Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.387 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
fabstar81 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:17:
vanmorgen weer gekeken.
7 minuut 20 seconden douchescore:
0,24 m3 gas
0,05 m3 water
Hier een tikkeltje zuiniger, maar ontloopt elkaar niet veel

7.30 minuten douchen onder 35 graden
0,220m³ gas
0,049m³ water

Binnenkort maar eens een watermeter onder mijn cv ketel plaatsen.
Dan weet ik tenminste hoeveel liter er daadwerkelijk door de ketel is gegaan op jaarbasis. In de display van de ketel schommelt het tussen de 5.3 en 5.5l/m

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:08

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
tito1984 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 17:08:
[...]
Thnx voor je antwoord net even het vermogen teruggeschroefd van 46 naar 30 dat is ong. 12kW heb momenteel ook ong 9/10kW aan radiatoren hangen.

Nu nog even wat aansluitstukken vinden om de radiatorkraan ertussen te krijgen. Ik zal de bevindingen laten weten iig bedankt voor de hulp alvast!
Ik zie hier nog wel eens berichten dat men met de Calanta parameters speelt. Bij een Remeha Calenta zou ik adviseren om niet gaan spelen met de instellingen. De Calanta is een zeer slimme ketel met modulerende brander en pomp. De ketel probeert altijd een delta-T van 25 aan te houden. Dat kan je ook goed merken tijdens de opstart: de aanvoer T1 temp loopt dan op naar 25 graden hoger dan de retour T2 temp en dat blijft ook zo, todat de T1 tegen de ingestelde waarde aankomt. Dan zal de ketel omlaag moduleren om de restour temp omlaag te brengen en de optimale delta-t te halen. Door dus te gaat prutsen met parameters kan je dit gedrag mogelijk negatief verstoren.
Terugschroeven van het vermogen of wijzigen van maximale temperatuur of nadraaitijd kunnen geen kwaad, immers, de meeste ketels zijn toch te zwaar bemeten en het heeft verder geen invloed op het modulerende gedrag.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Hansoverdiep schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:52:
50 liter water = 50 kg
soortelijke warmte water = 4186 J/kg.K
van 5 naar 45C verwarmen = 40 K

hoeveelheid energie = 4186 x 50 x 40 = 8372000 J = 8,37 MJ

1 m3 aardgas (G25) = 31,65 MJ/m3 (onderwaarde)

8,37 / 31,65 = 0,264 m3 = 264 liter bij 100% rendement op onderwaarde

mvg Hans
Bedankt voor de berekening.
Nu zie ik dat Oxellaar douched onder 35 graden en misschien is het water dat verwarmd moet worden ook iets warmer dan 5 graden.
Het (gemengde) water zal dan waarschijnlijk niet 40 graden verwarmd moeten worden maar hooguit 30 graden.
Als ik dan jouw berekening doe voor Oxellaar, 50 liter water 30 graden verwarmen kom ik op
50 liter water = 50 kg
soortelijke warmte water = 4186 J/kg.K
van 5 naar 35C verwarmen = 30 K
hoeveelheid energie = 4186 x 50 x 30 = 6279000 J = 6,27 MJ

1 m3 aardgas (G25) = 31,65 MJ/m3 (onderwaarde)

6,27 / 31,65 = 0,198 m3 = 198 liter bij 100% rendement op onderwaarde

Oxellaar gebruikt 220 liter aardgas.
Het lijkt mij dat Oxellaar het inderdaad goed doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 15:12
en met oxellaar ik dus ook :) met iets meer dan. dat wel.

de vraag is natuurlijk:
Oxellaar schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:46:
[...]

Hier een tikkeltje zuiniger, maar ontloopt elkaar niet veel

7.30 minuten douchen onder 35 graden
0,220m³ gas
0,049m³ water

*knip*
wat dat verschil maakt?! :)

ik heb calenta met isense: tapwater op 60 graden, zonder warmhoudfunctie (altijd uit dus), cv water 80 graden.

over het verhaal hoe warm het water verwarmt als je op je thermostaatkraan in de douche hem op 35 graden zet...dat weet de ketel niet. die zal dan toch gewoon 60 graden water doorpompen. de thermostaatkraan is immers ervoor om dat te mengen naar 35 graden?

feitelijk kan je je afvragen als je nooit heter dan 40 graden doucht c.q. dweilt/afwast, wat de noodzaak is om je tapwater op 60 graden te zetten. is 50 dan niet voldoende?

[ Voor 10% gewijzigd door fabstar81 op 07-02-2014 15:00 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Legionella

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 22:14
Als je geen boiler hebt o.i.d. kan je prima op 40C stoken. Het probleem is meer dat de waterdruk/doorstroomsnelheid te laag zal zijn. Mijn thermostaat heeft zelfs een anti legionella functie waar het tapwater dan bijv. één maal per dag boven de 60C moet komen.

[ Voor 19% gewijzigd door straider op 07-02-2014 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Microkid schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:50:
[...]

Ik zie hier nog wel eens berichten dat men met de Calanta parameters speelt. Bij een Remeha Calenta zou ik adviseren om niet gaan spelen met de instellingen. De Calanta is een zeer slimme ketel met modulerende brander en pomp. De ketel probeert altijd een delta-T van 25 aan te houden. Dat kan je ook goed merken tijdens de opstart: de aanvoer T1 temp loopt dan op naar 25 graden hoger dan de retour T2 temp en dat blijft ook zo, todat de T1 tegen de ingestelde waarde aankomt. Dan zal de ketel omlaag moduleren om de restour temp omlaag te brengen en de optimale delta-t te halen. Door dus te gaat prutsen met parameters kan je dit gedrag mogelijk negatief verstoren.
Terugschroeven van het vermogen of wijzigen van maximale temperatuur of nadraaitijd kunnen geen kwaad, immers, de meeste ketels zijn toch te zwaar bemeten en het heeft verder geen invloed op het modulerende gedrag.
Bedankt voor je inbreng, ik ben het hier zeker mee eens en daarom heb ik ook alleen die parameters veranderd van de maximale waardes dus het bereik waar de ketel in moduleert.

Ik denk dat het vermogen nu veel gas scheelt maar dit weet ik pas zeker om 17:00 want dan weet ik hoeveel gas ik heb verbruikt in 24uur.

Ik denk alleen dat ik die delta T niet haal, ik zal van de week ff met de Flir meter de temperaturen opnemen of dit ook daadwerkelijk zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
fabstar81 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:00:
en met oxellaar ik dus ook :) met iets meer dan. dat wel.

de vraag is natuurlijk:

[...]

wat dat verschil maakt?! :)

ik heb calenta met isense: tapwater op 60 graden, zonder warmhoudfunctie (altijd uit dus), cv water 80 graden.

feitelijk kan je je afvragen als je nooit heter dan 40 graden doucht c.q. dweilt/afwast, wat de noodzaak is om je tapwater op 60 graden te zetten. is 50 dan niet voldoende?
Klopt, mijn ketel staat op 45 tapwater, in de zomer zelfs op 40 graden en 55 graden cv water.
Warmhoudfunctie volgt het klokprogramma. Dat maakt misschien het verschil.
Zonder warm watervoorraad, doorstroom toestel dus, durf ik het in mijn situatie gerust aan.
Alleen ga ik het niemand adviseren, puur omdat elke situatie anders is.

Sowieso is een gevalletje Flodiade heel wat anders dan een leidingsysteem in een woonhuis.
Waar grote hoeveelheden, dagenlang stilstaand water lauwwarm werd verneveld over duizenden mensen.

Ben ook heel benieuwd hoe mensen met alleen een warmtepomp hun ww voorraad continu op 58graden houden ;)
Pas nog bij een warmtepomp gestaan die niet hoger kwam dan een bewaartemperatuur dan 48 graden.
Bij die toestellen draait er één maal per week een desinfectie programma wat de boiler gedurende een bepaalde tijd op 63 graden houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
Vermogen terugschroeven heeft zeker wat geholpen, in 24uur 6m3 gas verbruikt aan verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
tito1984 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 17:08:
Vermogen terugschroeven heeft zeker wat geholpen, in 24uur 6m3 gas verbruikt aan verwarming.
Trust me, 1 dag is te kort om conclusies te trekken :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
Microkid schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 17:34:
[...]

Trust me, 1 dag is te kort om conclusies te trekken :)
Dat is waar k zal de meterstand volgende week weer opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe bepaal jij je verbruik? Kijk je alleen naar het aantal kuub? Of reken je met graaddagen? Anders is het niet eerlijk vergelijken namelijk. Het kan de ene dag veel kouder zijn geweest dan de andere.

