Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat is jouw actuele energieverbruik?

Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste
Acties:

• Cap
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
el polini schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Is sterk af te raden, gezien de ketel dan eerder over zijn aanvoertemperatuur heen gaat en dus pendelen (anti-pendel stand).
Je kan beter het vermogen dan verder verlagen van 10kw naar 7kw. en pompsnelheid verlagen naar 6L/min. (veelal laagste stand). Zodat je langere stooksessies creëert. Je zal dan merken dat de aanvoertemperatuur dan vanuit zichzelf niet boven de 75C zal komen.

Zie ook:
YouTube: Tips & Trucs #25 Hoe stel ik een Nefit Trendline Hrc25 cw4 cv-ketel...
Dank voor de tips! d:)b Goed filmpje ook.

Pompsnelheid kan helaas niet lager op de Remeha Avanta cv ketel, je hebt standje te hoog en standje nog veel meer te hoog. :F :) Helaas ben ik er dankzij het ontbreken van aansluitgegevens nog niet uit of je tussen één van de 4 draden naar de pomp een condensator kan hangen om de snelheid omlaag te forceren. Gokken doe ik liever niet.

Kan 60 graden echt niet? 75 graden door de radiatoren vinden wij niet comfortabel, de radiatoren worden dan vaak veel te heet zodat je lokaal veel stralingseffect krijgt (en even de voeten er tegenaan is er ook niet meer bij ;) We vinden de radiatortemperatuur op zich nu lekker, maar ik kan nog 65 graden proberen.

Uit het gasbesparingstopic begrijp ik wel dat het verlagen van de aanvoertemperatuur toch wat extra besparing oplevert. Pendelen gebeurt gelukkig niet, althans ik kan het niet ontdekken, hij blijft continu branden bij het opwarmen van de kamer en slaat maar heel af en toe even af als ie tegen de vraagtemperatuur aan zit. Max 3 a 4x per uur. Dat is toch normaal?

Vermogen is intussen na de koude dagen zonder problemen nog wat verder terugeschroefd naar tegen de 8 kW.

PS zou het kunnen dat ie niet pendelt omdat de ketel via opentherm wordt aangestuurd? Retour komt nooit boven de 45 graden dus hij zit nog in het HR bereik.

[Voor 12% gewijzigd door Cap op 10-02-2021 11:32]

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 18-06 15:59
FrankHe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:51:
Appartement met buren verticaal aan twee kanten en horizontaal aan een kant. 1 persoons huishouden. Elektra 1600 kWh per jaar en warmtenet 26 GJ per jaar. Geen WTW, geen PV en geen WP.
Actueel verbruik is nu gemiddeld 5.5 kWh elektriciteit per dag en 0,17 GJ per dag uit het warmtenet voor het tapwater en de vloerverwarming. Verbruik is aanzienlijk hoger dan gebruikelijk maar dat is te verklaren door de huidige vrieskou.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@FrankHe Enkele vragen voor een relativering:
Wat is het bouwjaar en zijn er nog aanvullende isolatiemaatregelen geweest?
Aantal m² gebruiksoppervlak, hoeveel m² buitenmuren?
Met welke kamertemperaturen en hoe stook je (nachtverlaging?)
- Aantal douchebeurten per dag? Of nog beter: hoeveel GJ voor warm water?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• Anoniem: 979365
  • Registratie: oktober 2017
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 1 maart 2012 @ 10:16:
[...]
Ook niet toevallig de buren op jouw groepenkast? Recentelijk was er een topic waarbij een tweaker ook de buren bij hem op de groepenkast had zitten. Dan krijg je natuurlijk wel een scheef verbruik. De buren blij, jij iets minder blij.
dat ging om de portiek verlichting die bij de bewoner was aangesloten en dus mocht betalen voor de hele flat.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
@rodgerz Kijk eens naar de datum waarop ik die reactie geplaatst heb...

• Anoniem: 979365
  • Registratie: oktober 2017
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:28:
@rodgerz Kijk eens naar de datum waarop ik die reactie geplaatst heb...
i see....maar mijn opmerking klopt toch wel, dit was namelijk een week of 3 geleden voorbij gekomen, hier op tweakers.

• Kets_One
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:25

Bovenstaand plaatje geeft mijn historisch elektrciteitsverbruik weer vanaf ~jan 2016.
Hierin zitten de ruimteverwarming en de huishoudelijk verbruik.

Vanaf het begin was de opbrengst van de zonnepanelen voldoende om het meerverbruik aan elektriciteit in de winter te compenseren.

Sinds de start van de Coronacrisis werken we allemaal thuis en is het elektriciteitsverbruik sterk gestegen.
Hierdoor was er minder overschot afgelopen zomer en begonnen we deze winter al met een"achterstand". Met de huidige koudeperiode neemt het verbruik sterk toe... Huidige stand is al >500 kWh meerverbruik dan op zelfde moment in eerdere jaren. Dat wordt lastig om nog in te lopen.

Ik hoop op een schitterend voorjaar met 3 maanden lang strakblauwe luchten :9 :*)

3.18 kWp West 45 Graden

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:40
Wailing_Banshee schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Tochtstripje! Hadden wij ook met onze voordeur, een simpele tochtstrip hielp al erg veel :D
Yeah, I know.. moet ik nog steeds doen 8)7

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 18-06 15:59
dunklefaser schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:20:
@FrankHe Enkele vragen voor een relativering:
Wat is het bouwjaar en zijn er nog aanvullende isolatiemaatregelen geweest?
Aantal m² gebruiksoppervlak, hoeveel m² buitenmuren?
Met welke kamertemperaturen en hoe stook je (nachtverlaging?)
- Aantal douchebeurten per dag? Of nog beter: hoeveel GJ voor warm water?
Ik zal inderdaad het een en ander aanvullen.
Appartement uit 2017 (start bouw, oplevering in 2019)
Volledig geïsoleerd en buren rondom.
Gebruiksoppervlak 79 m2 / inhoud 200 m3
Geveloppervlak 55 m2 / combinatie van geïsoleerde spouwmuur en HR glas.
Kamertemperatuur een goede 22 graden, weinig tot geen nachtverlaging in verband met trage werking vloerverwarming.
Grofweg 4 douchebeurten per week. Kan tapwater helaas niet apart meten.

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:55
skai21 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Hier in Zuid-Oost Brabant wordt het nu vooral heel koud, Mijn muren beginnen nu echt de kou door te geven vanwege het gebrek aan spouwmuurisolatie denk ik :)
PS: dit helpt vast ook niet:
[Afbeelding]
Nou, hier is de gevel geisoleerd met parels (jaren 30 huis) en met deze wind en temperaturen merk je toch dat de gevels flink wat koude straling hebben. Dus verwacht niet opeens behaaglijke muren na de isolatie met dit weer..

Ontopic: Een opsomming van de afgelopen week voor een jaren 30 hoekhuis (180m2) met spouwisolatie, matige vloer isolatie overal HR++ en redelijke dakisolatie. 2 volwassen en 3 kleine kinderen, dus thermostaat staat iedere dag wel op 20 graden en in de nacht op 18 graden.

9-2: 15,1 m³
8-2: 19 m³
7-2: 16 m³
6-2: 8,4 m³
5-2: 7,7 m³
4-2: 7,3 m³
3-2: 7,6 m³

De vrije muren staan op noord oosten. Je ziet wel dat die wind dan echt killing is voor het verbruik. Gelukkig hebben we dit weer niet wekelijks. Verwacht jaarverbruik ligt nog altijd rond de 1000 - 1100 m³ dus opzich nog prima.

Aanstaande zomer maar eens kijken hoe ik de kierdichtheid van het dak op de buitenmuren kan verbeteren. Het lijkt af en toe wel een windstorm achter de knieschotten.

Wat me ook opvalt is dat mijn onverwarmde zolder ondanks redelijk recent aangebrachte isolatie (12 of 14 cm steenwol dacht ik) redelijk koud wordt. (<10 graden). Is dat normaal?

[Voor 3% gewijzigd door koentjuh op 10-02-2021 13:05]

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Vandaag het maandoverzicht van januari ontvangen van slimmemeterportal:

412m³ gas en 794kWh, voor een huishouden van 2 volwassenen en 2 kinderen in een 2 onder 1 kap woning uit de jaren 60. Helaas een huurhuis dus ik ga hier zelf niet in investeren, maar dat gasverbruik zou toch wel echt heel snel terugverdiend zijn, zeker omdat we de thermostaat nu al op 18,5 graden hebben staan.

