Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Dat is ook wat ik bedoelde.

Zal trouwens lastig worden hoeveel water er bij koken vrij komt. Verbranding van 1 kuub gas creëert ongeveer 1,25 liter water.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En maar weer ontopic, niet? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
janne_nl schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:54:
En dan laat ik estetisch en onderhoud (elke paar jaar je gasslang vervangen) nog even in het midden.
Ik ben benieuwd in hoeveel huishoudens dat echt gebeurd.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Techneut schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:13:
[...]

Allereerst, het topic gaat over elektriciteit besparen en specifiek deze discussie ging over als je de computers uitschakelt wat je dan extra bespaart als je de modem ook uitschakelt. Heb je naast je modem een aparte router dan is er, behoudens uitzonderingen zoals diensten aan buren, geen enkele reden om die niet ook uit te schakelen in de niet actieve uren. Blijft dus enkel over de modem. Als je de modem niet hebt gemeten, hoe weet je dan zo zeker dat deze meer gebruikt dan wat ik professioneel wel heb gemeten, namelijk 9 W. Wat ik verzuimde te vermelden was het type modem. Dat is een combinatie modem-router, fabricaat Ubee, type EVW3226. En of je nu hoog springt of laag, het was nadat hij was opgestart echt 9 W en ik weet waarover ik praat.

Voorts memoreerde ik dat de telefoon een reden kan zijn om de modem 24/7 aan te laten staan. En dat was het punt waar ik vroeg waar we eigenlijk qua besparing over discussieren.
Kortom je roert andere aspecten aan dan ik, uitgezonderd dan het genoemde verbruik.
Inmiddels kwam ik in een bericht van dion_b wel iets tegen dat een verschil aan ervaring kan verklaren en wat ik waard vond hier even bij te vermelden.. In eerdere discussies werden m.b.t. het verbruik ook waarden genoemd die veel hoger waren dan die 9 W, waarop iemand anders antwoordde "onzin ....". Ik dacht dit toen te verklaren door een mogelijk niet helemaal correcte meetmethode, een slecht meetinstrument of het te gauw noteren van de waarde. Wat dit laatste betreft, direct na het inschakelen zag ik ook een waarde van rond 12 W, maar die liep in een tijd van ongeveer een minuut terug naar die 9 W.

Echter in dat artikel van dion_b las ik zijn ervaringen met gevallen van een extreem hoog up-stream signaal (fors boven 50 dBmV), veelal veroorzaakt door slecht verbindingsmateriaal of verkeerd geplaatste splitters. Doordat de modem in die gevallen extra z'n best moet doen, d.w.z. als het ware wat harder moet roepen om zich verstaanbaar te maken, hij daardoor merkbaar meer energie vraagt. En tja, dan heb ik gemakkelijk praten met mijn upstreamwaarde die zelden of nooit hoger is dan 44 dBmV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:06
Techneut schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:20:
[...]
Inmiddels kwam ik in een bericht van dion_b wel iets tegen dat een verschil aan ervaring kan verklaren en wat ik waard vond hier even bij te vermelden.. In eerdere discussies werden m.b.t. het verbruik ook waarden genoemd die veel hoger waren dan die 9 W, waarop iemand anders antwoordde "onzin ....". Ik dacht dit toen te verklaren door een mogelijk niet helemaal correcte meetmethode, een slecht meetinstrument of het te gauw noteren van de waarde. Wat dit laatste betreft, direct na het inschakelen zag ik ook een waarde van rond 12 W, maar die liep in een tijd van ongeveer een minuut terug naar die 9 W.

Echter in dat artikel van dion_b las ik zijn ervaringen met gevallen van een extreem hoog up-stream signaal (fors boven 50 dBmV), veelal veroorzaakt door slecht verbindingsmateriaal of verkeerd geplaatste splitters. Doordat de modem in die gevallen extra z'n best moet doen, d.w.z. als het ware wat harder moet roepen om zich verstaanbaar te maken, hij daardoor merkbaar meer energie vraagt. En tja, dan heb ik gemakkelijk praten met mijn upstreamwaarde die zelden of nooit hoger is dan 44 dBmV.
Vergeet niet dat er ook best wel veel modems in omloop zijn, waarbij er soms zelfs verschillende versies zijn met hetzelfde typenummer.
En daarnaast zit er meestal ook nog een circuit in wat ook in netwerk-switches gebruikt wordt. In de moderne varianten zit daar tegenwoordig ook een dergelijk mechanisme in wat het energieverbruik voor het netwerkdeel reduceert als er minder nodig is. (zgn. "green" switches) Dat is relatief nieuw, maar zit zelfs in de goedkoopste switches, dus ik zou niet weten waarom dat niet ook in de modems zit.
Dergelijke technieken worden nu ook gebruikt voor de WiFi.
Het principe is trouwens niet nieuw, maar wel dat je het nu overal ziet. Mijn Fritzbox modem van 5 jaar oud heeft het ook :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:16
TD-er schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:24:
[...]

Vergeet niet dat er ook best wel veel modems in omloop zijn, waarbij er soms zelfs verschillende versies zijn met hetzelfde typenummer.
En daarnaast zit er meestal ook nog een circuit in wat ook in netwerk-switches gebruikt wordt. In de moderne varianten zit daar tegenwoordig ook een dergelijk mechanisme in wat het energieverbruik voor het netwerkdeel reduceert als er minder nodig is. (zgn. "green" switches) Dat is relatief nieuw, maar zit zelfs in de goedkoopste switches, dus ik zou niet weten waarom dat niet ook in de modems zit.
Dergelijke technieken worden nu ook gebruikt voor de WiFi.
Het principe is trouwens niet nieuw, maar wel dat je het nu overal ziet. Mijn Fritzbox modem van 5 jaar oud heeft het ook :)
Logisch dat je dat overal ziet, het is nu onderdeel van de standby-wetgeving voor netwerk-apparaten in de CE-landen. Tot 2019 gaat het stroomverbruik van deze toestellen afnemen tot max 2W in networked standby (dwz dat er een wake-up kan plaatsvinden door een geconnecteerd apparaat) en verplichte uitschakeling van niet gebruikte poorten. Als er geen enkele poort geconnecteerd is mag het verbruik in standby nog maar 0.5W zijn.

Toevoeging: als een apparaat niet de hoofdfunctie uitvoert, dan moet het met deze wetgeving automatisch naar (networked-) standby schakelen (na max. 20minuten).

[ Voor 5% gewijzigd door luukske op 17-02-2016 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
[YouTube: http://www.youtube.com/v/S4O5voOCqAQ]
Voor iedereen die zich afvraagt hoeveel moeite/energie het kost om een broodje te roosteren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Die gast trapt 700W? _/-\o_

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Hij trapt dus 1pk?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

lol - yep. Doe ik 'm niet na!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:31

Len

Leeg

Hij is ook behoorlijk misvormd ;)

Blij dat hier thuis de panelen op het dak voor mijn toast zorgen ...

:D

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Net de jaarafrekening binnen. in één jaar de jaarnota tot 10% kunnen terugbrengen.
1) amerikaanse koelkast die kapot bleek eruit
2) alle halogeen spots vervangen door LED en Hue Lux lamper erbij geplaatst voor de WAF.
3) 12 zonnepanelen.

Vanavond gaat er een fles bubbels open :)

en misschien dat ik van het geld nog 10 tweedehandspanelen op de schuur leg. Vwb verder bezuiningen zit ik gewoon vast aan elektrisch koken en een vriendin die erg veel wast en droogt dus ik heb er wel vrede mee zo.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:59
We hangen onze was nu al een paar jaar altijd op zolder op, we hebben geen droger meer. In de zomer hangt het buiten.

Maar nu vroeg ik me af. Soms wordt het nog wel eens vochtig door de drogende was. Zou het goedkoper zijn om de ruimte meer te verwarmen, of om een luchtontvochtiger te gebruiken? Inspiratie daarvan komt uit Canada, familie had daar een dehumidifier draaien om de luchtvochtigheid in de basement laag te houden.

Je kan ook nog extra ventileren, met de mv box die ook op zolder staat, maar dan het liefst met een vlinderklep en een soort thermostaat die alleen ventileert als het nodig is. Maar dat is ook duur?

Maar waarschijnlijk blijven we gewoon doorleven met de wat hoge luchtvochtigheid, ik ben alleen nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

marcop23 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 16:30:
We hangen onze was nu al een paar jaar altijd op zolder op, we hebben geen droger meer. In de zomer hangt het buiten.

