Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 33 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
hneel schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:00:
Ik ben aan de slag gegaan met wat tooltjes. Dit is een uitdraai van Jperf.

[Afbeelding]

Ziet er toch wel goed uit, op het eerste gezicht? Of niet? Hoe zou zo'n uitdraai er uit zien met echt slechte kabel?
300/400mbit was het bij mij toentertijd met CCA. Heb er in het verleden weleens tests mee kunnen uitvoeren omdat ik per abuis CCA-kabel had besteld. Wist er toen niet vanaf.

De snelheden die jij post lijken me wel netjes, kan me niet voorstellen dat dat niet een goede kabel is.
Dat is een beetje mijn punt: ik heb er een enorme hekel aan om opgelicht te worden met inferieure kwaliteit. Maar aan de anddere kant: in hoeverre is het in de praktijk meetbaar? Voor een consument dan, zonder peperdure meetapparatuur.
Hangt af van wat je nodig hebt. De gemiddelde consument kan an sich wel uit de voeten met een 300mbit netwerk vermoed ik. Maarja, dat is toch zonde van de rest van de bandbreedte die je mist. Als die kabel nou significant goedkoper was ofzo, maar ik heb volgens mij ongeveer hetzelfde betaald voor de koperen kabel als de CCA.
Oh, blijkbaar is CCA gewoon heel goed spul!

[...]

Van een bekende kabelwebshop. Ik weet nu waar ik alvast niks meer ga bestellen. :(
Ja zelfde hier, webshop verdedigde het, jammer is dat.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 14-03-2021 13:34 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:51
Cyphax schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:33:
[...]

300/400mbit was het bij mij toentertijd met CCA. Heb er in het verleden weleens tests mee kunnen uitvoeren omdat ik per abuis CCA-kabel had besteld. Wist er toen niet vanaf.

De snelheden die jij post lijken me wel netjes, kan me niet voorstellen dat dat niet een goede kabel is.
Hoe wordt de snelheid op een CCA kabel beperkt dan? De NIC zet de verbinding gewoon op 1000 Mbit full duplex is het niet? Wat heb je precies gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
My-life schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:39:
[...]

Hoe wordt de snelheid op een CCA kabel beperkt dan?
Door het materiaal, dat een 40% hogere weerstand heeft.
De NIC zet de verbinding gewoon op 1000 Mbit full duplex is het niet? Wat heb je precies gemeten?
De zet de verbinding op 1000Mbit, maar zal die snelheden niet halen. Dit waren mijn resultaten: Cyphax in "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels"
Haast 9 jaar geleden alweer :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nog steeds constateer ik de laatste berichten van dit topic lezend ook nu weer dat er met de overigens terechte kritiek op CCA hier en daar niet vollerig het waarom daarvan bekend is. Met als gevolg soms misverstanden. Het lijkt me daarom niet overbodig om die bezwaren weer eens te herhalen. Niet iedereen is, heel begrijpelijk, technisch opgeleid. De zeker wel terechte bezwaren zijn:

1. Aanmerkelijk hogere soortelijke weerstand waardoor een niet geringe beperking van de te overbruggen afstand bij dezelfde aderdoorsnede. Dus voor korte afstanden zoals in de meeste thuisnetwerken speelt dit hoegenaamd geen rol.

2. Nogal broos waardoor bij veel bewegen de kans op een aderbreuk niet denkbeeldig is. Dus ook hier zal dat in heel veel gevallen nauwelijks van toepassing zijn.

3. Zeer sterk gevoelig voor oxidatie. Niet te verwaarlozen en daarmee ongeschikt voor zelf monteren van stekkertjes e.d. Maar ook hier is er geen enkel bezwaar als het kant en klare aangegoten korte patchkabels zijn.

Verdere bezwaren zijn er niet. Ook al worden er af en toe bloedserieuze verhalen opgedist die zonder in detail te treden gewoon kant noch wal raken en die je dus beter kunt negeren. Dat geldt trouwens ook voor bepaalde betogen in tegengestelde richting zoals de recente hier vermelde veel te kort door de bocht uiteenzetting op de website van allekabels.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Techneut schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:24:
Verdere bezwaren zijn er niet.
Jawel; je betaalt er hetzelfde voor, dus het is prijstechnisch gezien oninteressant, naast het verloren potentieel van 10gbit, dat je met een koperen cat6-kabel nog hebt en met CCA niet. Korte afstanden is volgens mij ook niet waar je kabel op rol voor koopt. :)
Ze moeten gewoon ophouden met CCA-kabel verkopen, meer niet :P

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 14-03-2021 17:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Weer een broodje aap erbij.
CCA is helemaal geen beperking voor 10Gbps.

Zoals @Techneut al aangaf is CCA alleen af te raden bij hele grote lengtes en zeker in combinatie met POE want de gelijkstroom weerstand is hoger, voor de netwerk frequenties maakt het nauwelijks wat uit.
Maar de lengtes in een gemiddeld huis komen bijna nooit boven de 30m dus allemaal niet van toepassing.

Het grote probleem van CCA is dat mensen er RJ45's aan knijpen dat gaat veel sneller oxideren dan full koper.
Maar RJ45's aanknijpen moet je eigenlijk nooit doen.

Een LSA verbinding (zoals in een wcd, patchpanel of keystone) heeft dat probleem niet van daar wordt de massieve ader tussen de bekjes van de vork geduwd en wordt de ader ingesneden.
Dan krijg je een koude las wat beslist oxidatie proof is.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 14-03-2021 17:48 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Cyphax schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:03:
[...]

Jawel; je betaalt er hetzelfde voor, dus het is prijstechnisch gezien oninteressant, naast het verloren potentieel van 10gbit, dat je met een koperen cat6-kabel nog hebt en met CCA niet. Korte afstanden is volgens mij ook niet waar je kabel op rol voor koopt. :)
Ze moeten gewoon ophouden met CCA-kabel verkopen, meer niet :P
Uiteraard bedoelde ik technische bezwaren. Over prijsverschillen laat ik me niet uit, waar dat wel een rol speelt ben ik het eens met je, dat koop je als je een beetje verstandig bent niet. Zeker niet bij wat je noemt kabel op een rol.

Alleen is er mits je voldoet aan die drie punten die ik noemde geen reden tot zorgen als je al kant en klare kabeltjes hebt gekocht en lang daarna pas ontdekt dat het CCA is. Want bij korte heb je helemaal geen verloren potentieel van 10gbit. Dat is inderdaad ook een van de broodjes aap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ben(V) schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:44:
Weer een broodje aap erbij.
CCA is helemaal geen beperking voor 10Gbps.

Zoals @Techneut al aangaf is CCA alleen af te raden bij hele grote lengtes en zeker in combinatie met POE want de gelijkstroom weerstand is hoger, voor de netwerk frequenties maakt het nauwelijks wat uit.
Maar de lengtes in een gemiddeld huis komen bijna nooit boven de 30m dus allemaal niet van toepassing.
Ik haalde bij 10 meter al nieteens meer de helft van 1gbit, maar laat mij je niet tegenhouden iets te leggen dat lijkt op een netwerkkabel maar van een inferieur materiaal gemaakt (zodat je er ook niet normale dingen als PoE mee kan) is voor hetzelfde geld hoor. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 15-03-2021 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Als jij met 10m CCA geen 1Gbps meer haalt is er echt iets anders aan de hand en zou ik als ik jouw was dat eerst maar eens gaan uitzoeken.

Zelf RJ45's aangeknepen misschien?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Cyphax schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:48:
[...]

[...]

