Via "Wijzig" editten. In een nieuwe post kun je scrollen binnen de juiste pagina en bij de juiste user op "Quote" drukken.JAN-B schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 12:45:
[...]
Goeie tip ! alleen, kun je uitleggen / voordoen hoe dat precies moet
Verwijderd
Geweldige plannen. Heerlijk om te lezen.Casper de Boer schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:58:
[...]
Tja, het schuurtje viel een beetje groot uit maar moest de panelen kwijt
Volgend jaar wil ik de oude werkplaats en een schuurtje achter de houten schuur weghalen (ja er staat er nog 1 achter)
Dan kan ik met machines achter komen en een gaan kijken om een nieuwe garage neer te zetten.
Daar komen de zonnepanelen uiteindelijk op in een W-O opstelling.
Ook wil ik dan gaan werken met een CV-houtkachel en warmtepanelen. Al met al is het geld voor nu ook even op bij mij.
Als je weer eens een update hebt, laat ons (of anders mij) weten. Want dit is super om te volgen. Ik woon namelijk in een huurhuis. Dus deze hobby van jou kan ik alleen vanaf de zijlijn volgen
1e halfjaar zit er weer op. Het verbruik daalt nog steeds hoewel ik denk dat we nu tegen de max aan zitten qua gebruik apparatuur en het leefcomfort.
van 5 feb t/m 12 aug 188 dagen: |
1055 kWh Opgewekt |
Laag Tarief: -34 kWh |
Hoog Tarief: -235 kWh |
Gas 436m³ |
Water van 31-01 tm 12-08> 39m³ |
Totaal excl. panelen 786 kWhPcDealer schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:29:
Wat is je brutoverbruik?
Laag:289,49 kWh
Hoog: 496,51 kWh
Als het zo doorgaat komen we dit jaar weer lager uit qua totaal verbruik (excl panelen), dan zitten we onder de 1600kWh, en das toch niet onaardig voor een gezin waarvan 4 dagen in de week de kleine (bijna 4) en papa en of mama thuis zijn.
Ik kreeg vandaag een herinneringsmail van de vergelijkingssite gaslicht.com.
Bijna een jaar geleden had ik namelijk een contract afgesloten bij energiedirect.nl met een aardige welkoms-premie.
Als ik nu kijk op de vergelijkingssite dan komt energiedirect vanzelfsprekend niet als goedkoopste naar boven omdat ik niet in aanmerking kom voor een welkoms-bonus.
Daarom heb ik maar even een mailtje naar de klantenservice van energiedirect.nl gestuurd met de vraag of ze mij nog een aanbieding kunnen doen voor een contractverlenging
Anders stap ik gewoon weer over naar een ander waar ik weer een welkomstpremie krijg !
Bijna een jaar geleden had ik namelijk een contract afgesloten bij energiedirect.nl met een aardige welkoms-premie.
Als ik nu kijk op de vergelijkingssite dan komt energiedirect vanzelfsprekend niet als goedkoopste naar boven omdat ik niet in aanmerking kom voor een welkoms-bonus.
Daarom heb ik maar even een mailtje naar de klantenservice van energiedirect.nl gestuurd met de vraag of ze mij nog een aanbieding kunnen doen voor een contractverlenging

Anders stap ik gewoon weer over naar een ander waar ik weer een welkomstpremie krijg !
Ik ben benieuwd, hier nog iemand die bij energiedirect.nl zit (en waarvan het contract bijna afloopt)bluemoon23 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:45:
Daarom heb ik maar even een mailtje naar de klantenservice van energiedirect.nl gestuurd met de vraag of ze mij nog een aanbieding kunnen doen voor een contractverlenging![]()
Ik ben verleden jaar overgestapt naar Energiedirect voor alleen stroom en heb het 5 jaar vast laten zetten.
Nog geen spijt van, was 10€ pm goedkoper dan de Nuon.
Nog geen spijt van, was 10€ pm goedkoper dan de Nuon.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Vandaag telefoontje gehad van Energiedirect naar aanleiding van mijn mail.
Als ik mijn 1 jarig contract verleng kan er geen korting van af, wel als ik een contract voor 3 jaar afsluit.
Maar daar heb ik geen zin in, ik blijf liever flexibel.
Binenkort maar weer overstappen dus !, en dan natuurlijk weer een welkoms-bonus bij de nieuwe leverancier.
Als ik mijn 1 jarig contract verleng kan er geen korting van af, wel als ik een contract voor 3 jaar afsluit.
Binenkort maar weer overstappen dus !, en dan natuurlijk weer een welkoms-bonus bij de nieuwe leverancier.
Dan hoef ik er dus geen mail aan te wagen, dat wordt weer overstappen binnenkort.bluemoon23 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:51:
6 dagen(!) over gedaan...bluemoon23 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:51:
Binenkort maar weer overstappen dus !, en dan natuurlijk weer een welkomst-bonus bij de nieuwe leverancier.
Ik meet elke morgen en hou dat bij in Excel.
Maand | E | G | W |
Januari | 300,00kWh | 182,83m3 | 13,56m3 |
Februari | 242,00kWh | 171,78m3 | 12,35m3 |
Maart | 275,00kWh | 183,40m3 | 13,61m3 |
April | 245,00kWh | 81,72m3 | 14,01m3 |
Mei | 222,00kWh | 24,57m3 | 11,26m3 |
Juni | 208,00kWh | 10,37m3 | 10,63m3 |
Juli | 204,00kWh | 6,21m3 | 10,83m3 |
Augustus | 226,00kWh | 4,37m3 | 10,70m3 |
Verbruik augustus 2013:
E: 226kWh
G: 4,37m3
W: 10,70m3
Verbruik augustus 2012:
E: 220kWh
G: 3,90m3
W: 10,21m3
Verwachting 2013 op basis van deze maand:
E: 2.661kWh
G: 51m3
W: 126m3
Verbruik Year to Date
E: 1.922kWh
G: 665m3
W: 97m3
Verwachting 2013 op basis van YTD:
E: 2,887kWh
G: 999m3
W: 146m3
Er is veel bewolking geweest in augustus afgewisseld met sterke zoninstraling, maar daarom toch een paar dagen de cv aan moeten doen door de beperkte voorraad in de zb.
Eengezinstussenwoning (eind 2004), 2 woonlagen, 2/3 slaapkamers, woonkamer met open keuken
Label A, Agpo Econpact HR-107 combiketel met AquaSol 3 zonneboiler (97 liter). AEG condensdroger Label B, nieuwe AEG 7kg wasmachine, Label A+++-10%.
Twee volwassenen, twee kinderen (4 en 7).
Verwijderd
Oude woning:
Ds = doelstelling
Tweepersoons huishouden in een appartement.
Nieuwe woning:
Ds = doelstelling
1-1 tot 29-8 | E ds | E | G ds | G | W ds | W |
Totaal | 1770kWh | 917kWh (-48%) | 563m3 | 252,4m3 (-55%) | 52,5m3 | 28,57m3 (-46%) |
Ds = doelstelling
Tweepersoons huishouden in een appartement.
Nieuwe woning:
Maand | E ds | E | SV ds | SV | W ds | W |
Juli | 190kWh | 35,9kWh (-81%) | 1,01GJ | 0,83GJ (-17%) | 6,12m3 | 2,24m3 (-63%) |
Augustus | 223kWh | 82,4kWh (-63%) | 1,02GJ | 1,04GJ (+2%) | 6,65m3 | 2,76m3 (-58%) |
Totaal | 413kWh | 118,3kWh (-71%) | 2,03GJ | 1,87GJ (-7%) | 13,09m3 | 5,15m3 (-61%) |
Ds = doelstelling
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2013 10:25 ]
verbruik aug 2013
elec: 151kWh
gas; 6m3
water; 7m3
totaal 2013
elec; 1190Wh
gas; 317m3
water 49m3
verwarming staat op 19,5 graad
Prognose gasverbruik 2013
Periode: 1 januari t/m 31 dec= 466m3 doelverbruik <400m3
Per gewogen graaddag (i) 0,15 m3/graaddag
Elektra, doelverbruik per jaar < 1.500 kWh
Water, doelverbruik per jaar < 60 m3
Tussenwoning 1990, 115m2, 3 personen, geen PV
elec: 151kWh
gas; 6m3
water; 7m3
totaal 2013
elec; 1190Wh
gas; 317m3
water 49m3
verwarming staat op 19,5 graad
Elektra, doelverbruik per jaar < 1.500 kWh
Water, doelverbruik per jaar < 60 m3
De Qbox mini gewonnen van Qurrent. Vind hem erg duur als je hem moet kopen, maar het is wel een mooi product.
Geeft een mooi inzicht in het sluipverbruik toen we op vakantie waren, dankjewel server + koelkast..
Specs: appartement, mannetje + vrouwtje
Geeft een mooi inzicht in het sluipverbruik toen we op vakantie waren, dankjewel server + koelkast..
Specs: appartement, mannetje + vrouwtje

Maand | E | ES | G | W |
Januari | 157,53kWh | 53,639kWh | 10,368m3 | 2,603m3 |
Februari | 157,14kWh | 49,263kWh | 12,606m3 | 3,24m3 |
Maart | 162,23kWh | 54,635kWh | 11,947m3 | 3,065m3 |
April | 165,16kWh | 51,631kWh | 14,747m3 | 3,69m3 |
Mei | 155,72kWh | 51,647kWh | 12,908m3 | 4,053m3 |
Juni | 149,90kWh | 49,393kWh | 12,788m3 | 4,139m3 |
Juli | 147,13kWh | 50,801kWh | 9,327m3 | 3,344m3 |
Augustus | 152,76Wh | 50,614kWh | 11,858m3 | 4,275m3 |
Totaal 2013 | 1247,57kWh | 411,623kWh | 96,549m3 | 28,409m3 |
1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)
De cv staat toch wel op zomerstand?
Ja, en pas nadat ik weer een herinneringsmail naar Energiedirect had gestuurd.............
Wat dat betreft doet Greenchoice het beter op mijn vraag of het mogelijk is toch nog mee te doen aan een actie korting, ondanks dat il al 1 jaar lid ben:bluemoon23 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:51:
quote:
Via vergelijkingssites komt u inderdaad terecht op ons actie contract, het zogeheten ‘groen mix contract’. Dit is in principe alleen bedoeld voor onze nieuwe klanten, echter aangezien wij ook graag onze vaste klanten willen behouden, kunnen wij dit ‘groen mix contract’ ook u als vaste klant aanbieden.
Ja remeha staat op eco-bespaar-alles uit stand;)
Verbruik Aug:
Hoog tarief = -27 kWh;
Laag tarief = 56 kWh;
Gas = 0;
PV = 60 kWh = genormeerd = 114,3 kWh/kWp.
Hoog tarief = -27 kWh;
Laag tarief = 56 kWh;
Gas = 0;
PV = 60 kWh = genormeerd = 114,3 kWh/kWp.