Daarom je meterstanden bijhouden op www.mindergas.nl , dan kun je tenminste in de grafieken zien wat er gebeurt met je verbruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Al meer dan 15 jaar standen per maand noteren en met graaddagen inderdaad. Daardoor weet ik dat ik afgelopen jaren het gasverbruik zo'n 30% teruggebracht heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ikzelf hou mijn verbruik al ruim 3 jaar dagelijks bij op Mindergas.nl
Ben toch niet echt te spreken over de manier waarop graaddagen werken.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/Screenshot%202014-02-08%2009.19.38.png
Ik weet niet waarom ik op die dag ene dag meer heb verbruikt dan de andere, maar wat zeggen graaddagen nu nog?

Ook heeft harde wind uit het oosten veel invloed op mijn verbruik, ook bij een dezelfde buitentemperatuur als een dag met een zwakke zuiden wind.
Dit heeft zeker met de isolatiewaarde van mijn huis te maken, maar geeft wel een vreemd beeld op Mindergas.nl

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 08-02-2014 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik denk dat op dagniveau Mindergas minder betrouwbaar is. Ten eerste is het "overig" gebruik natuurlijk wisselend. In Mindergas wordt dat uitgemiddeld over een heel jaar, maar het feitelijk gebruik kan die dag wel heel anders geweest zijn, bijvoorbeeld omdat je op die dag logées had of heel uitgebreid hebt gekookt met zelfgebakken brood.

Een tweede effect wat ik merk is dat mijn gasverbruik per graaddag stijgt als het kouder wordt. Daar heb ik niet echt een verklaring voor en ik vraag me af of meer mensen dat herkennen.

(en dan is ook nog de registratie veranderd, weet niet wat dat precies voor invloed heeft gehad. Het was eerst meterstand = eindstand vorige dag en nu is het meterstand = stand huidige dag)
-edit-
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Uv5LMNl5gch6jzB01TKi9zVY/full.png

Vreemd, hebben wij hetzelfde "overig" gasverbruik ingevuld?

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 08-02-2014 10:01 . Reden: plaatje toegevoegd ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik heb een overig gasverbruik van 18m³ per maand, vastgesteld adhv mijn verbruik in de maanden juli en augustus.

Dat het verbruik per graaddag stijgt zodra het kouder wordt lijkt mij normaal, het verschil tussen binnen en buiten is immers groter.
Je krijgt hierdoor meer verlies door de deltaT. Hoe beter je isolatie, hoe kleiner dit verschil, maar verschil is er altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Oxellaar schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 10:09:
Ik heb een overig gasverbruik van 18m³ per maand, vastgesteld adhv mijn verbruik in de maanden juli en augustus.
Dat is dan toeval, ik heb hetzelfde getal ingevuld :)
Dat het verbruik per graaddag stijgt zodra het kouder wordt lijkt mij normaal, het verschil tussen binnen en buiten is immers groter.
Je krijgt hierdoor meer verlies door de deltaT. Hoe beter je isolatie, hoe kleiner dit verschil, maar verschil is er altijd
Dat zit toch al verwerkt in het aantal graaddagen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ericplan schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 10:15:

[...]

Nee, als het verbruik toch stijgt per graaddag, dan neemt je verbruik toch letterlijk toe ;)
Graaddagen houden geen rekening met isolatiewaarde

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 08-02-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
[b]ericplan schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 10:15
Zeker, dat is immers de delta T die verwerkt wordt. Hier is ook een duidelijk verschil zichtbaar. In oktober was de waarde 0,07m3/graaddag, terwijl deze in december opgelopen was tot 0,26.

Ik denk dat het verschil niet alleen zit in de wind als factor, maar vooral ook in de zon. Als je een flinke raampartij op het zuiden hebt dan zorgt de zon voor een grote hoeveelheid warmte. Begin deze maand was dat al goed te merken: de temperatuur in de woonkamer liep in de middag op tot boven de 22 graden, zonder te stoken. Alles wat je op deze manier aan warmte binnenkrijgt hoef je later op de dag niet bij te stoken, dus dat zorgt voor een mooie verlaging van het gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ook die zoninvloed is weer erg afhankelijk van je isolatiewaarde.
Hier een groot raam pal op het zuiden, waar veel (uren) zon door binnen kan komen. Toch is de opwarming maar heel weinig, maximaal 1 graad die ook snel weer weg is zodra de zon verdwenen is.
De zon valt ook op erg weinig donkere delen, we hebben een lichte vloer, dus weinig warmteabsorptie

In deze maanden is het aantal W/m² van de zon ook niet bijzonder hoog, kijk maar naar zonnepanelen.
Die staan nog in het voordeel door hun hellinghoek van ongeveer 30 graden, zelfs dan is de opbrengst in deze maanden erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Weer een nieuwe poging gewaagd om de motor van onze Vailant VHR NL 35 C wat minder hard te laten draaien. Van opuntia1 twee condensatoren van 3,4uF ontvangen.
Met eentje ertussen bleef de motor stil staan. Met 2 parallel ertussen (6,8uF dus) draait de motor wel en inderdaad iets minder snel dan voorheen. Blijkbaar is het toch gelukt om de automatische regeling wat te foppen! :)
(nu nog op zoek naar ergens tussen de 5 en 6uF om te kijken hoe dat bevalt)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Oxellaar schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 11:22:
Hier een groot raam pal op het zuiden, waar veel (uren) zon door binnen kan komen. Toch is de opwarming maar heel weinig, maximaal 1 graad die ook snel weer weg is zodra de zon verdwenen is.
De zon valt ook op erg weinig donkere delen, we hebben een lichte vloer, dus weinig warmteabsorptie

In deze maanden is het aantal W/m² van de zon ook niet bijzonder hoog, kijk maar naar zonnepanelen.
Die staan nog in het voordeel door hun hellinghoek van ongeveer 30 graden, zelfs dan is de opbrengst in deze maanden erg laag.
30 graden is nu juist geen voordeel, steiler is beter en je ramen staan op 90. Met een laagstaande zon komt deze ver je huis binnen, en als je zorgt dat de warmte daar ook blijft merk (en meet) je echt wel een groot verschil met de somberder dagen. Wat PV betreft: de opbrengst van een februari dag kan makkelijk 20kWh (4+ kWh/kWp) zijn, het gemiddelde is niet zo laag door de lengte van de dagen maar door de bewolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 11:22:

De hellinghoek van je raam van 90 graden is waarschijnlijk in de winter gunstiger dan die 30 graden van je panelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:54
(jarig!)
ik stook nu zonder nachtvelaging op de vloerverwarming. ik zie dat de ketel o een uur of 1 snachts begint t estoken, en dan tot een uur of 6 - 7 oploopt en daarna weer afloopt tot uit.om een uur of 10.. dan een paar uur uit, en vervolgens begint hij weer om een uur of 14:00 / 15:00. dan loopt hij weer op tot een uur of 19:00 20:00, en gaat dan weer uit tot een uur of 24:00.

dat komt alleen door de ivallende zom op de schuifpui en raam op het oosten, en de ramen op het westen ( rijtjeswoning, nok van noord naar zuid ongeveer)

anders zou je juist verwachten dat de ketel rond middernacht een piek zou hebben, met ervoor en er na een even lange helling, en overdag dus minder zou moeten stoken.

er vindt een verschuiving plaats doordat de vloerverwarming traag is, en vervolgens een periode van afkoeling komt door de invloed van de zon op de vloer, en mogelijk ook op de thermostaat.

het duurt lang voordat de ruimtetemperatuur daalt, en op dat moment is de vloer afgekoeld. die moet bijgewarmd worden, dat gebeurt smiddags, en vervolgens is die buffer weer voldoende voor tot een uur of 12 snachts, dan realiseert de thermostaat zich dat hij moet beginnen met stoken om ook om sochtends de gewenste temperatuur te halen... de invloed van de zon kan hij niet meenemen, en al deed hij dat, en zou hij de zon negeren en de vloer warm proberen te houden, dan zou de temperatuur in de woonkamer te warm worden ( warmer dan ingesteld iig) daarom probeer ik dit contiue programma, omdat wanneer ik dat niet de, de nachtverlaging nog eens zorgt voor extra afkoeling van de vloer, waardoor er nog langere tijd, meer energie nodig is om sochtends toch op tijd warm te zijn. overigens scheelt het stookpatroon bijna niets van een patroon met nachtverlaging. ik heb het idee dat de warmtevraag nu regelmatiger is, waardoor er gemiddeld op een lagere stand gestookt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:22
ericplan schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 09:56:
(en dan is ook nog de registratie veranderd, weet niet wat dat precies voor invloed heeft gehad. Het was eerst meterstand = eindstand vorige dag en nu is het meterstand = stand huidige dag)
-edit-
[afbeelding]
De verandering met registratie is, dat een ingevulde meterstand geldt voor de datum en dan om 23.59 uur 's avonds. Vul je echter de meterstand 's morgens voor 12.00 uur in dan geldt het nog als meterstand voor de dag ervoor. Toen die verandering is doorgevoerd zijn alle eerder ingevoerde meterstanden/grafieken herberekend als ik me niet vergis. Het is daarna toch niet weer veranderd? Zo ja, dan heb ik dat gemist.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/1g3ibt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bezuiniger schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:30:
[...]