De zet de verbinding op 1000Mbit, maar zal die snelheden niet halen. Dit waren mijn resultaten: Cyphax in "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels"
Dat is eigenlijk alleen verklaarbaar door ofwel slechte verbinding, ofwel overspraak. De elektrische weerstand van de kabel heeft daar echt geen biet mee te maken. Tenzij het misschien een aluminium kabel van 100 meter was. Maar gezien vrijwel alle CCA kabels (althans die ik ooit gezien heb) gewoon korte patchkabels zijn met aangegoten stekkers, lijkt die kans me klein en is het eerder gewoon dat de kabel te veel mishandeld is dan het materiaal waarvan die gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
@Ben(V) 't Was (is het nog steeds trouwens) LSA. Ik heb het jaren geleden al eens uitgezocht en getest (staat ook in dit topic), het was gewoon crap, het hoort niet van aluminium te zijn maar van koper. Met een koperen kabel werd het spontaan 950mbit ofzo. :)
mcDavid schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Dat is eigenlijk alleen verklaarbaar door ofwel slechte verbinding, ofwel overspraak. De elektrische weerstand van de kabel heeft daar echt geen biet mee te maken. Tenzij het misschien een aluminium kabel van 100 meter was. Maar gezien vrijwel alle CCA kabels (althans die ik ooit gezien heb) gewoon korte patchkabels zijn met aangegoten stekkers, lijkt die kans me klein en is het eerder gewoon dat de kabel te veel mishandeld is dan het materiaal waarvan die gemaakt is.
Ik heb dan weer nog geen korte patchkabels gezien die van CCA gemaakt zijn; ik heb toen een rol van 30m besteld, schrok van de crappy resultaten en heb de rest uiteraard weggemikt. :)
Ik _kan_ me voorstellen dat een kant-en-klare CCA-kabel eventueel acceptabel zou kunnen werken, maar reken maar dat ik er uit de buurt bliijf; een netwerkkabel hoort gewoon gemaakt te zijn van koper en niet van aluminium. :)

[ Voor 68% gewijzigd door Cyphax op 15-03-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:19

hneel

denkt er het zijne van

Waarom zit er uberhaupt nog zo'n laagje koper op? Waarom is het niet gewoon puur aluminium? Toch zeker niet vanwege dat zg skin effect? Maar toch gewoon alleen om de klant te foppen?

Ik had dit topic jaren geleden al eens gezien en kreeg toen de indruk dat je dit alleen tegen kon komen als je je kabel van heel obscure bronnen haalde. AliExpress en dergelijke. Maar ik zie nu dat de situatie op de markt aanzienlijk is verslechterd. Het wordt nu gewoon open en bloot verkocht. En ik ben er enige tijd geleden ook in gestonken met een setje patchkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Aluminium corrodeert erg gemakkelijk en de corrosie (aluminium oxyde) is een isolator. Aansluiten daarvan vergt speciale methodes en tools. Vandaar dat laagje koper er omheen.

Dat skin effect is niet "zogenaamd", dat bestaat wel degelijk.

In de professionele antennebouw voor o.a. DAB/DVB omroep, 4G/5G netwerken en straalverbindingen is het gebruik van coaxkabel met een binnenkern die bestaan uit aluminium met daaromheen een laagje koper volkomen normaal. Soms is het zelfs lucht - oftwel een koperen buis als binnengeleider.

Dit zijn statische systemen en installaties die alleen door professionals in dit gebied worden ontworpen, aangelegd en onderhouden

De vraag is nu echter: waarom dit gebruiken voor ethernet over twisted pair cabling? Ik kan maar 1 reden bedenken en dat is winstbejag. De officiele specs van ethernet over CAT5 UTP kunnen alleen maar gehaald worden met massief koperen geleiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:51
Cyphax schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:48:
[...]

[...]

Een hogere weerstand zorgt voor meer afzwakking van het signaal. Een kabel met 40% meer weerstand zou op 60 meter dus nog dezelfde signaalsterkte moeten hebben dan de kabel waarmee vergeleken wordt op 100 meter, of werkt dat niet zo?

Als de snelheidsbeperking inderdaad door de kabel komt dat moet je dat volgens mij kunnen terugzien op laag 2. Als data pakketten op niet goed aankomen wordt de snelheid op laag 3 verlaagt.
En als dat het geval is dan is nog de vraag of het komt door de aluminium kern of door een defect aan de kabel. Het zou mij verbazen als een CCA netwerkkabel van 30 meter anders presteert dat een zelfde kabel met volledig koperen kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Laat ik als technicus het zo zeggen, zolang jij geen geloof hecht aan allerlei dwaze geheimzinnige verhalen over verborgen eigenschappen waarin koper en aluminium verschillen, behalve het verschil in soortelijke weerstand (een verhouding van ongeveer 1:1,7), wat denk je dan zelf? Zou je daar wel waarde aan hechten, dan verspil ik daar geen tijd meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
My-life schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Een hogere weerstand zorgt voor meer afzwakking van het signaal. Een kabel met 40% meer weerstand zou op 60 meter dus nog dezelfde signaalsterkte moeten hebben dan de kabel waarmee vergeleken wordt op 100 meter, of werkt dat niet zo?

Als de snelheidsbeperking inderdaad door de kabel komt dat moet je dat volgens mij kunnen terugzien op laag 2. Als data pakketten op niet goed aankomen wordt de snelheid op laag 3 verlaagt.
En als dat het geval is dan is nog de vraag of het komt door de aluminium kern of door een defect aan de kabel. Het zou mij verbazen als een CCA netwerkkabel van 30 meter anders presteert dat een zelfde kabel met volledig koperen kern.
Wat het precies is weet ik ook niet, ik heb alleen praktijktests gedaan (en me ge-ergerd aan afbrekende puntjes) en wat het in elk geval deed was onder de maat presteren, en een vervangende kabel niet met verder dezelfde hardware. En verder laat ik het erbij want er is onder de streep geen reden om de nadelen van dat spul te accepteren en niet gewoon koperen kabels te kopen. Eenieder die met CCA-kabel een netwerk aan wil leggen, gaat gerust z'n gang. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:09:
[...]

En verder laat ik het erbij want er is onder de streep geen reden om de nadelen van dat spul te accepteren en niet gewoon koperen kabels te kopen. Eenieder die met CCA-kabel een netwerk aan wil leggen, gaat gerust z'n gang. :)
Daar zal denk ik ieder verstandig mens het wel over eens zijn. Maar dan gaat het wel over nieuwe aanschaf. En dat is duidelijk wat anders dan hals over de kop al je gedurende jaren tot volle tevredenheid uitstekend functionerende kabels te vervangen omdat je ontdekte dat het oh schrik oh schrik CCA is. Alsof het bij wijze van spreken gevaarlijk vergif is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Techneut schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:49:
[...]
Daar zal denk ik ieder verstandig mens het wel over eens zijn. Maar dan gaat het wel over nieuwe aanschaf. En dat is duidelijk wat anders dan hals over de kop al je gedurende jaren tot volle tevredenheid uitstekend functionerende kabels te vervangen omdat je ontdekte dat het oh schrik oh schrik CCA is. Alsof het bij wijze van spreken gevaarlijk vergif is.
Nee ik zou wel pragmatisch blijven, zolang er geen brandgevaar is ofzo en het doet wat het moet doen zou ik ook weer niet alles overhoop halen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 13:43
Had de rode amazonbasics cat6 23 awg gekocht bij spaans Amazon. is al aangekomen in Duitsland en krijgt nu bericht dat hij teruggestuurd wordt en ik mijn geld terugkrijg.. Ik had 305m voor nog geen €50.. balen dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:21
1ntroduc3 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:05:
Had de rode amazonbasics cat6 23 awg gekocht bij spaans Amazon. is al aangekomen in Duitsland en krijgt nu bericht dat hij teruggestuurd wordt en ik mijn geld terugkrijg.. Ik had 305m voor nog geen €50.. balen dit
Prijzen zijn naar EUR 140,- geknald ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
JoohanDePoohan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:30:
[...]

Prijzen zijn naar EUR 140,- geknald ;w
Ongelofelijk balen. Nergens kun je voor een schappelijke prijs zo'n grote bos kabels krijgen denk ik. Bijna nieuwbouwhuis af dus moet straks wel gaan bestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bijzonder; dat die AmazonBasics CAT6 in prijs verdubbeld is?!? 8)7

Blijkbaar is het goed spul voor die prijs. d:)b Ik heb inmiddels mijn project (het nieuwe verbouwhuis van onze kinderen) ermee afgerond. Totaal ca. 150meter gebruikt van die rol.
En ik moet zeggen; zelfs met het trekken van 2 strengen door 1 PVC buis ging het nog ok. Mede dankzij die taaie middenversteviging, rekt de kabel niet op.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50859995463_8a73dc9364.jpg

Alle ruimtes voorzien van een CAT6 WCD (Gira RJ45 WCD) en afgemonteerd op een paneeltje in de meterkast. Alle aansluitingen zijn doorgemeten en qua passieve elektrische verbinding 100% ok. (met een UTP kabeltester)
Over een paar weken komt de real-life test; dan wordt FttH opgeleverd en mag ik alles van werkende interpret verbindingen gaan voorzien. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Gewoon het prijsalgoritme..... is er ineens veel vraag (door o.a. de lage prijs) dan gaat die gewoon omhoog.
Maar dit is inderdaad wel een flinke stijging, op een bepaald moment werd ie juist elke dag goedkoper.