Jaarverbruik 2012-2013
Stroom: 265kWh
Gas: 1292 m3
Water: 194 m3
Pv: 3100kWh (die periode)
Tussenwoning 5 pers altijd iemand thuis
Stroom: 265kWh
Gas: 1292 m3
Water: 194 m3
Pv: 3100kWh (die periode)
Tussenwoning 5 pers altijd iemand thuis
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik ga het (kWh) ook maar eens bijgehouden, gezien ons 'grote' verbruik imo, dat overigens nog steeds stijgende is...
Vorig jaar (2011/12) aan stroom: 3885 kWh
Situatie: hoekhuis, 2 personen full-time werkend, elektrisch koken, woonkamer elektrische verwarming, rest v/h huis stadsverwarming, geen gasaansluiting.
De jaren ervoor ongeveer hetzelfde verbruik, maar gezien de huidige meterstand kom ik er dit jaar ruim overheen. Lijkt mij rijkelijk veel en vooral onnodig.
Heb inmiddels een energieverbruiksmeter aangeschaft en geplaatst bij mijn hoofdverdachte nr 1 qua verbruik: een relatief oude koelvriescombi in de schuur, met gammele thermostaat. Nu anderhalve dag gemeten en volgens dat ding al ruim 2,5kWh verbruikt! Vanavond check ik het nogmaals (na 48 uur meten) om te zien wat het gemiddelde p/d is, ruim boven de 1,5kWh vermoed ik. De kans is dus virj groot dat we binnenkort een nieuwe, zuinige, koelvriescombi gaan halen
Volgende apparaat om te meten wordt de elektrische kachel in de woonkamer. Hier ligt helaas geen stadsverwarming, dus weinig alternatieven... zo'n elektrische kachel trekt natuurlijk een flink vermogen, maar ben benieuwd hoeveel nu precies. Eens zien of daar wat aan te veranderen is.
Kleine andere besparing; tijschakelaar geplaatst op de pomp van de vloerverwarming. Ondanks dat deze uitgeschakeld staat moet de pomp af en toe wel z'n werk doen. Voorheen pompte deze 24/7 hetzelfde water rond, nu nog maar 15 minuten per dag. Kleine besparing, maar toch
Vorig jaar (2011/12) aan stroom: 3885 kWh
Situatie: hoekhuis, 2 personen full-time werkend, elektrisch koken, woonkamer elektrische verwarming, rest v/h huis stadsverwarming, geen gasaansluiting.
De jaren ervoor ongeveer hetzelfde verbruik, maar gezien de huidige meterstand kom ik er dit jaar ruim overheen. Lijkt mij rijkelijk veel en vooral onnodig.
Heb inmiddels een energieverbruiksmeter aangeschaft en geplaatst bij mijn hoofdverdachte nr 1 qua verbruik: een relatief oude koelvriescombi in de schuur, met gammele thermostaat. Nu anderhalve dag gemeten en volgens dat ding al ruim 2,5kWh verbruikt! Vanavond check ik het nogmaals (na 48 uur meten) om te zien wat het gemiddelde p/d is, ruim boven de 1,5kWh vermoed ik. De kans is dus virj groot dat we binnenkort een nieuwe, zuinige, koelvriescombi gaan halen
Volgende apparaat om te meten wordt de elektrische kachel in de woonkamer. Hier ligt helaas geen stadsverwarming, dus weinig alternatieven... zo'n elektrische kachel trekt natuurlijk een flink vermogen, maar ben benieuwd hoeveel nu precies. Eens zien of daar wat aan te veranderen is.
Kleine andere besparing; tijschakelaar geplaatst op de pomp van de vloerverwarming. Ondanks dat deze uitgeschakeld staat moet de pomp af en toe wel z'n werk doen. Voorheen pompte deze 24/7 hetzelfde water rond, nu nog maar 15 minuten per dag. Kleine besparing, maar toch
Raar... Stadsverwarming houdt toch in een hoge temperatuur leiding naar het huis naar een omzetter die het naar een intern dingie doet en vandaar uit naar de cv?
In grote lijnen; ja.
Maar wat vind je vreemd dan?
Maar wat vind je vreemd dan?
Dat je woonkamer elektrisch verwarmd wordt 
Je hoeft dus niet 'stadsverwarming' in je woonkamer aan te leggen om stroom te beparen maar 'gewoon centrale verwarming' dat elke loodgieter kan (en mag). Is het lastig het CV circuit uit te breiden naar de woonkamer? Dat moet kunnen zonder de stadsverwarming te beïnvloeden (als de warmtewisselaar bemeterd is en niet elke radiator los).
Je hoeft dus niet 'stadsverwarming' in je woonkamer aan te leggen om stroom te beparen maar 'gewoon centrale verwarming' dat elke loodgieter kan (en mag). Is het lastig het CV circuit uit te breiden naar de woonkamer? Dat moet kunnen zonder de stadsverwarming te beïnvloeden (als de warmtewisselaar bemeterd is en niet elke radiator los).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
"Warmtewisselaar", die zocht ik
Nouja, het zal ongetwijfeld mogelijk zijn hoor, maar de situatie is niet ideaal om extra CV aan te leggen 
De woonkamer is later bijgebouwd als aanbouw, dus een eindje verwijderd van bestaande leidingen e.a. Bovendien heeft de benedenverdieping vloerverwarming en geen CV radiatoren, die hebben we alleen boven. Dus extra radiatoren betekent ofwel de vloer losbreken (geen optie) ofwel aansluiting door de kruipruimte. Dat laatste is misschien wel mogelijk, maar kan moeilijk de kosten daarvan inschatten, plus dat je dan relatief lelijke radiatoren in de woonkamer krijgt
Maar goed, als na de meting blijkt dat die elektrische kachel een godsvermogen kost, dan moet er misschien maar iets veranderen
De woonkamer is later bijgebouwd als aanbouw, dus een eindje verwijderd van bestaande leidingen e.a. Bovendien heeft de benedenverdieping vloerverwarming en geen CV radiatoren, die hebben we alleen boven. Dus extra radiatoren betekent ofwel de vloer losbreken (geen optie) ofwel aansluiting door de kruipruimte. Dat laatste is misschien wel mogelijk, maar kan moeilijk de kosten daarvan inschatten, plus dat je dan relatief lelijke radiatoren in de woonkamer krijgt
Maar goed, als na de meting blijkt dat die elektrische kachel een godsvermogen kost, dan moet er misschien maar iets veranderen
Dus een aanbouw zonder cv? Da's nie hendig nie.
Wat een laag verbruik bij de meesten, zeg! Ik heb het maandelijks (nog) niet inzichtelijk, sinds een paar weken hebben wij Toon, dus dat komt nog. Maar de afgelopen jaren was het:
2010 5797 kWh 612 m3
2011 6332 kWh 781 m3
2012 6293 kWh 753 m3
ca 45% is laag tarief en ca 55% is hoog tarief.
Hoekwoning, 1983, gezin 5 personen, altijd iemand thuis.
Koken = keramisch
Verwarming = 20 graden (vloerverwarming b.g.)
Omdat er vrijwel de hele dag iemand thuis is, staat de PC nagenoeg de hele dag aan. Die fungeert namelijk ook als mediaserver. Als de TV aan staat, dan staat ook een receiver aan. Verder weet ik dat de koelkast, inmiddels 15 jaar oud, niet de zuinigste is
Wij wassen tenminste 5 wassen per week, die gaan ook alle 5 in de droger.
Als ik 's nachts op Toon kijk, dan is het laagste actuele verbruik 250 Watt. Dit komt dan van de koelkast/vriezer en de router (Horizon box), met iedere twee uur een piek naar 500 Watt gedurende een 10 a 15 minuten, die van de close-in boiler komt.
2010 5797 kWh 612 m3
2011 6332 kWh 781 m3
2012 6293 kWh 753 m3
Koken = keramisch
Omdat er vrijwel de hele dag iemand thuis is, staat de PC nagenoeg de hele dag aan. Die fungeert namelijk ook als mediaserver. Als de TV aan staat, dan staat ook een receiver aan. Verder weet ik dat de koelkast, inmiddels 15 jaar oud, niet de zuinigste is
Als ik 's nachts op Toon kijk, dan is het laagste actuele verbruik 250 Watt. Dit komt dan van de koelkast/vriezer en de router (Horizon box), met iedere twee uur een piek naar 500 Watt gedurende een 10 a 15 minuten, die van de close-in boiler komt.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Je standby verbruik is dus 2191 kWh, ~ €500 per jaar. Daar kan je best een zuinige koelvriescombi van kopen.
Als je een oude droger hebt kan dat €0,50 per droogbeurt zijn (of zelfs meer) ~ €200 per jaar. Daar kan je in een paar jaar wel een warmtepompdroger van kopen.
Waarom staat de router aan?
Als je een oude droger hebt kan dat €0,50 per droogbeurt zijn (of zelfs meer) ~ €200 per jaar. Daar kan je in een paar jaar wel een warmtepompdroger van kopen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@alleszienoog: gasverbruik zeer netjes, wat zijn verder de gegevens van de woning?
Stroomverbruik geef je zelf al oplossing voor; pc uit of vervangen laptop of zuinig model.
Koel vrieskast ontdooien , op juiste temp instellen en meten: indien hoogverbruik kan je tvt 2 jaar zijn.
Snachts met schakelaar meer app uit.
Afzuiging verbruik? Subwoofer standby verbruik?ledverlichting?
Stroomverbruik geef je zelf al oplossing voor; pc uit of vervangen laptop of zuinig model.
Koel vrieskast ontdooien , op juiste temp instellen en meten: indien hoogverbruik kan je tvt 2 jaar zijn.
een router verbruikt niet zoveel, hoe zit het met de vloerverwarming pomp? wat verbruikt die? een simpele vloerverwarming pomp schakelaar kan al zo 75euro per jaar schelen.AllSeeyinEye schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:53:
Wat een laag verbruik bij de meesten, zeg! Ik heb het maandelijks (nog) niet inzichtelijk, sinds een paar weken hebben wij Toon, dus dat komt nog. Maar de afgelopen jaren was het:
2010 5797 kWh 612 m3
2011 6332 kWh 781 m3
2012 6293 kWh 753 m3
Koken = keramisch
Omdat er vrijwel de hele dag iemand thuis is, staat de PC nagenoeg de hele dag aan. Die fungeert namelijk ook als mediaserver. Als de TV aan staat, dan staat ook een receiver aan. Verder weet ik dat de koelkast, inmiddels 15 jaar oud, niet de zuinigste isWij wassen tenminste 5 wassen per week, die gaan ook alle 5 in de droger.
geen aquarium of tv met een hoge stand-by verbruik?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
De koel-/vrieskast staat ook hoog op de lijst om vervangen te worden. De droger valt op zich wel mee. Die is 10 jaar oud maar verbruikt niet bijzonder veel. Dit wordt, mede gelet op z'n leeftijd, pas vervangen zodra die overlijdt, want in de verkoop levert die niets meer op.Proton_ schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:20:
Je standby verbruik is dus 2191 kWh, ~ €500 per jaar. Daar kan je best een zuinige koelvriescombi van kopen.