30 graden is nu juist geen voordeel, steiler is beter en je ramen staan op 90. Met een laagstaande zon komt deze ver je huis binnen, en als je zorgt dat de warmte daar ook blijft merk (en meet) je echt wel een groot verschil met de somberder dagen. Wat PV betreft: de opbrengst van een februari dag kan makkelijk 20kWh (4+ kWh/kWp) zijn, het gemiddelde is niet zo laag door de lengte van de dagen maar door de bewolking.
Wil je nu beweren dat ramen, glas dus, die onder 90 graden staan de warmte afgeven in de woning??
Nee, dat zullen je meubels en vloer moeten doen, glas absorbeert bijzonder weinig warmte.
Mijn lichte laminaat blijft gewoon koud aanvoelen in de februari zon.
Je vloer en bijvoorbeeld een tafelblad liggen onder 0 graden en vangen dus nu bijzonder weinig energie op.

Die 30 graden voor panelen is juist de beste stand in februari, de zon straalt juist dan, in de hoogste stand
(+/- 13.00), onder een hoek van ongeveer 27 graden in.
Op de evenaar is de instraling van de zon het sterkst, dat is toch niet voor niets? Elke m² licht valt op één m² grond.
Daarom hebben wij hier seizoenen en op de evenaar niet.
Als de zon hier heel laag staat valt hij wel ver de kamer binnen, maar de energie moet over veel meer m² verdeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Snowmiss schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 19:33:
[...]
De verandering met registratie is, dat een ingevulde meterstand geldt voor de datum en dan om 23.59 uur 's avonds. Vul je echter de meterstand 's morgens voor 12.00 uur in dan geldt het nog als meterstand voor de dag ervoor. Toen die verandering is doorgevoerd zijn alle eerder ingevoerde meterstanden/grafieken herberekend als ik me niet vergis. Het is daarna toch niet weer veranderd? Zo ja, dan heb ik dat gemist.

[afbeelding]
Nee, ik bedoelde die ene keer. Maar wat dat precies voor invloed heeft gehad op dagniveau.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
@Oxellar:
Nee, de zon verwarmd je binnenmuren, meubels, etc. Door de lage stand komt deze ver je woning binnen.
Koud laminaat? Vloerisolatie helpt prima.

Verder mag je denken wat je wilt, maar veel glas op het zuiden helpt echt wel om je woning warmer te krijgen als de zon schijnt, lage stand of niet. Of wilde je beweren dat het 's zomers achter je raam op het zuiden kouder is als aan de noordkant? Hetzelfde principe werkt 's winters even goed, ook al schijnt de zon minder vaak. Dat is ook het passiefhuis principe. Liefst natuurlijk met overstek of zonwering voor de zomer, om oververhitting te voorkomen.

30 graden het best voor februari? Ik ben bang dat je toch echt even een rekenfoutje maakt. De hoek van de zon is 27 graden, als je daar je panelen loodrecht op wilt zetten voor maximale opbrengst moeten ze toch echt op 90 - 27 = 63 graden staan. 30 graden is leuk voor mei/juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
maar, een lage stand van de zon zorgt er voor dat er per m2 raam, ook een m2 zonlicht binnenvalt.

als de zon hoog staat vat er door 1 m2 raam veel minder m2 zon.

nadeel swinters is dat er vaak iets voor je raam staat als de zon laag staat. dus schaduw, ipv zon in de kamer.

maar swinters is de kracht van de zon wel wat minder, en de duur van de zonneschijn ook nog korter.
dus de zon heeft swinters misschien minder invloed, maar wel een veel meer merbare invloed in de winter, omdat je dan zonder zon een koude kamer hebt, terwijl dat zomers zonder zon, nog steeds warm is in de kamer, bij wijze van spreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ericplan schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 09:56:
Een tweede effect wat ik merk is dat mijn gasverbruik per graaddag stijgt als het kouder wordt. Daar heb ik niet echt een verklaring voor en ik vraag me af of meer mensen dat herkennen.
Ja, dat effect heb ik ook, post van 13 april vorig jaar.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/gasverbruik2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
sjimmie schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:12:
Weer een nieuwe poging gewaagd om de motor van onze Vailant VHR NL 35 C wat minder hard te laten draaien. Van opuntia1 twee condensatoren van 3,4uF ontvangen.
Met eentje ertussen bleef de motor stil staan. Met 2 parallel ertussen (6,8uF dus) draait de motor wel en inderdaad iets minder snel dan voorheen. Blijkbaar is het toch gelukt om de automatische regeling wat te foppen! :)
(nu nog op zoek naar ergens tussen de 5 en 6uF om te kijken hoe dat bevalt)
Het is kennelijk toch niet een gewone inductie motor die de pomp aandrijft.
Ik weet niet aan wat moet denken van de pwm ? sturing die ook naar de motor gaat.
Wat doet dat?
Normaal is dat je een inductiemotor van 0 tot 100% kan laten draaien door voorschakelen van een geschikte condensator.
Zelf gebruik ik die voor de ventilatie, onhoorbaar tot hoorbaar laten draaien.

Het heeft denk ik geen zin om het verder in een andere condensatorwaarde te zoeken.

Wat doet de pwm sturing op die motor? Wie?
Wat is dat voor sturing?
Door bv 240V 25 perioden aan, 25 perioden uit naar hulpwikkeling om motor op 50 % te laten draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 09-02-2014 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
PWM wordt hier uitgelegd: Wikipedia: Pulsbreedtemodulatie
Dus inderdaad: door je signaal voor langere of kortere tijd uit te schakelen maak je het effectieve voltage lager, waardoor de motor langzamer draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Dank, ik heb de vraag neergelegd bij Mindergas. Benieuwd of Mindergas, op basis van veel meer gegevens, daar iets over kan zeggen. Bijvoorbeeld door een index te koppelen aan de gemiddelde dagtemperatuur oid.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Graaddagen beginnen te tellen onder de 18 graden, maar een beetje geïsoleerd huis hoeft pas onder de 15 te stoken. Dat vertekent behoorlijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Bezuiniger schreef op zondag 09 februari 2014 @ 09:03:
PWM wordt hier uitgelegd: Wikipedia: Pulsbreedtemodulatie
Dus inderdaad: door je signaal voor langere of kortere tijd uit te schakelen maak je het effectieve voltage lager, waardoor de motor langzamer draait.
Volgens mij werkt het hier iets complexer. De PWM is niet op de voeding van de motor: de voeding is een constante spanning en daarnaast is er een aparte aansluiting voor de aansturing. Die aansturing is maar een paar volt.
Concreet heeft de motor 2 aansluitingen, voeding en PWM sturing. Ik heb hem nu op de voeding "geknepen".

Overigens weet ik nog niet 100% zeker of het echt verschilt. Iets minder geluid is nogal moeilijk in te schatten. Voor ons idee is het minder, maar dan wel "iets" minder. Het kan maar zo zijn dat we ons inbeelden dat ie stiller is. :X
Daarom zoek ik nog naar een iets kleinere condensator, waarbij hij nog wel blijft draaien maar beter/merkbaarder langzamer gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
sjimmie schreef op zondag 09 februari 2014 @ 11:43:
[...]
Volgens mij werkt het hier iets complexer. De PWM is niet op de voeding van de motor: de voeding is een constante spanning en daarnaast is er een aparte aansluiting voor de aansturing. Die aansturing is maar een paar volt.
Voor de werking maakt dat niet echt uit: of je nu via de voeding met PWM signalen de motor direct aanstuurt (bijv. DC motoren) of een motor via een PWM stuursignaal zelf laat op/aftoeren, het principe van PWM blijft gelijk. Maar een vraag: is het wel een 230V AC motor, is het niet gewoon een brushless motor met sensors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Bezuiniger schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:03:
Maar een vraag: is het wel een 230V AC motor, is het niet gewoon een brushless motor met sensors?
Geen idee. Als ik het type google dan vind ik niets. Het zal een OEM ding zijn. :?
Het enige wat ik weet is dat ie met een 3,4uF condensator niet meer loopt, met een 8uF net zo hard als origineel, en met 2x3,4 parallel lijkt ie voor ons idee iets minder hard te lopen.

