Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.217.048 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:52
Ik heb een Intergas HR Kombi Kompakt 28. Ik zie dat het nominaal vermogen bij 80/60°C 6.9 - 22.6 KW is.

Hoe moet ik dit vermogen lezen? Is dit bij een CV temp van 80°C? Of 60°C? Of...?

Ik woon in een goed geisoleerd huis uit 2009. De enige plek waar de verwarming aan staat is de huiskamer/keuken (1 grote ruimte, met vloerverwarming als bijverwarming) en de badkamer. In de rest van het huis staan alle radiatoren dicht. Ik heb via deze methode berekend dat ik ongeveer 12.3 KW aan vermogen nodig heb.

Hoe ver kan ik het vermogen van mijn CV ketel terugzetten?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
80 aanvoer, 60 retour :) Je wilt liever 60/40 hanteren, als dat lukt :)

Je kunt ook vermogen van je radiatoren opzoeken, en je ketel daarop afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Dus als ik het vermogen op de ketel op 100% zet levert ie 22.6 KW, als er een delta-T van 20°C is?

[ Voor 18% gewijzigd door Blackouts op 15-10-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nee, hij levert exact zoals het op de typeplaat staat. Dus op 100% 22.6kW bij een aanvoer van 80 en een retour van 60 graden. Op de typeplaat staat ook een vermogen vermeld bij 50/30, dat is een hoger vermogen omdat daar het condenserend vermogen bij inbegrepen zit.
Dat is de latente warmte die bij een niet HR ketel zo de schoorsteen uit gaat als waterdamp.
Laat je die waterdamp condenseren, dan wordt latente warmte omgezet in voelbare warmte en zo komt je rendement boven de 100%

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
Dirkmans schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:00:
Situatie: Ferolli Megadens 4, 226 ketel met geinstalleerd vermogen aan radiatoren +/- 9500w, diverse radiatoren staan uit, dus in gebruik +/- 6000w (woonkamer 2x, hal en badkamer).

Nu ben ik aan het zoeken gegaan voor een vervanger en kom op de volgende twee ketels uit:
- Intergas HREco 24 (5,4 tot 17,8 kW) CW3
- Nefit Trendline HRC 25 (6,9 tot 24,5 kW) CW4

Is het verstandig om een lager vermogen ketel te nemen ivm het lager kunnen terug moduleren, of maakt dit tussen deze twee niet veel uit en kan ik ook voor de ketel met iets hoger minimum vermogen gaan.

Ter info: Het verschil tussen CW3 en 4 ken ik.
Vaillant Ecotec ketels komen ook erg goed uit de bus. Al meerdere jaren op rij bij o.a. de Consumentenbond. Hier hangt er ook 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De consumentenbond heeft de ballen verstand van cv ketels. Vergeet nooit dat de Radson 2510 en 2560 als beste getest waren, of de Atag blauwe engel, nog zo'n draak van een apparaat :r

Neemt niet weg de Vaillant goed spul maakt, maar ga niet af op het advies van de consumentenbond als het over cv ketels gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:23
Oxellaar schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:41:
De consumentenbond heeft de ballen verstand van cv ketels. Vergeet nooit dat de Radson 2510 en 2560 als beste getest waren, of de Atag blauwe engel, nog zo'n draak van een apparaat :r

Neemt niet weg de Vaillant goed spul maakt, maar ga niet af op het advies van de consumentenbond als het over cv ketels gaat.
There, fixed it for you

Consumentenbond is gewoon de grootste kolder die er bestaat: de tests die ze doen slaan nergens op, de energieveilingen slaan nergens op en meer van dat soort dingen.
Ik zie regelmatig diverse supermarkten vlees aanprijzen als "beste getest door consumentenbond". Serieus, wie vreet die rommel? Als ik karton met vloerbedekking wil eten ga ik wel naar de ranzige M om een hamburger, daarvoor hoef ik geen supermarktgehakt te braden om het vervolgens weg te gooien omdat het niet te vreten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Oxellaar schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:41:

Aangezien jij wel in de materie thuis bent vroeg ik me af of de Ecotec plus dan wel een goed model is. Ik heb nu namelijk wat offertes aangevraagd en me daarbij eigenlijk vooral op dit model geconcentreerd. Ik ben met name gevallen voor het redelijke modulatiebereik (ondanks dat dit met een CW5+ model eigenlijk toch een beetje kansloos is 8)7 ) en de A-label pomp. Ook schijnt het vervangen van onderdelen goedkoper te zij in vergelijking tot Remeha, omdat die alleen maar complete modules leveren voor de reparaties en Vaillant losse onderdelen schijnt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Vaillant is gewoon een degelijk merk, niets mis mee. Eigenlijk ieder model wat ze uitbrengen is echt goed.
Over die modules van remeha, dat is alleen bij de Tzerra zo. Ben geen fan van dat model, het moest goedkoop, dus er zit niet eens een display op :(
Alles gaat via de iSense, dat is de display. Leuk als de eigenaar een honeywell round heeft hangen, dan heb je dus niet meer dan 2ledjes en wat morse codes om instellingen af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ik heb hier nu alweer zeven jaar een AWB 3HR hangen zonder enige storing en al zuinig voor tuning met een gebruik van 1200 m3 gas per jaar met gezin. Ik ben dus over dit merk uitermate tevreden.

Ben benieuwd wat het verbruik deze winter gaat worden met tuning maar ketel blijft gewoon goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

445033 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:51:
Ik heb hier nu alweer zeven jaar een AWB 3HR hangen zonder enige storing en al zuinig voor tuning met een gebruik van 1200 m3 gas per jaar met gezin. Ik ben dus over dit merk uitermate tevreden.

Ben benieuwd wat het verbruik deze winter gaat worden met tuning maar ketel blijft gewoon goed!
Zelfde ketel hangt in mijn woning. Is inmiddels 10 jaar... de vorige eigenaar had wel wat storingen de warmtewisselaar is in april vervangen. Voor de rest weinig bijzonders.

Heb gisteren de tapwater temperatuur aangepast van 60 naar 49 (Eco) stand (ketel ging 's nachts regelmatig aan om het voorraadje water warm te houden), nu merk ik dat mn thermostaatkraan in de douche minder warm is. Is dit normaal gedrag?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waarom naar 49 graden? Je weet dat dat ivm legionella niet aan te raden is, en zelfs gevaarlijk? :o Zeker als je blijkbaar over een 'voorraadje' spreekt. Dat 'voorraadje' wordt dan een mooie broedplaats.
Zie ook: SpiceWorm in "Gas besparen door middel van CV tuning"

Je kunt beter kijken of je het warmhouden 's nachts uit kunt zetten op de ketel, of via de thermostaat.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2014 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb de eco stand in zijn geheel uitgezet. Volgens de handleiding is de eco stand zelfleverend maar ik hoorde hem nog redelijk vaak 's nachts even aan gaan. Warm water laat niet absurd veel langer op zich wachten dus ik ondervind er geen nadeel van. Ketel springt hier helaas nog wel te vaak aan als mijn vriendin in de keuken de kraan een paar seconden open zet met de mengkraan in het midden terwijl ze geen warm water nodig heeft. Dat krijg ik er helaas nog niet uitgeslagen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Kaasplank op 16-10-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kaasplank schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:02:
Ik heb de eco stand in zijn geheel uitgezet. Volgens de handleiding is de eco stand zelfleverend maar ik hoorde hem nog redelijk vaak 's nachts even aan gaan. Warm water laat niet absurd veel langer op zich wachten dus ik ondervind er geen nadeel van. Ketel springt hier helaas nog wel te vaak aan als mijn vriendin in de keuken de kraan een paar seconden open zet met de mengkraan in het midden terwijl ze geen warm water nodig heeft. Dat krijg ik er helaas nog niet uitgeslagen ;)
Was in de veronderstelling dat de Eco stand juist het water voorraadje uitzette.
Bij mijn vorige ketel was het veel makkelijker in te stellen.
Heb je een idee hoe ik dat aanpas?

Edit, zie het al...
http://installatiebedrijf...chriftThermoMaster3HR.pdf
Pagina 19-21.

In theorie kan ik daar dus ook de tapwater volumes etc aanpassen. Vanavond ff aan de klus. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Harmen op 16-10-2014 14:31 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Hij is er weer
Ik heb de eco stand in zijn geheel uitgezet
De eco stand moet je juist aanzetten als je niet wilt dat hij een voorraad warm houdt (= comfort stand).
De verwarmingpomp slaat sowieso ook periodiek even aan om niet vast te komen zitten, maar dat is volgens mij slechts wekelijks

[ Voor 23% gewijzigd door frickY op 16-10-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
.

[ Voor 196% gewijzigd door frickY op 16-10-2014 14:39 . Reden: dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ketel springt hier helaas nog wel te vaak aan als mijn vriendin in de keuken de kraan een paar seconden open zet met de mengkraan in het midden terwijl ze geen warm water nodig heeft. Dat krijg ik er helaas nog niet uitgeslagen ;)
Dat is bij ons ook zo. De oplossing: gewoon weer een ouderwetse kraan met 2 aparte knoppen. Gaat ook niet meer meteen in standje 'alles of niets' voor iets simpels als handen wassen. Beste beslissing tot nu toe bij ons in huis :) (naast het vervangen van onze 25 jaar oude CV-ketel voor een Nefit Trendline).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DdqvrKwr9NQUy1u8jU6MdiUb/full.png
Looking goooooood 8)
Het stoken duurt ongeveer 38 min. Aanvoer piekt op 52 graden, retour piekt op 37,7gr, deltaT constant 15 :9

Al weet ik niet of hij nou is gestopt omdat de boel op temperatuur was, of om een andere reden (pendelen). Ik was zelf niet thuis, m'n vriendin had de verwarming hoger gezet.
Ik heb op de iSense de Tmin op 50 gezet, dus in dat opzicht is het vreemd dat hij op het hoogste punt (52 gr) gelijk stopt.

Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als het echt koud is buiten.

Ik heb nu trouwens een snoer met contrastekker aangesloten op de CV-pomp. De Arduino krijgt spanning als de pomp draait en begint dan te meten en weg te schrijven naar database. Omdat de Arduino zo'n 'dom' ding is, is het geen probleem dat de stroomvoorziening wegvalt doordat de pomp uitvalt.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01-2020
Ik ben er wel uit, gaat een Nefit Trendline worden....
Iemand ervaring met de Easy thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja, heb hier ook een Easy hangen. Ik kan hem je zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 485544

ThinkPadd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 17:06:
Looking goooooood 8)
Het stoken duurt ongeveer 38 min. Aanvoer piekt op 52 graden, retour piekt op 37,7gr, deltaT constant 15 :9
Mooi om te zien zeg, die logfunctie! Vraagje: voel je ook wat van die aanvoertemperatuur tussen de 35 en 50°C met gewone radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ThinkPadd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 17:06:
[afbeelding]
Looking goooooood 8)

Al weet ik niet of hij nou is gestopt omdat de boel op temperatuur was, of om een andere reden (pendelen). Ik was zelf niet thuis, m'n vriendin had de verwarming hoger gezet.
Ik heb op de iSense de Tmin op 50 gezet, dus in dat opzicht is het vreemd dat hij op het hoogste punt (52 gr) gelijk stopt.

Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als het echt koud is buiten.

Ik heb nu trouwens een snoer met contrastekker aangesloten op de CV-pomp. De Arduino krijgt spanning als de pomp draait en begint dan te meten en weg te schrijven naar database. Omdat de Arduino zo'n 'dom' ding is, is het geen probleem dat de stroomvoorziening wegvalt doordat de pomp uitvalt.
meet je dit direct bij de ketel of ? Ik vind het namelijk lang duren voordat je tmin gehaald wordt. Bij mij is dat rond de 5 minuten ongeveer namelijk. Dat moet ook wel anders schakelt de vv pomp niet in want die staat strak op 45 graden (op de buis gemeten) ingesteld. Daarna blijft de aanvoer ook constant 50 graden met een retour van 20 oplopend naar 32 - 35

edit. ik snap hem al! de ketel beperkt zijn vermogen op de Dt waarschijnlijk. Dus als de retour niet snel genoeg stijgt dan zal hij de aanvoer ook niet laten stijgen. Dit is trouwens een parameter waar je die range mee kan aanpassen. Ik speel daarbij vals doordat mijn vv vd badkamer direct op de ketel zit. Hij krijgt dus vrij vlot iets meer dan 30 graden retour.

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 16-10-2014 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Sensoren zitten een meter onder de ketel geplaatst. De ketel regelt op een deltaT van 15 graden, kan ik ook niet aanpassen zelf.
Pomp staat wel op de laagste stand (1 van 3). Wellicht dat de doorstroming daardoor te laag is en het vrij lang duurt?

Ik probeer het binnen kort wel even met de pomp op 2, kijken of hij dan sneller aan z'n Tmin zit.
De deltaT zal dan wel minder zijn waarschijnlijk.

Opzich heb ik qua comfort niks te klagen nu, als de boel in de winter ook nog goed warm wordt, en als de ketel niet pendelt dan kan de situatie volgens mij niet veel efficiënter.

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

FF vraagje: Waaraan merk je dat je een ketel pendelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dirkmans schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 17:45:
Ik ben er wel uit, gaat een Nefit Trendline worden....
Iemand ervaring met de Easy thermostaat?
Ook de Easy. Erg tevreden mee, vooral de laatste toevoeging met verbruiksgrafiekjes 8)

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
445033 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:42:
FF vraagje: Waaraan merk je dat je een ketel pendelt?
Dat de ketel vaak aan en uit gaat nog voor de juiste kamertemperatuur bereikt wordt. Dus bij een ononderbroken warmtevraag van de kamerthermostaat.
Anders gezegd, het geleverde vermogen is hoger dan de afgifte.
Oorzaken zijn oa, te lage doorstroming in het systeem, of te groot vermogen van de ketel.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 16-10-2014 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
En dat laatste heb ik dus. Er hangt een 28kW ketel op 11kW aan radiatoren. Overkill much? Maar heb de ketel al in vermogen omlaag gezet :) Maar als m'n woning op temperatuur is, en hij moet even kort stoken om de boel op temperatuur te behouden dan heeft hij eigenlijk al teveel vermogen.

Ik kan pendelen goed zien omdat er op de iSense dan een radiator in beeld staat (=warmtevraag), terwijl ik geen vlammetje zie (=ketel brandt), of als ik hoor dat de ketel niet draait.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2014 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ThinkPadd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:23:
Sensoren zitten een meter onder de ketel geplaatst. De ketel regelt op een deltaT van 15 graden, kan ik ook niet aanpassen zelf.
Pomp staat wel op de laagste stand (1 van 3). Wellicht dat de doorstroming daardoor te laag is en het vrij lang duurt?

Ik probeer het binnen kort wel even met de pomp op 2, kijken of hij dan sneller aan z'n Tmin zit.
De deltaT zal dan wel minder zijn waarschijnlijk.

Opzich heb ik qua comfort niks te klagen nu, als de boel in de winter ook nog goed warm wordt, en als de ketel niet pendelt dan kan de situatie volgens mij niet veel efficiënter.
Welke ketel was het ook alweer ? Een reneha toch ? Die kan je in het service menu wel bijstellen namelijk. Mijn calenta gaat wel direct naar de 50 graden toe, als het moet op volle kracht , en heeft een Max dt van 20 graden waar hij rekening mee houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Haha no way, een crappy Agpo Econpact 225 van 11 jaar oud helaas :') Was het maar een mooie Remeha :-(

De deltaT ben ik nu niet helemaal zeker van, net even in de handleiding gekeken, en er zijn twee parameters voor:
  • Pompregel dT tussen aanvoer- en retoursensor (15 graden)
  • Max. dT tussen aanvoer- en retoursensor (regeling brander) (22 graden)
De laatste lijkt mij meer een beveiliging zodat de ketel in storing gaat als het hem te gek wordt? Zou het nog zin hebben om die pompregel parameter aan te passen naar een hogere waarde ipv 15? En wat dan? 20gr zoals bij een Calenta default is? Aan de andere kant lijkt het me ook niet handig om die parameter aanpassing, als ik hem op 20 instel en de beveiliging bij 22gr ingrijpt.

En op vol vermogen kan hij niet, dat heb ik hem verboden }) door het vermogen vast te zetten op het laagste vermogen. Dan komt het overeen met het radiatorvermogen wat ik heb hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Dan is het wellicht de combinatie. De isense dwingt mijn ketel om zsm naar zijn target Tmin te gaan. Daarom heb ik hem ook niet op Max vermogen begrenst. Zodra hij daar is moduleert hij terug naar uiteindelijk de laagste stand en kan dan zomaar een uur of lang pruttelen terwijl dus de Tmin ook echt 50 graden is en de retour iets meer dan 30. Gemeten zowel op de buis als uitgelezen uit de ketel zelf

Ik kan ook niets met water onder de 50 graden. Mijn vv mengt iets bij zodat inclusief transportverlies er netto 40 graden de vloer in gaat. Minder heeft geen nut. Ook mijn radiatoren zijn niet comfortabel onder de 50 graden

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 16-10-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dan zou ik wellicht het vermogen nog wat omhoog moeten schroeven dus. Ik zal binnenkort nog eens goed kijken wat ik nou echt aan vermogen nodig heb. Misschien staat hij nu wel te laag waardoor het zo lang duurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 21:05:
En dat laatste heb ik dus. Er hangt een 28kW ketel op 11kW aan radiatoren. Overkill much? Maar heb de ketel al in vermogen omlaag gezet :) Maar als m'n woning op temperatuur is, en hij moet even kort stoken om de boel op temperatuur te behouden dan heeft hij eigenlijk al teveel vermogen.

Ik kan pendelen goed zien omdat er op de iSense dan een radiator in beeld staat (=warmtevraag), terwijl ik geen vlammetje zie (=ketel brandt), of als ik hoor dat de ketel niet draait.
Die 28kW is niet echt de oorzaak, het gaat om het minimale vermogen en dat is veel lager dan 11kW ;)

Nu is pendelen eigenlijk helemaal niet erg, na een korte stop is je deltaT weer lekker groot.
Hier heb ik nooit "last" van pendelen. Ik kan de woonkamer van 15 naar 21 graden stoken zonder dat de ketel ook maar 1x uit gaat. Vermogen is niet begrensd (25kW) aanvoer op max 55 wat snel bereikt wordt. Vlak voor einde warmtevraag heb ik een deltaT van 14 graden. laagste vermogen van de ketel is +/-5.3kW
In de woonkamer en open keuken hangen 3 radiatoren, gezamenlijk 11.5kW. Zo zie je maar, size does matter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 03:43
Harmen schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:26:
[...]

Was in de veronderstelling dat de Eco stand juist het water voorraadje uitzette.
Bij mijn vorige ketel was het veel makkelijker in te stellen.
Heb je een idee hoe ik dat aanpas?

Edit, zie het al...
http://installatiebedrijf...chriftThermoMaster3HR.pdf
Pagina 19-21.

