Sowieso moet je die berekeningen met een pak zout nemen. Je hebt nu 102m3 * 85W - 10% genomen voor het berekenen van je vermogen. Dit is voor een geisoleerde woonkamer die op 22 graden wordt gestookt.DrJamez schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 13:00:
TL;DR = Hoogverbruik ondanks energiebesparende maatregelen. Ondercapaciteit radiatoren, welke stappen nu?
Hoekwoning jaren 70. Voorzien van:
- Dubbelglas (1995)
- Remeha HR ketel + zonneboiler (alleen tapwater) + iSense (2009)
- Spouwmuurisolatie (eind 2012)
Sinds de afrekening dit jaar ben ik nog eens goed gaan kijken naar ons gasverbruik. We hebben afgelopen jaar maar liefst 2400m3verbruikt terwijl we maar met zijn tweëen zijn.
Situatie voor afgelopen weekend:
- Radiator 1: 3964W, eenzijdig aangesloten
- Radiator 2: 1456W, eenzijdig aangesloten, aanvoer+retour omgedraaid
- Radiator 3: 1101W, eenzijdig aangesloten, aanvoer+retour omgedraaid
Na wat speurwerk lees ik dat de verliezen voor het eenzijdig aansluiten 5% en aanvoer+retour omdraaien 30% procent zijn. Dat zou dus in praktijk een vermogen van 5428W zijn. Dat is aan de lage kant voor onze woonkamer + keuken (102m3). Hier zouden we 7930W moeten hebben. Een tekort van 2502W.
Sinds afgelopen weekend heb ik de situatie veranderd:
- Radiator 1: 3964W, diagonaal aangesloten
- Radiator 2: 1456W, eenzijdig aangesloten
- Radiator 3: 1541W, diagonaal aangesloten
Rekening houdend met de verliezen, zou ik nu op 6888W moeten zitten. Een verbetering van 1460W, maar nog steeds 1042W minder dan de geadviseerde 7930W.
Heeft het zin om met de huidige ondercapaciteit:
- De aanvoertemperatuur te verlagen (ik denk van niet, aangezien de radiatoren dan minder vermogen hebben)
- De delta T voor de radiatoren in te stellen (geen idee van)
- Het vermogen van de ketel omlaag te schroeven (in denk van wel, 28kW is ruim teveel)
Ik gok dat je met het juist aansluiten van Radiator 2+3 een grote stap maakt, zowel qua opwarming van je huis als qua rendement bij je ketel. Die laatste 1000W tekort is wel het laatste waar je je zorgen over moet maken.
Laag pitje werkt hier wel, maar die 30s wachten zorgt ervoor dat de warmte direct door het CV systeem wordt gespoeld en de warmtewisselaar weer 40 graden is ipv de gevraagde 55. Merk dat ook als ik in de keuken warmwater tap: zo heb je 55 graden, je doet 30s de kraan dicht, daarna weer open en zo komt er na een scheutje warm water gewoon lauw water uit stromen.Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:28:
[...]
Wat je ook kunt doen is de warme kraan 20 sec op een laag pitje open zetten en dan uit. Half minuutje wachten (handdoekje, kleding vast klaarleggen) en dan de kraan gewoon openen. Je zult zien dat je dan vrijwel direct warm water hebt. De beginenergie die de cv in de warmte wisselaar stopt hoopt zich namelijk in de wachttijd van 30 sec op, waardoor er daarna een soort boost ontstaat en daarmee meteen warm water.
Zomaar een tip..
[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 28-01-2014 14:40 ]