EDIT: hmpf, het staat erop. 230V ~ / 50Hz, 2,5uF.
(die 2,5uF is iets van een opstart condensator ofzo, weinig verstand van)

Aan de dT merk ik nog geen verschil, breedst gemeten delta is ongeveer 15 graden. 57 aanvoer, 42 retour. Fijne is dat de ketel zelf die waardes kan weergeven. Voordat de condensator ertussen zat was die dT ook zo. Maar wellicht stuurt de ketel zelf wel op een dT van 15 ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door sjimmie op 09-02-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bezuiniger schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 20:19:
@Oxellar:
Nee, de zon verwarmd je binnenmuren, meubels, etc. Door de lage stand komt deze ver je woning binnen.
Koud laminaat? Vloerisolatie helpt prima.
Met koud laminaat bedoel ik geen echt voelbaar verschil tussen plekken waar de februarizon op valt en schaduwplekken. Je weet zelf ook wel dat van alleen isolatie een vloer niet echt warm word.
Verder mag je denken wat je wilt, maar veel glas op het zuiden helpt echt wel om je woning warmer te krijgen als de zon schijnt, lage stand of niet. Of wilde je beweren dat het 's zomers achter je raam op het zuiden kouder is als aan de noordkant? Hetzelfde principe werkt 's winters even goed, ook al schijnt de zon minder vaak. Dat is ook het passiefhuis principe. Liefst natuurlijk met overstek of zonwering voor de zomer, om oververhitting te voorkomen.
Zeker verwarmd de zon, maar ik had het in mijn eerste bericht over mijn eigen woning met matige isolatie. De winterzon doet hier weinig aan extra opwarming, om het met volle zon op 20 graden te houden zal de kachel af en toe gewoon bij springen.
Jij hebt het hier over een passief huis, dat is nogal een verschil ;)
30 graden het best voor februari? Ik ben bang dat je toch echt even een rekenfoutje maakt. De hoek van de zon is 27 graden, als je daar je panelen loodrecht op wilt zetten voor maximale opbrengst moeten ze toch echt op 90 - 27 = 63 graden staan. 30 graden is leuk voor mei/juli.
Ik weet wel zeker dat ik hier een rekenfoutje heb gemaakt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
denkfoutje denk ik :p
het is weekend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bezuiniger schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:03:
[...]

Voor de werking maakt dat niet echt uit: of je nu via de voeding met PWM signalen de motor direct aanstuurt (bijv. DC motoren) of een motor via een PWM stuursignaal zelf laat op/aftoeren, het principe van PWM blijft gelijk. Maar een vraag: is het wel een 230V AC motor, is het niet gewoon een brushless motor met sensors?
Het is een normale 230v AC motor, de voeding wordt met PWM signalen aangestuurd.

Heb even twee aansluitkasten opengemaakt, één met en één zonder PWM
Die met PWM is een UPER OEM Nefit, de ander is een standaard UPS OEM Vaillant
Beide hebben een condensator, welke op een hulpwikkeling zit aangesloten.
Puur om op te starten. Al is dat mij bij die UPER niet helemaal duidelijk of de condensator altijd meewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/2014-02-09%2014.02.31.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/2014-02-09%2014.02.45.jpg

Die Vaillant pomp hier zal ongeveer dezelfde zijn als degene die jvdmast heeft, alleen dan zonder PWM.
PWM is een optie op een standaard pomp zonder, of met bijvoorbeeld 3 standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Oxellaar schreef op zondag 09 februari 2014 @ 13:48:
[...]
Met koud laminaat bedoel ik geen echt voelbaar verschil tussen plekken waar de februarizon op valt en schaduwplekken. Je weet zelf ook wel dat van alleen isolatie een vloer niet echt warm word.

[...]
Zeker verwarmd de zon, maar ik had het in mijn eerste bericht over mijn eigen woning met matige isolatie. De winterzon doet hier weinig aan extra opwarming, om het met volle zon op 20 graden te houden zal de kachel af en toe gewoon bij springen.
Jij hebt het hier over een passief huis, dat is nogal een verschil ;)
Dat kan natuurlijk, als ik naar de cijfers kijk zit de verwarming door de zon in februari op ca. 100-200W/m2 overdag (gemiddeld). Als je zoals hier 10m2 glas in de achtergevel hebt dan kom je gemiddeld toch nog op ca. 900-1800W extra verwarming. Als je meer verliest dan je binnenhaalt daalt uiteraard nog steeds de temperatuur in de woonkamer zolang je niet stookt. En nogmaals: dit is een gemiddelde, dus als er geen bewolking is zal de opbrengst hoger liggen, is het bewolkt of regent het weer eens dan ligt het stukken lager.

Hier is de vloer R>5, dus dat houd het verlies redelijk binnen de perken. En het triple glas in de achtergevel zal toch ook wel wat helpen. Alles bij elkaar absoluut geen passiefnorm, maar de gasrekening daalt inmiddels wel lekker.

Mooie foto's trouwens, als ik het goed zie op de print wordt de AC afgesneden. Uiteraard aan de hand van het PWM signaal. Hoe dat verder precies gebeurd kan ik niet te zeggen. Er zitten wat custom dingen op, je moet altijd maar afwachten wat die precies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
ik heb onlangs een alpha 2, een nieuwe alpha 2 en een UPS losgeschroefd en wat fotos van gemaakt, misschien leuk om in dit topic te plaatsen of zo, maar ik heb geen account waar ik fotos op kan zetten, zodat ik ze hier in een post kan gooien....

iemand hier die ze er wel ff op kan zetten evt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakers fotoalbum kun je activeren als je genoeg karma hebt: https://secure.tweakers.net/my.tnet/karmastore Je krijgt dan boven het invoerveld dit regeltje:
Voeg afbeelding toe via het fotoalbum

Of www.imgur.com Gebruik ik wel eens, werkt ook wel prima :)

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 09-02-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
grappig, wist ik niet van die karma.. heb het dus meteen maar effe toegevoegd.

alltijd gedoe met opslag.. zag vandaag weer een usb-stick uit de wasdroger komen....

data is weer netjes schoon geworden, net ff gecontroleerd :) zouden ze dat ook met illegale bitcoins zo doen?

maar hier wat grundfoss plaatjes.
let erop dat bij de overzichtsfotos de nieuwe en oude modellen alpha 2 pompen in andere volgorde staan dan bij de plaatjes dat ze uit elkaar zijn.
je kunt hier dus goed op zien wat de verschillen zijn, en dat de nieuwe alpha 2 beduidend kleiner is, en dus makkelijker in te bouwen, mocht je een ouderwetse ups of uper pomp willen gaan vervangen.

wil je alleen de pompmotor vervangen, realiseer je dan dat de nieuwe alpha 2 pomp dus door de andere waaier, waarschijnlijk niet uitwisselbaar is met de oude alpha2, alpha2L, UPS of UPER pompen.

volgens mij past het wel in elkaar, en steekt het tuitje dan in het gat van het slakkenhuis, maar hoe goed dat werkt??

andersom past het in iedergeval niet. het waaierhuis, waar het water in geslingerd wordt bij de nieuwe pomp heeft namelijk een slakkenhuisvorm, zeg maar, en de oude is gewoon een ronde sparing. die foto is echter te groot voor het album..

het grote grijze waaierhuis (180 mm ) is van een oem alpha 2, waarvan ik de motor op een voerverwarmingsverdeler heb geschroefd, waar eerst de UPS zat, (verdeler van robot, met zon kunststof waaierhuis/plaat)

zie de link een paar posts hieronder voor de fotos. het resizen en opnieuw plaatsen is mij veel te veel werk. zo handig werkt dat dus niet Tweakers.net.. Kan daar iets simpelers voor bedacht worden???
1 voor 1 plaatsen is veel werk, de naam gegenereerd. niets wat als aanknopingspunt kan dienen om het plaatsen van de fotos makkelijker te maken dus...

[ Voor 127% gewijzigd door engelbertus op 09-02-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
engelbertus schreef op zondag 09 februari 2014 @ 16:49:

maar hier wat grundfoss plaatjes.
let erop dat bij de overzichtsfotos de nieuwe en oude modellen alpha 2 pompen in andere volgorde staan dan bij de plaatjes dat ze uit elkaar zijn.
je kunt hier dus goed op zien wat de verschillen zijn, en dat de nieuwe alpha 2 beduidend kleiner is, en dus makkelijker in te bouwen, mocht je een ouderwetse ups of uper pomp willen gaan vervangen.
Mooie plaatjes.

Heeft het anker van de alpha pomp permanente magneten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mooie pics idd.
Ja een Alpha heeft permanente magneten en een motor op gelijkstroom.

Ik mis alleen een plaatje van de waaierhuizen aan de binnenkant, met het gat van de zuigzijde.

Het tuitje van de waaier van een nieuwe Alpha2 past exact in de opening van het waaierhuis van een UPER.
En ja, bij mij werkt het prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Heel erg mooie pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zou de foto's willen resizen voordat je ze upload?

