For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Eens, dat stookgedrag per gezin veel kan schelen. Hoewel, volgens de informatie van de vorige bewoners, hadden zij een vergelijkbaar stookregime; 19-20 graden overdag, 16-17 snachts.IvoB2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:37:
Dat de vorige bewoners 2700 m³ per jaar verbruikt hebben zegt natuurlijk niets over jullie verbruik.
De COP van je WP speelt een rol, de buitentemperatuur, de prijsverhouding tussen gas en elektriciteit en het allerbelangrijkste het eigen gedrag. En dat laatste wil tussen wisselende verbruikers nogal eens fundamenteel verschillen.
Om te weten of je L/L WP voor verwarming veel verbruikt zal je er ook eerst het andere huishoudelijk verbruik van moeten aftrekken. Het totaal zegt niets over het verbruik van de L/L WP.
De warmtepomp draait bij ons 24*7; 19-20 overdag (ik werk veel thuis en mijn vriendin heeft wisselende diensten), savonds vanaf 21:00 gaat de airco naar de laagste stand terwijl de CV is ingesteld op 19 graden. Dit zorgt ervoor dat de radiatoren boven ook even opwarmen en we snachts niet doodvriezen
Over het algemeen douche wij om de dag en één keer per week gaan we met de kleine in bad.
We hebben geen droger, we gebruiken het drogen van de was om de luchtvochtigheid in het huis op pijl te houden. Af en toe gebruiken we een luchtontvochtiger op de badkamer of in de bijkeuken, wanneer de luchtvochtigheid te hoog is.
De l/l warmtepomp heeft vorige maand zo'n 230kwh verbruikt. Het ding heeft een scop van 4,6.
Wanneer je het vergelijkt met de rest van het stroomverbruik, valt het mss wel mee. 'Maar' de helft is voor het verwarmen van het huis
Een andere stroomvreter, naast de airco en mijn werk-PC is volgens mij de boiler in de keuken. Helaas kom ik er niet goed bij, zonder de keuken te verbouwen, om er een shelly voor te zetten.
Verder kijken wij niet zoveel TV.
Ik kwam er recent wel achter dat mijn receiver continue 30watt verbruikte, wanneer de Wifi-functie was geconfigureerd. Die heb ik heel snel uitgeschakeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Abom op 03-12-2022 09:19 ]
Nou, zoals het er nu naar uitziet voor december hoop ik onder de 100m3 te blijven. En dat wordt al een hele uitdaging want ik zit nu al 2 dagen op 3 tot 3.5m3 p/d. Terwijl ik voor november nog op een nette 47m3 uitkwam.Rossi46 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:40:
[...]
Met de aanstaande koudere periode ben ik wel heel benieuwd waar december op uit gaat komen
Het is ook alsof de duvel er mee speelt, laatste maand zonder prijsplafond en dan een koude periode die we al een tijd niet gezien hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door DutchOwnage op 03-12-2022 09:52 ]
November hier 53M3. December totaal tot nu toe 5,56M3. Staat je huis vol in de wind?DutchOwnage schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:49:
[...]
Nou, zoals het er nu naar uitziet voor december hoop ik onder de 100m3 te blijven. En dat wordt al een hele uitdaging want ik zit nu al 2 dagen op 3 tot 3.5m3 p/d. Terwijl ik voor november nog op een nette 47m3 uitkwam.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Hoekhuis heMrMarcie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:51:
[...]
November hier 53M3. December totaal tot nu toe 5,56M3. Staat je huis vol in de wind?
Maar goed, zit dit jaar tot nu toe pas op 376m3 terwijl de laatste 2 jaren altijd rond de 680m3 zaten voor januari-december dus kan nog wel wat hebben. Nog een maandje te gaan voor de eindafrekening.
[ Voor 32% gewijzigd door DutchOwnage op 03-12-2022 10:01 ]
Ik zou dat eerder positief bekijken en niet aan de duivel toeschrijven.DutchOwnage schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:49:
[...
Het is ook alsof de duvel er mee speelt, laatste maand zonder prijsplafond en dan een koude periode die we al een tijd niet gezien hebben.
Tot nu toe hebben we at betreft buitentemperatuur behoorlijk boven onze stand geleefd.
Nu gaan we pas richting winterse waarden. Nog maar richting want echt koud is het nog niet geweest.
Begrijp dan ook niet dat sommige mensen bij het weer tot zoals het nu is geweest de kans lopen op doodvriezen in hun slaapkamer. Hier brandt er nooit verwarming in de slaapkamer en staat minstens tijdens het gebruik van de slaapkamer de slaapkamervenster open en is de binnentemperatuur nog niet onder de 14°C geweest (open bebouwing).
Vanochtend toen ik beneden kwam was het 15.5°C. By far de laagste stand dit jaarIvoB2 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:03:
[...]
I en is de binnentemperatuur nog niet onder de 14°C geweest (open bebouwing).
Tot nu toe draait de L/L WP hier alleen overdag. En er is minstens één persoon thuis en meestal een tweede voor thuiswerk (alhoewel het voor het stoken voordeliger is dat er 2 thuis zijn dan één).Abom schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:16:
[...]
De warmtepomp draait bij ons 24*7; 19-20 overdag (ik werk veel thuis en mijn vriendin heeft wisselende diensten), savonds vanaf 21:00 gaat de airco naar de laagste stand terwijl de CV is ingesteld op 19 graden. Dit zorgt ervoor dat de radiatoren boven ook even opwarmen en we snachts niet doodvriezen
Airco (L/L WP) gaat overdag niet naar een of andere stand. Gewoon altijd op 19°C en 's nachts uit.
Een bad hebben we niet en douchen doen we praktisch iedere dag. Maar het SWW (boiler van 150 L verwarmd via L/WP) werd in november niet hoger verwarmd dan 40°C en bovendien niet continue op deze temperatuur gehouden. En tot 20/11 uitsluitend op temperatuur gebracht via lokaal opgewekte zonnestroom.Over het algemeen douche wij om de dag en één keer per week gaan we met de kleine in bad.
We hebben geen droger, we gebruiken het drogen van de was om de luchtvochtigheid in het huis op pijl te houden. Af en toe gebruiken we een luchtontvochtiger op de badkamer of in de bijkeuken, wanneer de luchtvochtigheid te hoog is.
Een droger hebben we ook al lang niet meer maar het drogen van de was gebeurt gewoon buiten. Een luchtontvochtiger is dan ook niet nodig (in de zomer, wanneer bij aanwezigheid in de woning bijna alle vensters continue open staan is de luchtvochtigheid binnenshuis meestal hoger dan nu in de winter).
Onze verbruiksresultaten van deze levenswijze vind je hiervoor ergens.De l/l warmtepomp heeft vorige maand zo'n 230kwh verbruikt. Het ding heeft een scop van 4,6.
Wanneer je het vergelijkt met de rest van het stroomverbruik, valt het mss wel mee. 'Maar' de helft is voor het verwarmen van het huis
Met de theoretische SCOP van de WP'en hou ik geen rekening want de COP is afhankelijk van de buitentemperatuur en de gevraagde binnentemperatuur en geen van beiden wordt het gehele jaar rond gebruikt.
Geen boiler in de keuken dus ook geen energieverbruik van zo'n stroomvreter.Een andere stroomvreter, naast de airco en mijn werk-PC is volgens mij de boiler in de keuken. Helaas kom ik er niet goed bij, zonder de keuken te verbouwen, om er een shelly voor te zetten.
Niet zoveel is een redelijk relatief gegeven. Maar het energieverbruik van TV valt meestal nogal mee en is niet de grote verbruiker.Verder kijken wij niet zoveel TV.
Je kan uiteraard de ene TV moeilijk vergelijken met de andere maar onze TV (Samsung Q70)verbruikt:
Sluipverbruik standby: 0-4W.
Opstart en afsluiten tijdelijk 18W.
Continue verbruik kijken: 38-80W
Verbruik per etmaal (kijkavond 19:30-23:20 uur): 210W.
Onze versterker/radio (Marantz) met ontvangstsignaal via internetwifi heeft een verbruik van:Ik kwam er recent wel achter dat mijn receiver continue 30watt verbruikte, wanneer de Wifi-functie was Die heb ik heel snel uitgeschakeld.
13W continue verbruik.
4W sluipverbruik standby.
Maar 's nachts en bij afwezigheid gaan alle niet essentiële verbruikers gewoon van de stroom af.
Dan zal je daar evenmin gaan doodvriezen.DutchOwnage schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:05:
[...]
Vanochtend toen ik beneden kwam was het 15.5°C. By far de laagste stand dit jaar
Maar, om alle misverstanden te vermijden, ik had het niet over de minimumtemperatuur in de leefruimte (? gezien je het over "beneden" hebt?) maar over de vastgestelde minimumtemperatuur in een niet verwarmde slaapkamer met venster op kiepstand (welke hier op hetzelfde niveau dan de leefruimte ligt wegens geen beneden noch onder).
[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2022 10:30 ]
Klopt
Buiten de leefruimte en het thuiskantoor (bij gebruik) verwarmen wij de woning niet.
De leefruimte houden we dan weer steeds op comforttemperatuur (voor ons tussen 18.5 en 20.5 °C tijdens het stookseizoen - dit jaar gestart op 20/11 - en daarbuiten rond de 19-22°C).
