Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

ik kwam erachter dat ons elektra verbruik schijnbaar nogal buitensporig hoog is; vorig jaar 6500 KWh. 2 onder 1 krap uit 1970, 5 personen huishouden (kinderen van 6/8/10) dus de wasmachine / droger maakt nog steeds overuren. Geen elektrische auto oid, allemaal redelijk nieuwe apparaten (keuken is 3 jaar oud, alles A of beter) en droger en wasmachine rond de 4 jaar en ook A+ (conform de toenmalige rating uiteraard).

Ons sluipverbruik is rond de 130 watt, dat is dus ongeveer 1/6e van het totaal.

Als ik de verbruik statistieken op greenchoice bekijk dan heb ik vooral een hoge piek rond etenstijd / einde van de middag. We hebben een grote inductie plaat en mijn vrouw kookt uitgebreid (3 a 4 pannen, vaak oven erbij) en dan zie ik pieken van 4 KWh.

Al met al zie ik niet echt enorme bespaar mogelijkheden maar ik kijk wel tegen een verbruik aan dat 50 tot 80% hoger ligt dan ik van mensen om me heen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
lex schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:18:
ik kwam erachter dat ons elektra verbruik schijnbaar nogal buitensporig hoog is; vorig jaar 6500 KWh. 2 onder 1 krap uit 1970, 5 personen huishouden (kinderen van 6/8/10) dus de wasmachine / droger maakt nog steeds overuren. Geen elektrische auto oid, allemaal redelijk nieuwe apparaten (keuken is 3 jaar oud, alles A of beter) en droger en wasmachine rond de 4 jaar en ook A+ (conform de toenmalige rating uiteraard).

Als ik de verbruik statistieken op greenchoice bekijk dan heb ik vooral een hoge piek rond etenstijd / einde van de middag. We hebben een grote inductie plaat en mijn vrouw kookt uitgebreid (3 a 4 pannen, vaak oven erbij) en dan zie ik pieken van 4 KWh.

Al met al zie ik niet echt enorme bespaar mogelijkheden maar ik kijk wel tegen een verbruik aan dat 50 tot 80% hoger ligt dan ik van mensen om me heen hoor
Ga eens bijhouden in Excel hoe die 6500 kWh is onderverdeeld. Begin met sluipverbruik per apparaat te meten en maak wat stelposten voor koelkast, wasmachine, vaatwasser, droger, cv, tv (reken b.v. voor de tv met zeg 150W(pak de fabrieksopgave erbij) verbruik a 4 uur per dag gemiddeld = 4/24 * 150 * 8.76 = 219kWh/jaar). Vergeet ook verlichting en laptops niet. Dat doe je totdat je de post "overig/onbekend" klein genoeg vindt (bv < 400kWh). Vervolgens kun je met de cijfers goochelen (flinke foutmarges zijn in het begin niet erg) en de posten bijstellen op basis van metingen en voortschrijdend inzicht. B.v. wat de impact is van de eco stand.

Mijn kids zijn nog iets jonger dus ik onderschat misschien de mate van controle en bijsturing die mogelijk is :). Maar meten is weten, als je inzicht hebt in het kWh verbruik van een apparaat dan wordt gedragsverandering of vervanging door een zuinige variant een eenvoudige afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 22:03
Denk ook aan de eventuele centrale mechanische luchtafvoer met wisselstroommotor. Als je die vervangt door een gelijkstroom exemplaar heb je die bij de huidige prijzen binnen 2 jaar terugverdiend.
Als je oude cv ketel nog voorzien is van een f label pomp, dan krijg je bij vervanging automatisch een veel zuiniger a label pomp. Die verbruikt tot 8 maal minder stroom.
PC uitschakelen als je die niet gebruikt levert ook een aardige winst op. Idle verbruikt de zuinigste pc nog altijd 60 a 70 wh.
Als je een nas hebt kan je de harddisks automatisch laten uitschakelen. Die harddisks zijn de grootste verbruikers.
Geen enkele gloeilamp meer gebruiken, led verbruikt ongeveer 6 maal minder energie. Bovendien licht uitschakelen waar niemand aanwezig is.
Alle daar voor geschikte apparatuur stroomloos maken met een schakelbaar stekkerblok.

Energieverbruik in een huishouden is een optelsom van vele verbruikers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Rocketman schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:25:
Energieverbruik in een huishouden is een optelsom van vele verbruikers!
Allemaal waar maar blijft dan toch peanuts om te besparen als je ieder dag een maaltijd klaarmaakt die alleen al 4 kWh nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Allemaal waar maar blijft dan toch peanuts om te besparen als je ieder dag een maaltijd klaarmaakt die alleen al 4 kWh nodig heeft.
Beetje kort door de bocht. Piekverbruik != gemiddeld verbruik. Het fungeert (deels) als COP=1 verwarming, dat scheelt ook. Als het echt orde 4kWh/kookbeurt gemiddeld blijkt dan sluit ik me aan en mag de kookhobby wel wat zuiniger :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan spreek je niet over een verbruik van 4 kWh maar over een piekvermogen van 4 kW. :)
Vandaar mijn (vermoedelijke) misvatting.
Wanneer je dagelijks een uurtje bezig bent met een viertal inductiezones en een oven zal het verbruik er niet ver af zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
IvoB2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Die verbruikers waar ik het over heb, staan de hele dag aan en uiteindelijk kost dat een hoop energie. Koken is niet te vermijden in een normaal gezin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het is maar waar je de norm legt om "normaal" te zijn.
Blijkbaar verbruikt het ene gezin toch al wat meer energie om te koken dan het andere en heeft de ene woning een hoger sluipverbruik dan een andere. Wie gaat dan bepalen wat "normaal" is?

En dan nog. Het is niet omdat men door jarenlang zeer lage energieprijzen te hanteren een "gemiddeld" westers gezin het inmiddels gewoon geworden is om pp dagelijks minstens een kwartier heet te douchen dat dit een noodzakelijk niet meer te vermijden gedrag geworden is.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleujelle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Verbruik September 2022:

Stroom verbruik: 196 kWh
Stroom teruggeleverd: 287 kWh
Gas: 8 m3
Water: 6703L

4 persoons huishouden, tussenwoning uit 1990.Koken op gas, Verwarming is niet aangeweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Jelleujelle op 14-10-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 22:02
September 2022:
Elektriciteit: 269 kWh
Opgeleverd: 86 kWh

Oktober 2022:
Elektriciteit: 121 kWh
Opgeleverd: 34 kWh

Nieuwbouwhuis uit 2021. EPC 0.2.
6 PV. Warmtepomp + WTW

Ik vind het toch een beetje tegenvallen om eerlijk te zijn. Zowel de hoeveelheid oplevering vanuit de PV als het dagelijks verbruik (gem. 8-11 kWh per dag).
Per november gaan wij 0.85 cent per kwh betalen. Zit je toch alweer op 8 tot 10 euro per dag.......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:25
PHPResource schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:20:
September 2022:
Elektriciteit: 269 kWh
Opgeleverd: 86 kWh

Oktober 2022:
Elektriciteit: 121 kWh
Opgeleverd: 34 kWh

Nieuwbouwhuis uit 2021. EPC 0.2.
6 PV. Warmtepomp + WTW

Ik vind het toch een beetje tegenvallen om eerlijk te zijn. Zowel de hoeveelheid oplevering vanuit de PV als het dagelijks verbruik (gem. 8-11 kWh per dag).
Per november gaan wij 0.85 cent per kwh betalen. Zit je toch alweer op 8 tot 10 euro per dag.......)
6 panelen is tekort, je moet je dak volgooien! :)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-06 16:51
Verbruik September 2022:

Stroom verbruik: 171kWh
Gas: 9,44 m3

Moet ook zeggen werk hele dagen op de zaak(40 uur)
Tevens woon ik in een appartement 1e verdieping en de buren(oude mensen)verwarmen wel voor mij(soms net gevoel dat ik vloerverwarming heb op mijn appartement.