Thanks! :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
ok, dan is de uper, die volgens mij de pwm gestuurde "variant" van de UPS is, en wat nieuwer dan de ups.

in dat geval kun je dus een ups of uper door zowel een alpha 2, alpha 2L als een nieuw type alpha 2 motor vervangen.
het zal niet zo de bedoeling geweest zijn qua design, dat dat tuitje in het inlaatgat moet, maar omwille van compatibiliteit zal het wel zo uitgevoerd zijn dat het toch wel past.
doordat dat tuitje rond is, en ik het gat e.d. niet goed kon meten, en je na montage niet kunt checken of er iets aanloopt, of dat er teveel ruimte ontstaat zei ik dus dat ik niet wist of het goed zou werken.

ik heb me laten vertellen dat de Wilo star motorhuizen ook door die van Grundfos te vervangen zijn. ik hoop dat dit klopt, anders moet ik wel een heel erg grote moersleutel zien te vinden om de hele pomp te vervangen. als ik alleen de motor hoef te vervangen dan is dat met een paar van die inbusboutjes geregeld.....

ik heb wel meer fotos, en nu de fotos ook te groot zijn volgens tweakers, maar wat anders bedacht:

hierbij een link waar je de fotos ook kunt bekijken. weet niet hoe dit precies werkt, maar we zullen zien :)

https://www.dropbox.com/sh/kq29y88d2076f4l/s4dhNTcJc5

[ Voor 31% gewijzigd door engelbertus op 09-02-2014 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
teacher schreef op zondag 09 februari 2014 @ 20:03:
Zou de foto's willen resizen voordat je ze upload?

Thanks! :)
ik wil wel, maar kan nu niet eens mijn eigen post even aanpassen.... ? kun je er voor zorgen dat ik die weer kan editten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
engelbertus schreef op zondag 09 februari 2014 @ 20:04:
[..]
ik hoop dat dit klopt, anders moet ik wel een heel erg grote moersleutel zien te vinden om de hele pomp te vervangen. als ik alleen de motor hoef te vervangen dan is dat met een paar van die inbusboutjes geregeld.
[..]
Die moeren kun je losdraaien met een 'moordenaar', is een hele grote waterpomptang eigenlijk. Volgens mij ook gewoon bij de Gamma te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Probeer nu eens?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

ThinkPadd schreef op zondag 09 februari 2014 @ 21:07:
[...]
Die moeren kun je losdraaien met een 'moordenaar', is een hele grote waterpomptang eigenlijk. Volgens mij ook gewoon bij de Gamma te koop.
Een nieuw model bahco is nog mooier. Ze zijn korter en lichter geworden met bovendien een grotere sleutelwijdte.
http://www.toolstation.nl...18mm+38mm/d10/sd60/p23068
Afbeeldingslocatie: http://cdn.toolstation.com/images/130215-NL/images/library/stock/webbig/23068.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
ja, ik zie het.. tvt gaat 33% omhoog, als ik dat ding er speciaal voor moet kopen om een zuiniger pomp te kunnen monteren :) en die was al erg lang.. voor 33 euro heb je wel 165 kWh extra besparing nodig.. :( maar welke maat heb ik eigenlijk nodig voor die moeren?1,5 inch schroefdraad = mm ? ik vraag me af of ik er dan wel ben met die bahco..

(bahco is trouwens een merk.. dit heet een verstelbare moersleutel
je hebt ook nog waterpomptangen pijptangen en griptangen.. en zo...

gewoon handvast zal wel niet genoeg zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 09 februari 2014 @ 22:00:
[...]

Een nieuw model bahco is nog mooier. Ze zijn korter en lichter geworden met bovendien een grotere sleutelwijdte.
http://www.toolstation.nl...18mm+38mm/d10/sd60/p23068
[afbeelding]
Zijn idd mooie bahco's, maar daar ga je die pompkoppeling niet mee los krijgen. De koppelingen zijn groter dan 38mm.
Zoek in de €5 bij de bouwmarkt naar een kleine pijptang, kettingtang of een slag groter waterpomptang, dan is het zo gepiept.

Trouwens.... een verstelbare moersleutel heet een bahco, ookal is het geen bahco
Dat is nu eenmaal een verworven recht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
en in welke wet staat dat bahco dat recht heeft ? dat is niet houdbaar voor een rechter lijkt mij....
cinisch, sarcastisch,ironie... wat het ook weer was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
thermopane is/was toch ook een merk?
In de spreektaal gewoon niet te moeilijk doen.

Grappig van al die termen, die van mij heet sokkentang, je hebt ook een engelse sleutel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Bovengenoemde Bahco gaat, ondanks opschrift, tot 40 mm. Ik heb deze gebruikt om mijn CV-pomp te vervangen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img835/882/3nxo.png

:)

even hier checken. ben pas vanaf december 2013 wekelijks gaan meten. periode ervoor is met jaarkaarten meterstanden ingevoerd. vanaf laatste week januari 2014 pas dagelijks. klinkt allemaal mooi -4,1% maar heel 2013 is geschat natuurlijk...

hoe betrouwbaar is die besparing? :?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:02
niet.
bij mij is m3 gas / graaddag hoger in de maanden met veel graaddagen/dag.

Kortom, nog even volhouden :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
"even volhouden" zegt ie. eigenlijk moet je dus 2 jaar dagelijks monitoren wil je betrouwbaar(der) 2 periodes vergelijken...

overigens zie ik dat je niet in 1 jaar 2 weken met elkaar kan vergelijken. iemand daar iets voor?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@fabstart81: in energiemanageronline kan je de dataset exporteren met gasverbruik en graaddagen.
Binnen mindergas kan je elke periode selecteren en dan de kentallen opschrijven en dus vergelijken. Maar voor de grafiek met je dan excellen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Laatst online: 13:07
Heel interessant topic.
Nu heb ik een woning gekocht met daarin een ATAG Engima ketel met daarbij een Honeywell Chronotherm 4.
Nu lees ik hier dat het handig is om een modulaire thermostaat te hebben.

Jammer genoeg kom ik na wat zoekwerk erachter dat ATAG werkt met Atag bus therm protocol
waardoor ik dan alleen een ATAG brain thermostaat zou kunnen gebruiken en ik kan geen enkele andere thermostaat vinden die ook met dit protocol werkt.
Dus bij andere thermostaten zou alleen de aan/uit thermostaat functie werken.

Is het verstandig om de Honeywell te vervangen door een Brain 2 thermostaat vanwege de besparing?
Wat ik zo kan vinden werken de Brain Q en de Wize volgens mij niet op deze ketel.
Ook lees ik verhalen dat er weleens problemen zijn met de brain thermostaten.
Als ik hem vervang dan probeer ik aan een nette 2de hands te komen.
Alleen jammer dat ik die muur net heb laten saucen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
BarryH schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:33:
niet.
bij mij is m3 gas / graaddag hoger in de maanden met veel graaddagen/dag.

Kortom, nog even volhouden :)
eigenlijk zou een grafiek mat graaddagen per dag op een as, afgezet tegen gasverbruik per dag ook wel een leuk inzicht geven.

dat zegt dan meer over je warmteverlies bij een bepaalde buitentemperatuur, en dus je gas verbruik bijeen bepaalde temperatuur. dan kun je ook beter het effect van betere isolatie of een zuiniger ketel of stookprogramma terugvinden lijkt mij.

je kunt dan misschien ook goed zien bij welke gemiddelde temperatuur je stookseizoen begint, en dus wanneer je graaddagen eigenlijk beginnen te tellen ( bij 18 graden zoals standaard, of al eerder, of pas bij 15 graden als je een goed geïsoleerde woning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:47:
[...]
eigenlijk zou een grafiek mat graaddagen per dag op een as, afgezet tegen gasverbruik per dag ook wel een leuk inzicht geven.

dat zegt dan meer over je warmteverlies bij een bepaalde buitentemperatuur, en dus je gas verbruik bijeen bepaalde temperatuur. dan kun je ook beter het effect van betere isolatie of een zuiniger ketel of stookprogramma terugvinden lijkt mij.

je kunt dan misschien ook goed zien bij welke gemiddelde temperatuur je stookseizoen begint, en dus wanneer je graaddagen eigenlijk beginnen te tellen ( bij 18 graden zoals standaard, of al eerder, of pas bij 15 graden als je een goed geïsoleerde woning hebt.
Die vraag heb ik gesteld aan Mindergas. Een grafiek met op de X-as aantal graaddagen en op de y-as m3/graaddag liefst met zoveel mogelijk gegevens van gebruikers.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ericplan schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:12:
[...]