[Voor 15% gewijzigd door Oon op 10-02-2021 13:08]

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 17-06 16:47
mk1992 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:25:
2 onder 1-kap, bouwjaar 1959, 86m2 woonoppervlak, 335m3 inhoud.
Vloerverwarming, HR++ glas beneden (oud dubbel glas onverwarmde bovenverdieping)
Energielabel is helaas bij C gebleven.
Spouw sinds februari 2020 geïsoleerd, Dak 10cm nageïsoleerd, zoldervloer work in progress.
12 zonnepanelen (3960Wp) op dak en garage

Alles LED-verlicht, veel tijdschakelaars. Verbruik 's nachts daalt tot 20Wh als de koelkast zich stil houdt.
We zijn met zijn tweeën en werken sinds Corona allebei thuis.
Zondag 10m3 verstookt,
Maandag zelfs 12.
Wel keurig 0,41m3 per graaddag.

Gelukkig kwam sinds gisteren het zonnetje er bij kijken, temperatuur is hetzelfde dus benieuwd hoeveel verschil dat brengt.
Beneden was alles heerlijk, dus thermostaat zal niet te hard hebben hoeven sleuren.

Waar ik wel achterkwam is dat de afzuigkap een koudeval is met dit weer, condens op de kap aan toe. Staan onder klein schuin dak met rechte pijp omhoog.
Van binnen niet te verhelpen, en buiten blokeert een schijnbaar vastgevroren auto mijn weg :P

Cash is king.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 07:10
koentjuh schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:03:
*knip*

Aanstaande zomer maar eens kijken hoe ik de kierdichtheid van het dak op de buitenmuren kan verbeteren. Het lijkt af en toe wel een windstorm achter de knieschotten.
&
Wat me ook opvalt is dat mijn onverwarmde zolder ondanks redelijk recent aangebrachte isolatie (12 of 14 cm steenwol dacht ik) redelijk koud wordt. (<10 graden). Is dat normaal?
Je hebt zelf de mogelijke oorzaak al geïdentificeerd ;)

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:55
Joris748 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:11:
[...]

&

[...]

Je hebt zelf de mogelijke oorzaak al geïdentificeerd ;)
De zolder zit nog boven de kamers waar het dak aansluit op de muur. Voel daar ook niet echt veel tocht, maar vermoedelijk zul je wel gelijk hebben en is het dak qua kierdichtheid gewoon ruk. Er ligt wel iets van zwart folie aan de buitenkant, maar dan van het type "plastic zak" dat elkaar overlapt zodat eventueel vocht eruit kan. Denk een damp open versie uit de jaren 90 :)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
rodgerz schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:32:
[...]

i see....maar mijn opmerking klopt toch wel, dit was namelijk een week of 3 geleden voorbij gekomen, hier op tweakers.
Dat klopt. Maar mijn opmerking was van maart 2012. Bijna 9 jaar oud dus.

• Cap
  • Niet online
Is toch leuk, even zo'n ouwe }:O uit de sloot? ;)

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18-06 18:03

_Apache_

For life.

9 feb : 6,7m3
8 feb : 6,6m3
7 feb : 2,2m3
6 feb : 4,0m3

Rijtjeshuis / bj 1995 / woonkamer volume ~140m3 / klassieke hoge temperatuur radiatoren.
Jaarverbruik vorig jaar ~575m3.

Valt me alles mee. :-)

Radiatoren op de midden verdieping gebruiken we alleen als de wind op de ramen bij de kinderkamer staan.
Zolder heeft geen verwarming, en kou van laatste tijd vertelt mij dat ook geen verwarming nodig is, zolang de ramen maar op tijd dicht gaan.
Vanaf de lente staan er 2 ramen op een kier (3/4cm open, halve kiepstand bij een draai/kiep raam)

[Voor 46% gewijzigd door _Apache_ op 10-02-2021 14:55]

Zonneboiler | Zonnepanelen

• Kapotto
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:38
skai21 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Hier in Zuid-Oost Brabant wordt het nu vooral heel koud, Mijn muren beginnen nu echt de kou door te geven vanwege het gebrek aan spouwmuurisolatie denk ik :)
PS: dit helpt vast ook niet:
[Afbeelding]
Bij zitten er ook kieren tussen de voordeur en het kozijn, heb het afgeplakt met ducktape. Werkt zeer goed, schilt zo een 5-10 graden in de gang. Ik heb rubbers er tussen zitten maar de deur is zo krom als een hoepel dus dat brengt niet op.

verbruik hier:
2-1 kap 1978 met HR++ glas op alle verdiepingen (muv voordeur) maar originele isolatie (vloer-muur-dak)
7/2: 10m³
8/2: 12m³
9/2:11,5m³

[Voor 9% gewijzigd door Kapotto op 10-02-2021 17:01]

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:21
Sand0rf schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:00:
Appartement zonder gas (dus met inductie-kookplaat en warmwater boiler voor douche/gootsteen). 1 persoonshuishouden maar vriendin is wel elk weekend hier (vrijdag avond t/m maandag).

Januari 2021: 217 kWh

Ongeveer 30 kWh hoger ten opzicht van vorig jaar maar nu werk ik volledig thuis en heb ik 3 dagen per week een extra bewoner dus niet ontevreden.
Waar verwarm je dan precies mee?

Hier ook appartement uit 1991, 75m2 energielabel C, Remeha Tzerra Plus, waterzijdig ingeregeld, aanvoertemperatuur 60°.

Januari 2021: 53 m3, 0,099 m3/graaddag
1 t/m 9 februari 2021: 15 m3

[Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 10-02-2021 17:17]

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• siveiro
  • Laatst online: 20:32
Hier jaren 80 hoekwoning.
Verbruik:
9 feb 6 m3
10 feb 5,7 m3
60m2 vloeropppervlak woonkamer

Vloerverwarming enkel beneden in de woonkamer.
Boven radiatoren.
Remeha calenta CW 40.
HR++ glas
20,5 graden
Geen extra vloerisolatie en spouw (deze zijn nog zoals vanaf de bouw).
De achtergevel 1 grote glazen pui.
Radiators waterzijdig ingeregeld.
Wel nog aan het stoeien met de vloerverwarming. Duurt 4 uur voor 1 graad hoger.
Nu nachtverlaging van 20,5 naar 18 graden. Misschien is dat iets te veel en moet ik de nacht naar 18,5 of 19 zetten.

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:58
HereIsTom schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:10:
[...]

Waar verwarm je dan precies ?
Blokverwarming door grote cv installatie voor het hele complex. Geen idee wat die precies verbruikt maar het zou normaal gesproken minder zijn dan vorig jaar aangezien de installatie afgelopen zomer is vervangen.

/post

• HereIsTom
Sand0rf schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:20:
[...]

Blokverwarming door grote cv installatie voor het hele complex. Geen idee wat die precies verbruikt maar het zou normaal gesproken minder zijn dan vorig jaar aangezien de installatie afgelopen zomer is vervangen.
Oh bah, in ons vorig appartement hadden wij dat ook, maar koste ons wel 100 euro per maand voor verwarming.

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• frk123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16-06 22:47
Tussenwoning uit 1985
Dak extra geisoleerd totaal rc 4,6
Vloer extra geisoleerd totaal rc 3
Beneden HR++
Boven oud dubbel glas
Spouwmuur, het glaswol uit 85
Ventilatie type-c zone en co2 gestuurd ( type c wordt d van de zomer, komt best veel kou naar binnen met dit systeem).
Nieuwe Intergas Xtreme 36 CW5. CV op max 33%
Temperatuur overdag 19, savonds 21,5 snachts 19.

Gasverbruik per dag tijdens deze vriesperiode 4 tot 5 kuub per dag. 0,125 m3 per graaddag.
Gasverbruik begroot voor 2021. 600 kuub.

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 06:59
Gramser schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:26:
[...]

Tsja, dat valt zo op het eerste gehoor wel wat tegen inderdaad. Had dat wel beter verwacht, maar veel is afhankelijk van je stookgedrag. Hoe warm moet het worden? Hoeveel wordt er gedoucht? En: is je ketel goed ingeregeld?
07:00 naar 19,5 graden
12:00 naar 17 graden
17:00 naar 19,5 graden
20:00 naar 20 graden
21:00 uit

Er is die dag niet gedoucht, 1 pannetje soep warm gemaakt (5 minuten middelste pit op 25%), ketel teruggedraaid naar 60 graden max aanvoer, geen afregeling)

Achteraf is het wel te verklaren denk ik: er bleek beneden 1 van de 2 radiatoren dicht te staan :X 8)7 . We mistten dus een stuk vermogen, en dan bleek boven ook alles wijd open gezet te zijn.

Vanavond nog wat parameters van de thermostaat aangepast, o.a. aanvoertemperatuur naar 70 graden gezet en van snel naar normaal reageren omdat ik het idee had dat de ketel flink aan het pendelen was. Hij brandde een paar minuten, 2 minuten in rust en weer aan.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:58
HereIsTom schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:22:
[...]

