Abom schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:16:
[...]
De warmtepomp draait bij ons 24*7; 19-20 overdag (ik werk veel thuis en mijn vriendin heeft wisselende diensten), savonds vanaf 21:00 gaat de airco naar de laagste stand terwijl de CV is ingesteld op 19 graden. Dit zorgt ervoor dat de radiatoren boven ook even opwarmen en we snachts niet doodvriezen

Tot nu toe draait de L/L WP hier alleen overdag. En er is minstens één persoon thuis en meestal een tweede voor thuiswerk (alhoewel het voor het stoken voordeliger is dat er 2 thuis zijn dan één).
Airco (L/L WP) gaat overdag niet naar een of andere stand. Gewoon altijd op 19°C en 's nachts uit.
Over het algemeen douche wij om de dag en één keer per week gaan we met de kleine in bad.
We hebben geen droger, we gebruiken het drogen van de was om de luchtvochtigheid in het huis op pijl te houden. Af en toe gebruiken we een luchtontvochtiger op de badkamer of in de bijkeuken, wanneer de luchtvochtigheid te hoog is.
Een bad hebben we niet en douchen doen we praktisch iedere dag. Maar het SWW (boiler van 150 L verwarmd via L/WP) werd in november niet hoger verwarmd dan 40°C en bovendien niet continue op deze temperatuur gehouden. En tot 20/11 uitsluitend op temperatuur gebracht via lokaal opgewekte zonnestroom.
Een droger hebben we ook al lang niet meer maar het drogen van de was gebeurt gewoon buiten. Een luchtontvochtiger is dan ook niet nodig (in de zomer, wanneer bij aanwezigheid in de woning bijna alle vensters continue open staan is de luchtvochtigheid binnenshuis meestal hoger dan nu in de winter).
De l/l warmtepomp heeft vorige maand zo'n 230kwh verbruikt. Het ding heeft een scop van 4,6.
Wanneer je het vergelijkt met de rest van het stroomverbruik, valt het mss wel mee. 'Maar' de helft is voor het verwarmen van het huis
Onze verbruiksresultaten van deze levenswijze vind je hiervoor ergens.
Met de theoretische SCOP van de WP'en hou ik geen rekening want de COP is afhankelijk van de buitentemperatuur en de gevraagde binnentemperatuur en geen van beiden wordt het gehele jaar rond gebruikt.
Een andere stroomvreter, naast de airco en mijn werk-PC is volgens mij de boiler in de keuken. Helaas kom ik er niet goed bij, zonder de keuken te verbouwen, om er een shelly voor te zetten.
Geen boiler in de keuken dus ook geen energieverbruik van zo'n stroomvreter.
Verder kijken wij niet zoveel TV.
Niet zoveel is een redelijk relatief gegeven. Maar het energieverbruik van TV valt meestal nogal mee en is niet de grote verbruiker.
Je kan uiteraard de ene TV moeilijk vergelijken met de andere maar onze TV (Samsung Q70)verbruikt:
Sluipverbruik standby: 0-4W.
Opstart en afsluiten tijdelijk 18W.
Continue verbruik kijken: 38-80W
Verbruik per etmaal (kijkavond 19:30-23:20 uur): 210W.
Ik kwam er recent wel achter dat mijn receiver continue 30watt verbruikte, wanneer de Wifi-functie was Die heb ik heel snel uitgeschakeld.
Onze versterker/radio (Marantz) met ontvangstsignaal via internetwifi heeft een verbruik van:
13W continue verbruik.
4W sluipverbruik standby.
Maar 's nachts en bij afwezigheid gaan alle niet essentiële verbruikers gewoon van de stroom af.