Maar nu vroeg ik me af. Soms wordt het nog wel eens vochtig door de drogende was. Zou het goedkoper zijn om de ruimte meer te verwarmen, of om een luchtontvochtiger te gebruiken? Inspiratie daarvan komt uit Canada, familie had daar een dehumidifier draaien om de luchtvochtigheid in de basement laag te houden.

Je kan ook nog extra ventileren, met de mv box die ook op zolder staat, maar dan het liefst met een vlinderklep en een soort thermostaat die alleen ventileert als het nodig is. Maar dat is ook duur?

Maar waarschijnlijk blijven we gewoon doorleven met de wat hoge luchtvochtigheid, ik ben alleen nieuwsgierig.
Als je toch geld uit wilt geven aan iets, waarom dan geen warmtepomp droger? Geeft nog wat warmte op zolder ook.
Zal vast een hoge WAF hebben. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 16:58:
[...]

Als je toch geld uit wilt geven aan iets, waarom dan geen warmtepomp droger? Geeft nog wat warmte op zolder ook.
Zal vast een hoge WAF hebben. ;)
Het was een beetje hypothetisch :P En ook, een tweedehands radiator heb je voor vrij weinig, een dehumidifier iets meer maar nog steeds niet extreem veel. Net als extra ventilatie. Een warmtepompdroger kost wel 400+ en waarschijnlijk ook meer maandelijks. En was ophangen is toch heel milieuvriendelijk? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

marcop23 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:02:
[...]

En was ophangen is toch heel milieuvriendelijk? :P
Euhuh ! Maar is het ook leuk? Wel zolang jij het niet hoeft te doen zeker ? ;)
Soms is het best goed te doen en ook lekker fris, maar in de winter wel een hel, vochtige bende in huis en droogt slecht.
Valt echt onder de noemer van comfort inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:07:
[...]

Euhuh ! Maar is het ook leuk? Wel zolang jij het niet hoeft te doen zeker ? ;)
Soms is het best goed te doen en ook lekker fris, maar in de winter wel een hel, vochtige bende in huis en droogt slecht.
Valt echt onder de noemer van comfort inleveren.
Ik woon zelfs nog thuis, en het zijn inderdaad mijn ouders die de was altijd opgangen :P Maar het valt wel aardig mee hoor. De zolder wordt verder niet echt gebruikt, behalve meukopslag, en het vocht verspreid zich niet door de rest van het huis. Ook is de was na een nachtje hangen gewoon droog. Het wordt trouwens wel 'een beetje' verwarmd, door 1 radiator.

Mijn ouders hadden het trouwens zelf besloten, toen ik jonger was en ze weinig gaven om het milieu. (Lees: geldbesparing op energie). De droger ging kapot, en ze dachten, we kunnen net zo goed geen nieuwe kopen, en de was gewoon ophangen.

Tegenwoordig hebben we wel zonnepanelen, en verbruiken we een stuk minder stroom. Gewoon door kapotte gloeilampen te vervangen voor LED's, een beetje op verbruik letten bij computers en ze snel in standby gooien, A++ vaatwasser toen de oude stuk was etc. Dat kies ik meestal wel een beetje voor ze uit. En er staat nog een 19 jaar oude koelkast en vriezer, en nog een tweedehands koelkast met onbekende leeftijd, maar met 3600 kWh/j voor 4 mensen vind ik lang niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
Ben tegenwoordig ook op jacht naar sluipgebruik. Met een Perel E305EM5 op jacht en al ontdekt dat de home-cinemaset 10W in standby verbruikt. Daar dus al onmiddellijk een handschakelaar tussen gezet. Dan maar even op knopje drukken als die home-cinemaset moet gebruikt worden.

De modem / router (Telenet) gebruikt blijkbaar iets van 9W, en splitter en nog aparte ethernetpoortdingetje nog 4W. Dus hele spul daar trekt iets van 13W dat niets staat te doen als we in bed liggen / werken zijn.

Nu zoek ik een stekkerschakelaar dat alles mbt Internet etc kan uitschakelen als we slapen / niet thuis zijn. Bestaat er één of andere soort schakelklok die je gemakkelijk kan programmeren, maar waar er ook soort "override" knop op zit? Stel dat je toch eens door de week thuis bent, dat je dan even op knopje drukt en Telenet-spullen gewoon werken, en dat 's avonds gewone schakelprogramma verderloopt en ding weer uitschakelt als je in bed ligt? Dus het gaat er niet om om schakelprogramma volledig uit te schakelen, maar wel "te overschrijven" tot hij volgend schakelpunt tegenkomt? Als het te ongewikkeld is om dat te doen, dan zal de vrouw des huizes hier zeker negatief op reageren.

Ik had ook evt aan een smart-stekker gedacht (vb belkin wemo insight switch), maar blijven die dingen ook werken als je dus je WIFI uitschakelt met zo'n ding en er dus geen internet is? Hij hoeft dan niet op afstand bedienbaar te zijn, maar wel schakelen, eventueel zelfs (laten we even dromen) misschien met geofencing? Dat als hij een GSM opmerkt, dat hij dan alles opstart van Telenet. Staan alle gekende Gsm's uit, dan gaat ook alles van Telenet uit?

Of heeft iemand anders een goede manier van werken waarmee ik dus én de nachten kan mijn standby terugbrengen met al die internetapparatuur, én ook zelfs door de dag als we werken zijn ook nog eens alles uitstaat (en zoals hoger vermeld wel zeer gemakkelijk via druk op knop alsnog terug opstartbaar is als je eens thuis bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:20
Tsja, dan ga je snel naar de domotica setups. Je zou goedkope 433MHz schakelaars (zoals klikaanklikuit) kunnen combineren met een RFXCom en Domotica op een raspberry Pi. Maar dan heb je het wel over een initiële investering van 200 euro ongeveer.

Maar wat je beschrijft is exact wat ik (en vele anderen hier) doen. Geofencing/pingen naar smartphones om apparatuur aan/uit te zetten. Met Tasker op de telefoon geef ik ook door of ik slaap (accu laden na 10 uur s avonds). Ik bespaar daarmee 25W voor mijn AV hoek en mijn bureau (PC, printer, speakers doen bij mij 15W). Goed, dan kun je daarna ook goedkoop andere zaken oplossen zoals verlichting automatisch aan schakelen, mediaspeler op pauze als je gebeld wordt/iemand aanbelt bij de voordeur.

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 13-03-2016 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
GENETX schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:06:
Tsja, dan ga je snel naar de domotica setups. Je zou goedkope 433MHz schakelaars (zoals klikaanklikuit) kunnen combineren met een RFXCom en Domotica op een raspberry Pi. Maar dan heb je het wel over een initiële investering van 200 euro ongeveer.
Mwah, 200 euro...
Kaku setje van de action 15 euro, 3 modules en een remote
arduino ebay 3 euro
433MHz tx/rx modules ebay 3-4 euro
Klein 5v voedinkje heeft iedereen wel ergens slingeren, maargoed reken 5 euro extra.
Ben ik iets vergeten?
Oja, wil je het via wifi dan komt er een arduino wifi module bij van 8-9 euro, of je doet geen arduino maar een lekkere comacte esp8266 van 4-5 euro.
Een programma voor zoiets is heel simpel zelf te maken (of al vrijwel pasklaar te vinden).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 19:20
Uiteraard. Hangt alleen af hoeveel je zelf wilt kloten. Het moet namelijk altijd werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Bewegings melder met tijd vertraging.

Niemand in de buurt alles uit, iemand in de buurt alles weer aan.

Soort KIS. (Keep It Simple)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kaku inderdaad, of een simpel tijdklokje met een stekkerblok er in, week programma instellen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Seafarer schreef op zondag 13 maart 2016 @ 19:59:
Bewegings melder met tijd vertraging.
Dat dacht ik ook. Maar de langste vertraging die ik kon vinden was 32 minuten. Als ik niet ieder half uur opsta om een biertje te halen zit ik in het donker :|

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

die vertraging is inderdaad kort. Ik ben opzoek naar 1 a 2 uur om dan de keuken boiler uit te schakelen.

