LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:27
Kevin1990 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:14:
[...]

Geen idee waarom je installateur de Jaga's afraad?
Wij hebben Jaga Tempo hangen (ander modelletje maar werkt hetzelfde)
Ik heb hiervoor zelf ventilatoren gekocht en stuur ze aan emt een Heatmeister van SDR. Die kan ik via HA ook aansturen of je kunt ze configureren en als stand alone laten functioneren.
Hierdoor kun je zelf je geluidniveau bepalen wat voor jou acceptabel is. Ik heb in de werkkamer ze wat hoger staan omdat die kamer wat killer is en we met een warmtepomp en lage aanvoer temperaturen verwarmen. Je kunt ze op de boost stand zetten maar ook op een heel laag vermogen laten draaien. Snelheid is per % aan te passen in HA in ieder geval. Top dingetje! en veel goedkoper als Jaga. Je hoeft er niet heel handig voor te zijn als je wat kabeltjes aan elkaar kan verbinden en overweg kan met een computer. (Dat laatste zal het probleem niet zijn)

Je kan op de site kijken van Heatmeister of je hem ook kunt aansturen met jou setup. En voor het tegen gaan van bijgeluid geldt volgens mij. Zo groot en veel mogelijk (wat je aansturing toe laat dan) ventilatoren plaatsen en op een laag % laten draaien.
Ik heb helaas geen HA, enkel een Homey en daar zag ik geen integratie/app voor.

Het gaat bij mij om 3 radiatoren die ik wil "boosten", meerprijs voor Jaga Hybrid is dan al rond de 2000 euro.
Verder ben ik bang dat ik met 35cm hoge radiatoren al snel de lelijke zelfbouw ventilators zie zitten en weinig ruimte heb om alles netjes weg te werken. 50 cm hoog past niet (te weinig ruimte tussen vloer en vensterbank als je 10-12 cm speling boven en onder aanhoud).

Ik snap ook al die capaciteitsberekeningen niet. Draai al jaren de CV op 55 graden, met ouderwetse (type 11) plaatradiatoren, wat ongeveer rond de 3000 W zou moeten opleveren. Maar volgens alle calculaties heb ik 10.0000 W nodig :X

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:14
De heatmeisters werken via mqtt, dat zal vast ook wel in homey werken.

Bij watertemperatuur van 55 heb je met jaga's en ventilatoren een enorme afgifte. Ik raad wel aan om de dubbele convectors te kiezen, en dan minimala de 16cm dikke.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
stimpyMGS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:55:
Hoi, ik heb gisteren 10 fans (verbonden met heatmeister) op de bovenkant van mijn radiator geplaatst, onder het rooster. Nu twijfel ik echter in hoeverre bovenop plaatsen verstandig was. Je wilt idealiter dat de lucht over de gehele hoogte van de radiator naar boven gezogen wordt (wat van nature gebeurd, en wordt versterkt door de fans). Is het nu echter niet ook zo dat de lucht langs de zijkanten van de fan naar beneden wordt gezogen en vervolgens weer naar boven? Ik kan het ff niet beter uitleggen dus daarom een mooie paint creatie, zie rode pijlen.
Als dat het geval is, ga ik dunne platen printen waarmee ik de ruimte tussen de fans opvul, zodat er alleen maar lucht van onderen aangezogen kan worden.
erbij[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan om het simpel te houden met wat stukjes karton de ruimte naast de fans dichtleggen om te zien of dat wat uit maakt en als we dan toch met papier bezig zijn geeft een dun stukje wc- of vloeipapier aan een satéprikker ook mooi zicht op (de richting van) luchtstromen.
Normaal ontstaat convectie langs een heet oppervlak en dat trekt de omliggende lucht gewoon mee omhoog, het is niet dat op plekken zonder fans de lucht ineens naar beneden gaat er van uitgaande dat er wat ademruimte onder je convector zit.
Al zou de lucht naar beneden gezogen worden voordat de fans hem weer naar boven trekken pak je 2x warmteafgifte van het radiatoroppervlak aan de lucht mee dus in dat geval zie ik ook geen probleem.
Lucht kiest de weg van de minste weerstand.

[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 10-12-2025 15:00 ]

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Phusebox schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:41:
Ik ben voornemens onze radiatoren te vervangen, en neig naar Jaga Strada (ondanks het feit dat de installateur het ten zeerste afraad en liever ziet dat ik (Thermrad) plaatradiatoren plaats).

Nu staat er heel veel info in dit topic, maar mis ik iets van een "fool proof" uitleg of eventueel onderdelen die ik ergens kan kopen en dan zelf in elkaar zetten. Zie mooie oplossingen met 3D prints etc maar ik heb geen toegang tot een 3D printer en ook niet super handig dat ik zelf profielen ga zagen etc.

