stugge misschuen niet zo goed maar deze wel
http://www.patchkast.com/...oepel-100-meter-1580.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
Timmy269 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 08:30:
Is dit een goede kabel voor mijn thuisnetwerk het is om door loze leidingen te trekken en dan zijn de stugge misschuen niet zo goed maar deze wel
http://www.patchkast.com/...oepel-100-meter-1580.html
Daar valt niets zinnigs over te zeggen als je geen informatie geeft omtrent jouw toepassingen.

Heb je ook in de artikel omschrijving gelezen voor welke toepassing kabel met soepele kern geschikt is? (alleen om stekkertjes aan te knijpen, dus niet om af te werken in een contactdoos of patch panel).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Ik heb het nodig om mijn Pc, QNap servertje, sattelietontvangers, en andere met elkaar te verbinden door een switch. Ik heb geen patchpanel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
En wat staat er expliciet bij? "Vanwege de flexibele aders, alleen gebruiken voor patchkabel toepassingen" Door een loze leiding trek je gewoon een 'solid' kabel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Oeps, deze moet ik dus hebben denk ik?
http://www.utp-kabel.nl/c...-stug-100m-100-koper.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik wil voor mijn huis uit 1974 graag op elke verdieping een ethernetverbinding hebben. Als ik het goed begrepen heb uit dit topic heb ik daarvoor gewone UTP-kabel (U/UTP) nodig met volledig koperen kern. Zelf zat ik te denken aan Cat 6 van netwerkproducten.com. Mede omdat ik begrepen had dat 6a vooralsnog (en 7 helemaal) overkill zijn in een normale thuissituatie. Klopt het ook dat ik voor het trekken van kabels door muren / vloeren / holle ruimten het beste stugge kabel kan gebruiken en vanaf de contactdoos of switch dus soepele?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja. Maar voor het trekken door muren zou ik toch echt 6a gebruiken. Het kost natuurlijk paar euro meer maar over een jaar of 10 ben je heel blij dat je het destijds meteen goed gedaan hebt. Voor die paar tientjes extra ben je een stuk beter voorbereid op de toekomst, het lijkt nog enorm 10gbit maar ik was 15 jaar geleden de stoerste jongen van de klas met een 64Kbit (!) kabelinternetverbinding...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

OK, thanks. Dan kan ik mijn wensen aan de elektricien door gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Bijvoorbeeld.

En die kabels moet je dus netjes afmonteren met een patchpanel aan de ene kant en een contactdoosje aan de andere kant (of aan beide kanten een contactdoosje, waarbij aan de kant van bv. je meterkast het contactdoosje dan een soort 'mini patch panel' is ;) ).

Ik ga er ook even van uit dat je, als er sprake is van loze leidingen, aan de kant van de 'gebruiker' ook een standaard inbouwdoos hebt waar die loze leiding op uit komt.

Op www.netwerkproducten.com vind je ook goede tutorials hoe je dit aanlegt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Misschien een domme vraag, maar is er een reden dat Cat 6a UTP of U/UTP moeilijk te vinden lijkt te zijn? Er komt vanalles naar boven, maar meestal is het dan S/FTP of F/UTP of bij patch is het SSTP en ik heb geen idee wat ik dan moet kiezen. Dit ook omdat ik las dat STP, FTP en co. geen meerwaarde biedt in een normale thuissituatie. (Er zal in eerste instantie voornamelijk media van de NAS gestreamed gaan worden en Uitzending Gemist, Youtube en Netflix gekeken gaan worden. Later wellicht ook normale televisie via internet of gamen.) Het liefst zou ik bij netwerkproducten.com bestellen vanwege de goede kabels die ik eerder bij ze gekocht heb en de positieve mening over deze winkel in dit topic. Vanzelfsprekend is het geen enkel probleem als het ergens anders vandaan komt, maar toch. (Ik moet overigens ook nog even met de elektricien overleggen of ik dit zelf aanschaf, of dat hij het doet.) Ik wil in elk geval goed beslagen ten ijs komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jorgen op 24-08-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Jorgen:

Zelf aanschaffen is goedkoper. Echter, hoeveel hij per meter vraagt om het een buis in te krijgen etc... (or uurloon), dat is wat anders.
In ieder geval wat men altijd doet, zijn de bruto adviesprijzen van de groothandel (en die zijn hoog) doorberekenen aan de klant, en zelf de 25-50% korting die hij krijgt bij diezelfde groothandel in zijn eigen zak steken. En dan óók nog extra voor aanleggen vragen etc....

Ik heb hier 15 jaar oude CAT 5e liggen. Soepel ook nog. Ik trek 790 Mbps vanaf de NAS.

Zelfs een 3D film streamen gaat met 60-90 Mbps.... Boehoe..... Dus die 800 Mbps die jij denkt te gaan halen is gene probleem. Leg desnoods een SM fibre in een buis. Kan je later met SFP's gaan spelen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 23:45:
@ Jorgen:

Zelf aanschaffen is goedkoper. Echter, hoeveel hij per meter vraagt om het een buis in te krijgen etc... (or uurloon), dat is wat anders.
In ieder geval wat men altijd doet, zijn de bruto adviesprijzen van de groothandel (en die zijn hoog) doorberekenen aan de klant, en zelf de 25-50% korting die hij krijgt bij diezelfde groothandel in zijn eigen zak steken. En dan óók nog extra voor aanleggen vragen etc....

Ik heb hier 15 jaar oude CAT 5e liggen. Soepel ook nog. Ik trek 790 Mbps vanaf de NAS.

Zelfs een 3D film streamen gaat met 60-90 Mbps.... Boehoe..... Dus die 800 Mbps die jij denkt te gaan halen is gene probleem. Leg desnoods een SM fibre in een buis. Kan je later met SFP's gaan spelen etc...
Ik moest even opzoeken wat SM fibre en SFP's zijn. Een glasvezelnetwerk binnenshuis...Ik denk dat dat nog een beetje teveel van het goede is. Aan de andere kant, wie weet waar we over 2, of 5, of 10 jaar al weer zijn. In dat geval moet ik me wel opnieuw gaan verdiepen in de materie, want van fibre heb ik helemaal geen verstand.

Bedankt in elk geval voor de financiële tip. Nu dus maar eens uitzoeken wat ik dan wil hebben als het toch ethernetkabel wordt (en normale UTP niet te vinden zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 16:30
Misschien een domme vraag maar waarom zou je cat 6A willen hebben.
Kost meer en heeft geen toegevoegde waarde.

Gewoon UTP Cat6 is helemaal voldoende en overal te koop.

Cat6a is bedoelt om hoge frequentie crosstalk tegen te gaan en dat komt in een thuissituatie nooit voor.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verkeerde topic...

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2015 11:45 . Reden: oops ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:05:
Misschien een domme vraag maar waarom zou je cat 6A willen hebben.
Kost meer en heeft geen toegevoegde waarde.

Gewoon UTP Cat6 is helemaal voldoende en overal te koop.

Cat6a is bedoelt om hoge frequentie crosstalk tegen te gaan en dat komt in een thuissituatie nooit voor.
Ik had van DeNachtwacht begrepen dat het een verstandige keuze zou zijn om 1 stap omhoog te gaan qua klasse van de kabels. In mijn huidige netwerk (wat bestaat uit een telfortmodem, switch en verder wat patchkabels naar NAS, mediaplayer, TV en soms ook de laptop) is alles bekabeld met cat 5e. Mijn idee was zelf eigenlijk om naar cat 6 over te gaan bij het aanleggen van de kabels door het huis. Vanwege de toekomstgerichtheid ben ik na dat advies naar cat 6a gaan kijken. Vandaar dus.