Die vraag heb ik gesteld aan Mindergas. Een grafiek met op de X-as aantal graaddagen en op de y-as m3/graaddag liefst met zoveel mogelijk gegevens van gebruikers.
Heb ik (lang geleden) ook gevraagd. Zou mooi zijn als dat kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
en dan de graaddagen per dag op datum, of "sorteren van hoog naar laag?
ik zou op datum willen zien, om een mooie sinusgolf tevoorschijn te kunnen toveren, die dan, in tegenstelling tot de m3/graaddage, wel leuk met anderen kan worden vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
ik hen de schroefdraad van depomp gemeten: 48 mm
buitenkant moet( bekbreedte? die je nodig hebt) is 56 mm,

beide met schuifmaat gemeten, je hebt dus een sleutel M48 nodig.

met die bahco begin je dus helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:21:
en dan de graaddagen per dag op datum, of "sorteren van hoog naar laag?
ik zou op datum willen zien, om een mooie sinusgolf tevoorschijn te kunnen toveren, die dan, in tegenstelling tot de m3/graaddage, wel leuk met anderen kan worden vergeleken.
Wat mij betreft op graaddagen van laag naar hoog. Ik hoop dat je daarmee een soort index krijgt om je eigen waarde te corrigeren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André M.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-11-2024
Hallo,
Ik heb onlangs een Remeha HReco 30, met een Chronotherm Touch Modulatin thermostaat, laten installeren, mijn ander Nefit Turbo van 20 jaar gaf het op. Nu lees ik hier artikelen over tuning van een cv ketel. Helaas kom ik de Remeha HReco hier nog niet tegen. Is deze ook te tunen? Ik bezit een vrij staande woning, ben alleen wonend en eventueel avonds en in het weekend aanwezig.
Onderstaande radiatoren worden alleen verwarmt.
In mijn woonkamer heb ik 3 radiatoren met een totaal vermogen van circa 5kw.
Ik de keuken 1 radiatoren van circa 1 kw.welke ook nog voorzien is van een thermostaat knop. En in de badkamer 1 radiator van circa 1,3 kw. Alle radiatoren zijn voor zien van TA knoppen. Overdag zet ik de thermostaat op 18 grd. En als ik thuis ben gaat hij omhoog naar 20grd.
Mijn vraag, kan ik één en ander bijregelen of hoeft dat bij deze ketel niet?

b.v.d. André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
ericplan schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:49:
[...]

Wat mij betreft op graaddagen van laag naar hoog. Ik hoop dat je daarmee een soort index krijgt om je eigen waarde te corrigeren.
de correctie die nu op graaddagen wordt toegepast zou j inderdaad willen aanpassen, maar volgens mij kan dat juist beter wanneer je het op datum sorteert.

tenslotte zan van laag naar hoor of op datum beide keren een mooie nette "vloeiende" lijn opleveren, waarbij op datum ook nogeen mooie verloop per jaar weergeeft, en iets over perioden kan zeggen. dat wil niet als je op hoog naar laag sorteert, maar beide kan natuurlijk ook.
op datum krijg je verder ook een goeie verdeling, ook als je niet elke dag hebt ingevuld, en kun je goed een trend zien in de data, en kun je misschien het effect van de temperatuur van de periode ervoor ook meenemen / er uithalen. vloerverwarming is zo traag dat e.e.a invloed heeft op een langere periode dan 1 dag.

dat vind ik nu al een bezwaar, als ik nu graaddagen en standen wil noteren, dan is de enige goede manier om dat iedere dag om middernacht te doen, anders kloppen de standen nooit met elkaar.

ik zou juist wel een graadagen tabel willen per uur, ipv per dag. dan kun je ieder uur je standennoteren, en zien hoe dat gaat per dag. nog mooier. met hele dagen is het nog een gemiddelde waarde, waar je misschien niet veel aan ziet.

zelfs als ik met bitentemperaturen van onder de 10 graden en constante binnentemperatuur stook, is de ketel soms uren lang uit ivm zon, en trage werking , en de warmtebuffer in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
André M. schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:54:
Hallo,
Ik heb onlangs een Remeha HReco 30, met een Chronotherm Touch Modulatin thermostaat, laten installeren, mijn ander Nefit Turbo van 20 jaar gaf het op. Nu lees ik hier artikelen over tuning van een cv ketel. Helaas kom ik de Remeha HReco hier nog niet tegen. Is deze ook te tunen? Ik bezit een vrij staande woning, ben alleen wonend en eventueel avonds en in het weekend aanwezig.
Ik de keuken 1 radiatoren van circa 1 kw.welke ook nog voorzien is van een thermostaat knop. En in de badkamer 1 radiator van circa 1,3 kw. Alle radiatoren zijn voor zien van TA knoppen. Overdag zet ik de thermostaat op 18 grd. En als ik thuis ben gaat hij omhoog naar 20grd.

b.v.d. André
Een Remeha HReco 30 zeg je, nog nooit van gehoord :?
Is het toevallig geen Intergas?

Van de Intergas hebben we hier een hele fanclub *O* en in de handleiding (pag.41) staan een aantal parameters die te wijzigen zijn. Verder is het niet onverstandig om heel de handleiding en startpost goed te lezen.
Want aan elke installatie of ketel valt iets te bij of af te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 21:04
Wie weet een goede manier om het vermogen van een radiator te controleren ? Heb sterk de indruk dat 1 van mijn (belangrijke) radiatoren niet aan zijn vermogen komt.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Intergas denk ik
André M. schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:54:

b.v.d. André
Waarschijnlijk is bij zo'n verwarmingsregime EN beperkte radiatorcapaciteit er niet veel te halen. Wellicht overdag de temperatuur (als je er toch niet bent) lager laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
MarFan schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 08:04:
Wie weet een goede manier om het vermogen van een radiator te controleren ? Heb sterk de indruk dat 1 van mijn (belangrijke) radiatoren niet aan zijn vermogen komt.
Wordt hij egaal warm? Hoe hoger de deltaT, hoe kleiner zijn vermogen, dus als je voetventiel goed dichtgedraaid hebt kan je die wat opendraaien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
is het raar dat ik op mijn vloerverwarming geen hoge deltaT kan bereiken? toevoer zit zo rond 25 graden, afvoer misschien 23. Pomp staat op laagste stand 1 a 35 watt, met pompschakelaar ertussen die op 38 graden staat (uit mijn hoofd).

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gisteren 2 radiatoren aangesloten:
- voorste slaapkamer, T20 heeft 2,5 jaar werkloos gestaan, leidingen afgedopt
- badkamer, nieuwe designradiator afgetapt vanaf de zolderleiding

Volgens mijn vriendin is het systeem veel stiller geworden. Vanmorgen sloeg de ketel aan en ben ik niet wakker geworden, werd uiteindelijk wakker van geruis ipv het geratel dat ik normaal hoor.

Al met al tevreden, alle lucht kan er nu uit via de 2 geplaatste radiatoren, pompstand kan straks weer terug naar 1 als alle lucht eruit is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:35
nokiaan958GB schreef op maandag 10 februari 2014 @ 00:38:
Grappig van al die termen, die van mij heet sokkentang, je hebt ook een engelse sleutel :+
Die laatste zijn de beste, werken niet met een Franse slag.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
naftebakje schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 10:05:
[...]
Wordt hij egaal warm? Hoe hoger de deltaT, hoe kleiner zijn vermogen, dus als je voetventiel goed dichtgedraaid hebt kan je die wat opendraaien.
Het voetventiel is compleet open, maar erg veel warmte komt er niet vanaf. Andere radiatoren worden wel warm. Morgen komt de installateur kijken, maar was benieuwd of je kan bepalen welk vermogen een radiator afgeeft (dus theorie tov praktijk).

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
fabstar81 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 10:21:
is het raar dat ik op mijn vloerverwarming geen hoge deltaT kan bereiken? toevoer zit zo rond 25 graden, afvoer misschien 23. Pomp staat op laagste stand 1 a 35 watt, met pompschakelaar ertussen die op 38 graden staat (uit mijn hoofd).
Is de aanvoertemperatuur niet veel te laag?

Heb hier de pompschakelaar op 30 staan omdat het zomer in huis nooit 30 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 03-10 15:10

Griffin

Is mythical

Heb een nieuw huis (wat uit 1980 komt) en is 17-12 een nieuwe CV in gegaan omdat de oude het begeven had. (had de afspraak ergens in deze maand willen maken maar ach, een nieuwe zit er iig in).
(nieuwe CV is trouwens een Vaillant ecoTEC plus hr CW5 (zo even uit mijn hoofd) met een calorMATIC 350 thermostaat)

Van het weekend voor het eerst in het huis geslapen en moet nog een hoop instellen wat betreft tijd/temp instellingen voor CV en water (warm water is trouwens alleen voor boven, beneden staat er een boiler (zat er al in en warm water leiding is nergens te bekennen in de keuken)).

Maar hoe ga ik nu meten of de aanpassingen die ik maak verminderend zijn voor mijn verbruik? Of is het gewoon makkelijkste nu op mindergas.nl beginnen met noteren en dan beginnen met tweaken en zien waar het heen gaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Griffin op 11-02-2014 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nokiaan958GB schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:43:
[...]

Is de aanvoertemperatuur niet veel te laag?

Heb hier de pompschakelaar op 30 staan omdat het zomer in huis nooit 30 wordt.
de aanvoertemperatuur in de buizen naar de verdeler is rond de 78-80 graden, vlak voor de thermostaatkraan. de voelers óp de verdeler geven echter aan dat aanvoer rond de 25 zit, en afvoer rond de 23. Zelfs al krijg ik die aanvoertemperatuur op die voelers hoger dan 25, zeg tegen de 30 aan (hoger lukt me op de e.o.a. manier echt niet), dan nog verschilt het maar 2 a 3 graden. pomp staat op laagste stand, en vloeroppervlak is ongeveer 40-45 m2.

dus moet aan die thermostaatkraan liggen. de monteurs die in november de vloerverwarming weer aan de praat kregen bij het plaatsen van de ketel hadden op die voelers toch echt rond de 40. maar zodra ze stap buiten de deur hebben gezet heb ik het niet meer hoger gezien...

schiet mij maar in een kerstboom, maar ik snap daar niets van. 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
BarryH schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:58:
Die ketel wil het water gewoon naar 60 graden hebben...