Dat wordt dan een Tweakers oplossing met een tijd relais erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Leffunk schreef op zondag 13 maart 2016 @ 15:48:

Nu zoek ik een stekkerschakelaar dat alles mbt Internet etc kan uitschakelen als we slapen / niet thuis zijn.
Vergeet niet dat je geplande opnames dan ook niet meer doorgaan...
Hier heb ik het verbruik van Telenet/tv/internet proberen te beperken door:
- Router met vlan, waardoor ik geen aparte switch meer nodig heb voor de digicorder (heb nog een modem-only)
- digicorder in slimme slaapstand (moet je zelf aanzetten in instellingen)
- tv in eco-mode
- tv hoek gaat uit om 2uur snachts via digitale timer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
art schreef op zondag 13 maart 2016 @ 22:54:
[...]

Dat dacht ik ook. Maar de langste vertraging die ik kon vinden was 32 minuten. Als ik niet ieder half uur opsta om een biertje te halen zit ik in het donker :|
Seafarer schreef op zondag 13 maart 2016 @ 23:32:
die vertraging is inderdaad kort. Ik ben opzoek naar 1 a 2 uur om dan de keuken boiler uit te schakelen.

Dat wordt dan een Tweakers oplossing met een tijd relais erachter.
Moeten jullie toch beter zoeken, ik noem deze notabene nog in de topicstart :P
"Intelligent tijdgestuurd stopcontact dat aangesloten verbruikers (bv. ventilatorkachel, strijkijzer, pompen, kopieerapparaten, koffiemachines en vele andere verbruikers) na een vooraf ingestelde tijd (15 min. - 8 uur) automatisch en veilig van het lichtnet loskoppelt. De gewenste inschakeltijd kan eenvoudig worden geregeld met slechts een enkele knop."
Hoe dat ding in de praktijk bevalt heb ik geen ervaring mee, maar het bestaat dus wel.

Het is voor mij echter iets wat ik met een domotica oplossing zou regelen zodat je er zelf niet bij na hoeft te denken :)
Zo gaat de TV-hoek hier automatisch van de stroom af als er geen beweging is voor een halfuur EN het verbruik onder de ingestelde waarde is (70W meen ik). Anders gaat hij ook uit als je stilletjes op de bank TV ligt te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

ThinkPadd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:36:
[...]

[...]

Moeten jullie toch beter zoeken, ik noem deze notabene nog in de topicstart :P
"Intelligent tijdgestuurd stopcontact dat aangesloten verbruikers (bv. ventilatorkachel, strijkijzer, pompen, kopieerapparaten, koffiemachines en vele andere verbruikers) na een vooraf ingestelde tijd (15 min. - 8 uur) automatisch en veilig van het lichtnet loskoppelt. De gewenste inschakeltijd kan eenvoudig worden geregeld met slechts een enkele knop."
Hoe dat ding in de praktijk bevalt heb ik geen ervaring mee, maar het bestaat dus wel.

Het is voor mij echter iets wat ik met een domotica oplossing zou regelen zodat je er zelf niet bij na hoeft te denken :)
Zo gaat de TV-hoek hier automatisch van de stroom af als er geen beweging is voor een halfuur EN het verbruik onder de ingestelde waarde is (70W meen ik). Anders gaat hij ook uit als je stilletjes op de bank TV ligt te kijken.
Thinkpad, Die kende ik nog niet.
Maar dit is een afval vertraging die je met de hand op het knopje moet activeren.

Ik zocht meer een bewegings melder, die na iedere bewegings detectie 2 of 4 uur aan blijft. Dus blijft de boiler warm als er iemand in huis is.
Niemand beweegt dan gaat de boiler uit na de ingestelde tijd.

Zou dat kunnen met plugwise? Heeft iemand zo'n schakeling al gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Leffunk schreef op zondag 13 maart 2016 @ 15:48:
Ben tegenwoordig ook op jacht naar sluipgebruik.

Of heeft iemand anders een goede manier van werken waarmee ik dus én de nachten kan mijn standby terugbrengen met al die internetapparatuur, én ook zelfs door de dag als we werken zijn ook nog eens alles uitstaat (en zoals hoger vermeld wel zeer gemakkelijk via druk op knop alsnog terug opstartbaar is als je eens thuis bent).
Leffunk,

Is dit wat: https://www.waakzaamwonen...JCAwaP9v8sCFQaNGwodXHsM9g

Misschien wel iets voor de openings post. prijs is zeer acceptable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Ik heb een subwoofer met een onzuinige versterker (schijnt een vrij hoog stand by verbruik te hebben). Nu wil ik deze schakelen met een master slave stekkerdoos achter de receiver. Heeft iemand nog een goede tip voor een simpele master/slavedoos met een paar stopcontacten? Ik hoef geen doos met 7 stopcontacten en liefst zo goedkoop mogelijk (verbruik is 15 watt volgens de geruchten, dus een stekkerdoos is binnen een jaar terugverdiend)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat heb je voor receiver? Soms hebben die ook een geschakelde uitgang.

Anders gewoon een doordrukstekker en je hele A/V-spul erachter hangen? En dan uitzetten als je gaat slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Ik heb een Pioneer VSX 424, een redelijk simpel ding en voor zover ik weet geen doorlusfunctie. Volgens de handleiding is het standbyverbruik zo'n 0.1 watt, voor die hoeveelheid stroom wil ik niet elke keer een stekkerdoos uitdrukken. De master slave doet dat dan automatisch, receiver gaat aan door de harmony en vervolgens krijgt de sub ook spanning. Vandaar ook de vraag omtrent een simpele master slave doos :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 09:25
In onze keuken duurt het ongeveer 2 minuten voordat er warm water uit de kraan komt vanuit de CV ketel op zolder. Daarom heb ik een electrische keukenboiler aangesloten. Dmv domoticz wordt deze aan en uit geschakeld op basis van of er iemand thuis is en 's nachts gaat ie ook uit.

Afgelopen week voor het eerst eens gemeten wat dat ding eigenlijk verbruikt. Ik wil het verbruik even vergelijken met het verbruik als ie constant aan staat.

Ik schrok toch wel van het verbruik. 11.1 KWh in 7 dagen. Komt neer op 577 KWh/jaar! Dat is 20% van mijn totale stroomverbruik.....

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
bramv82 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:00:
In onze keuken duurt het ongeveer 2 minuten voordat er warm water uit de kraan komt vanuit de CV ketel op zolder. Daarom heb ik een electrische keukenboiler aangesloten. Dmv domoticz wordt deze aan en uit geschakeld op basis van of er iemand thuis is en 's nachts gaat ie ook uit.

Afgelopen week voor het eerst eens gemeten wat dat ding eigenlijk verbruikt. Ik wil het verbruik even vergelijken met het verbruik als ie constant aan staat.

Ik schrok toch wel van het verbruik. 11.1 KWh in 7 dagen. Komt neer op 577 KWh/jaar! Dat is 20% van mijn totale stroomverbruik.....
duurt het ook 2 minuten als je de kraan een seconde warm aan doet en dan gewoon wacht tot de cv het water warm heeft gemaakt? in principe verlies je dan alleen het koude water uit de leidingen.
met douchen etc werkt dat uiteraard ook goed.

boiler isoleren zou nog een optie kunnen zijn, hij is gekocht tenslotte. wel zonde geld, want ook al neemt een warmtepompboiler veel meer ruimte, die is met geld teruggave maar 100e duurder ofzo :P en je kan er dan ook nog mee douchen.

[ Voor 13% gewijzigd door Powrskin op 23-03-2016 14:12 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Het ding staat al ongeveer 3-4 jaar te draaien. Gekocht in een tijd dat ik niet zo met energieverbruik bezig was :). Ik heb 'm nu pas voor de eerste keer eens goed gemeten.

De kraan 1 seconde laten lopen en dan even wachten zou ik eens moeten proberen. Geen idee of het dan sneller gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Al het koude water wat al in de leiding zit moet toch eerst door de kraan naar buiten voordat je warm water krijgt... ik weet niet hoeveel daar in dat geval in te winnen is. Is er geen zuinige(re) 10L boiler beschikbaar in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
Hier ook zo'n boiler van Daalderop. Staat in de eco stand ipv de hoogste, misschien heb je ook zo'n optie en dat het al verbruik scheelt? Verder heb ik in 2013 de leidingen geïsoleerd. Volgens metingen van elk 15 dagen lang om voor en na te bepalen scheelde dit ongeveer 60kWh op jaarbasis. Voor was 405kWh/jr, na is 345kWh/jr. Dat is dus ±15% besparing.