Ik kom nu (met UTP cat 6) wederom vooral soepele kabels tegen, of wanneer ze stug zijn: F/UTP. Kijk ik gewoon niet goed, of maakt het niet uit? Ik dacht namelijk dat F/UTP en S/UTP en zo, overbodig zijn in je thuissituatie.

cat6 kabels
De enige UTP CAT6 AWG 24 koper
F/UTP CAT6 AWG 24 koper

[ Voor 18% gewijzigd door Jorgen op 25-08-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Kijk hier eens.
https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-982.html

Ach die is even uitverkocht, maar je kunt het ook gewoon per meter bestellen.

https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-982.html

[ Voor 73% gewijzigd door Ben(V) op 25-08-2015 12:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Die had ik gezien ja. Beide zijn AWG 23. Ik had in dit topic gelezen dat AWG 24 aan te bevelen was.
Aangezien ik niet weet wat er allemaal voor andere bekabeling hier door muren en kokers loopt, is F/UTP waarschijnlijk ook geen slechte keuze. Het kan namelijk nog best zijn dat er straks ook nog COAX doorheen moet gaan.

[ Voor 52% gewijzigd door Jorgen op 25-08-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
FTP is nergens voor nodig en zeker niet als er coax in dezelfde buis ligt.
Coax is asymetrisch en dus aan de buitenkant geheel afgeschermd.
FTP kan alleen maar problemen opleveren door potentiele aardlussen.

FTP wordt alleen gebruikt in zware industriele omgevingen waar bijvoorbeeld zeer zware elektromotoren aanwezig zijn.

AWG 24 is voor een thuisisituatie ook overbodig, zou misschien alleen nuttig zijn als je heel lange afstanden (meer dan 50m) zou moeten overbruggen.

Je moet je afvragen waarom die zaken zo slecht verkrijgbaar zijn. Dat komt omdat ze overbodig zijn en bijna niemand ze dus koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Waarom dan niet deze nemen? http://www.amazon.de/gp/o...tion=used&m=A8KICS1PHF7ZO

Stuk goedkoper ;)

Natuurlijk i.c.m. http://nl.pepper.com/aanb...-overzicht-amazonde-10231

[ Voor 27% gewijzigd door Freakster86 op 25-08-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@ Ben: Dat klinkt allemaal wel logisch. Sinds gisteren verdiep ik me in deze materie en er is veel om uit te vinden en uit te kiezen.

@Freakster86: Die is gebruikt en soepel/stranded?

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 25-08-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Jorgen schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:06:
Die had ik gezien ja. Beide zijn AWG 23. Ik had in dit topic gelezen dat AWG 24 aan te bevelen was.
Aangezien ik niet weet wat er allemaal voor andere bekabeling hier door muren en kokers loopt, is F/UTP waarschijnlijk ook geen slechte keuze. Het kan namelijk nog best zijn dat er straks ook nog COAX doorheen moet gaan.
Wikipedia: American wire gauge

AWG23 is nog wat dikker dan AWG24, dus AWG23 is zeker niet slechter dan 24.

Overigens zegt dat nog niet meteen alles over de totale diameter van de kabel maar iig wel over de aders.

Overigens nog even een beredenering (iemand met verstand van netwerkbekabeling en EM velden mag met een goede onderbouwing hierop schieten):
Kan er niet toch nog een case zijn voor het gebruik van afgeschermde kabels, contactdozen, patch panel, etc. Ook voor thuis? Ik ken inmiddels 2 gevallen (eentje bij iemand persoonlijk, eentje van iemand hier op het forum, kan alleen niet meer terugvinden wie en in welk topic) waarbij mensen bliksemschade hadden. Geen directe inslag, ook geen inductie via coax of telefoon (want glasvezelaansluiting), maar wel een inslag extreem vlakbij het huis / in de tuin.

Blijft over: Piek op het spanningsnet of inductie op de in beide gevallen wel aardig aanwezige stretches aan UTP-bekabeling. In beide gevallen waren het echter uitsluitend apparaten die ook een UTP-aansluiting hebben (en dus aan het UTP-netwerk ingen) die stuk waren. En enkele apparaten deden het ook gewoon nog, behalve de netwerk interfaces. Dus dat het dan door een piek op de voedingsspanning komt lijkt me niet meteen voor de hand liggend want dan lijkt me of de voeding, of het hele apparaat gefrituurd.

Maar kan het uberhaupt voor komen, EM inductie op UTP? En zou shielding daar niet net iets meer tegen beschermen? Op een 'gewone' site met reactiemogelijkheid beweerde iemand dat inductie op UTP niet kan omdat het twisted is. Maar volgens mij kan interferentie van buitenaf nog wle degelijk en zorgt de twisting alleen voor het voorkomen van zelf-opgewekte interferentie.

[ Voor 51% gewijzigd door eymey op 25-08-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ja of de verpakking is beschadigd. Je kunt per product kijken wat er aan 'scheelt'. Maar als de kabel onbeschadigd is, dan maakt de rest vrij weinig uit imho. Scheelt je toch behoorlijk wat geld. Ze waren laatst zelfs ~7 euro voor 50 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@ Freakster: OK, dan zal ik nog eens even kijken. Hij is ook soepel ipv stug.

@eymey: Die Wiki-pagina had ik ook gelezen ja. Ik begreep nadien a.d.h.v. de opmerkingen in dit topic dat veel Tweakers AWG24 prefereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Bij blikseminslag in de buurt krijg je via een em puls inductie pieken op de leidingen die in de grond liggen en die planten zich voort naar de bekabeling in je huis.

99 van de 100 gevallen is dat het stroomnet en de zekeringen in je stroomnet zijn te traag om schade via die weg te voorkomen.
Het kan natuurlijk dat die inductie op de coax kabel of de telefoonkabel werkt, maar dat komt minder voor.

Ook kan het best zo zijn dat de voeding van je apparatuur robuster is dan het apparaat zelf en dat die dus gewoon heel blijft. Meestal is het een simpel elko-tje of een enkele transistor die doorbrand en niet het hele apparaat.

Inductie binnen je huis op de kabels is bijna onmogelijk. Je moet eerst iets hebben om te geleiden voor je inductie kunt veroorzaken. Dus bij direkte inslag in je huis zou dat wel kunnen (maar dan heb je andere problemen).
Dus afscherming van kabels zal geen enkel nut hebben om je te beschermen tegen indirekte blikseminslag.

Advies is om spanningsloffen of stekkers met overspannings beveiliging toe te passen.
Dat garandeert niet dat er niets kapot kan gaan maar verlaagt de kans wel aanzienlijk.
Als er maar genoeg vermogen achter die spanningpiek zit gaat echt alles kapot en helpt een overspanningsbeveiliging ook niet.

Laatste advies, controleer je verzekering eens, een aantal verzekeraars hebben in de kleine lettertjes staan dat schade door indirekte blikseminslag niet gedekt wordt (eigen ervaring).

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 25-08-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

eymey schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:39:
Kan er niet toch nog een case zijn voor het gebruik van afgeschermde kabels, contactdozen, patch panel, etc. Ook voor thuis? Ik ken inmiddels 2 gevallen (eentje bij iemand persoonlijk, eentje van iemand hier op het forum, kan alleen niet meer terugvinden wie en in welk topic) waarbij mensen bliksemschade hadden. Geen directe inslag, ook geen inductie via coax of telefoon (want glasvezelaansluiting), maar wel een inslag extreem vlakbij het huis / in de tuin.

