Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Je mag waarschijnlijk beide gebruiken, maar vaak wordt kWh/m² gebruikt
omdat de verdiepingshoogte niet zoveel verschilt bij moderne gebouwen (mijn vermoeden).
Volgens mij staat het e.e.a. ook in diverse normen (BENG?) als kWh/m² per jaar.
Bij mij bijvoorbeeld ca. 120 m² verwarmd (ca. 19,5°C) - ca. 750 m³ NL-gas voor cv (3000 graddagen)
- retour max 35°C
=> ca. 60 kWh/m² per jaar - (bij 21°C max. 70 kWh/m² per jaar)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@dunklefaser Terugrekenen naar m² heeft natuurlijk voordelen, maar het leidt, zeker bij woonhuizen, een beetje af van de absolute waarde. Als ik de soms idioot stroomverbruiken voorbij zie komen in de diverse warmtepomp-topics dan vraag ik me af waar we mee bezig zijn.
Je kan wel een superzuinige tweedeurs Amerikaanse koelkast hebben, ten opzichte van een zuinig tafelmodel is die eerste een stroomslurper.
Beide stroomverbruiken noemen is wat mij betreft het meest eerlijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
AzertyNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:27:
[...]
Alleen die mensen met WP, met hun 0 m^3 per graaddag, info waar ik weinig mee kan. :+
Dat is dan gewoon kWh per graaddag. :)
(cfr. bv. mijn Nov stats in dit topic).

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:57
Pas een nieuw huis gekocht, energielabel C. We wonen er nog niet, maar gaan iedere dag klussen. Verwarming heb ik op 13 graden afgesteld. Het huis heeft 550m3 inhoud. Ketel is een Atag, thermostaat een Atag One zone.

Het verbruik is zo'n 14 kuub per 24 uur. Het is nu natuurlijk erg koud, maar in mijn oude huis met 800m3 inhoud verstook ik hetzelfde om het 18 graden te houden en dat heeft energielabel E.

Ergens heb ik het idee dat het verbruik in het nieuwe huis buitensporig hoog is, maar zou zo snel niet kunnen verzinnen waaraan het kan liggen.

Oude huis is een hoekhuis, nieuwe vrijstaand. Zou dat zoveel verschil kunnen maken?

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 22:03
Beefhead schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:21:
Pas een nieuw huis gekocht, energielabel C. We wonen er nog niet, maar gaan iedere dag klussen. Verwarming heb ik op 13 graden afgesteld. Het huis heeft 550m3 inhoud. Ketel is een Atag, thermostaat een Atag One zone.

Het verbruik is zo'n 14 kuub per 24 uur. Het is nu natuurlijk erg koud, maar in mijn oude huis met 800m3 inhoud verstook ik hetzelfde om het 18 graden te houden en dat heeft energielabel E.

Ergens heb ik het idee dat het verbruik in het nieuwe huis buitensporig hoog is, maar zou zo snel niet kunnen verzinnen waaraan het kan liggen.

Oude huis is een hoekhuis, nieuwe vrijstaand. Zou dat zoveel verschil kunnen maken?
De kans bestaat dat het huis enorm is afgekoeld doordat het een tijd niet bewoond is geweest. Eerst moet dan de hele thermische massa van muren en vloeren opgewarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:00

Dat kan aan 100 dingen liggen. Ik heb een vrijstaand huis van vergelijkbare inhoud maar ik zit op 10-15 kuub om het op 17 of 18 graden te houden.

Maar ja waar kan het aan liggen:
- Hoe oud is je ketel
- Bouwjaar woning
- Wat voor isolatie heb je (vloer/spouw/dak)
- Vloerverwarming / radiatoren open / dicht etc
- Glas: gewoon dubbelglas, rotte kozijnen (tocht)

Kan van alles zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:28
En een volledig leeg huis warm houden kost ook meer energie dan een huis met meubels en spullen die zelf ook warmte vasthouden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rocketman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:51:
[...]

De kans bestaat dat het huis enorm is afgekoeld doordat het een tijd niet bewoond is geweest. Eerst moet dan de hele thermische massa van muren en vloeren opgewarmd worden.
Ook rekening mee houden dat hij maar verwarmd tot 13°C en dat het nog niet zo lang echt koud is.
Hier koelt het niet verwarmde deel van de vrijstaande woning bij een buitentemp. tussen -3 en -9,4°C bv. niet af onder de 12°C.
Maar lijkt me idd ook een enorm hoog verbruik om maar op 13°C te verwarmen.

Vrijstaand maakt idd wel een verschil (in een app. met alleen het front vrij koelt het zonder te verwarmen nu bv. maar af tot 18°C).

Geen idee welke waarde een energielabel C/E in NL in de praktijk heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:57
Dank voor alle suggesties. Maar kun je dus niet zomaar stellen dat een huis met kleinere inhoud en beter energielabel per definitie minder verbruikt dan een groter huis met slechter energielabel?

(Even ervan uitgaande dat beide huizen gemeubileerd zijn en op dezelfde temperatur gehouden worden)

Het heeft dus ook nog te maken met vrijstaand vs hoekhuis of tussenliggende woning.

Staat van kozijnen of enkel- vs dubbelglas wordt toch meegenomen in het energielabel?

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Interessant om dit topic bij te lezen voor vergelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-rQ5tgJXqzHUmWfCnemK_V1l5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIf96vIz4CbGXDoiQX11Ce0s.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is ons verbruik tot nu toe in December. Tweepersoons huishouden.

Woning:
  • 1930
  • Bovenwoning 90m2 met (vrijstaande) dakopbouw 80m2, totaal dus 170m2.
  • Gevels en dakopbouw geïsoleerd volgens nieuwbouw eisen.
  • Triple glas overal in nieuwe kunststof kozijnen.
  • Af een toe in bad.
  • Woonkamer (60m2) stoken we tussen 20 en 21,5 graad.
  • Rest van de woning continue 18 graden en kantoor regelmatig 20.
  • Overall jaga strada.
  • Tado
  • WTW (Duco energy premium) met ventielen in elke ruimte.
Ik heb het idee dat het verbruik prima is, valt me niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zk9fo9-gAqpqxQnDMymoryEn-3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqZEZRrNKQIJp4S6V1vNpA98.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: graaddagen komen op 0,19m3/graaddag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49
Zojuist de jaarnota ontvangen en krijg ondanks dat er eerder van het jaar (september) het gas al was verrekend ( opgezegd, nu full electric) toch nog een aardige smak geld terug.
Meeste daarvan komt wel door de energiebelasting en een de zonnepanelen (salderen).
Totaal verbruik 328KWh ( dat is inclusief WP en electrische auto)
Totaal te ontvangen: 565euro
eindnota gas ontving ik ook 100euro.
en heb geen extreem hoog maand bedrag, 75p/m ( nog wel een gunstig vast contract)

ps stroom verbruik van de electrische auto word via de zaak vergoed en die bedragen zijn hierin niet verwerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 18-12-2022 09:43 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

AzertyNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:40:
Ik vind het jammer dat niet meer mensen hun gas verbruik voor verwarming uitdrukken in m^3 per graaddag. Want het is een mooie manier om snel te zien hoe goed/slecht je woning scored op het vlak van isolatie onafhankelijk van de grootte, je stook gedrag (bv. 18 versus 22 graden binnen) en de buiten omstandigheden.
Het probleem is dat ik die m3 per graaddag niet even kan uitlezen. Moet ik eerst ergens een site vinden die die waarden kan opleveren.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mindergas.nl doet dat toch gewoon?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

En anders de gemiddelde etmaaltemperatuur scrapen van de knmi website en er een scriptje op loslaten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ericplan schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:36:
Mindergas.nl doet dat toch gewoon?
dat zeg ik, dan moet ik weer een website zoeken waar je die gegevens vandaan moet halen. Daarbij, die KNMI gegevens kloppen bij ons nooit. Wij wonen precies tussen 3 weerstations in.

