Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.466 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Aghanim schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 18:26:
Stel dat de retour van alle lussen binnen 1C verschil vallen en als je de vloer op diverse plekken de temperatuur meet, meet je verschillen tussen de vloertemperatuur van 6C, is dan nog de enige conclusie dat er zeer waarschijnlijk minder lussen liggen in het gebied waar je die lagere temperatuur meet?

Dit is bij ons het geval namelijk met een nieuwe ketel, vloerverwarming water leeggespoeld en opnieuw gevuld, overal ontlucht en allerlei instellingen (pomp, temperatuur etc.) al geprobeerd. We hebben helaas geen tekeningen van de vloerverwarming, het betreft een stuk aanbouw van 12m2 wat merkbaar minder warm wordt (6C) maar wel 6C warmer is dan de hal waar geen verwarming ligt. Er lijkt dus wel vloerverwarming te liggen.
dat zou je dan vermoeden. of de isolatie verschilt maar dat zou je dan weer terug zien in je retour temp.

Maar goed je kan ook reserve engineering toepassen natuurlijk.....

meestal wil je de retour gelijk omdat dan de vloer overal even warm zou moeten zijn. Bij jou dus niet. Dus dan zou ik de lussen waar de vloer warmer is knijpen net zo lang tot dat overal de vloer even warm is!! dus je gaat dan bewust onderling de retour beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat ga ik morgen doen en als dat niets helpt dan ga ik denk ik toch een grotere radiator plaatsen want deze hoek van de kamer blijft koud.

Denk je overigens dat hiermee de temperatuur van de vloer op deze plekken stijgt door elders te knijpen of krijg ik enkel overal dezelfde lagere temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Aghanim schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 20:28:
Dat ga ik morgen doen en als dat niets helpt dan ga ik denk ik toch een grotere radiator plaatsen want deze hoek van de kamer blijft koud.

Denk je overigens dat hiermee de temperatuur van de vloer op deze plekken stijgt door elders te knijpen of krijg ik enkel overal dezelfde lagere temperatuur?
het zal overal de lagere temp worden. Echter daardoor word de kamer minder snel warm en zal per saldo de vloer temp weer stijgen omdat je langer stookt. Het kan dan wel zo zijn dat je de pompsnelheid en / of aanvoer temp ook moet aanpassen. Je moet gewoon net zo lang tweaken tot het koudste stuk zo warm is als jij wilt.
Zo heb ik het feitelijk ook. De grootste lus staat helemaal open en de rest regel je daarop af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Altijd proberen dit.

Maar ik heb er een hard hoofd in.
Als de slangen niet in het juiste patroon zijn gelegd blijf je (grote) temperatuurverschillen in je vloer houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:54
als het de uitbouw betreft die kouder blijft, kan dit komen door een andere constructie van de vloer, inderdaad minder slangen, of doordat de uitbouw snel afkoelt.

als de temperatuur in de hele ruimte wel afdoende is, moet je je niet concentreren op de temperatuur van de vloer. dit zou je ook niet doen bij radiatoren.

het afknijpen van groepen betekent dat er meer door andere groepen gaat stromen, en daar kan dus een hogere temperatuur in de vloer kunnen, maar de totale warmteafgifte daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Maar die kan je weer verhogen door meer flow en / of hogere aanvoertemp en zo is de cirkel weer rond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 08:22
0k ben momenteel ook de cv van mijn nieuwe woning aan het tunen. Het gaat om een nefit ecomline excellent ketel met ingebouwde boiker. De woning heeft radiatoren en in de woonkamer vloerverwarming (naast de drie radiatoren in de woonkamer). Daarnaast bevindt zich een speksteenkacheltje in de woonkamer. De thermostaat hangt in de keuken.

Ik heb het volgende al gedaan:
- radiatoren in de woonkamer dichtgedraaid. Ik stook namelijke elke dag de spesteenkachel op, dus vloerverwarming is daar voldoende.
- aanvoer temperatuur op de CV ketel naar stand 5 gezet (stond op 10). De thermometer in de cv ketel geeft nu 60 graden aan als hij vol verwarmt.
- tapwaterstand cv ketel naar 6 teruggedraaid (stond op 10).
- pompstand cv ketel naar stand 1 gezet (stond op 2)
- pomp vloerverwarming naar stand 1 gezet, omdat dit minder watt gebruikt (stond op 2). Daarnaast een pompschakelaar (Tercal) bestelt om de pomp automatisch uit te zetten. Deze moet nog binnen komen.

Ik heb nog een aantal vragen:
- hoe meet ik de aanvoer/uitvoer temperatuur. Moet dit per radiator of alleen op de CV ketel? En hoe kan ik dit het beste meten (speciaal soort thermometer)? --> Ir thermometer
- de meter van de vloerverwarming staat op 40 graden bij vol stoken. Kan dit verder naar beneden, want er zit een thermostaatknop op die nu tussen stand 6 en 7 instaat.
- op mijn ketel kan ik ook een vlammetje instellen (vermogen). Deze staat nu op stand 10. Is het verstandig deze ook terug te zetten?
- 1 radiator in mijn woning wordt alleen bovenin warm, betekent dit dat de invoer/uitvoer verkeerd om zitten?

[ Voor 5% gewijzigd door VivaAtloni op 12-01-2014 10:30 ]

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 15:28

JdM

Humbled

VivaAtloni schreef op zondag 12 januari 2014 @ 10:01:
[...]
Ik heb nog een aantal vragen:
[...]
Je vragen zijn al meermaals hier voorbij gekomen. De zoekfunctie of wat deftig google werk zou je het antwoord dus al moeten geven. Wanneer je de antwoorden gevonden hebt en het resultaat is niet naar wens, is het een idee om verder te denken ;)

[ Voor 24% gewijzigd door JdM op 12-01-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Laatst online: 06:43
Hoi Allen,

Wat een enorm informatief topic dit!

Ook ik ben zeer geinteresseerd in cv tuning en ben hier onlangs mee begonnen nadat wij zijn verhuisd. Het gaat om een huis uit de jaren 70, 2o1 kap met spouwmuur maar zonder spouwmuur isolatie, heel veel muur is er niet want de voor en achterkant zijn beide met zeer grote raampartijen, totaal raamoppvervlakte is ongeveer 45m2 waarvan 95% hr++ glas is ( jaar 2000 ) en aan de zijkant zit nog een garage. Het huis heeft een inhoud van 480m3. Ook het dak is nog niet geisoleerd en de woonkamer heeft een open trap naar de 1e verdieping en een open trap naar de 2e verdieping, (Voor de 2e verdieping hangt nu tijdelijk een gordijn)

Genoeg over het huis, nu over de installatie;

Na de aankoop hebben wij meteen alle radiatoren vervangen van onder tot boven. Er hingen beneden 2 T40 radiatoren van elk +- 4m breed. Deze zijn nu vervangen voor stelrad eco T33 radiatoren van 3.90 breed. Boven hingen 2 t10 radiatoren van 4m breed en 2 t10 van 2m breed. Deze zijn vervangen voor de stelrad eco t11 radiatoren van 2.90 breed en 160 breed waarmee er in 2 slaapkamers / werkkamers een overcapaciteit is om het, wanneer nodig +-22 graden te krijgen. Als CV hebben we een AWB thermo elegance 5. De thermostaat beneden is een Honeywell chronoterm III, volgens mij nog een hele oude maar wel goed te programmeren als opstaan, vertrekken, thuiskomen en ook per dag.

Ons stookpatroon is als volgt;

Om 6.30 staat de 1e persoon op, de verwarming staat nu zo ingesteld dat het om 6.30 19 graden is, deze temperatuur wordt constant gehouden tot een half uur voor de laatste persoon vertrekt, dat is rond 9 uur. Daarna is de temperatuur tot +- 17 uur ingesteld op 15 graden. Vanaf 17.00 gaat hij terug omhoog naar 20 graden tot een uur voor we gaan slapen.

Ik heb gisteren pas voor het eerst gekeken wat we op 1 dag verbruikt hebben omdat ik hier vanwege de verbouwing helaas nog niet eerder aan toegekomen ben. Gisteren was een weekend dag, waarin we de temperatuur bijna heel de dag op 20 graden hebben gehad. En 2 mensen hebben ieders +- 10 minuten gedouched. Het verbruik was 10m3. De temperatuur buiten lag gisteren op +- 7 graden.

Nu moet ik zeggen dat ik 10m3 vind meevallen (ook al kun je van 1 dag niks zeggen) maar zeker aangezien er nog veel verbeteringen mogelijk zijn, denk hierbij aan spouwmuur isolatie, dakisolatie, deur tussen begane grond en de 1e verdieping, deur tussen de 1e en 2e verdieping, rolluiken. Maar wat me gisteren is opgevallen is dat de thermostaat elke +- 20 - 30 minuten aan gaat en dan na enkele minuten weer terug uit spingt. De thermostaat springt eigenlijk al aan voordat hij onder de 20 graden komt en gaat weer uit voordat het 21 graden wordt, nu hebben de eco radiatoren wel een snelle warmte afgifte maar voor zover ik hier op het forum heb begrepen is het beter om lang te verwarmen op een lage temperatuur als kort op een hoge. Ik heb de cv ingesteld op 70 graden.

Is er iemand die advies kan geven omtrent het kort aanspringen en of dit goed is of juist niet.

Ps. Sorry voor het lange verhaal.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 04-10 15:28