De PC... ik heb de oplossing op papier klaarliggen, alleen om het vrouwtje daarvan te overtuigen... Ik wil een HTPC. Die kan ze dan aanzetten indien nodig en uitschakelen zodra klaar. Daarnaast zijn die aanzienlijk zuiniger in verbruik dan mijn oude PC...
De router is onderdeel van de Horizonbox (UPC). Die kan inderdaad uit, maar dan heb ik iedere ochtend de kindjes aan mn bed staan dat internet en tv het niet doen... Daarnaast maakt TOON gebruik van mijn wifi netwerk om de meterstanden door te sturen naar de TOON unit.
Op het gasverbruik zijn we inderdaad trots. De vraag is alleen hoe lang we dit nog vol kunnen houden, want nu douchen de kids nog veel samen, dat zal naarmate ze groter worden veranderen. Ook de douchefrequentie zal dan toenemen (nu om de dag).marz01 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:26:
@alleszienoog: gasverbruik zeer netjes, wat zijn verder de gegevens van de woning?
De subwoofer staat inderdaad op standby. Zal eens zien wat het scheelt als die helemaal uit gaat. Verlichting is deels led (zeer beperkt), rest halogeen.
Verdere gegevens van de woning:
ketel: HR Vaillant, type niet bij de hand
isolatie: spouw isolatie, dubbelglas (overal), dak geisoleerd.
De vloerverwarming pomp staat uit van april tot oktober. Zet ik alleen iedere zondag even een half uurtje aan om de boel te laten doorlopen.Speedfightserv schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:30:
[...]
een router verbruikt niet zoveel, hoe zit het met de vloerverwarming pomp? wat verbruikt die? een simpele vloerverwarming pomp schakelaar kan al zo 75euro per jaar schelen.
geen aquarium of tv met een hoge stand-by verbruik?
Een aquarium hebben we sinds 2012 niet meer (er stond een 400 l exemplaar). Het effect daarvan is gek genoeg bijna niet te zien in de cijfers.
[ Voor 4% gewijzigd door AllSeeyinEye op 12-09-2013 11:39 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Met Toon zie je alleen het totaalverbruik van je huis. Een idee is dus om een zaterdagje te kamperen in eigen huis en één voor één je groepen uit te schakelen om de 250 watt te vinden. Dan blijft er nog steeds ruim 4kWh over, daar moet ook wel wat vanaf te halen zijn.
De droger verbruikt 'niet bijzonder veel', heb je metingen?
Elke was op 60 graden?
Mechanische luchtverversing kan inderdaad ook verantwoordelijk zijn voor een groot deel van je 250W nachtverbruik.
De droger verbruikt 'niet bijzonder veel', heb je metingen?
Elke was op 60 graden?
Mechanische luchtverversing kan inderdaad ook verantwoordelijk zijn voor een groot deel van je 250W nachtverbruik.
Mechanische ventilatie staat niet aan. Ventilatiestroken in de vensters zijn voor mij voldoende.
De was wordt op 40 graden gedraaid.
De droger gebruikt per beurt zo'n 2,5 kWh, die had ik al gemeten
Ik ga de koelkast 'testen' door die volgend weekend even uit te schakelen. Dan weet ik zeker wat het verbruik daarvan is.
De was wordt op 40 graden gedraaid.
De droger gebruikt per beurt zo'n 2,5 kWh, die had ik al gemeten
Ik ga de koelkast 'testen' door die volgend weekend even uit te schakelen. Dan weet ik zeker wat het verbruik daarvan is.
2,5 kWh * 5 * 50 * €0,23/kWh = €144 per jaar.
Ook dus ~625 kWh, 10% van je verbruik, niet onsignificant
Een warmtepompdroger kan hier de helft van besparen. Of dat de moeite waard is kan je zelf uitmaken
Ook dus ~625 kWh, 10% van je verbruik, niet onsignificant
Een warmtepompdroger kan hier de helft van besparen. Of dat de moeite waard is kan je zelf uitmaken
Ik weet dat een warmtepompdroger energiezuiniger is. Gelet op de te verwachten levensduur van de huidige droger ga ik dat prijsverschil er echter niet uit halen. Daarom dat de huidige droger eerst mag komen te overlijden, voordat er een nieuwe komt
Nope, helemaal mee eens... maarja, zo gekocht hePcDealer schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:40:
Dus een aanbouw zonder cv? Da's nie hendig nie.

Even op inhaken, heb hier zelf nu een gewone tijdschakelaar tussen gezet. Dagelijks kwartiertje draaien i.p.v. iedere dag de hele dag. Geen idee hoeveel het scheelt, maar onnodig draaien terwijl ik toch zo'n schakelaar had liggen was geen optie meerSpeedfightserv schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:30:
[...]
hoe zit het met de vloerverwarming pomp? wat verbruikt die? een simpele vloerverwarming pomp schakelaar kan al zo 75euro per jaar schelen.
Aha! Ook hier even op inhaken. Wij hebben ook mechanische ventilatie en die staat 24/7 aan. Ik zal daarvan eens het dagelijkse verbruik opmeten. Misschien loont het om ook hier een tijdschakelaar tussen te zetten, om zo gedeeltes per dag even rust te pakken, mits dat de vochthuishouding niet compleet in de war gooit.Proton_ schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:47:
Verwijderd
De optie van een gewone tijdschakelaar werkt alleen in de zomermaanden, in de winter zal de pomp weer 24/7 aan moeten staan, of je moet van drastische nachtverlaging houden. De 75 euro van zo'n echte pompschakelaar verdien je minder snel terug dan de paar euro voor je tijdschakelaar, maar heeft zeker zo zijn meerwaarde. Zelfbouw kan natuurlijk ook, goedkope Arduino kloon, thermometertje, oude voeding, relais erbij en voor 15-20 euro ben je klaar.Gast1981 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:52:
[...]
Nope, helemaal mee eens... maarja, zo gekocht he
[...]
Even op inhaken, heb hier zelf nu een gewone tijdschakelaar tussen gezet. Dagelijks kwartiertje draaien i.p.v. iedere dag de hele dag. Geen idee hoeveel het scheelt, maar onnodig draaien terwijl ik toch zo'n schakelaar had liggen was geen optie meer
[...]
Aha! Ook hier even op inhaken. Wij hebben ook mechanische ventilatie en die staat 24/7 aan. Ik zal daarvan eens het dagelijkse verbruik opmeten. Misschien loont het om ook hier een tijdschakelaar tussen te zetten, om zo gedeeltes per dag even rust te pakken, mits dat de vochthuishouding niet compleet in de war gooit.
Kijk uit met ventileren op de tijdschakelaar, kijk liever naar opties om de ventilator te vervangen voor/ om te bouwen naar een zuiniger gelijkstroom exemplaar. Ventilatie kan soms uit, maar voor je het weet heb je vochtproblemen. (Koop op zijn minst een paar hygrometers om dat te checken als je met tijdschakeling gaat experimenteren). Of, zet je ventilator ook achter een Arduino constructie met vochtsensoren :-).
Dat ventileren achter een tijdschakelaar had ik alweer achterwege gelaten. Gisteravond e.e.a. gelezen erover en het is inderdaad beter die luchtcirculatie gewoon te laten lopen. Besparen kan dan beter d.m.v. vervangen van de ventilator. Zal die opties eens bekijken
Dat kan goedkoper.Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 20:53:
[...]De 75 euro van zo'n echte pompschakelaar
Ik heb twee van deze jongens en omdat ze achter een plugwise metertje zitten kan ik precies zien wanneer ze draaien en hoeveel ze besparen. Het verschil is enorm.
Deze zomer was het huis even zo warm dat de pompschakelaars aansloegen omdat ze dachten dat er warm water uit de cv-ketel kwam
Een nadeel van pompschakelaars, als ik Grundfos en Warmteservice mag geloven: De electronica van moderne (energielabel A) vloerverwarmingspompen kan er niet tegen.
l'art pour l'art
Mijn afzuiging doet in laagste stand 6.1WGast1981 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 08:45:
Dat ventileren achter een tijdschakelaar had ik alweer achterwege gelaten. Gisteravond e.e.a. gelezen erover en het is inderdaad beter die luchtcirculatie gewoon te laten lopen. Besparen kan dan beter d.m.v. vervangen van de ventilator. Zal die opties eens bekijken
Maar heb er al aantal maanden een tijdschakelaar tussen zitten. (die ik handmatig aan/uitzet als ik ga douchten/eten kook)
Heb eigenlijk altijd ramen openstaan (kiepstand) dus genoeg ventilatie.
Is er eigenlijk ook een site zoals www.mindergas.nl, maar dan voor water en elektriciteit? Ken Bidgely wel voor elektriciteit, maar dat werkt alleen met een geautomatiseerde upload vanuit een Youless...
Kan het natuurlijk zelf bijhouden in een Excelletje, maar een webpagina die er gelijk gelikte grafiekjes uitgooit zoals bij MinderGas is natuurlijk erg makkelijk
Kan het natuurlijk zelf bijhouden in een Excelletje, maar een webpagina die er gelijk gelikte grafiekjes uitgooit zoals bij MinderGas is natuurlijk erg makkelijk
Ik gebruik deze :ThinkPadd schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 17:36:
Is er eigenlijk ook een site zoals www.mindergas.nl, maar dan voor water en elektriciteit? Ken Bidgely wel voor elektriciteit, maar dat werkt alleen met een geautomatiseerde upload vanuit een Youless...
http://energiemanageronline.nl/pagina/6/home.html
Gebruik is gratis, slimme meter dagelijks uitlezen kost € 1, - per maand.
Hier zijn de meterstanden ook weer opgenomen door de netbeheerder.
945m³ gas weg gestookt, is al ruim drie jaar ongeveer gelijk, heb de boel hier zo zuinig mogelijk draaien.
Alles mag, als het comfort maar gelijk blijft.
Mijn elektra ben ik wel eens flink gaan bekijken en het heeft geholpen, ruim 700kWh minder verbruikt.
Ben gezakt van ruim 4000kWh naar 3318kWh en eigenlijk alleen door het vervangen van halogeen naar led verlichting en bewuster omgaan.
Ikzelf heb een jaar geleden de pomp uit mijn Nefit ketel vervangen voor een Grundfos Alpha L deze heeft flink meegeholpen aan de 700kWh lager verbruik
945m³ gas weg gestookt, is al ruim drie jaar ongeveer gelijk, heb de boel hier zo zuinig mogelijk draaien.
Alles mag, als het comfort maar gelijk blijft.
Mijn elektra ben ik wel eens flink gaan bekijken en het heeft geholpen, ruim 700kWh minder verbruikt.
Ben gezakt van ruim 4000kWh naar 3318kWh en eigenlijk alleen door het vervangen van halogeen naar led verlichting en bewuster omgaan.
Ik heb dit vaker gelezen hier in DED, maar het is gelukkig niet waar. Sowieso is een pomp voor vloerverwarming geen speciale pomp, maar een normale cv-pomp. Ook mogen ze gerust, dmv een bepaalde schakeling, vaak in en uitgeschakeld worden. Deze A-label pompen worden gewoon gebruikt als vervangings pomp voor conventionele pompen, ook al zitten die achter een bepaald tijdprogramma of schakeling.art schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:14:
[...]
Een nadeel van pompschakelaars, als ik Grundfos en Warmteservice mag geloven: De electronica van moderne (energielabel A) vloerverwarmingspompen kan er niet tegen.
Ikzelf heb een jaar geleden de pomp uit mijn Nefit ketel vervangen voor een Grundfos Alpha L deze heeft flink meegeholpen aan de 700kWh lager verbruik
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Dank, ziet er wel handig uit. Ga ik daar water en elektra wel bijhouden. Voor gas is MinderGas net wat beter ivm graaddagen berekening etcLimojo schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 20:57:
[...]
Ik gebruik deze :
http://energiemanageronline.nl/pagina/6/home.html
Gebruik is gratis, slimme meter dagelijks uitlezen kost € 1, - per maand.
Maand | E | ES | G | W |
Januari | 157,53kWh | 53,639kWh | 10,368m3 | 2,603m3 |
Februari | 157,14kWh | 49,263kWh | 12,606m3 | 3,24m3 |
Maart | 162,23kWh | 54,635kWh | 11,947m3 | 3,065m3 |
April | 165,16kWh | 51,631kWh | 14,747m3 | 3,69m3 |
Mei | 155,72kWh | 51,647kWh | 12,908m3 | 4,053m3 |
Juni | 149,90kWh | 49,393kWh | 12,788m3 | 4,139m3 |
Juli | 147,13kWh | 50,801kWh | 9,327m3 | 3,344m3 |
Augustus | 152,76kWh | 50,614kWh | 11,858m3 | 4,275m3 |
September | 148,62kWh | 49,05kWh | 14,994m3 | 4,469m3 |
Totaal 2013 | 1396,19kWh | 460,673kWh | 111,543m3 | 32,878m3 |
1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)
Ik meet elke morgen en hou dat bij in Excel.
Verbruik september 2013:
E: 243kWh
G: 14,21m3
W: 10,43m3
Verbruik september 2012:
E: 219kWh
G: 8,14m3
W: 9,87m3
E: 2.847kWh
G: 173m3
W: 127m3
Verbruik Year to Date
E: 2.156kWh
G: 679m3
W: 107m3
E: 2.872kWh
G: 905m3
W: 143m3
Ik zie dat september 2012 veel zonniger was. Dat strookt ook met mijn gevoel. De cv staat nog in zomerstand en wil ik voorlopig ook niet in winterstand zetten. Hoewel mijn vrouw de draaiknop inmiddels wel weer gevonden heeft. Toch is er veel gas gebruikt. De baseline douchen/koken is normaliter rond de 10 kuub per maand.
Eengezinstussenwoning (eind 2004), 2 woonlagen, 2/3 slaapkamers, woonkamer met open keuken
Label A, Agpo Econpact HR-107 combiketel met AquaSol 3 zonneboiler (97 liter). AEG condensdroger Label B, nieuwe AEG 7kg wasmachine, Label A+++-10%.
Maand | E | G | W |
Januari | 300,00kWh | 182,83m3 | 13,56m3 |
Februari | 242,00kWh | 171,78m3 | 12,35m3 |
Maart | 275,00kWh | 183,40m3 | 13,61m3 |
April | 245,00kWh | 81,72m3 | 14,01m3 |
Mei | 222,00kWh | 24,57m3 | 11,26m3 |
Juni | 208,00kWh | 10,37m3 | 10,63m3 |
Juli | 204,00kWh | 6,21m3 | 10,83m3 |
Augustus | 226,00kWh | 4,37m3 | 10,70m3 |
September | 234,00kWh | 14,21m3 | 10,43m3 |
Verbruik september 2013:
E: 243kWh
G: 14,21m3
W: 10,43m3
Verbruik september 2012:
E: 219kWh
G: 8,14m3
W: 9,87m3
E: 2.847kWh
G: 173m3
W: 127m3
Verbruik Year to Date
E: 2.156kWh
G: 679m3
W: 107m3
E: 2.872kWh
G: 905m3
W: 143m3
Ik zie dat september 2012 veel zonniger was. Dat strookt ook met mijn gevoel. De cv staat nog in zomerstand en wil ik voorlopig ook niet in winterstand zetten. Hoewel mijn vrouw de draaiknop inmiddels wel weer gevonden heeft. Toch is er veel gas gebruikt. De baseline douchen/koken is normaliter rond de 10 kuub per maand.
[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 01-10-2013 07:57 ]
2 onder 1 kap, 1 persoon
Op welke datum werd de VR ketel uit de vorige eeuw vervangen door een HR ketel? (de vakantie was in mei dus de aanwezigheid was voor juni - sept gelijk).
Maand | Gas | Elektra |
Juni | 16.3 | 142.0 |
Juli | 16.8 | 140.3 |
Augustus | 13.7 | 148.9 |
September | 4.6 | 121.8 |
Op welke datum werd de VR ketel uit de vorige eeuw vervangen door een HR ketel? (de vakantie was in mei dus de aanwezigheid was voor juni - sept gelijk).
September! Met een zuinigere pomp
Afgelopen september:
Gas: 4,37 m^3
Electra : 129 kwh
Water: 1,15 m^3
Sinds 1-1-2006 noteer ik de eerste van de maand de standen (als ik dan thuis ben).
Gas: 4,37 m^3
Electra : 129 kwh
Water: 1,15 m^3
Sinds 1-1-2006 noteer ik de eerste van de maand de standen (als ik dan thuis ben).
This footer is intentionally left blank
gas: 23 kuub
stroom: 221 kwh
water: 6 kuub
2 persoonshuishouden
stroom: 221 kwh
water: 6 kuub
2 persoonshuishouden
[ Voor 8% gewijzigd door Speedfightserv op 01-10-2013 12:41 ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Close but no cigar: 26 augustus
Met inderdaad een veel zuinigere pomp èn een tapwatervoorziening die echt 'uit' kan (itt tot de VR ketel die ondanks de comfort knop op minimaal toch 3x per dag wat tapwater ging opwarmen).
September ( 2000 Wp op zuid-west)
Gas : 27 m3
Water : 7 m3
Electra verbruik : 58 kWh
Teruglevering overschot : 111 kWh
4 persoonshuishouden ( 2 kinderen )
Gas : 27 m3
Water : 7 m3
Electra verbruik : 58 kWh
Teruglevering overschot : 111 kWh
4 persoonshuishouden ( 2 kinderen )
[ Voor 7% gewijzigd door Cpt00kirk op 01-10-2013 13:08 ]
September was hier als volgt:
Gas: 22.7 m3
Elektra: 223 kWh
Drie persoonshuishouden, één kind, 2 jaar oud
De cv is hier maar één dag aan geweest, de rest hebben we van de zon en houtkachel
Gas: 22.7 m3
Elektra: 223 kWh
Drie persoonshuishouden, één kind, 2 jaar oud
De cv is hier maar één dag aan geweest, de rest hebben we van de zon en houtkachel
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
September:
Gas: 24m3
Elektra: 104 kWh
Water: 8 m3
Tweepersoonshuishouden met dagelijks (lang) douchen, wel overal spaarlampen waar mogelijk. Verwarming is nog niet aan geweest (enorme raampartij hele dag op de zon is best lekker).
Tweepersoonshuishouden met dagelijks (lang) douchen, wel overal spaarlampen waar mogelijk. Verwarming is nog niet aan geweest (enorme raampartij hele dag op de zon is best lekker).
verbruik sept 2013
elec: 179kWh
gas; 11m3
water; 6m3
totaal 2013
elec; 1370kWh
gas; 328m3
water 55m3
verwarming staat uit
Elektra, doelverbruik per jaar < 1.600kWh
Water, doelverbruik per jaar < 70 m3
gas; 11m3
water; 6m3
totaal 2013
elec; 1370kWh
gas; 328m3
water 55m3
verwarming staat uit
September
Elektra
Bruto verbruik 235,7 kWh
Opgewekt 290,8 kWh
Gas 37,6
Tussenwoning met 5 pers
Nieuwe tzerra cv ligt klaar dus gasverbruik moet gaan zakken.
Elektra
Bruto verbruik 235,7 kWh
Opgewekt 290,8 kWh
Gas 37,6
Tussenwoning met 5 pers
Nieuwe tzerra cv ligt klaar dus gasverbruik moet gaan zakken.
Je bedoelt de ecoknop? Bij mij werkt het pas als er een tijd geen warm water is getapt en op de cv draaiknop ook de kraan met een kruis staat afgebeeld.noo schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:53:
[...]
Met inderdaad een veel zuinigere pomp èn een tapwatervoorziening die echt 'uit' kan (itt tot de VR ketel die ondanks de comfort knop op minimaal toch 3x per dag wat tapwater ging opwarmen).
Ik heb het eens wat nader bekeken, mede omdat ik m'n verbruiksmeter erbij wilde plaatsen. Helaas, het blijkt een 4-polige stekker te zijn, met daarachter een draaiknop voor 3 standen, dus die meter kan er niet zomaar tussenDDX schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 12:41:
[...]
Mijn afzuiging doet in laagste stand 6.1W
Maar heb er al aantal maanden een tijdschakelaar tussen zitten. (die ik handmatig aan/uitzet als ik ga douchten/eten kook)
Heb eigenlijk altijd ramen openstaan (kiepstand) dus genoeg ventilatie.
Mijn ramen hebben allemaal ventilatieroosters en in de slaapkamers staan bovendien de ramen nagenoeg altijd op minimaal een klein kiertje. Ik vermoed dus eigenlijk ook wel voldoende standaard ventilatie te hebben. Bovendien zitten de roosters voor de mechanische ventilatie zo te zien enkel in het toilet beneden en de badkamer boven, verder nergens te zien... ik zit er toch aan te denken die ventilatie eens een tijdje op standje minimaal te zetten, kijken wat er gebeurt en wat het dagelijkse verbruik dan is.
Keuken niet?Gast1981 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:56:
[...]
Ik heb het eens wat nader bekeken, mede omdat ik m'n verbruiksmeter erbij wilde plaatsen. Helaas, het blijkt een 4-polige stekker te zijn, met daarachter een draaiknop voor 3 standen, dus die meter kan er niet zomaar tussenStand is standaard 3, de hoogste.
Mijn ramen hebben allemaal ventilatieroosters en in de slaapkamers staan bovendien de ramen nagenoeg altijd op minimaal een klein kiertje. Ik vermoed dus eigenlijk ook wel voldoende standaard ventilatie te hebben. Bovendien zitten de roosters voor de mechanische ventilatie zo te zien enkel in het toilet beneden en de badkamer boven, verder nergens te zien... ik zit er toch aan te denken die ventilatie eens een tijdje op standje minimaal te zetten, kijken wat er gebeurt en wat het dagelijkse verbruik dan is.
Laagste stand kan prima en het verbruik staat er op, het is vaak een stork of itho box en als hij nog van metaal is zal de hoogste stand bijna 75W zijn en de laagste rond 40W
Ik heb een buva boxstream hangen trouwens.
Laagste stand dus 6.1W en bij oplevering stond hoogste stand op 25W
Heb de dipswitches op max gegooid en doet nu 86W (en zuigt tenminste nog een beetje af in de keuken)
Laagste stand dus 6.1W en bij oplevering stond hoogste stand op 25W
Heb de dipswitches op max gegooid en doet nu 86W (en zuigt tenminste nog een beetje af in de keuken)
Ik heb een stork comfofan co2 en bevalt prima, stuk beter dan die oude stork.
http://pdfviewer.zehnder-..._CO2_LR_online_versie.pdf
Opgenomen vermogen: 3 / 10 / 51 (W)
http://pdfviewer.zehnder-..._CO2_LR_online_versie.pdf
Opgenomen vermogen: 3 / 10 / 51 (W)
De knop heet volgens de handleiding die ik nog niet had weggegooid echt de 'comfort-thermostaat' (Nefit VR 2510). Eco was nog niet zo'n thema vorige eeuw.PcDealer schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:18:
[...]
Je bedoelt de ecoknop? Bij mij werkt het pas als er een tijd geen warm water is getapt en op de cv draaiknop ook de kraan met een kruis staat afgebeeld.
2 onder 1 kap, bouwjaar 1996, 1 persoon
September 2013
E verbruik: 125 kWh (waarvan 81 uit het net en 44 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 120 kWh (waarvan 76 teruggeleverd en 44 zelf verbruikt)
Gas: 1,9 m3
Water: 0,86 m3
Year to date (oktober 2012 t/m september 2013)
E verbruik: 1525 kWh (waarvan 1046 uit het net en 479 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 1508 kWh (waarvan 1029 teruggeleverd en 479 zelf verbruikt)
Gas: 854,1 m3
Water: 12,15 m3
September 2013
E verbruik: 125 kWh (waarvan 81 uit het net en 44 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 120 kWh (waarvan 76 teruggeleverd en 44 zelf verbruikt)
Gas: 1,9 m3
Water: 0,86 m3
Year to date (oktober 2012 t/m september 2013)
E verbruik: 1525 kWh (waarvan 1046 uit het net en 479 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 1508 kWh (waarvan 1029 teruggeleverd en 479 zelf verbruikt)
Gas: 854,1 m3
Water: 12,15 m3

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 02-10-2013 10:41 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Keuken niet dat ik weet. Hebben een normale afzuigkap met rechtstreekse output naar buiten toe. Lijkt me sterk dat die mechanische ventilator daar ook nog eens langsloopt. Dat verbruik zal ik nog eens nazoeken, is me de vorige keer niet opgevallenRol-Co schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:59:
[...]
Keuken niet?
Laagste stand kan prima en het verbruik staat er op, het is vaak een stork of itho box en als hij nog van metaal is zal de hoogste stand bijna 75W zijn en de laagste rond 40W
Via berichten onder het nieuwsbericht 'Gathering of the Tweakers - Zonne-energiegoeroe JeroenH' kwam ik er vanmorgen achter dat mijn verbruik uitzonderlijk laag is. Omdat ik mij oprecht verbaas over mensen die bovengemiddeld verbruiken (dus meer dan 3500 kWh), vermeldde ik mijn gebruik. Er kwamen serieuze reacties maar ook reacties van mensen die mij niet geloofden.
Mijn verbruik, 2 volwassenen en geen kinderen, overdag 2 eenmanszaken zonder personeel, vrijstaande woning:
- Electra 985 kWh per jaar (in eerste post staat 2 personen 3323 kWh)
- Gas 2012 m3 per jaar (in eerste post staat vrijstaand 2427 m3)
- Water 100 m3 per jaar
Keukenapparatuur
We hebben moderne IKEA keukenapparatuur (het meeste alles A+) met electrische oven en electrische kookplaat en afzuigkap met afvoer naar buiten. Een moderne koel/vries combi, een oude magnetron (gebruiken we weinig) en een moderne vaatwasser. De vaatwasser gaat alleen aan als die vol is, dat is in de praktijk iets minder dan 1x per dag. Koffie gaat in ochtend aan en de koffie gaat dan in een thermoskan. De waterkoker gaat wel meerdere keren per dag aan.
Wassen en drogen
Wat de kleding betreft hebben we een zuinige wasmachine (A++), maar geen droger. We laten de kleding het hele jaar aan de lijn drogen. Dat kan buiten zijn of binnen in de schuur. In de winter droogt het in de kou minder snel, als dat lang duurt dan hangen we het alsnog in een verwarmde ruimte.
Computer en media
Wat computer apparatuur betreft gebruiken we dagelijks 2 laptops, als die niet gebruikt worden gaan ze uit. De laserprinter staat gaat alleen aan als we iets printen en dat is heel weinig. De modem, 2 Nassen (Synology) en 2 switches staan wel permanent aan, maar verbruiken heel erg weinig. De tv is modern en 32", die staat elke avond enkele uren aan maar gaat ook nooit op standby maar gewoon uit. Telefoon opladers gaan handmatig in en uit het stopcontact, of via USB kabel aan de laptop.
Verlichting
Binnen hebben we 1 gloeilamp, in de wc (omdat die vaak aan en uit gaat). Verder hebben we binnen halogeen en spaarlampen, buiten twee permanente spaarlampen. Buiten hebben we nog meer verlichting en die is wel zwaarder, maar die gaat alleen aan op donkere winteravonden (we hebben hier geen straatverlichting).
Verwarming
Het verschil tussen ons en de meeste andere huishoudens zal onze warm water voorziening zijn. In de keuken hebben we een boiler van 10 liter, voldoende voor omspoelen en schoonmaken van het aanrecht. Voor het douchen hebben we een boiler van zo'n 100 liter. We douchen korter, maar door te testen weet ik dat het voldoende is voor zo'n 20 minuten douchen. Kennelijk zijn deze boilers zo goed geïsoleerd dat ze weinig stroom verbruiken.
We hebben hier vier gaskachels. Die gebruiken we ongeveer de helft van het jaar, 's zomers staan ze uit. In voor- en najaar staan ze op de laagste stand. In de winter staan ze 's nachts op de laagste stand, in de ochtend luchten we een kwartiertje en daarna stoken we op tot zo'n 18 graden. In de winter dragen we gewoon een extra laagje kleding (buiten toch ook?).
Besparen?
Ik geloof niet dat wij op electra verder kunnen besparen, als ik de reacties lees dan is het verbruik al heel laag. We hebben wel een fantastisch dak voor zonnepanelen, maar met ons lage electra verbruik zouden we met 4 panelen al leverancier worden. met onze lage rekening ligt het plaatsen van panelen niet echt voor de hand, wel het terugdringen of elimineren van ons gas verbruik.
Een mooie duurzame mogelijkheid zou zijn om toch een groot aantal zonnepanelen te plaatsen, om dan met die stroom de ruimtes electrisch te verwarmen. Ik lees echter dat verwarmen met stroom niet echt efficiënt is. Dat merk ik ook aan electrakachels (2000W en de warmte komt niet ver). Maar als de stroom van de zon komt ipv kolen en de panelen groen zijn gemaakt, lijkt me dat toch wel duurzaam. Iemand een mening of suggestie?
Een meer voor de hand liggende en goedkopere manier om ons gasverbruik terug te dringen is om houtkachels te gaan gebruiken. We gaan op korte termijn 1 of 2 houtkachels toevoegen en daar ervaring mee op doen. We wonen in bosgebied dus ik denk dat houtkachels voor ons wel de meest duurzame optie is.
Mijn verbruik, 2 volwassenen en geen kinderen, overdag 2 eenmanszaken zonder personeel, vrijstaande woning:
- Gas 2012 m3 per jaar (in eerste post staat vrijstaand 2427 m3)
- Water 100 m3 per jaar
Keukenapparatuur
We hebben moderne IKEA keukenapparatuur (het meeste alles A+) met electrische oven en electrische kookplaat en afzuigkap met afvoer naar buiten. Een moderne koel/vries combi, een oude magnetron (gebruiken we weinig) en een moderne vaatwasser. De vaatwasser gaat alleen aan als die vol is, dat is in de praktijk iets minder dan 1x per dag. Koffie gaat in ochtend aan en de koffie gaat dan in een thermoskan. De waterkoker gaat wel meerdere keren per dag aan.
Wassen en drogen
Wat de kleding betreft hebben we een zuinige wasmachine (A++), maar geen droger. We laten de kleding het hele jaar aan de lijn drogen. Dat kan buiten zijn of binnen in de schuur. In de winter droogt het in de kou minder snel, als dat lang duurt dan hangen we het alsnog in een verwarmde ruimte.
Computer en media
Wat computer apparatuur betreft gebruiken we dagelijks 2 laptops, als die niet gebruikt worden gaan ze uit. De laserprinter staat gaat alleen aan als we iets printen en dat is heel weinig. De modem, 2 Nassen (Synology) en 2 switches staan wel permanent aan, maar verbruiken heel erg weinig. De tv is modern en 32", die staat elke avond enkele uren aan maar gaat ook nooit op standby maar gewoon uit. Telefoon opladers gaan handmatig in en uit het stopcontact, of via USB kabel aan de laptop.
Verlichting
Binnen hebben we 1 gloeilamp, in de wc (omdat die vaak aan en uit gaat). Verder hebben we binnen halogeen en spaarlampen, buiten twee permanente spaarlampen. Buiten hebben we nog meer verlichting en die is wel zwaarder, maar die gaat alleen aan op donkere winteravonden (we hebben hier geen straatverlichting).
Verwarming
Het verschil tussen ons en de meeste andere huishoudens zal onze warm water voorziening zijn. In de keuken hebben we een boiler van 10 liter, voldoende voor omspoelen en schoonmaken van het aanrecht. Voor het douchen hebben we een boiler van zo'n 100 liter. We douchen korter, maar door te testen weet ik dat het voldoende is voor zo'n 20 minuten douchen. Kennelijk zijn deze boilers zo goed geïsoleerd dat ze weinig stroom verbruiken.
We hebben hier vier gaskachels. Die gebruiken we ongeveer de helft van het jaar, 's zomers staan ze uit. In voor- en najaar staan ze op de laagste stand. In de winter staan ze 's nachts op de laagste stand, in de ochtend luchten we een kwartiertje en daarna stoken we op tot zo'n 18 graden. In de winter dragen we gewoon een extra laagje kleding (buiten toch ook?).
Besparen?
Ik geloof niet dat wij op electra verder kunnen besparen, als ik de reacties lees dan is het verbruik al heel laag. We hebben wel een fantastisch dak voor zonnepanelen, maar met ons lage electra verbruik zouden we met 4 panelen al leverancier worden. met onze lage rekening ligt het plaatsen van panelen niet echt voor de hand, wel het terugdringen of elimineren van ons gas verbruik.
Een mooie duurzame mogelijkheid zou zijn om toch een groot aantal zonnepanelen te plaatsen, om dan met die stroom de ruimtes electrisch te verwarmen. Ik lees echter dat verwarmen met stroom niet echt efficiënt is. Dat merk ik ook aan electrakachels (2000W en de warmte komt niet ver). Maar als de stroom van de zon komt ipv kolen en de panelen groen zijn gemaakt, lijkt me dat toch wel duurzaam. Iemand een mening of suggestie?
Een meer voor de hand liggende en goedkopere manier om ons gasverbruik terug te dringen is om houtkachels te gaan gebruiken. We gaan op korte termijn 1 of 2 houtkachels toevoegen en daar ervaring mee op doen. We wonen in bosgebied dus ik denk dat houtkachels voor ons wel de meest duurzame optie is.
Als ik conservatief reken dan verbruikt een modem 5W, elke NAS minimaal 15W en elke switch 3W. Dan kom ik alleen met deze apparatuur al op 5+15+15+3+3= 41W x 24 uur x 365 dagen = 360 kWh per jaar. Als je daarnaast ook nog elektrisch kookt, een elektrische boiler hebt en een vaatwasser, dan is het naar mijn mening niet mogelijk dat je op een jaarverbruik van 985 kWh uitkomt.Mickey77 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 17:18:
...
...
De modem, 2 Nassen (Synology) en 2 switches staan wel permanent aan, maar verbruiken heel erg weinig.
Tel je niet toevallig alleen de bovenste teller van je kWh meter? (alleen daltarief bijvoorbeeld). Ook al heb je een enkel tarief contract met je energieleverancier, dan lopen nog steeds beide telwerken!
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 08-10-2013 09:16 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het knap vind om met een elektrische doucheboiler met z'n tweeen onder de 2MWh te blijven, mijn eerste gedachte was ook 'die meter is kapot'
Kort rekensommetje:
* 5 min per persoon per dag douchen
* douchekop 6 liter/minuut
* Koudwater jaargemiddeld 15 graden
* Douchetemperatuur 37 graden
=> 21600 liter water 22 graden opwarmen => 554 kWh zonder isolatieverliezen.
Een elektrische keukenboiler heeft aan isolatieverliezen al meer dan 300 kWh:
Freemann in "Quooker en Boilers stroombesparing"
Een 100 liter boiler waarschijnlijk nog meer.
Dan moet ook nog een A+ koelvriescombi koel worden gehouden (zeg 100 kWh), elektrisch gekookt worden (bij mij ongeveer 0,5 kWh/dag, ~150/jaar), wasjes gedraaid worden en verlichting gevoed...
Kan je aangeven of mijn sommetje ergens niet klopt (korter douchen, zonneboiler?) Zo niet, zou de meting(/meter) wel eens niet kunnen kloppen.
Voor wat betreft je vraag: met de gaskachels (gevelkachels?) lijkt het een oud huis, waarschijnlijk is isoleren en isoleren het beste wat je kan doen (en isoleren natuurlijk).
Daarna, bij een renovatie, vloerverwarming aan laten leggen en dit met een lucht-water warmtepomp opstoken (dat is >3x zuiniger dan een elektrische kachel).
Kort rekensommetje:
* 5 min per persoon per dag douchen
* douchekop 6 liter/minuut
* Koudwater jaargemiddeld 15 graden
* Douchetemperatuur 37 graden
=> 21600 liter water 22 graden opwarmen => 554 kWh zonder isolatieverliezen.
Een elektrische keukenboiler heeft aan isolatieverliezen al meer dan 300 kWh:
Freemann in "Quooker en Boilers stroombesparing"
Een 100 liter boiler waarschijnlijk nog meer.
Dan moet ook nog een A+ koelvriescombi koel worden gehouden (zeg 100 kWh), elektrisch gekookt worden (bij mij ongeveer 0,5 kWh/dag, ~150/jaar), wasjes gedraaid worden en verlichting gevoed...
Kan je aangeven of mijn sommetje ergens niet klopt (korter douchen, zonneboiler?) Zo niet, zou de meting(/meter) wel eens niet kunnen kloppen.
Voor wat betreft je vraag: met de gaskachels (gevelkachels?) lijkt het een oud huis, waarschijnlijk is isoleren en isoleren het beste wat je kan doen (en isoleren natuurlijk).
Daarna, bij een renovatie, vloerverwarming aan laten leggen en dit met een lucht-water warmtepomp opstoken (dat is >3x zuiniger dan een elektrische kachel).
@mickey77
Als ik de schatting doe met de vaatwasser, wasmachine, nas en tv en de koelkast kom ik al rond de 800 kWh. Daar mag je de verlichting, de 2 boilers en de electrische kookplaat nog bijrekenen.
500 kWh per persoon is niet onmogelijk, maar met electrische kookplaten en boilers gaat het niet lukken.
Als ik de schatting doe met de vaatwasser, wasmachine, nas en tv en de koelkast kom ik al rond de 800 kWh. Daar mag je de verlichting, de 2 boilers en de electrische kookplaat nog bijrekenen.
500 kWh per persoon is niet onmogelijk, maar met electrische kookplaten en boilers gaat het niet lukken.
1060 Wp
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een oude meter, met slechts één telwerk. Mijn gasmeter heb ik laten vervangen toen ik hier kwam wonen maar de electrameter niet. Theoretisch zou de electrameter kapot kunnen zijn natuurlijk, maar hij draait wel. Dus dan zou die bijvoorbeeld half zo snel moeten draaien... dat zou ik ook vreemd vinden. Maar omgekeerd kan ik ook niet zeggen dat mijn meter niet kapot is.
Ik heb namelijk niet zo'n klein metertje waarmee ik het verbruik per stopcontact kan meten. Ik ben wel voldoende getriggerd om zo'n ding te kopen bij Conrad. Dus bij mijn volgende bestelling bij Conrad zal ik zo'n ding kopen en dan eens kijken wat mijn boiler doet, mijn koelkast en natuurlijk mijn Nassen.
Ik heb wel uitgerekend wat voor continu verbruik het zou moeten zijn. Dan kom ik tussen 110 en 115 watt. Als ik tussen 9 en 18 uur en tussen 19 en 23 uur 120 Watt zou verbruiken, tussen 18 en 19 uur 800 Watt (okee laag verbruik maar er wordt geen uur lang gekookt) en tussen 23 en 9 uur 40 Watt, dan kom ik op een gemiddeld continu verbruik van 115 Watt.
Een aantal van jullie is er van overtuigd dat de meter kapot is, ik twijfel. Hoewel ik gevoelig ben voor het argument dat die boiler veel meer moet trekken, is het ook echt zo dat wij hier met zijn twee heel spartaans leven. We douchen dus echt minder dan 5 minuten en bijna al onze apparatuur is A+. We draaien maar één keer per week een was en drogen die aan de lijn. Enfin, ik ga een meter gaan kopen en mijn bevindingen posten.
Ik heb namelijk niet zo'n klein metertje waarmee ik het verbruik per stopcontact kan meten. Ik ben wel voldoende getriggerd om zo'n ding te kopen bij Conrad. Dus bij mijn volgende bestelling bij Conrad zal ik zo'n ding kopen en dan eens kijken wat mijn boiler doet, mijn koelkast en natuurlijk mijn Nassen.
Ik heb wel uitgerekend wat voor continu verbruik het zou moeten zijn. Dan kom ik tussen 110 en 115 watt. Als ik tussen 9 en 18 uur en tussen 19 en 23 uur 120 Watt zou verbruiken, tussen 18 en 19 uur 800 Watt (okee laag verbruik maar er wordt geen uur lang gekookt) en tussen 23 en 9 uur 40 Watt, dan kom ik op een gemiddeld continu verbruik van 115 Watt.
Een aantal van jullie is er van overtuigd dat de meter kapot is, ik twijfel. Hoewel ik gevoelig ben voor het argument dat die boiler veel meer moet trekken, is het ook echt zo dat wij hier met zijn twee heel spartaans leven. We douchen dus echt minder dan 5 minuten en bijna al onze apparatuur is A+. We draaien maar één keer per week een was en drogen die aan de lijn. Enfin, ik ga een meter gaan kopen en mijn bevindingen posten.
Zonder meer hulde voor je zuinig gedrag; dat is een grotere factor dan zuinige apparatuur 
Je zal zeker onder de 'gemiddelde' 3500 kWh blijven zo.
Ik sluit niet uit dat de meter correct is; het verbruik is onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk
(merk op dat 115W gemiddeld al meer dan 1000 kWh per jaar is, en dan zitten de boilers er niet bij?)
Ferrarismeters kunnen interessante failure modes hebben:
Te snel draaiende ferrarismeter
Als je een blackout van een paar minuten een optie vind kan je met een stopwatch en een constante grootverbruiker (gourmetstel, tostiijzer, kachel met thermostaat hoog) vrij eenvoudig je meter controleren: meet de tijd van 10 omwentelingen en bereken met de meterconstante (rondjes per kWh) het gemeten vermogen. Dit zou binnen 10% moeten kloppen met het typeplaatje van de gebruiker.
Je zal zeker onder de 'gemiddelde' 3500 kWh blijven zo.
Ik sluit niet uit dat de meter correct is; het verbruik is onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk
(merk op dat 115W gemiddeld al meer dan 1000 kWh per jaar is, en dan zitten de boilers er niet bij?)
Ferrarismeters kunnen interessante failure modes hebben:
Te snel draaiende ferrarismeter
Als je een blackout van een paar minuten een optie vind kan je met een stopwatch en een constante grootverbruiker (gourmetstel, tostiijzer, kachel met thermostaat hoog) vrij eenvoudig je meter controleren: meet de tijd van 10 omwentelingen en bereken met de meterconstante (rondjes per kWh) het gemeten vermogen. Dit zou binnen 10% moeten kloppen met het typeplaatje van de gebruiker.
Ik heb toen ik in mijn huis trok een inductie meter aangeschaft van current cost.
Deze heeft mij niet alleen energie bewust gemaakt maar hierop kan ik dus ook mooi zien wat het verbruik is constant, per dag, per week en per maand. Ik zat in 2012 op verbuik van 1100, daarbij kook en verwarm ik op gas. een wasmachine is nog niet aanwezig. In rust verbuikt mijn huis ongeveer 120W.
Zelf heb ik een 4016Wp PV installatie vooruitkijkend op het electrisch gaan koken, voorverwarmen van water, electrisch rijden enz.
Het blijft natuurlijk een keuze, voor mij is het buiten de besparing een hobby om steeds minder energie in te kopen
Deze heeft mij niet alleen energie bewust gemaakt maar hierop kan ik dus ook mooi zien wat het verbruik is constant, per dag, per week en per maand. Ik zat in 2012 op verbuik van 1100, daarbij kook en verwarm ik op gas. een wasmachine is nog niet aanwezig. In rust verbuikt mijn huis ongeveer 120W.
Zelf heb ik een 4016Wp PV installatie vooruitkijkend op het electrisch gaan koken, voorverwarmen van water, electrisch rijden enz.
Het blijft natuurlijk een keuze, voor mij is het buiten de besparing een hobby om steeds minder energie in te kopen
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Het elektraverbruik lijkt me niet te kunnen kloppen wanneer ik dit met mijn eigen verbruik vergelijk.
(of mijn verbuik klopt niet, dat kan natuurlijk ook)
In het kort hier:
-ook 2 pers. huishouden
-2 laptops
-alle verlichting bestaat uit spaarlampen, er brand niet erg veel.
Ons overig gebruik en de gebruikers komen vrijwel exact overeen met wat je schrijft over jullie verbruik.
Maar de grote verschillen:
-oven+kookplaat op gas
-geen vaatwasser
-geen boiler; alle warm water op gas
-geen tv (tot voor kort dan)
En toch zo'n 1300 kwh per kalenderjaar.
Ik zie echt niet hoe je met dergelijke grootverbuikers (met name die boiler voor de douche) toch aanmerkelijk minder zou verbruiken.
985 kwh is wel erg precies, dat is vast geen langjarig gemiddelde?
Gaat dit wel over een volledig jaar?
Zijn jullie niet toevallig twee maanden op vakantie geweest in de winter bijvoorbeeld?
(of mijn verbuik klopt niet, dat kan natuurlijk ook)
In het kort hier:
-ook 2 pers. huishouden
-2 laptops
-alle verlichting bestaat uit spaarlampen, er brand niet erg veel.
Ons overig gebruik en de gebruikers komen vrijwel exact overeen met wat je schrijft over jullie verbruik.
Maar de grote verschillen:
-oven+kookplaat op gas
-geen vaatwasser
-geen boiler; alle warm water op gas
-geen tv (tot voor kort dan)
En toch zo'n 1300 kwh per kalenderjaar.
Ik zie echt niet hoe je met dergelijke grootverbuikers (met name die boiler voor de douche) toch aanmerkelijk minder zou verbruiken.
985 kwh is wel erg precies, dat is vast geen langjarig gemiddelde?
Gaat dit wel over een volledig jaar?
Zijn jullie niet toevallig twee maanden op vakantie geweest in de winter bijvoorbeeld?
@Proton: bedankt voor de hulde. Inderdaad, ook als mijn meter niet zou kloppen dan ben ik hoe dan ook een zeer zuinige gebruiker. De douchekop geeft 4 liter per minuut en we douchen minder dan 5 minuten. De boiler is een groot cilindervormig ding en hij is aan de buitenkant echt helemaal koel dus heel goed geïsoleerd.
@ASW1: van 1-8-2012 tot 5-8-2013 heeft de meter 996 gelopen en dat is in 369 dagen. Omgerekend naar 365 dagen is dat 985 kWh. We zijn niet op vakantie geweest. Zoals gezegd: we zijn heel zuinig in alles dat we doen. Maar ik kan niet uitsluiten dat de meter slecht geijkt is (zo ja dan dus in mijn voordeel).
Zoals gezegd: ik ga een energiemeter kopen bij Conrad en alles meten dat ik kan meten. Als eerste de boiler! Ook een blackout test is een goed idee. Maar dat wil ik dan ook in combinatie doen met de energiemeter. Dan weet ik zeker hoeveel watt de lampen zijn die we dan nog aan hebben. Ik ga de bestelling doen, ik hoop dat ik hem deze week nog binnen heb.
@ASW1: van 1-8-2012 tot 5-8-2013 heeft de meter 996 gelopen en dat is in 369 dagen. Omgerekend naar 365 dagen is dat 985 kWh. We zijn niet op vakantie geweest. Zoals gezegd: we zijn heel zuinig in alles dat we doen. Maar ik kan niet uitsluiten dat de meter slecht geijkt is (zo ja dan dus in mijn voordeel).
Zoals gezegd: ik ga een energiemeter kopen bij Conrad en alles meten dat ik kan meten. Als eerste de boiler! Ook een blackout test is een goed idee. Maar dat wil ik dan ook in combinatie doen met de energiemeter. Dan weet ik zeker hoeveel watt de lampen zijn die we dan nog aan hebben. Ik ga de bestelling doen, ik hoop dat ik hem deze week nog binnen heb.
[ Voor 4% gewijzigd door Mickey77 op 08-10-2013 14:00 ]
Niet om je bang te maken, maar een analoge meter kan zeker te snel draaien, was onlangs nog een topic over: Te snel draaiende ferrarismeter
Daar is de meter vervangen, en heeft de energieleverancier de meter nagekeken, en bleek dat hij inderdaad een keer zo snel draaide dan normaal
Edit: Was hierboven al genoemd zie ik. Maar het is dus zeker interessant om dat eens te controleren met een flink stroomverbruikend apparaat, en de rest losgekoppeld.
Daar is de meter vervangen, en heeft de energieleverancier de meter nagekeken, en bleek dat hij inderdaad een keer zo snel draaide dan normaal
Edit: Was hierboven al genoemd zie ik. Maar het is dus zeker interessant om dat eens te controleren met een flink stroomverbruikend apparaat, en de rest losgekoppeld.
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 08-10-2013 14:09 ]
Uitgaande van 5 minuten douchen per persoon totaalverbruik per dag dan 40 liter water van 40 graden.
Gemiddelde koudwatertemperatuur over het jaar is ongeveer 14 graden.
Het opwarmen van die 40 liter per dag van 14 naar 40 graden kost ongeveer 1,2 kWh.
Per jaar dus alleen voor de douche zo'n 430 kWh, de helft van je totale verbruik dus.
In de praktijk zal de boiler (door warmteverlies) wel wat meer gebruiken.
Gemiddelde koudwatertemperatuur over het jaar is ongeveer 14 graden.
Het opwarmen van die 40 liter per dag van 14 naar 40 graden kost ongeveer 1,2 kWh.
Per jaar dus alleen voor de douche zo'n 430 kWh, de helft van je totale verbruik dus.
In de praktijk zal de boiler (door warmteverlies) wel wat meer gebruiken.
Zijn er mensen welke ervaring hebben met dit soort site's?
www.slimmemeterportal.nl
Deze geven je de mogenlijkheid je gegevens van je slimme meter bij hun op te vragen.
www.slimmemeterportal.nl
Deze geven je de mogenlijkheid je gegevens van je slimme meter bij hun op te vragen.
Ik heb het verbruik van een aantal apparaten gemeten en mijn eerste bevindingen zijn dat mijn verbruik exclusief de boiler wel gaat passen binnen de 985 kWh. Maar inclusief boiler denk ik inderdaad niet dat het past. Om het zeker te weten moet ik nog meer apparaten meten en langduriger meten.
Naast de mogelijke verklaring dat de mater te langzaam loopt, is er nog een mogelijke verklaring. Ik heb twee meters, op verschillende plaatsen (woonhuis en schuur). Het zou kunnen dat de boiler op de andere meter is aangesloten. Er is hier sinds de jaren '30 in diverse stadia electra aangelegd en het is lastig te zien hoe alles loopt door de muren, op de zolders en ook onder de grond.
Mijn gevoel zegt dus dat we met ons huishouden en ons dagelijks werk dus iets meer verbruiken dan 1000 kWh die ik dacht te verbruiken. Maar we gaan binnenkort zonnepanelen plaatsen en wellicht dat het totaal op twee meters samen dan ook onder de 1000 kWh gaat komen. Bedankt voor jullie feedback!
Naast de mogelijke verklaring dat de mater te langzaam loopt, is er nog een mogelijke verklaring. Ik heb twee meters, op verschillende plaatsen (woonhuis en schuur). Het zou kunnen dat de boiler op de andere meter is aangesloten. Er is hier sinds de jaren '30 in diverse stadia electra aangelegd en het is lastig te zien hoe alles loopt door de muren, op de zolders en ook onder de grond.
Mijn gevoel zegt dus dat we met ons huishouden en ons dagelijks werk dus iets meer verbruiken dan 1000 kWh die ik dacht te verbruiken. Maar we gaan binnenkort zonnepanelen plaatsen en wellicht dat het totaal op twee meters samen dan ook onder de 1000 kWh gaat komen. Bedankt voor jullie feedback!
ja, en zo een enorme raampartij bij ons in huis (gehele breedte huis) zorgt ervoor dat het in de winter niet warm te krijgen is.EcoR schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:43:
September:
hoe ga jij daar mee om?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Valt bij ons nog wel mee eigenlijk. Is wel HR++, misschien dat dit scheelt. Maar afgelopen winter (toch best koud) hebben we toch zonder veel moeite de boel op 20 graden kunnen stoken. Verder niets bijzonders. Wel gordijnen van plafond tot aan de vloer daar hangen, maar of dat nu zoveel doet...fabstar81 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:50:
[...]
ja, en zo een enorme raampartij bij ons in huis (gehele breedte huis) zorgt ervoor dat het in de winter niet warm te krijgen is.
hoe ga jij daar mee om?
die gordijnen dicht (hangen normaal gesproken voor de verwarming (verticale platte langs twee stukjes muur) scheelde voor ons in ieder geval 1-1,5 graad.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Scheelt veel tocht. Dat is voor het gevoel alleen al een stuk warmer.
Nieuwbouw: op de begane grond, 12 x 2,5 mtr. (28m2) HR++ glas op zuid en een stukje op oost.
Bewust zo gedaan om zo veel mogelijk gratis zonnewarmte (en veel daglicht) op te vangen.
CV is afgelopen zondag voor het eerst opgestart na de zomer.
Vanavond om 18.00 uur was de binnentemperatuur 23 graden, nu nog 22,5 graden.
Geen gasverbruik voor verwarming vandaag.
Door de goede isolatie, luchtdichtheid en het HR++ glas ook afgelopen winter geen koudeval langs het glas.
Bewust zo gedaan om zo veel mogelijk gratis zonnewarmte (en veel daglicht) op te vangen.
Door de goede isolatie, luchtdichtheid en het HR++ glas ook afgelopen winter geen koudeval langs het glas.
Jup ik gebruik die site en die werkt perfect!remysan schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:06:
Zijn er mensen welke ervaring hebben met dit soort site's?
www.slimmemeterportal.nl
Ik had ook zelf een kabel geknutseld met mijn rPi en de slimme meter. Die getallen kwamen alleen zo goed overeen (en de interface van slimmemeterportal vond ik wel handig) dat ik mn rPi weer andere dingen heb laten doen en alleen nog maar deze site gebruik
CISSP! Drop your encryption keys!
Klinkt goed! Heb je wel zonwering? Ik kan mij voorstellen dat het anders in de zomer snel te warm wordt.Limojo schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 21:36:
Nieuwbouw: op de begane grond, 12 x 2,5 mtr. (28m2) HR++ glas op zuid en een stukje op oost.
In de zomer staat de zon een stuk hoger dan nu en 'valt' dus minder ver binnen.antonboonstra schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:16:
[...]
Klinkt goed! Heb je wel zonwering? Ik kan mij voorstellen dat het anders in de zomer snel te warm wordt.
Zonwering stond (staat) nog in de planning.
Het valt dus mee in de zomer, op de echt hete dagen laat ik op de BG de gordijnen dicht.
Op de verdieping laat ik de jalouzien dicht, deze zijn zilverkleurig en reflecteren het licht en de warmte ook een beetje.
De bedoeling (was) is een zonnerooster te maken, hiervoor heb ik een relatief goedkoop idee op een bestaande uitvoering.