December dit jaar:
Eelde: 378,62
Nieuw Beerta: 377,63
Lauwersoog: 345,29

(wonen zelf in de gemeente Eemsdelta)

Welke zou voor ons dan de waarheid zijn?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Wailing_Banshee schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:44:
[...]

dat zeg ik, dan moet ik weer een website zoeken waar je die gegevens vandaan moet halen. Daarbij, die KNMI gegevens kloppen bij ons nooit. Wij wonen precies tussen 3 weerstations in.

December dit jaar:

Lauwersoog, vanwege invloed Waddenzee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rocketman schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:45:
[...]

Lauwersoog, vanwege invloed Waddenzee
Te koud of te warm. Idem voor Nieuw Beerta en Eelde (Eelde is eigenlijk altijd te warm, Nieuw Beerta is soms te warm en soms te koud)
Misschien dat ik deze komende periode eens ga kijken of ik dat in m'n eigen applicatie kan inbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

M3/dag bij ons gemiddeld 0,481.
Nov/dec 0,511.

Stoken 250m2 in een vrijstaande woning.

Qua jaarverbruik kan ik dan uitgaan van 0,481x 3000 ongeveer?

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2022 10:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dan moet ik weer een website zoeken waar je die gegevens vandaan moet halen.
Nou gewoon je eigen data verzamelen kan toch ook.
Dan heb je altijd de correcte data vanuit de eigen omgeving.
Zelf verzamel ik meetdata via de RuuviTags vanop 10 meetpunten + een lokaal weerstation op 500 m die ik dan vervolgens overzet in de eigen database.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
[...]

December dit jaar:

Het komt niet zo precies hoor. Als we aannemen dat je 150 m3 gas hebt gebruikt, dan zou je met Eelde op 0,39 m3/graaddag zitten en Lauwersoog 0,43 m3/graaddag. Dat is een significant verschil maar naar mijn mening ook weer niet dramatisch verschillend.

Ik zou trouwens alleen Lauwersoog kiezen als de temperatuur in jouw woonplaats dicht bij die van Lauwersoog zit. En anders Eelde of Nieuw Beerta. Kan me voorstellen dat het in jouw gemeente nogal wat uitmaakt of je dichter bij Groningen zit of dichter bij Delfzijl.

[ Voor 15% gewijzigd door Kalentum op 19-12-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sophia
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-06-2023
Haay, sinds vandaag heb ik een P1 meter en zie dat ik constant stroom verbruik van ongeveer 50 watt terwijl er niks aan staat.
Enige wat aan staat is cv, ventilatie systeem en koelkast.
Is dat normaal of hoort dat lager te zijn?

Is dit trouwens het juiste topic om dit te vragen of moet ik ergens anders, zijn ook zoveel topics hier op Tweakers :*)

[ Voor 21% gewijzigd door Sophia op 21-12-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sophia schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:55:
Haay, sinds vandaag heb ik een P1 meter en zie dat ik constant stroom verbruik van ongeveer 50 watt terwijl er niks aan staat.
Enige wat aan staat is cv, ventilatie systeem en koelkast.
Is dat normaal of hoort dat lager te zijn?

Is dit trouwens het juiste topic om dit te vragen of moet ik ergens anders, zijn ook zoveel topics hier op Tweakers :*)
Je spreekt je zelf tegen.
CV, ventilatiesysteem en koelkast is niet "niks". :)
Alleen al het afgenomen vermogen van een koelkast kan tussen 2 en 60W schommelen.
De NU tab in de HW app geeft ook niet je verbruik aan maar het op dat ogenblik afgenomen vermogen.
Het totale verbruik van je huishouden tijdens een bepaalde periode zie je pas daarna.

Maar individueel verbruik kan je alleen meten met een kWh-meter of een socket tussen de verbruiker en het stopcontact.
Een continue vermogen van 50 W op het midden van de dag lijkt me overigens alles behalve abnormaal.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
IvoB2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:02:
[...]

Je spreekt je zelf tegen.
CV, ventilatiesysteem en koelkast is niet "niks". :)
Alleen al het afgenomen vermogen van een koelkast kan tussen 2 en 60W schommelen.
De NU tab in de HW app geeft ook niet je verbruik aan maar het op dat ogenblik afgenomen vermogen.
Het totale verbruik van je huishouden tijdens een bepaalde periode zie je pas daarna.

Maar individueel verbruik kan je alleen meten met een kWh-meter of een socket tussen de verbruiker en het stopcontact.
Een continue vermogen van 50 W op het midden van de dag lijkt me overigens alles behalve abnormaal.
Het is het live verbruik wat ik zie in de 'nu' tab van homewizzard P1.
Het verschil tussen nacht en dag ontgaat mij even als alles uitstaat dan is het toch hetzelfde als in de nacht?

Ik zie nu bv zelfs 72 watt staan terwijl alles uit staat behalve de koelkast cv en ventilatiesysteem

[ Voor 5% gewijzigd door Sophia op 21-12-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In de live (Nu) tab zie je het vermogen dat al je toestellen op dat ogenblik dat je kijkt trekken.
Dat is dan 50 of 72 W.
Doet je huis dat een uur lang dan heb je tussen de 50 en 72 Wh verbruikt.
Dat is dus het totale verbruik van je koelkast + ventilatiesysteem + eventuele sluipverbruikers (laders, ledlichtje van toestellen in waakstand, radio en tv in waakstand,..... )

De P1 meter meet overigens niets. Hij toont gewoon op afstand en in real time wat je digitale meter meet. Dat verbruik had je dus ook al voor je de P1 meter aansloot.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
IvoB2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:24:
In de live (Nu) tab zie je het vermogen dat al je toestellen op dat ogenblik dat je kijkt trekken.
Dat is dan 50 of 72 W.
Doet je huis dat een uur lang dan heb je tussen de 50 en 72 Wh verbruikt.
Dat is dus het totale verbruik van je koelkast + ventilatiesysteem + eventuele sluipverbruikers (laders, ledlichtje van toestellen in waakstand, radio en tv in waakstand,..... )

De P1 meter meet overigens niets. Hij toont gewoon op afstand en in real time wat je digitale meter meet. Dat verbruik had je dus ook al voor je de P1 meter aansloot.
Ja precies dat is toch wat ik al aangaf?

Dus dan heb ik een stand-by stand van circa 50 watt, mijn vraag was is dat normaal of te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik herhaal mijn eerder antwoord:
"Een continue vermogen van 50 W op het midden van de dag lijkt me overigens alles behalve abnormaal."

alles behalve abnormaal = normaal. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
colvano schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:49:
Interessant om dit topic bij te lezen voor vergelijking.

[Afbeelding]

Dit is ons verbruik tot nu toe in December. Tweepersoons huishouden.