Kan ook dat ze de prijzen voor een verkeerde lengte hadden gebruikt. Dat gaat goed tot er van een artikel weer nieuwe voorraad binnenkomt, dan wordt vaak de prijs gecorrigeerd.

[ Voor 29% gewijzigd door Yowzawood op 19-03-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Zijn er nog alternatieven voor de amazonbasics kabel? Ook qua prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@1ntroduc3 Ook al is de prijs bij Amazon verdubbeld; 140 euro voor ruim 300 meter is toch best wel acceptabel?

Maar ook shops als sandervunderink e.d. leveren voor eenzelfde prijs ook CAT6 AWG 23 massieve kabel.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:05
Yowzawood schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:01:
Gewoon het prijsalgoritme..... is er ineens veel vraag (door o.a. de lage prijs) dan gaat die gewoon omhoog.
Maar dit is inderdaad wel een flinke stijging, op een bepaald moment werd ie juist elke dag goedkoper.

Kan ook dat ze de prijzen voor een verkeerde lengte hadden gebruikt. Dat gaat goed tot er van een artikel weer nieuwe voorraad binnenkomt, dan wordt vaak de prijs gecorrigeerd.
Koperprijs gaat door het dak de afgelopen maand, dit heeft forse invloeden op de kabelmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Niet dit..... de eerdere prijs was onwaarschijnlijk goedkoop. Ik verwacht dat het een prijsfout was en dat ze dit door nieuwe voorraad hebben gecorrigeerd. Een prijsverhoging van 300% voor artikelen die op voorraad zijn zie je bij Amazon eigenlijk alleen door prijsfouten.

[ Voor 29% gewijzigd door Yowzawood op 20-03-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor wie nog geïnteresseerd is in die prima 'Amazon Basics Cat6-Ethernet-Rohkabel, robust, 0,57 mm (23 AWG)'; ik zie dat de prijs weer gezakt is naar 106 euro voor een rol van ruim 300 meter.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:25
ehtweak schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:34:
Voor wie nog geïnteresseerd is in die prima 'Amazon Basics Cat6-Ethernet-Rohkabel, robust, 0,57 mm (23 AWG)'; ik zie dat de prijs weer gezakt is naar 106 euro voor een rol van ruim 300 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZ2pIKx3SLQe925Sbj3U1LxYRM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfegSh4Vs1bzMz4uMIev8QZx.jpg?f=fotoalbum_large

De prijzen waren inderdaad top; ik heb een doos destijds gehaald en toegepast in een project waarin ook het bekende Belden Cat6 gebruikt is. Beide AWG 23 maar de mantel van de Amazon Basics is iets dikker (stugger) dan Belden. De kabel zelf is ook 1mm dikker.

Misschien een laatste tip mbt de Amazon Basics; die dikte maakt het net niet lekker om de matel een RJ45 connector in te drukken. Zowiezo RJ45 direct op deze bekabeling is NIET de juiste oplossing maar toevallig van het weekend gewoon 2 random meterkasten gezien en de ene installatie kabel na de ander met een directe RJ45 erop........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Seven_of_Nine schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:20:
...Zowiezo RJ45 direct op deze bekabeling is NIET de juiste oplossing maar toevallig van het weekend gewoon 2 random meterkasten gezien en de ene installatie kabel na de ander met een directe RJ45 erop........
Het is installatiekabel, geen patchkabel... ;)

ehtweak in "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels"

Ik heb alles keurig afgemonteerd in Gira RJ-45 WCD's en op een patchpaneeltje in de meterkast.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De algemene opvatting hier voor netwerkkabel is momenteel toch de Belden 7965E of de Amazon Basics Cat6?

Kennis verbouwd z'n huis (volledig) en ziet geen meerwaarde in Cat6 t.o.v. Cat5e. (en dus de €50 meerprijs)
Maar jah; als je voor hetzelfde geld (van de Belden 1583E Cat5e) de Amazon Basics Cat6 kunt krijgen* is er toch niet echt een reden om voor de Belden Cat5e te gaan i.p.v. de Amazon Cat6?
Behalve dat de Cat5e misschien (een stuk) makkelijker te verwerken/trekken is.

* Momenteel is de Amazon Basics Cat6 wat in prijs gezakt (ik had 9 mailtjes van Keepa vanmorgen in de mail) en kost momenteel zo'n €85 thuisbezorgd. De Cat5e bij Sander Vunderink kost €90 thuisbezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Piet91 Maar...??? je geeft zelf al aan dat die CAT5e kabel zelfs duurder is (of bijna gelijk) aan die CAT6 via Amazon.
Bovendien is die Belden kabel AWG 24.
En de Amazon CAT6 is AWG 23! M.a.w. zelfs nog ietsje dikker. M.a.w. minder elektrische weerstand en net wat steviger qua uitvoering. Nadeel kan de wat grotere buitendiameter zijn.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat in ieder geval die CAT6 een behoorlijk stevige kabel is, en heel wat mishandeling tijdens het fysieke trekken en sjorren verdraagt. :)

Dan lijkt me de keuze al helemaal makkelijk, toch?

[ Voor 54% gewijzigd door ehtweak op 04-04-2021 10:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je moet ook bijvoorbeeld 2 van die kabels door 16mm buis zien te krijgen en hoe dikker de kabels hoe lastiger. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Piet91 Dat gaat idd wel wat lastiger.
Maar zelfs met flexibele ribbelbuis 16mm is dat gelukt. Maar op gegeven moment zijn we voor de laatste stukken, met heel veel bochten, vlak na elkaar, overgegaan op 19mm. Dat ging wat makkelijker...
Toen kregen we zelfs 3 x 2,5mm2 + CAT6 door één buis!

E.e.a. hangt natuurlijk ook sterk af van de afstanden, of het bestaande buis is, of nieuw (daar zat al een klein beetje glijmiddel in, af fabriek), of je scherpe bochten door moet of niet, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 03-04-2021 23:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 21:33
Piet91 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:52:
De algemene opvatting hier voor netwerkkabel is momenteel toch de Belden 7965E of de Amazon Basics Cat6?

Kennis verbouwd z'n huis (volledig) en ziet geen meerwaarde in Cat6 t.o.v. Cat5e. (en dus de €50 meerprijs)
Maar jah; als je voor hetzelfde geld (van de Belden 1583E Cat5e) de Amazon Basics Cat6 kunt krijgen* is er toch niet echt een reden om voor de Belden Cat5e te gaan i.p.v. de Amazon Cat6?
Behalve dat de Cat5e misschien (een stuk) makkelijker te verwerken/trekken is.

* Momenteel is de Amazon Basics Cat6 wat in prijs gezakt (ik had 9 mailtjes van Keepa vanmorgen in de mail) en kost momenteel zo'n €85 thuisbezorgd. De Cat5e bij Sander Vunderink kost €90 thuisbezorgd.
Ik zit te kijken op Amazon.NL maar die Cat6 is daar iets van 120 euro. Kijk ik misschien verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ehtweak schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:28:
...
Toen kregen we zelfs 3 x 2,5mm2 + CAT6 door één buis!...
230V en ethernet door één buis? Spannend...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Brahiewahiewa schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:55:
[...]

Speakerkabel? Hoop ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 18:32
ehtweak schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:28:
@Piet91
Bovendien is die Belden kabel AWG 24.
En de Amazon CAT6 is AWG 23! M.a.w. zelfs nog ietsje dikker. M.a.w. minder elektrische weerstand.
Belden 7965E is ook AWG 23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Brahiewahiewa schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:55:
[...]

Neu hoor; niks spannends aan.
Werkt gewoon prima.
D'r hangen ook geen zware werkplaatsmachines aan met heftige elektromotoren o.i.d. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 04-04-2021 10:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

AtRi schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:41:
[...]