In theorie kan ik daar dus ook de tapwater volumes etc aanpassen. Vanavond ff aan de klus. ;)
Let wel op dat de instelling voor de warmhoudfuctie verkeerd om in de handleiding staat. Warmhoudfunctie uit = 1, iirc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Is er iemand hier die een AWB ketel heeft? Kom helaas niet in het service menu.
Ik druk op handje 10sec, kom in een menu met 0 t/m 99 en rechts een sleutel. Als ik op het handje druk dan kom ik in een volgend menu met links F1 optie tot F5, rechts zie ik dan waardes variërend van 10 tot 21.
Volgens de handleiding kan ik parameters veranderen. Maar zover kom ik helaas niet. :/

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 485544

ThinkPadd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 21:22:
Haha no way, een crappy Agpo Econpact 225 van 11 jaar oud helaas :') Was het maar een mooie Remeha :-(

De deltaT ben ik nu niet helemaal zeker van, net even in de handleiding gekeken, en er zijn twee parameters voor:
  • Pompregel dT tussen aanvoer- en retoursensor (15 graden)
  • Max. dT tussen aanvoer- en retoursensor (regeling brander) (22 graden)
De laatste lijkt mij meer een beveiliging zodat de ketel in storing gaat als het hem te gek wordt? Zou het nog zin hebben om die pompregel parameter aan te passen naar een hogere waarde ipv 15? En wat dan? 20gr zoals bij een Calenta default is? Aan de andere kant lijkt het me ook niet handig om die parameter aanpassing, als ik hem op 20 instel en de beveiliging bij 22gr ingrijpt.

En op vol vermogen kan hij niet, dat heb ik hem verboden }) door het vermogen vast te zetten op het laagste vermogen. Dan komt het overeen met het radiatorvermogen wat ik heb hangen.
Je weet, ik heb (bijna) dezelfde ketel en heb me heel erg in de parameters verdiept wat de reacties van het systeem zijn als je deze verandert.

Die Pompregel Deta T werkt alleen als je een modulerende pomp hebt aangesloten. dat is niet het geval (ook al zijn de pwm signalen wel aan boord van de electronica). Dus met het veranderen van deze parameter merk jij geen verschil.

Die maximale delta T aanvoer/retour is ter bescherming van de brander. Mag maximaal bij deze ketel op 25°C staan.

Vanwege het grote ketelvermogen op de laagste stand (is bij mij 35% van 28kW= 9.8kW) loopt de aanvoertemperatuur (bij instelling 50°C) uiteindelijk verder door dan gewenst, omdat de ketel niet verder terug kan moduleren. Zodra de ketel een waarde van meer dan 5°C t.o.v. de gewenste aanvoertemperatuur ziet, slaat deze af en zie je een Q van anti-pendelstand.

Check dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Harmen schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 08:55:
Is er iemand hier die een AWB ketel heeft? Kom helaas niet in het service menu.
Ik druk op handje 10sec, kom in een menu met 0 t/m 99 en rechts een sleutel. Als ik op het handje druk dan kom ik in een volgend menu met links F1 optie tot F5, rechts zie ik dan waardes variërend van 10 tot 21.
Volgens de handleiding kan ik parameters veranderen. Maar zover kom ik helaas niet. :/
Handje tien seconden vasthouden en dan "96" gebruiken. Dan zit je in het installatiemenu. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
Iemand ervaring met Vaillant software?
Op de website kom ik software tegen genaamd vrDIALOG, heb het eens gedownload en in een offline modus zie je mogelijkheid tot loggen, uitlezen en heel de mikmak.

De thermostaat ( Calormatic 350 ) heeft een soort van smalle RJ10 aansluiting. Ik heb een telefoonkabel met RJ10 stekker nu passend in deze aansluiting.... lang leve de Dremel.

Nu nog iets van een soort adaptor waar de andere kant van de telefoonkabel in kan zodat is in een USP poort kan?

Of is er een speciale kabel voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 13:27
\vorige week de pomp van de vloerverwarmning vervangen door een grundfos alpha 2 B.
doet het uitstekend. leuk dat je nu kunt zien hoeveel W en hoeveel m3/u er wordt verpompt.

heb hem een tijd op vol vermogen gehad, 18 watt verbruikt ie dan :) en er wordt dan 0,7 m3 per uur gepompt.
de oude deed op standje 1 al 35W

de nachtverlaging doet hier niets, maar dat is misschien omdat er nog niet echt gestookt wordt.

op autoadapt doet ie 8 W en 0,5m3/u

op de hoogste stand had ik wel het idee dat dit wel een stuk scheelt qua vermogen van de vloerverwarming.

de pompschakelaar heb ik er nu tussenuit, maar denk dat ik die weer ertussen doet, want er valt volgens mij weinig te autodapten aan de vv, en dan is een 2 weken leertijd ook nergens voor nodig? of is dat niet juist gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bij vloerverwarming, zonder zoneregeling, zet je een Alpha idd niet op Autoadapt, maar op constante druk curve. Het grafiek symbool met de rechte horizontale lijn en dan kun je kiezen welke stand voor jouw het beste is. 1, 2 en misschien ook 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
Welke stand je moet kiezen licht aan hoeveel groepen er op de verdeler zitten en de lengte van de slang achter elke groep. Vaak voldoet stand 1 zowiezo niet. Stand 2 soms, maar meestal geeft stand 3 de beste resultaten.

Behoud je pomp schakelaar gewoon net zoals bij je oude pomp.
Op hoeveel graden heb je die trouwens ingesteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bart_WRX schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 10:45:
Welke stand je moet kiezen licht aan hoeveel groepen er op de verdeler zitten en de lengte van de slang achter elke groep. Vaak voldoet stand 1 zowiezo niet. Stand 2 soms, maar meestal geeft stand 3 de beste resultaten.

Behoud je pomp schakelaar gewoon net zoals bij je oude pomp.
Op hoeveel graden heb je die trouwens ingesteld ?
Daar zijn de meningen over verdeelt,

http://www.klusidee.nl/Forum/about85335.html

het is ook afhankelijk van de temperatuur waar je op stookt denk ik, hier met 30 graden is stand 3 beter anders ben je de eerste meters de warmte al kwijt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
Rol-Co schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:21:
[...]

Daar zijn de meningen over verdeelt,

http://www.klusidee.nl/Forum/about85335.html

het is ook afhankelijk van de temperatuur waar je op stookt denk ik, hier met 30 graden is stand 3 beter anders ben je de eerste meters de warmte al kwijt.
Het is toch ook net de bedoeling dat je een zo laag mogelijke temperatuur in je vloerverwarming pompt?
Des te meer gaat je ketel condenseren ..... allemaal voor een lager energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Volgens Therminon kies je trouwens bij voorkeur een zo laag mogelijk stand vd pomp op de vv verdeler..... Tm Zes groepen is dat dus stand 1 aldus hun. Een hogere stand geeft helaas ook direct overlast door resonantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bart_WRX schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:09:
[...]

Het is toch ook net de bedoeling dat je een zo laag mogelijke temperatuur in je vloerverwarming pompt?
Des te meer gaat je ketel condenseren ..... allemaal voor een lager energie verbruik.
Het is alleen de bedoeling dat er een lage retour naar je ketel krijgt, bij vloerverwarming zet je dus je max aanvoer op de ketel op bijv 45 graden. Je aanvoer zit dan al ruim in het condenserende gebied, je retour dus zeker. Je mengtemp op de vloerverdeler zet je op ongeveer 35 a 40 graden

Vergeet niet dat bij een lage aanvoertemperatuur je gewenste deltaT ook kleiner moet worden.
Alles boven de 60 a 70 graden hoort een deltaT van ongeveer 20 bij. Als je aanvoer lager is, bijvoorbeeld 40 of 50, dan hoort je deltaT ook te zakken naar onder de 15.
Je ketel zal dan geweldig condenseren en een hoog rendement halen.

Voor een goede afgifte, dus het opgegeven vermogen van je vloer te benutten, moet je een kleine deltaT over je vloer hebben van maximaal 5 graden.
Je hebt er niets aan om op de helft van je lus geen afgifte meer te hebben, omdat het water al dezelfde temperatuur heeft als de vloer. Bij het opstoken van een koude vloer hoort de retour ook niet enorm lang koud te blijven. Als dat wel zo is benut je niet de gehele lus, maar veel minder. Vloerverwarming is al traag bij gebruik op de juiste manier, maak hem dus niet nog trager.
Vloerverwarming is LTV, bij LTV hoort een hoge doorstroming en kleine deltaT.
Ray schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:49:
Volgens Therminon kies je trouwens bij voorkeur een zo laag mogelijk stand vd pomp op de vv verdeler..... Tm Zes groepen is dat dus stand 1 aldus hun. Een hogere stand geeft helaas ook direct overlast door resonantie
Stand 1 is niet een vast gegeven. Het gaat erom wat de capaciteit van je pomp is. Een zware pomp zal op stand 1 dezelfde capaciteit hebben dan een lichte pomp op stand 2. Dus stellen dat stand 1 de juiste is klopt sowieso niet.
Ook zijn de standen 1,2 en 3 op constante of proportioneledruk bij een Alpha pomp anders dan 1,2 en 3 op een conventionele pomp.
Een Alpha regelt op druk en past daar het toerental op aan, een conventionele pomp regelt niets, die heeft alleen een vast toerental op een bepaalde stand.