Woning:
  • 1930
  • Bovenwoning 90m2 met (vrijstaande) dakopbouw 80m2, totaal dus 170m2.
  • Gevels en dakopbouw geïsoleerd volgens nieuwbouw eisen.
  • Triple glas overal in nieuwe kunststof kozijnen.
  • Af een toe in bad.
  • Woonkamer (60m2) stoken we tussen 20 en 21,5 graad.
  • Rest van de woning continue 18 graden en kantoor regelmatig 20.
  • Overall jaga strada.
  • Tado
  • WTW (Duco energy premium) met ventielen in elke ruimte.
Ik heb het idee dat het verbruik prima is, valt me niet tegen.

[Afbeelding]

Edit: graaddagen komen op 0,19m3/graaddag uit.
Met die Jaga's en goede isolatie krijg je mooie cijfers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
IvoB2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:26:
Ik herhaal mijn eerder antoord:
"Een continue vermogen van 50 W op het midden van de dag lijkt me overigens alles behalve abnormaal."

alles behalve abnormaal = normaal. :)
Ik zie niet in wat het verschil tussen nacht en dag zou moeten zijn als alles wat uitkan nu ook al uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:55

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Sophia schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:05:
[...]

Ja precies dat is toch wat ik al aangaf?

Dus dan heb ik een stand-by stand van circa 50 watt, mijn vraag was is dat normaal of te hoog?
Ik vind het bijzonder laag.
Heb hier vaak stand-by verbruik ( met wel heel veel apparatuur + jacuzzi ) van > 500 watt.
Monitor wel alles met met P1 meter en energy sockets
Gelukkig betaal ik de komende 2 jaar nog een tarief van < 23 cent per kWh

[ Voor 7% gewijzigd door 964C2 op 21-12-2022 17:12 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een jacuzzi is dan ook een energievreter.
Hier schommelt het stand-by verbruik ook voortdurend tussen de 40 en 90 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sophia schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:47:
[...]

Ik zie niet in wat het verschil tussen nacht en dag zou moeten zijn als alles wat uitkan nu ook al uitstaat.
Ik volg even niet.
Waarom zou er een verschil tussen dag en nacht moeten zijn wanneer je stand-by verbruik dag en nacht gelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Rocketman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:43:
[...]

Met die Jaga's en goede isolatie krijg je mooie cijfers!
Inderdaad een mooie combi en de WTW draagt ook zeker bij aan comfort. Volgende stap is zonnepanelen en een warmtepomp eventueel. Is met een VvE en in de stad echter allemaal een beetje lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

December dit jaar:

Ik zou de website "wunderground.com" raadplegen. Hier zijn per gemeente (Loppersum, Appingedam, Delfzijl) diverse weerstations te vinden. Voorbeeld voor Appingedam: Appingedam-Centrum

Soms zijn er ook weerstations welke graaddagen (en solarinstraling) meten/berekenen en bijhouden.
Mijn favoriete weerstation doet dit bijvoorbeeld via een eigen website.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
IvoB2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:13:
[...]

Ik volg even niet.
Waarom zou er een verschil tussen dag en nacht moeten zijn wanneer je stand-by verbruik dag en nacht gelijk is?
Omdat je blijft refereren naar 'midden op de dag'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
964C2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:09:
[...]

Ik vind het bijzonder laag.
Heb hier vaak stand-by verbruik ( met wel heel veel apparatuur + jacuzzi ) van > 500 watt.
Monitor wel alles met met P1 meter en energy sockets
Gelukkig betaal ik de komende 2 jaar nog een tarief van < 23 cent per kWh
Dat is wel een groot verschil met mij.
Bij mij staat er niet veel apparatuur en zit in een appartement.

Mooi tarief heb je, ik wou dat ik die had maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sophia schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:04:
[...]

Omdat je blijft refereren naar 'midden op de dag'.
Mijn fout.
Omdat je eerste vraag was "en zie dat ik constant stroom verbruik van ongeveer 50 watt " ging ik er verkeerdelijk vanuit dat je dat op dat ogenblik - tijdens de dag - zag in de NU tab en niet dat je daar 's nachts naar zat te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
IvoB2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:44:
[...]

Mijn fout.
Omdat je eerste vraag was "en zie dat ik constant stroom verbruik van ongeveer 50 watt " ging ik er verkeerdelijk vanuit dat je dat op dat ogenblik - tijdens de dag - zag in de NU tab en niet dat je daar 's nachts naar zat te kijken.
Ik bekeek dat op de dag. Maar ben niet eens thuis en alles staat uit en zie dat er tussen de 46 en 80 watt de hele dag verbruik wordt.
Dat lijkt mij best hoog zeker 's ik dat op jaarbasis berekend tegen mijn energieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-06 22:14
Sophia schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:50:
[...]

Ik bekeek dat op de dag. Maar ben niet eens thuis en alles staat uit en zie dat er tussen de 46 en 80 watt de hele dag verbruik wordt.
Dat lijkt mij best hoog zeker 's ik dat op jaarbasis berekend tegen mijn energieprijs.
Een woning zonder cv/warmtepomp?
En staat echt alles uit ? Ook de koelkast of is het een leeg huis.
Maar hoe "zie" je het verbruik heb je een meter hangen of kijk je via de energiemaatschappij?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
MdO82 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:14:
[...]

Een woning zonder cv/warmtepomp?
En staat echt alles uit ? Ook de koelkast of is het een leeg huis.
Maar hoe "zie" je het verbruik heb je een meter hangen of kijk je via de energiemaatschappij?
Alleen koelkast, cv, ventilatie systeem en router kpn staat aan.
De rest van de stekkers zijn eruit en paar dingetjes op stand-by.

Ik zie het via de p1 meter die ik aangesloten heb op de slimmemeter.

Mijn vraag is wat is een normale stand-by/sluipverbruik wat is acceptable en wanneer is het te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dus nogmaals, voor het gecumuleerde stanby verbruik van een koelkast, cv, ventilatiesysteem, router en nog wat dingetjes is dat meer dan normaal.
Wanneer je echt wil weten welke de 'grote' standby verbruikers zijn (en of je daar nog wil of op kan besparen) zal je toch ieder toestel individueel moeten gaan meten.

Hier verbruiken de continue verbruikers in de woning 's nachts ook een 40-90 W en op etmaalbasis een 2,4 kWh.
Een koelkast zit al vlug tussen de 2 en 60 W en als er een ontdooifunctie voor de diepvries op zit uitschieters tot 150 W.
Een citculatiepomp (afhankelijk van leeftijd, type en vraag) zit ook al snel periodiek rond de 5-40W.
Ventilatiesysteem idem.
Gezien je de P1 meter op afstand kan uitlezen staat ook de Wifi permanent aan. De combinatie router/modem/wifi verbruikt ook al vlug een 15W.

[ Voor 80% gewijzigd door IvoB2 op 22-12-2022 00:01 ]

Anoniem: 1191208

Je kan rap aan de 50W zitten hoor. Hier voorbeeldje van wat je apparatuur al snel kan verbruiken:
Router ~10W
CV ~5W
Ventilatie ~20W
Koelkast ~5W
Deurbel ~5W
En misschien nog wat .5W hier en daar van iets als inbouwoven/magnetron of smartplugs

Hoe nieuwer je spul hoe minder het stand-by vermogen is meestal, dus er is zeker wel wat speling mogelijk.