Twijfel om dan toch maar de officiële DBH te kopen, maar schrok uiteraard van de prijs (de aanschaf verdubbelde bij overstap naar Hybrid).
Ik ben allergisch voor ruisend geluid op de achtergrond dus zoek wel iets dat moduleert of te bedienen is, wanneer ik dat wil. Qua automatisering heb ik enkel een Homey Pro.
Ik heb hier twee jaar geleden Jaga Strada met originale DBH's laten installeren.

Ik ben tevreden over de Strada's meer acheraf heb ik spijt van de DBH's. Deze zijn naar mijn mening te duur, te beperkt in mogelijkheden en slechte after sales service.

Elke controller van de DBH is uniek en is volgens Jaga ingeregeld op de betreffende Strada.
De ventilatoren geven geruis, waarschijnlijk doet elke fan dat, maar ze zijn niet terug te regelen tot bijna geluidloos, tenzij je ze uit zet maar dan mis je vermogen bij een LTV.
Er zitten slechts 3 instelbare snelheid standen op de ventilatoren. Ze zijn niet traploos regelbaar.
De controller is niet te koppelen aan een homeautomatiseringssysteem.
Mijn ervaring met costumer service is bar slecht, geven garantie bij een defecte controller, daarna weer niet en gooit de 'hoorn op de haak' en na interventie van rechtsbijstand geven ze toch maar garantie.

Dus ja de Strada is d:)b maar de DBH mag ;w

@Kevin1990 geeft een goed advies met Heatmeister van SDR: Kevin1990 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen" maar dan moet je wel aan de slag met zelfbouw ventilatoren. De goedkopere en technisch betere oplossing, naar mijn mening.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• raven22
Phusebox schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:39:
[...]

Het gaat bij mij om 3 radiatoren die ik wil "boosten", meerprijs voor Jaga Hybrid is dan al rond de 2000 euro.
Verder ben ik bang dat ik met 35cm hoge radiatoren al snel de lelijke zelfbouw ventilators zie zitten en weinig ruimte heb om alles netjes weg te werken. 50 cm hoog past niet (te weinig ruimte tussen vloer en vensterbank als je 10-12 cm speling boven en onder aanhoud).

Ik snap ook al die capaciteitsberekeningen niet. Draai al jaren de CV op 55 graden, met ouderwetse (type 11) plaatradiatoren, wat ongeveer rond de 3000 W zou moeten opleveren. Maar volgens alle calculaties heb ik 10.0000 W nodig :X
Volgens mij is er in een 35cm Strada ook voldoende ruimte voor ventilatoren. Ik heb ze met tiewraps aan elkaar gebonden en met een stukje schuim onder de hoeken gewoon op de convector liggen. Radiator rooster erboven en je ziet er niks van.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
raven22 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:57:
[...]

Volgens mij is er in een 35cm Strada ook voldoende ruimte voor ventilatoren. Ik heb ze met tiewraps aan elkaar gebonden en met een stukje schuim onder de hoeken gewoon op de convector liggen. Radiator rooster erboven en je ziet er niks van.
Daar zie je idd echt niets van, zwarte fans op een donkere convector, zwarte kabeltjes, zwarte tiewraps en dan staan de louvres in het rooster van zo'n Jaga ook nog eens richting raam/muur gericht zodat je toch al geen inkijk hebt.
Ze liggen hier ook onzichtbaar in een paar lage vrijstaande Jaga Tempo's bovenop de convector.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:10
[...]

Als je gaat boosten heb je geen hoge convector nodig want je zorgt ervoor dat de ventilatoren dit doen. Dus je kan ze vrij laag houden.

Let op het volgende. Als je een twin convector neemt zoals T11, T16 en T21 wordt het blok met koelribben een stuk hoger. Wij hebben T20 hangen en even uit mijn hoofd is dat ±10cm dik. (1 paneel van een Tempo omhuizing zoals wij hebben)
Als je een dubbele neemt en een lage ombouw van de Strada kan het zijn dat je de ventilatoren gaat zien. Maar dit ga je ook zien met de originele Jaga boosters die erg kostbaar zijn. Is dat erg? Ik vind van niet. Wij ons liggen ze diep in de convectorn dus valt het wat minder op. (60cm hoog)

Maar wellicht is een T10, T15 of T20 dan meer geschikt.

Voor je warmteafgifte. Ik zou me daar niet te druk om maken want als ik zo lees in je bericht heb je een cv-ketel die hoge temperaturen draait. Als je ook gaat boosten zal je zeker wel genoeg warmte produceren. Het komt denk ik wat nauwer kijken als je met een warmtepomp gaat werken zoals wij.

Wij hebben nu met deze buitentemperaturen een aanvoertemperatuur van ±27 graden max en ik krijg het in de volledige woning makkelijk op temperatuur. We hebben dan wel in alle kamers grote 200x60T20 Jaga’s hangen waar ik eigenlijk er 1 wil vervangen voor een 200x60T21. Dit is de koudste kamer die ook functioneert als werkkamer waar als het kouder is het wat langer duurt voordat die op de gewenste temperatuur komt volgens het slimme schema van tado. (2 dagen overdag 20.5 graden, daarbuiten 18.5 graden)

De andere kamers kan ik als ik wil met de boosters zonder al te veel moeite warm stoken tot 21 graden in een afzienbare tijd. Let wel. We hebben een warmtepomp dus het duurt allemaal wat langer. Een cv-ketel die meer als 50 graden stoken heeft bovenstaande situaties niet. Dan kun je gemakkelijk in je zwembroek gaan zitten als je wilt.

Denk er wel even over na dat mocht je overstappen op een warmtepomp je wellicht je afgifte systeem weer moet aanpassen of vervangen. Het kan dus raadzaam zijn om net wat grotere convectoren te plaatsen en misschien zelfs je aanvoertemperatuur naar beneden te halen van de cv-ketel. Ik kan me voorstellen dat die dan ook minder hard moet werken wat resulteert in minder gasverbruik en dus een lagere energierekening.
Voor het kostenplaatje. In 1 200x60T20 convector liggen 8x Artic P14 PWM ventilatoren (er kunnen er 10 in), 1 Heatmeister, 1 PWM verlengkabel, een voeding voor de Heatmeister en ik heb er een contactdoos in gelegd want ja iedere oplossing om te boosten heeft 230V nodig die ik nog niet had bij de convector en ik ben allergisch voor draden.

Ik denk dat het bedrag wat jij noemt voor de originele Jaga (geen idee hoe groot die booster is) vele malen hoger is en minder mooi te regelen en te monitoren is.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
[...]

.
Geen HA nodig. De heatmeister draait gewoon standalone als je wil.

De fans leg je in de jaga, op de convector.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zemv9xvIjIx5q69LLavF4zn5Zjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CEv5T8J7EqYFOQ0JTnEo3aF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFQYEpcUgsjZW_dvy8CrrTPODr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8miK56SHC98wvvFUD77IvMIx.jpg?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
jj85 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:26:
[...]

Geen HA nodig. De heatmeister draait gewoon standalone als je wil.

De fans leg je in de jaga, op de convector.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vergeet je Heatmeister er ook niet in te leggen :P
Ligt goed vol zo! Achteraf had ik dat misschien ook beter kunnen doen.
Bij mij liggen ze ±5-7cm uit elkaar (gemeten rand naar rand) op een houten plank waar ik de gaten uit heb gezaagd. Onder dat hout heb ik stukken rubber gelegd tegen mogelijk resoneren.
Ik laat het nu zo maar had het achteraf beter kunnen doen zoals jouw afbeelding.

• Phusebox
raven22 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:44:
De heatmeisters werken via mqtt, dat zal vast ook wel in homey werken.

Bij watertemperatuur van 55 heb je met jaga's en ventilatoren een enorme afgifte. Ik raad wel aan om de dubbele convectors te kiezen, en dan minimala de 16cm dikke.
De T16 is dat geloof ik bij Jaga, is op twee plekken echt de dik, dus wordt het hooguit de T11. Maar dan zit je dus met dubbele convector in 35cm hoge omkasting en moeten er nog fans in.

• Phusebox
Kevin1990 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:25:
[...]

Als je gaat boosten heb je geen hoge convector nodig want je zorgt ervoor dat de ventilatoren dit doen. Dus je kan ze vrij laag houden.

Let op het volgende. Als je een twin convector neemt zoals T11, T16 en T21 wordt het blok met koelribben een stuk hoger. Wij hebben T20 hangen en even uit mijn hoofd is dat ±10cm dik. (1 paneel van een Tempo omhuizing zoals wij hebben)
Als je een dubbele neemt en een lage ombouw van de Strada kan het zijn dat je de ventilatoren gaat zien. Maar dit ga je ook zien met de originele Jaga boosters die erg kostbaar zijn. Is dat erg? Ik vind van niet. Wij ons liggen ze diep in de convectorn dus valt het wat minder op. (60cm hoog)

Maar wellicht is een T10, T15 of T20 dan meer geschikt.

Voor je warmteafgifte. Ik zou me daar niet te druk om maken want als ik zo lees in je bericht heb je een cv-ketel die hoge temperaturen draait. Als je ook gaat boosten zal je zeker wel genoeg warmte produceren. Het komt denk ik wat nauwer kijken als je met een warmtepomp gaat werken zoals wij.

Wij hebben nu met deze buitentemperaturen een aanvoertemperatuur van ±27 graden max en ik krijg het in de volledige woning makkelijk op temperatuur. We hebben dan wel in alle kamers grote 200x60T20 Jaga’s hangen waar ik eigenlijk er 1 wil vervangen voor een 200x60T21. Dit is de koudste kamer die ook functioneert als werkkamer waar als het kouder is het wat langer duurt voordat die op de gewenste temperatuur komt volgens het slimme schema van tado. (2 dagen overdag 20.5 graden, daarbuiten 18.5 graden)

De andere kamers kan ik als ik wil met de boosters zonder al te veel moeite warm stoken tot 21 graden in een afzienbare tijd. Let wel. We hebben een warmtepomp dus het duurt allemaal wat langer. Een cv-ketel die meer als 50 graden stoken heeft bovenstaande situaties niet. Dan kun je gemakkelijk in je zwembroek gaan zitten als je wilt.

Denk er wel even over na dat mocht je overstappen op een warmtepomp je wellicht je afgifte systeem weer moet aanpassen of vervangen. Het kan dus raadzaam zijn om net wat grotere convectoren te plaatsen en misschien zelfs je aanvoertemperatuur naar beneden te halen van de cv-ketel. Ik kan me voorstellen dat die dan ook minder hard moet werken wat resulteert in minder gasverbruik en dus een lagere energierekening.
Voor het kostenplaatje. In 1 200x60T20 convector liggen 8x Artic P14 PWM ventilatoren (er kunnen er 10 in), 1 Heatmeister, 1 PWM verlengkabel, een voeding voor de Heatmeister en ik heb er een contactdoos in gelegd want ja iedere oplossing om te boosten heeft 230V nodig die ik nog niet had bij de convector en ik ben allergisch voor draden.

Ik denk dat het bedrag wat jij noemt voor de originele Jaga (geen idee hoe groot die booster is) vele malen hoger is en minder mooi te regelen en te monitoren is.
CV Ketel draait op 55 graden al jaren, met plaatstaal radiatoren dus die bijna 40 jaar oud zijn. Voor een CV ketel is dat laag ;)

De Type 11 is maar 105mm diep, dus dat worden dan 80mm fans?
Een voeding en contactdoos in de convector, is dat veilig?

• Kevin1990
Phusebox schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:37:
[...]

De T16 is dat geloof ik bij Jaga, is op twee plekken echt de dik, dus wordt het hooguit de T11. Maar dan zit je dus met dubbele convector in 35cm hoge omkasting en moeten er nog fans in.
Ja dat dacht ik ook maar stel:

Als Jaga een Strada hybride kan maken met de dubbele convectoren met hun boosters moet dat ook wel lukken met de zelfbouw boosters. Die zijn vermoed ik wel een stuk lager omdat ze niet in 1 unit verwerkt zitten. Ik heb de originele Jaga boosters nog niet in het echt gezien maar op foto's zien ze er wat dikker uit.

Ik denk dat de twin convectoren zoals Jaga ze noemt met een cv-ketel wel erg overbemeten zijn. Zeker aangezien er nu T11 plaat radiatoren hangen. Ervan uitgaande dat er een Jaga terug komt die geboost wordt met dezelfde afmetingen komt er denk ik wel een bak aan warmte vrij.

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:35

dlenstra

....

Ik heb hier 2 keer een Jaga Tempo T11 met heatmeisters 230 lang, daarvoor heb ik de arctic F9 PWM PST voor gebruikt. (92 mm dus). Past prima onder het rooster en draait mooi stil. Gebruik ze op de slaapkamer en met een warmtepomp. Komen zelden boven de 10% snelheid en dus superstil.

• Kevin1990
Phusebox schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:41:
[...]

CV Ketel draait op 55 graden al jaren, met plaatstaal radiatoren dus die bijna 40 jaar oud zijn. Voor een CV ketel is dat laag ;)

De Type 11 is maar 105mm diep, dus dat worden dan 80mm fans?
Een voeding en contactdoos in de convector, is dat veilig?
Ik denk dat de info die je deelt nog niet helemaal compleet is.
Wat hangt er nu precies aan formaat radiator en wat geeft die aan warmte af?
Wil je qua formaat hetzelfde terughangen in de vorm van een Jaga? Dan kun je kijken wat dan de warmte afgifte is bij jou aanvoer temperatuur door de CV ketel.
En hoe warm wil je het maken in de kamer. in een slaapkamer wil je het vaak niet zo warm hebben als een woonkamer, werkkamer of keuken.

Voor wat betreft de stroom voor een booster. Zowel de Jaga booster als de zelfbouw zoals hier vaak gedaan hebben stroom nodig in of rondom de convector. Mijn contactdoos heb ik bij bijna alle Jaga's minimaal 20cm boven de convector zelf (het deel waar water doorheen gaat) hangen. in 1 Jaga 5cm erboven maar de kans dat een convector of radiator precies daar lekt als dat uberhaupt al gebeurd is erg klein. Het is een geaarde contactdoos dus ik voorzie daarin geen probleem. Als je een stopcontact naast je huidige radiator hebt hangen kan dat natuurlijk ook. Ergens staat me bij dat ik eens een filmpje heb bekeken van Jaga zelf hoe hun de Jaga boosters monteren waabij ze die ook voorzien van stroom in een wandcontactdoos in de convector.

Voor de juiste ventilatoren. Het verschilt hoe dik je radiator of convector wordt. Onze T20 is een vrij forse unit waardoor we de P14 ventilatoren makkelijk kwijt kunnen. Voor de T15 en T16 past dit volgens mij ook net. Dit kun je in dit topic wel terugvinden met mensen di e je voor zijn gegaan.
De T10 en T11 zijn de minst diepe Jaga's waar zeker een kleinere diameter ventilatoren gebruikt moet worden. Welke dat precies is weet ik niet maar ook zeker wel ergens te vinden op het topic vermoed ik.

• Kevin1990
dlenstra schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:48:
Ik heb hier 2 keer een Jaga Tempo T11 met heatmeisters 230 lang, daarvoor heb ik de arctic F9 PWM PST voor gebruikt. (92 mm dus). Past prima onder het rooster en draait mooi stil. Gebruik ze op de slaapkamer en met een warmtepomp. Komen zelden boven de 10% snelheid en dus superstil.
Ah nice dat ze zo stil en rustig kunnen draaien. Is natuurlijk ook afhankelijk van je warmtevraag en hoe goed je huis geistoleerd is.
En zeker als je in de onderste 30% blijft vind ik ze bij ons ook stil Niet helemaal geruisloos maar we ownen aan een weg waar toch wel wat auto's voorbij komen in de avonden en nachten dus een beetje geluid mogen ze van mij wel maken. Dat is natuurlijk wel voor ieder persoonlijk en anders.

• Phusebox
Kevin1990 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:53:
[...]

Ik denk dat de info die je deelt nog niet helemaal compleet is.
Wat hangt er nu precies aan formaat radiator en wat geeft die aan warmte af?
Wil je qua formaat hetzelfde terughangen in de vorm van een Jaga? Dan kun je kijken wat dan de warmte afgifte is bij jou aanvoer temperatuur door de CV ketel.
En hoe warm wil je het maken in de kamer. in een slaapkamer wil je het vaak niet zo warm hebben als een woonkamer, werkkamer of keuken.

Voor wat betreft de stroom voor een booster. Zowel de Jaga booster als de zelfbouw zoals hier vaak gedaan hebben stroom nodig in of rondom de convector. Mijn contactdoos heb ik bij bijna alle Jaga's minimaal 20cm boven de convector zelf (het deel waar water doorheen gaat) hangen. in 1 Jaga 5cm erboven maar de kans dat een convector of radiator precies daar lekt als dat uberhaupt al gebeurd is erg klein. Het is een geaarde contactdoos dus ik voorzie daarin geen probleem. Als je een stopcontact naast je huidige radiator hebt hangen kan dat natuurlijk ook. Ergens staat me bij dat ik eens een filmpje heb bekeken van Jaga zelf hoe hun de Jaga boosters monteren waabij ze die ook voorzien van stroom in een wandcontactdoos in de convector.

Voor de juiste ventilatoren. Het verschilt hoe dik je radiator of convector wordt. Onze T20 is een vrij forse unit waardoor we de P14 ventilatoren makkelijk kwijt kunnen. Voor de T15 en T16 past dit volgens mij ook net. Dit kun je in dit topic wel terugvinden met mensen di e je voor zijn gegaan.
De T10 en T11 zijn de minst diepe Jaga's waar zeker een kleinere diameter ventilatoren gebruikt moet worden. Welke dat precies is weet ik niet maar ook zeker wel ergens te vinden op het topic vermoed ik.
Het gaat enkel om de benedenverdieping.

Heb even een oud plaatje genomen wat ik 20 jaar geleden gemaakt heb van de plattegrond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaadL-M5ED9sVGgaGwMjnrboUdw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OopEQABf00JgHYDMA9gsD1Rw.png?f=fotoalbum_large

In de woonkamer één groot raam, HR++, bij de eetkamer een schuifpui over de volledige breedte en hoogte ook HR++. Huis uit 1989. De CV ketel draait zoals gezegd op 55 graden, we hebben de thermostaat meestal op 20,5 en als we niet thuis zijn op 18,5 a 19 (voor de katten :P).

Qua verbruik stoken we nog best goedkoop vind ik met dit alles, zitten op ca. 950m3 per jaar voor een twee-onder-een kap.

Huidige situatie:
1: 180x45x11cm
2: 135x45x11 cm
3: 200x40x11 cm (deze is eigenlijk te lang voor de ruimte, vensterbank is hier 170cm)

Wat ik wilde gaan hangen:
1: 200x35 T11
2: 160x35 T11
3: 160x35 T16

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 10-12-2025 16:10 ]

• Kevin1990
Phusebox schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:07:
[...]

Het gaat enkel om de benedenverdieping.

Heb even een oud plaatje genomen wat ik 20 jaar geleden gemaakt heb van de plattegrond.
[Afbeelding]

In de woonkamer één groot raam, HR++, bij de eetkamer een schuifpui over de volledige breedte en hoogte ook HR++. Huis uit 1989. De CV ketel draait zoals gezegd op 55 graden, we hebben de thermostaat meestal op 20,5 en als we niet thuis zijn op 18,5 a 19 (voor de katten :P).

Qua verbruik stoken we nog best goedkoop vind ik met dit alles, zitten op ca. 950m3 per jaar voor een twee-onder-een kap.

Huidige situatie:
1: 180x45x11cm
2: 135x45x11 cm
3: 200x40x11 cm (deze is eigenlijk te lang voor de ruimte, vensterbank is hier 170cm)

Wat ik wilde gaan hangen:
1: 200x35 T11
2: 160x35 T11
3: 160x35 T16
Ik denk dat ik het antwoord al weet maar kun je achterhalen wat het vermogen is van je huidige radiatoren? En verliest het de beneden verdieping veel warmte of valt dat mee?

Als ik het zo bekijk zit je denk ik wel goed. Maar ik kan je er geen garantie voor geven.

Een leverancier/installateur zou je toch hierin kunnen adviseren of de berekening maken. Ik ga geen reclame maken maar ik ben zelf wel erg tevreden over de warmteservice waar ik altijd goed wordt geïnformeerd over producten die ik daar koop.

Houd er rekening mee dat een convector een stuk minder stralingswarmte af geeft maar daarentegen de ruimte wel beter verwarmt door de convectie. Als je echt twijfelt kun je misschien ook eerst 1 radiator vervangen voor een Jaga zonder te boosten en kijken wat het doet. Daarna boosten als het niet het effect geeft wat je wilt en daarna pas de rest vervangen. Geen idee of je dit zelf doet of laat doen. Maar als je het zelf doet kost het je alleen tijd maar wel weer een ervaring rijker.

En de tip die al eerder werd gegeven. Kijk als je tijd hebt desnoods op marktplaats. Je moet wat geduld hebben maar bij ons scheelde het aanzienlijk met in totaal 7 convectoren waarvan 4x best flinke jongens. Ik heb er 5 geboost. 2 moet ik nog voorzien van de Heatmeisters die als test op 1 gezet zijn en naar alle tevredenheid werken.

• Phusebox
Kevin1990 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:30:
[...]

Ik denk dat ik het antwoord al weet maar kun je achterhalen wat het vermogen is van je huidige radiatoren? En verliest het de beneden verdieping veel warmte of valt dat mee?

Als ik het zo bekijk zit je denk ik wel goed. Maar ik kan je er geen garantie voor geven.

Een leverancier/installateur zou je toch hierin kunnen adviseren of de berekening maken. Ik ga geen reclame maken maar ik ben zelf wel erg tevreden over de warmteservice waar ik altijd goed wordt geïnformeerd over producten die ik daar koop.

Houd er rekening mee dat een convector een stuk minder stralingswarmte af geeft maar daarentegen de ruimte wel beter verwarmt door de convectie. Als je echt twijfelt kun je misschien ook eerst 1 radiator vervangen voor een Jaga zonder te boosten en kijken wat het doet. Daarna boosten als het niet het effect geeft wat je wilt en daarna pas de rest vervangen. Geen idee of je dit zelf doet of laat doen. Maar als je het zelf doet kost het je alleen tijd maar wel weer een ervaring rijker.

En de tip die al eerder werd gegeven. Kijk als je tijd hebt desnoods op marktplaats. Je moet wat geduld hebben maar bij ons scheelde het aanzienlijk met in totaal 7 convectoren waarvan 4x best flinke jongens. Ik heb er 5 geboost. 2 moet ik nog voorzien van de Heatmeisters die als test op 1 gezet zijn en naar alle tevredenheid werken.
Ik zal het moeten laten doen, want er moet uiteraard het nodige veranderd worden qua leidingwerk, die zitten nu aan de zijkant met boven en onder aansluiting. Frezen in de muren gaat hem niet worden.

Als ik Gemini mag geloven qua berekeningen zou ik nu in totaal rond de 3200 Watt zitten (uitgaande van 55°C aanvoer, delta T 32.5). Heb nog nooit problemen gehad om het warm te krijgen in huis. Wonen hier nu 20 jaar bijna.

De installateur, die alles hier in huis qua verwarming (2x een CV ketel geplaatst) en elektra heeft gedaan raadt het me dus af en plaatst liever vervangende plaatstaal radiatoren (Thermrad). Dat is makkelijker plaatsen zegt ie en meer comfort.

Dat laatste vind ik lastig inschatten. Als ik op de zolder (werkkamer) verwarm met de airco vind ik het prima aangenaam en mis ik niks. Daar heb ik ook geen radiatoren meer.

• Kevin1990
Phusebox schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:49:
[...]

Ik zal het moeten laten doen, want er moet uiteraard het nodige veranderd worden qua leidingwerk, die zitten nu aan de zijkant met boven en onder aansluiting. Frezen in de muren gaat hem niet worden.

Als ik Gemini mag geloven qua berekeningen zou ik nu in totaal rond de 3200 Watt zitten (uitgaande van 55°C aanvoer, delta T 32.5). Heb nog nooit problemen gehad om het warm te krijgen in huis. Wonen hier nu 20 jaar bijna.

De installateur, die alles hier in huis qua verwarming (2x een CV ketel geplaatst) en elektra heeft gedaan raadt het me dus af en plaatst liever vervangende plaatstaal radiatoren (Thermrad). Dat is makkelijker plaatsen zegt ie en meer comfort.

Dat laatste vind ik lastig inschatten. Als ik op de zolder (werkkamer) verwarm met de airco vind ik het prima aangenaam en mis ik niks. Daar heb ik ook geen radiatoren meer.
Het is andere warmte. Niet minder comfort vind ik.
Een plaat radiator geeft veel stralingswarmte af waar een convector meer de lucht in de ruimte verwarmt. Wij hadden in onze vorige huizen boven allemaal plaat radiatoren. In dit huis ook even maar ik stapte over op een warmtepomp waardoor ik naar de convectoren toe ging om efficiënter te werken met de warmte -> geen moment spijt van.
Aangename warmte die meer door de slaapkamers te voelen is in plaats van alleen plaatselijk de straling.

En ik weet niet hoe je situatie is maar qua leidingwerk kon ik gewoon aansluiten op de huigide leidingen zonder iets te veranderen. Naja ik moet 2 haakse bochten maken omdat we van die dikke convectoren (T20) hebben dus de leidingen zaten iets te dicht bij de muur waardoor het niet lekker uit kwam.
Als je boven al een airco gewend bent en het aangenaam vind zal je denk ik ook comfort hebben van de convectoren.
Ik weet niet of je boven nog radiatoren hebt maar als je alles vervangt voor convectoren kun je zeker omlaag met je aanvoer temperatuur. Dat scheelt denk ik in gasverbruik.

Dit was mijn spreekbeurt over de Jaga convectoren. Al een tijdje off topic.
Om toch nog maar een beetje on topic te gaan.

Neem convectoren en leg deze vol met ventilatoren en een heatmeister. Hier ga je geen spijt van krijgen en is qua aanschaf vele malen goedkoper als de originele Jaga boosters die blijkbaar wat beperkingen heeft van het bericht wat ik zag langskomen eerder deze middag :)

• raven22
Phusebox schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:37:
[...]

De jaga hangt strak tegen de muur, een 16 stak bij mij nauwelijks verder de kamer in dan een enkelplaat radiator.
Mocht je ooit naar echt LTV willen met een warmtepomp heb je niet gauw teveel afgifte (die bovendien met de fans goed te doseren is) dus hoe groter hoe beter.

• Phusebox
Kevin1990 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:00:
[...]

Het is andere warmte. Niet minder comfort vind ik.
Een plaat radiator geeft veel stralingswarmte af waar een convector meer de lucht in de ruimte verwarmt. Wij hadden in onze vorige huizen boven allemaal plaat radiatoren. In dit huis ook even maar ik stapte over op een warmtepomp waardoor ik naar de convectoren toe ging om efficiënter te werken met de warmte -> geen moment spijt van.
Aangename warmte die meer door de slaapkamers te voelen is in plaats van alleen plaatselijk de straling.