Blijft over: Piek op het spanningsnet of inductie op de in beide gevallen wel aardig aanwezige stretches aan UTP-bekabeling. In beide gevallen waren het echter uitsluitend apparaten die ook een UTP-aansluiting hebben (en dus aan het UTP-netwerk ingen) die stuk waren. En enkele apparaten deden het ook gewoon nog, behalve de netwerk interfaces. Dus dat het dan door een piek op de voedingsspanning komt lijkt me niet meteen voor de hand liggend want dan lijkt me of de voeding, of het hele apparaat gefrituurd.
Ik ben geen ster op het gebied van al dit soort kabels en shielding, maar als leek lijkt het me toch dat zo'n shield juist slechter uitpakt voor de andere apparaten doordat het de stroom extra goed geleidt naar andere apparaten die via UTP met elkaar verbonden zijn.

Sowieso kan je veel schade natuurlijk voorkomen door je apparatuur op geaarde stopcontacten te zetten natuurlijk. Lijkt een open deur maar je zal verbaasd zijn hoe weinig mensen belangrijke zaken als hun PC geaard hebben staan.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mijn laptop heeft een geaarde stekker, maar na de adapter is er alleen nog maar een plus en een min in de holle pen waarmee je hem in de laptop prikt. Tot zover dus de randaarde. Verder begreep ik dat veel apparaten dubbelgeaard zijn, waardoor ze geen randaarde meer nodig hebben. De vervangende kabel + adapter die ik kocht na een defect, heeft al helemaal geen geaarde stekker meer.

Even terug naar mijn aanvankelijke vraag: wat voor een netwerkkabel heb ik nodig?
N.a.v. alle bovenstaande adviezen denk ik dat mijn kabel de volgende eigenschappen moet hebben:
  • CAT6
  • UTP of U/UTP
  • Volledig koper (geen CCA of CCS)
  • Solid / stug
  • AWG 23 of AWG 24
Van de kabel die werd aangeraden op Amazon.de, kan ik in de producteigenschappen in de PW en op de website van de fabrikant niet vinden of deze AWG 23 of 24 is. Verder is hij niet solid / stug, maar stranded / soepel.

Het lijkt me dat ik voor de bevestiging van de kabels ofwel deze connectors nodig heb, of dat ik met patchpanels en switches aan de slag moet. (Wat weer een heleboel extra informatie om me in te verdiepen met zich mee gaat brengen, maar daarvoor is deze website wel behulpzaam als beginpunt.)

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 25-08-2015 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Randaarde is er om je te beschermen als je kast van je apparatuur door een defect onder spanning komt te staan. Die spaning vloeit dan weg via de aarde waardoor de aardlek schakelaar in werking treed.
Dubbel geisoleerde behuizingen maken randaarde dus overbodig.

Aarde help all helemaal niet tegen blikseminslag, wat er gebeurd is dat er een enorme spanningpiek tussen fase en nul onstaat en dat die de apparatuur kapot maakt voordat de zekeringen in actie kunnen komen.
Heeft dus alemaal niets met aarde of shielding te maken.

Even on topic.
Je hebt gelijk stugge kabel monteer je af op een lsa en conectors knijp je op soepele kabel.

Dus in buizen trek je stugge kabel, want die monteer je af in een muurdoos of patchpaneel.
Soepele kabel moet je gewoon nooit kopen. Als je vanaf je wanddoos of patchpanel wilt aansluiten, koop je daar gewoon kant en klare patchkabels voor in de lengte die je nodig hebt, kost haast niets en bespaart je een hoop werkt met connectors aanknijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Precies wat ik dus dacht. Dankjewel voor je verduidelijking (en die van de andere mensen natuurlijk ook). :)

Het ISRA-punt zit hier in de woonkamer, terwijl de kabels waarschijnlijk het handigste in de buurt van de meterkast (aan de andere kant van de woning) door de rest van het huis te trekken zijn. Goed, daar mag de elektricien - die toch al de hele stroom gaat renoveren - mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan een rol fibre kopen, en op zijn minst trekken. Later als de apparatuur om connectors te lassen goedkoop wordt (of makkelijk hanteerbaar), kan je makkelijk die stekkers eraan zetten. Op zijn minst heb je nu al de kabel gelegd.

Let op dat je altijd dubbele fibres moet hebben. Eentje die zendt, en eentje ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Daar kan ik inderdaad ook naar kijken. Daar ga ik nog even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:55

painkill

Pain(k)(ill)

Nee, geen dingen kopen waar je nog niets mee kunt. Loze leidingen, die moet je maken. Zoveel mogelijk, zeker als je het zelf kunt. En dan 3/4 met GROTE bochten, dan kun je er nog van alles mee :)

Sommige providers/leveranciers verplaatsen gratis het ISRA punt trouwens, als je het maar lief vraagt :P
Als het even kan dan is de mooiste optie het helemaal weghalen van het ISRA punt in de woonkamer om vervolgens de kabel door de kruipruimte of op een ander manier naar de meterkast te krijgen. Dit mag alleen gedaan worden door de leverancier. MAAR, als het professioneel wordt gedaan dan is er niemand die daar een probleem van maakt.

ps. Bij mij is het ook gratis verplaatst, beetje zeuren dat het in de woonkamer niet goed geaard kan worden etc.. (Is natuurlijk ook zo, versterkers etc hebben allemaal een aansluiting voor een aardedraad)
Nu ging het maar om 4 meter naar links, maar er moest wel een nieuwe kabel gelegd worden tot aan de oude invoerkabel.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
eymey schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 21:58:
[...]

Bijvoorbeeld.

En die kabels moet je dus netjes afmonteren met een patchpanel aan de ene kant en een contactdoosje aan de andere kant (of aan beide kanten een contactdoosje, waarbij aan de kant van bv. je meterkast het contactdoosje dan een soort 'mini patch panel' is ;) ).

Ik ga er ook even van uit dat je, als er sprake is van loze leidingen, aan de kant van de 'gebruiker' ook een standaard inbouwdoos hebt waar die loze leiding op uit komt.

Op www.netwerkproducten.com vind je ook goede tutorials hoe je dit aanlegt.
Ik dacht gewoon de kabels in de kelder in een switch te steken met connectors en van daaruit naar alle PC's, Nas, sat ontangers, ... In de kamers te gaan en uit te komen in contactdoosjes van Niko. En zo met een kabel van de contactdos naar het toestel te gaan. Zijn er 6a keystones voor Niko in bouwdozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:57:
[...]
Dus in buizen trek je stugge kabel, want die monteer je af in een muurdoos of patchpaneel.
Soepele kabel moet je gewoon nooit kopen. Als je vanaf je wanddoos of patchpanel wilt aansluiten, koop je daar gewoon kant en klare patchkabels voor in de lengte die je nodig hebt, kost haast niets en bespaart je een hoop werkt met connectors aanknijpen.
En toch heb ik net even 2 doosjes soepele kabel aangeklikt en wel om de reden dat vrijwel niemand waar ik wel eens PC-problemen voor oplos een netwerk-doosje aan de muur wil hebben hangen, maar wel bepaalde spullen bedraad willen hebben op de meest onmogelijke plekken.
Dan heb je niets aan kant-en-klare kabel en die stekkertjes knijp ik er vrij snel aan. (al voel je na een aantal stekkertjes wel kramp in je vingers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon rond 15 boren en stekkertje er doorheen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:00:
Gewoon rond 15 boren en stekkertje er doorheen :+
Gek genoeg zijn er mensen (meestal de vrouw des huizes) die daar anders over denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Timmy269 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:20:
[...]