Heb zelf een standby-verbruik van 30-35W m, dus minder is niet ondenkbaar, maar 50W is ook zeker niet bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dunklefaser schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:56:
[...]

Ik zou de website "wunderground.com" raadplegen. Hier zijn per gemeente (Loppersum, Appingedam, Delfzijl) diverse weerstations te vinden. Voorbeeld voor Appingedam: Appingedam-Centrum

Soms zijn er ook weerstations welke graaddagen (en solarinstraling) meten/berekenen en bijhouden.
Mijn favoriete weerstation doet dit bijvoorbeeld via een eigen website.
Het dichtstbijzijnde station staat bij mij in de achtertuin... Ik kan die graaddagen wel gaan berekenen, maar dan moet ik wel eerst uitzoeken hoe ik dat precies moet doen. Zodra ik dat heb, kan ik het ook berekenen met m'n gasverbruik. Maar ik ben op dit moment bezig m'n applicatie te herschrijven (oude meuk naar nieuwe meuk) dus dat heeft geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Wailing_Banshee Ik heb eventueel mijn stukje python script voor je. Als je zelf met Python werkt, dan scheelt het wat uitzoekwerk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:28

Was het 14 M3 gas per 24 uur vorige week? Of de laatste paar dagen nog steeds?

Vorige week vind ik niet zo gek, toen was het flink koud. Nu moet je vanaf maandag/dinsdag wel merken dat het een stuk minder wordt, het verschil met de buitentemperatuur is ook fors lager. Ter vergelijk: vorige week verbruikten we met onze warmtepomp zo'n 20 tot 25kWh per dag en daarnaast nog 1 tot 2 M3 gas. De laatste dagen is het maximaal 5kWh en nul gas.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ericplan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:46:
@Wailing_Banshee Ik heb eventueel mijn stukje python script voor je. Als je zelf met Python werkt, dan scheelt het wat uitzoekwerk.
Ik ben een C# ontwikkelaar, maar heb wel eens met python gestoeid. Het probleem is eigenlijk dat ik geen nieuwe functionaliteiten in m'n applicatie wil inbouwen voordat ik hem herbouwd heb... En ik kom er zo langzaam achter hoe achterlijk groot m'n applicatie ondertussen geworden is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Onlangs met SlimmeLezer+ en Home Assistant aan de slag gegaan, tot nu toe ziet december er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6IEKfCZZA9mtT5rSbTyH6AHzpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7Sh7BbpQpNB7EQ7ISwqgF37.png?f=fotoalbum_large

Hiermee blijft m'n huis (125 m2, primaire verblijfsruimte de woonkamer/keuken van 40 m2) tussen de 16 (eco) en 19 (verwarming) graden, en dat kostte me 110 kuub gas.

Hiermee komt mijn verbruik voor 2022 op maximaal 470 kuub. Hoe kan ik die < 500 kuub-korting aanvragen? :+

Of volgens MinderGas: 0,141 m3/graaddag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYbmwMefJB5a3SEk460bSYK1Lu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L7eR4LifSI9Kl8vSk2NRKL8S.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 30-12-2022 20:05 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:01
Hoe moet ik deze data lezen?
Ik ben bewuster gaan stoken, dus daardoor waarschijnlijk minder verbruikt.
Maar alsnog een stijging van 5% mbt de graaddagen tov vorig jaar.
Terwijl er dit jaar minder graaddagen waren (zachtere winter?) dan vorig jaar.
(of kan er iets mis zijn met de weergave/berekening van deze graaddagen).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3y4hdykk/Screenshot-20221231-095109-com-android-chrome.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/LYjM3rBR/Screenshot-20221231-095319-com-example-android-notepad.jpg

Voor de standby mensen hier boven.
Dit is mijn lijstje wat ik hier thuis heb uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Je lager verbruik in 2022, vergeleken met vorig jaar, is niet in verhouding tot het lagere aantal graaddagen dit jaar. Dan is je verbruik vergeleken per graaddag uiteraard alsnog hoger terwijl je absolute verbruik wel lager is.
Het aantal graaddagen is met 12,4% gezakt terwijl je verbruik voor verwarming maar 7,5% gezakt is.

[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 31-12-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@NeutraleTeun je software lijkt een vast aantal kuub gas voor Overig te pakken, want 2021 en 2022 zijn precies hetzelfde. Dat lijkt me daarom een vrij grove schatting. Wellicht klopt de verhouding verwarming/overig niet en heb je minder voor verwarming gebruikt en meer voor overig? Dan gaat hij natuurlijk met een te hoog getal rekeningen voor de verwarming per graaddag.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:24
Heb het jaar afgesloten op 452 m³. Dat is 200 m³ minder dan mijn gemiddelde van de voorgaande jaren. Wonder boven wonder deze maand ook (ruim) onder de 100 m³ gebleven, natuurlijk dankzij de relatief zachte afgelopen 2 weken. Jaarafrekening gehad, 360 euro terug. Nieuw termijnbedrag heeft Vattenfall met 25 euro verhoogd, ondanks fors minder verbruik en de komst van het prijsplafond. Apart, of in lijn der verwachting? kan het zelf wel makkelijk weer terugzetten indien nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchOwnage op 31-12-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@Gizz overig moet je zelf ingeven, oftewel een percentage van je totaal, of zoals ik, gekeken naar een gemiddeld verbruik in de zomermaanden.

@IvoB2 ik kan er wel vanuit gaan dat het aantal graaddagen correct is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
NeutraleTeun schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:55:
@IvoB2 ik kan er wel vanuit gaan dat het aantal graaddagen correct is?
Tja, dat weet ik natuurlijk niet. Jij hebt dat opgegeven. Hier wordt het aantal graaddagen pas begin januari bepaald. Ik ging er bij mijn vorige reactie wel vanuit dat de opgegeven cijfers (zowel voor verwarming als graaddagen) de juiste zijn. Zijn ze dat niet dan kloppen uiteraard de conclusies ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 31-12-2022 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:30
NeutraleTeun schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de standby mensen hier boven.
Dit is mijn lijstje wat ik hier thuis heb uitgezocht.
Je kunt op mindergas sinds kort jaarlijks je gemiddelde stooktemperatuur aanpassen.

Dus als je je daggemiddelde doeltemp hebt aangepast moet je dit verwerken en dan nog eens.

Verder: begin december was onaangenaam koud en vaak geldt met middelmatig geïsoleerde huizen des te kouder des te inneficienter je stookt.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:37

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDIboUbMmDo_BL_rIRGKS70Qzik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qhdbt9Fik1iuOUlSxn4va0Xm.jpg?f=fotoalbum_large vandaag wat meer dan gemiddeld.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:30
Toch nog ouderwets r(st)oken?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
NeutraleTeun schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:57:
De graaddagen lijken mij goed. Hoe geef jij je meterstanden door? Handmatig? Je kan op mindergas.nl zien met welke meterstanden gerekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Reacties @ boven

- ik heb zelf niks veranderd tav de stookgrens of bepaling van de graaddagen. Dus dat moet in lijn liggen met voorgaande jaren.
- meterstanden worden automatisch doorgegeven.
- enige wat ik handmatig heb veranderd is verbruik overig (adhv zomermaanden, dus geen cv verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je verbruik "overig" in 2022 en 2021 idem was blijven de conclusies toch overeind?
Je hebt in absolute cijfers minder aardgas verbruikt maar je verbruik was in verhouding tot het minder aantal graaddagen in 2022 tov 2021 niet evenveel gedaald. Dan is het logisch dat je in verhouding tot het aantal graaddagen in % meer hebt verbruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-06 17:48

hfa

Hier idem (tot nu 12kW er doorheen gejaagd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lki5-50wuJqRloOpfUZ3blQv6Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKNdVuiY8OW4FYZGXVlsd5Gz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:37

martijn v o

Certified by Enphase.

hfa schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:16:
[...]