Bij vloerverwarming wil je een bepaald aantal liters per minuut per lus. Bij een lus van ongeveer 100 meter is dat 2.5 a 3.5 L/m, ook weer afhankelijk van je mengtemperatuur. Hoe lager de temperatuur, hoe meer L/m. L/m is dus het enige wat telt, om het juiste vermogen te halen.
Als je pomp op stand 1 op een verdeler met 6 groepen die 6x 3L/m niet haalt zul je dus naar stand 2 moeten.
De TS in dat topic snapt de werking van een hydraulisch neutrale verdeler niet (verdeler met eigen pomp), vandaar zijn vreemde vraag.
De pomp van de cv ketel mag absoluut geen invloed hebben op de doorstroom in de vloerverwarming, of andersom.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 19-10-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Laat ik het dan zo stellen. Therminon gebruikt op alle stalen verdelers dezelfde Wilo pomp. Of het nu 1 groeps of 12 groeps is. Volgens hen gebruik je tm 6 volledige groepen, dus zo,n 600 meter slang de pomp op stand 1. Dit komt overigens maar overeen met 1 l/m en een flinke delta t over de vloer. denk aan 15 graden die terug loopt naar 10

Ik ben het met je eens dat een lagere DT gewenst zou zijn. Helaas lukt dit bij mij niet zonder overlast, mogelijk vanwege de lus lengte, die overigens niet boven standaard is. Een hogere pompstand gaat gepaard met een enorm kabaal in en rond de verdeler. Op stand 3 haal ik wel 3,5 l/m maar dan kan ik hem door de hele woonkamer horen.

Ik heb het hier al vaker gevraagd maar nooit een reactie gehad. Wat ik namelijk zou willen is 1 vd volgende opties

1. een regelunit die meet tussen aanvoer en retour (dus DT) en daarop de pomp traploos aanstuurt
2. als dit niet kan een toerenregelaar waarmee ik de wilo pomp zelf kan aansturen (zodat ik hem net iets meer kan geven dan stand 1 maar minder dan stand 2. Kan dit ding dat ? https://www.conrad.nl/nl/...ol-blauw-2712-520424.html
3. een blindplaat voor de wilo pomp of een dummy tussenstuk. zo wil ik testen of ik de verdeler niet kan aansturen met de pomp van de cv ketel zelf.
4. iemand die mij kan vertellen of ik simpel de waaier van de pomp kan halen zodat ik feitelijk situatie 3 krijg om te testen
5. iemand die kan zeggen of het sowieso haalbaar is de verdeler direct door de cv pomp aan te sturen, en zo inderdaad meer flow te krijgen zonder kabaal in huis
6. stel dat bovenstaande niet lukt het en ik vervang de pomp door een pico of alpha pomp ik deze traploos in kan stellen op de gewenste druk , lees l/m wat hij verpompt. Met een reële kans dat ook de herrie minder is met zo'n pomp

het gaat om deze verdeler http://www.vloerverwarmin...erdelers/staal/model-ltv/

heb al diverse keren contact gehad met Therminon en Wilo maar hun kunnen me niet verder helpen

Helaas ben ik hier pas een twee jaar mee bezig maar niemand die me kan helpen tot nu toe :(

Alle hulp is welkom aangezien ik graag voor de winter dit nu eindelijk op orde zou willen hebben

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 19-10-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Oxellaar schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 14:07:
[...]

Het is alleen de bedoeling dat er een lage retour naar je ketel krijgt, bij vloerverwarming zet je dus je max aanvoer op de ketel op bijv 45 graden. Je aanvoer zit dan al ruim in het condenserende gebied, je retour dus zeker. Je mengtemp op de vloerverdeler zet je op ongeveer 35 a 40 graden

Vergeet niet dat bij een lage aanvoertemperatuur je gewenste deltaT ook kleiner moet worden.
Alles boven de 60 a 70 graden hoort een deltaT van ongeveer 20 bij. Als je aanvoer lager is, bijvoorbeeld 40 of 50, dan hoort je deltaT ook te zakken naar onder de 15.
Je ketel zal dan geweldig condenseren en een hoog rendement halen.

Voor een goede afgifte, dus het opgegeven vermogen van je vloer te benutten, moet je een kleine deltaT over je vloer hebben van maximaal 5 graden.
Je hebt er niets aan om op de helft van je lus geen afgifte meer te hebben, omdat het water al dezelfde temperatuur heeft als de vloer. Bij het opstoken van een koude vloer hoort de retour ook niet enorm lang koud te blijven. Als dat wel zo is benut je niet de gehele lus, maar veel minder. Vloerverwarming is al traag bij gebruik op de juiste manier, maak hem dus niet nog trager.
Vloerverwarming is LTV, bij LTV hoort een hoge doorstroming en kleine deltaT.

[...]

Stand 1 is niet een vast gegeven. Het gaat erom wat de capaciteit van je pomp is. Een zware pomp zal op stand 1 dezelfde capaciteit hebben dan een lichte pomp op stand 2. Dus stellen dat stand 1 de juiste is klopt sowieso niet.
Ook zijn de standen 1,2 en 3 op constante of proportioneledruk bij een Alpha pomp anders dan 1,2 en 3 op een conventionele pomp.
Een Alpha regelt op druk en past daar het toerental op aan, een conventionele pomp regelt niets, die heeft alleen een vast toerental op een bepaalde stand.

Bij vloerverwarming wil je een bepaald aantal liters per minuut per lus. Bij een lus van ongeveer 100 meter is dat 2.5 a 3.5 L/m, ook weer afhankelijk van je mengtemperatuur. Hoe lager de temperatuur, hoe meer L/m. L/m is dus het enige wat telt, om het juiste vermogen te halen.
Als je pomp op stand 1 op een verdeler met 6 groepen die 6x 3L/m niet haalt zul je dus naar stand 2 moeten.

[...]

De TS in dat topic snapt de werking van een hydraulisch neutrale verdeler niet (verdeler met eigen pomp), vandaar zijn vreemde vraag.
De pomp van de cv ketel mag absoluut geen invloed hebben op de doorstroom in de vloerverwarming, of andersom.
Die nieuwe pompen moeten toch ook anders geregeld kunnen worden.
Door een temperatuurregelaar, in de woonkamer, die de pomp rechtstreeks aanstuurt.
Als er 20 graden C ingesteld is gaat de pomp onder de 20 graden meer verpompen, daarboven minder.
Dus een proportionele regeling moet mogelijk zijn, i.p.v. een aan/uit regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dat Therminon altijd dezelfde pomp monteert, van 1 tm 16 groepen is erg vreemd. Vandaar dat jij ook met geluidsoverlast zit, de verschillen tussen de standen zijn veel te groot. Goed dat ik het weet, sla ik dat merk wel over als ik nog eens een verdeler zoek ;)

1. een regelunit die meet tussen aanvoer en retour (dus DT) en daarop de pomp traploos aanstuurt
Het gaat in eerste instantie om vermogen, dus L/m, daar hoort vanzelf de juiste deltaT bij.
Een extra regelaar is dus niet nodig bij de juiste afstemming van onderdelen op elkaar.

2. als dit niet kan een toerenregelaar waarmee ik de wilo pomp zelf kan aansturen (zodat ik hem net iets meer kan geven. Kan dit ding dat ? https://www.conrad.nl/nl/...ol-blauw-2712-520424.html
Een ouderwetse circulatiepomp heeft een asynchrone motor, dus volgens mij moet dat ding kunnen werken. Absoluut niet gebruiken bij een moderne A-label pomp.

3. een blindplaat voor de wilo pomp of een dummy tussenstuk. zo wil ik testen of ik de verdeler niet kan aansturen met de pomp van de cv ketel zelf.
In principe kan het, maar je verdeler is daar niet geschikt voor. De aanvoer en retour aansluitingen zijn nu waarschijnlijk 1/2 duims. Een gesloten verdeler zonder pomp heeft veel grotere aansluitingen, vaak 1 duim of 1-1/4" en minimaal 22m als aanvoerleiding. Die verdelers zijn voor LTV en zoals ik al aangaf, LTV moet een hoge doorstroom hebben, vandaar de grote aansluitingen.

4. iemand die mij kan vertellen of ik simpel de waaier van de pomp kan halen zodat ik feitelijk situatie 3 krijg om te testen
Niet aan beginnen, waaier is niet te demonteren.

5. iemand die kan zeggen of het sowieso haalbaar is de verdeler direct door de cv pomp aan te sturen, en zo inderdaad meer flow te krijgen zonder kabaal in huis
Zulke situaties zijn er maar genoeg, kan prima.

6. stel dat bovenstaande niet lukt het en ik vervang de pomp door een pico of alpha pomp ik deze traploos in kan stellen op de gewenste druk , lees l/m wat hij verpompt[/i]
Dit kan zeker een oplossing zijn, als je de verdeler niet vervangt, naar mijn idee zelfs de enige.
Al kan de toerenregeling uit 2 ook wel werken
opuntia1 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:04:
[...]

Die nieuwe pompen moeten toch ook anders geregeld kunnen worden.
Door een temperatuurregelaar, in de woonkamer, die de pomp rechtstreeks aanstuurt.
Als er 20 graden C ingesteld is gaat de pomp onder de 20 graden meer verpompen, daarboven minder.
Dus een proportionele regeling moet mogelijk zijn, i.p.v. een aan/uit regeling.
Wat jij bedoeld is een zoneregeling, daar kan het zo werken. Bij een systeem zonder zoneregeling werkt dat niet als de verdeler voor meer ruimtes is dan alleen de referentieruimte.
In principe doet een simpele pompschakeling hetzelfde, dan draait de pomp ook alleen bij warmtevraag in de referentieruimte.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 19-10-2014 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:37
Ik heb een topic aangemaakt (CO2-meters voor in huis) over CO2-meters en wil jullie uitnodigen om ervaringen, tips en andere zaken hierin te melden zodat we elkaar kunnen helpen om een juiste keuze te maken uit de vele CO2-meters die te koop zijn. Ventileren blijft belangrijk al merk ik bij ons thuis dat dit in de winterperiode soms te laat gebeurd ("Je zet toch geen raam open als de verwarming aan is?").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ik zet iedere dag een kwartier lang ramen open, weer of geen weer. Doe je dit niet dan wordt het vochtig in huis en een vochtig huis verwarm je veel langzamer dus dit kost geen energie, dit bespaart energie. ;) En vocht is geen CO2 dus dat meet je daar niet mee.