Later nog voor 's nachts een timer er tussen gezet, werkt op zich prima... al beweren diverse sites dat dit weer ongunstig is voor het rendement. Ik hou het daarom maar op enkele uren en alleen 's nachts ipv over de hele dag dynamisch aan/uit.

================

Dan een vraag of iemand mij kan vertellen of ik goed doe aan onderstaand:

situatie:
Voorheen 3x20W halogeen en nu vervangen voor 3x2W LED. Onze huidige trafo doet max. 60W en de LED lampjes flikkeren daar af en toe bij. Ik heb in dit topic wat gelezen over trafo's vs geschakelde voedingen, dus kom nu aan het twijfelen of ik met die gelinkte LED trafo wel een verstandige koop doe of dat ik beter iets anders kan kopen. Het woord transformator doet mij twijfelen of dit wel goed is.

vraag:
Is het verstandig om een huidige trafo-voeding te vervangen voor deze LED trafo: http://www.ledlampendirec...1-5a-max-18-watt.html?p=5

Of kan ik bijvoorbeeld beter het geld besteden aan een universele AC/DC adapter, vervolgens ombouwen en die gebruiken. Bijvoorbeeld deze en dan i.c.m. dit voor de aansluiting?

Wat is efficiënter en de beste oplossing t.o.v. de oude trafo?

[ Voor 27% gewijzigd door Aardwolf op 24-03-2016 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:28
bramv82 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:00:

Ik heb een close-in boiler in de keuken en deze staat altijd aan (stand Eco). Ik heb mijn verbruik ook een periode gemeten en kwam uit op een jaarverbruik van ca. 231 kW. Ik denk (geen bron) dat je minder energie verbruikt als je de boiler altijd aan laat staan. Deze hoeft dan niet steeds het water op te warmen tot de ingestelde temperatuur, wat dan (volgens mijn theorie) meer energie kost dan het op temperatuur houden van de boiler.

Misschien moet je er eens een meting aan wagen met de boiler constant aan.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hansvk schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 07:25:
[...]

Ik heb een close-in boiler in de keuken en deze staat altijd aan (stand Eco). Ik heb mijn verbruik ook een periode gemeten en kwam uit op een jaarverbruik van ca. 231 kW. Ik denk (geen bron) dat je minder energie verbruikt als je de boiler altijd aan laat staan. Deze hoeft dan niet steeds het water op te warmen tot de ingestelde temperatuur, wat dan (volgens mijn theorie) meer energie kost dan het op temperatuur houden van de boiler.

Dat is soms waar voor slechte cv-ketels maar voor een elektrische boiler gaat het niet op.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb zo'n direct warm water functie in mijn CV ketel (Vaillant, 2014) zitten. Heb het een tijdje gebruikt maar las toen dat het verbruik nogal hoog was hiervan, dus heb het toen maar uit gezet. Is een losse boiler in de keuken dan efficienter?

Het gaat alleen om 's avonds, dus het ding zal zo'n 3 uur per dag aanstaan, de overige 21u kan 'ie uit.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:43:
Ik heb zo'n direct warm water functie in mijn CV ketel (Vaillant, 2014) zitten. Heb het een tijdje gebruikt maar las toen dat het verbruik nogal hoog was hiervan, dus heb het toen maar uit gezet. Is een losse boiler in de keuken dan efficienter?

Het gaat alleen om 's avonds, dus het ding zal zo'n 3 uur per dag aanstaan, de overige 21u kan 'ie uit.
heeft je ketel geen intelligente 'eco' stand?
Hier verwarmt hij dan enkel op de tijden dat er vaak warm water wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:59
marcel87 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 01:28:

situatie:
Voorheen 3x20W halogeen en nu vervangen voor 3x2W LED. Onze huidige trafo doet max. 60W en de LED lampjes flikkeren daar af en toe bij. Ik heb in dit topic wat gelezen over trafo's vs geschakelde voedingen, dus kom nu aan het twijfelen of ik met die gelinkte LED trafo wel een verstandige koop doe of dat ik beter iets anders kan kopen. Het woord transformator doet mij twijfelen of dit wel goed is.

vraag:
Is het verstandig om een huidige trafo-voeding te vervangen voor deze LED trafo: http://www.ledlampendirec...1-5a-max-18-watt.html?p=5

Of kan ik bijvoorbeeld beter het geld besteden aan een universele AC/DC adapter, vervolgens ombouwen en die gebruiken. Bijvoorbeeld deze en dan i.c.m. dit voor de aansluiting?

Meest goedkoop: 1 halogeen laten zitten en de rest door led vervangen. Moet je wel goed kijken of de lichhtkleur niet heel veel afwijkt. Ik heb in mijn keuken 4 lampen, trafo ligt ergens onbereikbaar. Ik heb uiteindelijk gekozen twee buitenste lampen halogeen te laten en de twee binnenste led. Had het ook met 3 led en 1 halogeen kunnen doen, maar de lichtkleur week volgens mij te veel af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
marcel87 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 01:28:
Hier ook zo'n boiler van Daalderop. Staat in de eco stand ipv de hoogste, misschien heb je ook zo'n optie en dat het al verbruik scheelt? Verder heb ik in 2013 de leidingen geïsoleerd. Volgens metingen van elk 15 dagen lang om voor en na te bepalen scheelde dit ongeveer 60kWh op jaarbasis. Voor was 405kWh/jr, na is 345kWh/jr. Dat is dus ±15% besparing.

Later nog voor 's nachts een timer er tussen gezet, werkt op zich prima... al beweren diverse sites dat dit weer ongunstig is voor het rendement. Ik hou het daarom maar op enkele uren en alleen 's nachts ipv over de hele dag dynamisch aan/uit.

================

situatie:

vraag:

Ik toch even op ebay kijken, daar heb je voor een paar euro een 12v 1 of 2a adapter. stekkertje eraf en kroonsteentje oid eraan (het is 12v :P).
bramv82 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:47:
Het ding staat al ongeveer 3-4 jaar te draaien. Gekocht in een tijd dat ik niet zo met energieverbruik bezig was :). Ik heb 'm nu pas voor de eerste keer eens goed gemeten.

De kraan 1 seconde laten lopen en dan even wachten zou ik eens moeten proberen. Geen idee of het dan sneller gaat
bedoelde met cv ketel, voor boiler gaat dat niets doen, tenzij het water nog op moet warmen, dan is het nut van de boiler helemaal ongedaan gemaakt :>
Als isoleren al 20% oid kan doen lijkt me het prima, we moeten toch van het gas af.
ook een kleine boiler is een mooie energiebuffer.

[ Voor 15% gewijzigd door Powrskin op 24-03-2016 09:24 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
BB-One schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:00:
[...]
Meest goedkoop: 1 halogeen laten zitten en de rest door led vervangen. Moet je wel goed kijken of de lichtkleur niet heel veel afwijkt. Ik heb in mijn keuken 4 lampen, trafo ligt ergens onbereikbaar.
Dank, dat kan een oplossing zijn inderdaad. Maar in dit geval wil ik ook volledig over naar LED. En het werkt ook wel, alleen af en toe die flikkering. Ik denk ook dat de trafo niet in zijn optimale bereik werkt.
Powrskin schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:21:
[...]
Ik toch even op ebay kijken, daar heb je voor een paar euro een 12v 1 of 2a adapter. stekkertje eraf en kroonsteentje oid eraan (het is 12v :P)
Maar even inhoudelijk. Wat is het verschil tussen die gelinkte producten?
Welke is beter en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ik denk het ook, ik heb een 5 liter voor mijn cv zitten met geeisoleerde flex slangen, het dingetje slaat 1 a 2 x een minuutje aan in de nacht om warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 20:21
Heb momenteel 4 adapters van 12v in de meterkast.
Switch, Router, antenne versterker en de modem.
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van deze adapters voor 1 adapter?
Of is hier toch niet zoveel mee te besparen, behalve dan de ruimte ;)
Had wel even gezocht maar kon er niet veel van vinden.

Heb weleens alles s'nachts uitgezet maar na een tijdje ging ik dat toch vergeten of vond ik het te onhandig.

[ Voor 7% gewijzigd door thespeed op 26-03-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
thespeed schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 10:48:

Heb weleens alles s'nachts uitgezet maar na een tijdje ging ik dat toch vergeten of vond ik het te onhandig.
Ik heb wel eens gelezen dat iemand met een picopsu bezig is geweest om de adapters te vervangen
[...]