Oh bah, in ons vorig appartement hadden wij dat ook, maar koste ons wel 100 euro per maand voor verwarming.
Hier ongeveer 45 euro per maand (gebaseerd op gebruik oude installatie, dus ik verwacht wat minder) maar daar krijg ik na de afrekening altijd wel een paar maanden van terug.

/post

• HereIsTom
Sand0rf schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:56:
[...]

Hier ongeveer 45 euro per maand (gebaseerd op gebruik oude installatie, dus ik verwacht wat minder) maar daar krijg ik na de afrekening altijd wel een paar maanden van terug.
Ok das nog te doen, maar meestal zijn die blokverwarmingen onrendabel.
Wij betalen nu € 45,- per maand voor gas en electra.

• Bassbounce
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 16-06 07:55
Jaren 70 tussenwoning 100 m2 vloeroppervlakte.
Enkel glas 2 slaapkamers aan de achterkant, enkel plaats radiators

9-2 16,04 m3. Beide werken
10-2 18.56 m3 een van ons was thuis

Erg hoog verbruik, wonen hier sinds een maand maar schrikken van het verbruik.
Thermostaat staat op 20 graden, op 9-2 stond de thermostaat op 17 graden terwijl we werken waren.

[Voor 45% gewijzigd door Bassbounce op 11-02-2021 07:06]

Huidige Pc

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18-06 18:03

_Apache_

For life.

Sand0rf schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:20:
[...]

Vergis je niet in hoeveel gas zo een ding verstookt. In mijn vorige appartement betrof het een kleine en een grote installatie voor heel het complex. Kleine liep heel het jaar door, en grote deed het stookseizoen mee.
Verbruikte op jaarbasis gerust meer dan 80k m3 gas. ( gemiddeld dus 1667m3 per appartement van of 75 of 90m2 :X ).
Het verbruik werd naar rato verdeeld met meter op de verwarmingen. Gelukkig bleef er voor ons nog maar 2/3 tientjes per maand over. Maar mijn onderbuurman tikte gerust 400-450eu per maand aan stookkosten af.
Verklaart ook waarom bij ons altijd de ramen open stonden :-)

48 appartementen, over 12 woonlagen. Heb een tijdje in de VvE meegeholpen, waardoor ik inzichten had in de (verdeling van) de stookkosten. We waren bezig met een betere aanbieding voor energie, samen met een 'groot verbruik' aansluiting. :X

Kregen zelfs nog regelmatig klachten van bewoners "niet warm te krijgen"..
Verslag van monteur : 'Diverse metingen in woning gedaan, radiatoren allemaal boven 50C. Ruimte temperatuur boven 30C. Geen handelingen uitgevoerd.'
Zucht.. oudjes.

[Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 11-02-2021 14:30]

Zonneboiler | Zonnepanelen

• dbzfan
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:36

dbzfan

Nee.

Gisteren 7,1 m3 gas. Van 09:00 tot 21:00 verwarming op 20,5 gr.
Woning uit 79 zonder extra isolatiemaatregelen.

• Idefix70
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17-06 21:01
Het ergste gehad, niet meer 24/7 het gehele huis verwarmen en nu met de zon is het "gratis" :)

Gasloos 13-3-20 (Enexis slotje). 2x Daikin MXM52N, Stylish35, Perfera 20/20/20/25, Daikin WPB200L PV 5100wp. Herenhuis, vrijstaand, 2007, 2 persoonshuishouden

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17-06 18:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Verbruik van de l/l in kWh bij 20.5c en 24/7 verwamen(geen andere verwarming aanwezig)
07-02-21 11,600
08-02-21 13,200
09-02-21 11,800
10-02-21 11,200
11-02-21 11,600
12-02-21 8,100

[Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 12-02-2021 19:18]

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• siveiro
  • Laatst online: 20:32
frk123 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:27:
Tussenwoning uit 1985
Dak extra geisoleerd totaal rc 4,6
Vloer extra geisoleerd totaal rc 3
Beneden HR++
Boven oud dubbel glas
Spouwmuur, het glaswol uit 85
Ventilatie type-c zone en co2 gestuurd ( type c wordt d van de zomer, komt best veel kou naar binnen met dit systeem).
Nieuwe Intergas Xtreme 36 CW5. CV op max 33%
Temperatuur overdag 19, savonds 21,5 snachts 19.

Gasverbruik per dag tijdens deze vriesperiode 4 tot 5 kuub per dag. 0,125 m3 per graaddag.
Gasverbruik begroot voor 2021. 600 kuub.
Mooi laag verbruik voor een jaren 80 woning. Heb je zelf de vloerisolatie gedaan? Of was dit de standaard vloerisolatie vanaf de bouwen?
En hoe ben je aan de RC waarde van de vloer gekomen?

• frk123
siveiro schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:32:
[...]

Mooi laag verbruik voor een jaren 80 woning. Heb je zelf de vloerisolatie gedaan? Of was dit de standaard vloerisolatie vanaf de bouwen?
En hoe ben je aan de RC waarde van de vloer gekomen?
Dank je, ja de vloerisolatie is het werk van 5 zaterdagen onder de vloer. Ik heb 4cm pir toegevoegd aan de aanwezige 4 cm eps. Ik heb onder de balken geisoleerd waardoor er ook nog stilstaande luchtruimtes heb gecreeerd. Alle vloermaterialen ingevoerd op ubakus. Deze gaf toen de waarde van 3rc.

• Opa kroes
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online

Opa kroes

Daikin Wp 8kw 280L ww pv5500

frk123 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Dank je, ja de vloerisolatie is het werk van 5 zaterdagen onder de vloer. Ik heb 4cm pir toegevoegd aan de aanwezige 4 cm eps. Ik heb onder de balken geisoleerd waardoor er ook nog stilstaande luchtruimtes heb gecreeerd. Alle vloermaterialen ingevoerd op ubakus. Deze gaf toen de waarde van 3rc.
waarmee heb je dit vast gemaakt?

Daikin Wp 8kw 280L ww pv2000 zuid-3500 zuid/west houtkachel aan vv gekoppeld

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-06 18:54
Huis: tussenwoning, 2019, ventilatie type C.

Stookgedrag: thermostaat op 21 graden beneden, boven alles op minimaal 20. Overal vloerverwarming.

Verbruik [m³]:
07-02: 7,5
08-02: 9,4
09-02: 7,4
10-02: 6,8
11-02: 6,6
12-02: 6,8

Vooralsnog ruim onder het gemiddelde van 0,3m³ per graaddag, waarschijnlijk dankzij de zon van de laatste dagen. Niet ontevreden, hoewel ik me wel afvraag hoe sommigen hier rond de 0,1m³ per graaddag uitkomen.

Grafiekje voor meer context:

[Voor 19% gewijzigd door MarcoC op 13-02-2021 16:56]

• frk123
Opa kroes schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:42:
[...]

waarmee heb je dit vast gemaakt?
Kit van de Action, 3 platen per tube en TOX Isolatieplug Husky 8x80 mm.
2 stroken kit per pir plaat per balk. Dit tegen de balk met eps geplakt. Daarna per balk/plaat met een priem 2 gaten prikken en er tox pluggen in stoppen.
Pir platen met messing en groef gebruikt zodat het een geheel wordt. Naden afgeplakt met aluminium tape van de hornbach( pluggen ook). Bij de randen met de fundering zwelband gebruikt. Uiteindelijk ook af geplakt met aluminium tape. Geweldig spul dat alutape. Plakt bijna overal op.

[Voor 12% gewijzigd door frk123 op 13-02-2021 21:45]

• mark2000
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 05-06 06:23
Vrijstaande woning 2019.
Beneden vloerverwarming boven radiatoren
Overdag 20,5 graden. Woonoppervlakte circa 200m2 inhoud 800m3

7-2 12m3
8-2 12m3
9-2 8m3
10-2 10m3
11-2 7m3
12-2 8m3

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:07
Vrijstaande geschakelde woning 2020 met circa 218m2 woonoppervlakte.
Overal vloerverwarming.
Temperatuur beneden 20,5 graden, boven minimaal 19 graden.

DatumVerbruik (op m3 afgerond)Gemiddelde buitentemperatuur o.b.v. mindergas.nl
7-215-4,7
8-217-6,4
9-212-6,0
10-214-5,5
11-210-6,0
12-216-6,6
13-213-5,7

[Voor 64% gewijzigd door witterholt op 14-02-2021 13:46]

• Opa kroes
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online

Opa kroes

Daikin Wp 8kw 280L ww pv5500

frk123 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Kit van de Action, 3 platen per tube en TOX Isolatieplug Husky 8x80 mm.
2 stroken kit per pir plaat per balk. Dit tegen de balk met eps geplakt. Daarna per balk/plaat met een priem 2 gaten prikken en er tox pluggen in stoppen.
Pir platen met messing en groef gebruikt zodat het een geheel wordt. Naden afgeplakt met aluminium tape van de hornbach( pluggen ook). Bij de randen met de fundering zwelband gebruikt. Uiteindelijk ook af geplakt met aluminium tape. Geweldig spul dat alutape. Plakt bijna overal op.
dank voor deze info, wil namelijk zelf ook aan de gang.