Tevens komende 3 jaar nog mooi vast contract van Eneco

0,77 per m3 Gas

Normaal stroom : 0,15
Dal stroom : 0,14 (meest gebruik in dal voor mij)

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bravertal schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

Ik zat eigenlijk te denken aan niet te veel (8 panelen), vanwege het capaciteitstarief wat er ook aan komt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 13:44
Augustus
-302 kWh
20 m3 gas

September
-170 kWh
30 m3 gas

4 persoons huishouden, tussenwoning 140m2
Werk fulltime thuis.

[ Voor 8% gewijzigd door worldfastest op 14-10-2022 16:55 ]

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 15:21

Termy

valt er nog wat te fragge?

Marzman schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Ik zat eigenlijk te denken aan niet te veel (8 panelen), vanwege het capaciteitstarief wat er ook aan komt.
Als je bang bent voor teveel invoeding ivm dat tarief kan je beter een straalkachel kopen met slimme sturing voor die paar momenten in het jaar dan te weinig panelen leggen en de rest van het jaar ruim tekort te komen..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:31
Cijfers voor september, 45ish m2 appartement in gebouw uit jaren 70, anderhalve persoon:

Stroom: 218 kWh
Gas: 2 m3

Ik kook alleen op gas, warm water via 120 liter boiler (voor bad/douche) en verwarming gaat via VvE, met centrale ketel in de kelder (nog niet aan gehad deze herfst).

Ja, gas zou eruit kunnen als ik via inductie ga koken, maar die upgrade kan niet non-destructief en hele keuken vervangen is prijziger dan het me waard is, op dit punt. Helemaal omdat m'n koken nu niet mee gaat tellen voor prijsplafond, waar ik door die boiler toch al in de buurt kom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Laatst online: 24-06 22:02
Bravertal schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

Helaas geen optie door te weinig dakvlak over :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Laatst online: 21:52

SomerenV

It's something!

123kWh stroom en 11m3 gas met 2 personen in een tussenwoning uit de 80s. Geen idee wat het energielabel is maar heel goed geïsoleerd is het niet :+ In het begin van september waren we overigens wel nog op vakantie, maar iedere dag staat m'n PC wel aan, m'n vriendin kijkt iedere dag haar televisieprogramma's en we douchen vrijwel dagelijks in verband met intensief werk. Koken doen we 3 a 4 keer in de week (ik kook vaak voor 2 dagen ivm werk), maar vaak wel redelijk uitgebreide gerechten. Dus niet een paar minuten vlees, aardappelen en groenten in de pan :')

Ben benieuwd hoe oktober eruit gaat zien, maar de verwarming is vooralsnog nog niet aan geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door SomerenV op 14-10-2022 21:28 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Twam schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:54:
Cijfers voor september, 45ish m2 appartement in gebouw uit jaren 70, anderhalve persoon:

Stroom: 218 kWh
Gas: 2 m3

Ik kook alleen op gas, warm water via 120 liter boiler (voor bad/douche) en verwarming gaat via VvE, met centrale ketel in de kelder (nog niet aan gehad deze herfst).

Ja, gas zou eruit kunnen als ik via inductie ga koken, maar die upgrade kan niet non-destructief en hele keuken vervangen is prijziger dan het me waard is, op dit punt. Helemaal omdat m'n koken nu niet mee gaat tellen voor prijsplafond, waar ik door die boiler toch al in de buurt kom :+
Zoveel stroom voor een relatief klein appartement en klein huishouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:31
GioStyle schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Zoveel stroom voor een relatief klein appartement en klein huishouden?
Zit 'm in de elektrische boiler voor warmwatervoorziening. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met vergelijkbare boilers, maar ik weet dat heel flink deel van het verbruik daar in zit. Ding hangt er al een tijdje, ik overweeg 'm nog wat extra te isoleren.

Relatief flinke maar recente koelkast, die scheelde 35-40% op totale energierekening tov oude koelkast en vriezer, verder oude elektrische oven die wel gebruikt wordt, gamingcomputer met 300 W GPU en een 42" led-tv van 10 jaar oud met receiver eronder. Veel meer is het niet, wat led-peertjes en een modem, doe de was zelfs bij m'n vriendin :+

Normaal gesproken totaal 100 euro per maand voor energie, inclusief verwarming, met nieuwe tarieven rond de 150 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:01
lex schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:18:

Wij hebben zelf een verbruik wat nog steeds boven de 7000 KWh per jaar ligt. Dit staat los van de opbrengst van onze zonnepanelen, want die leveren meer op dan ons verbruik.

Ons sluipverbruik (gebaseerd op de periode van 1:00-4:00 op een doordeweekse dag) zit tegen de 400 watt. Op de manier hebben we al bijna de helft van ons verbruik te pakken. Is jouw 130 watt ook zo berekend ?

In jouw geval zul je de grote verbruikers inzichtelijk dienen te krijgen waar die 10 KWh (6500 / 365 - sluipverbruik) gedurende de dag vandaan komt. Dit is een redelijk makkelijke speurtocht lijkt me met wat plugs die je rouleert over je gebruikers.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Het verbruik bij ons valt mee, zolang de zon schijnt.

Gezin met 4 personen (1 baby):
• Warm water via WPB 200l
• L-L WP (daikin 5kw)
• 16 pv panelen ( 6300 Wp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFAXnabm1srOK4i08eZ0l5n3zoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynC2aOlv04IaRhVgcy3rlZRV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-06 20:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Gezin 4 personen rijtjeshuis 1989. All electric.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVpsqI1BJW08mjy102qAwmeYv-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pruJdhNQTpbbSxXdVui6C8A1.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-06 22:50
Huis uit 1927 (3/4e vrijstaand), 4 personen, (schoon)ouders wonen nog een tijdje bij ons in.
Niets geisoleerd.

Stroom: 382 kWh
Gas: 58m3

Vanaf Feb 2023 gaan we verbouwen -> all electric. [uitdaging maar we gaan het maken]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjankoole
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 13:44
Hoekwoning uit 1995, in 2021 alle kozijnen en ramen vervangen voor kunststof en HR++. 2 personen. Beiden thuiswerkers.