Alleen bij langdurige afwezigheid (meerdere aaneensluitende dagen) mag buiten het stookseizoen de binnentemperatuur ongelimiteerd oplopen (m.a.w. geen screens en geen technische koeling) en tijdens het stookseizoen ingesteld op min. 8°C (al heb ik het in de praktijk nog niet onder de 13.5°C weten dalen).
November 165m3 gestookt.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik heb het dus wel degelijk over de leefruimte. Die was de hele ochtend 15.5c. Maar aangezien ik bezig was in huis, en zo even weg ga, heb ik er voor gekozen om vanochtend niet te stoken. Maar echt heel fijn is die 15.5 natuurlijk niet.IvoB2 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:26:
[...]
Maar, om alle misverstanden te vermijden, ik had het niet over de minimumtemperatuur in de leefruimte (? gezien je het over "beneden" hebt?) maar over de vastgestelde minimumtemperatuur in een niet verwarmde slaapkamer met venster op kiepstand (welke hier op hetzelfde niveau dan de leefruimte ligt wegens geen beneden noch onder).
Nu vraag ik mij wel het volgende af: vanmiddag ga ik dus opstoken naar een graad of 19,dat zal flink wat verbruik kosten. Zou het dan niet handiger zijn om een constante minimum temperatuur van pak 'm beet 17c aan te houden, dag en nacht, voor de leefruimte?
Om een beetje te kunnen volgen en in het juiste perspectief te plaatsen, hoeveel kWh halen jullie uit een m³ gas?Sport_Life schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:53:
Nieuw huis dus ik ben wat aan het experimenteren met de vloerverwarming. Vorige eigenaar zat op 1900m3 per jaar (2 personen), wij hebben inmiddels LTV vloerverwarming aangelegd en wat ramen en roosters vervangen (HR naar HR++). Verder wil ik nog wat tochtstrips vervangen oa aan de voordeur, daar komt veel tocht door.
November 165m3 gestookt.
Wanneer ik, gemakkelijkheidshalve uitga van 10 kWh uit één m³ gas zijn dat toch enorm hoge waarden om alleen een woning warm te houden? En al zeker als het over VV gaat?
Dat gaat dan over een jaarverbruik van rond de 19000 kWh voor verwarming alleen en 1650 kWh voor een nog altijd maand die bovengemiddeld warm was?
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2022 11:11 ]
Betreft vrijstaande woning, ongeveer 250m2 (wat ook volledig wordt verwarmd) met 3 jonge kinderen.IvoB2 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:07:
[...]
Om een beetje te kunnen volgen en in het juiste perspectief te plaatsen, hoeveel kWh halen jullie uit een m³ gas?
Wanneer ik, gemakkelijkheidshalve uitga van 10 kWh uit één m³ gas zijn dat toch enorm hoge waarden om alleen een woning warm te houden? En al zeker als het over VV gaat?
Dat gaat dan over een jaarverbruik van rond de 19000 kWh voor verwarming alleen en 1650 kWh voor een nog altijd maand die bovengemiddeld warm was?
Bouwjaar eind vorige eeuw
Jaarverbruik gas schat ik op 1700m3, equivalent van een 8-9KW warmtepomp, dus zal zo'n 4000kwh verbruiken schat ik. (WP is in bestelling).
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 03-12-2022 11:20 ]
Hangt af van let wat je verwarmt, de kostprijs van de brandstof en de verliezen in de woning.DutchOwnage schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:59:
[...]
Ik heb het dus wel degelijk over de leefruimte. Die was de hele ochtend 15.5c. Maar aangezien ik bezig was in huis, en zo even weg ga, heb ik er voor gekozen om vanochtend niet te stoken. Maar echt heel fijn is die 15.5 natuurlijk niet.
Nu vraag ik mij wel het volgende af: vanmiddag ga ik dus opstoken naar een graad of 19,dat zal flink wat verbruik kosten. Zou het dan niet handiger zijn om een constante minimum temperatuur van pak 'm beet 17c aan te houden, dag en nacht, voor de leefruimte?
Maar probeer eens beide methoden (bij een gelijkaardige buitentemperatuur) en meet het verschil.
Zelf hou ik het (wanneer verwarmd via WP op l/W) liever op een continue temperatuur (het kost me meer energie om een groter temperatuurverschil te overwinnen dan de ruimte continue op dezelfde temp. te houden). Bij de L/L WP is dat dan weer anders (heeft veel minder energie nodig dan de L/W WP en - als ze er is - hulp van de zonneinstraling. Bij verwarming met kachel (bij constante temperaturen onder de 3°C en geen zon) is er sowieso een continue verwarming (24/7) tussen 18.5 en 20.5°c (inherent aan het systeem). Kost ook minder brandstof om deze temperatuur te handhaven dan telkens terug van nul te herbeginnen (nul met betrekking tot de kacheltemperatuur).
Kortom, het hangt van veel factoren af.
Met betrekking tot verwarming heb je tijdens het stookseizoen niet veel aan zonnepanelen.Sport_Life schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:15:
[...]
Betreft vrijstaande woning, ongeveer 250m2 (wat ook volledig wordt verwarmd) met 3 jonge kinderen.
Bouwjaar eind vorige eeuw, dus redelijke isolatie. En in december komen er 9360WP aan panelen
. Kan eventueel in de toekomst nog uitbreiden naar het dubbele (dan wel deels schaduw) maar vond dit wel even genoeg voor nu.
Jaarverbruik gas schat ik op 1700m3, equivalent van een 8-9KW warmtepomp, dus zal zo'n 4000kwh verbruiken schat ik.
Ik in de maanden december en januari al heel blij als ze genoeg produceren om het gewoon huishoudelijk verbruik te coveren.
"Redelijke isolatie" zegt uiteraard ook niet veel.
Hier ook een vrijstaande woning. De cijfers met betrekking tot de woning vind je in een andere post hiervoor.
Een COP van 4,25 voor een L/W WP (?) tijdens het stookseizoen tijdens de maanden december en januari vind ik persoonlijk een heel optimistische inschatting.
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2022 11:24 ]
Daarom volg ik ook de cijfers vrij nauwkeurigIvoB2 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:22:
[...]
Met betrekking tot verwarming heb je tijdens het stookseizoen niet veel aan zonnepanelen.
Ik in de maanden december en januari al heel blij als ze genoeg produceren om het gewoon huishoudelijk verbruik te coveren.
"Redelijke isolatie" zegt uiteraard ook niet veel.![]()
Hier ook een vrijstaande woning. De cijfers met betrekking tot de woning vind je in een andere post hiervoor.
Een COP van 4,25 voor een L/W WP (?) tijdens het stookseizoen tijdens de maanden december en januari vind ik persoonlijk een heel optimistische inschatting.
Jouw woning is met 83m2 verwarmde oppervlakte niet echt vergelijkbaar
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 03-12-2022 11:32 ]
Acceptabel is alles waar jezelf mee kan leven.
Zelf zou ik voor louter te verwarmen 1700 m³ gas niet acceptabel vinden.
Net zoals jij mijn gedrag levensstandaard niet acceptabel zou vinden.
Vandaar waarschijnlijk ook de oorsprong van een andere levenswijze/standaard.
Voor jou gelden dan weer andere standaarden. Ook niets mis mee.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2022 11:54 ]
In die 1700m3 zit natuurlijk ook SWWIvoB2 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:48:
Ik heb dan ook geen nood om woningen met elkaar te vergelijken. Het gedrag van de inwoners heeft een veel grotere impact dan al de rest.
Acceptabel is alles waar jezelf mee kan leven.
Zelf zou ik voor louter te verwarmen 1700 m³ gas of 17.000 kWh elektriciteitsverbruik niet acceptabel vinden.
Vandaar waarschijnlijk ook de oorsprong van een andere levenswijze/standaard.
Voor jou gelden dan weer andere standaarden. Ook niets mis mee.
En gevoelstemperatuur in huis op 19,5 (thermostaat op 18,5).
Ik zeg trouwens niets over jouw levensstandaard, heel eerlijk gezegd interesseert me dat niet zo
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 03-12-2022 11:55 ]
Blacky moet het niet te koud krijgen hè...DutchOwnage schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:49:
[...]
Nou, zoals het er nu naar uitziet voor december hoop ik onder de 100m3 te blijven. En dat wordt al een hele uitdaging want ik zit nu al 2 dagen op 3 tot 3.5m3 p/d. Terwijl ik voor november nog op een nette 47m3 uitkwam.
Met die 100m3 - gekoppeld aan de huidige weersvoorspelling - zou ik ook best tevreden zijn voor december. Gisteren heeft in huis heel de dag de verwarming aangestaan en je merkt het direct in het verbruik. Gaat echt hard! Maar ja, ik wil zelf best een beetje in de kou zitten, maar mijn gezin moet natuurlijk niet gaan zitten bibberen om die paar centen te besparen.
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Ik betaalde in mijn 3 jarige vaste contract per maand €39,- (2021-2022) nu vanaf 3 september variabel variant. Ik ben benieuwd naar het nieuwe prijsplafond vanaf Januari 2023.
Wij stoken nooit het hele jaar door. Alles zetten we uit bij niet gebruik en gebruiken stekkerdozen of bij niet thuis/vakantie. Koel-vriescombinatie A++ heeft zijn eigen stekker. Wij gebruiken in huis enkel LED lampen woonkamer Philips 10.5W, overal 6W, nachtkastjes hebben ieder 4W IKEA LED. Bosch vaatwasser A+ en Bosch wasmachine 2-in-1 droger de droger gebruiken we bijna niet meer en was draaien wij op 30-graden Eco-stand.