JdM

Humbled

De thermostaat gaat dan waarschijnlijk over op een onderhoudsstookregime. In principe zorgt deze daarmee dat hij een te verwachten afkoeling voor blijft, zeker bij goed geïsoleerde woningen zou anders de meetbare afkoeling te laat komen, waardoor het comfort minder wordt. In principe is er niets mis met dit gegeven, echter zou een "domme" aan/uit thermostaat zonder deze regeling ook voor minder verbruik kunnen zorgen. Voor zover ik logisch kan beredeneren is dat zeker bij een ongeïsoleerd huis wel een mogelijkheid. Je zou er indien mogelijk eens een simpele thermostaat aan kunnen hangen, maar wat je thermostaat nu doet is dus eigenlijk ook wel logisch te noemen. Er lijkt dus niets mis te zijn met je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
[..]
- radiatoren in de woonkamer dichtgedraaid. Ik stook namelijke elke dag de spesteenkachel op, dus vloerverwarming is daar voldoende.
Prima.
- aanvoer temperatuur op de CV ketel naar stand 5 gezet (stond op 10). De thermometer in de cv ketel geeft nu 60 graden aan als hij vol verwarmt.
Is ook prima, als je huis daarmee nog warm genoeg en snel genoeg opgewarmd mee krijgt. Als dat zo is lekker laten staan.
Deze zou ik even mee oppassen. Wat bedoel je precies met 'tapwaterstand' ? Het vermogen van je ketel bij het opwarmen van tapwater, of de temperatuur van het tapwater? Het vermogen voor tapwater kun je het beste gewoon op 100% laten staan, anders krijg je je tapwater niet meer warm genoeg, of duurt het erg lang. Tapwatertemperatuur kun je ook prima aanpassen, maar niet lager dan 60 graden ivm legionella gevaar (zeker omdat je een boiler toestel hebt). Check dus even wat je met deze instelling daadwerkelijk aanpast, en of dat wel verstandig is.
Dit kan vaak ook wel, maar je hebt kans dat de radiatoren ver weg van de ketel niet meer warm worden.
- pomp vloerverwarming naar stand 1 gezet, omdat dit minder watt gebruikt (stond op 2). Daarnaast een pompschakelaar (Tercal) bestelt om de pomp automatisch uit te zetten. Deze moet nog binnen komen.
Als je je vloer nog goed warm krijgt dan kan dit ook prima. Misschien dat je de lussen afzonderlijk van elkaar nog even moet afstellen zodat ze allemaal een redelijk gelijke deltaT hebben.
hoe meet ik de aanvoer/uitvoer temperatuur. Moet dit per radiator of alleen op de CV ketel? En hoe kan ik dit het beste meten (speciaal soort thermometer)?
Dit doe je per radiator/lus vloerverwarming. Je kunt dan elke radiator bij langs gaan en afstellen tot je een deltaT van 15-20 graden hebt. Wel even afregelen in de 'normale' situatie. Als je namelijk radiatoren die je nu dicht hebt staan (ivm speksteenkachel) later weer open gaat zetten is je balans weg.
- de meter van de vloerverwarming staat op 40 graden bij vol stoken. Kan dit verder naar beneden, want er zit een thermostaatknop op die nu tussen stand 6 en 7 instaat.
Dit zul je even moeten weten, wat er qua temperatuur daadwerkelijk je vloer in gaat. Even meten op een leiding die vloer in gaat. Kan misschien lager als je daadwerkelijk 40 graden je vloer in stuurt. Is ook beetje afhankelijk van je vloerdikte etc. Hoger zou ik niet doen.
- op mijn ketel kan ik ook een vlammetje instellen (vermogen). Deze staat nu op stand 10. Is het verstandig deze ook terug te zetten?
Is afhankelijk van je thermostaat. Heb je een aan/uit thermostaat dan heeft het zeker zin. Heb je een modulerende thermostaat dan heeft het volgens mij geen nut, de thermostaat regelt dan het vermogen.
- 1 radiator in mijn woning wordt alleen bovenin warm, betekent dit dat de invoer/uitvoer verkeerd om zitten?
Dit zul je even moeten testen. Radiatorkraan dichtdraaien, radiator af laten koelen, en dan kraan open draaien. Met beide handen de leidingen vastpakken en voelen welke als eerste warm wordt. Normaalgesproken hoort je bovenste leiding (waar je kraan in zit) als eerste warm te worden. Zie ook de thermografische foto's in de topicstart. Dit probleem zou ook nog door je pompstand veroorzaakt kunnen worden, tenzij je het probleem ook al had toen je pomp nog sneller draaide. Even wat dingen proberen dus.

Maikie18 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 13:05:
[..]

Is er iemand die advies kan geven omtrent het kort aanspringen en of dit goed is of juist niet.
[..]
Wat voor type thermostaat is die Chronotherm? Een aan/uit of een modulerende? Bij aan/uit is dat gedrag vrij normaal namelijk. Kost ook meer gas omdat hij de watertemperatuur niet afstemt op de kamertemperatuur, maar door de ketel uit laat zoeken. Als het een modulerende is dan weet ik het zo niet, zal iemand anders even z'n licht over moeten laten schijnen.

70 is nog redelijk hoog, wat voor retourtemperatuur meet je op de ketel? Als dat onder of rond de 50 ligt dan is het wel goed qua deltaT. Anders zul je de boel nog moeten inregelen. Als je zin hebt kun je nog experimenteren of je het met lagere temperaturen (65 - 60 - 55 graden ofzo) ook warm kunt krijgen. Kan wel zijn dat je thermostaat een paar dagen nodig heeft om z'n stookpatroon daarop aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het gaat om een nefit ecomline excellent ketel met ingebouwde boiker.

De tapwaterstand op stand 10 is 60 graden bewaartemperatuur in de boiler.
Als je hem nu op stand 6 zet is de bewaartemperatuur 45 graden. Realiseer je dan wel dat er een kans op legionella vorming is.
Zie handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/Screenshot%202014-01-12%2013.50.18.png
Stand 8 is een veiligere stand. Op 45 graden is geen probleem als je veel warm water verbruikt, maar na een weekendje weg of een vakantie is het risico wel aanwezig. Je zou dan eerst 25 liter moeten spoelen voor je zeker weet dat je veilig zit.

De pompstand van 1 naar 2 heeft trouwens niets te maken met de snelheid. Stand 1 is een nadraaitijd van 4 minuten, stand 2 is 24uur nadraaien.
Stand 2 gebruik je als er een weersafhankelijke regeling op zit die niet van Nefit zelf is.

Bij een Ecomline kun je de pompsnelheid niet regelen met de hand. Hij heeft een modulerende pomp die niet na te regelen is.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
@JdM Bedankt voor je reaktie.

@ThinkPad De retourtemperatuur kan ik begin volgende week pas meten wanneer de temperatuur metertjes binnen komen.

Ik heb even de handleiding van de thermostaat opgezocht en het blijkt dat deze zelf berekend hoe lang het duurt voordat een ruimte is opgewarmd, ik hoef dus zelf geen rekening te houden dat ik hem 30 minuten voor het opstaan al aan laat springen wat ik tot op heden wel heb gedaan dus dat ga ik zo even aanpassen.

Betekend dit overigens ook dat het een modulerende thermostaat is? Hierbij een link naar de beschrijving http://www.kijkvoelbeleef...hronotherm-III-1986-2000/

Ik kom in de handleiding overigens nog iets tegen waarvan ik denk dat het belangrijk is om na te kijken hoe dit staat maar ik begrijp het niet helemaal, gaat over het aantal schakelingen per uur die je kan instellen d.m.v een aantal knopjes om te zetten.

AANTAL SCHAKELINGEN PER UUR (50% WARMTEBELASTING)
SNELHEID WARMTE-
OVERDRACHT
ZEER LAAG (WATER)
LAAG (WATER)
NORMAAL (WATER/LUCHT)*
HOOG (LUCHT)
ADAPTIEF
(ZELFLEREND)
NIET-ADAPTIEF

[ Voor 5% gewijzigd door Maikie18 op 12-01-2014 18:30 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 29-09 18:00
Oxellaar schreef op zondag 12 januari 2014 @ 14:21:
[...]

Als je hem nu op stand 6 zet is de bewaartemperatuur 45 graden. Realiseer je dan wel dat er een kans op legionella vorming is.
Zie handleiding:
[afbeelding]
Stand 8 is een veiligere stand. Op 45 graden is geen probleem als je veel warm water verbruikt, maar na een weekendje weg of een vakantie is het risico wel aanwezig. Je zou dan eerst 25 liter moeten spoelen voor je zeker weet dat je veilig zit.

De pompstand van 1 naar 2 heeft trouwens niets te maken met de snelheid. Stand 1 is een nadraaitijd van 4 minuten, stand 2 is 24uur nadraaien.
Stand 2 gebruik je als er een weersafhankelijke regeling op zit die niet van Nefit zelf is.

Bij een Ecomline kun je de pompsnelheid niet regelen met de hand. Hij heeft een modulerende pomp die niet na te regelen is.
Wat betreft het legionelle verhaal nog even de tabel van wiki:

Temperatuur (°C ) Staat
70 tot 80 °C totale doding van Legionella
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
35 tot 46 °C ideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
20 tot 50 °C Legionella is in staat om te groeien
20 tot 55 °C langzame vermeerdering aangetoond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Wij verwarmen eigenlijk alleen de vloer op de begane grond en die heeft niets aan een hogere aanvoertemperatuur dan een graad of veertig. Ik heb daarom op nieuwjaarsdag als experimentje de aanvoertemperatuur op onze calenta 40c teruggeschroefd van 80 naar 50o. Dat leek even goed te gaan. Ons verbruik ging van 0,356 over de laatste twee weken van december naar 0,311 m3/graaddag.
Maar gisteren wist de ketel de woonkamer niet boven de 19,5o te krijgen. Ik ben er maar eens een half uurtje bij gaan zitten en zag dat 'ie eigenlijk constant opstartte, even een minuuutje stookte tot de aanvoertemperatuur de 50 bereikte en daarna afsloeg met code 8.1 (regelstop, anti-pendel). Best mogelijk dat 'ie daar trouwens altijd mee eindigt, heb ik nog niet gecontroleerd.. Ondanks het lagere verbruik leek dat me niet goed. Dus de temperatuur weer tien graden hoger gezet, en in plaats daarvan het vermogen (p17, max. toerental ventilator) van 4200 naar 2000. Nu draait de ketel weer langer achtereen en is het hier lekker warm. Blijkbaar kan de calenta 40c niet onder de 50o blijven bij het standaard vermogen.

Gemiddelde temperatuur per dag:
Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/cv_temp_50.jpg

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dat kan hij prima. Ik stook hier nu al 2 winters met ook een 40c met een aanvoertemp van 50 graden. De reden waarom hij gaat pendelen zal zijn dat je retour te hoog is. Die zit bij mij op 30 graden, dus perfect.

Zet hem eens terug naar 50 en lees dan je temp uit op de ketel. T1 = aanvoer en T2 = retour. Juist alleen op VV is deze ketel perfect te tunen. Hij stookt hier zo 2 tot 3 uur achter elkaar zonder tussendoor uit te gaan.

Ik heb overigens op de Isense temp min en temp max op 50 staan. Dan hoef je verder niets in te stellen. Hij zal even wat extra vermogen pakken om naar de 50 te gaan en moduleert dan terug naar stand 1 of 2 afhankelijk van je totale vermogensvraag

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 12-01-2014 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ray schreef op zondag 12 januari 2014 @ 01:20:
Maar die kan je weer verhogen door meer flow en / of hogere aanvoertemp en zo is de cirkel weer rond ;)
als dat kan, dan moet je dat als eerste doen. dat is veel makkelijker dan instellen.

het punt is dan wel. meer flow is harder pompen, en die pomp stond al op 3 als ik me niet vergis. anders is het gewoon een verkeerde beslissing de pomp op een lagere stand te zetten.

ook heter water toevoeren heeft weinig zin, de vloerverwarmingverdeler regelt dat zelf, en als je die op heter water zet..
tja
als je klaagt over een te koude vloer op plekken, dan is het water dus te koud en MOET je dus zien de temperatuur te verhogen, maar wel met als doel, geen extra warmte gaan verbuiken.

als je toch aal flow en of temp moet verhogem dan stop je gewoon te weinig energie in de ruimte. en is er dus een ander probleem, dat je eerst moet oplossen.

ook met hogere watertemp en flow, is je totale afgiftevermogen niet maximaal met afgeknepen groepen. en als ik me niet vergis was er a een probleem met pendelen, en dus te weinig afgiftevermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maikie18 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:51:

Ik kom in de handleiding overigens nog iets tegen waarvan ik denk dat het belangrijk is om na te kijken hoe dit staat maar ik begrijp het niet helemaal, gaat over het aantal schakelingen per uur die je kan instellen d.m.v een aantal knopjes om te zetten.