Ik dacht gewoon de kabels in de kelder in een switch te steken met connectors en van daaruit naar alle PC's, Nas, sat ontangers, ... In de kamers te gaan en uit te komen in contactdoosjes van Niko. En zo met een kabel van de contactdos naar het toestel te gaan. Zijn er 6a keystones voor Niko in bouwdozen?
Ik ben zelf niet zo bekend met keystones.

Maar goed, of je nou met keystones of contactdoosjes gaat werken, kabel met solide kern is dan aan te bevelen. En er bestaan wel RJ45-connectoren die redelijk betrouwbaar aan zo'n kabel kunnen maar YMMV. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

I.p.v. bij netwerkproducten.com te bestellen, ben ik uiteindelijk bij kabeltje.com aanbeland. Dit vanwege de levertijd. Ik heb nu 40 meter van deze gekocht: https://www.kabeltje.com/...abel-solid-vast-per-meter

Op de vandaag bezorgde kabel staan alle belangrijke dingen: CAT6, UTP, AWG24, solid.
Verder nog wat getallen, maar die zeggen mij niet zoveel.
Er mist een aanduiding voor koper, terwijl dat wel op de website staat. Iemand ervaring met deze kabel?

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 01-09-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nog nooit een kabel gehad waar op stond "Copper", inclusief full copper kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik begreep dat FTP niet nodig/geschikt was in een normale thuissituatie. Vandaar dat ik die kabel had afgestreept en voor normale UTP was gegaan. Kabeltje.com was daarin helaas wel wat duurder, dan bijv. netwerkproducten.com. Als je daar echter vergeet om tijdig te bestellen, en kabeltje.com nog wel op tijd kan leveren... Dan is de keuze eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 15:49
FTP is gewoon UTP met een extra folie voor beter afscherming. Niet echt nuttig voor een thuissituatie, maar als het zelfs goedkoper is dan zou ik gewoon FTP pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De kabel is al gekocht en tenzij de elektricien er vandaag niet aan toekomt om ook de geaarde stroomkabels te trekken, ga ik hem vandaag toch maar gebruiken. Deze tips neem ik in elk geval mee voor een volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Waarschijnlijk is een FTP kabel ook weer dikker en kan dus voor problemen zorgen als je meerdere kabels in een buis wilt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2015 @ 07:59:
[...]

Als je bij kabeltje.com hebt besteld dan begrijp ik niet goed waarom je dan niet een 50m, of 100m doos (FTP) König cat6 hebt gekozen die op dezelfde pagina staat, die is goedkoper en het staat mij bij ook nog eens solide afgeschermd.
Niet dat dat per se nodig is maar goed. ;)

Ik heb er al een paar dozen van doorheen gejaagd en heb alle adertjes gecheckt, netjes puur koper zoals het hoort.
Realiseer je je dan ook dat als je het niet goed doet, die afscherming alleen maar problemen geeft. Het is echt niet automatisch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:57:
Even on topic.
Je hebt gelijk stugge kabel monteer je af op een lsa en conectors knijp je op soepele kabel.

Ik vind dit wel heel kort door de bocht. Het komt regelmatig voor dat connectoren op stugge kabels worden geknepen, zelfs in professionele toepassingen. Met de juiste connectoren is dat ook prima te doen. Dit komt bijvoorbeeld voor bij het plaatsen van camera's, security apparatuur (vaak met PoE) en andere fixed emplacement apparatuur in een kleine beperkte ruimte.

Het moet alleen niet de bedoeling zijn dat je elke dag met die kabel gaat lopen sleuren. Voor eenmalige installtie in huis is een connector ook gewoon prima aan de router/switch kant, zolang je maar de juiste soort connector eraan knijpt.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:18

WCA

Belgar schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:10:
[...]

Ik vind dit wel heel kort door de bocht. Het komt regelmatig voor dat connectoren op stugge kabels worden geknepen, zelfs in professionele toepassingen. Met de juiste connectoren is dat ook prima te doen. Dit komt bijvoorbeeld voor bij het plaatsen van camera's, security apparatuur (vaak met PoE) en andere fixed emplacement apparatuur in een kleine beperkte ruimte.

Het moet alleen niet de bedoeling zijn dat je elke dag met die kabel gaat lopen sleuren. Voor eenmalige installtie in huis is een connector ook gewoon prima aan de router/switch kant, zolang je maar de juiste soort connector eraan knijpt.
Ik knijp al jaren goedkope chinese 'AMP' kloon stekkertjes aan stugge (solid) kabel. Dat gaat ook al jaren probleemloos zolang je de kabel maar goed knijpt. Ook voor zeulkabels maakt het in de praktijk niet zo veel uit.

Ik ga nu 5 jaar naar campzone met een stugge cat6 kabel, met stekkers eraan en die kabel is mishandeld, dat wil je niet weten. Nieuwe stekkers heb ik er in ieder geval nooit aan hoeven maken :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Iemand die regelmatig (zoals jij beweert) met kabels zeult weet dat er altijd wel ergens een stekkertje afgaat, zelf als je fabriekmatige kabels hebt.
Dus als we het over kort door de bocht hebben .....

Ik geef alleen maar advies, waar ik van denk dat mensen die dit niet dagelijks doen wat aan hebben.
Kwaliteit betaalt zich op den duur echt uit.
Kijk de fora maar eens na over allerlei onverklaarbare netwerk problemen, waarbij de bekabeling achteraf toch weer vaak de oorzaak is.

Als je een permanente bekabeling in je huis gaat aanleggen doe je dat gewoon meteen goed en niet van "ach dit zou toch ook wel kunnen werken".

[ Voor 51% gewijzigd door Ben(V) op 04-09-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:18

WCA

Ben(V) schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 12:35:
Iemand die regelmatig (zoals jij beweert) met kabels zeult weet dat er altijd wel ergens een stekkertje afgaat, zelf als je fabriekmatige kabels hebt.
Dus als we het over kort door de bocht hebben .....

Ik geef alleen maar advies, waar ik van denk dat mensen die dit niet dagelijks doen wat aan hebben.
Kwaliteit betaalt zich op den duur echt uit.
Kijk de fora maar eens na over allerlei onverklaarbare netwerk problemen, waarbij de bekabeling achteraf toch weer vaak de oorzaak is.

Als je een permanente bekabeling in je huis gaat aanleggen doe je dat gewoon meteen goed en niet van "ach dit zou toch ook wel kunnen werken".
Heb nog nooit een connector opnieuw hoeven knijpen omdat ie geen contact meer maakte in ieder geval. Als er een keer een lipje afbreekt is het een ander verhaal, maar tot nu toe is het in ieder geval altijd goed gegaan met stekkers op solid kabel.

De bekabeling in mijn huis is gewoon een solid kabel die beneden in de router steekt (met een stekker ja) en boven uit de muur komt (met een stekker) en daar een switch in gaat. Dat werkt al jaren perfect.

Voor bedrijfsdoeleinden is het belangrijk dat je goed spul gebruikt ja, maar voor een patchkabeltje of gewoon een kabel door je huis maakt het echt niet gek veel uit als je een stekker aan een stugge kabel maakt.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb hier in de meterkast ook simpelweg stekkers aan een vaste kern kabel geknepen. Dat zit echt muurvast. Waarom zou je nog een extra overgang gaan creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oilman schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:34:
[...]
Realiseer je je dan ook dat als je het niet goed doet, die afscherming alleen maar problemen geeft. Het is echt niet automatisch beter.
Ik heb niet echt paraat wat er bij die afscherming verkeerd kan gaan en kan het er op dit moment ook niet echt 'bijverzinnen'. :)
Deze kabel werkt gewoon uitstekend, door de aanwezige afscherming is de kabel wel iets stugger.