Augustus was 414 kWh, September 299,94 kWh, omdat ik er even serieus werk van gemaakt heb om de te gaan besparen. Ik doe nu nog ongeveer 40W-140W aan verbruik wat ik niet direct in zicht heb. Maar een deel daarvan is de CV die nu is gaan stoken, wat in september nog niet was. Gas verbruik is nu nog geen 3 m3 per dag. (Was afgelopen jaar zo’n 900 m3). M’n infra pakt al 90W :)

Ik ga de vloerverwarming pomp op begane grond nog laten vervangen, die doet 40W. Op de 2 verdiepingen er boven is in 2020 toen we het huis kochten vloerverwarming er in gegaan, dat zijn mega-zuinige wilo’s. De 2e koel vries op de bovenste is er ook eentje die vervangen gaat worden. In de keuken hebben we een iets wat kleine inbouw koelkast, zonder vries, maar de kosten en verbruik zijn geheel acceptabel als die op de bovenste vervangen wordt door het beste A label van 108kWh per jaar. (De huidige doet zeker 480).

Al met al is besparen goed geslaagd, zo. Next up is nog wat bij-isoleren en gas-loos.

Edit: oh ja: lessenaars dak op het zuiden. Ik geloof dat ik wel iets met zon kan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door arjankoole op 16-10-2022 15:19 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:34

_Apache_

For life.

Jaar op jaar (dus vanaf vandaag, tm 365 dagen terug).

Gas 639m3, laat een lichte daling zien doordat najaar zacht is.

De grafiek lijkt vanaf begin oktober 'rillerig' te worden. Maar dat komt omdat ik het vanaf die tijd per 5 min bij houd. En daarvoor is het per dag gemeten (import met terugwerkende kracht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxVZwkfNj5iM9TrvDDVw-aNtZPU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/gABzN2lIAtfwLsoeu7mS68fq.png?f=fotoalbum_small

Stroom, op negatief 211kWh. Meer teruggeleverd dan verbruikt. (1900kWh tegen 1690kWh)

Rijtjeshuis, bouwjaar 1992.
Stoken 0630 - 2100hrs, op 19C.
Zonneboiler die voorverwarming doet voor een traditionele gas cv.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 18-10-2022 12:43 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:46
Gegevens:
2-onder 1 kap 1973.
Koken inductie,10 boiler keuken.
Deels geïsoleerd dak en kruipruimte. Gemengd dubbelglas oud en hr ++.
5470 wp zuiden.
Jong gezin van 4.
Vrouw werkt thuis en is koukleum.

Verbruik September 2022:

Stroom verbruik: 207 kWh
Stroom teruggeleverd: 411 kWh
Gas: 18 m3

Koude week eind september heeft roet in mijn statistiek overal gegooid mbt gas. :+)
(Gas verbruik sww is ca 10 M3)

[ Voor 11% gewijzigd door Offens1490 op 19-10-2022 07:50 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
UUDIBUUDI schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Beetje kort door de bocht. Piekverbruik != gemiddeld verbruik. Het fungeert (deels) als COP=1 verwarming, dat scheelt ook. Als het echt orde 4kWh/kookbeurt gemiddeld blijkt dan sluit ik me aan en mag de kookhobby wel wat zuiniger :).
Vergis je niet dat ding kan aardig wat verbruiken.
Probeer na het eten te kijken of er verbruikers nog aan staan.(behalve die "het bedrijf draaiende houden droger etc" )

Praktijk voorbeeld:
Gisteravond, klaar met eten, zag hoog verbruik rond 1000w, vrouwlief gevraagd of ze iets aan het wassen/drogen. Bleek mijn pan op inductie nog aan op stand 4.

Alles uiteraard via p1 homwizard.

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hier schakelt de inductie zichzelf uit wanneer je de pan/pot van het vuur neemt na het koken. :+
Gelukkig hebben we daar geen HW voor nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-05 20:17
In September met 2 onder 1 kap, 1 persoons huishouden met gasfornuis, HR Ketel, geen warmtepomp:

273 kwh en 57 m3 gas.

Vind vooral stroom aan de hoge kant. Ga vanaf nu PC en Ziggo box uitdoen als ik het niet gebruik. Vraag me echt af waar al dat stroom weg lekt. Heb wel 3-4 led lampen aan overdag omdat mijn huiskamer nogal donker is. Huis omringt met bomen enzo. Maar dat zal op jaarbasis misschien 150-200 kwh zijn?

Heb geen energie slurpende PC, vaatwasser staat hooguit 1x per week aan. Wasjes draaien doe ik 1x 2-3 weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
florf schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:59:
In September met 2 onder 1 kap, 1 persoons huishouden met gasfornuis, HR Ketel, geen warmtepomp:

273 kwh en 57 m3 gas.

Vind vooral stroom aan de hoge kant. Ga vanaf nu PC en Ziggo box uitdoen als ik het niet gebruik. Vraag me echt af waar al dat stroom weg lekt. Heb wel 3-4 led lampen aan overdag omdat mijn huiskamer nogal donker is. Huis omringt met bomen enzo. Maar dat zal op jaarbasis misschien 150-200 kwh zijn?

Heb geen energie slurpende PC, vaatwasser staat hooguit 1x per week aan. Wasjes draaien doe ik 1x 2-3 weken.
57 of 5,7? Want in je eentje 57 kuub gas vind ik nogal veel om eerlijk te zijn....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:58
4 persoons huishouden (1 en 5), hoekwoning 2012
Verwarming 2 dagen aangeweest. Koken op gas
164kwh
18,63m3 gas

tevreden, gas mag van mij nog wel wat lager:
alleen koken,
2 pers iedere dag kort douchen
2x per week bad voor kinderen

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 19-10-2022 20:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florf
miel schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

57 of 5,7? Want in je eentje 57 kuub gas vind ik nogal veel om eerlijk te zijn....
57. Heb groot oud huis van 160m2. En douche vrij lang. Laat binnekort spouwmuur opvullen als dat mogelijk is en HR++ glas zetten.

Vorig jaar was mijn gasverbruik bijna 2400 m3.

Nu heb ik radiator ventilatoren, verwarmingen ontstoft (helemaal vol met dikke vlokken stof), kieren gedicht met tocht strips, betere voorzetraampjes over mijn glas in lood en temperatuur van mijn HR ketel naar 45 graden gezet.

En binnekort ook nieuwe dubbele plissegordijnen.

Dus ben erg benieuwd wat mijn verbruik deze winter zal zijn. Mijn doel is om het onder de 1500 m3 te krijgen. En hopelijk met muur isolatie en HR++ glas richting de 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05 14:11
florf schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:59:

273 kwh en 57 m3 gas.

Bij die Ziggo box gaat bij mij 'n belletje rinkelen. ;-) (ik heb goede ervaring met de mediabox next)

https://radar.avrotros.nl...tje-in-huis-radar-checkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
florf schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

57. Heb groot oud huis van 160m2. En douche vrij lang. Laat binnekort spouwmuur opvullen als dat mogelijk is en HR++ glas zetten.

Vorig jaar was mijn gasverbruik bijna 2400 m3.

Nu heb ik radiator ventilatoren, verwarmingen ontstoft (helemaal vol met dikke vlokken stof), kieren gedicht met tocht strips, betere voorzetraampjes over mijn glas in lood en temperatuur van mijn HR ketel naar 45 graden gezet.

En binnekort ook nieuwe dubbele plissegordijnen.