Daikin Wp 8kw 280L ww pv2000 zuid-3500 zuid/west houtkachel aan vv gekoppeld

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

witterholt schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:16:
Overal vloerverwarming.

Verbruik (op m3 afgerond):
7-2 15m3
8-2 17m3
9-2 12m3
10-2 14m3
11-2 10m3
12-2 16m3
13-2 13m3
Kan je nog de gemiddelde buitentemperaturen erbij vermelden?
Als je bijvoorbeeld mindergas.nl gebruikt krijg je een betere indicatie van je verbruik
door het verbruik door de gewogen graaddagen te delen (is natuurlijk ook niet perfeckt).
Misschien ook iets voor @mark2000 ?
@MarcoC Wat is het aantal verwarmde m²/m³?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• witterholt
dunklefaser schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:46:
[...]

[...]
Ik heb inmiddels een registratie op mindergas.nl en heb nu mijn reactie gewijzigd en daar de gemiddelde buitentemperatuur erbij gezet.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@witterholt 0,5-0,6 m³/ggd lijkt wat hoog voor jouw 218 m² bj. 2020. Je zou nog kunnen checken waarom bijvoorbeeld het gasverbruik per ggd op 11-02 een stuk lager is (0,38 m³/ggd). Het verbruik per ggd zou je nu kunnen vergelijken met dat van @mark2000 onder de voorwaarde dat hij een vergelijkbaar aantal m²/m³ verwarmd en eventueel bij afwijkingen hiervoor corrigeren. De binnentemperaturen lijken hetzelfde. - Ik ga er trouwens van uit dat het gemiddelde gasverbruik voor warmwater is afgetrokken en dat je de standaardwaarden van mindergas voor stookgrens en gemiddelde binnentemperatuur gebruikt.

• witterholt
dunklefaser schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:48:
@witterholt [...]Ik ga er trouwens van uit dat het gemiddelde gasverbruik voor warmwater is afgetrokken en dat je de standaardwaarden van mindergas voor stookgrens en gemiddelde binnentemperatuur gebruikt.
Dat eerste is niet het geval; dit zijn de cijfers uit de meter. Ik heb 9m3 per maand ingeschat als verbruik voor warm tapwater (2-persoons huishouden en koken op inductie). Het laatste is wel het geval.
@mark2000 heeft qua woonoppervlakte ongeveer 18m2 minder.

Maar ik vind ons gasverbruik al een poosje aan de hoge kant. Hoewel alles goed ingesteld lijkt; vermogen 12,8kw, aanvoertemperatuur 38 graden, overal een Delta T van tussen de vijf en tien graden, goede isolatie, m.u.v. de brievenbus. Daar heb ik nu een binnenklep voor besteld.

[Voor 34% gewijzigd door witterholt op 14-02-2021 15:58]

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-06 18:54
dunklefaser schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Als je bijvoorbeeld mindergas.nl gebruikt krijg je een betere indicatie van je verbruik
door het verbruik door de gewogen graaddagen te delen (is natuurlijk ook niet perfeckt).
Misschien ook iets voor @mark2000 ?
@MarcoC Wat is het aantal verwarmde m²/m³?
Ca. 125m2.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MarcoC Misschien heb je nu een idee waarom sommigen maar 0,1 m³/ggd registreren.
Het zou aan het aantal m²/m³ kunnen liggen wat effectief verwarmd wordt.

• Cklaver
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22:48
witterholt schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:16:
Overal vloerverwarming.

DatumVerbruik (op m3 afgerond)Gemiddelde buitentemperatuur o.b.v. mindergas.nl
7-215-4,7
8-217-6,4
9-212-6,0
10-214-5,5
11-210-6,0
12-216-6,6
13-213-5,7
Ik zie veel overeenkomsten met ons verbruik. 4 maanden geleden een vrijstaande woning uit 2013 gekocht.

A label, 209m2 , voorzien v. vloer verwarming boven en beneden. Verbruik viel ons wat tegen, gezien de recente bouw met dito isolatie.

De getallen zijn niet super nauwkeurig via p1mon rapportage, maar ongeveer :

7 feb - 18m3
8 feb - 19.5m3
9 feb - 11 m3
10 feb - 12 m3
11 feb - 11 m3
12 feb - 15 m3

Cv verwarmings temp nog wat proberen te tunen, van 70 graden naar beneden, maar bij ong. 48 graden ging de temperatuur in de woonkamer (108m2) al 0.5gr onderuit s nachts tijdens de afgelopen koude week. Nu op 57 graden gezet.

Cv temp op 19.5 gr C beneden, geen nacht verlaging . Boven grotendeels op 17 gr, badkamer op 20 gr.

0,503 m3/graaddag

[Voor 5% gewijzigd door Cklaver op 14-02-2021 19:14]

• il-Principe
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 18-06 16:33
Cklaver schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:43:
[...]

Ik zie veel overeenkomsten met ons verbruik. 4 maanden geleden een vrijstaande woning uit 2013 gekocht.

A label, 209m2 , voorzien v. vloer verwarming boven en beneden. Verbruik viel ons wat tegen, gezien de recente bouw met dito isolatie.

De getallen zijn niet super nauwkeurig via p1mon rapportage, maar ongeveer :

7 feb - 18m3
8 feb - 19.5m3
9 feb - 11 m3
10 feb - 12 m3
11 feb - 11 m3
12 feb - 15 m3

Cv verwarmings temp nog wat proberen te tunen, van 70 graden naar beneden, maar bij ong. 48 graden ging de temperatuur in de woonkamer (108m2) al 0.5gr onderuit s nachts tijdens de afgelopen koude week. Nu op 57 graden gezet.

Cv temp op 19.5 gr C beneden, geen nacht verlaging . Boven grotendeels op 17 gr, badkamer op 20 gr.

0,503 m3/graaddag
Hmm, dit lijkt wel mijn huis (vrijstaand, ca 180m²), qua gasverbruik, alleen dan opgeleverd in 1994 volgens die normen. Ísolatie is (nog) niet verder verbeterd/aangepast sinds de bouw, maar wel snelle dingen gedaan zoals tochtstrips/kieren (ik woon er nu ca 5 jaar). Draai nu "gewoon" op 50°C aanvoer met 21 dag/19 nacht op alleen radiatoren. Afhankelijk van mijn gehannes* met instellingen haal ik gemiddeld 0,45-0,5 m³/graaddag. Mijn huis is niet het utimum qua isoatie en ik verwacht dat getal nog verder omlaag te kunnen brengen met meer en verbeterde isolatie.

Om te zien dat 2 veel nieuwere woningen (N=2) hetzelfde verbruiken is wel zeer frappant en daar zou toch nog een hoop winst te behalen moeten zijn met wat aanpassingen met b.v. CV instellingen. *Afgelopen januari was ik iets te "wild" geweest met wat aanpassingen en had 20% verbruik extra te pakken (ik zit n.l. rond de onderste stookgrens van m'n overgedimensioneerde CV te werken).

• witterholt
il-Principe schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:44:
[...]
Afgelopen januari was ik iets te "wild" geweest met wat aanpassingen en had 20% verbruik extra te pakken (ik zit n.l. rond de onderste stookgrens van m'n overgedimensioneerde CV te werken).
Hmm, welke instellingen waren dat dan? Ik zit namelijk ook nog steeds te tweaken om mijn verbruik omlaag te krijgen. Vandaag drie groepen voor de berging dicht gedraaid. Mijn CV-ketel is ook over gedimensioneerd en staat ingesteld op 50% (=12,8 KW).

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@witterholt , @il-Principe , @Cklaver Welk (definitief) energielabel hebben jullie huizen?
@Cklaver Kan je voor jouw gasverbruiken ook de bijbehorende, lokale buitentemperaturen vermelden?
Soms is het handig i.v.m. de veranderende weersomstandigheden om het gasverbruik alleen enkele uren voor en na een aanpassing te monitoren. Dit moet dan wel relatief nauwkeurig gebeuren.
Op mindergas kan je een dichtbij gelegen KNMI weerstation selecteren of je kan op wunderground.com een lokaal weerstation raadplegen, voorbeeld: Meteo-Wijchen.

• il-Principe
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 18-06 16:33
witterholt schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:41:
[...]