Ik test sowieso met een netwerktester voor ik de boel in gebruik neem, verder heb ik netjes de duidelijke aanwijzingen van Hirose gevolgd.
Mooie stekkertjes zijn dat die er goed geconstrueerd uitzien, inclusief trekontlasting, insert en een zeer degelijke kap met lipbescherming.
Wel even iets anders dat de zakken vol no-names met wegwaaikapjes die je tegenwoordig bij de bekende onlineshops terugvindt.

Natuurlijk zijn die Hirose stekkers wel iets duurder dan het anonieme spul, maar Farnell kon ze tegen een scherpe prijs leveren.
De montage/crimp gaat in combinatie met zo'n iets dikkere utp in ieder geval als een zonnetje, dat kan ik van de goedkope standaard stekkertjes niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaasplank schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:18:
Ik heb hier in de meterkast ook simpelweg stekkers aan een vaste kern kabel geknepen. Dat zit echt muurvast. Waarom zou je nog een extra overgang gaan creëren?
Mee eens het kan ook makkelijk, sterker nog op mijn werk doen ze het in bepaalde gevallen ook. Gisteren een cat5e ftp kabel door de muur getrokken, aan de ene kant een outlet en aan de andere kant (meterkast) netjes een RJ-45 connector op de vast kern geknepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik doe zelf eigenlijk de laatste tijd overal in huis gewoon een zachte kern (Draka UC900 SS27) met directe stekkers (Hirose TM31) aan beide kanten. Direct klaar voor 10Gbit en geen gedoe met extra overgangen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:49
Is er een bouwmarkt die een LSA tool verkoopt? Of ben ik gedwongen deze via het internet aan te schaffen?

(Ik wilde eigenlijk vandaag aan de slag gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 16:31
|sWORDs| schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:45:
Ik doe zelf eigenlijk de laatste tijd overal in huis gewoon een zachte kern (Draka UC900 SS27) met directe stekkers (Hirose TM31) aan beide kanten. Direct klaar voor 10Gbit en geen gedoe met extra overgangen.
Ik neem aan dat je stranded (soepele) kabel bedoelt, die mag niet heel veel langer als 10 meter zijn voor 10Gb (stranded heeft veel meer verlies als solid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat is eerlijk gezegd nieuw voor me dat soepel meer verliezen zou hebben dan stug, om de gewoon Nederlandstalige bewoordingen te gebruiken. Kun je het waarom er van ook verklaren? Ik eerlijk gezegd niet, maar goed, ik weet ook niet alles en ik heb totaal geen ervaring met die hoge snelheden en heb voorlopig ook geen plannen in die richting. Ik weet hooguit dat je bij die hoge snelheden alle 8 aders nodig hebt en tot 100 Mb/s met 4 aders volstaat. Niettemin ben ik er wel nieuwsgierig naar, want 10 meter is wel heel weinig. Je hoeft helemaal niet een groot huis te hebben om die afstand met een kabeltje over een plint te overschrijden. Wij hebben bijvoorbeeld twee computers die in rechte lijn nog geen 3 meter uit elkaar staan, maar de netwerkkabel die er tussen ligt heeft een lengte van 15 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Volgens mij moet je in elk geval gaan voor cat6A kabel (let op, cat6E wordt ook verkocht, maar dat bestaat niet als standaard)

Waar die 10 meter vandaan komt, weet ik niet.
Wel kom je af en toe dit soort teksten tegen:
Maximum length
When used for 10/100/1000BASE-T, the maximum allowed length of a Cat 6 cable is 100 meters (328 ft). This consists of 90 meters (295 ft) of solid "horizontal" cabling between the patch panel and the wall jack, plus 10 meters (33 ft) of stranded patch cable between each jack and the attached device.
(Bron:)

En ik vraag me af wat voor stekkers uiteindelijk gebruikt zullen worden voor 10Ge.
Voor industriele camera's zie je ook vaak dit soort stekkers voor de 10Gig-E-Vision camera's:
Afbeeldingslocatie: http://eu.mouser.com/images/microsites/Molex_Microchange_CAT6A_Additional_Features_ORing.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 16:31
TD-er schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 22:36:

Waar die 10 meter vandaan komt, weet ik niet.
Wel kom je af en toe dit soort teksten tegen:

[...]
Die 10 meter slaat wel op 10Gbit, met 1Gbit ga je een stuk verder komen. Niet heel veel meer als 10 meter is misschien iets aan de korte kant genomen, maar houd er rekening mee dat stranded cable meer verzwakking heeft als solid. Dat is ook de reden dat er aangeraden wordt om lange verbiindingen solid uit te voeren en alleen de korte (patch) verbindingen soepel/stranded.
Voor 10Gbit zijn de eisen vrij hoog (37 meter max over CAT6?), verzwakking is bij een stranded cable hoger en bochten in de kabel zijn al gauw scherper. Helaas kan ik zo snel geen exacte gegevens vinden m.b.t. maximale lengte, wel teksten zoals jouw voorbeeld. Ik zie steeds vaker de keuze voor CAT6 voorbij komen, als je echter geen 10Gbit wilt gaan gebruiken zie ik niet veel voordeel: kabels zijn een stuk duurder en dikker. Als je dan toch voor CAT6 kiest, houd er dan rekening mee dat stranded voor 10Gbit een kortere maximale afstand inhoudt. Voor grotere kabelbundels in gebouwen is overigens Power Over Ethernet een goede reden om CAT6 te gebruiken: de dikkere aders worden dan minder warm, bij 1 of 2 netwerkkabels maakt dit niet veel uit maar bij bundels van tien of meer kabels is dit een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Techneut schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 13:45:
Dat is eerlijk gezegd nieuw voor me dat soepel meer verliezen zou hebben dan stug, om de gewoon Nederlandstalige bewoordingen te gebruiken. Kun je het waarom er van ook verklaren? Ik eerlijk gezegd niet, maar goed, ik weet ook niet alles en ik heb totaal geen ervaring met die hoge snelheden en heb voorlopig ook geen plannen in die richting. Ik weet hooguit dat je bij die hoge snelheden alle 8 aders nodig hebt en tot 100 Mb/s met 4 aders volstaat. Niettemin ben ik er wel nieuwsgierig naar, want 10 meter is wel heel weinig. Je hoeft helemaal niet een groot huis te hebben om die afstand met een kabeltje over een plint te overschrijden. Wij hebben bijvoorbeeld twee computers die in rechte lijn nog geen 3 meter uit elkaar staan, maar de netwerkkabel die er tussen ligt heeft een lengte van 15 meter.
Naja, enige uitleg die ik zou hebben voor solid vs stranded is dat stranded lucht bevat.
De aders zijn rond, dus een bundeltje bij elkaar sluit niet 100% op elkaar aan.
Minder materiaal maakt effectief een dunnere kabel met gelijke buitendiameter.
Dan wordt je 24AWG buitendiameter stiekem 24,5AWG effectief ofzo.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volkomen onzin.
Als het cat6 gecertificeerde kabel is dan voldoet ook de soepele kabel aan die norm en anders is het geen cat6.

Wel is het zo dat cat6 eisen stelt aan hoe het aangelegd wordt en dat je het o.a. niet in te scherpe bochten mag buigen en dat gebeurd met soepele kabel natuurlijk sneller.

Het verhaal van 90m stug en 10m soepel plus een connecter ertussen is alleen maar een speciek voorbeeld. Het had net zo goed 60M stug en 40m soepel kunnen zijn.

Voor 10Gb is alleen cat6a en hoger gesspecificeerd echter voldoet cat6 ook aan de eisen mits de lengte 55m of minder is.
Als er sprake is van "alien crosstalk" ofwel ruis van buiten dan is de maximale lengte waarop cat6 gebruikt kan worden 37m.