AANTAL SCHAKELINGEN PER UUR (50% WARMTEBELASTING)
SNELHEID WARMTE-
OVERDRACHT
ZEER LAAG (WATER)
LAAG (WATER)
NORMAAL (WATER/LUCHT)*
HOOG (LUCHT)
ADAPTIEF
(ZELFLEREND)
NIET-ADAPTIEF
Die aantal schakelingen per uur en adaptief vind je op de achterkant als je hem van de houder schroeft, daar staat ook de uitleg bij.
Als je overshoot hebt kan je hem daar op laag zetten bijv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
engelbertus schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:45:
[...]

als dat kan, dan moet je dat als eerste doen. dat is veel makkelijker dan instellen.

het punt is dan wel. meer flow is harder pompen, en die pomp stond al op 3 als ik me niet vergis. anders is het gewoon een verkeerde beslissing de pomp op een lagere stand te zetten.

ook heter water toevoeren heeft weinig zin, de vloerverwarmingverdeler regelt dat zelf, en als je die op heter water zet..
Je hebt gelijk. De pomp staat op 3 en de aanvoertemperatuur is al 50C, warmer kan en wil ik niet in de vloer gaan stoppen. Denk dat de aanbouw, ondanks dat dit gedeelte tegelijk met de rest van het huis gebouwd is als optie, toch van een andere isolatie en verwarmingsinstallatie/hoeveelheid leiding is dan de rest. Misschien was hier geen zithoek gepland en vonden ze het onnodig om veel slangen te leggen in dit gedeelte.

Vandaag wel geprobeerd de flow te veranderen maar het is met slechts 2 thermometers en veel warmteverschil per m2 nogal lastig te bepalen waar welke groep ligt, dus eerst het aantal meters eens uitbreiden. We denken er overigens ook over om een extra radiator te plaatsen, zo'n grote verticale van 200x80, om op deze manier de aanbouw extra mee te verwarmen. Het is hier overigens niet echt heel koud in huis maar je voelt de tocht omdat het een hoekhuis is met grote ramen waar veel wind op staat.

@Ray: hoe lees jij je ketel uit? Via de iSense? Of heb je een display op de Calenta (toch?) die wij op de Tzerra niet hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 12-01-2014 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
@Rol-Co Je bedoeld overschot in vermogen? Aan radiatoren heb ik ongeveer 18 nodig. De cv is 24 of 30 dus overschot genoeg.

Heeft het op laag zetten niet juist het effect dat hij wel minder gaat aanslaan maar telkens meer moet stoken om het terug warm te krijgen?

In het huis liggen hier overigens allemaal dikwandige buizen die telkens bij het aanslaan gaan lopen tikken, ik las ergens in dit topic volgens mij dat een goed afgestelde cv daar minder last van heeft omdat die niet telkens warm / koud / warm / koud wordt dat is hier wel het geval.

Maar als ik van de week de temperatuur sensoren binnen heb ga ik eerst maar eens meten wat de retour bij de cv is en hoe het per radiator is.

De eco modellen hebben volgens de product specificaties overigens een vooraf ingesteld thermostatisch ventiel maar ik ben er nog niet aan uit hoe die nu precies werken want ik heb er in de slaapkamers thermostaatkranen op gehad maar dan werden ze niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:09

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Aghanim schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:49:
[...]
@Ray: hoe lees jij je ketel uit? Via de iSense? Of heb je een display op de Calenta (toch?) die wij op de Tzerra niet hebben.
De Calenta heeft inderdaad een display op de ketel zitten waar je parameters kunt instellen en uitlezen.
De Tzerra heeft dat niet en zul je een PC met software moeten hebben om eea uit te lezen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
@VivaAtloni: en even de boiler na-isoleren. Ik heb de binnenkant van de omkasting voorzien van dun isolatie materiaal en de bovenkant afgedekt met een EPS plaat. Buitenkant voelt nu koeler aan, dus minder verlies.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maikie18 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:27:
@Rol-Co Je bedoeld overschot in vermogen? Aan radiatoren heb ik ongeveer 18 nodig. De cv is 24 of 30 dus overschot genoeg.

Heeft het op laag zetten niet juist het effect dat hij wel minder gaat aanslaan maar telkens meer moet stoken om het terug warm te krijgen?

In het huis liggen hier overigens allemaal dikwandige buizen die telkens bij het aanslaan gaan lopen tikken, ik las ergens in dit topic volgens mij dat een goed afgestelde cv daar minder last van heeft omdat die niet telkens warm / koud / warm / koud wordt dat is hier wel het geval.

Maar als ik van de week de temperatuur sensoren binnen heb ga ik eerst maar eens meten wat de retour bij de cv is en hoe het per radiator is.

De eco modellen hebben volgens de product specificaties overigens een vooraf ingesteld thermostatisch ventiel maar ik ben er nog niet aan uit hoe die nu precies werken want ik heb er in de slaapkamers thermostaatkranen op gehad maar dan werden ze niet warm.
Nee overshoot, zodat het iets warmer word dan ingesteld ivm het doorwarmen na het afslaan van de cv.
Dat tikken word minder bij een lagere temperatuur van het cv water, geeft wel iets minder warmte af dus loopt wat langer met een lagere brander, vaak ook minder starts dus wat zuiniger.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:49:
[...]

Je hebt gelijk. De pomp staat op 3 en de aanvoertemperatuur is al 50C, warmer kan en wil ik niet in de vloer gaan stoppen. ..................
Het lijkt wel alsof het bij iedereen anders reageert.

Sinds ik de verdelerpomp (met pompschakelaar) in de aanbouw van 1 naar 2 heb gezet wordt het juist minder warm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

in de regel is ook het standaard advies om je debiet over de vloer niet hoger dan 1 - 2 liter/minuut te hebben. Ik heb een 6 groeps verdeler en daar haal ik dat al op stand 1. Dus stand 3 voor een 3 groeps lijkt ook enorme overkill

Het hele idee is dat je lang, langzaam, water door de vloer laat lopen. Je moet dan natuurlijk wel je minimale ketel vermogen kwijt kunnen anders krijg je gependel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
drielp schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:10:
@VivaAtloni: en even de boiler na-isoleren. Ik heb de binnenkant van de omkasting voorzien van dun isolatie materiaal en de bovenkant afgedekt met een EPS plaat. Buitenkant voelt nu koeler aan, dus minder verlies.
Bij mij heb ik een boiler met omkasting gewoon luchtig volgestopt met steenwol.(van steenwoldeken)
Buitenkant blijft hierdoor net zo koud als de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu sinds 2 weken de Honeywell Chronotherm Modulation vervangen voor een Honeywell Touch Aan/Uit. Dit bevalt uitstekend. Geen last meer van koude periodes wanneer de temperatuur eenmaal bereikt is.

De lage temperaturen waarmee de Modulation bijstookt (Low mode) werken absoluut niet goed in combinatie met convectoren. Nu met deze mooie Aan/Uit thermostaat is dit eindelijk opgelost. Wanneer de temperatuur nu is bereikt, schakelt de thermostaat over naar een berekende aan en uit tijd om de kamer op temperatuur te houden. Echter wordt hierbij de watertemperatuur een stuk hoger, wat veel gunstiger is bij convectoren.

Bijkomend voordeel is, dat ik geen negatieve invloed op het gasverbruik constateer.

Dus wellicht een goede tip voor anderen die ook met dit probleem worselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:14:
Geen last meer van koude periodes wanneer de temperatuur eenmaal bereikt is.
Wat bedoel je met koudeperiodes.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 20:47
Ik heb nu sinds 2 weken de Honeywell Chronotherm Modulation vervangen voor een Honeywell Touch Aan/Uit. Dit bevalt uitstekend. Geen last meer van koude periodes wanneer de temperatuur eenmaal bereikt is.

De lage temperaturen waarmee de Modulation bijstookt (Low mode) werken absoluut niet goed in combinatie met convectoren. Nu met deze mooie Aan/Uit thermostaat is dit eindelijk opgelost. Wanneer de temperatuur nu is bereikt, schakelt de thermostaat over naar een berekende aan en uit tijd om de kamer op temperatuur te houden. Echter wordt hierbij de watertemperatuur een stuk hoger, wat veel gunstiger is bij convectoren.

Bijkomend voordeel is, dat ik geen negatieve invloed op het gasverbruik constateer.

Wel herkenbaar, maar dit kan dus verholpen worden door een willekeurige aan/uit thermostaat?
( Voorbeeld: Honeywell Thermostaat Round ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Met een iSense kan het ook, je kan de minimale aanvoertemperatuur instellen. Die kan je dan op 50 ofzo zetten. Water van 38 graden heeft een traditionele radiator niet zo veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
drielp schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:10:
Ik snap niet precies war je bedoeld. Kun je een foto plaatsen hoe jij dit hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
ThinkPadd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:30:
Met een iSense kan het ook, je kan de minimale aanvoertemperatuur instellen. Die kan je dan op 50 ofzo zetten. Water van 38 graden heeft een traditionele radiator niet zo veel aan.
Je bedoeld dat je hem in de aan / uit modus kan zetten ipv modulerend??
Heb nu de remeha celcia 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Of op je ketel dmv begrenzing. Evt kan je in het installatiemenu van de honeywell low-load ook nog uitschakelen.

IMHO is low-load voor LTV systemen die genoeg hebben aan hele lage temperaturen om je huis op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Oxellaar schreef op zondag 12 januari 2014 @ 14:21:
[...]

Zie handleiding:
[afbeelding]

Thx ik heb de tapwaterstand naar 8 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pribo schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:28:
[...]

Wat bedoel je met koudeperiodes.??
Tijdens het aanwarmen liep de CV niet meteen door naar zijn maximale temperatuur (55 gr.). Met de Modulation stopte hij steeds onderweg, deed het opbouwen in fases. Dus ik zag op de ketel eerst een temperatuur van net 30 graden. sloeg af, daarna opwarmen naar 40 graden en dan sloeg hij weer af. Beneden deden de convectoren dan niets een hele tijd.

Vervolgens liep de watertemperatuur dan heel langszaam op naar de max, wat toch nog voor langere periode een onbehagelijk koud gevoel gaf. Dan sloeg de thermostaat ook nog eens een graad voor de ingestelde temperatuur af om de laatste graad heeeeeel langszaam voor elkaar te krijgen. Dus vandaar dat ik zeg, veel koudeperiodes..

Nu slaat hij aan en binnen een paar minuten voel je de warmte uit de convectoren komen. Zo warm zelfs, dat vrouwlief er al een beetje over klaagt. Ik moet zeggen, dat ik ook al eens tegen een 'muur' van warmte aanliep toen ik van een koud vertrek de woonkamer in kwam toen het systeem net stond op te warmen.

