Als je de knop dichter draait, zal deze nooit helemaal dicht zijn. ik zie er namelijk een 1/2 aanduiding op staan... dit betekent niet een half inch maar dat de knop altijd half open zal zijn.
dat het voetventiel weinig slagen kan maken betekent alleen dat het moeilijker is om de exact juiste stand te krijgen, maar je kunt hem alsnog wel traploos installen van 0 tot 100% doorlaat. dat verandert niks aan de functie of effectiviteit van het voetventiel.
als de ketel in antipendelstand gaat is dat niet eens heel erg ernstig.
als met een slag aan de knop dit al gebeurt zit e.e.a. op het randje, en vraag ik me af of de ketel anders niet ook al in antipendlestand gaat, maar dat je dat niet merkt.
antipendelstand is een normale bedrijfsstand, die een teveel verlies door pendelen voorkomt
(pendelen= dan teveel starts en stops, te lang stilstaan ivm bijv. nadraaitijd, en dus ontregelen van alles wat gestuurd probeert te worden)
het resultaat is dat de ketel de aan en uit cyclus beter regelt, zodat toch acceptabele stooktijden kunnen worden gehaald, met voldoende warmteafgifte, en misschien een iets hogere aanvoertemperatuur dan strikt noodzakelijk. dit is waarschijnlijk ook alleen van toepassing tijdens het op temperatuur houden, en niet tijens het opstoken, dan zou een redelijke dT gehaald moeten worden.
er is echter geen manier om een lagere temperatuur, met lager verbruik uit je ketel te krijgen, omdat deze gewoon niet op zo'n laag vermogen kan terugmoduleren.
Als je het mij vraagt kun je dan alleen je afgifte vergroten, het rendement verlagen of warmte op ee andere manier benutten, of bufferen. dat zijn ook geen simpele goedkope oplossingen, en dan blijft daarna alleen nog over een ketel te kopen met een lager minimaal vermogen. het verschil tus 6,7 kW en 4,8 kW is nogal groot bijvoorbeeld.
op een gegeven moment is het keizen of delen, of slikken.....
[
Voor 22% gewijzigd door
engelbertus op 01-02-2014 15:08
]