Belden 7965E is ook AWG 23
Maar @Piet91 had het over ' Belden 1583E Cat5e' en die is wat dunner.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vortexnl1982 schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:03:
[...]

Ik zit te kijken op Amazon.NL maar die Cat6 is daar iets van 120 euro. Kijk ik misschien verkeerd?
De prijzen varieren nogal. Nu, op dit moment, zie ik een prijs van 81 euro voor een rol van 305m.
https://www.amazon.de/gp/product/B07RM9PDBM

Maar dat kan zometeen al weer anders zijn... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 19:21
ehtweak schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:00:
[...]

Neu hoor; niks spannends aan.
Werkt gewoon prima.
Zolang de isolatie tussen de 230v en netwerk goed is, is er behalve mogelijk wat storing (50hz ac) niets spannend. Is de isolatie (in de toekomst) niet meer toereikend, dan zal er bij die situatie sneller 230v op je netwerk komen. Met mogelijk doorgebrande apparatuur als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43
En dan hoop ik voor je dat de verzekering betaald als je je niet aan de voorschriften houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Groentjuh schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:18:
[...]

Zolang de isolatie tussen de 230v en netwerk goed is, is er behalve mogelijk wat storing (50hz ac) niets spannend. Is de isolatie (in de toekomst) niet meer toereikend, dan zal er bij die situatie sneller 230v op je netwerk komen. Met mogelijk doorgebrande apparatuur als gevolg.
En waarom zou de isolatie 'in de toekomst' niet meer toereikend zijn? Ik verwacht niet dat de komende tig jaar de isolatie spontaan verdwijnt. :+

Zelfs al zou de isolatie van zowel de 230V AC bekabeling EN die van de UTP (zowel buiten- als binnenmantel) tegelijkertijd doorschuren (in een stationaire buis in een stilstaande betonnen muur?!?), dan sneuvelt er een netwerkpoort ergens. En/of de aardlek knalt er uit. En dan nog...

In ons eigen huis zit CAT5 er al 25 jaar in. Dat ziet er nog steeds even goed uit, als nieuw uit de doos. Dus hoezo?
Kijk, als de boel in de fik staat; dan smelt toch alles weg. Maar dan hebben we een ander, veel groter probleem. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 04-04-2021 10:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jongetje schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:19:
En dan hoop ik voor je dat de verzekering betaald als je je niet aan de voorschriften houdt.
Welke voorschriften? Waar is gedefinieerd dat UTP niet met 2,5mm2 in 1 buis zou mogen?
Volgens mij wordt dat vaak verward dat er geen laagspanningskabels tezamen met 230V AC in één buis zouden moeten liggen.

We hebben uiteindelijk één langgerekt stuk ribbelbuis eerst gevuld met 3 x 2,5mm2 + 1 x UTP. En dat is er, zonder afgeschraapte isolatie plastics, in één keer soepel ingegaan. Vervolgens hebben we dat stuk, gevulde, ribbelbuis, in een nieuw gefreesde sleuf gelegd.
De rest ligt allemaal apart.

Maar, oké, ik heb de brandweer vast ingeseind dat dit een zeer brandgevaarlijk situatie is! >:)

Andere, veel voor de hand liggerende brandoorzaken zijn in de praktijk vaker aan de hand.
Zaken zoals verstopte pluizenfilters, gammele netstekers, niet periodiek gecontroleerde 230V AC schroefverbindingen in de gk. Fik in de keuken, kaarsen die blijven branden, roken, uitgefikte chinese opladers, beschadigde Li-ion accu's, enzovoorts.
Daar maak ik me eerder zorgen over.

[ Voor 67% gewijzigd door ehtweak op 04-04-2021 10:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ehtweak schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:23:
[...]

Welke voorschriften? Waar is gedefinieerd dat UTP niet met 2,5mm2 in 1 buis zou mogen?
Volgens mij wordt dat vaak verward dat er geen laagspanningskabels tezamen met 230V AC in één buis zouden moeten liggen.
UTP is toch laagspanningskabel?
Je kunt zeggen dat het veilig is om welke reden dan ook. Maar volgens de voorschriften mag het niet en een gecertificeerde installateur zou het nooit mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
ehtweak schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:22:
[...]

En waarom zou de isolatie 'in de toekomst' niet meer toereikend zijn? Ik verwacht niet dat de komende tig jaar de isolatie spontaan verdwijnt. :+
Hypothetisch scenario:
Schilderij ophangen, gaatje in de muur boren, plug & schroef er in. En de wet van Murphy zegt dan dat je dat precies door de buis heen doet waar je 230V en laagspanning (UTP) hebt lopen.

En zelfs al kan je dit scenario uitsluiten - die regels zijn er met een reden, zelfs als je zelf de reden niet kan bedenken betekent niet dat het een onzinnige reden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:22
Volgens de voorschriften mag er 3x2.5 en 2x1.5 samen door een 16mm buis. Bij flexbuis is dat 3x2.5 en 1x1.5.
Is om 2 redenen: als je er meer door trekt is de kans groter dat je isolatie beschadigt, daarnaast warmt je bekabeling op als je er flinke belasting op gooit.

1xCAT5e installatiekabel is al dikker dan een 1.5 VD draad, dus al zou je hoogspanning en laagspanning door 1 buis mogen trekken, dan nog mag het niet omdat de buis te vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 22:51
ehtweak schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:16:
[...]

De prijzen varieren nogal. Nu, op dit moment, zie ik een prijs van 81 euro voor een rol van 305m.
https://www.amazon.de/gp/product/B07RM9PDBM

Maar dat kan zometeen al weer anders zijn... ;)
Bedankt, heb gelijk een rol besteld 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@vanaalten Oké; in dat hypothetische geval zit er een gat op de verkeerde plek; bekabeling is dan beschadigd (ongeacht wat voor een soort bekabeling). M.a.w. al dan niet kortsluiting of anderszins een probleem en de aardlek knalt er al dan niet uit.

Maar dat heeft niks te maken met of er al dan niet UTP bij in zit. De schade is gedaan. :/

Hypothetisch (!) is de kans zelfs groter dat je door een buis (met kabels er in) boort, als er nog meer buizen lopen, omdat alles een aparte buis heeft gekregen! :+ M.a.w. de buisdichtheid per m2 muur neemt toe! Dus ook de kans dat je wat raakt bij onbesuisd gaten boren... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
ehtweak schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:56:
@vanaalten Oké; in dat hypothetische geval zit er een gat op de verkeerde plek; bekabeling is dan beschadigd (ongeacht wat voor een soort bekabeling). M.a.w. al dan niet kortsluiting of anderszins een probleem en de aardlek knalt er al dan niet uit.

Maar dat heeft niks te maken met of er al dan niet UTP bij in zit. De schade is gedaan. :/

Hypothetisch (!) is de kans zelfs groter dat je door een buis (met kabels er in) boort, als er nog meer buizen lopen, omdat alles een aparte buis heeft gekregen! :+ M.a.w. de buisdichtheid per m2 muur neemt toe! Dus ook de kans dat je wat raakt bij onbesuisd gaten boren... ;)
Eh, nee, ik denk niet dat je het zo moet bekijken.
Doordat je UTP en 230V in 1 buis hebt, krijg je met zo'n schroef-door-buis scenario een 230V spanning op een laagspanningsnet die daar niet voor bedoeld is, niet voor ontworpen is en een gevaarlijke spanning kan zetten op plekken waar je het niet verwacht.

Een schroef door enkel een buis met UTP geeft een defecte netwerkverbinding. Flink balen, redelijke klus om te repareren maar niemand dood.

Een schroef door enkel een buis met 230V geeft weliswaar risico's (als de schroef de fase doorsneden heeft wil ik liever niet de schroef aanraken), maar dat zit wel in een systeem waar al nagedacht is over risico's en gevaren: een schroef die fase en nul kortsluit laat een automaat afschakelen, een schroef waar 230V op staat laat een aardlek klappen als je die schroef aanraakt. Allemaal niet leuk, maar er zitten veiligheidssystemen in je huis die bescherming bieden tegen dat soort fouten.