Connectoren voor 10Gb zijn tot op heden CX4 maar momenteel komen er ook aansluitingen met gewone RJ45 connectoren op de markt, dus dat zal zeker voor de thuisgebruiker wel de standaard worden.
(er is ook sfp+ copper maar die sluit je op twinax kabel aan en niet op utp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ben(V) schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:22:
Volkomen onzin.
Als het cat6 gecertificeerde kabel is dan voldoet ook de soepele kabel aan die norm en anders is het geen cat6.

Wel is het zo dat cat6 eisen stelt aan hoe het aangelegd wordt en dat je het o.a. niet in te scherpe bochten mag buigen en dat gebeurd met soepele kabel natuurlijk sneller.

Het verhaal van 90m stug en 10m soepel plus een connecter ertussen is alleen maar een speciek voorbeeld. Het had net zo goed 60M stug en 40m soepel kunnen zijn.

Voor 10Gb is alleen cat6a en hoger gesspecificeerd echter voldoet cat6 ook aan de eisen mits de lengte 55m of minder is.
Als er sprake is van "alien crosstalk" ofwel ruis van buiten dan is de maximale lengte waarop cat6 gebruikt kan worden 37m.

Connectoren voor 10Gb zijn tot op heden CX4 maar momenteel komen er ook aansluitingen met gewone RJ45 connectoren op de markt, dus dat zal zeker voor de thuisgebruiker wel de standaard worden.
(er is ook sfp+ copper maar die sluit je op twinax kabel aan en niet op utp)
Dat is m'n punt ook niet ;)
Het topic gaat over goedkope kabels, en dan is wat ik zeg een prima methode om kosten te drukken. Meer lucht verkopen met het label 24AWG is kosteneffectief voor een fabrikant. Metaal kost geld. Minder metaal in de kabel => meer winst.
Nadeel is wel, minder materiaal en daarmee vaak hogere weerstand. Mix dat met CCA/CCS, dan kan je best een rampscenario te pakken hebben.

Daarbij, wie certificeert het en wat zijn de regels om gecertificeerd te worden?
De topicstarter liet niet voor niets Cat5e certified kabels zien die niet in staat zijn om 1Gbit te halen over meer als een paar meter afstand, terwijl Cat5e toch echt over de volle 100meter 1Gbit moet ondersteunen.

Kortom, er zijn altijd een paar ratten op de markt die goedkope troep verkopen met een label er op wat doet vermoeden dat het prima spul is.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 05-10-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
McKaamos schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:21:
[...]
Kortom, er zijn altijd een paar ratten op de markt die goedkope troep verkopen met een label er op wat doet vermoeden dat het prima spul is.
Jep, laatst kwam ik in de lokale bouwmarkt nog "CAT 6 netwerkkabel" tegen van CCA. Denk dat ze het zelf niet eens in de gaten hebben!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Puch-Maxi schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:26:
[...]

Jep, laatst kwam ik in de lokale bouwmarkt nog "CAT 6 netwerkkabel" tegen van CCA. Denk dat ze het zelf niet eens in de gaten hebben!
Ohh, nee dat weten ze idd niet.
Je mag best wat kennis hebben van kabels, wil je het er uit plukken.
Wat dat betreft ben ik blij dat dit topic bestaat, want ik wist het tot een tijd geleden ook niet.

Bij m'n lokale electronica onderdelen handel kennen ze t verschil tussen solid en stranded RH45-stekkers niet eens. Verkopen ze alleen stekkers voor solid en de enige kabel die ze op voorraad hebben is stranded. 8)7 En dat zijn dan mensen die wat van electronica en kabels zouden moeten weten...
Laat staan dat ze t bij n bouwmarkt snappen...

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 05-10-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Nav de discussie hierboven: de ANSI/TIA/EIA 568-B standaard (die van de Cat 5e, 6, enz) specificeert expliciet max 90m 'horizontale' solide kabel, en max 10m (5 om 5) flexibele patchkabels aan de uiteinden. Daar komen die afstanden vandaan...

[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 05-10-2015 21:59 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik weet ook wel dat de standaard dat zegt, maar om daar de conclusie uit te trekken dat flexibele kabel niet langer dan 5m (of 10m) mag zijn is niet juist.

Als je bijvoorbeeld maar 60m solide kabel hebt kun je er rustig een patch kabel van 20m aanhangen als beiden maar cat5e of hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ben(V) schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:02:
Ik weet ook wel dat de standaard dat zegt, maar om daar de conclusie uit te trekken dat flexibele kabel niet langer dan 5m (of 10m) mag zijn is niet juist.
Nee, de conclusie is juist, de standaard is daar expliciet over. De conclusie dat het daarmee 'dus' niet gaat werken is niet juist. Het is dan alleen formeel gezien geen CatX meer. Hoe zwaar je daar aan tilt mag je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ijdod,
Je bent nogal stellig met wat je vertelt over die beperking. Zelf ken ik een paar officiële specificaties over een aantal van deze categorieën (cat5e, cat6 enz.) en ik kan op dit punt daar niets over vinden, nergens ook maar iets over maximum lengte. Wellicht niet goed genoeg gezocht. Kun je misschien een link naar die officiële standaard waarnaar jij refereert geven? Lijkt me uitermate nuttig, want de discussie ontaardt zo langzamerhand in een welles-nietes en daar is niemand bij gebaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

http://www.mohawk-cable.com/support/ansi-tia-eia-568-b.html
Onder 'HORIZONTAL DISTRIBUTION" (op ongeveer 1/3de van dat document, onder het crossconnect/interconnect plaatje) staat het aangegeven bij paragraaf Distances.
Distances
Regardless of the media type used for horizontal distribution, the maximum distance is 90 m (295 ft).
  • This maximum distance is for the amount of cable required to get from the work area outlet to the horizontal cross-connect in the TR.
  • For each horizontal channel a maximum of 10 m (33 ft) is permitted for work area cords, TR patch cords, jumper wires and equipment cords (inclusive).
  • At the horizontal cross-connect, the maximum length of patch cords/jumpers used to connect horizontal cable to equipment or backbone cable is not to exceed 5 m (16 ft).
  • It is recommended that the maximum length of cord used in the work area should not exceed 5 m (16 ft).
Dus, maximaal 90 meter kabel tussen switch in de patchkast en de wand-outlet bij je PC.
Maximaal 10 meter patchkabel (aka zachte kern kabel) in totaal en het advies om niet meer als 5 meter patchkabel in één stuk te gebruiken aan de werkplek kant en aan de patchkast kant.

Enige wat hier niet specifiek uit te halen valt, is of de patchkast-naar-werkplek kabel harde-kern dient te zijn, en of de patchkabels zachte-kern zijn.
Het is vrij algemeen geaccepteerd dat vaste aansluitingen met harde-kern kabels gedaan worden en vanaf de wand naar je PC met zachte-kern, maar ik zie nergens een verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Daar staat alleen dat er een beperking is voor de lengte van patch kabels.
Zelfs als je de patch kabel maakt van stugge kabel mag je niet over die 10m komen.

Er staat helemaal niets over verschil tussen stugge of flexibele kabel in het vaste deel.

En wat algemeen geaccepteerd wordt is wat anders dan niet voldoen aan de standaard.
CAT6 kabel is CAT6 kabel of het nu soepel is of stug, anders is het geen CAT6 kabel.

Dit is het laatste wat ik er over zeg want nietus wellus spelletjes doe je maar alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ijdod maakt idd wat aannames op de gebieden waar niets over gezegd worden in de specificatie.
En ja, die aannames zijn gestoeld op logica, maar niet bindend en dus onderwerp voor een welles/nietes spelletje.