Maar dit kende ik helemaal niet en ging er steeds vanuit dat mijn convectoren een te laag vermogen hadden. Dus niet.. heerlijk dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Veemd toch eigenlijk allemaal. Je zou zeggen dat een modulerende thermostaat het zelfde doet als een aan/uit thermostaat, maar dan zuiniger.!!
Ik ben bang dat voor heul veul mensen een aan/uit thermostaat beter werkt dan een modulerende thermostaat.
Nu is gewoon de vraag wanneer gebruik je een modulerende thermostaat en wanneer een aan/uit thermostaat... :?
(Niet verder vertellen, maar ik ben nu even weer aan het spelen met een modulerende thermostaat. 8)7 )

PS: al iets te zeggen over het gasverbruik nu je een aan/uit gebruikt.??

[ Voor 8% gewijzigd door pribo op 13-01-2014 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bij mij was het veel onzuiniger om een aan/uit thermostaat te gebruiken. Zat daarmee op 0,57m3/graaddag. Nu op 0,38 - 0,42 m3/graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
  • Laatst online: 04-07 22:14
De discussie over modulerende thermostaten is hier zelfs na 6000+ reacites nog niet voorbij! :D

Een boiler is zuiniger bij een lagere aanvoertemperatuur omdat er minder warmte verloren gaat door de rookgassen.

@ThinkPad; "Een convectie radiator heeft niet zo veel aan water van 38 graden" Hier ben ik het niet meer eens. Warmte is warmte.

@YBJ; Ik denk dat jij het comfort meer van de stralingswarmte moet hebben dan van de omgevingsluchttemperatuur.

Ik heb een opentherm gateway en kan daardoor zien wat de Honeywell Chronotherm Modulation doet.

De Honeywell Chronotherm Modulation werkt grofweg als volgt; het meet de ruimtetemperatuur tot op de 0,01C nauwkeurig, neemt het verschil met de gewenste temperatuur in acht en houdt bij hoe snel de temperatuur stijgt of daalt. Hierop vraagt deze thermostaat een bepaalde aanvoertemperatuur van de ketel.

"opwarmfase"
Maar dat is nog lang niet alles, een voorbeeld; de ruimtetemperatuur is 17C, gewenste temperatuur 20C. Een verschil van 3C, Bij grote verschillen (+- >2.5C) gaat de thermostaat in de "vaste hoge watertemperatuurstand". Ik heb hem zien vragen om 60 tot 90C aan water. Door mijn ketel in te stellen op max. 60C aanvoertemperatuur, zal mijn ketel hogere temperaturen negeren. Als de temperatuur in de ruimte snel stijgt, zal de thermostaat om lagere aanvoertemperaturen gaan vragen. Ondanks dat de thermostaat ook de retourtemperatuur opvraagt, heb ik hem hier nooit actief iets mee zien doen.

"modulatiefase"
Vervolgens is het na een bepaalde tijd bijv. 19C in de ruimte geworden. Nu gaat de thermostaat echt slim moduleren, het gaat als volgt; de ketel wordt gestart, door 90C aan aanvoertemperatuur te vragen. Na ongeveer 10sec vraagt de thermostaat om de huidige aanvoertemperatuur, en die is nu langzaam opgelopen tot bijv. 43 graden. De thermostaat verlaagd nu de vraag van 90C, naar 43C, en blijft de aanvoertemperatuur in de gaten houden en matcht zijn vraag aan de huidige aanvoertemperatuur. Dit is een methode om de ketel op zijn laagsts mogelijke modulatiestand draaiende te houden. Vervolgens wordt de ruimtetemperatuur in de gaten gehouden en wordt alleen de AAN-tijd pulsen van de ketel geregeld. Eigenlijk wordt de thermostaat dus een AAN/UIT thermostaat, op de laagst mogelijke modulatiestand van de ketel!

Dat is best interessant, want een normale PID regelaar vraagt actief om een bepaalde aanvoertemperatuur, terwijl de modulerende thermostaat hier gewoonweg een AAN/UIT thermostaat wordt, op de laagste modulatiestand van de ketel. Dit is (lijkt mij) optimaal zuinig qua gas, niet qua elektriciteit.

Echter; door de laagst mogelijke aanvoertemperatuur tijdens de "modulatiefase" is het effect van stralingswarmte 0. En kan er inderdaad comfortverlaging zijn doordat je eerst maximale stralingswarmte krijgt in de "opwarmfase", die daarna compleet wegvalt.

Ik denk daarom dat, als je een slecht geïsoleerde woning hebt; een standaard AAN/UIT thermostaat inderdaad kan leiden tot een hoger comfort: je moet het hebben van de stralingswarmte, omdat de muren/vloer/plafond nooit écht op temperatuur (20C) komt. Bij een goed geïsoleerd huis is een modulerende thermostaat een must, doordat alles op temperatuur is en je de ketel zo rendabel mogelijk wil laten draaien (laagst mogelijke modulatiestand).

What say you?

P.S. ik negeer nu het feit dat een standaard AAN/UIT thermostaat verbonden kan zijn aan een ketel die zelf stiekem actief moduleert. Dus ik ga er vanuit dat de standaard AAN/UIT thermostaat altijd een (EDIT: vaste, bijv 60C of) 90C aan water krijgt in de AAN modus.

[ Voor 3% gewijzigd door straider op 13-01-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-10 17:18
Ik wil eens gaan beginnen met mindergas maar wat is nu ideaal? Elke dag om een vaste tijdstip? Elke week op een vaste tijdstip of kan je bijvoorbeeld ook gewoon op woensdag om 18:00 uur invullen en de volgende weer op zaterdag om 14:00 uur of krijg je dan een "raar" beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Bij energiemanager online houden ze rekening met de tijd en rekenen ze op die manier je verbruik goed uit per periode.

Voor mindergas.nl is dat niet het geval. Ik zou standaard een tijdstip + dag aanhouden dat je het doet. Zelf doe ik het elke avond om 23.00 uur omdat ik dan standaard naar bed ga en de CV uitgaat op dat moment. Doe ik ook meteen electra aangezien we dan naar bed gaan ivm flesje van de kleine :)

Voor betrouwbaarheid zou ik hoe dan ook een vast tijdstip aanhouden, of je het nu elke dag doet, om de dag of 1 keer per week

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@ straider:
in de modulatiefase gaat het denk ik vaak mis. eerst vraagt hij 90, hij vindt eigenlijk 45 ook wel genboeg, maar doorde hoge initiele aanvoer, en de vrij warme retour, overschrijdt de ketel de 45 graden al snel, en gaat pendelen, of in de antipendelstand. het lijkt mij beter dat er dan een hogere temperatuur wordt gevraagd, en de aan tijd iets verlengt, misschien zelfs een korte overshoot plaatsvindt, en dan een langere uit periode tot gevolg hebbend. ik heb dus geen idee hoe de themostaat bedenkt welke "laagste modulatiestand/aanvoertemperatuur bepaalt. dat vindt ik erg jammer. nu kun je niet objectoef beoordelen of je liever een aan/uit of een modulerende ketel wilt, en kun je er ook moeilijk op anticiperen door bijvoorbeeld de min en max waarden op de ketel er op af te stemmen.

er van uit gaan dat een standaard aan/uit thermostaat altijd 90 graden krijgt is onzinnig, er zijn in nederlandse huishoudens waarschijnlijk geen ketels meer met niet-modulerende branders, en de meeste hebben wel een instelling voor de maximale temperatuur en /of brandervermogen

[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 13-01-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
engelbertus schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:08:
@ straider:
in de modulatiefase gaat het denk ik vaak mis. eerst vraagt hij 90, hij vindt eigenlijk 45 ook wel genboeg, maar doorde hoge initiele aanvoer, en de vrij warme retour, overschrijdt de ketel de 45 graden al snel, en gaat pendelen, of in de antipendelstand. het lijkt mij beter dat er dan een hogere temperatuur wordt gevraagd, en de aan tijd iets verlengt, misschien zelfs een korte overshoot plaatsvindt, en dan een langere uit periode tot gevolg hebbend. ik heb dus geen idee hoe de themostaat bedenkt welke "laagste modulatiestand/aanvoertemperatuur bepaalt. dat vindt ik erg jammer. nu kun je niet objectoef beoordelen of je liever een aan/uit of een modulerende ketel wilt, en kun je er ook moeilijk op anticiperen door bijvoorbeeld de min en max waarden op de ketel er op af te stemmen.
Ik ben het met je eens dat het top op zeker hoogte een black-box blijft. Maar je mist één ding; als de retour stijgt, stijgt je aanvoer mee, maar de "aanvraagtemperatuur" van de thermostaat stijgt hier ook actief mee.

Mijn ketel heeft ongeveer een minimaal verschil tussen retour en aanvoer van 13C op de laagste modulatiestand

Bijv. Aanvoervraag thermostaat: 42C, retourtemperatuur: 29C, aanvoertemperatuur dus 42C. Na 5 min stijgt de retourtemperatuur naar 33C, dus de aanvoertemperatuur naar 46C, nu past de aanvoervraag van de thermostaat ook gewoon mee naar 46C zodat de ketel blijft draaien. Bij mij staat standaard op de ketel (via het servicedisplay) op max 5C overshoot ingesteld (dus de ketel gaat pas uit als de daadwerkelijke aanvoer 5C hoger is dan de vraag).

Je ketel gaat dus alleen pendelen als je daar de max. aanvoertemperatuur op 45C oid zet.
er van uit gaan dat een standaard aan/uit thermostaat altijd 90 graden krijgt is onzinnig, er zijn in nederlandse huishoudens waarschijnlijk geen ketels meer met niet-modulerende branders, en de meeste hebben wel een instelling voor de maximale temperatuur en /of brandervermogen
Dat zou dus best kunnen. Maar ik heb toch echt studentenhuizen gezien hier waar dus de aanvoer altijd op 90C zit. :> En de ketel dag en nacht pendelt. Dit zijn gewoon moderne condensatieketels. Wat is jouw ervaring; moduleert een ketel op AAN/UIT als een PID met in acht neming van de retourtemperatuur? Geeft hij altijd 60C? Wat is de standaard instelling?

Aangezien de ketel in de AAN/UIT stand geen idee heeft van de ruimtetemperatuur/het gevraagd vermogen/het vermogen van de radiatoren, zou hij standaard bijna wel een vaste temperatuur (60-90C) moeten gaan afgeven!

[ Voor 21% gewijzigd door straider op 13-01-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
De vraag wordt bij mij niet aangepast.
ik heb max temp op 55 graden.
dan wordt er eerst max gevraagd, en vervolgens bijvoorbeeld 35 graden. de keteltemperatuur stijgt al snel boven deze 35 graden en bij 5 graden boven deze gevraagde temperatuur stopt de brander.

deze 5 graden (die jij ook bedoelt) is geen overshoot, dit is een overschrijding, waarna de ketel in anti pendelstand gaat. dit is een "beveiliging"

Overshoot is wanneer je ruimte warmer wordt dan bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
@engelbertus

Ok, dan snap ik je punt. Inderdaad is overshoot een term die gebruikt wordt voor de ruimtetemperatuur.

Heb jij ook een chronoterm modulation?