Dus qua veiligheid liever twee buizen, 1 voor UTP en 1 voor 230V. Ja, grotere kans dat je door een buis boort en problemen hebt. Maar veel kleinere kans op overlijden en/of brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

_JGC_ schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:30:
Volgens de voorschriften mag er 3x2.5 en 2x1.5 samen door een 16mm buis. Bij flexbuis is dat 3x2.5 en 1x1.5.
Is om 2 redenen: als je er meer door trekt is de kans groter dat je isolatie beschadigt, daarnaast warmt je bekabeling op als je er flinke belasting op gooit.
Zoals aangegeven; lees nog eens terug hoe er (aan)gelegd is.

En alles waar maar enigszins een forse belasting op gaat komen, heeft eigen bekabeling (zonder UTP) met eigen groep in de gk gekregen.
Dus zaken als keuken-WCD's, wasmachine, droger, PV-panelen, badkamer, oven, kookplaat, koelkast, enzovoorts; alles apart.

De rest is voor die paar schemer(LED)-, bureau(LED)- en plafond(LED)lampies. Flatscreen, opladertje hier en daar, voedingkje van een laptoppie, dat soort dingen.
Het wordt warmer in de zomer van de tropische hitte hier in Nederland, dan van elektrieken verbruikers. ;)

Heb voor de grap, afgelopen zomerhitte, in ons eigen huis wel eens met een IR thermometer diverse punten, zowel in de mk, alsmede stukken bekabeling, een WCD gemeten, zelfs als er een 2KW strijkbout in een WCD zat. Het enige wat een paar graden boven de heersende kamertemperatuur kwam was de oplader van een MacBook (die werd zelf behoorlijk heet) en de steker zelf van een strijkbout. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vanaalten schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:03:
[...]

Maar veel kleinere kans op overlijden en/of brand.
Allemaal leuk bedacht.
Maar de kans op RIP en fik zijn door menige andere oorzaken (die veel plausibeler en reëler zijn!) vele malen hoger!
M.a.w. wel alles in het juiste perspectief plaatsen... :+

Alleen dat valt wel erg buiten de scope van dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 04-04-2021 13:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vanaalten schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:03:
krijg je met zo'n schroef-door-buis scenario een 23V spanning
0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:29

inhico

pw

NEN 1010

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
ehtweak schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:04:
[...]

Zoals aangegeven; lees nog eens terug hoe er (aan)gelegd is.

En alles waar maar enigszins een forse belasting op gaat komen, heeft eigen bekabeling (zonder UTP) met eigen groep in de gk gekregen.
En vervolgens verkoop je je huis, besluit iemand dat stopcontact ergens anders voor te gebruiken of die door te lussen en heb je wel de zooi in de fik.

Past in hetzelfde straatje als groen/geel draad gebruiken voor fase, het is gewoon koperdraad en de kleur maakt voor de functie niet uit.

Die normen zijn er niet voor niks, houd je eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-12-2024
Wij (ver)bouwen geheel onze jaren 70 woning. Er staan nog net een paar buitenburen, en 2 binnen muren. Alle installatie (water, electra, utp) wordt nieuw. De eerste verdieping is geheel onder schuine kap (zadeldak) en nu vroeg ik mij af, kun je de cat6 kabel (die van amazon) los leggen achter het knieschot, of moet het in een gele 3/4 buis? De netwerkaansluitdozen (gira) komen allemaal verwerkt in de knieschotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Udrene schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:52:
[...]

Bedankt, heb gelijk een rol besteld 😉
Ik heb ook net besteld. Wel een beetje vreemd dat er "100ft" bij staat ipv "1000ft". Maar goed, de product code is CAT6-1000FT-BLACK en het gewicht ruim 12kg, dus dat zal wel goed zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:29

inhico

pw

@maaikederksen
Op zich gaat er niet iets mis als je je netwerkkabels los laat liggen. Gebruik van een buis (moet wel goed vast zitten) kan handig zijn als je er ooit iets aan wilt veranderen. Bijvoorbeeld een netwerkkabel vervangen. Of netwerk vervangen door elektra of iets anders. Het is wat meer beschermd, voor het geval dat je werkzaamheden moet doen achter het knieschot. En het is wat netter. Ik zou het als het enigzins kan wel in een buis leggen.
Maar verder is het niet nodig uit oogpunt van veiligheid of functioneren.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
@maaikederksen ik kan mij wel voorstellen dat als je, bijvoorbeeld, muizen achter het knieschot krijgt, ze misschien aan de kabels gaan knagen tot 'ie kapot is. Dan helpt zo'n buis op meerdere manieren: beschermen dat er geen muizen ofzo bij kunnen en, als ze ooit vervangen moeten, makkelijker om te vervangen,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:23:
[...]

Wat betreft je eerste zin, die regel gaat niet over specifiek UTP en ook niet over elke andere kabel in die categorie zoals voor de bel, telefoon, coax etc., maar over het voorschrift in de NEN1010 dat het niet toegestaan is om draden van verschillende stroomcircuits in dezelfde buis aan te brengen. Denk daarbij ook aan draden van een andere groep.

Over de tweede zin: Nee, hoegenaamd geen verwarring. Dat is een vrij vaak heersend misverstand, ook 230/400V is laagspanning. De titel van de NEN 1010 is namelijk "Veiligheidsvoorschriften voor laagspanningsinstallaties". In nadere definities worden onder laagspanning alle spanningen verstaan lager dan 1000V. Dat betreft de definitie van laagspanning. Over de voorschriften van laagspanningsinstallaties begint hoofstuk 1 ervan met een duidelijke uiteenzetting van wat er met name niet onder valt, zoals telefoonleidingen e.d. en installaties met een nominale spanning van ten hoogste 24V beneden een bepaald vermogen. En daarmee valt alles met utp-kabels e.d. volledig buiten de NEN1010 en mag dat ook daarom niet met 230/400V in gezamenlijke buizen zijn aangebracht. Dit i.v.m. de voorschriften m.b.t. overzichtelijkheid, voor iemand die niet betrokken is geweest bij de aanleg mogen er geen onduidelijke zaken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
vanaalten schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:39:
@maaikederksen ik kan mij wel voorstellen dat als je, bijvoorbeeld, muizen achter het knieschot krijgt, ze misschien aan de kabels gaan knagen tot 'ie kapot is. Dan helpt zo'n buis op meerdere manieren: beschermen dat er geen muizen ofzo bij kunnen en, als ze ooit vervangen moeten, makkelijker om te vervangen,
Dankjewel! Hier hadden wij nog niet aan gedacht (als het goed is hebben we een kierdicht huis dmv ingepakt tegen de nieuwe dakbedekking (sandwich panelen).. maar je weet nooit natuurlijk.) Wij kunnen dmv een luik nog achter de 5 knieschotten (in elke kamer 1) komen, en mochten we dus iets willen veranderen, dan gaat dat makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

maaikederksen schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:44:
[...]
Dankjewel! Hier hadden wij nog niet aan gedacht (als het goed is hebben we een kierdicht huis dmv ingepakt tegen de nieuwe dakbedekking (sandwich panelen).. maar je weet nooit natuurlijk.) Wij kunnen dmv een luik nog achter de 5 knieschotten (in elke kamer 1) komen, en mochten we dus iets willen veranderen, dan gaat dat makkelijk.
Zeker als je er wel gemakkelijk achter kunt komen, moet je de kabels in buizen doen, je gaat het namelijk als opslagruimte gebruiken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand nou eens duidelijk de meerwaarde van CAT6a vs CAT6 toelichten in een woonhuis? Ik heb er al een hele ochtend over gezocht en gelezen en mijn eigen conclusie is dat het voor een woonhuis niet nodig is om CAT6a te nemen.

Waarom?
Cat6 kan ook 10Gbit tot ongeveer de afstanden van een gemiddeld woonhuis.
Ergens las ik dat PoE+ alleen over Cat6a kan, maar dit blijkt ook onzin. Cat6 kan alle PoE standaarden aan.

Dus dat hele "Future proof"-kiezen, lijkt me niet echt aan de orde? Cat6 is net zo future proof als Cat6a in een woonhuis.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2021 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yowzawood
Voor gewoon gebruik in een huissituatie is het inderdaad gewoon meer dan goed genoeg..... zelfs met een goede kwaliteit Cat5e kom je vaak prima tot 10Gbps. Ik kom zelfs met mijn (toen ook de betere kwaliteit) Cat5 kabel van 20jaar oud nog tot 10Gbps voor de meeste aansluitingen die hier liggen.