[ Voor 10% gewijzigd door 445033 op 19-10-2014 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Oxxelaar, Bedankt!

aanvulling op punt 3. De aanvoer en retour zijn nieuw gelegd direct vanaf de ketel en zijn 22mm. Ook de aansluitingen op de verdeler zijn groter dan die van een neutrale. De verdeler die ik heb is een LTV verdeler!
Dus blijft de vraag of er een soort van blindplaat is of een dummy tussenstuk ? Volgens WIlo is de waaier wel vervangbaar en ze zouden me daar informatie over sturen. Deze heb ik helaas nooit gekregen. Dus ik neem van jou maar aan dat het dus een vast onderdeel is ? Iemand toevallig dan nog een defecte pomp liggen ? maak ik daar tijdelijk een blindplaat van door de hele waaier eruit te slopen >:)

Ik heb ook nog zitten dubben om de pomp op een andere plek in het systeem te zetten. Dichter bij de ketel aangezien de verdeler feitelijk een eigen 22 mm aanvoer heeft dus het imho niet direct uitmaakt waar de pomp precies zit. Toen kwam ik dus op het idee om de hele pomp te laten vervallen omdat hij anders maar een meter vd cv pomp afzit.

Als ik nu overigens de pomp uitzet dan is er geen flow. Ik neem aan omdat de waaier eventuele flow van de cv pomp blokkeert ?

[ Voor 38% gewijzigd door Ray op 19-10-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Musicmasters
Alleen luchten (zoals de ramen korte tijd openzetten) is niet genoeg. Na een half uurtje is de frisse lucht namelijk verdwenen en hopen vocht en bepaalde stoffen zich weer op in de woning.
Bron:
http://www.rijksoverheid....mijn-huis-ventileren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Daarnaast wordt er bij mij permanent geventileerd via roosters......duuuuuuuh :+ Als de houtkachel aangaat zet ik zelfs een kiepraam op een kier om voldoende zuurstof aan te voeren. Ook bij het koken doe ik dat om voldoende trek naar de afzuigkap te creeëren. Ik heb echt niet zo'n CO2 meter nodig.

[ Voor 57% gewijzigd door 445033 op 19-10-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
Heeft het nadelen om stand 3 te nemen ipv stand 2 van de vloerverwarmingspomp ?
Er zit een pompschakelaar tussen, dus het energie verbruik valt toch wel mee.

Wat is trouwens een aan te bevelen temperatuur voor die schakelaar? In de Amframatic handleiding stond 28 graden vermeld, maar dat leek mij wel erg laag. 32 heb ik hem nu staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens mij is er een apart topic voor co2 en ventileren :+

Ontopic:
Ray schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:33:
@Oxxelaar, Bedankt!

aanvulling op punt 3. De aanvoer en retour zijn nieuw gelegd direct vanaf de ketel en zijn 22mm. Ook de aansluitingen op de verdeler zijn groter dan die van een neutrale. De verdeler die ik heb is een LTV verdeler!
Een echte LTV verdeler heeft geen pomp en geen mengventiel. Ook heeft hij geen verbinding tussen aanvoer en retour, waar bij jouw de pomp zit. Het zijn altijd gesloten verdelers.
Dat LTV in de link naar jouw verdeler is verwarrend, ze bedoelen daar dat hij LTV is omdat hij een mengventiel heeft. Dit is een echte LTV verdeler.
Dus blijft de vraag of er een soort van blindplaat is of een dummy tussenstuk ? Volgens WIlo is de waaier wel vervangbaar en ze zouden me daar informatie over sturen. Deze heb ik helaas nooit gekregen. Dus ik neem van jou maar aan dat het dus een vast onderdeel is ? Iemand toevallig dan nog een defecte pomp liggen ? maak ik daar tijdelijk een blindplaat van door de hele waaier eruit te slopen >:)

Ik heb ook nog zitten dubben om de pomp op een andere plek in het systeem te zetten. Dichter bij de ketel aangezien de verdeler feitelijk een eigen 22 mm aanvoer heeft dus het imho niet direct uitmaakt waar de pomp precies zit. Toen kwam ik dus op het idee om de hele pomp te laten vervallen omdat hij anders maar een meter vd cv pomp afzit.

Als ik nu overigens de pomp uitzet dan is er geen flow. Ik neem aan omdat de waaier eventuele flow van de cv pomp blokkeert ?
Dat de pomp van je ketel geen flow over je vloer creëert is ook normaal, want dat mag ook niet. Je hebt nu een hydraulisch neutrale verdeler.
De aanvoer zit in je verdeler direct aan je retour gekoppeld(open verdeler)
Alleen de pomp op je verdeler kan en mag flow over vloer creëren.

Wat jij allemaal wilt met je verdeler is hij absoluut niet geschikt voor, vergelijk de verdeler in de link maar met jouw eigen verdeler.
Jouw verdeler heeft veel te veel weerstand om rechtstreeks door de ketel gevoed te worden.
Ik zie dat hij 1/2 duimse aansluitingen heeft en zelfs nog een 1/2"regelventiel.
Als je echt een open verdeler wilt, vervang hem dan gewoon, zo duur zijn ze niet
https://www.vloerverwarmi...-22-gft+open+rvs+verdeler
Bart_WRX schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 16:05:
Heeft het nadelen om stand 3 te nemen ipv stand 2 van de vloerverwarmingspomp ?
Er zit een pompschakelaar tussen, dus het energie verbruik valt toch wel mee.

Wat is trouwens een aan te bevelen temperatuur voor die schakelaar? In de Amframatic handleiding stond 28 graden vermeld, maar dat leek mij wel erg laag. 32 heb ik hem nu staan.
Heb je de laatste berichten gelezen? Die geven antwoord op de vraag die jij stelt over de pomp stand.

En die 28 graden is prima, als je ketel gaat branden is het water toch altijd hoger dan 28.
Die 28 graden is waarschijnlijk ingesteld omdat dat de ideale vloertemperatuur is.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 19-10-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
En die 28 graden is prima, als je ketel gaat branden is het water toch altijd hoger dan 28.
Die 28 graden is waarschijnlijk ingesteld omdat dat de ideale vloertemperatuur is.
Ik heb mijn amframatic op 25 graden gezet omdat de temperatuurvoeler van de amframatic enorm traag reageert op temperatuursverandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar

Kan je dat zo verbouwen dan?
Als je nu een hydraulisch neutraal systeem hebt met een pomp de hele unit vervangen voor een rvs LTV zonder pomp? Heb je dan nog flow genoeg van alleen de ketelpomp?

Ik heb er nu 3x 80m vvw met een gewone pomp en denk om die te vervangen voor een grundfoss alpha 2, maar ombouwen naar een echte LTV is dan ook een optie, dan heb ik helemaal geen pomp meer.
Met de ketel stook ik bijna niet en staat op max 40 graden, de warmtepomp geeft maximaal 36 dus dat zou mooi zijn.

Raar ook dat de kunststof versie verdeler 100,- meer kost dan de rvs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Je installatie ombouwen lijkt mij geen probleem.
Ik heb de Intergas cv ketel ook rechtstreeks op de vloerverwarmingsverdelers aangesloten.
De verdeler op de bg is 12 groeps en die op de verdieping 10 groeps.

De originele pomp heb ik meteen uit de ketel gesloopt en direct onder de ketel een Alpha Grundfos 2 opgehangen.

Deze verdelers heb ik destijds hier besteld:

http://www.pumpendiscount...Fussbodenheizungszub.html

en koop je ze waarschijnlijk niet snel ergens goedkoper.
Transport met GLS koste mij € 15,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is erg goedkoop ja

De pomp van de cv ga ik er ook uit gooien en komt een modulerende in van remeha ipv de gewone.
Mocht het niet genoeg zijn kan ik altijd nog een alpha 2 net voor de vloer verwarming verdeler zetten, maar zonder is nog mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co
Zoals Limojo al aangeeft, geen enkel probleem. Het wordt op deze wijze ook vaak zat toegepast door installateurs.
De pomp van een ketel heeft vaak een grotere opvoerhoogte dan op bijvoorbeeld een pomp van 6 groeps verdeler. Die kan het makkelijk aan, een flink cv systeem met 10 radiatoren geeft waarschijnlijk meer weerstand.