Hmm, welke instellingen waren dat dan? Ik zit namelijk ook nog steeds te tweaken om mijn verbruik omlaag te krijgen. Vandaag drie groepen voor de berging dicht gedraaid. Mijn CV-ketel is ook over gedimensioneerd en staat ingesteld op 50% (=12,8 KW).
Misschien OT, in een poging om wat langere runs te laten maken had ik het minimum en maximum vermogen wat dichter bij elkaar gezet (ik weet van het CV-tuning topic af). Uiteindelijk pakte dat wat verkeerd uit.
dunklefaser schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:23:
@witterholt , @il-Principe , @Cklaver Welk (definitief) energielabel hebben jullie huizen?
Het huis had een A-label gekregen, misschien per definitie correct maar ik heb er m'n twijfels over, denk dat het eerder richting B zit.

• witterholt
dunklefaser schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:23:
Label A.

• Cklaver

• Cklaver
Na wat meer inlezen een aantal zaken aangepakt;

vermogen v d cv (atag e325) terug getuned naar 50%
Mengkranen op de albrand compact verdelers (boven & beneden) op maximaal gezet (40 graden)
aanvoer temperatuur v d cv op 50 graden gezet.
Cv Gradient op 3
Stooklijn op 15
Pomp snelheid op lager standje 1 beneden (40w) , boven stond ie daar al op.

Danfoss geregelde thermostaat vast op 20 gr gezet beneden, zonder nacht verlaging.

Maar weer eens een paar dagen monitoren, zal alleen wel een wat vertekend beeld geven met de aankomende lente temperaturen 😀

[Voor 8% gewijzigd door Cklaver op 16-02-2021 21:11]

• witterholt
Ook ik heb een paar wijzigingen doorgevoerd, namelijk de drie groepen naar de berging dicht gezet. Deze zitten met nog negen andere groepen op een verdeler die met een gemotoriseerde kraan aangestuurd wordt door de thermostaat in de woonkamer. Gezien het grote vloeroppervlak dat daarmee op temperatuur gehouden moet worden hoop ik dat dat de oorzaak was van het hoge verbruik. Als kleine bonus heb ik ook nog een binnenklep op de brievenbus gemonteerd omdat daar nogal wat kou vandaan kwam zoals op onderstaande warmtebeeld te zien is.

Vandaag ziet het er in elk geval goed uit: 5,733m3. Dat is dan mijn laagste verbruik sinds 18 november.
De komende dagen zal ik het nog blijven monitoren waarbij ik hoop dat er nog een paar koude dagen gaan komen.

[Voor 10% gewijzigd door witterholt op 17-02-2021 06:07]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat ik niet thuis kan brengen is het relatief hoge gasverbruik op 7/8 februari bij @witterholt , @Cklaver , @mark2000 en @MarcoC , tenminste als de buitentemperaturen met die van @witterholt vergelijkbaar zijn.
Zelf als de invloed van werkdagen/weekend meegenomen wordt vind ik het verbruik vergeleken met bijvoorbeeld 11 februari wat aan de hoge kant.

Het is trouwens bekend dat nieuwere woningen met energielabel A niet een naar verwachting lager energieverbruik hebben, maar de 0,5 - 0,6m³/ggd bij ca. 200 m² GO lijken mij voor huizen van na 2015 te hoog.
Als je het verbruik per graaddag deelt door het aantal verwarmde m² (of nog beter m³) heb je een betere maatstaf van het energieverbruik in vergelijking met andere huizen van dezelfde bouwvorm.
Je moet wel, bijvoorbeeld, compacte vrijstaande huizen onderscheiden van huizen met meerdere vleugels en bungalows.

P.S.: Wat je nu ziet is dat, ondanks dat de buiten(lucht)temperatuur sterk is gestegen, het gasverbruik qua daling altijd wat na ijlt. Dit hangt met de langzamere opwarming van de gebouwschil samen, hetzelfde zie je ook omgedraaid bij een snelle afkoeling. Daarom kan je het warmteverlies ook pas na een dag of twee bij dezelfde buitentemperaturen goed beoordelen.

• Cap
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:16:
Wat ik niet thuis kan brengen is het relatief hoge gasverbruik op 7/8 februari bij @witterholt , @Cklaver , @mark2000 en @MarcoC , tenminste als de buitentemperaturen met die van @witterholt vergelijkbaar zijn.
Zelf als de invloed van werkdagen/weekend meegenomen wordt vind ik het verbruik vergeleken met bijvoorbeeld 11 februari wat aan de hoge kant.
De verklaring is denk ik dat er 6/7/8 februari een harde wind (ONO) stond. Dat scheelt gewoon in je gasverbruik. Of de woning nu geïsoleerd is of niet, de gevel koelt toch sneller af met meer (koude) wind.

7 en 8 februari hadden hier ook het hoogste verbruik terwijl het niet de koudste dagen waren. 8 en 11 februari waren vergelijkbaar in temperatuur (-4), maar op dag 1 verstookte ik 5.7 m3 bij een ONO wind van >8 m/s, op 11 februari 3.8 m3 bij een O wind van <2 m/s.
dunklefaser schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:16:
Het is trouwens bekend dat nieuwere woningen met energielabel A niet een naar verwachting lager energieverbruik hebben, maar de 0,5 - 0,6m³/ggd bij ca. 200 m² GO lijken mij voor huizen van na 2015 te hoog.
Als je het verbruik per graaddag deelt door het aantal verwarmde m² (of nog beter m³) heb je een betere maatstaf van het energieverbruik in vergelijking met andere huizen van dezelfde bouwvorm.
Je moet wel, bijvoorbeeld, compacte vrijstaande huizen onderscheiden van huizen met meerdere vleugels en bungalows.
Wat graaddagen betreft vraag ik me elke keer af welke men precies gebruikt bij het posten van deze waarden. Dat moet er eigenlijk wel bij vermeld worden.

Want een gemiddelde landelijke / regionale graaddag nemen is wel heel onnauwkeurig. Als je met graaddagen wilt gaan rekenen moet je m.i. de gemiddelde temperatuur over het betreffende etmaal in je woning bepalen én de gemiddelde buitentemperatuur op de plek waar je woning staat. Dat laatste kan eventueel met de temperatuur van het dichtstbijzijnde weerstation maar beter is natuurlijk zelf een thermometer buiten hebben.

Vergelijken is en blijft daarnaast moeilijk vanwege het verschil in stookgedrag. Wij verwarmen boven de niet gebruikte kamers niet standaard mee, alleen de slaapkamer gaat 's ochtends en 's avonds een uurtje aan en dan op lage temperatuur, en de badkamer radiator staat op een lage stand. Wij zitten beneden op 19.5 graden en boven wisselt het per kamer maar komt het doorgaans niet boven de 18 graden.
Een ander verwarmt altijd het hele huis, beneden 21 en boven 19 graden.

Dus het bepalen van de gemiddelde temperatuur in het huis is al een hele heisa die onderling behoorlijk kan verschillen. Tel daar nog eens bij op de meting van de buitentemperatuur, en natuurlijk het dagelijks wisselende leefpatroon wat waarschijnlijk ook invloed heeft op het verbruik, tenzij iemand altijd standaard de verwarming op eenzelfde schema heeft staan en dit nooit aanpast. ;)

Tel je al die factoren bij elkaar op dan blijft het zo dat de onderlinge waarden zeer moeilijk vergelijkbaar zijn.

[Voor 10% gewijzigd door Cap op 17-02-2021 11:04]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Cap Ik heb dit hier al meerdere keren aangegeven hoe je aan betrouwbare lokale buitentemperaturen en weerscondities kan komen. Het is natuurlijk aan iedereen die hier zijn verbruikscijfers post om aan te geven wat zijn/haar stookgedrag is, het liefst met zoveel detail mogelijk.
Dat het resultaat van de postings hier niet meer is dan natte vingerwerk bij koude wind weet hopelijk iedereen.
Je haalt er op dit moment hooguit heel grote afwijkingen uit.

Maar met je verbruik per dag en type huis en misschien bouwjaar
kan je ook niet meer verwachten dan misschien je huisnummer bij een bingo.

De TS @revolution-nl zou in zijn openings post bijvoorbeeld "instructies" over de minimale informatie
voor bijvoorbeeld de verwarmingscijfers kunnen plaatsen om een vergelijking wat "eerlijker" te maken.

Just my 2 cts

• Cap
  • Niet online
Eens.