Met 6a heb je een wat betere afscherming waardoor je ook voor langere lengtes de "garantie" hebt van 10gig. Maar voor een woning waar een kabel alleen in een buisje ligt is dat allemaal niet boeiend. Koop gewoon een goede kwaliteit kabel, dat is belangrijker, en je bent klaar. Of dat nou 6 of 6a is kan niet boeien....

[ Voor 21% gewijzigd door Yowzawood op 07-04-2021 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Realistisch antwoord van @Yowzawood ! d:)b

@Verwijderd Ik denk dat je vooral 'wint' door zorgvuldige afmontage.
M.a.w. de aders over een zo kort mogelijke afstand uit elkaar twisten. Proberen alles zo kort en symmetrisch mogelijk te houden. Netjes afmonteren op stroken/WCD's met het juiste gereedschap.
Dan lukt het zelfs met CAT5e nog wel. :Y
Mocht je nou wel shielded en/of foiled UTP gaan gebruiken; dan moet je ook zorgen voor de juiste manier van afmonteren van het aardscherm. Dus b.v. geen aardlussen creëren. ;)

in ons eigen huis zit er ook nog CAT5e in, al >20 jaar, en dat functioneert nog steeds uitstekend, zonder enige CRC of andere transmissie errors tussen de switches op zolder versus de meterkast.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 87Vortex87
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 16:52
Even mijn twee cent in de discussie:

Situatie: sinds maart vorig jaar, thuiswerken, de volgende zaken aangepakt:
1. overal kabels getrokken zodat zoveel mogelijk apparaten van de wifi af zijn;
2. overal cat6a, zelf getrokken, getermineerd en getest;
3. router/wifi van ziggo vervangen voor Asus RT-AX82U, met wifi 6 voor apparaten die nog over blijven mbt draadloos internet (het MODEM van Ziggo staat er nog wel natuurlijk, maar staat in Bridge-modus);
4. 2 managed switches verspreidt door het huis;
5. inbouw aansluitingen in huis geplaatst (oude telefoonaansluitingen vervangen);
6. geen extra AP's/Mesh-netwerk;
7. VPN-server en Ad-blocker actief (vanuit ingebouwde features in Asus RT-AX82U);
8. Geen PoE in gebruik.
9. NAS geïnstalleerd op netwerk voor een iets breder aanbod dan alleen Netflix in deze tijden van gebrek aan vermaak.

Tips/reflecties:
1. Geen CCA kabels maar 100% koper gebruiken;
2. Meeste kabels in huis zijn flexibel UTP, die stugge zijn vreselijk om te trekken;
3. 1 kabel is FTP met stugge kern. Deze liep namelijk langs een COAX kabel, deze had ik liever flexibel FTP gemaakt achteraf, wat een werk. Ook lastiger om te termineren vind ik;
4. koop extra RJ45 connectoren, er gaat weleens wat mis met termineren en kosten niet veel;
5. gebruik een tester om de kabel te testen, dit is meerdere keren fout gegaan terwijl ik goed dacht op te letten;
6. gebruik T-568B draadschema voor beide zijden. De meeste apparaten schakelen tegenwoordig zelf naar de juiste zend/ontvangst draden of gebruiken alles voor zenden/ontvangen;
7. Trek geen draden door PVC buizen waar al elektriciteit doorheen loopt. Dit ivm NEN 1010/3140 en aansprakelijkheid igv brand/niet uitkeren verzekering. Gewoon niet aan beginnen.
8. Label de draden in de meterkast, je hebt er al snel een hand vol.
9. Achteraf is cat6a misschien een beetje overkill geweest gezien de geringe afstanden/kabellengtes.

Eindresultaat:
Overal maximale internet snelheid, ook via Wifi, nooit uitval. Moet wel zeggen dat ik nog even zit te experimenteren met de VPN-server. Het lijkt erop dat deze synchrone snelheid wil waardoor ik de maximale snelheid niet haal doordat ik 250down/25up heb, maar de glasvezel is gelukkig ook aangelegd dus wellicht stap ik snel over.

[ Voor 3% gewijzigd door 87Vortex87 op 07-04-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@87Vortex87
2. Stug is juist om te trekken, flexibel is daar niet voor gemaakt, kan je bij het trekken beschadigen
3. hoeft niet, het signaal van coax blijft in de kabel (loopt tussen aardscherm en kern, aardscherm is al minstens 10 jaar dubbel afgeschermd, tegenwoordig zelfs 3-voudig)
4. gebruik LSA stroken (patchpaneel of patchbox) ipv losse RJ45. Dan wel met stugge kabel, soepel krijg je niet betrouwbaar in een LSA strook
5. Met LSA stroken veel minder risico op verkeerd knijpen
8. LSA stroken met nummering en nummertjes op de wandcontactdozen, hoef je niks te labelen

Wat betreft die VPN server, reken er maar op dat dit een beperking is van je router. Asus vermeldt niks over VPN offload, dus ik vermoed dat de CPU van dat ding 1 core op 100% staat te stampen als jij verbinding maakt via de VPN server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87Vortex87
  • Laatst online: 07-08 16:52
_JGC_ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:03:
@87Vortex87
2. Stug is juist om te trekken, flexibel is daar niet voor gemaakt, kan je bij het trekken beschadigen
3. hoeft niet, het signaal van coax blijft in de kabel (loopt tussen aardscherm en kern, aardscherm is al minstens 10 jaar dubbel afgeschermd, tegenwoordig zelfs 3-voudig)
4. gebruik LSA stroken (patchpaneel of patchbox) ipv losse RJ45. Dan wel met stugge kabel, soepel krijg je niet betrouwbaar in een LSA strook
8. LSA stroken met nummering en nummertjes op de wandcontactdozen, hoef je niks te labelen

Wat betreft die VPN server, reken er maar op dat dit een beperking is van je router. Asus vermeldt niks over VPN offload, dus ik vermoed dat de CPU van dat ding 1 core op 100% staat te stampen als jij verbinding maakt via de VPN server.
_JGC_ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:03:
@87Vortex87

Het is wel gewoon thuis hè. Dus complete LSA stroken is een beetje overkill lijkt me, net als mijn cat6a kabels. Qua VPN vraag heb ik al een draadje lopen in netwerkforum. Mijn upload is nu de bottleneck, tricore cpu nog niet. Limiet met VPN zal ergens tussen de 25Mbps en 200Mbps zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
87Vortex87 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:31:
[...]

[...]

Het is wel gewoon thuis hè. Dus complete LSA stroken is een beetje overkill lijkt me, net als mijn cat6a kabels. Qua VPN vraag heb ik al een draadje lopen in netwerkforum. Mijn upload is nu de bottleneck, tricore cpu nog niet. Limiet met VPN zal ergens tussen de 25Mbps en 200Mbps zijn gok ik.
Opbouw patchbox met 8 of 12 LSA aansluitingen op een rijtje is gewoon prima voor thuis en zeker geen overkill. Zou ik liever doen dan patchkabels door PVC buizen trekken en stekkertjes knijpen.
Klant van me heeft door zijn hele huis CAT7 getrokken naar de meterkast, 12 kabels afgemonteerd op een patchbox, vervolgens stuk of 6 korte patchkabeltjes tussen patchbox en switch voor de aansluitingen die in gebruik zijn.

Weet overigens niet wat voor VPN je gebruikt, maar voor VPN maakt het aantal cores niet uit, de meeste implementaties zijn single threaded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
NielsFL schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:18:
[...]

Ik heb ook net besteld. Wel een beetje vreemd dat er "100ft" bij staat ipv "1000ft". Maar goed, de product code is CAT6-1000FT-BLACK en het gewicht ruim 12kg, dus dat zal wel goed zitten.
Ook besteld. Bij mij stond gewoon 304,8m in de omschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
Ik heb nu de amazon kabel cat 6 in PVC buizen door onze vloer gelegd (ze komen vandaag smeren). Maar nu, welke flexibele kabel kan ik dan het beste gebruiken vanaf de wanddoos naar de computer/playstation/ etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
maaikederksen schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:06:
Ik heb nu de amazon kabel cat 6 in PVC buizen door onze vloer gelegd (ze komen vandaag smeren). Maar nu, welke flexibele kabel kan ik dan het beste gebruiken vanaf de wanddoos naar de computer/playstation/ etc?
Gewoon een standaard patchkabel van passende lengte? Ik gebruik hier meestal CAT 6 (als het nieuw gekochte kabels zijn), maar ook de oude CAT 5e kabels doen het nog prima, en de verbindingen zijn gewoon gigabit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Heb wat offtopic berichten over de webshop allekabels verwijderd.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 18-04-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:21
mierenfokker schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:16:
[...]