Bedoel je dat de ketel eigenwijs is :P Dus thermostaat zegt, 44gr is genoeg, ketel doet toch 60 ?

straider schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 18:00:
Mja hebben we het hier over DHW (drinkwater) of CV water?

CV, DHW gaat naar 75, maar dat is prima. (ook dat komt eerst door het boilervat, dus beperkt opwarmen).
Zal morgen een plaatje posten, nu staat houtkachel aan, dus geen CV activiteiten. _/-\o_
Deze zou ik nog posten: De grijze lijn (bij de pijltjes) is de setpoint, de rode daar doorheen is de boilertemp
Je ziet de setpoint zakken terwijl het water gewoon naar de 75graden blijft gaan.
(de dikke groen lijn is cv-activiteit / de dikke rode is vlam)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img716/3172/d5mn.jpg

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
fabstar81 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:22:
[...]de aanvoertemperatuur in de buizen naar de verdeler is rond de 78-80 graden, vlak voor de thermostaatkraan. de voelers óp de verdeler geven echter aan dat aanvoer rond de 25 zit, en afvoer rond de 23. Zelfs al krijg ik die aanvoertemperatuur op die voelers hoger dan 25, zeg tegen de 30 aan (hoger lukt me op de e.o.a. manier echt niet), dan nog verschilt het maar 2 a 3 graden. pomp staat op laagste stand, en vloeroppervlak is ongeveer 40-45 m2.

dus moet aan die thermostaatkraan liggen. de monteurs die in november de vloerverwarming weer aan de praat kregen bij het plaatsen van de ketel hadden op die voelers toch echt rond de 40. maar zodra ze stap buiten de deur hebben gezet heb ik het niet meer hoger gezien...

Dus je delta T is 78°C - 23° = 55°C, kan niet beter :+
Wellicht meet de aanvoervoeler het mengsel tussen toevoer 78° en terugkoppel uit je VV van 23°. Staat die mss erg geknepen?
Watertemperatuur lijkt me wel enorm hoog voor vloerverwarming, zelfs met radiatoren bij vrieskou zou ik niet boven 60° willen gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 11-02-2014 15:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ha, ha, ha

nee dus...
water na de thermostaatkraan is al 25 graden. dus in 25, uit 23.
vind ik niet zo beter eigenlijk. waarom wordt die temp zo geknepen? heb kraan al nagekeken, veert goed in/uit, klapje op gegeven ook. vind het raar...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
MarFan schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:28:
[...]

Deze zou ik nog posten: De grijze lijn (bij de pijltjes) is de setpoint, de rode daar doorheen is de boilertemp
Je ziet de setpoint zakken terwijl het water gewoon naar de 75graden blijft gaan.
(de dikke groen lijn is cv-activiteit / de dikke rode is vlam)

[afbeelding]
Hm, ik vind dit niet zo mooi! De ketel pendelt toch behoorlijk doordat hij niet laag genoeg kan moduleren (minimaal +15C bij jou). Ik snap wat je bedoelt met het onnodig aangaan op het laatst. Wat is nou precies je setup? Heb je een zonneboiler o.i.d. er voor? En is je retourtemp hier ook geplot? Ben wel benieuwd wat die doet, omdat je retour meteen naar 55C gaat, zo lijkt het. Óf je hebt een (zonne)boilervat er voor, of je hebt je CV water kortgesloten (of de flow is bijna 0, maar dat lijkt me niet).

[ Voor 6% gewijzigd door straider op 11-02-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
fabstar81 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:11:
ha, ha, ha

nee dus...
vind ik niet zo beter eigenlijk. waarom wordt die temp zo geknepen? heb kraan al nagekeken, veert goed in/uit, klapje op gegeven ook. vind het raar...
Heb je alleen vloerverwarming? Lijkt me niet goed als de aanvoer 78°C is en vervolgens de leiding helemaal dichtgeknepen wordt tot 25°C, ik neem aan dat de rest van dat 78°C water dan richting een radiator stroomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
vloerverwarming is inderdaad niet enige verwarming. heb twee grote radiatoren in de woonkamer van geen idee aantal kw en nog kickspace.

en boven ook allerlei radiatoren...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Heb je dan een hout/laminaatvloer? Anders is het wel zonde en wil je denk ik toch richting 45-50C! Ik heb verder niet zo veel verstand van vloerverwarming dus kan je ook geen advies geven ;) Lijkt me dat je een mengverdeler hebt en er dan gewoonweg te weinig heet water bijkomt, dus te ver afgeknepen wordt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
fabstar81 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:11:
ha, ha, ha

nee dus...
En op welke temperatuur heb je die thermostaatkraan staan? 25 graden? :)
Die kan je ook op 35 graden zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 11-02-2014 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje over iets wat ik mij al een tijdje afvraag.

Ik heb in de woonkamer 2 lage Jaga convectoren staan. De bijbehorende metalen ombouw hiervan heeft aan de bovenkant een rooster waarvan de ribben schuingericht richting raamzijde staan.

Mij lijkt het dat de luchtstroom toch juist richting de kamer moet gaan i.p.v. richting raamzijde? Of is dit juist de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:14:
Even een vraagje over iets wat ik mij al een tijdje afvraag.

Ik heb in de woonkamer 2 lage Jaga convectoren staan. De bijbehorende metalen ombouw hiervan heeft aan de bovenkant een rooster waarvan de ribben schuingericht richting raamzijde staan.

Mij lijkt het dat de luchtstroom toch juist richting de kamer moet gaan i.p.v. richting raamzijde? Of is dit juist de bedoeling?
Inderdaad wil je vermijden dat je de meest warme lucht bij het koudste oppervlak brengt, omdat je dan veel warmte naar buiten geleidt. Ik denk dat het eigenlijk niet zo heel veel uit maakt welke kant de roosters op staan, omdat de luchtstroom al bijna meteen zijn weg loodrecht naar boven richt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
fabstar81 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:22:
[...]

de aanvoertemperatuur in de buizen naar de verdeler is rond de 78-80 graden, vlak voor de thermostaatkraan. de voelers óp de verdeler geven echter aan dat aanvoer rond de 25 zit, en afvoer rond de 23. Zelfs al krijg ik die aanvoertemperatuur op die voelers hoger dan 25, zeg tegen de 30 aan (hoger lukt me op de e.o.a. manier echt niet), dan nog verschilt het maar 2 a 3 graden. pomp staat op laagste stand, en vloeroppervlak is ongeveer 40-45 m2.

Dat je de aanvoertemperatuur niet hoger krijgt is is niet goed. De temperatuur in de aanvoer naar de verdeler is wel goed. Vermoedelijk zit de vloerverwarming niet in de refentieruimte of zorgen radiatoren voor (te) snel op temperatuur komen van je referentieruimte. Ik heb dit "opgelost" door de radiatoren flink te knijpen en de CV-watertemperatuur om laag te brengen. Moet de ketel lekker lang (op een laag pitje) stoken waardoor de vloer ook lekker wordt opgewarmd.

Een lage delta T op vloerverwarming is vrij normaal. Vergeet ook niet dat om temperatuurverschillen in de vloer te voorkomen aanvoer en afvoer vaak om en om in de vloer liggen waar de afvoer als het ware meer wordt "opgewarmd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

straider schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:41:
[...]

Inderdaad wil je vermijden dat je de meest warme lucht bij het koudste oppervlak brengt, omdat je dan veel warmte naar buiten geleidt. Ik denk dat het eigenlijk niet zo heel veel uit maakt welke kant de roosters op staan, omdat de luchtstroom al bijna meteen zijn weg loodrecht naar boven richt... ;)
Deze convectoren zijn zo vanuit de bouw geplaatst. Als ik een metalen uitsparing aan 1 zijde probeer te verwijderen, zou ik ze om kunnen draaien en kijken of dit een verbetering geeft.

Vraag me alleen af of er niet meer mensen zijn met een Jaga Tempo die dit is opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
straider schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:45:
[...]

Hm, ik vind dit niet zo mooi! De ketel pendelt toch behoorlijk doordat hij niet laag genoeg kan moduleren (minimaal +15C bij jou). Ik snap wat je bedoelt met het onnodig aangaan op het laatst. Wat is nou precies je setup? Heb je een zonneboiler o.i.d. er voor? En is je retourtemp hier ook geplot? Ben wel benieuwd wat die doet, omdat je retour meteen naar 55C gaat, zo lijkt het. Óf je hebt een (zonne)boilervat er voor, of je hebt je CV water kortgesloten (of de flow is bijna 0, maar dat lijkt me niet).
Ik heb er een (1000L) boilervat voor zitten (opgewarmt door ZC of houtkachel), dus in de ochtend komt er rustig 50-60gr het systeem in.
Mijn verwachting van de ketel zou zijn : setpoint 60, mijn water is al 60, ik doe niets. Maar wat zie ik, hij blaast hem lekker door naar 75gr. De retour temp is hier niet zichtbaar, doet mijn ketel er niet in de openTherm erbij zetten :?
Heb hem wel in domotica, maar moet nog een manier vinden om die 2 te combineren.