Dus ben erg benieuwd wat mijn verbruik deze winter zal zijn. Mijn doel is om het onder de 1500 m3 te krijgen. En hopelijk met muur isolatie en HR++ glas richting de 1000.
Waar evt nog te halen valt is.mischien kruipruimte en dak en leidingen isoleren.(weet niet of dat al gedaan was)

Uit ervaring kan ik je vertellen toch veel warmte verloren gaat in transport.
+/-7meter leiding cv-->douche is al het verschil.
En dan bedoel ik 4 man douchen tussendoor uit ca 5 min waarvan je voorheen gewoon was afgekoeld "je wilt er niet onderstaan lees koud" naar aangenaam warm.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-tuning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 11:47
Verbruik September 2022:

Stroom verbruik: 162 kWh
Gas: 5 m3

3 persoons huishouden, 2 onder 1 kap uit 1921. Koken op inductie, Verwarming is niet aangeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:30

Herman

FP ProMod
@m-tuning Woning wel goed geisoleerd, neem ik aan? :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-06 15:56
September 2022:

Verbruikt 120 kWh
Teruggeleverd 181 (8 PV)
Gas 37 m3

3 persoons huishouden, koken op gas, verwarming/SWW middels CV en daarnaast in de avond de houtkachel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
Offens1490 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Waar evt nog te halen valt is.mischien kruipruimte en dak en leidingen isoleren.(weet niet of dat al gedaan was)

Uit ervaring kan ik je vertellen toch veel warmte verloren gaat in transport.
+/-7meter leiding cv-->douche is al het verschil.
En dan bedoel ik 4 man douchen tussendoor uit ca 5 min waarvan je voorheen gewoon was afgekoeld "je wilt er niet onderstaan lees koud" naar aangenaam warm.
Dak is volgens mij al geisoleerd in 1995. Heb houtwolcement platen tegen mijn schuine dak aanzitten ook. Kurkvloer op de 1e verdieping (ga op zolder ook kurk vloer leggen binnekort).

Ik heb mijn CV in schuurtje ongeveer 2 meter achter het huis zitten. En dan achter in het schuurtje, dus ongeveer 4-5 meter totaal vanaf het huis.

Buizen isoleren zou lastig zijn? Dan moet je de muur openmaken? zit wel een paar meter ongeisoleerde buis in het schuurtje, maar daar staat ook wasmachine en droger. Dus lijkt me handig om het daar wel een beetje warm te houden in de winter.

En kruipruimte onder vloer is ook lastig, ik zie nergens een luik zitten waarmee je in de kruipruimte kan komen. Waar zitten die meestal in oude jaren 30 2 onder 1 kap huizen?

Sowieso lijken isolatie bedrijven niet echt enthusiast als ik ze de situatie beschrijf. Had Takkenkamp gebeld voor spouwisolatie, en die noemde al bedragen over de telefoon van 10ke + . Persoon aan telefoon zei al zoiets als "oh zou ik niet doe, te duur". Nu ze volgeboekt zitten willen ze zeker eerst makkelijke huizen doen.

Soms is het wel verleidelijk om het gewoon te verkopen en ergens proberen een nieuwbouwhuis op de kop te tikken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-tuning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 11:47
Herman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:41:
@m-tuning Woning wel goed geisoleerd, neem ik aan? :)
Valt eigenlijk wel mee.
Het huis heeft al wel een spouwmuur, wij hebben het plafond verlaagd naar 2,60 met 15cm Hennep (Isovlas) isolatie er tussen. Niks aan de vloer ed. Valt ons ook goed mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggror
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 05:03
September 2022
  • Tussenwoning 1976
  • 2 personen (1 persoon werkt 3 dagen thuis)
  • Dubbelglas uit 1976 (offerte voor 8500 euro liggen voor HR++)
  • Koken en boiler op gas. Verwarming gaat alleen aan op de koudste dagen (onder 5 graden celsius)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vTUAkxSmYmIeLnmm28CF8sgVMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kudZBDAw9eGL09Ggljh2Jabw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvH-RyFGAVSAzG7kZ407QlxPBxw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZCL6WionQpY7C2ZFg31MtFyJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Wij wonen sinds 1 juli in ons nieuwe klushuis, een bungalow van 110m2 uit 1970.

Spouw is in het verleden geïsoleerd met witte tempex bolletjes.
Dak is vervangen heeft nu 12cm PIR isolatie.
Zonnepanelen gelegd op 1 oktober. 36x405wp op 50% noordoost 50% zuidwest.
Kozijnen worden 1 november vervangen. Nu veel tocht en nog enkel glas.
Gasaansluiting is verwijderd.
1x L/L in huiskamer van 6Kw
3x Multisplit L/L in slaapkamers van ieder 1,8Kw
Warm water keuken: Quooker Combi+
Warm water badkamer: Cop1 boiler van 150 liter
Koken op inductie

Verbruik:
juli 433 kWh
augustus 488 kWh
september 578kWh

Oktober ziet er vooralsnog beter uit 209kWh verbruik maar ook reeds 300kWh teruggeleverd.
Ons doel om geen energierekening meer te krijgen gaat in ieder geval lukken zolang salderen op de huidige wijze blijft bestaan.

In 2025 maar eens kijken of een SAP nog zinvol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:18
Een secundair secundair allocatiepunt?

Edit: jammer, post ge-edit dus mijn grap gaat verloren _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door Gramser op 20-10-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Gramser schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:22:
Een secundair secundair allocatiepunt?
Mijn edit sloopte je grap... excuus daarvoor.

[ Voor 38% gewijzigd door VlugVlug op 20-10-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
September 2022:

Stroomverbruik: 146 kWh
Teruglevering: 67 kWh
Gasverbruik: 5 m³

Twee-onder-een kap woning (2018)
5-persoonshuishouden (3 kinderen 0-5 jaar)
We koken op inductie.
4 zonnepanelen

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vurnen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-12-2024
Herman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:06:
September 2022:

Stroomverbruik: 146 kWh
Teruglevering: 67 kWh
Gasverbruik: 5 m³

Twee-onder-een kap woning (2018)
5-persoonshuishouden (3 kinderen 0-5 jaar)
We koken op inductie.
4 zonnepanelen
Mag ik vragen hoe je met SWW maar 5m3 verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:25
2-onder-1 kap, 160 m2, gasloos opgeleverd februari 2021, gezin met drie pubers.

September 2022:
Opgewekt: 886,4 kwh
Totaal verbruik: 296,4 kwh waarvan 154,4 kwh direct verbruik is.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
vurnen schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Mag ik vragen hoe je met SWW maar 5m3 verbruikt?
Wij stonden ook wel even te kijken :P

Al zijn we de laatste tijd wel bewust met energie omgesprongen. Sowieso hebben we in september niet hoeven te stoken. Dan heb je inderdaad alleen warm water nodig voor het sanitair. De kids douchen we om de dag kort na elkaar. Zelf douchen we ook minder vaak en vooral korter. (Voorheen douchte ik elke ochtend +5 min.)
Omdat onze oudste een paar keer z'n hand onder een kraan had verbrand, hebben we het warm water op de kraantjes afgesloten. En dat bespaart natuurlijk ook gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berenkeutel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-06 10:38
September 2022

Hoekwoning uit 1941
110m2
Mijn partner en ik

We koken alleen nog op gas
Verbruik:
240 kWh
3 m3

Opgewekt:
415 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-06 11:27
September 2022

2 onder 1 kap 1965
Ca. 110m2

Stroom volgens greenchoice:
Netto 30kWh
Verbruikt: 121kWh "
Teruglevering: 151kWh "

Opgewekt: 340kWh volgens omvormer

Gas:
18m3

2 personen. Douche gebruikt veel warm water, 31cm grohe smartcontrol.