Probleem is dat veel mensen de gemiddelde temperatuur over een etmaal in hun hele huis niet eens kennen. Je zal dus al minstens in elk vertrek een betrouwbare temperatuurmeting moeten hebben (afwijking < 1 graad, liefst < 0.5 graad). Vervolgens moet je de gemiddelde temperatuur over 24 uur over elk vertrek bepalen en het volume van elk vertrek weten. Dan moet je alle kamers gaan middelen obv het aantal m3 en kom je tot een vrij goede gemiddelde etmaaltemperatuur per m3 voor het hele huis. Dan moet je nog de gemiddelde buitentemperatuur bepalen om uiteindelijk tot een graaddag te komen.

Dan is nog de vraag welke ruimtes je meeneemt. Staat een radiator bijna nooit aan, is het dan eerlijk die ruimte mee te nemen? Ja, wel natuurlijk als de deur altijd open staat of er een enorm kierende of dunne deur tussen zit. Maar wat als die ruimte hermetisch is afgesloten?

Aan de andere kant kan je meestal niet het energieverbruik per kamer bepalen, omdat je alleen het totaalverbruik weet. Dus vanuit die optiek bezien moet je elk volume wel meenemen, of het nu verwarmd is of niet. Maar waar ligt de grens?

Etc, etc.

Vervolgens voel je al aan dat de weging van een graaddag dmv simpelweg toepassen van een factor per seizoen wel erg grof en simpel is. Een appartement op de 1e verdieping in een nauwe straat op het noorden zal nauwelijks tot geen invloed van de zon(nestand) hebben, een appartement op de bovenste verdieping op het zuiden met vrij uitzicht des te meer. Terwijl die laatste waarschijnlijk meer vaker met wind te maken zal hebben, maar dan wel weer minder koude. ;)

Appels, peren. Je moet op zoek naar zeer vergelijkbare woningen in opbouw en ligging, bewoond door personen met zeer vergelijkbaar stookgedrag. En dan natuurlijk middelen over lange tijd, want korte periodes zeggen niets ivm variabel leef/stookgedrag van de bewoners.

Ga er maar aan staan. :)

[Voor 20% gewijzigd door Cap op 17-02-2021 13:11]

• boe.i
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18-06 18:24
Zo, volgens mij is mijn appartement niet echt energiezuinig:

Energieverbruik
December: 452 kWh
Januari: 554 kWh

Gasverbruik
December: 43m3
Januari 69m3

Situatie
Grachtenpand (eenpersoonshuishouden) - 35m2
Zolderkamer met huurder - 10m2

Isolatiemaatregelen
Energielabel G. Enkelglas, geen spouwisolatie, geen vloerisolatie, geen dakisolatie.

• Cap
  • Niet online
Wordt er elektrisch verwarmd? Anders vind ik die 450-550 kWh per maand wel buitensporig. Dat is 6000 kWh per jaar. Of heb je een wietplantage? ;)

Gasverbruik is 1 a 1.5 kuub per m2 woningoppervlak, dat kan zeker lager.

Ik zat in die periode in mijn 2 verdiepingen appartement op 0.6 a 0.7 kuub per m2 oppervlak (of beter gezegd, c.a. 0.18 kuub per m3 volume). Bouwjaar 1905, deels HR++ glas, deels voorzetramen, dakisolatie PIR rc 3.6, energielabel B.

Wij stoken max 19.5 graden beneden en boven max 18 graden, alleen als de kamers in gebruik zijn en doen aan nachtverlaging. Dat zijn dingen waar je met geen tot weinig ingrepen al op kan winnen, voor zover je het niet al doet.

• boe.i
Cap schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:29:
Wordt er elektrisch verwarmd? Anders vind ik die 450-550 kWh per maand wel buitensporig. Dat is 6000 kWh per jaar.
Ik verwarm met een gaskachel (Well Straler). Als het buiten vriest zet ik wel een extra elektrish kacheltje op lage stand in de keuken om te voorkomen dat mijn leidingen bevriezen (ja zo koud wordt het binnen). Verder wordt er ook door huisgenoten gebruik gemaakt van de wasmachine, dus misschien is dat een verklaring.
Of heb je een wietplantage? ;)
Ik niet, maar nu begin ik toch mijn buren te verdenken :+

• Cap
  • Niet online
Zo'n elektrische kachel kan voor een flink verbruik zorgen. Kijk eens naar het wattage van die kachel op de sticker, als die het apart vermeldt voor de lage stand tenminste. Dan vermenigvuldigen met het aantal uur (seconden ;)) per dag dat ie aan staat en je hebt het aantal kWh te pakken. Nog mooier is om er een wattmeter tussen te hangen zodat je het verbruikte aantal kWh per dag kan zien. Dat kan met zo'n simpel stekkermodel wattmeter, let wel op dat het kacheltje het maximale wattage van de meter niet overschrijdt. ;)

Maar dat kan het hoge verbruik eigenlijk niet verklaren aangezien het in dec / jan weinig gevroren heeft? Of had je hem toen wel al vaak aan?

Je moet denk ik even op zoek naar waar het vandaan komt. Heb je naast de wasmachine ook nog een droger? Dat tikt namelijk meer aan. Een moderne wasmachine zal niet veel meer dan 1 kWh per wasbeurt gebruiken, dus wil je dan bijv aan 200 kWh wassen per maand komen dan moet je wel erg veel wassen. :P En hoe zit het met lampen? Veel (halogeen) spots en dergelijke? Draaien er permanent servers? Grote plasma tv die de hele dag aan staat?

Ter vergelijk: wij zitten met zijn tweeën op 125 kWh per maand. Verder heel standaard. Geen elektrische verwarming, geen elektrische boiler, geen zonnepanelen, geen elektrische auto of fiets. Wij zitten vast aan de lage kant maar 3x zoveel zonder specifieke zaken als ik hier noem lijkt me weer het andere uiterste. Het is ons ook in het minder zuinige verleden (oudere apparatuur) nooit gelukt om boven de 2500 kWh per jaar uit te komen, oftewel ruim 200 kWh per maand.

[Voor 70% gewijzigd door Cap op 17-02-2021 14:14]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-06 10:44

Wailing_Banshee

You're Next

Cap schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:29:
Wordt er elektrisch verwarmd? Anders vind ik die 450-550 kWh per maand wel buitensporig. Dat is 6000 kWh per jaar. Of heb je een wietplantage? ;)
Wij verbruiken ook iets van 450kWh per maand. Zonder wiet plantage of electrisch stoken. Maar wel met een paar game pc's die grotendeels aan staan, twee vriezers en nog een hele serie andere electrische apparaten...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wailing_Banshee Bij het electraverbruik kan je nooit op het globale verbruik afgaan en op basis hiervan iets roepen. Je moet echt inzoomen op individuele apparaten en het gebruik daarvan.
Alles andere is koffiedik kijken.
En de spreekwoordelijke wietplantage is meestal van een andere orde van grootte.

• Cap
  • Niet online
@Wailing_Banshee Vriezers tikken ook aan ja. Hier 1 grote koelvriescombi, wel van A++(+?) klasse.

Het ging me echt om de buitensporige niet standaard verbruikers als elektrische verwarming, warmtepomp, elektrische auto... en wietplantages. :P

Maar met een klein 35 m2 appartement + 10 m2 zolderkamer lijkt me meerdere vriezers of een hele grote Amerikaanse koelvriescombi niet zo waarschijnlijk, dus toen ik zolderkamer hoorde dacht in onwillekeurig aan een wietplantage. ;) Voor een dergelijk kleine woning lijkt het verbruik me gewoon erg hoog.

PS Als met name de game consoles verantwoordelijk zijn voor een verdubbeling van het energieverbruik dan lijkt me dat ook wel een dingetje. Op stand by moeten die toch ook gewoon een stuk minder verbruiken, plus de tv kan ook op stand by / low energy scherm uit mode na een bepaalde tijd? Lijkt me wel een stuk te schelen.

[Voor 18% gewijzigd door Cap op 17-02-2021 14:15]

• boe.i
Ik heb inderdaad zo'n smart stekker om te kijken waar dat energieverbruik vandaan komt. Die kachel verbruikt 1350W, maar staat voor het grootste deel uit op lage stand. Ik kan zien dat 's nachts ongeveer 0.5kWh verbruikt wordt. Verdere verbruikers:
- Boiler (2400W) -> Inventum EDR 50 (energielabel C)
- Desktop / game PC
- Koffiezetapparaat (0.2kWh per kopje)
- Koel/vries combi (klein)
- Bierkoelkast (A+ label)
- Wasmachine/droger combi. Alleen de droger wordt nooit gebruikt (volgens website 1.08kWh per cyclus op 60 gr, maar ik was altijd 40gr eco stand)
- Lampen zijn allemaal LED en verbruiken maar een paar Watt
- Zolderbewoner gebruikt wel regelmatig een kacheltje als het koud is, dus denk dat daar ook aardig wat stroom wordt verbruikt.