Ik weet dat we het hier over energiebesparen hebben, maar scheelt zo'n boiler nog wat op je gasverbruik ?

[ Voor 37% gewijzigd door MdO82 op 26-03-2016 11:13 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 20:21
MdO82 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 11:10:
[...]

Ik heb wel eens gelezen dat iemand met een picopsu bezig is geweest om de adapters te vervangen
Kijk dat is een leuk project.
Ben benieuwd hoeveel hij er uiteindelijk mee heeft bespaard.
Als ik voel hoe warm sommige adapters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thespeed schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 10:48:

Kan dat niet met een LED trafo bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Losse voedingen vervangen voor een enkele 12V voeding is niet echt een goed idee.
Afzonderlijk halen die dingen namelijk best wel een redelijke efficiëntie. Echter een enkele voeding zal waarschijnlijk redelijk over gedimensioneerd zijn en dan zit je dus weer in het gebied waarin die dingen minder efficiënt zijn.
Dus dan loop je netto meer te verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt de voeding er op uitzoeken natuurlijk, je hoeft niet gelijk een 380W ATX-voeding te gebruiken. Maar een 40-50W voeding ofzo zal wel efficiënt draaien als je er een router, modem, switch e.d. aan hangt, dan zal hij toch al gauw voor meer dan de helft belast zijn.

Ik denk alleen dat het niet uit kan qua besparing om daar speciaal een voeding voor aan te schaffen. Een goede Meanwell (goedkope China rotzooi komt er bij mij niet in, helemaal niet als het 24/7 aan 230V moet hangen) bijv. is best prijzig en de besparing zal kwartjeswerk zijn op jaarbasis gok ik.

Hier iemand die z'n voedingen ook vervangen heeft door één voeding: http://blog.hekkers.net/2012/04/02/adapter-reduction/ (link heb ik al vaker gedeeld in dit topic).

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 27-03-2016 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:28
MdO82 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 11:10:
[...]
Ik weet dat we het hier over energiebesparen hebben, maar scheelt zo'n boiler nog wat op je gasverbruik ?
Dat lijkt me logisch. Het warm water in de keuken hoeft niet via de cv te worden verwarmd.

Als ik nu de keuze zou moeten maken zou ik voor een kokend-water-kraan gaan ipv een close-in boiler. Je hebt dan geen standby verlies (ca. 150 - 180 kWh/j)

[ Voor 20% gewijzigd door hansvk op 27-03-2016 10:40 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
hansvk schreef op zondag 27 maart 2016 @ 10:36:
[...]

Dat lijkt me logisch. Het warm water in de keuken hoeft niet via de cv te worden verwarmd.

Als ik nu de keuze zou moeten maken zou ik voor een kokend-water-kraan gaan ipv een close-in boiler. Je hebt dan geen standby verlies (ca. 150 - 180 kWh/j)
Het leek mijzelf ook logisch maar nu bevestigd :)
Eerst dan maar eens werk maken van een nieuwe groepenkast ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

hansvk schreef op zondag 27 maart 2016 @ 10:36:
[...]
Een kokend water kraan is een close-in boiler op 105 graden ;)
Hij is wel bovengemiddeld goed geïsoleerd dus het standbyverlies valt relatief mee.
Als je geen standbyverlies wil, neem je een doorstroomverwarmer, maar daar zitten andere haken en ogen aan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het goed isoleren van de flex slangetjes van een close in boilertje scheelt echt veel in stand-by verlies. Zeker als hij verticaal staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2016 @ 13:14:
Het goed isoleren van de flex slangetjes van een close in boilertje scheelt echt veel in stand-by verlies. Zeker als hij verticaal staat.
Waarmee heb je het geïsoleerd?
Ik heb het geprobeerd met de folie van Tonzon die ik nog over had, maar daar raakte het apparaat van op tilt. Mijn close-in boiler heeft een aanraak sensor, kennelijk reageert die op de folie.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gewoon met goede buis isolatie en zag de verwarming pieken in de nacht van 4 naar 1 soms 2 keer reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Dank. Ga ik binnenkort dan ook eens proberen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:35

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op zondag 27 maart 2016 @ 12:07:
[...]

Een kokend water kraan is een close-in boiler op 105 graden ;)
Hij is wel bovengemiddeld goed geïsoleerd dus het standbyverlies valt relatief mee.
Als je geen standbyverlies wil, neem je een doorstroomverwarmer, maar daar zitten andere haken en ogen aan.
Als je praat over de Quooker is dat inderdaad zo. Of dat bij elk merk ook zo is? Ze worden nu wel erg goedkoop aangeboden.
http://www.bouwmaat.nl/pr...-8-liter-wit-kraan-chroom

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:03:
Gewoon met goede buis isolatie en zag de verwarming pieken in de nacht van 4 naar 1 soms 2 keer reduceren.
Wat is volgens jouw dan goede buis isolatie ? :)
ericplan schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:18:
[...]

Als je praat over de Quooker is dat inderdaad zo. Of dat bij elk merk ook zo is? Ze worden nu wel erg goedkoop aangeboden.
http://www.bouwmaat.nl/pr...-8-liter-wit-kraan-chroom
Ik zie helaas geen prijs :P

[ Voor 40% gewijzigd door MdO82 op 27-03-2016 15:42 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:41:
[...]

Wat is volgens jouw dan goede buis isolatie ? :)
Deze
https://thermaflex.com/nl.../isolatie/thermasmart-pro

O.a verkrijgbaar bij de TU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Een elektrische boiler verbruikt net zo veel warmte, als dat hij verliest. Altijd. Dus stel, neemt geen water af.

In een nacht waarin die aan staat:
Het water blijft ~60 graden, de hele nacht. Bij die temperatuur verliest de boiler een bepaalde hoeveelheid warmte aan de omgeving, en dat stookt hij er direct weer bij,

Een nacht waarin die uit staat:
De temperatuur van het water daalt langzaam naar, bijvoorbeeld 50 graden. 's Ochtends stookt hij dit weer bij naar 60 graden. De boiler heeft 's nachts minder warmte verloren dan de boiler die aan stond, omdat de temperatuur (gemiddeld over de nacht) lager was. Er hoeft dus ook minder bijgestookt te worden.

In tegenstelling tot cv ketels, is het rendement van het verwarmen gelijk, ongeacht de temperatuur. De boiler die 's nachts uit staat, verliest dus wat minder warmte, en verbruikt dus wat minder.

Ik denk echter dat het heel weinig uitmaakt, omdat de thermische capaciteit van water heel groot is en het dus nauwelijks afkoelt als een beetje warmte verliest. Voor kleine boilers is dit effect dus groter, omdat die meer warmteverlies hebben per liter water. Voor een grote boiler zal het nauwelijks nut hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De hoge SW van water werkt net zo goed in je nadeel als in je voordeel.

Moderne boilers zijn zo goed geisoleerd dat dit allemaal nauwelijks relevant is.

De hamvraag is: wil je dat water verwarmen met dure elektrische energie of met veel goedkopere energie uit je gasaansluiting? Er zit een factor 2 of 3 verschil in de kWh prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

joopv schreef op zondag 27 maart 2016 @ 18:30:

Moderne boilers zijn zo goed geisoleerd dat dit allemaal nauwelijks relevant is.

De hamvraag is: wil je dat water verwarmen met dure elektrische energie of met veel goedkopere energie uit je gasaansluiting? Er zit een factor 2 of 3 verschil in de kWh prijs.
Maar als je stroom overschot hebt kan je wel gas verplaatsen naar stroom waar je normaal een 8-9 cent voor krijgt.
Nu 70 m3 bespaart vanaf 1 aug vorig jaar, op 289 m3 totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2016 @ 18:44:
[...]

Maar als je stroom overschot hebt kan je wel gas verplaatsen naar stroom waar je normaal een 8-9 cent voor krijgt.
Nu 70 m3 bespaart vanaf 1 aug vorig jaar, op 289 m3 totaal.
Wat ik vanmiddag eens berekend had was dat als ik het voor elkaar zou krijgen om 500 m3 minder gas te gebruiken al dan niet door extra elektra te moeten gebruiken (heb geen overschot) dan zou ik € 45 tot € 65 extra per jaar kwijt zijn.