Wij hebben alles zuinig A+ of A++ behalve mijn computer heeft wel een Platinum voeding en mijn 55-inch OLED televisie.
[ Voor 54% gewijzigd door Van der Berg op 03-12-2022 19:34 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Haha, die katten hebben er volgens mij niet zo gek veel last van hoor. Hoewel ze nu wel allebij lekker languit op de bank voor de kachel liggen(net zoals het baasjeRossi46 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:44:
[...]
Blacky moet het niet te koud krijgen hè...![]()
Met die 100m3 - gekoppeld aan de huidige weersvoorspelling - zou ik ook best tevreden zijn voor december. Gisteren heeft in huis heel de dag de verwarming aangestaan en je merkt het direct in het verbruik. Gaat echt hard! Maar ja, ik wil zelf best een beetje in de kou zitten, maar mijn gezin moet natuurlijk niet gaan zitten bibberen om die paar centen te besparen.
Maar idd, 't gaat wel hard op dagen als dit. Maar in de kou zitten vindt ik echt armoede hoor. Ik doe al wat ik kan om te besparen, maar ga niet in de kou zitten.
Als ik de correlatie maak zonder de zon gegevens, is de R2 lager: 0.89. De zon gegevens geven dus een beter model.dunklefaser schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:20:
@werfview Interessante correlatie met de "insolation" als 2de parameter
ook is het maar voor een zeer korte periode.
Wat is de R2 zonder invloed van de zon?
- 2 persoonshuishouden
- Bouwjaar 1960
- Hoekwoning, uitbouw aan de zijkant
- Ongeveer 135m2 oppervlakte
- Verwarming door radiatoren + vloerverwarming
- Zo goed als al het glas vervangen voor HR++
- 1 voordeur vervangen
- Spouwmuren geïsoleerd
- Kruipruimte slecht geïsoleerd
- Zolder(dak) is niet gëisoleerd
- 3x Airco's, gebruik ze niet voor verwarming(wellicht wijs om wel te doen)
November 2022 verbruik
Gas = 141 m3
Stroom = Normaal 125, dal 120, totaal 245 kWh
Totaal verbruik dit jaar tot nu toe:
Gas = 910 m3
Stroom = Normaal 1818 kWh, dal 1544 kWh, totaal 3362 kWh
Gas is tot nu toe €1036 en stroom €117 exclusief de korting van €190. Qua kosten niks te klagen. Alle kamers worden boven de 15* gehouden, iedere kamer voorzien van een Tado knop.
Op de planning voor volgend jaar:
- Dak volledig vervangen inclusief nokverhoging/dakopbouw;
Nog niet op de planning, moet wel nog gebeuren komende jaren:
- 2 stuks achterdeuren vervangen
- Kruipruimte isoleren
- Voorzetwanden maken en isoleren op 2 grote muren waar veel warmte verloren wordt.
- Tussenwoning, 2 personen
- Bouwjaar 1903
- 118m2
- Vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Zoneklep moet er nog tussen voor aparte aansturing
- Temperatuur op 18 graden beneden, op 15 boven tenzij aan het werk (dan ook 18)
- Dakisolatie 9cm PIR
- Deels oud dubbel glas en deels HR++ glas
- Oude voordeur die nog vervangen moet worden
- Buitenmuren voorkant en achter 1e verdieping niet geïsoleerd
November 2022:
Stroom: 193kWh
Gas: 46,82m3
Geen referentie tov van vorig jaar ivm grote verbouwing.
Jaarverbruik (vanaf februari 2022 woonachtig):
Stroom: 1928kWh
Gas: 459,59m3
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenVerweij op 03-12-2022 19:38 ]
567 KWh verbruik
PV: 51KWh teruggeleverd (totaal 127KWh opgewekt)
Dus eigenlijk 638KWh verbruik. En natuurlijk 0M3 en daar ook geen netbeheer kosten.
Hoge verbruik is mede ivm electrische auto waarvan de kosten weer door de werkgever betaald worden ( krijg een hogere vergoeding per kWh dan dat het mij kost)
gemiddeld genomen 175KWh voor de auto.
638-175= 463KWh verbruik als je het normaliseert met zelf verbruik van PV en auto niet mee rekend.
temperatuur is continu rond de 20a21 graden beneden en boven is daardoor eerder 19a20.
woning uit 1965 met de nodige isolatie maatregelen en verder veel elektronica en hoe van comfort
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Plafondisolatie 9cm glaswol, HR+ glas
Gevel, vloer en voordeur niet geïsoleerd
HR Ketel 2021, T22 radiatoren
2 personen 4/7 dagen iemand thuis
Volgende ingrepen sinds deze zomer:
23m/80m kale cv leiding geïsoleerd kruipruimte
CV uit in tussen 06 jun - 13 okt
Radiatoren waterzijdig ingeregeld van 9,3 -> 4,3 kW
Ruimtetemperatuur 19,5C -> 19C
3/7 dagen niet opstoken in de ochtend
Huidig stookprotocol:
Keteltemperatuur max 50C
Stooktemperatuur 19C
Nachtverlaging 17,5C vanaf 21:00
Verbruiksgegevens
2021 nov
80.5m³ CV
9.9m³ SSW
90.4m³ totaal
0,273m³ / gew. graaddag
295 graaddagen
2022 nov
50.8m³ CV
10.7m³ SSW
61.5 totaal
0.186m³ / gew. graaddag
274 graaddagen
102 kWh hoog
53 kWh laag
2022 jan t/m nov
376.4m³ CV
100.7m³ SSW
477.1m³ totaal
0,225 m³ / gew. graaddagen
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Bouwjaar 2020,
Helaas geen WTW maar een mechanische ventilatie met toevoer uit raamroosters,
Geen Pv panelen,
Nibe warmtepomp inc 270L sww tank,
Verbruik vanaf 1 januari 2022 tot vandaag
WP: 2269Kw
Thuis gebruik: 2459Kw
Gecombineerd: 4728Kw
Gezin met 3 kinderen (6 jaar, 2 jaar en 5 weken)
Voornemens zijn er om in februari 16 zonnepanelen te plaatsen van 550wp.
- 2 onder 1 kap
- 2 volwassenen, 2 kinderen
- Bouwjaar 2002
- Oppervlakte 155m2
- Vloerverwarming beneden. Boven alle slaapkamer airco's
- Instelling thermostaat beneden op 20,5 als er iemand thuis is 4/7 dagen, ondergrens 18,5. Haalt ondergrens echter vrijwel nooit. Boven geen verwarming aan, alleen tijdelijk als kinderen op kamer spelen. Direct uit zodra er niemand meer is.
- Isolatie dak vanuit bouw RC 3,0
- Vloerisolatie vanuit bouw RC 3,0
- Gevelisolatie vanuit bouw RC 3,0
- Ramen SGG Climaplus Super 1,3U
- Atag I36EC van 2017
- Itho 350 WTW
- Elektrische auto Corsa-E 24.000km per jaar
Verbruik & Opbrengst
November | 2021 | 2022 | Verschil (%) |
Huis | 475kWh | 442kWh | -6,9 |
Auto | 432kWh | 389kWh | -10,0 |
Gas | 101m3 | 69m3 | -31,7 |
Gewogen graaddagen | 350 | 311 | -11,1 |
Verbruik Gas per graaddag | 0,227m3 | 0,153m3 | -32,6 |
Opbrengst zonnepanelen | 171kWh | 232kWh | +35,7 |
T/m 30nov | 2021 | 2022 | Verschil (%) |
Huis | 5582kWh | 5290kWh | -5,2 |
Auto | 3788kWh | 3588kWh | -5,2 |
Gas | 853m3 | 550m3 | -35,5 |
Gewogen graaddagen | 2434 | 2084 | -14,4 |
Verbruik Gas per graaddag | 0,262m3 | 0,176m3 | -32,8 |
Opbrengst zonnepanelen | 7695kWh | 8967kWh | +16,5 |
Besparing met name door:
- thermostaat strakker afstellen, dwz later opstarten op de dag danwel rondom tijdstip thuiskomen.
- Temperatuur 0,5 graad lager. Eerder laten stoppen, warm water blijft in vloer staan door pompschakelaar (pompschakelaar al sinds 2011 aanwezig).
- Stoov kussen voor de vrouw des huizes!
- Gordijn bovenaan open trap wat gevoelstemperatuur enorm doet verbeteren.
- Afgesproken met vrouw en kinderen: Indien wens langdurig douchen, dan in bad.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
situatie:
vrijstaande woning, open ligging, bouwjaar 2016, inhoud ca. 1000 m3, 2 bouwlagen met plat dak, all electric, 2 pers. huishouden, beide thuis, binnentemp. 21 – 22 gr. C. (gehele huis)
verwarming/huishoudelijk warm water:
water/water warmtepomp NIBE F1155-6, zonneboiler WOLF Topson met 2 x 2.1 m2 plaatcollector en buffervat 300 ltr.
ventilatie:
balanssysteem met WTW Helios KWL 500
PV system:
4200 Wp, orientatie ZZO 160 gr., hellingshoek 15 gr.
Data November 2022 (Dec. 2021 t/m Nov. 2022)
E-net
Afgenomen 399 kWh (3460)
Teruggeleverd 61 kWh (3727)
Netto verbruik 338 kWh (-/- 267)
PV system
Opgewekt 156 kWh (5586)
Teruggeleverd 61 kWh (3727)
Eigen verbruik 96 kWh (1859)
E verbruik bruto (netlevering 399 kWh + eigen verbr. PV 96 kWh) = 495 kWh (5319 kWh)
Verbruik is incl. ca. 500 kWh/jaar voor opladen E-auto.
Zelfvoorzienendheid op jaarbasis (PV eigen verbr. 1859 / bruto verbruik 5319) = 35 %.
[ Voor 0% gewijzigd door jos52 op 04-12-2022 13:09 . Reden: correctie typefout ]
hoeveel M3/gew.graaddag is normaal voor 2onder1 kapwoning 145m2 uit '73?
of zijn hier tabellen voor?
Verwarmt wordt woonkamer/ keuken, badkamer, wc, bijkamertje.
Is redelijk nageisoleert, verwarmt 24/7 , 7.30-22.00 op 20C
[ Voor 6% gewijzigd door ptr1968 op 04-12-2022 14:22 ]
Normaal is wat ieder individu denkt aan zijn energierekening te moeten spenderen.
Informatie woning
2 personen
Woning uit 1968
Hoekwoning - 86m2
Matige isolatie
We hebben het afgelopen jaar de volgende zaken aangepakt of veranderd:
Keuken
- Warm water dmv boiler in plaats van via de ketel
- Koken en oven op inductie / elektra in plaats van op gas.
Verwarming
- Thermostaat vervangen door een Tado
- Temperatuur woonkamer op 18 graden ipv 21
- Ketel uit 2000 van het merk Slochteren vervangen voor een nieuwe.
Isolatie
- Spouwmuur laten isoleren
- Dakisolatie verbeterd
Verbruik november 2021
Stroom - 157 kwh
Gas - 250 m3
Verbruik november 2022
Stroom - 163 kwh
Gas - 66 m3
Iets meer stroom verbruikt ten opzichte van vorig jaar. Wel een behoorlijke besparing kunnen bewerkstelligen op het gasverbruik, ook als je de warmere novembermaand meerekent t.o.v. 2021.
Wat is overdag en wat is 's nachts...Abom schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:16:
[...]
Eens, dat stookgedrag per gezin veel kan schelen. Hoewel, volgens de informatie van de vorige bewoners, hadden zij een vergelijkbaar stookregime; 19-20 graden overdag, 16-17 snachts.
Bij ons is het op kantoordagen van 6:00 tot 6:30 en van 16:00 tot 20:00 overdag en op thuiswerkdagen van 6:00 tot 20:00. Scheelt nogal als je bijv. tot 22:00 of 0:00 blijft stoken, of dat je verwarming al om 18:00 naar de nacht verlaging gaat...
----
2021 | 2022 | % verschil | |
Gas | 205 | 163 | -21% |
Electra Hoog | 175 | 167 | -5% |
Electra laag | 163 | 173 | +6% |
Electra opgewekt | 147 | 164 | 11% |
Electra terug hoog | 64 | 69 | 9% |
Electra terug laag | 11 | 19 | 73% |
Electra totaal | 411 | 415 | 1% |
Afgelopen jaar duidelijk minder gas verbruikt. Electra is al een paar jaar redelijk stabiel (variaties heb je natuurlijk altijd)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
/f/image/rwGVXcBVs60Vuw0RA5rfc73Z.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Team-RiNo op 05-12-2022 10:36 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Ik zit in een soortgelijk huis uit 1989, goed geisoleerd en 0.207 m3 per graaddag volgens mindergas.nl.ptr1968 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:09:
hallo,
/f/image/3oyrvUTTV3aeHP8M1a2ovjuW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Rocketman op 05-12-2022 12:04 ]
@AzertyNL Het P1 metertje van HomeWizard heeft keurig z'n werk gedaan, want ik heb zojuist het maandelijkse overzicht van Oxxio ontvangen en we hebben inderdaad 146 kWh aan elektriciteit en 56 m3 aan gas verbruikt.Rossi46 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:40:
[...]
haha, lachen dit! En wij koken inderdaad nog op gas, dus daar heb je gelijk een verklaring voor het verschil![]()
Wat betreft november; ik weet niet geheel zeker of HomeWizard alle informatie goed heeft opgeslagen (de wifi heeft er eventjes uitgelegen en het maandelijkse overzicht van Oxxio ontvang ik normaal gesproken op de 4e van de maand) maar in HW is november op 55,8 m3 gas uitgekomenMaar daarbij hebben we best geregeld de houthaard aangehad in de woonkamer, dus dat is eigenlijk een beetje vals spelen...
Met de aanstaande koudere periode ben ik wel heel benieuwd waar december op uit gaat komen
Stroom is in november uitgekomen op 146 kWh
Voor december zitten we nu al op 24 m3 gas
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
November:Bravo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:05:
Nieuw hier, eerste maandoverzicht
Rijwoning uit 1930, 75 m2, 2 personen
Oktober:
Opbrengst PV: 102 kWh (2700Wp veel in schaduw op NW helling 5 graden)
Afname net: 71.6 kWh
Teruglevering: -75.8 kWh
Bruto verbruik: 98 kWh
Netto over de meter: -4.2 kWh
Direct eigen verbruik PV: 26,2 kWh (25,6%)
Gas: 3,58 m3
Opbrengst PV: 46,3 kWh (2700Wp veel in schaduw op NW helling 5 graden)
Afname net: 95.1 kWh
Teruglevering: -28.5 kWh
Bruto verbruik: 113 kWh
Netto over de meter: 66.6 kWh
Direct eigen verbruik PV: 17.8 kWh (38,4%)
Gas: 38,48 m3
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ga je verbruik invullen (of laten invullen door de slimme meter) op www.mindergas.nl en de site rekend het voor je uit.ptr1968 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:09:
hallo,
De eerste 10 dagen van December zit ik op 30m. Valt me nog mee. Maar dus wel al voor ruim 60 euro verstookt....
[ Voor 22% gewijzigd door DutchOwnage op 10-12-2022 14:53 ]
[ Voor 113% gewijzigd door Marzman op 10-12-2022 16:18 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Eerste woning dus ik heb geen idee wat ik een beetje kan verwachten normaal gesproken aan gasverbruik voor zo’n woning. Iemand een idee?
- Goed geisoleerde tussenwoning van 2018 met vloerverwarming beneden en radiatoren boven (niet aan).
Ik ben hier net komen wonen en ik maak geen gebruik van nachtverlaging en Tado/Thermostaat staat dag/nacht op 21.5 graden. Via de P1 meter kan ik zien dat ik de laatste dagen tussen de 3.1 m3 en 3.5 m3 per dag verbruik.
Is dit redelijk of kan ik toch beter nachtverlaging toepassen? Zo ja, is wisselen tussen 20.5 en 21.5 dan een goede eerste stap? Afkoelen gaat niet snel maar 2 graden verschil gaat denk ik erg traag met deze vloerverwarming.
Nachtverlaging is eigenlijk alleen te verantwoorden bij een tochtig huis dat veel warmte verliest en waarbij je een verwarming hebt die de temperatuur vlug terug naar comfortniveau kan brengen.
Ziehier het gevolg van goede isolatie: hier een tussenwoning uit 1988, voor die tijd goed geisoleerd, met vloerverwarming beneden en radiatoren boven die niet aan staan (uitgezonderd de badkamer). Verbruik de laatste dagen: 5.5m3 per dag met de temperatuur in een langzame dagelijkse cyclus 17.5 -> 18.0 -> 18.5 -> 19.0 -> 17.5- 2 persoons huishouden
- Goed geisoleerde tussenwoning van 2018 met vloerverwarming beneden en radiatoren boven (niet aan).
Ik ben hier net komen wonen en ik maak geen gebruik van nachtverlaging en Tado/Thermostaat staat dag/nacht op 21.5 graden. Via de P1 meter kan ik zien dat ik de laatste dagen tussen de 3.1 m3 en 3.5 m3 per dag verbruik.
Hoeveel kWh zit er bij jou in 1 m³ gas?
Het is inderdaad nachtverlaging naar 17.5 die om 7:00 stopt (thermostaat vraagt dan18.0). De verwarming slaat vrijwel nooit aan hiervoor, toevallig vanochtend wel rond 6:30 om de 17.5 te behouden, maar het was ook best fris vannacht met min 7.Voor de duidelijkheid, draait je verwarming alsnog in de cyclus 19.0 => 17,5°C (ik vermoed de nachtverlaging) of draait ze tijdens nachtverlaging in het geheel niet?
Door zo te stoken heb ik bijna de hele dag een redelijk warme vloer zodat het comfortabel is zonder naar 20+ te hoeven stoken.
Nee om 1/1 te kunnen vergelijken.
Een kWh is een vast gegeven. Een m³ energetisch niet (laag- en hoogcalorisch gas).
Kan je dan niet beter vragen of iemand laag of hoog calorisch gas gebruikt? En je gaat er vanuit dat (veel) mensen überhaupt dat verschil kennen? Ik heb er wel eens van gehoord, maar ik heb geen idee wat bij mij uit de gaskraan komt.IvoB2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:36:
[...]
Nee om 1/1 te kunnen vergelijken.
Een kWh is een vast gegeven. Een m³ energetisch niet (laag- en hoogcalorisch gas).
The devil is in the details.
Afhankelijk het uur waarop je stopt om de ruimte op 19°C te houden is dat idd een goed geïsoleerde woning bij deze buitentemperaturen.
Nee want dat verschilt ook nog eens.Hahn schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:38:
[...]
Kan je dan niet beter vragen of iemand laag of hoog calorisch gas gebruikt? En je gaat er vanuit dat (veel) mensen überhaupt dat verschil kennen? Ik heb er wel eens van gehoord, maar ik heb geen idee wat bij mij uit de gaskraan komt.
KWh is de enige standaard waarde om tussen verschillende soorten brandstof (of gelijkaardige berandstof met een verschillende energieinhoud) je energieverbruik te kunnen meten.
Je kan niet vergelijken tussen liters, kg's, m³. Alleen tussen verbruik van kWh.
Normaal vind je bij gas dat gewoon op je factuur en bij andere brandstoffen bestaan daar tabellen voort.
Meten = weten.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2022 13:45 ]
Komt redelijk overeen met het verbruik hier. Ook een tussenwoning uit de jaren 80. Badkamer, woonkamer, 1 slaapkamer en toilet verwarmd. Gemiddeld in december een verbruik van 6.5 m3 per dag.v-mann schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:02:
[...]
Ziehier het gevolg van goede isolatie: hier een tussenwoning uit 1988, voor die tijd goed geisoleerd, met vloerverwarming beneden en radiatoren boven die niet aan staan (uitgezonderd de badkamer). Verbruik de laatste dagen: 5.5m3 per dag met de temperatuur in een langzame dagelijkse cyclus 17.5 -> 18.0 -> 18.5 -> 19.0 -> 17.5
Voor consumenten komt in NL natuurlijk tot nu toe alleen "Groninger gas "(laag calorisch gas - 9,7694 kWh/m³ standaard/normwaarde) uit de gaskraan. Dit wordt in toekomst kunstmatig door bijmenging van stikstof uit hoog calorisch gas (10,8 kWh/m³ - 12,8 kWh/m³) gemaakt tot dat voor particulieren de gaskraan over enkele jaren finaal dicht gaat.
In de meest andere landen in Europa (ook in België) kwam en komt voornamelijk hoog calorisch gas uit de gaskraan.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Niet bij het huidige vriesweer, wel een paar weken geleden en ik verbruikte toen beduidend minder gas: slechts 1.3 m3 ipv ruim 3 m3. "De dames" hier vonden het echter niet comfortabel meer :-)En heb je het verbruik, in gelijkaardige omstandigheden, al eens vergeleken door 24/7 de binnentemp op bv. 18°C te houden?
Ook laag-calorisch gas, anders men niet bang hoeven zijn dat de Duitsers en Belgen hun contract gaan opeisen...dunklefaser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:18:
Interessant dat in deze draad pas nu over het verschil tussen laag en hoog calorisch gas wordt gesproken.
Voor consumenten komt in NL natuurlijk tot nu toe alleen "Groninger gas "(laag calorisch gas - 9,7694 kWh/m³ standaard/normwaarde) uit de gaskraan. Dit wordt in toekomst kunstmatig door bijmenging van stikstof uit hoog calorisch gas (10,8 kWh/m³ - 12,8 kWh/m³) gemaakt tot dat voor particulieren de gaskraan over enkele jaren finaal dicht gaat.
In de meest andere landen in Europa (ook in België) kwam en komt voornamelijk hoog calorisch gas uit de gaskraan.
En hoog-calorisch gas wordt nu ook al omgezet hoor, alleen met de stikstof fabriek in Veendam kan er nog meer omgezet worden.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Thermostaat in de woonkamer op 19 graden, 12 groepen vloerverwarming beneden gewoon open met aanvoer 35 graden (met deze vorst buiten en een gebrek aan vloerisolatie was 30 te weinig) , boven de aanvoertemperatuur van de 12 groepen teruggezet naar 20 graden.
Gebruik de afgelopen week:
:strip_exif()/f/image/CDfOsWHpo3A3tPAkbpxznE6Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik kan toch toch wel 1 graad minder toepassen s'nachts. Want wat ik nu zie is dat het bij blijft stoken. Zet ik het lager dan niet meer en het blijft dan nog warm genoeg. Of heeft die graad vergeleken met het bijstoken de volgende dag weinig zin?IvoB2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:35:
De combinatie van vloerverwarming, goede isolatie, trage afkoeling maakt nachtverlaging weinig zinvol.
Nachtverlaging is eigenlijk alleen te verantwoorden bij een tochtig huis dat veel warmte verliest en waarbij je een verwarming hebt die de temperatuur vlug terug naar comfortniveau kan brengen.
Maar mijn vraag of 3.5 m3 per dag in mijn situatie normaal is kan ik dus met ja beantwoorden of is dit te hoog?
Ik schreef ook "voornamelijk" hoog calorisch gas in Duitsland en België.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:58:
[...]
Ook laag-calorisch gas, anders men niet bang hoeven zijn dat de Duitsers en Belgen hun contract gaan opeisen...
En hoog-calorisch gas wordt nu ook al omgezet hoor, alleen met de stikstof fabriek in Veendam kan er nog meer omgezet worden.
Dat al langer stikstof bij hoog calorisch gas gemengd wordt weet ik natuurlijk,
dit kan ook niet anders als de gaskraan in Groningen quasi bijna dicht zit.
In eerste instantie gaat het mij om het energieverschil wat zich vertaalt in een
lager verbruik in m³ (tot ca. 30%) voor hoog calorisch gas.
Hierbij speelt ook de "hogere" condensatie temperatuur voor hoog calorisch gas een rol.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wanneer je de vraag zelf met ja kan beantwoorden en je vindt dat dit voor jezelf normaal is moet een ander die veraag voor jou niet meer beantwoorden. Je kan nl. heel moeiijk (om te zeggen niet) twee woningen bewoond door verschillende gezinnen met een uiteenlopend verbruikersprofiel met elkaar gaan vergelijken.qwasd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:55:
Maar mijn vraag of 3.5 m3 per dag in mijn situatie normaal is kan ik dus met ja beantwoorden of is dit te hoog?
Of doorlopend stoken of één graad verminderen een verschil maakt in jouw woning kom je alleen te weten door het te meten in gelijkaardige omstandigheden.
Persoonlijk vind ik ong. 35 kWh om een hele benedenverdieping constant op 21,5°C te houden bij aanhoudende temperaturen beneden het vriespunt helemaal niet veel.
[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2022 18:13 ]
Hij kan ook vragen hoe veel het is in KW maar dat vinden mensen in dit topic ook ingewikkeld had ik al ontdektHahn schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:38:
[...]
Kan je dan niet beter vragen of iemand laag of hoog calorisch gas gebruikt? En je gaat er vanuit dat (veel) mensen überhaupt dat verschil kennen? Ik heb er wel eens van gehoord, maar ik heb geen idee wat bij mij uit de gaskraan komt.
/▌
Waarom? Elke CV van na ergens in de jaren 90 kan op beiden soorten gas werken. Misschien is er een kleine afstelling nodig als hij gaat resoneren.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:58:
[...]
/▌
CV: Nefit topline combiketel uit 2009
Begin dit jaar verbouwd.
Pre verbouwing:
Dak in 2013 van binnen nageïsoleerd met 13 cm hardschuim beplating.
Ongeïsoleerde steens buitenmuren
Ongeïsoleerde houten vloer.
Combi van (oud) dubbel glas en enkel glas.
Wel folie voor de ramen, radiatorventilatoren en radiatorfolie.
Verder Evohome zonesturing waarbij alleen de voorkamer in de avond gestookt wordt en soms de keuken en de werkkamer. (Keuken aparte ruimte en suitedeuren dicht)
Verder aanvoertemperatuur ketel op 63 graden, lager lukte niet, dan werd het niet warm.
Nachtverlaging en "ongestookte" temp 15 graden.
Als er gestookt werd ging dat op 21 graden.
Alles met radiatoren,
Jaarverbruik stroom 3245 kWh
Jaarverbruik gas 2464 m3
Per graaddag 0,72 m3
Verbouwing:
PS renovatievloer met Rc van 4
Wanden geïsoleerd met Enertherm platen met Rd van 4,05
Glas vervangen door Fineo HR+++ met een U waarde van 0,7
Beneden nu vloerverwarming in drie zones en drie radiatoren voor "erbij"
Verder het vermogen van de ketel verlaagd naar het minimum voor deze ketel (9,9kW), pompsnelheid verlaagd.
Keuken is dmv doorbreken wand bij de kamer getrokken. Dit geheel wordt nu de hele dag verwarmd tot 19C, nachtverlaging tot 16,5C.
Retourtemperatuur van alle groepen zit binnen anderhalve graad van elkaar.
De grap?
We zitten nu op een verbruik van 0,5 a 0,6 m3 per graaddag!
Mijn vraag is nu of het feit dat er nu een groter deel van de dag een groter deel van het huis wordt verwarmd voldoende verklaring is voor het feit dat dat ondanks de forse maatregelen ons verbruik per graaddag maar zo weinig is gedaald?
Heel vreemd, gezien de drastische maatregelen zou je toch een veel lager verbruik verwachten. Misschien wordt het tijd om de cv ketel te vervangen.Graif schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:35:
Hier een vrijstaand huis uit 1910 met een oppervlakte van 160 m2 en een inhoud van 500m3.
CV: Nefit topline combiketel uit 2009
Begin dit jaar verbouwd.
Pre verbouwing:
Dak in 2013 van binnen nageïsoleerd met 13 cm hardschuim beplating.
Ongeïsoleerde steens buitenmuren
Ongeïsoleerde houten vloer.
Combi van (oud) dubbel glas en enkel glas.
Wel folie voor de ramen, radiatorventilatoren en radiatorfolie.
Verder Evohome zonesturing waarbij alleen de voorkamer in de avond gestookt wordt en soms de keuken en de werkkamer. (Keuken aparte ruimte en suitedeuren dicht)
Verder aanvoertemperatuur ketel op 63 graden, lager lukte niet, dan werd het niet warm.
Nachtverlaging en "ongestookte" temp 15 graden.
Als er gestookt werd ging dat op 21 graden.
Alles met radiatoren,
Jaarverbruik stroom 3245 kWh
Jaarverbruik gas 2464 m3
Per graaddag 0,72 m3
Verbouwing:
PS renovatievloer met Rc van 4
Wanden geïsoleerd met Enertherm platen met Rd van 4,05
Glas vervangen door Fineo HR+++ met een U waarde van 0,7
Beneden nu vloerverwarming in drie zones en drie radiatoren voor "erbij"
Verder het vermogen van de ketel verlaagd naar het minimum voor deze ketel (9,9kW), pompsnelheid verlaagd.
Keuken is dmv doorbreken wand bij de kamer getrokken. Dit geheel wordt nu de hele dag verwarmd tot 19C, nachtverlaging tot 16,5C.
Retourtemperatuur van alle groepen zit binnen anderhalve graad van elkaar.
De grap?
We zitten nu op een verbruik van 0,5 a 0,6 m3 per graaddag!
Mijn vraag is nu of het feit dat er nu een groter deel van de dag een groter deel van het huis wordt verwarmd voldoende verklaring is voor het feit dat dat ondanks de forse maatregelen ons verbruik per graaddag maar zo weinig is gedaald?
Beneden vloer verwarming en boven alleen in de slaapkamer de radiator aan. 24/7 op 18°C
Gas verbruik was:
09/12 8m³
10/12 8m³
11/12 7m³
12/12 8m³
13/12 10m³
Is dit hoog voor een dergelijk huis?
Nu was ik wel nieuwsgierig of we met deze koude dagen ook nog wat gas besparen en dat lijkt nog best oke. Ons verbruik de afgelopen dagen:
09-12: 3.3 m3
10-12: 4.6 m3
11-12: 3.7 m3
12-12: 3.2 m3
13-12: 4.1 m3
14-12: 4.4 m3
Vrijstaande hoekwoning, bj '81, met 2 verdiepingen uitbouw. Project van de Wilma destijds (bestaat niet meer), voor de bouw van energiezuinige woningen. Dat lijkt ze aardig gelukt gezien mijn best wel redelijke verbruik.darkdesign schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:04:
Komt redelijk overeen met het verbruik hier. Ook een tussenwoning uit de jaren 80. Badkamer, woonkamer, 1 slaapkamer en toilet verwarmd. Gemiddeld in december een verbruik van 6.5 m3 per dag.
Ik doe het nu met een gem. van 5m³ per dag, maar dat zal de komende dagen nog wel iets oplopen verwacht ik, om vanaf volgende week weer te gaan zakken 😉
Ik ben theoretisch hele dagen thuis, echter niet 100% van de tijd (ik heb een hond en maak flinke wandelingen), en begin vanaf 11:30 uur te verwarmen vanaf 15⁰ tot 17⁰, vanaf 17:00 uur gaat dat automatisch naar 18.5⁰ maar vaak zet ik hem dan nog wat terug, want ik heb directe luchtverwarming en dat voelt al snel behaaglijk.
Op dit moment wordt hoofdzakelijk de woonkamer en keuken direct verwarmt (45m²). De rest van het huis moet het met wat minder doen maar echt koud is het nergens. Ik ben hoofdzakelijk alleen dus hoef niet direct met een ander rekening te houden, wel zo gemakkelijk.
Mijn huis is vwb dubbel glas wel wat achterhaald, hoewel het in ieder raam aanwezig is, maar vwb overige isolatie beslist niet. Voor een jaren '80 woning ongekend goed geïsoleerd, ik heb het bouwtraject destijds dagelijks kunnen volgen.
Afijn, ik verwacht het dit jaar met zo'n 750m³ te kunnen doen, dat is wel op te brengen.
Testing, one, two ...
Ik ben geen beleidsmaker. Ik weet alleen dat de gasunie nu al hoog calorisch gas omzet naar laag calorisch (groninger gas) en dat de fabriek die ze nu in Veendam aan het bouwen zijn nodig is om meer te maken.Marzman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:31:
[...]
Waarom? Elke CV van na ergens in de jaren 90 kan op beiden soorten gas werken. Misschien is er een kleine afstelling nodig als hij gaat resoneren.
---
We moesten de watermeter weer doorgeven. We hebben vorig jaar zo'n 2 kuub gas per maand (dus zo'n 24 kuub dat jaar) extra verbruikt om 20 kuub water te verwarmen. Dus besparen op douchen zet bij ons nauwelijks zoden aan de dijk, aangezien we maar iets van 50 kuub water per jaar gebruiken... (en dat is niet allemaal voor douchen!)
Het weer (en vooral wind) is een belangrijker onderdeel van onze warmtevraag. We zullen dit jaar zo'n 500m3 minder gaan gebruiken dan vorig jaar, puur omdat het vorig jaar zo vreselijk lang koud bleef... (nu was vorig jaar echt uitzonderlijk, dat was een beetje het verbruik wat we aan het begin hadden, toen onze ketel de helft van de tijd nauwelijks* werkte)
* je kunt beter een ketel hebben die niet werkt, dan een die nauwelijks werkt! Hij probeerde de verwarming op te stoken op een waakvlammetje, aangezien de vlam wel aanging, maar niet echt ging branden...
Vrijstaande woning 1995. We stoken op 16 graden volcontinu (vloerverwarming) en alleen begane grond en badkamer. En die temperatuur went.
Wellicht komend jaar de kozijnen eens vervangen beneden.
In België doen ze dat niet, je krijgt gewoon een brief vanaf x datum heb je hoog calorisch gas met een uitleg. Misschien doen ze het in Nederland omdat ze de optie groningen open willen houden? Dat is laag calorisch gas, en van laag naar hoog terug naar laag zal wel veel klachten opleveren van toestellen die toch een beetje afgesteld moeten worden.Wailing_Banshee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:10:
[...]
Ik ben geen beleidsmaker. Ik weet alleen dat de gasunie nu al hoog calorisch gas omzet naar laag calorisch (groninger gas) en dat de fabriek die ze nu in Veendam aan het bouwen zijn nodig is om meer te maken.
[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 15-12-2022 08:38 ]
/▌
Je moet er dan wel nog de extra kWh bijtellen voor het extra verbruik van de A2A WP.wolly_a schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:46:
Nu was ik wel nieuwsgierig of we met deze koude dagen ook nog wat gas besparen en dat lijkt nog best oke. Ons verbruik de afgelopen dagen:
09-12: 3.3 m3
10-12: 4.6 m3
11-12: 3.7 m3
12-12: 3.2 m3
13-12: 4.1 m3
14-12: 4.4 m3
Vraag uit nieuwsgierigheid:Flozem schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:13:
0,24 m3 per graaddag in november. 0,42 in de eerste helft december.
Vrijstaande woning 1995. We stoken op 16 graden volcontinu (vloerverwarming) en alleen begane grond en badkamer. En die temperatuur went.
Wellicht komend jaar de kozijnen eens vervangen beneden.
Jullie verbruik per graaddag, berekenen jullie dat gewoon over het maandverbruik over het totaal aantal graaddagen per maand, per dag of per daadwerkelijke stookperiode?
Bv. waneer er 200 graadagen in november waren en 10 stookdagen het totaal van het aantal graaddagen in de maand en totaal kWh (m³) of het aaaant specifieke graaddagen gedurende de 10 stookdagen?
2o1k uit 1973, 160m².itarix schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:29:
Hier heb ik een energie label A 2 onder een kap huis met 157m² uit 2006.
Beneden vloer verwarming en boven alleen in de slaapkamer de radiator aan. 24/7 op 18°C
Gas verbruik was:
09/12 8m³
10/12 8m³
11/12 7m³
12/12 8m³
13/12 10m³
Is dit hoog voor een dergelijk huis?
Ik heb nog een oud energielabel C, dat was B geweest zonder mechanische ventilatie. Inmiddels zonnepanelen gelegd dus het oude energielabel zou A/B zijn waarschijnlijk.
Beneden vloerverwarming (ingefreesd), boven soms in kantoor en altijd in badkamer. Temperatuur op 18 - 19°C
Gas verbruik was:
09/12 8,7m³
10/12 9,9m³
11/12 9,7m³
12/12 8,8m³
13/12 10,9m³
14/12 12,5m³
Ik zit dus zo'n 20% boven jouw verbruik. Als jij je vv gewoon in beton hebt zitten met een fatsoenlijk geïsoleerde vloer dan vind ik het verbruik wel meevallen. Maar waterzijdig is bij mij niet optimaal ingericht. Ik stook op 40 graden, maar er gaat maar 25 graden mijn vloer in. De retourtemperatuur is dus vrij hoog.
Bij mindergas.nl kan je iedere periode instellen.IvoB2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:25:
[...]
Vraag uit nieuwsgierigheid:
Jullie verbruik per graaddag, berekenen jullie dat gewoon over het maandverbruik over het totaal aantal graaddagen per maand, per dag of per daadwerkelijke stookperiode?
Bv. waneer er 200 graadagen in november waren en 10 stookdagen het totaal van het aantal graaddagen in de maand en totaal kWh (m³) of het aaaant specifieke graaddagen gedurende de 10 stookdagen?
/f/image/HxXDwGp0AFsFYrAH0Fdz2n3p.png?f=fotoalbum_large)
De vraag is welke periode jullie gebruiken om het verbruik per graaddag voor te stellen: per maand, per jaar, per aantal stookdagen?
Ik kan me voorstellen dat er wel een verschil is om te vergelijken hoe energiezuinig je woning is?
Wanneer je gewoon het aantal graaddagen van een volledige maand/jaar deelt door je energieverbruik op een jaar/maand gaan de dagen dat je niet stookt het gemiddelde naar beneden halen. Wanneer je het aantal stookdagen gebruikt krijg je een beter inzicht hoeveel kWh je woning verliest tijdens de effectieve stookperiode.
Maar zoals je het hier voorstelt moet ik ervan uitgaan dat gewoon het aantal kWh (m³) gedeeld wordt door het totaal aantal graaddagen in de ingestelde periode (maand/jaar/....).
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Als ik mijn verbruik per graaddag post dan is dat inderdaad gewoon per periode.IvoB2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:17:
Dat was eigenlijk de vraag niet.
De vraag is welke periode jullie gebruiken om het verbruik per graaddag voor te stellen: per maand, per jaar, per aantal stookdagen?
Ik kan me voorstellen dat er wel een verschil is om te vergelijken hoe energiezuinig je woning is?
Wanneer je gewoon het aantal graaddagen van een volledige maand/jaar deelt door je energieverbruik op een jaar/maand gaan de dagen dat je niet stookt het gemiddelde naar beneden halen. Wanneer je het aantal stookdagen gebruikt krijg je een beter inzicht hoeveel kWh je woning verliest tijdens de effectieve stookperiode.
Maar zoals je het hier voorstelt moet ik ervan uitgaan dat gewoon het aantal kWh (m³) gedeeld wordt door het totaal aantal graaddagen in de ingestelde periode (maand/jaar/....).
Als je je isolatie verbetert, dan neemt hopelijk ook het aantal stookdagen af (je kan bv langer je huis warm houden met directe instraling van de zon). Dus alleen kijken naar je verbruik stookdagen geeft ook geen compleet beeld.
Maar inderdaad, als je een maand op vakantie gaat in januari en andere jaren niet, dan vertekend dat wel het beeld.
Bij mindergas.nl wordt er toch al rekening gehouden met dagen dat je (theoretisch) niet stookt?IvoB2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:17:
Dat was eigenlijk de vraag niet.
Dus behalve als je weken op vakantie bent zou dat in het aantal graaddagen moeten zitten lijkt me. En dan maakt het dus niet uit naar welke periode je kijkt (wederom, theoretisch)?
Als je elk weekend bijvoorbeeld niet thuis bent, dan zou je in de berekening je gemiddelde binnentemperatuur kunnen corrigeren denk ik.
Hier trouwens ongeveer 1,0 m3 per graaddag dit jaar (monument eind 19e eeuw, 250m2 gok ik, enkelgas maar wel wat muur en dakisolatie uit de jaren 80 van vorige eeuw)
En dat het dus een moeilijke is.
Want ook de instraling van de zon (door goed geïsoleerd glas) geeft dan een vertekend beeld.
Ik moet bv. minder bijverwarmen bij -5°C helder vriesweer dan bij 1°C dichte bewoking. Juist omdat bij helder weer de zonnewinst (ook bij -5°C) dan veel hoger is dan het warmteverlies bij 1°C zonder zon.
Gezien het aantal graaddagen alleen rekening houdt met de buitentemperatuur en niet bij het aantal uren zonneschijn (noch instraling) geeft dus ook dat een vertekend beeld.
Slotsom: je kan dus nooit het verbruik van twee wonng met elkaar vergelijken louter op basis van aantal graaddagen.
@dj1982
In België worden graaddagen als volgt bepaald:
De graaddagen geven het gemiddelde profiel van de verwarmingsnoden van een woning in Belgwoni
Voor een bepaalde dag zijn de graaddagen die gebruikt worden door de aardgassector in België gelijk aan het verschil tussen 16,5°C en de gemiddelde dagtemperatuur gemeten door het KMI te Ukkel.
Indien bijvoorbeeld de gemiddelde temperatuur van een dag -2°C was, is het aantal graaddagen voor die dag 18,5°C (GD =16,5 - - 2). Indien de gemiddelde dagtemperatuur hoger is dan 16,5°C wordt de waarde 0 gebruikt.
Om rekening te houden met de thermische inertie van gebouwen en daardoor beter de reële verwarmingsbehoeften weer te geven, berekent men de 'equivalente graaddagen'.
Deze houden rekening met de graaddagen van de 2 voorgaande dagen volgens volgende formule: GDeq = 0,6 x GD van de dag zelf (D) + 0,3 x GD van de voorgaande dag (D-1) + 0,1 x GD van de dag daarvoor (D-2).
Voor een bepaalde maand berekent men de som van de equivalente graaddagen van elke dag van die maand. De gegevens per maand verkrijgt men door de equivalente graaddagen van elke dag van die maand op te tellen. De 'normale equivalente graaddagen' zijn de gemiddelde equivalente graaddagen die berekend worden over een periode van 30 jaar.
Deze periode wordt elke 5 jaar gewijzigd. Heden wordt de periode 1991-2020 gebruikt.
[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 15-12-2022 15:50 ]
Rijtjeshuis uit 2010. Met een paar kaarsen krijg ik het vervolgens tot zon 20,5 graad.
1-11 t/m 1-12 precies 100 Kwh gebruikt en verwacht voor deze maand op hetzelfde uit te komen bij een temperatuur van 19 graden.
Helaas nog geen slimme meter vanwege chiptekorten, dus kan (nog) niet het precieze verbruik monitoren.
December loopt nu flink op, gemiddeld 8m3 per dag met gister een uitschieter naar 12.
We zitten nog op schema om ons jaarverbruik te verlagen tot ca 1300m3, waar het jaarverbruik van de vorige bewoners op 2200m3 zat.
Huis:
Voorloorlogse tussenwoning, ca 160m2 en 600m3 inhoud (relatief hoge plafonds wat extra verwarming vergt). 5 personen.
Maatregelen:
- We hebben voorzetramen vervangen voor monumentaal dubbelglas (r-waarde 1,9), kon helaas niet anders vanwege beschermd stadsgezicht. Achterzijde is gemoderniseerd met HR++ glas.
- Ik heb onlangs de cv installatie waterzijdig ingeregeld
- Er is matige dakisolatie
- Er is in orde vloerisolatie aanwezig
- Binnenkort worden ook eindelijk de spouwen gevuld, dat zal vast een pak uitmaken. Die muren komen nu op 8 graden uit, terwijl het monumentaal dubbelglas 15 graden blijft. Ik kan niet wachten om te gaan meten na het vullen
- ik vind nog regelmatig nieuwe kieren die tocht geven (wonen hier nu een jaar). De kou helpt goed om die op te sporen. Op diverse plekken waar vloer en muur samenkomen tocht het goed, hoop dat hier de vulling van de spouw uitkomst gaat bieden. Adners kit ik de boel ook nog een keer extra dicht van binnenuit.
Een hele uitdaging om goed naar isolatie en gasbesparing te kijken, maar het loont wel. Op de short list voor komend jaar staan nog:
- tuindeuren en voordeur vervangen voor beter isolerende
- onderzoeken of dakisolatie verbeteren nog winst gaat opleveren
- trapgat afsluiten
Word volgend jaar vervangen voor nieuwe kozijnen met hr++.
Begane grond gaat volgend jaar ook vervangen worden voor HR++.
Afdak boven de voordeur die gedeeltelijk doorloopt in de hal is niet geïsoleerd dus een flinke koudebrug, gaan we in het voorjaar bekijken hoe we dat gaan oplossen.
Idem met het dak wat wel geïsoleerd is maar het dakkapel totaal niet, scheelt 10 graden met de zolder en het dakkapel.
10/ 16m3
11/ 12m3
12/ 11m3
13/ 17m3
14/ 13m3
Woning word overdag verwarmd tot 19/20 graden.
In de nacht gaat de thermostaat na 18,5 het verbruik van de afgelopen dagen is extreem

[ Voor 33% gewijzigd door Bassbounce op 16-12-2022 09:12 ]
Que? Dus een paar kaarsen geven voldoende thermische energie af om je woonkamer 1,5 graden op te warmen? Ben je er zeker van dat dit klopt en je niet alsnog regulier aan het verwarmen bent of de kaars onder je thermostaat hebt staan?robg1984 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:17:
Ik zit deze dagen rond de 3 a 4 kuub gas. Temp op 19c (vloerverwarming).
Rijtjeshuis uit 2010. Met een paar kaarsen krijg ik het vervolgens tot zon 20,5 graad.
