Thuisnetwerk, standaard T568A of T568B

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 407329

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Zojuist ben ik in huis begonnen met het aanlsuiten van mijn UTP wandcontactdozen en heb ik de eerste contacdoos aangesloten en deze op mijn patchpanel aangesloten. Echter heb ik nu de standaard T568A gebruikt i.p.v. T568B. Ik heb zojuist vernomen dat ik beter de T568B standaard kan gebruiken, klopt dit?

Ik wil namelijk vanuit mijn patchpanel de kabels aansluiten op een switch en deze switch weer aansluiten op een router. Werkt de aansluiting met standaard T568A dan ook en wanneer ik de rest van de aansluitingen nu met T568B zal aansluiten werkt dit dan gecombineerd ook?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groet,

Sven

Beste antwoord (via Anoniem: 407329 op 17-08-2017 13:48)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

KrazyJay schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:31:
Wees dan wel zo verstandig om in die wcd een dymo-labeltje te plakken met de markering T568A, zodat je later (of de volgende bewoner) niet gefrustreerd geraakt dat de kabel niet werkt zoals het moet.
De kabel zal gewoon werken zoals het hoort, zolang je de kabel intact laat. Je kunt hem ook prima 'gemengd' gebruiken in een netwerk waar de rest 568B aanhoudt.

Het enige waarop je moet letten is dat beide uiteinden van die kabel dezelfde pinout gebruiken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 13:56

KrazyJay

Als je T568A wilt inzetten, dan kan dat, maar dan moet je dat aan beiden uiteinden van de kabel doen. Uiteindelijk maakt het niet echt uit welk kleurpaar je inzet op welke plek, zolang je maar consistent bent en de juiste layout aanhoudt. Mocht je in de toekomst gaan werken aan de kabel, dan kan het wel knap lastig worden als je niet meer weet welke van de twee je gebruikt hebt voor die kabel.

Uit gewoonte patch ik (en laat ik de rest hier) alleen T568B gebruiken, juist om verwarring te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:38

Tens

let me drink about it

Of A of B meetbaar beter is zijn de meningen over verdeeld...

Zo lang je beide kanten van één verbinding maar A of B maakt het niet uit qua werking.

Maar war hierboven gezegd is: alles hetzelfde is handiger in de toekomst, bij storingen of aanpassingen.

[ Voor 27% gewijzigd door Tens op 17-08-2017 11:20 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Anoniem: 407329

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reactie! Ik denk dat ik voor deze aansluiting standaard A laat zitten en dan de rest met B zal aansluiting. Ik zie namelijk dat de patchkabels vaak ook B aanhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Wees dan wel zo verstandig om in die wcd een dymo-labeltje te plakken met de markering T568A, zodat je later (of de volgende bewoner) niet gefrustreerd geraakt dat de kabel niet werkt zoals het moet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

KrazyJay schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:31:
De kabel zal gewoon werken zoals het hoort, zolang je de kabel intact laat. Je kunt hem ook prima 'gemengd' gebruiken in een netwerk waar de rest 568B aanhoudt.

Het enige waarop je moet letten is dat beide uiteinden van die kabel dezelfde pinout gebruiken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• KrazyJay

KrazyJay

@Compizfox Vandaar dat ik zeg "in die wcd", niet aan de buitenkant. Mocht de TS of zijn/haar opvolger er dan aan gaan werken omdat de WCD's vervangen gaan worden, of je haalt die er af om te schilderen, dan je weet hoe je die aan moet sluiten als je hem er terug op wilt plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:45
In de tijd die je kwijt was aan dit topic had je de wcd en het patchpanel al 3x keer opnieuw kunnen aansluiten. :)
Pagina: 1