Ik ging hiervan uit dat ik dan 4200kWh verbruik en 500 m3

Ik weet dat we graag zo min mogelijk betalen, maar helaas passen er hier niet meer panelen ;)
En ik vind het persoonlijk niet erg om ietsje meer aan de energiemaatschappij te moeten betalen per maand.

Liever dat dan aan het eind van het jaar.

Maar goed ik dwaal nu helemaal van het doel van dit topic af en stop er mee ;)
Want we hebben het hier namelijk over energiebesparen :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

MdO82 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 19:41:
De topicstart luidt: "Veel mensen kunnen grof besparen op hun elektriciteitsverbruik en hun energierekening flink naar beneden brengen met behoud van comfort.".

Het gaat dus primair om de energierekening en het elektriciteitsverbruik. ;)

Ik zit zelf meer te kijken om te besparen op gasverbruik ten koste van het elektriciteitsverbruik.
Dit omdat ik verwacht dat de gasprijs sneller hoger zal worden dan de elektriciteitsprijs want inkoop gas zal duurder worden terwijl er steeds meer lokale zonnepanelen en windmolens worden geplaatst.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
joopv schreef op zondag 27 maart 2016 @ 18:30:

Maar veel mensen hebben in hun keuken dat ze eerst ~10 L water moeten tappen voor er warm water komt. Stel, je wilt 1L warm water uit de kraan hebben, dan moet je ketel dus 11L verwarmen. Stel, met een elektrische boiler is dit 2 L. Dan scheelt de elektrische boiler je geld, en ook nog eens tijd.

Uiteraard gaat dat vooral op als je vaak kleine hoeveelheden tapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
marcop23 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:17:
[...]

Uiteraard gaat dat vooral op als je vaak kleine hoeveelheden tapt.
En frequent er gebruik van maakt.
Bij een boiler moet je er rekening mee houden dat je ongeveer 40 euro per jaar aan elektriciteit kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
MdO82 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 19:41:
[...]

Wat ik vanmiddag eens berekend had was dat als ik het voor elkaar zou krijgen om 500 m3 minder gas te gebruiken al dan niet door extra elektra te moeten gebruiken (heb geen overschot) dan zou ik € 45 tot € 65 extra per jaar kwijt zijn.

Ik ging hiervan uit dat ik dan 4200kWh verbruik en 500 m3

Ik weet dat we graag zo min mogelijk betalen, maar helaas passen er hier niet meer panelen ;)
En ik vind het persoonlijk niet erg om ietsje meer aan de energiemaatschappij te moeten betalen per maand.

Liever dat dan aan het eind van het jaar.

Maar goed ik dwaal nu helemaal van het doel van dit topic af en stop er mee ;)
Onbekend schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:06:
[...]

De topicstart luidt: "Veel mensen kunnen grof besparen op hun elektriciteitsverbruik en hun energierekening flink naar beneden brengen met behoud van comfort.".

Het gaat dus primair om de energierekening en het elektriciteitsverbruik. ;)

Ik zit zelf meer te kijken om te besparen op gasverbruik ten koste van het elektriciteitsverbruik.
Dit omdat ik verwacht dat de gasprijs sneller hoger zal worden dan de elektriciteitsprijs want inkoop gas zal duurder worden terwijl er steeds meer lokale zonnepanelen en windmolens worden geplaatst.
Ja lekker dan moet ik wel alles neerzetten :F
Wij verbruiken gemiddeld 4150kWh (gerekend gemiddelde van 5 jaar) en 1000 m3
Hebben 9 panelen van 250 Wp laten plaatsen.

Kom dan uit op ongeveer 4150 - 1903 = 2247

Als ik het energieverbruik omhoog doe naar ongeveer 4100 - 4200 kWh
Wil ik proberen 500m3 gas te besparen.

[ Voor 22% gewijzigd door MdO82 op 27-03-2016 20:27 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:26:
[...]

Ja lekker dan moet ik wel alles neerzetten :F
Wij verbruiken gemiddeld 4150kWh (gerekend gemiddelde van 5 jaar) en 1000 m3
Hebben 9 panelen van 250 Wp laten plaatsen.

Kom dan uit op ongeveer 4150 - 1903 = 2247

Als ik het energieverbruik omhoog doe naar ongeveer 4100 - 4200 kWh
Wil ik proberen 500m3 gas te besparen
Ja :)
Maar hier ligt 3100Wp en 2550Wp op de daken, verwarm met warmtepomp en blijft er alleen gas voor tapwater over.
3200 kWh huis
1350 kWh warmtepomp
Blijft er nog over voor speeltjes als de boiler die voor de cv aangesloten zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:33:
[...]

Ja :)
Maar hier ligt 3100Wp en 2550Wp op de daken, verwarm met warmtepomp en blijft er alleen gas voor tapwater over.
3200 kWh huis
1350 kWh warmtepomp
Blijft er nog over voor speeltjes als de boiler die voor de cv aangesloten zit. :)
Aan een warmtepomp heb ik gedacht, maar kan helaas de kosten niet opbrengen -O- :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:36:
[...]

Aan een warmtepomp heb ik gedacht, maar kan helaas de kosten niet opbrengen -O- :P
Kon hier ook net uit, het ding koste toch 425,- 8) en nu ook nog een 7kW split unit in de kast voor volgend jaar, die koste het nog niet eens. :) tvt, wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:48:
[...]

Kon hier ook net uit, het ding koste toch 425,- 8) en nu ook nog een 7kW split unit in de kast voor volgend jaar, die koste het nog niet eens. :) tvt, wat is dat?
Heb je dan een hybride of een andere?
Ben benieuwd welke je hebt :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nu een fonteyn 5kW zwembad warmtepomp, volgend jaar eenks-70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2016 @ 21:07:
Nu een fonteyn 5kW zwembad warmtepomp, volgend jaar eenks-70
Goed om te onthouden, lijkt me nu nog geen goede optie met een kind van 2,5 die rond stuiterend :)
Wel de hele naam kopiëren dan kom ik op iets anders uit :p zag eerst iets van een sauna heater :D

[ Voor 13% gewijzigd door MdO82 op 27-03-2016 21:13 . Reden: Verkeerd gezocht ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 21:10:
[...]

Goed om te onthouden, lijkt me nu nog geen goede optie met een kind van 2,5 die rond stuiterend :)
Wel de hele naam kopiëren dan kom ik op iets anders uit :p zag eerst iets van een sauna heater :D
Sorry, ik zie het verband niet, er loopt hier ook een kleine.....op een heerlijk warme vloer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2016 @ 21:26:
[...]

Sorry, ik zie het verband niet, er loopt hier ook een kleine.....op een heerlijk warme vloer. :)
Vandaar mijn wijziging van het bericht ;)
Ik had niet helemaal goed gezocht :p

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
marcop23 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:58:

De temperatuur van het water daalt langzaam naar, bijvoorbeeld 50 graden. 's Ochtends stookt hij dit weer bij naar 60 graden. De boiler heeft 's nachts minder warmte verloren dan de boiler die aan stond, omdat de temperatuur (gemiddeld over de nacht) lager was. Er hoeft dus ook minder bijgestookt te worden.
O.a. deze site heb ik toentertijd als basis aangehouden: http://www.dicks-website.eu/boiler/

Deze meneer heeft meetwaarden en een calculator erbij gezet waardoor je de netto-besparing kunt uitrekenen. Op zijn site staan nog meer berekeningen m.b.t. besparing van gas en elektra.

Ik kom dus met de slangisolatie niet zover als dat hij is gekomen, maar de besparing kan wel als ondergrens 15% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts

Ik heb ook een keukenboiler en ik vroeg mij af of dit veel stroom bespaard? Het name heb ik het dan over het deel dat hij s' nachts uit gaat.
Water op temperatuur houden kost natuurlijk minder energie dan opwarmen vanaf koud.