Hier idem (tot nu 12kW er doorheen gejaagd):

[Afbeelding]
en je gereedschap gelijk gesmeerd :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:35
Gasloos 2-onder-1-kap, opgeleverd in 2021 met 154m2 woonoppervlakte, gezin met drie pubers.

Hieronder de gegevens van het jaar 2022.

8.185,5 kWh opgewekt via oost en zuid.
2.773,2 kWh opgewekt via noord.
10.958,7 kWh totaal opgewekt.

4.714 kWh totaal verbruikt
2.253 kWh totaal verbruikt door de warmtepomp

Waarvan:
1.271 kWh verbruikt aan verwarmen
982 kWh verbruikt aan warm water

En:
2.461 kWh verbruikt aan overige zaken in huis

Van mijn totale verbruik is bijna 45% direct verbruik.

Op naar een net zo zonnig 2023 waarbij het verbruik van de warmtepomp misschien nog iets omlaag kan omdat ik deze afgelopen week (met behulp van Tweakers) wat gefinetuned heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 31-12-2022 15:00 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 01:14

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Situatie

4 personen
tussenwoning EPC 0.55 (oorspronkelijk 0,85)
165m2 BVO - 146m2 woonoppervlak - 499 m3
158m2 afgifteoppervlak gevel/dak
92 m2 gevel waarvan 33 m2 raamoppervlak
66 m2 dak waarvan 12 m2 glazen dak (HR++ dakbeglazing)
Stadsverwarming (WKK met bodemopslag)
Vraaggestuurde zoneventilatie Co2 en vocht 3 zones
6 kWp PV
stooktemperatuur verlaagd van 21 nar 19 graden per 1-7-2022

Verbruik december en 2022

Verwarming december (-53% tov 2021)
2,081 Gj verwarming (59 m3 gas/577kWh)
0,862 Gj heet water (24,5 m3 gas/239 kWh)
2,943 Gj totaal (74,5 m3 gas/ 816 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCNJivyS37wfMC8dR82xtCcvCvI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiK2tSpGtzUkX9mqgw8eO5Bp.jpg?f=fotoalbum_medium

Jaarverbruik (-54% tov 2021)
12,093 Gj verwarming ( 344 m3 gas/3358 kWh)
10,337 Gj heet water (294 m3 gas/2870 kWh)
22,430 Gj totaal (638m3 gas/ 6228 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tutrmJBzFmNKi-fkspuG0v6wHDA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWmZTWHvFVkwH2AvzZmdoUW9.jpg?f=fotoalbum_medium

Electra december
60 kWh geproduceerd
52 kWh direct verbruikt
8 kWh geëxporteerd

445 kWh geïmporteerd
497 kWh verbruikt

437 kWh netto geimporteerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iijFnJ4qMy-aA-Y9fXATRmo4wK0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6vs3SVmegf5atBCmu6zBtOq.jpg?f=fotoalbum_medium

electra 2022
6100 kWh geproduceerd
2100 kWh direct verbruikt
4000 kWh geëxporteerd

4600 kWh geïmporteerd
6600 kWh verbruikt
600 kWh netto geimporteerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0Sz1iUYcTAHCK_77VKNkoGdgDc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1D3QorO3934ONOZuwZUU0UxP.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb de Gj waardes omgerekend naar m3 gas zonder 10% leidingverlies en naar kWh. Als ik een cop van 4 aanhoudt dan zou ik met een warmtepomp ca. 1.500 kWh aan electra nodig hebben. Jaarverbruik electra is nu ca. 5.000 kWh en opwekking is ca. 6.000 kWh. Bij verbruik staat nog 6.600 kWh maar in januari en februari stond een grootverbruiker (miner) nog aan. Wp is een interessante optie maar hangt af van de nieuwe warmtewet. De warmtepompboiler komt er in ieder geval en is met subsidie snel terugverdient. Alleen is het onduidelijk of ik alleen warmwater kan laten vervallen ivm het vastrecht van € 250 per jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Zuluman op 31-12-2022 20:05 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 13:04
Sophia schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:47:
[...]

Alleen koelkast, cv, ventilatie systeem en router kpn staat aan.
De rest van de stekkers zijn eruit en paar dingetjes op stand-by.

Ik zie het via de p1 meter die ik aangesloten heb op de slimmemeter.

Mijn vraag is wat is een normale stand-by/sluipverbruik wat is acceptable en wanneer is het te hoog.
Als je met dit aan 46-80W gemiddeld verbruikt lijkt me dat redelijk normaal. Alleen je ventilatie die 24/7 draait pakt hier al een redelijk deel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Deze december maand ook een record verbruik van 986 kWh en nog een paar uur te gaan. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Jeetje...daar zit ik dan, in mijn studio met een verbruik van 60 tot 75 kWh per maand.

Rozen? Zijn rood. Hotel? Trivago. Elektrisch rijden? Doen we op de kermis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 13:04
Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:30:
Deze december maand ook een record verbruik van 986 kWh en nog een paar uur te gaan. ;)
Dat zegt me niet zoveel, wat is je gasverbruik? Als dat nagenoeg 0 is en je hebt een WP kan dit prima.

Ik heb 400kWh en 190m3 gas voor december

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BernardV schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:36:
[...]

Dat zegt me niet zoveel, wat is je gasverbruik? Als dat nagenoeg 0 is en je hebt een WP kan dit prima.

Ik heb 400kWh en 190m3 gas voor december
Geen gas inderdaad en de warmtepomp heeft er 460 opgegeten en 172kWh in de sww boilers.

@kelwin123
Geen zorgen hoor ;) mijn jaar rekening was -835,- en 65,- betaald dat jaar.

:)

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 31-12-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

December 2023: ca. 1700 kWh thermisch - gemiddeld ca. 39Wh/m².graaddag
met een wp zou dit vermoedelijk in ca. 500 kWh elektrisch resulteren.
geschatte mCOP ca. 3,25 (aanvoer gemiddeld 32°C).
Vandaag bleef de verwarming trouwens uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hoekhuis (1952) 50 m2 begane grond. dak en spouw na geïsoleerd beide rc2,5 alles dubbel glas.
2 -3 volwassenen
Jan en feb verwarmt met gas (120M3 )en airco, daarna met alleen warmtepomp. Alleen nog gas om te koken 40,1m3
Waterverbruik 122 M3 waarvan 28,5 m3 warm water gemaakt door warmtepompboiler 600 kWh
Heb ergens goedkoop 13 wifi energiemeters op de kop kunnen tikken en daarom eens uitgebreide cijfers.
2022
apparaatverbruik kWh
autolader661
jacuzzi365
airco269
warmtepompboiler600
vaatwasser700
wasmachine280
warmtepompdroger320
diepvries540
oven77
airfryer113
koelkast 2x 160 liter250
modem/router/pi domoticz234
tv hoek75
lampen woonkamer3x35
cpap beademing76
m. ventilatie48
warmtepomp1050
rest1407
totaal7100

7500kWh opgewekt.
rest is stofzuiger, friteuse, buiten, garage, verlichting, wekkers, laders, logging e.d.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@klump4u

Tijd voor een nieuwe vaatwasser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 20-06 15:00
En vriezer die kan ook de helft zuiniger. Naeeel is alleen dat een beetje goede zelfontdooi vriezer al 600 euro kost nu. Dezelfde vriezer die ik in 2017 gekocht heb kost nu nog 620 euro en het nieuwe model meer als 800. Dat verdien je gewoon niet terug met 250 kwh verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

computerjunky schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:45:
[...]

