Ik heb nu een iSense aan m'n Agpo ketel hangen. Nu zag ik de parameter om de minimale aanvoertemperatuur in te stellen. Wat is een zinvolle waarde om in te stellen als ik alleen maar traditionele radiatoren heb (geen VV of LTV dus)? Hij staat nu op 6 graden namelijk.
Verwijderd
Welke thermostaat heb je eraan hangen?Ray schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:47:
had hem hier ook hangen met een OT thermostaat dus lijkt me van wel
Heb nu zelf deze: http://www.kijkvoelbeleef...erm-Modulation-1997-2003/
Maar betwijfel of dit wel OpenTherm is...
De minimum pompsnelheid staat ingesteld op 50%, dat is ook de laagste waarde. 66% als maximum lijkt me dan een beperkte bandbreedte, er vanuit gaande dat de pomp zelf moduleert. Of is dat geen probleem?Speedfightserv schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:05:
ik zou zelf denken rond de 66 %. in principe is dat stand 2
Hangt nogal van je huis af. Ik heb zelf de minimale temperatuur op 40 graden staan voor zowel de iSense als de ketel. Beneden de 40 graden doen de radiatoren niet heel veel en heb ik liever dat de thermostaat de ketel afschakelt vanwege een mogelijke overshoot dan dat de ketel zelf uitgaat omdat de retour oploopt.ThinkPadd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:47:
Ik heb nu een iSense aan m'n Agpo ketel hangen. Nu zag ik de parameter om de minimale aanvoertemperatuur in te stellen. Wat is een zinvolle waarde om in te stellen als ik alleen maar traditionele radiatoren heb (geen VV of LTV dus)? Hij staat nu op 6 graden namelijk.
Nu stook ik alleen de tijden dat ik thuis ben, dus een overshoot heb ik niet snel. Tijdens het opwarmen vreten meubels, muren en vloeren nml nog een heleboel warmte op.
Sowieso moduleert de iSense heel ander dan wat ik van andere Honeywell thermostaten gewend ben (iSense is een Honeywell thermostaat geproduceerd naar wensen van Remeha). Als bij mij de iSense begint met verwarmen, wordt eerst de laagste temperatuur gevraagd, die wordt in stappen omhoog gezet tot aan maximale temperatuur en tegen de tijd dat de gewenste temperatuur in huis bereikt wordt moduleert ie langzaam terug. Ook een half graadje erbij drukken gaat op die manier.
Verwijderd
Bevestiging gehad van Remeha dat hij inderdaad OpenTherm is.Heb nu zelf deze: http://www.kijkvoelbeleef...erm-Modulation-1997-2003/
Maar betwijfel of dit wel OpenTherm is...
Nu maar eens controleren of hij op de juiste klemmen is aangesloten op het klemmenbord
Vermoed dat hij op klem 3 en 4 zit aangesloten als "aan/uit-thermostaat" ipv van klem 1 en 2 "modulerende regelaar". Zou mijn bewering kloppen of niet?
Is het op de CV-Ketel nog nodig om instellingen aan te passen als je van een "aan/uit" naar een "modulerende" ga? Of is de ketel zo intelligent dat hij dit direct begrijpt?
Als je een opentherm thermostaat aan de verkeerde pinnen van de ketel hangt, zal ie niets doen. Je kan daarentegen wel (in theorie) een aan/uit thermostaat aan de opentherm pinnen hangen, als je ketel op opentherm kortsluiting ziet gaat ie maximaal branden (is een testfeature van opentherm).
Een opentherm thermostaat heeft voeding via OT nodig, en communiceert met ketel via DiSEqC-achtig protocol (AC stroom en spanning bovenop DC waaruit hij voeding haalt).
Een opentherm thermostaat heeft voeding via OT nodig, en communiceert met ketel via DiSEqC-achtig protocol (AC stroom en spanning bovenop DC waaruit hij voeding haalt).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Ehms dus als ik goed begrijp kan een aan/uit thermostaat aangesloten op de OT klemmen.
OT thermostaat kan niet worden aangesloten op de aan/uit klemmen van de ketel.
Alleen begrijp ik het gevolg niet helemaal... Kunt u dit even iets simpeler uitleggen?
Alleen begrijp ik het gevolg niet helemaal... Kunt u dit even iets simpeler uitleggen?
@NielsTn of eric-pvt of andere Atag BrainQ eigenaren.
Heeft de brainq ook een tele-ingang zoals de chronothermen nog wel eens willen hebben? Met andere woorden kun je de brainq of q-solar een seintje geven buiten de thermostaat aansturing om?
Heb nu namelijk een Honeywell Evohome welke er uit moet zodra de Q-Solar geïnstalleerd is. Ik zit te denken om via een domotica(z-wave) oplossing toch dit comfort te houden.
Heeft de brainq ook een tele-ingang zoals de chronothermen nog wel eens willen hebben? Met andere woorden kun je de brainq of q-solar een seintje geven buiten de thermostaat aansturing om?
Heb nu namelijk een Honeywell Evohome welke er uit moet zodra de Q-Solar geïnstalleerd is. Ik zit te denken om via een domotica(z-wave) oplossing toch dit comfort te houden.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
misschien dat je een tweede thermostaat kunt aansluiten op de qsolar, (aan/uit).
Dit zal dan in de handleiding van de Q-solar?
Dan kun je daar de evohome op aansluiten, ne heb je weer dezelfde functionaliteit lijkt mij.
Dit zal dan in de handleiding van de Q-solar?
Dan kun je daar de evohome op aansluiten, ne heb je weer dezelfde functionaliteit lijkt mij.
Heb al gekeken in de handleiding, maar kwam niets tegen als een dergelijke functie.
Aan/uit kan in theorie (maar hoe goed het werkt is iets anders).Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:22:
Ehms dus als ik goed begrijp kan een aan/uit thermostaat aangesloten op de OT klemmen.
Omgekeerd zal nooit werken, want OT thermostaat zal geen voeding krijgen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Zodra ik thuis ben kijk ik even hoe de klemmen zijn aangesloten.naftebakje schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:03:
[...]
Aan/uit kan in theorie (maar hoe goed het werkt is iets anders).
Omgekeerd zal nooit werken, want OT thermostaat zal geen voeding krijgen.
De thermostaat is gevoed via 2 AA baterijen, waarvoor is dat dan?
Volgens mij zijn er wel degelijk opentherm thermostaten die ook als aan/uit kunnen werken,
en is de reactie op een kortsluiting op OT klemmen ketelafhankelijk.
Dus check de handleiding!
en is de reactie op een kortsluiting op OT klemmen ketelafhankelijk.
Dus check de handleiding!
[ Voor 35% gewijzigd door engelbertus op 15-01-2014 15:15 ]
Misschien zijn die batterijen voor het geheugen wanneer de stroom van de ketel af is, maar ik zou eerst maar eens goed kijken of het wel een modulerende thermostaat is. Als het exact dezelfde is als op de de link die je geplaatst hebt van Honeywell, dan is het een modulerende. Vaak zet Honeywell het zelfs op de thermostaat zelf. Dud gewoon ff goed kijken gaan.Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:06:
[...]
Zodra ik thuis ben kijk ik even hoe de klemmen zijn aangesloten.
De thermostaat is gevoed via 2 AA baterijen, waarvoor is dat dan?
Verwijderd
De jargon word een beetje door elkaar gebruikt of ik snap het niet meer.pribo schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:17:
[...]
Misschien zijn die batterijen voor het geheugen wanneer de stroom van de ketel af is, maar ik zou eerst maar eens goed kijken of het wel een modulerende thermostaat is. Als het exact dezelfde is als op de de link die je geplaatst hebt van Honeywell, dan is het een modulerende. Vaak zet Honeywell het zelfs op de thermostaat zelf. Dud gewoon ff goed kijken gaan.
Het is de thermostaat van die link dat is zeker, Remeha heeft bevestigd dat deze OT is.
Ga ervan uit dat klopt. *Tekst op de thermostaat is "Chronotherm Modulation " zie afbeelding, zie link.
Maar wat bedoel jij met een modulerende? Aan/uit thermostaat?
Het is dus een modulerende (Modulation) thermostaat en geen aan/uit thermostaat.
Vaak hebben alleen de aan/uit thermostaten batterijen voor de stroom. Een modulerende thermostaat krijgt zijn stroom van de cv ketel. Deze spanning steelt hij van de cv ketel door hetzelfde snoertje waarmee hij ook de cv ketel aanstuurd. Waarschijnlijk zijn de batterijen dus gewoon voor het geheugen, wanneer de stroom van de ketel is.
Maar als je een boekje hebt van die thermostaat, dan staat het er vast wel in.
De Chronotherm Modulation is een programmeerbare klokthermostaat uit de bekende Chronotherm-familie. Hij is speciaal ontworpen voor de destijds nieuwe generatie modulerende cv-toestellen.
De Chronotherm Modulation communiceert met de cv-ketel volgens het Open Therm® protocol. Dit is een eenvoudige tweedraads verbinding waarover de thermostaat en de ketel hun informatie uitwisselen. Via dezelfde verbinding krijgt de thermostaat ook zijn voedingsspanning; een batterij is niet nodig.
Voor het overige heeft de Chronotherm Modulation alle eigenschappen van een geavanceerde, programmeerbare klokthermostaat. Voor alle dagen van de week kunt u zelf de gewenste tijden instellen van opstaan, vertrekken, thuiskomen en slapen. Met de hand de temperatuur bijregelen gaat heel eenvoudig. Hiervoor hoeft u het klepje niet eens te openen. Na verloop van tijd schakelt de Chronotherm Modulation automatisch naar de geprogrammeerde instellingen terug. De Chronotherm Modulation werkt bovendien ‘optimaliserend’; hij rekent zelf uit hoe laat de cv-ketel ingeschakeld moet worden om uw woning tijdig op temperatuur te hebben.