Wat ik zie is dat mijn boiler elke 2 uur even 2500 watt trekt voor 5 minuten. Ik heb eigenlijk nooit gemeten hoelang het exact duurt om op te warmen vanaf koud.
Hier ben ik ook heel benieuwd naar.
Met logisch denken kom ik tot het volgende:
Mijn boiler heeft een verlies van 60 watt per uur. Of je dit per uur, of per dag moet bijwerken maakt naar mijn idee weinig verschil. Het enige wat ik kan bedenken is dat de Delta T tussen de boiler en de omgeving steeds kleinen wordt, dus theoretisch ook je afdracht. Maar denk dat we het hier over zulke kleine verschillen hebben dat dit niet uitmaakt.
Wel als je bijv op vakantie gaat voor een weekje ofzo.
Zoiets is ook interessant voor de kachel die 's nachts wel/niet brand. Zo zou je met koude nachten misschien de thermostaat hoger/lager moeten zetten. Ik ben sowieso wel benieuwd naar of het handig is om 's nachts je kachel naar 15 te draaien of naar bijv. 18.
Ik bedoel dan of het effectiever is om van 15 naar 20 te gaan of continue bij blijven verwarmen voor die 18 en dan naar 20 te gaan
Zodra je (keukenboiler, CV installatie,....) uitgeschakeld wordt, begint die af te koelen en wordt de deltaT met 'buiten' kleiner waardoor het verlies afneemt. Je zal dus altijd besparen door 's nachts uit te schakelen want de verliezen zijn kleiner dan het bijstoken om weer op temperatuur te komen.
De besparing wordt groter naarmate:
- De verliezen groter worden (isolatie, keukenboilers zijn hier doorgaans slecht in).
- De uitschakeltijd groter wordt (weekje vakantie bijvoorbeeld).
- De kost van het uitschakelen kleiner is (als je TVT in rekening neemt).
- De vrouw ook akkoord is :+

Als je een vaatwas hebt, lijkt het me zeker interessant om keukenboiler geschakeld te maken, want ik zie bij ons thuis ook enkel in het weekend warmwater uit de keukenkraan komen. Door de week enkel mijn vrouw die haar handen wast (daarvoor zou een lagere temperatuur kunnen helpen, maar dat lijkt het me niet waard te zijn).
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb nu dus in elk scenario een week het verbruik gemeten van de keukenboiler.
Bij scenario 1 is de boiler uitgeschakeld tussen 22:00 en 07:00. Daarnaast gaat ie automatisch uit als er niemand thuis is.
Bij scenario 2 staat de boiler dag en nacht aan.

Verbruik per jaar bij scenario 1: 577 KWh
Verbruik per jaar bij scneario 2: 551 KWh

Het maakt dus niet uit of je de boiler aan laat staan of uitschakelt... Bij continu aan zelfs iets minder verbruik.

Jammer eigenlijk. Nu kan ik de aanwezigheidsdetectie van Domoticz hiervoor niet gebruiken. Eens kijken of ik nog een ander doel hiervoor kan verzinnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Als je de slangen isoleert blijft sowieso de temp langer hoog. Daardoor neemt effectief de tijd van standbyverbruik toe. In principe onnodige tijd die kunt wegschakelen waardoor de nacht mogelijk nuttiger wordt.

Kortom: dan betekent misschien wanneer met isolatie scenario 2 meer verbruikt dan 1.

Ik mis sowieso wat je nu hebt geprobeerd. Heb je alleen nu de boiler out-of-the-box en op de hoogste stand gemeten of nog meer scenario's/aanpassingen? vind het verbruik wel enorm voor hier en daar wat watertappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een boiler met standbyverbruik?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb even twee posts over waar men goedkoop een warmtepomp kan halen weggehaald. Daar is dit topic niet voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Zoals eerder gezegd schrok ik inderdaad ook van het verbruik. Ongeveer 20% van mijn totale verbruik. Voor isolatie is niet echt plek in het keukenkastje.
Van de andere kant, zonder boiler is het ook bijna niet te doen. Je staat echt 2 minuten te wachten tot er heet water uit de kraan komt.

De boiler staat op de laagst acceptabele stand. En dat is lager dan de eco stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Je gebruik de boiler ook en bespaard hiermee gas, dus 551 kWh zal niet alleen standbyverliezen zijn. Isoleren heeft alleen zin voor de standbyverliezen. Wat verbruikt je boiler aan standbyverliezen, gemeten over minimaal 2 dagen zonder dat je warmwater tapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als je op de een of andere manier je verbruik in huis kunt visualiseren in een grafiek. Bijvoorbeeld met een slimme meter, of een Youless/Wattcher, dan kun je heel makkelijk afleiden hoe vaak je een piek van je boiler voorbij ziet komen en hoe lang een piek duurt bij welk vermogen.
Zo kun je zelfs bij warm water verbruik nog vrij nauwkeurig bepalen wat het idle-verbruik is.
In mijn geval is het een piek van 2.5 minuut a 2000 Watt, 5 a 6x per etmaal.
Afbeeldingslocatie: http://www.meterstand.info/wp-content/uploads/2012/06/Program-Manager_2012-06-17_14-59-41.png
Afbeeldingslocatie: http://www.meterstand.info/wp-content/uploads/2012/06/2012-05-19-22.46.54.png

Dus ruwweg zo'n 90 uur (5400 minuten) a 2000 Watt per jaar = 180 kWh.
Dat is dus 35 euro (19 ct/kWh) per jaar.

Als je door isolatie het aantal keer opwarmen per etmaal kunt verminderen is dat dus pure winst. Echter die 35 euro is wel een absolute bovengrens van maximaal te behalen besparing per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rustig hier...

Kleine besparing gedaan, heb een nieuw accespoint (KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99) gekocht omdat ik 5Ghz WiFi miste op m'n Fritz!box 7360 (doet alleen b/g/n). Bloedsnel netwerk nu, maar het accespoint zuipt wel 10-11W continu :/

Gelukkig kun je in de Fritz!box een schedule opgeven dat de WiFi aan/uit moet. Het nieuwe accespoint heb ik achter een tijdschakelaar gezet. Overdag staat het accespoint aan en 's avonds (22:30) zet ik hem uit via tijdschakelaar en neemt de Fritz!box het weer over. 's Ochtends (6:30) gaat AP weer aan en gaat WiFi van de Fritz!box weer uit.

Op die manier heb ik overdag supersnelle wifi voor de laptop en iPad e.d. en 's nachts een iets langzamere (maar wel zuinigere) verbinding voor de smartphones die 's nachts app-updates binnenhalen e.d.

Ik heb een kleine overlap gecreëerd in de schakeltijden, waardoor de apparaten eigenlijk niet zonder WiFi-verbinding komen te zitten als het goed is (SSID's zijn hetzelfde).

Op die manier staat het AP nog maar 16 uur per dag aan i.p.v. 24 en bespaar ik wel 5,14 euro per jaar :P (verbruik mechanische tijdschakelaar a 1W zit hier al bij in gerekend) ten opzichte van 24/7 aan laten staan. De Fritz!box zal iets meer verbruiken met WiFi aan, maar dat zal misschien 1W zijn, daar kun je geen los device zoals een AP voor laten draaien.

Geen enorme besparing, maar ik had de tijdschakelaar nog werkeloos liggen, dus why not :) Een nieuwere Fritz!box kopen die wél 5Ghz heeft kan niet uit, dan ben je al gauw 149 euro verder en daar kan ik het AP heel wat jaren voor laten draaien (meer dan 7 jaar om precies te zijn).

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2016 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Hier ook een kleine besparing. Bij mijn zoon staan op zijn kamer een xbox 360 en pc. Deze trekken geen standby-stroom, de randapparatuur echter wel (10w). Dus ik denk schaf zo'n master/slave stekker doos aan. Verdeeldoosje op de master zodat hij voor beide systemen de randapparatuur inschakelt.

Wat denk je, gebruikt die master/slave stekkerdoos zelf ook 7 watt. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-06-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sommige (goedkope) energiemeters geven lage vermogens niet nauwkeurig weer.
Als je bijv een 40W gloeilamp meet en je doet dat M/S blok erbij, is het dan nog 7W?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op die manier meet ik nu wel standaard elektronica met een laag verbruik, om zeker te weten dat de meting nauwkeurig is.

7W lijkt mij wel veel, al verbaas ik mij nergens meer over. Had een LED-straler van de Action met bewegingsmelder. In rust bleek die bewegingsmelder 3W te trekken (gemeten met de gloeilamp methode, dus ja het was echt 3W) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
ThinkPadd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:42:
Rustig hier...

Kleine besparing gedaan, heb een nieuw accespoint (KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99) gekocht omdat ik 5Ghz WiFi miste op m'n Fritz!box 7360 (doet alleen b/g/n). Bloedsnel netwerk nu, maar het accespoint zuipt wel 10-11W continu :/

Gelukkig kun je in de Fritz!box een schedule opgeven dat de WiFi aan/uit moet. Het nieuwe accespoint heb ik achter een tijdschakelaar gezet. Overdag staat het accespoint aan en 's avonds (22:30) zet ik hem uit via tijdschakelaar en neemt de Fritz!box het weer over. 's Ochtends (6:30) gaat AP weer aan en gaat WiFi van de Fritz!box weer uit.