Lengtes zijn wel degelijk vastgelegd, maar het soort kabel niet.
Het is echter wel vrij logisch om een patchkabel te maken van zachte-kern. Omdat het los hangt is de kans op schade door materiaalmoeheid veel hoger bij een harde-kern kabel. Zachte-kern is daar veel beter tegen bestand.
Daarbij zie je wandaansluitingen en patchpanelen ook in de meeste gevallen uitgevoerd met LSA stroken, en die zijn niet geschikt voor zachte-kern.

Verder staat er 'regardless of media type', dus het geld voor alle soorten twisted-pair netwerkkabels. CatX is dus onbelangrijk.

Kortom, wat hij zegt is gewoon good-practice. Ik zou het ook zo doen als ik een professionele installatie zou aanleggen. Al was het alleen maar om aan te kunnen tonen dat ik me aan de regels heb gehouden en dat eventuele toekomstige issues niet mijn schuld zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat laatste kan ik me helemaal in vinden, good-practice. Overzichtelijkheid is het trefwoord.
Maar om misverstaan uit de weg te ruimen, de maximaal te overbruggen afstand kan bij soepele kabel in feite net zo groot zijn als die bij stugge kabel. In de specificaties van de kabel wordt ook met geen woord gerept over stug of soepel. Op dat punt vergist ijdod zich dan ook door te stellen dat catx geen catx meer is als dit langer is dan 10 meter. Daarmee zet hij mensen die er niets van afweten op een dwaalspoor. De aanduiding geeft alleen de eigenschappen van het type kabel weer, zoals koper, doorsnee van de aders, aantal aders, materiaal van de isolatie en aantal twists per meter. Vergeet ik er eentje? Dus een kabel type cat5e kan zowel 70 cm zijn als een paar honderd meter. Ik bedoel dat het wel of niet functioneren daar niets mee heeft te maken. Ook met een kilometer is het nog steeds cat5e.

Good-practice ben ik het gewoon helemaal mee eens, maar als soepele kabel goed strak wordt gelegd en er voorzichtig mee wordt omgegaan kan deze net zo lang zijn als stugge. De reden van deze "good-practice" is enkel het veelvuldig bewegen bij patchkabels met name als er een laptop aanhangt en de vaste montage van stugge. Als zo'n kort patchkabeltje dan eens sneuvelt kun je het voor weinig geld en vooral met weinig moeite vervangen. In feite is dat alles en dat is heel wat anders dan wat door sommigen wordt verondersteld. Die Engelstalige uiteenzetting is dan ook alleen maar een goed praktisch advies, geen officiële norm. Rondslingerende soepele kabel waar je over kan struikelen zijn immers een grote bron van ergernis.

Edit:
Destijds 15 jaar geleden werd bij ons door een monteur namens UPC gratis het internet geïnstalleerd. Ik had het ook toen best zelf kunnen doen maar heb me wijselijk stil gehouden toen ik toekeek. Afstand van de soepele kabel modem-computer over de plintjes zo'n 15 meter. Keurig netjes met beugeltjes vast gespijkerd op de plint, alleen aan weerszijden uiteraard de laatste metertjes los. Nagenoeg hetzelfde als met dat "good-practice" wordt bepleit. Het zit naar alle tevredenheid nog steeds zo. Al is er gedurende die jaren wel het een en ander bij gekomen.

PS:
Ook onderstaande Engelse uiteenzetting is enkel een (weliswaar nuttige) richtlijn. Dat "Shall" houdt echter niet een echte verplichting is, want het document is niet een formele norm waar iedereen zich aan dient te houden. Hoe verstandig dat ook mag zijn, het is geen verplichting, zoals dat bij b.v. bij de veiligheidsvoorschriften op verschillend gebied wel het geval is.
Het kan wel dienen als bijlage bij een opdracht, want de voorwaarden die je er mee stelt bij die opdracht zijn niet vreemd. Het document is zorgvuldig en ter zake kundig samengesteld en kan dienen tot internationale richtlijn en naleving voorkomt een rommelig zootje. Maar nogmaals, het heeft niets met wel of niet goed functioneren te maken. Ook daarvan afwijkende methoden mits zorgvuldig uitgevoerd kunnen meer dan eens uitstekend voldoen.

[ Voor 29% gewijzigd door Techneut op 07-10-2015 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Het is een lastig document om digitaal te vinden, het zit achter een pay-wall bij TIA. Uit de text die bij ons in de kast staat (cabling manual van een leverancier):
Category 6 cable may be used for both horizontal and backbone cable.
Recognized horizontal and backbone cable shall be either 4 pair 100 Ohm
UTP, or ScTP, consisting of 22 AWG or 24 AWG solid conductors individually
insulated by a thermoplastic material and then formed into 4 twisted pairs
with an overall thermoplastic jacket.
Voor Cat5e staat er tekst van dezelfde strekking. 'Shall' is verplicht.

Die text kan ik in elk geval terugvinden in dit document, maar dat is niet de originele standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-08-2020
Hebben jullie ook ervaringen met Elro CAT6 kabels?
Ik heb 2 UTP CAT6 kabels van 10 meter onder de grond lopen naar de glasvezelbox en de andere naar (een switch of een hd-ontvanger.

Heb ik dan aan deze kabels voldoende? Zijn deze 100% koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kijk in elk geval op de mantel/doos of er ergens iets staat als CCA.
Als dat het geval is, is het zeker geen koper.

De enige van de dingen die je noemt die echt baat hebben bij een stabiele Gbit verbinding is die naar de glasvezelbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoeveel echt bedrog er nog is met betrekking tot CCA en CCS.
Wat ik er zo te hooi en te gras van zie op sites waar spullen worden aangeboden is variërend, soms staat er helemaal niets bij, of er staat eerlijk CCA (CCS ben ik nog nooit tegengekomen) of er staat nadrukkelijk koper al dan niet met het woord zuiver erbij. Bij die eerste twee is er alleen sprake van misleiding als de vermelding bijvoorbeeld cat5e is en de aders zijn CCA, ook al staat dat er eerlijk bij. Dat komt niet met elkaar overeen, want cat5e vermeldt gewoon koperen aders in z'n specificatie. Maar, en dan heb ik het niet over vroeger, want destijds is er ongelooflijk mee gerotzooid, komt het nu heden ten dage nog voor dat er spullen worden verkocht die bij nader onderzoek niet blijken overeen te komen met wat op de site wordt gesuggereerd?

@bernhard90,
Ik ken Elro niet. Van wat ik op hun website zie krijg ik de indruk dat ze alleen maar een tussenhandel zijn, geen fabricaat. Kan dus van alles zijn wat ze verhandelen. Ervaringen heb ik er niet mee. Misschien zijn er anderen die dat wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Elro is een oud merk.
Geen idee of ze zelf wat maken, maar vroeger had je b.v. ook babyfoons en universele adapters van hun.

Wat betreft bedrog zal het inmiddels wel redelijk meevallen. Iig allekabels.nl is netjes in het aangeven wat voor kabel je koopt.

CCA is trouwens ook niet direct een drama. Ligt nogal aan de afstand, hoeveel interferentie je vangt en of je stekkers goed zitten.
Je kan best 1Gbit over 15M+ halen met CCA. Verder als 25M zou ik niet gaan, maar is prima voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
McKaamos schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 18:32:
[...]
CCA is trouwens ook niet direct een drama. Ligt nogal aan de afstand, hoeveel interferentie je vangt en of je stekkers goed zitten.
Je kan best 1Gbit over 15M+ halen met CCA. Verder als 25M zou ik niet gaan, maar is prima voor thuis.
Vergeet niet dat aluminium wat in contact komt met zuurstof een hele goede isolator is.
Dus de aangeknepen stekkertjes kunnen na verloop van tijd veel minder goed contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
Zo te lezen zit ik dus redelijk safe met mijn Elro cat6 kabels van "maar" 10 meter. Wat ik heb horen zeggen is dat alle cat6 kabels 100% koper zijn. Klopt dit?