En vriezer die kan ook de helft zuiniger. Naeeel is alleen dat een beetje goede zelfontdooi vriezer al 600 euro kost nu. Dezelfde vriezer die ik in 2017 gekocht heb kost nu nog 620 euro en het nieuwe model meer als 800. Dat verdien je gewoon niet terug met 250 kwh verschil.
Die vaatwasser kan ook de helft met elke dag een was gerekend, dan is het al 350+250=600kWh x €0,60 als klump ze verkoopt dus 360 per jaar, gaat toch snel dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Nee is prima, gaat altijd alles in en draait altijd het heetste programma, tijdje eco programma en meteen storing door aangekoekt vet en vuil in de leidingen, vriezer(1991) staat nog wel in de planning. Tlv is trouwens €0,98 tot en met september. Daarom alle panelen vervangen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:05:
[...]

Nee is prima, gaat altijd alles in en draait altijd het heetste programma, tijdje eco programma en meteen storing door aangekoekt vet en vuil in de leidingen, vriezer(1991) staat nog wel in de planning. Tlv is trouwens €0,98 tot en met september. Daarom alle panelen vervangen.
Dat is een betere prijs :)

Ik spoel vet en dikke klodders altijd even af, scheelt in de vaatwasser maar kost weer wat op de keuken boiler, maar minder erg dan die vaatwasser open maken en reinigen.
Ook heb ik een ontharder wat ook veel scheelt op het wasmiddel, heeft ie meer om de vaat mee te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:33
Om ons jaar af te sluiten:

Sinds september 2022 over op full electric:
Warmtepomp 700kWh
EV 3000kWh aan huis geladen
Woning uit 1965 met gemiddeld rc van 3 en 150m2 opp vrijstaand.
2 personen

Het verbruik kan nog wel lager. De verdelers van de vloerverwarming zijn de verkeerde modellen (meng/injectie).

Verder overwegen we heel sterk om de ev de deur uit te doen, of alleen nog maar publiek te laden (ivm prijsplafond dat niet gecompenseerd wordt als je 0m3 gas verbruikt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DY8xSUBigz2lhw4auf_ywLnJRso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCZztjGvJdDtTHhz3UlHV6yQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYF6zYySNv1SEtHFMWzoPRd_2Bk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/45njeKlhxV2IhbmmVnMRJwGQ.png?f=fotoalbum_large

Een beetje zon en de laatste salderings kWhs nog even de auto en de oliebollen in gepompt. In 2022 6590kWh opgewekt en verbruikt 8)

980m3 gas tov 1350m3 in 2021, ik heb nog wel iets getuned maar een kwart minder ligt misschien eerder aan het weer?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-06 22:14
December 2022

Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen

Elektriciteit verbruikt : 322 kWh
Elektriciteit opgewekt : 72 kWh

Gas: 76 m3

Totalen:

PeriodeVerbruiktOpgewektNetto VerbruikGas
20222802 kWh2760 kWh42 kWh410 m3
20213012 kWh2470 kWh542 kWh642 m3
20203434 kWh2615 kWh819 kWh542 m3
20193461 kWh2578 kWh883 kWh543 m3
20183412 kWh2715 kWh697 kWh606 m3
20173564 kWh2514 kWh1050 kWh558 m3
20163646 kWh2647 kWh999 kWh654 m3

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kelwin123 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:33:
Jeetje...daar zit ik dan, in mijn studio met een verbruik van 60 tot 75 kWh per maand.
Elektriciteit + gas?
Mijn continue verbruik voor alleen elektriciteit zit al op een 2 - 2,4 kWh per dag en het is niet zo dat er hier met energie gesmost wordt. En of een lamp, TV, radio, pc nu in een studie of villa staat maakt voor het verbruik van die toestellen geen verschil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Vrijstaande woning, 200m2, 3 personen, altijd iemand thuis.

Veranderingen afgelopen 12 maanden:
• December 2021: Gedeeltelijke oplevering dakisolatie
• Februari 2022: Rest dakisolatie
• Juni 2022: Deel kozijnen van dubbelglas naar HR++
• September 2022: Stookgedrag aangepast, overdag 17 graden, naar behoefte hoger, niet meer automatisch aan

December 2021December 2022joj December 2021joj December 2022
Verbruik (kWh)322,7293,926512.580
Zonnepanelen (kWh)30,628,925762.819
Afname net (kWh)297,6268,718981.787
Teruglevering (kWh)5,74,01.8222.026
Gas (m3)315,3273,52.0921.343
Gas (per graaddag)0,631 0,505

Ondanks de kou weer minder gas vergeleken met een december 2021, blijft mooi om te zien. Had wel een wat grotere besparing per graaddag verwacht maar goed, vorig jaar hadden we nog niet de hele dakisolatie verbeterd, is in twee stappen gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
In 2021:
1372 kWh elektriciteit
405m³ aardgas (verw+sww)

In 2022:
1956kWh elektriciteit
119m³ aardgas

Sedert 12 februari 2022 verwarmd met de l/l warmtepomp, sedert april sww met een elektrisch boilertje.

In de maand december in totaal 406kWh elektriciteit verbruikt, ivgl met 151kWh vorige december. Dat is toch even wennen voor iemand die al jaren zijn verbruikscijfers noteert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Woningsituatie
1-persoonshuishouden, halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3, 24 zonnepanelen, L/L warmtepomp, 2 elektraboilers, elektrisch (inductie) koken, elektrische motor en elektrische auto.

Mijn verbruik in de maand december 2022
verbruikt: 618 kWh (waarvan warmtepomp: 288 kWh, Tesla: 189 kWh, E-motor: 1 kWh)
opgewekt: 82 kWh (SMA SB3.0: 14,4 kWh/kWp en APS QS1: 8,9 kWh/kWp)
water: 0,93 m3 (+ 0,14 m3 regenwater)

Mijn jaarverbruik elektriciteit is in onderstaand schema te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0wCMoB2quFaCqkgyQQhBesMZQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BT3KudPSkNDWCN0wFHRp32N3.png?f=user_large

Van mijn elektriciteitsverbruik heb ik dit jaar meer dan de helft (54,8%) rechtstreeks uit mijn zonnepanelen verbruikt. De rest (45,2%) heb ik uit het elektriciteitsnet moeten halen. Na saldering heb ik nog ca 900 kWh overschot teruggeleverd. Mijn termijnbedrag staat dan ook op 0 euro per maand.