Ook besteld. Bij mij stond gewoon 304,8m in de omschrijving
Ze zijn weer acceptabel geprijsd bij Amazon, althans de rode ;)
Vraagje ov er een geschikt patch paneel, is deze acceptabel om te gebruiken met deze kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thonz
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
edit: ik heb al antwoord op mijn vraag gevonden. (die is: shielded (sstp) kabel trekken als patch kabel in huis heeft niet veel zin ivm geringe meerwaarde en moeite om te aarden).

[ Voor 80% gewijzigd door Thonz op 05-05-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyldra
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-08-2022
Ik ga binnenkort verhuizen en wil in dit nieuwe huis het netwerk eens goed aanpakken, als onderdeel hiervan ga ik alle ethernet kabels vervangen gezien deze nog uit het pre-cat5e tijdperk stammen.

Mijn nieuwe router heeft 2x10G poorten en met het oog op de toekomst (er komt wellicht een NAS) wil ik graag 10G compatibel blijven. Daarom leek het mij verstandig om Cat 6a te leggen.

Gezien ik de kabels door bestaande leidingen ga trekken en er soms meerdere kabels door 1 leiding heen gaan leek het mij verstandig om een shielded exemplaar aan te schaffen; S/FTP Cat 6A dus.

Ik heb natuurlijk zelf al het een en ander opgezocht en ik hoor mensen vaak zeggen dat AWG 26 wellicht wat aan de dunne kant is als je over langere afstand 10G connectiviteit zou willen waarborgen, dus ik heb gezocht voor kabels met een lagere AWG, ik ben uiteindelijk op deze kabel uitgekomen van Belden:
https://www.romal.com/s-f...snh-belden-10gxe02d-grijs

Ik ga de kabels overigens niet afmonteren in wandcontactdoos of iets dergelijks.

Kan iemand mijn redenatie bevestigen / is dit een prima kabel voor het doeleinde?
Of zie ik iets over het hoofd/is er een beter alternatief? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Nyldra Shielded kabel moet je heel specifiek afmonteren. Daarnaast is dit nodig als je de kabel moet afschermen tegen instraling (maar zou dan glas gebruiken). In datacenters liggen hele bossen UTP kabels tegen elkaar zonder problemen. Dan kunnen die 2 kabeltjes in 1 buis ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyldra
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-08-2022
@jongetje Bedankt voor de feedback, daar was ik dus precies heen opzoek ;)

Dan lijkt mij inderdaad een standaard UTP kabel van degelijke kwaliteit voldoende.

Is dit een goede kabel of is een ander merk beter aan te raden?
https://www.utp-kabel.nl/...op-rol-stug-lszh-eca.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Nyldra schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:11:
@jongetje Bedankt voor de feedback, daar was ik dus precies heen opzoek ;)

Dan lijkt mij inderdaad een standaard UTP kabel van degelijke kwaliteit voldoende.

Is dit een goede kabel of is een ander merk beter aan te raden?
https://www.utp-kabel.nl/...op-rol-stug-lszh-eca.html
Ik doe geen uitspraak over het merk, maar de specs zijn (voor zover ik die kan beoordelen) uitstekend (100% koper is er één van).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Over 2 weken komt de elektricien o.a. CAT6 kabels leggen door de loze leidingen in het nieuwbouwhuis.
Op zijn voorlopige offerte staat er in de omschrijving:
  • Draka leidingnet DATA CAT6 UTP p/mtr
Nu zat ik even op de site van Draka te kijken maar zie dat er heel veel verschillende Cat 6 netwerk kabels zijn.
Welke raden jullie aan? Dan kan ik het nog even checken of hij wel de juiste heeft/gebruikt.

https://draka-catalogus.p...tegory/a1q3Y000004r0VnQAI

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LOE4EccUC5FV4Lmxc3wp85OruQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCf227Y1r9MQ6iyCBB2wwTUr.jpg?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Greatsword schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:50:
Over 2 weken komt de elektricien o.a. CAT6 kabels leggen door de loze leidingen in het nieuwbouwhuis.
Op zijn voorlopige offerte staat er in de omschrijving:
  • Draka leidingnet DATA CAT6 UTP p/mtr
Nu zat ik even op de site van Draka te kijken maar zie dat er heel veel verschillende Cat 6 netwerk kabels zijn.
Welke raden jullie aan? Dan kan ik het nog even checken of hij wel de juiste heeft/gebruikt.

https://draka-catalogus.p...tegory/a1q3Y000004r0VnQAI

[Afbeelding]
Praktisch gezien maakt het voor jou niets uit. Ze gaan allemaal prima werken op 1 GBit, en bij beperkte lengte (wat je in een woonhuis over het algemeen hebt) ook nog wel op 10 GBit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nyldra schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:41:

Gezien ik de kabels door bestaande leidingen ga trekken en er soms meerdere kabels door 1 leiding heen gaan leek het mij verstandig om een shielded exemplaar aan te schaffen; S/FTP Cat 6A dus.
Met “meerdere kabels” bedoel je gewoon meerdere UTP kabels? Dan heb je geen extra afscherming nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
downtime schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:16:
[...]

Met “meerdere kabels” bedoel je gewoon meerdere UTP kabels? Dan heb je geen extra afscherming nodig.
Als je een paar posts verder had gelezen had je gezien dat die vraag al beantwoord is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Greatsword Als die installateur maar geen patchkabel gebruikt om door je huis aan te leggen...

De kwaliteit van het geheel zit 'm vooral in de afwerking; hoe strak/netjes/zorgvuldig worden de WCD's afgemonteerd en een patchpaneeltje (?) op het centrale punt?
Alles conform één en dezelfde standaard zoals T-568B?

Wordt alles ook doorgemeten? Zowel fysiek met een simpele UTP kabeltester? Of, maar dat zal wel niet, krijg je zelfs een NEXT rapport van iedere verbinding, uitgevoerd met een cablescanner? (wat in bedrijfsmatige toepassingen eerder van toepassing is i.t.t. in een gewoon woonhuis) :+
https://www.flukenetworks...crosstalk-troubleshooting

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ehtweak schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:00:
@Greatsword Als die installateur maar geen patchkabel gebruikt om door je huis aan te leggen...

De kwaliteit van het geheel zit 'm vooral in de afwerking; hoe strak/netjes/zorgvuldig worden de WCD's afgemonteerd en een patchpaneeltje (?) op het centrale punt?
Alles conform één en dezelfde standaard zoals T-568B?

Wordt alles ook doorgemeten? Zowel fysiek met een simpele UTP kabeltester? Of, maar dat zal wel niet, krijg je zelfs een NEXT rapport van iedere verbinding, uitgevoerd met een cablescanner? (wat in bedrijfsmatige toepassingen eerder van toepassing is i.t.t. in een gewoon woonhuis) :+
https://www.flukenetworks...crosstalk-troubleshooting
Hi Ehtweak,

Ik heb de volgende opdracht gegeven aan de elektricien:

CAT6 kabels trekken door de loze leidingen, in de meterkast afmonteren op RJ45 zodat deze in een Keystone Patchpaneel kunnen worden geplaatst. (Ik heb daarvoor dit Patchpaneel en Keystones reeds aangeschaft: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 en https://www.amazon.nl/gp/...tle_o05_s01?ie=UTF8&psc=1

Op 1 plaats in de woonkamer moet er een wandcontactdoos komen met dubbele UTP zoals onderstaande.

Op andere plekken in het huis komen er pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite, pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall en pricewatch: Ubiquiti UniFi Video G3-FLEX Camera

Mogen/kunnen die laatste 3 dan ook gewoon op RJ45 worden afgemonteerd zodat ze rechtstreeks kunnen worden aangesloten of moet daar ook eerst een Keystone op worden aangesloten?

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met patchkabel, dat is toch gewoon een CAT6 kabel waar al een RJ45 connector op vast zit?