Ik heb op dit moment geen screenshots bij de hand, maar bij mij ziet het er ongeveer als volgt uit, echter bij mij overlapt de aanvraag met de daadwerkelijke aanvoertemperatuur exact (op het plaatje zit er een positive bias tussen).

Afbeeldingslocatie: http://otgw.tclcode.com/otmonitor1.png

Rood; aanvoer, Blauw; retour en grijs (denk ik? (kleurenblind)) is dus de gevraagde aanvoer.

Om nog even verder op je probleem in te gaan (toch ff niets te doen). Een ketel pendelt altijd omdat hij overgedimensionaliseerd is voor het kleine vermogen wat gevraagd wordt om de ruimtetemperatuur constant te houden. Natuurlijk wil je dat je ketel om de 5 min pendelt door de thermostaat, en niet om de 30-60s veroorzaakt door deze 5C "beveiliging".

De meestijgende aanvoervraag is dus hiervoor een oplossing. Het feit dat jou thermostaat dit niet doet, zou je wellicht de 5C in moeten stellen op 15C, het heeft eigenlijk precies hetzelfde effect. Je max van 55C blijft ook dan gewoon behouden.

En nog even voor iedereen; een goedwerkende/ingestelde modulerende thermostaat is vrijwel altijd zuiniger, maar als je het van stralingswarmte moet hebben niet per sé comfortabeler.

[ Voor 62% gewijzigd door straider op 13-01-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 22:48
Neefdave schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:05:
Ik wil eens gaan beginnen met mindergas maar wat is nu ideaal? Elke dag om een vaste tijdstip? Elke week op een vaste tijdstip of kan je bijvoorbeeld ook gewoon op woensdag om 18:00 uur invullen en de volgende weer op zaterdag om 14:00 uur of krijg je dan een "raar" beeld?
Ik mijn slimme meter aangemeld bij mindergas.nl, die wordt dan elke dag automatisch uitgelezen. Kost 9 euro per jaar dat je ieder jaar opnieuw moet betalen, anders stopt de dienst automatisch. Als je na aanmelden niet betaald (moet binnen een paar weken geloof ik) stopt het uitlezen ook automatisch.

Ik kijk het in ieder geval een jaar aan, voor dat geld ga ik niet moeilijk doen met vaste periodes. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een slimme meter moet hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:48

ericplan

5180 Wp PV

nbch schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:34:
[...]

Ik mijn slimme meter aangemeld bij mindergas.nl, die wordt dan elke dag automatisch uitgelezen. Kost 9 euro per jaar dat je ieder jaar opnieuw moet betalen, anders stopt de dienst automatisch. Als je na aanmelden niet betaald (moet binnen een paar weken geloof ik) stopt het uitlezen ook automatisch.

Ik kijk het in ieder geval een jaar aan, voor dat geld ga ik niet moeilijk doen met vaste periodes. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een slimme meter moet hebben..
Ik doe het met m'n Youless. Elke dag weer. En het is gratis.
Mindergas, upload automatiseren ???

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
@engelbertus

ik zie nu inderdaad mijn denkfout in; een vaste aanvoer van 90C is onzinnig, maar de ketel zal dan bij AAN/UIT wel zo moduleren richting een ingestelde statische temperatuur.

Dus je hebt scenario's dat bij een lage aanvoer de ketel 100% (of max) vermogen brandt om de ingstelde temperatuur te halen. Maar ook scenario's met een hoge aanvoer waar de ketel op 10% vermogen draait om de ingestelde temperatuur te halen.

[ Voor 43% gewijzigd door straider op 13-01-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zon monitor wil ik ook wel, waar kun je zoiets krijgen? kant en klaar, stekker erin, progje starten en klaar. zelf maken komt bij mij niets van terecht...
bij jou heb je nog niet de situatie dat er ook een overschrijding plaatsvindt van de gevraagde temperatuur, maar als grijs de vraag is en rood de aanvoer, dan snap ik dat je zegt dat de gevraagde temperatuur mee gaat met de oplopende aanvoertemperatuur. alleen is het voor mij een raadsel waarom dit gebeurt. wordt dit door de ketel zo gedaan om pendelen tegen te gaan, of om een aan-periode te bewerkstelligen, of wordt er op retourtemp gemoduleerd, en waarom stopt de brander er mee. is de aan-tijd om, of is er een bepaalde hoeveelheid energie geleverd, o is de temperatuur van aanvoer of retour te hoog geworden, of zegt de ketel dat ie met een te kleine delta t te maken krijgt, of een andere "beveiliging oid.)

ik heb een chronotherm IV modulatien, dus geen .... touch ....

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 13-01-2014 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

engelbertus schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:19:
zon monitor wil ik ook wel, waar kun je zoiets krijgen? kant en klaar, stekker erin, progje starten en klaar. zelf maken komt bij mij niets van terecht...
bij jou heb je nog niet de situatie dat er ook een overschrijding plaatsvindt van de gevraagde temperatuur, maar als grijs de vraag is en rood de aanvoer, dan snap ik dat je zegt dat de gevraagde temperatuur mee gaat met de oplopende aanvoertemperatuur. alleen is het voor mij een raadsel waarom dit gebeurt. wordt dit door de ketel zo gedaan om pendelen tegen te gaan, of om een aan-periode te bewerkstelligen, of wordt er op retourtemp gemoduleerd, en waarom stopt de brander er mee. is de aan-tijd om, of is er een bepaalde hoeveelheid energie geleverd, o is de temperatuur van aanvoer of retour te hoog geworden, of zegt de ketel dat ie met een te kleine delta t te maken krijgt, of een andere "beveiliging oid.)

Ik was ook erg nieuwsgierig en heb deze site gevonden. http://www.opentherm-gateway.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
engelbertus schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:19:

Opentherm gateway: http://otgw.tclcode.com/ te kopen op http://www.opentherm-gateway.com/

Je mag de mijne ook wel lenen, je moet dan wel in de buurt van de keteldraad zitten of een hele lange USB verlengkabel hebben ;) En je ketel moet natuurlijk praten met het Opentherm protocol. Ik had zelf een setup met Opentherm gateway > COM>USB > Raspberry Pi > Ethernet > Wifi Bridge > Router > PC *zucht*. Het leuke is dat je de gateway zelf ook dingen kan laten doen, en bijv. met je mobiel de thermostaat aan kan zetten. Maar ik heb het momenteel druk met andere zaken, dus de gateway gaat nu ongebruikt.

Anyway, de thermostaat zelf past de aanvraagtemperatuur aan om dus de AAN-tijd te verlengen/regelen. Dat was het hele punt van m'n eerste verhaal. De brander stopt omdat de thermostaat hier om vraagt (zie actie > reactie in de tijden). Als de brander uit zichzelf stopt zie je de aanvraag van de thermostaat gewoon doorlopen.

Ik zat zelf nog even na denken over m'n stelling dat een modulerende thermostaat altijd zuiniger is. Stel je hebt een huis als een gatenkaas en je moet dus je radiatoren heet hebben om het een beetje comfortabel te maken. Er kan dus een situatie optreden dat je dus, zuiniger stookt door kort heet te stoken en je ruimtetemperatuur lager in te stellen. Je kamer komt nooit echt op temperatuur, maar zolang je in zicht bent van een radiator zou je het comfortabel kunnen hebben.

Wellicht moet ik m'n stelling dus iets uitbreiden naar; Een ruimtetemperatuur behouden is gemoduleerd altijd zuiniger, ipv. het hele stoken/comfort verhaal. Het is maar net wat je doel is ;) Als je comfortabeler bent met AAN/UIT zou ik zeggen, isoleer de zaak maar beter en doe daarna CV-Tuning. Het is nml wel bekend dat een slecht geïsoleerde/tochtende woning pas comfortabel is bij 20.5-21.5C, en een zeer goed geïsoleerde woning op 19,5C prima te doen is.

[ Voor 3% gewijzigd door straider op 13-01-2014 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

@straider, komt dat apparaatje gewoon tussen de ketel en de thermostaat te hangen of is er meer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Het zegt het al; gateway. Hij komt er dus tussen, en je kan daardoor gewoon "afluisteren".

Als je wilt kan je hem zelf ook als thermostaat gaan gebruiken, door de regeling van je huidige thermostaat te gaan wijzigen. Maar voor dat alles heb je wel wat programmeerervaring nodig. Je kan nml in de software maar een paar dingen instellen, zoals bijv. max. modulatie. Er zitten ook grote verschillen tussen ketels en thermostaten in welke functies deze allemaal ondersteunen. Sommige hebben echt de basisdingen uit het opentherm protocol, en met andere kan je veel meer.

[ Voor 33% gewijzigd door straider op 13-01-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik heb totaal geen programmeer ervaring, maar uitlezen is waarschijnlijk al wel genoeg... Ik zal er eens een nachtje overslapen of ik zo`n kastje ga kopen. Er zal wel weer een Engelse handleiding bij zitten die vol staat met technisch Engelse kreten... Het standaard Engels begrijp ik nog wel, maar technisch Engels niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
misschien kun je ergens een adres te weten komen, volgens mij werd het door Nederlanders ontwikkeld?
had het wel eens eerder gezien, maar toen was het nog een doe het zelf project. je kunt nu dus al een setje kopen voor 130 inclusief wifi / lan! wel wat duur,m en zou graag willen weten wat dat kastje met wifi en lan nog meer zou kunnen voor ik daar ook nog eens 50 euro extra voor ga betalen... maar ja. de laptop op zolder zetten. of aan de thermostaat hangen zie ik ook weer niet zitten..
zelf regelen zou ook leuk zijn, maar ik denk dat het veel werk is om zoiets slims als honeywell thermostaat te maken... ik zou ook iet het risico van een bug willen nemen. voor je het weet zit je met een koud of snikheet huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Stomme vraag, kun je een modulerende thermostaat dusdanig aansluiten op de cv ketel zodat ie fungeert als een aan/uit thermostaat? ( Dit geval een Remeha Quinta 28c en Celcia 20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Er is eigenlijk geen handleiding. Het is inderdaad een Nederlandse creatie door een creatief elektrotechnicus. Ik heb het dingetje even in elkaar gesoldeerd voor de 45 eu, en het is redelijk plug en play.

Nogmaals jullie mogen de mijne gewoon lenen om een kijkje te nemen wat er daadwerkelijk gebeurt, de software er is erg simpel en robuust ik heb hem er al een paar maanden tussen hangen en hij wordt goed getest door een actieve groep gebruikers, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat er iets mis gaat. Mijn hele setup incl. raspberry pi&wifi bridge is ook wel beschikbaar. Echter heb je dan wat kennis nodig hoe je zo'n WiFi accesspoint instelt, en heb je kennis van een remote viewer zoals VNC nodig en moet je het doen met een extreem trage uitlezing ;)

Waarschijnlijk weet je na een uurtje uitlezen wel genoeg om actie te ondernemen/te bepalen of je zo'n ding wil. Ik heb ook een servicedisplay liggen voor Remeha zou je die 5C max temp willen wijzigen.

Als je hem wilt ophalen; Ik woon in Groningen, maar kom vaak in Beilen. Daarnaast is post ook geen probleem zolang je de frankering betaalt :o

[ Voor 7% gewijzigd door straider op 13-01-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

pielle007 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:58:
Stomme vraag, kun je een modulerende thermostaat dusdanig aansluiten op de cv ketel zodat ie fungeert als een aan/uit thermostaat? ( Dit geval een Remeha Quinta 28c en Celcia 20)
Op een intergas ketel is dat wel mogelijk.
Dit doe je door naar het installateursmenu te gaan en dan parameter E. op standje 2 te zetten. De Opentherm werkt dan als aan/uit.

Misschien zit er ook wel zo`n instelling in jouw CV ketel menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

pielle007 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:58:
ik weet niet precies hoe 'slim' de celcia is maar met een Isense kan je het 'nadoen' zo heb ik dus tmin = timax van 50 graden en aanwarmtijd op 0

Hiermee stookt hij dus altijd naar 50 graden (niet meer , niet minder) laat enkel de ketel hierop moduleren (dus geen uren over die laatste graad) en begint niet van te voren te verwarmen

werkt bij mij perfect en is volgens mij ook de ideale oplossing voor de mensen die al tich keer van aan/uit <> moduleren gewisseld hebben >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

straider schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:35:
[...]

Het is nml wel bekend dat een slecht geïsoleerde/tochtende woning pas comfortabel is bij 20.5-21.5C, en een zeer goed geïsoleerde woning op 19,5C prima te doen is.
Die logica gaat voor mij niet op hoor. Heb nu een nieuwbouw huis dat erg goed geisoleerd is, maar 19,5C is veel te koud 's avonds en 21,5C voelt dan prima. Iedere persoon voelt zich nu eenmaal prettig bij een bepaalde temperatuur. Hiervoor een ouder huis gehad dat bijna niet geisoleerd was en ook daar was het temperatuurbeeld wat wij prettig vinden hetzelfde, 19.5C overdag en 21,5C 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
sommige thermostaten gaan automatisch aan/uit regelen, al je ze verkeerd aansluit. (dus als de draden in je ketel op de aan/uit aansluitingen zitten) check de handleiding van de thermostaat.

die monitor lenen zou kunnen, maar t liefst heb ik gewoon usb aansluiten en klaar, ingewikkeld met raspery pi en een accespoint begint al aardig op een klus te lijken ;)

maar ik denk er ( af en toe) wel over na...

met een thermostaat die doet wat ie ,moet doen, en een beetje inzicht geeft, heb je niet zo'n monitor nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Leuk maar ingewikkeld topic dit! Ik ben zelf bezig geweest en hou nou ook alle standen bij. Wij draaien een nefit ecomline hrc 30 excellent cw5. In de woonkamer hebben we zo'n 9kw aan capaciteit hangen, de rest van het huis staat eigenlijk nooit aan, badkamer gaat electrisch (helaas).

Op de radiatoren kan ik knijpen wat ik wil maar kom ik niet verder dan DT van 8 als ik geluk heb. Bij de cv ketel zelf (op zolder) red ik maximaal 10 graden. De rookgas temperatuur is tussen de 40 en 45 graden.

De aanvoertemperatuur staat ingesteld op ongeveer 50 graden. De voetventielen zijn.redelijk ver geknepen (ze suizen nog net niet). De ketel staat ingesteld op ca. 13 kw.

Nou de grote vraag, waar kan ik nog meer winst behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Sinds 22 november hou ik mijn gasverbruik dagelijks bij en noteer de graaddagen van Mindergas.
Sinds 22 december bereken ik in mijn spreadsheet mijn maandgemiddelde verbruik/graaddag.
Wat ik nu zie is dat sinds 22 december mijn maandgemiddelde verbruik/graaddag oploopt.

Kan iemand mij vertellen hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:01:
[...]

Die logica gaat voor mij niet op hoor. Heb nu een nieuwbouw huis dat erg goed geisoleerd is, maar 19,5C is veel te koud 's avonds en 21,5C voelt dan prima. Iedere persoon voelt zich nu eenmaal prettig bij een bepaalde temperatuur. Hiervoor een ouder huis gehad dat bijna niet geisoleerd was en ook daar was het temperatuurbeeld wat wij prettig vinden hetzelfde, 19.5C overdag en 21,5C 's avonds.
.
Het hangt natuurlijk ook af of je bezig bent, je je zomers kleedt of wat voor stoel/bank je zit. Met een beetje fatsoenlijke winterkleding (overhemd/trui of shirt met lange mouwen en trui) is 19.5 echt fantastisch te doen, ikzelf heb het snel koud. Ook heb ik bevonden dat Nefit thermostaten soms wel 1,3C warmer aangeven, en bij 20C kamertemperatuur, op de meter 21,5C afgerond toont.

Maar het klopt dat het toch ook persoonlijk is, wat de warmtebron is (lucht, vloer of radiatoren) en of het meubilair en de muren ook op temperatuur zijn.

21,5C vind ik toch best een T-Shirt temperatuurtje 8) ook niets mis mee.

@engelbertus; hij is prima met USB aan te sluiten. Maar dan moet je er dus met een laptop/pc naast zitten. Software (opentherm monitor) is gewoon gratis te downloaden, je hoeft alleen de juiste poort te selecteren en hij doet het.

@nokiaan; goede vraag. Houdt de definitie van een graaddag rekening met windsnelheid en/of de invloed van zonneschijn?

[ Voor 17% gewijzigd door straider op 13-01-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:09

Mars Warrior

Earth, the final frontier

straider schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:15:
[...]
@nokiaan; goede vraag. Houdt de definitie van een graaddag rekening met windsnelheid en/of de invloed van zonneschijn?
Nope. De invloed daarvan op je stulpje mag je helemaal zelf ondervinden!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
opuntia1 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 07:31:
[...]

Bij mij heb ik een boiler met omkasting gewoon luchtig volgestopt met steenwol.(van steenwoldeken)
Buitenkant blijft hierdoor net zo koud als de omgeving.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/2014-01-13%2021.08.21.jpg
Ik heb de platenwisselaar (links) in mijn Topline ook in 2 a 3 lagen Armacell geplakt, weer iets minder stilstandsverlies :)
Een rol van dat band speciaal er voor aanschaffen loont niet, maar als je het toch hebt liggen.

De kou van afgelopen weekend heeft de prognose op mindergas weer flink laten stijgen. Moest ook wel, want die was belachelijk laag aan het worden. Vraag mij nu wel af wat je aan die prognose hebt als hij zo fluctueert, eigenlijk niets dus.
nokiaan958GB schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:06:
Sinds 22 november hou ik mijn gasverbruik dagelijks bij en noteer de graaddagen van Mindergas.
Sinds 22 december bereken ik in mijn spreadsheet mijn maandgemiddelde verbruik/graaddag.
Wat ik nu zie is dat sinds 22 december mijn maandgemiddelde verbruik/graaddag oploopt.

Kan iemand mij vertellen hoe dat kan?
Mijn verbruik per graaddag stijgt ook flink als het echt koud wordt. Hoe beter de isolatie van je huis, hoe kleiner dit verschil is.

[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 13-01-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Aha

Het is dus niet abnormaal als naarmate het kouder wordt het verbruik/graaddag stijgt. Had verwacht dat door het kiezen van regionaal berekende graaddagen deze - bij ongewijzigde omstandigheden - in principe gelijk zou blijven.

Zit nu al op een stijging van 7%

Hoef me dus nergens zorgen over te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
wel mooi die alpha 2.
gaat dat altijd goed in een cv ketel, die normaal geen zelf denkende pomp heeft?

die nieuwe versie van de alpha2 pompen zijn ook precies zo groot als een ups versie. dus vervangen moet altijd kunnen. ze zijn zelfs zonder dat kastje, dus hij moet altijd passen.
het verschil met de oude alpha is wel een paar cm totaal, en die steekt verder naar voren tov de aansluiting van de buis, waardoor de oude versie soms gewoon niet kon passen..

ik heb nu ook zon nieuwe, en ga deze op de vloerverwarmingsverdeler zetten..
ben erg benieuwd wat dat gaat doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:48
Het is mij eindelijk gelukt om de kabel van zolder naar beneden te trekken voor de SCU-S02 print voor in de calenta.

artikelnummer S100.957 moet de set zijn, inclusief box waar hij in kan. draad ligt er nu al, nu nog een installateur vinden die hem zo rond de 66 euro verkoopt.

verder...hoe ga ik de draden aansluiten? lijkt me het handigst om gewoon op de draad uit de ketel een stopcontact aan te sluiten waarop de pomp is aangesloten. op die manier schakelt de ketel (calenta 40c) het stopcontact waardoor de pomp aangaat?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Dat is inderdaad de manier. Toch als die draad er al ligt is het veel makkelijker bij de ketelgewoon een instelbare pompschakelaar te zetten op bv 38 graden en die het werk laten doen. Dan loopt de pomp ook pas als het water warm is en als je het goed instelt gaat hij nadat de ketel uitgaat binnen een minuut of drie ook uit

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 14-01-2014 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
@ Oxelaar,

Ik zou weinig vertrouwen in die topline hebben .

Getest door Ali B. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@OXELAAR:
ik zie dat er oorspronkelijk een uper in de topline zat, dit i snormaal gesproken toch een 3 standen pomp? in dehandleiding van de topline kun je wel modulaties instellen?> of is dit een speciale versie voor de topline?

verder zie ik dat je alleen de motor hebt vervangen.
volgens een tekening van een topline is het slakkenhuis zeg maar, hetzelfde als de öuderswetse"3 standen grundfospompen en de ouderwetse alpha2 pomp.

dat zou betekenen dat de nieuwe alpha2 motor ook op het slakkenhuis van de oude alpha2 en andere öuderwetse" slakkenhuizen zou moeten passen? ( en je in dat geval dus een alpha2 xx-xx-180 zo kunnen kopen, die meestal goedkoper is dan de 130 variant....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ray schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 07:32:
Dat is inderdaad de manier. Toch als die draad er al ligt is het veel makkelijker bij de ketelgewoon een instelbare pompschakelaar te zetten op bv 38 graden en die het werk laten doen. Dan loopt de pomp ook pas als het water warm is en als je het goed instelt gaat hij nadat de ketel uitgaat binnen een minuut of drie ook uit
dat doet de ketel dan toch? neem tenminste aan dat die ketel ook wel wat intelligentie heeft met die print...

en die draad heb ik getrokken :+ 3 dagen mee bezig geweest :p dus die ligt er niet "al". pas... :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:59
Afgelopen weekend bezig geweest met onze ketel. Deze was nog ingesteld op de standaard fabriekswaarden met een aanvoertemp. van 70 graden.
Pompstand heb ik verlaagd naar 1 (ging niet al te gemakkelijk, omdat het gasblok er pal voor zit) maar uiteindelijk wel gelukt zonder het gasblok te hoeven demonteren.
Aanvoertemp. CV heb ik op 65 gezet. De volgende parameters heb ik aangepast:

Parameters Intergas KK HRE 36/30:
3: Ingesteld CV-vermogen: 52%
8: CV-pomp nadraaitijd na CV bedrijf: 2
F: starttoerental: 60
F(punt): starttoerental ww vraag: 60
h: Max. toerental ventilator: 46 (stond zo ingesteld)
o: Wachttijd na tapvraag: 2
P: Anti pendeltijd tijdens CV-bedrijf: 10

Ik merkte eerder al dat onze leidingen af en toe enorm suisde tijdens aanspringen. Daarom meteen maar op pompstand 1 gezet en nu is er geen gesuis meer. Ik heb hier gelezen dat men spreekt over een aangenamer comfort, omdat de radiatoren nu meer tijd hebben om hun warmte kwijt te raken. Echter beleef ik in het comfort niet veel verbetering, maar ook niet een verslechtering.
Onze radiatorcapaciteiten is naar mijn idee toereikend genoeg (voorzijde een T22 400x2600 3274 W) en achterzijde een T33 900x1000 3316 W) bij 75/65/20. Voorzijde is 16,6 en achterzijde is 14,5 met een open keuken van 8,5 m2 die voorzien is van elek. vloerverwarming.
Ik realiseer me nu ook dat het vermogen van de 2 radiatoren natuurlijk veel lager ligt op t moment dat de modulerende ketel 55 of 45 graden aanvoert...
Ik meet een delta T van rond de 10 a 13 bij een aanvoer van +/- 50 bij de ketel. Delta T was rond de 16 bij een aanvoer van 65 graden.

Wellicht kan ik eens kijken of in de aan/uit modus het comfort verhoogd wordt zonder dat dit extra gas kost... ???
Ons gasverbruik (slimmemeterportal):
1-1-2014 8,99 (thuis)
2-1-2014 6,52
3-1-2014 8,12 (thuis)
4-1-2014 9,46 (weekend)
5-1-2014 7,52 (weekend)
6-1-2014 7,41
7-1-2014 6,95
8-1-2014 6,31
9-1-2014 9,06 (halve dag thuis)
10-1-2014 8,28 (thuis)
----------------------------------------- op 11 januari CV anders ingesteld
11-1-2014 10,57 (weekend)
12-1-2014 8,23 (weekend)
13-1-2014 7,51

Doordeweeks:
vanaf 7:30 op 18 graden > om 17:15 naar 20,5 graden tot 22:00 uur > naar 17 graden in de nacht.
Als er iemand thuis is: staat hij vanaf s ochtends tot 22:00 op 20,5 - 21,5 naar behoefte.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt het beter in graaddagen bij houden, dat zegt meer dan het aantal kuub. De ene dag kan het veel kouder zijn geweest dan een dag ervoor. Met graaddagen wordt dat gecompenseerd en heb je een realistischere waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Datum Verbruik totaal [m³-----Graaddag gewogen wijk aan zee--m3/graaddag
1-1-2014 8,99--------------------------11,88----------------------------------------0,76
2-1-2014 6,52--------------------------10,01----------------------------------------0,65
3-1-2014 8,12--------------------------10,23----------------------------------------0,79
4-1-2014 9,46--------------------------10,56----------------------------------------0,90
5-1-2014 7,52--------------------------12,43----------------------------------------0,60
6-1-2014 7,41----------------------------7,81----------------------------------------0,95
7-1-2014 6,95----------------------------8,47----------------------------------------0,82
8-1-2014 6,31---------------------------10,34---------------------------------------0,61
9-1-2014 9,06-----------------------------9,79---------------------------------------0,93
10-1-2014 8,28---------------------------11,55---------------------------------------0,72
11-1-2014 10,57-------------------------12,54---------------------------------------0,84
12-1-2014 8,23---------------------------13,86---------------------------------------0,59

Ben niet zo goed met codes dus een tabel lukte niet... :?

Dit zijn de waarden met graaddagen. Ga het nu ook maar bijhouden in excel, kan ik er nog een grafiek uit toveren... Welke waarden voor m3/graaddag is nu goed of slecht of een mooi streven? onder de 0,6?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dAt hangt af van de te verwarmen ruimte / oppervlak / inhoud en het verliesoppervlak en hoe goed je woning geisoleerd is, of de zon invloed heeft, welke ruimtetemperatuur je aanhoudt. etc...
dus dat is verschillend per situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 19:56

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Sja. Als ik zeg dat ik 0,16m3/graaddag doe, wat heb je daar dan aan? Niets, afhankelijk van wat voor huis je probeert warm te stoken...

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Ok, duidelijk, ja de factoren zijn natuurlijk per situatie te verschillend, om daar iets over te kunnen zeggen. In ieder geval wel beter om de m3/graaddag bij te houden om te meten wat we verbruiken en of we ergens een besparing halen, op langere termijn....
Onze tussenwoning uit 1973, zonder (later) toegevoegde isolatie, dan alleen wat dubbelglas kan sowieso wel beter aangepakt worden. Te denken aan vloer- en dak isolaties. Hopelijk kan ik me hier dit jaar nog mee bezig gaan houden... Zit natuurlijk altijd weer een investering en werk aan vast. We wonen er nog niet zo lang en willen nog zo veel, dus afwegen en keuzes maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007

Heb me de Honeywell Touch Aan/Uit ook aangeschaft, ga deze vanavond inzetten ipv de celcia 20. Hoop er net zoals hierboven beschreven meer comfort uit te kunnen halen. Hou natuurlijk 't verbruik bij via Mindergas.nl

Had de vraag aan remeha gesteld of het mogelijk was om de celcia als een aan/uit te laten fungeren, dit is het antwoord:
"Het is niet mogelijk om de Remeha Celcia 20 thermostaat aan/uit te maken. Wanneer u op aan/uit wijze wenst op te warmen, bent u in de mogelijkheid om een aan/uit-thermostaat aan te schaffen. De cv-ketel zal dan alleen nog terugmoduleren."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
net even remeha gebeld voor wat technische achtergrond info over de uitbreidingsprint SCU-S02.
wat de uitbreidingsprint zorgt voor een "verlenging" van de gewone pomp. de externe pomp zal hetzelfde reageren als de cv-pomp.

stel je de cv pomp nadraaitijd in, neemt externe pomp de instelling over. er zit ook anti-blokkeermechanisme in, dus zomer's geen vastlopers.

enige verschil wat uit het gesprek wat mij betreft naar voren kwam, was dat je een pompschakelaar onafhankelijker kan laten doordraaien.
hij noemde als voorbeeld douchende tienerdochters (de krengen). bij anderhalf uur douchen stopt, of verdeelt de ketel de warmte tussen tapwater en cv. aangezien tapwater voorrang krijgt zal de cv-pomp (en dus ook de externe pomp) geen nieuwe warmte krijgen. als je dochters dus anderhalf uur staan te douchen kan het dus zijn dat je zowel in je cv als in je vv geen nieuwe warmte toegevoegd krijgt. (volgens mij is dit echter normale werking van cv-ketel, ongeacht of je nu 1 of 2 pompen aansluit). wat hij verder nog zei (als ik het goed begreep), is dat de cv-pomp(en) zelfs stoppen met draaien bij warmtevraag voor tapwater. klopt dit?

met de losse pompschakelaar zou je nog lekker door kunnen laten pompen. ongeacht of er warmte wordt toegevoegd of niet. het idee van een pompschakelaar is m.i. nou juist om die vv-pomp nooit dooor te laten draaien, aangezien hij dan alleen maar koude(re) aanvoer de vloer inpompt, ervoor zorgend dat je vloer alsnog koud wordt.

iemand hier nog wat op te zeggen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 14-01-2014 16:36 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbch
Na het doorlezen van dit topic ben ik me ook gaan verdiepen in onze thuis situatie. Aangezien we zo'n 10 m3 gas per dag gebruiken met zn tweeen, waarbij de thermostaat overdag op 16,5 staat, valt er nog wel wat te winnen. Nu weet ik dat ons huis uit 1910 nooit erg zuinig zal worden, door het inregelen van de CV hoop ik voornamelijk aan comfort te winnen door verminderde koude trek.

Om te beginnen wilde ik controleren op welke stand de pomp van de Nefit Proline staat, nu blijkt dat dit een pomp is met een stelschroef in het midden, zonder standenschakelaar. Google leert mij dat door de stelschroef traploos standen in te stellen zou zijn. Stel ik wil stand twee instellen, is het dan simpelweg een kwestie van de uitersten zoeken en daar tussenin gaan zitten? Of is het verstandiger om de min/max pompinstellingen van de ketel (50% - 100%) aan te passen en de pomp te laten staan?

Ik heb al een vluchtige dT check gedaan en bij de ketel is dit maar 5 tot 10 graden. Is het verstandig om eerst zorgvuldig de dT van alle radiatoren en bij de ketel op te nemen voordat de pompstand aangepast wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Zit er in die Nefit Proline geen modulerende pomp.??
Die dikke schroef zit erin om je pomp een zetje te geven wanneer die vast zit, dit wil nog wel eens gebeuren wanneer die een hele zomer stil heeft gestaan. Mocht die vast zitten, dan draai je die dikke schroef eruit en dan draai je even met een dikke schroevendraaier aan de as van de pomp.
Het lijkt me dan ook vreemd, dat die dikke schroef in het midden van jouw pomp een soort van stelschroef is.

[ Voor 79% gewijzigd door pribo op 14-01-2014 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbch
Zou zomaar kunnen, maar er kunnen ook standen ingesteld worden volgens de beperkte info die ik over de pomp kon vinden.

Dat over die stelschroef had ik hier al eerder gelezen, vandaar dat ik het eerst even vraag voor ik aan dingen zit waar ik gewoon van af moet blijven..