Over aantal jaar volledig gasloos met 4-5kw warmtepomp.

[ Voor 10% gewijzigd door Robke15 op 27-10-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
gegevens
Hoekhuis uit 1961 (115m2) alles dubbel glas
4-persoonshoushouden (2 pubers)
Sinds augustus 2022 zijn de spouwmuren, kruipruimte en zolder geisoleerd
Sinds 18 juni 12x 395wp op het dak waarvan 10 panelen op het zuiden
Jaarcontact tot 25 maart 2023 1,79m3 gas en 0.39 KWh voor stroom bereken op een gebruik van 4300KWh stroom en 1800M3 gas per jaar a 380 euro per maand.

verbruik sinds 25 maart 2023 291m3 gas en 1775KWh stroom. Volgens de app van de panelen 2340 KWh stroom opgewekt sinds de plaatsing.

Ieder geval mijn maandbedrag al wel naar beneden geschroefd naar 250 euro, das wel lekker. Ik ben nu heel benieuwd hoeveel gas ik deze winter ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-06 22:54
September 2022:

2 onder 1 kap, 87 m2 bouwjaar 2021.
All electric met 6kW wp en 6 pv panelen, 2040 Wp.

93 kW opgenomen, 111 kW teruggeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIX6puAzRuFzobwbOko8aebMk2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHfdgwiHAuXKCDPeTuxT6AOI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_X25Hne9lnncM1UTtxfmqc_9_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBU34E1aoTDDh8zw8WD3Zd6q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfMrvKceIy8SPgQx8H4NPyJAo-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiY8FXYn2nz4Wy9sHmVUKtgs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqgOJv7HWI6uM4yVkOURFVfDw8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2aiIOyzdRit4LXdDnaQGeKr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju6G8tOeC8ryBEtrMwqql3nFGVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GIXyImAj1qgA0bcwaXmnkJl.jpg?f=fotoalbum_large

893 kwh verbruik.

Warmtepomp net gestart in september (veel testruns)

Electrische fiets dagelijks opladen (1kwh) en plug in hybride (8 à 9 kwh)

Jacuzzi met warmtepomp op temperatuur houden (en gebruik)

Gas enkel nog voor sanitair.

[ Voor 5% gewijzigd door Kenwood960 op 27-10-2022 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-06 11:36
Ik heb afgelopen maand mijn stroom verbruik met 6% weten terug te brengen (11kw) en mijn gas verbruik met ruim 45% verminderd (5 m3). Remedie nieuwe duurzame cv ketel en korter dan 5 minuten douchen. Het stroom verbruik verminderen is erg lastig bij mij met zoveel apparaten zoals slimme speakers, av versterker en slimme led lampen.

Maar door simpelweg de eco programma's op mijn vaatwasser en wasmachine te gebruiken heeft het toch zijn vruchten afgeworpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE27QCU3XJkF-TbMhlnYss9rq9k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z9f8IlmErSbtKE0335dfbsTt.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZSHVPJG4nbBIWcVdxMi2vEmw6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rrQtXIlgSb2bzcnj2cRqQ4QS.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 07:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HALbHZES4Jh3VHr4Oz4lZbC9F0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nTYbtvVrnhwAAjeKJxlhSrsB.jpg?f=user_large

Sinds dit jaar 4200wp zonnepanelen, lucht-lucht warmtepomp, inductieplaat en een eenvoudige boiler welke ik schakel met een homewizard energy socket.

tweeondereenkap 1973
kap, spouw en vloerisolatie
2 personen
airco's op 21 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 08:27

bosaap22

Doing things I'm good at.

Onze situatie:
- 2-onder-1 kapwoning 2012, 145m2
- 2 persoons- huishouden
- Warmtepomp, volledig gasloos
- 19 zonnepanelen (max. 6915 Wp)
- 100% elektrische auto
- Greenchoice 3 jaar vast contract (t/m 2023)

Deze maand resulteert in terug te ontvangen €27,20

Met al die subsidies hebben we bijna geen energiekosten, wat eerlijk gezegd wel een beetje wrang voelt. Ik had liever gehad dat de huishoudens die deze subsidie harder nodig hebben er ook meer van zouden profiteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qW2QZPMJHcumFtXpEHbGeXVK5sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NWSEepBOEuHmzvCW8AW0vXpJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Als ik het goed begrijp krijg je dus meer voor teruglevering dan voor afname?
Of heb je er de subsidies ook al vanaf getrokken?

En, waar dit tipic op draait, hoeveel heb je nu in sep 2022 verbruikt?

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 28-10-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 17:41

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

[/b]

Situatie

4 personen
tussenwoning EPC 0.55 (oorspronkelijk 0,85)
165m2 BVO - 146m2 woonoppervlak - 499 m3
158m2 afgifteoppervlak gevel/dak
92 m2 gevel waarvan 33 m2 raamoppervlak
66 m2 dak waarvan 12 m2 glazen dak (HR++ dakbeglazing)
Stadsverwarming (WKK met bodemopslag)
Vraaggestuurde zoneventilatie Co2 en vocht 3 zones
6 kWp PV

Verbruik |oktober

SWW 0,78 Gj
Verwarming staat sinds 03-2022 uit. pas bij een gemiddelde dag temp van onder de 10 graden moet ik gaan verwarmen. Januari komt er een spit warmtepompboiler.

Electra
282 kWh geproduceerd
153 kWh direct verbruikt
129 kWh geëxporteerd

302 kWh geïmporteerd
454 kWh verbruikt

173 kWh netto geimporteerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NqF072-NLDIXVfjJc2CMtKjQy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oA6tPq4myxddxwhAKmtVwfbp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-Pj8XPSq-ND-MoQsRMAsHifwQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agfItdVCMfinLngFngkmSV3R.jpg?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Twee onder een kap woning van 450 m3 uit 1989 met beneden triple glas en isolerende voor- en achterdeur.
Boven HR++ glas. Icynene isolatie RC 5 onder de betonvloer. Prognose gasverbruik in 2022 is volgens mindergas.nl 711 m3 en die prognose zakt iedere dag flink door het absurd zachte weer. Twee bewoners, sww en koken met aardgas.
Deze zomer heb ik overal ruim bemeten Jaga convectors geplaatst en daardoor kan de cv temperatuur van 55 gr. verder naar beneden tot eventueel 40 gr. In de huiskamer voorzien van DBH. In de garage ligt een Intergas Xtreme 30 gasketel klaar voor installatie en gaat volgende week de oude Remeha Calenta 28C vervangen. Een (hybride) warmtepomp zit niet in de planning, de terugverdientijd is mij te lang.
Opwek elektriciteit 2886 KW t/m oktober uit 2750 wattpiek en dat is nu al meer dan in alle vorige volle jaren. De zon was in 2022 opvallend vaak aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cM_EogHl3RuRTCPNgpnJN6xA5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qqtuc0tCTIy2E7zDUGO3NcCI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVw4BgMgU7YPKaOBNZulghxTxDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f2oTDovB2oPl83zvNNEEqftW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Rocketman op 01-11-2022 01:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Vrijstaande woning, 200 m2, 3 personen, altijd iemand thuis

Besparende maatregelen afgelopen 12 maanden:
- Airco in werkkamer (nov 2021)
- Dakisolatie (jan 2022)
- Deel dubbelglas woonkamer vervangen door HR++ (mei 2022)