Een composiet of kunststof verdeler is vaak duurder omdat ze dubbelwandig zijn. Dit voorkomt condensvorming als bijvoorbeeld een warmtepomp gebruikt wordt waardoor ook koeling mogelijk is.
Voor alleen verwarmen neem je gewoon een stalen of rvs verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah ok, ik ga er niet mee koelen dus dat scheelt. Maar ik moet het systeem een beetje aanpassen hier voor de warmtepomp, het werkt al redelijk dus nu optimaliseren.
Later nog de radiatoren vervangen voor LTV radiatoren waar we ze gebruiken, beneden is het alleen de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Oxellaar schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:18:

Een composiet of kunststof verdeler is vaak duurder omdat ze dubbelwandig zijn. Dit voorkomt condensvorming als bijvoorbeeld een warmtepomp gebruikt wordt waardoor ook koeling mogelijk is.
Voor alleen verwarmen neem je gewoon een stalen of rvs verdeler.
Ik koel ook met de gewone RVS verdelers.
Dat geeft geen probleem met condensvorming als je er een houten kastje omheen timmert, eventueel met wat EPS er in geplakt.
Dan blijft het geheel condensvrij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Oxxelaar. Ik heb feitelijk geen open verdeler aangezien mijn mengventiel vrijwel dicht staat. Hij zit dus direct in het circuit vd ketel waardoor de pompen in serie staan.
De aanvoer komt wel via de thermostaat binnen maar die staat volledig open, daarna gaat hij door het tussenblok (dus zonder verbinding met de retour) en dan via de pomp (wat een dummy kan worden of gewoon een buis) naar de onderbalk. In principe zou ik zelfs het zo kunnen ombouwen dat ik direct aan de zijkant de onderbalk inga maar ik zie daar nog niet direct het voordeel van. Daarmee heb ik dus feitelijk de vormgeving van een zuivere LTV verdeler zoals in je link. Juist door de pomp er tijdelijk tussenuit te halen kan ik testen of het wel werkt. Dit is al verdeler nummer 3 en bakken geld voor aanpassingen en ombouwen. Ik zou dus eerst willen weten of het gaat werken icm de overige radiatoren.

Dus stel de pomp kan ik op een of andere manier simpel bijpassen dan is het toch niet veel anders dan een zuivere LTV afgezien van wellicht enkel een iets kleinere in en outlet poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als je de aansluitingen naar de zijkant verplaatst dan hoef je de pomp niet eens aan te passen, alleen maar uitschakelen. Het enige wat je moet doen is dan je regelventiel helemaal dichtzetten en geen thermostaatventiel gebruiken in de aanvoer aan de zijkant, die geeft alleen maar extra weerstand.
Omdat je aansluitingen dan nog steeds erg klein zijn gaat het misschien niet werken, maar proberen kan altijd.
Ik zie nu pas dat je maar 3 groepen hebt, had eerst begrepen dat het er 6 waren. Met 3 groepen is de kans groot dat het wel.

Je kunt dan de ketel op 45 a 50 graden zetten, op 50 doen je radiatoren nog redelijk wat. Zeker bij goede isolatie en redelijk grote radiatoren.
Ik heb alleen maar radiatoren en stook hier bij -10 nog op 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ik heb wel 6 groepen. die link naar de site geeft een andere verdeler. Sterker nog ik heb een 7 groeps verdeler omdat de gang er nog een keer bij op moet.

Het omzetten naar de zijkant is ook weer een aardige klus, die ik zelf in ieder geval niet kan doen. Vandaar dat ik graag de pomp bijpass variant zou willen proberen. Lukt het niet dan is het snel weer opgelost. Ik zoek dus nu naar een defecte wilo die ik simpel even kan wisselen of een dummy tussenstuk 130 mm. Ik stook nu ook op 50 graden min = max. Daarom meng ik nu heel iets bij zodat er netto 40 graden de vloer in gaat. Lukt dat nog als ik zonder pomp ga werken trouwens of moet ik dan de hele aanvoer laten zakken ?

ik zag vandaag ook iets anders wat wellicht niet handig was. De hele verdeler hangt in rubber en ook de aanvoer is ontkoppeld. Echter nu zag ik dat de aanvoer voor de radiator aan de andere kant vd muur wel met staal is gedaan. maw daar koppelt hij dus wel aan de muur. We gaan deze week dit loshalen en horen of het verschil maakt. Nu hoor ik in die radiator veel ruis terwijl de kranen dichtstaan. Mogelijk dat dit dus een deel van het kabaal in de kamer veroorzaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 19-10-2014 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mengen gaat niet meer in een open verdeler, aanvoer van de ketel is aanvoer van de vloer.

Om je pomp tijdelijk geen doorstoom te geven kun je met een "dichte pakking" werken.
Normaal zit er tussen de pompkoppelingen een rubberen pakking. Je knipt uit een stuk sterk rubber een pakking met dezelfde buitenmaat als de normale pakking. Alleen knip je niet het middelste gat erin, je maakt dus alleen een rubber schijfje.
Dat gebruik je als pakking tussen de pomp en koppeling en direct is je opening geblokkeerd.
Zorg wel dat je maar één van de twee pakkingen op deze wijze afdicht, zo staat er aan beide kanten van het rubber ongeveer gelijke waterdruk en krijgt het rubber weinig krachten te verduren.

Zoek op internet of technische groothandel naar neopreen (plaat)rubber van ongeveer 2 tot 3mm dik, daar zijn pakkingen ook van gemaakt.
Als het werkt kun je het definitief laten zitten, werkt het niet is het snel weer herstelt.

Op deze manier maak ik van een open verdeler een gesloten verdeler als de slangen gespoeld moeten worden. Op deze manier moet het leidingwater door de strengen heen ipv kortsluiting in de verdeler.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 19-10-2014 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier zou dat niet kunnen, dan heb je alles geblokkeerd en is er geen stroming meer, spoelen gaat ook prima door de slangen 1 voor 1 los te halen en er gardena koppelingen op te draaien, dan kan je hem zo aan de kraan hangen.
De laatste keer zo gedaan en geen druppel gemorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Het idee is dat de stroming juist door het pomphuis kan zonder belemmering in dit geval. Dus of de hele pomp weg en een blindplaat die niet te vinden is. Of een pomp zonder waaier of een tussenstuk ter vervanging vd pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb nog wel een wilo pompje zonder huis liggen geloof ik mocht je die zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rol-Co schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 20:30:
Ik heb nog wel een wilo pompje zonder huis liggen geloof ik mocht je die zoeken.
als die past op het huidige pomphuis. maw dat ik enkel de 2x inbus los kan draaien en hem kan omzetten zou dat mooi zijn! let wel dat de waaier eraf moet en mogelijk betekend dat het eraf slopen ervan......

zou overigens deze regelaar ook werken ? http://www.filterspeciali...uWxDasMiwi7af8xoCZCrw_wcB

kost de helft van de conrard variant en is hier in de buurt te koop.

Vind het prijsverschil wel opmerkelijk. kan er verschil zitten in de manier waarop de regeling gebeurd ? ze zijn beide voor a synchrone pompen

[ Voor 36% gewijzigd door Ray op 19-10-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ray schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 20:38:
[...]

als die past op het huidige pomphuis. maw dat ik enkel de 2x inbus los kan draaien en hem kan omzetten zou dat mooi zijn! let wel dat de waaier eraf moet en mogelijk betekend dat het eraf slopen ervan......
Ja geeft niet, hij is niet zo best, als hij maar past.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/d3b8578f7cf16caa40ae725a4e073397.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rol-Co schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 20:52:
[...]

Ja geeft niet, hij is niet zo best, als hij maar past.

[afbeelding]
Thx, ik ga morgen even kijken of ik er achter kan komen of ze uitwisselbaar zijn. Ik heb zelf een rs versie. nummer komt morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 20:04:
Hier zou dat niet kunnen, dan heb je alles geblokkeerd en is er geen stroming meer, spoelen gaat ook prima door de slangen 1 voor 1 los te halen en er gardena koppelingen op te draaien, dan kan je hem zo aan de kraan hangen.
De laatste keer zo gedaan en geen druppel gemorst.
Klopt ik zie het, dat afdichten heeft bij deze verdeler geen zin.

Loskoppelen bij spoelen kan ook, maar als je 24 groepen moet doen met het risico op kapotte o-ringen aan de euroconus koppeling laat ik ze liever zitten. En daarbij willen oude slangen nog wel eens krimpen, maak je ze los, dan krijg je ze nooit meer vast.
Zeker als je per streng een afsluiter hebt en je dus zo ook per streng kan spoelen in twee richtingen, dan is alleen een rubbertje zetten sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 13:27
Ik heb nu de alpha op autoadapt gezet, en dan doet ie nog 0,5 m3/h ik heb 5 groepen van maximaal 100 m lengte.
het is overigens 14x2 mm slang en geen 16x2. en ligt om de 125 mmde totale oppervlakte van de bgg is 50 m2, stel dat die helemaal vol zou liggen ligt er 400 m slang in ( 80 m per groep)

ik heb voorheen a;ltijd op de laagste stand gedraaid en had dan een delta t van 10 ( aanvoer 40 en retour 30) op de vv. de ketel op maximaal 50. en retour is dan hetzelfde als op de vv.