[ Voor 39% gewijzigd door nbch op 14-01-2014 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Plaats anders even een foto van je pomp hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

fabstar81 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:21:
[...]

dat doet de ketel dan toch? neem tenminste aan dat die ketel ook wel wat intelligentie heeft met die print...

en die draad heb ik getrokken :+ 3 dagen mee bezig geweest :p dus die ligt er niet "al". pas... :)
nee niet alles. Als je hem direct schakelt zal hij ook al gaan lopen als het water nog koud is. Maakt niet zo veel maar onnodig. Daarnaast (ook even aanvulling op de rest van je tekst) is de vraag of hij schakelt met de pomp of met warmtevraag CV, wat ik me herinner kan je dit instellen met dipswichtes op die print. Dat wil je dus ook) Want inderdaad tijdens douchen draait de cv pomp wel degelijk en zou ook je vv pomp onnodig draaien.
Ik zou haast zeggen, been there, done that (had de kabel ook liggen : )

Nu simpel een thermocontrol er tussen. Die schakelt pas in als de aanvoer > 40 graden zit en schakelt uit ongeveer een minuut of 3 nadat de ketel pomp uitgaat (want dan is de leiding al weer zo ver afgekoeld)

volgens mij precies wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Ray schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:16:
[...]

nee niet alles. Als je hem direct schakelt zal hij ook al gaan lopen als het water nog koud is. Maakt niet zo veel maar onnodig. Daarnaast (ook even aanvulling op de rest van je tekst) is de vraag of hij schakelt met de pomp of met warmtevraag CV, wat ik me herinner kan je dit instellen met dipswichtes op die print. Dat wil je dus ook) Want inderdaad tijdens douchen draait de cv pomp wel degelijk en zou ook je vv pomp onnodig draaien.
Ik zou haast zeggen, been there, done that (had de kabel ook liggen : )

Nu simpel een thermocontrol er tussen. Die schakelt pas in als de aanvoer > 40 graden zit en schakelt uit ongeveer een minuut of 3 nadat de ketel pomp uitgaat (want dan is de leiding al weer zo ver afgekoeld)

volgens mij precies wat je wilt
Of een oude ketel thermostaat gebruiken. :)
Zelf heb ik die uit mijn oude ketel gesloopt voor zo iets.
Er zit een capillair aan en is instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbch
Ik was al van plan een foto te plaatsen, alleen die had ik niet op mijn werk. Bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/5vptzc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:18
Ik heb een Nefit TopLine AquaPower met een Nefit Moduline 300 thermostaat. Heeft iemand een idee welke instellingen het meeste geschikt zijn om energie te besparen? We zijn niet in bezit van een bad dus we hoeven geen grote hoeveelheid warm water in 1 keer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

nbch schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:34:
Ik was al van plan een foto te plaatsen, alleen die had ik niet op mijn werk. Bij deze:
[afbeelding]
Met die schroef kan je verder niets instellen. Die schroef zit daar omdat je anders de eventuele vast zittende as niet los kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
@nbch het is een (edit: potentiële) 3 standenpomp, te zien aan het diagram linksonder de schroef. De standen kunnen waarschijnlijk ingesteld worden op het zwarte kastje met de QR code links van de pomp.

zie bijv. de rode knop op deze pomp;

Afbeeldingslocatie: http://www.dispart.fr/ART/18/161/pwg_high/art1816188_nuff01.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door straider op 14-01-2014 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
@JdM
@Thinkpad

Ik heb vandaag de temperatuurmetertjes ontangen en ben meteen weer aan de slag gegaan.

De thermostaat zorgt er op het moment voor dat het in de woonkamer 20graden is, hiervoor ging de cv aan en werd de aanvoertemperatuur 55.8 ( terwijl deze op 75 staat ) en de retour was 39.5 ( Dit alles gemeten bij de CV zelf)

Vervolgens heb ik bij een radiator ook nog 2 metertjes geplaatst, hierop lees ik een aanvoer van 50.3 en een retour van 34.

Ik ben van plan later in de week de andere radiaoren ook even te meten, morgen komen ze een slimme meter plaatsen en donderdag de nieuwe thermostaat ( eneco toon )

Iemand ervaring met de radiatoren die ik heb met vooringesteld thermostatische ventielen? Stelrad novello m eco. Waar staa het vooringesteld voor? Want je kan er nog wel gewoon een thermostaatknop op monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbch
straider schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:37:
@nbch het is een 3 standenpomp, te zien aan het diagram linksonder de schroef. De standen kunnen waarschijnlijk ingesteld worden op het zwarte kastje met de QR code links van de pomp.
Thanks, dat was ook mijn idee, vandaar de twijfel over de stelschroef. Ik ga op zoek naar de schakelaar, die heb ik ook op het zwarte kastje niet kunnen ontdekken zonder onderdelen te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Welke type ketel heb je.?? Weet je zeker dat het geen modulerende pomp is.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
engelbertus schreef op maandag 13 januari 2014 @ 23:35:
wel mooi die alpha 2.
gaat dat altijd goed in een cv ketel, die normaal geen zelf denkende pomp heeft?
Gaat prima, heb er alleen maar voordeel van. Als mijn thermostaatkranen ver dicht gaan, dan toert hij netjes terug en andersom. En het verbruik is drastisch omlaag gegaan.
Raolte schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 07:48:
@ Oxelaar,

Ik zou weinig vertrouwen in die topline hebben .

Getest door Ali B. ;)
Lol, waarschijnlijk het beste wat hij ooit gedaan heeft.
engelbertus schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:47:
@OXELAAR:
ik zie dat er oorspronkelijk een uper in de topline zat, dit i snormaal gesproken toch een 3 standen pomp? in dehandleiding van de topline kun je wel modulaties instellen?> of is dit een speciale versie voor de topline?

verder zie ik dat je alleen de motor hebt vervangen.
volgens een tekening van een topline is het slakkenhuis zeg maar, hetzelfde als de öuderswetse"3 standen grundfospompen en de ouderwetse alpha2 pomp.

dat zou betekenen dat de nieuwe alpha2 motor ook op het slakkenhuis van de oude alpha2 en andere öuderwetse" slakkenhuizen zou moeten passen? ( en je in dat geval dus een alpha2 xx-xx-180 zo kunnen kopen, die meestal goedkoper is dan de 130 variant....?
De UPER die normaal in de Topline zit is modulerend tussen 50 en 100% Min en max is handmatig te vergrendelen tussen deze waardes. Deze pomp zit altijd in elke topline, sommige alleen een wat zwaarder type.

Het slakkenhuis was niet geheel hetzelfde, maar de aanzuigopening in het huis was identiek.
Heb alles helemaal nagemeten met een schuifmaat. Het is erg belangrijk dat dit goed aansluit.
Is het gat te groot, dan gaat hij recirculeren, bij een ventilator zou het valse lucht zijn.
Is het gat te klein, dan zit je waaier vast :P
Gelukkig paste alles perfect in mijn geval.
Een Alpha2 130 of 180mm inbouwlengte is altijd even duur
nbch schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:34:
[afbeelding]
Lees even pagina 20 ;) Die papieren handleiding zit gewoon bij je ketel geleverd.
Het is geen gewone 3-standen pomp trouwens. Er zitten 3 vrij instelbare standen op.
Sunri5e schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:54:
Ik heb een Nefit TopLine AquaPower met een Nefit Moduline 300 thermostaat. Heeft iemand een idee welke instellingen het meeste geschikt zijn om energie te besparen? We zijn niet in bezit van een bad dus we hoeven geen grote hoeveelheid warm water in 1 keer te krijgen.
Jammer dat er ooit voor een Aquapower is gekozen, of verkeerd voorgelicht.
Als je geen bad hebt kun je die power nooit benutten.
Met de handleiding erbij kun je de standaard tips uit het forum en TS heel makkelijk instellen op de ketel.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 14-01-2014 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
nbch schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:50:
[...]

Thanks, dat was ook mijn idee, vandaar de twijfel over de stelschroef. Ik ga op zoek naar de schakelaar, die heb ik ook op het zwarte kastje niet kunnen ontdekken zonder onderdelen te verwijderen.
pribo schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:11:
[...]

Met die schroef kan je verder niets instellen. Die schroef zit daar omdat je anders de eventuele vast zittende as niet los kunt maken.
Mja, het zou natuurlijk nog steeds een modulerende unit kunnen zijn :+ Hangt er maar net vanaf wat voor printplaat er aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
die schroef is de ontluchting van de pomp. daar kun je volgens mij helemaal niks mee installen.

die schroef zelf is niet meer dan een soort dop.

als je die er af draait, is de pomp open, en kan er water uitstromen. achter de schroef zit de as van de pomp. daar kan een gleufje in zitten, zodat je daarmee een pomp die vast zit, kunt proberen weer op gang te krijgen.

een modulerende pomp wordt geheel door de ketel aangestuurd door de stroomtoevoer naar de pomp te regelen.
de pomp kan dan zelf niet meer een regeling hebben.

de ketel kan instellingen hebben om de manier waarop de ketel de pomp aanstuurt te regelen, zoals min en max toerental op te geven.

ik was erg verbaasd dat er in de nefit een pomp zit, van grundfos, met blijkbaar een slakkenhuis ( waar de pomp op zit geschroefd) die dan door nefit is ontwikkeld om in de ketel te passen.
ik was daar vooral verbaasd over, omdat Oxxelaar daar een Alpha2 pomp op heeft gezet, wantd ie heeft een nieuwer ontwerp dan de UPER pomp die in de nefit zet, en waarvan doorgaans het pomphuis uitwisselbaar is met het pomphuis van de 1e generatie alpha2 pompen. e.e.a. zou betekenen dat ondanks het nieuwe ontwerp en uiterlijk van de nieuwere alpha 2, deze ook uitwisselbaar is, qua passing op het slakkenhuis. de oudere alpha2 pomp zal misschien niet passen doordat deze groter is dan de UPER en de nieuwe alpha2 pompen.

ik heb gezien dat van de nieuwe alpha2 cad tekeningen beschikbaar zijn, jammer genoeg niet van deoude of de uper of veel gebruikte ups pompen, of de oude alpha2.
van de uper is wel een tekening te vinden op een folder, zonder veel maatvoering. daarop kun je zien dat het slakkenhuis dezelfde vorm heeft als de oudere alpha2 pomp.

ook wilo star pompen zijn uitwisselbaar met de veelgebruikte ups pomp/moteren, dus ik vermoed dat e.e.a. ook uitwisselbaar is metd e nieuwe alpha 2 pompen. dat zou slim zijn, van fabrikanten, omdat vervangen dan een kwestie is van 2 of 4 inbusboutjes los en weer vast te draaien, en je dus niet met flensen, en pakkingen hoeft te rommelen, en in pincipe ook alleen de motoren hoeft te vervangen, dat scheelt weer kosten...

je hebt gelijk dat bij warmteservice de 130 en 180 mm versie even duur zijn, maar dan wil ik er op wijzen dat "duur" in dat geval het enige juiste is aan de zin.
op pumpendiscounter.de is er een groot verschil, en zijn ze alsnog een stuk goedkoper dan op wamteservice...

[ Voor 27% gewijzigd door engelbertus op 14-01-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbch
Oxellaar schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:53:

Lees even pagina 20 ;) Die papieren handleiding zit gewoon bij je ketel geleverd.
Het is geen gewone 3-standen pomp trouwens. Er zitten 3 vrij instelbare standen op.
[...]
Die handleiding had ik al gevonden (en doorgenomen), bedoel je dat de pompsnelheid op de ketel ingesteld moet worden? Dat was initieel ook mijn vraag, of dat het beste op de ketel of op de pomp ingesteld kan worden. Aangezien er een tabel met drie standen op de pomp staat was ik in eerste instantie gaan zoeken om de pomp in te stellen. Instellen via de ketel zal trial and error worden denk ik, wat is een goede waarde om het maximum in eerste instantie op te beperken , 80%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:09
ik zou zelf denken rond de 66 %. in principe is dat stand 2 :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breek even in dit topic.
Thuis heb ik een Remeha Quinta 35C.
Deze wil ik wat tweaken.
Wat ik me nu afvroeg, is dit een OpenTherm cv-ketel?
Wil namelijk via OT gaan monitoren wat er nu gebeurt en daar verder op voort borduren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

had hem hier ook hangen met een OT thermostaat dus lijkt me van wel :)
Pagina: 1 ... 61 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.