Hey mensen, ik ben vandaag wat geschrokken van onze jaarnota van Eneco.. Zodra onze buren thuis zijn ga ik vragen of ik hun jaarnota mag vergelijken (gelijke woning - nieuwbouw eind 2013 opgeleverd).
Om een beeld te schetsen:
2-onder-1 Kap woning.
Gehele woning vloerverwarming (1e en 2e etage / Zolder geen)
Stoken doen we weinig voor zover ik weet (thermostaat ingesteld op 17.5 graden en het was gisteravond nog 22 graden binnen en ondanks het mooie weer was het buiten toch echt kouder)
Nieuwe keuken (2013) en 1 oude koelkast die wanneer het buiten koud blijf uitgaat, deze is zo'n 8 jaar oud denk ik.
"Aparte" Apparaten in huis:
Ventilatiewarmtepomp
Projector
Quooker Fusion
"Amerikaanse" koelkast (no-frost)
Elektrische oven (90cm breed)
Nog te controleren op verbruik (8/9 jaar oud):
Wasmachine
Condensdroger (gebruiken we in de koude dagen voor handdoeken e.d, warme dagen hangen we zoveel mogelijk op).
We zijn met 2 personen, wel beide onregelmatig werk dus een hoger dan gemiddeld verbruik is wel te verwachten. Echter verwacht ik geen 3 keer zo hoog verbruik dan gemiddeld...:
Totaal vorige periode (wat wij al veel vonden):
GAS: 1063 M3
STROOM: 2975 kWh
Totaal deze periode (waar ik dus wat van schrok):
GAS: 759 M3 *minder dus*
STROOM: 5686 kWh *bijna het dubbele als voorgaande periode...*
Zit even op Toon te kijken en op dit moment geeft hij vrij constant 450W aan. Heb echter niet echt een idee van wat "normaal" constant verbruik is in een woning.
Ik heb 10 groepen, 1 daarvan zit de "oude" koelkast op welke buiten in het tuinhuis staat. Daarnaast heb ik een schemerschakelaar met een LED lamp aangesloten. Wanneer ik de groep buiten uitschakel zakt het naar 330W. Koelkasten verbruiken naar mijn weten ong. 100W, hij is wat ouder dus 120W lijkt mij wel logisch. 330W over (constant) zou dus van de apparaten moeten komen die nog aangesloten zijn / aan staan... iMac / Modem / Router / Switch / (2* in warme tijden)(beide no-frost) Koelkast(en) /
Quooker / Ventilatiewarmtepomp / wat LED verlichting... + Standby zooi.
Wellicht kan iemand me op de goede weg helpen of wellicht weet iemand waar ik het beste kan zoeken?
Voor de duidelijkheid, het is niet niet te doen om 100 euro op jaarbasis te besparen... leuk natuurlijk als dat kan... maar ik mag 1.056,46€ bijbetalen.. dus het is eerder 100 euro per maand...
[
Voor 6% gewijzigd door
Thalaron op 10-11-2015 12:14
]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW