Ik heb nu de alpha op autoadapt gezet, en dan doet ie nog 0,5 m3/h ik heb 5 groepen van maximaal 100 m lengte.
het is overigens 14x2 mm slang en geen 16x2. en ligt om de 125 mmde totale oppervlakte van de bgg is 50 m2, stel dat die helemaal vol zou liggen ligt er 400 m slang in ( 80 m per groep)
ik heb voorheen a;ltijd op de laagste stand gedraaid en had dan een delta t van 10 ( aanvoer 40 en retour 30) op de vv. de ketel op maximaal 50. en retour is dan hetzelfde als op de vv.
Er zat eerst een wilo rs4/25 ( of zoiets op). nu een alpha 2B 25/40 130.
De wilo hoorde je niet, en trilde niet. je voelde alleen dat hij aan was , doordat hij warm was.
de alpha heeft een kunststof buitenkant, maar die voel ik duidelijk trillen. en maakt ook wat lawaai. had ik eigenlijk niet verwacht van een grundfos pomp.
je hoort het ook wel een beetje.
het lawaai kun je tegen gaan door er voor te zrgen dat er niets meetrilt, dit kan door ontkoppeling, maar dat lastiger dan je denkt. stevig vastmaken aan een zware wand kan ook. die krijgt de pomp niet in beweging. als de vv op een slap gipsblokken muurtje of houten wand zit kan dat veel lawaai opleveren.
bij het opnieuw ontluchten na de pompwissel de pomp hebik de pomp op max gezet, en dan had ik een lagere delta t
dat is leuk voor de capaciteit van de vloer, maar als die hoger is dan nodig hoeft standje 3 dus niet.
ik stook nog niet echt dus kan er nog niet veel over vertellen / veranderen. nu staat ie op autoadapt. dat lijkt de meeste m3/W te pompen op een niet te hoog vermogen.
nachtverlaging werkt iig niet, daarvoor daalt de temperatuur niet snel genoeg.
ik hebd e schakelaar er nu nog niet weer tussen zitten, deze is niet instelbaar, en gaat bij 35 graden aan.
nu zonder schakelaar meen ik wel te merken dat de cv beter op gang komt zeg maar.
met alleen de vv er op, die pas begint te werken bij 35 graden, heb je tot die tijd, door de bypass die ik heb, dat de aanvoer naar de retour gaat lopen van de cv ketel, en deze dus in het begin bij het opmoduleren telkens gaat pendelen neem ik aan. er komt te warm water retour, maar nog geen 36 graden.
dat betekent dat de vv pas iets doet als de cv al een tijdje tevergeefs op lage temperatuur probeert te stoken.
een instelbare schakelaar lijkt me dan wel beter, of met het weinige verbruik van de alpha, geen pompschakelaar.
overigens aat de pomp niet venzelf op 4 of 3 W pompen als je genoeg weerstand hebt, maar geen warm water . nachtverlaging niet werkt. dat is wel jammer
de waaiers van de pompen zijn niet van de as te halen, en zijn van kunststof. je kunt ze dus wel kapotmaken of zo, om zo doorstrooming te maken. echte de waaiers zijn ook open, en er zal dus ook met waaiers wel doorstroming zijn als de cv maar hard genoeg pompt. geen idee hoeveel extra weerstand een waaier geeft.
de pomp nypssen of het tussenblok eruit halen kan werken, misschien bestaat er 22 mm buis met een mooi draadeind aan 1 kant zodat je daarom met wat knutselen de aanvoer direct op de onderste buis kunt aansluiten.
als de cv pomp dan voldoende vermogen heeft ben je al klaar. wanneer dat niet zo is moet je een zwaardere pomp nemen. echter zitten er meestel pompen met een opvoerhoogte van 40 of 60 dm in de cv / vv.
als er nu al een pomp in zit met 60 dm opvoerhoogte dan is er geen alhpa 2 met meer vermogen, en dan worden losse pompen met meer vermogen volgens mij al aardig duur.
ik weet niet of de enrgiezuinige pompen van wilo straploos geregeld kunnen worden. maar pompen van lowara kunnen dat volgens mij wel. daar zou je ook naar kunnen kijken als je de pomp zou willen vervangen. misschien dat er nog mensen zijn die pompen ennen die je met een pwm sgnaal of zoiets zelf kunt regelen.? een grundfos magna kan dat volgens mij wel, maar die is net zo duur als een huis tuin en keuken cv-ketel....
[
Voor 16% gewijzigd door
engelbertus op 19-10-2014 23:28
]