Aantal perioden per dag instelbaar 6
Batterijen Nee
Displayverlichting Nee
Instelbaar per dag Ja
Los van de muur te bedienen Nee
Temperatuur instelbereik 7 - 30°C
Uitbreidbaar Nee
Vaak hebben alleen de aan/uit thermostaten batterijen voor de stroom. Een modulerende thermostaat krijgt zijn stroom van de cv ketel. Deze spanning steelt hij van de cv ketel door hetzelfde snoertje waarmee hij ook de cv ketel aanstuurd. Waarschijnlijk zijn de batterijen dus gewoon voor het geheugen, wanneer de stroom van de ketel is.
Maar als je een boekje hebt van die thermostaat, dan staat het er vast wel in.
De Chronotherm Modulation is een programmeerbare klokthermostaat uit de bekende Chronotherm-familie. Hij is speciaal ontworpen voor de destijds nieuwe generatie modulerende cv-toestellen.
De Chronotherm Modulation communiceert met de cv-ketel volgens het Open Therm® protocol. Dit is een eenvoudige tweedraads verbinding waarover de thermostaat en de ketel hun informatie uitwisselen. Via dezelfde verbinding krijgt de thermostaat ook zijn voedingsspanning; een batterij is niet nodig.
Voor het overige heeft de Chronotherm Modulation alle eigenschappen van een geavanceerde, programmeerbare klokthermostaat. Voor alle dagen van de week kunt u zelf de gewenste tijden instellen van opstaan, vertrekken, thuiskomen en slapen. Met de hand de temperatuur bijregelen gaat heel eenvoudig. Hiervoor hoeft u het klepje niet eens te openen. Na verloop van tijd schakelt de Chronotherm Modulation automatisch naar de geprogrammeerde instellingen terug. De Chronotherm Modulation werkt bovendien ‘optimaliserend’; hij rekent zelf uit hoe laat de cv-ketel ingeschakeld moet worden om uw woning tijdig op temperatuur te hebben.
Aantal perioden per dag instelbaar 6
Batterijen Nee
Displayverlichting Nee
Instelbaar per dag Ja
Los van de muur te bedienen Nee
Temperatuur instelbereik 7 - 30°C
Uitbreidbaar Nee
[ Voor 58% gewijzigd door pribo op 15-01-2014 16:58 ]
Verwijderd
@hierboven.
Bedankt voor het uitzoeken.
Dan weet ik dus nu dat me thermostaat goed is aangesloten.
Maar dan vraag ik me af waarom ik hem niet kan uitlezen met een monitor gateway.
Ben in het bezit van deze, http://otgw.tclcode.com/index.html
Thermostaat kan ik wel zien maar ketel niet. Polorateit maakt toch niet, of is dat wel belangrijk?
Anders moet ik eens proberen om de draden om te wisselen.
Maar dan vraag ik me af waarom ik hem niet kan uitlezen met een monitor gateway.
Thermostaat kan ik wel zien maar ketel niet. Polorateit maakt toch niet, of is dat wel belangrijk?
Polariteit maakt niet uit... Helaas heb ik geen ervaring met een Opentherm monitor, hopelijk is er een ervaringsdeskundige op dit forum aanwezig die je kan helpen.
Verwijderd
Denk dat ik al weet wat ik verkeerd doe.
Ik sluit me ketel kort waardoor er geen data te zien is en hij waarschijnlijk naar het maximum verhit.
Thermostaat is wel goed aangesloten want die uitleesbaar.
Dat is wat ik denk wat nu het probleem is.
Ik sluit me ketel kort waardoor er geen data te zien is en hij waarschijnlijk naar het maximum verhit.
Thermostaat is wel goed aangesloten want die uitleesbaar.
Dat is wat ik denk wat nu het probleem is.
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
Ik heb begrepen dat er van de Nefit Moduline 300 4 verschillende versies zijn gemaakt. Versie 1 t/m 4. Ik wil zo'n Nefit Moduline bestellen maar ik wil natuurlijk wel graag de nieuwste versie hebben. Weet iemand wanneer versie 4 is uitgekomen? Dan kan ik een beetje inschatten of ik met zekerheid versie 4 ga ontvangen.
Ik heb begrepen dat er van de Nefit Moduline 300 4 verschillende versies zijn gemaakt. Versie 1 t/m 4. Ik wil zo'n Nefit Moduline bestellen maar ik wil natuurlijk wel graag de nieuwste versie hebben. Weet iemand wanneer versie 4 is uitgekomen? Dan kan ik een beetje inschatten of ik met zekerheid versie 4 ga ontvangen.
Ik heb zojuist het cv vermogen aangepast van 30 naar 20. Dit omdat al mijn radiatoren samen maximaal 18kw zijn. Kan dit zonder gevolgen en wat kan het opleveren?
Inmiddels bij alle radiatoren de delta T gemeten en die is overal +- 13. Bij de cv zelf meet ik een verschil van 16.
Het lijkt erop dat mijn systeem "perfect" ingeregeld is?
Inmiddels bij alle radiatoren de delta T gemeten en die is overal +- 13. Bij de cv zelf meet ik een verschil van 16.
Het lijkt erop dat mijn systeem "perfect" ingeregeld is?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Hoe kun je berekenen hoeveel kw je radiatoren samen zijn? Staat het aantal kw op de radiator?
Hou er wel rekening mee dat wanneer je de boel teveel terug zet in vermogen, het erg lang kan duren voordat je huis op temperatuur is.
Je ketel gebruikt vooral tijdens het opwarmen van je woning vermogen, zodra alles op temperatuur is kan je met minder vermogen af. De meeste ketels zijn al modulerend, dus die moduleren wel terug als het water op temperatuur is.
Een auto met 74 Kw aan vermogen gebruikt deze ook alleen maar wanneer er flink op het gaspedaal word gedrukt. Bij 120 km/uur kan diezelfde auto wel met 20Kw af....
Dus zet het vermogen niet direct teveel terug, maar doe het met kleine stapjes...
Je ketel gebruikt vooral tijdens het opwarmen van je woning vermogen, zodra alles op temperatuur is kan je met minder vermogen af. De meeste ketels zijn al modulerend, dus die moduleren wel terug als het water op temperatuur is.
Een auto met 74 Kw aan vermogen gebruikt deze ook alleen maar wanneer er flink op het gaspedaal word gedrukt. Bij 120 km/uur kan diezelfde auto wel met 20Kw af....
Dus zet het vermogen niet direct teveel terug, maar doe het met kleine stapjes...
Gewoon even Googlen op jouw merk radiator, de meeste fabrikanten hebben wel gegevens van hun radiatoren op hun site staan.Sunri5e schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:17:
Hoe kun je berekenen hoeveel kw je radiatoren samen zijn? Staat het aantal kw op de radiator?
1. Heb je de nieuwste firmware in de gateway geprogrammeerd?Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:06:
@hierboven.
2. Welke ketel heb je precies? Wordt deze ondersteund?
3. Staat het apparaatje in de gateway modus (Options>Configuration)?
4. Kan je eens een screenshot plaatsen van de log van de monitor.
Het apparaatje werkt door de communicatie van de thermostaat eerst te ontvangen, te interpreteren en vervolgens weer uit te zenden richting ketel. Mocht er iets mis gaan ontvangt de ketel dus niets.
[ Voor 12% gewijzigd door straider op 15-01-2014 19:43 ]
Ik heb weer wat leuks met een modulerende thermostaat ...
Een groot voordeel is dat je de cvketel kan uitlezen, maar het systeem kent ook z'n eigenaardigheden
Het gaat om een Awb Thermomaster 3HR24T met daar aan een Touch Modulation.
Op zich werkt deze prima, maar zodra het huis op temperatuur is dan gaat de Awb iets doen wat op pendelen lijkt.
Hij houdt het cvwater op ongeveer 40 graden maar dat doet hij door elke 3 minuten even te stoken.
Gevolg is dat de pomp blijft draaien en de ketel niet tot rust komt.
Met het 'vakantie' programma kan je de tapfunctie uitschakelen en toch stoken, dit helpt echter niet tegen het steeds maar kort stoken.
Zet ik de temperatuur 0,5 graad lager op de Touch dan valt de ketel wel stil tot deze temperatuur is bereikt en dan gaat het spel weer verder.
Hier voor had ik een aan/uit thermostaat (Chronotherm III) en die kent dit gedrag niet.
Een oude Chronotherm Modulation werkt ook 'normaal', ofwel de ketel kent rustperiodes en stookt per keer wat langer.
Ik lijk wel een groothandel in thermostaten want ook met een iSense heb ik getest en deze vertoont hetzelfde gedrag als de Touch Modulation.
Mijn voorlopige conclusie is dat de nieuwere modulerende thermostaten dit gedrag veroorzaken en de heel oude modellen (van 1989) niet.
Ik heb de luxe optimaliseer dingen uitgeschakeld, diverse 'snelheden' geprobeerd maar het korte stoken blijft maar door gaan
Waar het mij om gaat is dat de ketel 10 min niets doet en dus veel minder stroom verbruikt dan als hij constant en onnodig actief is.
Ik ben benieuwd of iemand dit al eens heeft gehad en het kon oplossen
De Touch Moulation zou ik graag blijven gebruiken.
Een groot voordeel is dat je de cvketel kan uitlezen, maar het systeem kent ook z'n eigenaardigheden
Het gaat om een Awb Thermomaster 3HR24T met daar aan een Touch Modulation.
Op zich werkt deze prima, maar zodra het huis op temperatuur is dan gaat de Awb iets doen wat op pendelen lijkt.
Hij houdt het cvwater op ongeveer 40 graden maar dat doet hij door elke 3 minuten even te stoken.
Gevolg is dat de pomp blijft draaien en de ketel niet tot rust komt.
Met het 'vakantie' programma kan je de tapfunctie uitschakelen en toch stoken, dit helpt echter niet tegen het steeds maar kort stoken.
Zet ik de temperatuur 0,5 graad lager op de Touch dan valt de ketel wel stil tot deze temperatuur is bereikt en dan gaat het spel weer verder.
Hier voor had ik een aan/uit thermostaat (Chronotherm III) en die kent dit gedrag niet.
Een oude Chronotherm Modulation werkt ook 'normaal', ofwel de ketel kent rustperiodes en stookt per keer wat langer.
Ik lijk wel een groothandel in thermostaten want ook met een iSense heb ik getest en deze vertoont hetzelfde gedrag als de Touch Modulation.
Mijn voorlopige conclusie is dat de nieuwere modulerende thermostaten dit gedrag veroorzaken en de heel oude modellen (van 1989) niet.
Ik heb de luxe optimaliseer dingen uitgeschakeld, diverse 'snelheden' geprobeerd maar het korte stoken blijft maar door gaan

Waar het mij om gaat is dat de ketel 10 min niets doet en dus veel minder stroom verbruikt dan als hij constant en onnodig actief is.
Ik ben benieuwd of iemand dit al eens heeft gehad en het kon oplossen
De Touch Moulation zou ik graag blijven gebruiken.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Iemand ervaring met een Bosch HRC II ketel met een FR100 klokthermostaat en Opentherm gatway?
Zie dat deze ketel niet in de lijst staan.
Zie dat deze ketel niet in de lijst staan.
Wel ervaring met een HRC II, maar dan aan/uit gestuurd. Wat wil je weten?
Het is net andersom, Nefit maakt de ketel geschikt voor een pomp van Grundfos uit de HVAC OEM serie. Zie het ongeveer als de pompen op een Robot verdeler, daar zit ook zo'n kunststof pomphuis aan. Ik heb trouwens een nieuw model Alpha2 in mijn ketel zitten, dus met m3/h en wattage weergave, deze passen precies.engelbertus schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:20:
ik was erg verbaasd dat er in de nefit een pomp zit, van grundfos, met blijkbaar een slakkenhuis ( waar de pomp op zit geschroefd) die dan door nefit is ontwikkeld om in de ketel te passen.
ik was daar vooral verbaasd over, omdat Oxxelaar daar een Alpha2 pomp op heeft gezet, wantd ie heeft een nieuwer ontwerp dan de UPER pomp die in de nefit zet, en waarvan doorgaans het pomphuis uitwisselbaar is met het pomphuis van de 1e generatie alpha2 pompen. e.e.a. zou betekenen dat ondanks het nieuwe ontwerp en uiterlijk van de nieuwere alpha 2, deze ook uitwisselbaar is, qua passing op het slakkenhuis. de oudere alpha2 pomp zal misschien niet passen doordat deze groter is dan de UPER en de nieuwe alpha2 pompen.
Kwaliteit heeft z'n prijs, ik ben totaal niet te spreken over de kwaliteit die Wilo levert. Heb dus graag wat meer over voor een beetje extra kwaliteit. Maar idd, Grundfos is gewoon echt duur.je hebt gelijk dat bij warmteservice de 130 en 180 mm versie even duur zijn, maar dan wil ik er op wijzen dat "duur" in dat geval het enige juiste is aan de zin.
op pumpendiscounter.de is er een groot verschil, en zijn ze alsnog een stuk goedkoper dan op wamteservice...
Het enige verschil is de firmware versie die op de thermostaat staat, met wat kleine verschillen in instel mogelijkheden.Sunri5e schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 18:42:
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
Als je nu een nieuwe Moduline 300 koopt heb je 99,9% zeker de laatste versie.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ben 2 weken geleden ook gestart met CV tuning, in eerste instantie uberhaupt weten of deze combi werkt.hansdegit schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:06:
Wel ervaring met een HRC II, maar dan aan/uit gestuurd. Wat wil je weten?
Wil weten op welke vermogen de ketel stookt bij welke aanvoer- en retour temperatuur, en uiteraard hoe vaak de ketel aanslaat.
De standaard zaken al uitgevoerd, o.a. aanvoertemperatuur omlaag gebracht naar 67 graden. Pomp lager gezet etc.
Nu bezig met het waterzijdig inregelen van de radiatoren.
Weet dat het vermogen kan aflezen in het servicemenu maar de retour temperatuur kan je niet zien via het service menu.
Nee, voor het meten van je retour moet je even een sensortje aan de leiding bevestigen. Ik vind 67 graden overigens nog flink hoog. Welke HRC heb jij?
30 HRC IIhansdegit schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:31:
Nee, voor het meten van je retour moet je even een sensortje aan de leiding bevestigen. Ik vind 67 graden overigens nog flink hoog. Welke HRC heb jij?
Huis is op dit moment nog niet heel goed geïsoleerd.
Afgelopen september zelf vloer isolatie aangebracht en eind januari wordt de spouwmuur geïsoleerd.
Bouwjaar 1953, wel dubbelglas maar geen HR++, als ik de aanvoer nog lager zet duurt het vrij lang voordat het huis opwarmt.CV gaat om 6:00 aan en als ik rond 8:00 beneden kom dan is het ongeveer 19,5 graden (temp. ingesteld op 20 graden).
Ketel hangt nu 3 jaar en het verbruik zit nog steeds rond de 2000 kuub, terwijl ik 2100 kuub verbruikte met de oude Vaillant VR ketel met een Honeywell Chronoterm III (aan/uit) thermostaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Freestuff op 15-01-2014 23:24 ]
Alleen voor deze gegevens een opentherm module aanschaffen lijkt me een dure oplossing, aangezien je dan ook nog een andere thermostaat of gateway nodig hebt om de gegevens uit te lezen. Voor de retour temperatuur is een simpele LCD thermometer een stuk voordeliger. Alleen het aflezen van het vermogen wordt wat lastiger.Freestuff schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:20:
Wil weten op welke vermogen de ketel stookt bij welke aanvoer- en retour temperatuur, en uiteraard hoe vaak de ketel aanslaat.
Als je dit voor elke radiator hebt gedaan en de delta T weet, dan zou je bij benadering al redelijk moeten weten wat je retour temperatuur op de ketel is. De huidige aanvoer temperatuur en de gevraagde aanvoer temperatuur zijn gewoon op de FR100 af te lezen.Nu bezig met het waterzijdig inregelen van de radiatoren.
Hier hangt trouwens een 42 HRC II i.c.m. FR100 ik heb dus ook geen ervaring met een opentherm module, maar ben hier ook wel nieuwsgierig naar vanwege eventueel Evohome systeem.
Is dit logisch?
Mijn huiskamer wordt de laatste tijd tussen 23.00 en 07.00 niet kouder dan 17.2 graden. Ongeacht de temperatuur buiten.
De CV staat ingesteld dat hij 60 minuten aanwarmtijd heeft en om 7.00 op 17.5 moet zitten, om 07.30 op 18.0 en dan afslaat om 08.00 naar 18 voor de rest van de dag tot 18.00 uur (terug naar 18.5)
Ongeacht de buiten temperatuur kost het stukje 17.2 naar 18.2 in de ochtend is het verbruik 1,7 m³ gas. Nu gaat het mij niet om de hoeveelheid (of dat weinig is of niet) maar dat het ongeacht de buitentemp niet lager wordt dan 17.2 en dat het dus ook altijd dezelfde hoeveelheid gas kost het hele huis op te warmen...
Overdag schommelt het veel meer, naar mijn idee tenminste. Ik vind 17.2 nu net iets te fris om thuis te zitten maar anders zou ik dat ook gewoon zo laten.
Mijn huiskamer wordt de laatste tijd tussen 23.00 en 07.00 niet kouder dan 17.2 graden. Ongeacht de temperatuur buiten.
De CV staat ingesteld dat hij 60 minuten aanwarmtijd heeft en om 7.00 op 17.5 moet zitten, om 07.30 op 18.0 en dan afslaat om 08.00 naar 18 voor de rest van de dag tot 18.00 uur (terug naar 18.5)
Ongeacht de buiten temperatuur kost het stukje 17.2 naar 18.2 in de ochtend is het verbruik 1,7 m³ gas. Nu gaat het mij niet om de hoeveelheid (of dat weinig is of niet) maar dat het ongeacht de buitentemp niet lager wordt dan 17.2 en dat het dus ook altijd dezelfde hoeveelheid gas kost het hele huis op te warmen...
Overdag schommelt het veel meer, naar mijn idee tenminste. Ik vind 17.2 nu net iets te fris om thuis te zitten maar anders zou ik dat ook gewoon zo laten.
Dat je huis nu amper afkoelt heeft puur te maken met de stabiele buitentemperaturen, dit word wel anders als er eens een dikke nachtvorst komt.
Maar 1,7 m3 gas voor amper anderhalve graad vind ik erg veel, ik heb dan ook het idee dat je de boel veel te veel geknepen hebt.... of staan misschien alle radiatoren open.?
Nu tijd voor koffie en brood, goedemorgen allemaal.
Maar 1,7 m3 gas voor amper anderhalve graad vind ik erg veel, ik heb dan ook het idee dat je de boel veel te veel geknepen hebt.... of staan misschien alle radiatoren open.?

En wat is de laagst ingestelde temperatuur?
pribo schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 08:57:
Dat je huis nu amper afkoelt heeft puur te maken met de stabiele buitentemperaturen, dit word wel anders als er eens een dikke nachtvorst komt.
Alle radiatoren in het huis staan open. ik verwarm niet alleen de huiskamerGeurt-kun schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 08:59:
En wat is de laagst ingestelde temperatuur?
dT is op deellast (ketel gaat bijna nooit naar vollast? Misschien in de ochtend maar dat kan ik niet zien ) 17 graden bij de ketel. Totale inhoud huis is +/- 300m³, HR ++ uit '64 .
De gemeten buitentemp in de nacht is de afgelopen 7 dagen tussen de -1 en de +5 geweest hier. Bij alle is het verbruik in de ochtend hetzelfde geweest. Het totale verbruik varieert alleen enorm op een dag en heeft er ook mee te maken of we we zijn geweest of niet en of de zon op het huis (voorkant vol op het zuiden) heeft gestaan of niet
Gemiddelde gasverbruik per graaddag is in December:

Wat verbruikgegevens van de afgelopen dagen:

Nachtverlaging staat op 15 graden overigens wat het dus tot nu toe nog niet is geworden (en ook niet zal worden gok ik zo maar)
De radiatoren die op de eerste verdieping en zolder staan zijn als eerste 'aan de beurt zijn' en staan praktisch dicht overigens. Als ik de draaiknop een kwart slag open zet zijn ze binnen no time warm en worden de kamers ook goed warm (op zolder na, maar daar komt binnenkort een nieuwe radiator die de ruimte nodig heeft (Jaga convector) ). Als volgende is er een radiator in de huiskamer aan de beurt wel op '25%' open staat , dan de radiator voor in de huiskamer en de gang welke op 50% staan. Als laatste zijn de badkamer (handoekverwarming) en de slaapkamer voor aan de beurt wele op '75%' staan / helemaal open.
Bij alle radiatoren haal ik tussen de 13 en de 17 graden dT
[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 16-01-2014 09:16 ]
Dat je 1,7 m3 gas verbruikt komt doordat je alle radiatoren open hebt staan en dat je met erg weinig vermogen en water temperatuur stookt.
Je ketel is maar 22 Kw en dan staat hij ook nog eens ingesteld op 50%, dus hij moet het hele huis aanwarmen met 11 Kw aan vermogen en 50 C watertemperatuur.
Opwarmen met 50 gr C wil wel, maar daar heb je speciale radiatoren voor nodig...
Ik denk dat wanneer je hem een tandje hoger zet, b.v. op 60% en cv watertemperatuur op 60 gr C dat je het huis goedkoper stookt.
Het is nu net alsof je in je auto snel wilt optrekken, maar met je voet vol op de rem blijft staan....
Je ketel is maar 22 Kw en dan staat hij ook nog eens ingesteld op 50%, dus hij moet het hele huis aanwarmen met 11 Kw aan vermogen en 50 C watertemperatuur.
Opwarmen met 50 gr C wil wel, maar daar heb je speciale radiatoren voor nodig...
Ik denk dat wanneer je hem een tandje hoger zet, b.v. op 60% en cv watertemperatuur op 60 gr C dat je het huis goedkoper stookt.
Het is nu net alsof je in je auto snel wilt optrekken, maar met je voet vol op de rem blijft staan....
Dan ga ik mooi de proef op de som nemen door het aan te passenpribo schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:25:
Dat je 1,7 m3 gas verbruikt komt doordat je alle radiatoren open hebt staan en dat je met erg weinig vermogen en water temperatuur stookt.
Bijkomend probleem met die temp is dat ik erg verschillende typen raidatoren heb. De nieuwste beneden trekken het prima met 50 graden (gevoelsmatig overigens en volgens de specs) maar de radiatoren boven zijn uit de jaren 80 (2 plaats radiatoren die een ton wegen). Ik zal op zolder met die convector radiator die er gaat komen ook een voetventiel moeten plaatsen om te zorgen dat het water er niet als een malle doorheen gaat en dus niet kan afkoelen..
[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 16-01-2014 09:38 ]
In mijn huis stook ik het voordeligst met een Hr 28 Kw ketel op 55% dit is 15,5 Kw vermogen en aan radiatoren heb ik ervan de 11,6 Kw maar 7,2 Kw aanstaan. Boven word namelijk niet gestookt, althans nu nog niet... misschien als het snoeihard gaat vriezen.
Verder stook ik hier met 55 gr C omdat een intergas met 5 graden meer door stookt. Dus eigenlijk stook ik hier met 60 gr C.
Verder stook ik hier met 55 gr C omdat een intergas met 5 graden meer door stookt. Dus eigenlijk stook ik hier met 60 gr C.
ik zei ook dat nefit zelf het slakkenhuis heeft ontwikkeld, of hoe dat deel ook heet. de grundfoss oem serie is volgens mij alleen een versie van de normale pompen, maar dan niet in rood, maar in grijs of blauw(ig)Oxellaar schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:17:
[...]
Het is net andersom, Nefit maakt de ketel geschikt voor een pomp van Grundfos uit de HVAC OEM serie. Zie het ongeveer als de pompen op een Robot verdeler, daar zit ook zo'n kunststof pomphuis aan. Ik heb trouwens een nieuw model Alpha2 in mijn ketel zitten, dus met m3/h en wattage weergave, deze passen precies.
[...]
Kwaliteit heeft z'n prijs, ik ben totaal niet te spreken over de kwaliteit die Wilo levert. Heb dus graag wat meer over voor een beetje extra kwaliteit. Maar idd, Grundfos is gewoon echt duur.
[...]
Het enige verschil is de firmware versie die op de thermostaat staat, met wat kleine verschillen in instel mogelijkheden.
Als je nu een nieuwe Moduline 300 koopt heb je 99,9% zeker de laatste versie.
in de nefit gaat dan niet een hele oem pomp, maar alleen het het mtorgedeelte, en in de nefit zit dan een UPER, en deze kun je vervangen door een alpha2, de nieuwe versie, en qua passing op het slakkenhuis, zou een oude alpha 2 ook moeten passen. in veel ketels is de ruimte daar te krap voor, en past de nieuwe alpha 2 die een stuk kleiner is, wel.
Verwijderd
Heb zojuist even een apart topic aangemaakt voor de OpenThermGateway.straider schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:36:
[...]
1. Heb je de nieuwste firmware in de gateway geprogrammeerd?
2. Welke ketel heb je precies? Wordt deze ondersteund?
3. Staat het apparaatje in de gateway modus (Options>Configuration)?
4. Kan je eens een screenshot plaatsen van de log van de monitor.
Het apparaatje werkt door de communicatie van de thermostaat eerst te ontvangen, te interpreteren en vervolgens weer uit te zenden richting ketel. Mocht er iets mis gaan ontvangt de ketel dus niets.
Deze is hier te vinden: [OpenTherm] Remeha Quinta 30C verbinding met Gateway
Zit helaas nog met het probleem dat de OpenThermGateway de ketel niet ziet...
Thermostaat word wel herkend.
Ketel staat nu op 60%, 60 graden. Nog een andere vraag; mijn dT is de eerste 20 minuten een dikke 25 tot 21 graden. Na 30 minuten wordt het stabieler en blijft het rond de dT van 17 hangen.pribo schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:39:
In mijn huis stook ik het voordeligst met een Hr 28 Kw ketel op 55% dit is 15,5 Kw vermogen en aan radiatoren heb ik ervan de 11,6 Kw maar 7,2 Kw aanstaan. Boven word namelijk niet gestookt, althans nu nog niet... misschien als het snoeihard gaat vriezen.
Betekend dit dat de pomp gewoon te langzaam staat (stand I nu)? Ik vind het kwa opwarmings tijd wel prima (i.e ik houd niet van heel snel heel warm, langzaam opwarmen is imo prima) maar ik wil ook niet dat de ketel boem doet hierdoor
[ Voor 0% gewijzigd door Notna op 16-01-2014 11:45 . Reden: 6% --> 60% ]
Hier eigenlijk dezelfde situatie alleen dan 20% vermogen (lager kan niet) en 60 graden. De ketel doet al het al twee jaar met deze setupNotna schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:25:
[...]
Ketel staat nu op 6%, 60 graden. Nog een andere vraag; mijn dT is de eerste 20 minuten een dikke 25 tot 21 graden. Na 30 minuten wordt het stabieler en blijft het rond de dT van 17 hangen.
Betekend dit dat de pomp gewoon te langzaam staat (stand I nu)? Ik vind het kwa opwarmings tijd wel prima (i.e ik houd niet van heel snel heel warm, langzaam opwarmen is imo prima) maar ik wil ook niet dat de ketel boem doet hierdoorOf dat het averechts werkt op het stookregime...

Geen idee of dit schadelijk is voor je warmtewisselaar.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Warmtewisselaar moet daar tegen kunnen. Brander start op bepaald vermogen (70%), gaat vervolgens de wisselaar heet stoken en omdat je pomp op 1 staat warmt het water in de wisselaar meer op simpelweg omdat het langer in de wisselaar zit.
Bij tapwater is dat niet anders: 5 graden in, 60 graden uit, verschil 55 graden. Moet kunnen lijkt me?
Als uiteindelijk de ketel wat langer brandt gaat het vermogen omlaag en warmt het water in je installatie op, dus wordt het verschil kleiner.
Bij tapwater is dat niet anders: 5 graden in, 60 graden uit, verschil 55 graden. Moet kunnen lijkt me?
Als uiteindelijk de ketel wat langer brandt gaat het vermogen omlaag en warmt het water in je installatie op, dus wordt het verschil kleiner.
Ik heb weleens gehoord dat een lagere pomp snelheid voor een lager rendement kan zorgen omdat er dan een warme "film" aan de wanden van de warmte wisselaar blijft hangen waardoor dit weer negatief is voor de rookgastemperatuur._JGC_ schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:46:
Warmtewisselaar moet daar tegen kunnen. Brander start op bepaald vermogen (70%), gaat vervolgens de wisselaar heet stoken en omdat je pomp op 1 staat warmt het water in de wisselaar meer op simpelweg omdat het langer in de wisselaar zit.
Het zou dan beter zijn om de pompsnelheid te verhogen ondanks dat dit voor een hogere retourtemperatuur zorgt.
Geen idee wat hier van waar is.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zou zeggen: Niets meer aan die dT doen.Notna schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:25:
[...]
Ketel staat nu op 60%, 60 graden. Nog een andere vraag; mijn dT is de eerste 20 minuten een dikke 25 tot 21 graden. Na 30 minuten wordt het stabieler en blijft het rond de dT van 17 hangen.
Betekend dit dat de pomp gewoon te langzaam staat (stand I nu)? Ik vind het kwa opwarmings tijd wel prima (i.e ik houd niet van heel snel heel warm, langzaam opwarmen is imo prima) maar ik wil ook niet dat de ketel boem doet hierdoorOf dat het averechts werkt op het stookregime...
Hier staat de pomp ook op 1, beneden de woonkamer + zijkamer, keuken, bijkeuken, douche/wc en intree. Boven 3 slaapkamers, wc en ketelhok. Daar weer boven de zolder, maar daar hangt geen radiator.
Stand 1 is voldoende voor een normaal huis. Wanneer je een heel groot huis hebt kan een standje hoger geen kwaad.
Delta T kan je ook pas gaan meten wanneer het cv water lekker heet is.... na 30 minuten word het water wel lekker heet, dus is een dT van 17 gr C perfect.
[ Voor 16% gewijzigd door pribo op 16-01-2014 12:47 ]
Dan heb je het denk ik over de ventilator en niet over de waterpomp?revolution-nl schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:51:
[...]
Ik heb weleens gehoord dat een lagere pomp snelheid voor een lager rendement kan zorgen omdat er dan een warme "film" aan de wanden van de warmte wisselaar blijft hangen waardoor dit weer negatief is voor de rookgastemperatuur.
Het zou dan beter zijn om de pompsnelheid te verhogen ondanks dat dit voor een hogere retourtemperatuur zorgt.
Hier ben ik het niet mee eens.pribo schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:25:
...................
Velen hebben een HRE met modulerend thermostaat.
Deze ketels beginnen standaard bij 40 graden watertemperatuur.
Ik kon met een maximumwatertemperatuur van 50 graden met ouderwetse ledenradiatoren het huis uitstekend (en snel) warm krijgen.
Om hier nog even op door te gaan, om efficient te verwarmen op een lage temperatuur (bijv 40-50C) heb je vooral een grote radiatoren capaciteit nodig, zodat we;pribo schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:25:
1. De ketel efficient laten stoken op een lage temperatuur > minder warmte/energie verloren in de rookgassen.
2. De retour zo laag mogelijk proberen te houden (liefst op 20-30C), zodat de ketel zo veel mogelijk warmte/energie stopt in het water ipv de rookgassen.
3. De warmte snel afgegeven wordt aan de ruimte, wat de opwarmtijd verkort.
Er zijn 3 limieten die de ondergrens bepalen voor je aanvoertemp;
1. Duur van de opwarmtijd. Er gaat er ook weer energie verloren door alle warmtelekkage in je huis, als je opwarmtijd te lang wordt, stook je dus onvoordeliger op een lage temp.
2. Comfort; gebrek aan stralingswarmte/te lange opwarmtijd
3. Stroomverbruik door langere AANtijd tijdens tussendoor verwarmen.
Simpel de aanvoertemperatuur verlagen zit er dus niet bij, het is een balans. Eigenlijk moeten we hier getallen aan gaan hangen om te kijken wat de invloeden exact zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door straider op 16-01-2014 13:16 ]
Ledenradiatoren zijn super radiatoren, helaas ook erg duur in aanschaf, zelfs nog 2de hands. Ledenradiatoren schijnen zelfs nog te werken bij 30 gr aanvoer.nokiaan958GB schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:57:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens.
Ik kon met een maximumwatertemperatuur van 50 graden met ouderwetse ledenradiatoren het huis uitstekend (en snel) warm krijgen.
Ik heb het dus in mijn verhaal over gewone 90/70 of 80/60 radiatoren. Deze standaard radiatoren zijn ook wel te gebruiken met 50/30, maar dan donderen ze zoveel in capaciteit naar beneden dat het voor een normale wat oudere woning niet te doen is.
1 geld niet voor alle radiatoren, de meeste radiatoren geven al geen warmte meer af bij 40 gr C.straider schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:14:
[...]
Om hier nog even op door te gaan, om efficient te verwarmen op een lage temperatuur (bijv 40-50C) heb je vooral een grote radiatoren capaciteit nodig, zodat we;
1. De ketel efficient laten stoken op een lage temperatuur > minder warmte/energie verloren in de rookgassen.
2. De retour zo laag mogelijk proberen te houden (liefst op 20-30C), zodat de ketel zo veel mogelijk warmte/energie stopt in het water ipv de rookgassen.
Dus stoken met een lage water temperatuur gaat helaas niet op, dit kost alleen onnodig veel gas en dat kost weer geld.
2 Een verschil van 30 graden tussen aanvoer en retour is wel heel erg veel. Als je het verschil constant tussen de 10 en 20 graden weet vast te houden, dan ben je goed bezig.
Wanneer je dus gaat stoken met heel lage water temperaturen, dan kan het verschil tussen aanvoer en retour soms helemaal gelijk zijn. De ketel laat dan alleen voor jan met de korte achternaam de pomp rond draaien, zonder dat deze aanslaat.
Weet iemand toevallig of er ook zeg maar themostatische voet ventilen zijn zoals bij een auto termostaat?
uitgaande kant van een radiator zou kunnen zijn:
100% flow tot 30 graden.
100% -> 20% flow van 30 tot 40 graden
20% flow van 40 tot heel heet.
het idee hier achter zou kunnen zijn dat je het eerste deel op hoog vermogen je radiatoren zou kunnen insturen en zodra je maximaal ingestelde aanvoer temperatuur overschreden word zal de ketel terug moduleren.
het voordeel zou zijn dat je het sneller warm zou kunnen krijgen met beperkte radiator vermogen terwijl de koude vooraad water die nog in de radiator aanwezig was kan zorgen voor een goede condentatie bij hoog vermogen.
extra optie
ingaande kant van de radiator:
ingaande thermostaat
20% flow van 0-40 graden
20%-100% van 40-50 graden
100% flow 50 graden en hoger
met het dichtknijpen van voet ventilen zorg je er in mijn ogen voor een optimale statische instelling voor verwarmen tijdens het onderhouden van de ingestelde temperatuur, hierdoor moet je concessies doen tijdens de piek vragen in de vorm van een max percentage vermogen van het max vermogen .
op deze manier heb je altijd minimaal een delta t van 20 ook in het dynamische gebied
koud -> opwarmen dynamisch -> gewenste temperatuur behouden
0 vermogen max ingestelde vermogen gemoduleerd vermogen
het voordeel is ook dat niet meer per radiator hoeft interegelen en verschillende radiatoren: enkelwandig of dubbelwandig altijd de zelfde retour temperatuur hebben.
maak ik hier nu een enorme denkfout? want ik heb die thermostaten eigenlijk nog nooit gezien
of is het een prijs technische afweging
uitgaande kant van een radiator zou kunnen zijn:
100% flow tot 30 graden.
100% -> 20% flow van 30 tot 40 graden
20% flow van 40 tot heel heet.
het idee hier achter zou kunnen zijn dat je het eerste deel op hoog vermogen je radiatoren zou kunnen insturen en zodra je maximaal ingestelde aanvoer temperatuur overschreden word zal de ketel terug moduleren.
het voordeel zou zijn dat je het sneller warm zou kunnen krijgen met beperkte radiator vermogen terwijl de koude vooraad water die nog in de radiator aanwezig was kan zorgen voor een goede condentatie bij hoog vermogen.
extra optie
ingaande kant van de radiator:
ingaande thermostaat
20% flow van 0-40 graden
20%-100% van 40-50 graden
100% flow 50 graden en hoger
met het dichtknijpen van voet ventilen zorg je er in mijn ogen voor een optimale statische instelling voor verwarmen tijdens het onderhouden van de ingestelde temperatuur, hierdoor moet je concessies doen tijdens de piek vragen in de vorm van een max percentage vermogen van het max vermogen .
op deze manier heb je altijd minimaal een delta t van 20 ook in het dynamische gebied
koud -> opwarmen dynamisch -> gewenste temperatuur behouden
0 vermogen max ingestelde vermogen gemoduleerd vermogen
het voordeel is ook dat niet meer per radiator hoeft interegelen en verschillende radiatoren: enkelwandig of dubbelwandig altijd de zelfde retour temperatuur hebben.
maak ik hier nu een enorme denkfout? want ik heb die thermostaten eigenlijk nog nooit gezien
of is het een prijs technische afweging
Hoe kom je hierbij? Dit is toch nonfysisch, als een warm lichaam (rad) in contact is met een koud lichaam (lucht) vindt er warmtegeleiding plaats. Daarnaast heb je nog altijd stralingswarmte.pribo schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:48:
[...]
1 geld niet voor alle radiatoren, de meeste radiatoren geven al geen warmte meer af bij 40 gr C.
Dus stoken met een lage water temperatuur gaat helaas niet op, dit kost alleen onnodig veel gas en dat kost weer geld.
Als ik thuis kom na een week weg, en mijn huis is 13C, dan is het prima als ik een retour heb van 13C en een aanvoer van 40C (veel meer haalt mijn ketel dan ook niet). Het doel is niet alleen je dT vergroten, maar ook je retour te verlagen.2 Een verschil van 30 graden tussen aanvoer en retour is wel heel erg veel. Als je het verschil constant tussen de 10 en 20 graden weet vast te houden, dan ben je goed bezig.
Wanneer je dus gaat stoken met heel lage water temperaturen, dan kan het verschil tussen aanvoer en retour soms helemaal gelijk zijn. De ketel laat dan alleen voor jan met de korte achternaam de pomp rond draaien, zonder dat deze aanslaat.
En dat laatste klopt, dan doet de ketel ook zijn taak toch? Er wordt 40 graden water gevraagd, het water is 40 graden, alstublieft thermostaat; er loopt nu water van 40C door je radiatoren. Het zou nml best kunnen dat het water in de ketel 40C is, maar in de radiatoren alweer 30C is en er rondgepompt moet worden omd dat water weer naar de ketel te krijgen! Ik vind het stroomverbruik over het algemeen verwaarloosbaar als je pomp al op standje 1 staat.
[ Voor 6% gewijzigd door straider op 16-01-2014 14:01 ]
Heeft niemand een idee hoe ik het 'pendelen' van mijn Awb 3HR24T kan voorkomen als hij de gewenste temperatuur heeft bereikt bij gebruik van een Touch Modulation of een iSense
De thermostaat steeds een graadje lager zetten is geen werkbare oplossing

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
rtl ventiel? http://www.wildkamp.nl/brochure/Heimeier_RTL_ventielfreekr schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:52:
Weet iemand toevallig of er ook zeg maar themostatische voet ventilen zijn zoals bij een auto termostaat?
edit, lijkt me niet de meest ideale oplossing. voetventiel goed ingeregeld en thermostaat afsluiter in de aanvoer zou beter moeten zijn, tenminste dat is mij altijd geleerd.
[ Voor 22% gewijzigd door ATS79 op 16-01-2014 16:16 ]
Wat is de reden van het pendelen dan? En hoe vaak doet hij dit?Speedy-Andre schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:50:
Heeft niemand een idee hoe ik het 'pendelen' van mijn Awb 3HR24T kan voorkomen als hij de gewenste temperatuur heeft bereikt bij gebruik van een Touch Modulation of een iSense![]()
Super bedankt die zocht ik.ATS79 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:09:
[...]
rtl ventiel? http://www.wildkamp.nl/brochure/Heimeier_RTL_ventiel
edit, lijkt me niet de meest ideale oplossing. voetventiel goed ingeregeld en thermostaat afsluiter in de aanvoer zou beter moeten zijn, tenminste dat is mij altijd geleerd.
Gebruikt iemand deze ook op normale radiatoren in plaats van die smoor schoeven?
@freekr
Ik denk inderdaad prijstechnisch, esthetisch en het vooral met het gebruik niet helemaal goed gaat
Stel je voor je plaatst zo'n ding in elke kamer van een kantoorpand. Niemand snapt waar voor dat ding is. Dan zou het verborgen moeten, en niet met zo'n grote knop.
Technisch is het natuurlijk een prima oplossing. Als het net als bij een auto, een kleine unit zou zijn binnen in de buis, zou het helemaal perfect worden.
Ik denk inderdaad prijstechnisch, esthetisch en het vooral met het gebruik niet helemaal goed gaat
Technisch is het natuurlijk een prima oplossing. Als het net als bij een auto, een kleine unit zou zijn binnen in de buis, zou het helemaal perfect worden.
[ Voor 21% gewijzigd door straider op 16-01-2014 16:25 ]
Haha waarom denk je dat ik dat hier vraagstraider schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:13:
[...]
Wat is de reden van het pendelen dan? En hoe vaak doet hij dit?
Hij doet dit elke keer als de gewenste temperatuur is bereikt dus gewoon de hele dag door.
Na lang spitten op internet zie ik wel dat bijv. de Toon van Eneco hetzelfde probleem oplevert.
De 'oplossing' is dan de Toon instellen als aan/uit thermostaat ofwel ze weten het niet.
Awb komt er zelf ook niet uit, het lijkt erop dat de Awb niet geheel conform Opentherm communiceert.
Als dat inderdaad zo is dan kan ik weer terug naar de oude Chronotherm Modulation die wel goed met de Awb communiceert.
Helaas kan ik dan niet meer alles uitlezen van de Awb want daar is deze thermostaat te eenvoudig voor

Nog wat meer info over de situatie hier:
Rijtjeshuis van 1990 met standaard dubbelglas, 100m2, 12,7KW aan radiators met normale kranen die meestal allemaal open staan.
[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-01-2014 17:15 ]
freekr, volgens mij zorgt waterzijdig inregelen precies voor dit effect, en heb je de rtl ventielen niet nodig?
rtl ventiel is ook een zeer dure oplossing, en ook niet erg mooi, en alsnog is deze niet in drie gebieden in te stellen lijkt mij.
ook zal een niet al te grote radiator in korte tijd 40 graden zijn, en heb je maar heel even een beetje profijt van de volledig doorstroom. die heb je verder ook al wanneer je de radiator net aan zet, en de thermostaatknop dus helemaal open staat. daarnaast gaat e.e.a als begrenzer werken en verlies je comfort, een ruimte warmt minder snel op. met minder flow kun j ete weinig flow krijgen, en kan de ketel de warmte ook niet kwijt, en gaat alsnog pendelen.
immers je afgifte blijft gelijk, of daalt.
rtl ventiel is ook een zeer dure oplossing, en ook niet erg mooi, en alsnog is deze niet in drie gebieden in te stellen lijkt mij.
ook zal een niet al te grote radiator in korte tijd 40 graden zijn, en heb je maar heel even een beetje profijt van de volledig doorstroom. die heb je verder ook al wanneer je de radiator net aan zet, en de thermostaatknop dus helemaal open staat. daarnaast gaat e.e.a als begrenzer werken en verlies je comfort, een ruimte warmt minder snel op. met minder flow kun j ete weinig flow krijgen, en kan de ketel de warmte ook niet kwijt, en gaat alsnog pendelen.
immers je afgifte blijft gelijk, of daalt.
Mja sorry, kan ik ook weinig inzicht in geven dan
Zul je toch even wat informatie moeten leveren.Speedy-Andre schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:13:
[...]
Haha waarom denk je dat ik dat hier vraag![]()
Hij doet dit elke keer als de gewenste temperatuur is bereikt dus gewoon de hele dag door.
Na lang spitten op internet zie ik wel dat bijv. de Toon van Eneco hetzelfde probleem oplevert.
De 'oplossing' is dan de Toon instellen als aan/uit thermostaat ofwel ze weten het niet.
Awb komt er zelf ook niet uit, het lijkt erop dat de Awb niet geheel conform Opentherm communiceert.
Als dat inderdaad zo is dan kan ik weer terug naar de oude Chronotherm Modulation die wel goed met de Awb communiceert.
Helaas kan ik dan niet meer alles uitlezen van de Awb want daar is deze thermostaat te eenvoudig voor![]()
Nog wat meer info over de situatie hier:
Rijtjeshuis van 1990 met standaard dubbelglas, 100m2, 12,7KW aan radiators met normale kranen die meestal allemaal open staan.
Welke instellingen staat je ketel/pomp op?
Hoe staat je thermostaat ingesteld?
De pomp staat op standje 1 (langzaam en daardoor weinig geruis in de leidingen).nokiaan958GB schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:36:
[...]
Zul je toch even wat informatie moeten leveren.
Welke instellingen staat je ketel/pomp op?
Hoe staat je thermostaat ingesteld?
In de thermostaat heb ik alles wat met optimalisatie te maken heeft uitgevinkt.
Het maakt niet uit of ik langzaam, normaal of snel stoken kies, volgens mij merk je het verschil vooral in de ochtend als je naar 20 graden wil.
Het vreemde is dat als de thermostaat lager staat dan de kamertemperatuur dat de ketel wel in rust gaat.
Overigens regelt hij de temperatuur wel goed als hij pendelt maar ik vind het niet goed voor de ketel en het verbruik.
Isense al eens op afkoelen langzaam gezet? Minimum en maximum cv water temp al eens dichter bij elkaar gezet?Speedy-Andre schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:52:
[...]
De pomp staat op standje 1 (langzaam en daardoor weinig geruis in de leidingen).
In de thermostaat heb ik alles wat met optimalisatie te maken heeft uitgevinkt.
Het maakt niet uit of ik langzaam, normaal of snel stoken kies, volgens mij merk je het verschil vooral in de ochtend als je naar 20 graden wil.
Het vreemde is dat als de thermostaat lager staat dan de kamertemperatuur dat de ketel wel in rust gaat.
Overigens regelt hij de temperatuur wel goed als hij pendelt maar ik vind het niet goed voor de ketel en het verbruik.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zowel met de iSense als de Touch Modulation kan ik deze temperaturen niet instellenRol-Co schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 20:08:
[...]
Isense al eens op afkoelen langzaam gezet? Minimum en maximum cv water temp al eens dichter bij elkaar gezet?

Sommige menu items ontbreken en met andere kan ik alleen dingen weergeven.
Ik had wel gehoopt dat ik de maximale temperatuur kon instellen, dit kan op de ketel maar dat werkt alleen met een aan/uit thermostaat.
Zodra er een modulerende op zit dan is deze leidend en geeft hij geen eigen waardes mee dan kiest de ketel gewoon het maximum (87 graden).
Gelukkig haalt ie dat zelden, bij de eerste stookcyclus daalt de temperatuur al snel onder de 60 graden.
Heimeier heeft een oplossing bedacht voor ons tuners.....
De A-exact maakt inregelen wel heel makkelijk.
Het mooie is dat je direct van je onbalans af bent, ook als er radiatoren dicht staan.
Normaal gesproken verhoogd dat het debiet over de andere radiatoren, met de A-exact is dat verleden tijd.
Ze zijn ongeveer 2 maal duurder dan de standaard kraan zonder inregelmogelijkheden
De A-exact maakt inregelen wel heel makkelijk.
Het mooie is dat je direct van je onbalans af bent, ook als er radiatoren dicht staan.
Normaal gesproken verhoogd dat het debiet over de andere radiatoren, met de A-exact is dat verleden tijd.
Ze zijn ongeveer 2 maal duurder dan de standaard kraan zonder inregelmogelijkheden
twee maal duurder klinkt niet slecht, wat is dat in EUR?
Maar zou iig voor een paar kranen in mijn huis wel een oplossing zijn!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Al eens het installatievoorschrift gedownload/bestudeerd? In mijn Honewell Modulation kan ik het wel instellen namelijk.Speedy-Andre schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:12:
[...]
Zowel met de iSense als de Touch Modulation kan ik deze temperaturen niet instellen![]()
Sommige menu items ontbreken en met andere kan ik alleen dingen weergeven.
Ik had wel gehoopt dat ik de maximale temperatuur kon instellen, dit kan op de ketel maar dat werkt alleen met een aan/uit thermostaat.
Zodra er een modulerende op zit dan is deze leidend en geeft hij geen eigen waardes mee dan kiest de ketel gewoon het maximum (87 graden).
Gelukkig haalt ie dat zelden, bij de eerste stookcyclus daalt de temperatuur al snel onder de 60 graden.
Het lijkt mij als je problemen hebt dat je niet allerlei fabrieksinstellingen moet wijzigen. Begin eens vanuit de fabrieksinstellingen en kijk of het "pendelen" nog gebeurt. Wijzig eens een enkele parameter voor 1 week en kijk wat het effect daarvan is.
Het ruizen in de leidingen kan ook veroorzaakt worden door lucht of teveel geknepen (voet)ventielen.
Komt op ongeveer 30 a 35 euro per ventiel schat ik zo infranssie schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:57:
twee maal duurder klinkt niet slecht, wat is dat in EUR?
+/- 25 eur per ventiel
http://www.beslist.nl/pro...uiter_a-exact_recht_dn15/
Die met de oranje dopjes
http://www.beslist.nl/pro...uiter_a-exact_recht_dn15/
Die met de oranje dopjes
valt mee!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Volgens mij doet een jaga ventiel hetzelfde
[ Voor 76% gewijzigd door Appie Heijn op 16-01-2014 22:47 ]
Heb je dan ook dezelfde Awb ketel als ik, dat lijkt me wel belangrijk als je zoiets stelt en welk model modulation bedoel jenokiaan958GB schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:02:
[...]
Al eens het installatievoorschrift gedownload/bestudeerd? In mijn Honewell Modulation kan ik het wel instellen namelijk.
Het lijkt mij als je problemen hebt dat je niet allerlei fabrieksinstellingen moet wijzigen. Begin eens vanuit de fabrieksinstellingen en kijk of het "pendelen" nog gebeurt. Wijzig eens een enkele parameter voor 1 week en kijk wat het effect daarvan is.
Het ruizen in de leidingen kan ook veroorzaakt worden door lucht of teveel geknepen (voet)ventielen.
Het oude ding van mij heeft een schuifschakelaar links en de aanvoertemperatuur komt niet eens voor in de menu's.
Zover ik weet heb ik elke thermostaat volgens de handleiding gemonteerd en ingesteld.
De Touch modulation is nieuw, dan ga ik er wel vanuit dat hij de fabrieks instellingen heeft als startpunt.
Met de iSense eigenlijk idem, na de standaard riedel van instellingen blijft de ketel pendelen.
Gebruik ik de oude Modulation dan gaat het direct goed zonder dat de ketel pendelt.
Heb de oue CM937
Ging er gemakshalve van uit dat als het op de mijne kan dan ook op de nieuwe
Maar dan is het toch duidelijk als het met een andere modulerende thermostaat wel goed draait?
Ligt gewoon aan de (instellingen van ) je nieuwe kamerthermostaat
Ging er gemakshalve van uit dat als het op de mijne kan dan ook op de nieuwe

Maar dan is het toch duidelijk als het met een andere modulerende thermostaat wel goed draait?
Een Jaga ventiel? Welk ventiel bedoel je, ze hebben er nogal wat.Appie Heijn schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:36:
Heb even het Jaga assortiment snel door gekeken, zie niets vergelijkbaars staan.
Alleen maar dubbel of enkel instelbaar
Weet ook bijna zeker dat TA hier de eerste mee is.
Binnenkort als proef drie stuks in de woonkamer op de radiatoren installeren.
http://www.warmteservice....pijps-(100%25)/p/45252305
Dacht dat deze bijna hetzelfde deed?
Als het zo simpel was dan had ik die vraag hier niet gesteldnokiaan958GB schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 23:07:
Heb de oue CM937
Ging er gemakshalve van uit dat als het op de mijne kan dan ook op de nieuwe![]()
Er gaat wel veel goed met de nieuwere thermostaten maar dit rare gedrag kan ik niet thuisbrengen.
Deze heb ik:
De CM937 is nog verkrijgbaar dus zo oud is die niet
Misschien zou het daarmee wel goed gaan, of mijn Awb ketel is gewoon minder goed compatibel.
Nee dat is een normaal onderblok.Appie Heijn schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 23:34:
http://www.warmteservice....pijps-(100%25)/p/45252305
Inregelen van radiatoren doe je met alle radiatorkranen open, zodra je klaar bent zet je de kranen in slaapkamers, garage en bijvoorbeeld de hal weer dicht. Je hebt daar weinig of geen warmte behoefte. Met normale ingeregelde kranen wordt de doorstroom dan eigenlijk weer te hoog in de andere nog open radiatoren. Een A-exact ventiel zal in dat geval zelf de doorstroom knijpen naar de ingestelde L/m.
Well that plan failed;pribo schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:25:
Verbruik is nu 1.9m³, terwijl het een graad warmer is dan de hoogste piek over de afgelopen 14 dagen. Daarnaast is het hier nu ongeveer een sauna zonder dat ik de thermostaat aangepast heb. Nu kan die graag buiten wellicht ervoor zorgen dat ik de temp anders ervaar maar dat lijkt mij sterk. (4 vs 5 graden). De thermostaat is wel ongeveer een 45 minuten eerder klaar met stoken maar blijkbaar is 60/60% rijden in Lambo. Dat is niet het nieuwe rijden zeg maar
Dus; ik ga weer terug naar 50/50%. Daarnaast is de dT ook van 17 naar 12 gegaan op deellast
[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 17-01-2014 07:54 ]
Zat te kijken naar Danfoss thermostaatkranen voor het inregelen van mijn nieuw op te hangen badkamerradiator, maar wordt dus zo'n A-exact ding. Misschien tegelijk ook nog maar wat meer kranen vervangen in huis.
Dit komt omdat je een verandering hebt aangebracht aan de instellingen van de ketel, de thermostaat heeft nog het idee dat die met de oude instellingen werkt. Geef de thermostaat minimaal 4 werkdagen de tijd om opnieuw aan te leren.... lang leve de techniek.Notna schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 07:51:
[...]
Well that plan failed;
Verbruik is nu 1.9m³, terwijl het een graad warmer is dan de hoogste piek over de afgelopen 14 dagen. Daarnaast is het hier nu ongeveer een sauna zonder dat ik de thermostaat aangepast heb. Nu kan die graag buiten wellicht ervoor zorgen dat ik de temp anders ervaar maar dat lijkt mij sterk. (4 vs 5 graden). De thermostaat is wel ongeveer een 45 minuten eerder klaar met stoken maar blijkbaar is 60/60% rijden in Lambo. Dat is niet het nieuwe rijden zeg maar![]()
Dus; ik ga weer terug naar 50/50%. Daarnaast is de dT ook van 17 naar 12 gegaan op deellast
Het is helemaal niet zo gek bedacht.revolution-nl schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:51:
[...]
Ik heb weleens gehoord dat een lagere pomp snelheid voor een lager rendement kan zorgen omdat er dan een warme "film" aan de wanden van de warmte wisselaar blijft hangen waardoor dit weer negatief is voor de rookgastemperatuur.
Onze ketels kunnen ook efficiënter werken met hoge waterflows en lagere temperaturen.
Maar de radiatoren zijn niet geschikt om voldoende warmte af te geven bij lagere temperaturen.
Wat is er nou precies "Thermostatisch" aan de A-exact?
edit:
Oh, je moet er nog een grote thermostatische kop bij op drukken? Maar dat werkt dan weer als een normale TRV en niet als een retourwatertemperatuur meter..
Oh, je moet er nog een grote thermostatische kop bij op drukken? Maar dat werkt dan weer als een normale TRV en niet als een retourwatertemperatuur meter..
[ Voor 67% gewijzigd door straider op 17-01-2014 14:24 ]
FF Googlen en voila... http://www.tahydronics.com/nl/news/a-exact/
Er is dus niets thermostatisch aan met betrekking tot hij gaat open/dicht bij een bepaalde temperatuur. Het enige dat "thermostatisch is" is dat het debiet bij verschillende temperaturen gelijk is. Ik denk dat ze simpelweg bedoelen dat er een aansluiting is voor een thermostatische kop.
Zo begrijp ik het ook, het is een gewone thermostatische kraan (kop moet je er nog bij kopen), maar dan wel met een ingebouwde regelbare debietbegrenzer.
Dit in tegenstelling tot de Danfoss RA-N reeks, waarbij er een ingebouwde regelbare "waterweerstand" zit, wat hetzelfde reageert als een voetklep.
Door debietbegrenzing kan je idd beter gaan afregelen, je regelt met de A-exact op een radiator af, terwijl je met de andere je volledige systeem moet balanceren.
Dit in tegenstelling tot de Danfoss RA-N reeks, waarbij er een ingebouwde regelbare "waterweerstand" zit, wat hetzelfde reageert als een voetklep.
Door debietbegrenzing kan je idd beter gaan afregelen, je regelt met de A-exact op een radiator af, terwijl je met de andere je volledige systeem moet balanceren.
Verwijderd
Is dit niet de Honeywell Chronotherm Modulation (1997-2003) ipv van de CM937?Speedy-Andre schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:48:
[...]
Als het zo simpel was dan had ik die vraag hier niet gesteld![]()
Er gaat wel veel goed met de nieuwere thermostaten maar dit rare gedrag kan ik niet thuisbrengen.
Deze heb ik:
[afbeelding]
De CM937 is nog verkrijgbaar dus zo oud is die niet
Misschien zou het daarmee wel goed gaan, of mijn Awb ketel is gewoon minder goed compatibel.
En de Danfoss RA-N ookAppie Heijn schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:36:
Niets nieuwe dus.
[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 17-01-2014 16:43 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ja dat is hem.Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:18:
[...]
Is dit niet de Honeywell Chronotherm Modulation (1997-2003) ipv van de CM937?
Vandaar dat ik nogal weinig heb aan het antwoord van nokiaan (iets met appels en peren)
Dat oude ding regelt blijkbaar wel goed en hij heeft nog een handig radiator symbooltje (pomp draait).
Ik kan in het installatiemenu op de Awb komen met een code, zo kan ik vaststellen dat hij niet echt pendelt want aanvoer is 36 en retour 28, bij echt pendelen zouden ze m.i. veel dichter bij elkaar zitten.
Waarom de ketel dan toch elke 3 min start met de Touch Modulation en niet met de oude blijft vaag.
Sinds kort heb ik een e-thermostaat gekregen van Essent, opentherm aangesloten. Moduleert deze de ketel alleen op watertemperatuur of ook op vermogen?
Hiervoor had ik een aan/uit thermostaat en mijn ketel is een Intergas KK HR 28 uit 2005. Ik had onder andere het vermogen ingesteld op 35%. Dit ging prima.
MAAR, de handleiding van de ketel zegt dat ik nu met de opentherm-thermostaat het vermogen op 99% moet zetten en de stappenmodulatie van de ketel op uit. Dit omdat ''anders zal het door de OT cascade-regelaar gevraagde vermogen door deze parameters wordt begrensd''. (quote uit de handleiding).
Klinkt logisch als de OT-thermostaat inderdaad de ketel qua temp en vermogen regelt. Maar ik ben hier niet zeker van. Wie wel?
Hartelijk dank, Daan
Hiervoor had ik een aan/uit thermostaat en mijn ketel is een Intergas KK HR 28 uit 2005. Ik had onder andere het vermogen ingesteld op 35%. Dit ging prima.
MAAR, de handleiding van de ketel zegt dat ik nu met de opentherm-thermostaat het vermogen op 99% moet zetten en de stappenmodulatie van de ketel op uit. Dit omdat ''anders zal het door de OT cascade-regelaar gevraagde vermogen door deze parameters wordt begrensd''. (quote uit de handleiding).
Klinkt logisch als de OT-thermostaat inderdaad de ketel qua temp en vermogen regelt. Maar ik ben hier niet zeker van. Wie wel?
Hartelijk dank, Daan
@allemaal
Zoals eerder in het topic besproken heb ik het vermogen van mijn cv afgelopen week van 30 naar 20kw gezet. En heb ik de aanvoertemperatuur van 75 naar 65 gezet. De delta t is zowel bij de cv als bij de radiatoren 13 - 17
Gisteren is bij mij de slimme meter geplaatst, klopt het dat ik die nu aan een website kan koppelen om hem automatisch uit te laten lezen en dat dan automatisch het verbuik per graadag wordt weergegeven?
Dit zou er handig zijn om zo het systeem verder te tunen. Voor mijn gevoel staat alles nu goed en de metertjes geven het ook aan maar zou mooi zijn om te kijken of de thermostaat nog anders ingesteld kan worden o.i.d
Zoals eerder in het topic besproken heb ik het vermogen van mijn cv afgelopen week van 30 naar 20kw gezet. En heb ik de aanvoertemperatuur van 75 naar 65 gezet. De delta t is zowel bij de cv als bij de radiatoren 13 - 17
Gisteren is bij mij de slimme meter geplaatst, klopt het dat ik die nu aan een website kan koppelen om hem automatisch uit te laten lezen en dat dan automatisch het verbuik per graadag wordt weergegeven?
Dit zou er handig zijn om zo het systeem verder te tunen. Voor mijn gevoel staat alles nu goed en de metertjes geven het ook aan maar zou mooi zijn om te kijken of de thermostaat nog anders ingesteld kan worden o.i.d
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Yup, dat kan. Bijvoorbeeld via: http://energiemanageronline.nl/pagina/64/slimme-meter.html
Het kost je hoe dan ook wel geld, waar je het ook doet. Vandaar dat sommige een Youless aanschaffen waar geen abbo kosten aan vast zitten en uploaden het dan automagisch naar mindergas.nl middels een script.
Is maar net wat je zelf wilt natuurlijk. Of gewoon handmatig doen; dat is nog steeds het goedkoopste
Bijkomend voordeel van een Youless is ook dat je actueel verbruik kan lezen ipv dag verbruik zoals op een website.
Het kost je hoe dan ook wel geld, waar je het ook doet. Vandaar dat sommige een Youless aanschaffen waar geen abbo kosten aan vast zitten en uploaden het dan automagisch naar mindergas.nl middels een script.
Is maar net wat je zelf wilt natuurlijk. Of gewoon handmatig doen; dat is nog steeds het goedkoopste
Yep, voor €8.99 kan mindergas.nl je meterstanden laten ophalen,
Zie bijv. https://www.mindergas.nl/smart_meter.
Zie bijv. https://www.mindergas.nl/smart_meter.
Op energq.nl kun je je meter gratis laten uitlezen. Klop het zelf 1x in de zoveel tijd over naar mindergas.nl.
https://wren.co/join/Devian
Nogmaals, het is wel degelijk nieuw.
De Danfoss RA-N is alleen dubbel instelbaar en zal ook meer of minder water doorlaten bij veranderingen in het systeem. Met veranderingen bedoel ik dus het openen of sluiten van één of meerdere radiatorkranen. Ook het toerental van een modulerende pomp kan bij een RA-N zorgen voor meer of minder flow.
Bij een A-exact is dat dus niet zo. Even om aan te geven hoe nieuw het idee dus is.
Ook is het binnenwerk heel anders dan een normaal instelbaar ventiel

Heel kort door de bocht zou je het een omgekeerde by-pass klep kunnen noemen.
Bij een hogere pompdruk zal een by-pass open gaan, een A-exact zal dan juist verder dicht gaan.
ik dacht eerst dat dit een vervanger voor een voetventiel is, maar dit is echt een thermostatisch ventiel, en dan niet alleen thermostatisch, en niet alleen met een voorinstelling, maar een waarop je gewoon kunt instellen wat het debiet moet zijn.
dat is wel slim, maar alsnog zal je moeten bepalen welk debiet je wilt.
dat is wel slim, maar alsnog zal je moeten bepalen welk debiet je wilt.
Je debiet is al bekend, daar is een installatie op berekend.
Nog voor er een leiding word aangelegd is het debiet al op papier gezet.
Bij vloerverwarming is er toch ook een berekende L/m per lus?
Anders staat er in de documentatie nog een hulp...
Nog voor er een leiding word aangelegd is het debiet al op papier gezet.
Bij vloerverwarming is er toch ook een berekende L/m per lus?
Anders staat er in de documentatie nog een hulp...

ehm..
dan ga je er vanuit dat de installateur deze gegevens bekend heeft en verstrekt, of daadwerkelijk de instelling zel doet.
het inregelen gebeurt nu ook bijna nooit, en de gegevens of berekening is meestal ook niet beschikbaar, dat bedoel ik. dus als je nu zelf je ventielen wilt vervangen door deze, moet je toch even een beetje rekenen.
en bij vloerverwarming is ook een debiet bekend, dat is misschien zo bij nieuwbouw....
in mijn wning. wel nieuwbouw, maar door een ander bedrijf is er vloerverwarming ingefreesd.
die hebben qua cijferwerk alleen een offerte gemaakt is mijn idee...
45 m2, dus 5 groepen van max 100 m. 14x2 hoh 12,5 voldoet daaraan, en moet genoeg zijn voor een modern huis. dat is het, maar, wel wat traag, met laminaat erover...
die tabel is ook wel handig natuurlijk
dan ga je er vanuit dat de installateur deze gegevens bekend heeft en verstrekt, of daadwerkelijk de instelling zel doet.
het inregelen gebeurt nu ook bijna nooit, en de gegevens of berekening is meestal ook niet beschikbaar, dat bedoel ik. dus als je nu zelf je ventielen wilt vervangen door deze, moet je toch even een beetje rekenen.
en bij vloerverwarming is ook een debiet bekend, dat is misschien zo bij nieuwbouw....
in mijn wning. wel nieuwbouw, maar door een ander bedrijf is er vloerverwarming ingefreesd.
die hebben qua cijferwerk alleen een offerte gemaakt is mijn idee...
45 m2, dus 5 groepen van max 100 m. 14x2 hoh 12,5 voldoet daaraan, en moet genoeg zijn voor een modern huis. dat is het, maar, wel wat traag, met laminaat erover...
die tabel is ook wel handig natuurlijk
Na enkele dagen gebruik van deze thermostaat kunnen wij concluderen dat de aan/uit thermostaat geen extra comfort oplevert in ons huis. Dus wat mocht je interesse hebben: splinter nieuwe Honeywell Chronotherm touch TH8200G1004 aan/uit. Vraagprijs €90.pielle007 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:04:
[...]
Heb me de Honeywell Touch Aan/Uit ook aangeschaft, ga deze vanavond inzetten ipv de celcia 20. Hoop er net zoals hierboven beschreven meer comfort uit te kunnen halen. Hou natuurlijk 't verbruik bij via Mindergas.nl
Had de vraag aan remeha gesteld of het mogelijk was om de celcia als een aan/uit te laten fungeren, dit is het antwoord:
"Het is niet mogelijk om de Remeha Celcia 20 thermostaat aan/uit te maken. Wanneer u op aan/uit wijze wenst op te warmen, bent u in de mogelijkheid om een aan/uit-thermostaat aan te schaffen. De cv-ketel zal dan alleen nog terugmoduleren."
Dit topic is gesloten.