Oktober 2021Oktober 2022joj Oktober 2021joj Oktober 2022
Verbruik (kWh)221,1196,726342617
Zonnepanelen (kWh)122,1136,725792819
Afname net (kWh)169,2142,418781828
Teruglevering (kWh)69,682,718222029
Gas (m3)109,234,521451487
Gas (m3/graaddag)0,4500,1510,6560,488

Topmaand qua energieverbruik natuurlijk. De hoge temperaturen zorgden ervoor dat de CV niet zo vaak aan hoefde. De daling van het gasverbruik blijft zich voortzetten, van 2100 naar onder de 1500. Dat is een mooi resultaat. Gecorrigeerd naar graaddagen -25%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
NVT

[ Voor 164% gewijzigd door IvoB2 op 04-01-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 29-06 19:44

Crazy-

Best life ever

Oktober:

okt. 2022okt. 2021
Opbrengst597,13352,89
Afname484,37646,87
Levering-369,49-191,77
Bruto712,01807,99
Netto114,89455,095
Direct227,64 (36,1%)161,12 (45,7%)

Auto: 195,44 kWh
WP CV: 77,94 kWh
WP SWW: 19,25 kWh
Rest: 400,12 kWh

In vergelijking met vorig jaar:
PV upgraden met 6,5kWp per 1-10-22, waar het 100kWh verschil verder vandaan komt... mij een beetje de vraag nog. Wel hebben we deze zomer zowel wasmachine als droger (wp) vervangen (maar mag hopen dat het niet daar in heeft gezeten .. 8)7

Auto: 137,23 kWh
WP CV: 90,33 kWh
SWW: 23,886 kWh
Rest: 513,89 kWh

Ben nog wat een het 'stuntelen' met m'n WP - gaat nog iets te vaak aan, waar het totaal niet nodig is in de nacht. Daar kan ik nog wel wat op gaan besparen

[ Voor 42% gewijzigd door Crazy- op 01-11-2022 16:36 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:09
Oktober 2022:

Opgewekt: 374 kWh
Afgenomen:: 142 kWh
Terug levering: -286 kWh

Verbruik netto: 230 KWh

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Laatst online: 27-06 17:20

Bravo

Second Best

Nieuw hier, eerste maandoverzicht
Rijwoning uit 1930, 75 m2, 2 personen

Oktober:

Opbrengst PV: 102 kWh (2700Wp veel in schaduw op NW helling 5 graden)
Afname net: 71.6 kWh
Teruglevering: -75.8 kWh

Bruto verbruik: 98 kWh
Netto over de meter: -4.2 kWh

Direct eigen verbruik PV: 26,2 kWh (25,6%)

Gas: 3,58 m3

[ Voor 10% gewijzigd door Bravo op 01-11-2022 11:45 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:53

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

BdK9001 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:26:
September 2022
2-onder-1 kap uit 1935, 92m², wisselend geïsoleerd. 2 volwassenen:

Stroom: 121 kWh
Gas: 12,8m³, waarvan 4,5m³ stoken om de verwarming seizoensklaar te maken (lees: ontluchten, inregeling radiatoren checken, kijken of de ketel nog goed werkt), rest is SWW en koken.
2-onder-1 kap uit 1935, 92m², wisselend geïsoleerd. 2 volwassenen:

Stroom: 116 kWh, elimineren van sluipverbruik heeft een hoop opgeleverd, we hebben sinds 2 weken een ontvochtiger die regelmatig een paar uur aanstaat, had stroom veel hoger verwacht
Gas: 10,8m³, waarvan +/- 5m³ stoken, rest is SWW en koken. De waterbesparende douchekop doet het dus ook erg goed (y)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 08:32
Ook nieuw hier. Hoekwoning (2008).

Oktober

Elektra
Opgewekt:307 kWh
Afname net: 227 kWh
Teruglevering: -230 kWh

Bruto verbruik: 304 kWh kWh
Netto verbruik: -3 kWh

Direct eigen verbruik: 77 kWh (25%)

Gas
20,6 m3

[ Voor 16% gewijzigd door Katth op 01-11-2022 11:43 ]

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iacobus
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-06 16:31
Hoekwoning 1969, 425m3

jan t/m okt

Elektra

netto verbruik op de meter:
2022: 624kWh - 2021: 1336kWh

opbrengst zonnepanelen (2400wp zuid):
2022: 2590kWh - 2021: 2238kWh

Gas
2022: 570m3 - 2021: 984m3

Ondanks dat we op inductie zijn gaan koken zo'n 360kWh aan stroom weten te besparen de afgelopen 10 maanden. Het netto verbruik is nog wat verder gedrukt door de hogere opbrengst van de zonnepanelen.
Beetje verbaasd over het gasverbruik, maar dit zal voornamelijk te maken hebben met het zachte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Crazy- schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:43:
Oktober:
Ben nog wat een het 'stuntelen' met m'n WP - gaat nog iets te vaak aan, waar het totaal niet nodig is in de nacht. Daar kan ik nog wel wat op gaan besparen
Geen timer/thermostaat functie aanwezig waardoor je ze in de nacht op niet actief verwarmen kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 29-06 19:44

Crazy-

Best life ever

IvoB2 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:40:
[...]

Geen timer/thermostaat functie aanwezig waardoor je ze in de nacht op niet actief verwarmen kan instellen?
Nou ligt wat ingewikkelder ;-) ook omdat ik WAR stook etc - het altijd lastig ; zal iets van logica moeten maken dat indien voorspelling morgen 17+ dan blijf maar uit 's nachts ofzo

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlhzIzt7Cfjp7duU_LiyAMRulEw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mvnUt52ep3BJW3YE7IpQtpAJ.png?f=fotoalbum_large
Water: 6448 liter

Huishouden met twee personen, we werken gemiddeld 3 dagen per week niet thuis. Verwarming en SWW is op gas, maar ik heb geen handige manier om dat uit te lezen en te lui om handmatig te noteren.

3080Wp op het dak, ZO.

Grootste verbruiker (die ik meet) blijft ons kantoortje met een NAS met 4 schijven die 24x7 draait en een vrij dikke desktop met 42" scherm (niet dagelijks gebruikt), samen 47kWh.

De top 5 bestaat verder uit:
Vaatwasser: 20kWh
Vrieskist: 17,5kWh
Quooker: 16 kWh
Koelkast: 10,4kWh

Voor een maand als oktober ben ik tevreden met 66% non-fossil elektriciteit :) Dat is bijna net zo hoog als in juni (69%). Beste maand was juli met 70%. In september zat ik maar op 59%.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:45
Oktober 2022

Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen

Elektriciteit verbruikt : 229 kWh
Elektriciteit opgewekt : 197 kWh
Netto verbruik: 32 kWh

Gas: 7 m3

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdost
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-11-2022
-edit verkeerd account-

[ Voor 95% gewijzigd door jdost op 01-11-2022 14:19 . Reden: verkeerd account ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-06 16:51

JWD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiVxtfQ3Ts_N6HpA8JN-U4ODIz0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aPb1LGUcQcH10pZqgqD65RBh.png?f=fotoalbum_large

Oktober 2022

Beetje een uitschieter tussen al de keurige verbruikscijfers hierboven. :X

Gasloos huis 300m2 - Gezin van 4

Grootste verbruikers;

EV's - 300 kWh
Warmtepomp - 254 kWh (hoofdzakelijk SWW)
Serverrack - 129 kWh
Flamco Flextherm - 126 kWh (nog meer SWW Solar batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Oktober -328,8 kWh (14700Wp), en geen gas meer (warmtepomp die 89kWh heeft verbruikt deze maand)

Shelly plug gekocht om mijn verbruik verder naar beneden te brengen.