Deze week komt de installateur nog wat aanpassen aan het systeem en daarna wil ik gaan tweaken, maar dan moet ik wel begrijpen wat ik zie....

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:53:
[...]

Deze convectoren zijn zo vanuit de bouw geplaatst. Als ik een metalen uitsparing aan 1 zijde probeer te verwijderen, zou ik ze om kunnen draaien en kijken of dit een verbetering geeft.

Vraag me alleen af of er niet meer mensen zijn met een Jaga Tempo die dit is opgevallen?
Dat de lamellen naar de wand of ramen gericht staan is puur en alleen voor het zicht, lijkt me.
Je kijkt dan niet direct in de omkasting, je ziet dan ook niet alle troep en stof direct liggen ;)

Voor de afgifte van warmte maakt het niet uit. De uitstroomsnelheid is te laag om te kunnen richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
en daarbij, wanneer het wel naar het raam gericht is, zorgt dit voor een betere menging van de lucht, en dus minder koudeval... maar het zal maar heel weinig uitmaken.

@ vloerverwarming,
als het water dat naar de thermostaatkraan gaat 78 graden is, en na de thermostaatkraan is het nog maar 25 graden, dan komt er dus maar heel weinig warm water bij.

misschien kun je de pompstand verhogen, en kijken wat er dan gebeurt.

anders is er echt iets niet goed.

vloerverwarmingsthermostaten gaan meestal wel tot minstens een graad of 40 aanvoer, en dat kunnen ze dan ook wel halen.

als de vloerverwarming een voetventiel of iets anders heeft om de flow te beperken, dan zou ik deze eens verder open zetten als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
MarFan schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:56:
[...]

Ik heb er een (1000L) boilervat voor zitten (opgewarmt door ZC of houtkachel), dus in de ochtend komt er rustig 50-60gr het systeem in.
Mijn verwachting van de ketel zou zijn : setpoint 60, mijn water is al 60, ik doe niets. Maar wat zie ik, hij blaast hem lekker door naar 75gr. De retour temp is hier niet zichtbaar, doet mijn ketel er niet in de openTherm erbij zetten :?
Heb hem wel in domotica, maar moet nog een manier vinden om die 2 te combineren.

Deze week komt de installateur nog wat aanpassen aan het systeem en daarna wil ik gaan tweaken, maar dan moet ik wel begrijpen wat ik zie....
Aha, dat verklaart! Je kunt je retourtemperatuur dan wel afleiden uit de aanvoertemperatuur als de brander uitstaat. Lijkt een beeetje op een 1-e^-x vorm. Je idee gaat prima op voor mijn Remeha ketel, die gewoon de pomp laat lopen en geen brander lanceert. Je kan een beetje pielen via de monitor en zelf een setpoint instellen via de console. Stel bijv. 30C in en verhoog hem steeds een beetje tot de brander aangaat, misschien vind je een patroon dat hij bijv. vanaf 10C bovenwaarde niet meer gaat branden. Zet de setpoint weer op 0 als je klaar bent ;)
engelbertus schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 00:15:
en daarbij, wanneer het wel naar het raam gericht is, zorgt dit voor een betere menging van de lucht, en dus minder koudeval... maar het zal maar heel weinig uitmaken.
:?

[ Voor 11% gewijzigd door straider op 12-02-2014 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
straider schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:50:
Heb je dan een hout/laminaatvloer? Anders is het wel zonde en wil je denk ik toch richting 45-50C! Ik heb verder niet zo veel verstand van vloerverwarming dus kan je ook geen advies geven ;) Lijkt me dat je een mengverdeler hebt en er dan gewoonweg te weinig heet water bijkomt, dus te ver afgeknepen wordt o.i.d.
de vv ligt in (lelijke :o ) plavuizen waarop wij laminaat hebben gelegd, inclusief ondervloer. voorheen voelden we nooit wat van de vv maar sinds we nieuwe ketel hebben en ze hebben de vv ook even nagekeken en sindsdien hebben we lekker warme voetjes. toen de installateurs lieten zien dat de vv het weer deed zag ik duidelijk een aanvoertemperatuur van rond de 40 graden. het was toen ook dat ze zeiden dat die liefst nooit boven de 40 graden zou mogen komen.
opuntia1 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:59:
[...]

En op welke temperatuur heb je die thermostaatkraan staan? 25 graden? :)
Die kan je ook op 35 graden zetten.
nee, geen 25 graden. de kraan staat maximaal open O-) standje 6 dus.
nokiaan958GB schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:50:
[...]

Dat je de aanvoertemperatuur niet hoger krijgt is is niet goed. De temperatuur in de aanvoer naar de verdeler is wel goed. Vermoedelijk zit de vloerverwarming niet in de refentieruimte of zorgen radiatoren voor (te) snel op temperatuur komen van je referentieruimte. Ik heb dit "opgelost" door de radiatoren flink te knijpen en de CV-watertemperatuur om laag te brengen. Moet de ketel lekker lang (op een laag pitje) stoken waardoor de vloer ook lekker wordt opgewarmd.

Een lage delta T op vloerverwarming is vrij normaal. Vergeet ook niet dat om temperatuurverschillen in de vloer te voorkomen aanvoer en afvoer vaak om en om in de vloer liggen waar de afvoer als het ware meer wordt "opgewarmd".
de vloer wordt op zich ook wel warm, we merken duidelijk verschil met laminaat van bijvoorbeeld boven en als je beneden komt. de verdeler hangt in de gang, naast de deur in een kastje. 5 cm boven de verdeler wordt er nog een T-aftakking gemaakt naar een enkele radiator in de gang om daar warmtebrug te creeeren (was fokking koud in gang altijd). heb paar weken geleden al getest om die radiator dicht te zetten. je ziet dan wel een lichte verhoging op de verdeler.

de vv gaat via het halletje (1,5-2 m lengte misschien) naar de woonkamer, alwaar direct de thermostaat hangt naast de deur. de 2 grote verticale radiatoren hangen naast de schuifpui, zo een meter of 6 van de thermostaat af.

de cv-temperatuur heb ik al 2 weken geleden teruggebracht van 90 naar 80.
engelbertus schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 00:15:
@ vloerverwarming,
als het water dat naar de thermostaatkraan gaat 78 graden is, en na de thermostaatkraan is het nog maar 25 graden, dan komt er dus maar heel weinig warm water bij.

misschien kun je de pompstand verhogen, en kijken wat er dan gebeurt.

anders is er echt iets niet goed.

vloerverwarmingsthermostaten gaan meestal wel tot minstens een graad of 40 aanvoer, en dat kunnen ze dan ook wel halen.

als de vloerverwarming een voetventiel of iets anders heeft om de flow te beperken, dan zou ik deze eens verder open zetten als dat kan.
de vloerverwarmingspomp heb ik juist van stand 3 naar stand 1 gezet om het water de kans te geven haar warmte af te geven aan de vloer. overigens is het verschil in delta T's tussen stand 3 en 1 minimaal. uiteraard heb ik ook een paar dagen stand 2 geprobeerd. aangezien de temps op de verdeler niet wezenlijk scheelden heb ik besloten hem dan maar op de veel zuinigere stand 1 te laten staan.

ik heb gisteren mijn 6 digitale thermometers binnengekregen om wat verder aan- en afvoer te meten.

voetventielen heb ik al paar keer over gelezen, maar ik heb echt 0 idee hoe dat er uit ziet op gewone radiatoren en op de vloerverwarming. dat is nog wel iets wat ik zou kunnen proberen. ws ook de enkele radiator in de hal niet vol op 6 zetten, maar de thermostaatkraan op 3-5 of zo (stoute vrouw) 8)7

ps: voor de statistieken...
12/2: 4,5 minuut gedoucht: 0,146 m3 gas | 0,032 m3 water
7/2: 7 minuut 20 seconden gedoucht: 0,238 m3 gas | 0,052 m3 water

gemiddelde verbruik per minuut: gas: 0,032449495 m3
gemiddeld verbruik per minuut: water: 0,00710101 m3

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:19:
[...]

Dat de lamellen naar de wand of ramen gericht staan is puur en alleen voor het zicht, lijkt me.
Je kijkt dan niet direct in de omkasting, je ziet dan ook niet alle troep en stof direct liggen ;)

Voor de afgifte van warmte maakt het niet uit. De uitstroomsnelheid is te laag om te kunnen richten.
Dank je voor deze uitleg. Daar zie ik zeker logica in en laat ik het zo als het nu zit.
Pagina: 1 ... 68 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.