Dank voor de tips!el polini schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:09:
[...]
Is sterk af te raden, gezien de ketel dan eerder over zijn aanvoertemperatuur heen gaat en dus pendelen (anti-pendel stand).
Je kan beter het vermogen dan verder verlagen van 10kw naar 7kw. en pompsnelheid verlagen naar 6L/min. (veelal laagste stand). Zodat je langere stooksessies creëert. Je zal dan merken dat de aanvoertemperatuur dan vanuit zichzelf niet boven de 75C zal komen.
Zie ook:
YouTube: Tips & Trucs #25 Hoe stel ik een Nefit Trendline Hrc25 cw4 cv-ketel...
Pompsnelheid kan helaas niet lager op de Remeha Avanta cv ketel, je hebt standje te hoog en standje nog veel meer te hoog.

Kan 60 graden echt niet? 75 graden door de radiatoren vinden wij niet comfortabel, de radiatoren worden dan vaak veel te heet zodat je lokaal veel stralingseffect krijgt (en even de voeten er tegenaan is er ook niet meer bij
Uit het gasbesparingstopic begrijp ik wel dat het verlagen van de aanvoertemperatuur toch wat extra besparing oplevert. Pendelen gebeurt gelukkig niet, althans ik kan het niet ontdekken, hij blijft continu branden bij het opwarmen van de kamer en slaat maar heel af en toe even af als ie tegen de vraagtemperatuur aan zit. Max 3 a 4x per uur. Dat is toch normaal?
Vermogen is intussen na de koude dagen zonder problemen nog wat verder terugeschroefd naar tegen de 8 kW.
PS zou het kunnen dat ie niet pendelt omdat de ketel via opentherm wordt aangestuurd? Retour komt nooit boven de 45 graden dus hij zit nog in het HR bereik.
[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 10-02-2021 11:32 ]