Ik heb wel gezegd dat alle kabels gecontroleerd moeten worden, maar de term doormeten is niet benoemd of besproken dus dat kan/zal ik nog even doen, verwacht verder geen rapport o.i.d. van hem te ontvangen hierover.

Betreft T-568B kwam ik met zoeken op onderstaand topic uit. Als ik het dus goed begrijp moet het dus aan beide kanten op dezelfde manier worden afgewerkt toch?

Thuisnetwerk, standaard T568A of T568B

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/516/231/DV_8_6784230_01_4c_NL_20190130051655.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Greatsword afmonteren op RJ45 juist niet doen, neem losse keystones of een patchpaneel met LSA stroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Greatsword schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met patchkabel, dat is toch gewoon een CAT6 kabel waar al een RJ45 connector op vast zit?
Een UTP patchkabel is een kabel idd met gemonteerde RJ-45 stekers die je gebruikt als verbinding tussen b.v. een patchpaneel en een device zoals een switch of een router.
UTP Patchkabel per meter is gewoon op een rol verkrijgbaar (soepele kern i.t.t. massieve kern bij installatie UTP kabel), bedoeld om zelf patchkabels mee te maken op maat. NIET bedoeld om te gebruiken als UTP kabel om door buizen te trekken/sjorren...

En installatiekabel gebruik je juist weer niet om er patchkabels van te maken.
Door de stugge kern eerder breuk. En de trekontlasting/-versteviging in het midden van de kabel zit in de weg. Nog afgezien van het feit of je een stevige installatiekabel überhaupt in een RJ-45 steker gekrompen krijgt... ;)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50860808877_44287c8901_c.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 06-06-2021 10:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Greatsword schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Betreft T-568B kwam ik met zoeken op onderstaand topic uit. Als ik het dus goed begrijp moet het dus aan beide kanten op dezelfde manier worden afgewerkt toch?
Inderdaad; alles 1 op 1, conform dezelfde normering.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Patchpanelen is ook nog een wereld van verschil. Heb donderdag bij een klant een patchpaneel vervangen, moet er nog eentje doen.
Oude: Siemon patchpaneel met losse Siemon CAT5 keystones. Nieuw: Logilink CAT6 patchpaneel met 3x8 poorten LSA.

Oude keystones waren van die plastic dingen die je zonder gereedschap kunt monteren. Paar poorten deden het gewoon niet meer, eentje was met tiewraps bijelkaar gehouden en de helft lag achter het patchpaneel omdat de lipjes gebroken waren.

Was een hel om uit te zoeken welke poort wat was, maar uiteindelijk gelukt. Wat de klant direct opviel was dat de schermpjes van de Panasonic telefoons weer leesbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

_JGC_ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:33:
@Greatsword afmonteren op RJ45 juist niet doen, neem losse keystones of een patchpaneel met LSA stroken.
Ik heb deze keystones en patchpaneel, de enige manier om de CAT6 kabel die in de meterkast uitkomt hierop aan te sluiten is toch afmonteren op RJ45?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euq9umGunogig9I49RWK0vO-3wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKFvsNC0Bfrb8tcdbN7wDu0M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqTRSwZLG8siN1F6kpEzrIn0TTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/623yLkbvUwBt1tbYNOOqZLBL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ehtweak schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:38:
[...]
Nog afgezien van het feit of je een stevige installatiekabel überhaupt in een RJ-45 steker gekrompen krijgt... ;)
Laatste keer*), dat ik het deed, totaal geen problemen mee gehad.

*)Januari 2020, in de zaak van mijn vrouw, uit financiële overwegingen vijf kabels direct uit de muur in de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Greatsword schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:55:
[...]

Ik heb deze keystones en patchpaneel, de enige manier om de CAT6 kabel die in de meterkast uitkomt hierop aan te sluiten is toch afmonteren op RJ45?
Nou, er zijn talloze instructies online te vinden hoe je dat zou kunnen doen.
Een klein patchpaneeltje met LSA stroken, punchtool en gaan met die banaan.

hier staat b.v. e.e.a. beschreven:
https://www.serverkast.co...nteren-hoe-werkt-dat.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Freee!! schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:57:
[...]

Laatste keer*), dat ik het deed, totaal geen problemen mee gehad.
Met 23 AWG stugge kern met trekontlasting, rechtstreeks in een RJ-45 steker?
Hmmm, zal lekker prutsen geweest zijn... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ehtweak en @_JGC_ Ahh, er zijn verschillende soorten keystones.

Heb nu dus 2x RJ45, maar jullie adviseren dan waarschijnlijk deze voor de stugge kabel?

https://www.amazon.nl/-/e...ne&qid=1622970108&sr=8-17

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFdTAGAXTyRIcLua0LcIe_dtq20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYBy6IhoxQWkk1lFxbZmzYvz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHaIherk6gNHA-zMQFwq0cQbEAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rm9Na4EKAv7P3ClUoxChszFx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kc0ergv22EfoLnA_ZqMyHB4Wxh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSWCeGXcZzR8nXqpVy1n5SCp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Greatsword schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met die keystones kan je niet anders, maar waarom zou je specifiek die keystones kiezen als je ook keystones of hele patchpanelen met LSA strook kan krijgen?

8x een punchdown tooltje op een draad drukken kost mij minder energie dan een kabel op juiste lengte strippen, kruis eruit trekken/knippen, in juiste volgorde leggen, op zelfde lengte knippen en in een RJ45 stekkertje prutsen. Zeker bij CAT6 kabels met wat dikkere aders is dat een hel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Greatsword schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:06:
@ehtweak en @_JGC_ Ahh, er zijn verschillende soorten keystones.

Heb nu dus 2x RJ45, maar jullie adviseren dan waarschijnlijk deze voor de stugge kabel?

https://www.amazon.nl/-/e...ne&qid=1622970108&sr=8-17

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die zijn al beter, maar voor STP of FTP kabel. Kan je waarschijnlijk goedkoper zonder afscherming krijgen.

Kijk ook eens naar complete panelen of patchboxen met vaste LSA strook, die heb je voor 25 euro. De logilink patchpanelen die ik donderdag heb gemonteerd zijn per 8 poorten op printje uit het paneel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb begin dit jaar zo'n klein patchpaneeltje met 12 aansluitingen gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61A38IrXovL._AC_SL1200_.jpg

Was toen een aanbieding voor 13 euro.
Werkt prima.

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 06-06-2021 11:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

_JGC_ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:09:

Met die keystones kan je niet anders, maar waarom zou je specifiek die keystones kiezen als je ook keystones of hele patchpanelen met LSA strook kan krijgen?

8x een punchdown tooltje op een draad drukken kost mij minder energie dan een kabel op juiste lengte strippen, kruis eruit trekken/knippen, in juiste volgorde leggen, op zelfde lengte knippen en in een RJ45 stekkertje prutsen. Zeker bij CAT6 kabels met wat dikkere aders is dat een hel.
ehtweak schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:18:
Ik heb begin dit jaar zo'n klein patchpaneeltje met 12 aansluitingen gebruikt:
[Afbeelding]

Was toen een aanbieding voor 13 euro.
Werkt prima.
Oké, jullie zeggen dus eigenlijk beter het huidige patchpaneel en keystones inruilen voor 1 van deze 2.
Qua prijs zijn ze vergelijkbaar dus wat is nou beter/sneller voor de Elektricien ?

https://www.amazon.nl/-/e...el&qid=1622974974&sr=8-10

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71Nje%2BcWN6L._AC_SL1300_.jpg

https://www.amazon.nl/-/e...el&qid=1622974974&sr=8-35

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71DFPvJqSOL._AC_SL1500_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wij gebruiken op het werk alleen maar patchpanelen met keystones. Die panelen met LSA stroken worden door professionele bijna niet meer gebruikt omdat met keystones werken sneller is en er minder storingen in komen want als je met LSA stroken werkt moet je goed zien dat alle torsingen in u aders er in blijven zitten en is ook minder proper als in een keystone. En bij een keystone gaan de meet waarde van de kabel ook beter zijn omdat de draden minder bloot liggen dan bij LSA. LSA wordt eigenlijk in de professionele wereld enkel nog bij telefoonpanelen echt gebruikt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Pagina: 1 ... 33 ... 38 Laatste