Ben vooral benieuwd naar de zomer, of mijn verbruik dan drastisch omlaag schiet.

[Voor 5% gewijzigd door boe.i op 17-02-2021 14:46]

• Idefix70
Januari: 763 kWh ... dat is toch best te doen :)

Gasloos 13-3-20 (Enexis slotje). 2x Daikin MXM52N, Stylish35, Perfera 20/20/20/25, Daikin WPB200L PV 5100wp. Herenhuis, vrijstaand, 2007, 2 persoonshuishouden

• vistu
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:25
Januari: 1029 kWh / 27 m3 (gas alleen voor douchen, de rest elektrisch)

• Von Henkel
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18-06 09:57
Januari: 438 KWh - 13 KWh en 143m3 gas

• Cap
  • Niet online
boe.i schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:45:
Ik heb inderdaad zo'n smart stekker om te kijken waar dat energieverbruik vandaan komt. Die kachel verbruikt 1350W, maar staat voor het grootste deel uit op lage stand. Ik kan zien dat 's nachts ongeveer 0.5kWh verbruikt wordt. Verdere verbruikers:
- Boiler (2400W) -> Inventum EDR 50 (energielabel C)
- Desktop / game PC
- Koffiezetapparaat (0.2kWh per kopje)
- Koel/vries combi (klein)
- Bierkoelkast (A+ label)
- Wasmachine/droger combi. Alleen de droger wordt nooit gebruikt (volgens website 1.08kWh per cyclus op 60 gr, maar ik was altijd 40gr eco stand)
- Lampen zijn allemaal LED en verbruiken maar een paar Watt
- Zolderbewoner gebruikt wel regelmatig een kacheltje als het koud is, dus denk dat daar ook aardig wat stroom wordt verbruikt.

Ben vooral benieuwd naar de zomer, of mijn verbruik dan drastisch omlaag schiet.
Ah ok: naast de standaard koelvries/koffiezetapparaat en LED lampen heb je dus én een boiler (ook gebruikt door andere personen in het pand die lekker lang douchen? ;)), én bijverwarming elektrisch, én de bewoner op zijn kleumzolder :P óók nog een elektrisch kacheltje en een game pc de hele dag aan.

Dan is het zeker mogelijk. ;)
Idefix70 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:57:
Januari: 763 kWh ... dat is toch best te doen :)
Ook voor verwarming, warm water etc? Of alleen apparatuur? Verder nog bijzonderheden?

[Voor 9% gewijzigd door Cap op 17-02-2021 15:38]

• boe.i
Cap schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Ah ok: naast de standaard koelvries/koffiezetapparaat en LED lampen heb je dus én een boiler (ook gebruikt door andere personen in het pand die lekker lang douchen? ;)), én bijverwarming elektrisch, én de bewoner op zijn kleumzolder :P óók nog een elektrisch kacheltje en een game pc de hele dag aan.

Dan is het zeker mogelijk. ;)
Precies. Boiler is wel maar voor 1 persoon 5 minuten douchen.
En de game PC is overdag alleen voor office etc (PC 140W, monitor 26W)
Zal met name de kacheltjes zijn!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vandaag lekker warm in Wijchen met op dit moment 11,8°C, geen vergelijk met vorige week.
Het gasverbruik is evenredig gezakt en morgen wordt het nog 2-3 graden warmer.
Bij wie blijft de ketel verwarming morgen uit?

[Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 17-02-2021 16:18]

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23:20

Proton_

Team Welles

boe.i schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:46:
[...]

Een boiler verliest de hele dag warmte en dat is van veel factoren afhankelijk (leidingverloop, leidingmateriaal, isolatie, omgevingstemperatuur, tocht, lekkende kraan).
Meten is weten.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

boe.i schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:46:
[...]

Dat was mijn idee ook. Wij zitten rond 460kWh voor januari, geen electrische verwarming, wel een grote vrieskist, een kleine vrieskast en een koel/vries combi, 2 game pc's die 's avonds veel aan staan (overdag werken we beiden op onze laptops) en de relatief grote verbruiker: de pomp van de vloerverwarming (50W die nu zo'n 10 uur per dag aan staat...). We hebben in januari 2021 38kWh meer verbruikt dan januari 2020. We zijn weer terug bij ons verbruik van 2018, toen hebben we een pompschakelaar gekocht die werkt op de aanvoer temperatuur van het water...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij hebben ze pas de meter vervangen, daarom ben ik even bezig met de meterstanden. Ik kan sinds eind vorige week uitlezen via een website en ik moest controleren of de standen van de oude meter juist zijn doorgegeven. Wel grappig, je kan nu op die meter precies zien wanneer we de was doen en de vaatwasser gebruiken.

Maar daardoor weet ik nu wel mijn jaarverbruik (eigen administratie en twee dagen van die nieuwe meter om op een jaar te komen) :)

van 14-2-2020 tot 13-2-2021
1433 kWh electriciteit en
4055 kWh gas

Best netjes denk ik, rijtjeshuis, 120m2 uit 1971. Twee personen, thuiswerken. Verwarming, warm water en koken op gas. Ik heb wel een bijverwarming die ik veel aan doe anders zou het gasverbruik denk ik een stuk hoger zijn (losse een boiler en een cvketel type B ). Op dit moment is die bijverwarming voldoende, vorige week draaide de cv-ketel continu.

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 18-02-2021 21:12]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marzman 1433 kWh voor een 2 persoonshuishouden is uitstekend.
Maar: een type B ketel? - Je hebt waarschijnlijk geen aansluitmogelijkheid voor een HR-ketel?
Zonder het energieverbruik van de "bijverwarming" zegt de "4055 kWh" voor gas, hoe exact ook gemeten eigenlijk niets. Just my 2 cts

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wailing_Banshee De 50 W vloerverwarmingspomp een relatief grote verbruiker in januari?
31 x 10h x 0,05 kW = 15,5 kWh in vergelijking met 456 kWh maar 3%.
Ik zou de grote verbruikers toch maar waar anders zoeken, niet met een wichelroede maar met een
energiemeter.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:43

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Ik vermoed dat het 4055m3 gas is en dan heb je nog wat isolatie werk te doen :9

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:15
Speedy-Andre schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:18:
Of het is 4055 gedeeld door 10 is 405 m3

PVoutput

• Cap
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:27:

van 14-2-2020 tot 13-2-2020
1433 kWh electriciteit en
4055 kWh gas
4055 kWh gas van 14-2 tot 13-2 in hetzelfde jaar is... driedubbel knap!

1. aantal (y)
2. eenheid (y)
3. periode (y)

Hulde. _/-\o_

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dunklefaser schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:01:
@Marzman 1433 kWh voor een 2 persoonshuishouden is uitstekend.
Maar: een type B ketel? - Je hebt waarschijnlijk geen aansluitmogelijkheid voor een HR-ketel?
Zonder het energieverbruik van de "bijverwarming" zegt de "4055 kWh" voor gas, hoe exact ook gemeten eigenlijk niets. Just my 2 cts
Het staat op de lijst om vervangen te worden. Ze zullen het afvoerkanaal dan aan moeten passen, maar lijkt me geen probleem.

De bijverwarming verbruikt geen gas, alleen een beetje stroom voor een fan wat in mijn stroomverbruik zit. Verder kost het zo weinig dat ik het niet heb bijgehouden.

[Voor 4% gewijzigd door Marzman op 18-02-2021 21:18]

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cap schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:05:
[...]

4055 kWh gas van 14-2 tot 13-2 in hetzelfde jaar is... driedubbel knap!
Tot 2021 inderdaad :)

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Speedy-Andre schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:18:
Nee. Deel het door 10,1 voor m3 gas.

/▌

• HereIsTom
Marzman schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:14:
[...]

Nee. Deel het door 10,1 voor m3 gas.
Heb je nou gas of stroom verbruikt?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HereIsTom schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:50:
[...]

Heb je nou gas of stroom verbruikt?
Dat staat er toch? Gas en stroom.

/▌

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:15
@Marzman de meeste mensen rekenen bij gasverbruik niet in "verbruikte energie” maar in "hoeveelheid gas". Het is dus makkelijker als je M3 gebruikt in plaats van kWh (of beide vermeldt)

PVoutput

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Kalentum schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:23:
@Marzman de meeste mensen rekenen bij gasverbruik niet in "verbruikte energie” maar in "hoeveelheid gas". Het is dus makkelijker als je M3 gebruikt in plaats van kWh (of beide vermeldt)
Ah, ik had het zelf nodig in kWh vanwege mijn contract en voorschot wat uitging van kWh. Het is bijna de comma opschuiven met een klein afrondingsverschil. In mijn nieuwe meter kan ik het beide zien, mijn oude meter was in m3.
van 14-2-2020 tot 13-2-2021
4055 kWh is 401 M3 gas
https://www.fluvius.be/nl...ven/berekeningsparameters

[Voor 19% gewijzigd door Marzman op 19-02-2021 07:38]

/▌

• witterholt
Sinds een paar dagen is op mindergas.nl de temperatuur voor station Deelen niet meer te zien. Is dat iemand anders al opgevallen?