[ Voor 12% gewijzigd door Moby op 01-11-2022 14:57 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Twee-kapper uit 2021

Oktober

Elektra
Opgewekt: 496 kWh
Afname net: 623 kWh
Teruglevering: -127 kWh

Gasloos.

Grootste verbruikers in Oktober:
* Warmtepomp: 91kWh
* WTW: 22 kWh
* Tesla: 143 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli Cohen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-01-2023
Van April 2022 t/m vandaag: 643 kWh
(geen gas, 1 persoon)

Is dit veel of weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Iets minder dan 100kWh per maand, dat lijkt mij erg netjes. Zeker als je geen gas hebt

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Moby schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:27:
Iets minder dan 100kWh per maand, dat lijkt mij erg netjes. Zeker als je geen gas hebt
Misschien stookt @Eli Cohen nog niet (met hout)?
En heeft hij een "Balkonkraftwerk"?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eli Cohen schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:59:
Van April 2022 t/m vandaag: 643 kWh
(geen gas, 1 persoon)

Is dit veel of weinig?
Hangt er vanaf wat je ermee doet.
Je neemt wel het verbruik buiten het stookseizoen en waarschijnlijk ook geen EV? Thuiswerk of buitenhuis werk?
Indien ik het laden van de EV buiten beschouwing laat kom ik voor dezelfde periode op 1017 kWh voor 2 personen met gemiddeld 4/5 thuiswerk.
Het is in elk geval niet veel wat je verbruikt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat tikt aan! Ik vind mijn NAS met 4 schijven al pittig (continu zo'n 45W) en overweeg over te stappen naar een NUC met 1 grote schijf (heel misschien 2 voor enige redundantie) om het verbruik omlaag te krijgen. Maar op zich is 45W nog niet zo heel extreem als je ziet hoeveel ik ermee doe (fileserver, opnames van camera's, Pi-hole, HA, node-red, grafana, torrentbak, Plex, VPN etc.).

Maar jouw serverrack doet continu iets van 180W? :o Wat doe je met dat ding, 3D-renderings? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Laatst online: 25-06 13:44
Oktober 2022

Tussenwoning uit 1969, 4 personen.

Netto verbruik: 74 kWh

Gas: 51 m3 (meer dan gehoopt maar had een ziek kind thuis een week die de verwarming graag aan had)

[ Voor 33% gewijzigd door worldfastest op 01-11-2022 16:55 ]

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-06 16:51

JWD

Gizz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:48:
[...]

Maar jouw serverrack doet continu iets van 180W? :o Wat doe je met dat ding, 3D-renderings? :)
170W-175W 8) , maar ja vind hem ook best pittig, heb de NAS al uit staan en HA draait op een NUC.
De rest gaat naar een Hikvision NVR, UDM SE (router) en een 24 poorts POE switch met aardig wat access points en camera's.

Was voor mijn nieuwe huis een beetje los gegaan met APs waardoor ik perfecte WiFi heb maar ook een aardig stroomverbruik, APs doen tussen de 6 en 9 Watt /stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 14:48

QuattroNL

It is I.

Oktober 2022:

Netto electra verbruik: 42kW (10 panelen O-W)
Gas: 9m3
Greenchoice vast contract t/m 06-11-2022. 68,- per maand.

2-onder-1-kap 1992 100m2 label A.
3 personen, veel thuis (werk)
Plugin hybride met 2kW accu welke niet dagelijks gebruikt wordt.
2 jaar geleden al het standaard dubbelglas vervangen voor HR++
2 maanden geleden een airco in de woonkamer voor vnl verwarming. Deze gaat sporadisch aan.
De cv gebruiken we nu alleen voor warm water en koken. Boven stoken we sowieso niet.

Ik vind het dikke prima zo :+

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Laatst online: 28-06 00:32
ik had 942KwH stroom en een whopping 134 kuub aan gas dit jaar. Ik wist wel dat ik meer gas bewust zou zijn, maar had niet verwacht zoveel minder gebruikt te hebben door geen kachel aan te doen in de winter xD

Dit jaar mooi weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 18:03
Oktober 2022:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yey49Yrjf2q-nUAPSo_ztEmlFC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWwQ9q5rYesMTUxv5VGfrJq2.jpg?f=fotoalbum_large

Warmtepomp icm 220 liter boiler vat en 20 panelen. Geen gas en geen EV.
Huishouden 3 personen.
Vloerverwarming zonder nachtverlaging. Temp continue 21 graden!

[ Voor 61% gewijzigd door horrik000 op 06-11-2022 10:53 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-06 18:08
Gizz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:40:
[Afbeelding]
Water: 6448 liter

Huishouden met twee personen, we werken gemiddeld 3 dagen per week niet thuis. Verwarming en SWW is op gas, maar ik heb geen handige manier om dat uit te lezen en te lui om handmatig te noteren.

3080Wp op het dak, ZO.

Grootste verbruiker (die ik meet) blijft ons kantoortje met een NAS met 4 schijven die 24x7 draait en een vrij dikke desktop met 42" scherm (niet dagelijks gebruikt), samen 47kWh.

De top 5 bestaat verder uit:
Vaatwasser: 20kWh
Vrieskist: 17,5kWh
Quooker: 16 kWh
Koelkast: 10,4kWh

Voor een maand als oktober ben ik tevreden met 66% non-fossil elektriciteit :) Dat is bijna net zo hoog als in juni (69%). Beste maand was juli met 70%. In september zat ik maar op 59%.
"Verwarming en SWW is op gas, maar ik heb geen handige manier om dat uit te lezen en te lui om handmatig te noteren."

Ken je https://www.mindergas.nl/ niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01-2024
OKTOBER 2022
situatie:
vrijstaande woning, open ligging, bouwjaar 2016, inhoud ca. 1000 m3, 2 bouwlagen met plat dak, all electric, 2 pers. huishouden, beide thuis, binnentemp. 21 – 22 gr. C. (gehele huis)
verwarming/huishoudelijk warm water:
water/water warmtepomp NIBE F1155-6, zonneboiler WOLF Topson met 2 x 2.1 m2 plaatcollector en buffervat 300 ltr.
ventilatie:
balanssysteem met WTW Helios KWL 500
PV system:
4200 Wp, orientatie ZZO 160 gr., hellingshoek 15 gr.

Data Oktober 2022 (Nov. 2021 t/m Okt. 2022)
E-net
Afgenomen 236 kWh (3546)
Teruggeleverd 181 kWh (3700)
Netto verbruik 56 kWh (-/- 154)

PV system
Opgewekt 316 kWh (5540)
Teruggeleverd 181 kWh (3700)
Eigen verbruik 135 kWh (1841)

E verbruik bruto (netlevering 236 kWh + eigen verbr. PV 135 kWh) = 371 kWh (5386 kWh)
Verbruik is incl. ca. 500 kWh/jaar voor opladen E-auto.