En ik weet niet hoe je situatie is maar qua leidingwerk kon ik gewoon aansluiten op de huigide leidingen zonder iets te veranderen. Naja ik moet 2 haakse bochten maken omdat we van die dikke convectoren (T20) hebben dus de leidingen zaten iets te dicht bij de muur waardoor het niet lekker uit kwam.
Als je boven al een airco gewend bent en het aangenaam vind zal je denk ik ook comfort hebben van de convectoren.
Ik weet niet of je boven nog radiatoren hebt maar als je alles vervangt voor convectoren kun je zeker omlaag met je aanvoer temperatuur. Dat scheelt denk ik in gasverbruik.

Dit was mijn spreekbeurt over de Jaga convectoren. Al een tijdje off topic.
Om toch nog maar een beetje on topic te gaan.

Neem convectoren en leg deze vol met ventilatoren en een heatmeister. Hier ga je geen spijt van krijgen en is qua aanschaf vele malen goedkoper als de originele Jaga boosters die blijkbaar wat beperkingen heeft van het bericht wat ik zag langskomen eerder deze middag :)
Op de twee slaapkamers boven idd plaatradiatoren. Maar die verwarmingen worden nooit gebruikt. Zelfs niet als het -5 is.

• Phusebox
raven22 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:01:
[...]

De jaga hangt strak tegen de muur, een 16 stak bij mij nauwelijks verder de kamer in dan een enkelplaat radiator.
Mocht je ooit naar echt LTV willen met een warmtepomp heb je niet gauw teveel afgifte (die bovendien met de fans goed te doseren is) dus hoe groter hoe beter.
Bij de woonkamer heb ik nul speling helaas. Bij nummer 2 en 3 zou het kunnen maar komt er toch wel 4 cm bij.

Maar goed thanks voor alle tips. Kan zelfbouw ventilatoren proberen en als het niet lukt alsnog DBH kopen.

Nu alleen nog een installateur vinden die de Jaga's wil plaatsen.

• Phusebox
Hoe is jullie ervaring met dunne gordijnen? Bij ons hangen er gordijnen op 1 plek die ca. 50% van de radiator zullen overlappen. Het zijn dunne in between gordijnen maar hangen dus wel tot bijna op de grond.

Toen ik mijn vrouw uitlegde dat ik toch op zoek ga naar een installateur voor de Jaga Strada en hoe het met die ventilatoren werkt was haar vraag ook: "gaan de gordijnen dan de hele tijd bewegen want dan wil ik het niet"... bij zelfbouw zou ik natuurlijk wel alleen in het midden, waar geen gordijn hangt, ventilatoren kunnen plaatsen.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Phusebox schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:55:
Hoe is jullie ervaring met dunne gordijnen? Bij ons hangen er gordijnen op 1 plek die ca. 50% van de radiator zullen overlappen. Het zijn dunne in between gordijnen maar hangen dus wel tot bijna op de grond.

Toen ik mijn vrouw uitlegde dat ik toch op zoek ga naar een installateur voor de Jaga Strada en hoe het met die ventilatoren werkt was haar vraag ook: "gaan de gordijnen dan de hele tijd bewegen want dan wil ik het niet"... bij zelfbouw zou ik natuurlijk wel alleen in het midden, waar geen gordijn hangt, ventilatoren kunnen plaatsen.
Je moet je sowieso maar eens afvragen of je gordijnen voor Jaga's wil hangen. Dan verwarm je vooral de lucht tussen gordijn en raam...

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:06
jj85 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:39:
[...]

Je moet je sowieso maar eens afvragen of je gordijnen voor Jaga's wil hangen. Dan verwarm je vooral de lucht tussen gordijnen raam...
Helemaal mee eens, spreek uit ervaring.
Gordijnen temmen kan door deze onderin met lood te laten verzwaren, hangen ze ook gelijk strakker.

• Phusebox
jj85 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:39:
[...]

Je moet je sowieso maar eens afvragen of je gordijnen voor Jaga's wil hangen. Dan verwarm je vooral de lucht tussen gordijn en raam...
Dat was dus mede de vraag. Maar.nu hangen ze ook voor de plaatstaal radiator en denk dat de lucht er beter doorheen komt dan stralingswarmte? Maar dat is een aanname. Zeker op 55 graden aanvoer voel ik nooit echt veel stralingswarmte.

Geen gordijnen is geen optie. En van die gordijnen die boven de verwarming hangen zijn imho geen gezicht.

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste