Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.384 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
fabstar81 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 09:03:
[...]ws ook de enkele radiator in de hal niet vol op 6 zetten, maar de thermostaatkraan op 3-5 of zo (stoute vrouw) 8)7
Dat kan wel eens de oorzaak zijn, radiator helemaal open heeft minder weerstand dat je vv dus al je water loopt daarlangs weg, wordt billenkoek vanavond.
Controleer of je een voetventiel hebt op die radiator in de gang, en zet die maar goed dicht zodat met open thermostaatkraan nog altijd niet teveel warmte doorkomt (goeie delta T), dan heeft je vv meer warm water.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
fabstar81 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 09:03:
[...]

[...]

nee, geen 25 graden. de kraan staat maximaal open O-) standje 6 dus.
Het warme water dat van je ketel via de thermostaatkraan je vv unit instroomt moet ook terug. :)
Meestal zit er een instelbaar ventiel in, met inbus onder een afsluitende dop, misschien.
Kijk daar ook eens naar en zet die ook geheel open.
De pomp van je vv heeft niets te maken met dit probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door opuntia1 op 12-02-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.shop1000.nl/afbeeldingen/itro-unimag-watrmt-15mm-qn15.jpg
Watermeter op de kop kunnen tikken :)
Die ga ik aankomend weekend eens in de water toevoer onder de ketel plaatsen.
Ben wel benieuwd wat het aandeel warm water is op mijn totaalverbruik

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zoek nog een compakte gasmeter voor tussen mijn gasdroger ;)

[ Voor 7% gewijzigd door nokiaan958GB op 12-02-2014 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:32

ericplan

5180 Wp PV

nokiaan958GB schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 18:55:
Ik zoek nog een compakte gasmeter voor tussen mijn gasdroger ;)
Youless met gasfirmware niet iets voor je?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hij bedoeld een echte gasmeter denk ik ;)
Maar een simpele G4 balgengasmeter van Itron kost al snel €160,-
Die watermeter kost dat bij lange na niet, is tientjeswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Oxellaar schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 20:05:
Hij bedoeld een echte gasmeter denk ik ;)
Maar een simpele G4 balgengasmeter van Itron kost al snel €160,-
Die watermeter kost dat bij lange na niet, is tientjeswerk
Bovendien is een gasmeter veel groter. Met een Youless en de (gratis) Enelogic-site kan ik prima m'n gasverbruik bijhouden met een resolutie van 10 liter. Aan de hand van de pieken is bovendien prima af te lezen welk apparaat er verbruikt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 12:57
opuntia1 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:12:
[...]

Het warme water dat van je ketel via de thermostaatkraan je vv unit instroomt moet ook terug. :)
Meestal zit er een instelbaar ventiel in, met inbus onder een afsluitende dop, misschien.
Dit. Plus dat het niet de bedoeling is om een verwarmde vloer te isoleren met laminaat dat op een ondervloer ligt, dan is een grote delta T erg lastig te realiseren, helemaal als je ook je kruipruimte geïsoleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Er zijn tegenwoordig genoeg soorten laminaat die prima geschikt icm vloerverwarming.
Ook vol houten vloeren is geen probleem.
Een tegelvloer blijft natuurlijk het beste, maar er is onder laminaat of hout prima deltaT van ongeveer 5 graden te behalen. Veel meer moet je ook niet willen met vloerverwarming.
ericplan schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 20:17:
[...]
Met een Youless en de (gratis) Enelogic-site kan ik prima m'n gasverbruik bijhouden met een resolutie van 10 liter. Aan de hand van de pieken is bovendien prima af te lezen welk apparaat er verbruikt.
Heb ooit een account aangemaakt op Enelogic en heb een Youless op mn gasmeter....
Maar hoe ik die twee koppel is mij niet duidelijk.

Edit:@nokiaan958GB
Weet niet of je al een slimme gasmeter hebt, maar als ze je oude gasmeter uitwisselen kun je vragen of je de oude mag hebben. Je weet maar nooit of ze het doen.

Of anders zou je dit kunnen proberen :P

@Eric
Aha zit dat zo, ff proberen

[ Voor 60% gewijzigd door Oxellaar op 12-02-2014 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Oxellaar schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:08:
Heb ooit een account aangemaakt op Enelogic en heb een Youless op mn gasmeter....
Maar hoe ik die twee koppel is mij niet duidelijk.
Er is speciale firmware voor, weliswaar nog in beta. Mailtje naar Youless is voldoende, denk ik.

Grafieken zijn iets minder mooi dan de lokale versie van -LA- maar goed bruikbaar.

A'dam PVOutput

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:54
(jarig!)
opuntia1 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:12:
[...]

als de pomp van de vloerverwarming veel te weinig flow veroorzaakt, dan kan er ook maar weinig warm water bijgemengd worden. dan wordt je aanvoertemperatuur dus bepakt, en zul je ook geen hoge delta t bereiken.

als de weerstand over de groepen hoog is, heb je op de laagste stand veel minder flow dan op de hoogste stand. dan kan het best wat uitmaken,
maar als er geen verstopping in zit of zo, en de flow normaal is op de laagste stand kan de pomp niet in zijn eentje zon soort probleem veroorzaken.
hetzelfde idee met retour ventiel. als er weinig water uit de vv kan stromen terug naar de ketel, kan er ook maa weinig bijgemengd worden.

maar nu ik erover nadenk, als er weinig water bijgemengd kan worden gaat de thermostaat knop wel vol open, icm de druk vanuit de ketel, moet dan de retourbalkwel ook bijna 78 graden worden, en het water via de retourbalk direct naar de retoyr van de ketel stromen.

ermoet dus een ander probleem zijn.

als de thermostaat op 40 graden staat, moet de aanvoer dit ook kunnen worden, zeker wanneer het water uit de ketel bijna 80 graden is.

weet je zeker dat de pomp draait? misschien is de maximaalbeveiliging ingeschakeld, en staat je pomp nu uit.....?.

• opuntia1
Sjakie2001 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 20:20:
[...]

Dit. Plus dat het niet de bedoeling is om een verwarmde vloer te isoleren met laminaat dat op een ondervloer ligt, dan is een grote delta T erg lastig te realiseren, helemaal als je ook je kruipruimte geïsoleerd hebt.
Ben het met je eens, de vloer aan beide zijden isoleren zal geen grote delta t geven.
Vergelijk het met het inpakken van je radiator.
Maar dat bedoelde ik niet met het probleem.
Het probleem is dat er geen warm water door de vv unit stroomt.
Er moet water van de ketel naar de vv unit en weer terug gaan.
Het maakt niet uit of je deze warmwaterflow beperkt in de toevoer (thermostaatkraan) of retour (door jullie voetventiel genoemd) van je vv unit.

De vv pomp zelf speelt hier geen rol in, vol aan of uit maakt niets uit. :)

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 15:12
ik heb verschillende foto's gemaakt gisterenavond met pruttelende verwarming en extra thermostaat display'tjes. zal ze zo eens toevoegen voor een beter beeld.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• nokiaan958GB
  • Niet online
Oxellaar schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:08:

Edit:@nokiaan958GB
Weet niet of je al een slimme gasmeter hebt, maar als ze je oude gasmeter uitwisselen kun je vragen of je de oude mag hebben. Je weet maar nooit of ze het doen.

Of anders zou je dit kunnen proberen :P

...
Nee, geen slimme meter.
Wil ik ook niet want men schijnt je op afstand af te kunnen sluiten.
Ben al een paar keer (onbedoeld) van de telefoon afgesloten dus weet hoe het voelt 8)7

De Link die je noemt valt me mee kwa prijs. Had zelf ook al eens gezocht maar deze niet gevonden.
Vermoed dat een echte compacte meter helaas niet bestaat.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:58
Klein beetje off-topic qua gasbesparing, maar toch maar de vraag hier:
in dit topic heb ik de berichten over het vervangen van een CV-pomp heb ik gelezen, maar daarin kon ik geen antwoord op m'n vraag vinden.
Ik overweeg nl. de Grundfos Uper 25-60 130 pomp uit m'n Nefit Ecomline Excellent (in gebruik sinds okt 2002) te vervangen voor een aanzienlijk energiezuiniger pomp.
Is er een energiezuiniger pomp, die past én die dusdanig zuiniger is dat het financieel de moeite waard is de pomp nog te vervangen (gezien de leeftijd van de ketel, die verder prima functioneert en waar we volgens de onderhoudsmonteur naar verwachting nog jaren plezier van zullen hebben)? Zo ja, welke pomp?
'k Heb hier de Alpha2/Alpha2L voorbij zien komen in oude en nieuwe uitvoeringen.
Op internet vond ik een 'Pump Replacement Guide', maar daar wordt mijn type niet in genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Cranberry op 13-02-2014 13:31 ]

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:51
Help!

Krijg het niet voor elkaar om mijn gasverbruik te verminderen middels het tweaken van de CV-setup. Ingevoegd een paar plaatjes van vandaag.

Situatie:
2-1 kap woning, stoken in woonkamer / keuken en badkamer. Radiatoren op 2 slaapkamers licht open ('de kou eraf'). Dubbelglas en muurisolatie. Vloerverwaming als bijverwaming.
CV op 22 kW, pomp op automatische snelheid (minimaal 53% max 100%)
Aanvoertemperatuur op 65 graden. Nalooptijd op 2 minuten.
CalorMATIC 360 thermostaat.

Om 07:00 uur slaat de ketel aan. Temperatuur woonkamer (thermostaat) 16.8 graden. Gevraagde temperatuur is 19 graden. De ketel (Vaillant VHR 35/4C) heeft 1,5 uur nodig om deze temperatuur te bereiken. Van 07 tot 09 uur verstookt de ketel 3 m3 gas.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanhulten.org/img/temperatuur.png

Afbeeldingslocatie: http://www.vanhulten.org/img/youless.png

Daarna blijft de temperatuurvraag 19 graden (tot 22.00 uur, daarna nachtverlaging). De ketel springt nu meerdere keren per uur aan (vol vermogen, aantal minuten, geen echte modulatie zover ik kan zien) en de tussenpozen dat de ketel aanspringt wordt gedurende de dag minder frequent. Gemiddeld gasverbruik per uur is dan ongeveer 0,3 tot 0,5 m3. Gasverbruik is ongeveer 10 m3 aan het einde van de dag. Dus inclusief koken / douchen (2x).

Afbeeldingslocatie: http://www.vanhulten.org/img/verbruik%20per%20uur.png

Ik heb al diverse aanpassingen gedaan in de setup. Het verlagen van het vermogen van de ketel (in stapjes naar minimaal 11 kW geeft al snel een te lange opwarmtijd en de radiatoren worden niet warm onderin. Het te (te sterk) verlagen van de aanvoertemperatuur zorgt voor nog meer schakelgedrag van de ketel en ik merk dat de temperatuur in huis dan minder makkelijk behaalt wordt. Echt invloed op het gasverbruik blijft echter uit. Ik kan de ideale setup maar niet vinden. Iemand advies ?

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Hangover_ohoo schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:41:
...Krijg het niet voor elkaar om mijn gasverbruik te verminderen middels het tweaken van de CV-setup...

...De ketel (Vaillant VHR 35/4C)...

...Ik heb al diverse aanpassingen gedaan in de setup. Het verlagen van het vermogen van de ketel (in stapjes naar minimaal 11 kW geeft al snel een te lange opwarmtijd en de radiatoren worden niet warm onderin. Het te (te sterk) verlagen van de aanvoertemperatuur zorgt voor nog meer schakelgedrag van de ketel en ik merk dat de temperatuur in huis dan minder makkelijk behaalt wordt. Echt invloed op het gasverbruik blijft echter uit. Ik kan de ideale setup maar niet vinden...
Niet dat het je ook maar een beetje helpt:
Met dezelfde ketel en ook verlagen v vermogen, temperatuur en zelfs een paar (mislukte) pogingen om de pompsnelheid verder te verlagen dan het minimum, is het mij na een maand ook nog niet gelukt om een beetje winst te behalen. :?
Het enige wat dit wellicht helpt is dat het blijkbaar wel een beetje met deze ketel te maken heeft.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Hangover_ohoo
[
Met dezelfde ketel en ook verlagen v vermogen, temperatuur en zelfs een paar (mislukte) pogingen om de pompsnelheid verder te verlagen dan het minimum, is het mij na een maand ook nog niet gelukt om een beetje winst te behalen. :?
Het enige wat dit wellicht helpt is dat het blijkbaar wel een beetje met deze ketel te maken heeft.
Herken je ook hetzelfde stookgedrag van de ketel ? Zoals in de eerste grafiek te zien is ?

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 22:14
Duidelijk verhaal Hangover_ohoo!

1) Hoe zit het met het waterzijdig inregelen van de installatie?
2) Wat voor aanvoer en retour temperaturen zie je tijdens de opwarmtijd en warmhoudtijd bij de ketel? En apart bij elke radiator kijken en ook de vloerverwarming.
3) Wat trekt 2,5kW?!?!

• sjimmie
  • Laatst online: 29-09 16:50
Hangover_ohoo schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:53:
Herken je ook hetzelfde stookgedrag van de ketel ? Zoals in de eerste grafiek te zien is ?
Ik heb geen mooie logging.
Wel merk ik inderdaad erg veel aan/uit gedoe. Maar dat komt volgens mij ook doordat onze Chronoterm 3 termostaat daar net zo hard aan meedoet.
Overigens zie ik in de parameters van de ketel wel dat die stuurt op een delta-T van 15 graden. Op het moment dat de retour minder dan 15 lager dan de aanvoer dreigt te worden, schakelt ie de vlam uit. (aanvoer 58, retour >43 = klik)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Hangover_ohoo
1) Hoe zit het met het waterzijdig inregelen van de installatie?
Is voor mij nieuw, iets met voetventielen toch ? Ik heb even gekeken en kan ze 123 niet ontdekken.
2) Wat voor aanvoer en retour temperaturen zie je tijdens de opwarmtijd en warmhoudtijd bij de ketel? En apart bij elke radiator kijken en ook de vloerverwarming.
Aanvoertemperatuur volgens ketel tijdens opwarmfase is (met huidige instelling 65 maximale aanvoertemp) ongeveer 55 graden, retour is dan ongeveer 38-40 graden. Beschik niet over fatsoenlijke meetapparatuur om dit per radiator te bepalen. De vloerverwarming loopt op tot ongeveer 48 graden aanvoer tijdens opwarmperiode. De thermostaatkraan staat hier op maximaal (standje 5) en de pompsnelheid op 2 (van 3).
3) Wat trekt 2,5kW?!?!
Uhm...tja, dat heb ik niet uitgelegd. De grafieken geven KwH aan maar dit is echt het gasverbruik....dus 2.5 liter per uur volgens mij. De youless hangt aan de gasmeter alleen de software (la-script en domoticz) laten kwh als tekst zien in hun grafieken. Dus die 2.5 kW is het gas van de ketel.

• straider
Zie www.waterzijdig-inregelen.nl

55C in de opwarmfase is best netjes, dan moduleert je ketel denk ik wel. Wat is ongeveer de retourtemp van je vloerverwarming dan? Ligt deze op 1 plek op 1 lus, of meerdere, zijn deze ook gebalanceerd (zoals op de voorgaande website?).

Verder koelt je huisje best veel af 'snachts naar 16,5C. Heb je wel HR++? Dak isolatie? Er is neem ik aan iemand de hele dag thuis voor die 19C? Anders kun je hem natuurlijk tussen de middag beter uit laten. ;)

• Hangover_ohoo
Misschien is het wel voordeliger om de nachtverlaging achterwege te laten. Als ik 24 uur ongeveer 0,4 m3 per uur verstook dan is dat 24*0.4 = 9.6 m3 per dag.....En dan blijft de vloer ook beter warm wellicht waardoor die 0.4 misschien nog wat lager uit kan vallen...? Vannacht eens proberen.

Vloerverwarming kent 2 lussen en is bijverwarming. Ook hier gaat de kou er net af zeg maar...

Verwijderd

Gemiddeld gasverbruik van 0,3 - 0,5m3 vind ik eerlijk gezegd erg netjes om de boel op temperatuur te houden voor een 2 onder 1 kapper. En ook voor 15 uur verwarmen, koken en 2x douchen vind ik 10m3 eigenlijk best mooi per dag voor zo'n huis t.o.v. een tussenwoning of apartement.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2014 17:32 ]

• straider
Hangover_ohoo schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 17:18:
Misschien is het wel voordeliger om de nachtverlaging achterwege te laten. Als ik 24 uur ongeveer 0,4 m3 per uur verstook dan is dat 24*0.4 = 9.6 m3 per dag.....En dan blijft de vloer ook beter warm wellicht waardoor die 0.4 misschien nog wat lager uit kan vallen...? Vannacht eens proberen.

Vloerverwarming kent 2 lussen en is bijverwarming. Ook hier gaat de kou er net af zeg maar...
Je kan het altijd proberen :) Ik zou denken van niet, maar laat het maar eens zien ben erg benieuwd!

Wel opletten dat regen/wind/zon en buitentemperatuur varieren van dag tot dag, en dus je meting niet per sé hoeft te kloppen

[ Voor 9% gewijzigd door straider op 13-02-2014 17:44 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Cranberry schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:25:
Klein beetje off-topic qua gasbesparing, maar toch maar de vraag hier:
in dit topic heb ik de berichten over het vervangen van een CV-pomp heb ik gelezen, maar daarin kon ik geen antwoord op m'n vraag vinden.
Ik overweeg nl. de Grundfos Uper 25-60 130 pomp uit m'n Nefit Ecomline Excellent (in gebruik sinds okt 2002) te vervangen voor een aanzienlijk energiezuiniger pomp.
Is er een energiezuiniger pomp, die past én die dusdanig zuiniger is dat het financieel de moeite waard is de pomp nog te vervangen (gezien de leeftijd van de ketel, die verder prima functioneert en waar we volgens de onderhoudsmonteur naar verwachting nog jaren plezier van zullen hebben)? Zo ja, welke pomp?
'k Heb hier de Alpha2/Alpha2L voorbij zien komen in oude en nieuwe uitvoeringen.
Op internet vond ik een 'Pump Replacement Guide', maar daar wordt mijn type niet in genoemd.
Je ketel zal zeer waarschijnlijk nog een flink aantal jaren meegaan, 20 jaar worden ze zeker wel.
Bij mijn ouders hangt een Ecomline uit 1996 en die mankeert werkelijk nog niets.

Een zuinigere pomp kan wel, maar probeer hem zo goedkoop mogelijk te houden
Stel dat je goedkoop uit bent en de vervanging kost in totaal 200 euro.
Dan moet je ruim 800kWh besparen voordat je hem hebt terugverdiend.
Als de oude UPER gemiddeld 65watt verbruikt zijn dat ruim 12000 draaiuren
Als je weersafhankelijk stookt ga je dat wel halen, dan kom je al snel op 3500 draaiuren per jaar.
Stook je op ruimtetemperatuur, dan kom je bij lange na niet aan die uren

Daarbij is een vervangingspomp niet meer modulerend gestuurd door de ketel, je zult de nieuwe dus op een vrij hoog toerental moeten instellen. Je komt anders in problemen met warm tapwater, je zult je debiet niet meer halen.
Nu is dat met een boiler niet zo'n heel groot probleem, de uitstroomtemperatuur zal heel langzaam dalen na ongeveer 10 minuten.

Een Alpha L is de goedkoopste van Grundfos, maar bijna ieder merk heeft zuinige pompen.
Vanaf 2015 zijn zuinige pompen verplicht binnen de EU

Ik ga er vanuit dat je een combiketel hebt.

Net even de watermeter geplaatst. Kom je er direct achter dat als je vrouw "even" snel een douche neemt, ze 65 liter warm water gebruikt.
Kun je nagaan wat een normale douchebeurt aan water kost :|
Watermeter

• engelbertus
(jarig!)
tja vrouwen zijn duur..
misschien kon je de meter beter na de thermostaatkraan van de douche monteren :p

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hier thuis wordt ook behoorlijk lang gedouched.
Ik kan het niet bewijzen want ik heb geen zin om met een stopwatch achter de badkamerdeur te gaan staan.

Eigenlijk heb je een timer op de douchekop nodig die na bijvoorbeeld 40 liter stopt en dat je 3 minuten moeten wachten voordat je weer kunt douchen.

• joker1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-07 09:59
@Oxellaar: Voor dat beetje energie heb je wel een "skoon vrouwke" -:)

• straider
Amai laten we niet teveel inleveren op comfort hier, stelletje bespaarnazi's :D. Doe dan liever een douche WTW zodat je kan denken aan wat er allemaal bespaard wordt terwijl iemand doucht.

• Oxellaar
  • Niet online
Ik ga ook helemaal niet moeilijk doen over het douchen, ben dik tevreden met mijn totale energieverbruik.
De meter zit er puur uit intresse omdat ik geen flauw idee heb hoeveel warm water ik verbruik.
Heb ik weer iets om te registreren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Hangover_ohoo schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:41:
...
Ik heb al diverse aanpassingen gedaan in de setup. Het verlagen van het vermogen van de ketel (in stapjes naar minimaal 11 kW geeft al snel een te lange opwarmtijd en de radiatoren worden niet warm onderin. Het te (te sterk) verlagen van de aanvoertemperatuur zorgt voor nog meer schakelgedrag van de ketel en ik merk dat de temperatuur in huis dan minder makkelijk behaalt wordt. Echt invloed op het gasverbruik blijft echter uit. Ik kan de ideale setup maar niet vinden. Iemand advies ?
Is het niet gewoon zo dat je ketel al goed afgesteld was, voordat je begon te 'tunen'? Als het gasverbruik overeenkomt met het warmteverlies van de woning, dan ga je er nooit wat op winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
fabstar81 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:57:
ik heb verschillende foto's gemaakt gisterenavond met pruttelende verwarming en extra thermostaat display'tjes. zal ze zo eens toevoegen voor een beter beeld.
OK, mbt de vloerverwarming lage deltaT (max 3) hierbij wat foto's van de setup en extra monitoring met de digitale thermodisplay'tjes. Even HR foto's zodat je kan inzoomen op de temps.

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/835/ojo8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/541/4qkn.jpg

nog gekeken of ik de radiator in de gang kan knijpen met voetventielen, maar helaas. nergens te vinden. ook op de verdeler zie ik geen voetventiel of iets waarmee ik de flow kan beperken. zo te zien op de pics is de aanvoer in orde. wel apart, want voor en na de verdeler is er een deltaT van 30 graden...maar op de verdeler zelf 28 toe, en 25 af deltaT van 3 dus...

RAAR

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
fabstar81 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:11:
[...]

OK, mbt de vloerverwarming lage deltaT (max 3) hierbij wat foto's van de setup en extra monitoring met de digitale thermodisplay'tjes. Even HR foto's zodat je kan inzoomen op de temps.

[afbeelding]
[afbeelding]

nog gekeken of ik de radiator in de gang kan knijpen met voetventielen, maar helaas. nergens te vinden. ook op de verdeler zie ik geen voetventiel of iets waarmee ik de flow kan beperken. zo te zien op de pics is de aanvoer in orde. wel apart, want voor en na de verdeler is er een deltaT van 30 graden...maar op de verdeler zelf 28 toe, en 25 af deltaT van 3 dus...

RAAR
Heb je dat retour ventiel direct rechts van je thermostaatkraan al eens geheel open gedraaid zoals ik in eerdere berichten al enkele keren ter sprake bracht? :)
Maar misschien lees je mijn berichten niet, dan kan ik het ook niet helpen.
Voor de laatste keer.
Kijk nog eens goed, hier noemen ze dat een voetventiel.

[ Voor 7% gewijzigd door opuntia1 op 14-02-2014 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
meet de aanvoer en retourbalk ook eens met die digitale meters?

als het verder kleine groepen zijn, en de vloer goed geisoleerd, dan kan het best "normaal" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
engelbertus schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 15:18:
meet de aanvoer en retourbalk ook eens met die digitale meters?

als het verder kleine groepen zijn, en de vloer goed geisoleerd, dan kan het best "normaal" zijn.
De vloer is te goed geïsoleerd, met ondervloer en parket, er zal weinig warmte vanaf komen.
Maar dat is de keuze van fabstar 81.

Het enige dat van belang is voor een condenserende ketel is de retour naar de ketel, dus vanaf het "voetventiel" van de vv unit. :)

Maar dat zit wel goed, die zit bijna geheel dicht denk ik.

De delta t over de vloergroepen is totaal niet belangrijk. :)

[ Voor 16% gewijzigd door opuntia1 op 14-02-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
opuntia1 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:21:
[...]

Heb je dat retour ventiel direct rechts van je thermostaatkraan al eens geheel open gedraaid zoals ik in eerdere berichten al enkele keren ter sprake bracht? :)
Maar misschien lees je mijn berichten niet, dan kan ik het ook niet helpen.
Voor de laatste keer.
Kijk nog eens goed, hier noemen ze dat een voetventiel.
maar natuurlijk lees ik je berichten wel! :) heb alleen nu pas door denk ik wat je met het voetventiel op de verdeler bedoelt! |:(

ik zal eens met dat ventiel spelen.

over "te goed geisoleerd", we hadden bij het in het huis gaan geen zin om de vloer open te breken, vloerverwarming proberen te sparen en vervolgens duur warmtedoorlatend hout op de vloer(-verwarming) te leggen. wel bewust gekozen voor de allerslechtste ondervloer zodat hij niet te veel zou isoleren, maar wel zou dempen. overigens wisten we toen nog niet dat de woonkamer zo t*r*ng koud kon worden.

dat laatste is trouwens met de vloerverwarming die het nu doet totaal weg, het is niet zo dat er "te weinnig" warmte doorkomt. de woonkamer is snel op temperatuur en op de waterzijdig regelen website lees ik dat voor vloerverwarming een deltaT van 5 graden goed is. ik zit net aan de drie, maar als ik het zo lees is het tot nu toe redelijk te verklaren. overigens deden de oude bewoners blijkbaar alléén vloerverwarming gebruiken en gebruikten ze de paneelradiatoren nooit. als hoofdverwarming dus. ik heb het nog niet helemaal uitgetest, maar bij ons is dat nagenoeg niet mogelijk.

wat ik nog ga doen is dus het voetventiel open/dicht draaien, kijken of er nog 1 graadje uit is te persen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:02:
@fabstart81: in energiemanageronline kan je de dataset exporteren met gasverbruik en graaddagen.
Binnen mindergas kan je elke periode selecteren en dan de kentallen opschrijven en dus vergelijken. Maar voor de grafiek met je dan excellen.
Ook in mindergas kun je ingevoerde data indirect achterhalen. Tenminste, ik denk niet dat er een API voor is.

Via het jaaroverzicht pagina van mindergas kun je in de source code van de pagina kijken en daar vind je de volgende sectie:
series: [{
yAxis: 0,
name: 'Cumulatief gasverbruik',
lineWidth: 3,
pointInterval: 86400000,
pointStart: Date.UTC(2013, 10, 1),
data: [4.34, 6.399, 8.76, 12.67, 18.65, 22.74, ....l],
color: '#aa4643'
}, {
yAxis: 1,
name: 'Gemiddelde etmaaltemperatuur',
lineWidth: 1,
pointInterval: 86400000,
pointStart: Date.UTC(2013, 10, 1),
data: [11.1, 10.9, 9.3, 8.7, 6.9, 10.6, 11.6, ...],
color: '#404040'
}]
Dit geeft het cumulatief gasverbruik en gemiddelde etmaal temperatuur waardes. Deze kun je weer in een Excel opnemen om eigen grafieken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
als je nu bijvoorbeeld een vloertemperatuur hebt van 25 graden, dan is daar ook niets mis mee. dan heb je geen koude voeten, straalt de vloer warmte af, en blijft dat doorgaand doen, er zit een hele grote warmtebuffer in de vloer. (onder het hout) dat hout isoleert is niet zo heel erg, als de vloer maar warm is.
op de foto kon ik het slecht zien, maar wat is de watertemperatuur in en uit?

Ik heb zelf 40 / 30 graden ongeveer met alleen vloerverwarming.
het kan ook zijn dat wanneer je ruimte door paneelradiatoren op temperatuur gehouden wordt, de vloer daardoor ook niet de kans krijgt zoveel warmte aan de ruimte af te staan dat er een hogere delta t mogelijk is.
daar is dan op zich ook niets mis mee, behalve dat je met wat minder warmte uit de radiatoren en meer uit de vloer, op een lagere temperatuur zou kunnen stoken, zodat je daarmee een beetje energie bespaart.

als de ketel nu op 80 graden staat, kun je die misschien nog eens op 70, of 65 of zo kunnen proberen.

het heeft overigens geen zin als delta t groter wordt, maar de gemiddelde temperatuur hetzelfde blijft. dat is lood om oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
fabstar81 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 16:27:
[...]

maar natuurlijk lees ik je berichten wel! :) heb alleen nu pas door denk ik wat je met het voetventiel op de verdeler bedoelt! |:(

ik zal eens met dat ventiel spelen.

over "te goed geisoleerd", we hadden bij het in het huis gaan geen zin om de vloer open te breken, vloerverwarming proberen te sparen en vervolgens duur warmtedoorlatend hout op de vloer(-verwarming) te leggen. wel bewust gekozen voor de allerslechtste ondervloer zodat hij niet te veel zou isoleren, maar wel zou dempen. overigens wisten we toen nog niet dat de woonkamer zo t*r*ng koud kon worden.

dat laatste is trouwens met de vloerverwarming die het nu doet totaal weg, het is niet zo dat er "te weinnig" warmte doorkomt. de woonkamer is snel op temperatuur en op de waterzijdig regelen website lees ik dat voor vloerverwarming een deltaT van 5 graden goed is. ik zit net aan de drie, maar als ik het zo lees is het tot nu toe redelijk te verklaren. overigens deden de oude bewoners blijkbaar alléén vloerverwarming gebruiken en gebruikten ze de paneelradiatoren nooit. als hoofdverwarming dus. ik heb het nog niet helemaal uitgetest, maar bij ons is dat nagenoeg niet mogelijk.

wat ik nog ga doen is dus het voetventiel open/dicht draaien, kijken of er nog 1 graadje uit is te persen.
"Voetventiel" heb ik niet zelf bedacht.
Ik vind het zelf ook maar een rare benaming, heb ik ook al eerder gecommunicerd, is misschien juist voor een ventiel dat laag op voethoogte zit. :)
De andere ventielen moeten dan maar " hoofdventiel" worden genoemd. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Eigenlijk heet een voetventiel ook retourventiel ;)
Net als een moordenaar eigenlijk een pijpentang of sokkentang heet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
even resumerend blijft er dan over om het voetventiel retourventiel te tweaken, en daarmee ook gelijk de paneelradiatoren het retourventiel tweaken. vervolgens CV verlagen van 80 naar 70 of 60...

en tussendoor meten als een malle :)

overigens...hoe lang moet je met dit soort aanpassingen meten? ik heb enige weken geleden de temp verlaagd naar 80, maar omdat je met mindergas.nl moeilijk 2 recente periodes kan vergelijken is dat moeilijk analyseren. ik heb dus nu geen idee of ik met deze "tweak" gas heb bespaard.

qua comfort lijk ik niets te hebben ingeleverd, de woonkamer komt nog steeds snel genoeg op temperatuur.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
Hier de instellingen weer aangepast:
- nachtverlaging naar 15 (was 15)
- overdag naar 18 (was 19 of 19.5 en werd verlaagd naar 15 als ik niet thuis ben, overigens al eerder aangepast naar 18 's morgens)
- 's avonds naar 19.5 (was 19.5)

Verder op de ketel:
- vermogen van 55% naar 45%
- aanvoertemp van 70 naar 63

Kan alleen niet meer goed vergelijken met oude situatie:
- 2 extra radiators geplaatst
- 1 daarvan is badkamerradiator en vervangt elektrische vloerverwarming (elektrische VV schakelt 's morgens nog wel in als het <15 graden is)

Sinds begin dit jaar zit mijn vriendin met een kapotte rug bij mij thuis. Het viel mij op dat als overdag de verwarming werkt de temperatuur 's avonds veel aangenamer is en het huis ook veel minder snel afkoelt als de verwarming weer uitgeschakeld wordt. Dat terwijl het extra verbruik van een persoon extra douchen elke dag en het feit dat verwarming overdag als ik weg ben ook wat doet niet heel erg veel extra verbruikt.

Todo:
- laatste lucht uit installatie halen
- pomp naar stand 1
- onderhoud aan ketel laten doen, ding hangt nu sinds oktober 2010 en is behalve 1x zelf sifon+opvangbak doorspoelen niet onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:03
fabstar81 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 11:45:
[..]
overigens...hoe lang moet je met dit soort aanpassingen meten? ik heb enige weken geleden de temp verlaagd naar 80, maar omdat je met mindergas.nl moeilijk 2 recente periodes kan vergelijken is dat moeilijk analyseren. ik heb dus nu geen idee of ik met deze "tweak" gas heb bespaard.
[..]
Je kunt toch bij jaaroverzicht een periode kiezen? Kies je een maand ofzo. En dan kijk je naar het verbruik per graaddag. Daarna stel je opnieuw een periode in (weer een maand bijv.), maar nu een periode NA het doen van tweaks. En dan kijken of het verbruik per graaddag gedaald is...

Verlagen naar 80 gaat niet heel veel uithalen, als je een deltaT van 20 hebt dan is je retour nogsteeds 60 graden, en dus buiten het condensatiegebied. Beter verlagen naar 70, dat kan volgens mij ook zonder problemen, en dan kom je wel in het condensatiegebied (70-20 = 50).

Aanpassingen kun je ook in het logboek op mindergas noteren, dan kun je het tenminste terugvinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
loggen doe ik pas sinds 1 januari dit jaar dagelijks. vergelijken met vorige jaar is dus door mindergas.nl geinterpreteerde jaarstanden. daarom zou ik graag 2 periodes van dit jaar vergelijken voor en na de aanpassing.

volgens mindergas.nl zit ik nu voor elke periode die ik kies tussen de 2,5 en 3,4% besparing tov vorig jaar. met een vrouw die al 2 maanden thuiszit doe ik het of heel goed met besparen, of mindergas.nl is op dit moment 0 betrouwbaar.

logboek houd ik netjes bij met alles wat er in huis gebeurt. ook de electriciteitsbesparingen, aangezien energiemanager.nl bijvoorbeeld niet zo logboek heeft. :'(

ik ga zo de temp verlagen naar 70 graden. ben wel benieuwd of hij dan langer de tijd nodig heeft om de woonkamer te verwarmen en of ik dan ook wat in die instellingen moet veranderen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
straider schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 17:43:
[...]

Je kan het altijd proberen :) Ik zou denken van niet, maar laat het maar eens zien ben erg benieuwd!

Wel opletten dat regen/wind/zon en buitentemperatuur varieren van dag tot dag, en dus je meting niet per sé hoeft te kloppen
And the results...niet echt bemoeidigend.....Het verbruik na het NIET toepassen van nachtverlaging van vrijdag 14 oktober (met dezelfde ketelinstellingen als voorheen en een constante temperatuur van 19 graden: ruim 12,5 m3.....(in 24 uur). Daarmee voorkom je wel de grote piek in gasverbruik tijdens de opwarmfase (3 m3 in 2,5 uur tijd in de ochtend) maar overall is qua verbruik dus niet zinvol. Verbruik met nachtverlaging op 12-2 was 9,5 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 13:05:
[...]

Je kunt toch bij jaaroverzicht een periode kiezen? Kies je een maand ofzo. En dan kijk je naar het verbruik per graaddag. Daarna stel je opnieuw een periode in (weer een maand bijv.), maar nu een periode NA het doen van tweaks. En dan kijken of het verbruik per graaddag gedaald is...
Vergelijken met andere jaren is zeer bedrieglijk met een winter als deze. We hebben namelijk geen winter gehad. Zeker hier in het zuiden niet, volgens mij heb ik 3 of 4 maal 's morgens ijs op de auto gehad.
En aangezien je gasverbruik niet lineair stijgt met de buitentemperatuur, is vergelijken haast niet te doen.
Het beste vergelijk je periodes die toch enigszins lijken op elkaar.
Verlagen naar 80 gaat niet heel veel uithalen, als je een deltaT van 20 hebt dan is je retour nog steeds 60 graden, en dus buiten het condensatiegebied. Beter verlagen naar 70, dat kan volgens mij ook zonder problemen, en dan kom je wel in het condensatiegebied (70-20 = 50).

Aanpassingen kun je ook in het logboek op mindergas noteren, dan kun je het tenminste terugvinden ;)
Vergeet niet dat 50 graden retour op het randje van het condensatiegebied is. Er kan dus maar op een heel klein deel van de warmtewisselaar condensatie optreden. Je gaat dan echt de 100% rendement niet halen. Wil je de ketel echt laten condenseren zul je ook flink lager dan 70/50 moeten stoken.
Hier stook ik op 55/40, je hebt dan condensatie over bijna de hele warmtewisselaar.
Die 55 graden aanvoer haal ik alleen tijdens het opstoken, warm houden of een halve graad erbij gebeurt met lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat je bijv. 30 dagen voor het tweaken pakt, en 30 erna ;) Dan heb je een beetje een gelijkwaardige periode ;)

Naar 50 aanvoer gooien is nog beter, maar met conventionele radiatoren ben je dan ook gelijk een behoorlijke bak aan capaciteit kwijt. Als het met 50 graden terugkomt zit je inderdaad krap qua condensatiegebied (net erbinnen/erbuiten), maar van 90 of 80 naar 70 verlies je niet zoveel capaciteit mee. Duurt even voordat je thermostaat zich heeft bijgeleerd, en dan pakt hij het vanaf daar zo op met de nieuwe temperatuur.

Lager is altijd beter, maar door het gelijk naar 65, 60, of 55 te gooien heb je kans dat je de boel niet meer warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
aanvoer verlagen is altijd effecienter. je moet gewoon in de gaten houden tot hoe laag je kunt gaan, dat merk je wel als je comfort verliest of het te lang duurt om alles op te warmen of zo, dan doe je hem weer wat hoger. dat merk je niet met metingen. het weer is daar te veranderlijk voor. dan weeer is het koud, dan weer bewolkt, dan weer regen, dan weer stralend warme zonnedagen, dan weer harde wind. temperatuur erg veranderlijk....
ik zou daarom het tunen op basis van de theorie doen. tot de grens dat e merkt dat het niet meer voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
engelbertus schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:50:
aanvoer verlagen is altijd effecienter. je moet gewoon in de gaten houden tot hoe laag je kunt gaan, dat merk je wel als je comfort verliest of het te lang duurt om alles op te warmen of zo, dan doe je hem weer wat hoger. dat merk je niet met metingen. het weer is daar te veranderlijk voor. dan weeer is het koud, dan weer bewolkt, dan weer regen, dan weer stralend warme zonnedagen, dan weer harde wind. temperatuur erg veranderlijk....
ik zou daarom het tunen op basis van de theorie doen. tot de grens dat e merkt dat het niet meer voldoet.
Helemaal mee eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:48
Oxellaar schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 14:51:
[...]
Vergelijken met andere jaren is zeer bedrieglijk met een winter als deze. We hebben namelijk geen winter gehad. Zeker hier in het zuiden niet, volgens mij heb ik 3 of 4 maal 's morgens ijs op de auto gehad.
En aangezien je gasverbruik niet lineair stijgt met de buitentemperatuur, is vergelijken haast niet te doen.
Het beste vergelijk je periodes die toch enigszins lijken op elkaar.
Maar! Je moet niet vergeten dat o.a. Mindergas ook kijkt naar graaddagen. Een x aantal verbruik per graaddag is dan eenmaal een gegeven. Als je de settings goed hebt ingesteld, heb je ook een weerstation uit de buurt genomen die de juiste graaddagen heeft gemeten in jouw omgeving. Plus een ingestelde referentietemperatuur (stookgrens en volgens mij een etmaalgemiddelde kamertemperatuur) die voor elk jaar hetzelfde is.

Wat je dan hebt in die vergelijkingen is:
- Had je vorig jaar meer/minder graaddagen dan dit jaar bij gelijk verbruik/graaddag, dan zou je besparing zo goed als 0% moeten zijn.
- Had je vorig jaar meer graaddagen dan dit jaar bij meer/minder verbruik/graaddag, dan zou je dat verschil in meer of minderverbruik moeten zien.

Volgens mij doet Mindergas dat heel aardig hoor. Eigenlijk vind ik totaalverbruik dan ook niet zo interessant. Natuurlijk het is wel een gegeven dat erbij hoort, maar uiteindelijk opgebouwd uit meerdere eenheden graaddagen. Besparing per graaddag is dus veel interessanter. Aantal graaddagen ligt gewoon aan het weer en is inderdaad wat jij zegt bedrieglijk en daarmee het totaal ook bedrieglijk.

Edit: linkje gevonden van Mindergas

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 16-02-2014 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Graaddagen is leuk, maar als het stralend helder is bij -5 verbruik ik in de praktijk minder gas dan wanneer het 5 graden en storm is.
Zon, wind en regen hebben veel meer invloed dan een paar graden verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
engelbertus schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:50:
Maar, je moet niet vergeten dat bepaalde zelflerende thermostaten zelf bepalen vanaf welk tijdstip de ruimte verwarmd moet worden. Dit kan er voor zorgen dat, bij een hele lage stooktemperatuur en slecht geïsoleerd huis, er een voorverwarmtijd van meer dan een uur ontstaat. Dat kán theoretisch slecht uitpakken.

Wil niet zeggen dat in 90% van de gevallen een lagere aanvoertemperatuur niet efficienter is, vooral als er boven de 50C gestookt wordt, in verband met het condensatiepunt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Marcel87:
Ik gebruik Mindergas al aardig wat jaartjes en snap hoe ze het berekenen.
Alleen gebruiken ze maar één invloed en dat is temperatuur.
Wat ik bedoel is exact wat _JGC_ zegt, zon en vooral wind zijn van bijzonder grote invloed.
Zeker bij de minder geïsoleerde huizen spelen deze factoren een erg grote rol in je verbruik.
Helaas zie je dat niet terug op Mindergas, is ook bijna niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@oxellaar. Zou wel leuk zijn als Mindergas een soort index zou geven. Op basis van veel data moet er best een dagindex gegeven kunnen worden. Kan je achteraf bekijken hoe je relatief scoorde.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Oeps, ik was in de veronderstelling door weerstation Leeuwarden te kiezen ook de invloed van de wind werd meegenomen.

Dan vind ik het verschil in graaddagen met weerstation Lauwersoog (ligt ietsje noordelijker aan de waddenkust) behoorlijk groot.

Edit:
denk dat je wel gelijk hebt. Gedurende de 1e 45 dagen van het jaar is er "slechts" 14 graaddagen verschil. Komt er dan op neer dat het daar gemiddeld 0,3 graden kouder is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
eergisteren de temperatuur verlaagd van 80 naar 70 graden. volgens mij is de opwarmtijd nagenoeg gelijk. ruimte is nog steeds even snel warm (gevoel dan) op 20 graden. met lagere temperatuur denk ik wel belangrijk om echt stookregime toe te passen. zomaar de kachel aanzetten en wachten tot ie warm is kan denk ik langer duren als je lage aanvoertemp hebt?

vloerverwarming zal vermoedelijk net zo snel warm zijn, die hoeft toch maar te stoken (blijkbaar) met 25-30 aanvoer.

gisteren helaas geen tijd gehad om in de gaten te houden. alleen meten. dus hopelijk gaat het verbruik omlaag.

vanavond maar even spelen met het voetventiel op de verdeler van de vloerverwarming.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, met m'n vloerverwarming moet ik op 0,5-1 graad per uur rekenen, dus dat duurt ff :P Echter stookt 'ie dan wel met 30-35 graden aanvoer de ruimte naar de 20 graden en zijn de rookgassen ergens onderin de 30 graden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
lijkt trouwens dat ik wel minder gas verbruik sinds ik de verlaging heb gedaan van 90 naar 80:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img834/617/w508.png

30 jan 2014 temperatuur verlaagd én warmhoudfunctie van tapwater uitgeschakeld. hierdoor moet ik 20 seconden langer wachten bij douchen op warm water, maar het lijkt erop dat dit toch scheelt in verbruik van gas.

OK, er is paar dagen blijkbaar niet (hele dag) gestookt, maar toch schijnt er verlaging van verbruik te zijn. _/-\o_

edit: even op mindergas.nl vergelijk gedaan van 16 dagen vóór verlaging, en 16 dagen na verlaging:
voor (13-1 tm 29-1):
Verwarming 90.06
Overig 13.41
Totaal 103.48
m3/graaddag 0.36
aantal gewogen graaddagen 250

na (1-2 tm 16-2):
Verwarming 67.23
Overig 12.62
Totaal 79.85
m3/graaddag 0.32
aantal gewogen graaddagen 213

ziet er uit als verlaging, maar hoe dit zich verhoudt mbt de graaddagen, no idea 8)7

nu benieuwd natuurlijk of ik ook zo een verlaging zie nu ik hem heb verlaagd naar 70.

[ Voor 42% gewijzigd door fabstar81 op 17-02-2014 11:25 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Net een brief van Eon binnen gekregen, binnenkort storten ze de beloofde bonus van €100 op mijn rekening.
Al met al dus een heel goedkoop jaar qua energieverbruik :)
Gasverbruik
Het verschil in graaddagen valt eigenlijk nog mee in deze periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
jeej! ben vanaf gisteren van plaatsje 10 naar 9 gegaan op mindergas.nl :+
denk overigens dat dat meer zit in het korter douchen dan het tweaken van de ketel. heb temp verlaagd van 90 naar 80 naar 70 en warmhoudwaterfunctie uitgeschakeld.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:12
Hoe zie je die plaatsen terug op mindergas?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Devian schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:39:
Hoe zie je die plaatsen terug op mindergas?
Ik denk dat de plek in het histogram over 365 dagen in het dashboard bedoeld wordt (ik zie dat ook als "plaats", sta nu op 7 :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
klopt! _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:12
Ok, daar heb ik nog niet genoeg gegevens voor, doe pas sinds januari mee.
In feb doe ik tot nu toe gem 0.16m3 per graaddag.
Maar de laatste dagen gaan pas echt lekker, de afgelopen 10 dagen zit ik op 0.10m3/graaddag.

Edit:

Hoekstadswoning, 2 personen, 150m2.

Heb een grote raampartij op het westen, dat met een mager zonnetje erbij van de afgelopen dagen doet e.e.a wel gratis opwarmen in huis.

Daarnaast mezelf gewoon het doel gegeven om het gasverbruik te halveren, ik weet wat ik per dag ongeveer verstoken mag. Heb ik dat gehaald dan gaat gewoon de 2e trui aan.... ben erg goed met doelen halen ;+

[ Voor 47% gewijzigd door Devian op 19-02-2014 12:32 . Reden: Type woning toegevoegd ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ook ik doe pas sinds januari mee. tenminste, dan heb ik pas dagelijkse standen. daarvoor had ik wel mijn jaarstanden ingevuld van de jaren 2010-2013. Dat zou je nog kunnen doen.

die waarde per graaddag zegt niet zoveel als we de parameters niet hebben. als je met je gezin vrijstaand woont zeg ik WOW, woon je in het midden van een flat met boven, onder, naast je stokende mensen, in je eentje dan zeg ik...mwah :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik sta hier op plaats 12... verwacht wel dat het 10 of 11 gaat worden. Gisteren nog een heel stuk zolder voorzien van extra laag EPS. Zaten toch hier en daar kieren in de PIR isolatie en alles is schots en scheef. Nu gewoon regelwerk aangebracht, tussen het regelwerk 5cm EPS geplaatst die de PIR iets naar achteren drukt, bij de gordingen waar het regelwerk op aangebracht is 2cm EPS geplaatst (strookjes van 8x50cm).

Verder binnenkort nog een voetventiel in de installatie plaatsen en op zolder een leiding anders leggen: komt nu vanuit koof tussen slaapkamer en badkamer op zolder en gaat daar vlak onder het ongeisoleerde dak naar de hoek om daar met een knie langs de buitenmuur te gaan. Ik wil binnenkort een buigtang op die leiding zetten, afbuigen van het dak af, vervolgens voor de isolatie langs laten lopen en twee 45 graden bochten maken zodat de knietjes eruit kunnen. Beter voor het warmteverlies, isolatie is beter aan te brengen en ook beter voor de doorstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hoe zit het trouwens met dakisolatie? wij stoken vrijwel alleen op begane grond in woonkamer. op 1e verdieping eigenlijk nooit en op zolder al helemaal niet. heeft het zin om het dak te isoleren? van begane grond naar 1e verdieping is er een deur, van 1e verdieping naar zolder niet.

op zolder hebben we van die binten waartussen we eventueel isolatie kunnen aanbrengen, gipsplaten erop en klaar.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 07:52
Warmteverlies dak is 30% gemiddeld, dus als het kan altijd doen.
Echter het is wel van belang om te weten wat er nu voor isolatie ligt en wat voor dampdicht en dampdoorlatende folie er nu zit voordat je zodadelijk je hout opsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
fabstar81 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:34:

die waarde per graaddag zegt niet zoveel als we de parameters niet hebben. als je met je gezin vrijstaand woont zeg ik WOW, woon je in het midden van een flat met boven, onder, naast je stokende mensen, in je eentje dan zeg ik...mwah :)
In het midden van een flat is het misschien helemaal niet nodig om te stoken.
Vooral als je als je 's-nachts de gordijnen dicht doet.
Je krijgt automatisch een groen label. :)

Wat een flauwe kul die labels. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik snap de prognose op mindergas niet.

Van 1 november tot nu heb ik 800 m3 gas verbruikt en het jaar daarvoor 974 m3 gas (dus 174 m3 gas minder verbruikt, door het minder aantal graaddagen en 7% minder verbruik).
Heel vorig jaar verbruikt (nov2012-nov2013): 1650 m3 gas
jaarprognose nu (nov2013-nov2014): 1190 m3 gas

Ik zou verwachten dat de prognose zou zijn:
verbruik tot nu + (verbruik vorig jaar van 19 feb tot 1 nov - 7%)
800 m3 + (691 m3 - 48 m3) = 1443 m3 gas

Hoe komt het dat de jaarprognose 1190 m3 is?

Prognose voor maart is 105 m3, terwijl het jaar daarvoor het 270 m3 was?
Iemand een idee waarom maart prognose zoveel verschilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
marz01 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:59:
Warmteverlies dak is 30% gemiddeld, dus als het kan altijd doen.
Echter het is wel van belang om te weten wat er nu voor isolatie ligt en wat voor dampdicht en dampdoorlatende folie er nu zit voordat je zodadelijk je hout opsluit.
Dakconstructie is alles behalve dampdicht. Van buiten naar binnen:

- 2cm schuim
- spaanplaat
- paar cm ruimte
- 6cm PIR
- 5cm EPS
- dampdichte folie
- gips

Dak zit vol met gaten en kieren, als de wind op het dak staat waait het gewoon achter de isolatie langs, vandaar ook dat ik ruimte heb gelaten achter de isolatie. Mocht het dak alsnog wegrotten, zien we dan wel weer, het dak is sowieso van bedenkelijke kwaliteit. Heb bij dakkapel bijvoorbeeld al mogen steunen omdat er stukken van 110cm worden overspannen waarbij het dak naast de dakkapel gewoon los ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 16:11

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ZuinigeRijder schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:08:
Ik snap de prognose op mindergas niet.

Van 1 november tot nu heb ik 800 m3 gas verbruikt en het jaar daarvoor 974 m3 gas (dus 174 m3 gas minder verbruikt, door het minder aantal graaddagen en 7% minder verbruik).
Heel vorig jaar verbruikt (nov2012-nov2013): 1650 m3 gas
jaarprognose nu (nov2013-nov2014): 1190 m3 gas

Ik zou verwachten dat de prognose zou zijn:
verbruik tot nu + (verbruik vorig jaar van 19 feb tot 1 nov - 7%)
800 m3 + (691 m3 - 48 m3) = 1443 m3 gas

Hoe komt het dat de jaarprognose 1190 m3 is?

Prognose voor maart is 105 m3, terwijl het jaar daarvoor het 270 m3 was?
Iemand een idee waarom maart prognose zoveel verschilt?
VZIW doen ze de prognose aan de hand van historische gegevens en een voorspelling van voorbruik in de komende maanden, ook weer dmv historische gegevens en je verbruik als je geen CV aan hebt. Daarnaast moet je opletten dat ze een jaar rekenen als contract jaar, niet als een kalender jaar. Het wordt berekend aan de hand van de datum die je ingevoerd hebt bij je settings ( Begin Datum Jaaroverzichten)

Dus als jij gemiddeld een besparing doet van 25%, halen ze dat waarschijnlijk van het verbruik af dat jhe vporig jaar verbruikte en dan nog compenseren voor de graaddagen en presto; we hebben een prognose

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 19-02-2014 14:35 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:34:
[...]

VZIW doen ze de prognose aan de hand van historische gegevens en een voorspelling van voorbruik in de komende maanden, ook weer dmv historische gegevens en je verbruik als je geen CV aan hebt. Daarnaast moet je opletten dat ze een jaar rekenen als contract jaar, niet als een kalender jaar. Het wordt berekend aan de hand van de datum die je ingevoerd hebt bij je settings ( Begin Datum Jaaroverzichten)

Dus als jij gemiddeld een besparing doet van 25%, halen ze dat waarschijnlijk van het verbruik af dat jhe vporig jaar verbruikte en dan nog compenseren voor de graaddagen en presto; we hebben een prognose
Mijn besparing is op basis van contractjaar, november tot en met november en is als zodanig ingesteld. Mijn besparing is maar 7% vergeleken met vorige periode (nov t/m febr), maar toch denkt mindergas dat ik 60% ga besparen in maart.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik heb de vraag aan mindergas gesteld. Dit was het antwoord:
Ik zit even naar je data te kijken. Ziet er inderdaad apart uit.
De prognose maakt een inschatting op basis van je recente gasverbruik.
Voor maart wordt min of meer naar oktober vorig jaar gekeken.
Je gasverbruik was toen 0,22 m3 per gewogen graaddag, ongeveer de helft
van wat je normaal in maart gebruikt.
Aha, dat verklaart het inderdaad. Oktober afgelopen jaar was relatief warm, 177 graaddagen. Dus het temperatuurverschil tussen 18 graden en buitentemperatuur was klein. Dat betekent ook dat daardoor de CV bijna niet aan is geweest, terwijl ik ook nog een elektrisch kacheltje gebruikt heb 's avonds om een stukje overschot van mijn zonnepanelen te verbruiken (daarom de 0.22 m3/graaddag). Maar ook de voorgaande jaren was oktober beneden de graaddagen van april. De graaddagen van maart zijn niet vergelijkbaar van oktober, ook niet over de jaren heen, dat scheelt ook een hele slok op een borrel.

In mijn geval zal dit in ieder geval betekenen dat mijn echte prognose meer in de buurt van 1440 m3 zal liggen, wat sterk afwijkt van wat de prognose nu is (1183 m3).

Dus voor wie ook afgelopen oktober weinig m3/graaddag gescoord heeft (en nu meer), zal de maart/april prognose waarschijnlijk niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hoe berekenen jullie of zien jullie dat je een overschot hebt van de zonnepanelen? en hoe doe je dat dan? je zorgt dat je in een maand gewoon zoveel in de droger doet of stofzuigt dat je dat surplus hebt genivelleerd of zo?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
fabstar81 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 13:54:
hoe berekenen jullie of zien jullie dat je een overschot hebt van de zonnepanelen? en hoe doe je dat dan? je zorgt dat je in een maand gewoon zoveel in de droger doet of stofzuigt dat je dat surplus hebt genivelleerd of zo?
Ik weet ongeveer per maand wat de panelen opbrengen aan de hand van siderea en historische opbrengst.
Ook weet ik ongeveer per maand hoeveel elektriciteit verbruikt wordt (iedere maand bijhouden). Dus een simpel rekensommetje daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 14:56:
[...]

Ik weet ongeveer per maand wat de panelen opbrengen aan de hand van siderea en historische opbrengst.
Ook weet ik ongeveer per maand hoeveel elektriciteit verbruikt wordt (iedere maand bijhouden). Dus een simpel rekensommetje daarna.
Ben even de weg kwijt, :(
Wat heeft dit allemaal te maken met Gas besparen door middel van CV tuning? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
fabstar81 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 13:54:
Hoe zit het met je "voetventiel" van je vloerverwarming? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
opuntia1 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 20:03:
[...]

Wat heeft dit allemaal te maken met Gas besparen door middel van CV tuning? 8)7
Je wil weten hoeveel je bespaart met CV tuning, dus een goede prognose is daar onderdeel van. Blijkt dat de prognose van mindergas niet altijd betrouwbaar is, door de redenen aangegeven.
P.S. door CV tuning ben ik van 0.70 m3/graaddag naar 0.45 m3/graaddag gegaan, inclusief enkele andere besparingsmaatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 22:48:
[...]

Je wil weten hoeveel je bespaart met CV tuning, dus een goede prognose is daar onderdeel van. Blijkt dat de prognose van mindergas niet altijd betrouwbaar is, door de redenen aangegeven.
P.S. door CV tuning ben ik van 0.70 m3/graaddag naar 0.45 m3/graaddag gegaan, inclusief enkele andere besparingsmaatregelen.
Misschien dan een idee om de energieopbrengst van je panelen per dag te verwerken met de graaddagen.
Ik begrijp dat de zoninstraling niet mee doet met de graaddagen, voor je gasverbruik telt het natuurlijk wel mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:37
Even over die Chronotherm Vision Modulation. Heb er van de week eentje op Marktplaats op de kop getikt en daar dit weekend volop mee aan het spelen geweest in combinatie met de eveneens deze week aangeschafte Intergas 24/18. Wat mij opviel: de Chronotherm is nu al twee keer naar zijn default instellingen gesprongen. Niet dat de stroom onderbroken is geweest, want dan moet je de tijd opnieuw instellen en dat is niet het geval. Bovendien zouden de instellingen dan wel bewaard moet zijn. Maar ik had de temperatuurcalibratie op -0,5 gezet en het regelgedrag op snel (2) en dat was nu tot twee keer toe enkele uren later naar de default teruggezet, resp. 0 en 1. En ja, ik heb na het programmeren wel op de KLAAR toets gedrukt... #snapditniet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
opuntia1 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 20:09:
[...]

Hoe zit het met je "voetventiel" van je vloerverwarming? :)
misschien verkeerde topic, maar omdat er hier gesproken wordt over als je zoveel PV over hebt, dat je dan juist voor electrisch verwarmen gaat ipv op gas. tenminste, dat zie ik hier vaak voorbij komen.

over die vv gesproken :) ik heb gemerkt dat sinds ik de cv naar 70 heb verlaagd, het lijkt alsof de delta-T nu een delta+T wordt. heb pas 1 keer gekeken dus geen goede meting, maar de dag na het verlagen bleek dat de afvoer 3 graden warmer was dan de aanvoer van de vloerverwarming.

voetventiel nog niet mee geknoeid :X ga nu eerst uitzoeken of het echt waar is dat de afvoer warmer wordt dan de aanvoer...want dat zou niet goed zijn niet...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:05

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

@rowicom

ik herken dat, wijzigingen aangebracht maar zijn niet goed overgenomen. enige verklaring die ik heb is per ongeluk terugzetten naar fabrieksinstellingen door die parameter op 1 ipv 0 te zetten. mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
(jarig!)
fabstar81 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 08:52:
[...]

misschien verkeerde topic, maar omdat er hier gesproken wordt over als je zoveel PV over hebt, dat je dan juist voor electrisch verwarmen gaat ipv op gas. tenminste, dat zie ik hier vaak voorbij komen.

over die vv gesproken :) ik heb gemerkt dat sinds ik de cv naar 70 heb verlaagd, het lijkt alsof de delta-T nu een delta+T wordt. heb pas 1 keer gekeken dus geen goede meting, maar de dag na het verlagen bleek dat de afvoer 3 graden warmer was dan de aanvoer van de vloerverwarming.

voetventiel nog niet mee geknoeid :X ga nu eerst uitzoeken of het echt waar is dat de afvoer warmer wordt dan de aanvoer...want dat zou niet goed zijn niet...
al je nu een delta +T hebt wil ik graag weten hoe je dat hebt gedaan! ga ik het ook zo doen, en kan de cv ketel de deur uit....

dit kan alleen voorkomen als de retourslangen bijvoorbeeld door een door de zon verwarmde vloer lopen, en daardoor warm worden, of bijvoorbeeld langs een aanvoerleiding van cv ketel naar de verdeler langs lopen. of, als e de retour naar de cv ketel bedoelt, dat er ergens een radiator open staat die heel warm water weer terug naar de ketel laat stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Of een meetfout ;) Aanvoer meten met een andere thermometer dan je retour... Vooral die goedkope thermometertjes van eBay / DX zit zo een graad of 2 verschil in onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dit was de constatering van de vv-verdelerunit zelf... :'(

vanavond nog eens checken. zoals ik al zei...was maar 1 meting dus waarschijnlijk niet betrouwbaar :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
fabstar81 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:08:
dit was de constatering van de vv-verdelerunit zelf... :'(

vanavond nog eens checken. zoals ik al zei...was maar 1 meting dus waarschijnlijk niet betrouwbaar :+
En nog steeds niets gedaan met het " voetventiel" . :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 16:31

immetjes

HIER is BERN-E

ThinkPadd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:55:
Of een meetfout ;) Aanvoer meten met een andere thermometer dan je retour... Vooral die goedkope thermometertjes van eBay / DX zit zo een graad of 2 verschil in onderling.
Dat meet je vantevoren toch even? Bij mij zat er 0.2gr verschil tussen. Die dingen zijn met €3.- super goedkoop van DX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
immetjes schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:43:
[...]Dat meet je vantevoren toch even? Bij mij zat er 0.2gr verschil tussen. Die dingen zijn met €3.- super goedkoop van DX.
Kun je hier een linkje melden naar die site en het artikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Ik heb net als Pribo hier toch maar een gewone aan/uit thermostaat aan mijn Intergas 24/18 gehangen. Deze aan/uit thermostaat gekoppeld aan aansluitpunten 6 en 7. Moet ik nu ook nog in het installateursmenu bij parameter E de optie 2 (aan/uit) instellen? Of mag dat 1 blijven? In beide gevallen de vraag... wanneer wordt er door de ketel gemoduleerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Die parameter kan je gewoon op 1 laten staan en de ketel moduleert zelf terug op de retour watertemperatuur.
Wat belangrijk is dat de retour watertemperatuur ongeveer 20 graden kouder is als de aanvoertemperatuur.
Dit is te controleren door de temperatuur te meten op zowel de aanvoer- als op de retourleiding van de cv ketel.
Je zou bv zo`n type thermometer kunnen gebruiken, deze zijn vrijwel bij elke doe het zelf winkel te koop.
Afbeeldingslocatie: http://www.brigatti.nl/contents/media/l_pmtempdf.jpg
Is de retour watertemperatuur te hoog, dan zou je de radiatoren waterzijdig moeten inregelen. Dit is heel goed zelf te doen. Hoe je dat doet is beschreven in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
rowicom schreef op maandag 24 februari 2014 @ 21:33:
[...]

Kun je hier een linkje melden naar die site en het artikel?
Hier de thermometers die ik zelf ook gebruik.
Kosten € 2,30 per stuk.
Batterijen inbegrepen! :)

http://dx.com/p/digital-c...sensor-15553#.Uwu43_mxe84

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 24-02-2014 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Moet je er ook even bij vertellen dat het wel enkele weken kan duren voordat je ze thuis bezorgt krijgt. Voor een paar euro meer koop je ze in de winkel en kan je direct aan klussen gaan.
Kort gezegd.... steun de Nederlandse middenstander. Is Rutte ook weer blij. :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
pribo schreef op maandag 24 februari 2014 @ 22:54:
Moet je er ook even bij vertellen dat het wel enkele weken kan duren voordat je ze thuis bezorgt krijgt. Voor een paar euro meer koop je ze in de winkel en kan je direct aan klussen gaan.
Kort gezegd.... steun de Nederlandse middenstander. Is Rutte ook weer blij. :)F
Maar ze worden bezorgd door Postnl. :)F
En de mensen die het bezorgen zijn ZZP ers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
opuntia1 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:15:
[...]

En nog steeds niets gedaan met het " voetventiel" . :( :( :(
nee het spijt me enorm 8)7
maar zit in de planning. is ook afgelopen twee dagen niet erg nuttig geweest ook met die temperaturen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dit is niet het jaar om te kijken of je gasbesparende maatregelen effect hebben. In februari 2014 is de CV tot nu toe op 7 dagen even aan geweest. Eén keer is het elektrische kacheltje een paar uur ingezet en de rest doen we met een warme vloer (ca 30m2 van 20 graden) in de woonkeuken die de benedenbuurman warm stookt. De vloer van de woonkamer is helaas 3 graden koeler, die benedenburen zijn veel weg. Er is overigens wel elke dag iemand thuis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
pribo schreef op maandag 24 februari 2014 @ 22:06:
[..]
Is de retour watertemperatuur te hoog, dan zou je de radiatoren waterzijdig moeten inregelen. Dit is heel goed zelf te doen. Hoe je dat doet is beschreven in dit forum.
Waterzijdig inregelen doe je niet alleen voor de retourtemperatuur lijkt mij ;) Ook voor het comfort (alle ruimten gelijkmatig op temperatuur kunnen krijgen).

En met dit weer kun je ook wel inregelen toch? Gewoon ramen open en verwarming op 24 graden. Doordat je de ramen open hebt koelt je huis af, en omdat er constant aanvoer van koele lucht is kunnen je radiatoren hun warmte ook wel kwijt.

Inregelen zou ik trouwens met een IR-thermometer doen (even teruglezen, heb er eentje voor een tientje via eBay). Gaat veel sneller dan met die kleine thermometertjes (die refreshen ook niet supersnel, bij een IR-thermometer is het *bliep* en je weet de temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Ik heb dus nu de aan/uit thermostaat op de intergas 24/18. Ik heb de max. keteltemperatuur (is dat de temp. die je als ''gewone'' gebruiker op de voorkant van de ketel instelt, dus niet in het install.menu?) op 60 gezet en parameter E in het install.menu op 45. Als de thermostaat nu vraagt, dan staat het display op 60 en dat blijft dan ook al die tijd zo. Dus hoezo wordt er dan nog gemoduleerd naar die lagere temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij aan/uit wordt er niet gemoduleerd naar temperatuur, maar naar vermogen. Die 45 die je instelt bij E doet helemaal niks met aan/uit.

Je ketel krijgt warmtevraag, doel van de ketel is 60 en wat ie werkelijk doet kan je opvragen door het sleuteltje ingedrukt te houden. Ketel gebruikt stappenmodulatie, dus zal eerst op minimaal vermogen gaan verwarmen en als de temperatuur niet stijgt voert ie langzaam in stapjes het vermogen op totdat de 60 graden wordt bereikt of de thermostaat vindt dat het warm genoeg is in je huis.
Pagina: 1 ... 69 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.