Heb net voor mijn nieuwe tp-link switch 3 netwerk kabels aangeschaft.

Deze: Vivanco cat 6 Maar dan van 2 meter.

Enkele eigenschappen: CC, Gold plated, double shielded. Zou dit 100% koper moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

TD-er schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:54:
[...]

Vergeet niet dat aluminium wat in contact komt met zuurstof een hele goede isolator is.
Dus de aangeknepen stekkertjes kunnen na verloop van tijd veel minder goed contact maken.
Klopt, maar het is copper-clad, dus dat gaat niet zo gauw mis.
Met zachte-kern gaat dat prima. Harde kern is een ander verhaal, want het aanknijpen krast dan mogelijk het koper van de aluminium ader af.
Zit 'm in de bouw van de contacten in de betreffende stekkers.
bernhard90 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:56:
Zo te lezen zit ik dus redelijk safe met mijn Elro cat6 kabels van "maar" 10 meter. Wat ik heb horen zeggen is dat alle cat6 kabels 100% koper zijn. Klopt dit?

Heb net voor mijn nieuwe tp-link switch 3 netwerk kabels aangeschaft.

Deze: Vivanco cat 6 Maar dan van 2 meter.

Enkele eigenschappen: CC, Gold plated, double shielded. Zou dit 100% koper moeten zijn?
Lijkt me prima, ja.
Cat6 is niet per definitie altijd puur koper.
De "CC" geeft het al weg eigenlijk. Copper Clad, oftewel een materiaal wat is bekleed met koper. Je weet alleen niet wat er onder de koperlaag zit, en dat is wel van belang.
CCS wil je niet, CCA is wel okay voor korte afstanden.

[ Voor 50% gewijzigd door McKaamos op 09-10-2015 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
ok, hoe kom je er dan achter wanneer een kabel 100% koper is? Heb verschillende verpakkingen gezien, maar echt duidelijk staat het er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:44
Eerste post van dit topic...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
TD-er schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:54:
[...]

Klopt, en aluminiumoxide ontstaat al heel gauw, veel sneller dan bij koper. Het proces begint al meteen bij de blootstelling aan lucht en dat hoeft hoeft geen vochtige lucht te zijn. Daarom is het eigenlijk minder geschikt voor zelf aanknijpen van stekkertjes. Met compleet fabrieksmatig gemaakte kabels met aan weerszijden ingegoten connectors treedt dat probleem minder gauw op. Bovendien zijn dat doorgaans korte patchkabels waar dus afstand geen rol speelt. Raak daarom niet meteen gefrustreerd als je per ongeluk wat van dat product hebt gekocht als het gaat om korte stukjes.

Hoe waar die ietwat relativerende opmerking jegens CCA ook mag zijn. er is nog een aspect dat niet iedereen zich realiseert dat het meespeelt en dat daardoor CCA beslist niet aanbeveelt, met name niet voor patchkabeltjes voor bewegende aansluitingen zoals laptops. Dat is de broosheid van aluminium. Koper is van nature taai, aluminium beslist niet. Een beetje heen en weer buigen en je hebt kans dat het breekt. Kortom, CCA mag dan bij grote hoeveelheden aanmerkelijk goedkoper zijn, voor de consument is er maar advies en dat is dat soms zuinigheid de wijsheid bedriegt. Tenslotte gaat het niet om grote kapitalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
Kan iemand mij informeren of deze kabels een gigabit netwerk aankunnen?
De lengte is maximaal 12 meter (in de kruipruimte). Of zal ik aan cat6(e) moeten?

Gigamedia Cat5e utp kabel op rol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
cat5e kan prima, maar persoonlijk zou ik cat6 nemen.
Kun je in de toekoemst ook 10Gb overheen sturen en kost nauwelijks meer geld.

Ik zou hier ven kijken als ik jou was, stuk goedkoper.
https://netwerkproducten....rkkabel-op-rol-c-532.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bernhard90 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:23:
Kan iemand mij informeren of deze kabels een gigabit netwerk aankunnen?
De lengte is maximaal 12 meter (in de kruipruimte). Of zal ik aan cat6(e) moeten?

Gigamedia Cat5e utp kabel op rol
Leuke marketing "rol 305m... xx Euro per 100m"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Techneut schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 13:45:
Dat is eerlijk gezegd nieuw voor me dat soepel meer verliezen zou hebben dan stug, om de gewoon Nederlandstalige bewoordingen te gebruiken.
Waarschijnlijk bedoel je litze (soepele kern) en massief (harde kern). Soepel en stug zal een installateur wel eens gebruiken "Hé Tinus geef me de rol soepele kabel es aan!" maar zijn eigenschappen die bijvoorbeeld ook van plastic en afscherming afhangen. Met litze en masssief of met het woordje kern erbij worden de eigenschappen van de koperen ader aangeduid. Als je jargoon vertaalt, doe het dan wel ondubbelzinnig.

[ Voor 10% gewijzigd door mae-t.net op 21-10-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mae-t.net,
Met alle respect, maar in mijn ogen een nogal overbodige kritiek. Afgezien van dat ik het niet met je eens ben, maar dat is niet belangrijk. Je geciteerde woorden stonden in een bericht dat antwoord gaf op een bericht daar direct boven. En dat ging over een vermeend verschil tussen de beide soorten UTP-kabel van dezelfde categorie. De definities van die categorie houden de door jou genoemde eigenschappen al in, zodat nadere uitleg daarvan meer past in een ander hoofdstuk.

Stug contra soepel dus, zij het dan dat in dat eerdere bericht de woorden solid en stranded worden gebruikt. Ik was zo vrij om dat jargon even te vertalen in stug en soepel, volgens mij zonder meer in dat verband begrijpelijke taal. Ook het woord litze is jargon dat ik wilde vermijden omdat niet iedereen hier technisch opgeleid is. Voor een vertaling is er dan vaak een arsenaal aan woorden beschikbaar, zo ook hier. Bovendien zou het woord litze ten onrechte ook kunnen wijzen op een totaal ander type draad of kabel.

Kortom, je geeft kritiek op mijn woordkeuze (elke taal is rijk aan vertalingen met dezelfde betekenis) en gaat hoegenaamd niet inhoudelijk in op de kwestie. Dat zou namelijk veel interessanter zijn geweest. Volgens mij is dat bedoelde verschil (met name in de maximaal te overbruggen afstand, want daar ging het over) er niet, maar misschien heb jij daar een andere mening over? Ik ben reuze benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen, ik ben van plan om een kabel te leggen tussen mijn Ziggo modem en mijn pc (de afstand is ongeveer 20 meter). Nu heb ik vrij weinig verstand van kabels. Ik heb gelezen dat het merk zelf nauwelijks iets uitmaakt, maar dat de kabel in ieder geval cat5/6 moet zijn. Hebben jullie goede aanraders voor een winkel/kabel? Zou deze bijvoorbeeld goed zijn http://www.utp-kabel.nl/cat6-utp-20m-zwart.html? Het belangrijkste is natuurlijk dat de verbinding stabiel is, maar volgens mij zijn alle cat5/6 kabels ongeveer even goed daarin?
Pagina: 1 ... 18 ... 38 Laatste