Dat niemand anders dit nog niet bedacht heeft...
Echter:
Ik heb in het voorjaar een grondwaterpuls laten slaan.
Deze is 7,5 mtr. diep.
Hierin hangt een 3" bronpomp die ca. 3 m3 grondwater per uur levert.
Dit water van ca.16 graden (in augustus) stroomt door een platenwisselaar die gekoppeld is aan de vloerverwarming.
Binnen blijft het nu met gemak dan max. 23 graden, zeer comfy
Kosten:
Puls slaan compleet € 300,- (straks ook nodig om de tuin te beregenen dus tel in de kosten niet mee)
Bronpomp, deze is maar 250 W, via ebay.de € 189,-
Platenwisselaar 60 kW ook ebay.de € 50,-
Aansluiten loodgieter incl. materiaal € 125,-
Stroomkosten jaarlijks ca. € 40, - (deze vallen in het PV overschot en tel ik niet mee)
De zonnerooster zal ca. € 1250,- gaan kosten, dit wil dan nog niet garanderen dat ik wegkom zonder koeling.
Vooralsnog blijf ik koelen, of de zonnerooster het huis er mooier op maakt valt ook nog te bezien.
Dat eerste stuk snap ik nou niet, grondwater is 16 graden in aug , nu heb je 23 graden binnen, waar komt die extra warmte vandaan dan, ik neem aan dat het grondwater nu geen 23 is.Limojo schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:01:
[...]
Hierin hangt een 3" bronpomp die ca. 3 m3 grondwater per uur levert.
Dit water van ca.16 graden (in augustus) stroomt door een platenwisselaar die gekoppeld is aan de vloerverwarming.
Binnen blijft het nu met gemak dan max. 23 graden, zeer comfy![]()
Kosten:
Puls slaan compleet € 300,- (straks ook nodig om de tuin te beregenen dus tel in de kosten niet mee)
Bronpomp, deze is maar 250 W, via ebay.de € 189,-
Platenwisselaar 60 kW ook ebay.de € 50,-
Aansluiten loodgieter incl. materiaal € 125,-
Stroomkosten jaarlijks ca. € 40, - (deze vallen in het PV overschot en tel ik niet mee)
Erg interessant maar eerst de werking snappen.
Ik bedoelde niet nu (op dit moment), maar dat de binnentemperatuur in de zomer max. 23 graden word door te koelen met grondwater.Rol-Co schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:11:
[...]
Dat eerste stuk snap ik nou niet, grondwater is 16 graden in aug , nu heb je 23 graden binnen, waar komt die extra warmte vandaan dan, ik neem aan dat het grondwater nu geen 23 is.
Erg interessant maar eerst de werking snappen.
Door gebruik te maken van de gratis zoninstraling in deze tijd van het jaar, heb ik bijna geen verwarmingsondersteuning nodig.
Gisteren hebben we een aantal uren zon gehad.
Gisteravond om 18.00 uur was het hierbinnen 23 graden door opwarming van de zon.
Vandaag was het de hele dag grijs buiten en geen zon gezien.
Op dit moment is het hier 22 graden en de verwarming is vandaag en dus sinds woensdagavond niet meer aan geweest.
[ Voor 3% gewijzigd door Limojo op 18-10-2013 22:37 ]
Ah, dat is een stuk duidelijker.
Gisteren was hier ook zon, en warmt de kamer op naar een 21-22 vandaag bewolkt en lijkt het of er niet gestookt word, maar een hr brand op een laag pitje af en toe bij.
Ook Vloerverw hier dus gaat traag.
Gisteren was hier ook zon, en warmt de kamer op naar een 21-22 vandaag bewolkt en lijkt het of er niet gestookt word, maar een hr brand op een laag pitje af en toe bij.
Ook Vloerverw hier dus gaat traag.
Jaarverbruik:
3500kwh (gemeten over 3 jaar)
gas onbekend
Situatie
Woning: Tussenwoning bouwjaar 1976
Aantal personen: 2
Temperatuur regiem:
nachtverlaging 16c.
verwarming avond +/- 20c
uit, alleen savonds
Energiebesparende maatregelen:
Siemens A++ Vaatwasser
Siemens A++ Vriezer
Siemens A++ Koelkast
Siemens A++ Wasmachine
Siemens 2 * zuinige ovens
Quooker voor warm water beneden (helaas geen combi)
AEG A++ Vriezer
AEG A++ Koelkast
Droger, whirlpooltje van 5 jaar oud, verwacht niet veel ++
LCD TV
wordt binnenkort vervangen door LED
Halve huis voorzien van LED verlichting
Afgelopen weekend 3 * 40 en 1 * 60 gloeilampen vervangen door 4 * 11 spaarlampen
Binnenkort vervangen van oude CV-ketel door of Calenta, Tzerra, of Nefit easy (en uiteraard slimme thermometer)
D-link groene switch
Eind november plaatsen van 14 * 250wp zonnepanelen met verwachte opbrengst van 3150wp
Rolluiken geplaatst op 1e en 2e verdieping voor tegenhouden warmte maar ook isoleren in koude maanden
extra koelkast uitgezet aangezien er maar 1 fles cola in lag.
Grootverbruikers zijn vermoedelijk o.a. mijn Sony STR-5600ES versterker, oude mechanische ventilatie 24*7, server die 24*7 draait, dagelijks 1 oven in gebruik, inductie koken en enig persoon die altijd de lichten aan laat staan door heel huis
en ja, mijn verbruik is bizar hoog heb ik begrepen
3500kwh (gemeten over 3 jaar)
gas onbekend
Situatie
Woning: Tussenwoning bouwjaar 1976
Aantal personen: 2
Temperatuur regiem:
nachtverlaging 16c.
verwarming avond +/- 20c
uit, alleen savonds
Energiebesparende maatregelen:
Siemens A++ Vaatwasser
Siemens A++ Vriezer
Siemens A++ Koelkast
Siemens A++ Wasmachine
Siemens 2 * zuinige ovens
Quooker voor warm water beneden (helaas geen combi)
AEG A++ Vriezer
AEG A++ Koelkast
Droger, whirlpooltje van 5 jaar oud, verwacht niet veel ++
LCD TV
Halve huis voorzien van LED verlichting
Afgelopen weekend 3 * 40 en 1 * 60 gloeilampen vervangen door 4 * 11 spaarlampen
Binnenkort vervangen van oude CV-ketel door of Calenta, Tzerra, of Nefit easy (en uiteraard slimme thermometer)
D-link groene switch
Eind november plaatsen van 14 * 250wp zonnepanelen met verwachte opbrengst van 3150wp
Rolluiken geplaatst op 1e en 2e verdieping voor tegenhouden warmte maar ook isoleren in koude maanden
extra koelkast uitgezet aangezien er maar 1 fles cola in lag.
Grootverbruikers zijn vermoedelijk o.a. mijn Sony STR-5600ES versterker, oude mechanische ventilatie 24*7, server die 24*7 draait, dagelijks 1 oven in gebruik, inductie koken en enig persoon die altijd de lichten aan laat staan door heel huis
en ja, mijn verbruik is bizar hoog heb ik begrepen
[ Voor 9% gewijzigd door fabstar81 op 21-10-2013 13:13 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik neem aan dat hij het gemiddelde jaarverbruik gemeten over een periode van 3 jaar bedoelt.
[ Voor 12% gewijzigd door bluemoon23 op 22-10-2013 01:04 ]
Ik zou ook eerder die droger vervangen i.p.v de tv, dat scheelt veul meer.
Cfl of led is peanuts, warmte element of wamtepomp is giga.
Cfl of led is peanuts, warmte element of wamtepomp is giga.
Even mezelf quoten:marz01 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:05:
verbruik sept 2013
gas; 11m3
water; 6m3
totaal 2013
elec; 1370kWh
gas; 328m3
water 55m3
verwarming staat uit
Jaaropgave eneco opgegeven 5-10-12 tot 21-10-13
Elec 1880kWh
Gas 465m3
Hoger dan vorig jaar daar koudere wintermaanden en hoogzwangere vrouw al maanden thuis;)
Hmmz
3 personen, vrijstaande woning uit 1872, enkel glas etc. gaskachels.
Elec: zo rond de 5000 a 5500kWh
Gas: 3000m3 ongeveer.
Met het glas zou ik wellicht winst kunnen halen, monumentenglas is alleen net wat prijziger en met een 25 vierkante meter glas aan de voorkant.....
Wel afgelopen jaar de verlichting vervangen door led (12 x 25-40W vervangen door allemaal 3W en 4W) en er is een PV systeem a 2800w sinds midden mei werkzaam.
3 personen, vrijstaande woning uit 1872, enkel glas etc. gaskachels.
Elec: zo rond de 5000 a 5500kWh
Gas: 3000m3 ongeveer.
Met het glas zou ik wellicht winst kunnen halen, monumentenglas is alleen net wat prijziger en met een 25 vierkante meter glas aan de voorkant.....
Wel afgelopen jaar de verlichting vervangen door led (12 x 25-40W vervangen door allemaal 3W en 4W) en er is een PV systeem a 2800w sinds midden mei werkzaam.
Sinds 3 maanden woon ik in een nieuwbouw huis, 140m2, 4 kamers. De schatting van Energiedirect is voor gas/stroom €90, vrij weinig of niet? Wat was jullie schatting in een nieuwbouw huis? Heb het voorschot maar voor de zekerheid verhoogd naar € 160. Qua isolatie zit het volgens mij wel goed, woon er sinds juli en de verwarming is nog niet één keer aan geweest.
[ Voor 17% gewijzigd door Wackmack op 22-10-2013 08:54 ]
Volgens mij kan dit wel kloppen hoor.
Wij wonen in een huis van 1988 met een vrij grote uitbouw en betalen 120 euro in de maand.
Denk dat je aardig in de richting zit met die 90 euro
Wij wonen in een huis van 1988 met een vrij grote uitbouw en betalen 120 euro in de maand.
Denk dat je aardig in de richting zit met die 90 euro
2 fulltime werkende personen, hoekwoning uit 1930 op het zuiden. Alles dubbelglas, dak, vloer en spouw geïsoleerd en een houtkachel.
Electra: ca 3100 kWh
Gas: ca 1100 m3
Gas kan nog lager uitvallen omdat de spouwmuurisolatie (ruim 100 m2 gevel) pas driekwart jaar meedoet aan de besparing.
Zijn nog een paar stukken in de vloer die nog geïsoleerd moeten worden (betonnen stukken) en ik vermoed dat de CV nog getuned moet worden of desnoods vervangen (uit het jaar '97)
Electra: ca 3100 kWh
Gas: ca 1100 m3
Gas kan nog lager uitvallen omdat de spouwmuurisolatie (ruim 100 m2 gevel) pas driekwart jaar meedoet aan de besparing.
Zijn nog een paar stukken in de vloer die nog geïsoleerd moeten worden (betonnen stukken) en ik vermoed dat de CV nog getuned moet worden of desnoods vervangen (uit het jaar '97)
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Daar zit nog steeds een LCD in hoor