• DON PAPA
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:08

DON PAPA

Tweaker-fan

witterholt schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:04:
Sinds een paar dagen is op mindergas.nl de temperatuur voor station Deelen niet meer te zien. Is dat iemand anders al opgevallen?
Het maakt zo te zien niet uit welk weerstation bekijkt, ze hebben er zo te zien allemaal last van, zal wel iets fout gaan bij mindergas.nl zelf

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dunklefaser schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:15:
@Wailing_Banshee De 50 W vloerverwarmingspomp een relatief grote verbruiker in januari?
31 x 10h x 0,05 kW = 15,5 kWh in vergelijking met 456 kWh maar 3%.
Ik zou de grote verbruikers toch maar waar anders zoeken, niet met een wichelroede maar met een
energiemeter.
Ik weet precies wat onze grootverbruikers zijn... De grootste is mijn PC* :p Die gebruikt minimaal 100W per uur, staat zo'n 16 uur per dag aan, dus dat is al 1.6kWh per dag en dat 30/31 dagen per maand... Die wichelroede hebben we in 2017 al vervangen door energiemeters...

Maar het thuiswerken kost ons zo'n 40kWh per maand (in de winter). Dat is verdeeld met name over de twee PC's en de vloerverwarming. Voor de rest hebben we altijd al een hoog energieverbruik gehad (alles is getraceerd, er is niet ergens iets wat stiekem meer gebruikt dan verwacht) en daar maak ik me dan ook helemaal geen zorgen over :p

*PC = PC, monitoren, boxen, en alles wat je nog meer nodig hebt om een beetje leuk te kunnen computeren....

• BBTM
  • Laatst online: 16-06 16:08
31-01-2020 t/m 31-01-2021:

Huishouden van 2 personen, 2 onder 1 kap:

Stroom: 2802 kWh
Gas: 1817,16 m3

• Idefix70
Ik heb even contact gehad met David van mindergas.nl en inmiddels staat op de website dat er een storing is bij KNMI die hopelijk vandaag vrijdag 19 februari is opgelost.

[Voor 73% gewijzigd door Idefix70 op 19-02-2021 09:58. Reden: Inmiddels antwoord van mindergas.nl ontvangen]

• Cklaver
Cklaver schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:08:
Na wat meer inlezen een aantal zaken aangepakt;

vermogen v d cv (atag e325) terug getuned naar 50%
Mengkranen op de albrand compact verdelers (boven & beneden) op maximaal gezet (40 graden)
aanvoer temperatuur v d cv op 50 graden gezet.
Cv Gradient op 3
Stooklijn op 15
Pomp snelheid op lager standje 1 beneden (40w) , boven stond ie daar al op.

Danfoss geregelde thermostaat vast op 20 gr gezet beneden, zonder nacht verlaging.

Maar weer eens een paar dagen monitoren, zal alleen wel een wat vertekend beeld geven met de aankomende lente temperaturen 😀
Even de periode ge-reset, inmiddels zit ik op 0,462 m3/graaddag t.o.v de eerder genoemde 0,503 m3/graaddag , en dalende :)

Nog wel wat aan het tobben met de cv temp aanvoer temp (nu op max 10% vermogen) vs. de meng verdelers boven en beneden.

Voor de vv beneden blijft Ta en Tr steeds grotendeels gelijk (zelfs na pomp snelheid op 1) en ook vrij laag , zo'n 20 tot 28 graden, terwijl boven de Ta op 40 graden staat (Tr ~ 35 graden).

Lijkt op flinke temp. verlies richting beneden.

Maar weer even wat experimenteren, zo'n Danfoss multi zone regeling helpt ook niet echt voor het overzicht. Het lijkt op cv pendelen, zelfs op 10% vermogen.

Op mindergas overigens het weer station dicht in de buurt gekozen, dus die zou redelijk gelijk moeten lopen.

• Philtjens
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 23:22
Hoe monitoren jullie het verbruik ?

Ik zou het graag zelf ook enkele dagen doen om een gemiddelde te maken van wat het standaard verbruik is.

Kan ik dit gewoon via tellerstand van de meter doen en het verschil wat mijn zonnepanelen opgewekt hebben hiervan af te trekken dan ?

• dbzfan
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:36

dbzfan

Nee.

slimmemeterportal.nl

• Appie Heijn
  • Nu online
01-01-2021 t/m 31-01-2021:

Huishouden van 4 personen, vrijstaand:
We wonen op dit moment niet in onze woning ivm verbouwing. We verwarmen de woning met 2 straalkacheltjes 1,8kW en 2,1kW veelvuldig deuren open.
Stroom: 1841 kWh waarvan auto laden: 87,48 kWh
Gas: 0m3

Over een paar dagen gaat er eerst 10,5kW PV “online” over 1-2 maand volgt nog eens 4kW

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Onder de voorwaarde dat wat @Philtjens schrijft over "de tellerstand" klopt heeft hij maar één tellerstand (=ferrrarismeter), dus slimmemeterportal.nl zal dan niet werken.

@Philtjens Citaat "Kan ik dit gewoon via tellerstand van de meter doen en het verschil wat mijn zonnepanelen opgewekt hebben hiervan af te trekken dan ?"
Kan je dit misschien met een voorbeeld illustreren? Zo als je het nu neerzet zou het kunnen kloppen,
of ook niet.

• Philtjens
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 23:22
dunklefaser schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:29:
[...]

Onder de voorwaarde dat wat @Philtjens schrijft over "de tellerstand" klopt heeft hij maar één tellerstand (=ferrrarismeter), dus slimmemeterportal.nl zal dan niet werken.

@Philtjens Citaat "Kan ik dit gewoon via tellerstand van de meter doen en het verschil wat mijn zonnepanelen opgewekt hebben hiervan af te trekken dan ?"
Kan je dit misschien met een voorbeeld illustreren? Zo als je het nu neerzet zou het kunnen kloppen,
of ook niet.
Ik heb inderdaad nog een oude analoge meter in huis.

Morgenvroeg ga ik begin van de ochtend de tellerstand opnemen als ik thuis ben de tellerstand terug opschrijven.
Dan weet ik wat het actueel verbruik is van een hele dag zonder verbruik omdat we beide werken zijn.

Dan kijk ik in totaal via sunnydesign hoeveel kwh mijn panelen hebben opgewekt en trek ik dit van mijn tellerstanden af aangezien ik een analoge terugdraaiende teller heb zal deze terug draaien ipv bijtellen op de meter.

Ik kan natuurlijk ook de zonnepanelen uitschakelen maar dit ga ik niet doen aangezien we een goede week hebben

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Philtjens schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:35:
[...]

Ik heb inderdaad nog een oude analoge meter in huis.

Morgenvroeg ga ik begin van de ochtend de tellerstand opnemen als ik thuis ben de tellerstand terug opschrijven.
Dan weet ik wat het actueel verbruik is van een hele dag zonder verbruik omdat we beide werken zijn.

Dan kijk ik in totaal via sunnydesign hoeveel kwh mijn panelen hebben opgewekt en trek ik dit van mijn tellerstanden af aangezien ik een analoge terugdraaiende teller heb zal deze terug draaien ipv bijtellen op de meter.

Ik kan natuurlijk ook de zonnepanelen uitschakelen maar dit ga ik niet doen aangezien we een goede week hebben
Dit was de reden waarom ik het niet erg vond om een slimme meter te krijgen toen onze meter stuk ging :p Kon ik eindelijk eens echt meten wat we gebruikten (ik schreef de standen altijd 1 keer per week op, maar dat is een heel stuk minder nauwkeurig!).

• witterholt
Sinds gisteren heb ik mijn "BeeClear" energiemanager uitgefaseerd en vervangen door een Wifi gateway met display welke verbonden zit aan de P1 poort. Deze lees ik vervolgens uit in Home Assistant en de waarden worden opgeslagen in een Influx database. O.b.v. de waarden uit de database heb ik een paar grafieken gemaakt in Grafana. De gasmeterstand wordt elke nacht automatisch geüpload naar mindergas.nl. Hier en daar moet ik nog wel wat hobby'en; de upload heeft namelijk wel een vertraging van meer dan een kwartier en ik wil de lokale buitentemperatuur ook gaan vast leggen evenals het vermogen dat is opgewekt door de zonnepanelen.

[Voor 8% gewijzigd door witterholt op 23-02-2021 14:26]

Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True