Er zat eerst een wilo rs4/25 ( of zoiets op). nu een alpha 2B 25/40 130.
De wilo hoorde je niet, en trilde niet. je voelde alleen dat hij aan was , doordat hij warm was.
de alpha heeft een kunststof buitenkant, maar die voel ik duidelijk trillen. en maakt ook wat lawaai. had ik eigenlijk niet verwacht van een grundfos pomp.
je hoort het ook wel een beetje.
het lawaai kun je tegen gaan door er voor te zrgen dat er niets meetrilt, dit kan door ontkoppeling, maar dat lastiger dan je denkt. stevig vastmaken aan een zware wand kan ook. die krijgt de pomp niet in beweging. als de vv op een slap gipsblokken muurtje of houten wand zit kan dat veel lawaai opleveren.

bij het opnieuw ontluchten na de pompwissel de pomp hebik de pomp op max gezet, en dan had ik een lagere delta t
dat is leuk voor de capaciteit van de vloer, maar als die hoger is dan nodig hoeft standje 3 dus niet.

ik stook nog niet echt dus kan er nog niet veel over vertellen / veranderen. nu staat ie op autoadapt. dat lijkt de meeste m3/W te pompen op een niet te hoog vermogen.

nachtverlaging werkt iig niet, daarvoor daalt de temperatuur niet snel genoeg.

ik hebd e schakelaar er nu nog niet weer tussen zitten, deze is niet instelbaar, en gaat bij 35 graden aan.
nu zonder schakelaar meen ik wel te merken dat de cv beter op gang komt zeg maar.
met alleen de vv er op, die pas begint te werken bij 35 graden, heb je tot die tijd, door de bypass die ik heb, dat de aanvoer naar de retour gaat lopen van de cv ketel, en deze dus in het begin bij het opmoduleren telkens gaat pendelen neem ik aan. er komt te warm water retour, maar nog geen 36 graden.

dat betekent dat de vv pas iets doet als de cv al een tijdje tevergeefs op lage temperatuur probeert te stoken.

een instelbare schakelaar lijkt me dan wel beter, of met het weinige verbruik van de alpha, geen pompschakelaar.

overigens aat de pomp niet venzelf op 4 of 3 W pompen als je genoeg weerstand hebt, maar geen warm water . nachtverlaging niet werkt. dat is wel jammer

de waaiers van de pompen zijn niet van de as te halen, en zijn van kunststof. je kunt ze dus wel kapotmaken of zo, om zo doorstrooming te maken. echte de waaiers zijn ook open, en er zal dus ook met waaiers wel doorstroming zijn als de cv maar hard genoeg pompt. geen idee hoeveel extra weerstand een waaier geeft.

de pomp nypssen of het tussenblok eruit halen kan werken, misschien bestaat er 22 mm buis met een mooi draadeind aan 1 kant zodat je daarom met wat knutselen de aanvoer direct op de onderste buis kunt aansluiten.

als de cv pomp dan voldoende vermogen heeft ben je al klaar. wanneer dat niet zo is moet je een zwaardere pomp nemen. echter zitten er meestel pompen met een opvoerhoogte van 40 of 60 dm in de cv / vv.
als er nu al een pomp in zit met 60 dm opvoerhoogte dan is er geen alhpa 2 met meer vermogen, en dan worden losse pompen met meer vermogen volgens mij al aardig duur.

ik weet niet of de enrgiezuinige pompen van wilo straploos geregeld kunnen worden. maar pompen van lowara kunnen dat volgens mij wel. daar zou je ook naar kunnen kijken als je de pomp zou willen vervangen. misschien dat er nog mensen zijn die pompen ennen die je met een pwm sgnaal of zoiets zelf kunt regelen.? een grundfos magna kan dat volgens mij wel, maar die is net zo duur als een huis tuin en keuken cv-ketel....

[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 19-10-2014 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Engelbertus. bedankt voor je duidelijke uitleg. Bij WIlo vertelden ze me ook dat een energiezuinige pomp meer toeren maakt dan conventioneel en daarom zelfs wel eens meer kabaal kon maken. Dit lijkt een beetje op wat jij hier vertelt. Koppelen aan de muur geeft een extra resonantie (enkel steens binnenmuur garage aan 1 kant en de woonkamer aan de andere kant) Verdeler hangt helemaal vrij maar er is dus wel een verbinding naar de binnenradiator.

Ik heb zelf een keuken rad achter de vv verdeler. Dus die werkt al bypass waardoor er niet gependeld wordt.

De ketel is een calenta 40c en die pomp moet dat volgens mij aankunnen. staat nu standaard op 40% en max 70%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Oude pompen hebben ook een natte motor, deze wordt dus gekoeld met het cv water. Daarom is ontluchten van de pomp belangrijk via de schroef op de pomp.
Het water zorgt ook direct voor demping van geluiden.

A label pompen hebben een droge motor en worden haast niet meer warm, hebben dus geen koeling nodig.
Maar maken daardoor ook iets meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mijn vraag hoort misschien niet helemaal in dit topic thuis maar gaat wel over gasbesparing, namelijk:
Wat is de ideale stand om zo goedkoop mogelijk CV te stoken?

Ik woon zelf in een appartement, momenteel heb ik de CV nog niet aan staan en is de temperatuur binnen 21,5 graden, ook 's nachts.
Straks in de winter moet ik weer gaan stoken, meestal zet ik de thermostaat 's nachts en als ik weg ga op 15 graden en als ik 's avonds uit werk kom dan stook ik tot 20 graden en zet 'm rond 21:00 uur weer op 15. Als het buiten vriest dan koelt het meestal in de nacht en overdag als ik niet thuis ben af tot een graad of 15,5 / 16.
De radiator op de slaapkamer heb ik uitstaan, die in de woonkamer, gang en badkamer staan wel aan.

Is het gunstig om 'm op 15 te zetten? aangezien de temperatuur niet onder de 15 graden komt in de nacht en overdag gaat de CV niet tussentijds stoken maar moet hij wel vol aan het werk om het van 16 naar 20 te krijgen zodra ik thuis ben.
Stel ik zet 'm op 17 graden dan moet er wel tussentijds gestookt worden maar kost het 's avonds minder energie om van 17 naar 20 te komen.

Hoe doen jullie dit en is er een ideale richtlijn hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
gise schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:20:
Mijn vraag hoort misschien niet helemaal in dit topic thuis maar gaat wel over gasbesparing, namelijk:
[...]

In de openingspost van dit topic staat een stukje met als kop "lekkende badkuip'.

Dat geeft wel een duidelijk beeld denk ik.
Niet stoken is het zuinigst (lang leve buren die de hele dag thuis zijn en er graag warmpjes bij zitten!). Hier tegenover staat jouw wens van behaaglijkheid; wat zijn je comforteisen, bijvoorbeeld wanneer je thuis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gise schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:20:

Ik woon zelf in een appartement, momenteel heb ik de CV nog niet aan staan en is de temperatuur binnen 21,5 graden, ook 's nachts.
Straks in de winter moet ik weer gaan stoken, meestal zet ik de thermostaat 's nachts en als ik weg ga op 15 graden en als ik 's avonds uit werk kom dan stook ik tot 20 graden en zet 'm rond 21:00 uur weer op 15. Als het buiten vriest dan koelt het meestal in de nacht en overdag als ik niet thuis ben af tot een graad of 15,5 / 16.
De radiator op de slaapkamer heb ik uitstaan, die in de woonkamer, gang en badkamer staan wel aan.

Is het gunstig om 'm op 15 te zetten? aangezien de temperatuur niet onder de 15 graden komt in de nacht en overdag gaat de CV niet tussentijds stoken maar moet hij wel vol aan het werk om het van 16 naar 20 te krijgen zodra ik thuis ben.
Stel ik zet 'm op 17 graden dan moet er wel tussentijds gestookt worden maar kost het 's avonds minder energie om van 17 naar 20 te komen.

Dat ligt er helemaal aan hoelang de "nacht" periode is en hoe snel jouw verwarmingsinstallatie een ruimte uit de "nacht" periode weer op de gewenste temperatuur heeft gestookt en wat het rendement van je installatie is bij lange stooksessies (retourtemperatuur)

Ik laat mijn huis in hartje winter door de weeks gerust afkoelen naar 14c. In nog geen uur heb ik het namelijk weer op 19 graden gestookt bij 60/40.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Het is al weer een jaar geleden maar volgens mij stook ik het in ongeveer anderhalf uur naar de gewenste temperatuur.
Qua comforteisen; ikzelf vind een temperatuur van rond de 19 graden aangenaam, m'n vriendin heeft het liever rond de 21 / 21,5 graden. 20 graden is dus de compromis van beide kanten :)
's nachts heb ik het liever nog wat koeler, vandaar dat ik rond 21:00 uur de thermostaat weer terugdraai en de radiator op de slaapkamer dichtgedraaid staat.
Ik kom rond 18:00 uur thuis meestal vanuit werk en volgens mij duurt het ongeveer 1,5 uur voordat de temperatuur bereikt is (CV staat op Eco ingesteld)
Effectief stook ik dus in de winter van 18:00 tot 21:00 en in het weekend van 09:00 tot 21:00 en draai 'm dan tussendoor weer terug naar 15 graden als ik de deur uit ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
Gewoon even een paar vraagjes uit interesse:

- Hoe stel je een a-exact in?
Ik heb de handleiding gelezen, klopt het dat je het vermogen van de radiator kiest en de gewenste delta-t?
In de tabel is dan de instelling te lezen.

- De delta-t is te kiezen van 10, 15, 20 of 40. Het lijkt me voor huis en tuin toepassingen dat 15 of 20 de juiste keuze is, klopt dat?

- Als je een systeem hebt met voetventielen en gewone radiatorknoppen, en je plaatst er een radiator bij, kun je hier een a-exact opzetten, of is het verstandiger een gewone knop te plaatsen en op het voetventiel in te regelen. (wil op zolder een radiator erbij)

- Kun je een thermostatische radiatorkraan helemaal dicht draaien zodat je de radiator los kan halen en er geen water meer uit loopt?
Ik heb het idee van niet, zijn er situaties waarbij er dan een extra kraantje wordt geplaatst?

- Als je een a-exact hebt, moet het voet ventiel dan helemaal open staan?

[ Voor 4% gewijzigd door Edrelais op 20-10-2014 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Vraagje: in de topicstart staat het volgende:
Zet de ketel in maximale stand (sommige ketels hebben een schoorsteenveegstand, dan brandt de ketel op vol vermogen)
Wat wordt hiermee bedoeld? Is het voldoende om gewoon de thermostaat op 30°C in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat kan ja. Dat stukje was van toepassing op de ketel bij m'n ouders (Remeha Calenta). Maar achteraf gezien is dat niet zo handig, in die modus werkt de ketel anders dan wanneer bediend via de kamerthermostaat. Volgens mij draait de pomp ook sneller dan.