Edit: nog wat extra jaargrafiekjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtAHvH4xlnFAiarZexEw1aQYHhs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YSXmOuIRraYxDpm06nor0Y2e.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCGJvGrFyW1C2HSX3CJgYzl4HRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IyoQRZowkndDncI2T4XB1M17.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZHDhPo14WUjDQ0X8V1a9CVHYaU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s5Q4QKFmDyXx3YMVex0nfCYz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTXqbxqjy72VOxNDqUzibKJ2dMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8CTGtCWJ9FkOvPuAvRDkTy9C.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcT2-N8fD4S_rSnLRqJvFR_piEY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4NE9yulgJV4x2T09RYRWEpkn.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door antonboonstra op 01-01-2023 13:16 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 119% gewijzigd door IvoB2 op 01-02-2023 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
-2 onder 1 kap 150M2 1973 in t oosten
-wordt verwarmt elke dag van 7.30 - 22.00 op 20 graden
-gereviseerde intergas 24/18 2010 ipv oude nefit)
-dikwandige buizen verwijderd, hiervoor meerlagenbuis en jaga's beneden, boven T11 radiatoren
-paar ramen HR++ gezet, spouwisolatie en aan binnenzijde 3cm eps.
- warmwater gaat met elec. boiler, kosten ca. 700kwh per jaar
-gasverbruik vorig jaar sept-dec en dit jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QW8bieituWNyvOaC7Zpzbm9vnEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3kUdXJPfualSoGbEukVVUK0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:39
@Kalentum Mijn woon situatie komt aardig overeen, vrijstaand (bj2000) 220 m2 en 2 personen waarvan altijd een thuis is, vloerverwarming.
Helaas kan ik niet goed met vorig jaar vergelijken, we hebben in september een warmtepomp gekregen en zijn nu gasloos.

Maanden-----------------dec-21--------dec22
Verbruik (kWh)----------338------------1010
Zonnepanelen (kWh)--75--------------92
Afname net (kWh)------299------------921
Terug levering (kWh)--36--------------3
Gas (m3) ----------------249-------------0
Gas (per graad dag)---0,41-----------0

Het aantal graaddagen in december was hier door de koude periode iets hoger dan vorig jaar (10%)
Als ik dat meeneem heb ik nu 1010-10%-338= 571 kWh gebruikt tegen 249 m3 gas vorig jaar.
Als ik er van uit ga dat een CV ketel maximaal 9,3 kWh energie uit 1m3 gas kan halen dan is dat met 249 m3 2315 kWh.
2315/571 geeft een cop van 4.

Er zijn natuurlijk altijd variabelen en geen maand is precies het zelfde.
Maar het geeft wel een redelijke indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-06 21:15
De maand december 87 kuub gas verbruikt.

Tussenwoning uit 2002, 140m2 met een nogal verdachte uitbouw (bouwkwaliteit, er komt gewoon koude lucht langs de spotjes).

Over het algemeen zetten we de verwarming alleen aan vanaf een uur of 4 tot een uur of 11 en dan op 19 graden.

2 personen.

Ik heb geen idee of dit veel, weinig of te verwachten is? :) eerste keer dat ik een woning heb met gasaansluitinf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
FrankoNL schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:46:

Tussenwoning uit 2002, 140m2 met een nogal verdachte uitbouw (bouwkwaliteit, er komt gewoon koude lucht langs de spotjes).

Over het algemeen zetten we de verwarming alleen aan vanaf een uur of 4 tot een uur of 11 en dan op 19 graden.

2 personen.

Ik heb geen idee of dit veel, weinig of te verwachten is? :) eerste keer dat ik een woning heb met gasaansluitinf.
Heb ook s zo'n klant (vrijstaande villa) gehad dat als je t spotje in keuken eruithaalde het gewoon waaide, volgens de aannemer was dat normaal van de spouwventilatie.
lol, die had geen zin om t plafond eruit te breken.
Spouw ventilatie maar kan ook onder/achter de goot vandaan komen, dat de muurlat die bovenop de spouw zit , niet goed zit

Verbruik lijkt me normaal tot goed voor jou situatie.
Evt. kan je de max aanvoertemp op 55 graden zetten in de cv ketel.

[ Voor 3% gewijzigd door ptr1968 op 01-01-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ptr1968 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Heb ook s zo'n klant (vrijstaande villa) gehad dat als je t spotje in keuken eruithaalde het gewoon waaide, volgens de aannemer was dat normaal van de spouwventilatie.
Spouw ventilatie maar kan ook onder/achter de goot vandaan komen, dat de muurlat die bovenop de spouw zit , niet goed zit

Verbruik lijkt me normaal tot goed voor jou situatie
Wij zitten hier op 20-25m3 per dag als het <0 graden is anders tussen de 10-20. Vrijstaande villa met te weinig isolatie.

Electra komen we net boven de 10k uit dit jaar. Tijd voor zonnepanelen en isoleren..

[ Voor 11% gewijzigd door Workaholic op 01-01-2023 16:11 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Workaholic schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Wij zitten hier op 20-25m3 per dag als het <0 graden is anders tussen de 10-20. Vrijstaande villa met te weinig isolatie.

Electra komen we net boven de 10k uit dit jaar. Tijd voor zonnepanelen en isoleren..
Heb je goed ja, heb ik afgelopen zomer gedaan, stroom kost me niks meer en gas minder dan de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:23
Vrijstaande woning
Bj 1996
190m2 oppervlakte
Isolatie: 4cm muren, 12cm dak, hr ramen

Cv + sww: 1550 m3 (ketel van 1996, niet modulerend, niet condenserend), met radiatoren.

Elektra:
Verbruik: 4900kWh
Productie: 5650kWh
Batterij 10kwh, zelfverbruik: 61%

Volgend jaar misschien extra zonnepanelen + L/L WP
Eventueel hybride L/W warmtepomp en/of warmtepompboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-06 21:15
[...]

Ja vreselijk, helaas bij de bezichtiging niets van gemerkt en het was in de tijd dat een bouwtechnische keuring betekende dat ze naar de volgende kandidaat gingen. Hier zal dus ook het plafond eruit moeten. De bitumen is ondertussen echter ook al zo'n 20 jaar oud dus als het dakbeschot ook niet denderend meer is kan het misschien via die kant, dat scheelt weer zooi binnen.

Hoop alleen niet dat er constructief echt iets mis is met de uitbouw. Dan bedoel ik dus echt verzakken / niet te redden. Het is een uitbouw van 5 bij 2,5 meter aan vloeroppervlakte.

als ze dit al fout hebben gedaan dan houd ik mijn hart vast ... Onze eerste woning en ik ben echt als de dood dat we een ramp gekocht hebben.

Overigens heb ik een modulerende thermostaat opgehangen, die heeft tot nu toe nog nooit boven 55 graden aanvoertemperatuur gestookt. :)

[ Voor 10% gewijzigd door FrankoNL op 01-01-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
FrankoNL schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:46:

2 personen.

Ik zou superblij zijn met 87m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Extreem zacht weer vandaag. Mijn gemiddelde gasverbruik op 1 januari is ruim 8m3 maar nu zit ik nog onder 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
[...]

Heb ik ook al meegemaakt. Tijdens het monteren van inbouwspotjes hoor je de wind fluiten door de gaten..

Er hangt wel wat spijkerflens tussen de balken dus ’geïsoleerd’.

[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 01-01-2023 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-06 07:48
Eerste jaar dat ik alles bij kan houden via de P1 meter. Ben vooral blij met het gasverbruik.

Tussenwoning uit 1969, 145m2, HR++ glas, spouw gevuld, geen vloer en dak isolatie (dak moet nog, geen kruipruimte om te isoleren).
Liggen 10x 325 Wp panelen op het westen.
2 personen, beide 5 dagen per week buitenshuis aan het werk, stoken doordeweeks dus alleen tussen 18-22u.

Elektra:
Opgewekt 3142 kWh
Afname: 994
Terug levering: 2494
Gesaldeerd: 1500 kWh teruglevering

Gas: 390m2, inclusief koken en sww. Volgens mindergas.nl 0,131m3 per gewogen graaddag

Overzicht per maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5lgGLH4si7eDfdre7WZLxwwHbU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iourhX4JXesTUyt2ACVYPs4r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 08:32
Hoekwoning (2008).

December

Elektra
Opgewekt: 68 kWh
Afname net: 492 kWh
Teruglevering: -17 kWh

Bruto verbruik: 543 kWh
Netto verbruik: 475 kWh

Direct eigen verbruik: 51 kWh (75%)

Gas
41,3 m3

Airco heeft flink moeten werken deze maand, zeker in de week toen het zo koud was. Uiteindelijk toch overgestapt om de cv weer aan te zetten ivm geluidsproductie van de buitenunit en het overall kouder worden van de woning. Buizen van de cv zorgen er toch ook voor dat de rest v/d woning een beetje mee verwarmd wordt.

Ondertussen ook de jaarafrekening al gekregen van Essent. Krijgen ~850 Euro terug en ons nieuwe maandbedrag wordt 145 Euro. Dit is nog zonder prijsplafond.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:24
Nvm

[ Voor 97% gewijzigd door DutchOwnage op 02-01-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:53

Crazy-

Best life ever

Dec2022 Dec2021 Dec2022 totaal
Opbrengst148,31278,6617.099,573
Afname1.012,6421.077,895 6.636.708
Levering-26,88-9,979-4.575.313
Bruto1.134,0741.146,5779.158,467
Netto985,7621.067,9162.064,385
Direct121,432 (81,9%)68,682 (87,3%)2521,759 (36%
Auto225,21184,0212.094,562
WP399,060 (0,69)304,030 (0,57)1.800,355 (0,53)
SWW 79,76 (WP, 400l)125,518 (E-Boiler, 80l)138,715 (WP, 80l); 267,51 (E-boiler)
Rest430,044532,0354.850,865

Overall zitten we 2022 13,46% minder verbruik t.o.v. 2021.

In 2022 wat aanpassingen gedaan t.o.v. 2021:

- nieuwe wasmachine & wp-droger
- okt. 2022 uitbreiding van 6,5kWp zonnepanelen
- sept. WP als backup SWW i.p.v. e-boiler 80l

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 10:32

Bravo

Second Best

Bravo schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:44:
[...]

November:
Opbrengst PV: 46,3 kWh (2700Wp veel in schaduw op NW helling 5 graden)
Afname net: 95.1 kWh
Teruglevering: -28.5 kWh

Bruto verbruik: 113 kWh
Netto over de meter: 66.6 kWh

Direct eigen verbruik PV: 17.8 kWh (38,4%)

Gas: 38,48 m3
December:
Opbrengst PV: 21,4 kWh (2700Wp veel in schaduw op NW helling 5 graden)
Afname net: 104 kWh
Teruglevering: -7.8 kWh

Bruto verbruik: 117,6 kWh
Netto over de meter: 96.2 kWh

Direct eigen verbruik PV: 13.6 kWh (64%)

Gas: 99,7 m3

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05:42
Jaarafrekening van Vattenfall plofte medio december op de mat. Ons verbruik ligt blijkbaar zo rond het landelijk gemiddelde, maar desondanks viel het mij wel wat tegen, omdat ik van nature vrij bewust omga met energie. Mijn vriendin doet dat heel wat minder.

Situatie: Nieuwbouwappartement, 90m2 woonoppervlakte, goed geïsoleerd (volgens de specs in ieder geval), aan weerszijden en boven+onder hebben wij buren. 2 persoonshuishouden, enkeltarief stroom en stadsverwarming. Eens in de zoveel tijd komt mijn (stief)kind logeren.

We wonen hier pas sinds een jaar of 2, en alle inboedel is nieuw en bewust energiezuinig uitgekozen.

Jaarafrekening: 2250 kWh stroom, 23 GJ warmte

In de laatste weken van december ben ik aan de slag gegaan om uit te zoeken welke apparaten bij mij het meest bijdragen aan het stroomverbruik. De quick-wins waren in mijn geval het elimineren van een access point (bleek uiteindelijk niet nodig voor de WiFi dekking), KPN router, een Netgear managed switch, het standaard verlagen van de helderheid van de OLED TV in de woonkamer en mijn (thuiswerk) monitor, en het stroomloos maken van de mediahoek gedurende non-gebruiksperiodes. Verder bleken 2 lichtbronnen - alhoewel LED - toch veel meer te verbruiken dan verwacht: zo'n 50-60W bij volle helderheid; ik gebruik die nu dan ook zo veel mogelijk gedimd.

Resteert eigenlijk alleen zaken die te maken hebben met gedrag en bewustzijn: lampen uitzetten in ruimtes waar we niet in verblijven, verwarming 's nachts naar 18 graden en van 17:00-21:00 eventjes naar 19.5 als het buiten flink koud is (vriendin is een koukleum, en was altijd een binnentemperatuur gewend van 22-23 graden; nu trekt ze extra kleding aan en pantoffels), minder lang douchen (vriendin deed dat 2x per dag 15-20 minuten, stiefkind zelfs 45 minuten per keer), vaatwasser pas aanzetten wanneer deze vol is, wasdroger minder vaak gebruiken en was gewoon ophangen aan het rek.

Met bovenstaande maatregelen is ons verbruik de afgelopen paar weken aanzienlijk gedaald, en als het gemeten dagverbruik (4.7 kWh, 0,042 GJ) zo blijft, dan verwacht ik 2023 te eindigen op +/- 1700 kWh en 15 GJ; minder als ik rekening hou met afwezigheid door vakantie, en de warmere maanden waar ik helemaal niet hoef te stoken. Mooie besparing, en ik heb niet het idee dat ons comfort hier echt door is aangetast.

Deze bezuinigingsdrift heeft overigens niet zozeer te maken dat we de energierekening niet kunnen betalen. Zie het meer als een vorm van verzet tegen de IMO dubieuze praktijken van de energiemaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:01

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier weer de cijfertjes van afgelopen maand en het afgelopen jaar.

Tussenwoning uit 2012, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woninginhoud: 446 m³
Koken op gas, bakken gaat elektrisch.
Douche WTW
Geen WTW op de ventilatie (mechanische afvoer, toevoer via raamroosters)
Benedenverdieping vloerverwarming (HT), bovenverdieping radiatoren (staan eigenlijk altijd dicht).

December 2022

Elektriciteit verbruikt normaal: 137 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 154 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 291 kWh
Gas: 137 m3

December 2021

Elektriciteit verbruikt normaal: 138 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 195 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 333 kWh
Gas: 133 m3

Totaal 2022

Elektriciteit verbruikt normaal: 1626 kWh