Is dit nieuw in GPU land dan?
Al ga ik uit van de hoogste MSRP toentertijd, launchte de 8800 GT op $249 een kleine 9 maanden (Oktober 2007; 280 is van Juni 2008) voor de GTX 280. Die laatste kwam binnen op maar liefst $650. Met een beetje zoekwerk (en met name in de VS was dit kinderlijk eenvoudig) zou je maar liefst
*drie* 8800 GT's kunnen aanschaffen voor de prijs van een enkele GTX 280. En twee G92's streven het monster dat GT200 is probleemloos voorbij hoor. Ik ben te lui om de getallen op te zoeken, maar G92 zat net over de 300mm^2, GT200 was iets van 570mm^2 (nog steeds hun grootste chip ooit), met alle gevolgen van dien.
Nogmaals, AMD gaat inderdaad voor het geld en ik denk niet dat er ook maar iemand is die dat niet begrijpt. Tegelijkertijd wordt er echter ook een "foei vingertje" opgeheven wat gewoon hypocriete onzin is, spijt me zeer. In verhouding tot hun eigen chips is er niks mis met Tahiti; we hadden graag meer gezien, maar het is ook een van de weinige situaties waar er een nieuwe architectuur en nieuwe node tegelijk worden gepresenteerd (en dan is het ook nog een volle node jump, met dank aan TSMC). Beide overgangen perfect uitvoeren is gewoon niet mogelijk met het tempo dat beide fabrikanten aanhouden. Als ik even niet tussen beide fabrikanten vergelijk en alleen binnen de eigen productlijnen kijk, is Tahiti onmeetbaar veel beter gelanceerd dan zowel GT200 als Fermi. GF110 is weer een mooi staaltje werk van Nvidia, maar GT200 was gewoon niet indrukwekkend; Fermi ten opzichte van GT200 was wel aardig. Waar AMD de mist in gaat is inderdaad de prijs/performance verhouding ten opzichte van de afgelopen jaren.
Op absolute performance ligt AMD al een tijd achter, ook dat is niets nieuws. Ga ik dan tussen beide kanten vergelijken was GT200 ook gewoon ondermaats ten opzichte van de concurrent, net als Fermi dat was (in the big picture, that is). GF110 tegenover Cayman was gewoon goed, met uitzondering van de 580 die (zoals we gewend zijn) veel te duur was vergeleken met z'n kleinere broertje. Dat doet AMD dan wel weer goed; hoewel Tahiti duur is, zijn ze wel allebei geprijsd waar ze zitten qua absolute performance - het enige verschil is dat ze deze keer de concurrent als maatstaaf hebben genomen in plaats van hun eigen kaarten.
Ik ben niet blij met AMD's prijzen en voor Tahiti had ik zeker op meer gehoopt. Maar al dat vingertje wijzen is gewoon onzin, dat is niets nieuws, dat zien we al meer dan 10 jaar zo gebeuren. Het enige verschil is dat AMD dat de afgelopen jaren niet heeft gedaan.
[
Voor 4% gewijzigd door
Werelds op 18-02-2012 14:53
. Reden: Godver, nog een typo ]