Dus ja, gewoon de thermostaat op 30 graden slingeren als je gaat inregelen. Wel zorgen dat je met ramen/deuren open de boel inregelt, dan blijft je ketel draaien. Anders wordt het tropisch warm in je huis en slaat de ketel weer af.

Ik ga het even herschrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 20-10-2014 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dirkmans schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:08:
Gewoon even een paar vraagjes uit interesse:

- Hoe stel je een a-exact in?
Ik heb de handleiding gelezen, klopt het dat je het vermogen van de radiator kiest en de gewenste delta-t?
In de tabel is dan de instelling te lezen.

- De delta-t is te kiezen van 10, 15, 20 of 40. Het lijkt me voor huis en tuin toepassingen dat 15 of 20 de juiste keuze is, klopt dat?

- Als je een systeem hebt met voetventielen en gewone radiatorknoppen, en je plaatst er een radiator bij, kun je hier een a-exact opzetten, of is het verstandiger een gewone knop te plaatsen en op het voetventiel in te regelen. (wil op zolder een radiator erbij)
Als je het vermogen van je radiator weet kies je de gewenste deltaT en lees de daarbij behorende stand af in de tabel. Heb je overcapaciteit, dan kun je een grote deltaT pakken, anders gewoon 15 tot 20 instellen. Zo simpel is het.
Je kunt gerust een a exact toepassen in een systeem met ingeregelde voetventielen, de werking blijft hetzelfde.
- Kun je een thermostatische radiatorkraan helemaal dicht draaien zodat je de radiator los kan halen en er geen water meer uit loopt?
Ik heb het idee van niet, zijn er situaties waarbij er dan een extra kraantje wordt geplaatst?
Ja, de kraan sluit geheel af met de knop helemaal op minimaal gedraaid.
Tenminste, zolang het niet onder de 5 tot 7 graden komt, want dan gaat hij zeker open. Maar dat risico lijkt mij klein in deze tijd van het jaar.
Anders het kapje gebruiken wat bij een nieuwe kraan zit geleverd en die als knop gebruiken.
Voor de zekerheid nog wat plakband erom, mocht je nieuwsgierige kleine kinderen hebben rondlopen ;)
- Als je een a-exact hebt, moet het voet ventiel dan helemaal open staan?
Ja, voetventiel helemaal open zetten.
ThinkPadd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:51:
Dat kan ja. Dat stukje was van toepassing op de ketel bij m'n ouders (Remeha Calenta). Maar achteraf gezien is dat niet zo handig, in die modus werkt de ketel anders dan wanneer bediend via de kamerthermostaat. Volgens mij draait de pomp ook sneller dan.
Inderdaad, de pomp draait op maximaal in die stand. Zowel bij Remeha als bij Nefit. Niet geschikt dus om je systeem waterzijdig in te regelen.
Die stand is om gas/lucht verhouding af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Is er iemand hier die ook een AWB Thermomaster 3HR heeft of een vergelijkbaar model?
Wil graag een modulerende thermostaat aansluiten. (Honeywell Chronotherm 4 modulation)
Echter wordt ik niet echt wijs van de installatie instructie, zie quote:

Elektronische aan/uit kamerthermostaten dient men aan te
sluiten op de kroonstenen voor OpenTherm en aan/uit
(geel en oranje draad, zie figuur 16).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/176nlPTkoWU2WXeMwyPQEtIX/full.jpg

Momenteel maak ik gebruik van een Theben 811 top aan/uit thermostaat (met 2x AA batterijen).

Heb laatst voor de grap de andere thermostaat aangesloten, maar dan gaat het display knipperen, niet goed lijkt me. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Harmen op 21-10-2014 10:46 . Reden: Bij deze Thinkpad. ;) ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Doe het plaatje er ook eens bij dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zoals in de tekst en op de afbeelding staat, op oranje en geel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oranje en geel idd. En de doorverbinding weghalen (maar die zal al weg zijn denk ik zo, anders staat je ketel 24/7 te stoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
ThinkPadd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:51:

Dus ja, gewoon de thermostaat op 30 graden slingeren als je gaat inregelen. Wel zorgen dat je met ramen/deuren open de boel inregelt, dan blijft je ketel draaien. Anders wordt het tropisch warm in je huis en slaat de ketel weer af.

Ik ga het even herschrijven.
Bedankt. Gisteren een IR-thermometer bij de Lidl op de kop getikt, dus binnenkort maar eens aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Harmen schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:54:
Is er iemand hier die ook een AWB Thermomaster 3HR heeft of een vergelijkbaar model?
Wil graag een modulerende thermostaat aansluiten. (Honeywell Chronotherm 4 modulation)
Echter wordt ik niet echt wijs van de installatie instructie, zie quote:
Goed kijken naar schema, is niet moeilijk. Die combinatie hangt bij mij al jaren en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zal eens kijken, volgensmij was de huidige thermostaat al zo aangesloten. Het probleem was nl. dat de chronotherm het niet leuk vond. Die begon te knipperen. (meette 30V op het paartje)

@Musicmasters, welke aansluitingen gebruik je op de chronotherm?

zit nu op mn werk, kan het helaas niet checken..

[ Voor 11% gewijzigd door Harmen op 21-10-2014 13:31 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Heb je die blauwe doorverbinding in de ketel eruit gehaald? Heb laatst er ook nog een geplaatst bij mijn buurman op een andere ketel (? merk) en ook daar moest ik een lus verwijderen.

[ Voor 51% gewijzigd door 445033 op 21-10-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:44

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik heb onlangs een AWB ThermoElegance 4 gekregen via de woningstichting. Het blijkt dat op deze ketel de retourtemperatuur niet in te regelen is. Deze functie is geblokkeerd en niet aan te passen.

Beneden in de woonkamer hebben wij 2 radiatoren, een brede van ongeveer 3,5 meter en een smalle van ongeveer een meter. Daarnaast hebben wij nog 1 radiator in de gang en 1 in de berging. Die in de gang staat op 10% zoiets, die in de berging zetten we alleen aan als het echt vriest ivm diepvries/koelkast ed. Ik vraag mij nu al langer af of ik hiermee de ketel niet enorm beperk en er voor zorg dat mijn retour temp veel te hoog ligt.

De 2 radiatoren beneden staan altijd vol open. Af en toe willen wij de kamer van ons zoontje wat bijwarmen, bijvoorbeeld als hij net onder de douche weg komt. Het duurt even voordat je een kleintje aangekleed hebt. Om te voorkomen dat hij gelijk verkleumt draai ik dan de smalle radiator beneden dicht en draai die ik op zijn kamer wijd open. In hoeverre schiet dit eigenlijk op?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Retour temperatuur is toch nooit in te regelen op ketel, alleen aanvoer. Retour wordt bepaald door capaciteit radiatoren,waterzijdig inregelen en pompsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Retourtemperatuur instellen op de ketel kan sowieso niet, dat zou wel heel makkelijk inregelen zijn dan :+

Retourtemperatuur is het resultaat van je hele CV-installatie, het is de temperatuur van het water wat terug komt bij je ketel. Wat jij bedoelt is de aanvoertemperatuur.

Verder zou het kunnen dat er e.e.a. geblokkeerd is. Maar meestal met een installateurscode ofzo wel te omzeilen. Vraag is alleen hoe je dat gaat uitleggen als er een monteur langskomt :p

Die kleine (van een meter) in je woonkamer kan de boel wel eens 'verzieken'. Ik heb een kleintje in m'n keuken hangen, vlakbij de ketel, en die zorgt voor een slechte deltaT. Water stroomt veel te snel door die radiator. Die heb ik dus ook een heel eind geknepen.

Ik zou als ik jou was ook gewoon eens er mee bezig gaan, schaf een IR-thermometer aan (op eBay voor een tientje, zie topicstart, of nu bij Lidl voor 20 geloof ik). En ga dan de boel inregelen. Berging stukje open, en die van je zoontje zo afregelen dat daar ook een mooie deltaT over valt (iets kleinere delta dan je andere radiatoren, zodat die radiator snel opwarmt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Dat bedoel ik maar jij bent iets uitgebreider. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
Oxellaar, bedankt voor de antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Vandaag de offerte binnengekregen voor het vervangen van een raam van 1.3 x 1.6 meter met een aluminium profiel en oud (15+ jaar) dubbelglas. Uitgerekend dat het ongeveer 30 euro per jaar aan stookkosten zou besparen.

Offerte voor een eenvoudig kunstof kiep/kantelraam met HR++ glas: 1250 euro. Auw. Duurt 48 jaar voordat ik dat eruit heb :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elect schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:45:
Vandaag de offerte binnengekregen voor het vervangen van een raam van 1.3 x 1.6 meter met een aluminium profiel en oud (15+ jaar) dubbelglas. Uitgerekend dat het ongeveer 30 euro per jaar aan stookkosten zou besparen.

Offerte voor een eenvoudig kunstof kiep/kantelraam met HR++ glas: 1250 euro. Auw. Duurt 48 jaar voordat ik dat eruit heb :X
Veel te duur, dat kost mijn hele huis nog niet met uitsluitsel van de alu schuifpui. En dan heb ik het over 11 ruiten.
HR++ kost rond de 45,- m2 en 100,- m2 incl montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Hierbij zit wel een Weru kunststof kozijn, montage, afvoer oude materialen en HR++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Kunststof kozijnen? Misschien verkeerde topic? ;)

Pagina: 1 ... 85 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.