De afgelopen koude (12 december - 15 december) waren behoorlijk vergelijkbaar, dus even gemiddeld over die dagen:
gas per dag: 8.53 m^3
gas per graaddag(*): 0.344 m^3 per graad temperatuurverschil (tussen binnen en buiten)
(*) ik reken altijd met 'gewogen' graaddagen inclusief wind correctie, mocht het nuttig zijn dit toe te lichten vraag er dan om.
8-12-2022 8.577
9-12-2022 7.073
10-12-2022 7.001
11-12-2022 5.878
12-12-2022 7.661
13-12-2022 9.037
14-12-2022 6.757
15-12-2022 7.986
Valt me toch tegen, zeker omdat we grotendeels met vloerverwarming stoken op 19 graden.
Graaddagen zeggen me niet zo heel veel eigenlijk. Zoals al aangegeven is zon minstens net zo belangrijk. Ook wind en regen lijken van invloed (dan is er geen zon ook
Omdat we op de hoek wonen heeft wind volgens mij extra invloed als ik dat met de buren vergelijk. Ik cheat al een beetje door wat minder te ventileren, want je voelt de koude wind anders echt in je nek, maar het advies is officieel om alle roosters altijd open te laten staan. Wat vinden jullie?>
Roosters dicht en CO2 en RH% meten en daarop de ventilatie sturen.chielsen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:54:
We wonen op de hoek, met 130m2 in een A label huis:
8-12-2022 8.577
9-12-2022 7.073
10-12-2022 7.001
11-12-2022 5.878
12-12-2022 7.661
13-12-2022 9.037
14-12-2022 6.757
15-12-2022 7.986
Valt me toch tegen, zeker omdat we grotendeels met vloerverwarming stoken op 19 graden.
Graaddagen zeggen me niet zo heel veel eigenlijk. Zoals al aangegeven is zon minstens net zo belangrijk. Ook wind en regen lijken van invloed (dan is er geen zon ook).
Omdat we op de hoek wonen heeft wind volgens mij extra invloed als ik dat met de buren vergelijk. Ik cheat al een beetje door wat minder te ventileren, want je voelt de koude wind anders echt in je nek, maar het advies is officieel om alle roosters altijd open te laten staan. Wat vinden jullie?>
[ Voor 9% gewijzigd door Hari-Bo op 16-12-2022 10:05 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Daar zit wel een "Hofats Spin 90"-lantaarn bijHomer-Simpson schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:09:
[...]
Que? Dus een paar kaarsen geven voldoende thermische energie af om je woonkamer 1,5 graden op te warmen? Ben je er zeker van dat dit klopt en je niet alsnog regulier aan het verwarmen bent of de kaars onder je thermostaat hebt staan?
Die heb ik niet elke dag aan, de overige dagen heb ik een kaars of 6 aan staan.
Let wel, huis is goed geisoleerd, gordijnen voor de voordeur. Tussendeur gaat steeds automatisch dicht (vooral dit scheelt veel), en het huiskamer gedeelte is slechts 30m2.
5-12-2022 6.247 15.29 0.408567691
6-12-2022 2.935 16.39 0.179072605
7-12-2022 3.749 16.94 0.221310508
8-12-2022 8.577 18.15 0.472561983
9-12-2022 7.073 20.46 0.345698925
10-12-2022 7.001 20.02 0.3497003
11-12-2022 5.878 19.03 0.308880715
12-12-2022 7.661 22.99 0.33323184
13-12-2022 9.037 24.53 0.368406033
14-12-2022 6.757 24.31 0.27795146
15-12-2022 7.986 21.23 0.376165803
Je ziet best wat verschillen, maar gemiddeld zit ik op 0.332 m3/graaddag
-edit- dit zijn ook gewogen graaddagen van mindergas.nl, maar die neemt alleen een wind/zon factor per kwartaal, niet per dag.
[ Voor 11% gewijzigd door chielsen op 16-12-2022 10:09 ]
Ook @chielsen en de meeste anderen hier weten dit.
Ik zou graag het gewogen? verbruik in kWh/m² per tijdsperiode als referentie willen zien.
Bijvoorbeeld in kWh/m² per jaar.
Voor een vollediger beeld en een betere vergelijking voor kortere tijdsperiodes zou je behalve wind ook de zoninstraling (m² glas op zuid), het aantal personen, actueel! verbruik voor warmwater etc. mee moeten nemen.
Niet iedereen verwarmt met gas.AzertyNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:40:
Ik vind het jammer dat niet meer mensen hun gas verbruik voor verwarming uitdrukken in m^3 per graaddag.
Mooie data. Bij ons fluctueert het ook, vooral omdat douche/bad gasgebruik soms flinke verstoring geeft. Mijn ruwe data laat dat wel zien:chielsen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:06:
5-12-2022 6.247 15.29 0.408567691
[etc]
15-12-2022 7.986 21.23 0.376165803
Je ziet best wat verschillen, maar gemiddeld zit ik op 0.332 m3/graaddag
-edit- dit zijn ook gewogen graaddagen van mindergas.nl, maar die neemt alleen een wind/zon factor per kwartaal, niet per dag.
----datum------graaddag-gasm3-gaspergraaddag
7 december 2022 16.7309 6.426 0.384079
8 december 2022 18.2241 7.718 0.423505
9 december 2022 18.6346 6.86 0.368133
10 december 2022 22.6261 8.375 0.370147
11 december 2022 20.833 8.744 0.419718
12 december 2022 23.0931 7.166 0.310309
13 december 2022 24.9331 9.407 0.37729
14 december 2022 24.9583 8.486 0.340007
15 december 2022 26.2633 9.052 0.344664
16 december 2022 23.8333 5.4 0.226573 < INCOMPLETE DAY
Bij gewogen graaddagen wordt alleen de verschillen in zon sterkte per maand meegenomen (bij de mindergas graaddagen methode). november t/m februari met factor 1.1x, en oktober en maart met 1.0x.
Vergelijken tussen dagen onderling, als de ene een zonnige blauwe hemel dag was, en de dag erna zwaar bewolkt werkt niet goed. Maar als, bij wijze van spreken, de kids de voordeur een keer 5 minuten open hebben laten staan

Alleen die mensen met WP, met hun 0 m^3 per graaddag, info waar ik weinig mee kan.
kWh/m² of kWh/m³?dunklefaser schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:16:
@AzertyNL Het energieverbruik voor verwarming per (gewogen) graaddag op zich zegt mij ook niet zoveel.
Ook @chielsen en de meeste anderen hier weten dit.
Ik zou graag het gewogen? verbruik in kWh/m² per tijdsperiode als referentie willen zien.
Bijvoorbeeld in kWh/m² per jaar.
Voor een vollediger beeld en een betere vergelijking voor kortere tijdsperiodes zou je behalve wind ook de zoninstraling (m² glas op zuid), het aantal personen, actueel! verbruik voor warmwater etc. mee moeten nemen.
Wat ik het meest interessant vindt is niet zozeer het verbruik tussen huizen onderling maar het effect van (isolatie) maatregelen. En dan is <iets> per graaddag best relevant, ook al mis je dan invloeden van de wind en zon.
Dus eigenlijk vooral (kWh of m3) per graaddag in december 2021 en december 2022 en waarom dat dan hoger of lager is.
En dan er achter komen wat mensen hebben gedaan om het naar beneden te krijgen en hoeveel het scheelt per graaddag
Anoniem: 1191208
Ik heb zelf een plotje met m3/graaddag over de afgelopen 12 maanden en dat dan per maand (dus bv. Nov 2022 is m3/graaddag van Dec 2021 t/m Nov 2022). Ik merk dat dat een goeie manier is om te zien hoe je verbruik veranderd door de tijd, zonder veel last te hebben van omstandigheidsfactoren. Overigens heb ik ook mijn gasverbruik voor douchen eraf gehaald, omdat dat niet echt weersafhankelijk is en super stabiel door het jaar heen.
Setting:
- Appartement uit jaren 90.
- Bovenverdieping.
- Twee personen waarvan 1 ongeveer altijd thuis is.
- Tot voor kort geen extra duurzaamheidsmaatregelen toegepast.
Recente ontwikkelingen
- Nieuwe dakbedeking met extra isolatie
- Radiatorfolie achter radiatoren woonkamer (slaapkamers verwarmen we ong nooit)
- 4cm extra isolatie bij een heel dun wandje naast één van de radiatoren in de woonkamer.
Heb het idee dat sinds het nieuwe dak het appartement wat beter warmte vast lijkt te houden, wat gunstig is. De thermostaat staat in het midden van de woonkamer en vorig jaar merkte we dat wel die heel vaak hoger zetten (al snel 1 - 2 graden meer t.o.v. nu), omdat het dan in het midden van de ruimte wel warm was, maar meer naar de buitenmuur toe (waar we zitten) was het nog super koud. Nu staat de thermostaat 's avonds soms nog steeds maar op 16 graden ipv 19 vorig jaar. In de grafiek zie je deze daling ook al verschijnen.
Note: Waarom we in 2020 veel minder verbruikten dan 2021 is me een beetje een raadsel nog ^^. Mijn gok is nu dat we toen vanwege corona en lockdowns de hele tijd samen thuis waren en veel kaarsjes branden (want je moet het op een manier gezellig maken), waardoor je toch wat meer warmtebronnen en activiteit hebt dan als ik in m'n eentje in een hoekie achter een laptopje zit.
/f/image/iz37dVUY3dqPkw37nWMcZP9h.png?f=fotoalbum_large)