Op die manier heb ik overdag supersnelle wifi voor de laptop en iPad e.d. en 's nachts een iets langzamere (maar wel zuinigere) verbinding voor de smartphones die 's nachts app-updates binnenhalen e.d.

Ik heb een kleine overlap gecreëerd in de schakeltijden, waardoor de apparaten eigenlijk niet zonder WiFi-verbinding komen te zitten als het goed is (SSID's zijn hetzelfde).

Op die manier staat het AP nog maar 16 uur per dag aan i.p.v. 24 en bespaar ik wel 5,14 euro per jaar :P (verbruik mechanische tijdschakelaar a 1W zit hier al bij in gerekend) ten opzichte van 24/7 aan laten staan. De Fritz!box zal iets meer verbruiken met WiFi aan, maar dat zal misschien 1W zijn, daar kun je geen los device zoals een AP voor laten draaien.

Geen enorme besparing, maar ik had de tijdschakelaar nog werkeloos liggen, dus why not :) Een nieuwere Fritz!box kopen die wél 5Ghz heeft kan niet uit, dan ben je al gauw 149 euro verder en daar kan ik het AP heel wat jaren voor laten draaien (meer dan 7 jaar om precies te zijn).
Waarom een tijdschakelaar? Hier heb ik "alles" achter verlengsnoeren met schakelaar. Nodig is aan, niet nodig is uit. Gaat wel eens fout met de TV als we in slaap zijn gevallen. :)

En je moet niet in euro's denken maar in Kwh's. (Kwh prijs is veel te goedkoop in mijn ogen)
Dankzij dit topic verbruik ik nu 1400 Kwh per jaar!
Oude koelkast, wasmachine, gloeilampen allemaal de deur uit.
Heeft me veel meer gekost dan dat het oplevert maar ONZIN electriciteits verbruik is nu 0 hier!

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedster schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:39:
[...]

Waarom een tijdschakelaar? Hier heb ik "alles" achter verlengsnoeren met schakelaar. Nodig is aan, niet nodig is uit. Gaat wel eens fout met de TV als we in slaap zijn gevallen. :)

En je moet niet in euro's denken maar in Kwh's. (Kwh prijs is veel te goedkoop in mijn ogen)
Dankzij dit topic verbruik ik nu 1400 Kwh per jaar!
Oude koelkast, wasmachine, gloeilampen allemaal de deur uit.
Heeft me veel meer gekost dan dat het oplevert maar ONZIN electriciteits verbruik is nu 0 hier!
Omdat ik houd van automatiseren, waarom zelf doen als het automatisch kan? ;) Overig sluipverbruik schakel ik via domotica al uit. Hoef maar op één knop te drukken als we gaan slapen/weggaan en alle verlichting en sluipverbruikers (settopbox e.d.) schakelen uit.

En in kWh scheelt het zo'n 24 kWh, de besparing van tijdschakelaar op AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
ThinkPadd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:36:
[...]

Omdat ik houd van automatiseren, waarom zelf doen als het automatisch kan? ;) Overig sluipverbruik schakel ik via domotica al uit. Hoef maar op één knop te drukken als we gaan slapen/weggaan en alle verlichting en sluipverbruikers (settopbox e.d.) schakelen uit.

Automatisch uitschakelen verbruikt doorgaans meer stroom dan zelf doen.

1 knop alles uit scenario _/-\o_

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

PC en router aan kosten stroom >:)

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:59
ThinkPadd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:36:
[...]

Het gemak zit hem in de combinatie van automatisch maar ook handmatig. Bij mij schakelen een aantal lampen automatisch via domoticz (meeste gemak is nog dat je het op de zonsondergang kan inschakelen.. hoef je niet steeds de tijdschakelaar te verzetten).

Settopbox+tv schakelt ook automatisch volledig uit tussen 2 uur 's nachts en 11 uur 's ochtends (opstarten van settop box duurt na inschakelen een aantal minuten). dus het is het makkelijkst als deze al in standby staat en soms wordt er met de lunch een boterham gegeten bij de tv.
Maar bij het slapen gaan één druk op mijn telefoon en alles gaat al eerder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:52
Heeft er iemand een goed alternatief voor de tijdschakelaars uit de OP? De 2 schakelaars voor €3.49 bij de IKEA schijnen niet meer te bestaan. Die van de HEMA en Blokker kosten al gauw 4 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heintjeput schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 20:17:
Heeft er iemand een goed alternatief voor de tijdschakelaars uit de OP? De 2 schakelaars voor €3.49 bij de IKEA schijnen niet meer te bestaan. Die van de HEMA en Blokker kosten al gauw 4 euro per stuk.
Gamma: https://www.gamma.nl/asso...akelaar-3-stuks/p/B364800
8,50 euro voor 3 == 2,83 per stuk. Heb de topicstart ook gelijk even aangepast, IKEA heeft ze idd niet meer.

Heb hier ook zo'n setje liggen, vanmiddag nog even zo'n plug gemeten, doet 1W.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:46

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb er ooit 2 bij de Action gekocht, iets van 2 á 3 euro per stuk. Doen het prima.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, mijn projectje om energie te besparen is afgerond. Ik had de "mazzel" dat de meeste apparatuur net 10 jaar oud is en er van alles en nog wat de brui aan gaf.

Verbruik voor: 3200 kWh/jaar

Maatregelen:
2200 Wp zonnepanelen: -1900 kWh
LED verlichting hele huis + tuin: -300 kWh
Vaatwasser A+++ -20%: -120 kWh
Koffiezetapparaat met thermoskan: -110 kWh
Nieuwe koelvriescombinatie A+++ (en een extra diepvrieskist A+++): -75 kWh
Stofzuiger Henry Eco (620 W): -60 kWh
Wasmachine A+++-50%: -100 kWh
Mechanische ventilatiebox gelijkstroom vraaggestuurd: -120 kWh

Totaal over: 415 kWh

Dan nog een aantal standby killers en wat gedragsaanpassingen (zonder comfort in te leveren), en we zitten redelijk dicht bij de 0 kWh/jaar.

Next: gas. Die is (veel!) moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Thinkpad, jouw AP van Arcadyan is inderdaad een kleine energieslurper.

Mijn FB7390 (2,4/5 GHz n+g) doet max. 11,5 W, maar dan als router/AP/(DECT+PBX+IP-[ISDN]-)telefooncentrale plus mini-NAS en GSM/3G-gateway/fallback.

Mijn AVM Repeater met 2,4/5 GHz (ac) en 2 x DVB-C tuner komt op maximaal 5 W.

Beide schakelen via een tijdschema standaard om 00:00 het WLAN uit,
maar kunnen via mijn MT-F DECT makkelijk weer ingeschakeld worden.
Het AP wordt via een DECT200 (0,5 W) helemaal uitgeschakeld

Ik gebruik trouwens de AVM DECT200 stopcontacten (DECT-ULE) i.c.m. de Fritzbox om diverse apparaten te monitoren (koelkast/diepvries/audio/tv etc.) en bijvoorbeeld de cv-ketel (9 W standby) buiten het stookseizoen nachts helemaal uit te schakelen. Met de MT-F telefoon kan ik alle apparaten ook per hand schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 22-06-2016 19:03 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:48
Heb ook weer iets gedaan voor het energie niveau :).
In de slaapkamer hangt een PS3 aan de TV die nogal vaak aanstaat met Netflix. Ook miste ik de optie Airplay. Dus 2de hands een AppleTV gekocht. Van 65Watt naar 2Watt als Netflix aanstaat.
Enigste wat ik nog kan aanpassen is de Plasma in de woonkamer.
Thuis situatie is nu :
- HR CV uit 2013
- verlichting is LED
- koelkast en vaatwasser A+ uit 2013
- wasmachine A+++
- droger B (wordt zo min mogelijk gebruikt)
- op de tv meubel een uitknop wordt netjes gedaan als we er niet zijn (ook bij onze laptops etc)
- TV in de slaapkamer en woonkamer afgesteld scheelt ook aardig wat

[ Voor 5% gewijzigd door DJ-Promo op 23-06-2016 14:51 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 84 Laatste