Zelfvoorzienendheid op jaarbasis (PV eigen verbr. 1841 / bruto verbruik 5386) = 34 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
Oktober 2022

Productie: 681 kWh
Verbruik: 341 kWh
Import: 217 kWh
Export: 557 kWh
Netto: 340 kWh geëxporteerd

Gas: 6,4 m3

Verwarming staat nog steeds uit... Vrijstaand huis uit '99 met 4 bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Henno Keers schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:44:
[...]

"Verwarming en SWW is op gas, maar ik heb geen handige manier om dat uit te lezen en te lui om handmatig te noteren."

Ken je https://www.mindergas.nl/ niet?
Die site ken ik wel, alleen botst die methodiek nog steeds met dat ik zelf de meterstand moet gaan bekijken en noteren ;)
Dat is hoeveel je hebt teruggeleverd, niet hoeveel energie er is verbruikt in je huishouden. En dat is waar dit topic om draait :) Nu valt er echt weinig op te maken uit je getal en kunnen mensen niet met je vergelijken.

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 02-11-2022 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:12

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Weer de cijfertjes van afgelopen maand, waarbij de zachte oktobermaand wel geholpen heeft met het gasverbruik:

Tussenwoning uit 2012, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woninginhoud: 446 m³
Koken op gas, bakken gaat elektrisch.
Douche WTW
Geen WTW op de ventilatie (mechanische afvoer, toevoer via raamroosters)
Benedenverdieping vloerverwarming (HT), bovenverdieping radiatoren (staan eigenlijk altijd dicht).

Oktober 2022

Elektriciteit verbruikt normaal: 158 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 118 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 276 kWh
Gas: 34 m3

Oktober 2021

Elektriciteit verbruikt normaal: 152 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 147 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 299 kWh
Gas: 68 m3

Totaal November 2021 - Oktober 2022

Elektriciteit verbruikt normaal: 1631 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1698 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 3329 kWh
Gas: 737 m3

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-06 18:08
Gizz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:16:
[...]

Die site ken ik wel, alleen botst die methodiek nog steeds met dat ik zelf de meterstand moet gaan bekijken en noteren ;)

[...]

Dat is hoeveel je hebt teruggeleverd, niet hoeveel energie er is verbruikt in je huishouden. En dat is waar dit topic om draait :) Nu valt er echt weinig op te maken uit je getal en kunnen mensen niet met je vergelijken.
"Die site ken ik wel, alleen botst die methodiek nog steeds met dat ik zelf de meterstand moet gaan bekijken en noteren ;)"

Je hebt geen "slimme meter" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Gizz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:16:
[...]

https://community.home-as...gs-to-mindergas-nl/341135

Misschien dat proberen.

Overigens is er geen noodzaak om dagelijks te posten naar mindergas.nl, enkele keren per maand geeft ook al genoeg data om jaar-op-jaar te kunnen vergelijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Kalentum op 02-11-2022 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

offtopic:
Correct. Zoals je in mijn post ziet meet ik al best veel. PV-opwek en netto-verbruik groepenkast doe ik met 2 SDM120-meters die via modbus worden uitgelezen. Water gaat met een NPN-sensor op mijn watermeter.

Voor gas heb ik nu niets geautomatiseerd. Ik heb nog de mogelijkheid onderzocht om met OCR de meterstand af te lezen, maar ook dat lukt niet. De deur van de meterkast zit bijna strak tegen de gasmeter aan; in die ene centimeter ruimte gaat het me niet lukken om een ESP-cam op te hangen :)
offtopic:
Zonder slimme meter is dat het proberen niet echt waard :P

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 02-11-2022 14:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De rekening is weer binnen, 7225 kWh verbruikt, 1200 kWh meer opgewekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijmLhAie-OklpDv2OIg0hxHA7k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q55V4QGuLxJa53teCdhboxD8.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie score dit jaar, we kunnen weer een investering doen :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04:19
Ik kreeg altijd een mooie overzicht van Budget Energie, misschien komt dat er nog aan. Hier mijn overzicht van de maand Oktober 2022: Op basis van tweepersoonshuishouden

Oktober 2022:
UW STROOMVERBRUIK
Verbruik normaaltarief 34 kWh
Verbruik daltarief 44 kWh

UW GASVERBRUIK
Verbruik Gas 6 M3

UW ENERGIEKOSTEN
Verbruikskosten stroom €14,74,-
Verbruikskosten gas €31,74,-
Totale kosten van oktober €46,48,-

Wij hebben geen zonnepanelen

Op 15 november 2022 krijg ik €190,- terug van Budget Energie de volgende €190 dat wordt uitbetaald is op 15 december 2022 en dan vanaf 1 januari het prijsplafond.. ik ben benieuwd

Huidige tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtOCRjs8UIj2f9mUrZGBdf39H10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ko1ZCTshyv9fH3nUqRzNCIsH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Van der Berg op 03-11-2022 13:47 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moksel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-06 22:07
De eerste afbeelding gaat over de periode juli ‘20 - juli ‘21. De tweede over ‘21 juli ‘21 - juli ‘22. In dit laatste jaar hebben we in maart een hybride warmtepomp (Ecolution Modul Air) en zonnepanelen geïnstalleerd.

EDIT: rijtjeshuis, 107m2, vloer-, dak- en muur isolatie. Twee personen huishouden.

Juli ‘20 - juli ‘21 was het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzN7rGztIFDwuJzMoe-lUfACpK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XdnKRIHV4h95j6IUOGvDlVDk.png?f=fotoalbum_large

Juli ‘21 - juli ‘22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70kgKjkTvqjbHdkMxebDvA5PD_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nKwrKSqoqqBXlNPpYoyyhNeR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Moksel op 03-11-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-06 17:03
All electric (met warmtepomp), 155m2, 3 personen, 2 onder 1 kap, geen electrische auto.

Oktober 2022:

Inkoop electriciteit: 350 kWh
Opwekking zonnepanelen: 465 kWh
Direct verbruik zonnepalenen: 183 kWh
Teruglevering aan net: 282 kWh

Energieverbruik huis: 533 kWh
Netto energie inkoop: 68 kWh

Totale energie verbruik is toch wel stevig, het zit niet in de warmtepomp maar meer in alle electrische apparatuur eromheen. 1 x tapkoelkast, 1 x grote koelkast, 1 x grote vriezer, wasmachine, Quooker, 2 x electrisch toilet, WTW installatie, zelf broodbakken, bierbrouwen etc. 1 x grote espresso machine die 1.5 kWh per dag slurpt etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Toch nog binnen: op basis van tweepersoonshuishouden Oktober 2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QorUPA_xAgeI3BWSuhZDBvWxvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1tgXq5mNBwUTfQ85yGZtdNM.jpg?f=fotoalbum_large
Totaal Oktober 2022 €88,47

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bouwjaar 1930
Vrijstaand op de ruimte
4 persoons kids 9 en 7
Beide wisselende diensten dus vaak iemand thuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPNusUxzlUmeuXlWogsYalCkWRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1oQGEMbD3U0SogesRSffDvd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkM2olvI43ZQeEKok1NW-qc7lL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bF8OLM2PNyJmjtjE4AP3jt8F.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Verkeerd

[ Voor 148% gewijzigd door Van der Berg op 03-11-2022 21:50 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 82 Laatste